Detta flöde auto-uppdateras
- Igår
-
Är det denna? https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/gelcoat-vit-1-kg-2000052817
- 2 svar
-
- 1
-
-
Är det i aktern? I så fall häng en lite korg där så kan man ha lite kex å termos å kaffemugg i den medans man håller rodret? Annars kan du hänga en liten skepssklocka i kroken. Om inte fallen i aluminium masten klinkar högt nog. 😁
-
Nu ska lagren dit, men inte fan har jag något rör som är 61 mm ytterdiameter som man kan pressa med. 63 mm fanns i skrotlådan, bara att skära upp och pressa ihop till 61 mm sedan svetsa ihop. Rörstumpen var också för kort så det blev lite mer kap o svets😁
-
Tja, i Mälaren kan man ankra nästan var som helst med nosen mot en klippa eller ö. Bara det inte bor folk där. Ta en lä sida å kolla åt vicket håll vinder vrider till morgonen. Stenar brukar vara spetsiga å syns ej å vid branta klippor kan det ligga bumlingar som ramlat ner så kolla innan tilläg. Utanför vasskanten brukar det vara stenfritt, oftast. Annars kan man köra in nosen i vassen så liggger man där å har det mysigt, ingen ankare, aktern mot solen, om djupgåendet tillåter det. Kan rekommendera Tidö, slott å brygga å museum, nära Västerås för en dagsutflykt.
-
Tja,..... vet inte.... djupet. Seglade åt andra hållet med 170 djupgående å det gick bra. Däremot så kan det bli rejält med strömmar i slussarna, i synnerhet om man ligger efter en pråm. Huga. Två man behövs med linorna även om de flesta slussar har pollare som följer med upp/ner. Mitt tips är att lägga stora bollfendrar i fören aktern å en minst en i mitten. Sedan skall man ha en mitt knap ombord. Lägg en lina runt den först så tar man akter å förtatamparna sen. Kan vara svårt annars å båten sticker i väg i slussen tvärs ut. Jag gör så när jag ensamseglar å skall lägga till långsides. I St Louis så håll noga mellan prickarna, kan vara ½ meter strax utanför. Vi seglade förbi gubbarna som satt på stolar å metade bara några meter från båten. Behöver ni gast så tjoa till. Brukar transportsegla andras båtar åt andra hålet, hem till Svedala.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Kanske inte så mycket till hjälp just nu men tips för framtiden. Jag plockar alltid ut impellern vid upptagning. Ingen risk att bladen deformeras över vintern i kylan. Sedan kör jag motorn ett par minuter 1ggr/månad tills avgasröret är handvarmt. Stänger av. Vid sjösättning fettar jag noga in den med vaselin, eller vad det nu är för fett jag har i en burk. Samma som man sedan doserar då å då genom att vrida på locket på en fett-behållare. Jag vrider runt impellern med en spetstång så vingarna böjer sig åt rätt håll tills den poppar in i skåran på axeln. Skruvar på locket. Det är en gammal MD1:a motor, tål mycket stryk. Var rädd om skruvarna! Mina är tum mått W 3/16 tror jag, ruskigt lika M4. Ta inte fel.
-
Är inte så jätte svårt. Men det kan krångla vid återmontering. Maila mig ditt telefonnummer så kan jag förklara för dig. Blir så mycket skrivande tyvärr. Men finns verkstadshandbok att tillgå på nätet annars.
- 28 svar
-
- 1
-
-
Jag tänkte göra lite snabb service på sjövattenpump och värmeväxlare idag före konservering, men jag stötte på några grejer. 1. Jag skulle byta packboxen innanför impellern. Ny fin viton-packbox med dubbel läpp inköpt. Men halvvägs inne hamnade den lite på snedden och sen var den omöjlig att få in mer. Bara att slita ut och beställa nytt igen (2 st, som jag borde gjort från början). Kan man smörja packboxen och anliggningsytan i huset med något för att förenkla? Kan man använda samma glycerin som till impellern? Och finns det nån spec metod för hur man trycker in den? Jag försökte använda en hylsa. 2. Enligt sprängskiss ska det sitta fyra o-ringar i värmeväxlaren. De två främre fattar jag och att det sitter en i det bakre locket, men var sitter den fjärde? Träs den på själva tubpaketet bakifrån när man har satt tillbaka det?
-
Undersidan av luckan målad med topcoat
-
Det är oxå ett bra tips men självklart var det i även mitt fall inkluderat i överenskommelsen.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Det kan vara svårt att komplettera delar i en befintlig kontakt. Det finns många dimensioner på både stiften och hylsorna. Biltema har både stift och hylsor men om de passar i Pentas kontakter får du nog mäta dig vidare på. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontaktdon/stiftkontakt-50-st-2000051150 Sen finns det mer välsorterade komponenthandlare där du nog kan hitta ett större utbud. Elfa-Distrelec är ett komponentföretag som dessvärre stängt alla sina lager i Sverige (de hade tidigare en butik i Solna med mycket hjälpsam personal...).
- Senaste veckan
-
I onsdags blev det premiär.
-
Jo, det blev tätt så länge vi hade kvar båten. Men den gick bara en säsong i vår ägo efter bytet av packboxarna på den. Lagren ser ut att vara i bra mycket bättre skick än vad våra var.
-
Hej. Köpte propeller av axmarin.se till min 50hp 4takt mercury. Pris 1295:- Lycka till.
-
Jämför med ett litet batteri: Plus och minuspolen sitter ihopkopplade med en elektrolyt emellan redan när du köper det. När man sedan kopplar ihop plus- och minuspolen med en sladd/lampa/... börjar ström flyta och batteriet förbrukas. På båten har du två metaller, en blir plus och en minus, elektrolyten är vattnet. Om metallerna kommer i elektrisk kontakt med varandra börjar ström flyta precis som i batteriet och en kemisk reaktion påbörjas där den oädlare metallen förbrukas.
- 35 svar
-
- 1
-
-
Mina slangar går dessvärre i en båge upp till beredaren så det rinner inte ur hela slangen av självfall. Jag använder i stället våtdammsugaren för att suga ur kranarna så de blir garanterat tomma på vatten. Det är nog oftast skillnad i installationen mellan segelbåtar och motorbåtar som innebär att man får hantera tömningen lite olika.
-
Den avsmalnande änden på skruven var absolut för klen, den blev mos vid första försöket och fick kapas bort 🙂 Hade navet suttit värre fast hade kanske godset i plattan (eller gängan) inte stått pall. Fortune favours the fools!
-
Gäller det även för genomföringen alltså, att en 3/4 genomföring ska ha ca 19mm innerdiameter? För i sådana fall är nog nuvarande genomföring snarare 3/8 eller så. Jag hade inte tänkt på att det är alla helgons dag så inga båtbutiker öppna, det får bli annat pyssel till måndag.
-
Stort tack Pär! Då bör kombinationen med stöttorna jag har fungera 👍 Djupgående + pallning - 25cm = höjd på stöttorna 60cm + 51cm -25cm = 86cm och mina stöttor kan höjas till 90cm. Från 60 till 90cm Grejt 🙂👍
-
Motorn har jag inte direkt någon möjlighet att ta av, då jag inte har någon maskin till det. Allt med det här båtprojektet kommer inte att bli optimalt, utan jag får göra vad jag kan med de resurser jag har för att få den att fungera. Jag beställde och fick hem hydraulstyrningspaketet (90 hk) för en tid sedan och kommer att installera det nästa år. Av en händelse har jag redan gjort en öppning i ena sidan av motorbrunnen för att "cylinderstaven" ska kunna röra sig i sidled, och den händelsen var nu för att komma åt minuspolen på batteriet som sitter därunder, så illa placerat och oåtkomligt att man nästan hade velat ha ett raketgevär och spränga båten i luften. Jag hade nämligen en tid att passa imorse, eftersom jag igår fick en vinterförvaringsplats till båten, och ett krav var att batteriet hade tagit ut - med all rätt - vilket jag ändå hade tänkt göra. Alltså blir det inga problem att få i stången i tiltröret med motorn på plats - tror jag. Sedan tänkte jag att termoplast kanske kunde vara en idé, att göra något liknande med sådan som du har beskrivit ovan för att fixa den utsågade öppningen i motorbrunnen.
-
Det där ser ju ut som ett tjockt lager spackel...
-
Toppen! Ännu bättre! Nu beställd :)
-
Viktigast är att tömma motorn på vatten innan man konserverar. Då fungerar det utmärkt att fylla glykolblandning i slangarna till termostathuset. Eller köra igenom via drevet. // Peter
-
Ja , du verkar ha en annan konstruktion, din är nog lite nyare än vad min är. Plattan som du har med fastsvetsade muttrar, jag hade en likadan fast den var insprängd mellan plast och trä, den hade rostat sönder total för mig.Frågan är ju hur långt in träet har murknat för dig , fukten kommer ju inte komma ut av sig själv dessvärr. innan jag lade på min enorma aluplåt så försökte jag peta ut så mycket som möjligt av det murknade träet, oklart om det gör någon skillnad men det kändes bra för stunden
-
-
Marinklubbar
-
Veteranbåtsklubben
Öppen Klubb · 12 medlemmar
-
MV-Marin 6600 FC
Öppen Klubb · 3 medlemmar
-
Catalina klubben
Öppen Klubb · 13 medlemmar
-
Nidelvklubben
Öppen Klubb · 6 medlemmar
-
Nimbus
Öppen Klubb · 21 medlemmar
-
