Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2019

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2019-02-19 på alla områden

  1. 4 poäng
    Det jag försökt säga är att Delta är ett skitbra ankare (har jag hört), och det finns ingen anledning att överdimensionera det utöver vad tillverkaren anger som lagom. 7 kg är förmodligen lagom vid 99% av alla svajankringar, 10 kg är med marginal, 16 kg är bara onödigt tungt att hantera. Sedan har jag också förstått att det mesta på västkusten verkar vara liiite värre och svårare än på andra delar av jordklotet, och allt som sker i andra delar av landet är inte tillämpbart på västkusten av den anledningen, men jag väljer att bortse från det 😁 Jag har t ex fått förklarat för mig att när det blåser 10 m/s på västkusten, är det mycket kraftigare än när det blåser 10 m/s på ostkusten. Bara en sådan sak! 😂
  2. 1 poäng
    Även mitt?🙄
  3. 1 poäng
    Det bör finnas tester med den motorn att få tag på. Jag personligen vill dock alltid ha minst den motorstyrka båten maximalt är tillåten att ha. Är allergisk mot den känsla som en undermotoriserad farkost ger...
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Min erfarenhet är att helst ankra på mellan 6-10 djup och minst 20 m kätting, då ligger båten stadigt o stilla. Är det grundare än 5-6 m så blir kättingvikten så liten att båten i alla fall ligger och pendlar i sida, nästan som när man använder vanlig lina. 20 m kätting är minimum om det inte är väldigt trångt och lugnt väder. Vid 10 m djup så åker alla 30 m ut. Jag svajankrar ofta och använder ett Deltaliknande ankare (12 kg Ultra, 15 kg Delta fick inte plats i fören och jag tyckte 10 kg Delta var lite för klent) och 8 mm kätting, båtvikt ca 5,5 ton. Jag har lyckligtvis elektriskt ankarspel (som fungerar ) så hemtagningen är inget problem. Ankargrejorna är testade i 22 m/s och vi låg stilla (många som draggade o fick ankra om den natten...). Kan bara hålla med tidigare skribenters uppfattning om Gunnars/Eileans (RIP) kunskaper inom detta område. Han har varit en viktig inspirationskälla för mig när jag skaffade nuvarande ankringsutrustning.
  6. 1 poäng
    Jag har kommit till ett stadium i livet där jag känner att det är dags att på allvar utforska min stora dröm, nämligen att segla jorden runt. Nu har jag suttit och surfat runt lite och letat information men skulle behöva lite hjälp av er med erfarenhet, var kan jag söka reda på sådan information om vad för dokument som krävs i de olika länderna, hur jag söker visum när jag redan befinner mig till havs (det är ju lite svårt kanske att söka för alla ställen innan jag ger mig av?), ekonomiska kalkyler, finansiering, ja allt av värde. Vad är steg ett i att förverkliga drömmen, om ni förstår hur jag menar? Givetvis båt rustad för långfärdssegling, men just den biten är i mina överväganden nu det lilla problemet. Jag skulle bli oändligt tacksam för alla svar, allt i från länkar till hemsidor, grupper, "att-tänka-på-tips" eller tips på båtar som söker besättning. Mvh Marie
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Hej Roger jag har sett att folk monterart 7” jag tänkte själv montera en, men skall försöka med en 9”. Få nog flytta om och ev. Ta bort några mätare. Kolla på https://www.facebook.com/groups/2152694251715512/?ref=share där finns bilder på integrerade plotters.
  9. 1 poäng
    Jag har en 28 Sport -12. Också väldigt nöjd.
  10. 1 poäng
    Och alla som har tre öglor fram på sin jolle - här är ett tips hur man fixar bogserlinan. ( som jag själv fick här på Maringuiden men jag orkar inte gräva fram tråden? ) 1) Ordna en ring i RF, finns ofta i båttillbehörsaffärer faktiskt. Ca 4-5 cm diameter. 2) Ta en separat ca 4-6 m lång lina, ev flytlina om du kan hitta bra kvalitet 3) fäst en ände i en ytterögla på jollen 4) sedan trär du så här: från ytteröglan genom ringen, genom mitt öglan och genom ringen igen och ner till motsatt ytterögla där du knopar fast linan. 5) du har nu en fast monterad ring som tar och fördelar krafterna lika vid bogsering. Klart! Funkar perfekt. Känns bra att fördela krafterna på jollen, det är "drag" vid bogsering...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00







×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy