Jump to content
Sunday 14 July 2024
GTI

Hur länge ska man behöva pumpa

Recommended Posts

Bytt primärfilter till bränslet (diesel) på min segelbåt och pumpar nu på den lilla spaken invid bränslepumpen och försöker då och då starta med den tänder inte. Hur länge brukar man behöva pumpa för att få bränsle på plats?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följ anvisningarna hur du luftar bränslesystemet på din motor.

 

Du har fått in luft.

 

På min Yanmar 12 YSM ska det luftas på minst tre ställen i tur och ordning.

Jag luftar dessutom vid spridaren.

Går mycket fint nu.

 

Tänk så här. Vid spridaren ska det komma en puls med diesel, tror det var 160 bar.

Vätska är inte komprimerar. Och diesel duscjad ut med bra spridningsvinkel, samtidigt som kolven för den cylindern är max uppåt.

Minsta lilla luftbubbla, kommer att komprimeras och ta upp trycket på dieseln.

 

Så luftning är A o O.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade problem första gången jag skulle lufta som nybliven dieselmotorägare. Visade sig att motorn stod i fel läge för att manuella pumpen skulle funka. Ett litet juck med startmotorn och pumpen funkade fint.

 

Hade liknande problem igen förra våren och lyckades aldrig få manuella matarpummpen att ta, trots flertal juckande med startmotorn för att få motorn i rätt läge.  Visade sig att det var den manuella pumpfunktionen på matarpumpen som var trasig, så det var därför jag inte fick till det.

 

Så om det inte är något motstånd i pumphandtaget (att man känner att den tar), pröva först ett juck med startmotorn. Om det trots ett eller fler juck med startmotorn inte är något motstånd i pumphandtaget så kanske den helt enkelt är trasig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

även, prova att pumpa lite hårdare. min pump på En yanmar ysm 12 hade ett frigångsslag och därefter ett pumpslag, i början trodde jag att frigångsslaget var pumpslaget så att säga. armen skall röra sig 40 grader inte 20 grader om du har samma pumptyp som min gamla. 

 

Detta görs i samband med luftning så klart. 

Edited by saltpeter
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev GTI:

Bytt primärfilter till bränslet (diesel) på min segelbåt och pumpar nu på den lilla spaken invid bränslepumpen och försöker då och då starta med den tänder inte. Hur länge brukar man behöva pumpa för att få bränsle på plats?

Det blir bättre svar om man talar om vilken motor det gäller

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rascal:

Det blir bättre svar om man talar om vilken motor det gäller

En Vetus 27 hk diesel på segelbåt.

 

När man byter sekundärfilter behövs ingen luftning utan det klarar motorn av själv.

 

Ett primär (som bytts) och ett sekundärfilter . Luftskruvar på båda. Vilket filter ska jag lufta till att börja med, primär eller sekundär som sitter på motorn intill den mekaniska bränslepumpen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev GTI:

En Vetus 27 hk diesel på segelbåt.

 

När man byter sekundärfilter behövs ingen luftning utan det klarar motorn av själv.

 

Ett primär (som bytts) och ett sekundärfilter . Luftskruvar på båda. Vilket filter ska jag lufta till att börja med, primär eller sekundär som sitter på motorn intill den mekaniska bränslepumpen...

 

Filter som sitter före matarpumpen får inte öppnas/luftas för då suger du in mer luft!

Enklaste sättet att lufta är inte att handpumpa. 

Ställ gasen på fullgas ( OBS friläge) små motorer pumpar väldigt lite bränsle per pumpslag. Öppna lämplig luftskruv, och tryck på starten, när det slutar komma luft vid skruven så dra åt skruven så startar motorn. Dags att dra ner gasen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känner inte till den motorn men generellt börjar man väl med den luftningsmöjlighet som sitter "först" i dieselns resa från tanken. När ingen luft kommer från den så stänger man den och tar "nummer två", sedan tre osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

Känner inte till den motorn men generellt börjar man väl med den luftningsmöjlighet som sitter "först" i dieselns resa från tanken. När ingen luft kommer från den så stänger man den och tar "nummer två", sedan tre osv.

Okej, får lite olika råd.

 

Enligt #rascal ovan så ska jag inte lufta sekundärfiltret vid bränslepumpen alls.

 

Och enligt #Stormfocken börja med filtret som sitter närmast tanken och sedan vidare till nästa, i mitt fall det vid bränslepumpen.

 

Primärfiltret sitter beläget på skottet i motorrummet och är beläget ovanför motorn, så där borde luften ta enklaste vägen ut från systemet.

 

om jag gör som #Rascal föreslår och öppnar luftskruven, startar motorn med högt frigångsvarvtal och låter bränslepumpen jobba istället för handpumpen och kollar, svårt, starten sitter akterut och primärfiltret syns inte därifrån men kör ngn runda och provar därefter om luften evaporerat ut från systemet, upprepa tills motorn startar.

 

Strunta i sekundärfiltret.

 

är det en rimlig gång?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev GTI:

Enligt #rascal ovan så ska jag inte lufta sekundärfiltret vid bränslepumpen alls.

Jag säger att om du öppnar någonting FÖRE matarpumpen så suger du in luft i systemet!

Du ska bara öppna och lufta efter pumpen på trycksidan för att få bort luft i systemet. Det du kallar sekundärfilter sitter väl troligen efter pumpen.

42 minuter sedan skrev GTI:

Primärfiltret sitter beläget på skottet i motorrummet och är beläget ovanför motorn, så där borde luften ta enklaste vägen ut från systemet.

Hur högt filtret sitter har inte med saken att göra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev GTI:

Bytt primärfilter till bränslet (diesel) på min segelbåt och pumpar nu på den lilla spaken invid bränslepumpen och försöker då och då starta med den tänder inte. Hur länge brukar man behöva pumpa för att få bränsle på plats?

Jag brukar använda orden förfilter = före motorn och finfilter som sitter på motorn ofta vid brä'nslepumpen. Om du har bytt förfiltret och sedan försöker få fram bränsle till motorn utan att öppna någon luftningsskruv, lämpligtvis på finfiltret, så kan du hålla på till dödar om det inte finns något självluftningsrör tillbaka till tanken. Luften måste ut någon stans. Tänk på att om du kör starten mycket så kommer du att fylla upp vattenlåset och få risk för vatteninträngning i motorn, om du har vattenventilen till motorn öppen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev excel319:

Jag brukar använda orden förfilter = före motorn och finfilter som sitter på motorn ofta vid brä'nslepumpen. Om du har bytt förfiltret och sedan försöker få fram bränsle till motorn utan att öppna någon luftningsskruv, lämpligtvis på finfiltret, så kan du hålla på till dödar om det inte finns något självluftningsrör tillbaka till tanken. Luften måste ut någon stans. Tänk på att om du kör starten mycket så kommer du att fylla upp vattenlåset och få risk för vatteninträngning i motorn, om du har vattenventilen till motorn öppen.

har luftat via finfiltret - efter bränslepumpen  och kört startmotorn, pumpat manuellt på bränslepumpen med luftningsskruven öppen men det händer ingenting, inte ett försök till att tända...

 

vet inte vad du menar att vattenlåset fylls upp, om du menar saltvattenkylningen så går impellerpumpen  runt och sjövattenfiltret fungerar (det bubblar friskt), vacumdelen likaså och kylvatten går ut i avgassystemet vidare till havet, menar du något vattenlås i det systemet?

Edited by GTI

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sök efter en instruktion för exakt hur man luftar just din motor. Efter alla dina försök så kan det sannolikt hänt att du fått luft i den del av systemet som ligger efter finfiltret och då måste det väl även luftas vid spridare etc.

 

Min gamla Volvo Penta (MD21) är rätt komplicerad att lufta om man måste lufta hela systemet och följer man inte instruktionen i exakt rätt ordning så får man aldrig igång den. Vetus kanske är lättare, men allt är svårt utan exakt instruktion.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag har bökat med precis detta på min Volvo Penta MD2030. Jag hade problem med att motorn (efter byten av för och finfilter) tappade varvtal när man försökte köra över 2500 rpm. Dessutom gick det alltid att släppa ut luft vid finfiltret efter varje körning, så den drog "tjyvluft". Felet var ena packningen på förfiltret (den övre) hade hamnat fel. Det kan ju vara något sådant även i ditt fall. Kolla att alla packningar sitter rätt. Nu vet jag inte hur det ser ut på Vetusen, Kan du öppna förfiltret ovanifrån och hälla i diesel (Racorfilter?) eller är det samma idiotiska CAV filter som VP kör med? 

 

En sak som underlättar handpumpandet vesäntligt är om du fyller filtren med Diesel så gott det går innan du monterar dem på plats, det sparar lätt 30 minuters pumpande.

Edited by kahuna

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev GTI:

vet inte vad du menar att vattenlåset fylls upp, om du menar saltvattenkylningen så går impellerpumpen  runt och sjövattenfiltret fungerar (det bubblar friskt), vacumdelen likaså och kylvatten går ut i avgassystemet vidare till havet, menar du något vattenlås i det systemet?

Normalt på en motorinstallation, om det inte är en motorbåt med drev, så någonstans, oftast nära motorn, sitter det en plåt eller plastburk = vattenlås. En del kallar det för ljuddämpare. Avgasslangen ska vara monterad i en båge, svanhals, vid utloppet. När du kör med startmotorn utan att motorn tänder så fyller du hela avgassystemet med vatten eftersom du inte får någon avgasvolym som blåser ur vattnet. Då svanhalsen ska var högre än motorn så kommer det vattnet att rinna bakåt mot motorn och risken är att du får vatten i cylindrarna via avgaslimpan. Hoppas du fattar vad jag menar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev excel319:

Normalt på en motorinstallation, om det inte är en motorbåt med drev, så någonstans, oftast nära motorn, sitter det en plåt eller plastburk = vattenlås. En del kallar det för ljuddämpare. Avgasslangen ska vara monterad i en båge, svanhals, vid utloppet. När du kör med startmotorn utan att motorn tänder så fyller du hela avgassystemet med vatten eftersom du inte får någon avgasvolym som blåser ur vattnet. Då svanhalsen ska var högre än motorn så kommer det vattnet att rinna bakåt mot motorn och risken är att du får vatten i cylindrarna via avgaslimpan. Hoppas du fattar vad jag menar.

Absolut, fattar, tack för infon, det sitter ett grådaskigt i plast där kylvatten och avgaser gåt ihop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumpat o pumpat, luftade vid injektionspumpen innan spridarna och det pös (!) då jag öppnade skruven, det är väl inte rimligt eller? eller kanske om det är luft i systemet.

 

Kan det vara vajsing på bränsleledningen från tanken till det första filtret med vattenkopp ( för övrigt bytt filter nu). Talade  med marinfirma i hamnen som kom med idén, annars trodde de att det bästa är att lufta den närmaste spridarna som jag gjorde.

 

De förslog att blåsa bakvägen från det första filtret till tanken (manuellt) för att få ut ev hinder, men är det inte lite grand att binda ris åt egen rygg? Jag menar då är ju skiten kvar i tanken, eller? även om plusset är att skiten försvinner från bränsleledningen.

 

Har nu luftat på tre ställen vid det första och andra filterna samt vid injektionspumpen men den vill inte starta ändå. En hostning och inget mer. 

 

Ska jag ge mig på bränsleledningen?

 

Byta finfiltret vid motorn efter endast 15 h gång? Det borde väl inte vara fyllt av skräp?

 

 

Edited by GTI

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...