Jump to content
Friday 21 February 2020

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    268
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

34 Expert

About skippeer

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hade varit bra med någon referens till web sida eller dokument, är det någon som kan bistå med skruvade peken/badbryggor? Anledningen är att vi skall söderut och det ryktas att man i vissa marinor har mätt båtlängden inklusive peke (som vi råkar ha) naturligtvis för att kunna debitera max hamnavgift.
  2. Vi har haft Scampi 30 och 1999 när vi beställde sprayhood och sittbrunnstält ändrade vi på lutningen på sprayhoodens ruta samt fixade rostfria bågar för att få bättre stöd när vi seglade i grov sjö och behövde stöd vid passerande av sprayhooden. När kapellmakaren ändå var i farten fick han tillverka vindskydd med fickor för tampar och ölflaskor. Vet inte om Rasmussons segelmakeri finns kvar på Marstrand. Scampi 30 finns i olika versioner och en del var 3/4 byggen så om någon säger sig ha mallar kan det vara bra att dubbelkolla om det är exakt samma mått, jag vågar inte säga bu eller bä på det:-)
  3. För skoj skull så kollade jag i manualen från min förra båt med Yanmar SD20, Yanmar rekommenderar byte efter 100 timmar och där finns säkert en marginal. Varje båtägare får bestämma själv hur ofta oljan skall bytas (bra för nattsömnen) men de som bara kör med motor in och ur hamnen och seglar 99% kommer inte upp i så många motortimmar per säsong. (50 timmar avser när segeldrev är nytt och risk finns för lite extra slitageskit i oljan.) Idag är det en icke fråga för mig eftersom jag numera har rak axel (backslag utan segeldrev) för det tror jag på är mer driftsäkert:-) Snart dax för båtmässan i Götet, ett underbart vårtecken
  4. Har idag 6 st fendrar som precis får plats i ankarboxen på vår 38 fotare, fenderdiameter 10 tum (25,4 cm). Info om Polyform fendrar http://www.poly.se/sv/produkter/batliv/fendrar-bojar HTM 4 kan jag fetglömma eftersom de har ca 50% större diameter. F 5 har ca 10% större diameter än befintliga fendrar. NF 5 har ca 10% mindre diameter så ur stuvsynpunkt skulle den få plats. DAN-FENDER Model 1025 är nog dagens model ombord. Polyform NF5 verkar stuvmässigt vara bäst för min del, NF5 har ribbor och 1025 är slät, jobbet som puttifrånkorv är en annan viktig aspekt som kräver lite mer research för jag inser inte fördelen med RIBBOR som produktutvecklingen gett. Men å andra sidan det är väl ingen nackdel heller...
  5. Årlig kontroll att det är tätt genom att släppa ut en skvätt från botten. Kommer det ut vattenfri olja är det tätt eller hur?! oljan tål drift mer än 50 timmar. Personligen gillar jag motorfirmans rekommendation Har man gått om pengar så är det inga problem att byta olja varje år. varje båtägare får lov att avgöra det själv:-)
  6. Testade idag med alg/mögel tvättmedel för husväggar, hjälpte inte. Testade även att använda aceton på fendern som fotot är taget på, hjälpte inte. Blir att köra med en snygga rena fenderstrumpor ovanpå de rengjorda fendrarna (som tyvärr har svarta prickar). Räknar med mycket slitage under långsemester med slussning och långsidesförtöjningar, sedan kan det vara läge med nya fendrar.
  7. Hur många byter olja på bilens växellåda efter 50 timmar? Lokal båtmotorfirma rekommenderar för segeldrev: varje höst tappa ur en skvätt olja för att verifiera att det inte finns vatten för då skall man renovera segeldrevet byt drevoljan säg vart tredje år Så har jag kört under 10 år med en Yanmar 3YM30 med segeldrev med gott resultat.
  8. Efter kemisk och mekanisk behandling är detta resultatet på den värsta fendern. När inte ens stålull tar skiten så måste den ha "krupit" in i gummit så därför gissar jag att det är mögel. Har inte använt Aceton pga av tidigare dålig erfarenhet.
  9. Då blir valen: lakritskola eller mintkola Aftonbladet eller Expressen Transparent PVC slang där jag kan se luftbubblor i, som stelnar och läcker eller svart mjuk bränsleslang som håller tätt mot stosen och det kan finnas dolda bubblor i Alla dessa val:-)
  10. Jag har en transparent armerad slang mellan oljebehållare och bogpropeller som läcker lite olja vid slangstosen. Drog åt slangklämmorna men det läcker fortfarande, när jag klämde på slangen kände jag att den var ”stenhård” så nu förstår jag att det läcker pytte lite. Försökte finna en ny slang hos Mekonomen, visade ett foto på den gamla slangen (sedan 2002) och de trodde det var en lufttrycksslang. Finns svarta slangar men då ser jag inte eventuella luftbubblor i slangen. Vad jag läst mig till skall PVC tåla olja så jag förstår inte varför slangen hårdnat, någon som känner igen problemet? https://lundgrenssverige.se/slangar--tryckluftsslang--tryckluftslang-pvc-armerad/135-1005-tryckluftslang-armerad-pvc-slang-10mm-5-m
  11. Jag har oxå svarta prickar på teakdäcket. I första hand Boracol och i andra hand Bensaltensid EU godkännande på G https://lavtox.se/boracol-traskyddsmedel/produkter/aktuellt/ Boracol skall gå att köpa utomlands enligt ”fagancia” i en annan MG tråd https://www.acslimited.co.uk/boracol-5rh Bensaltensid sägs funka mot mögel oxå, har använt den mot mossa på takpannor, trädgårdsplattor och asfalt https://allt-fraktfritt.se/catalogsearch/result/?q=bensaltensid
  12. Tack för tipset att bekämpa de svarta prickarna/fläckarna. Det som stör mig är varför jag fick mögel på övre delen, vad gjorde jag för fel? Det enda förebggande jag själv kan tänka mig är att rengöra och vaxa 2 ggr per år. Stämmer att nya fendrar är ingen stor utgift men lite irriterande utgift för en ”smålänning”:-)
  13. SXK har haft kopplingsschema och tom sålt lämpliga tempgivare. Vetus har ett larm (ljud/ljus) och Nasa har ett larm som även visar temperatur https://www.nasamarine.com/product/ex-1-exhaust-temperature-monitoralarm/ Om man vill ha koll på både sjövatten och sötvatten temperaturerna finns det en dual http://www.siliconmarine.com/SM007.pdf Har funderat en del på att själv köpa ett temp larm för att upptäcka kylproblem innan det blir akut.
  14. Jag tog hem fendrarna efter torrsättningen för att fixa till dem inför en ny seglingssäsong, har inte använt fenderstrumpor. Tyvärr verkar jag fått mögel på överdelen, toppen där tampen sitter fäst i och lite nedåt på det vita (5-10 cm). Kan inte minnas att jag drabbats tidigare av mögel under mina dryga 30 år som båtägare. Inbillar mig att jag som vanligt tvättade och vaxade fendrarna i våras men jag blir lite osäker nu. Är det andra som drabbats av mögliga fendrar i höstas? Båten ligger i Göteborg och det är inte soligt alla dagar:-) # # # Läst många gamla trådar om rengöring av fendrar, har lärt mig att aceton och thinner skadar plasten så det har jag inte använt. Nu i vinter har jag använt: rengörings vax bensin fälgrengöring (oxalsyra) Svinto för att gnaga bort lite av plasten Efter mycket putsande är de okay (dock syns det en del svarta prickar nere i plasten) och jag tänkte använda fenderstrumpa för att kunna använda dem en säsong till
  15. Varje land behöver inte godkänna ett läkemedel https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Vad-ar-ett-lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/ (Lite har fastnat efter 18 år som IT snubbe inom drogindustrin) Vi har EU gemensamma regler för tex avgasrening på bilar. Jag tror mer på SXK profiler med djup kunskap inom ”kopparområdet” som har en annan syn kopparns farlighet jmf med vissa åsikter på en myndighet. Intresserade kan läsa i tidskrifter såsom Västpricken och PåKryss med artiklar om varför kopparn är ”miljövänlig”. Någon annan som vet varför vi kan ha gemensamma avgaskrav på bilar men ej för bottenfärg? Känns lite galet att jag med båt på Västkusten inte kan använda samma färg som Danska seglare på andra sidan Kattgatt, det är samma vatten:-) Länder runt Östersjön borde kunna ha samma mljökrav och tillåta samma båtfärg. För att återgå till TS fråga är det enkelt att köpa svensk VC17. inte helt okänt är att mustigare färg går att köpa i våra grannländer. Under en period för några år sdan funkade vc17 väldigt dåligt på VK, hur är det idag?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy