Jump to content
Friday 01 July 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/01/2022 in all areas

  1. 6 points
    Det var båten jag syftade på 🙂
  2. 6 points
    Allmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m. Flygfotot visar en hamnlayout som troligen från början dimensionerats för mindre båtar men som på grund av Svenssons alltmer goda ekonomi och bankernas utlåning har blivit tvungen att följa med i Svenssons uppgradering från 20-25' båtar upp till betydligt större farkoster. Sådana exempel på mindre kloka hamnombyggnader finns det många av. Rådet till TS är nog att söka efter en plats som passar TS och båten bättre. Men det har nog TS redan tänkt på...
  3. 6 points
    Basutrustning i en båt med batterier är enligt min mening: 1. Multimeter för att kunna mäta spänningen på olika punkter, inkl batterierna. 2. Tångamperemeter (kan kombineras med multimetern) för att kunna mäta strömmen genom olika kablar. Se till att den kan mäta likström (DC) vilket inte alla kan. 3. Batteritankmätare för att hålla koll på laddstatus på batterierna och få en bra bild av hur laddade de egentligen är. Annat är bara gissningar.
  4. 5 points
    Jag vill inte heller verka som en trehjulingsbättrevetande men jag hade nog gjort det på mitt vis; Jag hade lagt på huvudströmbrytaren och tryckt på en av knapparna och kollat vad som händer. Fast jag är ju elektriker och har en viss självsvåldig knapptryckarvana :-) Innan någon från forumets arbetsskyddsavdelning hinner före kan jag nämna att det kan vara bra att ha brandsläckaren beredd om man är ängsligt lagd :-)
  5. 5 points
    Jag måste vara ärlig och säga att ibland kör jag bara runt
  6. 5 points
    Det var ett dåligt batteri, köpte det bästa jag kunde hitta och nu fungerar motorn som den skall. TACK!
  7. 5 points
    Då kan han stå där med sin halvmiljonsbåt och invänta hösten för den som köper kan ju göra ett rejält dyrköpt misstag om det skiter sig med maskin eller rigg eller en lös köl. Bra gjort att du vände och gick därifrån.
  8. 5 points
    Plastningen klar och skyddad med epoxi. Tog cirkus 150-200 timmar och det gick åt 17kg polyester, åtskilliga meter glasfiber, två burkar spackel och en halvliter epoxi.
  9. 4 points
    Det blev en litet sen start denna säsongen. Litet tekniska problem, som nu är lösta. En del småfix och puts under dagarna. Vi har varit ute sedan dagen före midsommarafton, bra väder. Idag norr om Gåsö, väster om Lysekil skiner solen på panelerna med 6-7 ampere, litet mer vid lunchtid då batterierna var litet hungrigare och solen stod högre. Kan solskyddsfaktor 7 matcha 7 ampere? Berghällarna är helt släta och orangeröda…. bohusgranit, den gör sig bra i solgasset. Badtemperatur 78° c enligt Garmin, omkring 18° c enligt en billig termometer. Tro det eller ej, men det låg en sparkcykel på botten, den är nu bärgad, men föga funktionsduglig.
  10. 4 points
    Nja... nä, det sa jag väl inte? Min erfarenhet är tyvärr att det inte stämmer alls; gillar sambon inte båt- och sjöliv i en liten båt, gillar man det inte heller en större båt. Tyvärr. Gillar man båt- och sjöliv, men känner sig begränsad i storleken för att man vill vara ute mer, så är det läge att uppgradera.
  11. 4 points
    Även om du uppgraderar Maxin med rulle och nya segel osv så kommer den inte bli större, rymligare och få en bättre toa. Men det har du ju redan räknat ut, såklart. Så frågan blir mer filosofisk än teknisk tänker jag. Det handlar om hur mycket pengar man vill låsa i en båt, och hur mycket mer man kommer använda en dyrare båt. Jag utgår här från mig själv när jag resonerar. Jag har en båt som är marginellt större än en Maxi 77, men min familj består av jag och två barn varannan vecka. Vi trivs med att vara ute några helger i fint väder, och någon längre tripp på en vecka på semestern. I övrigt är det jag själv som drar ut en helg eller så, och en hel del kvällsseglingar blir det också. Barnen växer snabbt, båten börjar bli trång - men å andra sidan är de inom några få år så stora att de har egna liv, och då inte vill följa med alls? Och då är det ju bara jag själv som seglar, och då blev båten lagom stor igen. Det är dessutom skönt att slippa den ekonomiska ångesten att ha en dyr båt vid en brygga om det är skitväder en period, så som i höstas när det regnade så gott som varenda helg. Å andra sidan... 🙂 Om du, familjen och alla inblandade tycker att båtlivet är det roligaste som finns; köp en båt som är så stor och bekväm ni kan. Såklart upplevs en större båt oerhört mycket rymligare och med detta kommer även bekvämligheten, och den seglar med ett helt annat driv vilket är trevligt. Det är också sjysst med en ordentlig toalösning, och att alla känner att de får plats under segling och inne i båten. Om du gillar din Maxi 77 men vill ha lite större; varför inte kika på en 84 eller en 87:a? 84:an är som en större 77:a, medan 87:an är en halvtonnare. Albin Cumulus är inte heller tokig; lägg även den till listan om du skall leta annat.
  12. 4 points
    Håller med. Ofta är angivna värden teoretiska och balanserar på avvägningen att ladda snabbt (dålig reklam att ens laddare är "långsam") och batteriernas hälsa. Sedan måste man ha i åtanke att de decimaler som talas om här motsvarar bara 1-2%. Spridningen vid batteriproduktion, ålder o.s.v. kan vara större än så mellan individer och celler. Lägg där till att en regulator ofta kan bli lurad av förbrukningsström i båten, och därför tro att det är batterierna som slukar denna ström. Och därmed gå upp i boostmode (och allt vad det heter), helt utan att batterierna kan omsätta denna högre spänning till energi - de är ju kanske fulladdade. Solcellsladdaren har i och för sig (oftast) en anslutning för last, där alla förbrukare "bör" anslutas. Men hur många har det kopplat så, eller ens KAN isolera förbrukare och batterier på det sättet ? I synnerhet som utgången sällan klarar mer än 10-20A. Själv har jag satt ner både laddare och solcellsregulator till 14,2/13,4V resp. 14,0V. Att ställa ner solpanelen gör ofta ingen praktisk skillnad på snabbheten att ladda batterierna, eftersom de ändå kommer sluka allt den kan ge (i mitt fall max 5-7A) oavsett om utspänningen är 14,0 eller 14,5V. Endast när banken (i mitt fall 400+200Ah) är nästan fulladdad kommer ju strömmen ner så det möjligen skulle haft en betydelse för snabbheten av de sista 10-20% (men dock liten) om det var högre utspänning än 14,0V. Fulladdat blir det ändå, så länge pålagd spänning är högre än batteriets vilo-EMK som fulladdat (typiskt 12,8V). Att gå ner från 14,5 till t ex 14,0V ger bara en aning längre laddtid, och då mest alltså på sista 10-20%. Men batterierna får en mycket behagligare tillvaro, och luras regulatorn av förbrukarströmmen så är det ändå ingen risk att koka batterierna. Som sagt - teori i all ära. Men vad tillverkarna inte är tydliga med i sina tabeller och kurvor (och manualen) är att allt bygger på labbtester på nya batterier - och BARA batterierna. Men så ser det inte ut i våra båtar. För sedan startar man t ex kylskåpet och alla teorier, kompensationer och kurvor blir tämligen irrelevanta.... (Det FINNS visserligen sofistikerade regulatorer och inkopplingar m.m. idag som kan skilja på förbrukarström och laddström på annat sätt än Lastutgång, så i alla fall den felkällan försvinner. Men alla andra kvarstår ju. Så om man kan stå ut med en aning långsammare laddning "på slutet" till förmån för kanske dubbel batterilivslängd så är valet enkelt. I alla fall för mig)
  13. 4 points
    För att få koll på hur mycket ventilationen kring kompressorn påverkar strömförbrunkningen gjorde jag ett expriment på en nyköpt Istherm CR65 för några år sedan. När den stod fritt i ett ett 22 gradig rum drog den i genomsnitt 0.6A, samma som databladet. Om jag satte en papplåda över kyskåpet drog den 1.4 A. Sedan monterde jag en PC-fläkt som blåste in luft under lådan hela tiden. Då drog den 0.9A. I min sista test lät jag bara fläkten gå när kompressorn gick. Då drog den 0.6 A igen. Slutsatsen var att låta luften kring skåpet vara stilla eller kallt när ingen energi tillförs skåpet. Om ventilation skall tillföras bör det göras när kompressorn går för då tillförs energi som skapar värme. Vet inte om det är till någon hjälp men en rätt nördig test var det.
  14. 4 points
    Jag tycker mig se att folk kör lite långsammare på sjön i år än förra året. Tyckte det var likadant på vägarna de två första veckorna av stegrande bränslepriser och kanske blir det samma på sjön, dvs efter några veckor kör folk som vanligt igen? Bara för att man har en stor motorbåt betyder det inte att man har gott om pengar över när alla fasta kostnader betalats men för min del så känner jag att båten får kosta. Det är så oerhört lugnande att åka ut på sjön och någon motsvarande återhämtning har jag inte hittat.
  15. 4 points
    Det viktigaste är nog att ha med någon utomstående, besiktningsman eller någotsånär kunnig kompis. Det är lätt att inte vara så rationell som man tror man är när man springer på en båt som talar till hjärtat... Jag hade nog köpt min båt ändå, men kanske försökt få ner priset en liten bit till med bättre argument om jag haft någon kunnig att diskutera affären med. Nu var det ingen dyr båt (<200kkr) så jag riskerade inte personlig konkurs, men nästa båt kommer jag vara mer noggrann med. Framförallt inte utgå ifrån att "varvsskött" innebär att båten är korrekt underhållen/lagad...
  16. 4 points
    Jag är nog mer på säljarens sida. Jag har inget större förtroende för båtbesiktningsmän. Ser dem mest som en kår av äldre gubbar som har väldigt förutfattade meningar om hur det ska vara ("det var bättre förr och ju förr desto bättre"), och som mest bryr sig om rätt irrelevanta saker som "fukthalt i skrov" och utseende på inredning. Det som är relevant är säkerhet (genomföringar, röstjärn, och liknande) och motorns skick, som är väldigt svårt att kolla under en besiktning och som i princip kräver nästan destruktiva metoder för att få klarhet i. Och vad jag förstår är motor nåt de i stort sett inte kollar alls, mer än kanske dra upp en oljesticka, kolla det visuella skicket och provstarta. För säljaren skulle det innebära en, kanske lång, väntan på att besiktningsmannen ska komma dit, ytterligare en tid att passa, för en köpare som kanske ändå inte är intresserad i slutändan, och kanske begäran om att lyfta båten under några timmar med allt vad det innebär i tid och pengar.
  17. 4 points
    Det bästa sättet att komma ut beror dels på hur det blåser men även på hur propellern verkar. Så, vet du vad du har för propeller? Fast med axel, drev, folding etc. Har du fast propeller så har dess skoveleffekt vid backning stor effekt. Är den tex högergående (medsols) vid framväxel och vänstergående vid back så kommer dess skoveleffekt göra att aktern dras åt babord när du backar. Ofta spelar det mindre roll hur rodret står vid backning, oavsett vilken propp man har, så man backar ut en bit och ger en puff framåt med rorkulten åt motsatt håll man vill att fören ska flytta sig och då, när fören har fått en viss en rörelse så lägger man i backen igen och tar sig lite längre ut. Det låter konstigt och krångligt men är egentligen inte så svårt när man lärt sig hur båten beter sig. Lycka till!
  18. 4 points
    Update på denna tråd: - Fick tillbaka analysen, tog 5 arbetsdagar från att jag postade skrapprovet. Visade mycket riktigt på koppar i färgen. - Har nu blästrat bort all gammal färg samt fått båten epoximålad på allblästring, de tyckte för övrigt allt såg bra ut och märkena var oxidering Så nu är jag redo för sjösättning utan att behöva oroa mig mer 🙂
  19. 4 points
    Vi har haft en schäfertik på ca 30 kg med ombord i drygt tio säsonger. Hon trivs jättebra ombord. Hoppar lätt ombord och iland själv. Iofs är ju nuvarande båt väldigt bra anpassad för hund, barn och pensionärer… en ”gå runt båt” med en bra peke att gå iland/ombord på. Hundar i allmänhet tycker det är bekvämt att ha flocken/familjen/besättningen väl samlad ombord så att dom inte behöver ta till vallningsbeteendet för att fösa ihop flocken. Många hundraser, inte minst schäfern gillar ju även att vakta båten och närliggande område. Litet jobbigt kan det bli när hela det närliggande postnummerområdet skall vaktas… men det går att stävja. Schäfrar behöver man ju inte lära att vakta, det kan dom från födseln, eller redan innan födseln, då det sitter i generna. Att lägga till med aktern mot land är oftast en stor dumhet, det går väl an att göra det vid en flytbrygga som ligger ute på djupt vatten. Men att riskera propeller och/eller roder genom att lägga till med aktern mot land eller brygga där det är grunt och orent vatten brukar bli dyrt, lägg inte till så oavsett vad kompisar och hunden tycker! Jag byggde en landgång till hunden av aluminiumprofiler och durkplåt i alu, men den hoppade hunden över, hon tyckte bara den låg ivägen. Smala skarndäck, som renderar smalare gångytor gillar inte större hundar, då kan det vara bättre att hjälpa dem upp genom förluckan. Samt hjälpa dem ner samma väg, vår schäfer dök gladeligen ned henom förluckan på förra båten, så det fick vi försöka att hindra genom att ta emot på insidan. Det finns ju hundar som är rädda, lättskrämda och väldigt försiktiga, den tyska schäferhunden hör inte till denna kategori. Schäfern skall vara orädd och nyfiken, och det både underlättar och kan vara ett problem, vår hund smiter nämligen iland själv när hon förstår att det går att bada. Det är då väldigt svårt att förstå att hon fått bra betyg i olika lydnadskurser, för när det gäller bad tycks hon vara döv, det skall simmas och grävas i sanden, vad husse och matte än ropar eller befaller går inte alls fram…. Inte ens katter eller tykna chihuahuor tycks existera när det skall badas, sådana anses annars utgöra ett bra kompletterande proteintillskott till torrfodret. Men hon hoppar inte i vattnet på ställen där hon inte själv kan ta sig upp. Så det blir diverse stränder eller sjösättningsramper ned i det dieselblandade vattnet i hamnarna. Jag har förstått att alla, eller iallafall de flesta schäfrarna älskar att bada. Saltvatten (med eller utan dieselinblandning) är inte så bra för några hundars päls eller hud, man får spola av dem med färskvatten, och tvätta med milt hundschampo. Annars blir pälsen så som Svinto, och sedan blir det även en besvärande klåda. Det finns ju hundar som blir sjösjuka, liksom bilsjuka, det är ju problematiskt… Måhända finns det även hundar som blir rädda när det gungar, jag har aldrig haft någon sådan hund, innan det blev schäfer fanns det mellanpudel ombord, inga problem, men pudlarna gillade inte att bada, trots att det egentligen är en vattenapporterande fågelhund. Alla ombord skall ha flytväst, inte bara hunden! Hundarna gillar teakdäck, det är himla bra för där kan dom greppa med klorna när det gungar litet, däck och gångytor av hal plast är inte alls lika populära. Hala vällackade durkar är inte heller så käcka, bra med en vattentålig halkskyddande matta på duken. Schäfrar är ju onekerligen väldigt trevliga hundar, men dom blir ju rätt så stora ombord, ju mindre båten är desto större upplevs hunden vara. Särskilt stor om natten då det skall sovas, husses och mattes kojer är ju väldigt populära sovplatser…. Bra om hinden tilldelas en egen sovplats ombord. Barn och schäfrar tillsammans ombord fungerar väldigt bra, det är väl iofs individuellt såväl ur barnens som ur hundens perspektiv. Men vår hund vaktar barnbarnen väldigt effektivt, följer dem med blicken var det går och vad dom gör. Skulle något av barnbarnen ramla i eller på annat sätt falla eller skada sig så berättar hunden det.
  20. 4 points
    Nu blir hag nyfiken. Du måste förklara för mig hur en urusel (enligt dig) mätmetod som kan visa nästan vad som helt, plötsligt kan användas för analysera mycket små förändringar i TBT-innehållet i en bottenfärg. Vet du ens om något om metoden ger samma värde vid upprepade mätningar i samma punkt. Jo det vet du nog, du har ju skrivit ner metoden som mer eller mindre varandes TROLL-konst. Hur reagerar metoden på om TBT omvandlas till någon annan tenförening. Du kanske inte ens har TBT på ditt skrov idag? Du valde ju att använda en analysmetod som du inte tror på. Hur ska du kunna visa att mängden TBT på ditt skrov förändrats eller inte förändrars om du inte har någon TBT på skrovet? Är XRF-mätningen tillräckligt exakt för att kunna mäta TBT-avgång enligt metod D? Jag bara undrar hur din analys av ditt tänkta försök ser ut. Om du nu inte får sjösätta i år heller så kan du ju ändå utföra ditt försök utan större möda och utan att det påverkar ditt båtliv nämnvärt.. Ta en hålsåg och kapa ur en provbit ur skrovet. Mät med den numera fantastiska XRF-metoden. Häng sedan provbiten vid din bryggplats. Ta upp provbiten till hösten och mät igen. Gör en felanalys och hoppas på att mätfelet inte är större än skillnaden på dina mätningar. Använd dina bevis (i bästa fall) för att spara 100 000:- kronor och för att få sjösätta båten våren 2023. Du har god tid på dig att plasta igen hålet där provbiten togs ut om någon sjösättning blir aktuell. Lycka till! Mackey
  21. 3 points
    Jag tror också den låga kompressionen kan vara bidragande till startsvårigheterna, i synnerhet kall. Tror även din mätare visar lite för mycket, för 25kg är RUSKIGT mycket. Dvs troligen är en cylinder ok (kring 21kg) och den andra halvkass, betydligt under 16kg (kanske 10-12). Precis som redan nämnts så kan dåligt komp bero på rost i cylindrarna/skadad cylindervägg, men också på otäta ventiler. Den satt ju fast av någon anledning, dvs troligen rostat fast p.g.a. fukt. Vad händer med kompet i den "dåliga" om du sprutar in olja genom spridarhålet före testen ? Ökar det tillfälligt är det sannolikt en kolvring som sitter fast, är skadad eller skadat lopp. Om inte, skulle jag misstänka ventilerna. Visst kan luft vara orsaken, men motorn har ju gått ett par timmar nu. Och du har ju ett fel/svaghet i och med dålig komp, så jag hade börjat med att kolla upp det. Lyft ventilkåpan och ev. toppen. Glöm sedan inte ny topplockspackning när du väl funnit felet och återmonterar. Om det sedan landar i något mer är, precis som @Hybro skriver, ett motorlyft inget att dra sig för på en A25. I synnerhet inte en "liten" AD21 😛. Jag lyfte i den här i min förra båt medelst handkraft och kättingspel, och det gick ändå väldigt smidigt: Du har väl bytt olja/filter, och hur såg då oljan ut ? Om den inte var svart eller mörkbrun utan ljusare och/eller grå/cremefärgad är det lika bra att lyfta ur motorn och se hur det ser ut med t ex vevlagringen. För färgen tyder då på att det varit fukt i vevhuset/tråget, och med rostiga ramlager kommer du antagligen få mer problem ganska snart. Överväg också att köpa en billig reservdelsmotor att plocka ifrån. AD21 är inte ovanlig och behöver inte vara dyr (även om en del som säljer tror det).
  22. 3 points
    Jag löste det! Det var någon klåpare som hade skarvat matningen med en betydligt tunnare kabel... Tack för er input 👍
  23. 3 points
    Jo, det sägs att skälet till att byta är att utlösaren drar åt sig fukt och därmed åldras och därför behöver bytas. Behåller man dom för länge så riskerar man att dom löser ut när dom inte ska. Inte att dom inte löser ut alltså.
  24. 3 points
    Om symbolerna är bortslitna kan man väl anta att det är välanvända knappar. Vad kan behöva användas mycket mer än de andra på en båt av den här typen? Ankarspel? Drevtrim? Utombordarlyft?
  25. 3 points
  26. 3 points
    Har du möjlighet att mäta spänningen direkt på solpanelen för att utesluta att det är kabeln från solpanelen som är trasig eller glapp i någon anslutning? Har du förresten någon säkring eller strömbrytare mellan solpanel och regulator?
  27. 3 points
    Kolla på en båt, 35+ fot, bra bit över halvmiljonen +20år (vill inte blir för detaljerad). Verka ok, lite småfel, låg i vattnet När jag nämnde att att köper enligt vad jag trodde reko sättet, handpenning, står för besiktningen.."BESKTNING, då blir det ingen affär!" "De snackar bara ner, oseriösa" Vill bara veta så det inte är några större fel, skiter i om en teaken i brunnen börjar bli sliten eller nån nippel som behöver bytas på sikt, inget jag kommer börja pruta på. Gillades inte - "Ska man köpa båt skall man ha koll på allt" Är denna attityd vanlig? Många skiter knäck om man missar bilbesiktningen, men en komplex skapelse som en äldre större segelbåt gör man sig icke besvär med besiktning? Alla större båtagenturer, har de inte heller koll, eller deras kunder som uppskattar få en grundligt genomgången båt.. Blev olustigt och vi tacka för oss, bittert på vägen hem såklart å fundera om man inte bara skulle ta den ändå, men med den attityden är det ju skönt nu i efterhand, vi var inte alls på samma våglängd så att säga
  28. 3 points
    Men sänker du farten till 6-7 knop drar den sannolikt bara 5 l/h. (F.ö. bättre att räkna om till l/nm, då man väl är intresserad av förbrukning per förflyttad sträcka, det är ju liksom vitsen med att köra med båtmotorn)
  29. 3 points
    Jag tror inte orsaken är att batterierna blivit sämre, utan regulatorer m.m. blivit alltmer smarta. Eller snarare "översmarta", med de effekter som @Lintott beskriver. Spänningen och beteendet blir ju bara rätt om BARA batterier är inkopplade till regulatorn, och lasten till dess lastutgång. Passar alldeles utmärkt för en solcellsdriven väderstation utmed E4:an. Men så fort lämnad ström inte är densamma som batteriernas laddström, dvs om det är något annat än batterierna inkopplat (som det är i våra båtar), så faller ju alla algoritmer, kompensationer och inställningar platt. För det viktigaste indatat till algoritmen är ju fel. Som jag skrivit tidigare så lägger tillverkarna ner stora resurser på att försöka övertrumfa varandra med inställningar och "smarta" algoritmer, allt för att få just DERAS regulator att verka ha bättre koll och ladda snabbare än andra. I verkligheten är det mycket få regulatorer som verkligen är anpassade för hur våra båtinstallationer ser ut (dvs där inte bara batterierna belastar), och detta är man också mycket förtegen om i manualerna. Dvs man har en design som förutsätter saker som är mer teori än verklighet. Det man inte kan veta skall man inte ta med som en styrande parameter när man gör en design, alternativt göra designen med sådan marginal att den klarar alla variationer denna "input" kan ha. Det är en god grundregel. Men då är det ju inget roligt längre, och alla detaljer om mV-justering hit och dit som man är expert på försvinner i "bruset". Och vem vill istället köpa en "dum" regulator framför en som har minst tre olika boostmoder , temperaturkompenseringskurvor för fyra olika batterityper och nästan kan tala om vilken färg du har på batteriet ? All denna kunskap om laddning och finlir måste ju vara bra för batteriet, eller hur ? Nej, egentligen inte. Det är bara ett sätt att försöka vara ännu närmare kanten för där batteriet går åt skogen, för att kunna kräma i (och ur) en aning mer, lite snabbare. Men UTAN att batteriet går åt skogen. Bly/syrabatteriet mår egentligen bäst av att alls inte vara nära denna ruinens "brant" när det gäller maximal laddspänning. De blir fulladdade ändå även vid lite lägre spänning - det tar bara några procent längre tid. Man kan ju fundera på varför t.o.m. moderna bilar fortfarande bara har en simpel en-spänningsnivå på sin generator (sällan mycket över 14,0V) för att ladda bly/syrabatteriet. Kan det vara därför bilbatterier ofta håller mycket längre än 1-2 år ? Keep it simple....😛 Edit: Det har sannolikt varit ett pågående problem längre än så. Men förloppet accelererar, och förra helgen räckte det inte längre. Du såg ju hur bra det gick i början av ditt test, för att sedan plötsligt droppa. Som i en bil, där man tror batteriet är ok bara för att motorn startar varje gång. Men om man hade behövt mala i 10s istället för 2s så skulle batteriet kanske dött. Medan ett nytt batteri klarar 30-45s i stöten, kanske. Dvs man vet inte förrän man s.a.s. passerar gränsen.
  30. 3 points
    Om du bryter kontakten mellan generator och batteri när generatorn arbetar är det nästan garanterat att generatorn skadas. Så absolut inte!
  31. 3 points
    Eller: Tid eller bra plånbok!
  32. 3 points
    Mitt troende är att: • isolera kylboxen • hjälpa kompressorn med ”sval” luft tex från kölsvinet • solpaneler för batteriladdning • lithium batterier • Extern regulator till generatorn tex Balmar MC-618/614 Jag är nästan där, kvarstår isolering av box och programmering av äldre MC-614 för LFP. Luktproblem känner jag igen, vår approach är att rengöra i kölsvin, motorrum, i garderober, bakom inredning/under durkar isamband med andra jobb. Inte kul med båtdoft
  33. 3 points
    Färg är ingen säker metod för att avgöra vilken typ av glykol det är. I princip handlar det om två typer: etylenglykol och propylenglykol. Den första är extremt giftig, medan den andra är i stort sett ogiftig (i små mängder förekommer den som tillåten livsmedelstillsats med beteckningen E1520). Vad för färgämne tillverkarna valt att tillsätta har inget med glykoltypen att göra, särskilt inte över tid. Det enda säkra är att pumpa ut och skölja rent kylsystemet, och därefter fylla med önskat frostskyddsmedel.
  34. 3 points
    När man gör sökningar på nätet är det lätt att glömma hur ungt internet är och hur nätforum såg ut för tex. tjugo år sedan. Då umgicks intressegrupper på mail-listor som sällan lämnade spår som går att hitta med en googlesökning. TBT på fritidsbåtar förbjöds 1989 och det är av praktiska skäl helt omöjligt att hitta spår från någon debatt på nätet från den tiden. Då fördes debatten eventuellt på tidningarnas insändarsidor. Mellgards problem är att han är soldat i ett sedan länge glömt krig. Omvärlden har glömt, förlåtit och gått vidare.
  35. 3 points
    För länge sedan sålde VP konverteringssatser, där man monterade ett SX, eller DPS-drev på en OMC-sköld. Det som ingick i satsen var, drev, pivåhus, sjövattenpump och anslutningsdetaljer. Det är det man har gjort på din båt. Skölden är alltså OMC med VP SX pivåhus, och ett DPS-drev.
  36. 3 points
    Förstår inte riktigt problemet (förutom om det handlar om att dra principer till det yttersta). En båt som trollar är ganska lätt att identifiera p.g.a. alla spröt/spön åt alla håll, mycket lättare än att se dagsignalen (om sådan förs) skulle jag vilja påstå. Ungefär lika svårt (dvs inte) som att se om en båt har mast och segel. Då håller jag mig rejält bakom eller vid sidan om. Både för min egen skull och av hänsyn till de som fiskar. Att köra där jag ju VET att det finns linor är ju bara provocerande och dumt....
  37. 3 points
    Här är ett exempel på en generator där sense-ledningen redan från fabrik sitter på B+. Den levereras alltså så som visas i bilden, men om man vill få mer exakt reglering av batterispänningen, dvs kompensera för spänningsförluster på vägen, så kopplar man i stället den gula ledaren till batteriets pluspol. Oavsett var den sitter, kolla att den har bra kontakt och vid behov gör rent anslutningarna. Har den dålig kontakt kan det bli som beskrivits ovan, att generatorn tror att spänningen är för låg och lägger sig på sin maxspänning i stället.
  38. 3 points
    Framför allt luktar det något med båten som inte står rätt till. Tror mer på att det uppenbart är något han inte vill ska komma fram snarare än att han tycker det är omständigt med en besiktningsman.
  39. 3 points
    Jag använder änden på tumstock i kardborre fickan mejsel kan peta hål på fickan
  40. 3 points
    Tips från 1964, helt otroligt 😉 https://www.instagram.com/p/CeviPfgOBAV/
  41. 3 points
    Delvis enig med Raol. Är man helt okunnig så är en besiktningsman bra. Är man kunnig om båtar så kan man göra besiktningsjobbet lika bra själv. Jag menar inte att besiktningsmännen är dåliga eller så, jag menar att de flesta av oss båtägare som mekat och fixat med båtar själva kan göra besiktningsjobbet lika bra själva.
  42. 3 points
    En gång för längesedan lät jag Knape (numera Knape Marin ab) sälja en båt för mig, efter ganska lång tid blev den såld, men det blev nästan inga pengar över till mig. Bland annat hade dom gjort service på en nyservad motor, bytt ut nya reglagekablar. Dessutom tog dom betalt för markhyra under den tiden båten stod osåld på land. Det blev ett ärende för kommunens konsumentrådgivare, och jag vann…
  43. 3 points
    Om det står havsvatten i tanken så luktar det piss efter några veckor. Skölj tanken med sötvatten. Och se till att det står sötvatten (kranvatten) i toastolen. Havsvatten innehåller massor med mikroorganismer som ruttnar i rätt miljö.
  44. 3 points
    Som sagts tidigare, förordningen säger att TBT inte får finnas på skrovet, eller att den ska vara förseglad med avsedd spärrfärg. Om färgen innehåller TBT och den inte är förseglad med en spärrfärg kan utländsk båtägare bli tvungen att åtgärda på lämpligt sätt. Det är inget med det som bryter den fria rörligheten eftersom det är helt i enlighet med förordningen.
  45. 3 points
    Jag tror efter diverse reparationer att epoxi med passande glasfibermatt är ett säkrare kort. Kör själv med Biltemas. Och det är inte epoxin i sig som ger styrkan, utan mängden glasfiber som du lyckas bädda in i epoxin, utan luftbubblor. Men epoxin biter bättre fast än vad polyester gör på gammal polyester. Slipa ur ordentligt, absolut ingen Gelcoat kvar. Bygg upp en form med t ex plast från en plast burk, på insidan. Kanske modellera på ovansidan som begränsning/form. Fyll lager efter lager med väv, som du verkligen bakar/rollar in epoxi i, med en roller av aluminium avsedd för detta (BT minsta). Gör rent verktyget med aceton innan epoxin härdar.
  46. 3 points
    Marinplywood är inte heller okänslig för mögel. Det bara tål mer vatten innan limmet släpper. Vill du att trä skall tåla fukt bör den behandlas med lack eller polyester. Olja kan fungera också kan också odla mögel. Frågan har varit uppe förut,
  47. 3 points
    Jag förstår inte hur hen räkna procent när 239 inlägg av 2000 blir 18,1 % efter en första korrigering, men det är ju rätt oviktigt. Däremot förstår jag att hen som ägnat tid åt att försöka räkna procent på antal inlägg i tråden har ett ännu mera långtråkigt liv än de som skriver inläggen. Mot 3000! Nu kör vi!
  48. 3 points
    Pukor och trumpeter, konfetti och raketer! Dags att presentera de fem största bidragsgivarna i tävlingen: ”Störst bidrag till denna tråds resa mot 2000 inlägg.” 5:e plats går till Lasker som skrivit ihop 5,17% av inläggen, eller 56 stycken inlägg. 4:e plats går till ArneRadar som lyckats prestera 6,19% av inläggen, med andra ord 67 stycken. 3:e plats går till Boanjohan som anslutit sig på senare tid till den djärva seglatsen. 7,57% av inläggen bär Boanjohans dna, i reda siffror 82 stycken. Grattis Boanjohan till 3:e platsen i denna prestigefyllda tävling. 2:e pris går till personen som redan vid sitt 12:e inlägg tyckte: ”Det är nog ändå klokt att se till att få bort tråden innan det är för sent.” Eller vid sitt 35:e inlägg meddelade: ”så tycker jag det börjar bli dags att flytta tråden till Flashback!” Eller så sent som 2022-05-09 tyckte att tråden byggde på ”Påhopp på motståndaren som anses vara typ köpta/idioter/nazister.” Trots att han tyckte att tråden skulle tas bort eller flyttas till Flashback och att den byggde på påhopp på motståndaren har han presterat inlägg efter inlägg och ofta sysslat med just det han klagat på, nämligen energiskt idkat påhopp på de som inte tyckt lika som honom. Någon av meningsmotståndarna har han, utan att skämmas, till och med jämfört med en despotisk diktator. 3:e pristagaren har av de 2000 inläggen bidragit med 22,07% av trådinnehållet, hela 239 inlägg. Grattis Mackey till 2:e platsen i denna prestigefyllda tävling. 1:a pris går till personen som faktiskt hållit sig någorlunda i skinnet när det gäller de mest ohederliga rallarsvingarna men som envist lagt sin energi på att påpeka att trådskaparen m.fl. har fel, fel, fel, ja faktiskt helfel. Som 2021-09-11 påpekade att ”Det är den som kommer med påståenden som skall visa att de stämmer.” Att han anser att bevisbördan inte ligger lika tung på honom själv har nog de flesta redan listat ut. 2022-04-26 meddelade han trådskaparen: ”Du har skapat en väldigt lång forumtråd som bara går i cirklar” kanske omedveten om att just 1:a pristagaren var den största externa motorn i denna cirkelgång. 1:a pristagaren har av de 2000 inläggen på egen hand nämligen bidragit med i princip lika många inlägg som oss 42 andra, trådskaparens alster borträknade: 50,05% av trådinnehållet, hela 542 inlägg. I sanning ett bevis på ett makalöst engagemang för båtlivet, eller ska vi säga ett makalöst engagemang för diskussioner om båtlivet. För där diskussionen finns, där hittar vi också 1:a pristagaren. Grattis Peter_K till 1:a platsen i denna prestigefyllda tävling. ”Hederspriset” går odiskutabelt till mannen, seglaren, fjällvandraren, ja allt vad som kan komma att presenteras. Jag nöjer mig med att kalla honom kort och gott Trådskaparen. Utan Trådskaparens fina insats och osinliga energi hade denna tävling aldrig blivit utlyst. Det hade då inte funnits någon hare i detta greyhoundlopp. Och det vore ju direkt illa. Då hade vi ju aldrig fått läsa alla de omnämnanden som givits om varandra, inte heller fått uppvisat för oss det totalt omdömeslösa agerandet vi har i skyddet av det mörker som Maringuidens anonymitet skänker mänskligheten. Trådskaparens prestation mäts inte i procentenheter eller antal inlägg eftersom Trådskaparen är utom tävlan. Men han har av de 2000 inläggen presterat 678 st. Grattis Mellgard till ”Hederspriset” i denna prestigefyllda tävling. Nu tar vi sikte på 3000-talet...
  49. 3 points
    Hej och tack för svar. Har em sunwimd 26 med parrialrigg och svepta spridare så bör va rulle och sen sidovanten först och aktern sist då verkar det som👍
  50. 3 points
    Då kan man ju få sig en riktig dj-la smäll i skallen av den pendlande ampeln. Men i och för sig, om det är min skalle som drabbas av ampeln så är det nog ingen fara...
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy