Gå till innehåll
söndag 01 september 2024

skippeer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 374
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

skippeer senast vann den dag 19 Maj

skippeer hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

407 Expert

Om skippeer

  • Placering
    Vice Amiral

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Båten vi köpte 2017 (då 15 år gammal) överraskar då och då med snurriga lösningar typ genomföringar genom sandwich skrov som med tiden börjat fukta balsan. Fixat isamband med byte av genomföringar genom att ersätta balsa med epoxy. Till 230 volt sidan finns det en brytare till varmvattenberedaren vilket är bra. Däremot håll i huvudet med att när jag remote startar inventern så får batteriladdaren 230 volt. Osäker om varvet som byggde båten hade otur när de tänkte eller det är firma som eftermonterat el utrustning. Bakom inredningen visar det sig att det finns en IVT US-12N, osäker om den är inkopplad. Är det någon som tänkt till på integrering av US-12N och har ett el schema?
  2. Försökt mäta mha skjutmåttet för att se om adapterns 1/2” gänga hade varierande diameter, såg ur att vara samma diameter.
  3. Stämmer. Utvändig 1/2” på adapter passar inte på invändig 1/2” på duschslangen. Duschhandtag passar på duschslang. Mätt diameter på utsidan av adapter ca 20,2 mm utsidan duschhandtag ca 20,7 mm (jämförelse gänga). Kan gänga på adaptern några varv, tänkte olika stigning, nej de ser ut att vara identiska. Mystiskt
  4. Hoppades någon kände igen problemet. Workaround Köpt ny slang 3/8” (blandare) & 1/2” duschhandtag) men i den lilla båtbutiken blev det en 2 meters slang för de hade ingen längre slang med rätt gängor. Målet var 2,5 meter för att kunna spola av runt knaparna och skrovsidan efter att ha förtöjt med leriga mooringlines. Adaptern inköp i butik med skapligt sortiment, utprovningen av adaptern gjordes snabbt av personalen, skruvade inte in hela mutterns längd på medtagen slang utan bara några varv. Jag var nöjd för det såg ut som den passade. Livets hårda skola. Blir nog att jag får kasta den felaktiga slangen även om jag har småländsk mindset 🙂
  5. VVS kan vara komplicerat men trodde att köpa längre duschslang inte skall vara svårt… Köpte hastigt och lustigt 2,5 m lång duschslang som passar till duschhandtaget i aktern ”PVC Hose F 1/2 - F 1/2” Min tolkning är female 1/2 tum i bägge ändar. Några dagar senare i en annan stad skulle jag snabbt byta till den längre slangen… Då insåg jag att blandaren har male 3/8” anslutning, iväg och köpte en liten adapter, invändig 3/8” och utvändig 1/2”. Den passar inte på halvtum kopplingen, går på några varv, har samma gängstigning. Adapterns yttre diameter är 20,7 mm vilket är för stort, 20,2 mm fungerar (testat/mätt med duschandtag). Någon som har koll på VVS adaptrar? De invändiga gängorna har kvar lite av Loctite 577 som jag övermodigt smetade på. Original duschhandtaget från 2002 var Trem och det nya som jag köpt ihop med duschslangen är Barka, Made in Italy för båda fabrikaten.
  6. Då är det dolda problemet kanske mer allmänt än vad jag gissade, tyckte det var käpprätt åt skogen med att bygga in trä i en fuktig miljö. 70 talet var lite vilda västen inom båtbyggeriet, röstjärn i bonnjärn var inte smart heller. Om Rybbe engageras som besiktningsman rätas eventuella frågetecken ut, en go gubbe som vi Göteborgare säger och kunnig.
  7. Den bäste besiktningsmannen av en Scampi 30 är RYBBE, 08-området. Han har kappseglat Scampi och skrivit många artiklar i Segling om deras förbättringar av denna båt inklusive ombyggnad av stödbalkar i kölsvinet. Se upp med 3/4 byggen, en ”självbyggare” hade placerat en träbit under mastfoten och plastat igen, efter 30 fuktiga år hade trät ruttnat och maststöttans fot sjunk ned och tryckte på den 3 m långa motoraxeln. Kolla med Scampi klubben om vilka svagheter som finns, jag bytte ut de rostiga röstjärnen som i original var i bonnjärn till nya i rostfritt. Besiktning och egen händighet är bra. Scampi 30 är en rymlig härlig 70-tals seglare.
  8. På min förra båt med rullfock och traditionellt storsegel var det redan från Hanse varvet förberett med 2 snabbrev i storen (segelmakaren fixade ett tredje stormrev som vi aldrig tack och lov behövde använda). Revning av storen gjorde vi från sittbrunnen av säkerhets skäl och då krävs 2 revlinor och storfallet dragna till sittbrunnen. Rullfockens fall räcker om det fästs på masten. Idag med dubbla Furlexar och rullstor sköts fallen från masten, även gennakerfallet och lyftlina till spinnakerbommen sköts från masten. Är man undrande så vandra runt på en brygga och se hur fallen är dragna. Som sagt internet är farligt med bra och dåliga råd.
  9. Finns många experter på internet, gäller att tänka själv oxå. Fall till rullsegel används i princip en gång i början och en gång i slutet av säsongen, för att hålla sittbrunnen så ren som möjligt sitter de enbart på masten. Selden avråder ifrån att lyfta mha T-beslag som går i storens likränna, har frågat F2F vid studiebesök på fabriken i Göteborg. Det har hänt att likrännans kant brister med tråkiga följder. Har haft Scampi 30 i 10-12 år, den maststorleken är snäll att hantera vid av och påmastning. Inte alla hamnar som tillåter att masten är kvar med båten på land. I Grefab Fiskebäck är det inte tekniskt möjligt pga deras kran.
  10. Av en del kommentarer av seglare har augusti varit känt för stormar då och då i Balearerna under många år. Mitt troende är att Medelhavet alltid har haft stormar då och då. Skillnaden är att media älskar att skriva om det numera. Appen windy har en CAPE modell som visar grovt sett risken för oväder (jmf VIX index inom finansvärlden). Mycket väder och ankring snack nu i olika FB grupper. Har insett hur viktigt det är att inte slappna av efter 2,5 månad med ständig sol. Sista dagarna har även vi fått däcket spolat av regnvatten.
  11. Jag har seglat i Grekland och Kroatien och lärt mig grunderna om starka vindar i dessa farvattnen. Aktiv medlem i SXKM, JRSK och OSK men lyckats undvika att lära mig vad DANA är för något. Vår plan är att efter högsäsong segla från Spanska fastlandet ut till Balearerna och idag är vi tacksamma att vi är kvar längs fastlandet. Kolla in videon, enligt uppgift ökade vindarna från ingen vind till maxvind på 1 minut, dessutom var riktningen 180 grader fel relativt prognoserna. Vid squalls eller åskoväder ändras väl vindriktningen ofta så det är svårt att gardera sig. Vi kommer att bli aktiva användare av Spanska AEMET som varnade för denna DANA, på Windy och andra väderappar verkar det som att varningen saknats. https://www.aemet.es/en/eltiempo/prediccion/avisos#tab2 # # # https://www.barcelonayellow.com/barcelona-weather-articles/1301-what-is-dana-what-does-dana-mean-weather-spain DANA is a Spanish acronym for Depresión Aislada en Niveles Altos. It translates to"Isolated Depression at High Altitudes". A DANA is a type of weather phenomenon in which a "pocket" of cold air in the upper atmosphere separates from the main stream and sweeps over a warmer air mass. This process can result in severe weather, including heavy rains, and flooding. In recent years there has been an increase in heavy and torrential rains on the Mediterranean side of the Iberian peninsula. During a DANA alert, stay indoors is possible and if you are driving, be aware of flooding and strong water currents, especially in hilly and mountainous areas where mudslides area risk. "La gota fría" is another Spanish expression often heard in connection with the DANA weather system. "La gota fría" literally means "the cold drop". This term refers to the same phenomenon as a DANA when a "pocket" or "drop" of cold air forms in the upper atmosphere and separates from the main stream. "La gota fría" is a well-known expression in Spain, especially in the coastal regions where this phenomenon is common and can cause severe storms. # # # I ett båtforum kommenterades hur en del båtar ankras upp utan att gräva ned ankaret genom att backa med högt varvtal. Bland längeseglare vill man gärna ligga långt från riskbåtar=charterbåtar. Bruket av flytväst på videoklipp från kaoset är inte 100%.
  12. Tack för tipsen, börjar med CD märkpenna och ser hur det håller. Dyneema tampen går genom en avlastare så tejp lossar nog tyvärr
  13. Skall ha med lite gästseglare ombord och funderar på märkning på dyneema linor hur hårt det skall spännas initialt. Fungerar det med spritpenna/white board penna? Vill inte skada linan och att det inte regnar bort dag 2. Har nog nål och ”segeltråd” liggande i någon stuv som plan B. Tips?
  14. Enkla lösningar gillar jag. Många goa minnen av min YSE12G som satt i en Scampi 30. Bla lite skrammel från kedjan som gick från axeln med handveven, när generatorn gav upp kunde sambon och jag veva igång motorn.
×
×
  • Skapa nytt...