Jump to content
Monday 24 January 2022

GTI

Medlemmar
  • Content Count

    56
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 Trovärdig

About GTI

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. vet ej, mem det vara en öppen "simpel" motorbåt som brann, två segelbåtar förstördes också och en snipa fick sitt kapell brännskadat - ser rätt taskigt ut på platsen
  2. Har båt i samma hamn Kan meddela från rätt säker källa att förövarna är fast, de tände enligt utsago på själva
  3. En klasskompis läste en en "segelbåts"-kurs på Chalmers, gissar att det var på skepptekniska eller så. Han berättade, om jag inte minns alldeles fel, att det är den första tredjedelen på undervattensskrovet som har betydelse då det där uppkommer s.k. laminär strömning, dvs vattnet rör sej längs med skrovet och att det då är viktigt att ytan är slät för minskad friktion. De resterande 2/3-delarna genererar turbulent strömning, dvs virvlar längs skrovet och friktionen ökar då mot båtbotten.
  4. GTI

    Sludge I dieseltank

    Lite återkoppling. Tömde ca tre fyra-literspytsar från sludgen i dieseltanken till deponin innan det kom rent bränsle från pumpen. Enligt en tidigare Monsunägare är det ungefär en decimeter upp till sugsidan i tanken..Tanken är på runt 100 liter och med en tankform som en triangel kanske det inte var så långt till att det började suga orent bränsle...
  5. GTI

    Sludge I dieseltank

    Tänker att jag gör följande utifrån alla bra tips: - pumpar ut till dess det blir rent - tillsätter biocid (ex fr B-tema) - tankar upp fullt - kollar o- ring/packning vid bränslepåfyllningen/tätar Köpte båten 2019 så har haft den tre säsonger (inhandlad på västkusten) och vet inte vilken diesel tidigare ägare använt, men fyllt den ett par/tre gånger, har aldrig haft behov att fylla den helt, senast inför upptagning 60-80 liter som mest vid ett tillfälle. ... och kollar status inför sjösättning, ev ytterligare tömning av sludge som satt sej till dess.
  6. GTI

    Sludge I dieseltank

    tankar bara sjödiesel (dyr som attan) i båten, tänkte tömma all sluge under vintern och fylla på med färsk så småningom.
  7. Fick tips på en båtsida (MG eller FB) om en fast handpump ansluten till botten på dieseltanken ombord på Monsun. Inte forskat själv på min båt utan mest undrat vad den fanns till för. Så igår "vågade" jag dra några tag med pumpen med utlopp till en pyts och en härlig vitmjölkig massa uppenbarade sej och hamnade i slaskhinken. Fyllde en 4 liters pyts innan jag lämpade av innehållet i depån på marinan. Båten är sedan 1977 och har en fast, inbyggd dieseltank inplastad under motorn för om roder och i aktra delen av kölen. Fick avbryta dumpningen då deponin inte kunde ta emot mer för tillfället. Till frågan, fyllde tanken med diesel innan upptagning i oktober och enligt uppgift sitter sugen till motorn en bit upp i tanken, kan det skvimpa över i slingerskottet till den "rena" delen av bränslet? Och var det i så fall en tidsfråga innan det satte igen filterna? Vet inte i dagsläget volymen av sludgen eftersom deponin är full och kan inte pumpa ut till ren disel.
  8. Biltemas västkustfärg påmålad maj förra året. Låg då i Fiskebäck/Gbg. Seglade ned till Limhamn/Sundet i juli 2020. I vattnet vid kaj över vintern. Tog upp i april innan påmastning och spolade av. En del slem o lite havstulpaner vid propeller och bog samt under kölen och rodret, annars intet. Ingen bottenmålning i våras. Tog upp i oktober och då endast slem och en del tulpaner som ovan. Vet inte vilken färg det blir men Biltemas västkust alt ngn hårda beroende på förarbete som krävs, i vilket fall lätt slipning innan. Ligger i syd m aktern och nord i fören. Båt - HR Monsun 31.
  9. GTI

    Kapellimpregnering

    Impregnerade mitt sittbrunnstält med Jula-produkten Imprenex (Nafta petroleum) i eftermiddag och kan knappt vistas i utrymmet, Tvättade noga med Grumme grönsåpa innan och använde nästan en liter Imprenex. Tältet droppade då och då under sommaren. Impregnerade även rattkapellet och sprayhooden med samma medel. Är det någon som har erfarenhet av dylikt? Kollade på olika produkter men det verkade vara det med mest "kräm" i.
  10. Det knakar i propelleraxeln då jag drar runt den för hand på land. Tog upp båten, en monsun 31 med Vetus 27 hk med axel (byttes 2011 inkl drivlina) för en månad sedan. Då lät det ingenting. Någon som har en idé vad det kan bero på?
  11. Hej! Har en Monsun 31 med Vetus 27 hk från 2010 med backslag och rak axel. Den senaste tiden har det kommit röd backslagsolja i tråget under motorn. Inte så mycket men irriterande. Kollade oljan ikväll efter motor ut ur och in i hamn för kvällssegling i sundet. Torkade torrt senast och nu låg det en lite skvätt där igen. Oljestickan visar inte någon närmare förbrukning utan står i stort sett till. Kände under bakslaget med torrt papper men inte så mycket olja där. Kan det läcka i övergången mellan motoraxel och backslag?
  12. https://www.sjofartstidningen.se/tekniskt-fel-bakom-amorellas-grundstotning/
  13. Verkar så. https://www.smabatshamnen.se/boatwasher/ billigare om man har båt i hamnen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy