Jump to content
Monday 24 January 2022

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    957
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

224 Expert

About skippeer

  • Rank
    Konteramiral

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ursäkta att jag är okreativ och skriver om TS ämne: branden. Det finns en artikel från 18 januari men tyvärr inte mer info om varför branden startade (skadegörelse, försäkringsbedrägeri, olyckshändelse, ...) https://pakryss.se/anlagd-brand-i-smabatshamn/
  2. Känner igen försäkringsbolagets krav på bortkopplade batterier när vi hade båten inomhus (hallens försäkringsbolag). Ju lägre temperatur desto mindre självurladdning.
  3. Pensionärsbåten har stått inomhus i hall och det var många begränsningar om inkoppling av 230 volt, vilka verktyg som inte fick användas, vilken typ av kemikalier som inte fick användas (krav från försäkringsbolaget av båthallen). Tidigare båtar har alla stått utomhus på vintern med färre begränsningar från Grefab. Bränder kan uppstå tex vid tillfällig uppvärmning av båt vid jobb, heta jobb, tom uppstå i dammsugare. Hoppas att man kan komma fram till hur/varför branden uppstod så det går att minska på risken av framtida båtbränder. I Nederländerna finns det krav bla på att gasolflaskor inte finns i vinterförvarad båt (risken flyttas till båtägarens hem eller till varvets förvaring av gasolflaskor mot extra avgift).
  4. Ran I hade en liknande försegelbom i början av sin segling men den gick sönder och då ändrade Johan det till "normal" skotning av förseglet.
  5. Mitt antagande är att avgaserna som kommer från förbränningen inte är fuktiga och att avgaskröken fungerar dvs blandar avgaser och sjövatten med riktning mot vattenlåset (muffler) då borde avgaslimpan och avgaskrökens anläggningsytor vara torra (upp till 570 grader kan avgaserna ha på D2-55 vid höga rpm). Så hoppas jag att det skall fungera. På YBW finns det några båtägare som beskriver hur de beställt ny avgaskrökar som är 2 tum längre för att öka på avståndet till avgaslimpan.
  6. (Ovanstående klipp är från https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf ) Med en komposit packning blir det isolering på den stora anläggningsytan, blir svårare att få isolering mellan pinnbultar och avgaskrök. Räddningen för min motor bör vara att det är torrt på ytan mellan avgaslimpa och avgaskrök. De hemska bilder (korroderade ytor på avgaslimporna) som finns i en del anglosaxiska trådar beror troligen på att avgaskrökarna varit igenkoksade så att sjövattnet delvis sprutad in mot avgaslimpan. En JRSK klubbmedlem berättade att han på vintern kopplade loss avgasslangen från avgaskröken för att slippa risken av fukt bakvägen in i cylindrarna/avgaslimpan. En observation när jag kollat olika YT videos är att på de flesta VP motorerna är originalpackningen av modell komposit men inte för D2-55 (A) där den är i tunn rostfri plåt, undrar varför?
  7. Använde Power Point som editor, enkelt att använda och good enough för mitt behov. Lagt order på prylar, väntar på leverans.
  8. Ett tips är att läsa befintliga trådar på MG om lämplig långfärdsbåt, finns flera trådar som fortfarande är aktuella mtp pris/prestanda på 10-50 år gamla båtar? Om MG sökmotor inte funkar går det alltid att använda google 🙂 Utrustningsnivån tycker jag bör anpassas efter seglingsområde: längesegling i Europa/Medelhavet över Atlanten fram och tillbaka (vindroder) ett varv runt klotet (vindroder + watermaker) Lyssnade på Jimmy Cornell för något år sedan och hans melodi var att inte komplicera båtlivet för mycket, behöver inte bli så extrem som Yrvind. Budget för ett par brukar ligga på 20-30 ksek, är man single-handed blir skillnaden enbart lägre matkonto, båtunderhållet har en tumregel om 10% vilket många säger stämmer skapligt (800 ksek båt kostar grovt 80 000 sek i årligt underhåll i snitt om man är ute några år).
  9. När svaret på frågan om optimalt materialval kommer 5 över 12 går det inte att backa bandet. Bra info för de som skall byta. För egen del blir det att minimera risken med nuvarande rostfria avgaskrök. På YBW finns det en tråd om vad som kan påskynda korrosion av fästet till avgaskröken, slutsatsen var att det krävdes fukt/vatten vilket inte är någon risk med torra avgaser på flera hundra grader. Trådens teori var att igenkoksad avgaskrök kunde innebära att sjövatten stråle kunde riktas åt fel håll https://forums.ybw.com/index.php?threads/volvo-penta-heat-exchanger-corrosion-poll-please-help.556958/page-2 (Hoppas min skolengelska tolkade slutsatsen rätt)
  10. CRC keramisk pasta ihop med komposit packning från parts4engines kan vara en bra lösning att minimera risken för galvanisk korrosion. CRC har även en avgasmonteringspasta, oxå en möjlighet. Alla dessa val. Om det finns bättre förslag så berätta för båtmotorn förtjänar enbart det bästa 😘
  11. Jag och mina båtvänner plockar ur seglen och tar hem. På västkusten är det obra med segel förvarade i båten under ”vintern” mtp fukt & mögel. Elsladdar stjäls eller blir sönderkörda i Grefabs vinterhamnar, det är tillåtet med elinkoppling när man är ombord i båten men inte annars. Risker med el kombinerat med dåliga installationer gör att det finns begränsande regler i hamnar även utomlands. En båtkompis övervintrar längs franska atlantkusten och pga incident med el har hamnen timmers på alla eluttag, han måste trycka på aktivering varje dygn. # # Som längeseglare med vinterhamn i andra länder får jag försöka minimera fukt & mögelproblem på bästa sätt. Under september och oktober körde vi elektrisk avfuktare i alla hamnar med fast elavgift, i hamnar med myntautomat blev det för dyrt (4-5 kr/kwh). Kläder och bäddmadrasser förvaras i vakuumpåsar. Torra Segel förvarade i förpik. Dynor på högkant stående på rörisolering. 3 st torrbollar i en 38 fotsbåt. Duradoventil blockerad. Mörkläggningshuvar på alla skylights för att minimera temperatursvängningar/kondens. Våttorkat/tvättat alla ytor och avslutat med vinäger/ättika lösning (sägs försvåra bildning av mögel). 2 små flaskor med tea tree olja (tomten kom med större burkar från båtbutik för nästa säsong). Har en temp/fukt loggare, Beurer HM 55, data visas i mobilapp. Blir spännande till våren att se hur det funkat...
  12. Original packningen från VP var i rostfritt material likaså packningen från HDI. Eftersom "parts4engines" inte svarade mig med uppmätta mått (web uppgift matchade inte befintliga mått på mitt vattenstos för kylvatten) då jag ville beställa avgaskrök (lite arogant ton i mejlsvar) frågade jag USA tillverkaren som vänligt svarade vilket verkligt mått det var och erkände att deras web sida behövde uppdateras. Pinnbultarna som sitter ser ut att vara i rostfritt, tror muttrarna är det oxå. Lyftöglan (#10 på sprängskissen) är troligen i bonnjärn. Vad kan användas för att uppnå galvanisk isolering mellan gjutgods och rostfritt? Fotot är hur det såg ut efter demontering av VP original avgaskrök i bonnjärn / gjutgods och rostfri packning ... Hylomar tätningspasta var en nyhet för mig Är en geleaktig, icke uthärdande tätningspasta, som ger en hundraprocentig tätning av en mängd olika förband, såsom flänsar, kåpor, växellådor mm. Eftersom produkten förhindrar fastbränning av packningar förenklar HYLOMAR M demontering av detaljerna. HYLOMAR M är bestående, elastisk och beständig mot i stort sett alla vätskor och är inte brännbart efter härdning. Avvaktar lite innan jag beställer från UK ifall någon vet var det går att köpa "asbestpackningar" / packningamaterial till ett bra pris. Den bästa montering verkar bli: avgaslimpa i gjutgods pinnbultar i rostfritt komposit/asbest packning (utan Hylomar pasta) Tätningspasta för att underlätta demontering av avgasslang avgaskrök i gjutet rostfritt Om någon har ännu bättre ideer är de välkomna för det här med korrosion runt avgaskrök verkar vara ett frekvent problem. Kanske det finns avgasrörspasta som tål 570 grader som går att smeta på packningen...
  13. tack @Peter_K jag rörde ihop benämningarna totalt. En seglarkompis som kappseglar har nog ersatt vajer i akterstaget med något syntetiskt ( ser ut som avskalad syntet tamp utan skyddsflätan, rått & grått).
  14. Råkade läsa om D2-55 och galvanisk korrosion på YBW och Bavaria site, ikväll lärde jag mig att "parts4engines" rekommenderar sina kunder att slänga den rostfria packningen från HDI/VP och istället använda en komposit packning från "parts4engines". Rostfri avgaskrök vs gjutgods i motorblock ==>> Isolerande packning https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-exhaust-outlet-gasket-kit/ kostnad 4,5 pund för packning, transport 14,5 pund Nu högg det till i det småländska hjärtat. Får leta efter packningsmaterial som tål 570 grader Celcius och yxa till en egentillverkad värmetålig packning. Kollade Biltema men fann inget kit med packningsmaterial för avgassystem. Någon som har tips var det går att köpa tex i Gbg? Kanske Mekonomen
  15. skippeer

    Kroatien 2022

    En kollega hyrde ut sin båt via Navigare Yachting och deras underhåll av båtarna var imponerande, vågar nog rekommendera NY. Har själv bara hyrt en gång i Kroatien via en förmedlare av charterbåtar och när jag gick igenom båten listade jag en A4 sida med brister, för att inte fastna i marinan så nämnde jag bara de 2 allvarligaste bristerna. En brist som jag upptäckte under seglingsveckan var att länspumpen startade med jämna mellanrum, visade sig att sötvattentankens lock inte höll tätt, köpte Sikaflex och tätade det själv ute på Hvis. Har totalt seglat runt 19 veckor i Kroatien, lejonparten med en andelsbåt med byteshamn i Trogir. När du hyr båt i Kroatien måste minst en ha bevis på nautiska färdigheter och VHF cert, det brukar stå tydligt på deras web sidor.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy