Jump to content
Tuesday 27 October 2020

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    602
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

104 Expert

About skippeer

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är det en ”paddelgivare” (typ kvarnhjul på ångbåt men mindre) som kan anas undertill?
  2. Som vanligt går allt att googla upp, jag gjorde det för några år sedan (fick träff på svenska och engelska exempel). Viktiga punkter är fördelning av båtveckor, beslut om underhåll och förbättringar, hur avslut/försäljning skall gå till. De andelsbåtar vi varit med på med 10 andelar har haft en årlig budget på 100-150 ksek för 35-37 fots segelbåtar i medelhavet. Googlade och det tog 15 sekunder att finna ett avtal hos SXK https://butik.sxk.se/kontrakt/35-konsortieavtal.html
  3. Om du inte får svar här på MG är mitt förslag att gå med i SXK. Sök i SXK matrikeln efter önskad båt modell, mha ägarens namn leta reda på telefonnummer och ring. Finns idag 16 Wasa 410 i SXK matrikeln.
  4. Jag har en rullgennaker som behöver sitta på ett bogspröt (bowsprit) och jag vill kunna demontera det främre fästet till bogsprötet då jag inte använder gennakern. Idealet hade varit att däcksbeslaget hade så liten höjd som möjligt. När vi kliver ombord går vi på dess babord sida om en Selden Furlex 300S och det är tight mot pulpiten men det går, på styrbord sidan sitter ankaret som ett hinder. # 1 Seldens bogspröt har en ring för "röret" som sticker ut vid gennakersegling, ringen sitter monterad i ett däcksbeslag med 3 skruv. Fotot taget på en båt med Seldens bogspröt med "ringen" som sitter i vägen när man kliver av och på båten på babordsidan. Det går att demontera ringen som sitter med en M10 i däcksbeslaget men det kan vara trixigt att montera tillbaka M10 bulten. # 2 Sparcraft har ett bogspröt med ett främre fäste som är tänkt att demonteras från däcksbeslag. # 3 Finns även en tysk tillverkare av bogspröt (bla till Hanse 342) som har ett däcksfäste som går att fälla ned men det matchar inte mina krav på minimalt däcksfäste (tror jag). https://www.niro-petersen.de/en/shop/clamps-rails-spinnaker-gennaker/gennaker-boom/gennakerpin-holder-to-open-1185.html Min fråga till MG's seglare är om ni har några bra tips på mekanisk lösning som har minimalt uppstick från däck? Kanske ni själva har Seldens eller Sparcraft bogspröt och kan dela med er av gjorda erfarenheter (I mitt fall är underlaget Teak och rostfritt på ett superstarkt peke med stag.)
  5. skippeer

    Oljesug

    Mina krav på oljesug: Minimera oljesöl, ta liten plats undanstuvad i båten (har idag hög 9,5 l vakuumsug) och gärna bekvämt. Jämfört på nätet Laguna/Matromarine oljebytarpump som Erlandssons säljer med dito hos Biltema. # Erlandsons web sida saknar manual, tror att detta är rätt manual http://matromarine.com/wp-content/uploads/2015/12/laguna-gear-pumps.pdf Pump body and gear is made of PTFE Graf i manual visar flöden upp till 47 °C # En fördel med Biltema verkar vara inbyggd brytare/omkastare. Max vätsketemp:. . . . . . . . . . . .+85 °C Graf i manual visar flöden upp till 45 °C # Svårt att sia om kvaliten och tåligheten av varm motorolja så här på nätet. Några synpunkter på Biltemas oljebytarpump?
  6. I fredags kom vi till det mysiga Gullholmen, lite off season gör att folk ligger långsides. Vi hade tänkt ligga långsides längs flytbryggan närmast färjeläget och affären men det som talade emot var de låga flytbryggorna. Gled upp mot de högre bryggorna vid Skottarn men avbröt då vi såg hur grunt det var för oss med segelbåt. Hängde om fendrarna igen och la oss på den låga flytbryggan med inkopplade eluttag. Betalade med kreditkort i automaten med avsikt att få en biljett och slippa bli väckt tidigt nästa morgon av hamnkapten vilket brukar hända vid anonym betalning. Skrivaren rasslade i automaten men inte kom det någon biljett, det gick inte att ange båtnamn vid betalningen men email/mobilnummer gick att ange så jag fick ett kvitto mejlat till mig. Pris 160 kr. Hade tänkt duscha men det var låst, handikapptoan var öppen. Några andra båtar förtöjde i zon B vid Skottarn men de flyttade på sig efter en stund, troligen för att strömmen var avstängd i zon B liksom service byggnad i B-zonen. Är det olika huvudmän för zon A (Orust kommun) och zon B (kanske "Skottarn"???) ? När man kommer till en okänd hamn, solen skiner och svaga vindar kan man hålla på att leta utan stress men blåser det kuling vill inte jag behöva gå grundkursen, Säby hamn i DK hade märkt upp bredd mellan akterstolparna och hamnen är djup, enkelt att förtöja rätt. Vi har då och då fått se intressanta händelser när knubbig båt försöker komma in mellan för smala akterstolpar, allt ifrån knuffa med armar och ben till att låta motorn jobba hårt:-) Vanligast har varit att de gett upp efter att ha fastnat lite halvhårt mellan stolparna. Andra hamnar har haft skyltar med djup.
  7. skippeer

    Oljesug

    Roade mig i helgen med oljebyte av D2-55, rymmer 10,5 liter olja enligt VP. Har en 9 liters oljesug men ingen koppling till röret på motorn, gummihattens inre diameter är 11 mm. Sög ur 7 liter från röret (tog ca 15-20 min) mha en tunn slang som kopplas på en lite grövre slang till sugen. Inte nöjd som vanligt, flyttade sugslangen till oljestickans rör, fick ur grovt 1,5 liter. Nu är vi uppe i 8,5 liter. Säg 0,5 liter i filtret ==>> 9 liter. Diffen mot 10,5 liter beror nog på att nivån på oljestickan var ca 30-40% mellan min och max märket. Det är mitt troende idag. Letar efter en elektrisk sugpump som tar liten plats mtp seglingen söderut för 9 liters sugen tar för stor plats ombord.
  8. Sorry, glömde bort att kolla priset och dessutom har jag tänkt fylla en liten dunk till fotogenlampan i salongen vilket jag totalt glömde bort... HVO säljs väl även på Styrsö, får se om jag fyller en dunk där till våren.
  9. Igår betalade vi 17,90 kr/liter för blank diesel i Fiskebäckskil, många badgäster från hufvudstaden som är kunder här vilka inte är så priskänsliga som vi är. Behövde bara toppa tanken med 12 liter inför torrsättning. Intressant att två sjömackar på fastlandet har prisskillnad på 3 kr/l (Fiskebäck vs Fiskebäckskil), en tank på 250 liter gör prisdiff på 750 kr för samma produkt.
  10. Mejlade UK, fick en faktura måndag/tisdag, ringde och överförde kreditkortinfo, DHL leverans fredag samma vecka. De är snabba även med att besvara tekniska frågor. https://coppercoat.com/coppercoat-leisure-antifoul-applications/what-is-coppercoat/ordering-information/ Ett år köpte jag från DK och tvingades göra bankbetalning, har inte dankort. https://b-on-c.dk/under-vandlinien/coppercoat-bundmaling.html Finns tysk CC återförsäljare som tar kreditkort. http://www.maritimusboote.de/Coppercoat-kopparhaltiga-antifouling-K-2-1L
  11. Mötte 10 segelbåtar mellan Gbg och Marstrand denna soliga dag. Hummertinornas flöten var inga problem att se med solen i ryggen. Tog oss till Gullholmen, Orust kommun är ingen lågpriskommun, 160 kr utan duschmöjlighet (var låsta). Vi är 4 segelbåtar och 5 motorbåtar som inte kunnat få något ”kvitto”, hoppas inte hamnkapten knackar på kl 06 imorgon:-)
  12. Val av optimal tätmassa ökar chansen till ett bra = tätt resultat. Okey, inte många på MG som har erfarenhet att täta mellan plast och teak så jag kollade med Sika Sverige, detta är deras rekommendation: ”Jag rekommenderar att du tar bort all gammal fog och därefter rengör. Pensla på en primer som heter SikaMultiPrimer Marine och vänta 30 minuter. Kan med fördel användas både på plast och teak, nödvändigt på teaken då den är fet och svår att få en långvarig vidhäftning. Använd därefter Sikaflex-591, den finns i vitt, grått och svart. Undvik kontakt med polysulfiden då vi inte vet kompabiliteten mellan fogmassorna.” Toppen, då gäller det att torrsätta båten siste oktober och sedan börja med att skära bort gammal tätmassa.
  13. Bra tips om att tvätta efter regn, gäller nu att komma ihåg det och vara ombord. Brunsåpa, Rodalon Ute och Boracol använder jag med försiktighet.
  14. Mitt sätt att tacka för bra tips, insåg inte att inlägget "aktiverades". Skall försöka låta bli att väcka fler oldies:-)
  15. skippeer

    Torkararmar

    Tack för tipsen, vi har bara en torkare som inte används så ofta men den måste fungera och så ogillar jag rosten så det blir en biltur när skutan är på land. Tänkt mig rostfria detaljer lackerade i svart (om det nu sitter kvar....)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy