Gå till innehåll
söndag 25 februari 2018

Ledartavla


Populärt innehåll

(Visar mest gillade innehåll sedan 2018-01-25 på alla områden)

  1. 5 poäng
    Och för att visa hur viktigt det är med miljöåtgärder kan de, precis som med elcyklarna, ge tillbaka 25% av kostnaden för nya segel
  2. 5 poäng
    Naturligtvis skall man betala moms och de avgifter som lagarna kräver. Men någonstans finns en orimlighet när omkostnaderna för att göra något överstiger vad man får in. Det är inte bara sunt förnuft, det är grunden för det mesta inom den vinstdrivande företagsvärlden och nationalekonomi. Därför har de flesta länder redan en beslutad nedre gräns som komplement till regelverket om moms vid införsel utanför EU. Och en nedre gräns finns t ex redan i Sverige för debitering av tullavgifter, och har funnits länge. Och fungerar bra. PostNord har missbedömt mängden paket när öst och Asien börjat öppna sig. Eftersom PostNord har sparkrav på sig och redan går illa är det politiskt omöjligt att begära mer pengar vilket också ännu mer skulle avslöja hur illa företagets planering fungerar (och ytterligare något huvud rulla). En skrämselavgift är därför en bra möjlighet att få ner mängden "småpaket". Tullverket ser endast som sin plikt att pressa PostNord att följa svenska lagar, så länge våra politiker inte beslutar om annat. Men svenska politiker försvarar att inte ha någon nedre "rimlighetsgräns" (€22) med att det gynnar de svenska företagen, utan att begripa att sådana här tvångsmetoder bara är konstgjord andning. Och sunt förnuft är ju inget svenska politiker brukar vara kända för.... Allt kan accepteras och ekvationen går ihop rent företagsekonomiskt endast för att konstruktionen bygger på att någon annan (=konsumenten) utanför kalkylarket åläggs att betala omkostnaderna. Hade man tittat på helheten - vilket är det konsumenten ser - så inser alla att detta inte är rimligt. Och det har nästan alla andra EU-länder redan gjort (och även Sverige när det gäller tull). Man kan fråga sig varför Sverige envetet håller fast vid sin "specialare" jämfört med övriga EU (undantag Polen). Men vi har ett statligt ägt postföretag som inte klarar av vad det borde, och därför har detta kommit som en skänk från ovan för både företaget och politiker att både minska de minst lönsamma volymerna samt kunna få in en extra slant utifrån - utan att politikerna behöver lyfta ett finger. ----------------- När det gäller att de svenska företagen kommer att gå omkull - ja, men det kanske är ett hälsosamt uppvaknande ? Man kanske måste inse att världen har förändrats, men också att börja se möjligheterna med det. Varför beställer jag t ex musikutrustning från Tyskland och bildelar från UK istället för att gå till min lokala musikaffär ? Det är liknande EU-länder de också med liknande omkostnader, och de företagen jag handlar av skulle mycket väl kunna finnas i Sverige också. Men svenska företagen måste lyfta blicken och bli bra på distansförsäljning - också. Det är bara att acceptera att folk sitter vid sina mobiler och datorer och beställer mer numera, och ingen politiker kan tvinga svensken att låta bli. Istället gör man en björntjänst som fördröjer omställningen tills nästan sista vagnen på tåget passerat. DÅ kommer vi få se företagsdöd. Och vi är nästan där ! Tyvärr har vi ett statligt distributionsföretag i Sverige (PostNord) som redan där är en stor bromsklots som gör det svårt att basera ett distansföretag i Sverige. För PostNords problem är i andra riktningen också - man kan inte lita på vart paket man skickar till kunder tar vägen....och när. Vill politikerna rädda företagen kvar i Sverige bör man istället ta itu med sitt egna opålitliga postföretag så att företagen i Sverige får en chans att konkurrera. Inte genom att försöka bromsa tåget som redan lämnat perrongen, genom att ta ut totalekonomiskt orimliga extraavgifter av konsumenter med krystade förklaringar. Det löser inte problemet för svenska företag att kunna skicka varor på ett pålitligt sätt.. --------------- Drar en parallell till alla nordiska båtvarv som gått omkull det senaste årtiondet p.g.a. konkurrensen från kontinenten (dvs fortfarande företag inom EU). Även om staten gått in med tunga bidrag var det en björntjänst, som bara förlängde och fördröjde det ofrånkomliga. Vet en norsk f.d. varvs-VD som förbannade de tyska båtbyggarna som inte fattade att det var ett hantverk att bygga båt. Jag skulle istället vilja säga att det var varvs-VD:n som inte fattat att konsumenten inte längre var villig att betala dubbla priset för ett "hantverk" som numera varken var speciellt bra eller unikt. Men p.g.a. statliga bidrag, konkurser för att rensa skuldberget och kunna starta om ett par gånger o.s.v. så kostade lekstugan istället oss skattebetalare en massa pengar. Bara för att "värna" om något som sedan länge tappat bärighet. De företagen som ändå klarar sig är de som tidigt insett och koncentrerat sig på att göra det de är bra på. Och hittar och lär sig spela på de unika strängar det innebär att finnas lokalt. Och det kan svenska företag vara riktigt bra på. Om man slutar jamsa med konstgjord andning och björntjänster och istället vågar använda sunt förnuft och en gnutta smarthet....
  3. 4 poäng
    Jag lägger så mycket pengar jag har råd med på min båt och mitt båtliv. När jag har mera pengar lägger jag mera pengar och tvärt om. Jag tänker aldrig räkna vad det kostar för det är inte intressant för mig för det finns inget annat jag skulle velat gjort hellre med pengarna. För mig finns ingen gräns där antalet pilsner, gevär eller Kanarieöarnaresor skulle få mig att välja det i stället, för mig är båtlivet det jag vill lägga mina intjänade pengar på. Vad vore vintern och våren utan båtskruvande, fejande och pysslande? Nä hyra båt är inget för mig. Jag kanske är korkad i någons ögon för att jag gör det men där kan jag bara kontra med att säga de som inte gör som jag är de korkade. Med risk för att jag minns fel, var det Tåström som sa att "Det är inte jag som är konstig, det är jag som är normal och alla andra är konstiga" Bara att inse att även i år kommer plånboken vara tom när sommaren är slut, för jag har köpt minnen för alla pengarna /Jocke
  4. 4 poäng
    Jaha då var det dags att spinna vidare på denna tråd då. Motor har varit isär och allt är genomgånget, ser bra ut enligt expertisen som kollat igenom allt. Grannen har planat toppen och berntssen maskin har slutmonterat ventiler samt bryggor. Nästa granne har gått igenom dieselpumpen och spridare, just spridarna var det enorm tryckskillnad i, ska vara 185 bar men de diffade mellan 125 till 155 bar. Detta är nu åtgärdat. Lägger ut lite härliga motorbilder som är som ljuv musik för ögonen. Båten flyttar in i värmen nästa vecka, och årets arbete ska då påbörjas med denna. Återkommer om vad som ska göras i år men det är en hel del. Och efter i år så är hela båten total renoverad lika med stomrenoverad, och man kan till nästa vinter förhoppningsvis klara sig med en tvätt polering och vaxning samt sedvanlig service motor och drev. Sakta men säkert återuppstår 42 an från delar till en enhet igen. Turbon lär nog ge lite mer tryck i år jämfört med tidigare säsonger. Berntsen maskin gör ett noggrant arbete de som behövs byts ut. Uppstart av motor lär nog bli nästa vecka som det låter. Men än finns inget maskinrum färdigt för återmontage av motorn.
  5. 4 poäng
    Jo tack. Just nu är det i en väldigt enkel fas, bara att vänta och rulla tummarna. Har kollat vattennivån lite då och då, tänkte att det kunde förångas lite men nivån har hållit sig konstant hela tiden. Onsdag kväll, sista januari, har jag troligen en garagekväll då jag tänkte ta upp bitarna, låta dem rinna av sedan torkar jag det sista med frottéhandduk som jag snott ur linneskåpet utan Min Älskades vetskap. Resultatet meddelas sedan å det rappaste.
  6. 4 poäng
    Jag brukar använda den här bilden för att åskådliggöra det här med väjning.
  7. 3 poäng
    Nu har jag läst denna tråden igen. Följde den till ca sidan fyra. På sidan fyra skriver thallatha något som jag helt håller med om. Han räknar inte kostnaderna utan de upplevelserna han har haft och. Visade även fantastiska bilder. Vill komma tillbaka till frågan och säga precis som honom, jag räknar inte alls på vad det kostar mig om året och per natt i båten, utan det är vad det ger mig! Nu har jag turen att komma upp till femtio år och har inga barn hemma och behöver inte vända på varje krona längre!! Underbar ålder!! Ni som kan, spendera pengarna på det som ni har råd med och njut av livet. Det är upplevelserna tillsammans som är viktigast i livet, för den sista kostymen har inga fickor!! (Den man har när man ligger i kistan)
  8. 3 poäng
    Så fort man hör namnet Evinrude, så poppar en historia från runt 1960 fram. Den ryskfödde operasångaren Leonid Sibirzeff bodde sina sista år i en villa i Kungshamn. inte långt från min morfar. Leonid gick nästan varje dag förbi min morfars hus. Dom blev så småningom goda vänner. Leonid hade en segeljulle som han ofta var ute med. Barnen blev orolig för sin gamle far och köpte honom därför en aktersnurra. Vid ett tillfälle strök sig Leonid över sitt silvergråa hår och sa;"Alla de gråa håren ni ser här - dem har jag fått av Evinrude"
  9. 3 poäng
    Här kommer ett överraskande bra tips som jag hittade för att jag var "tvungen". Vi skulle steka ett par köttbitar hade vi tänkt, men hittade inget bra kött till rimligt pris. Det blev en bit högrev som jag tänkte banka, bank och banka med köttklubban och banka och banka lite till. När jag kom hem med köttet googlade jag på typ snabbmöra kött och hittade ett tips. Mosa en kiwi. Smeta in köttet i kiwimos. Låt stå 5 minuter, inte längre Torka bort kiwimoset. Stek/grilla Varning! Låt inte köttet stå för länge, då blir det bara köttsörja kvar. Det lät ju ganska fantastiskt, men väl värt ett försök tyckte jag eftersom tipset stod i tidningen Land. Högrev är ju rätt hårt/segt så in med ett par tre köttskivor i kiwimoset i 15 minuter. Lite dumdristigt kanske, men högrev är ju som sagt inte så mört. Jag rörde om i köttet/moset några gånger, kanske var tredje minut. Innan jag stekte köttet skrapade jag bort kiwimoset med kniv lite sådär noga, en hel del kiwi var kvar. Resultatet blev helt klart långt över förväntan. Våra högrevsbiffar blev både goda och väldigt, väldigt möra. VÄLDIGT lagom möra! Mackey
  10. 3 poäng
    Jag ska försöka fatta mig kort. Experterna ovan har rätt i allt de skriver så långt jag kan förstå. Dock så rekommenderar jag dig att inte använda tvåpoliga brytare utan låta minus (som vanligtvis dras i egna kablar och via plintar till batteri-minus) vara utan brytare. Dvs man har bara brytare på plus-kabeln. Det är så de allra flesta installationer i båt ser ut - och de funkar bra. Tvåpoliga brytare kan kanske göra installationen mer känslig för fel eller behövas i speciella installationer. Där har jag inte tillräcklig kunskap.
  11. 3 poäng
    Ha haaaa! Efter som många sär skriver mycket på det här fo rumet så läste jag "JÄTTEMÖRTKÖTT" typ big ovanlig-att-ha-som-mat-fisk. 😂
  12. 2 poäng
    Just därför vill jag inte dammsuga hemma
  13. 2 poäng
    Är idel öra eftersom jag har samma problem.
  14. 2 poäng
    Om du nu har ett så stort kontrollbehov att du måste räkna ut dina på kostnader per dygn, timme, distansminut antal fångade makrillar eller vad som helst, så förstår jag inte varför du annser att alla andra skall göra exakt som du. Att man inte har - det som jag betraktar som ett sjukligt kontrollbehov - betyder inte att man blundar för kostnader. Vad är det som får dig att tro det!? Alla kostnader för mina tre båtar betalar jag själv - antingen pga att jag får räkningar eller så betalar jag med kort när jag köper nåt. Både räkningar och utdragen från banken samlar jag i en pärm för varje år. Nu för tiden är det ytterst sällan jag betalar nåt kontant med pengar. Kvitto på smågrejer - det spar jag aldrig - man översvämmas med papper ändå. Som privatperson kan man bli krävd på betalning tre år bakåt i tiden, så jag har nog pärmar som täcker allt jag betalt ca 5 år bakåt i tiden. Skulle jag vilja räkna ut ganska exakt vad mina båtar kostat mig de 5 senaste åren, så skulle jag kunna göra det - men jag vill inte det. Jag ser ingen som helst anledning att lägga ner det jobbet. Jag är helt nöjd med den kunskap om vad mitt båtliv kostar mig som jag redan har. Det händer från och till att jag avstår från att köpa dyrare grejer, eller skjuter på ett sån inköp, för att jag gör den bedömningen att jag inte har råd. Vi är olika som människor. Några måste ha kontroll in i minsta detalj. Andra har relativt bra koll på det mesta , utan att veta exakt och en del har över huvud taget inge koll på nåt. Varför känner du stress över ditt båtägande. För mig är båtägande och bålivet en källa till glädje.
  15. 2 poäng
    Men för sportaffärerna och för all del många andra inom modebranchen (ett aktuellt exempel är ju t.ex. HM) så är det inte Kinahandeln som är den stora utmaningen utan postorderföretag inom EU som inte omfattas av de tull o momsinkasseringar som byggs upp av Postnord nu. Men vad gör man när de produkter man letar efter inte finns att få tag på. Ett udda exempel: Min fru har letat i allehanda butiker i ett antal städer (både i Stockholm och ute i landsorten) efter en enkel brun ankelsocka. Den färgen är inte mode i Sverige för närvarande och går inte att hitta någonstans, tro mig, vi har letat och frågat och alla expediter rycker på axlarna... Till slut ledsnade jag på att knalla runt i klädbutikerna (båttillbehörsbutikerna är roligare...) och letade upp dem hos en kinesisk postorderhandlare (jag fick bara sökträffar därifrån och inga från Sverige eller något anna EU-land..)
  16. 2 poäng
    Helt rätt men ..... Dyrare oljor har bättre additiv, billiga oljor görs på gamla recept som gått ut ( patent ) man vill ju hänga med och ha bättre kvalitet. De flesta dyrare oljor gulf swedol agrol med flera kör med bättre additiv. Sen kommer mobben här att inflika och idiot förklara mig som har dessa synpunkter ( vetskap) men så är det. Är ganska insatt i hur oljor tillverkas och hur oljor utvecklas. Köp en dyrare olja behöver inte vara penta, men håller du dig till medelklassen har du en olja som ligger före de billiga. Sen gör var och en efter eget huvud. Och var och en har sin tro bäst att tillägga.
  17. 2 poäng
    Inom liberalismen som ideologi talar man om olika sorters frihet. Om man bara tittar på de två, ekonomisk frihet kontra personlig frihet, så är det ofta de står mot varandra. Tycker man att känslan av att äga en båt som är ny och fin är värt minskningen av ekonomisk frihet så kan man göra det valet. Vill man å andra sidan ha större ekonomisk frihet så hyr man en båt eller har en stortriss. Det skall (enligt liberalismen) vara upp till var och en att göra den avvägningen och ändra sig så ofta man vill. När man haft båten ett tag men ledsnat och hellre går på lokal och "vaskar champagne" så kan man göra det. Alla kommer att värdera de två olika så att jämföra sig med andras val säger bara om du har valt rätt för dig - inte om andra valt fel. Tvärt om. Om du gör som andra trots att du själv helst skulle vilja göra annorlunda så gör du fel, mot dig själv.
  18. 2 poäng
    Postnord vet verkligen hur man blir populär. Man är ju redan så populär med sin brevhantering mm. Tänk när folk upptäcker detta, då kan det bli synd om de anställda på Postnord. Holländarna lär däremot bli glada, de kommer att få in extra pengar.
  19. 2 poäng
    Den andra året hyr du först en något bättre båt du skulle köpt i 2 veckor på Västkusten. Resterande 50 000 köper du Pripps blå för. Det är alltså 4202 st Men om nu en stor del av nöjet med båtägande är att jobba med båten. Fixa till och förbättra och få till detaljer som du vill ha det - en hyrbåt är ju alltid en kompromiss. Om man då dessutom inte vill åka jorden runt, åka skidor, köpa nya gevär eller dricka pripps blå och den gitarren man redan har och som man haft i 55 år, är bätter än nån av de gitarren man testat. Nu är det ju så att vi är olika som människor. Den ena kan inte sätta sig in i hur nån anna tänker eller känner och är helt oförstående för det faktumet att alla inte tänker som JAG. JAG är ju den ende som har rätt tankar, och där för måste alla tänka som JAG. Och JAG annser att det absolut viktigaste i livet är att ha stenkoll på hur mycket min båt kostar per timme, så måste ju allatycka så. Pesonligen skiter jag fullsändigt i det - i mitt tycke - helt onödiga vetande. För mig är det mycket viktigare att tex minnas ett besök på Hållö i början av December ett år. Eller ett besök på Stenskär med lilla båten i sommras. Eller när jag skulle se till båten en nyårsafton och fick ett ryck och tog mig en tur till bl.a. Smögenhamnen. Eller ........ ja listan kan göras lång. Jag vet inte exakt i kronor och ören vad dessa minnen kostar och jag skiter fullständigt i det. Jag vet bara att allt är betalt och att jag har haft råd att göra det.
  20. 2 poäng
    Självklart väljer man inte rullmast om det är kappsegling som båten är ämnad för, men för min del tar jag gärna en mindre prestandaförlust till förmån för alla fördelar. Man hissar seglet en gång på våren, sen rullar man ut så mycket som dagens vindar medger, och de senaste blåsiga somrarna har det inte varit självklart med fulla ställ alla dagar. Sen tycker jag det är direkt oförskämt att som vissa här påstå att man inte är intresserad av segling om man har rullmast, det är som att säga att man inte är intresserad av segling om man har en IOR-ritad båt där mätetal går före seglingsegenskaper. Det tycks iallafall gå att vinna Tjörn runt med rullmast http://www.blur.se/2012/08/24/yachting-monthy-hallberg-rassy-412/
  21. 2 poäng
    TS har ju berättat att han vet var lukten kommer ifrån, så det behöver inte åtgärdas. Däremot vill TS veta hur denne får bort lukten.... eller har jag fattat fel?
  22. 2 poäng
    Nu har funktionen på forumet gått tillbaks till det läget som jag gillar, jag kommer direkt till det senaste inlägget. Jag har under en tid fått klicka mig igenom menyerna för att komma dit jag vill.
  23. 2 poäng
    De siffror du presenterar skulle då jag ta med en nypa salt
  24. 2 poäng
    De flesta av våra båtmotorer har ju någon torrskodd kusin och den där torrskodda kusinen får ju inte tillnärmelsevis den omvårdnad som den blötskodda får. Nu har ju inte den blötskodda kusinen någon parkeringsficka eller vägren för att parkera för att i lugn och ro invänta någon hjälpsam. Och den blötskodda drabbas ju av snyltgästen Murphy när det som sämst passar. Men, har vi inte lite till kvinns/mans gått i den fälla som krämarna under lång tid listigt gillrat? Akta sig bara, om vi exempelvis inte byter olja och filter efter tjugo motortimmar kommer den blötskodda kusinen att totalhaverera varvid vi omgående blir bankrutt på grund av de totalt groteska prisnivåer som vi räddhågsna gladeligen betalar i hopp om att hålla Murphy på utsidan relingen. Om vi ens överlever strapatsen. Vi kanske blir sänkta tillsammans med den blötskodda kusinen. Och så länge vi gladeligen betalar fina butikens pris kommer priserna alltid att ligga på de groteska nivåerna. Den torrskodda kusinen klarar sig i många fall mer än 3.000 mil på nästan vilken "skitsmörja" som helst. 3.000 mil är ungefär 500 timmar... Ja, ja, den blötskodda kusinen måste ju jobba så mycket hårdare än den torrskodda. Men ändå? VP Original i blå dunkar? Tjo flöjt! I helpotte heller! Nä, snart är det sommar, sol och härligt båtliv. Knuffa Murphy bryskt överbord, lossa förtöjningarna och ut på böljan den blå! För faen!
  25. 2 poäng
    Jag byter bränslefilter varje är, vare sig det behövs eller ej. Det brukar passera omkring en kubikmeter diesel per säsong, ibland mer. Jag vet vad det innebär att då bränslestopp i ett usatt läge, ett bränslefilter kostar inte så mycket och det tar kanske 10 minuter att byta. Ett haveri på exempalvis Tjurpannan kan i västa fall kosta mig livet och/eller totalhaveri. Och det tar definitivt längre tid för SSRS eller någon annan att ge mig assistans eller bärgning.
  26. 2 poäng
    Har man ingenstans att hänga upp lakanen så får man gå för motor om man vill ut på sjön.
  27. 2 poäng
    Ja precis, har man fast propeller, rullstor och dessutom dacronsegel är det ju helt omöjligt att segla. Förstår faktiskt inte riktigt din inställning här. Var det inte du som seglade en dixie 27a? I så fall seglar ju i princip varenda båt med rullstor snabbare än dig.
  28. 2 poäng
    Jag är fd segelmakare Royal Sails och skulle inte gemein på era diskutiner Men jag vill förklara en del.Först är det selden som har beställning om hur seglet skall sys blan anat kan man inte en för stor mastkurva inte någon bomkurva liten akter kurva små förstärkningar ett sådant segel är mycket plant annars går det inte att rulla in ett vanligt segel har man ju förstärkningar vid vaje rev med ca 4 lager rull bom måste ha bommen i 90 grader det är sama princip som man hade på båtar på 70 talet bara att dett sitter en utvändig hölje som man kan fästa skoten i man räknar med att ett sådant segel minskar med 50 % efter som man inte kan ha en riktig Form på seglet
  29. 2 poäng
    Det man ändå bör tänka över är att när de använt en inhalator på en person använder de säkert inte den på någon annan pga smittrisk. Så egentligen kan man säga att de har med 43 inhalatorer till att behandla 43 personer som inte har egen medicin, eller som eventuellt får slut på sin eller tappar den. Därav tycker jag den propaganda som sprids "6000 doser", är lite fel.
  30. 2 poäng
    Roligt det där, det är gott om folk som aldrig seglat med rullstor som gärna hävdar att båten blir så topptung att den välter, att hastigheten halveras och att seglet alltid kommer fastna helt utdraget i 25 m/s. Konstigt nog upplever de som faktiskt har rullmast aldrig några av dessa bekymmer. Angående vikten vore det intressant att se siffror över vad masterna faktiskt väger. Min gissning är att en modern rullmast väger 10-15% mindre än min 70-tals mast. Förresten beror initialstabiliteten mycket mer på bredd och skrovform än på masscentrum, så det där med ökad gungning vid motorgång är jag väldigt tveksam till. PS. Kände att jag var kvalificerad att skriva i tråden eftersom jag inte heller har seglat en båt med rullmast...
  31. 2 poäng
    Skyttar som inte ser tillräckligt skarpt borde få ha kikarsikte!
  32. 2 poäng
    Uppenbarligen passade de flesta på att vara där första dagen (lördag förra veckan). Packade som sillar!
  33. 2 poäng
    En smula kluven. Har rullstor på Southerlyn och det är oslagbart bekvämt. Både att enkelt ha rätt segelyta och inte minst att slippa hantera seglet i hamn. Dra i ett snöre - borta! På Bacchanten var det genomgående lattor och lazy jacks. Det gick också bra. Men visst - rullstor är mindre effektivt, tyngre, dyrare och med större risk för strul. En bra rullstor med stående lattor är nog iofs bara marginellt sämre än en konventionell dito. När det gäller trimbarheten så är det nog en ickefråga på en masthead. På en partialrigg så är naturligtvis en tunn profil med rörliga backstag, checkstag etc att föredra ur prestandasynpunkt men inte många vill ha det så på en cruiser. Svårt att tänka mig att en modern rullmast skulle göra någon större skillnad när det gäller möjligheten att böja masten med häckstaget. Profilen är obetydligt större och själva rullen bara ett tunt aluminiumrör. Avvägningen handlar säkert mest om pengar, hur man ser på bekvämlighet, vad man orkar och inte minst hur stor båten är. Debatten är ganska lik den som rådde när rullgenua kom på 80-talet. Min farsa var väldigt tidig att skaffa rulle och attityden var minst sagt skeptisk. Det kunde aldrig vara lika bra som att ha tre eller helst fyra genuor att växla mellan. Och vad händer om det går sönder? Idag är det ingen som ens funderar på något annat än rulle på en cruiser.
  34. 2 poäng
    "tändsystemet nybytt " brukar bla innebära ny rotor. Exempelvis rotorn för b23 b230 på biltema passar inte båtmotorn för den har annat kontaktbleck som gör att tändning blir fel och för kort gnista. Efter att rätt delar kommit på plats ( helt optimalt är brytarlöst system med högeffektspole och stift med 1.1mm gnistgap utan resistor) så ska man inte ställa in tändning på låga varv. Tändning på dessa slitna gamla motorer ska ställas kring det varv båten marshar 4000-4500 varv för då har fördelarens vikter fullt utslag. Ställ på 36-38 grader före vid detta varv och om det blir dålig tomgång kan man ev justera lite på tomgång också. Sen är det bara att gasa! Beträffande spole ger biltemas torra högeffektspole mycket fin gnista även vid tomgång = båten går jämnare
  35. 2 poäng
    Längtar ordentligt till sommaren nu, har samlat ihop lite bilder från Stockholms skärgård som inspiration till varmare tider.
  36. 2 poäng
    Eller som jag säger - man kan segla lika länge men hinner se mer om man seglar snabbare ;-)
  37. 2 poäng
    Tyckte det var dags för lite film igen
  38. 2 poäng
    Håller med. Det här scenariot beskriver egentligen resultatet för en helt sjunken båt med dålig ytbehandling. Det bästa man kan få ut av det här experimentet är att räkna ut ytan och vikten på sin båtbotten, den del som är i ständig kontakt med vatten och sedan dra bort det från båtens totala vikt. Även då ger det här experimentet ett slutresultat där man haft slagvatten i båten upp till vattenlinjen. I praktiken är det alltså få som kommer att ha konkret nytta av det här experimentet. Men man kommer att få en fingervisning om hur stor vatteninträngning man som sämst kan ha i ett glasfiberlaminat. Hade ju lite planer på att göra en balja med perfekt gelcoatyta på utsidan och heltäckande topcoatyta på insidan och låta den flyta i ett kärl liknande det jag nu använder. Det blir dock inte av i vinter eftersom en sådan provbit måste få härda fullständigt i månader för att inte avdunstande komponenter i laminatet skall kunna påverka resultatet. Kanske gör jag den baljan samtidigt som jag är i lamineringstagen senare i vår och så gör vi en ny följetong nästa vinter. Tålamod är en dygd :-)
  39. 2 poäng
    Aaah, då måste du byta nick 2021.......
  40. 2 poäng
    Tänk på pocenten, Helge! Från 5 till 7 knop är en ökning med 40 procent!
  41. 2 poäng
    När det kommer till experimentlusta så är ju stortrissen bra då den är billig, finns i mängder och det är inte förlust av kulturhistoria att förstöra en. Däremot skall man ju vara beredd på att förlora alla pengar man lagt på projektet inklusive skrotning. Det finns (fanns) en klubb för stortriss där någon tittade på moderna kappseglingsbåtar och byggde på rak stäv, förlängd akter och, tror jag, fat head stor. Själv funderade jag på en katamaran av två stortrissar utan köl alternativt en trimaran av en stortriss utan köl och med ett par kajaker som utriggare... En stortriss utan köl kanske blir en bra eldriven deplacementbåt?
  42. 2 poäng
    Jag hade problem med internt läckage och det visade sig vara den lilla tunna plastventilen (backventil) som sitter i botten under soleniden som i sin tur skruvas fast. Den ena hade spruckit ytterst lite och olja läckte sakta förbi och ena trimplanet gick sakta in av sig själv och vid belastning (hårt vattentryck mot planet under gång) trögare ut. Köpte nya via Hansen Marin, kostade ett par kronor. Artikelnr BNTVP1159
  43. 2 poäng
    Liten film med ena brorsan vid vid rodret medan jag filmar. Ber om ursäkt för den kassa musiken, men det är gratismusik från Youtube. Och ja, akterstaget borde ha varit spänt...
  44. 2 poäng
    Det gör jag också men oljar helst inte inomhus. Moderna oljor är rena festmåltiden för mögelsporer.
  45. 2 poäng
    Det är ju också ett synsätt. När en snabb motorbåt får se en båt som går sakta tex pga att han drörjer, kör motorbpten i trettio knop så bör han se dörjebåten på en halv distansminuts avståd - det är sträckan som han kör på en minut. Ändrar han sin kurs en halv grad, så är det inget problem.Den snabba motorbåten går akter om dörjebåten. Väjningsreglerna gäller bara när siutationen uppstår att nån måste väja. Annars är det ju fritt att köra som man vill - det är ju inte ens "högertrafik" på sjön Om man har koll på sin omgivning och anpassar sig efter den behöver man nästan aldrig väja. Om man inte är väjningsskyldig och det börjar uppstå en väjningsituation och man ändå väljer att väja, skall man göra det på ett sånt sätt att det inte råder nåt som helst tvivel hos motparten om vad man tänker göra. Runt min hemmahamn går det en relativt trång farled där det går fruktansvärt mycket båt på sommaren. Jag går nästa aldig den utmärkta farleden, utan väljer i huvudsak att gå en parallell led, som visserligen slingra sig runt öar och skär och grund. För mig som är lokalkänd är det inga problem och där är egentligen mer plats än i farleden. Antalet båtar som går den vägen är ytterst begränsad och man slipper ju den strida stömmen av båtar att ta hänsyn till.
  46. 2 poäng
    Finns ju färdig lösning också och det fungerar förvånansvärt bra, inga med skopa och fat för min del efter att jag provat denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Portabel-dusch-2000034257/
  47. 2 poäng
    Stäng kranarna tillsjälvlänsen i sittbrunnen och duscha där.
  48. 2 poäng
    Det var jag om sa att om man kör i 30 knop då förflyttas båten 926 meter på 60 sekunder om en illustration på vilka förutsättningar som kan gälla. Kör man 25 knop så tilryggalägger man 772 meter på 60 sekunder Jag tror inte alls att TS daratiserar det hela så värst mycket: Vid Hamburgsund - strax söder om platsen för TS berättelse -blev en dörjefiskare påkörd av en stor och snabb motorbåt. Jullen blev krossad och fiskaren illa skadad. Vid Lyr (Orust) blev en eka, som låg still och fiskade, påkörd på liknande sätt och kvinnan som satt i fören blev mycket illa skadad. Nu kör inta alla förare av snabba båtar som idioter, men det är dessvärre inte en helt ovanlig syn. Det finns vissa som hävdar att gott sjömanskapär att strikt följa väjningsregleran. Att kunna och tillampa de lagar och regler som gäller på sjön är en del i det man kallar gott sjömanskap.Att ha koll på sin närmaste omgivning är del av det jag räknar in i begreppet gott sjömanskap. Ju fortare man kör, desto större område gäller detta. Att man har koll på det området som ligger inom 60 sekunders körning är ju det minsta man kan begära. När det gäller bilkörnig så talar man om att man skall anpassa hastigheten efter rådande förhållande. I mitt närområde dörjerman ofta ute till havs och dörjer man inomskärs sker det ofta inom område utanför utmärkt farled. Dock korsas farleden ibland.Ett område där man ofta dörjer är i det vi kallar för "Gapet". Omkring den stora farleden in till Kungshamn/Smögen - öster om Hållö. Snabba båtar kör ofta strikt på farledslinjen. Roade mg med att rita in en dörjefiskare och 3 st 30 knopsbåtar i sjökortet där. Båt A (röd) är en motorbåt som går i 30 knop. det tar 60 sekunder för honom att nå fram till båt D (lila) Båt D kan i bästa fall va en dörjefiskar. Det ärju ofta en relativt stor båt med mast och dörjestänger. Det kan ju också va en eka som dörjer eller är på väg till Hållö. I värsta fall kan det ju va en kajak. Ser inte föraren i båt A inte en dörjefiskares julle, så ser han definitivt inte en kajak. Dessutomkan det ju komma en 30knopsbåt B (grön) från SB som båt Askall väja för och kanske också en 30knopsbåt D (brun) från BB. Alla dessa fyra båtar kan ju mötas i nästan samma punkt inom 60 sekunder. Sen kan det va ytterligare 10 båtar inom samma område. All denna information skall föraren av båt A ta in och bedömma och det kommer ny information hela tiden som han skall ta in och bedömma. Hur länge klarar en mänsklig hjärna att ta in och bearbeta den informationen, som måste uppdateras hela tiden Hur länge klarar föraren av båt A att ha full koll på sin omgivning och det som händer runt omkring - med andra ord utöva en del av det goda sjömanskapet. Dörjefiskarn eller föraren av ekan eller kanotisten har en helt annan vinkel och syn på problemet. De ser jau ett antal båtar som rör sig i området runt omkring sig, Atte en av båtarna, en halv distansminut bort, kommer till att ramma dem om 60 sekunder - det har de ingen aning om. 50 sekunder senare är den snabba motorbåten 155 meter från dörjefiskaren (eller ekan eller kannotisten) Då ser möjligtvis dörjefiskaren den snabba motorbåten,men det är möjligt att han inte ens då förstår att det inom 10 sekuder kommer att gå åt helvet. Sen skall han reagera och styra unda. Han vet ju mycket väl att det är han som är väjningsskylldig. Han är ju fiskare och van att va på sjön. Dörjerna skiter han fullständigt i.Dörjer är ju förbrukningsredskap. Blir det en enda "söffsa" av alt ihop, är det bara att ta upp och skära rent. Dessutom har han med all sannolikhet många dörjer i reserv ombord. För fiskarn är det betydligt värre om båten blir skada eller han själv. Om man der det från bägge sidorna, så ligger allt ansvaret på den snabba båten. Den långsamt gående båten har en mycket lite tjangs att väja, om han nu över huvud taget upptäcker faran innan det är försent. Om föraren av den snabba båten hade haft ordentlig uppsikt och lite förstånd, så hade han haft goda möjligheter att undvika att rammaden andra båten. Det hade varit gott sjömanskap. Att låta det gå åt helvet och sen låta rätten avgöra vem som bär skulden - det är definitivt inte gott sjömanskap.
  49. 2 poäng
    https://www.seasea.se/vatten/pumpar/pumpar-övrigt/utedusch såna funkar faktiskt.
  50. 2 poäng
    Absolut inte! Polyester har mycket begränsad styrka i sig själv. Det är i kombination med glasfibermattan som det bildar ett starkt laminat. Det är ungefär som med betong, utan armering så går det inte att bygga starka husgrunder, broar, mm Sen kan jag rekommendera att lägga ett dräneringsrör(t.ex. ett grovt elektrikarrör) längst ner i kölskarpen innan du börjar bygga upp det laminat som ska hålla tunneln på plats. Då slipper du svabba bort vatten från utrymmmet framför tunneln varje gång du ska göra ordentligt rent där framme.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00







×