Jump to content
Sunday 15 September 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/15/2019 in all areas

  1. 3 points
    Hur liten är båten? 😀 https://www.srss.se
  2. 3 points
    Tråden är från 2008. Även om transport tar sin tid så bör TS vara framme med sin snipa.
  3. 2 points
    Typ om du har nåt annat för dig än hålla i gasen.
  4. 2 points
    Överst är handgas/förhöjd tomgång Mitten tändning, troligen med choke/primer för kallstart då nyckel trycks in. Underst friktionsbroms så att gasen inte avtar av sig själv under körning. Dras åt så lite som möjligt då det annars går trögt att gasa.
  5. 2 points
    . 26 april för 8 år sedan, med isflak i vattnet. Jag och valpen kom tuffande mot klubbholmens brygga. Boj o bojkrok med vita linan på 3:dje bojen från land (var standard året innan). Gled mycket sakta mot bryggan. Helt vindstilla. Gick fram för att kliva upp på bryggan, ta emot båten och göra fast. STOPP, en meter från bryggan! Bestämde mig för ett raskt hopp, med tamp ordentligt fastgjord i båten, i ena handen. Nu bar det sig inte bättre än att tampen la sig runt ett knap, och jag var tvingad att släppa, mitt i hoppet. Där hamnade jag på bryggan, utan mobil o utan båt, som dessutom var på väg utåt. Inga andra båtar i siktet. Snabbt rev jag av kläderna och hoppade naken i bland isflaken. Tog mig till aktern och fick ut stegen till badbryggan.... Hunden blev glad. Dum som jag var, så nämnde jag detta för en i hamnen... .
  6. 2 points
    Tycker det ser ut som att du enkelt och gratis och snabbt kan lösa det genom att bocka ut veven en bit så den går förbi fören
  7. 2 points
    Du kan sätta ett rep i fram på Y-bommen. Typ en bit ut på varje y-bom, sen ett rep i mitten som håller upp den som ett "v". Blir lite som en extra hjälpande hand som håller båten åt dig bort från bryggan.
  8. 2 points
    Problemet är nu löst! Efter att sett över oljan i växelhuset enligt Faderullans tips så visade det sig att växelhuset var helt tomt på olja. Inte en droppe! Upptäckte då att huset var spräckt i botten... Lagade sprickan med metallspackel och fyllde på med olja och provkörde därefter. Går klockrent nu och inga fler huggningar sker! 🥳 Vi får väl se hur länge det håller men om jag hittar något beg hus så blir det väl att byta ut så småningom. Får tacka för tipsen!
  9. 2 points
    Enklaste och billigast är nog som sagt att du köper ett nytt ekolod. Att kosta på över 4000 kr till en gammal 172c är nog inte en speciell bra ide, ett nytt ekolod går ju att få för 1500-2500 kr
  10. 2 points
    Jag har en burk stay afloat ombord. Det funkar jättebra. Båten har inte sjunkit en enda gång fast jag inte ens öppnat burken! 😀
  11. 1 point
    Vitsen är att skiten multnar, tort och luktar inte. Ett naturligt gödningmedel. Urinen späder man med vatten sen är det perfekt till rosorna. En lång slag, sen är det bara att pumpa ut på någon ö.
  12. 1 point
    Säg att det är 10-12 hästar kvar i motorn, ett par har nog smitit de senaste 35 åren. 3,5 ton båt ca? 15-20 knops motvind Det ska nog nästan full gas till för att få fart kan jag tänka. Tänk att sätta en gräsklipparmotor i bilen. Det är ungefär det effekt/viktförhållandet. Och vatten är tungt att åka genom. Fördelen med marinmotorn är att den är gjord för full gas timme ut och timme in.
  13. 1 point
    hej, tack för svar. Ja, han har inga just nu. Inte heller han i Upplands Väsby. Det borde finnas andra ute i landet , tex Göteborg som även renoverar gamla värmare.
  14. 1 point
    Jag monterade en nivåmätare, en Gobius. Den var lättmonterad och har varit till stor nytta, kontrollpanelen monterades i toautrymmet Sedan att den är billig och utan rörliga delar gör inte saken sämre.
  15. 1 point
    Kanske en gång om året kan räcka, rodret rör ju sig ganska minimalt jämfört med t.ex. propeller- eller pumpaxlar så slitaget/smörjbehovet är litet. Fast om det läcker in vatten till kölsvinet så kan du ju smörja mer, fettet har ju litet tätande* förmåga också. Angående hur många varv du bör vrida finns väl ingen egentlig begränsning, fettet kan ju inte klogga igen något vitalt som t.ex. fallet är med en vattenpump till motorns kylning. Skulle satsat på smörjning en gång per år på landbacken, då skruvat på fettkoppen tills jag ser utifrån att det börja tränga ut fett ner mot rodret. *) Gissar f.ö. att din packbox ligger under omgivande havsytan förtöjd i hamn? I så fall blir ju antalet timmar då det kan droppa till kölsvinet fler än om läckage bara kan ske vid segling.
  16. 1 point
    Ungefär så tänkte jag att det skulle gå till. Känns inte svårt, har plastat en del tidigare, så detta känns görbart. Manluckan är också så pass stor att det går att komma åt överallt. Svårast är att hitta bra plats att vara på. Eller så låter jag smed titta till svetsarna istället. /L
  17. 1 point
    Tusen tack coppertail för svar! Hade inte tänkt på möjligheten att inte plasta igen efter att jag öppnar. Men som du skriver är det säkert, iom att jag ändå sågar till ett nytt botten av formplyfan, lika bra att öppna upp det sviktande golvet och tömma bort allt vattensjukt skum och låta det vara ventilerat istället. Och samtidigt då göra en öppning som är mer än ett litet hål där nere i ösbrunnen, så att det inte stannar nåt vatten inne under den nysågade formplyfa durken...
  18. 1 point
    Nu är jag ingen mekaniker men är du säker på att du skall renovera motorn själv med den generella frågan? Vad exakt är det du skall renovera?
  19. 1 point
    Ja, md21 på översta raden
  20. 1 point
    Sånt här är kul. i en naturhamn skulle jag plocka upp en av barnens badleksaker som fallit mellan vår och grannbåten. Stödjer mig mot grannbåten och sträcker mig ner. Båtar som ligger för ankar rör sig gärna, så det blev ett dopp och muntra båtgrannar.
  21. 1 point
    Det är konstigt, här gör man ett båtdäck i plast. Helt tätt och väderbeständigt. Sedan lägger man på ett teakdäck och borrar tusentals hål i däcket. Istället får man ett mycket snyggt däck, men svårskött. Kostnaden att renovera kan kosta skjortan. Men snyggt och det faller ju vi båtmänniskor lätt för.
  22. 1 point
    Ja, har på flera ställen sett bommar mot vanliga bryggor.
  23. 1 point
    Ledsen för sent svar, men jag valde att köpa en vanlig voltmätare som jag använder. Kostar ett par hundralappar och jag kan se om spänningen går ner enligt råd här på forumet. Funkat bra i sommar och att jag använder min portabla solcell på 50W, har fungerat utmärkt i sommar.
  24. 1 point
    Mkt krångel för så lite arbete .Gör som föregående talare bocka handtaget lite och/eller sätt dit en gummikloss i klykan finns alltid något på Jula som du kan trycka dit.
  25. 1 point
    Tack alla! Visade sig att problemet var en spricka i nippeln på kopplingen till bensindunken. Motorn fick bara luft... Bytat den nu och det fungera prima att starta
  26. 1 point
    För de pengarna är det bästa och enklaste att köpa ett dedikerat ekolod, då kan du dessutom spara ett par tusenlappar.
  27. 1 point
    Tack för tipset. Nu funkar tilten som den ska. Tack!
  28. 1 point
    Kan det vara en drevdusch?
  29. 1 point
    Kollade på min GPS och hittade: När du har sjökort uppe Meny Presentation Djup & konturer Där finns val av: Visa djup. Visa konturer. Djupt vatten från. Färg på djupt vatten. Möjligt att du hittar inställningar som passar dig där.
  30. 1 point
    Om båtmodellen kom för 36 eller 44 år sedan kanske inte är det viktigaste som jag tycker styr ett båtköp. I synnerhet inte om prisklassen är 500-700', då har de ändrats många gånger fram till de årgångar som kan vara aktuella. Men man får säkerligen mer båt för pengarna om man köper en Scand med singelmontage) än en Storebro (med dubbel) alldeles oavsett....😉 Möjligt du har rätt i dubbelmontaget på Scand, även om de i så fall är försvinnande få till antalet, både vad gäller 29 och 32/35/3500 och som du skriver också specialbyggen. Har aldrig sett en Scand 32:a med dubbelmontage, men de finns kanske. Hursomhelst - är ditt prisspann 500-700' så hade jag siktat på en välskött Scand 32:a. Eller varför inte en Saga 29 eller kanske t.o.m. 315 ? Dessa ligger mellan 650-800' och är en synnerligen ombonad båt med två separata kabiner m.m. Och mycket, mycket nyare konstruktioner än alla ovan nämnda.
  31. 1 point
    Det räcker väl att ha en tråd om ditt problem.
  32. 1 point
    Japp, sen är det bara att pumpa så blir allt skyddat. Har aldrig haft några problem med detta och har säkert kört så i 30 år. Antagligen blir det lite tvålvatten som kommer in i toan, det syns inte men det luktar lite trevligare. Eftersom jag normalt seglar i dricksvatten tycker jag det luktar lite äckligt när man är i saltvatten så att spola med färskvatten är en fördel, åtminstone när båten ska ligga stilla några dagar. Man skulle kunna göra en liten "gråvattentank", låta handfatets avlopp gå dit och låta toaletten suga därifrån. Om tanken börjar bli full så får en pump suga och pumpa ut över vattenlinjen.
  33. 1 point
    Till en öppen båt hade jag valt sån plywood som man har i tex. släpvagnar och på lastbilsflak. Sök på wiramönstrad eller slitskyddsplywood. Den är både vädertålig och ger ett bra grepp.
  34. 1 point
    Enda möjligheten jag kan se är att ha polvänt batterianslutningarna. Om du gjort detta så har du sannolikt nu en trasig spänningsregulator. Troligen har allt annat i motorn klarat sig så den bör gå att starta. Men 12 V elektronik som varvräknare kan också vara trasigt. Du kan leta reservdelsnummer här: https://www.boats.net/catalog/mercury/force-by-hp/120hp Kollade lite och äldre motorer verkar bara ha en enkel likriktare. Då går det att hitta billiga ersättare till denna hos t.ex. Kjell & Co.
  35. 1 point
    Ö.B har rea på gummibåtar som man kan ha släpandes efter med packning. Laptop, flytvästar, bilnycklar osv.
  36. 1 point
    Jo, den gamla Evinruden har nog en generator. Den ser inte ut som den på en inombordare utan består bara av en spole under svänghjulet och en likriktare. Börja med att kolla så det inte hänger lösa kablar under motorkåpan. Felsökning därutöver kräver lite elkunskap och mätutrustning. Din angivelse av årsmodell var en aning vag så det är svårt att vara exakt med specifika tips på felsökningen :-) Elschemat på din motor ser sannolikt ut ungefär som det på bilden. Schemat är taget ur boken Evinrude/Johnsom outboard shop manual. 48-235HP 1973-1990 från förlaget Clymer. En oumbärlig bok för den som vill skruva sönder sin motor i beståndsdelar och få ihop den tillbaka på ett sätt som gör att den fungerar. Det är bra att veta årsmodellen på sin motor, speciellt när man skall beställa reservdelar. Årsmodellen kan man klura ut med hjälp av serienumret som finns på motorns typskylt. På nätet hittar man flera sajter som kan hjälpa en med att tolka serienumret.
  37. 1 point
    Jag tycker att skrovet ser ut som en Triss 57, dock är 57:an en ht vilket denna inte är så det är en slamkrypare tror jag.
  38. 1 point
    Den har han skickat till mig
  39. 1 point
    Enligt säljaren är det en O DC21 han har presenterat den med 6,5x2,5m 1080kg ink motor. Jag har ifrågasatt med eran hjälp, han hävdar betsämt att det är vadhan säger det är. Han har även skickat med ett O DC21 test för att bevisa hur bra den är.
  40. 1 point
    Tar man bort tätskiktet så måste det återställas. Gör man rent för att lägga coppercoat så är det ju bara lite extrajobb att lägga ett par lager epoxi så man har ett garanterat fungerande tätskikt, i synnerhet om man i framtiden skulle ta bort copparcoaten. Coppercoaten saknar tillstånd i Sverige men är inga problem att importera. Att man inte har tillstånd beror på, enligt vad som sägs, på att det är extremt dyrt att få och ingen importör ser det som lönsamt. Båten jag tittade på hade gått två år på kusten och ett halvår i sötvatten. Det fanns en handfull snäckor och lite övrig beväxning, som enkelt försvann med högtryckstvätten.
  41. 1 point
    Hej Våran gummiboll slutade att styra mot bottenhålet förra sommaren, såg då att det var orginaldelar som korriderat sönder, jag fick ta en syrafast stång och svarva i rätt dimension och använder den gamla styrningen. Fungerar utmärkt nu, men vet inte hur länge orginal styrröret håller. Jag fixade även ett ytterrör i syrafast men tänkter montera det senare. Det går att öppna locket o lysa med lampa för att se hur bollen centrerar i hålet med båten i sjön. givetvis med sköljd tank
  42. 1 point
    Nej, det är Sveriges version av demokrati som är orsaken till att stora delar av de folkliga preferenserna inte tränger igenom i politiska beslut. Det är partierna som upprättar valsedlarna och vilka som hamnar på valbar plats. För att komma med på listan måste den enskilde politikern var oerhört lydig och rösta på det som deras parti bestämmer att de skall rösta på. Förr kunde väljarna stryka politiker på listan om de inte gillad dem, men det ändrade partierna så att man nu bara kan premiera enskilda politiker, inte straffa dem för vad de gör. Partiledningarna i sin tur satsar därför ostört på att positionera sig taktiskt och vågar inte lägga fram förslag som de tror maginalgrupper ogillar. Den stolta devisen "All makt utgår från folket" har blivit "All makt går ifrån folket". Så även om någon startar ett nytt parti, så blir det nya partiet relativt snar fångna i samma system och börjar agera likadant som de andra. Det enda raka är att införa det franska demokratisystemet med enmans valkretsar men val som sker i två steg, där steg två bara har de två kandidater som fick flest röster i första omgången.'
  43. 1 point
    Intressant... Jag hade faktiskt bara testat i Firefox på min dator (dvs den webläsare jag använder normalt) och jag får bara en vit sida där. Inget felmeddelande, ingen html, ingenting. Nu testade jag lite andra webläsare på samma dator och i IE samt Edge får jag också vit sida, medan Chrome och Edge dev (dvs den varianten som kör Chromium-motor) rapporterar HTTP ERROR 503. Tror helt enkelt vi kan konstatera att denna webplats är fubar. Eftersom ingen verkar laga den så antar jag att verksamheten har lagt ner. Efter lite eftersökningar så hittade jag dock istället följande webplats, verkar göra ungefär samma sak och deras mobilapp verkar faktiskt till och med bättre: https://grontvader.se/
  44. 1 point
    Nu, efter ett antal timmar i nya båten kan man börja summera hur den fungerat under sommaren. När båten blev klar hade jag ett par veckor kvar av semestern. Den sjösattes vid sommarstugan. Det har blivit flera utflykter i närområdet. Det finns inget trevligare än att ta den här båten på en sväng i solnedgången en stilla kväll. Att tyst glida omkring mellan öarna och grynnorna får en att glömma stickorna i fingrarna från altanbygget, axlarna sjunker och man hinner se sig omkring. Elmotorns långsammare hastighetslägen är som gjorda för att smyga omkring mellan stenar och grynnor i den grunda skärgården närmast sommarstugan. Det enda ljud som hörs är ett lätt hummande från motorn men det mest dominerande är klucket mot skrovet och måsjävlarna. Utflykt i solnedgången En dryg timmes utfärd laddar ur batteriet så lite att om nästa dag är solig så har man 100% laddning nästa eftermiddag. I dag passerade jag stugan på väg hem från ett jobb. Kunde inte stå emot att svänga in där och ta en kvällstur med båten. Det blev 4,5 nm med ett strandhugg för att kolla blåbärsbeståndet på en ö. Väl tillbaka visade batterimätaren att det fanns 74 % kvar i batteriet. Det borde vara gott och väl fulladdat till veckoslutet. Under årens lopp har jag byggt och fixat med en massa olika grejer men den här båten är det första jag byggt själv som inte behövt modifieras eller ens justeras det minsta. Nåväl, kanske ändå något. Jag bytte faktiskt ut fyra vanliga muttrar till kupolmuttrar på de aktre beslagen, men det får man nog sätta upp på estetik-kontot...
  45. 1 point
    Eftersom de har danska som språk ombord så förstår inte besättningen vad kapten säger och vet därför inte var de ska ta vägen? Kamelåså?
  46. 1 point
    Rubriken är inte felstavad. På landbacken finns det magnetskyltar att sätta på bilen, med vit text på grön botten, eller vit text på röd botten, "övningskör" resp. "övningskörning". Eftersom magnetskyltar inte attraherar plast- eller träbåtar, och dessutom kan påverka kompassen har vi inte sådana till sjöss... Tror jag... Men det kunde kanske behövas. För en tid sedan gled vi in i en ganska dålig naturhamn, på en vindpinad udde som dessutom var utsatt för svall från passerande båtar, här låg det redan en mindre snipa, vi var inne och rekade först, bad litet om ursäkt att vi störde kvällsfriden med en ylande hund och skrikande barnbarn. Hunden ville bada och barnen var såväl hungriga, uttråkade som övertrötta, en dålig kombo. Men vi välkomnades iallafall. Backade ut, fällde ankaret, och gick in igen med kättingrassel. Så blev det en liten trevlig pratstund med befälhavaren i den lilla snipan. Denne berättade att det var första gången dom skulle sova över i båten i naturhamn, berättade vidare om alla händelser som hade föranlett denna båttur, det fanns en del detaljer som kunde vara hämtade ur SOS Sällskapsresan. Bland annat hade SSRS bidragit med en lossdragning från den delen av kustens mest välkända och tydlgast utmärkta 0,3m grund. Det var litet svårt att förstå sig på GPSen då kartorna i denna vred sig efter färdriktningen, så ett tankefel låg bakom incidenten. Men fritidsskepparen var lycklig ändå, båten flöt utan läcka och ingen eller inget ombord hade tagit skada. Min besättning erbjöd sig att hjälpa till att slå i ytterligare en bergskil och komplettera med en lina till in till land så att det blev en traditionell hanfot, detta välkomnades, bara det att förtöjningsgodset ombord bestod i sådana klena linor som jag klassificerar som "tvättlinor" men ok, det fick duga. Det var nu ungefär 150 cm mellan våra avfendrade båtar, snipan hade för sin storlek högst adekvata fendertar, sådana som är något större än prinskorvar. Vi tog en öl tillsammans och fortsate att prata, då jag observerade snipans ankarlina som gick från akterdäckets knap lodrätt nedåt, det var omkring 3 meter djupt bakom båtarna. Så jag erbjöd mig att lägga om hans ankare med min gummibåt, jag hade ju ändå inte provkört min elektriska utombordare ordentligt vid denna tidpunkt. Så jag hoppade i gummibåten och halade upp snipans ankare, skepparen påpekade att det var tungt, nyinköpt, kanske avsett för en oceanångare, ok en överdrift, han sade också att det kanske inte var ett så bra ankare, att det fick dåligt fäste. Jag hade då fått ankarkättingen i mina händer, och får sedan upp en vanlig 10kg paraplydragg, som inte var utfälld, jag förvånade mig själv att jag kunde hålla mig, och inte brast ut i skratt, tog väl kanske på pokerfacet. Tja, svarade jag, "det är klart något bättre om man ju om man fäller ut ankaret så här" och så visade jag hur man gjorde, lade det på gummibåtens durk, backade ut så långt som ankarlinan räckte och lade ned i lerorna, som viken i fråga är döpt efter (ja den har ytterligare ett namn). Morgonen därpå blev vi tillönskade god morgon och man tackade för kvällens hjälp och goda råd. Det är roligt att möta trevliga människor, nybörjare till sjöss eller erfarna och väderbitna. I en annan hamn såg vi hur en 27-fots svensk kvalitetsbåt blev inhjälpt utan tack, och hur sedan den besättningen satt passiva när det sprang andra på bryggan för att hjälpa in en annan båt intill, som kom litet snett i sidvinden. Vi såg också hur dom slängde sitt hushållsavfall i glasskioskens papperskorg, dom saknade koden till sopskåpet, den man erhåller då man betalt hamnavgiften. Gubben ombord skurade båtens däck med levang och hamnens vattenslang, inte nog med att det råder bevattningsförbud, och det finns uppsatta skyltar med strikta restriktioner angående hur vattnet får användas, så stod det väl minst två anda båtägare på kö för att få tillgång till slangen. Deras hund gick lös på däck och kunde själv hoppa i land och attackera traktens enda kvarvarande katt. Man avseglade morgonen därpå genom att först ha motorn i gång på tomgång i 20 minuter, sedan strula till det i en från början okomplicerad situation. Ingen ombord, inte ens hunden hade flytväst. En annan av fritidskepparna ropade till den strulande båten: -Dö, har du hyrt den eller? I en helt annan gästhamn var det häromdagen väldigt hårt tryck på platserna, någon hamnvärd syntes inte till. Det låg båtar på redden och väntade in en ledig plats. Jag såg det inte själv eftersom jag var uppe i land med ett av barnbarnen, men en sexmeters svart, övermotoriserad och spoilerförsedd (eller med nån fånig vinge) RIB med unga vuxna killar, enligt uppgift "ståkholmare" snikte sig före en väntande segelbåt med en barnfamilj ombord in på en plats där det var tre-fyra meter djupt, killarna skulle bara i land och köpa glass, det tog tre timmar. Under tiden var det ytterligare några segelbåtar och iallafall en med barnfamilj som inte kom in till bryggan och försvann ut ur hamnen. Det fanns längre in, såväl vid bryggan som intill den samma, gott om platser på grunt vatten där man kunde förtöja mindre båtar tillfälligt för att köpa glass etc. När vi anlände samma hamn tre-fyra timmar tidigare, blev vi invinkade av minst två besättningar, det såg ut som om glipan mellan två båtar bara var 30cm bred, men där hade det legat en större båt innan enligt uppgift, det var en ostlig vind som tryckte ihop båtarna, och jag hade svårt att hålla min egen båt i sidvinden då den drev i väg som en kork i en pissepotta, men med mycket hjälp och glada tillrop från land så kunde vi knö oss in, det är så det skall gå till! Nybörjare har vi alla varit, sjöövare. Men man kan ha olika personligheter, man kan vara lugn och sansad, hjälpsam, ödmjuk, inlärande, eller nochalant och tyken och dessutom ohörsam. Det är det som skiljer båtmänniskorna från de "nautiska nehanderthalarna"....
  47. 1 point
    Tro inte att en mindre maskin drar mindre soppa i en tung båt. Det förhåller sig precis tvärtom. En klenare maskin får slita hårdare med högre förbrukning som följd. Inte ens säkert att den orkar dra upp båten i planing med lite last ombord. Däremot om man åker sakta så kan det nog stämma, men då bör man nog titta på en annan båttyp om det är sakta man är ute efter.
  48. 1 point
    Det blir lite blandade enheter... Batteribanken har ett energiinnehåll på 255 Ah (ammpertimmar). Du kan ladda ur ungefär 125 Ah. Ett halvladdat batteri har en vilospänning på cirka 12,2 V (volt), så enklast är att ha en voltmeter och kolla. En BM1 fungerar utmärkt för dina behov. Räkna med att kylarna drar 1,5 A (amper) i snitt. 2 x 1,5 A x 24 h (timmar) = 72 Ah. Du bör klara dig kanske två dagar utan sol och med sol någon eller några dag länge. Med 100 W (watt] solceller klarar du dig nog evigt länge så länge solen lyser och det är sommar.
  49. 1 point
    Jag har byggt några pentryn och en massa lådor. Det går fort och är väldigt enkelt. Förutsättningen är att man har tillgång till en bordscirkelsåg. Materialet är 10 mm björkplywood till ramen och 3,2 mm härdmasonit till botten. Såga till delarna till ramen, fräs ett spår för masoniten 7 mm från nedkanten. Spåret bör vara 5 mm djupt. Spåret "fräser" man med sågen. Gör en mall av spånskiva med samma mått som lådornas innermått, nedsåga hörnen så är det enklare att få ur mallen och den fastnar inte i lim som tränger ut. Limma ihop sidor och botten med mallen som hjälp så att lådan inte blir skev. Har man tillgång till en spikpistol för tvåtrådsklammer så skjuter man ihop sidorna med 25 mm klammer. Annars får man sätta ramen i spänn med tvingar. Man behöver inga skruv, limskarven blir stark ändå men känns det osäkert så stt skruv eller dyckert. Man "fräser" bort 10-15 mm av sidostykena upp till masoniten, en list på tvären i hurtsen gör då att lådan in kan åka ut utan att den lyfts lite. Egentligen bör plywooden lackas men det fungerar utmärkt med att olja med linolja, gärna uppvärmd eller spädd med terpentin. Slutligen skruvas fronten fast. Den bör var min 10 mm tjock om det är teak. Vill man lyxa till det kan man montera lådorna med sk expansionbeslag som finns i rostfritt. Personligen tycker jag dock att lådorna glider för lätt när de ska sitta i en båt. Ska man göra en komplett hurts så görs den av fyra stolpar där tvärstycken tappas in. Det går att göra med en överhandsfräs men går betydligt snabbare med sinkmaskin eller långhållsborr.
  50. 1 point
    Detta med elverk. Är det inte bättre att köra inombordaren en stund? Låter oftast mindre (störande) än ett elverk. Laddar mer. Mao kortare körtid/störtid. Eller har jag missat något? Håller med bhemac. Säg till! Får man ett oförskämt svar. Så har dom iaf förstått poängen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy