Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

skippeer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 290
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

skippeer senast vann den dag 19 Januari

skippeer hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

381 Expert

Om skippeer

  • Placering
    Vice Amiral

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ni glömmer bort lite varför det finns hög bränsleskatt, förr var det för att bekosta vägarna. Båtar och traktorer sliter inte så mycket asfalt. Under senare år älskar MP att mha höga bränsleskatter trycka ned förbrukningen. I en del länder har tex yrkesfiskare kunnat tanka lågbeskattad diesel, i Norge har jag för mig att det förr var tillåtet med färgad diesel för fritidsbåtar. Engelsmännen hade oxå något system med färgad billigare diesel som Belgien straffade när de gick över kanalen. För 10-15 år sedan låg vi en natt på Källö-Knippla (Gbg norra skärgård) på väg norrut, snackade med båtgranne med motorbåt som förklarade att förr med segelbåt seglade de i Bohuslän men nu med motorbåt gick de inte ens till Marstrand över helgen pga kostnaden. Går att njuta av närområdet i motorbåt.
  2. För Bodensjön har man haft mycket hårda restriktioner. På slutet av denna web sida berörs VC17 https://mein-bodensee.com/erleben/wassersport/antifouling-am-bodensee/
  3. Varje för mig nytt teknik område visar sig att när jag köpt och fått lite praktisk erfarenhet så hade det varit bra att kunna backa bandet och göra om. Det finns så otroligt många tekniska lösningar inom larmormrådet: * Yachtsafe * Glomex * Smartboat One * osv Hoppas att någon som djupdykt och fått erfarenhet kan dela med sig
  4. Hoppas att någon på MG kan dela tips för detta område rymmer så många tekniklösningar allt från billigt/enkelt till paketlösningar med stor prislapp. Jag letar efter en enkel internetbaserad båtövervakning med båten i varma vatten: • LFP service batteri bortkopplat över vintern • sidohängda solpaneler underhållsladdar startbatteriet • länspump omkopplad till startbatteri med automatisk start • 5 eller 12 volts trådlös 4G router (för internet & wifi enheter) • trådlös sensor till kölsvinet • trådlös kamera för salong och sittbrunn, larm vid rörelse • eventuellt spänningsmätare avläsbar via nätet (Den gamla Redknows övervakningen har dött rent tekniskt och telematikabonnemanget har upphört)
  5. Vilken tumregel tycker du man skall ha? Så länge motorn startar snällt och inte drar en massa olja kommer jag inte själv göra något mer än vanligt underhåll. (2017 kikade vi på en långfärdsbåt med en 50 hp Yanmar där det stod i prospektet att motorn inte hade gått så många timmar, timräknaren stod på drygt 5 000 timmar vilket jag inte såg som ett plustecken, blev ingen affär pga flera skäl.)
  6. Gick en motorkurs med en fd Penta konstruktör, hans tumregel var att vid 5 000 motortimmar var det tid för motorrenovering. Vår motor från 2002 har gått ca 2 650 timmar, (vi är ”längeseglare” så det blir långa distanser och ibland motorseglar vi för att nå nästa hamn i rimlig tid). Bytt avgaskrök, renoverat sjövattenpump och nya motortassar (otur/handhavandefel vid höjdjustering). Kompression ok, fyller på lite olja under säsongen. Spontant litar jag inte på att en renovering blir rätt gjord så den dag motorn visar ålderskrämpor lutar det åt en ny.
  7. Känner igen begränsning till 35 grader, någonstans i en bok (för kanallotsar på 70-talet) läste jag 37 grader som max roderutslag (fritt ur minnet, kan minnas fel). Jefa räknar på 2 x 36 graders max utslag för roder och direct drives. Tänk lite på krafterna med 90 graders utslag, blir en broms. Vid backning blir det stora krafter så bara det gör att man vill begränsa max roderutslag. 35 grader max vinkel används i manualer för autopiloter. De som är duktiga på flödesteori kan säkert förklara. Förklaring https://marinersdigest.blogspot.com/2015/07/why-rudder-angle-onboard-ship-is.html
  8. På båten vi köpte 2017 sitter det ett svart säkerhetsband som går från akter till för av fabrikatet Ankarolina. UV strålning dödar plastmaterial över tid har jag hört/läst: https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-artiklar/bristande-ankarband "Ankarband som varit utsatt för dagsljus i 5 säsonger bytes. " ==>> Trigger för mig att byta säkerhetsband som verkar tillverkas med samma mtrl. Vid havssegling i grov sjö är det superviktigt att inte trilla överbord så att koppla sig till båten är standard för gumman och mig. Har för mig att "band" är bättre än rund wire/tamp som kan rulla under fötterna, stämmer min minnesbild eller finns det bättre lösning idag?
  9. Skippade mässan i år eftersom båtbutikerna inte hade några montrar i år. Har 38 fots segelbåt så motorbåtar är av noll intresse.
  10. Tips Det finns Facebook grupper för de som söker besättning och de som kan segla med.
  11. Läsförståelsen hos några här på MG har en utvecklingspotential 😉 Jag gav en direkt URL till båtdata för en Linjett 32 med partialrigg men där RM saknades. Tipsade om att Seldens ofta kan ta fram rigg design dokument om man ger dem serie numret som är instansat i mastroten (men inte alltid). Beskrev vilka problem jag råkade ut för innan jag beställde riggrenovering (nya vant, nya vantskruvar, nya fall, byte av diverse slitna delar efter 20 års bruk, byte av skadade alu profiler till Furlex). Teoretiska RM är just teoretiska, beskrev hur seriösa båtvarv mäter RM på en byggd båt, då vet man exakt RM30 för en olastad segelbåt. Det jag ville uppnå var att få en renoverad rigg som är beräknad för en tungt nedlastad långseglingsbåt, de flesta inser att det är stor skillnad mellan 9.5 och 12.5 ton och inverkan på dimensioner. Min tanke med infon var att om någon på MG planerar översyn av rigg inför långfärdssegling skall de snabbare finna en väg till ”sanningen”. Inom politiken anstränger man sig för att missförstå varandra men vi seglare på MG gör väl aldrig så eller hur?
  12. Selden har listat tekniska riggdata för några olika riggtyper till Linjett 32 på sin hemsida, tex denna https://support.seldenmast.com/en/services/upgrade_your_boat/boat_data/__tplBoatID_1733.html Som del i våra förberedelser inför längesegling försökte jag få fram riggberäkningen mha mast numret som finns ingraverat vid mastroten. Selden kännare kan utläsa om masten skall stå på Kölen, maströrprofil mm av serienumret (om det är korrekt instansat). Selden lyckades inte matcha mast id med riggberäkning (båten tillverkad innan Selden datoriserat sina riggberäkningar fick jag som förklaring), de fick fram några olika alternativ på papper och den som matchade bäst hade ett lågt deplacement 9.5 ton vilket är vikten för båten utan rigg och tomma tankar. Beställde via Riggarna en ny beräkning med trolig längeseglings deplacement på 12.5 ton för att få sannare RM30. Efter lite diskussion fram och tillbaka beställde jag renovering av hela riggen och bla en extra Furlex för genuan (vilket tidigare suttit på båten) som komplement till den självslående focken oxå på rulle. Verkar som att första segelbåten med ny design får en teoretisk beräknad Rig Design där rätande moment beräknas mha en kalkylator. Seriösa varv och riggare gör sedan praktiska prov genom att lasta ned en byggd segelbåt vid bryggtest för att få fram HEELING TEST RM. Med uppmätt RM30 går det att mer exakt beräkna RD version 2. Nedanstående är ett exempel för en Bavaria
  13. Gissar att Svenska Mässan inte skäms för monterhyran och sedan kostar personalen mycket i förberedelser, under mässan och efter mässan. Förstår att totalkostnaden blir hög. Som seglare har det varit tillbehörsmontrarna och snacket med båtvänner som man stöter på som lockat. Får fundera ett extra varv om tid och kostnad är värt ett besök i år, ibland har det varit intressanta föredrag. Den som lever får se
  14. Förr tog många västländer råvaror från tex Afrika. Idag offrar Sverige sin miljö för att exportera ”råvaran” el till Tyskland. Blir spännande att se hur många VKV farmer som konkar för det verkar vara röda siffror på sista raden. Positiva tankar: snart kommer det första vårtecknet i Svedala, Båtmässan i Gbg. Årets projekt till båten blir ny starkare generator, längtar 😉
  15. Vi har varit delägare i 2 olika båtar, en i Grekland och en i Kroatien under olika perioder. Upplägget var perfekt när vi jobbade 2 veckor i varma vatten och 3 veckor i Skandinavien. Som pensionärer har vi satsat på egen båt att segla med under 3-6 månader per säsong. Har på Blocket sett andelsbåtar med 3-4 delägare som då gett 1 månads segling per säsong. Min rekommendation är att lägga in bevakning på Blocket för att starta upp en ny andelsbåt kan bli tidskrävande och tugga kalendertid. (De båtar vi var med hade 10 delägare a 2 veckor.)
×
×
  • Skapa nytt...