Jump to content
Monday 03 October 2022

Jonaslatt

Medlemmar
  • Content Count

    209
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Jonaslatt last won the day on December 8 2021

Jonaslatt had the most liked content!

Community Reputation

44 Expert

1 Follower

About Jonaslatt

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tändningen står bra. Men original så har inte båten någon vaccumklocka. Men finns det egentligen något negativt att köra men vaccum? På en bil är det ju fördel att använda vaccum klocka. Varför inte samma på båt. Bara nyfiken.
  2. Jag provade dock aldrig gasa utan vaccumet. Men när man kopplar in vaccumet så höjs sen med ca 10 vilket ska va rätt. Precis lampan tar ström från batteriet. Och signal från tändkabeln. Blev en jätte skillnad. Om det inte har hänt något med lampan som gör att den lyser starkare. Ställde tändningen för några dagar sedan på dagen och då va det nästan svårt att se strop effekten. Igår när jag byte till brytarlöst och ställde tändningen så va det hur lätt som helst att se. Kändes verkligen som det dubbla i styrka typ. Men kan ha andra orsaker att göra kanske.
  3. Japp ungefär 12 utan vaccum klockan. Hoppar upp till 20-25 med klockan. Provade koppla in brytarlösa systemet igen. Får se om det håller nästa tur. Satan va starkt tändningslampan lyste /blixtra nu när man kör brytarlöst. Märks tydligt att det blir starkare gnista.
  4. Precis men ändå konstigt att stiften går sönder. Sätter jag tillbaka samma stift som "gick sönder" så bluddrar den igen.
  5. Tack för tydligt svar. Jäkla konstigt. Jag renovera/byggde motorn. Körde in den i garaget sen ner i båten. Ut på sjön och prova båten. Allt lira och funka. Efter kanske 10-15 min börja den bluddra och sköt från förgasarna. Hade då med en uppsättning begagnade Kina stift. Montera i dessa och allt funka igen. Beställde nya ngk stift igen. Montera i dessa. Ut och körde igen samma sak igen. Gick klockrent först sen bluddra. Åkte hem skruvade bort brytarlösa, montera original. I med Kina stiften och har kört så nu 10 gånger. Så känns som det hade med saken att göra. Det är väl inte svårare än att byta igen och se vad som händer 😀
  6. Jo lite väl dyrt. Jag har ju kvar mitt gamla kitt. Men är lite rädd att den ska förstöra fler stift så vågar fan inte installera den igen. Förstörde ändå två helt nya uppsättningar.
  7. Jag kan tyvärr inte svara vad som är/gick fel. Men nu när jag kör brytare igen så provade jag att flytta tillbaka de stiften som tidigare bluddra (med brytarlöst) så bluddra de ändå. Så stiften är lixom förstörda. Provade ju detta två gånger med helt nya ngk stift så vågar inte prova det brytarlösa igen. Men jag ska köpa brytarlöst igen för det måste ändå vart något fel på mitt kitt. För det funkar ju för alla andra. Skulle vilja ha brytarlöst denna veckan. Men hittar ingen stans för rimliga pengar i Sverige. Ingen här med ett kitt över att sälja?
  8. Något fel gjorde den. Kör biltema blåa spole. Funka kanon i ca 10 min. Sen börja den bluddra. Satte i de gamla stiften. Funkade kanon. I en stund sen samma sak igen. Köpte helt nya och slängde i. Samma historia då. Montera brytarn med gamla stift och den gick fortfarande dåligt. Satte i biltema stift och sen dess funka allt.
  9. Nu tappa du mig helt. Jag körde detta kitt.
  10. Håller helt med om brytarlöst e bättre. Jag har haft ett från en svensk sida men tyvärr fick jag nog ett måndags ex. Förstörde alla stift på 10min. Gjorde detta tre gånger med samma historia. Nya stift och montera tillbaka brytarn så funka allt igen. Men brytarlöst blir det garanterat till nästa år igen. Va mer om det påverkade något på bil och marin fördelare.
  11. Jaså se där. Jag kör bil fördelare nu. Någon skillnad i praktiken?
  12. Har en aq130. Är det samma fördelare på marin som bil?
  13. Filmade problemet idag. Måste medge att det låter som bränslefel nu tycker jag. Blir också ganska möe avgaser av motorn har jag sett. https://youtu.be/qP97qMKBGGM
×
×
  • Create New...