Jump to content
Friday 23 February 2024

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    1,283
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

skippeer last won the day on January 19

skippeer had the most liked content!

Community Reputation

380 Expert

About skippeer

  • Rank
    Vice Amiral

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. På båten vi köpte 2017 sitter det ett svart säkerhetsband som går från akter till för av fabrikatet Ankarolina. UV strålning dödar plastmaterial över tid har jag hört/läst: https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-artiklar/bristande-ankarband "Ankarband som varit utsatt för dagsljus i 5 säsonger bytes. " ==>> Trigger för mig att byta säkerhetsband som verkar tillverkas med samma mtrl. Vid havssegling i grov sjö är det superviktigt att inte trilla överbord så att koppla sig till båten är standard för gumman och mig. Har för mig att "band" är bättre än rund wire/tamp som kan rulla under fötterna, stämmer min minnesbild eller finns det bättre lösning idag?
  2. Skippade mässan i år eftersom båtbutikerna inte hade några montrar i år. Har 38 fots segelbåt så motorbåtar är av noll intresse.
  3. Tips Det finns Facebook grupper för de som söker besättning och de som kan segla med.
  4. Läsförståelsen hos några här på MG har en utvecklingspotential 😉 Jag gav en direkt URL till båtdata för en Linjett 32 med partialrigg men där RM saknades. Tipsade om att Seldens ofta kan ta fram rigg design dokument om man ger dem serie numret som är instansat i mastroten (men inte alltid). Beskrev vilka problem jag råkade ut för innan jag beställde riggrenovering (nya vant, nya vantskruvar, nya fall, byte av diverse slitna delar efter 20 års bruk, byte av skadade alu profiler till Furlex). Teoretiska RM är just teoretiska, beskrev hur seriösa båtvarv mäter RM på en byggd båt, då vet man exakt RM30 för en olastad segelbåt. Det jag ville uppnå var att få en renoverad rigg som är beräknad för en tungt nedlastad långseglingsbåt, de flesta inser att det är stor skillnad mellan 9.5 och 12.5 ton och inverkan på dimensioner. Min tanke med infon var att om någon på MG planerar översyn av rigg inför långfärdssegling skall de snabbare finna en väg till ”sanningen”. Inom politiken anstränger man sig för att missförstå varandra men vi seglare på MG gör väl aldrig så eller hur?
  5. Selden har listat tekniska riggdata för några olika riggtyper till Linjett 32 på sin hemsida, tex denna https://support.seldenmast.com/en/services/upgrade_your_boat/boat_data/__tplBoatID_1733.html Som del i våra förberedelser inför längesegling försökte jag få fram riggberäkningen mha mast numret som finns ingraverat vid mastroten. Selden kännare kan utläsa om masten skall stå på Kölen, maströrprofil mm av serienumret (om det är korrekt instansat). Selden lyckades inte matcha mast id med riggberäkning (båten tillverkad innan Selden datoriserat sina riggberäkningar fick jag som förklaring), de fick fram några olika alternativ på papper och den som matchade bäst hade ett lågt deplacement 9.5 ton vilket är vikten för båten utan rigg och tomma tankar. Beställde via Riggarna en ny beräkning med trolig längeseglings deplacement på 12.5 ton för att få sannare RM30. Efter lite diskussion fram och tillbaka beställde jag renovering av hela riggen och bla en extra Furlex för genuan (vilket tidigare suttit på båten) som komplement till den självslående focken oxå på rulle. Verkar som att första segelbåten med ny design får en teoretisk beräknad Rig Design där rätande moment beräknas mha en kalkylator. Seriösa varv och riggare gör sedan praktiska prov genom att lasta ned en byggd segelbåt vid bryggtest för att få fram HEELING TEST RM. Med uppmätt RM30 går det att mer exakt beräkna RD version 2. Nedanstående är ett exempel för en Bavaria
  6. Gissar att Svenska Mässan inte skäms för monterhyran och sedan kostar personalen mycket i förberedelser, under mässan och efter mässan. Förstår att totalkostnaden blir hög. Som seglare har det varit tillbehörsmontrarna och snacket med båtvänner som man stöter på som lockat. Får fundera ett extra varv om tid och kostnad är värt ett besök i år, ibland har det varit intressanta föredrag. Den som lever får se
  7. Förr tog många västländer råvaror från tex Afrika. Idag offrar Sverige sin miljö för att exportera ”råvaran” el till Tyskland. Blir spännande att se hur många VKV farmer som konkar för det verkar vara röda siffror på sista raden. Positiva tankar: snart kommer det första vårtecknet i Svedala, Båtmässan i Gbg. Årets projekt till båten blir ny starkare generator, längtar 😉
  8. Vi har varit delägare i 2 olika båtar, en i Grekland och en i Kroatien under olika perioder. Upplägget var perfekt när vi jobbade 2 veckor i varma vatten och 3 veckor i Skandinavien. Som pensionärer har vi satsat på egen båt att segla med under 3-6 månader per säsong. Har på Blocket sett andelsbåtar med 3-4 delägare som då gett 1 månads segling per säsong. Min rekommendation är att lägga in bevakning på Blocket för att starta upp en ny andelsbåt kan bli tidskrävande och tugga kalendertid. (De båtar vi var med hade 10 delägare a 2 veckor.)
  9. Björn Gillberg, miljökämpen som blev känd för sin skjorttvätt med Prädd, har räknat på ”total miljöavtryck” under en livscykel för elbil och dieselbil körd i USA ( trigger/exempel var Gretas roadtrip efter segeltur). Det var i princip jämt mellan el och dieselbil pga hur elen produceras i USA (mycket fosilelkraft). Applicerat på Sverige kan elbilen ha lägre fotavtryck beroende på att elen produceras med vatten och kärnkraft. Tyskland har 5-6 ggr högre CO2 kvot/kwh så den kalkylen kanske blir liknande USA. Gasolbilar => etanolbilar => miljödieselbilar => elbilar => ättiksmotorer från Toyota kan bli nästa trend. Vi kan nog vara överens om att trenderna har skiftat en hel del. Personligen lever vi miljövänligt mtp att vi sliter ut våra prylar utan tanke på vad som är modernt, elbil är för dyrt så hushållet kör äldre hybrid och äldre miljödiesel. Naturligtvis segelbåt för att minimera negativ påverkan på haven 😉
  10. Hej @raol Du verkar vara lika petig med att optimera som jag 🙂 Har en FOF propeller (20x13R) som har lite mycket glapp som borde ersättas med en ny. Kontaktade FOF i DK under våren 2023 men deras rekommendation (18x14-3R ) matchade inte vad jag hade så jag ville undersöka lite mer innan jag la en beställning (danskarna var inte så himla kundvänliga på mina frågor). Körde WOT (wide open throttle) test i somras, kom upp i 2 450 rpm och motorn D2-55 (A) som skall kunna komma upp i max 3 000 rpm. Max skrovhastighet 7,7 knop (WL 10 m). Läste ett tips av en @Ove-T att VP rekommenderar 2 700 rpm för min motor vid propellerdimensionering. Till våren skall jag montera en 170 A generator som kan suga motorkraft vid maxladdning av LFP (ca 6,8 hp via 8 spårs rem), fenkölad dam på 12,5 ton med långfärdspackning. Var intresserad hur det gått med ditt propellerköp och om du har några tankar som går att applicera vid mitt propellerköp.
  11. Fick snabbt svar från Pantaenius om att jag har segelbåtsförsäkring plus bla ingår assistansförsäkring upp till 100 000 sek vilket vid långfärdssegling (havs segling) känns bra (mindre behov vid kustsegling). (De kommer att förtydliga framtida försäkringsbrev mtp villkor variant.) Snabbkollade om motorbåtsförsäkring, där finns bas och plus samt möjlighet att teckna en maskinskadeförsäkring.
  12. När vi köpte en ny segelbåt 2006 tecknade vi försäkring hos Bohusassuransen. När vi 2017 bytte till en 15 år gammal långfärdssegelbåt blev åldersavdrag en viktig komponent vid val av försäkring => Pantaenius Det @Mambo skrev om åldersavdrag för motorn fick min uppmärksamhet, kollat på deras hemsida och det visar sig att nu finns det BAS och PLUS villkor. Har mejlat Pantaenius för det framgår inte klart mina villkor… ”SE/EN/PBC Plus 0122” kanske betyder plus villkor, återkommer när de svarat.
  13. Jag har skruvat lite på min VP QL BP600 2002 pga ojämn gång. Fotade elkopplingarna Tog loss elmotorn från ”rörets fäste” med båten i havet I garaget tog jag av täckplåt Rengjorde kolen och hållare , mätte kolens längd som verkade vara okej Smörjde lite och återställde installationen. Fungerat sedan dess (finns MG tråd om mitt skruvande) Nu fantiserar jag lite kan det vara problem med kolen så att bogpropellern går dåligt åt ett håll? I mitt fall var den simpel konstruktion med reläer, idag kanske det finns med halvledare. Om du inte får andra tips så är det enkelt att göra samma som jag, att rengöra och se om det hjälper. Om det finns plats kanske du kan kolla kolen med motorn i båten. https://www.maringuiden.se/forum/topic/102592-service-av-elmotor-till-bogpropp-i-gbg-området/?tab=comments#comment-782965
  14. Pantaenius för att slippa åldersavdrag och diskussioner om värde vid totalförlust, kostar lite extra men det är okej.
  15. Jag satte tätare med sidostöd (styrbord och babord) samt extra stöd rakt ned när jag hade båten utomhus i Göteborg.
×
×
  • Create New...