Gå till innehåll
onsdag 13 december 2017

Ledartavla


Populärt innehåll

(Visar mest gillade innehåll sedan 2017-11-13 på alla områden)

  1. 6 poäng
    Det är helt onödigt
  2. 5 poäng
    Tror du skulle tjäna på att bara ställa en vanlig fråga. Åtminstone jag har ingen större lust att svara på dina inlägg och frågor längre. Ditt val dock.
  3. 4 poäng
    Har ikväll fått mail från Ertec Steffan dina rutor ska finnas på lager i Norge Steffan svarade, Det har vi, hos oss så heter båten Nimbus 22 DC P-Nummer: 127 . Maila mig så får du Steffens mobilnummer De kan säkert komma till dig och byta dem under vintern, de var till mig i våras och fixade min rutbåge. Detta är väl ändå en försäkringsskada så för din del blir det väl bara självrisken. // Peter
  4. 4 poäng
    Skulle vara intressant med riktig empirisk forskning i ämnet. Fast det är bättre underhållning med antaganden, fria teorier och rent spånande, vilket jag härmed kommer att bjuda på :-) Själv tror jag inte att vatteninträngning genom gelcoaten är ett stort problem. De flesta båtar har ju utrymmen under mellanbottnar och andra dolda utrymmen där glasfibern är helt utan ytbehandling. Inte sällan ligger det vatten i dessa utrymmen vilket alltså enligt de mest alarmistiska teorierna borde vara rena döden för båten. Min gammelbåt i förhistoriskt glasfiber från slutet av femtiotalet är helt omålad på insidan. Den har mig veterligen stått utomhus med dålig eller obefintlig täckning i decennier. Följaktligen med vatten ståendes som dessutom frusit vintertid. Ändå syns inga tecken på skador i laminatet. Vidhäftningen när man lägger på nytt laminat verkar inte sämre än på min halvgammelbåt från sjuttiotalet. Kanske kontentan av den här tråden blir att somliga lägger sex liter epoxi (och därmed sex kilo) på båten för att förhindra en deciliter vatteninträngning...
  5. 3 poäng
    Ärade forum. Undertecknad kommer nu att genomföra ett vetenskapligt experiment. Eller åtminstone skapligt. En annan tråd i ämnet om hur mycket vatten glasfiber kan tänkas dra i sig under en säsong väckte mitt intresse. Läge för ett litet test alltså. Råmaterialet är en bit av däckskransen från en RaisSport 510. Den här biten har legat ute i trädgården med gelcoatsidan uppåt under några år. Har nu sågat den i sex bitar som borde rymmas i ett kärl med vatten. Men till att börja med får de hänga på tork under värmepumpen så de är torra innan de blötläggs. Efter att ha rengjort de sex bitarna från allt organiskt och annat löst material vägde de tillsammans 2928g. Nu får de torka i luftflödet från värmepumpen i säg en vecka innan de vägs igen. Därefter fortsätter torkningen en vecka till. Om vikten minskat mera då så får de hänga ännu en vecka, eller så länge att vikten inte längre förändras. Diskussion och vadslagning i ämnet är tillåtet i denna tråd :-)
  6. 3 poäng
    Så elektriker jag är vill jag bara säga till TS odd_kodd att inte skrämmas av den lite hårklyvande teoretiska petimeterdiskussionen av akademisk karaktär som pågår ovan. (OBS! detta sagt med glimten i ögat, man kan alltid teoretisera men ibland skjuter man över målet) Dra dit en paralell 6mm2 kabel, det kommer att funka hur bra som helst. Eller om det är möjligt en 10mm2, prisskillnaden är inte så stor att det borde välta ekonomin för någon som redan haft råd att skaffa båt :-)
  7. 3 poäng
    Det är inte lätt att veta hur man funkar i en stressad situation förrän man har provat. I mitt yrke håller vi på med skogsbränder. Jag var på ett seminarium där vi diskuterade vad som gick fel när man tappat en brand. Pumpen stannade - Varför? Bränslet tog slut - Varför? Han som skulle hämta tog fel dunk - Varför? Dunkarna var inte tillräckligt tydligt märkta. Slutsats - en dålig etikett gjorde att vi tappade branden! Det är alltid många nålsögon som skall passeras innan man hittar den riktiga orsaken till en situation.
  8. 3 poäng
    Ja, i detta forum får man inte några grusade planer. Ni har alltid svar. Tummen upp!
  9. 3 poäng
    Inte för att försvara Ljungbergaren eller vad han heter men ni andra motståndare är på samma löjliga nivå vilket bara ger Ljungbergaren vatten på sin våg. Dom som är för lagen anser att alla som vill dricka två glas vin till maten är alkoholister och olämpliga att köra båt. Dom som är emot lagen vill kunna ta två glas vin till maten och sedan ta båten hem utan att för den delen bli fast vid eventuell kontroll och bötfällas. De som nu och tidigare drack/dricker mer än så skiter i vilket och kör sin båt hem från sjökrogen som tidigare. Vare sig dom utgör en fara eller inte. Förlorarna är de som driver restauranger i skärgården, dom märker en nedåtgående trend i besökare och dom som väljer att stanna hemma istället för att njuta av en middag ute i skärgården. Vi vanliga semester seglare/motorbåtsåkare märker ingen skillnad. Iallafall jag håller mig inom den nivån av alkoholkonsumtion så att jag säkert kan framföra min båt på ett för mig och andra säkert sätt oavsett vad ev kontroll skulle visa.
  10. 2 poäng
    Med en vedkamin mysigt sprakande i ett hörn så skulle nog många använda båten på vintern, även om den står på land.
  11. 2 poäng
    Förlåt. Avfuktare köpte jag på ett ännu värre ställe, Biltema.
  12. 2 poäng
    Va? Vad har man då autopilot till? Tänkte inte på de
  13. 2 poäng
    Tanken med "lite längre" är egentligen mest för att klargöra att den inte ska vara kortare. Det finns ett annat fall. Säg att man får lite övergångsresistans till den grövre kabeln. Vid hög ström kan då den tunnare kabeln bli överhettad. Det mest lämpliga är att byta till en 16mm2 även det normalt funkar med två olika kablar.
  14. 2 poäng
    Efter ägt 2 båtar med mycket motorproblem och extremt mycket stress där jag riskerat driva på land har jag numera en filosofi som baserar sig på redundans. Jag har köpt en litium batteri hjälpstartare på biltema om jag behöver kraft till startmotor. Jag har också köpt ett utombordare fäste till jollemotorn på 10 hk så jag kan ha den på akterspegeln och kunna starta den snabbt om situationen behöver det. Även för er med mindre jolle-motorer rekommenderar jag detta. Även i hård vind kan en mindre motor hjälpa mer än vad man tror för att hjälpa båten i kryss och göra så att farten inte dör helt vid slagen. Samma med ankare. Ett fram (spel) och ett bak (manuellt) på rulle som kan släppas snabbt och som inte behöver ström. Drivankare som kan sjösättas fort med lina som inte trasslar sig.
  15. 2 poäng
    Cumulusen är modernast i skrovform och rigg av dessa tre. Jag hade valt den av dessa tre.
  16. 2 poäng
    Jag hade själv ett extrajobb som telefonsäljare när jag var ung. Det var otacksamt, tjatigt och dåligt betalt. Och det blev inte bättre av alla tomma pepp och klyschor från coacherna "Varje nej är ett steg närmare ett 'ja'" De flesta man ringde fick alltid övertygas - det är ju trots allt ett säljjobb. MEN....jag visste ALLTID var gränsen gick. När man insåg att kunden inte är intresserad och det man håller på med tenderar att övergå till trakasserier - då tackar man tiden och går vidare på listan. Den gränsen har suddats ut idag. Man förutsätts vara en komplett idiot som inte förstår vilket fantastiskt erbjudande som står för dörren och ett nej accepteras aldrig. Känns som alla tittar på gamla klassiska mäklarfilmen "Boiler Room" och tror dom är the shit. Det är dock sällan säljarens fel. Dom har tydliga manus. Ring ägarna mitt i natten istället "Du, jag fick ju ett erbjudande av er i veckan... jag funderar på att gå vidare. Kan du berätta lite mer...?"
  17. 2 poäng
    BSven får mig att minnas en affär som inte gick ilås. Lite OT, men speglar kanske dagens samhälle, och min skrivklåda. Jag har ett betalkort utan kredit, jag behöver ingen kredit, har jag inga pengar köper jag inget, detta är enligt mig grundbulten i min ekonomi. Jag skulle göra ett köp, saldot på mitt kort översteg med mycket god marginal varan jag skulle betala. Betalningen skulle skötas av ett nätbaserat företag, min betalning stoppades för att jag inte hade någon kredit på mitt kort! Vart är vi på väg?
  18. 2 poäng
    Spelar nog tyvärr ingen större roll för denna typ av företag och dem som anlitar sådana. För de saknar ju oftast respekt redan för dagens lagstiftning om konsumentens rättigheter.
  19. 2 poäng
    Mälarenergi är de som terroriserar mig oftast. Deras monopol på elnät här gör att vi ofrivilligt har en "kundrelation", vilket gör att de inte innefattas av NIX. De vill alltså att jag köper deras el och anser sig ha rätt att tjata om det jämt och ständigt. Är jag hemma ger jag luren till min 2årige son, han kommer ihåg ett nej ungefär lika länge som mälarenergi och de båda gillar uppenbarligen att tjöta i telefon så... winwin.
  20. 2 poäng
    Jag vet också att det ofta är unga, ibland studenter som måste ta dessa jobb. Därför brukar jag vara tydlig och korrekt men inte otrevlig i början av samtalet. Men när man inte förstår ett "nej" eller alltsomoftast både ljuger och beter sig oartigt samt inte har tagit reda på vad som gäller för lagar och regler för det de gör utan bara börjar prata goja - då får de skylla sig själva att kunden de har i andra änden inte är det lättlurade fogliga lamm som de tror och hoppas. Man bär sig nämligen inte åt hursomhelst mot folk man inte känner (inte dem heller, förresten), i synnerhet inte mot en presumtiv kund. Det är lika bra att de lär sig den hårda vägen om de inte fattat. För det finns knappast något jobb de kommer aspirera på senare i livet där man kan bete sig som en del av dem gör (om de inte blir mäklare eller bilförsäljare förstås)....
  21. 2 poäng
    Frågan är om det enbart är telefonsäljföretagen vi skall spy galla på eller även företagen som anlitar dem. Säljföretaget ger ju dessutom sken av att de jobbar PÅ tidningen ifråga, vilket säkert är sanktionerat....
  22. 2 poäng
    Hej! Trollet här. Kan du kolla mätaren? är vi anslutna? Nej säger du. Aj säger jag. Tillför inget säkerhetsmässigt säger du? Jojo säger jag. Vad var ditt tidigare yrke? Redigerad 1 timme sedan av Peter_xyz Jo elmätare har jag medverkat i kontroll av närmare ett tusental. Under de åren jag jobbade med kundklagomål, med huvudsaklig inriktning på elmätare och förbrukningsfrågor, var det vanligaste påståendet från de abonnenterna (eftersom nätägaren äger mätarna och den delen av verksamheten är monopol, så är de abonnenter - inga kunder) var;"Min elmätare går för fort". På den tiden var ju elmätarna va typen analaoga mätare - sådana där med skiva som snurrade. En sån mätare registrerar ju inte mer än normen tillåter. Händer det nåt med mätaren registrerade mätaren mindre. Sen finns det ju människor som gärna kastar bort pengar för sig själv och även för företaget de inte tro på, än att leta reda på det problem de själva har i sin anläggning - om de nu över huvud taget har nåt problem. Jag har hjälpt åtskilliga att hitta problemen med den höga elförbrukningen de hade i sin anläggning. Sen finns det ju många som vet att de har rätt och de skurkaktiga eldistributionsföretagen är de som förorsakar de enskilda kundernas höga elräkningar."Som lök på laxen" fick dessa också stå för den subventionerade kostnaden för ett mätarprov - sen hade de ändå kvar sina problem. När man - som du - rycker några ord ur sitt sammanhang, så får de i regel en helt annan betydelse än vad de hade när de stod i sitt sammanhang. Jag är ganska övertygad om att rent föreskriftsmässing så har signallampor som indikerar om det finns spänning eller inte, någon som helst betydelse för den säkerhet som föreskriften avser. Jag personligen ser en stor fördel med sådan signallampor. Jag är i grunden installationselektriker, men jobbade större delen av mitt yrkesverksamma liv inom eldistribution (elverk) både som linjemontör och i chefsbefattningar. Jag hoppas att du har förstått vikten av jordfelsbrytare - framför allt i båtar och att du i framtiden bara behöver säga aj om du skulle råka komma i kontakt med spänningsförande del. livet till sjös kan va mycket spännande och det är helt onödigt att behöva dö hemma vid bryggan, bara för att man klabbat med elinstallation utan att egentligen förstå vad man håller på med
  23. 2 poäng
    Mitt kära nättroll Peter_zyz Du har verkar inte ha en aning om hur en jordfelsbrytare och elsystem fungerar. Du har heller ingen aning om de risker som finns med 230 V växelström som dras in i båtar. En del av dina exempel - tex med bilen ovan - är helt irrelevant. Ett kan du dock berömma dig av - att du vet att den nominella spänningen i Sverige är 230/400 volt - trotts att många med mig säger 220 V i dagligt tal. En jordfelsbrytare jämför hur mycket ström som går till lampor, apparater och annat som kopplats in, och hur mycket som kommer tillbaka. Det ska alltid vara lika mycket, annars försvinner det ström någonstans, till exempel genom en person som kommit åt en strömförande del. Då bryter jordfelsbrytaren snabbt strömmen. En människa som får ström genom hjärtat tål nästan ingen ting. Jordfelsbrytare för personskydd är i regel på 30 mA. Seawolf, som ofta skriver här på MarinGuiden och ingår i SXK`s tekniska kommitte, brukar rekommendera jordfelsbrytare på 10 mA för användning i båtar. Seawolf har bl.a. skrivit boken "Elsystem för båtar" https://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/bocker/handbocker/el/elsystem-for-batar I min ungdom gick ett bromsrör, när jag skulle stanna i en T-korsning med min bil. Jag körde dessutom alldeles för fort. Bilen voltade och hamnade upp och ner i diket på andra sidan vägen och blev skrot. Jag hade inget säkerhetsbälte - det var inget krav på den tiden. Jag klarade mig utan en skråma - la mig ner i framsätet "när det gick åt skogen". Detta bevisar inte att säkerhetsbälte är helt onödigt. Jag hade tur. Vakna upp ur din fantasivärld, mitt kära nättroll.
  24. 2 poäng
    Ja, tyvärr. Jordfelsbrytare är ett illa valt namn. Det borde heta tex Obalansbrytare el likn.
  25. 2 poäng
    I hästsamanhang skall man dra öronen åt sig när dom säger ”unghäst med potential”... Farsan gick på den för jämnan och herrejävlar vilka blåmärken man har haft efter att hästskrället tvärnitat/panikskenat så sulkyn suttit kilad i stalldörren. Om man tycker båtfolk är speciella, säg hej till hästfolket.
  26. 2 poäng
    Hygrometrarna i våra båtar visar 63-65% efter ett antal dagar, lite olika beroende på väder, med användning av elektrisk avfuktare. Jo, visst blir diskussionerna många gånger tämligen meningslösa om man inte vet tillräckligt mycket för att föra en konstruktiv diskussion. En del inser att de inte är världsmästare och läser därför gärna för att lära sig, medan en del inte inser att de inte är världsmästare och skriver därför gärna för att lära andra...
  27. 2 poäng
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare De kallas ibland för fasfelsbrytare då de har funktionen att bryta strömmen om strömmen genom fasen inte motsvaras av strömmen genom "nollan". Jag tycker det är en fantastiskt bra produkt!!!
  28. 2 poäng
    Efter att ha letat mer info så kan jag konstatera att rullrevning utan förstagsprofil är ett problem för segel som är uppbyggda av flera skikt, som då kan delaminera. Men inte för segel i ett enda skikt, som enkla dacronsegel. Jag har också bestämt mig för att sikta på lite mer avancerade laminatsegel. Nu har jag lite mer överblick på ekonomin framöver och ser att utrymmet finns.
  29. 2 poäng
    Här måste jag säga att jag blev förvånad av att trä innehållet så mycket fukt i jämvikt med luft. Siffran på 10 kg per 100 kg trä (vid avfuktning, ännu mer finns kvar i träet) verkar ju vara närmast i underkant, i vart fall ingen överdrift. Luftfuktigheten en 15-gradig septemberdag är väl mycket hög, över 80%? Det är ju påtagligt fuktigt i båten då. Här har vi också en utmärkt förklaring till mätdatan som presenterats någon sida bakåt. När båten avfuktats, är det troligen träet som absorberar all tillkommen fuktighet i några veckor. Först när träet är i jämvikt, eller nästan jämvikt, med ruffluften börjar luftfuktigheten i båten öka. Om man har träklädda ruffväggar är nog inte några tiotal liter vatten från olika källor inuti båten omöjligt. Det trodde jag inte i början av tråden.
  30. 2 poäng
    Ett prylsamhälle där politikerna sponsrar en extra cykel som du egentligen inte behöver och framför allt inte kan använda samtidigt som den bra cykel du redan har. Det är ju en fantastisk miljösatsning. Mackey
  31. 2 poäng
    För att veta varifrån fukten/vikten kommer är det ju bra om vi kan utesluta en källa till vikt. Jag gör ett försök att att börja reda ut om det är grusplanen eller båten som gör att vi i vår båt avfuktar flera tiotals liter på en vecka. Jag räknar på 10 liter på en vecka för enkelhets skull. Det är en rätt liten del av verklig avfuktnin. 1 m3 luft som är 10 C varm innehåller 10 g vatten vid 100 % relativ fuktighet. Om det hela tiden är maximal fuktighet på grusplanen och avfuktaren tar bort all fukt ur luften måste det komma in så här mycket luft: 10 liter = 10 000 g 10 000 g / 10 g per m3 = 1000 m3 Om avfuktaten sänker fuktigheten från 100% till 50% - vilket stämmer bättre med vad vi ser i verkligheten - blir det 2000 m3 luft som ska in och ut ur ruffen, men jag räknar med 1000 m3 så får vi se. Vad blir luftutbytet med grusplanen per sekund? 1000 / 7/ 24 / 3600 = 0,0017 m3/s Hur stora öppningar har båten? Om man stoppar trasor i stötte hål och tejpar igen det mest uppenbara så har vi springor runt ruffluckan och några genomföringar kvar. Säg att det är 2 mm springa runt hela ruffluckan och att ruffluckan har två meters omkrets. 0,002 x 2 = 0,004 m 0,0017/0,004 är ungefär 4 m/s Lika mycket ska ut någon annan stanns... Genomförningarna! Vi har tre 40 mm genomföringar om man tar i lite. 3 x 3,14 x 40/1000 x 40/1000 / 4 = 0,0038 m2 Här blir det också 4 m/s Känns det troligt att det kontinuerligt blåser 4 m/s in i springan runt ruffluckan och lika mycket ut genom genomföringarna? Inte för mig i alla fall, men... Det märkligaste av allt är att är att när ruffen är torr (55-60 % RF) och avfuktaren stängs av så upphör plötsligt luftväxlingen mellan ruffen och grusplanen nästan helt. Ruffen håller sig torr i flera månader. Något annat som också är konstigt är att avfuktaren tar bort mycket mera vatten i början av avfuktningen än mot slutet. Det verkar som att det slutar blåsa in i båten när ruffen är som torrast. Finns det någon som kan påvisa motsatsen, dvs att det är varvsplanen eller universum som avfuktas? Mackey
  32. 2 poäng
    Verkningsgrad är ett misshandlat uttryck och ganska besvärligt att reda ut angående propulsionssystem så jag undviker att gå i polemik med dig på detta ämne men jag vågar påstå att man tryggt kan göra följande val från ett praktiskt perspektiv: Välj duoprop om du vill ha diesel/inombordare, välj singleprop om du vill ha bensin/utombordare. Då får du de bästa kompromisserna på marknaden.
  33. 2 poäng
    Slutsatsen av den här tråden är alltså! För den stackars ägaren av den förlista båten är det för sent. Skadan är redan skedd. Vad har vi lärt oss? Jo! Att ha seglen förberedda även om man bara ska transportera sin båt. Själv blir jag lite nojig när jag åker motorbåt nära läkust. Jag brukar fundera på vad vi gör om motorn lägger av!
  34. 2 poäng
    Tack alla goa människor för de tips ni lämnat. Klisterborttagare funkade sisådär. Provade på en yta och visst, det löste upp del av det gamla limmet men smetades ut när jag torkade av det. Provade en osilerande slipmaskin med utsug till dammsugaren och 40 papper men slippappret smetade igen ganska omgående. Till sist köpte jag Biltemas grovrengörare och det var som att komma till himlen, det tog inte så lång tid innan jobbet var klart. Avslutningsvis ska jag köra över med den isolerande slipmaskinen med grovt slippapper så får jag en jämn och fin yta. Beklädnaden kommer att bli självhäftande vinyl.
  35. 2 poäng
    Jag chansar aldrig på att dieseln är fri från vatten oberoende av var jag tankar. Efter att ha "köpt vatten" (i och för sig inte så hög inblandning som smoegen) på en båtmack så skaffade jag en tratt med vattenavskiljande filter. Det kommer inte en droppe vatten genom det filtret. Å inget annat skräp heller. Tratten (eller tillverkaren) heter SmartTech. Välj den stora modellen, den lilla har för liten genomströmning för att hinna svälja det som kommer ur pistolmunstycket på macken.
  36. 2 poäng
    Kalkyl och kalkyl... Jag resonerade så här: Min båt är ungefär 2,5x7 meter i vattenlinjen. Jag tar i, och räknar båten som fyrkantig då skrovet buktar. Laminattjockleken är kanske 6 mm. Jag utgår från att järnkölen suger försumbart med vatten. Det betyder att skrovets volym under vattnet blir 25x70x0,06=105 liter. För att få i 100 kg vatten i 105 liter skrov, måste skrovet vara av Wettex-duk, och det är det inte på min båt i alla fall. Jag gissar därför på mätfel vid vägningen, lastbilsvågar är ibland inte direkt under av precision. För övrigt har jag epoxybehandlat min båt; jag var ändå tvungen att slipa bort all flagande bottenfärg så då passade jag på att göra det när jag ändå hade byxorna nere så att säga.
  37. 2 poäng
    Dags att följa upp detta ärende och berätta vad som hände. Jag tog fleras råd att kontakta Skruvat och förklara situationen. De kontrollerade med sin leverantör som medgav att bilden inte stämde med leveransen. De erbjöd sig att häva köpet och att jag fick pengarna åter. Jag påpekade att jag ville ha pollarna/knaparna men att Skruvat fortfarande var skyldig mig för mothållen. Jag hittade mothåll på deras hemsida som tyvärr var av fel storlek (större eller mindre). Jag bad helt enkelt om att de skulle ge mig kompensation för priset av mothållen så jag kunde leta efter lämpliga i annan butik. Jag påpekade närmast storlek och vad summan blev (för 6st). Jag trodde nog inte att de skulle acceptera detta och att jag skulle behöva bli besvärlig för att få till en lösning men jag misstog mig grovt och därför vill jag göra rätt för mig och berätta följande: de betalade tillbaka den föreslagna summan utan knussel och snabbt som attan, inom ca 30min efter jag skickat mitt mejl med min åsikt/förslag så plingade det till på swish. All heder åt detta företag som vill vara kunderna till lags och förstår att goda kundrelationer är viktiga!
  38. 2 poäng
    Jag håller helt med men även normal prutning är något vi svenskar inte kan. Jag begär 1000 kr. Spekulanten bjuder 800 utan att ha sett varan. Jag frågar varför S inte anser att varan är värd 1000? Inget svar. Man vill betala mindre men kan inte motivera med ex. varans skick, andra liknande objekt till salu etc. Enda motivet är att man vill betala mindre, och det vill vi ju alla.. Kom hit, titta på varan och säg sedan vad du anser den vara värd och varför. Sedan kan vi pruta.
  39. 2 poäng
    Jag tror det är när personen själv inte äger något internet...
  40. 2 poäng
    ”Obs! Lånad mejl” Varför lånar man en mejladress?
  41. 2 poäng
    Jag har faktiskt aldrig levererat segel till ex Maxi 77 där P & E måtten varit annorlunda än vad som angivits som standard. Det betyder såklart inte att det kan finnas varianter som jag inte sett.
  42. 2 poäng
    Det är väl så att det är lätt att gå vilse i en lövskog. Just för att man inte ser ett barr och inte har en kotte att fråga.... (Förlåt för OT)
  43. 2 poäng
    "Friktionsfria vinterdäck ingår" Ja, sök på "friktionsfria" och man förundras över hur många träffar man får. Ibland även från företag. Då är ju liksom idén med däckens funktion förfelad....
  44. 1 poäng
    Fartyg isoleras men glas eller mineralull så nog funkar det bara det finns en luftspalt mot skrovet. Men jag tror det blir enklare med frigolit.
  45. 1 poäng
    Om jordkabeln förlorar kontakten med objektet så fungerar jordfelsbrytaren i alla fall. Jordfelsbrytaren har över huvud taget ingen kontakt med jordkabeln. Den innehåller en jämförelse mellan ström ut i fasen med ström som kommer tillbaka i nollan. Om skillnaden är större än jordfelsbrytarens gränsvärde, vanligen 30 mA (men för våtutrymmen i t.ex. Tyskland krävs 10mA), så bryter den både fas och nolla inom dess utlösningstid på 0.1 sekund. Jordfelsbrytaren ser alltså till att ström som "rymmer" och kanske går genom en människa skall bryta spänningen. Ström på 30 mA under 0.1 sekund eller mindre genom en människa leder normalt inte till skador. Ström på 10 mA genom en människa orsakar normalt inga skador på en människa även om den pågår längre än 0.1 sekund. Om man har 230VAC ombord på en båt (som f.ö. bör ses som ett våtutrymme) så kan fukt mm. leda till att det läcker ström från fasen till båtens egen jord (vanligen minus 12V) vilket kan ge en elektrolytisk korrosion. När läckströmmen överstiger jordfelsbrytarens gränsvärde löser den ut. Man minskar alltså risken för både personskador och för elektrolytisk korrosion om man väljer en jordfelsbrytare på 10mA.
  46. 1 poäng
    Jag säger inte att alla 10 literna i veckan kommer utifrån, men om vi säger att hälften gör det..? Då är vi på tre veckor nere på att du avfuktar femton liter. Nu börjar rimligheten infinna sig. Otätheter finns överallt i båten. Ta bara en sådan sak som att motorrummet är ventilerat för att få in luften till dieseln; när man ligger på land tar man av huven till motorn för att slippa kondens. Bordgenomföringar. Springor till stuvarna i sittbrunnen där luckorna öppnas under presenningen, och är de inte öppna så finns det springor. Värmarens tilluftsledning. Osv. Jag vill också poängtera om att det inte ”blåser”, utan att fukten vandrar från den fuktiga luften till den torra luften genom otätheter.
  47. 1 poäng
    Om det nu är så att man verkligen avfuktar en oförklaring mängd vatten ur båten på hösten...kan det inte vara vatten som t ex ligger mellan innerliner och skrov? Alltså inte bundet, utan glatt plaskandes. Min maxi 77 har en del tomrum mellan innerliner och skrovet med öppningar på platser där vatten borde kunna samlas. Kanske är drt ännu mer på andra båtar.
  48. 1 poäng
    Tack för hjälpen Stavhammar - nu har jag fått in min nya emailadress i mina kontouppgifter
  49. 1 poäng
    Denna bok ska jag inskaffa till sommaren 2018, Då går vi "all in" för att förhoppningsvis utforska nya delar i vår vackraste del av Sverige, Stockholms skärgård ! Denna ger uppslag om nya platser. Har själv inte hunnit med så mycket ännu, men hoppas på ett bättre 2018.
  50. 1 poäng
    Då gjorde du det vanligaste felet vid kontaktlimning - att inte låta limmet torka tillräckligt länge innan du satte upp mattan. Du ska kunna ta på mattan utan att det klibbar innan du sätter mattan på plats. Det verkar finnas en villfarelse att kontaktlim ska vara kladdigt för att fungera. För dem som inte tror på att låta limmet torka ordentligt innan montering så kan jag bara rekommendera att prova med några småbitar matta på en spillbit av plywood efter att limmet torkat ordentligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00







×