Gå till innehåll
torsdag 19 juli 2018

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-06-19 på alla områden

  1. 2 poäng
    Bra att du missuppfattar mig på rättt sätt! Den lyxen jag avser är när det inhandlas onödigt dyra grejer som inte fyller någon praktisk funktion, eller då det finns lika väldungerande prylar som då inte är förgyllda eller gjorda av ädelträ. Till sjöss skall det vara bekvämt, men inte allt för bekvämt, då kan man lika gärna stanna hemma. Får jag berätta historien om den blåa glashästen? Bekanta till oss hade köpt en handblåst mestadels blå glashäst, designad av någon nutida känd glaskonstnär. Hästens pris, ryktases det, överstiger med råge vad ett dyrt ankarspel från Lewmar kostar, kanske jag skriver fel, men jag tror det var, någonstans runt 23.000kr. Då jag är uppvuxen i en någorlunda socialistist och liberal medelinkomsttagare familj i Kvillebäcken på Hisingen, har jag aldrig lärt mig vad finkänslighet är för någonting. Så jag utbrister: -Åååå ni har köpt en "My little pony" vad söt den är, är den självlysande om natten? Den dyra skotska whiskyn dukades undan, och jag fick istället Sotherns comfort, en knappt drickbar amerikansk rock n rollwhisky.
  2. 1 poäng
    Det blev naturligtvis ett nytt stävlager. Här på bilden monterat (rodret fattas ännu). Båten är nu sjösatt, och fungerar till belåtenhet. Tack för hjälpen, IngemarE
  3. 1 poäng
    Hej och välkommen till forumet! Lägger in en bekväm länk... Reservdelsskisser MB10A (marinepartseurope.com) Att det ryker ur Martecs expansionskärl kan väl bero på flera saker. Mina funderingar så här långt... 1. Vattenånga p.g.a. överhettning/partiell sjudning vid de hetaste partierna nära förbränningsrum. [Normalt brukar man ha koll på tempen via mätare eller larm. Men inte du?] 2. Nån packning har brustit, avgaser kan då läcka in i det slutna glykolsystemet. 2a. Trycket i motorcylindern och hos avgaserna är rejält högt, därför syns ofta en låg nivå i expansionskärlet ifall felet beror på brusten topplockspackning som pressar bort vattnet. 2b. Ditt byte av avgaslimpa sätter ju misstänksamhetens sökarlykta på denna packning? (Nr 5 i länkens skiss.) Där är trycket lägre än vid topplocket men avgaser kan likväl bubbla in i glykolkretsens slutna utrymmen?] 3. Hur ser vattnet ut i ditt expansionskärl? Är det hyfsat genomsiktligt eller är det smutsgrått? [Inläckta avgaser innehåller sot som smutsar vattnet. (Inläckt olja eller diesel kan nog annars ge regnbågsskimrande vattenyta?)]
  4. 1 poäng
    På större maskiner brukar rök där innebära att man har en kylvattenläcka i en cylinder så att när motorn går tränger avgaser ut i kylvattnet. Det kan innebära att det kommer in vatten i cylindern när motorn står stilla och för säkerhetsskull baxar man runt motorn före start. Läckaget brukar försvinna när motorn blivit varm. Slutsats: Var försiktig när du startar och kolla kylvattennivån före start.
  5. 1 poäng
    Det är inte samma men de passar ihop utan problem.
  6. 1 poäng
    Jeh tror ikke det finns nogen instruktionsbog för själve båden. Är det noget speciellt spörsmål du har? Jeg har också en Orrskär 27 så jeg kanske kan vare till hjelp.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Tack, IngemarE! Jag hade missat axeldiametern på min skiss, och ja, den är 35 mm. Tack så jättemycket, jag trodde jag hade ett riktigt problem, och är mycket tacksam för tipset! Med tanke på att det utbytbara gummilagret ingår, och det inte heller är gratis, och att det är en marindel som är tillverkad i något slags brons, så är man inte så värst förvånad över priset. Efterlyses alltså ett begagnat Volvo Penta Stävlager i prima skick för 35 mm axel Tyvärr är det litet bråttom. Måste ju få detta fixat innan hela sommarens humör är förstört...
  9. 1 poäng
    Nog är det en standardartikel alltid. Ser ut att vara ett sådant här, du har 35mm axel ? https://marinexpress.se/artikel.php?kid=642-775-1118&sok=&id=6252 https://www.volvopentashop.com/EPC/sv-SE/Details/AccessoriesCatalog/3860?path=1532%2F3667%2F3860 Inte gratis (3.000:-) och det kan finnas billigare om du modifierar en del. Men ovanstående med art. nr 827782 skall nog vara exakt vad du letar efter.
  10. 1 poäng
    Hejsan! Jag är seglare, en nybörjare med en liten båt, 19 fot som gillar Sven Yrvinds tes: ”Små båtar är små bekymmer”. Min båt är inte av den sorten som beundras i gästhamnarna och det är jag nöjd med. Jag utbildar mig i seglingens konst via forum och artiklar på nätet men också med hjälp av böcker och under seglingssäsongen praktiserar jag på vattnet i min lilla båt. Förutom själva framfarten till havs eller i skärgården med vindens hjälp är jag också oerhört road av att själv klura ut förbättringar på båten. Alltifrån inredning, rigg, roderlås, vindroder mm mm. Mina segel är förmodligen helt utseglade och kass efter drygt 40 år. Alla som frågar hur man kan fixa till sina gamla segel brukar få svaret: Köp nya och släng de gamla eller använd de som solskydd på altanen. Det rådet är nog egentligen alldeles korrekt om man fokuserar på själva seglingen. Jag som också har fokus på att fixa grejor själv tänkte att jag trots alla goda råd skulle göra ett försök att laga och fixa till mina segel. Skulle de gå sönder så kan jag köpa nya då (jag har råd så det är inte pengarna det handlar om) och under resan har jag lärt mig ett och annat. Det första jag gjorde var att tvätta mitt rostfläckiga original-storsegel i oxalsyra!!! Borde vara förbjudet säger nog många. Hur som helst blev det vitt och fint och någon visuell försämring kunde inte iakttagas. Nu seglade jag jämnt med en stortriss med nyare och finare segel och med en stor genua (jag hade bara en liten fock) och med det resultatet känner jag mig helt nöjd. Min genua var i dåligt skick. Många sömmar hade gått upp och kanten var så veckad att det hade blivit hål i vecken lite varstans. Köp en ny säger många men inte jag inte, skam den som ger sig. Jag skaffade segelsömnadstråd som dock visade sig vara för grov för vår symaskin. Eftersom jag inte är så orolig för att sabba allt så testade jag med en polyestertråd som visade sig fungera alldeles utmärkt. Efter några timmars jobb så var alla hål och sömmar fixade. Det gick plättlätt även för mig som nog endast har använt en symaskin ett par gånger sedan syslöjden på 70-talet. Nästa projekt anses också som vansinnigt, efter att ha googlat runt lite, nämligen att stryka min genua för att släta ut de förargliga veckan som ger upphov till nötningshål. Men som sagt tidigare går det åt pipsvängen så köper jag ett nytt segel och investerar kostnaden i min erfarenhetsbank. Jag strök med mitt vallajärn eftersom jag inte tordes riskera att vårt nyinköpta strykjärn skulle ta skada (smält dacronduk eller så). Resultatet blev bra! Visuellt sett alltså, om nu seglet är förstört så lär nog jag inte upptäcka det i alla fall, såvida det inte faller isär eller spricker eller så. Jag hoppas att dessa rader kanske kan ge någon i min egen sits lite råd och dåd om vad man kan göra ifall man inte är så rädd att sabba till allt. Ni som har fina och eller dyra segelbåtar bör nog ta de vanliga råden, att köpa nytt, på allvar. Mvh Thomas S
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00







×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy