Jump to content
Wednesday 18 May 2022

Jonaslatt

Medlemmar
  • Content Count

    163
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Jonaslatt last won the day on December 8 2021

Jonaslatt had the most liked content!

Community Reputation

32 Expert

1 Follower

About Jonaslatt

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Okej. Funderar om det kan va avgaser eller något som strular och går ner i oljan. Men kanske e omöjligt.
  2. Nu är jag så jävla kluven hoppas någon här kan bolla ider med mig. Jag köpte en trasig b20 marin aq115. Renoverade/gick igenom allt. Nya kolvringar, vev, ram lager, ny renoverad topp som också är provtryck. Provat två olika block. Ny vattenpump, provtryck oljekyl, Ny Renoverade solex 44 förgasare, Ny avgaslimpa Ny till mitt problem. Motorn startat lätt i motorstativ. Går bra på tomgång och vid gas. (bara grov inställd) Men efter 1minut körning med ny olja så är oljan missfärgad. Har bytt olja 5-10 gånger så om det är någon skit i motorn som gör detta så borde det va borta. Har även nu provat att koppla bort allt vatten till motorn. Och kört motorn utan vatten. 30-60 sekunder sen stängde jag av. Oljan va precis lika dan ändå. Svårt att svara på hur oljan ser ut. Tar man lite olja i handen så ser den genomskinlig ut. Häller man oljan i en burk ser den mörk grå ut. Om förgasarna dränker motorn så borde det väl lukta bensin från oljan. Vilket det inte gör. Bränslepump som läcker? Samma där. Borde lukta bensin? Borde också bli "sur"? Och inte starta hur fint som helst? Ryker ganska mycket från vevhusventalationen. Så här blir ny olja efter en minut körning. Tips ider?
  3. Jag har nu äntligen hittat felet. Va vattenpumpen som läckte. Ny renoverad men ändå läcka. Vet någon vart man kan hitta en ny pump ? Hitta inga under 2800kr tyvärr.
  4. Provtryck topp och block. Ny sötvattenpump, ny avgaslimpa och provtryck oljekyl. Vad mer än orsaka liten mängd vatten i olja efter 10 min provkörning?
  5. Behöver nya hållare till oljetryck och laddnings lampa som sitter original. Någon som vet vart dessa går köpa.
  6. Tack så jättemycket för tydliga beskrivningar..
  7. I vissa satser ingår en oring. Vart ska den sitta och varför ingår den inte i alla kitt? Och på vilket håll, sätt ska packboxarna sitta? Någon med sprängskiss.
  8. Dubbelpost
  9. Gäller en aq115. Renoverar en motor och blev lite nyfiken hur och var oljekylaren brukar läcka. Vart ska man leta i förbyggande syfte. Är det någon tätning som skiljer oljan och vatten ifrån varandra eller är det rost som förstör?
  10. Nu börjar jag förstå. Tack för tydliga beskrivningar. Men hur ska jag koppla S för att göra så rätt som går. Utan att köpa massa saker?
  11. Ladd lampan va trasig. Så den laddar inget så länge lampan e trasig? Generatorn jordar väl i fästet. IG som är röd kan kopplas till stift 15 = Tändningsläge? Blå till laddningslampa S som är gul ska kopplas?
  12. Ska koppla in denna generator till min aq115 Men får den inte att ladda. Grov ström Batteri - generator - start Finns också tre kablar ut. Blå färg koppla jag till orginal ladd lampan. Men den laddar inget. Måste de andra två kopplas in för den ska ladda?
  13. Kanon det va så jag tänkte. Prata med en nisse som skruvat möe v8. Han sa att man koppla på sig via en vacumslang eller liknande på insug eller förgasare. Men åter igen tack.
  14. Ska försöka synka mina två nyrenoverade solex 44. Ska beställa hem en sån synk klocka eller vad de kallas. Men vart monterar man den?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy