Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

GTI

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    177
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

37 Expert

Om GTI

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Så, tvättat med linoljesåpa ikväll och spolat av länge och väl, får se hur det ser just imorgon då det torkat helt -om någon skillnad från gul såpa. Jag tror inte det är så bra att olja in med ren linolja på teak då den suger upp smuts (oljan alltså) och binder den till träet. Någon med erfarenhet? Oljar aldrig in teaken själv utan tvättar med borste och såpa av ngt slag.
  2. Gammalt ämne. har någon koll på denna såpa för teakrengöring, sämre eller bättre än gulsåpan? https://www.bauhaus.se/linoljesapa-herdins-naturell-1l?queryID=5675d2a809558c5d81e34c6c8b84babb&objectID=625157&indexName=nordic_production_sv_products#go-to-description
  3. Hjälper inte om du lägger motorn i neutral då fartyget fortfarande är på väg - man kan inte "avsäga" sig sitt befälhavarskap bara för att båten driver eller välja att någon annan tar över, om man inte för in det i loggboken, där avgående och pågående befälhavare noterar detta, men det är nog lite krångligt. . Se till att din gast, fru, är tillräckligt utbildad för sin uppgift då du inte är närvarande i sittbrunnen. Du har fortfarande ansvaret för båten och dess besättning men tillser att den är tillräckligt duglig. Se sjölagen.
  4. Alltid bara en befälhavare ombord på ett fartyg. Du har ju behörigheten och ansvarar för att fartyget, båten, framförs på ett sjösäkerhetsmässigt sätt även om du inte står till rors. Bemanningen skall vara tillräcklig och båten sjövärdig. Även om du är nere i ruffen är du fortfarande befälhavare, inte rorsman/kvinnan för tillfället. Så min uppfattning är att du, befälhavaren, skall tillse att den som har en säkerhetsbefattning, rorgängare, är tillräcklig utbildad för uppgiften; vem är utkik då befälhavaren är nere i ruffen, ansvarar för att navigationen är tillfreds, tillser att sjövägsreglerna följs vid möten till sjöss, segelsättningen är ändamålsenlig. Kanske krångligt men du har ju läst skepparen...
  5. Problemet är att tanken sitter rakt under motorn och det inte ens knappt går att se vart bränsleslangen tar vägen då axeln ligger tätt ovanpå. Man behöver dra axeln för att komma åt tanken. Tanken är inkapslad på Monsuner och ligger inte fritt så att säga. I länsgropen för om tanken finns det ingen plugg vad jag minns, det är också trångt och bökigt, därav mekanikerns förslag om dagtank annorstädes. Har i dagarna tre varit ute, knock on wood, och den har gått bra utan problem, till och med jämnare än innan, trots bus-sjö vid ett tillfälle och ordentlig omrörning av bränslet. P.S Tankar alltid blankdiesel på macken i hamnen. D.S
  6. Haft hjälpt och luftat allt. Extradunk med bränsle och motorn går ok. Inkoppling av ordinarie tank - motorn dör; renblåsning av bränsleledning från förfilter till tank; motorn går som en klocka. Konklusion: skit i bränsleledningen från tank till förfilter. Så då är frågan, hur förfara för att inte bränsleledningen får skit igen. Tanken ligger direkt under motorn och kan inte nås utan att man lyfter motorn, således ingen option på det. 1. Installation av dagtank och bypassa huvudtanken och plugga den. 2. Installera en dagtank och lägga in en trevägsventil innan förfiltret; välja mellan dagtank och huvudtank som man vill, och ha en option på att koppla in dagtanken på ett smidigt sätt om huvudtanken krånglar. 3. Endast behålla huvudtanken och hoppas på det bästa. Jag drog ur sludge från huvudtanken (4-5 liter) med vattenblandad diesel, därefter helt blank diesel. Använde en installerad bottenventil med fast manuell pump för detta ändamål. Till frågan vilket alternativ är bäst? Chansa på 3:an eftersom dieseln är blank och fin nu, eller ha hängslen och livrem med dagtank enligt alt 1 eller 2?
  7. När man byter finfilter så ska man enligt manualen köra motorn i 20 s, vänta och köra igen så att den startar om den inte gör det vid första försöket. Det är en Vetus 27 hk fr 2011, modellår 2010. Saken är den att det inte fungerar med det som manualen säger.
  8. Pumpat o pumpat, luftade vid injektionspumpen innan spridarna och det pös (!) då jag öppnade skruven, det är väl inte rimligt eller? eller kanske om det är luft i systemet. Kan det vara vajsing på bränsleledningen från tanken till det första filtret med vattenkopp ( för övrigt bytt filter nu). Talade med marinfirma i hamnen som kom med idén, annars trodde de att det bästa är att lufta den närmaste spridarna som jag gjorde. De förslog att blåsa bakvägen från det första filtret till tanken (manuellt) för att få ut ev hinder, men är det inte lite grand att binda ris åt egen rygg? Jag menar då är ju skiten kvar i tanken, eller? även om plusset är att skiten försvinner från bränsleledningen. Har nu luftat på tre ställen vid det första och andra filterna samt vid injektionspumpen men den vill inte starta ändå. En hostning och inget mer. Ska jag ge mig på bränsleledningen? Byta finfiltret vid motorn efter endast 15 h gång? Det borde väl inte vara fyllt av skräp?
  9. Absolut, fattar, tack för infon, det sitter ett grådaskigt i plast där kylvatten och avgaser gåt ihop
  10. har luftat via finfiltret - efter bränslepumpen och kört startmotorn, pumpat manuellt på bränslepumpen med luftningsskruven öppen men det händer ingenting, inte ett försök till att tända... vet inte vad du menar att vattenlåset fylls upp, om du menar saltvattenkylningen så går impellerpumpen runt och sjövattenfiltret fungerar (det bubblar friskt), vacumdelen likaså och kylvatten går ut i avgassystemet vidare till havet, menar du något vattenlås i det systemet?
  11. Okej, får lite olika råd. Enligt #rascal ovan så ska jag inte lufta sekundärfiltret vid bränslepumpen alls. Och enligt #Stormfocken börja med filtret som sitter närmast tanken och sedan vidare till nästa, i mitt fall det vid bränslepumpen. Primärfiltret sitter beläget på skottet i motorrummet och är beläget ovanför motorn, så där borde luften ta enklaste vägen ut från systemet. om jag gör som #Rascal föreslår och öppnar luftskruven, startar motorn med högt frigångsvarvtal och låter bränslepumpen jobba istället för handpumpen och kollar, svårt, starten sitter akterut och primärfiltret syns inte därifrån men kör ngn runda och provar därefter om luften evaporerat ut från systemet, upprepa tills motorn startar. Strunta i sekundärfiltret. är det en rimlig gång?
  12. En Vetus 27 hk diesel på segelbåt. När man byter sekundärfilter behövs ingen luftning utan det klarar motorn av själv. Ett primär (som bytts) och ett sekundärfilter . Luftskruvar på båda. Vilket filter ska jag lufta till att börja med, primär eller sekundär som sitter på motorn intill den mekaniska bränslepumpen...
  13. Bytt primärfilter till bränslet (diesel) på min segelbåt och pumpar nu på den lilla spaken invid bränslepumpen och försöker då och då starta med den tänder inte. Hur länge brukar man behöva pumpa för att få bränsle på plats?
  14. Har Jabsco twist n lock manuell från 2020 gissar jag. Samma problem fast tvärtom, fyller med färskvatten från kranen istället. Tror det är ngt med packningen eller så, dags att byta.
  15. En AIS-B så både sänder du egen och tar emot yrkessjöfartens fartygsdata, och har koll på när färjorna lämnar och kan "hålla dig undan" dem.
×
×
  • Skapa nytt...