Jump to content
Saturday 12 October 2024

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Utmärkt, tack för svar. Då testar jag med Biltemas Campingparaffin!
  3. Inte 100 på det men den Hawk jag har saknar steglitser vilket jag verkligen tycker gör att den går mjukt i vattnet. Sen är den ganska lång i vattenlinjen också . Så det är skillnader jag skulle tippa är förändringar från det äldre skrovet
  4. Omöjligt att svara på om det är "vettigt" eftersom vi inte vet vad du har för trailer. Men uppenbarligen inte samma som TS och den tråden handlar om, då både dina axel- och ytterdimensioner är annorlunda. Så de enda "vettiga" är väl att kontrollera vilket lager som sitter där nu (Googla på dess nummer) och beställa likadana, eller i vart fall ett lager med exakt samma dimension som befintligt nummer. Inte minst för att det är väldigt snäva toleranser för att lagret skall nypa fast "lagom" så kan det vara lurt att utgå från en uppmätning på en kanske lite rostig eller smutsig axel.
  5. Jo, i princip alla använder dem nog i någon form. Men surfa in på vilken båttillbehörsbutik som helst så ser du snabbt vilka typer man använder - till båt. Här finns både bilder och priser på insug/avgasdämpare. Finns även avgasdämpare av "båtsorten" t.o.m. på bild tidigare i tråden och förklaring till varför använda just dessa och inte andra (delsida 1 i denna tråd) - det lilla som nu talas om just specifikt ljuddämpare. Sedan är det ju skillnad på värmare och värmare, så det blir lättare att svara om du talar om vilka alternativa ljuddämpare du "sökt fram" och vill ha råd att välja mellan (kolla dock om det inte redan diskuterats i tråden och svaret finns där). Eller värmarfabrikat och i vilken båt den skall sitta.
  6. Näe, jag går tillbaka till blankdiesel från sjömacken, tror inte mina 10-15 liter per år kommer förstöra jordklotet nämnvärt. Jag är livrädd för troll i tanken, den är inte toppenlätt att göra ren då den saknar manlucka.
  7. Jag har väl också funderat på att gå för motor om det skulle vara vindstilla, eller om jag behöver kryssa för mycket, men motorn är original från 1981 så jag vill inte riskera att den överhettar eller rent av havererar.
  8. Den hade jag lyckats missa trots omfattande research. Ser bra ut! Jag hade turen att köpa mitt 12 kg ankare för 1071 kr på Navinordic. Bra pris! Ser att priserna är lite högre nu.
  9. Last week
  10. Har en vit list som med tiden blivit lite grånad och fått svarta märken - ja, ungefär som en väl använd fender kan se ut. När jag provade biltemas fenderrengöringsmedel så funkade det på fendrarna men också på listen, som blev blankare, såg nyare ut och det svarta gick bort lika lätt. Har för övrigt också ett litet hack i listen, som varit där länge utan att bli värre, där jag tänkte sätta vit sika (som är lite för vit men bättre än ett hack. Är det kanske glycerin i biltemas fenderrengöringsmedel?
  11. Tack för svar NW355! Jag tänker att jag uteslutit problem med stoppfunktion genom att koppla bort svart/gul kabel. Tänker jag fel där? Inga brytare så ska testa mäta pickup och försöka jaga tag på ett elschema.
  12. Jag tror inte heller på kondensmyten. Den här testen tycker jag är bevis nog för att det är en myt. https://marinehowto.com/does-an-empty-marine-fuel-tank-condensate/ Testet pågick i åtta år utan minsta spår av vatten i tanken (hade nog kunnat fortsätta lång tid om inte Rod S fått hälsoproblem efter en stroke). En annan vanlig orsak till vatten i tanken är avsaknad av/dålig packning i locket till påfyllningen av bränsle. Även dålig installation av avluftning med avsaknad av "svanhals" på slangen kan göra att det kommer in vatten i tanken.
  13. Instämmer i Rollens inlägg. Har du stopp i avluftnings slangarna mot expansionskärlet så får du problem med luftfickor. Kolla om du lossar slangarna mot expansionskärlet att den lilla anslutningen med metallhylsa inte slaggats igen. Expansionskärlet går att enkelt plocka av och rentvättas med t ex krossad is i de vråer man inte kommer åt mekaniskt. Systemet är självavluftande, dock kan det behövas handpåläggning på värmekretsen (VVB , värmepaket) om sådan är ansluten.
  14. NW355

    Täckning av båt

    Wrappar med bra ventilation i södra Sverige. Torrbollar på hösten, avfuktare på våren.
  15. Eld-

    kölrulle båttrailer

    TS trailer är ju av "float on float off" typ. Dvs trailern måste ner så långt att båten kan flyta in över trailern. Sedan drar man upp båt och trailer. Det finns ju inga rullar alls på den. Ska den byggas om så behövs både kölrullar och sidorullar. Men som redan skrivits ovan så är nog den trailern i minsta laget för en båt på 2.7 ton.
  16. Hej! Jag täcker vår lillebåt (Ryds 480) varje år med presenning. Det har nu gått hål på några ställen i den, och funderar då på att köpa ett båtöverdrag, iställt för ny presenning. Min fråga: Vet ni något överdrag som kan passa till Ryds 480? Tänker på att den har hajfena i fören, och ruta för styrpulpeten som kanske är i vägen och ger dålig passform samt att dessa kanske gör sönder överdraget. Har ni nåt bra tips på överdrag och storlek på det? Ser fram mot svar
  17. Hej, här har du manualer: https://www.manualslib.com/manual/839386/Johnson-2-Stroke-40-Horsepower.html https://zweedseklassiekerclub.nl/wp-content/uploads/2018/05/Motoren_Evinrude_manuals.pdf https://issuu.com/km9idisodmkmv/docs/1985_johnson_evinrude_outboard_40_hp_service_repai
  18. Det är mycket högre än så. Min 15 meter höga Nova går under med god marginal mellan de två innersta pelarna närmast Nockeby.
  19. Balmar har gjort sig kända för sina generatorer och laddningsregulatorer. Supporten har fallerat efter jag köpt deras prylar och nu ser jag ett mönster. CDI Electronics acquired Balmar, a leader in high power DC charging systems for the boating industry. Recently acquired by Dometic, CDI Electronics of Huntsville, Alabama has been a leading provider of alternators, ignition systems products, battery monitoring systems and other technology for the boating industry for more than 30 years. Dometic har säkert finansiella muskler så på sikt kan Balmar kanske få ett nytt liv med förbättrade produkter för idag ligger de efter på utvecklingssidan. Tar nog lite tid innan supporten av Balmar produkter fungerar igen. För 2 år sedan startades det en FaceBook grupp, Rod Collins är en tung deltagare i gruppen. Om jag skulle köpa prylar idag hade Wakespeed WS500 eller Arco Zeus varit intressanta som laddningsregulatorer. Generator helst med externa dioder för att få bort stor mängd med värme.
  20. Hej, Skulle ni kunna ge mig några råd här: 1.Jag tänker följa förslaget att fylla alla bortnötta gropar och hål i ändträet med epoxylim+sågspån. En skruv kommer behöva gå när änden på träet, vad tror ni om att limma en 10 mm teak-bit på ändträet så skruven kommer längre från kanten. ==> Bild 1 2. även efter en del slipning så finns mörkare partier kvar lite utspritt. vad kan man göra åt det? Fortsätta slipa? Alla bilder. Mvh, Maria
  21. Hornbach har lösa dragfjädrar - kostar ca 15:- (olika längder). Här är ett exempel: https://www.hornbach.se/p/dragfjader-med-oglor-dresselhaus-elforzinkad-11x40-4x1mm/7915833/
  22. Avluftningsslangen luktar också.
  23. Parons

    Volvo TAMD 63

    Hej Vad skiljer det på TAMD 63P och 63L mer än effekten. Går det att modifiera en 63L till 63P och i så fall vad behövs göras. ’Tacksam för svar.
  24. Rimligen är det SE116, HA LOWER men jag skulle kontakta dem för att säkerställa att det kommer passa. Blir inte kul med retur eller garantiärende...
  25. Du vet väl att tråden är 5 år gammal.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...