Detta flöde auto-uppdateras
- Idag
-
Tack för alla svar. Då lutar det år att ta bort orginal A formen och göra ett nytt i ALU. Som inte är platt på insidan båten. Känns som det stryper en del.
- Igår
-
Hej. Jag har bara sett den motorn på bild ,så tyvärr kan jag inget om den. Ingemar
-
Provsitta idag. Blev 30min kaffepaus. Höjd och bredd känns perfekt 🙂
- 23 svar
-
- 1
-
-
@stavhammar Snart en månad sedan jag lyfte frågan om reklam på konstiga ställen, hur ser tidplanen ut för att ändra på det, eller skall det se ut så här numer?
-
Tack Johan, Jag ska försöka lägga till ett nytt transaktions flöde för mer avancerade jobb framöver men nu är det som du säger viktigast att se om det flyter först.
- Senaste veckan
-
mitt kontantkort använder jag bara till sms och det har funkat tills pengarna tar slut..får jag inget svar på sms vet jag att pengarna tagit slut och då går jag in i mitt telia appen och fyller på. den går inte över till någon prisplan så jag har inte haft några problem. appen jag använder till 4g mojen heter yoyo power och det finns tillbehör som sköter allt i min båt automatiskt om jag vill...personligen använder jag den bara för att sätta på värmen när minusgraderna kommer..sen får den sköta sig själv och larmar vid strömavbrott
-
Ja, det är originalstövelen som blockerar vattenflödet. Den nya går längre akterut. Dessvärre ger den ett nytt problem. Vid 15 knop får man vattensprut/ dimma över hela aktern. Stöveln är utformad som en plog som genererar vattensprut åt bägge sidor. Jag löste det nästan til 100% men det tog en stunds klurande.
- 8 svar
-
- 1
-
-
God Jul ! Mina två båtar har idag traditionsenligt fått varsin julklapp🤚, på stäven.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Tyvärr är ju detta fel! Det är egentligen tvärt om. Det var så även låååååångt innan Youtube fanns och är inget "många fått för sig". Generellt limmar epoxi bättre på polyester än polyester gör på polyester. Har själv läst teori och utfört laborationer på universitetet (dock 20 år sedan) där vi dragbelastade provbitar av polyester GRP, först oförstörda bitar, sedan kapade bitar som fogats ihop med polyester och med epoxi. Syfte att verifiera teori med praktiska test. Sen om man använder epoxi vid laminering måste man använda rätt glasfiber oxå. T.ex. så limmar man aluminium/aluminium med epoxi i vissa applicationer istället för att nita eftersom det ger större hållfasthet för vissa belastningar t.ex. vill jag minnas att det görs så på JAS Gripen. Med det sagt så är det skillnad på epoxi och epoxi, finns många olik designade varianter för olika applicationer. På normala båtar så finns dock sällan någon anledning att av hållfasthetsskäl använda epoxi. Och så är det ju mycket dyrare, vilket då många inte vill betala när det ändå inte behövs. Kan dock finnas andra fördelar....och nackdelar. Att laga med polyester blir tillräckligt starkt, är mer förlåtande att jobba med och mycket mycket billigare, så av den anledningen är det inget varv (vill jag påstå) som reparerar skador, eller ombyggnader med epoxi i normala fall. Kan tilläggas att det är enkelriktat, dvs polyester funkar inte på epoxi. Och att det som alltid beror på hur, var och när det ska användas, det som Virvelvind var inne på. Jag har inte jobbat praktiskt (yrkesmessigt) med GRP, bara studier.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Vi har ca 1,5–2 hg i varje hosesock och 3–4 sockar i varje bil men det är ju skillnad på volym i en bilkupé och skansen/byssan i en 30' segelbåt. Sen kan man nog inte börja utan att först köra med avfuktare för att få ner till runt 55–60% fuktighet. Jag ska minsann gå ut och lägga hygrometern i en bilen och kolla hur fuktigt det är. När man kör med bilen går ju A/C och torkar upp luften i kupén. I förmiddes hade vi 96–97% RH ute men nu höjnar det lite och DMI säger ner mot 75% under natten.
-
Det är stressigt nu när... ...två av vinterdäcken saknas.
-
TS har som sagt inte varit inloggad på väldigt länge, men det kan fortfarande funka att skicka ett PM som då i bästa fall aviseras på någon mailadress som TS fortfarande använder. https://www.maringuiden.se/forum/profile/99577-malara/ Länken ovan går till den här sidan, klicka på Meddelande.
-
Hallå LRZ Har du kvar Fin-Gal-en? I så fall kontakta mig. Tack.
- Tidigare
-
Tanken (ber om ursäkt för ordvitsen) är att leja bort tillverkningen. Den tidigare tanken var större än nödvändigt (450 liter) för att puttra runt bland kobbarna i Stockholms skärgård, så planen är att minska till 300 liter.
-
Vilka trafikregler säger att det är OK? Jag har sett detta från Transportstyrelsen men det säger ju inte det, "Kopplingsanordning Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för."
-
det beror väl på var i göteborg? har legat i blue marine/gamla vindilevarvet 2 vintrar utan strömbildare. inga skador på skrovet ligger vanligtvis i halland i en hamn som håller isfritt men haft både trä och plastbåtar i över vintern utan strömbildare. nu har jag rodret som sitter utanpå så får jag is av ngn anledning kör jag ner en dränkbar pump. funkar super. värme inuti kör jag frostvakter och värmekablar runt genomförningar som jag styr med mobilen och en strömbrytare som går på 4g från kjell o company
- 3 svar
-
- 1
-
-
Det du ser är antalet accesser (besök) till trådens URL. Dvs i huvudsak scanning av nätets innehåll via robotprogram i datorer, hämtning av info till sökdatabaser o.s.v. Lite fyrkantigt "folk" m a o.
-
Kinesisk träolja/Tung Tree Oil är bättre på ädelträ och träslag med hög densitet då den tränger in djupare och snabbare utan att behöva spä ut den. Rå linolja är bättre på furu och gran och speciellt till att mätta "ännaträet" innan man målar med riktig linoljefärg. Kokt linolja används som bas i vanlig träolja eller linoljefärg, torkar snabbare än rå linolja. Linolja i allmänhet har svårt att tränga in och mätta träslag med hög densitet, lägger sig ofta på ytan och det blir klibbigt även om man använder utspädd kokt linolja. Men var och en får använda vad de vill och tycker bäst om, jag använder både Kinesisk träolja och linolja men till olika träslag. //Pär
-
Självklart kommer det sitta säkringar före och efter Orion. Då gör jag som tänkt från början, dvs ersätter skiljerelät med Orionen och ansluter på plusplinten.
-
Pannlampor i all ära, men jag har experimenterat litet med handledslampor. Jag har ännu inte köpt någon sådan, men har fäst olika små och billiga LED-ficklampor på handryggen på en montörhandske med kardborreband och det fungerar väldigt bra. Jag blev tipsad om att det finns handskar med förmonterad belysning, men ännu inte googlat upp någon sådan. Sedan finns det även glasögonbågar, typ ”läsglasögon” med dubbla små LED-lampor, sådana har jag testat vid finmekaniskt arbete och dessa har fungerat bra.
-
Denna tråd visar att det finns ett behov av att sprida kunskap om detta med effekt, vridmoment och varvtal för motor i kombination med propeller. https://www.batteknik.se/prop/propellerkurva.html
-
Tack för svaret! Det låter ju förtroendegivande. Jo jag har en genua, men den vågar jag inte prova i hårda vindar. Jag har fast längd på sidostagen och kan bara spänna förstaget. Masten på min är fällbar och hänger bara i en genomgående bult, så spänner jag förstaget så spänns ju även sidostagen.
-
Motorn nerlyft från stativet och står på "vagnen". Svänghjul, motorkoppling och svänghjulskåpan monterade.
- 78 svar
-
- 3
-
-
Jag bugar och tackar för din hjälp. Grannen översatte det först med AI och då kom inte allt med. Men tack vare dig kom allt med,
-
Hej Pär! Stort tack för hjälpen👍👍 kontaktar Ital Nordic! Vänliga hälsningar Jonas
-
-
Marinklubbar
-
Veteranbåtsklubben
Öppen Klubb · 12 medlemmar
-
MV-Marin 6600 FC
Öppen Klubb · 3 medlemmar
-
Catalina klubben
Öppen Klubb · 13 medlemmar
-
Nidelvklubben
Öppen Klubb · 6 medlemmar
-
Nimbus
Öppen Klubb · 21 medlemmar
-
