Jump to content
Sunday 29 November 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/29/2020 in all areas

  1. 8 points
    Mycket har jag kallats, men anal ingenjör är nog första gången😀. Vare sig vi pratar vindhastighet eller fästelement kan det inte vara fel att benämna saker med dess rätta namn, speciellt om du ska kommunicera ut det till befolkningen via rikspress. Dessutom får pöbeln möjlighet att lära sig något nytt, och kan efter förkovrandet själva titulera sig Analingenjör. Ett skitjobb, men någon måste göra det👍😀
  2. 6 points
  3. 5 points
    Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev. Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev. Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr. Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan). Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck. Lycka till.
  4. 5 points
    Jag har ett arbete som inte alltid kan utföras hemifrån. Jag måste vistas i offentliga miljöer rätt så mycket. Jag ser att ett fåtal personer på stan bör munskydd, dom har visserligen blivit fler den senaste veckan. Men jag har varesig i verkligheten eller i medierna sett någon som burit munskydd på ett korrekt sätt, ja om jag utesluter dom som vistas i sjukhusmiljö, dom vet hur det skall vara. Ett munskydd har så stora maskor i materialet att de släpper igenom de jättesmå viruspartiklarna, det är ungefär som att försöka att fånga sill i nät avsedda för torsk. Munskyddet skall vecklas ut ordentligt och klämman över näsan skall anpassas till just din nos. Men skyddet det kan skydda andra ifall du är infekterad och hostar eller nyser, då fastnar ditt eget upphostade slem i munskyddets insida, och då skall skyddet bytas omedelbart. Ett enkelt engångs munskydd är effektivt i kanske 30 minuter, oftast kortare tid. När det blir fuktigt skall det bytas. Utandningsluften innehåller mycket fukt! Det skall sluta tätt runt näsan, munnen och hakan. Har man yvigt skägg är ett munskydd rätt så meningslöst. Man skall inte hålla på att fingra på munskyddet, då får man eventuellt uppsamlade viruspartiklar på fingrarna. Man skall hantera dessa i sina band/resårband. Att bära munskydd med näsan oskyddad kan kvitta. Jag har även sett tvättbara flergångsskydd... och ja, det är ju inte konstigt att smittan sprids... Jag skyddar mig med distans, handtvätt med tvål eller handsprit, undviker trängsel, och vänder ryggen till om möte med annan person är oundvikligt. Jag undviker särskilt människor som ser ut att leva ett hårt liv på olika sätt, samt jag undviker dem som bär munskydd. Och hoppas att det hjälper, det är ju inte helt säkert. Om man nu skall skydda sig mot viruspartiklar i luften skall man använda en mask av militär standard med filter som är så täta att viruspartiklarna inte kan passera. Alla som gjort sin värnplikt eller har annan militär utbildning, eller brand och räddningsutbildning, vet att det är rätt så ansträngande att använda sådant skydd.
  5. 5 points
    Skulle gissa att några av skribenterna här ovan gärna föreslår 2 st Gevalia plåtburkar förbundna med ett hårt spänt snöre......😆
  6. 5 points
    Jag har gjort ett liknande projekt för att få in en Simrad plotter. Jag byggde en form av gips och papier-mache. Klädde den med folie och plastade utanpå. Därefter slippa och sen på med Top-coat. Tror din metod funkar bra, men cellplast är känsligt för lösningsmedel. Bilder är före och efter.
  7. 4 points
    Det lyser genom vårt glasfiberskrov utan att båten sjunker!
  8. 4 points
    Det klokaste jag sett på länge! Håller helt med. Ett vanligt, billigare, munskydd lär vara effektivt på större partiklar upp till 2 minuter läste jag någonstans. Virus-partiklarnas storlek är, som sagt, väldigt mycket mindre vilket ger att vanliga munskydd knappt ger någon effekt alls mot Corona. De munskydd som används i vården som har ett filter, syns ofta som en liten plast ring, är allra effektivast men skyddar bäraren i huvudsak, har jag läst. Det filtrerar inkommande luft men i betydligt mindre omfattning utgående luft. Samma gäller de militära maskerna. Att använda ett sånt som smittbärare är mao inte speciellt effektivt. Munskydd i tyg är mer en gest och en signal till omvärlden än något egentligt skydd. Varför dessa fakta inte presenteras av FHM eller annan som har kunskapen är för mig obegripligt. (Nu får jag en massa skit för att jag sticker ut näsan 😉 men det får jag ta.)
  9. 4 points
    Jag har haft en båt med krokig axel också... ja den var egentligen inte min utan min faders, men det var jag som använde den mest. Det vibrerade och väsnades rätt bra. Men alltihopa från motorn ända till propellern byttes sedermera ut.
  10. 4 points
    Jag larvar mig inte. Jag googlade och förstod att det är en hastighet, ungefär som att man skriver ”timkilometer” när man beskriver bilars hastighet.
  11. 4 points
    Lite OT, men Conrad är ett lustigt företag. Om man ska handla där ska man definitivt kolla priserna på conrad.de alltså på deras tyska sajt också. Dom har ofta lägre pris och fraktkostnaden blir inte mycket större. Jag har handlat en handfull gånger av Conrad och två av gångerna blev det i Tyskland. Jag påtalade till och med för dom att priset på samma pryl var betydligt billigare där och kanske dom kunde matcha det priset, men svaret var bara "vi har fri prissättning så du får handla av vem du vill"... Så det gjorde jag. Bara för att få ett exempel i tråden så valde jag att leta efter något från Svenska CTEK - alltså en svensk produkt - med båtanknytning och tog första träffen Conrad visade. Ett rent slumpmässigt val alltså och det var en D250SE 20A batteriladdare. Pris svenska Conrad: 4,000 kr, pris Tyska Conrad €302 (3,300 kr). Tänk på det om ni handlar hos dom!
  12. 4 points
    Det är i alla fall mycket längre än de 17 fot som anges i trådrubriken.
  13. 4 points
    Beror på båttyp och motorstorlek. Det finns olika drivlinor just eftersom de kompletterar varandra och är "bäst" på olika saker. Ingen är bäst på allting eller passar alla båtar, båtägare och behov. Därför är ett rakt och generellt svar som ovan inte relevant. Fundera på båttyp först, och inte minst storleken. Ofta ger detta drivlinan, men i några fall finns likvärdiga båtar med olika val. Mindre båtar så är oftast utombordare enda alternativet. Fördelen är att den är lätt att plocka av, byta ut och serva. Men all motorvikt hänger utanför båten, längst bak. Inga problem med lite högre fart (15-20 knop och uppåt). Men diesel är uteslutet. Lite större båtar har ofta fler alternativ. Här börjar utombordarna bli tunga och stora. När det gäller underhållskostnader och enkelhet vinner nog inombordare med rak axel. Nackdelen är att farten är begränsad, då - oavsett skrovform - kommer en hel del "skrot" alltid vara kvar i vattnet (köl, roder m.m.). Men i låga farter (deplacementfart, upp till 6-8 knop) är lösningen oslagbart snål och kursstabil. Även små motorer är ofta diesel. Sedan finns många båtar med rak axel som planar och går i högre farter. I synnerhet större, där antalet hk börjar sätta gränser för vad ett drev tål. Men nu är vi uppe på lite större än TS tänkt sig, tror jag... Drevbåt är egentligen lik en utombordare men med motorn inne och längre fram. Tar ofta vid där motorstorlek växer/blir tung. Optimal för medelstora båtar som skall kunna pinna på i planing, där de kan gå riktigt effektivt. Drevet kräver lite underhåll, men väl skött så håller det. Finns både bensin och diesel. Inte alltid rolig att köra i deplacementfart, då de inte sällan blir lite "slingriga". Ta nu inte ovan nedtecknat som regel, lika lite som den "regel" jag reagerade på. Det är bara mycket ytligt, generellt och snabbt sammanfattat. Allt är inte svart och vitt, och det finns många varianter emellan - och undantag. Det är anledningen till att alla har sitt berättigande. Det finns dock en anledning till att du knappast hittar en snipa (som är gjord för enbart deplacementfart) med drev, lika lite som du hittar en snygg DC med liten diesel och rak axel.
  14. 3 points
    Nu när vinterprojekten tar vid tänkte jag att det skulle vara kul (och inspirerade) att se vad ni andra med Nimbus Epoca gör för vinterjobb på era båtar. Jag köpte min Epoca i år (89a med 5.0 GXi -03) så det här är första vintern. Men listan är lång på saker att hugg tag i. Bla har batteribanken fått nytt kablage och nya brytare, säkringar och plintar har installerats (bild visar före/efter).
  15. 3 points
    Den som vill lära sig vad det är för vits med munskydd skall försöka blåsa ut ett ljus med munskyddet på vare sig det är flera dagar gammalt eller nytt. Det är inte avsett att skydda bäraren, utan att skydda omgivningen från bärarens utandningar, hostningar, skrik och pustande...... Det är verifierat att Covid19 kan smitta från en person som inte märker han är smittad. Eftersom funktionen bygger på att man osjälviskt skall skapa sig omak för andras skull och denna osjälviskhet är alltför sällsynt, i synnerhet bland yngre som tror sig vara odödliga, så är det absolut nödvändigt att regeringen utfärdar ett lagligt påbud att alla ovillkorligen SKALL ha munskydd då andra finns i omgivningen.
  16. 3 points
    All personal som vårdar patienter har f.om i fredags munskydd för att inte infektera smittkänsliga patienter. De får max användas i fyra timmar sedan ska de bytas. Finns covid patient på avd byts det omedelbart då du lämnar slussen. Denna diskussion hör egentligen inte hemma här, men falsk info är i detta fall skadlig och farlig. Jag har större tilltro till infektionsläkaren i länet än några som diskuterar fel info på ett marinforum. Vad gäller Herr Tegnell har väl han haft fel i det mesta eller? Om inte munskydd har effekt skulle vi personal ej heller vara tvungna bära dem ej heller visir i nära patient vård. Tack Mackey för dina inlägg, du har helt rätt.
  17. 3 points
    Jag förstår inte alls varför guden Tegnell och FHM får hållas med sina märkliga och förvirrande rekommendationer. Tegnell: Följer man reglerna kan man gå på julbord. Jul utan släktkalas. Avråder från julbord med kollegorna. Gigantiska släktkalas inte lämpligt. Är FHM och Tegnell uppvisar klara schizofrena drag tycker jag. Vad beträffar munskydd borde en enkel regel vara: Munskydd ska användas i köpcentrum, affärer och i kollektivtrafik. Detta borde vara mycket bättre än att inte använda munskydd alls och inte särskilt svårt. Jag har ingen förståelse för att Tegnell/FHM inbillar sig att man skulle strunta i att hålla avstånd bara för att man använder munskydd.
  18. 3 points
    Butter? En mutter utan gängor!
  19. 3 points
    Det är kromad mässing. Det borde inte gå åt skogen om du gör som jag beskrev. Såga inte för djupt men om du kommer in litet i styrhjälmens gänga så gör det inget. Ingemar
  20. 3 points
    Ja, det verkar så. Kanske inte i ”vardagligt språk” för väldigt många, även om en del säger så. En hastighet som sagt, lika logisk som ”timkilometer”, vilket är OK enligt SAOB, så varför du är upprörd förstår jag inte, nu har du ju lärt dig att du har möjlighet att säga ”timkilometer” i ”vardagligt språk” också..?
  21. 3 points
    Jag har också hunnit byta ut duschhållaren och blandaren, samt lagat lite gelcoatskador på akterdörren. Monterade tidigare i höst en trycktank för att få jämnade flöde.
  22. 3 points
    Jag skulle göra det du skriver, men eventuellt strunta i att byta tändstift om det är i bra skick. Däremot så skulle jag kontrollera bränsletank och ledningar så att det inte finns massa skräp i dessa och tvätta ur vid behov. Även förgasaren kanske behöver en rengöring. Innan start skulle jag spruta in lite 2-takts olja, eller konserveringsolja i cylindern (genom tändstifthålet för att ge lite extra smörjning vid start. Sedan skulle jag ta bort växelhuset innan start och provköra utan detta i cirka 30 sek. Om allting verkar fungera så byt ut impellern innan du monterar tillbaka växelhuset. Efter 15 år så lär gummit ha torkat.
  23. 3 points
    Absolut! Jag var tidigt med i Facebook-gruppen "Vi som vill att Åsa Romson avgår".
  24. 3 points
    De höga blå staplarna med mätvärden från Beckholmen måste väl bero på Åsa Romsons idoga målande av sin pråm med förbjudna bottenfärger? https://www.expressen.se/nyheter/val2014/asa-romson-malar-med-forbjuden-farg/
  25. 3 points
    Jag brukar säga att huvudsäkringar skall sitta så nära batterierna som möjligt. Man skall ha väldigt korta osäkrade kablar, helst inga alls, men man måste ju koppla ihop den primära säkringen med batteriet på något vis. Därefter sätter man upp ”undercentraler” alltså säkringsdosor respektive minusskenor längre ut i elsystemet, här kopplas de mindre förbrukarna in som exempelvis kylskåp, belysning, pumpar och elektroniska prylar. Man ser väldigt sällan, tycker jag, säkringar i kretsen från generatorns B+ till batteriet. Detta både i båtars och. Bilars elsystem, min gissning är att konstruktören tänkt sig att om en sådan säkring löser ut så förstörs generatorns dioder, som @Hybroredan nämnt. Det förekommer även att generatorns B+ är ansluten till inkommande tjocka pluskabel på startmotorns solenoid, denna är elektriskt samma punkt som batteriplus. Detta är en typisk VW/Bochlösning och tycks ha spridit sig till andra fordon både till lands och sjöss. Men det har även att göra med hur startmotorn och generatorn är monterade på motorn i förhållande till varandra, eftersom man kopplat så för att spara på kabel och förkorta kabeldragningen. ”Smartare än en femteklassare” har ju dessvärre lagts ned, men ”Vi i femman” lever väl kvar? Och under ”rådande omständigheter” lär det ju inte bli någon quiz på lokala puben, så då tar vi frågetävlingen här! ”På ettan svarar vi André-Marie Ampere. på B svarar vi Robert Bosch. på trean vet vi inte men chansar på Michelle i ”la Resistance” motståndsrörelsen i ”allo, allo, emliga armén” Och på fyran tror vi det är en velocidoraptor, iallafall en rovdinosaurie ....” ⁉️ Ja det är så är det är oftast en batterifrånskiljare först. Men det är standard att kunna bryta bort batteriet först i kretsen. Om vi nu för en stund bortser från startmotor och generator, och även utelämnar bogpropellrar och ankarspel, så... Så sätter du upp en säkringsdosa med i storleksordningen 25-30 A säkringar nära förbrukarbatteribanken. Även en minusskena sätts upp där. Från dessa dras sedan en plus och en minuskabel på båtens bb- sida och en likadan på sb-sidan. På lämpliga ställen ombord efter dessa kablar sätter du upp de sekundära säkringsdosorna eller strömbrytarpanel med säkringar vid förarplatsen. Härifrån kopplar du sedan diverse förbrukare. Fördelen med en strömförsörjning på varje sida av båten är ju den att det finns större chans att nattetid få belysning ombord om ena sidans huvudsäkring löst ut. Dessa sekundära säkringar dimensioneras efter försörningskablarnas dimension och förbrukarens strömförbrukning, oftast hamnar man på säkringar om 5, 10 och 15A. Tänk på att det är kabeln du säkrar av, inte i första hand förbrukaren, även om den också skyddas. Elektriska länspumpar med automatik, larm, radions minneskrets och eventuellt en elektrisk klocka kopplas över en egen säkring innan batteriavskiljaren. Även värmare brukar kopplas så, så att fläkten kan gå och kyla, vädra ur värmaren efter det att den stängts av och batteriavskiljaren brutits. Friskt kopplat är hälften brunnet!
  26. 3 points
    Känns lite som att ni som ifrågasätter möjligheten att manövrera. Kan ni inte prova de tips som kommer här? Så kanske ni lär er något. Vi som kommer med tipsen tror jag har tröttnat på argumentera och kommer fortsätta vara kungar i hamnen med våra snygga tilläggningar, och ge tips till de som tar emot dem.😎
  27. 3 points
    Ja, om det gäller handelspolitik så är det väldigt tydligt. Om något är tillåtet att säljas och användas inom EU och ett enskilt land eller område försöker begränsa detta så är det ett handelshinder. Ett bra exempel är användandet av metalldetektor. Att söka efter metall i marken med en metalldetektor är en utbredd hobby i stora delar av Europa och världen men man måste av förklarliga skäl ha tillstånd. Länsstyrelserna hade egna, godtyckliga regler om när tillstånd gavs, vilket nästan aldrig hände. Det var ett rent maktmissbruk av tjänstemän på Länsstyrelserna som var väldigt svårt att komma åt juridiskt eftersom det inte var förbjudet, man gav bara aldrig tillstånd. För några år sedan så var det en säljare av metalldetektorer som stämde svenska staten inför handelskommissionen eftersom han hade laglig rätt men praktiken gjorde att han inte kunde sälja sin produkt i Sverige. Det slutade med att Sverige fälldes för handelshinder och tvingades ändra reglerna. Man måste fortfarande ansöka om tillstånd för att få använda metalldetektor men generellt gäller att tillstånd skall ges om det inte finns särskilda skäl att neka och Länsstyrelsen måste motivera varför de ger avslag. Lustigt nog så var jag den förste att få ett överklagande godkänt av tingsrätten med hänvisning till de nya reglerna. Det kan vara relevant att känna till att efter att reglerna ändrades så ökade detektorhobbyn stort utan att det medförde några problem. Folk fyllde i ansökan, betalade handläggningsavgiften, fick sitt tillstånd och följde reglerna. Länsstyrelserna gillade dock inte att ha "blivit av" med makten så man höjde ansökningsavgiften till 700kr för varje person och område och år för att på så sätt försöka "förbjuda" hobbyn igen. Det är det fortfarande lika många som ägnar sig åt hobbyn men ingen ansöker längre om tillstånd...
  28. 3 points
    B eller C går inte att svara generellt på. Mycket som ska involveras i dessa kalkyler, utlösningsvillkor, anläggningsimpedanser, ev start- eller magnetiseringströmmar etc etc. Men eftersom detta gäller en sketen vanlig båt...🤐 Om du vet att kablage i en viss krets klarar av en viss ström och de förbrukare som finns i kretsen alltid håller sig under den strömmen kan du välja B. Om det däremot skulle finnas ngn komponent som normalt drar en större ström kortare stunder i vissa lägen, t.ex. startström för motor e.dyl. kan C behövas. Tror dock inte du har nåt sådant i dessa kretsar. Kan också vara bra att tänka på att inte falla för den utseendefixerade båtelsporr som drabbat branschen på senare år. Viktigt är att anslutningar görs bra, att kabelskotång som ger rätt presstryck används och att anslutningar etc är dragavlastade så det inte kan spänna i anslutningarna. Dock irriterar jag mig mycket på focus på det estetiska. Exempelvis är stenhårt buntade och klammade kablar i supersnygga börjar med exakt rätt längd ofta av ondo. Har hellre lite för långa kablar om jag t.ex. skulle behöva kapa nån cm och göra om nån anslutning nån gång. Ofta vill man komplettera eller ändra nåt nån gång och har man då gjort ett jättetjusigt konstverk måste man ändå klippa upp och ställa till det. Lättare att känna och följa kablar också om det är lite löst. Strömmen som rinner därinne har ingen aning om hur det ser ut därute. Bara den inte behöver åka för långt o trångt och kan komma fram ordentligt. Den kan inte se om det är tryckt "skyllermarks" eller inte på grejerna heller.
  29. 3 points
    Alla bilar rostar, men Opel har (hade) Rekord. Du skall inte oroas över den kopplingen, det lilla slirandet har ingen betydelse.
  30. 3 points
    Förra året band vi snören direkt i öljetterna. Jag tyckte det blev mycket slitage kring öljetterna. I år testar vi att sätta en slinga (ca 20 cm i diameter) i 6 mm gummilina från Biltema mellan presenning och lina.
  31. 3 points
    Det är ju egentligen inte båten eller dess storlek, utan besättningens kunskap och erfarenheter som sätter begränsningarna. Det var två killar från Lysekil, som skulle gå från Lysekil och jorden runt med en öppen styrpulpetbåt. De gick rutten Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, USA. Panamakalen och upp till Alaska. Där tog färden slut. Anledningen - de blev ovänner. Sen kan man ju kanske tänka som så - måste du ställa frågan på MarinGuiden, så har du inte tillräckligt med kunskap och erfarenhet. Dock. Verner von Heidenstamm - sonen till fyringenjören Nils Gustaf von Heidenstam - skaldade bl.a. "Det är stoltare våga sitt tärningskast än att tyna med slocknande låge. Det är skönare lyss till den sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge."
  32. 3 points
    Samma hos mig, den absolut enklaste lösningen! Även om mina kablar till bogisen är 50 mm2 och 2x 8 meter, jag vet eftersom jag lagt en varmvattenslang i samma utrymme. Måhända blir det kanske ett spänningsfall, jo det syns på voltmetern som faktiskt först sjunker och sedan går upp till 13,9 volt igen då jag kör bogpropellern, jag misstänker att generatorns spänningsregulator kompenserar spänningsfallet. Jag monterade en pejlkompass i ett snabbläste på andra sidan av skottet där kablarna löper, den kompassen vrider sig 90° när bogpropellern går och omkring 30° när man spolar på toaletten.... tänkte inte på det vid kompassmonteringen.... Efter att ha läst de senaste inläggen, tycker jag det börjar bli tillkrånglat i onödan. Elsystem i båtar skall man hålla så enkla och raka som möjligt, man skall undvika en massa fiffiga citroënlösningar som är utmärkta i tanken och på ett kopplingsschema, men som kan bli en mardröm när det börjar krångla till sjöss. Jag har väl kanske inte följt detta själv till 100% men försöker sanera och ta bort en del konstiga kopplingar som jag och de förra ägarna lyckats med. Jag står fast vid att du skall koppla din sidoförflyttningspropeller till startbatteriet med tjocka kablar, men om du inte gör det så kopplar du två (plus och minus) 4 eller 6mm2 kablar via skiljerelä och 10 A säkring från startbatteriet, till försörjningsbatteriet till häckpropellern. Man kan ju också tänka som så att batterier väger en hel del, innehållet är ju till stor del Pb, där man placerar ett batteri kanske man istället kan stuva något trevligare, en back med öl exempelvis... Sedan kan ju aldrig förbrukarbanken bli för stor och överdimensionerad. Men det är nu en annan sak, extra batterier som försörjer bogisar eller ankarspel anser jag att man skall undvika, gärna i flera exemplar.
  33. 3 points
    Jag lade Cumaro på min brygga. Hårt som tusan men blev mycket snyggt och hållbart. Jag oljade den med någon matt olja (kommer inte ihågvilken?). // Mats W
  34. 3 points
    Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att reparera denna båt på ett korrekt sätt. Att lämna den på reparation hos varv är i alla fall uteslutet, det tar evigheter att svetsa alla porer och kommer resultera i en faktura tjock som en telefonkatalog. Och har du en kompis som är svetskunnig så kommer han inte vara din kompis speciellt länge till. Jag skulle högtryckstvätta och slipa skrovet, därefter bedöma om det skulle fungera att spackla igen eländet med kemisk metall, och efter det runda av med ett tjockt lager 2-komp grundfärg.
  35. 3 points
    Vad har du att förlora? Skruva isär leta rätt på batteriet, byt ut det och skruva ihop igen. Det är ingen raketteknik. Risken som finns är att den inte är 100% vattentät efteråt... om den nu var det innan.
  36. 3 points
    Korrosion! det är inte havstulpaner som orsakat utan färg eller ström (elektricitet). Jag undrar om båten går att rädda alls? Om det har gått hål på ett ställer är det fler som är tunna.
  37. 3 points
    Min båt är väger ju lite mindre än din. Jag rekommenderades klenare o kortare kätting men valde 8 mm o lite längre för att få tyngden mellan ankare o båt samt lite mer att mata ut. Mina 30 m lina som är insplitsad i kättingen kunde jag nog kortat till 5 m för den har hitintills bara använts som säkerhet för att kättingen inte ska gå överbord, men den väger inte mycket så den får vara kvar i sin nuvarande längd.. Kättingvikten känns OK för min båt. Jag har rätt hög prioritet på att båten ska segla vara välseglande (å har väl redan väl mycket vikt i fören) så 30 m kätting får räcka. 3-5 gånger djupet är en bra praxis beroende på hur trångt det är o hur mycket båtar som ligger runtomkring. Jag försöker visa lite hänsyn i välbesökta vikar så det finns plats till alla. Min kätting stuvar sig väldigt snällt utan att jag behöver göra något överhuvudtaget. Den har hitintills aldrig trasslat sig utan löpt ut utan incidenter. Det kan ju bero på att den är rostfri och därmed lite mer glatt än en galvad kätting. Min trådlösa fjärrkontroll har räkneverket presenterat på fjärren så jag har full koll på utmatad kätting antingen jag står med den i sittbrunn eller i fören på båten. Dessvärre har den stigit i pris med 100% sedan jag installerade den men det lider ju inte jag av... https://www.vetus-shop.com/maxwell-aa710-wireless-control-and-rode-counter-kit-p-2859.html
  38. 3 points
    Min lilla trädgård fylldes upp förra torsdagen, av en motorbåt. Cirkus för gatans barn när ”Christers pôjk” med millimeterprecision lyfte in båten över en felparkerad bil och mellan lyktstolpen och husknuten, för att sedan parera balkongen och grannens nyuppförda staket.
  39. 3 points
    Man ska aldrig tillsätta 2 taktolja i dieseln den har inget där att göra, många dieselpumpar blir totalförstörda av oljan.
  40. 3 points
    Jämförelsen skall göras vid 100 C. Multigrade motoroljor innehåller tillsatser (Viscosity Index Improvers) som gör att viskositetsförändringen om man sänker temperaturen blir betydligt mindre. Dessa VII klarar inte miljön i en kuggväxel. Det rekommenderas ibland motoroljor i växellådor, men då är nog kuggtrycken låga och man bör hålla sig ifrån multigrademotoroljor.
  41. 3 points
    Usch, såg ruggigt ut. Segelbåten är täkt och nästan klar för vintern. Motorbåten skall upp till helgen, men vi hinner en tur fredag till lördag nästa helg också. Men sedan är det kört ... Eller snarare, sedan börjar förberedelserna inför nästa säsong 🙂
  42. 3 points
    Ni glömde en typ: Fixaren. Tycker det är självklart att gå till skogs och välja ut virke på rot när ett bord eller spant behöver bytas på båten. Gjuter babbitslager till propellerhylsor på rutin och tycker att det är en självklarhet att linda om ankaret på startmotorn när det har brunnit. Har svårt för ny teknik (allt som har tillverkats efter 1960) eftersom hans egna grejor aldrig blir utslitna så de behöver aldrig förnyas och därför behövs ingen ny teknik i hans värld. Får inte sin båt på vattnet den här säsongen heller eftersom han först måste byta köl..... och borra motorblocket och sätta in cylinderfoder..... och så måste ju huset lyftes så han kan byta nedersta stockvarvet och däremellan gäller det att hinna byta synkroniseringsringar i växellådan på bilen....... så båten kommer inte på vattnet nästa år och inte året efter....... och sannolikt aldrig. Själv har jag tyvärr vissa tendenser åt det där hållet.
  43. 3 points
    Ytterligare lite VHF-funktioner (nu tar jag mig friheten att skriva om annat än L1 o L2...) eftersom det verkar finnas efterfrågan på hur man aktiverar "dolda funktioner" i Garmin VHF. Detta finns inte beskrivet i manualen. Vid färd på Europas kanaler, så kallade Inland Waterways, i bl.a Tyskland, Frankrike, Holland och Polen gäller ett antal lokala bestämmelser som det är viktigt att känna till innan du påbörjar resan. Det krävs bland annat att du har en VHF-radio med så kallad ATIS-funktion. ATIS är en funktion som efter varje sändningspass skickar en datakod som identifierar avsändaren. Radion behöver därför programmeras med detta ATIS-ID för att det ska fungera. ATIS-ID skapas genom att du lägger siffran ”9” framför MMSI-numret som du kan få i samband med att du skaffar VHF-tillståndet från PTS. Det krävs inget extra tillstånd eller licens för att använda ATIS utan det vanliga VHF-tillståndet täcker även det. Notera att MMSI alltså inte ändras utan det är ATIS-id som är tio siffror med nio som första siffra medan MMSI fortfarande är nio siffror. Du har alltså två olika identiteter som ska programmeras in i utrustningen och som används i olika sammanhang. För att åstadkomma detta i en Garmin VHF så gör man så här: Using the VHF 100i and VHF 200i to Program ATIS You can program the inclusion or exclusion of Automatic Transmitter Identification System (ATIS) functionality using the radio. To include or exclude ATIS functionality: 1. While pressing and holding the left soft key on the radio, press the PWR key to power on the unit. The screen displays “ENTER PASSCODE:”. 2. Use the Channel knob to enter the passcode: GARMINVHF. 3. Select OK to acknowledge the warning message. 4. Select ATIS FUNCTION. 5. Select INCLUDE or EXCLUDE.
  44. 2 points
  45. 2 points
    Om man inte spelar golf går det bra med en en "klump" av hopknölad silvertejp, en trasbit som man rullar ihop till en boll eller egentligen vad som helst, men det låter ju inte lika fint som golfbollar.
  46. 2 points
    https://www.svd.se/forsvunnen-seglare-identifierad-efter-25-ar
  47. 2 points
    Håller med till fullo. Förarintygskursen är hopplös att försöka leda, Fejsbok och liknande sat-tyg är mer intressant för deltagarna. Kursen går man för att få stämpeln i "blå boken". Sen beter kursdeltagarna illa när tentan gick åt pipsvängen. Jag har i princip slutat med kursen Förarintyg. De andra kurserna däremot, som ex-vis Kustskepparen och Båtmekaniker är betydligt mer intressant för deltagarna. Dessa kurser går man för man vill lära sig. Jag har lagt om rodret sedan några år och kör ofta kurserna som studiecirklar där deltagarna ansvarar för var sina delar, ex-vis ett kapitel var. De som inte gillar upplägget är studieförbunden och liknande "institut". Vid en SRC-kurs för en tid sedan fick jag för mig att deltagarna skulle bokstavera var sitt stycke ur en bok, givetvis på engelska, boken var på svenska, och nästa person runt bordet skulle återberätta det bokstaverade stycket. Många gick därifrån med skrattkramper, men ingen missade provet.
  48. 2 points
    Denna fråga har stötts i evigheter. Alla har olika preferenser/krav. Själv så förstår jag att utombordarna är populära, går tyst och vibrationsfritt, enkla att serva, och har blivit starka nog att driva större båtar därför har dessa blivit populära även i större båtar på senare år. vad ska vi säga upptill 8-9 meter. Men om man inte har så stor budget och ändå vill åka lite större båt så kanske man tvingas köpa en med inombordare, men får också mer båt för pengarna oftast då folk börjar bli lite rädda för äldre inombordare. Vad gäller drev kontra axel, så kan man hamna i läget där man bestämt sig för en slags båttyp och det finns båda varianterna typ 9-11m. Här var valet för mig självklart, drev. Jag är ofta inne på grunt vatten och harvar och då går axel bort. Jag gillar manövermöjligheterna med drev i trånga lägen. Min bår ormar sig inte i 7 knop som några drevbåtar gör Sen är det ofta dyrare att serva drev, men det spelar ingen roll då jag skruvar själv, sen varför någon lyfter ur motorn för att byta bälg? Motorn sitter på insidan medans bälgen på utsidan. Det finns väldigt mycket Fake News om drev. En bälg till ett Penta drev typ 290 kostar 600kr och tar max 1h att byta själv, tar ungefär 45sekunder att byta när man plockar av drevet varje, år vilket många gör. Sen tror jag efter vad jag kan se i din tråd, att det blir en båt med axel.
  49. 2 points
    Nä, det där ser ju inte jättekul ut men det positiva som jag ser det är att det ser ut att vara friskt trä under den flagande lacken. Vet inte om det är det bästa rådet men jag hade tagit en liten rak skruvmejsel och petat bort den flagande lacken och sedan tagit ett sandpapper som jag vikt och slipat runt de små ”pelarna”. För att undvika att det flagar igen ska man ju börja med att tvätta ordentligt och sedan något/några lager förtunnad fernissa innan du lägger på ren fernissa. Jag har vant mig vid Internationals Schooner fernissa som jag tycker klarar solljus bra utan att trät bleks för mycket.
  50. 2 points
    Om man inte har ett naturligt oljeskikt (oljeläckage) på sin motor kan man spraya med exempelvis WD-40 för att få en rostskyddande hinna som dunstar bort när motorn startas och blir varm i vår.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy