Jump to content
Thursday 04 March 2021

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    657
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

119 Expert

About skippeer

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Raol då syns vi vid bron i sommar, du får gå först:-) Skvallertidningen kan vara förlåten men kedjan vidare till wikipedia och en medlemstidning för seglare.....inte bra i min ideala värld
  2. Kan man lita på "På Kryss", wikipedia och Aftonbladet? Satt och läste en artikel i SXK medlemstidning På Kryss & Till Rors, 01/2021, handlade om ett av tre kända blåshål på västkusten: Islandsberg. I artikeln står det om en mer skyddad led under Skaftöbron "med segelfri höjd på 20 meter". Vänta nu, den höjden känner jag inte igen. Snabb googling, råkar hamna på svenska wikipedia, jomenvisst står det 20 meter. Startar Navionics och letar reda på Skaftöbron, japp sjökortets uppgift 15,4 meter segelfri höjd stämmer med min minnesbild. Sjöfartsverket hemsida som källa är oxå ett hett tips till vår marina journalistkår http://sjofartsverket.se/upload/Ufs/2011/Ufs 340.pdf Varför anger wikipedia 20 meter? Kollar referens nr 2 som går till en artikel i en s.k kvällstidning, Aftonbladet. Oj oj oj, wikipedia kan använda kvällstidningar som "källa", nu föll wikipedia minst ett steg ned på förtroendestegen. Så "SXK journalisten" har troligen tagit sin höjduppgift ifrån wikipedia och inte från ett sjökort. Wikipedia har i sin tur använt en skvallertidning som sin datakälla. Jag hade varit glad om höjduppgiften hade varit korrekt får du kunde vi segla under Skaftöbron eller är det så att om man går i mitten så kanske det är 20 meter..... Tråd på MG om nämnda bro
  3. @yachtoliviaTack för tipsen: Noonsite är välkänd, activecaptain har jag inte kollat tidigare, verkar bygga på community som tipsar om URLer till olika hamnar, mat. Toppen som komplement till Pilotböcker wiki'n har inte så mycket info om hamnar där vi skall segla. Verkar finnas lite många olika community baserade initiativ, med tiden dör säkert några och över tid utskristalliseras det en top of the class Franska Navily appen skall jag kolla lite mer, oxå community baserad. NL appen WATERKAARTEN har 7 dagars gratisprov och sedan kan man köpa access under kort eller längre tid. Norrmännen har ju publicerat ett antal utmärkta hamnböcker för Norge, Danmark och Sverige. Eventuellt skall jag köpa access till deras online beskrivningar om de täcker intressanta hamnar söder om Danmark. Problemet idag är att det finns väldigt många källor med varierande kvalite så att få återkoppling från andra seglare som seglat i de farvatten vi vill till är otroligt god hjälp. Det jag skall söka efter är seglingsbloggar med tips om trevliga platser/hamnar skrivna av de som kört etappvis förflyttning söderut. Skall oxå bläddra igenom gamla årgångar med framförallt Odysse (SXKM). [Artiklar i Varvet (JRSK) och Oceanseglaren (OSK) beskriver snarast snabbsegling genom Europa, och gärna via Skottland där vi redan guppat omkring, ned till Kanarieöarna för start i ARC eller Viking Explorer.]
  4. Grovt sett har vår plan varit: segla 3 månader per säsong dagsegla söderut utan stress och upptäcka platser och matkulturer på "Europeiska fastlandet" upptäcka NL inre farvatten via stående mastrutten uppleva mat och vin längs Biscaya bukten och vidare söderut segla in i Medelhavet och upptäcka för oss nya platser och återbesöka platser i Kroatien/Grekland (har tidigare seglat andelsbåtar i Grekland/Kroatien). känna efter om/när vi skall segla västerut från Kanarieöarna, båten behöver i så fall kompletteras med vindroder innan Atlantresan. Tankarna förra våren var att lämna båten efter första etappen i NL, BE eller FR och sedan åka tillbaka så sambon kan jobba "vintersäsongen". Får ta och googla efter andra som kört med etappsegling söderut. # Vi har inget emot långa ben, sambon tycker att seglingen till Skottland var lugnare jämfört med dagseglingen till Bornholm. Däremot gillar hon inte tanken på 3 veckor utan land i sikte, det finns flyg som plan B och vem vet åsikter kan ändras över tid.
  5. På vår segelbåt blev detta resultatet före slipning och bottenfärg (inte perfekt korrigering men bättre än innan), tätt mellan skrov och rör (triggern till jobbet var läckage) samt bättre flöde runt förskeppet och vid användning av bogproppen.
  6. Våren 2020 hade jag läst in mig på Stående Mastrutten, NL verkar ha ett rikt båtliv som är lite exotiskt för en Svenskar. En familj som inspirerade oss dagseglade med hund ombord, känns helt rätt för oss att segla många korta ben tex längs Biscayas kust den dag vi kommer dit. Fransk mat och vin i mindre städer lockar oss. Får kolla i pilotboken för Franska atlantkusten efter möjliga hamnar för en segelbåt, vi sticker 1,7 m enligt spec. men med packning blir det mer (skall höja vattenlinjen 10 cm).
  7. För 12 månader sedan köpte jag och läste pilotböcker för Nederländerna, Kanalöarna och Frankrikes Atlantkust. Äntligen skulle sambon och jag genomföra 3 månaders längesegling i sakta tempo söderut ... det kom ett litet virus i vägen så vi fick segla 3 veckor i Bohuslän som substitut. Läste att @Gaidin har samma drömmar som vi har att segla iväg när Europa har öppnat gränserna efter vaccineringarna. Vi har blivit inspirerade att ta det långsamt, ha cyklar ombord och göra lite utflykter med båten som bas. Frågan är hur långt man kommer med dagseglingar längs med Engelska kanalen, Atlantkusten och utflyktsdagar/vilodagar. (Vi vill inte gå via UK på vägen ned för vi har skeppskatt och våra kära byråkrater på ön väster om Belgien gör livet besvärligt för djurägare, det fick vi erfarenhet vid Skottlandseglingen för några år sedan.) Är det någon som tagit det lugnt på väg söderut som kan tipsa om lagom ambition för 2-3 månader under första året? Vinterförvaring kanske kostar mer i Frankrike än i Nederländerna, frostfri vinterförvaring kanske kräver att man är i Frankrike/Spanien (runt Biscaya) många parametrar att överväga men det klart det viktigaste är att komma iväg och så får det kosta vad det kostar:-) (Vi köpte en 38 fotare mtp marina kostnaderna i västra Medelhavet.) Plan B är att segla till Öland, Gotland, St Anna och Stockholms skärgård men helst vill vi spara det tills vi blir äldre och klenare.
  8. BT verktyget funkar troligen inte för elpatronen är lite inbyggd/infälld, se bild i #1 Automatöversättning till amazon.se ger lite konstiga rubriker vilket kan förklara att mitt googlande på förväntade produktnamn inte funkade på denna site. "BGS 3455 | nyckelinsats sexkant | 20 mm (3/4 tum) | SW 55 mm". Tack för hjälpen.🙏
  9. Är det någon som har tips om verktyg för att kunna byta elpatron på Quick/Sigmar varmvattenberedare? Det är lite tight så en skiftnyckel funkar inte, en amerikansk rörtång skulle kunna funka man var köper man det i Sverige? 55 mm hylsa är en variant men det kostar skjortan, detta har jag funnit: URL till Quick USA, priset är lite häftigt:-) https://www.quickusastore.com/boat-supply/water-heaters/spare-parts/55-mm-hex-socket/ Vetus har 2 optioner, köp eller hyra https://www.vetus-shop.com/box-spanner-55mm-for-vetus-whel-electric-heater-element-p-3494.html Bättre pris för kunden ca 40 Euro Trodo säljer Kamasa krafthylsa för ca 360 kr https://www.trodo.se/krafthylsor-kamasa-tools-k-8585 Kromad Hjulmutter hylsa för 199+99 = 300 kronor Hade varit toppen med en billig rörhylsa (materialkostnaden borde inte vara många kronor). Idder ? Tips? (Verkar som att elpatroner för VVB till hus har andra dimensioner i alla fall på de träffar jag fått på anglosaxiska siter)
  10. Japp, en klubbkompis med QTH på en ö nära Torslanda stöttar bla Marinetraffic så det känner jag till, dock har jag tidigare inte funderat på AIS som en "stöldtracker". Kanske dax att kolla in Spot för dold montering (satellitbaserad). 73 de SM6....😉
  11. Vad är anledningen till att så få anger sin region i profilen? Framsidan, baksidan, Skåne etc.... Relativt vanligt att folk postar frågor som är mest intressant om det är inom ens eget närområde och då kan "profilen" vara av glädje. Ser man tex att det är en Göteborgare får man ta på sig filtret för glada/dåliga vitsar
  12. Appropå Geofence komplement: Om eventuell tjuv slår på strömmen ombord kommer AISen att börja sända båtens position. Jag har skapat en flotta hos Marinetraffic och kan konfa så att Marinetraffic skickar mejl tex när båten lämnar hamnen eller kommer till ny hamn. Brukar funka men ibland har mejlen "fastnat" / ej sänts från Marinetraffic. Har lagt in 2 av mina bästa seglarkompisar till min flotta för att se när deras båtar rör på sig. Gratis ingår X antal mejl och sedan kostar det pengar om man vill skicka fler notifieringar.
  13. Det kan gå fortare än planerat med avveckling av gammal mobiltelefoni om vi kikar på hur trådbunden telefoni på vissa orter plötsligt har avvecklats tidigare än plan och skapat problem för en del kunder.
  14. Jag förväntade mig att Svenska Kryssar Klubbens klubbtidning för 40 000 medlemmar skulle kunna vara en kvalitativprodukt men tyvärr outsourcades redaktionen. Går väldigt fort idag att bläddra igenom ett nummer av På Kryss & Till Rors. Om inte PK har ekonomiska muskler förstår jag att loppet är kört för svenska kommersiella kvalitetstidningar. Läge att läsa Yachting Monthly för egen del. gammal och bitter😉
  15. En tracker skall väl monteras dolt så hur förebyggande blir det? En dold tracker ökar möjligheten att polisen kan få fast tjuvarna innan godset lämnar landet dvs en typ av reaktiv fördel.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy