Jump to content
Monday 21 September 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/21/2020 in all areas

  1. 10 points
    I onsdags hade jag inbrott i motorbåten, en liten daycruiser med inombordare. Som tur är hade jag övervakningskamera som filmade inne i båten och tjuvarna kunde tas på bar gärning. Polisen kom tjugofem minuter efter att jag ringt (alla polisbilar var upptagna, så de fick skicka en bil från Stockholm City), men trots det kunde tjuvarna gripas på bar gärning med stöldgodset i handen. Bland annat stal tjuvarna övervakningskameran samt en del andra pinaler. I början av filmen hör man diskussioner kring hur de ska kunna stjäla båten nästkommande dag, vidare hade en av tjuvarna en startnyckel för Volvo Penta i fickan, dock passade den inte min båt. Innan diskussioner kring gränskontroller och liknande börjar, tjuvarna var svenska förmågor och hade troligen inte för avsikt att exportera båten. Mina tips för att undvika stöld: - Inombordare - Övervakningskamera
  2. 9 points
    Fel som säljaren säjer är "lätta" att fixa men som inte är fixade gör mej misstänksam.
  3. 7 points
    Det var väl det som ditt ursprungliga inlägg handlade om? Om du HAR en båt så känner du till dess egenskaper, styrkor och svagheter. Fixa det absolut viktigaste ur säkerhetssynpunkt så ÄR den bra att ge sig iväg med. Sedan gör vi nördar det som vi gör bäst, idissla detaljer om vad som gör en båt PERFEKT! Visst, en OE32 eller Joshua kanske har en lämpligare utformning än din Jeanneau, Bavaria, Hanse men då kanske du förlorar den seglingsglädje som är hela orsaken till att du vill iväg? Bekymrar det dig att din sittbrunn är för stor? Köp en stor kylbox eller dynbox och remma fast ordentligt. Mer förvaring och mindre sittbrunn - klart! Salongen är så stor? Sätt dit några grabbräcken här och var - klart! Är badplattformen olämplig för på/avstigning i sjögång? Skruva dit valfri badstege som du tror på - klart! Den perfekta båten kan man fundera över medan man är ute och byta till senare om det känns motiverat men det skall inte vara en förutsättning för att ge sig av. (Skrivet av en som ägnat fem år åt att bygga den perfekta långfärdsbåten inför en segling till Gotland...)
  4. 6 points
    Tycker inte det är galet att kosta på en gammal motor. Jag själv gjorde en helrenovering av en gammal skrothög till båt från 70talet som dom flesta skulle kört igenom flistuggen.Men nu har jag en kanonbra båt som kostat mig runt 75T och vetskapen om vad jag gjort är sjukt tillfredställande.
  5. 5 points
    Nja, att det funkar när man är själv, det tror jag. Jag trillade i på väg hem från Gotland en blåsig dag i augusti för några år sedan. Har alltid en kort lina med 3 krokar som antingen glider längs en hårt spänd dyneema lina som går från för till akter, eller som jag krokar i masten om jag måste göra något där. Föll över mantåget strax akter om masten och blev hängande på utsidan, i höjd med mantåget precis ovanför fribordet. Lyckades skada ena axeln i fallet så jag kunde inte ta mig upp över mantåget igen. Jag hade en 20m lina efter båten, med en liten boj i änden. Båten seglade fint med autopiloten i sådär 6-7 knop. Det tog en stund får jag lov att erkänna innan jag till slut lossade linan i selen som jag hängde i... Fånga linan efter båten var inte så svårt, men det var sjukt jobbigt att dra sig tillbaka till båten igen, upplevelsen av fart var mycket större i vattnet än sittande i sittbrunnen. Väl uppe igen liggandes flämtande i sittbrunnen så insåg jag att hela manövern hade tagit närmare en timme. Det var kallt och jobbigt. Lärdomar: Linan som säkrar mig borde vara ännu kortare, då hade jag trillat innanför mantåget. Öva att ta dig tillbaka på en lina efter båten i lite fart, om du tänker använda en sån. Jag kommer alltid ha en när jag går över öppet hav, speciellt när jag är själv.
  6. 5 points
    Skall man gå vidare med sin gamla motor? Frågan kan knappast ställas ur andra perspektiv än rent filosofiska. Ekonomiskt sett är det knappast försvarbart. Fast inget med båtliv är ekonomiskt försvarbart. Däremot är det värt varenda slant ur andra synvinklar :-) Om båten har samma ekonomiska värdebild som motorn lönar det sig inte att köpa en ny motor till den heller. Tröttnar man på ekipaget står man där och försöker sälja en gammal billig båt med en ny dyr motor. En svårsåld kombo i de flesta fall. Att köpa en annan begagnad motor till sin gamla båt är ett vågspel. Den nya gamla motorn kan krångla precis lika mycket som din gamla gamla motor. Med de två resonemangen blir det plötsligt inte ett helgalet alternativ att renovera den motor man redan har. Utgifter blir det hur man än försöker. Tricket är att börja genast på hösten. Skruva isär motorn och se vad som behöver göras och skaffas. Det kan ibland ta lite tid att få tag på delar och ifall man behöver lämna in motorn för jobb på någon motorverkstad så rinner vintern snabbt iväg. Var i ett lite liknande läge med min gamla bil i vintras. En liten skåpbil från 2004 som började få lite väl högt tryck i kylsystemet, typiska symptom på dålig topplockspackning. Skruvar det mesta själv men det här verkade lite väl stort. Ringde en bekant som har verkstad. Lite knappt 1000 €uro (Finland) skulle det gå på att byta topplockspackning. Ungefär hälften av vad bilen är värd. Det hade jag kunnat ta. Men om felet i stället varit en spricka i toppen hade kalkylen inneburit hela bilens värde. Ville inte chansa så jag bestämde mig för att skruva sönder bilen själv. För att få av toppen på en sån här bil måste motorn ur. Overall och handskar på! Efter några veckoslut i garaget knattrar bilen igen till priset av lite packningar och en topplocksplaning för säkerhets skull. Som bonus passade jag på att byta kamrem, vattenpump, koppling och lite annat smått och gott när allt ändå stod på golvet. Dumt? Kanske. Men nu vet jag vad jag har. Det hade jag inte gjort om jag bara köpt en annan begagnad bil. Kunde stå där med samma problem en månad senare med den också... Har också skruvat ihop motorn som sitter i båten själv samt en massa andra liknande grejer. Pysslar hellre ute i garaget än glor på TV hela kvällarna. Alla har inte lust att skruva och mecka eller vill ens förstå varför man skulle göra det. Fast känslan när man får igång motorn man själv haft i bitar och fått ihop igen går inte att slå! PS Kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv :-)
  7. 5 points
    Växelhusen funkar inte på detta sätt. Alla drev är i konstant ingrepp med varandra (Eng. Constant Mesh). Det finns inga konor och någon slirning i egentlig mening kan inte förekomma. Googla t.ex. outboard gearbox animation så finns det massor av filmer att kolla på. Variationen är främst att växling, dvs förflyttning av clutchen på propelleraxeln, kan göras med en kam som påverkas av vridande rörelse av en växelaxel, eller en kil som påverkas av en upp och nedgående rörelse av en växelstång. Detta är det aktuella växelhuset: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1986/j50becde/gearcase Det behövs lite skärpning. Om man skall medverka i en tråd för att hjälpa TS så tycker jag att man åtminstone skall ha basic koll på det man ger råd kring fungerar.
  8. 5 points
    När jag kollar båt, så ser jag över helheten på båten. Om allt är tip top, och underhållet, skickar det en signal om att ägaren brytt sig och vårdat båten ömt. Är dynor kapell mattors undersida beväxta med mögel, samt toa lukt i båten, och olja ligger och rullar runt i maskinrummet så går jag vidare. Helheten ger intrycket, så ser jag på det. Ibland tänker jag när jag kollar på blockets bilder, båtar som är grisiga inuti ölburkar som rullar runt fiskespön i en härva stekpannan kvar över vintern i hon osv då har båten inte fått den skötsel den behöver. Och då tänker jag att ägaren vill ha den kvar.
  9. 5 points
    I detta fallet verkar det som det är en kad32 med kompressor och ett 290 dp drev, finns en lika tråd skapad av TS där motorn är benämnd. Har man inte skruvat tidigare och kanske aldrig ägt en båt eller en diesel motor. Så är det inte lätt i början ingen av oss som skruvar kunde något i början långsamt lär man sig och utvecklas. Det roliga med att äga båt är att alla kan något och hjälps åt för att lösa problem och underhåll av båten, det är riktigt trevligt. Men kan du inte och gör fel kanske motorn fryser sönder och då pratar vi stora pengar helt i onödan. Så till Ts kan du inte eller känner dig osäker ta då hjälp av en servicekille iår, alternativt ta hjälp av en båtfrände som kan, på sikt blir du slipad på det som ska göras och du klarar detta själv.
  10. 4 points
    Har idag tappat ur oljan i drevet, iår har vi kört 36 h motor mer blev det inte. Men jag kan inte förstå de som säger att drevoljan inte behöver bytas årligen när man ser hur oljan ser ut efter så få timmar. Denna klet ska sedan ligga runt axlar och i lager hela vintern och klibba fast. Spara inte in på oljebyten i drevet det blir i slutänden ingen besparing.
  11. 4 points
    Det som fick mig att testa denna lösning är snarare irritation över hur en så billig råvara kan överprissättas så fruktansvärt bara för att den är snyggt förpackad o säljs i båttillbehörsbutiker.
  12. 4 points
    Jag sitter hellre 20 dygn i en bekväm sävlig båt än 18 dygn i en orolig krävande båt. Men vi är ju alla olika, en livlig båt är nog roligare att segla aktivt än en trögare dito men det förutsätter ju att man vill segla aktivt. Jag skall långsegla men det är inte seglingen i sig som lockar mig, snarare möjligheten att resa till ställen man inte kommer till på annat sätt och att det är smidigt att man har sitt hem med sig. Lite som att köra husbil, de flesta gör ju inte det för att de är passionerade bilförare utan för att de vill se sig omkring.
  13. 4 points
    Jag tror inte att vi ska vara alltför rationella för då försvinner mycket av livsglädjen. Och båtlivet är ju i många avseenden just livsglädje. Visst är pengar viktigt men jag sitter hellre på pallen i verkstan och fipplar med ett intressant båt-, motor-, utrustningsprojekt än sitter vid skrivbordet och väntar på nästa månads kontobesked. Som tur är så är vi alla olika... 😉
  14. 4 points
    Calexicowood skickar mycket väl emballerat till angiven adress. Jag köpte plank i några olika dimensioner och Calexicowood skickade foton till mig för att jag skulle kunna välja den ådring och struktur jag ville ha. Efter leverans ringde de och frågade om allt var till belåtenhet.
  15. 4 points
    Kom på mig med att fundera över varför Sverige har presstöd. Inte helt självklar prioritering. Tänker man efter en gång till så förstår man plötsligt varför det är helt nödvändigt.
  16. 4 points
    Teoretisk fart kan beräknas enligt följande formel: v (kn) = rpm x pitch x 0,0254 x 60/(GR x 1852) Din motor har: Varvtalsområde: 5500 - 6000 rpm Pitch (stigning): 13 tum Utväxling (GR): 2,09 0,0254 = antalet meter per tum 1852 = antalet meter per distansminut. 60 = antalet minuter per timme Din båt är lite undermotoriserad, så det är extra viktigt att propellerstigningen väljs så att man når max rekommendera varvtal med dig ensam i båten. För stor propeller leder till betydligt sämre ork med fler i båten och lägre maxfart. Jag räknar därför på 6000 rpm. v = 6000 x 13 x 0,0254 x 60/(2,09 x 1852) = 30,7 knop Detta är en teoretisk toppfart som förutsätter att propellern kan skära sig fram i ett fast medium. I verkligheten slirar propellern, så kallat slip. 10-20 % tapp brukar man räkna med. Om vi antar 15 % så blir maxfarten 30,7 x 0,85 = 26 kn. Jag tror inte att du kan nå 26 kn med dig ensam i båten. Följden blir att motorn aldrig når sitt maxvarv och därför levererar betydligt mindre än de 50 hk som står på kåpan men också tvingas gå med högre termisk belastning än den är konstruerad för. 22 knops som maxfart är mera rimligt. Skillnaden mellan 26 och 22 är 4/26 = 15 %, vilket motsvarar vad propellerstigningen behöver minskas med för att nå maxvarv 6000. 13 tum x 0,85 = 11 tum. Detta är en teoretisk beräkning, men det råder ingen tvekan om att propellern har för hög stigning. Räknar man på din toppfart 17,8 kn så hamnar maxvarv på: rpm = v (kn) x GR x 1852/ (pitch x 0,0254 x 60) = 17,8 x 2,09 x 1852/(13 x 0,0254 x 60) = 3500 rpm Tas också hänsyn till slip 15 % hamnar man på ca 4000 rpm vilket är på tok för lågt. Stigningen är för hög, men jag tror inte att detta är den enda förklaringen till din låga toppfart. Om du skall ha kvar motorn, så se till att få fart på varvräknare, serva motorn så att den är korrekt justerad, ta t.ex. ett kompprov och om allt detta verkar OK utvärdera andra propellrar som bättre passar till din båt. Du ska kunna nå 6000 rpm, gärna lite till om du vill kunna plana med fler i båten, men då bör du hålla igen på gasen så att du inte övervarvar när du är ensam i båten.
  17. 4 points
    Ett annat sätt att klara ekonomin, som vi skattebetalare får göra, är att minska utgifterna. Där finns massor att tjäna.
  18. 4 points
    Ja herregud, det är lärorikt att vara nybörjare med äldre båt. Den resan har många av oss gjort.
  19. 4 points
    Den borde kunna prestera mer än 17 knop med dig ensam i. 5 knop till är rimligt. Jag tror att det är något knas med din motor alternativt så har du beväxning på botten. Det senare är vanligt så här års och din lite klent motoriserade båt är speciellt känslig. Hur mycket varvar motorn vi 17.2 knop? Om du skall ha någon ekonomi i båtåkandet, så kör deplacerande 0-5 knop eller ta upp båten i plan. Allt däremellan drar en massa bensin för att producera vågor. Du kan kolla själv, när båten börjar bygga upp vågor går det för fort för att vara ekonomiskt.
  20. 4 points
    Väldigt sant. Detta gäller både, som TS frågar efter, vad man ska se upp för men även vad man egentligen själv vill ha för båt. Lite OT. Har haft många båtar i mitt liv och kört/seglat väldigt många fler men inte ägt någon bobar båt. Hittade en som jag tyckte var nästan perfekt som jag köpte. Behöll den ett år. Hittade en som var väsentligt mycket bättre som jag tyckte skulle vara nästan perfekt. Behöll den två år. Hittade en som var nästan nästan helt perfekt. Behöll den i fyra år. Nu har vi en som är nästan nästan nästan helt perfekt som vi haft i tio år. Kanske blir den resten av livet. Men vi är långt från den första båten...
  21. 4 points
    Hydraulpump och slangar är ett bra tecken på hydrauliska varianten.....😀
  22. 3 points
    Nu är jag klar med detta. Vart en hel del jobb främst att gräva ur gamla skummet. Mätte nya skummet noga och blandade enligt instruktioner så vart det nya skummet perfekt. Det jag märkte var att expansionen påverkades märkbart av temperaturen. Jobbade utomhus i aug så var ju varmt varje dag men kunde skilja 10 grader från dag till dag och ju varmare det var desto mer expanderade det. Gick åt dryga 30L vätska för att fylla hela durken på en 20fots båt. Båten är nu ca 100kg lättare och flyter som den borde igen.
  23. 3 points
    Så här i säsongsavslutningen när man minns vad man tyckte tänkte jag att vi kan samla ihop lite gratisappar som är bra att ha. Vi kan väl börja med vilka kategorier och appar som finns så kan vi beskriva för- och nackdelar sedan. Tänk på att appen ska finnas i en kostnadsfri version. Sjökort Eniro Väderprognoser SMHI, YR, Kustväder, Foreca, Windy, Windfinder Väder och vatten just nu ViVa Hitta naturhamnar Marinwiki Hitta gästhamnar ?? Ankring/ankarlarm Ankor Lite Hitta affärer Handlarna Hitta toatömning Hamnkartan Säkerhet Kustväder (larma), Rädda hjärtat, Marintrafic (för att se om något stort är på väg runt hörnet...) Transport till och från Resrobot, SJ, SL, Waxholmsbolaget Resrobot hittar jag inte längre, så nåste därför rekommendera webbvarianten som täcker hållplatser i hela Sverige för alla trafikslag. Övrigt Någon ficklampa Någon hastighetsmätare/logg Något vattenpass Nu inser jag att jag har väldigt många appar, men misströsta inte. Det saknas säker någon som du själv har.
  24. 3 points
    41 A hade problemet att de rykte avgaser, kändes som de gick lite fett. På B verisionen är detta ändrat och åtgärdat annars i princip lika motor.
  25. 3 points
    Endera för mycket luft (läckage) eller för lite bränsle. Är det en motor med spridare, kan det kanske behövas en luftning av bränslesystemet ända fram till spridarna. Lossa, i tur och ordning bränsleröret vid varje spridare, till ev luft pyser ut. Detta med motorn igång. Sen finns, det då i s f en anledning till att luft kommit in.
  26. 3 points
    Här kommer en återkoppling på ovanstående fråga angående automatsäkring (tycker det saknas återkoppling i många frågetrådar) Man vill gärna läsa om hur folk löst sina problem. Det blev en automatsäkring på 15A från Hjertmans. Kopplade in allt igår med en upp/ned panel med på/av från Seasea och hör och häpna så fungerar spelet, blir till att snygga till installationen i vinter samt hitta en lösning för montage av panelen vid rattpiedestalen.
  27. 3 points
    Nu vet jag inte riktigt hur lång min badbrygga är, men iallafall 80cm. Det stämmer, svepradien ökar ju då båtens vridcentrum hamnar någonstans vid drevet eller propellern, eller något framför, beroende på båtens tyngdpunkt etc. Åtskilliga är dom pålar, bojar och annat som jag törnat i, visserligen i låg fart och med en kraftig gummilist. Ibland även medvetet satt i sb hörnet på badbryggan i en flytbrygga etc då jag vrider ut båten med bogpropellern. Nu har jag även ankaret hängande på badbryggan sb-sida, och det vill man ju inte ha i bordläggningen på närliggande båtar... Det gäller att se upp och tänka på vad som finns bakom akterspegeln. Men det är inget större problem egentligen, bara man tänker på det. Så en ordentlig gummilist runt den nya badbryggan rekommenderar jag, och om möjligt placera ankaret så att det inte sticker ut så mycket, om plats finns, finns det fällningsbeslag till ankaret som man fäller in i badbryggan. Backkamera är ju heller aldrig fel, jag köpte en billig sådan som kopplades till en videoingång i plotter. Nu tittar den mest på ankaret men vid trånga manövrar är den bra att ha. Det är främst när jag lämnar flytbryggor där man tömmer en speciell tank och sådana där man fyller på någonting annat i andra tankar, som badbryggan med ankaret har kommit i konflikt med bryggans skoning. Det är ju ofta rätt trångt vid dessa bryggor och det är inte alltid man kan backa diagonalt med hjälp av drevet dikt bb och stötta med bogisen åt samma håll.
  28. 3 points
    Ström i överflöd😃 Bara att smacka dit. Krävs väl ett kilrepsspår på svänghjulet eller en remskiva. Hade en gång en Solo 2 hp, som vi svarvade ett spår i svänghjulet med ett svarvstål monterad i en ordentlig hållare i båten (på motorn).
  29. 3 points
    Då pangar vi ut och landar på Broken igen. Tog med mig datorn så jobba imorgon från båten är kul!
  30. 3 points
    Så tråkigt numera att man inte får ha sina saker i fred. Där jag växte upp på 70/80 talet behövde man aldrig ta ur varken bilnycklar ur tändningslåset eller låsa ytterdörren. Kunde väl hända ibland att bilen var borta men då var det Mats-Erik (grannen) som hade lånat bilen för att åka och handla Det är ännu tråkigare att om "buset" åker fast så får de inga straff. Det VAR bättre förr.
  31. 3 points
    Hitta felet Termostaten Koppla ihop sladdarna så starta kompressorn ny termostat känns ok att köpa
  32. 3 points
    Polisen tog kort på stöldgodset och därefter fick jag värdera det. Troligtvis är det för att de togs på bar gärning som det fungerade på det viset. Bifogat är en film när tjuvarna har stulit kameran och lagt den i en plastpåse tillsammans med övrigt gods. Man hör när polisen anländer. 1599068170134.mp4
  33. 3 points
    Om du talar om en Webasto Air Top från 88, så borde det finnas en grön liten LED i centrum av din kontrollknapp. Denna skall blinka x-antal ggr och därmed ge dig felkoden. Det vanligaste felet på en Webasto som tänder men sedan släcker sig är att bränslematningen av någon anledning är otillräcklig. Ofta kan det vara det lilla filtret som sitter på bränslelinjen som är delvis kloggat (filtret är inte alltid installerat). Webaston försöker nämligen efter att den tänt att hindra sotning genom att stanna pumpen för korta stunder så att lågan med given frekvens blir fattig (bränner sot). Är matningen underdimensionerad hinner lågan slockna innan pumpen kommer igång. Rikligt med vit rök kommer ur avgasröret och värmaren stannar. Om du hittar filtret, byt det till att börja med. Om det inte hjälper är nästa åtgärd att kalibrera blandningen, vilket jag beskrivit på MG för ett antal år sen...
  34. 3 points
    Sur Gubbe-inlägg: Men varför skall de då "dra runt säsongsbetonad verksamhet på ett av Sveriges mest otacksamma platser"? Jag tyckte det var fantastiskt innan det blev "säsongsbetonad verksamhet". Vartenda utflyktsmål behöver inte bli gästhamn med restaurang, catering och full service. I synnerhet om gästhamnen redan finns och används till självkostnad. Jag väntar bara på ankringsavgifter för att man utnyttjar faciliteter i form av lerbotten och kanske en schablonavgift för biliggning på fjorden? Någonstans kan naturupplevelsen få vara kvar. Kanske på de platser där "säsongsbetonad verksamhet" är mest otacksam att bedriva?
  35. 3 points
  36. 3 points
    Jag föreslår skatt på innehav av kontrakt på hyreslägenhet. Det är minsann inte alla som bor i hyreslägenhet.
  37. 3 points
    Trevligt svar... 🙄 Jo - som jag skrev, om man tittar över ett dygn blir förlusten ganska liten, speciellt om man också räknar med effekter av att båten flyttar sig och en solpanel inte alltid är riktad mot solen. Se tabell hur stor skillnaden är (från Jämtkraft, tabellen avser Sverige). Om jag seglar min båt, kanske kryssar, och hade panelen på en stolpe så hade jag inte vridit på panelen i varje slag för att få optimal laddning. Det betyder att förlusterna hade jämnat ut sig eftersom en solpanel på pinne åt helt fel håll ger mindre än en horisontellt monterad panel. Skillnaden sett över ett dygn blir då någon enstaka procent. Dvs, försumbart. Bättre då att välja en panel som är några procent större för att kompensera för förlusterna.
  38. 3 points
    Hej, Av bilden att döma så sitter motorn på tog för lågt. Ser ut som att den ska upp 40-50mm. Kavitationsplattan ska som lägst ligga i linje med skrovets botten, men oftast 10-25mm upp från skrovet beroende på motorstorlek och propeller. Jag hade velat ha den 10mm över skrovets botten. Jag har tidigare haft några stycken båtar bestyckade med Honda BF50 och samtliga har suttit 10mm övre skrovets botten. Bif. en bild på en av mina gamla båtar dock med en Yamahamotor. Monterad 25mm över båtbotten. //BB
  39. 3 points
    De flesta av textskyltarna på den här panelen är skrivna med den ovan nämnda etikettskrivaren från Brother (som har vitt på svart i sitt sortiment). Några skyltar är 40 år gamla original. Jag tycker att resultatet är hyggligt. Men svarta etiketter på svart yta blir sällan helt osynligt, eftersom glansvärdet på panelen och på etiketten ofta skiljer sig åt.
  40. 3 points
    Ang besiktningsmän: jag ska bidra med en avvikande och hör och häpna positiv upplevelse. På min första och rätt billiga båt anlitade jag Stephan Birke för en tio år sen ungefär. Eftersom jag var helt ny på båtar och inte kunde nåt alls så kan jag ärligt säga att jag gjort en mycket sämre affär om jag inte besiktigat. Borde nog inte köpt den där båten med tanke på allt arbete senare, men man lär av sina misstag osv. Med det sagt: kan man hyfsat mycket om båtar och motorer så behöver man nog ingen besiktningsman, då klarar man det själv. Jag har tyvärr ganska mycket erfarenhet av besiktningsmän på småhus och som konsekvens har jag inte speciellt mycket förtroende för dem. Det finns ganska många likheter: man uttrycker sig rätt svävande om saker man inte är tvärsäker på. Så här i efterhand kan jag önska att Birke varit ännu tydligare men det jag fick var ändå helt okej. Det knepiga med besiktningsmän och vad de säger är att måste fatta om det de säger är allvarligt eller ej. Otydligheten där verkar vara lika stor på både hus och båtbesiktingar.
  41. 3 points
    Såg följande text på en skylt i en i den branschen mycket välrenommerad verkstad och jag tycker att texten passar utmärkt även i denna tråd. Som jag ser det är de människor som har delat med sig av sin kunskap verkstaden i detta fall. "Don't confuse my personality with my attitude. My personality is who I am and depends on my deep knowledge. My attitude, depends on who you are."
  42. 3 points
    Vi hade en mindre motorbåt, Monark 670, i fem år, en Nimbus i 21 år, nuvarande är inne på femte säsongen och den känns 98% perfekt. Bara mindre saker jag vill förändra. Sedan jag var liten pôjk har det förekommit säkerligen bortåt ett trettiotal olika båtar av de mest skiftande slag runt familjens och närmaste släktens brygga, där man kunde låna nästan vad man ville för längre eller kortare turer till sjöss. Eller jag menar så här, att man skapar sig en erfarenhet på hur en båt för ett speciellt nyttjande skall se ut i det aktuella vattnet. Det har varit allt från slösegling till synnerligen aktivt havsfiske i dåligt väder, till bekväm väderoberoende bekväm bobåt. Man särpräglar sina intensioner om hur den ultimata båten skall se ut och vara beskaffad. Men lär sig efter hand.
  43. 3 points
    Din fråga om 12V för säkringen har förblivit obesvarad så... 10A är alltid 10A oberoende av om säkringen installeras i ett 12V likspänningsanläggning eller 240V växelspänningsanläggning. Däremot blir effekten du kan få ut innan säkringen bryter lite olika. 12V-systemet kan belastas med 120W o 240V-systemet med 2400W ( I(A) * U(V) ).
  44. 3 points
    Om en firma skulle tillverka 100 miljoner vindinstrument skulle de kanske landa på 250 kr i kostnad. Anledningen att båtgrejer är dyra är till stor del att de tillverkas i små serier. Utvecklingskostnader, certifieringskostnader, verktygskostnader, marknadsföring, distibutionsnät, etc, ska finansieras av färre tillverkade exemplar. Det är inte så enkelt att alla som tillverkar grejer till båtar tar tokmycket betalt bara för att det går. I så fall skulle alla bolag som gör båtgrejer tjäna storkovan. Dels så gör de inte det, och dels så skulle andra bolag märka det och börja konkurera.
  45. 3 points
    Om du känner dig osäker så kan du alltid köpa via företag/båt mäklare, det gjorde jag. Mindre utbud men en liten form av trygghet. Min tumregel är att om det är för bra för att vara sant så är det och jag brukar i regel aldrig köpa den billigaste begagnade saken. Jag kan annars bara hålla med övriga kommentarer vill bara lägga till - underskatta aldrig magkänslan och sov alltid på saken, dagen efter ser man nästan alltid på saker i i annat ljus.
  46. 3 points
    Om det är så lätt att fixa, varför har han inte gjort det själv då. Detta är en typisk varningssinal. Om det inte känns bra så är det troligen inte det, lita på din magkänsla. Gäller både båten och personen som säljer den.
  47. 3 points
    Hej ! Det är inte svårt, kan du dra åt en skruv med en blocknyckel så kan du byta turbon själv. Har du trångt akterut och svårt att komma åt kan det vara lite pilligt. Men det går om man tar det lugnt. 1 Släpp klämman runt knäet och turbon skruva ut muttern långt. Pilla av den rostfria klamman, du kan behöva polygrip och en rejäl skruvmejsel till det. Nu är knäet lösgjort och fritt från turbon på avgassidan. 2 Släpp slangklämmorna på gummibälgen finns två nertill och två upptill mot knäet med. Enklast är att släppa dem som sitter nertill på avgasröret, vik nu ut knäet så du får turbon fri. Alternativt lyft av knäet, du måste även släppa klämman på slangen från värmeväxlaren där kylvattnet strömmar ut i avgasröret. 3 Släpp klämman på trycksidan dvs motsatt sida du nyss varit, där går ett tryckrör till aftercoolern, ta bort det röret mellan turbo och aftercooler. Du får även ta bort röret från kompressorn och joke spjället som sitter på trycksidan på turbon.Turbon är nu frilagd. 4 På under sidan av turbon kommer tryckröret från oljepumpen detta rör ser till att turbon får smörjning, det, det är fastskruvat med två st M6 i turbon mellan sitter en packning se till att inte glömma den sedan. Skruva ut de båda skruvarna, röret är nu fritt, den främre av dessa kan vara lite pillig att få loss lite pilligare att få dit. Tryckröret är nu fritt från turbon. 5 Släpp slangen som ger turbon kylning sitter på sidan på turbohuset och går till expansionskärlet. 6 Du har nu fyra bultar kvar de som håller turbon mot motorn sitter under turbohuset på halsen, släpp dem emellan där har du en packning se till att den kommer rätt vid återmontering. När du släppt de fyra lyfter du bort turbon. Vid återmontering är det lättare om du limmar fast de nya packningarna på turbon mindre risk att de kommer fel då. Tryckröret med oljesmörjningen kan var lite bändigt att få dit om det inte livar riktigt men det går. Vid återmontering gör du lika som jag skrivit men tänker från andra hållet. Turbo till din motor finns att köpa för runt tio tusen, så gör du jobbet själv tjänar du en hacka. Ta god tid på dig beräkna en dag beroende på hur trångt du har i båten, du gör inte detta jobb på 15 minuter. Tänk också på att om du ligger i sjön så när du släpper knäet till avgasröret så har du öppen sjö i röret, kolla så båten inte ligger för djupt. När du återmonterar bälgen mellan knä och avgasrör se till du får allt tätt där att du får på bälgen riktigt annars kylvatten i båten inte bra. Byt ut bälgen och köp en ny då du ändå har den lös. Jag har säkert glömt något viktigt nu😱, men jag tror detta var allt😁. Lägger in några bilder på motorn så ser du lite på bilderna hur turbon sitter. Sedan avgasbälgen mellan knä och avgasrör. // Lycka till och ta det lugnt Peter😉 http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5093.aspx http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5091.aspx http://www.marinturbo.se/category.php?id_category=45
  48. 3 points
    Hej! Nu har jag skrivit ihop en reseberättelse om sommarens båtresor längs "Farled Dalarna", som sträcker sig (eller i alla fall var tänkt att sträcka sig) från Avesta i söder till Orsa i norr och inkluderar (eller i alla fall var tänkt att inkludera) Dalälven/Österdalälven (och kanske även en snutt av Västerdalälven) samt de större sjöarna Runn, Siljan och Orsasjön. "Farled Dalarna" var ett projekt som bedrevs som en ekonomisk förening i början av 2000-talet, med syfte att få till en farled mellan Avesta i söder och Orsa i norr, inklusive trailerramper förbi några kraftverk och en pampig slussanläggning vid Grådadammens kraftverk. Även om projektet fick ta del av en del EU-pengar så gick tyvärr den ekonomiska föreningen "Farled Dalarna" i konkurs 2010, men projektet hann i alla fall få till en del gästbryggor och trailerramper längs sträckan, liksom man hann sammanställa en guide över hamnar längs sträckan, vilken jag har haft stor nytta och glädje av, då jag till stor del följt denna hamnguide under sommarens resor. Resorna har genomförts under två olika veckor under sommaren 2020. Den första etappen blev som en rundtur på Siljans sjösystem. Ett sjösystem som även inkluderar bland annat Orsasjön, Byrviken och Insjön, vilket betyder att det förenklat sett sträcker sig från Grådadammen i söder till Orsa i norr. Resan längs detta sjösystem avlöpte under midsommarveckan och inkluderade fyra övernattningar i båten i olika hamnar. Den andra etappen delades som upp i tre delsträckor, då delsträckorna begränsades av olika kraftverk som vi fick köra båten på båttrailer förbi. Denna etapp genomfördes under en vecka i juli 2020 och inkluderade även den fyra övernattningar i båten i olika hamnar. Den första delsträckan under den andra etappen innebar en rundtur i Borlänge och Falutrakten på framförallt Dalälven och sjön Runn. Delsträckan gick från Färjegårdarna i Borlänge upp till SSAB, ut i Tunaån till Tunaåstrand. Vidare ner längs Dalälven till Långhags kraftverk och tillbaka upp till Torsång och vidare ut på en längre tur på sjön Runn, via bland annat Ornäs, Falun och Staberg, samt tillbaka upp till Färjegårdarna i Borlänge, efter att en tur ut i Vikasjön också avklarats. Den andra delsträckan av den andra etappen blev en älvtur på Dalälven från Fäggeby till Avesta, och under denna delsträcka hann vi även med att inleda delsträckan med en tur upp till Stora Skedvi kraftverk. Den tredje och därmed sista delsträckan av den andra etappen blev en älvtur på Österdalälven/Dalälven från Gagnef till Norr Amsberg. Under denna delsträcka hann vi även med en avstickare upp i Västerdalälven till Svedjan och en tur ner till Forshuvud kraftverk innan vi alltså tog upp båten i Norr Amsberg. För att läsa reseberättelsen och ta del av bilder och kartlänk så är ni välkomna att besöka min webbsida/blogg! https://www.fredriktysk.se/2020/08/23/med-båt-längs-”farled-dalarna”-mellan-orsa-och-avesta,-inklusive-sjöarna-orsasjön,-siljan-och-runn.-44642021 /Fredrik Dalälvens enda fyr finns i Fäggeby. En gästbrygga vid Dalälven. Forshuvudbron och Forshuvudforsens kraftverk i bakgrunden.
  49. 3 points
    Inte svar på dina relevanta frågor, men Grattis! Båten måste vara i mycket fint skick om du är i färd med att bygga om grejer som ser sådär prydliga ut... 😉
  50. 3 points
    Tråkigt med drev.se, de är ju annars rätt välrenommerade. Vi får hoppas att hotet om ARN gör att de snabbar på lite! Mina erfarenheter av att handla internationellt är nästan enbart positiva och oftast är man betydligt bättre på kundservice precis som @Wildeside skriver. Köpte lite elektronik ifrån digikey i måndags och på onsdagen levererade UPS paketet utanför vår dörr. Då skickade paketet ändå ifrån USA med korrekt tullhantering etc etc. Ett svenskt företag som jag ändå vill passa på att lyfta är Sleipner som tagit över bl.a. Engbo. Har vid ett par tillfällen varit i kontakt med dom om 20-30 år gamla produkter och tom då får man hjälp. Nu senast lurade dom inte på mig en ny kolsats som alla sa att jag behövde utan de instruerade mig istället hur jag skulle putsa och slipa på anhållen eftersom det troligtvis var det som var felet då kolen nästan aldrig "tar slut". Grymt bra och ett par timmar senare hade jag en fullt fungerande bogpropeller igen, kostnad 0kr.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy