Jump to content
Thursday 14 November 2019

Aton

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Aton

  • Rank
    Kadett
  1. Sant förstås. Men de dagar man faktiskt seglar mitt ute i det stora våta så vill man också att det ska kännas tryggt och säkert upprätthålla så god komfort som möjligt undvika situationer där materiel upphör fungera segla med okay fart å ha det gött Och yes, Swan båtarna anser jag också vara riktigt bra kvalitetsbyggen. Tyvärr verkar de inte komma alltför ofta ut på marknaden. Följer 59 North som seglar "Isbjörn" och numera även deras nyförvärv Swan 59. Riktigt bra poddar by the way. Rekommenderas.
  2. Så, många kloka åsikter andra mer av personlig tycke och smak som det förstås i slutändan blir. Men vad om man nu justerar på huvudsyftet och det inte är crusing utan i huvudsak långfärdssegling. Vad är då optimalt? Det är klart att man kan segla jorden runt i en Bavaria eller vilken produktionsbåt som helst men om man drar det lite mer till sin spets och vill optimera det hela för 2-3 personer. Vad blir den egentliga skillnaden mellan ett Orust bygge och en Beneteau t ex?
  3. Vad har ni för långseglartankar om de andra Orust båtarna runt 40 fot. Design, sittbrunn, akterruff, stabilitet, lämplighet,... Jag tänker nu snäppet moderna flotta, inte nya men heller inte 70 tal. Säg början på 2000 talet. Mitt huvuddilemma med de äldre båtarna är brist på ljusinsläpp och layouten som gärna blir trängre och murrigare (iofs bra med kompakta ytor på överfarter har jag förstått men halvskoj om man är 4/5 vuxna i hamn). Samtidigt får jag lätta rysningar av IKEA liknande båtar från våra europeiska länder. Jag är stor fan av effektiva produktionsprocesser och välbyggda inköpsstrategier på volymsbasis men man har tyvärr tappat det mesta av känsla, genuinitet och båtbyggartradition någonstans på vägen. Tråkigt eftersom jag är övertygad om att det går att vara framgångsrik i bägge ändar så att säga. Så för egen del har jag en känsla av att jag är förvisad till Svenska båtbyggare (ev kan någon finne kvala in och möjligtvis en och annan engelsman) och tyvärr också den prislapp som kommer med förvisningen...
  4. Intressant! Hur är HR båtarna designade i kölen. Vad jag vet har de ingen höj-och sänkkonstruktion på de nyare modellerna iallafall. De ser ut att ha förhållandevis djupa kölar också? Eller?
  5. Ja, vad ska man säga... Än en gång hade hon antagligen rätt Börjar ju bli van men ändå... Riktigt riktigt trevlig båt, gillar! Någon som har seglat den? Det här med höj- och sänkbar köl. Har egentligen ingen erfarenhet av den typen mer än när man seglat jollar med centerbord men det kanske ter sig lite annorlunda på en 40 fots båt? Någon fördel är förstås uppenbar. Dvs, man får access till vikar och ankringsplatser andra inte riktigt kommer åt. Nice förstås. Vad mer? Finns det andra fördelar? Och vad är baksidan på det hela, ökad komplexitet?, mindre stabilare köl?
  6. Wow, vackra linjer. Kanske skulle kurvorna kunna vara snäppet mer kvinnliga i sin karaktär för real breathtaking apperance Men ändå, läckert! Lek med tanken att livet och lååång fokusering har genererat en tillgång till ett visst kapital att förvalta. Man kan tänka sig att fortsätta investera i förhållandevis avkastingstrygga satsningar eller bara släppa sargen och gå med sina drömmar, förverkliga det som ligger bortom pensionsfonder och tryggad ålderdom. Ägnat till en dröm, en ny plattform, ett steg ut i frihet och upptäckarglädje. Någonstans bortom horisonten. Inga egentliga begränsningar, barnen är vuxna, kräftskivorna är gjorda och karriären är inte längre avgörande. Vad skulle ni göra...
  7. Tack för fina tips, mycket uppskattat Peka67 och bhemac! Spontant gillar jag också center cockpit båtar. Frun däremot uppskattar ett större utrymme "där man är som mest". Och visst till viss del håller jag med CC båtar tenderar att bli lite trånga i sittbrunnen jämfört med en mer öppen akterlösning. Är det någon som har erfarenhet och kan ge några för och nackdelar?
  8. Kloka ord, tack! Förutom de mer välkända Orust byggarna, vad mer har vi för långseglarbyggare i Norden som kan vara intressant i 37-44 klassen? Någon som har tips?
  9. Hehe, ja det hela är lite komplicerat... Jag och min sambo har seglat en del under våra liv. Jag började med jollesegling som liten och sen fortsatt lite sporadiskt i främst vänners segelbåtar och någon semestersegling då och då. Däremellan har jag pysslat en del med veteranbåtar då i motorbåtsutförande. Så egentligen är vi inte fullskolade alls ännu. Men iallafall, nu har vi då tänkt att ta upp vårt segelintresse igen (lagom till man börjar närmar sig 50 :)). Drömmen eller det som har mer och mer utkristalliserat sig som plan är att ta "långledigt" och göra en längre segling om ca 4 år (passar med barns studier å så vidare). Nu tvekas det om att skaffa en "produktionsbåt" till våren för att börja segla lite mer på allvar eller fortsätta på låna/hyr vägen ytterligare ett år för att sedan hoppas på att hitta en mer lämplig långfärdsbåt om ett par år. Vi kommer huvudsak vara 2 personer ombord men sen är det förstås så att vi gärna vill ha med 3 barn eller några vänner då och då också. Bor gör vi nära mälaren och kan ha båt nästa utanför huset men det blir långt ut i skärgården så antagligen vill vi ha den liggande i norrtäljetrakten så småningom. Alla tips och råd mottages varmt och vördnadsfullt
  10. Ja, kanske kan man ha större problem än så... Det får helt enkelt bli en runda till bland båtmäklarna och känna efter en del. Hade helt klart föredragit en svensktillverkad Orustbåt men med avseende på prisskillnaden känns det inte riktigt försvarbart när man kokar ned raka fakta. Alternativt ska man nöja sig med en betydligt äldre båt men precis som RikardE påtalade är de betydligt smalare i konstruktionen och speciellt akterpartiet.
  11. Har sett att flera förespråkar Hanse båtarna före andra produktionsbåtar såsom Bavaria, Jeanneau, Beneteau, etc. Är det någon som har erfarenhet av jämförelsen och för- kontra nackdelar med Hanse i förhållande till andra liknande? Konceptet känns för mig liknande. Eller?
  12. Hej, såg detta nu och det blir förstås väldigt mycket billigare om man klarar sig med ett par enkla voltmätare. När du kör med bara en så känns det lite osäkert? Ett obelastat blybatteri ger normalt 12,7 V när det är fulladdat. Har du en bra bit över 12,8 så kanske det kan indikera laddning? Vilken spänning mäter du upp då solcellen ligger på för fullt?
  13. Hmmm, imponerande. Jag hade faktiskt gissat på minst det dubbla Lasse... Säg att det blir 100 till för det som ska till utöver den redan nu ganska kompletta utrustningslistan så är det fortfarande en förhållandevis liten peng om man ser till att du då har en mycket kompetent ocean seglare. Missförstå mig rätt, förstås mycket mycket pengar men i perspektivet rätt okay. Ser fram mot din nästa rapport Tjipp!
  14. Wow! Har precis läst igenom den här tråden. Vilket projekt och vilken rejäl uppdatering av båten, häftigt! Är ny här på forumet och har samma dröm/plan som du men ligger lite tidsmässigt efter. Vågar man fråga vad din budget varit för den här rejäla uppdateringen av din HR?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy