Detta flöde auto-uppdateras
- Senaste timmen
-
Hej gänget, en i familjen ”råka” fylla på med Campingparaffin i Origo 2000 spritköket i istället för Origonol ? Någon som provat detta bränsle (Campingparaffin) med gott resultat eller e det rent ut av livsfara.? behållaren e ju av bomulls liknande material så det går heller inte att hälla ut det.? Eller e d bara å tända på ens kokkaffe som vanligt? Vad hade du gjort? Tack på förhand /P
-
Okej vad är skillnaden på avjoniserat vatten och kommunalt kranvatten? Det är syret i vattnet som ska bort syre i vatten destillerat eller odestillerat är problemet. Vanligt friskt kranvatten eller vanligt batteri vatten innehåller syre. Byter du på sen höst och låter vatten stå utan att blivit syrefritt rostar det trots tillsatt anti korrosion medel. Min kunskap i detta har jag inhämtat från utvecklings chef på agrol oljor som jag är tämligen bekant med. Han brukar föreläsa om oljor glykol och fetter. Jag har ingen anledning att misstro någon som utvecklat dessa produkter i över 40 år. Och jag tänker inte dra detta i någon långbänk, men jag väljer att lita på de som jobbar och utvecklar dessa produkter. Sen är det upp till läsaren att välja vilken information man väljer att ta åt sig. Vanligt kommunalt kranvatten funkar precis lika bra. Har man eget vatten från egen brunn finns faror med det du framför med metaller surt ph osv. Men kommunalt vatten vi idag har i kranarna funkar utmärkt att blanda med glykol.
- Idag
-
Tack så länge alla för förslag , ska ut till båten i helgen, ska kolla mer då mvh Sverker
-
Inte köpt något ännu, mest research nu så man hittar rätt. Fusion har en högtalare som är endast 43mm djup som jag funderar på. Jag har fått fatt på hålbildsmallen så jag kan se om man kanske slipper borra nya hål i skrovet. Skall kolla det nästa gång jag är vid båten Btw, kul att prata med en 50BR ägare ytterligare, vad jag har förstått så är denna båt ingen direkt storsäljare.
-
Tack alla för ert engagemang i frågan. (Bli inte arga nu) Eftersom jag har två duschar i båten utgick jag ifrån att det är samma utrustning i båda. Mycket riktigt det satt samma länspumnp OCH relä i den andra duschen. Låt oss för enkelhetens skulle kalla sakerna; Dusch A = Länspump A + Relä A Dusch B = Länspump B + Relä B Det var altså länspumpen i dusch A som inte funkade. Jag tog Relä B och tryckte in den i "dusch A" och vipps så gick pumpen igång. BRA!! Och nu till det konstiga. Jag tog relä A (som jag trodde var kass) och tryckte in den i "dusch B". Tryckte på knappen och....... länspump B gick igång. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? (nu skall det sägas att relä A trilskas lite. Ibland får man trycka på knappen 3-4 gånger innan länspump B startar, men helt dött är det inte. När det satt i dusch A så kunde jag trycka 10-15 ggr på knappen utan något som helst liv från länspumpen) Har aldrig förstått mig på el och detta kan vara en av anledningarna..... ;-)
-
Hej, Jag har en läcka på min RIB , Greatwhite 420 från 2019 längst akteröver där gummit möter plastkonan. ( de har tagit bort denna lösning idag ) . Problemet är att jag har haft svårt att få lagningen att fästa för det precis i skarven där duken slutar. Jag undrar om det finns något lämplig tätningsmassa som jag kan använda. Tänker att jag sedan limmar på duk för att det ska skydda samt se okej ut.
-
Jag har den mindre 2 cylindriga motorn MD-2B som till stor del är lika med din. Det är dock exakt samma backslag.och jag har även skruvat med min kompis MD-3B motor. Det är skissen fig 57 som visar backslaget. Dock skulle man behöva en sprängskiss för att förstå hela numreringen. Men dom kullager jag talar om sitter ovanför siffran 19 och till vänster om siffran 21 på samma axel och är likadana. Om det är beundransvärt 🙏 att byta dom själv vet jag inte men jag fixade det och har även gjort övrig service och det som behövts göras genom åren. Snålhet och envishet är bra egenskaper i samband med motormek. Lite tekniskt förstående skadar väl heller inte men datorer/telefoner är obegripliga😠.
-
Ja, det var tider det…. Jag minns också att den norske kungen, eller möjligen dåvarande kronprinsen hade lagt sig på svaj i SXK-bojen som låg mitt i hamnen. Det var en lång skärgårskryssare, möjligen mörkblå. Ombord fanns även två jungmän i ”Kalle Ankakostymer, ja fast med byxor då, i Ankeborg är nu inte byxor så vanligt… Dessa båda jungmän rodde in kronprinsen eller om det var kungen i land till Bella Gästis. Detta var någon gång i början av 1970-talet. Vid närmare eftertanke var det nog Kong Olav V. Kronprinsen med gemål anslöt sig senare, dom kom i en Vega… måhända var det en ”modifieret Vega”… Om det var samma gång eller vid annat tillfälle minns jag inte, men jag var kanske runt tio år gammal, och vi hade då en mellanpudel. Jag var ute och gick med denne det började regna ordentligt och vi tog skydd, eller ”skulade” som vi säger, under en markis, möjligen till en färg & parfymbutik mitt emot kyrkan, vill minnas att det ligger en skoaffär där nu(?). Det kom en ordentligt regnskur, och en ordentlig åskknall och blixt samtidigt, blixten slog ner i kyrktornets åskledare, och jag bevittnade detta. Bländad och lätt lomhörd fick jag ta hand på hunden, som blivit så rädd så att han skakade. Just den pudeln fick epilepsianfall emellanåt, men konstigt nog inte den gången. Studera betongkajen på bilden! Denna typ av prefabricerad betongkaj finns på flera orter, företrädesvis i fiskhamnar längs bohuskusten, kanske även annorstädes. På många håll rustades fiskehamnar upp och byggdes ut åren efter kriget. Fiskeföreningen på orten hade då samlat in en del pengar för sådana byggen, och staten bidrog med halva summan. När jag var pôjk rodde vi ofta in under dessa betongkajer, det var rätt så mysigt, litet mörkt och så ekade det på ett alldeles speciellt sätt. Sedan brukade det stå en hel del fisk i skuggorna nära vattenytan också.
-
I vilket fall som helst; Den är solid - I alla fall på min N28 - Och på alla andra båtar jag stött på
- 5 svar
-
- 1
-
- Igår
-
Vikten som anges 1280 kg är nog med minsta motorn Mercruiser 3.0 (4-cyl) och Alpha One drev, alltså lättaste alternativet. Med Mercruser 4.3 (V6) och ökar vikten med 68—97 kg. Men kolla med en RYDS återförsäljare för korrekt viktuppgift. Tänk även på att lös utrustning (tågvirke, draggar, fendrar mm) ökar vikten. //Pär
-
Brukar vara en metallring ungefär motsvarande packningen storlek med gängade hål som är ingjuten i plattanken. //Pär
-
Mina läs- och skrivsvårigheter har skapat flera nya rätter, men just nu kommer jag bara ihåg afrikansk köttfärssås. Oftast blir det också rätt, tror jag iaf, eller så förtränger jag mina tabbar. Det skulle (tydligen) ha varit en lite het köttfärssås med cayenne-peppar i (det var avstavat och stod på två rader), men jag fick det till kanel (vilket jag nu själv inte fattar hur det var möjligt). "Cayenne" är ju inte så väldigt likt "kanel". Hur som helst blev det en smak av Afrika och det var riktigt gott när den värsta chocken lagt sig.
-
Vad jag gjort idag… Det läcker litet i styraxeln genom skölden till 290-drevet. Detta skulle jag ju åtgärdat redan förra hösten, men en komplicerat underarmsfraktur kom emellan. Kommande höst/vinter finns ingen ursäkt att inte åtgärda detta… Iallafall har jag idag tryckt in en massa smörjfett i lagringen runt denna axel, med en fettspruta köpt på Jula. Det var ju kanske inte så lustigt, men ändå litet konstigt att @Till_havs motor också fått feber. På hemvägen idag från Donsö så löste temperaturlarmet ut, den tjocka visarnålen visade 100°C på den oexakta skalan och den akustiska signalgivaren tjöt. Men det upphörde med en gång då motorvarvet sänktes. Jag hade kört på 3000 RPM i ungefär 15 minuter när temp.larmet gick igång, och nålen på instrumentet dalade snabbt ned till 90° när jag minskade till 2000 RPM. Ökade igen och ingen temp.höjning, men nu var jag precis utanför hamnpirarna så det var dax att köra sakta ändå. Kollade silen, nästan helt ren. Skall kolla impellern senare i veckan. Motorn är för övrigt en KAD43. Det var väl fyra år sedan jag hade nere oljekyl, värmeväxlaren och intercoolern. Impellern har jag inte bytt på flera år, då den har sett osedvanligt bra ut, en originalimpeller, men jag har minst två nya i reserv… Sedan vet jag precis hur det känns att få motorstopp i Tingstadstunneln under rusningstrafik… en kabelsko på tändspolen hade lossnat. Men en TMA-bil låg bakom mig och kom då till räddning. Himla synd att det inte finns TMA-båtar… (TMA= Truck Mounted Attenuator, alltså ett skyddsfordon)
- 84 svar
-
- 2
-
-
Växelaxeln hade jag bytt ut direkt för rätt som det är så går den av och värst brukar det vara vid vattenlinjen där mer syre kommer i kontakt med metallen och det börjar rostar mer, så den kan ju vara tunnare en bit upp i svivelröret. Fäll upp motorn när den inte används. Länk till reservdelskatalog om du inte redan har: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/60-7209/60-18424/60feo-60feto-753935 Växelaxeln är nummerändrad vilket du kommer att se i katalogen och har numera bättre material (dock inte rostfritt) Du får kolla de andra punkterna jag angav för dålig växling, börja med det enklaste som är injustering av reglagekabeln. Känn även om du kan känna något glapp i kabeln eller reglaget. Framväxel brukar inte vara några problem eftersom den lägger i växel med fjäderbelastning på klokopplingen men bakåt skall man även övervinna fjäderkraften. Har du kollat oljan i växelhuset, hur ser den ut? Vems är Searidern, SSRS eller har varit? De kan nog skicka upp motorerna ett hål och ta bort bromsklossarna😉
-
Hej! Fick problem med ankarspel i samband med ett batteri som var slut och fick byta till ett nytt?. Det klickar i relät till ankarspelet men händer inget. Vi provade att koppla förbi relät men inget händer. Kan det nåt i själva elmotorn som hänt?, kan det finnas nåt man kan göra?. Mvh.olov
-
Stort tack för hjälpen Pär! Efter lite tvätt och puts av skivorna + ny rem så går den som en klocka.
-
Ja det går bra med Mariner 55A och 55B. Ja ursäkta jag glömde bifoga bilden, se nedan: Röd pil: Kamskiva Blå pil: Rulle på gasspjällsarmen Jag tror inte det är samma kulor, har aldrig testat. Originalet ser ut så här: Om har presspassning och trycks (klickas) på kulan. Inget fett på dessa, då slits de ut i förtid. Själva gasstaget eller länken mellan kulkopplingarna är olika långa på olika motorer och det har att göra med hur mycket förtändning motorn har vid WOT. Skulle gasstaget vara för långt kommer det att trycka sönder kulorna till slut. Är det för kort öppnar inte gasspjällen fullt. Man kan justera staget men inte jättemycket, det rör sig om under 10 mm sen tar gängorna slut i plastkulkopplingen. 2-cylindriga vändspolade 2-taktsmotorer med stor cylindervolym går väldigt stötigt på låga varvtal, dels för att vändspolade 2-taktare inte spolar rent i cylindrarna men även av massakrafter. Dessa motorer Yamaha 50, 55 och 60 (760 cc och 798 cc) samt 2-cylindriga Suzuki DT55, DT60 och DT65 kallades allmänt för "stenkrossar" på 1980-talet för att de gick så stötigt på låga varvtal. Var de dåligt injusterade kunde motorn slå flera cm från sida till sida när den gick på låg tomgång. Skruven med röd färg på gängorna är stoppskruven för maximal tändförställning, är gjort så från fabrik antagligen för att kolla så ingen skruvat upp tändningen under garantitid t.ex. //Pär
-
Hej Original ombyggnadssats har reservdelsnummer 387763 och denna måste du ha för att kunna ansluta till gas, växel och styrning. Googla på OMC 387763 och kolla vad du får fram, brukar finnas NOS på bl.a. ebay för ca 450 kr och uppåt sedan tillkommer frakt ofta från USA. Jag kollade hos Marinshopen som var stora på OMC förr men sökmotorn på deras sida gav inget resultat på original reservdelsnummer, möjligen om du ringer dit och kollar. Sedan måste du ha en ombyggnadssats till ett universalreglage TFX, Morse m.fl. och till 33C reglagekablar om du inte har ett OMC originalreglage liggande. Möjligt det finns icke OEM ombyggnadssatser för anslutning av reglage till en rorkultsmotor, jag vet att t.ex. Watski hade sånt förr i världen. Mvh Pär
- Senaste veckan
-
Ja, nästan varje gång.. drabbades i morse av GPS-störningar, då larmade Northtracker, och plottern visade att båten stod på land.
-
Ok, några bekanta har alcantara i sin Nimbus 320 och hade även i sin tidigare 280
-
Det underlättar alltid om man får veta motorns fullständiga modellbeteckning, typkod och serienummer, det är inte samma till alla och ska ni köpa reservdelar så räcker det inte långt med bara Yamaha F100. Ta helst en bild av motorns typskylt som innehåller all information man behöver veta när ni postar frågor om motorer. Yamaha har två olika växelhusoljor, båda har viskositet SAE 90 men den ena är API GL-4 och den andra är API GL-5, det står angivet i instruktionsboken vilken olja din motor skall ha i växelhuset. Kom ihåg att byta packningarna vid avtappnings- och nivåpluggarna. Kolla och jämför de beteckningarna på de överblivna "slattar" du har om de har samma viskositet och API klassning, då kan du blanda oljorna. //Pär
-
Hej Finns speciella färgborttagningsmedel som klarar 2-komponent och polyuretanlack. Det går inte med vilken färgborttagare som helst det vet jag... Fråga i din färgaffär, båttilbehörsaffär eller googla "Färgborttagning 2 komponent polyuretanlack", så får du fram resultat. Tror Swedol har en typ av färgborttagningsmedel som funkar men fråga i butiken. Mvh Pär
-
Hej, Stort tack för svaren...ja motorn har sjövattenkylning och S-drev. Det finns en hyfsat bra beskrivning i instruktionsboken men vissa detaljer saknas Till ex.. om jag blandar 4 liter (50/50) och kör den flera gånger genom motorn så antar jag att motorn måste stängas av så snart dunken med glykolblandning tar slut?!?
-
Titta på blocket. Det finns ingen logik i priserna. Addera sedan att i princip alla sänker därifrån.
-
Se där! Är du fortfarande intresserad av drivlinan efter sett annonsen?
-
-
Marinklubbar
-
Veteranbåtsklubben
Öppen Klubb · 12 medlemmar
-
MV-Marin 6600 FC
Öppen Klubb · 3 medlemmar
-
Catalina klubben
Öppen Klubb · 13 medlemmar
-
Nidelvklubben
Öppen Klubb · 6 medlemmar
-
Nimbus
Öppen Klubb · 21 medlemmar
-