Jump to content
Sunday 01 October 2023

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Helt bisarra regler. Men så blir det när lagstiftarna lyssnar på lata poliser. Naturligtvis är reglerna som de är för att polisen inte ska behöva kontrollera mer än regnummer och behörighet. Att använda vett och sunt förnuft, och i extremfall komplettera med en vägning, verkar man helt strunta i. Men, har man körkort från före 1996, utan att ha varit av med det, så är detta inget problem. Då räknas det i stället på det rimliga viset, att det är släpets faktiska vikt som avgör. Då är ett tomt släp fullt tillåtet. Jag hade personligen kört ändå, för risken för att bli stoppad i det läget lär vara så nära noll man kan komma, och jag tvivlar starkt på att polisen lägger tid på att stoppa nån som drar ett tomt släp. Det är ett offerlöst brott. Men, var och en får göra en egen bedömning.
  3. Har en Optimax 135 på våran Örnvik. Jag kan inte uttala mig om skillnad mot e-tec men tyst gång är absolut inte otimax bästa gren. Jag upplever den som ganska rå i gången och från mellanregister upp mot fullt är den bullrig. Man slår gärna av på gasen om skall föra ett samtal som är längre än kommentarer.
  4. Today
  5. Motorn är plan i förhållande till båten. Båten lutar en kvarts grad bakåt - ca fyra centimeter på hela vattenlinjeslängden som är knappt åtta meter. Det är helt försumbart. Det motsvarar några tiondels millimeter i sumpen.
  6. Är gjort. helt ok . är gjort
  7. Hej! Jag undrar om man kan plocka allt som går att plocka loss från en md21b och få det att passa på en md21? Alltså reservdelar som startmotor, termostat, vattenpump och allt sånt man kan få loss och ha med sig på långsegling som extra..
  8. Nu är ju detta inte en renodlad aluminiumbåt. De som polerar Anytec, Buster mm är ju en annan sak. Men en Cross kan dock behöva lite finish! Jag har ännu ingen men kikar och letar främst 64, men tycker de som finns ute är högt prissatta. PLUS att alla jag sett är mer eller mindre flammiga. Vissa påstår att detta går att polera bort, men hur är det egentligen med den saken? (gillar de grå bäst då de vita bländar soliga dagar)
  9. Yesterday
  10. Hade jag inte haft en Albin 25 själv så hade jag sagt emot dig om färgerna på oljetryck och laddning. Laddlampan är ju "bara" en varningslampa och är normalt alltid (skulle jag vilja påstå) gul eller orange, medan oljetryckslampan är röd eftersom det innebär akut problem att köra vidare. Men på A25 kopplade man tvärtom i original.... Den extra lampan(#7 i ditt schema) finns inte med på elschemat till 1971 års modell, så frågan är om din verkligen är 1971 ? Några A25-varianter hade indikeringslampa för påslagna lanternor på panelen vill jag minnas. Men eftersom din extralampa styrs på minussidan (tänds när signalen läggs till minus) som givare på motorn, skulle jag gissa att det kanske är en temperaturvarning. En ledtråd skulle kanske vara om du skrev vad du har för motor, då årsmodellen kanske inte är 1971.
  11. Kan svara mig själv, gick utmärkt! Men jag har isolerat generatorkabeln och ska dra en från generatorn direkt till batteribanken (förbrukning), vill ju inte att bägge generatorer ska ladda startbatterierna.
  12. Artikel bakom betalvägg, Eskilstuna kommun auktionerar ut ett dussin övergivna segelbåtar. https://ekuriren.se/bli-prenumerant/artikel/lzy979qr
  13. Last week
  14. Med andra ord säger ni att det vore ologiskt att koppla oljelampan till något annat än oljetrycket, och stt jag helt enkelt minns fel? Låter såklart mest rätt men jag tyckte fasen den lös när tempen sköt i höjden. Men ok, bara till att börja undersöka oljan då..
  15. Det verktyget har jag sett. Trodde dock det var mot sköldsidan, men det var längesedan jag kolla massa youtube om hur bälgarna skulle bytas. Ger mig på detta nästa vecka så får jag se var det slutar. Det verkar ju inte vara någon fara att köra utan i alla fall. Det kanske till och med är bra enligt den andra tråden.
  16. Plottern behöver en ekolodsmodul DSM300 för att kunna visa rullande bild. Har nu köpt detta och har nu både ekolod och temperatur. Precis som det ska vara
  17. Ok. Tack för svaren. Jo precis D är jord och den som kopplas till E då man vrider på AV. Men som sagt är motståndet väldigt högt så jag måste se över tändningslåset.
  18. Helt rätt Lintott. Spolar ur toan med färskvatten då vi lämnar båten under längre tider. Spolar med handduschen. Har på mina två senaste båtar byggt in ett vattenlås , föreskrivs vid eltoalett för att slipa odör. Tänk på hur stolen är installerad hemma. Har på min nuvarande båt ett mindre problem med avluftningen(25mm) då den slutar mellan två skottventiler(ser ut som på TS bild). Inte bra tänkt av tillverkaren, stank uppstår ibland då man har skottventilerna öppna. Vid torrsättning töms och spolas septitanken upprepade gånger. Tömmer tanken så gott det går för att slippa konservera membranpumpen. Slår lite Transclean60 i tanken under säsongen då tanken var kraftigt belagd med urinsten o dylikt innan mina åtgärder.
  19. Har du kollat att bränslekranen står rätt? En så liten motor brukar ofta ha såväl en inbyggd tank som möjlighet att ansluta en extern. Det har hänt mig ett par gånger att bränslekranen stått den interna tanken efter service och då bara gått en kortare stund eftersom ajg alltid använder den externa tanken. Det som talar emot att det skulle kunna vara en felstäld bränslekran är att i min erfarenhet går motorn flera minuter med kranen i fel läge. Men tänkte jag skulle nämna det ändå eftersom jag första gången det hände mig gjorde en lång och fullständig onödig felsökning innan jag kom på vad felet går.
  20. Nja, HELT slut kan det ju inte vara eftersom....: Däremot bör ni kolla batteriet lite mer när tid finnes. Likaså passa på att mäta upp spänningsfallet över huvudbrytaren. Sedan får jag inte riktigt ihop saker - du skrev att "andra saker fungerar" (även under tilt/startförsöken antar jag/vi, eftersom du inte skrev något annat). Men har du okontakt i kabelskor eller huvudbrytare så kan inte dessa saker fungera oklanderligt samtidigt som när annat, t ex tilten, inte gör det. För även dessa passerar samma kabelskor och samma huvudbrytare (antar jag, du har bara ett batteri och en huvudbrytare ?) och är spänningen på andra sidan så dålig att reläena för tilten inte ens orkar hålla sig dragna så lär det inte lysa mycket i lamporna heller..... Bra att du/ni kunnat flytta båten i alla fall. Men sluta nu inte felsökningen här bara för att du/ni löst det just nu - det finns något som inte är friskt. Och det bästa är att felsöka systematiskt, genom de råd du fått ovan.
  21. Jo absolut, men det är den klenaste jag kan hitta som liknar en huvudströmbrytare.
  22. Han kanske försöker att segla hem båten och har ingen kontakt med internet.
  23. Du måste skilja på hur en generator och en laddningsspole fungerar avseende dioderna. En generator som laddar för fullt och du kopplar bort lasten så har energin ingen väg att ta utan blir värme i dioderna som pajar. En laddningsspole har först o främst mycket lägre effekt. Sen bryr sig spolen inte om ifall lasten kopplas bort. Idag när du inte har någon likriktare så finns spolen i alla fall med i motorn. Om du inte har någon last (batteri) kopplat till likriktaren så finns det ingen sluten krets ut från likriktaren och då kan det inte hända något med den.
  24. Absolut så länge bränslet håller specen för den diesel som Penta rekommenderar, EN590 och annat. Sen verkar det ju vara både D4 och D6 modellerna med högre effektuttag som är värst drabbade D6-310 t.ex sägs ju klara sig bra men det är ju bara hörsägen som allt annat och inget jag har någon statistik på.
  25. Små barn växer snabbt….. Av egen erfarenhet vad som är mycket värt. 7/8 dels rigg likt expressen, gärna med självslående fock som nämnts och med ett ordentligt storsegel. Helst svepta spridare utan backstag och annat trassel. Lätt revbart storsegel, gärna singlelinerev. Skrov med volym som gör den, torr i sittbrunnen när det brallar i, plats för lek både på och under däck, kvällsmys på kvällarna och under regndagar ,säkerhet vid segling och tilläggning. Riktigt kök, riktig toalett, riktig kompressorkyl osv.osv. Inte för liten båt! För tänkt budget går det att finna kanonbåtar om man ger det tiden. Stryk ubåtarna med mast, dem kan du satsa på när barnen inte är med längre! Ändå svårt att njuta av grymma kryssegenskaper när man har tre snoriga genomblöta ungar som grinar i brunnen….. Man får också fundera över att en 34 fotare har betydligt dyrare underhåll och framför allt utrustning likt segel och motor om man behöver byta. Också båtplats och upptagning av större båt är dyrare. Jag är inte maxifantast men Fenix som nämnts tickar rätt många boxar, grym akterkoj för ungarna samt i dagsläget lågt pris. Min segelmakare brukar säga att det ”är inte lätt att sälja segel när barnfamiljerna ska ha mat på bordet” kanske ligger något i det. Fina gennakern på 75m2 till 34 fotaren du drömmer om går till gröt och välling! Hälsningar Mikael
  26. Tack för ditt svar. Jag ställde frågan till Björnhammarvarvet, som är åf för VP, och har nu fått hjälp i frågan.
  27. Aha! Ok, det är som det ska alltså. Kändes dock inte självklart att det skulle vara så… därav denna givande diskussion 🙂 tack för hjälpen, nu känner jag mig trygg. Ska fixa den där o-ringen som jag inte fått med…
  28. Någon som känner till någon butik som har seglarkläder i Skåne.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...