Jump to content
Sunday 26 June 2022

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    1,042
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

276 Expert

About skippeer

  • Rank
    Vice Amiral

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då har jag konfat min äldre version av Balmar MC-614 regulator för att kunna ladda till AGM startbatteri och sedan sköter BatteryBalance X2 BMS om så att mina GBS litium celler blir laddade. Tillsvidare är det bulk 14,2 volt och absorption/float 13,5 volt. Kollade på några YT videos och tillverkade säkringskit med sladdar för att i båten kunna konfa i lugn och ro. Gjorde om det några gånger innan jag fick allt nästan som jag ville. Balmar MC-614 LFP setup.pdf
  2. Att förlora en betald båt på 1-2 miljoner är en sak. Orsakar du skador på annans egendom eller miljöskador kan det kosta mer än vad din båt kostade. Dessutom bör du känna till lite om båtjuridik, blir din båt skadad av annan båt där det ses som olycka får du ta smällen att reparera din båt. Kan du bevisa att båten som skadat din båt har tex slarvat med underhåll är den båten betalningsskyldig. För några år sedan fick en ångbåt problem i Smögen (tror jag det var), inget slarv i underhåll/hantering av ångbåten som då inte behövde täcka andras skador. Det förekommer att marinor kräver uppvisande av försäkringsbrev vid segling utomlands.
  3. Mitt troende är att: • isolera kylboxen • hjälpa kompressorn med ”sval” luft tex från kölsvinet • solpaneler för batteriladdning • lithium batterier • Extern regulator till generatorn tex Balmar MC-618/614 Jag är nästan där, kvarstår isolering av box och programmering av äldre MC-614 för LFP. Luktproblem känner jag igen, vår approach är att rengöra i kölsvin, motorrum, i garderober, bakom inredning/under durkar isamband med andra jobb. Inte kul med båtdoft
  4. Har använt 2 komponents PU skum (slutna celler) för isolering av 3 båtars kylboxar, på Hansen reducerades kompressorns körtid med ca 50% så jag håller med om vilken nytta det gör på dåligt isolerade/oisolerade boxar. Tyvärr har jag inte orkat isolera kylboxen ännu på pensionärsbåten, har inspektionskamera och skall vid tillfälle fortsätta att undersöka hur det går att fogskumma kontrollerat (vill inte fylla hela båten med dyrt skum). Inte lika akut nu då vi i år ligger i gästhamnar med landström men nästa år lär det bli en del svajankring så det är en drivkraft att få förbättrat isoleringen.
  5. För några år sedan installerade jag ventilationsgaller till utrymmet där kylboxens sitter och fixade så att kompressorns befintliga fläkt sög svalare luft från kölsvinet. Varvet hade monterat kompressorn under diskbänken utan någon ventilation, känns inte smart. Tidigare var det väldigt varmt under diskbänken. Häromdagen var det väldigt varmt i seglingsområdet när vi var på bussutflykt över dagen, när vi kom till båten kl 20 var det 37 grader C i salongen, troligen ännu varmare under dagen. Vattnet kan ha varit 20-22 grader, tyvärr kollade jag inte. Hade placerat en mätprobe bredvid kompressorn som loggar temp och fuktighet, min tolkning är att luften från kölsvinet varit god hjälp att sänka arbetstemperaturen.
  6. Inte provat som sängkompis. Det där med plattfender till batterilådan har jag funderat på, att säkra locket mot durken. Idag har jag 2 spännband som håller locket på plats.
  7. Olyckligt ordval, jag tänkte sopbingen, ordet används tex här https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/vad-ar-det-vi-slanger?sportmeny=1 Gillar inte att sova med uttjänta fendrar😉
  8. En fender anser jag skall fjädra lite och det gör inte ”plattfendrar” i någon större omfattning. Steg 1 Sambon kom med ett förslag kapa den så att den får plats vid pedestalen som fotstöd, hon är lite kort för att se framåt när hon står på durken. Steg 2 Om den avsågade delen inte används som fotpall åker den i bingen. Tack för bollande av tankar
  9. Jag har trångt i stuvarna ombord och kom på att det ligger en stor plattfender längst in i en stuv som jag inte använt på år och dar (den fjädrar inte...). Någon på MG som har tips om när en plattfender är bra att ha? Vi har 2 x 3 fendrar, 2 små kulfendrar och 1 stor kulfender som har täckt våra behov de senaste åren så plattfendern är kandidat att gå till de sälla jaktmarkerna 🤨
  10. Det finns ett företag med ett namn som vi har på båten för att lägga fast förtöjningstampen vars ägare byter namn inför konkurser så namnet kan återanvändas igen... Har 2 erfarenheter från detta Göteborgsföretag. För ca 20 år sedan var de generalagent för ett segelbåtfabrikat från ”Adriatiska havet”, vi kikade på en utställningsbåt och pratade med en säljare i några timmar. De skulle mejla en offert, har fortfarande inte kommit någon offert. Året efter köpte vi en ny Hanse. 2017 letade vi aktivt efter en tyngre långfärdsbåt, företaget förmedlade en sådan så jag ringde för att få mer info, företagets ägare svarade att han var på Marstrand (årlig internationell segeltävling) och lovade ringa tillbaka vilket han gjorde 5 dagar senare men då hade vi redan köpt en likadan båt av annan mer aktiv säljare. Ett under av slapphet hos en del företag som det är bäst att undvika
  11. Tänkte samla lite tips och frågor kring segling längs Franska Atlantkusten. Efter Vlissingen i NL har det varit havssegling, inga öar att gömma sig bakom, har det blåst kuling i dagar är det bara att sjöstuva och ge sig ut då medelvinden har varit max 20 knop. Få hamnar på sträckan Belgien och norra Franska atlantkusten för dagseglare som inte vill låta båten sjunka ned i dyn vid LW. Med ”evig” motvind var det bara att köra med järngenuan de dagar medelvinden var max 20 knop och byvinden helst under 28 knop. Utöver att ta hänsyn till HW för att komma in i vissa hamnar gäller det att ha koll på strömmen, lite motström går ibland inte att undvika när vi skall gå i många timmar (mer än 6 timmar). DMI har animation av strömmar långt SV om Danmark (in i Engelska kanalen) som vi har använt https://www.dmi.dk/strom/ Navionics Boating app har current data för vissa positioner så det går att scrolla på tidsaxeln för att finna lämplig tid. Reeds har oxå strömkartor hur det ser ut timme för timme i relation till HW men jag gillar animationer mest typ DMI ovan. HW och LW finns bla i Boating appen och i Reeds. Vår erfarenhet är att tala med lokalbefolkningen för de teoretiska beräkningarna har ibland avvikelser (största avvikelsen var i Skottland 2018), vi har stämt av våra planer med hamnkapten som tex kan säga kasta loss 2 timmar efter HW så får ni hjälp av strömmen för en viss sträcka. Flera Belgiska och Franska hamnar har haft lokala häften med tidvattentabeller som vi fått på hamnkontoren. Idag fann jag en Fransk web site på engelska med HW och LW även för områden utanför FR https://maree.shom.fr/harbor/DIEPPE/hlt/0?date=2022-06-11&utc=standard Vid behov klicka på EN om det blir felmeddelanden.
  12. När vi låg i Doldrecht, en liten mysig klubbhamn 50 m från Grote Kerk som ringde varje kvart....gick säkringen på landströmmen. Låst skåp märkt 6 A, jag testade 4 olika uttag och blåste automatsäkringarna. Hamnkapten fick återställa och jag fick ta fram reservladdaren på 10 A. Nu ligger vi i en hamn med olåst elskåp som har 2 x 4 A + 2 x 16 A, jag kan själv läsa av märkningen/återställa säkringarna. Naturligtvis har vi kört på 16 A uttag men så kom jag på att testa ett 4 A uttag, gick fint så hamnen i Dordrecht måste haft något fel på sina automatsäkringar... Funkat i 30 minuter med 50 A laddning på 4A säkring på bryggan (A typ). Felet måste varit i hamnen i Dordrecht.
  13. Osäker på hur Victron landströmsladdare reagerar på en utgång utan last=utan batterier. Sticker spänningen mot oändligheten så någon halvledare ger upp? Försökte köpa en Lewmar 90 amp väggmonterad automatsäkring/brytare men butikspersonalen avrådde så jag köpte inte.
  14. Landströmsladdaren heter Victron Phoenix Smart IP43 Charger 12V/50A (1+1). Jag satte ned max ström till 25 A för några dagar sedan och glömde ändra tillbaka till 50A. Idag ligger vi i en hamn med C6 automatsäkringar och idag gick inte 230V säkringen, hurra. Vi har gått 6 timmar för motor med vinden i nosen så batterierna var bra laddade. Balmar MC-614 och no-name 100 A generator från startmotor.se gav ca 49 A som mest idag. ### Funderat på automatsäkring/brytare mellan laddare och batterier för att kunna bryta, slå till säkring på bryggan, konfa om laddaren, aktivera 12 volt säkring så laddningen går igång. Kanske inte bra för Victron laddaren?
  15. Finns felsökningstips på nätet, minns inte var men testa Mr Google. Bla hur man testar termostaten. En metod kan vara att låna motsvarande enhet av båtgranne och verifiera innan du köper något,
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy