Jump to content
Sunday 26 June 2022

GTI

Medlemmar
  • Content Count

    78
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 Trovärdig

About GTI

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Har en äldre 2 hk till min dinge med okänd funktion, kuggar inte i då man drar i snöret, inte använt den under min tid - fyra år som ägare till segelbåten. Vilket alt är bäst: - satsa på en nyare beg 2 hk 2-taktare. - elmotor, ny eller beg- såg på Blocket för 1000-lappen. Batteri finns ev ombord eller tillkommer ca 1000:- Funktion är viktigt Ngn m erfarenhet på elmotorer? batteriet i dingen, krångligt upp och ned? tack på förhand!
  2. En liten trollingbåt på fritt vatten som inte för dagersignal för fiske eller nattetid har föreskrivna skeppsljus för detsamma kan väl knappast anses ha rätt till väg; ej heller begränsad manöverförmåga om inte det för dagersignalen eller föreskrivna skeppsljus för detsamma nattetid. --- TSFS 2009:44 "Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter Om inte annat föreskrivs i regel 9, 10 och 13 gäller följande: Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för 1) ej manöverfärdiga fartyg, 2) fartyg med begränsad manöverförmåga, 3) fartyg sysselsatta med fiske." Trollingbåten kan nog inte klassas som fiskebåt i detta sammanhang utan snarare en fritidsbåt sysselsatt med spöfiske.
  3. GTI

    HALLANDS VÄDERÖ

    Hej! Har båten i Limhamn, Malmö och tänkte besöka närliggande omgivningar i sommar, en av dem Hallands Väderö. Har en Monsun som sticker i runda slängar 1,5 meter. Kollat lite på Maringuiden om lämplig natthamn och förstått att det är tämligen ont om dessa. Viken Stora Sandhamn har ankringsförbud för svaj. Häckankring och förtöjning med tamp iland tillåts enligt sjökortet, se bild. Kapelhamn, i sydöstra delen av ön, har tilläggningsförbud . Någon tipsade om Tjuvelthamn i nordväst men det ser lite stenigt ut? Någon med erfarenhet och väderskydd vid besök?
  4. Eftersom densiteten i saltvatten är ca 1,025 (ocean) och vikten av den undanträngda vattenmassan är densamma oavsett vattendensitet, blir skillnaden, om inget annat förändras i båtens deplacement, ett ökat djupgående på; 1,025 - 1,000 = 0,025 = 2,5 %. Är båten symmetrisk - för att runda av - en motorbåt med djupgående på 0,5 m blir det 1,025*0,5 = 0,5125 m dvs ökat djupgående på ca 1,25 cm.
  5. Aha, ska kolla det, tack!
  6. På min Monsun med Vetus 27 hk inombordare (2011) har jag sedan sjösättning för några veckor sedan upptäckt en mindre mängd glykolblandning i länsgropen. Under em- segling idag startade den automatiska länspumpen och skickade ut en halvliter eller så, lite orolig men seglade "klart" och återkom till hemmahamnen efter ngn timme. En liten skvätt kom ut då med när jag startade länspumpen manuellt (elektrisk). Jag lyfte på locket till värmeväxlaren där man fyller i glykol och det var fullt upp till toppen med glykol (varm motor). Då jag "smakade" på glykolblandningen från länsgropen uppfattade jag vattenblandning? Vad kan detta bero på, läcker det från sötvattensystemet med glykol? Det är svårt att upptäcka ngt - trångt i motorrummet, Tack på förhand för tips och ideér!
  7. GTI

    Luckumspump

    Har en Monsun med septitank och en elektrisk membranpump. Anat oråd en tid och idag öppnade jag pumpen/lossade den och fick - ja ni fattar - efter diverse turer blev det i alla fall hyfsat runt tanken/toan. Spolade igenom slangen från pumputloppet och det var fritt blås. Rensade backventilerna (före och efter membranet) och gjorde rent mellan dem. Monterade dit pumpen, fyllde med två pytsar vatten i toan och pumpade in i septitanken. Startade membranpumpen och ställde mig på utsidan vid utloppet (båten står på land) men utan att en droppe syntes därifrån. Kan man plocka isär en dylik pump? Det hela verkar vara en "black box" utifrån. Pumpen går (12 V) men det verkar inte bli ngt sug fr tanken alls eller behöver man en viss nivå/tryck underifrån för att den ska komma igång så att säga? En membranpump tuffar ju på oavsett vätska eller inte. Pumpen sitter någon dm ovanför botten på septitanken där också utloppet är ( i botten alltså).
  8. Ja, antagligen men först då du väljer att inte ha platsen längre utan lämnar tillbaka den. GREFAB i Göteborg har den varianten.
  9. Saxat ur säljarens friskrivning, dvs de kan inte klassas som lanternor och därmed inte fullgöra uppgiften som navigationsljus/positionsljus. "Certifikat för användning som navigationsljus ingår ej. Det är dock inget som någon köpare tidigare påpekat eller klagat på eller menat skulle vara något problem."
  10. Det är provförrättaren som skriver och rättar provet (alltså examinatorn - ej kursledaren) och detta skickas seden in till NFB - Nämnden för Båtlivsutbildning - så att de har koll på utformning och innehåll av testet. NFB har på delegation från Transportstyrelsen uppdrag att tillse efterlevnaden i utbildningen och examination av föreskriftens innehåll.
  11. Navigationsvarningar och väder sänds på trafikkanalerna under sommaren
  12. har ett typ-prov om vill ha
  13. Hej! Fråga två: Om en kanal är upptagen så sänds en tonstöt var femte sekund. Det innebär att antingen så kopplar/ringer upp Stockholm radio ett samtal till en abonnent eller så pågår ett samtal med en abonnent. Det är en signal om att inte använde just den kanalen för ett anrop till kustradiostationen. Om du ligger i ett område med två sändare inom räckhåll kan du prova med den "lediga" kanalen istället. "Jag är också klar på att för mig i båten upplevs det ändå som simplex eftersom min enhet (sannolikt) endast har stöd för simplex. " Titta i kanallistan vilka kanaler som är simplex resp duplex Ettan, du hör den som kustradion sänder ut på semiduplex, inte båtens/radiostationens (är jag nog hyfsat säker på). Bravo Echo Mike Yankee Golf uniform Echo Sierra Tango
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy