Jump to content
Sunday 12 July 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/12/2020 in all areas

  1. 11 points
    Har nu vid 2 tillfällen bara i år noterat folk som inte kan uppföra sig i skärgården. Nu senast kom vi först till en naturhamn och tillbaks efter en promenad på ön ser vi på håll att vi fått grannar. När vi närmar oss vår och grannens båt ser vi att en man sitter och skiter nästan helt öppet ca 20 meter från våra båtar-det fanns hur mycket skog och stenar att dölja sig och skiten under. Vi ser också att antal toapapper efter kvinnornas kissande ökar under dagen. Även om man kanske är ovan vid båtliv så hör det normalt hyfs även på landbacken att man inte skräpar ner. Frugan viker i hop sina kisspapper och stoppar i fickan och slänger i soppåsen på båten. Jag plockade på morgonen därpå i hop deras kisspapper och lite skräp, dock ej mannens skitpapper och knöt soppåsen med deras skräp runt deras förtöjningslina innan vi kastade loss, de låg och sov fast klockan var 9.30. Jag blir arg och ledsen när folk skräpar ner i vår underbara skärgård.
  2. 10 points
    Har ett Instagram konto, rensahelahavet. Varje dag/gång vi är ute så tar vi med oss sopor från diverse öar. Slänger och sortera i hemmahamn. Läggs upp på Instagram. Jag blir så ledsen när man ser hur idioter bara lämnar skräp efter sig, mycket spolas upp såklart, men jag och min fru samt kompisar hjälper våran natur så gott det går.
  3. 9 points
    Jag har en Volvo Penta 2003 (VP 2003) i min båt. Under midsommarhelgen började motorn plötsligt avge ett chippande ljud. Det var osäkert varifrån det kom. Jag höll handen över alla spridare och kände hur det kom en luftpuff vid den aktre spridaren. Men inget bränsleläckage. För att försöka se bättre varifrån puffen kom tog jag såpvatten och penslade runt spridaren. Då kom det en kaskad av såpvatten vid foten av spridaren, där den stack upp över topplocket. Ett mycket allvarligt fel som måste åtgärdas omgående. Helt otänkbart att köra omkring med motorn på detta sätt. Problemet är att jag aldrig har sett en spridare och var totalt okunnig om hur det fungerar. Volvos verkstadshandbok visade sig vara totalt värdelös. Hur man får loss spridaren nämndes inte ens trots att detta är ett helt kapitel för sig! På nätet kunde man läsa att den kunde sitta som berg och att den t.o.m. kunde gå av på mitten när man försökte dra ut den. Att få loss spridaren var ett stort bekymmer eftersom jag inte visste hur den satt fast i topplocket. Var den iskruvad med gängor eller endast istoppad? Det visade sig att den endast var istoppad! Hur nu detta kan vara möjligt när det skall sluta tätt. Förklaringen kommer nedan! Det man fick veta i verkstadshandboken var hur man bytte spridarhylsa (läs mer nedan) och vilka specialverktyg som behövdes. Helt värdelöst! Jag ägnade dagar åt att på nätet försöka läsa mig till om vad det kan vara för problem, hur man åtgärdar det och om det överhuvudtaget var något att ge sig på själv. Ringde flera varv som talade om att först i september kunde de titta på båten! Tittade även på Youtube och fick klart för mig att det var en större reparation sannolikt inkluderande att ta av topplocket. Specialverktyg från Volvo á 2000 kr mm. För att göra en lång historia kort så vill jag här dela med mig av mina erfarenheter och om hur jag löste problemet. Detta som ett speciellt tack även till Maringuiden utan vars Forum jag inte hade lyckats med detta jobb. Läckande spridare är inget unikt problem som uppstår genom vanskötsel utan det får tillskrivas tidens tand. Jag fick mycket kunskap här i detta forum och vill återgälda det till andra som råkar ut för samma problem. Motorn går nu klockrent som en symaskin och jag behövde inte ta av topplocket! Kostnaden blev 639 kr + en veckas huvudbry. Du behöver en momentnyckel också för att dra bultarna på ventilkåpan samt muttern till oket som håller spridaren på plats. Båda dras med 20 nm. Hela jobbet kunde ha kostat 10.000 kr eller mer + en förstörd semester utan båt. Det intressanta är att det är i princip likartat på all dieslar. Bränsletillförseln till cylindrarna på en motor kan ske antingen genom en förgasare eller genom spridare. Även bensinmotorer har spridare numera. Dieslarna använder spridare. En spridare är en cylindrisk metalldel. Den kan vara 17 mm i diameter och ca. 200 mm lång. Så här ser den ut på VP 2003 I spetsen på spridaren sitter ett munstycke med små hål som fördelar bränslet till en dimma. Spridaren sitter i ett hål på topplocket och är nedsänkt i en spridarhylsa i koppar, som är mjuk. Längst ner i hylsan, som kan vara plan i botten, som i detta fall, finns ett hål och hylsan fortsätter med en rund pip som kan vara ca. 20 mm lång. Se bild. genom denna pip går spridarens nedre del med munstycket. Observera att det inte finns några som helst packningar eller O-ringar någonstans på spridaren till VP 2003, som skall täta förbindelsen mellan spridaren och spridarhylsan! Det är endast den mjuka kopparen som tätar genom att forma sig efter spridaren genom trycket från spridaroket (se nedan) när man drar åt muttern på pinnbulten som spridaroket sitter på. Detta är en hylsa till VP 2003. Spridarna är förbundna med en bränsleledning och har till uppgift att genom en puff omvandla bränslet genom munstycken till en dimma som sprutas direkt ner i cylindern. På en diesel har man ju inga tändstift, men genom kompressionen som bildas när kolven går upp mot toppen så antänds dimman och genom explosionen så pressas kolven ner för att få en ny bränslepuff när den kommer upp igen osv. En sådan rörelse kallas för cykel och vid varje cykel kommer en bränslepuff. O-ringen på bilden skall enligt verkstadshandboken sitta mellan hylsan och topplocket. Men det behövde jag ju inte bekymra mig för eftersom jag aldrig behövde byta hylsa. Steg 1 Tag loss ventilkåpan så att Du kommer åt alla skruvar som håller fast bränsleledningarna mot spridarna. Ta bort kåpan (tre skruvar på toppen). Under varje skruv sitter en plattbricka, en gummipackning och en rostfri cylinder. Lyft bulten försiktigt och luta den samtidigt åt sidan så får Du med Dig den rostfria cylindern (storlek som en liten hylsnyckel) också. Lyft av ventikåpan. Ta loss bränsleledningarna. Nu ser det ut som på bilden... Här ser Du den aktre spridaren med oket som håller den på plats i topplocket. Problemet är bara att oket sitter på en pinnbult och att det inte går att lyfta bort oket. Det går inte heller att ta spjärn mot oket och bända för att på det sättet försöka bända upp spridaren. OBS! Oket kostar en tusenlapp om Du skadar det! Lösning: tag en polygrip och skruva ur pinnbulten istället! Tag sedan bort oket. Oket gränslar över två paralella plana ytor. Tag en fast nyckel 10-an och vicka försiktigt fram och tillbaka. Har Du tur så ger spridaren efter med en gång. Tag en svetstång och kläm åt runt spridarhuvudet (det är av stål) men akta fästet för bränsleledningen. En svetstång är att rekommendera därför att Du kan ställa in och låsa trycket som Du griper med. Fortsätt vickandet samtidigt som Du drar uppåt. Nu lossnar spridaren och Du kan dra den rakt uppåt. Men! Kolla så att inte hylsan följer med upp! Då rinner kylvatten ner i cylindern! I så fall måste Du tappa av kylvattnet först!!! Glöm inte att stänga genomföringen till kylvattnet. Det finns ingen styrning annat än de släta väggarna i spridarhylsan så Du kan snurra den runt om Du vill. Studera spridaren och även hålet i spridarhylsan. Tag en tuss med stålull och putsa spridaren ren. Men akta spridarspetsen med de fina munstycket så att Du inte täpper till eller skadar de små hålen. Spridarhylsan skall Du vara extra försiktig med. Det är mjuk koppar. Det märkliga är att om Du provar att stoppa ner spridaren när Du putsat den, så glappar den i sidled! Då trodde jag att det var kört. Men icke! Det skall vara så. Den enda tätningen är i botten av hylsan och där måste det vara absolut rent!!! Inga repor eller korrosion accepteras. Eftersom spridaren läckte så var det där jag hade mitt problem. Det fanns en del gegga och även korrossion på den plana ytan i botten av hylsan. Om man kör med motorn när det ser ut så här så blir det förmodligen värre och värre, så att allt beckar igen. Nu finns det två alternativ a) att byta hylsa b) att få den plana ytan på hylsan ren och plan och detsamma för nederdelen av spridaren som ligger an mot hylsans plana yta. a) För att byta hylsa måste man ha specialverktyg från Volvo för ca. 2000 kr. Har man tur så går det att dra ut hylsan med det ena verktyget, utan att ta bort topplocket. Annars måste det av. En ny hylsa sätter man dit med ett andra specialverktyg som är koniskt nedtill och pressar hylsans spets mot topplocket. VARNING! Om Du tänker ta bort hylsan, så måste Du tappa av vattnet i kylsystemet! Annars rinner kylvatten ner i cylindern!!! b) Det finns ett specialverktyg hos Biltema, en fräs (639 kr), som Du driver runt försiktigt för hand och hyvlar på så sätt av ytan tills att den är helt slät utan skavanker. Det blir några ytterst små metallpartiklar (små korn. inga spån) som lossar. Någon liten partikel ramlar säkert ner i hålet där spridarspetsen skall sitta och hamnar på kolven. Men det är ytterst lite och det är mjuk koppar. Du minimerar antalet korn genom att ta en dammsugare och ansluta en plastslang som Du sticker mer i hylsan och suger då och då. Speciellt viktigt är när Du drar runt fräsen de första varven, då det är fler orenheter som skrapas loss än senare. I mitt fall handlade det om ca. 30 varv totalt med fräsen. Sedan var det blankt och fint i botten på hylsan. Hylsans väggar var inte så viktigt eftersom de inte har någon tätande funktion. Fräsverktygssats Biltema. Det står att verktyget passar alla dieselmotorer av Common Rail-typ. Men VP 3000 är inte av denna typ och verktyget passar utmärkt! Det finns ett fräsverktyg nr. 17 med runt huvud och ett med plant. Du väljer naturligtvis det plana. Det hela är ett mycket lätt jobb om Du följer ovanstående beskrivning. Önskar Dig en skön båtsäsong!
  4. 6 points
    Va kan de va? Dessutom är remmen alldeles svart! Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till? Har testat med ny bensin och att vända på batteriet.
  5. 5 points
    Ja, att man dör av ålderdom innan potatisvattnet kokat upp 😁
  6. 5 points
    Hej alla glada, idag hämtade jag båten nu är problemet löst. På insuget satt det som ett luftfilter liknande en matta original Yamaha som vid högre varvtal sögs ihop vilket gjort att motorn fick för lite luft. Nu är det åtgärdat och även fast det är blåsigt och kapellen satt på så var jag i 6000varv och fina 33 knop.
  7. 5 points
    Alltså, tusen tack för alla tips! är inte detta forum otroligt? Att så många delar med sig av sina erfarenheter. Tack! Igår la jag till i Västervik efter segling i en vecka från Stockholm. Jag har praktiserat tipsen jag har fått. Jag fäller ankaret mer kontrollerat, så långt ut jag vågar. (Svårt att bedöma avstånd bara). Jag bromsar med ankaret 2-3 gånger och ser till så att det har fäste. När jag lagt till spänner jag upp ankarlinan, sedan väntar jag ca 10 minuter. Sedan provdrar jag i ankaret. Efter det släpper jag ut en blyplätt på ankarlinan, som får löpa i en karbinhake. Blyplätten är fäst med en tamp så att jag kan reglera avståndet. Med dessa tips har det faktiskt fungerat perfekt under veckan och ofta har behövt dra loss ankaret med motorkraft. Soliga seglarhäslningar från Emil
  8. 5 points
    En liten uppdatering: Fotpumpar i kök och toa: 2000:- Satellittelefon: 11000:- (kontantkort/abonnemang tillkmmer när simkort aktiveras) Flytvästar: 10 000:- Ny EPIRB: 6000:- 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC): 8000:- Båtförsäkring: 25 000:- Reseförsäkring: 32000:- ARC-anmälningsavgift: 18000:- Skeppsapotek: 10 000:- Nödraketskit: 3000:- Mer reservdelar: 15000 minst... Nu är vi iväg på vår långsegling och båten fungerar än så länge Skepp o'hoj
  9. 5 points
    Det finns något skrivet om att ett fartyg ”på väg” ska flagga oavsett tidpunkt. Det följer jag. Är jag på semester är jag hela tiden ”på väg”, oavsett om jag ankrar eller färdas genom vattnet. Flaggan åket dock alltid ner när vi kommit till hemmahamnen och lämnar båten.
  10. 4 points
    Det finns en del videor på rediga personer som kastar tillbaks skräp in i bilar varifrån skräpet kastas. Här är en annan variant som jag inte sett förut.
  11. 4 points
    Vi har ett tvålågigt spritkök i båten, och nej det är väl inte jättebra (ffa måste det fyllas på ofta) men jag är mycket nöjd med det ändå. Jätteskönt att slippa ha gasol ombord. Och helt idiotsäkert, går liksom inte att göra fel.
  12. 4 points
    Hej! Uppdaterar denna tråd med att det till sist blev ett båtköp. Det blev både dyrare och större än vad jag tänkt, men (jag tror och hoppas att) det blev bra. Det blev en Fortissimo med nya segel, bytt motor och omfattande utrustning. Fin utvärtes, lite att piffa invändigt om man vill. Snart seglar vi hem Pecunia till hemmahamn. Mycket spännande!! Tack för support!
  13. 4 points
    Tumregeln är att inte använda silikon i närheten av ytor du kommer vilja kunna måla. I en dusch hade jag inte tvekat, utan kört silikon
  14. 4 points
    Flytvästen är 15-40 kg och inget annat. Hur ser storleken ut? Verkar den ok eller skall den bytas till en större?
  15. 4 points
    Fann ett tips på ett ställe som kan vara bra om man mekar till sjöss...
  16. 4 points
    Du gör helt rätt Ted Turner. Man skall hålla på flaggtraditionerna. Tyvärr verkar det inte som dagens båtfolk har någon aning om hur flaggan skall hanteras. Jag tar alltid ner flaggan vid 21:00/solens nedgång när jag ligger i hamn men det är jag tyvärr alltid ensam om. flaggregler.pdf
  17. 4 points
    Jag tror att det tillhör ovanligheterna att man får returnera elektronik, det kan nog också vara svårt att reklamera. Tyvärr kan man tycka, men jag skulle själv inte vara så förtjust i att någon mindre kunnig "testat" elekroniken innan jag får den.
  18. 4 points
    Ingen som frågar vad är i andra änden på slangen?
  19. 4 points
    Känner att jag måste dela med mig av denna något pinsamma historia från Arkö runt (på ost kusten). Min pappa kunde absolut ingenting om segeltrim men älskade kappsegling. Varje år tjatade han på mig att vi skulle ställa upp i diverse olika tävlingar. Detta år tack vare vädergudarna så hade vi plötsligt känning på pallen, efter en mycket lyckad spinnaker segling efter Arkösund. Sista sträckan in mot Oxelösund vred vinden mer och mer mot halvvind. Den lilla IF:en kämpade allt vad den kunde medans skummet yrande från från fören. Pappa frågade flera gånger om vi skulle byta till genua, men nu hade tävlingsdjävulen flugit i mig. "Aldrig i livet ropade jag farsan" nu hägrade pallen, till och med första platsen. Vi hade redan seglat om en X79 för länge sedan, så jag visste att segern var nära. IF:en gick som aldrig förr, och vi var nu inne i fältet med de större båtarna som Diva 39, Omega 42 och Wasa båtar. Plötsligt händer det som inte får hända, spinnaker bommen böjer sig runt företaget likt ett en stor spagetti. Och därmed grusades alla förhoppningar på totalsegern. Måste dock säga att OXSS hade väldigt fina arrangemang på den tiden. Efter det obligatoriskta bastubadet så bjöd OXSS på levande musik, och fantastisk mat, som snabbt gjorde alla på gott humör. Tack för en fantastisk fin tävling, som för alltid finns bevarad i mitt hjärta.
  20. 4 points
    Så här skrev jag i en annan tråd . "Motorrum ger en första indikation. Skitigt eller rent o snyggt. Kontroll av oljan, både på stickan och kika ner i oljepåfyllnad, inga oboyrester Koll av kylvatten om färskvattenkylning, ingen olja som flyter på vattnet Start av kall motor, lyssna efter oljud, tomgång ska kunna uppnås efter några minuters varmkörning kolla efter läckage, vatten, olja eller avgaser Känn på avgaslimpor och knän efter varmkörning, dessa ska vara kalla. Om dessa börjar bli ljumma kan det tyda på kylproblem eller defekta avgasdelar Provkörning i olika farter, orkar båten upp i plan eller segar det rejält. Kontroll av kylning och motorns gång Här kan man göra en fullgasrepa på någon minut. Temp får ej börja skena. Direkt efter fullgastest med motorn riktigt varm ner på tomgång och kolla oljetryck. Inga varningslampor får blinka eller mätare i rött fält. Kolla att laddningen fungerar Efter provkörning så kan man ta ett komprov. Och kolla oljan igen. Kan båten tas upp så kontroll av bälgar och drevolja. Har båten axlar så kollas axelgenomföring ma på läckage, även oljan i backslaget kollas." Kombinationen båt motor var på sin tid vanlig så där är inga konstigheter Här vill jag höja ett varningens ord för AQ130 är en gammal motor, AQ100 drevet likaså Renoverad motor kan betyda allt från totalt genomgången med alla slitdelar utbytta till uppfräschad med lite färg. Jag förmodar att den är sjövattenkyld och då tar toppen stryk (rostar sönder) med tidens rand. Är den färskvattenkyld så är det naturligtvis ett stort plus. Problemet med gamla B20 Aq130 brukar vara kylproblem vid belasting dvs båten måste vara i sjön för att kolla detta. Likaså är det vanligt fel med vatten i oljan av olika orsaker. Då båten står på land så är ett kompprov ett måste efter den varmkörts. När är avgaslimpan bytt? Är det över 12 år sedan eller aldrig, dra av kostnaden på priset för en ny sådan Sedan drevet, här måste du kolla bälgen, när är den bytt, och oljan i drevet. Kolla även att fram o back funkar går att göra på land. Ett vanligt problem med 100:a dreven är att växelkonan är slut, då slirar propellern vid lite motstånd. Går inte att se på land. Avgasstöveln som sitter på sidan av drevet är nästa bekymmer, den brukar rosta sönder så intagen för kylvatten i den samma blandas med avgaser vilket gör att motorn går varm. Den finns inte att köpa som reservdel längre. Men går att fixa med ett separat vattenintag i botten. Du skriver att du är okunnig, har du ingen du kan ta med dig som kan lite grann. Vi har sett flera trådar på senaste tiden där folk köpt båt i god tro och står sedan med enorma problem och kostnader.
  21. 3 points
    Det är väl knappast rimligt att tro att ett eventuellt svenskt båtkörkort helt skulle åsidosätta de av Sverige ratificerade IMO (FN:s marina del) konventionerna? Det är lika osannolikt att ett fartyg i Sverige skulle behöva flera befälhavare som att alla passagerare i en bil ska behöva ha bilkörkort. Man kan också anta att Sverige inte kommer jobba internationellt för att försöka ändra på avsnitten om redar och befälhavaransvar. Det är inte precis lokala trafikföreskrifter det handlar om.
  22. 3 points
    Absolut mest bränsle/ distans går det åt vid tomgång och friläge.
  23. 3 points
    Den där sjön ligger ju intill Ammarnäs. Vill inte mycket till att nån lokal fiskare med ekolod kört runt en massa där, kanske till och med avsiktligt för att kartlägga.
  24. 3 points
    Nu blev någonting väldigt fel.
  25. 3 points
  26. 3 points
    Här är ett suveränt exempel på landgång från "Praktiskt Båtägande", där man har bra bredd på landgången. Man har använt en stege med plywood och matta på baksidan.
  27. 3 points
    Skummat igenom tråden och inte sett nämnas att en plastbåt verkar vara halare än glansis för de flesta hundar. Lägg gärna en mattremsa eller något där du vill att han ska gå. Teakdäck är kanon. Tänk på att 10,5 hundår är dryga 70 människoår. Förvänta dig inte några akrobatkonster. Han KAN hoppa men troligen får han lida av det efteråt beroende på status på höfter och knäleder. Förövrigt är ju hundar som mysigast när de kommit upp lite i åren. Valle. Belgisk vallhund/schäfer på 10 månader i 30 knops motvind.
  28. 3 points
    Prova att titta akterut ibland i de olika farterna...
  29. 3 points
    Hyrskotrar är ett helvete. Att hyra en skoter är inte gratis. Det kostar en bra slant per timma. Att sedan skvalpa runt som en barkbåt i 7 knop med en tjusig kvinna bakom sig tänker ingen göra. Det är dålig utdelning på hyrpengarna. Jag tror det blir lättare att införa körkort för skotrar specifikt. Det är en sådan speciell farkost så det skulle kunna motiveras. Då är det upp till uthyraren att kräva körkort. Men det går inte att komma ifrån grundproblemet. Man vill få valuta för sin stund på skotern. Det tillsammans med "kung på sjön" blir en svår nöt att knäcka. Även med körkortskrav. Polis/KBV behöver i sådana fall vara på plats hela tiden. Vid Hornsberg ligger KBV ibland med större fartyg under större delen av dagen. Då är det förstås lugnt. Men så fort katten är borta... Däremot kan 50% av alla som kör motorbåt i Sthlm gärna få gå en SVALL-KURS, för det tycks vara ett mysterium att förstå sig på sin egen båts effekt på förtöjda båtar när man helt aningslöst kör förbi alldeles intill en marina eller båtklubb i 10-12 knop
  30. 3 points
    Med erfarenhet av en 10,5 år gammal och 29 kg tung schäfertik försöker jag att svara på dina funderingar. Jag har haft annan större schäfer tidigare och faktiskt mellanpudlar långt tidigare. Det är nog ingen slump att andra båtägare tillika hundägare väljer mindre hudraser.... Doberman, amstaff och rottweiler är ju alla kända som goda vakthundar, schäfern också, det är ju bra, men kan ställa till det. Det kan ju bli svårt att få båtgrannarna på utsidan vid långsides tilläggning.... Simmare, kajakpaddlare och förare av vattenskotrar liksom svanar och kanadagäss skälls ut om dom kommer för nära. Tik ombord är inte detsamma som teak ombord. Tikar (inte bara bland hundarna) kan vara griniga mot varandra. Hanar har sina sidor, men det kan vara mer lugna och eftertänksamma, men det är ras- och individbundet. Båten du har är ju som man säger på modern svenska ”walk around” det kommer säkert hunden att gilla, men tro inte att den varesig kissar eller bajsar ombord på däck, inte ens i nödfall. Sådant skall göras på land gärna på en grästuva. Det finns någons slags renlighetstänkande hos hundarna, man kackar inte i eget bo. Båten blir till ett revir som vaktas. Vår hund vaktar även grannbåtarna om hon fått hälsa på dess besättningar. Ombord och landstigning... ja det kan vara svårt från fören om förstäven är hög och det finns rullfock och annat i vägen. jag har ju motorbåt med bred peke och där hoppas det obehindrat iland och ombord. Långsides även från höga betongkanjer ned på akterdäck. Men alla hundar är olika, och olika försiktiga. Måhända kan en gammal hund vara mer tveksam, men dom lär sig. Att bli lyft och ombordhissad i flytvästens handtag gillas inte, iallafall inte av våran hund. Jag byggde en gång en landgång, den hoppade våran hund över, hon tycke mest den var i vägen. Flytväst, näst största modellen bör passa. Tag med hunden och prova i butiken. Mat och vatten, ja vi har en dubbelbottnad vattenskål med skvalpkant, finns i välsorterade hund- och kattbutiker, sedan en vanlig matskål. Stora hundar uppskattar om mat- och vattenskålarna placeras högt upp så dom slipper böja sig när dom äter och dricker. Gillar att bada... tja det är ju roligt, men även ett problem. Vi har problem vid ingång till naturhamn eller en bra hamn med bad som hunden känner till sedan innan, hundar har bra minne och god lokalkännedom. Då blir hon tokig och ylar, ”jag vill bada, nu omedelbart, meddetsamma”. Det har hänt att hon smitit och hoppat i på något mindre bra ställe. Men vår hund hoppar inte i vattnet om hon inte vet att hon kommer upp igen. Sjösättningsramper och kajakbryggor anser hon är bra badställen. Vid sanktionerat bad är flytväst bra, då simmar hunden högre upp i vattnet och dricker inte så mycket saltvatten... lång lina och handskar på husse eller matte är bra för att inte få brännskador i händerna när hunden drar iväg. Saltvatten är onyttigt, kan ge saltförgifrning om hunden dricker mycket, ger lös avföring om hunden dricker litet. Bra att kunna spola av hunden med färskvatten efter bad, då det annars börjar klia i pälsen eller huden. Hundens päls blir också som svinto, stålull, efter ett bad i saltvatten. Hundbad företas på förmiddagen, inte på kvällen! Man vill inte ha ned en blöt hund i kojerna på kvällen. Bra att torka den blöta hunden torr för att undvika hudproblem. Aktivitet, vad gillar hunden att göra? vår hund måste aktiveras emellanåt med något spår eller någon sökövning för att få utlopp för sin energi. Långa promenader gillas, men det kan bli svår i naturhamnar på små öar. Havstulpaner, vassa stenar, snäckskal och glasskärvor är inte bra för hundarnas tassar, se till att ha litet förband ombord, elgape funkar tillfälligtvis, hundar har gott läkekött, småsår läker på en dag. Silikontossor att sätta på tassarna kan vara bra om skadan har skett, även förebyggande om hunden accepterar sådana. Sol och värme är inte så bra för hundar, se till att få in hunden i skuggan om det blir för soligt. Andra små och tykna hundar skall man vara på sin vakt emot. Chihuahua tror dom har en Grand danois kroppstprlek, kallas för ”utökat självförtroende”, se upp dom är farliga och ofta även ouppfostrade. Sand och annat bös... Ja på sandiga öar har jag ibland haft en balja med vatten på fördäck eller på bryggan att skölja tassarna i gäller inte bara för hunden utan även barnbarnen. Nu låter det som om det är skitjobbigt med hund ombord när jag läser mina egna rader här ovan, men tvärtom, det är en bra kompis och bra besättningsmedlem, som då trivs gott ombord där hon har väldigt god koll på familjen/flocken/besättningen. Men bara men ger hunden rätt förutsättningar som inte är allt för stora så får det jättebra, men embarkeringen och debarkeringen får du nog lösa själv, vår hund hoppar lika bra som en gräshoppa.... Voff, voff.
  31. 3 points
    Hej Jag startar den här tråden då jag hoppas den kan hjälpa andra med samma problem. Jag har under flera års tid haft ett problem med min Md5b, den har lite då och då tappat kraft och inte orkat varva, den har dock aldrig stannat utan gått på lågt varv en stund och sedan kommit igen och gått som vanligt. Problemet har blivit vanligare och vanligare och när vi sjösatte i våras var det helt hopplöst, det hände hela tiden. Jag har hela tiden trott att det hade med bränslet att göra och har därför riktat in mig på det. Det första vi dök på när vi började var bränslefiltren, vi bytte dem utan förbättring. Därefter bytte vi matarpump, ingen förbättring.' Efter det rev vi ut tanken, (ett besvärligt jobb på en Hr26a, men jag fick ner chaufförskroppen i styrbords stuvfack och lyckades med möda och besvär att få upp tanken). Nere i tanken satt en sil som för ögat såg att ha tätat igen, kapade bort den och trodde att problemet var löst, det var det inte. Tanken innehöll heller inga dieselbakterier. Nästa steg blev att leta efter tjuvluft i bränslesystemet, vi sökte med hjälp av startgas och åtgärdade några ställen, motorn hade kvar problemet med att bli orkeslös men kändes mer lättstartad. Nu kommer vi till lösningen, vi kopplade in en multimeter för att kolla hur generatorn laddade, detta gjorde vi bak på generatorn samt på startbatteriet. Värdena vi fick var inte bra, de kunde ligga som de ska, strax över 14v, för att sedan gå ner till 12,65v för att en stund senare gå upp över 17v. När den visade 17v la vi i backen förtöjda vid bryggan, helt orkeslös, när laddningen gick ner mot normala 14v gick motorn normalt igen. Vi bytte laddningsregulator bak på generatorn (ett 5 minuters jobb) och nu både laddar och går motorn normalt igen. https://www.startmotor.se/sok/?submit=Sök&vad=83316003 400kr var det lätt värt att till slut lösa problemet. Mvh Tedde Den trasiga regulatorn på bilden.
  32. 3 points
    Ödmjukhet räcker långt, men det är just där det ofta brister. Blir det krav på körkort, kommer inte alla orka böket och vi slipper en del av de som stökar runt. Tyvärr missar då också vettiga människor det fina med båtlivet. Det moderna med att inte äga, utan låna, hyra och vara med i pooler mm har sänkt trösklarna för att göra saker. Samtidigt har det också gjort att de man stöter på ofta inte vet vad de gör och egentligen kanske inte är så intresserade av att lära sig heller. Det gäller fler sammanhang än bara på sjön.
  33. 3 points
    Så är det, men för att det ska ha nån effekt skulle man behöva skala upp sjöpolisens och kustbevakningens resurser enormt för att i praktiken dels fånga de som gör dumma saker så att de blir av med "körkortet" och dels fånga de få som blivit av med det. Trafik till sjöss är så radikalt annorlunda jämfört med trafik på land, så det är inte rimligt att tänka sig att det ska fungera på samma, eller ens liknande sätt.
  34. 3 points
    Diesel på land kostar max 14:- kr/l så du har blivit lurad på 80:- kronor... 😉 Jag tror nästan alla uppskattar att sjömackarna finns och många förstår att säsongen är kort. Årets resultat för en sjömack bygger till stor del på ett par tre månaders försäljning. Vill man ha sjömackar och annan service i kustbandet? Om svaret är ja så betalar man extra för den servicen. Om svaret är nej släpar man med sig bränsle, mat, mm. hemifrån.
  35. 3 points
    Hej alla! Bytte spridare på maskinen, vilket var felet. tydligen en av spridarna som var kass. (Öppnings-tryck alldeles för lågt) detta pga fjädern som gått sönder... så, alla domedags-människor som är rädda för ecopar.... fortsätt ni vara rädda för förändring och förbättringar! jag kommer fortsätta köra vidare på detta underbara bränsle!
  36. 3 points
    Patienterna? Vem är inlagd? Baserat på verkliga spekulationer, jag tror mekanikern snarare var Christer Petterson än Scandiamannen, men det kan ju även varit flera mekaniker som inte var överens sins emellan. Och så länge man inte hittat mekanikerns verktyg som användes den aktuella mekarnatten tror jag aldrig vi får reda på vem som är den skyldige. Jag tror att det är bäst att vi avvaktar resultatet av vad proffsen lägger fram för konklusion i denna fråga. Det blir spännande att höra hur det blir, kanske framförs resultatet av en liten hummande och harklande gubbe i pissetofflor, sliten väst , rutig skjorta och en krokig promenadkäpp?
  37. 3 points
    Rafflande historia med flera privatspanare som söker efter de försvunna 5 knopen, vem vet kanske har ni hitta 10 innan denna historia är till ända 🙂 OBS detta är på inte sätt tänkt att nedvärdera er som försöker lösa TS problem, utan mera ett uttryck för beundran av det engagemang som kan väckas för att lösa ett klurigt problem.
  38. 3 points
    Det är bra, kämpa på, snart kanske vi får svar på din mycket relevanta fundering 😋 Jag provar också: Har du kollat om det finns vatten mellan bottnarna? 😇 Vänligen /Mathias
  39. 3 points
    Full choke och låg gas orkar den inte gå på, blir för fet blandning. Därför är startläget lite förhöjd gas. När motorn sen startar måste man på vissa motorer vara blixtsnabb att trycka in choken, kanske till hälften kanske helt samtidigt som man ger lite gas.
  40. 3 points
    Hej "Wilpel" ! Jag vet inte om det kan hjälpa: "Jag har pratat med min Marina ". Jag är så trött på "proffs" ( har själv skruvat i 40 år) som snackar kompetent skit utan att ens har tittat, lyssnat, undersökt eller åtminstone skruvat ett par skruvar. Undersök primärt gärna med någon kunnig utomstående. kola motorns kondition först - komptest, bränsle, oljeförbrukning, missljud etc. " Din Marina" vill bara tjäna stålar oavsett, tyvärr... Jag skulle fortsätta hämta info från internet ( detta forum, liknande forum etc. Youtube ?) eller höra med ägare som har facit och erfarenhet av liknande reparationer. Som en del påpekar, din motor är knappt inkörd...och "plockar bort limporna kanske det är så att den rostat ännu mer" på...220 timmar ? I vilken kristallkula såg man det? ( en gång uttalade sig en bilverkstad att hjullagerbytet på min kollegas Volvo V40 skulle kosta runt 8000 :- När jag skulle ge mig på bilen för att hjälpa honom visade sig att han inte hade dragit åt hjulmuttrarna ordentligt. Ja du...)
  41. 3 points
    I USA har dom ändå haft en hygglig marknadsandel, ca 16%. Ett av huvudproblemen som BRP själva har anfört är svårigheten att attrahera återförsäljare. Och det är klart, om du själv hade ett båtvarv, hade du valt att sälja en motor med tre års serviceintervall och som vinterkonserverar sig själv? När det finns motorer som ska in på verkstad minst en gång varje säsong... Så ur den aspekten är Evinrude för bra för sitt eget bästa.
  42. 3 points
    Jo, det var lite så jag tänkte, och ja, batterier är farliga vid felhantering. Jag skulle kollat om det var syra enl. Ohm, dock utan att ta något lager av syra på fingret, utan bara strukit med fingret där det tidigare varit vätska. Sedan skulle jag kopplat isär batterierna och låtit dem vila ett par timmar eller över natten. Sedan mätt spänningen, helst med en svag belastning, kanske 10 - 20 W. Gissningsvis visar då ett av dem ett tydligt lägre värde.
  43. 3 points
    Något av de vackraste och mest stämningsfulla i samband med flagghalning på båt vi varit med om, var i Mariestads hamn för ett par tre år sedan. Låg precis bredvid en äldre finsk ensamseglare, på sin väg tillbaka till Finland via Vänern och Göta kanal. Prick 21:00 ställdes notstället upp i sittbrunnen och karln tog fram en sopransaxofon och spelade "Gammal fäbodpsalm från Dalarna". Så vackert och skört att man nästan grät. Därefter var det honnör och flaggan in. Någon vecka senare ligger vi i en smockfull Hjo hamn. Kl. 21:00 hör vi, dock lite mer avlägset, en annan svensk folkmelodi spelas. Jo, det var samma finska man, som då kommit ytterligare en bit närmare hem. Men i trängseln hamnat en bit bort från gästplatserna. Varje gång jag tar in flaggan på kvällen (händer dock inte alltid, för att återknyta till TS fråga) så minns jag finnen i Mariestad.
  44. 3 points
    Det borde vara en självklarhet att visa vördnad o respekt för den nationalsymbol som svenska flaggan är. Finnarna har som du skriver en större respekt för sin nationalsymbol, troligen för att under 40-talet fick offra rätt mycket blod för att bevara landet fritt så att de kunde fortsätta att hissa sin finska flagga. Det är likadant med norrmännen och deras hyllande av "syttende maj". Det är helt fantastiskt hur de firar att de är ett fritt land sedan den tyska ockupationen. Jag har varit i Norge vid ett par tillfällen och upplevt deras firande, det är helt otroligt vilken fest detta är för dem och hur mycket flaggviftande det är med norska flaggan den dagen. Svenskarna har inte blivit utsatta för dessa nationella påfrestningar och förstår nog inte att värdera vad friheten att få hissa (och hala vid solens nedgång) vår blågula flagga innebär.
  45. 3 points
    Ska erkänna att helt rätt gör vi inte, för barnen uppskattar även att vi för piratflagga i en spridare. Tror inte den är helt reglementsenlig, men vad gör man inte för att locka med ungarna... På tal om ungarna... Vanligaste frågan under gång: - När är vi framme? Vanligaste svaret: - Vi är på sjön, alltså är vi framme! Vanligaste reaktionen: - Meh.
  46. 3 points
    Avrapportering i ämnet; bytte brönslepump till en kopia på originalmodellen (utseende och utförandemässigt) samt ställde tomgången - båten går nu som tidigare dvs maxar över 5000 RPM och ca 28 knop i motvind och lite vågor. Motsvarande vad den gjorde förra säsongen och något långsammare än för tre år sedan (toppade 30,5 knop) men mer utrustning och packning i den nu samt obehandlat lätt beväxt skrov - får anses helt ok i väntan på ommålning nästa år.
  47. 2 points
    Jag är ingen älskare av amerikanska produkter. Men det man kan säga är att båtarna du tittar på går väldigt fin i sjön. Satsa du på en diesel, den blir också lättare att sälja när du en dag ska byta. Jag hade i mina yngre år en hel del amerikanare allt från femtiotal till tidigt sjuttiotal. V8 or var nog bra när de en gång i tiden kom i produktion, de var då tillverkade för en bil inte för en båt med höga varv. Jag har skruvat en hel del med dessa motorer och tycker inte om dem, de går bra när de är nya men när de börjar retas är det bara plocka ur och helrenovera. De dieslar du tittat på är fina maskiner med väldigt lite krångel, går och går många tusen timmar. Det som brukar strula till det är den mänskliga faktorn, sköt din motor följ service boken och den ger dig kärlek tillbaka. Det man kan säga är att 41 är en större motor med mer volym, den behöver inte arbeta lika hårt som 32 an. På 32 an har du en kompressor den kräver sin skötsel med olja och remspänning och det är inget märkvärdigt i sig. Och jag antar att du har dp 290 drev på de båda dieslarna, mycket bra drev med lite krångel hållbara och finns otroligt mycket beggade delar att tillgå om nu något går sönder. Av dessa två alternativ du har kvar så har du gjort ett klokt val om du frågar mig, det som mer kan retas är turbon på de båda maskinerna inga dyra kostnader direkt, en utbytes ligger på runt 7000 :- kanske någon krona till. 41 Maskinen är mest skottsäker och har störst slagvolym jämfört med 32 an vilken du väljer går på ett ut. Enkla maskiner lätta underhåll som du enkelt klarar själv. // Lycka till återkoppla gärna ditt köp här på Mg så vi nyfikna får veta.
  48. 2 points
    Välkommen hit till maringuiden. Du ska tveklöst gå på motoralternativ B dvs aq 41 den kommer ge dig minst krångel. En skottsäker maskin, som går billigt med lite underhåll. 32 an är också en bra maskin, men 4 cyllar, här finns lite mer kringutrustning som kan retas. Undvik bensin och v8, detta är vad jag anser iaf. Lycka till med ditt båtköp. // Peter
  49. 2 points
    Det största problemet blir ju att montera topplanternan en meter över de sammansatta lanternorna i masttoppen. 🙂
  50. 2 points
    Jeanneau brukar ha minusbrytare.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy