

skippeer
Medlemmar-
Content Count
1,443 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
6
skippeer last won the day on March 17
skippeer had the most liked content!
Community Reputation
437 ExpertAbout skippeer
-
Rank
Vice Amiral
Profile Information
-
Location
Göteborg
-
Interests
Längesegling
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Bra jobbat 😉 Min minnesbild är att North storen på Hanse 342:an satt en öljettögla på utsidan av lattfickan så snörstump jobbade åt rätt håll. Tyvärr har jag inga tips för ditt segel.
-
Minnet är svagt, borde varit snörstump och ett öljetthål att knopa igenom. (För att få loss kardborrelås sitter det en snörstump så man kan dra ut fliken när man puttat in tumstock eller ngt annat smalt platt så kardborren släpper). Foto är alltid bra för att få tips.
-
Stående Mast Rutten gillade besättningen, speciellt katten som var iland i en sluss innan vi satt fast. Blev en ny rutin efter det, inlåst katt före slussning. Holland tillbringade vi flera månader i före och efter vintervarv i landet. Ångrar att vi inte varit där med egen båt innan, funkar bra med sen semester år 1, lämna båten på varv, kom tillbaka efter vintern och fortsatte med tidig segling.
-
Sök på ”Thomas Veber”, han har skrivet en del böcker efter segling till Karibien och med liten motorbåt genom Europas kanaler. Ibland håller han föredrag. Har memorerat vissa grejer: krävs stark motor för att gå mot vårfloden i kanalerna lösa dunkar för att köpa bränsle på bilmackar ibland långt mellan gästhamnar med el och dusch kanalintyg krävs Som vanligt, Go Small, Go Now själv har vi i flera etapper/säsonger tagit oss till Spanska Medelhavet. Har få båtintresserade vänner så båten har bara 4 kojer för sambon och enstaka gäster. Masten uppe hela tiden från Sverige igenom Holland. Allt löser sig om man bara är envis/målmedveten.
-
Sandwich konstruktioner blir starkare per kg. 2 båtar som jag haft med sandwich i skrovet har båda haft enkellaminat under vattenlinjen. Hanse 342:an där hade varvet tänkt till i viss omfattning så skrovgenomföringar satt i ett litet område med enkellaminat. Däremot letade man upp sandwich i ankarboxen och satte dit en genomföring som efter något år läckte in i sandwichen. Åtgärdades med att fräsa bort distansmtrl och fylla med epoxi. Angående lämplig storlek beror det på tänkt besättning och seglingsvatten. Vi valde V format skrov efter tröttnat på Hansens relativt platta skrov med många magplask i grov sjö. Storleken avgjordes av 2 parametrar: hamnavgifter i Medelhavet över 12 m sticker iväg och antalet kojer räcker med 4 för våra bekanta är inga seglare. Båtpappren säger 11.80m vilket stämmer på skrovets LOA. Vintervarven mäter båtens verkliga längd med peke och utstickande akterankare, 12.80m.
-
Dieselläckage från insprutningspump VP D2-55
skippeer replied to CaptainKongo's topic in Mek & Teknik
Kan du berätta dimension och ev art nr som en hjälp för oss andra med samma motor. Enligt en motorkunnig klubbkompis så har D2-55 och D2-75 mycket gemensamt, bra för oss D2-55 ägare för då vet vi att dimensionerna är rejält tilltagna. (Är inne på andra veckan med att få loss sista pinnbulten till avgaskröken, sprayar och knackar.) -
Lite kul att läsa gamla trådar där MG gänget diskuterar fram och tillbaka. Denna tråd var starten på min batteriresa som innehåller några web länkar om LFP
-
skippeer started following LFP och bly hybridlösning
-
Fann en intressant web sida skriven av en holländare som verkar leva sitt liv på katamaran. Han beskriver lite om olika förbättringar och idéer på sin båt. Det som fångade mitt intresse var att han beskrev varför och hur en LFP hybridlösning jobbar. Stärker mitt val av X2 BMS från Batterybalance som jag installerade våren 2022. https://www.thefloatinglab.world/en/lithium-hybrid.html?l=en&p=240
-
Dieselläckage från insprutningspump VP D2-55
skippeer replied to CaptainKongo's topic in Mek & Teknik
Intressant tråd för jag har samma motor och långsamseglar med lite reservdelar ombord men inte dessa o-ringar. Vore toppen om du berättar din lösning. O-ringar borde inte vara dyra, diameter på o-ringen och dess tjocklek döljer Penta väl för de vill tjäna lite stålar. -
Sjövattenpump till Toa? Mer färskvatten... mindre ljud...
skippeer replied to Aton's topic in Mek & Teknik
En fördel med söt/färskvatten vid spolning av urin är att det inte bildas urinsten vilket sätter igen slangar och bygger inne i septitanken. Köpt prylar för att spola med färskvatten. -
Vilken båt, och vad krävs? Bo permanent på båt.
skippeer replied to N_Blomqvist's topic in Long-distance
Annika & Björn fd sy Lindesfarne/Moon gjorde en genomgång av mantalskrivning, sjukvård & skattskyldighet innan de kastade loss (kan säkert vara 15 år sedan, idag är de landkrabbor). Det jag minns var att man kunde vara skattskyldig i Sverige men utan rättighet till sjukvård.... Om jag seglade i Europa hade jag fixat en adress till ett barn, släkting eller god vän för att slippa drabbas fel av landregler. En av "SVT Familjer på äventyr" fick myndigheternas uppmärksamhet och fick återbetala barnbidrag för de var inte hemma i Sverige. Låg profil kan ha sin fördel. Själva seglar vi bara 5 månader per säsong i värmen, har kvar bostad i Sverige (ej uthyrd). -
Har svagt minne av att SXK hade en sådan projekt båt för många år sedan. Troligen en trygg och prisvärd äldre båt.
-
Kostnad ompackning av Plastimo Transocean 4, ISO 9650-1, < 24 hrs
skippeer replied to skippeer's topic in Long-distance
SVB24 har bra information om krav på livflottar i olika länder: https://www.svb24.se/sv/guide/allt-du-behoever-veta-om-livflottar.html En nyhet för mig är att det finns olika ISO 9650-1 klasser för vattentemp under noll grader Celsius respektive över (Group A and B). Osäker på om tex spanska krav juridiskt är bindande för svenskflaggad segelbåt som seglar över 60 Nm från land. Oavsett juridiska krav så har vi en livflotte så lite försenat blir det ompackning innan säsongen börjar. Fyller på med prisuppgift för ompackning i Spanien, av en Plastimo ISO 9650, 4 pers, mindre än 24 timmar. Spanjorerna skäms inte för att ta betalt 😉 893 euro = ca 9 000 SEK PRESUPUESTO_1867.pdf -
Hur fixa sprucket roder/limma bussning eller epoxi?
skippeer replied to Till_havs's topic in Mek & Teknik
Med epoxi förstår jag inte behovet av gelcoat/topcoat. Vill man säkert få färg att fästa skulle jag måla ett lager medans epoxin fortfarande är lite kletig/klibbig. Under vattenlinjen föredrar jag personligen alltid epoxi. -
Hur fixa sprucket roder/limma bussning eller epoxi?
skippeer replied to Till_havs's topic in Mek & Teknik
Utöver limning hade jag slipat ned utsidan och lagt på väv/matta i några lager för styrkans skull.