Jump to content
Wednesday 11 December 2019

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    245
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Expert

About skippeer

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 12 mm grå tonat PMMA / Akrylglas till 3 takluckor verkar omöjligt att få tag på i Sverige hos plastföretagen till en rimlig kostnad. Funnit Hadlow Marine som verkar kunna tillverka färdiga glas mha gamla mallar och annars får man skicka den gamla luckan. Lärorikt, handtagen på utsidan och glasets radie har varierat över tid på R50-R70. http://hadlowmarine.com/Pages/Hatch Radii.pdf Ytterligare en UK firma som har 12 mm akryl, de kan även tillverka runda takkupoler för jordenruntseglare som inte vill gå ut när det stormar... http://www.projectplastics.co.uk/boat-windows.html En tredje firma https://portsynthetics.co.uk/boat-windows-hatches-washboards-screens/ Tror jag lärt mig lite om beteckningarna som matchar Lewmar original glas, grå tonat akrylglas: New Plexiglas no 7C83 Old Plexiglas no 838 Deglas no 4205 Madreperla no 1087 Size 50: 82 + 11 = 93 pund x växelkurs 13 ==>> ca 1 200 kr/taklucka Size 20: 39 + 10 = 49 pund x växelkurs 13 ==>> ca 650 kr/taklucka Transport: TBD
  2. Tråkigt att koka sönder batterierna men en lärdom är väl att det är väldigt bra med att kunna mäta spänning och ström mha fasta instrument typ batterimonitor. En båtkompis anser att det är bra att även mäta oljetrycket så att man över tid kan observera om det sjunker så att felsökning kan ske innan oljelampan tänds som akutlarm.
  3. Jag ser 3 varianter på bytet av akryl/plexiglas/MMA: lämna luckorna till en firma som fixar det hela, pris ovan själv ta loss glasen, beställa "kopiering" av dessa och sedan montera, akrylglas pris nedan köpa råmaterial och fila/fräsa/borra själv innan montering, för 10 mm se ovan, kvarstår pris för 12 mm tjock plexiglas. Tog takluckorna size 20 och size 50 till en plexiglas firma som kan programmera en "dator" för att kopiera (om jag demonterar originalglas från ramarna). Ca 50% är mtrl kostnad och 50% arbetskostnad. 3 st size 50 med Akryl/Plexiglas GS, kulör Umbra (brun) / 802 / 7C22, 10 mm (original 12 mm), 3 500 kr 2 st size 20 med Akryl/Plexiglas GS, kulör Umbra (brun) / 802 / 7C22, 10 mm, 1 400 kr Summa 4 900 kr 3 st size 50 med Akryl/Plexiglas GS, kulör (mörk grå) 838 / 7C83, 10 mm (original 12 mm), 2 300 kr 2 st size 20 med Akryl/Plexiglas GS, kulör (mörk grå) 838 / 7C83, 10 mm, 1 080 kr Summa 3 380 kr Kulör 7C82 ljus grå räknade firman inte på. Tyvärr har de inte 12 mm plexi i lagret, skulle de ta hem måste de beställa 5 st stora skivor, blir dyrt... Killen jag pratade sa att man kan förvänta sig att efter 15-20 år blir luckorna krackelerade pga UV. En båtkompis med äldre Lewmar luckor har säkerhetsglas och då blir det inga krackeleringar, produktutveckling innebär väldigt ofta billigare tillverkningskostnad och kunden får ta smällen efter några år.
  4. Tanka båten, diesel och vatten inför utcheckning. Dykare brukar kolla köl och botten och sedan har jag för mig att vi muntligen berättade om status ombord inför utcheckningen, utombordarna checkas av personalen. Bråda timmar för personalen för att fixa trasiga prylar inför nya chartergäster. Det vanliga är att återvända fredag em/kväll för att sova sista natten vid charterfirmans bryggplats. Lämna båten lördag för flyg hem, en del stannar kvar på land för att flyga billigare på en veckodag. Förr kunde man betala extra för självriskeleminering och då var återlämnandet ”bekymmersfritt”:=) Viktigt att checka båten vid utlämningen, vi brukar fota före och efter för att ha egna bevis.
  5. Tidigare limningar har jag alltid kunnat ha tryck på trädelarna mot varandra. Av gammal vana tänkte jag trälim/epoxy, MSP är ju starkt oxå och jag har tidigare använt TEC-7 vid montering av vägghängda duschdörrar med gott resultat (kombinerat med skruv/plastplugg). Tack för alla ideer utanför min gamla limmade box.
  6. Jag har fått tag i ventilationsgaller i mahogny som jag skall montera i ursågade hål. Passningen lär inte bli tight så jag funderar på rätt lim som kan fylla ut det lilla glappet som blir. Skummande PU lim vill jag inte använda just för att det kan skumma ut på framsidan av garderober och diskbänk och sitter då så in i he..... Trälim för utomhus West System epoxy med lite filler Finns det fler kandidater som limmar och kan fylla igen det lilla glappet mellan vent.galler och befintlig träskiva/yta oxå i mahogny? Kanten (innanför flänsen) som jag vill limma är 14 mm bred.
  7. SeaSea hade ingen olja med viskositet 150 vid 40 grader C blev svaret då jag frågade. Åkte till Wahlborgs, Volvo Penta ÅF, de ringde till Sleipner och frågade, svaret blev SAE 90 fungerar fint till VP QL BP600. Köpte Champion Life Extension 80W90 GL5, 1 liter för 99 kr. Viskositet 147 eller 150 kan inte spela någon roll. Champio Life Extension 80W90 GL5 - TDS.pdf
  8. Hjertmans hade ingen olja med viscocity 150 vid 40 grader C. Mekonomen säljer Castrol oljor så jag åkte dit igår, visst Castrol Alpha SP 150 kunde de ta hem men på 20 liters dunk, tackade nej. Jakten på olja fortsätter.
  9. Jag gillar livrem och hängslen så upptäckten av vattendropparna har stört mig mer och mer då jag surfat runt och läst om olika monteringar av tunnelrör. Ofta 4 lager matta på insidan och 3 lager på utsidan. Där vattendropparna runnit ser jag inga spår av matta/väv. Ikväll fann jag en Volvo Penta QL installation instruction (Engbo kan ha tillverkat QL serien åt VP med "drevet" gjort i mässing) och den säger att lägg 7 lager matta på insidan och ingen matta på utsidan. Försöker tolka bilden som rekommendera snedkapning 45 grader .... min gissning är att röret kapas i linje med skrovsidan. Förstår inte hur 45 graders fasningen (chamfering) linjerar med rörets kant. Volvo Penta QL Bow Thruster installation.pdf
  10. På UTSIDAN rann det tyvärr en droppe havsvatten när jag grejade med båten som vaggar lite grann pga kärrans gummihjul. Fotot med den bruna gelcoaten visar insidan av skrovet och där har det inte kommit in en droppe vatten. Okay så det gäller att slipa upp så att jag ser homogent material, låta det torka över vintern och till våren använda spackel med glasfiberarmeringsbitar (alternativet med matta är säkert bättre men lite mer arbetskrävande). Min tolkning är att varvet tyvärr har satsat all matta på insidan av skrovet mtp på "minisprickan" mellan skrovets utsida och röret till bogpropellern. Under vattnet brukar min praxis vara epoxy (West System), kanske det går att klippa lite slamsor av väv + filler och göra ett eget epoxy spackel med armering.
  11. Märkligt hur mycket kärlek som gamla båtar kan behöva... Längeseglingsbåten förbättras steg för steg, igår skulle jag bara göra research i båten hur oljan i bogpropellern skall bytas. VP QL BP600 12 volt, en 6 mm insexnyckel till den rostfria maskinskruven gjorde att jag kunde lossa den lite, märkte att det fanns tätningsringar mellan den rostfria skruven och mässinggodset som behöver bytas. Hade 1 liter flaska med olja ombord så nästa båtbesök kräver bara en ny "kopparbricka" som tätning. När jag ställde mig på andra sidan av tunneln såg jag lite vatten....båten togs upp för 2 veckor sedan så detta blev nu en ny punkt på fixar listan. Kollade inne i båten, inget vattenläckage in, läckan bör vara lite av kosmetisk natur men jag tänker slipa upp vid nästa båtbesök så det kan torka ur i vinter. Hur mycket skall slipas upp med Dremeln? Räcker 10 mm bortanför synlig spricka och 5 mm djupt om det är homogent? (Båten står i 5 plusgrader hela vintern) På insidan ser det torrt och fint ut.
  12. Imorgon skall jag demontera luckorna, fann ytterligare en bra video hur man demonterar glaset. Dansk video hur man får loss glaset på Lewmar Ocean lucka utan att skada gummilisten. Dansk video part 2 som visar montering av nytt glas. På filmen sätter han dubbelhäftad tejp mellan glaset och gummilisten. Min danska är lite dålig men jag tror att den urfrästa skåran på kanten runt akrylglaset är till för att öka mekanisk hållfastigheten med fogen, har inte sett (märkt) den varianten tidigare. Tanken med alla uppdateringarna är att andra som behöver fixa sina luckor kan använda den här tråden som ett index med diverse bra länkar och tips. Rättelse av tidigare prisuppgift, de små Ocean size 20 luckorna kostar 1 500 kr per styck att få fixade (inte 15 ksek per styck som jag av misstag skrev).
  13. Hallberg Rassy verkar använda KLAR akryl som HR Parts säljer i sina ersättningsluckor utan ram. Nu vill jag att det nya glaset skall likna Lewmar originalet/standard så bra som möjligt dvs grå tonat. Tror att "Plexiglas GS 7C83" kan vara tonat grå akryl, SeaSea säljer det med tjocklek 8 mm vilket är för klent, "838" verkar vara en synonym för "7C83". Gjutna Plexiglasskivor med utmärkt motståndskraft mot UV-ljus och väderpåverkan, kombinerat med hög slagtålighet och lång hållbarhet. Plexiglas GS tillverkas genom gjutning mellan två glasskivor. # # # www.Interglas.se har upp till 10 mm tjock 7C83 akrylglas, till size 20 (20 x 25 cm) kostar bara glaset 484 kr/st. Testade vad en skiva till två st size 20 skulle kosta (40 x 35 cm), det blev oxå 484 kr. Så genom att kapa en skiva till 2 små luckor blir det halva priset per size 20 lucka. Samma styckepris, 484 kr, för 40 x 50 cm till size 50 men nu behöver jag tjocklek 12 mm så det går inte att beställa via deras websida rakt av. Testade att beställa en skiva 120 x 50 cm till de 3 större luckorna, priset blev 1 028 kr för en stor skiva som jag får kapa själv. Det är ett bra tips att labba i deras web butik för att optimera priset. # # # www.stocksundet.se kan man kontakta för tjockare plexiglas och de har lite tips på sin hemsida. "Ska man borra med handhållen borrmaskin kan man lättare få ett bra resultat med kakelborr. För rundade sågningar är det många som föredrar vinkelslipen framför sticksågen."
  14. För Skaraborgare och övriga intresserade kommer här nu prisindikation från Hönö Båtrutor Lewmar Ocean taklucka size 50, tonad 12 mm akryl ca 40 x 50 cm kostar ca 2 000 kr/lucka för mtrl och arbete inkl moms. Lewmar Ocean taklucka size 20, tonad 10 mm akryl ca 20 x 35 cm kostar ca 1 5000 kr/lucka för mtrl och arbete inkl moms. Ocean luckan har ett raka kanter, runda hörn och några hål för låshandtag så det krävs inga moment med överhandsfräs (killgissning baserat på youtube klipp). Letar nu pris för material som en jämförelse om jag skall göra det själv.
  15. Priserna på elektronik sjunker hela tiden, under båtmässorna till våren kanske det går att finna en ny 12" plotter till ungefär samma pris som en reparation. OpenCPN på en Raspberry PI dator kopplad via HDMI är en möjlighet vid längesegling....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy