Jump to content
Friday 17 January 2020

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    261
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

33 Expert

About skippeer

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Efter kemisk och mekanisk behandling är detta resultatet på den värsta fendern. När inte ens stålull tar skiten så måste den ha "krupit" in i gummit så därför gissar jag att det är mögel. Har inte använt Aceton pga av tidigare dålig erfarenhet.
  2. Då blir valen: lakritskola eller mintkola Aftonbladet eller Expressen Transparent PVC slang där jag kan se luftbubblor i, som stelnar och läcker eller svart mjuk bränsleslang som håller tätt mot stosen och det kan finnas dolda bubblor i Alla dessa val:-)
  3. Jag har en transparent armerad slang mellan oljebehållare och bogpropeller som läcker lite olja vid slangstosen. Drog åt slangklämmorna men det läcker fortfarande, när jag klämde på slangen kände jag att den var ”stenhård” så nu förstår jag att det läcker pytte lite. Försökte finna en ny slang hos Mekonomen, visade ett foto på den gamla slangen (sedan 2002) och de trodde det var en lufttrycksslang. Finns svarta slangar men då ser jag inte eventuella luftbubblor i slangen. Vad jag läst mig till skall PVC tåla olja så jag förstår inte varför slangen hårdnat, någon som känner igen problemet? https://lundgrenssverige.se/slangar--tryckluftsslang--tryckluftslang-pvc-armerad/135-1005-tryckluftslang-armerad-pvc-slang-10mm-5-m
  4. Jag har oxå svarta prickar på teakdäcket. I första hand Boracol och i andra hand Bensaltensid EU godkännande på G https://lavtox.se/boracol-traskyddsmedel/produkter/aktuellt/ Boracol skall gå att köpa utomlands enligt ”fagancia” i en annan MG tråd https://www.acslimited.co.uk/boracol-5rh Bensaltensid sägs funka mot mögel oxå, har använt den mot mossa på takpannor, trädgårdsplattor och asfalt https://allt-fraktfritt.se/catalogsearch/result/?q=bensaltensid
  5. Tack för tipset att bekämpa de svarta prickarna/fläckarna. Det som stör mig är varför jag fick mögel på övre delen, vad gjorde jag för fel? Det enda förebggande jag själv kan tänka mig är att rengöra och vaxa 2 ggr per år. Stämmer att nya fendrar är ingen stor utgift men lite irriterande utgift för en ”smålänning”:-)
  6. SXK har haft kopplingsschema och tom sålt lämpliga tempgivare. Vetus har ett larm (ljud/ljus) och Nasa har ett larm som även visar temperatur https://www.nasamarine.com/product/ex-1-exhaust-temperature-monitoralarm/ Om man vill ha koll på både sjövatten och sötvatten temperaturerna finns det en dual http://www.siliconmarine.com/SM007.pdf Har funderat en del på att själv köpa ett temp larm för att upptäcka kylproblem innan det blir akut.
  7. Jag tog hem fendrarna efter torrsättningen för att fixa till dem inför en ny seglingssäsong, har inte använt fenderstrumpor. Tyvärr verkar jag fått mögel på överdelen, toppen där tampen sitter fäst i och lite nedåt på det vita (5-10 cm). Kan inte minnas att jag drabbats tidigare av mögel under mina dryga 30 år som båtägare. Inbillar mig att jag som vanligt tvättade och vaxade fendrarna i våras men jag blir lite osäker nu. Är det andra som drabbats av mögliga fendrar i höstas? Båten ligger i Göteborg och det är inte soligt alla dagar:-) # # # Läst många gamla trådar om rengöring av fendrar, har lärt mig att aceton och thinner skadar plasten så det har jag inte använt. Nu i vinter har jag använt: rengörings vax bensin fälgrengöring (oxalsyra) Svinto för att gnaga bort lite av plasten Efter mycket putsande är de okay (dock syns det en del svarta prickar nere i plasten) och jag tänkte använda fenderstrumpa för att kunna använda dem en säsong till
  8. Varje land behöver inte godkänna ett läkemedel https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Vad-ar-ett-lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/ (Lite har fastnat efter 18 år som IT snubbe inom drogindustrin) Vi har EU gemensamma regler för tex avgasrening på bilar. Jag tror mer på SXK profiler med djup kunskap inom ”kopparområdet” som har en annan syn kopparns farlighet jmf med vissa åsikter på en myndighet. Intresserade kan läsa i tidskrifter såsom Västpricken och PåKryss med artiklar om varför kopparn är ”miljövänlig”. Någon annan som vet varför vi kan ha gemensamma avgaskrav på bilar men ej för bottenfärg? Känns lite galet att jag med båt på Västkusten inte kan använda samma färg som Danska seglare på andra sidan Kattgatt, det är samma vatten:-) Länder runt Östersjön borde kunna ha samma mljökrav och tillåta samma båtfärg. För att återgå till TS fråga är det enkelt att köpa svensk VC17. inte helt okänt är att mustigare färg går att köpa i våra grannländer. Under en period för några år sdan funkade vc17 väldigt dåligt på VK, hur är det idag?
  9. Långfärd kan betyda olika; Danmark, Norge, Tyskland, dvs dagsegling i Europa Skottland Karibien Stilla Havet Minimi utrustningen skiljer en hel del och därmed båtens lastförmåga med bibehållna sjöegenskaper. Watermaker tex skulle vara ett minimi krav för mig i Stilla Havet, övriga seglingsvatten ett nice to have. Vindroder ett minimikrav för mig vid segling till Karibien eller i Stilla havet. AWB funkar om man kollar in ARC listan med båtar. Det finns dock ”trygga” båtar som råkat illa ut i grov medsjö.
  10. Den nya plattformen har gått live för medlemmarna, har loggat in och det funkar. På den gamla plattformen har jag för att web-master/kassör skapade en signatur åt mig, troligen samma process på ny plattform
  11. Jag trodde att inom EU räcker det att få godkänt i ett land, tex av ett läkemedel, och då kan det säljas i övriga länder inom EU. Det borde gälla för båtfärg oxå, någon som kan förklara varför bottenfärg godkänd i andra länder måste godkännas i Svedala oxå? Om koppar är så giftigt borde vi alla vara döda för vi dricker vatten som går i kopparrör och alla dessa koppartak, stuprör borde oxå vara dödliga byggdelar som genast måste demonteras eller? Coppercoat kan fungera upp till 20 år läste jag i en engelsk båttidning vilket är ett stort ekonomiskt hot för tex International som gärna vill sälja färg som är så utspädd att de rekommenderar 2 årliga lager:-)
  12. ca 1 200 SEK för ett piratfilter ala 500 FG https://www.parts4engines.com/500-fg-turbine-fuel-filter-assembly/ Jag beställde penta delar en måndag och lokal UPS butik hade det på torsdag. Ibland leverar UPS helt trasiga paket och ibland bara lite skadade. Förra veckans leverans hade innehållet klarat sig från skador, dock inte kartongen.
  13. Tidigare har jag fått torka upp lite olja runt bogpropellen och isamband med start av den här tråden drog jag åt slangklämman med tron att nu slipper jag dropp. Idag hade jag tid att byta olja och det droppar sakta vid oljebytet även när locket till behållaren var avtaget. För att få ut det sista som var i slangen lyfte jag den lite och den var stenhård. Ringde Sleipner och fick rådet att köpa valfri oljebeständig slang i båtbutik/bilbutik. Slanglängd idag är 60 cm, yttre slangdiameter ca 14 mm, armerad genomskinlig slang som efter 17 år är stenhård. Frågetecknet är inre diameter, gissar 10 mm.
  14. Helt otroligt dåligt att VP inte kan berätta vilka artikelnummer jag behöver beställa för mina 32 mm slangar, har ringt, mejlat och personligen besökt ÅF som i sin tur frågat "generalagenten".... Ett tag kvar till sjösättning men ett Vetus FTR330/32 filter kanske blir ersättaren, en fördel är att det går att se vattenflödet när motorn går. (Blir en del motorgång på Hollands kanaler till sommaren) https://www.vetus-shop.com/vetus-raw-water-strainer-type-330-and21632mm-p-1026.html
  15. Fiskebäck har sjölä, ej vindlä för dominerad vind. Privata hamnägare brukar spola av det gröna på träbryggorna för att minska på risken att halka, Grefab sätter upp skyltar om halkrisk. Privata hamnar har gräs på land, Grefab odlar gräs på träbryggorna men klipper det aldrig. Pga läckande vattenkopplingar, mossa och gräs på bryggorna ruttnar planken fortare och då byter Grefab lite nödtorftigt ut de plank där spiken inte har något att fästa i. Belysningen på A bryggan är inget vidare, kombinera det med regn och halka så får man gå mycket försiktigt. Det tog 3 år att fixa en punkterad skottkärra, troligen fanns inte lagningslappar budgeterat. Har man segelbåt och ligger i Fiskebäck riskerar man att inte kunna segla för man kommer inte ut från sin bryggplats....kompisen ligger på A bryggan med en köl ca 1,90-2,00 m och de har fått fika i båten och skippa seglingen för vattendjupet är ibland för litet. Albin Motor flyttar i vinter och VikingYachting kommer troligen tvingas till detsamma inom något år för nu planeras det fler insatslägenheter i hamnen. Vissa personer som flyttar till marin miljö blir störda av fall på segelbåtar som slår så vem vet vilka restriktioner som ligger i framtidens sköte:-) Jag är inte bitter, bara besviken
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy