Jump to content
Tuesday 28 September 2021

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    883
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

193 Expert

About skippeer

  • Rank
    Konteramiral

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Under resan Sverige-Danmark-Tyskland-Nederländerna har vi använt landström varje gång vi legat i hamn (2 nätter i nationalpark och 1 natt vid bro där vi bommat servicetiden). Säkringarna har varierat 6-10-13 A och vi har lärt oss hur mycket last vi kan ha ombord. I år är första gången vi har en induktionshäll ombord, kravet vid köp var att kunna styra maxlast mtp säkringen på bryggan. Vi köpte Ikea Tillreda, en platta, som går att styra maxeffekten, storleken är lite större än tidigare platta och Tillreda har en fläkt som låter lite men vi är väldigt nöjda. Vattenkokaren har börjat läcka lite så nu behöver vi leta reda på en ny med låg effekt typ 1000-1200 W. Några tips?
  2. Vi är ute ytterligare 1 månad lite söderut, typ NL. Vi gillar båtföreningshamnar (WSV watersport vereniging), familjärt, små skyddade hamnar. Tyvärr är det vanligt med 50 cent automater för 1 kwh, gillar unmetered med fast avgift. 16-17 grader i vattnet så dieselvärmaren har inte behövts. Tyvärr kräver en 19 år gammal båt lite uh, tätat om mantågstötta i förrgår och idag demonterat pulpit pga trasigt fäste, never ending TLC🤨
  3. Exempel på lite osanna vattendjup, räkna med 1,70 m vid LW. Snackat med Nederländare med 1,80 djup köl, de mellanlandar i Norderney och går in/ut när tidvattnet ligger på plus. En NL seglare varnade för att efter en storm som flyttar sanddynorna kan det ta lite tid (kanske någon vecka...) innan de ”säkra utprickningarna” är flyttade, han hade själv fastnat i flyttade sanddynor.
  4. Som glad agil teoretiker har fungerande filter inte bytts ut ännu, kämpar med andra högprioriterade tekniska lösningar (solpaneler, läckor på diverse olika ställen, mm). Racor 500fg räcker till vår D2-55 dock är problemet bra placering mtp dess höjd. Sneglat även på Vetus dubbelfilter som prismässigt är överkomlig men frågan är dess distribution worldwide/europe...
  5. Förra året ringde jag en en firma som säljer Racor filter, berättade vilken motor jag har mtp på totalflödet, killen som jag pratade med kunde rekommendera ”rätt filter”. Svaret har jag någonstans men finner det inte nu. Prata med säljare hos firma med stor erfarenhet kan vara en bra källa ihop med MG svar. Var stor marginal mellan tänkt filter och vår 55 hp diesel.
  6. Upptäckt att samma skärmdump finns 2 ggr i förra inlägget, försent att editera det. Kom att tänka på materialvalet till låsmuttrar som vi diskuterade tidigare i den här tråden. Den engelska leverantören skriver Heavy duty anodised steel construction (we do not recommend stainless steel alternatives, as they will crack over time). En kunskap som jag tar till mig (vet sedan tidigare att galvat är segare än rostfritt men inte vad som är lämpligast materialval till motortassar).
  7. Läs om Seawind med Susanne och Lasse http://syseawind.blogspot.com De är aktiva bloggare på FB grupperna: OSK, JRSK och Svenska Långfärdsseglare De har bloggat om västra Afrika som vi inte har med på vår destinationslista
  8. Moment för D2 serien är 70 Nm, bra kunskap om jag skall köpa verktyg. Max skillnad runt flänskoppling axel-motor : 0.10 mm
  9. Bilderna som @Makro bifogade ovan förklarar för en ”learner” som mig hur det ser ut i detalj, pinnbult som sitter i ett fjädrande gummibeslag. Lite kul att mitt förslag om låsfjäderbricka finns med på nedre bilden och dessutom fann jag liknande på bild hos Volvopentashopen för backslaget (har inte lyckats finna rätt bild för motorns motortassar, ännu). Min tanke att det inte kan skada med fjäderbricka var inte helt galet tänkt. Engelsk firma har en förklarande bild hur rubber cushion ser ut i detalj Som alltid att ”ju mer man vet” desto mer inser man ”hur mycket” det finns att lära sig. Närmar mig områden i NL med verktygsaffärer och Penta verkstäder. Får se vilket jag stöter på först. Har fått råd att dra isär kopplingen till den raka axeln så att spelet på kopplingen mellan axel-motor är jämn vid justering av motortass. Tänkte att detta görs med båten i sjön (även om jag inte tror att det överdrivet stabila skrovet formas fel på land).
  10. Vill påstå att klubbvänner i JRSK/OSK i regel kör längre ben men sambon och jag har sagt att vi kör dagsegling/kustsegling ned till Gibraltar uppdelat på några säsonger. Sambon behöver jobba ihop pensionspoäng under ”vinterhalvåret” (9 månader). Vid dagsegling är problemet att finna hamnar med tillräckligt vattendjup utefter tyska bukten (Frisiska öarna). Reeds och Navionics Boating visar att djupet är 1,70 m i Norderney sportbootshafen. Fann en pdf med större vattendjup utgiven av Niedersachsen Port Gmbh som jag litade på så ditt gick vi. När vi lämnade Helgoland var AISen aktiverad och vi seglade inte genom något TSS, omväg närmre tyska kusten kostade vi på oss. Tur var väl det för en Polizei båt gick några sjömil ännu närmare kusten. storsegel plus kryssfock > genua > gennakker i många timmar Uppochnedvänd kon hissade vi när vinden avtog och vi gick under 5 knop, motorn fick stötta. Planeringen fungerade, vi kom till Nordernay hamnen innan lågvatten, jag gillar säkerhetsmarginal. Hade örnkoll på ekolodet, inte stämde djupet i pdf’en, vi hittade en grönskyltad plats långt ut på flytbryggan, frågade båtgrannen om LW nivån men han visste inte och var inte bekymrad för han stack bara 1,30 m. Vid LW visade lodet 1,70-1,80, vi kände aldrig att vi stod på vid lågvatten (vårt köldjup 1,70 + någon cm pga längeseglingspackning). Hamnkapten skrattade när jag frågade om djupet, det är mjuk lera. Fin marina, Edeka livsmedel 15 min promenad. Staden på ön var stor, i september hög medelålder. Enda nackdelen var 50 cent för 0,8 kwh dvs dyrare än på Helgoland. Regn och motvind till NL gjorde att vi låg kvar några nätter. Till slut var prognosen nordlig vind så vi kastade loss kl 08 och hade planerat att gå en smal genväg på vår färd söderut. Hade frågat hamnkapten om genvägen och det skulle inte vara problem. Vi gick ut med medström, mötte vågor från norr, genvägen var en smal passage genom uppgrundningar. När utprickningen inte matchade senaste kartdata och vågorna hade vita gäss så vi inte kunde se var passagen var valde vi att gå ut norra vägen. Tog 1 timma extra men det var det värt. Summering: Angör Norderney när det är tex 1 meter över lågvattnet, välj en grönskyltat plats med största vattendjup, var mentalt beredd att kölen sjunker ned i dyn vid lågvatten.
  11. Googla tills du finner rätt/snarlikt kopplingsschema. Jag har gjort den övningen till min BP600 troligen tillverkad 2001. I sommar hade jag loss den med båten i sjön och rengjorde kolen, längderna var ok. Mycket damm efter 19 års användning.
  12. Tack Mats ett tips perfekt för en längeseglare med ett skotskt mind-set som kommer till Nederländerna i eftermiddag. Låter som att en liten CTEK laddare är bra till reconda ett batteri i taget. Har en på kanske 6-7 A i garaget som jag nu tänkte ta med till båten alternativt köpa någon nu direkt i NL. Tumregel på kapacitet till att reconda 75-100 Ah batt? Symtom på batteritrötthet? Tidigare i sommar har jag funderat på vad som är normalt vid ”fulladdade AGM batterier” då jag sett på batterimonitorn flowström på 1-2 A (Victron appen säger att det är fas flow). När jag kopplade bort de 2 parallellkopplade batterierna i kölsvinet, som sitter under en trähylla, sjunk flow laddning till 0,1-0,2 A till 4 x 75 Ah batterierna. Vad är normal flowström ? Så här efteråt funderar jag på att detta kanske var en varning som jag inte förstod.
  13. Att beställa verktyg och reservdelar väster om Kanarieöarna kan gå bra men många historier finns om leveranser som är felaktiga eller blir liggandes i tullens förvar. Byråkrati och mutor gör mig matt. Senast läste jag om segelleverans till en HR båt liggandes långt västerut, seglet som kom var för en Hanse. Om vi sticker västerut blir det uppgradering av reservdelsförrådet.
  14. Under de senaste 30 åren har jag lärt mig vilka verktyg som jag behöver och har lösa block/ringnycklar, bits mm. Dock var det en oväntad överraskning att muttrarna till ett motorfäste behagade lossa, vid bygget av båten hoppas jag de har vana att dra åt muttrarna....tidigare ägare lät "proffs" byta black jacken och då kanske de justerade motorns läge (helst sjösatt). Facit är att jag saknade 26 mm blocknyckel för undre muttern och ring/block nyckel till övre muttern. Vid segling inom Europa går det alltid att köpa, värre vid segling i Karibien eller väster om Panama. Därför har jag inte köpt alla reservdelar till motorn, bara mindre kritiska som bränslepump och sjövattenpump. Får beställa och ligga still i någon hamn. Annan reservdelsapproach vid segling väster om Kanarieöarna 🙂
  15. Appropå laddare, jag har en 50 amp Victron landströmsladdare, har inte sett något felmeddelande i Victron appen. Victron Phoenix Smart IP43 Finns väldigt mycket som är bra att ha men jag har fått kämpa med mig själv och lämna en del bra att ha hemma nu vid längeseglingen. Bla plockade jag ur en liten smart Ctek laddare som hade varit bra vid felsökningen. Troligen kommer den ombord till våren. (Stor hylsnyckelsats lämnades oxå hemma för jag trodde motorn satt fast, fått köpa fast 24 mm blocknyckel.)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy