Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Härligt med ny och stor batteribank. Mina 4x100watt ger inte mycket, men jag tror att i dag så kommer dom att ge lite då solen vill titta fram. Värmaren går fint och allt lirar som det ska. SSAB i bakgrunden.
  3. Det är ballast, säkerligen betong. Betong är bra för det är så basiskt att det inte rostar. Jag killgissar mycket nu, men i källare med betongväggar ser man saltkristaller fällas ut då det kommer fukt från utsidan, varför är det fukt bara här kan man fråga sig då? En sådan där båt ska man nog ha en professionell besiktning på med skrovmätning....
  4. Idag
  5. Hur mkt skulle man behöva gå upp ? Eller, är det värt?
  6. Igår
  7. Tack för fin input. Jag ska kolla vart slangen från vevhuset tar vägen. Mycket riktigt så är det löjligt trångt montage även om allt är prydligt gjort
  8. Så är det nog. Det har hänt mig att jag sökt ett produktnamn på google och hittat någon webshop som sett ut att ha produkten. När man sedan sökt i deras sajt så finns produkten inte. Det verkar helt enkelt som att produkten tagits bort ur sortimentet men den hittas ändå "utifrån" av sökmotorer.
  9. Att du får dra 1600 kg bromsat innebär inte per automatik att du får dra 750 kg obromsat. Ett obromsat släpp får inte ha en totalvikt som överskrider 50% av bilens tjänstevikt, om man vill köra i 80 km/h. Överskrider du 50% av tjänstevikten får du bara köra 40 km/h, men 750 kg kärra får du alltid dra om inte biltillverkaren lagt in en gräns och den är i så fall på bruttovikten.
  10. Tack för fina tips - ska kolla imorgon 🙂
  11. Ja, jag tror att det är en gammal lösning. Någon har tidigare slipat av infästningen i skrovet längst back, där axeln går in i skrovet. Så om jag skall sätta ett cutless lager istället så finns det inget att fästa i utan vi får i så fall hitta en annan lösning. Dock är det nu 3-4 mm glapp för axeln att hoppa runt på. Tveksamt att den sväller så pass mycket att det blir bra när den hamnar i vattnet...
  12. Den va iaf väldigt lik. chaparral265 kan uppge den modellen så är problemet löst😀
  13. Det låter frustrerande med LED-uppgraderingen! Att din LED-lampa inte lyste kan bero på flera faktorer, och här är några saker du kan kontrollera: Polaritet: Till skillnad från halogenlampor kan LED-lampor vara polaritetskänsliga. Det innebär att de har en bestämd positiv och negativ sida. Kontrollera om LED-lamporna har en markerad positiv (+) och negativ (-) sida och se till att de är korrekt anslutna i förhållande till armaturens strömkälla. Spänning: Du nämnde att du inte kontrollerade spänningen. LED-lampor är oftast mer känsliga för spänningsvariationer jämfört med halogenlampor. De flesta G4 LED-lampor är designade för lågspänningsanvändning (vanligtvis 12V), men det är viktigt att säkerställa att spänningen från din strömkälla matchar LED-lampans specifikationer. En spänningsmätare kan vara användbar här för att säkerställa att spänningen inte över- eller understiger LED-lampans krav. Transformator/Drivdon: Om dina armaturer har en transformator eller drivdon som ursprungligen är avsedda för halogenlampor, kan dessa enheter vara inkompatibla med LED. Vissa äldre transformatorer levererar inte den typ av ström som LED-lampor kräver. Du kanske behöver byta till en LED-kompatibel transformator. Lampans kvalitet och specifikationer: Inte alla LED-lampor är skapade lika. Billiga lampor kan ibland ha kvalitetsproblem eller inte vara kompatibla med ditt befintliga system. Kontrollera lampans specifikationer och jämför med vad dina befintliga armaturer kräver. Om problemet kvarstår efter att du har gått igenom dessa steg, kan det vara värt att testa en annan typ eller märke av LED-lampor, eller eventuellt rådfråga en elektriker. Lycka till med att få ljuset att lysa på din båt!
  14. Kolla här: https://www.maringuiden.se/forum/topic/54726-tvätta-med-oxalsyre-lösning/ Ska fungera alldeles utmärkt och används av flertalet varv.
  15. Senaste veckan
  16. Vad var det jag sa (skrev)? Jag gillar verkligen när det finns folk som verkligen kan och inte bara snackar. Lycka till!
  17. Absolut. Kostar gör det. Men i Nyköping säljs bara miljövänliga alternativ på sjömacken, finns inte tex blankdiesel eller 95 och 98, bara HVO och akrylatbensin. Vill man ha något annat, blir det dunkar från land.
  18. Vad roligt att det gick så lätt, så lite så😉.
  19. Tack, då börjar jag där 🙂 Soppa finns det men den kan absolut vara dålig. Tanken är inte full och jag vet inte om det är tillsatt något för slippa kondens i bensinen så det kan det vara.
  20. Jag bockade till en plåtbit och på den satte jag en strömbrytare och ringkabelskoanslutningar, i ena ändan sladden till boxen, i andra ändan nya kablar till säkringsdosan/minusplinten. Ungefär likadant som @ChristerN gjort. Anledningen till strömbrytaren är den att boxen alltid startar i ett standardläge efter den har varit spänningslös, och det standardläget brukar vara "lagom kallt", och det är lättare att slå på/av boxen med den än de små bubbelknapparna i boxens panel. Jag fick en gång batteribanken ordenligt utladdad en gång när boxen inte startade ordentligt, den körde startfasen hela tiden, då drar den rätt mycket ström. Detta berodde då på ett gediget spänningsfall i en sådan där cigarettändarkontakt. Och när strömmen blev hög minskade spänningen då det fanns ett motstånd i denna förfärliga anslutning.
  21. Ett efterlängtat paket Flexiteek på aktern Jag har någonstans tidigare i denna tråd eller möjligen någon annat beklagat mig att jag inte lyckats få något svar från Flexiteek när jag kontaktat dem via deras webformulär. När jag så sprang på dem på årets båtmässa meddelade jag att jag var intresserad av att köpa några paneler så de tog mitt nummer och lovade att återkomma efter mässan. Och visst gjorde de det 🙂 En super trevlig person ringer upp, vi diskuterade vad det var jag tänkt mig och jag gav ungefärliga mått för att kunna få en budgetoffert. Redan dagen därpå kommer så en offert med tydliga priser vad som ingår och vad som kostar extra. Visst var det en del pengar men det kändes ändå som ett bra erbjudande. Nästa steg var att skapa mallar av "täckplast" vilket är svårare än det låter då båten är helt befriad från raka linjer och räta vinklar men efter ett tag hade jag sex färdiga mallar att skicka iväg. Jag hade även bestämt mig för att ha logotypen i en av panelerna och här kom nästa utmaning. Att hitta en vektoriserad bild av en logotyp till ett företag som verkar ha försvunnit för nära 20 år sedan visade sig vara omöjligt. Jag fick istället be en väns son att skapa en bild som även den skickades till Flexiteek. Redan dagen efter ringde säljaren upp för att meddela att mallarna kommit och reda ut en otydlighet. Vi diskuterade också olika designförslag av logotypen och kom fram till att det skulle se lite nättare ut om vi hade två olika färger på nåten - svart och vit. Så idag kom så paketet - två veckor efter att jag skickat in mallarna och långt före utlovad leveranstid. Det blev raka spåret ut till båten för att provmontera och det ser riktigt bra ut! Jag har lite hål som ska plastas igen och spacklas innan de monteras permanent, men här kommer en bild
  22. Tjena. Jag bytte impeller idag och det gick bra… Men jag fick problem med växelföraren. Den har fungerat felfritt tidigare men efter att jag monterat isär den för impeller bytet så har jag fått problem. Jag skruvar ihop växelföraren men det känns som att det saknas nåt som ska hålla stången på plats… Jag bifogar bilder och hoppas ni kan hjälpa mig.
  23. En eloge till dig att du uppdaterade tråden med lösningen! 👍🏻
  24. Hejsan, Jag tittar på att införskaffa en båt som väger in på 612kg med motor. Eventuellt tillkommer lite vikt för batteri, bensin etc. Båten skall ligga på trailer och jag kommer till 99% använda den för sjösättning på klubben. Dock skulle det vara trevligt att kunna ta den med sig ibland, d.v.s. några enskaka resor per år. Med bilen får jag dra 750 EU trailer (obromsad) alternativt totalvikt 880 kg med B-kort. Den EU trailer med 750 kg i totalvikt som jag hittar som får lasta mest är 600kg, d..v.s jag är några kilo kort. https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.411.37052/tiki-tiki-bs1000-rb Jag undrar om någon här har kolla på någon firma som bygger "lättviktstrailers tex. i alumimium som gör att lastvikten medgör att jag kan köra båten lagligt i 80km, ? M.a.o en EU trailer med totalvikt på 750 kg som får lasta. Annars är alternativet att köpa ett bromast ekipage med max 890kg i totalvikt men det kostar det dubbla, ska skattas etc.
  25. Grabben hade en med en 6 hk 2-takt. Det var kort rigg och det var fel för så fort han svängde lite så kaviterade den. Kör på lång rigg. Men när han satte ett förlängningsstag på gas/styrpinnen så han kunde sitta i mitten gjorde den dryga 8 gps-knop.
  26. Men då har redan träet förhoppningsvis svällt och tätnat, och då behövs inte Ettan längre. Dessutom är Ettan ju så KLADDIGT så den havstulpan som rycker loss Ettan tror jag inte finns.
  27. Hej igen, Uppdatering... Hade ett långt trevligt och mycket givande samtal med Seawolf, tack igen för det. Nibral, eller NiBrAL legeringen som används skall inte korrodera i saltvatten. Till och med Flexofold själva har i historien sagt att anoder är en eftergift gentemot marknadskrafterna. På Seawolfs inrådan kommer jag att putsa upp propellern med sandpapper och måla den med vanlig bottenfärg, och inte montera anoder. Detta är bara aktuellt om propellern är isolerad från resten av båten vilket är fallet med Flexofold på S-drev. Erfarenheter av ovanstående är naturligtvis intressant, bottenfärg är ju lite att betrakta som förkoppring ur ett galvaniskt perspektiv.... Det finns även en teori som är svårbevisad, om ovan nämnda legering svalnar på fel sätt bildas typ små korn med variation i legeringen vilket skulle kunna ge upphov till de utslag som uppkommer på min propeller. Detta har varit ett problem för Flexofold ngn gång i historien, där de insåg att detta var ett problem och bytte leverantör och eller metoder. Vi detta tillfälle byttes felaktiga nav ut. Hur som fortsätter att mäta på alla möjliga och omöjliga sätt :), inte hittat ngn möjlighet för läckström ännu. Förslag på möjliga eller omöjliga saker att kolla mottages fortfarande tacksamt.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...