Jump to content
Sunday 25 August 2019

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    168
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Trovärdig

About skippeer

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Butyltejp rulle har legat 20 år i garaget (lägst 10 grader) 3M butyltejp ø 8 mm x 4,5 m Den är kletig och jag har använt tidigare i år för linstyrningöglor men så såg jag att BT har en butyltätning på tub som lockar https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/tatningsmedel/butyltatning-2000037757 Någon som använt BT’s butyltätning och hur är den relativt tejpvarianten? Min gissning är att tätningen är mer lös i konsistensen. How to web sida https://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware
  2. Tack för en massa kreativa sätt. Får se om det blir en sjöjungfru som assisterare eller silvertejp som håller den fasta nyckeln. Var på öppet varv idag och pratade bla med en gentleman som jobbat hela sitt liv med båtar om tätning av däcksbeslag. I morse var jag helt inne på butyltejp men jag börjar svänga till att använda Simson/Sika för butyltejp kan ”flyta ut” i stark värme typ Medelhavet och regelbundet dra åt beslag är inte min thekopp. Samtidigt kollade jag HR’s försäljning av överblivna beslag, nu efteråt kom jag att tänka på någon grå massa som satt under ett av beslagen som såldes billigt. Använder HR butyltejp till båtar som oxå kan hamna vid ekvatorn....? Googlade lite på ”butyl tape boat” blev många träffar bla för jobb på HR båtar, butyl används för däck beslag.
  3. Jag har insett att jag behöver lossa 3 M6 skruv per manttågsstöttefot, täta om och återmontera, det gäller 10 stöttor. Fötterna sitter på en upphöjd relingslist som består av överlappningen skrov och däck + teakbräda, 2 skruv rakt ned och 1 skruv från sidan innåt skandäck. Problemet är att det sitter M6 muttrar under däck så det krävs 2 personer. Idag är det M6 maskin skruv för rak skruvmejsel, är det någon som kommit på ett smart sätt/verktyg som håller skruven fast medans jag kan skruva dit muttern inifrån båten? Kanske det är lättare om jag bytte till torx skruv för att få till en smart hållare medans jag kryper omkring under däck. Alla kreativa förslag är välkomna för det är inte kul när det kommer in vatten inne i båten från läckande fötter. (Tyvärr är det väldigt vanligt att besättning på andra båtar tar tag i mantåget för att flytta sina båtar och efter över 15 års extra belastning har det börjat läcka i fästena. Jag försöker få dem att grabba tag i relingslisten istället ...)
  4. Hur var det nu med procenten.... var det 99% av utsläppen som jordbruket och breddning från reningsverken stod för!? De duktiga myndigheterna fokuserade på den lilla procenten för att vinna poäng, kvarstår jordbruket och reningsverken men det är väldigt tyst hur man går vidare. Man får inte gå mot röd gubbe eller köra för fort på land eller till sjöss. Sverige är fantastiskt:-)
  5. Tack för svaret. Intervallet låter rimligt mtp att det är en rodertätning. Osäker på var genomföring är i förhållande till vattenlinjen, får kolla efter torrsättningen. Tror 25 öringen trillat ned nu; fettet hålls "på plats" uppåt av vaxflätan och nedåt enbart av vattentrycket/inget mothåll alls. Troligen viktigt att nedre och övre lagringarna av roderstocken inte glappar för mycket för då kanske fettet pressas ut onödigt fort. Får kolla glappet i vinter.
  6. Jag har nu min första båt med fettpackbox som tätning till roderaxeln på segelbåten. Säljaren berättade att ett varv bytt ”snöret” (som säljs tex av HR parts till 352). Nu har jag fyllt fettkoppen med propellerfett till ca 5 mm från den gängade kanten och skruvat/pressat in fett. Finns det best practise hur ofta man skall pressa in fett och hur mycket, tex efter 7 seglingsdagar skruvar man ett halvt varv eller skruvar man tills det ”känns fullt”?
  7. skippeer

    Vit rök md5

    Sjunker kylvätskenivån? Symtom vid kall respektive kall motor? Om vit rök (vattendimma) visar sig enbart med varm motor kan det vara otillräcklig kylvattengenomströmning tex pga gamla impellerbitar vid inlopp till värmeväxlaren och/eller igensotad avgaskrök (vattenkanalerna på min motor var mer eller mindre igentäppta efter 1700 timmar). Jag har inte visuellt sett någon skillnad på kylvattengenomströmningen före/efter rensning och byte av avgaskrök.
  8. Kundanpassade tankar tillverkad bla i UK https://www.tek-tanks.com/plastic-tanks/
  9. Bilderna tagna morgonen efter den hemska natten i Mölle gästhamn, på kvällen och natten blåste det ca. V 10-12 m/s.
  10. I danska hamnar har man en helt annan service approach, engagerad personal hjälper gästande båtar tex i Humlebaek gick hamnkapten runt och berättade för nyanlända att imorgon har Louisiana stängt så passa på idag innan kl 18. Tänk om hamnvärden i Mölle med kännedom om väderprognos och hur den ombyggda kajen påverkar båtar förtöjda längsgående berättat det för nyanlända...då kunde båtarna gå till hamn mer skyddad eller tipsa om att lägg akterankare med fören mot kaj. I mörket var det inte läge att förtöja om. 2 av hamnens ryckdämpare slets sönder för tysk båt för om oss, som tur var blev det inga personskador. Tyskens ena tamp var utsliten efter 2 timmars ryckande. Orkar inte försöka jaga retur av hamnavgiften, är glad att båtens knapar, ankarvinch och genuavinsch klarat sig. Vill varna andra seglare för Mölle hamn. Inatt hoppas jag kunna sova och ladda batterierna för nästa ben på 46 Nm.
  11. Surfarna håller nog inte till inne i hamnen men kanske är det en intressekonflikt. Efter att ha pratat med boende är problemet inne i hamnbassängen för båtarna. Den nya kajkanten är spikrak så inbäringen studsar ut från kajen så det ”kokar” närmast kajen. Tidigare kajkant dämpade vågorna. inatt packade sambon grabbaggen ifall vi behövde lämna båten, jag har seglat i över 30 år men aldrig upplevt en liknande natt tidigare. Båtarna kastades fram och tillbaka längs gästkajerns så vi var rädda att knaparna/vincharna skulle lossa trots ryckdämpare, bildäck, långs tampar. Mölle är fantastisk om man kommer landvägen. Många vandrar ut på hamnens pir men det gäller att se upp för alla elkablarna som går tvärs kajen för eluttagen sitter inte nära båtarna, tänkte inte på det. Första och sista besök med båt. I en hamnguide stod det snällt att det kan bli oroligt i hamnen, måste varit hur det var innan ombyggnaden i år. Tysken som skadades av hamnens ryckdämpare/förtöjningring skall ha gips i 3 månader. Den som reser har alltid något att berätta
  12. skippeer

    Lattor

    På förra båten med North storsegel var det både kardborre och liten tamp för att låsa till lattfickans lock (horisontella lattfickor) vilket funkade fint dvs tappade aldrig lattor i storen. På nuvarande båt med rullstor och Vertech är de stående lattorna låååånga och senast igår höll 2 lattor på att gå i havet vid inrullning av storen när det blåste 10-12 m/s. Skall undersöka kardborrelåsen när vinden lagt sig, inte nöjd med fullhöjdslattor eller med kardborrelåset. Hur syr man igen lattfickor?
  13. Ligger tyvärr i Mölle gästhamn nu när det blåser väst ca 10 m/s. Inbäring räknade vi med men inte att kajen avsedd för långsides förtöjning skulle vara felbyggd så att vågorna studsar i kajkanten. Normalt har man en konstruktion som dämpar inbäring (det hade kajen innan ombyggnaden). De första ringarna på den nya kajen har ryckts sönder tidigare i sommar. För att mildra effekten har man monterat ryckdämpare (metallfjädar) dessa går sönder, båten framför oss drabbades medans de var på däck. Enligt boende på orten finns det ”drivor” med trasiga ryckdämpare. En tysk seglare skadades svårt när en fjäder gick sönder, tidigare i år. Hamnpersonalen varnade oss inte när vi förtöjde kl 14. Knapar på båtar har i sommar ryckts av enligt boende. Vi har 8 långa tampar iland, några fendrar som dämpare. 5 båtar med besättningar som diskuterar nästa åtgärd. En båt diskuterar att kasta loss. Synd att kommunen saknar kompetens hur en kajkant skall byggas i hamn med inbäring. Nattsegla till Anholt lockar inte....
  14. Läste en tråd om kylskåp och där fick jag tips om youtube film om elfel som skall vara generell oavsett fabrikat
  15. If it ain’t broken don’t fix it Sverige har lite många myndigheter som för att rättfärdiga sig själva hittar på en massa förslag på icke problem. Som andra skrivit om, gör en lista med skadehändelser och angrip de mest förekommande problemen. Jag har seglat en hel del i Danska vatten och gillar deras approach, inga problem att ligga många båtar i bredd. Ibland ser jag folk som tankar bensin med en cigg i mungipan, förbjud idioter så har vi reducerat brandrisken för båtar. När vi ändå är igång låt oss minska på antalet drunkningar i småsjöar genom att förbjuda blixtlås på jeans:-)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy