Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-06-27 på alla områden

  1. 18 poäng
    Idag är det 20 år sedan jag reggade mig som medlem här på Maringuiden. Har för mig att jag satt och hade lite att göra på jobbet när jag reggade mig. Var med ett tag innan dess och skrev som gäst, vilket gick på den tiden. Vet inte om man ska fira eller fundera på om man är riktigt klok. Jag bestämmer mig för att fira. Det är roligast så. Hoppas vi alla får en bra fortsättning på båt-sommaren!
  2. 9 poäng
    Hej! Hoppas jag svarar rätt på mitt inlägg nu. Är första gången jag ställt en fråga i detta forum. Först av allt ett mycket stort TACK för att ni ställt upp och gett olika förslag på lösningar. Detta har verkligen hjälpt oss på riktigt! Denna båten vi har nu är ny för oss sedan i slutet av förra säsongen så mycket att lära. Svaret på vår gåta med gas var varken gasläcka (huvudkranen var avstängd och inte helt rätt symtom för denna gas), eller septiktanken (som ni skrev borde inte den ge tillräckligt med gas även om det luktar illa. Vi har dock neutraliserat doften enligt förslag och skall åtgärda vidare för säkerhets skull). Svaret var istället som flera av er skrev att läckande batteri till bogpropellern under sängen i förruffen. Vi hade bytt 4 batterier men fanns visst fler i båten, totalt 8 st.... Enligt försäljningen var alla batterier i båten nya förra säsongen.... så nu går vår utredning vidare med om det överladdas eller inte. Har köpt nytt batteri. Lite läskigt att sova över fortfarande...
  3. 6 poäng
    Hej Jag har inaktiverat dom förhatliga Överlagringsannonserna nu. Detta kan ta upp till en timme för att slå igen för alla besökare. Om det dyker upp nya fulingar som är oönskade så skicka PM eller maila mikael.stavhammar etc. Trevlig måndag!
  4. 5 poäng
    Trodde att Arkimedes princip var att när en kropp sänks ner i ett badkar så ringer telefonen.
  5. 5 poäng
    Det blev en missuppfattning ombord då barnbarna var med. Jag hade pratat om att vi var tvungna att omgående fixa med sugtömning. Äldsta barnbarnet hade hört fel, trodde jag sade ”surströmming” och blev litet besviken när dom inte hade surströmming i den sydbohuslänska ICA-butiken. Jag gillar inte surströmming, men tycker det är bra med sugtömning, och den enda gemensamma nämnaren är väl lukten…. 😀
  6. 5 poäng
    Att bälgar ska bytas varannat år är rent trams. Om man byter vart femte eller vart sjätte år så har man goda marginaler. Det är först om antalet år mellan byten passerar 10 som det verkligen kan bli riskabelt med risk för torrsprickor och läckage.
  7. 5 poäng
    Hade tänkt övernatta, besöka restaurang, komplettera förråd i Trosa. Det fanns en del tomma platser, men alla med en skylt "Reserverad dockspot". Och om man skulle vilja boka så måste det göras före kl 10 samma dag. Så det fick bli svajankring i en vik och spendera i Nynäshamn i stället. Sorry Trosa, men ni kan ju alltid höja kommunalskatten.
  8. 5 poäng
    Kan upplysa att ismaskin och dammsugare gick att köra samtidigt nu med den nya invertern.
  9. 5 poäng
    Dockspot är skit! I helgen som gick fanns det egentligen inga lediga båtplatser i Skärhamn bara ett tiotal Dockspotplatser som var tomma. Hamnvärdarna avvisade minst två båtar från dockspotplats, den ena var en tysk segelbåt på omkring 28-29 fot med en barnfamilj ombord som hade haft en tuff segling från Skagen, med sjösjuka barn (dom fick senare låna en privat plats av en snäll ortsbo). Den andra var en större motorbåt. Hamnvärden berättade ett vissa av Dockspotplatserna var bokade minst ett år i förväg. Under helgen var tre av de bokade Dockspotplatserna tomma, dom var inte avbokade, hamnvärdarna erkände att det var tokigt men kunde inte belägga dessa eftersom man inte visste om någon som bokat skulle komma in mitt i natten eller så… Under lördagen tog hamnkaptenen in en obokad båt på en Dockspotplats med motiveringen att ”kommer det någon först nu får dom skylla sig själva”. På söndagen satte hamnkapten och en hamnvärd upp ytterligare dockspotskyltar, på de platser där träbåtsfestivalens båtar hade legat under helgen. Vi brukar rätt så konsekvent bojkotta dockspot, då vi tycker att det är ett jäkla oskick när dessa ändå är tomma, men bokade och oåtkomliga för dom som i kuling och oväder som verkligen behöver en plats. Det kan ju vara så i kuling och oväder att dom som bokat ligger och trycker i en annan hamn och inte ger sig ut, eller avbokar, det vet man ju inte. Det var en gång för omkring 7-8 år sedan att vi försökte boka en plats i Fjällbacka då undertecknad och en del av den påmönstrade besättningen var till nöd tvungna att besöka vårdcentralen (på en bokad akuttid). Men det fanns inga bokningbara platser, vid ingång tidigt i hamnen tidigt på morgonen var det knôkfullt på vanliga obokbara platser, men flera lediga dockspot. Så jag sket fullständigt i dockspot och lade båten på första bästa plats. Men meddelade hamnvärden, men lyssnade inte på någon argumentation. När vi kom tillbaka efter besöket på vårdcentralen hade några båtar lämnat, och då hade den vänliga hamnvärden rangerat om diverse båtar vid bryggan så att vi kunde ligga kvar, bara behövde flytta litet på förtöjningarna så att dockspotplatsen blev ledig, och ledig var den till dagen därpå. @Wildeside Det blir mer och mer så i en del hamnar att man lägger ut en ”handlingsbrygga” endast för dagsbesök, ibland endast för dagsbesök fram till kl 18, och tillåtet att ligga över natten 18 - 09 dagen därpå. Inte sällan har Coop eller Ica eller båda dessa sponsrat den bryggan.
  10. 5 poäng
    Fick precis sms från Kjell! Dom har testkört min som jag lämnade tillbaka idag och det är något fel på den, klarar inte effekten enligt spec. Som kompensation så (även fast jag köpte den större) fick jag en check på 300kr för besväret. MYCKET bra service av dom om man jämför andra "båtfirmor".
  11. 5 poäng
    Såga till en skiva formplywood från vattenlinjen uppåt och hela akterspegelns bredd. Bulta fast den med vangsbultar genom akterspegeln. Om det inte sitter en jätte motor på så håller det säkert en säsong på det viset. Vig nästa vinter åt att ta bort insidan av akterspegeln och förnya den ruttna plywooden.
  12. 5 poäng
    Enligt moderna regelverk så ska det finnas huvudsäkring efter batteriet. Den ska vara placerad inom 30 cm från batteriet. Om säkringen måste sitta längre bort så ska kabeln från batteri till säkring gå i skyddsslang (vanlig slang för elinstallation i bostäder fungerar fint). Det är mycket effekt lagrat i ett batteri. Om du får kortis på kabeln så kan träinredning och annat antändas, så säkring gör båten tryggare. Tänk på att du ska ha samma kabeldimension hela vägen fram till spridningspunkten/säkringsboxen där du fortsätter med klenare kablar och för d dimensionerna anpassade säkringar. Jag hade velat ha både säkring o brytare mellan regulatorn och spridningsplinten (å så har jag det..). Du verkar sakna brytaren. När 12V till regulatorn bryts "så slutar den fungera". Blir det kortis i kabeln mellan solpanel o regulator så pajar oftast panelen (det har hänt mig p.g.a. dålig installation på varv) å så händer inget mer. Det finns ju ingen energi lagrad i panelen så den sätter inte fyr på samma sätt som batterikablarna. Anderssonkontakterna är rejäla men lite klumpiga. Jag har installerat ett par kraftiga eluttag där jag använt Weipu SP21. De har kontakter i olika kombinationer (hankontakter, honkontakter, chassimontage, kabelmontage, täcklock). Det finns en tvåpolig som klarar 30A. Själv valde jag en fyrpolig som parkopplades med fyrledare så den ska klara 60A (luftpumpen till gummibåten tar 40A). Det gick med lite pyssel att få in en trefaskabel med skyddsjord (d.v.s. fyra ledare) i kontakten och få den vattentät. Conrad.se eller conrad.de har ett rätt stort sortiment med Weipu ( .de har fler att välja på). 50% urladdning är en gräns som absolut inte ska underskridas om du vill undvika att skada batteriet. Redan vid urladdning ner till 50% så blir batteriet rätt kortlivat. Jag hade tidigare AGM-batterier (300Ah) som oftast inte laddades ur mer än 10% och någon enstaka gång ner till 20%. De batterierna höll i elva säsonger... På morgnarna med lite belysning, mobilladdning och storförbrukaren kylbox så var ofta 10% (30Ah) förbrukade, vilket så klart fylldes på av solceller under dagen och lite motorgång. Med din rätt lilla solpanel och begränsad laddning från motorn så skulle jag rekommendera att sätta in mer än ett batteri. Det finns även mulna dagar då solpanelen inte ger så mycket. Med nyinstallerade LFP så har jag det omvända problemet - att inte ladda för mycket så generatorn tar skada. Utan begränsare så laddar det över 60A och det klarar inte generatorn någon längre tid.
  13. 4 poäng
    Nu var det ju en fråga av rent teknisk jämförelse men en aspekt, som iofs beror mycket på var man har sin båt, är att en ny, större utombordare verkar ju intensivt stöldbegärlig och att, när de stjäls, båten blir mer eller mindre förstörd.
  14. 4 poäng
    Båten är 5,2 m lång. 50 hk motor på den kommer att bli trögt med 6 personer. 2 personer inga problem, kanske inte 4 heller. Med 6 personer kommer nog två att få luta sig framåt i fören för att den ska plana 😅 Står här att 30-70 hk rekommenderas på den. För 6 personer bör du definitivt ha 70. https://www.sokbat.se/modell/grisslan/520-s
  15. 4 poäng
    Om solcellen laddar eller inte beror ju på vilken sida av strömbrytaren (i förhållande till batteriet) den är inkopplad. Ett fulladdat helt friskt batteri ska hålla minst 12,7 V efter många timmars vila. 50W solpanel som sitter bra ska räcka till för hålla en kompressordriven kyllåda igång så länge vi pratar om soliga sommardagar. Är det en peltierkyl går det inte. Sedan kan det ju finnas annat som drar ström som ni inte tänkt på. Och som sagt... hur gamla är batterierna och hur har de skötts tidigare.
  16. 4 poäng
    Ja, ett batteri har ett visst mått av självurladdning. Och är det varmt är den större än när det är kallt, samt att självurladdningen ofta är större på ett äldre än nytt batteri. Så på ett par sommarmånader kan batterierna mycket väl ha självurladdats en hel del. Sedan - är du säker på att batterierna verkligen inte är inkopplade till någon förbrukare ? Länspump och minnesbackup till stereo (om du har någon) är typiska saker som brukar ligga före huvudbrytaren. Här får jag hålla med @Hybro - det kan vara kopplat så, eller inte. Hur det är i just din kan vi inte veta, det måste du luska ut själv. Eller fråga förra ägaren. Men räkna inte med att allt fungerar som det en gång kanske gjort, i en gammal båt kan mycket hända. Nja, jag skulle inte vara så "generell". Inte än i alla fall. Först måste du se till att få laddning på batterierna, det räcker inte att ha dem fulladdade vid sjösättningen. I synnerhet inte om du avser köra kylbox på dem, då en sådan (särskilt om det är den billigare med termoelektrisk kylning istället för kompressor) kan tömma även fulladdade batterier på ett dygn. 12,0V är ett i princip helt urladdat batteri, ett fulladdat bör ligga kring 12,7-12,8V. Men dessa värden gäller ett batteri i vila, dvs som inte varit inkopplat till en laddare eller förbrukare på 12-24h. Mycket viktigt ! För under belastning är det naturligt med lite lägre spänning, och kemin i batterierna gör att egenspänningen tar tid på sig att stabiliseras efter att ström gått in eller ut. Men dina värden tyder ändå på väldigt dåligt laddade batterier. Det tar tid att ladda blybatterier. En 50W-panel får du kanske ut 3-4A ur om solen skiner på bra och rätt optimalt. Om du har två batterier på säg 70Ah/st så blir det 140Ah i kapacitet. Om vi förenklar det hela till att solpanelen gav 2,5A i snitt under 8h så fylldes batterierna bara på med 20Ah under hela dagen....av de åtminstone 100Ah som saknades (av 140Ah). En dags solsken kan alltså max ladda i bara en liten del av den energi som "saknades", så att det inte hände så mycket behöver inte betyda att panelen inte fungerar. Det du/ni måste se till är att panelen kan ladda när båten bara ligger i hamnen med resten avstängt. För på ett par tre dagar kommer den fylla batterierna, och då vet ni i alla fall att de är fulla när ni åker ut med båten. För att sedan inte tömma batterierna måste du göra en "energiekvation" - hur många Ah (strömmen x tiden i timmar) dras det ur batterierna i snitt under ett dygn, och hur mycket kan tänkas fyllas på ? Antingen via motorladdning (om ni har inombordare på 77:an), landströmsladdning eller solpanelen. Den ekvationen måste du ha lite koll på för att slippa obehagliga överraskningar. Ett bly/syrabatteri bör heller inte dras ur till mer än 50% om man inte vill riskera en rejält förkortad livslängd. Och här kommer du se att det är förbrukarna som ligger på länge som är de stora energitjuvarna som t ex kylskåp/box. Praktisk erfarenhet visar väl att man behöver minst en panel på 100-150W för att den skall ge tillbaka minst lika mycket som ett kompressorkylskåp drar, dvs så man kan ha kylen igång hela tiden. Och har du istället en box med termoelektrisk princip bör du verkligen kolla dess strömförbrukning, då sådana är extremt ineffektiva. (Ovanstående resonemang/ekvation är enkel, men verkligheten är lite mer komplicerad om man nu skall göra det ännu krångligare: Ett blybatteri bestämmer nämligen själv hur mycket laddström det skall sluka i sig, så de går inte att ladda hur snabbt som helst heller. Det är meningslöst med en 30A-laddare och tro man kan ladda ett 60Ah blybatteri fullt på två timmar, eller att generatorn som är stämplad "35A" skulle klara samma sak. Snarare drar batteriet initialt inte i sig mer än 5-10A om det är dåligt laddat, för att sedan sjunka allteftersom det blir laddat. Så att ladda ett blybatteri fullt tar alltså 15-24h, och är inget som kan skyndas på speciellt mycket. Inte utan att batteriet riskerar att fara illa. Men i fallet med din solpanel så behöver man inte fundera så mycket på det, då den tillgängliga strömmen nästan alltid kommer vara lägre än batterierna vill ha, dvs de slukar max de kan få. Och när de inte gör det längre är de ju nästan fulladdade, så då är det ett icke-problem.)
  17. 4 poäng
    Om du ger upp så lätt om en sak som denna, kommer du snart slänga hela båten på tippen..... 12,3V kan väl vara rimligt under belastning, som du ju har. Att den visar 100% och inte räknar ner lär ju bero på att den får fel polaritet på strömmen, dvs den tror den går åt motsatt håll som den gör. Där skall du börja leta. Utan att ha tittat i någon bruksanvisning tycker jag det är uppenbart att kablarna på mätshunten är omkastade. Har du några foton på shunten, kablarna o.s.v. ?
  18. 4 poäng
    Lugn och fin. Hetsa inte upp Dig. MG behöver intäkterna från Google. MG omsatte år 2022 244' med ett resultat -285'. Bakom denna annonsen kan Du finna tröst... 😄 Stavning.
  19. 4 poäng
    Inte silikon, skaffa butyltätning. Det sånt man limmade rutor med i många år.
  20. 4 poäng
    Har ingen uppgift om hur länge panelerna håller men helt klart är att de som monteras på däck/tak ger sämre effekt än de som monteras med luft under. Om jag jämför de två jag har limmade på taket på 88 W med den på 135W jag har hängande över akterdäck ger den senare ca 50% mer än de limmade.
  21. 4 poäng
    Startmotorn tar betydligt mer effekt än en tilt så även urladdade batterier kan orka dra en tilt enstaka gång. Att även tilten blev trött vid upptiltningen (det tar mer effekt att tilta upp än att sänka ner motorn) är en tydligt indikation på att batterierna är slut.
  22. 3 poäng
    En läcka... Finns många saker som kan läcka. Plötsligt råkar nåt gå sönder. Är ingen i båten då kan båten sjunka snabbt.
  23. 3 poäng
    Ja, jag hade ju en himla bra hjälp när min oljekylare pissade olja ut i kölskrapen. Och det har väl varit andra fel ombord jag inte förstått riktigt och fått hjälp med. Så det känns ju stundtals att man betalar tillbaka genom att försöka att svara på andra frågor. Det som är enkelt och självklart för oss, är svårt och komplicerat för dem som aldrig tidigare ställts inför sådana problem.
  24. 3 poäng
    En aspekt till som är viktig för tillverkarna är att det är billigare att hänga på en utombordare än att montera en inombordare, så dom kan sälja båten billigare. Jag föredrar diesel inombordare.
  25. 3 poäng
    Om det var så, skulle den motortypen vara tämligen ovanlig... Jag har haft mest inombordare, de senaste 25 åren av lite kraftigare modell, men även hjälpt flera med just den båttyp du nämner (med bensininombordare). Skulle nog vilja nyansera hans uttalande lite. Om man sköter normalt underhåll så skulle jag vilja påstå att det är väldigt lite strul med inombordare. Men om man slarvar och tröttnar på båten och att underhålla motorn (kanske den typen av båtägare/båtar han mest råkar ut för ?) så krånglar det mesta förr eller senare. Oavsett motortyp. Skillnaden är väl kanske att en utombordare är lite lättare att hänga av och byta ut.
  26. 3 poäng
    En voltmeter kan ju ge en fingervisning om hur det står till, men den berättar längt ifrån hela sanningen. Sedan är visarnålen tjock och skalan rätt så grov, det är ingalunda något precisionsinstrument. Många här med mig anser att man även skall ha en batterimonitor (="batteritankmätare") kopplad till förbrukarbatteriet för att ha full koll på laddning, förbrukning och kvarvarande batterikapacitet. Jag hade 50W solcell i förra båten, och 160Ah batteri, strömsnålt kompressorkylskåp, det var på marginalen, och då var det en motorbåt. Nu 200 W solcellspanel kopplade till 280Ah batteri och vi körde kylskåp och ibland en kylbox utan större problem, och då visade det sig att jag glömt att koppla in generatorn i den kretsen... vilket var slarvigt. Så minst 100W solcell kan jag tycka utan att räkna på det, och inte mindre än 100Ah batteri kan vara lagom för att driva ett strömsnålt kompressorkylskåp, och då med litet motorgång och generatorladdning emellanåt. Sedan har vi ju läst den historien många gånger, forumdeltagare som köpt en begagnad båt där man nästan det första man gör tvingas byta ut batterierna, detta trots att säljaren garanterat att dom var bra och inköpta förra säsongen...
  27. 3 poäng
    Notera flaggstången på bilden som syns när man kommer från Nynäshamnshållet; den har jag misstagit för att vara en mast fler gånger än en 😁
  28. 3 poäng
    Först måste du ha koll på att alla packningar är hela och sitter rätt så det inte kan läcka in tjuvluft. Om förfiltret sitter före manuella bränslepumpen (den du pumpar på för att lufta motorn) så ska luftningsskruven vara stängd när du pumpar - annars suger du bara in ny luft i systemet när du pumpar. Eventuell luft i förfiltret ska evakueras via bränslepumpen och luftningsskruven på finfiltret (det som sitter vid bränsleinsprutningspumpen). Om manuella bränslepumpen sitter efter förfiltret så kan du lufta förfiltret via luftningsskruv på förfiltret. Finfiltret luftas genom luftningsskruven som sitter ovanpå filtret men förfiltret måste först vara luftat annars kommer det hela tiden ny luft till finfiltret.... Om motorn inte startar efter luftning av filterna så finns det luft vid spridarna och du måste lufta vid spridaranslutningen. Pyser det luft när du lossar bränsleröret från spridaren så är det luft i systemet, det ska komma diesel vid pumpning.
  29. 3 poäng
    Hej på er! Jag har inte haft tid till att ta hand om detta. Men har utrett varför. Goggles automatiska experiment. Vignette annonser är det säkert mer pengar i men jag tycker väldigt illa om sådana. Så dessa skall bort. Tror jag har luckor imorgon. Semester blir det senare. //stavhammar
  30. 3 poäng
    Börjar bli som med ungdomen nuförtiden (curlade). Akta dig, farligt, gör det inte, det där slutar illa ,låt någon annan ta ansvaret o göra det. Det finns ett antal (kan själv personer) kvar i världen som kan och vill lära sig men vet i tusan om dom inte skräms att inte göra något själva av alla uppmaningar att inte prova och gör något själv nuförtiden.
  31. 3 poäng
    Ocker, nästan som vissa hamnar i Orusts kommun.
  32. 3 poäng
    Glömde skriva vad som var felet (åtgärdat nu). Controlboxen fick bytas ut, sen fungerade allt!
  33. 3 poäng
    Det är inte bara ismaskinen jag avser att använda, mycket mera som jag skrev högre upp i tråden. 800ah batteri och 0.5kw solceller finns, då jag har övervakning så ligger jag mycket bra till gällande förbrukning med dagens utrustning ombord. Sen anser jag personligen att det är rimligt att ha saker och ha kul. Vad alla andra har för åsikter och ekonomiska problem kan jag inte med ord beskriva.
  34. 3 poäng
    Hej. Det är mycket viktigt att silen är tätt fastdragen. På senare motorer gjordes den så att det krävs ett specialverktyg för att lossa och återmontera den för att inte okunniga ska röra den. Om stickan är tät är mindre viktigt. Om pumpen varit borttagen och isär är det att rekommendera att fylla den med olja innan återmonteringen. Ingemar
  35. 3 poäng
    Är nog säkrare att ligga i båten än stå bredvid den (exempelvis skrapa eller måla) om den skulle välta.
  36. 3 poäng
    Nej, det går inte! Sänkta priser Om du anger att priset på en produkt är sänkt ska även det tidigare priset tas med. Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som du har använt för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Konsumentverkets ställningstagande 30-dagarspriset ska anges när företaget använder ett marknadsföringspåstående om ”slutförsäljning”, ”utförsäljning”, ”realisation”, ”kampanj”, ”erbjudande” eller andra uttryck som ger intryck av att priset har sänkts. (Fetat av mig) En prissänkning som anges med en procentsats eller ett belopp ska beräknas med utgångspunkt i det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa. Detta gäller varje gång prisinformationen visas. Ytterligare referenspriser än det tidigare lägsta pris som tillämpats under de senaste 30 dagarna är typiskt sett inte tillåtna. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-ta-betalt/prisinformationslagen/
  37. 3 poäng
    Snyggt! Fast 700 spän för en tvåmetersplanka slår väl tom. de värsta priserna i båtbutikerna.
  38. 3 poäng
    Kan tillägga att jag har precis satt in en extra länspump (mest för att den orginalmonterade inte sitter på normalt lägsta punkten) och har då kopplat den ena till start och den nya till förbrukningsbatteriet. Sitter en vanlig Carling på-av switch för att tvångsköra orginalpumpen men jag har köpt en tvåpolig på-av-på så kan jag köra vilken som manuellt utan att montera fler switchar. Tvåpolig för att inte koppla ihop batterierna genom pumpen om man skulle råka slå på den manuellt när den inbyggda automatiken kör. Nackdelen är förstås att jag inte kan tvångsköra båda samtidigt, men eftersom båda har automatiskt tillslag så vet jag inte riktigt vad nyttan skulle vara.
  39. 3 poäng
    En femdimensionell panel ? Är den holografisk eller kanske bygger på kvantgravitation ? https://sv.wikipedia.org/wiki/Femte_dimensionen Oseriöst reklamdravel som inte har ett skvatt med några extra dimensioner att göra 😉 Sedan skulle ju jag börja fundera på hur man kan se det som en sak att skryta med att ersätta en diods funktion med mikroprocessor. I synnerhet som man redan har problem med tillförlitlighet och livslängd. Däremot kan jag ana att den mer intelligenta bortkopplingen av vissa paneler kan vara ett sätt att få den att fungera längre i alla fall hyfsat, inte p.g.a. vissa celler skuggas som man anger som orsak (och som går att lösa i princip förlustfritt utan processor), utan för att den kan behövas för att identifiera och koppla förbi celler som helt enkelt gått sönder.
  40. 3 poäng
    Tomas Billing, Stefan Järudd och Fredrik Karlsson äger BiJaKa AB, som äger Hjertmans Sweden AB, som äger Hjertmans Denmark AS, Norway Marine Supply AS samt Byggplast & Båtprylar Sverige AB, som äger Sea Sea Båttillbehör AB och Båtaccenten Handels AB. Lite komiskt i fallet Hjertmans och Marknadsföringslagen är att Tomas Billing är styrelseledamot i Centrum för rättvisa...
  41. 3 poäng
    Hej. Lagret på din bild har tätning av plåt. Benämns ofta Z i lagerbetäckningen. Har det tätning på båda sidor kallas de ofta för 2Z Tätning av gummi kallas ofta för RS och tätning på två sidor 2RS Gummitätning är tätare än plåttätning så jag skulle kolla efter lager med 2RS-tätning. Försäljarna säger att lagren är vattentäta... men jag menar att de inte är det. Det går inte att köra ner lagren under vatten vid sjö/torr-sättning utan att få lagerskador efter en tid menar jag. Jag baserar det på att båtvagnar har ofta lagerproblem, vanliga släpkärror har det inte. Har frågat på besiktningen och fått det bekräftat. Jättevanligt på båtvagnar, jätteovanligt på husvagnar och andra släp. Jag tror att lagerfelet beror på vatten. Jag tror inte att det beror på att lagret hade för låg kvalité eller var för dåligt specat för din belastning. Jag tror inte att det är en slump att det är den bakre axeln som fått lagerskador. /Mathias
  42. 3 poäng
    Det är lätt att slå sönder ett lager redan vid monteringen om man knackar på fel ställe. Både kulor och kulbanor får märken som snabbt växer till skador och oljud som även kan bli till haveri.
  43. 3 poäng
    Det är stark syra i blybatterier. Det blir en väldigt frän lukt när den kokar i batteriet. Du har sannolikt inte bara problemet med batteriet. Syraångorna har med stor sannolikhet förorenat batterilådan o allt som finns i den. Metaller riskerar att korrodera. Eventuella elektriska komponenter (säkringar, huvudbrytare..) kan bli oxiderade så det blir dålig kontakt och/eller andra felfunktioner. Är det riktigt illa så har du även fått syrabeläggningar utanför batteriboxen (med tanke på att de som sov i båten fick uppsöka vård så verkar syrakoncentrationen utanför batteriboxen varit väldigt hög) så det kan finnas ytterligare skador i båten. Syraskadorna visar sig inte alltid direkt, det kan ta tid innan du upptäcker alla effekter av skadan. Det kan krävas en rätt omfattande sanering i båten för att bli av med effekterna av syran. Det kan även bli aktuellt att byta en del komponenter (elkomponenter, elektronik mm). Kläder som kommer i kontakt med förorenade ytor "vittrar" efter ett tag (det kan ta ett par tvättar innan det syns). Jag tycker du snarast ska anmäla skadan till ditt försäkringsbolag innan du eller någon elektriker börjar riva i batteriinstallationen. Har du tur så är kanske mitt skadescenario överdrivet, men har du otur så kan det bli ett kostsamt återställande. Du riskerar inget genom att kontakta försäkringsbolaget snarast men om du väntar och upptäcker senare skador så kan du riskera krångliga tvister med skaderegleraren. Försäkringsbolaget har sannolikt varit med om liknade skador tidigare och kan nog ge dig mer direkta råd efter att ha besiktigat båten.
  44. 3 poäng
    Det är riktigt att ren knallgas är luktfri, men min erfarenhet är att när ett batteri kokar så drar gasen med sig små vätskedroppar och detta gör att det känns stickigt i näsan.
  45. 3 poäng
    Av all skrämselpropaganda så tycker hag du ska ta till dig att du ska ha en radarreflektor. Det är också klokt att ha koll på vädret vilket innefattar att undvika dimma. Jag skulle avseglat så att det är dagsljus vid den beräknade ankomsttiden, det underlättar en hel del.
  46. 3 poäng
    Stort tack för att du kom tillbaka i tråden och uppdaterade ! Om ni har någon voltmätare i båtens instrumentering som visar spänningen på batteribankerna, så skall den helst inte visa över 14V när batterierna är fulladdade. Om den visar uppåt 14,5V så bildas garanterat knallgas, som förutom att den luktar vass dessutom (som påpekats ovan) är explosiv. Nu har ni många batterier och utspridda, så ett tips är att koppla i landström och mäta separat på varje batteri. Eller om ni på annat sätt kan luska ut hur de är sammankopplade för att få laddning. Kanske finns det några separata laddare för t ex bogpropbatterierna som laddar lite väl "entusiastiskt", och där är i så fall felet. Sedan kan det ju bli fel på batterier, t ex att en cell kortsluts. Då blir det ett "10V-batteri" istället för 12V, och kommer då koka även vid snäll laddning. Men detta fel är ganska ovanligt.
  47. 3 poäng
    Men vad TS behöver är att först förstå sin egen båts elsystem. Eller kompisens var det ju... Utan den kunskapen är risken stor att ingen generator, oavsett om det är en ny eller gammal, blir inkopplad så den laddar som den skall. Och i värsta fall kanske t.o.m. brinner upp. För oss som grävt i båtar och inte minst kanske gamla bilar är detta med generatorns inkoppling inget konstigt. Men den som aldrig hållit på med det inser inte hur olika det kan se ut i båtar (och bilar). Samtidigt som man tycker det borde vara enkelt - "hur svårt kan det vara" - och gärna tar den enkla genvägen. Eller provar sig fram, det är ju bara ett par kablar....
  48. 3 poäng
    Det hjälper inte att börja skriva i andra tråden (10 år gammal) och där försöka få "facit" till hur just DU skall koppla. Det finns ingen "quick-fix": Jag tänkte informationen där kanske skulle hjälpa dig att bättre förstå problemet med inkopplingen av just ditt elsystem och generator. Inte att det skulle vara ett "facit" för hur du skall koppla om för att få generatorn att fungera (som kanske dessutom nu är trasig på riktigt). Du måste göra en ordentlig analys, följa ledningarna och kolla. Ja, det TAR tid, men alternativet har du/ni ju redan provat - att vara nära att elda upp delar av elsystemet. Sådana genvägar fungerar inte på en båt, där dessutom elsystemen kan se väldigt olika ut t.o.m. på samma båtmodell. Börja med att titta på dina egna bilder och jämför med de data och bilder som redan finns. Både här i tråden och på nätet. Du har ju t ex ett kontaktdon i vilket det på de flesta av denna modell verkar vara signal "D+" (fältlindning/laddlampa) och BatSens. I det sitter ju ingenting på dina bilder. MEN, det finns en liten risk att det inte skall göra det på just din modell, så ta inte det jag skriver som "facit": Att jämföra med en av bilderna du kan hitta i tråden jag länkade till: Men tänk också på att detta inte är generatormodellen som finns i manualen du kopierat ifrån. I den verkar det vara en äldre modell (LR135) utan kontaktdonet. Har du inte reagerat på det ? Du har ju bilden på dess baksida på sidan efter den du kopierade, och den ser ju inte alls likadan ut som din (förlåt, kompisens) generator. Googla lite så kommer du inse att det inte finns ett utseende på en båtgenerator. Få av dessa gamla motorer har ju dessutom kvar sin originalgenerator utan de flesta är nog bytta någon gång. Annars - som jag redan skrivit högre upp i tråden - ta hjälp av någon om det blir för svårt. Du kommer tjäna på det och lära dig massor ! Dessutom är det ganska allvarligt att det ens kunnat ryka och vara nära elbrand. Säkringarna, som borde ha gått i denna situation, är jag inte ens säker på att du har. Tänk på att strömmen som kan släppas lös är mångdubbelt mot vad du har i en elsvets, så elsystemet i en båt är inget man skall ta så lätt på. Om du ändå vill ha tips här på forumet och tror du kan reda ut det, så måste du återkomma med lite fylligare information, och framförallt den information som andra forumdeltagare som vill hjälpa dig efterfrågar. T ex: - Vad är de lösa kablarna till för ? - Har den laddat tidigare ? - Varför har ni haft generatorn bortkopplad ?
  49. 3 poäng
    Det har varit vid vägs ände sedan 14 april 2003…
  50. 3 poäng
    Behövs inget avancerat för att ha som startbatteri. Manualen säger minst 70 Ah och 430 CCA. Jag hade köpt ett startbatteri på t ex Biltema, t ex detta: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-72-ah-2000038653
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...