Jump to content
Wednesday 04 August 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/04/2021 in all areas

  1. 7 points
    Ryggstöd och ruta på plats.
  2. 7 points
    Själv har jag solpaneler som laddar bra i alla hamnar. Tänk på det, när du ligger och stinker ner gästhamnen med din diesel för att du är för snål. 🙂
  3. 6 points
    Alla ombord bär flytväst under gång, även hunden. Barnbarnen bär den ombord även i hamn, om dom är ute på däck. Det finns även extra uppblåsbara västar och reservvästar att ta fram vid behov. Låt oss säga att man råkar ut för en större vatteninträngning, då går det snabbt, bra att ha västen på redan när man letar reda på ett grundområde eller en strand att sätta båten på. Bra även de då gånger man givit assistans till andra båtar, eller svarat på ett mayday, då kan det gå snabbt, man kan behöva ta upp folk ur vattnet eller kasta över bogserlinor, just i sådan situationer är det lätt att själv falla i. Sedan är det för att föregå med gott exempel, inte minst för våra och andras barn och barnbarn. Jag köpte nya uppblåsbara inför förra säsongen, dessa är mer vadderade på insidan, särskilt i kragen, där de gamla kunde skava en del.
  4. 6 points
    Samma sak kan man fråga sig i nya bilar. Jag anser att man som förare ALDRIG ska behöva titta ner på reglagen för att ändra t ex temperaturinställning, fläktstyrka, starta eller stänga av radion, m m. På äldre bilar är det tydliga, taktila reglage som man kan lära sig i "muskelminnet" och sen hantera oproblematiskt. På nyare bilar blir mer och mer styrt via pekskärmar, där man som användare inte får nån taktil återkoppling, och alltså MÅSTE titta bort för att hantera. Helt förkastligt! En skärm är helt ok, men inställningarna där ska bara vara sånt man normalt inte behöver ändra under färd. T ex preferenser för hur backsensorerna ska fungera, balans/bas/diskant och kanalprogrammering i radion, och annat av det slaget. Allt annat ska vara mekaniska vrid/dragreglage eller knappar, med tydlig gruppering och tydligt skilda former för saker som inte hör samman.
  5. 6 points
    På vår båt är grundregeln "inte förtöjd - flytväst på". Kan visserligen tummas på om båten bara skall flyttas inom hamnområdet (till tankning eller toatömningsstationen), men utanför pirarmarna är det i allmänhet alltid flytväst på. Något tillfälligt undantag om man är inne i båten/kojen, går på toa o.s.v. Men utanför "inne i båten" ute på vattnet känner jag mig lika olustig till mods utan flytväst som om jag kör bil utan bälte. Håller dock med om uppblåsbara flytvästar - det är nästan ett måste om det inte skall bli för obekvämt. I synnerhet typen "seglarväst" kan ju bli olidligt varma.
  6. 6 points
    Hej Sedan vi höll på att bli överkörda av en stor båt, 40 fot eller mer i ca 25 kn bär vi alltid en kontrollerad uppblåsbar väst. Ungefär som säkerhetsbältet, jag kan inte tänka mig att köra utan trots att jag kört bil i över 50 år och aldrig haft användning av det. Hälsningar Ove
  7. 6 points
    Lite som att inte stoppa in ”den enögda byxormen” i brallorna efter man varit på toa. Onödigt arbete, man skall ju på toa snart igen liksom. 🙂
  8. 6 points
    Du skojar väl eller försöker du att provocera oss? Här finns en oskriven regel som du bryter mot, fendrar eller fendertar som hänger ute under gång eller segling signalerar kanske olika budskap till omgivningen, ”här är en som inte bryr sig, som skiter i allt, nen det skiter han i”, ”här seglar en person med alzheimers demessjukdom”, ”kom och köp korv!” Möjligen kan man ha fendertarna hängandes ute under gång i kanaler mellan slussarna, annars skall dom hängas ut vid inlöpet i hamn och tas in under utlöpet.
  9. 5 points
    Tog upp båten på släpet i helgen, och precis som jag trodde hade det växt en hel del, mycket mer än vanligt skulle jag säga... Skrapade av allt så gott det gick och det blev ungefär en 5 liters hink full med skit. Det hade till och med börjat växa en musselodling på ena pontonen😄 Båten gick precis som vanligt efteråt, trodde aldrig att tillväxten kunde göra så mycket, båten väger endast runt 900-1000kg fulltankad. Visst det hade växt mycket, men det var inte katastrofalt. Det har växt väldigt mycket mer än förra året i år det är helt klart. Det har också varit väldigt varmt i havet större delen av sommaren. Tack för era svar! Nu har man lärt sig hur mycket lite ojämnheter på skrovet gör...
  10. 5 points
    Du är ju helt tossig. Transportstyrelsen skrev klart och tydligt i sitt ursprungliga föreläggande till dig exakt vilket lagrum de stödde sig på (7 kap. 4 § andra stycket lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg). Det tar inte många minuter att slå upp denna lagtext på internet och hitta bestämmelserna om hur sådana förelägganden ska överklagas (i 9 kap 2 §): Det finns inget "trick" eller konspiration; myndigheten följer lagen så som den är skriven - det finns inget utrymme för att överklaga beslut av Transportstyrelsen enligt ovanstående lagrum någon annan stans än till regeringen. Du har själv försatt dig i den här situationen genom att uttryckligen be om ett föreläggande som du inte kan få någon rättslig prövning av. Det är ingens fel utom ditt eget. Jag är inte jurist, men jag ser inte hur ett vitesföreläggande kommer att ändra på något av detta. Det kommer stödja sig på samma lagrum och ha samma regler för överklagande. Om du nu insisterar på att bli rättshaverist så kanske det kunde vara värt att sätta sig bättre in i rättsläget innan du börjar processa? Jag ser heller inte hur du på något sätt överhuvudtaget skulle kunna få ut något av detta processande. AFS-förordningen definierar inte vad en spärr mot läckage är, så Transportstyrelsen är fria att som ansvarig myndighet föreskriva hur detta ska tolkas, och de accepterar inte ditt resonemang. Det gör inte heller regeringen, och du kan inte överklaga någon annan stans. Det du egentligen skulle behöva är att ändra lagstiftningen, men jag tror att det allmänna stödet i väljarkåren för rätten att få ha kvar hormonstörande ämnen på sin båt nog är rätt svagt. Det som verkligen stör mig med allt ditt processande är att du är beredd att göra vad som helst för att göra detta till någon annans problem. Visst, det kan nog tänkas vara så att läckaget från din båt numera är nere på låga nivåer, men någon gång måste TBT-resterna tas omhand, om inte annat när båten skrotas. Allt ditt jäkla processande handlar uteslutande om att det är just du som ska slippa göra detta, av någon anledning. Det är ju du som äger båten och har gjort så i 30 års tid! Du blev sittande med Svarte Petter redan när du köpte en båt med olaglig färg på. Vill du inte ta hand om eländet så får du väl sälja eller skrota. Sluta försöka smita undan!
  11. 5 points
    Så länge kabeln har stickproppar och inte är fast installerad dvs går dold i t ex en vägg så får du göra det själv - om du har "nödvändig kunskap". Att trä igenom den lite "snyggt" är knappast fast installation. Däremot gör längden och effekten att du absolut bör gå på 2,5mm². Effekten innebär att den måste säkras med (minst) 10A, men för att få en 10A att lösa ut tillräckligt snabbt enligt alla konstens regler måste stötströmmen i kabeln vid en ev. kortslutning i bortesta änden bli så hög att säkringen löser tillräckligt snabbt, dvs det s.k. utlösningsvillkoret. https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans Med 80m är det ett gränsfall att 1,5mm² kommer vara ok i det avseendet (för hög inre resistans i kabeln). Risken finns att något annat hinner bli för varmt innan säkringen går, i händelse av något fel. Den kommer ha 1,8 Ohm i sig självt, sedan tillkommer övergångsresistanser i kontakter och inte minst kablarna på vägen utöver din förlängning. För att en standard C10 skall lösa så snabbt som behövs krävs (enligt länken) c:a 100A. Med 1,8 Ohm fås c:a 125A, men redan med "bara" 0,5 Ohm extra för allt annat så har strömmen sjunkit så gränsen är passerad - om du kör 1,5mm².
  12. 5 points
  13. 5 points
    Precis. Däremot läste jag en tråd i det här forumet att Göteborgare verkar tanka sina amerikanska båtar medan de röker, lämna pizzakartornger överallt, kalla båtgrannen för ”gubbe” och inte kan förtöja båtar 😁
  14. 5 points
    Inte bara bör, den MÅSTE vara det. Lägger in ett kopplingsschema med relä här nedan, men jag tycker absolut TS bör tala med en elektriker istället för att fortsätta labba själv (centralen nedan har f.ö. även en V/A-mätare med strömtrafo för att indikera landström):
  15. 5 points
    Frågan har varit uppe massor med gånger. Svaren blir ungefär desamma. - 12V kaffebryggare är generellt dåliga - Inverter och 230V-bryggare funkar bättre - Någon kör med Melitta-tratt och kokar vatten på spisen - Någon annan föreslår pulverkaffe - Eller varför inte kokkaffe? - Och jag kommer föreslå presso-kaffe och länka till Biltemas presso-kanna i rostfritt som jag är väldigt nöjd med. https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/kaffepressar/kaffe-tepress-2000037251 Hoppas du är nöjd med sammafattningen 😁
  16. 4 points
    Erkänner att det här var en bra puff, slarvar för ofta med västen och då är jag dessutom ensam i båten (26 fots DC). Som lök på laxen så är dödmansgreppet sällan inkopplat eftersom jag rycker ur den för lätt bara man sträcker sig efter något. Att jag i bara är ute i finväder i Mälaren lär inte hjälpa om jag snubblar när jag står på fördäck och sliter för att få loss ankaret ur leran och nickar peken på vägen ner... Konstigt hur det kan bli med vanor, i andra sammanhang har jag alltid flytväst på. Blir inköp av en bekvämare väst och någon trådlös kill switch framöver. Tills dess får jag förlänga dödmanssnodden och använda grenbandet på västen istället för att ha den som en obekväm klump mitt på ryggen. Bra diskussion, får tacka Georg för trådstarten!
  17. 4 points
    Det var ju som den där gången när jag lånade ut en genua till en kille som hade skörat bägge sina försegel på Tjörn Runt. Hans tomma övergivna Maxi 77 hittades nere vid Kungen (inre tistlarna) på måndagen där den låg och slog mot klipporna. Mitt nya segel var ju givetvis skrot med stora sönderrivna hål i duken. Men mannens son som hade en diagnos fick aldrig se sin pappa igen då han trillade överbord och drunknade. Jag fick aldrig veta om kroppen hittades nångång. Att något så enkelt som att ta på sig en flytväst kan bli så förödande när det nonchaleras fullständigt.
  18. 4 points
    Hos oss är västen extra obligatorisk vid hamnmanövrar. Då om något är man i riskzonen, när man ”bara“ ska sträcka sig fem centimeter för att nå en förtöjning.. Extrem värme och svag vind kan ge undantag i sittbrunnen, men oftast är den på från kasta loss till färdigförtöjd.
  19. 4 points
    Du måste beskriva ditt system mycket noggrannare för att kunna få något bra svar. Fabrikat och typ av batterier? Fabrikat och typ av generator på motorn? Fabrikat och typ av landströmsladdare. Var har du BMS:er? Är batterierna som kopplats ihop balanserade? Vilka anpassningar har du gjort i laddsystemet jämfört med när du hade blybattarier? Det finns säkert flera viktiga saker du bör informera om för att få bra svar, jag är ingen litiumexpert. Litiumbatterier är väldigt känsliga för nästan allt, men samtidigt väldigt bra. (Om blybatterier är som en folkabubbla från 1960-talet så är litiumbatterier som dagens formel 1-bilar. Litiumbatterier är inget man bara stoppar in och kör som vanligt med.) En sammanfattning av tekniken och vad som krävs finns i På Kryss, https://pakryss.se/allt-du-behover-veta-infor-byte-till-litiumbatterier/
  20. 4 points
    Det finns mycket ”sanningar” kring 2-t där ute. Många hävdar att 20-25% går ut oförbränt osv. Det stämmer visserligen på tomgång och lågvarv där motorerna är dåligt avstämda och har riktigt dålig fyllnadsgrad, men där de går som bäst(på höga varvtal) är spillet mycket mindre. Kortfattat kan man säga att en 2-t med förgasare är anpassad för ett visst varvtal där den har rätt mottryck och gasväxlar hyffsat bra. Övriga varvtal är man mer eller mindre nära denna sweetspot och marschvarv typ 4000varv är ofta bra medan exvis 1500varv är rent dåligt. En 4-t drar mycket mindre (typ hälften) på lågvarv. Med andra ord beror vinsterna mycket på vilken körprofil man har. Om man nästan bara ligger på höga varv där en 2-t fungerar bra är miljövinsten mycket mindre än om man trollar och tuffar runt på lågvarv. Kör man mycket lågvarv är 4-t mycket bättre på alla sätt.
  21. 4 points
    Eller så skiter man i det otrevliga bemötandet och lägger sig där ändå. Sedan kan man ju visa att man är naturist och då klär av sig och badar näck framför dom. Tids nog är det nog dom som flyttar sig först.😂
  22. 4 points
    Tänkte återkoppla vad som var fel för ev framtida sökningar här. Det var en sprint längst ned i profilskenan som hade tittat ut halvvägs så att profilen inte kunde rotera i trumman. Det borde jag kunnat räkna ut, man känner att det inte var i toppen som det kärvade, den har lite svikt när man vrider. Men bra ändå att få den infettat ordentligt. Nu är man kung på Furlex rullfock.
  23. 4 points
    Välkommen till MG och till de båttokigas skara! Bra att du ska gå en kurs och lära dig grunderna! (Om alla vore så kloka ändå!) Min erfarenhet är att man förr eller senare behöver veta en hel del om motor, segel, mast, stag, vant etc och veta hur man lagar och fixar. Ju äldre prylar desto tidigare på ”resan” behöver man lära sig. Men det kommer säkert. Att anlita ”fackmän” för rep och underhåll av båt är dyrt - och ofta blir det inte helt bra heller. Det är stor skillnad på bilar och båtar på så sätt att bilar räknar man med att de bara går efter service på verkstan, på båtar är det inte så. Bilar är också väldigt mycket mer standardiserade och varje bilägare ”fixar” inte nya funktioner hela tiden vilket de flesta båtägare gör. Båtar är också mer som en bostad med vatten, avlopp, el, värme etc men med tillägget att de ska kunna köras också. Segelbåtar har ju dessutom ofta två framdrivnings sätt. Men låt dig inte avskräckas!!! Många båtägare gillar detta pyssel! Några ord på vägen till en nybörjare från en som säkert gjort de flesta misstag men kan göra med båtar.
  24. 4 points
    Nyligen tog vi en båttur med en turistbåt på västkusten. Skepparen som var en rutinerad man som fiskat många år körde lite guidade turer på ledig tid. Han berättade om öar och kändisar som hade stugor bland skären. För varje berättelse släppte han ratten och lät båten leva sitt eget liv en stund. Från motsatt håll kom en motorbåts 20-metersklassen med flagga från grannland. Motorbåten fräste förbi med god fart och stora svall tornade upp mot turistbåten. Turistskepparen tittade på vågorna, sa till oss att hålla sig utan att ta ratten. Jag frågade om han inte blir förbannad när dom kör så där. Han sa att ”Dom får betala dubbla priset för fisken så det kan vara värt att gunga lite för dom pengarna. Det är jag som driver båtmacken också och detgåråt bra med soppa till dom där båtarna. Affärerna i första hand” Så var det med den saken.
  25. 4 points
    Nej, jag tycker inte hellet att polskorna ska vara koppleripunkter. Har man skenor anslutna till batterierna med rejäla kablar är ju det bäst. Är man osäker på hur det ser ut tycker jag att solcellsregulatorn, lika väl som generatorn, ska anslutas till batterierna.
  26. 4 points
    Ja det kanske låter enkelt, men vänta tills vi förklarat...😎
  27. 4 points
    Det vore tråkigt så tänk om!
  28. 4 points
    Så här gick det / hänt sedan förra sommaren: toppen inlämnad på Enebybergs motorrenovering. Spridarna kollade. Ventilerna slipade. Toppen planad. Det var nog inget större problem med toppen men motorn går nu jämnare och startar snabbt även utan kallstartsprocedur. Upplevde att sista finjusteringen av ventilspelet blev pricken över i. Honingen i cylindrarna såg opåverkad ut och kompressionen verkar vara ok. Hittade en del andra problem också. Drevet i startmotorn hade en genomgående längsgående spricka. Det var väl det som skorrade vid start. Ett kylrör strax över startmotorn läckte en aning på startmotoranslutningsrna vilket hade korroderat kraftigt. Gummikuddarna var från 2017 men hade delvis kollapsat så att metall slog mot metall när motorn vibrerade som mest. Det var väl det ljudet jag störde mig mest på. Nu går den mjukt och fint (för att vara en gammal tvåcylindrig diesel). Tack för råden att göra en mindre renovering istället för något mer drastiskt. Kollade priset för att sätta in en ny Penta hos ett välrenommerat varv. Det var DYRT... Det här kostade väl några tusenlappar (mest för motorkuddarna). Men en del jobb blev det. Orkade inte kolla splinesen och får hoppas dom håller.
  29. 4 points
    I Sverige används decimalkomma. Punkt!
  30. 4 points
    Om om det är som du själv hävdar här, att tennet har halverats eller mer så funkar ju bottenfärg dåligt som spärr. Men nog om det. Nu blir det seglingssemester med min sjösatta, tennfria båt 🙂
  31. 4 points
    Det finns en filmklipp på Youtube (från Bulgarien eller Rumänien) där ett par killar tankar och röker på en bensinmack. När de inte bryr sig om föreståndarens uppmaning att släcka, så tar tar han en sex liters pulversläckare och ser till att cigaretterna släcks.
  32. 4 points
    Hej vänner, här kommer mitt tips på bra lösning för att få solskydd på fördäcket. Då man ligger på samma fläck en hel helg och solen gassar måste det till en lösning för att fixa skugga. Kroppen tål ju inte hur mycket sol som helst. Jag har experimenterat med olika former av parasoll men inte blivit helt nöjd. Detta skydd är mycket enkelt att sätta upp och mycket effektivt. Tyget finns färdigt på Ikea och heter "Dyning". Stängerna i framkant är "campingstänger fr Decathlon: Allt sätts fast med fenderlinor. Graden av solskydd beror givetvis på tidpunkt och väderstreck men det går att modulera på olika sätt. På bilden ligger vi förtöjda norrut så då blev det mesta möjliga effekt. Med detta vill jag passa på att önska er alla en fin båtsommar. // Mats W
  33. 4 points
  34. 4 points
    Nästan precis ett år senare låg vi på samma ställe för bad och picknick! Vi är extremt nöjda med båten! Har varit ute vid ca tio tillfällen, och alla är total succé! Har ca 12 gångtimmar och vi har gjort av med ca 7 liter Aspen diesel. Motorn går väldigt fint och ryker knappt något.
  35. 3 points
    Trådstöld: Är det ovanligt mycket påväxt av havstulpaner i år? På väg upp genom Bohuslän har det hittills gått tungt, motorn har sotat litet, det är en tunn hinna av fett sot på akterspegel och gummibåt. Det har gått åt omkring 30% mer diesel än vanligt. Visserligen är nu båten tungt lastad, och det kan vara så att turbon börjar bli trött (KAD43 med ca.800 motortimmar). Vid 3200 rpm brukar båten göra ca. 17 knop, nu bara 11 knop. Men motorn har ändå varvat ut. Men idag tog jag in båten på grunt vatten, tog på våtdräkten och cyklopet samt utrustade mig med en isskrapa av plast. Anledningen till grunt vatten är att det är lättare när man kan gå på botten och skrapa havstulpaner än när man simmar, tycker jag. Drevet var fullt av havstulpaner, särskilt under kavitationsplattan. Omkring 15-20 cm in under botten på sidorna satt det fullt med tulpaner, likaså från aketerspegelns underkant och framåt. Konstigt nog satt det inga på ekolodsgivarna, eller paddelhjulsgivarna. Likaså propellrarna var rena, men inte noskonen. Vattnet blev rätt grumligt så denna operation skall upprepas. Det kan finnas fler. Jag har samma färg från Hempel på drevet och Biltema på botten, och jag har aldrig haft så mycket havstulpaner som idag. Så blir det spännande att se hur snabbt båten går i morgon, det lär ju iallafall inte bli sämre.
  36. 3 points
    Är inte hundra, men påminner om STIGA
  37. 3 points
    Jag ser mig inte som normalbegåvad. Jag kör den här hela dagarna. Med 65 m3 i lasten gäller det att hålla tungan i rätt mun.😉
  38. 3 points
    Gammaldags och elitistisk är en subjektiv åsikt. Vi finlandssvenskar och ålänningar förstår, och om vi inte förstår väljer vi att ta reda på istället för att bli kränkta. Om du har problem med formuleringen på svenska i ett land där endast ett fåtal procent av befolkningen pratar svenska kan du läsa den finska texten, den brukar vara med detaljerad. Vi som bor i Finland och talar svenska uppskattar de gånger som vi överhuvudtaget får info på svenska.
  39. 3 points
    Fast om jag läser frågan rätt, så eftersöks inte en båt för långsegling, utan en snygg, bekväm och snabb båt man kan segla ensam i skärgården för 100-200 kkr. Som svar blir då… Att alla båtar i storlek omkring 28-30 fot kan seglas ensam. De skall helst vara ritade för att seglas med kryssfock, en genua är bökigare att hålla på med. Du får då också en rätt bekväm båt. Hur ser då en snygg båt ut? Tja… det vetefan. Jag tycker min Dixie 27 är snygg i sin funktionalistiska design, någon annan gillar lång-smalt och en tredje vill mest ha mycket trä. Och vad tycker du är ”snyggt”..? Detta gör det ju svårt att ge tips. Men - om jag slänger upp några förslag på båtar i det segmentet, så kanske du kan återkomma med vad du själv tycker om dessa modeller? - Maxi Fenix? - Omega 30? - Shipman 28? - Albin Alpha? - W30 Kompromiss? - Wasa 30?
  40. 3 points
    Sedan - och detta har jag ju upprepat många gånger - fungerar dessa intelligenta laddare inte så bra alla gånger installerade i en båt. Just för att de är designade att analysera laddström och hoppa mellan olika laddlägen beroende på ström och spänning - hos batteriet. Men i båten finns ju andra förbrukare, en situation dessa laddare sällan är designade för. Därför luras de ofta att gå in i "boostläge" och höja spänningen fast batterierna kanske är fulladdade. Jag brukar ofta propagera för att ju simplare laddare desto bättre. Den jag har nu går dessutom ställa "boostspänningen" på, samt har en ganska lång fördröjning (många minuter) innan den byter mode om strömmen skulle öka.
  41. 3 points
    Oavsett; folkbåten har en köl på över ett ton. Så mycket trä finns inte i den att den skulle flyta vattenfylld. Däremot känns priset vettigt. Många folkbåtar har ruttnat bort, eller vanvårdats pga ”billig båt”, och de är klassiker bland våra båtar som blir mer och mer ovanliga, och jag blir glad varje gång jag ser en i skärgården 🙂
  42. 3 points
    Absolut 2,5mm2 vid den längden. IngemarE har tydligt förklarat varför. Och stickkontakten i boden ska du byta till en blå CEE. Se över hur ledningarna ser ut fån det uttaget och bakåt i systemet så du inte får varmgång i någon annan skarv eller anslutning. Utöver det så skulle ja nog lägga kabeln i ett nötskyddande hölje, en PEM-slang eller liknande.
  43. 3 points
    Uppdatering: Konstaterade att det måste vara den dyra NMEA 2000-givaren fabr "Wema" som har kompatibilitetsproblem eller nå't. Kopplade in en KUS 4-kanalsomvandlare för NMEA 2000 och en hederlig analog 0-190 Ohmsgivare på en av dess ingångar, vilken jag konfigurerade för just Waste. Och det fungerade klockrent, dvs det bevisar att det är inte är något fel på vare sig min buss, dropanslutningarna eller Raymarineinstruments presentationsmöjligheter. Danska företaget jag handlat givaren av svarar inte, så jag kontaktade Frigus som ju har rättigheterna till Wema-namnet i Skandinavien (som väl egentligen är Kus, norska Wema är ju en saga all). De skickade en ny givare. Denna fick jag dock överhuvudtaget aldrig några värden ifrån. Anmärkningsvärt är också att det inte finns några som helst data eller information att ladda ner på Wema-givaren, ens från Frigus sida. Inte ett papper följer heller med givaren. Vi talar ju om en enhet som skall ingå i ett rätt avancerat nätverk, och någonstans borde man då kunna läsa sig till t ex vilken meddelandegrupp, ID, adress och en del annat den skickar ut eller är konfigurerad med. Den saluförs dessutom inte sällan som att fungera även med vatten bränsle. Det gör den säkert, men hur vet man vad den själv tycker sig vara och vad skickar den ut ? Redan grisvattnet kan ju t ex heta både "gråvatten" och "svartvatten", men detta är olika meddelanden som instrumentet som presenterar måste känna till. Eller rättare sagt, användaren som konfigurerar upp det. Nu är det gissa och chansa som gäller, i alla fall med Wema. Installerade idag istället lösningen med analog givare och separat konverter (fabr. KUS) permanent, och skickade tillbaka båda Wema-givarna. Återstår att se om man får något tillbaka av det fyrsiffriga belopp man lagt ner på inkompatibla produkter....👎 (För den nördige kan jag berätta att ovan ändå givit mig lite "blodad tand". Beställde en TFT-display och skall rita ihop ett kort med en PIC-processor med CAN, som - utöver funktioner som batteritankmätare, vind, temp m.m. som det nuvarande hemmabygget har - även kommer sniffa NMEA 2000-bussen i båten och kunna presentera alla instrument. Men även roliga motordata som den spartanska Yanmardisplayen inte visar. Och ha en serieport/RS232 där man kan få all rådata på NMEA 2000 utdumpat för analys och "reverse engineering" av allt som t ex motorn skickar. Vinterprojekt 🙂 ).
  44. 3 points
    Du talar inte finlandssvenska, du kan inte avgöra stilvärdet på den texten.
  45. 3 points
    Överlägset viktigaste vid köp av beg motorbåt är motorn, tokdyrt att renovera eller byta så leta upp en med nyare motor. Ha inte bråttom när du kollar på en båt, precis vartenda skrymsle och vrå ska noga kikas igenom, en gammal båt kan bjuda på många överraskningar. Köp inte båt för hela budgeten, oavsett hur bra den verkar så dyker det alltid upp nåt som måste fixas. En båt med fast axel bara måste ha bogpropeller för att bli vettigt manöverduglig i trånga hamnar, ankarspel i aktern ett stort plus. Kapell är dyrt så även det en viktig detalj, ja vad är eg inte dyrt på en båt...
  46. 3 points
    En forumtyp som jag tycker saknas i Faderullans beskrivning är rättshaveristen, eller ska vi kalla hen endast haveristen i ett marint fora? Haveristen är ofta självcentrerad och tror dessutom att omvärlden gör allt för att sätta hen på grund. Varje grundstötning ses av haveristen som en komplott från den korrupta omvärlden och självcentreringen leder till att varje grundstötning ökar lusten att "Jag ska vinna till varje pris!" Haveristen blir dessutom sällan nöjd med resultatet av någon grundstötning, så hen fortsätter att gå på grund till dess det inte längre finns några flera grund att gå på eller till ekonomin, familjen, jobbet eller något annat sätter stopp för fortsatt grundstötning.
  47. 3 points
    MEN, för din motor bör som sagt det där batteriet fungera. Det är t.o.m. en kallstartström på drygt 400A, och visst är rena startbatterier kanske lite bättre men det där skall räcka. Så kolla först om det är friskt och tar emot laddning innan du springer åstad och köper ett nytt/annat.
  48. 3 points
    Jag är en obotlig optimist som tror på människors inre godhet. Allt handlar om att "ta" folk på rätt vis. Jag tror starkt på kunskap men ffa kommunikation och sättet man kommunicerar på i olika sammanhang. Inom vissa områden så finns det oskrivna "code of conduct" där när någon överträder dem "straffas" med en negativ attityd från början. Det är ingen bra start på en dialog. Ffa allt Inom båtvärlden och golf (fortfarande) finns det många oskrivna regler och om man inte är introducerad i de reglerna blir det "kulturkrock". I min värld är lösningen alltid rak, tydlig och lärande kommunikation med rationaler till varför det är så. Jag bor i en region med många "nysvenskar" (inget negativt lagt i ordvalet) och i den marinan jag har båten återspeglas det. Jag har sett både det ena och det andra - allt från 12 pers i en "eka" fylld med fiskespön och mat med vattenlinjen precis under relingen, hibachigrillar och vattenpipor till drivor av ciggfimpar. Men jag är inte den som är den så jag kommunicerar tåligt och förklarande på "bönders vis". Numera är det rel självreglerande - "de gamla" talar nya båtägare till rätta och förklarar hur man skall fendra upp, förtöja, varför flytväst är bra och vad konsekvensen blir om man åker ut i en överlastad båt i ett sund som är lurigt map vågbildning osv osv Vissa har t.o.m gått med i sjöräddningssällskapet då de har förstått fördelarna med det. Vi har t.o.m grillkvällar där jag har fått bekanta mig med nya maträtter Nu låter det som det är helylle men givetvis så händer det grejer men det beror mer på okunskap från båda håll hur "svennar" är och hur "nysvenskar" är dvs kulturskillnader. "Vi" har svårt för människor som kliver utanför den svenska stelheten även om det som sker är inom "ramarna". Det jag vill komma till är att man löser enbart "problem" genom att ha rätt attityd och vara pragmatisk. Att följa reglerna är en rättighet man kan nyttja men det är inte alltid utfallet blir det man önskar då. Självfallet skall de inte få vara kvar om de inte följer de regler som är uppsatta men innan man kommer dit så tror jag mer på en dialog som är öppen och rak. Människor över lag har svårt att vara raka utan att bli "upprörda" och det många ggr orsakar mer problem än för att man är rak.
  49. 3 points
    Det är konstigt det där. Jag vågar nog påstå att det är 100% stockholmare i hamnen där jag har min båt men jag har inte märkt av något stök över huvud taget.
  50. 3 points
    Vet inte om det finns någon särskild längd rent monteringstekniskt. Det viktiga är att du har tillräcklig med skrov under ytan tänker jag. Men då finns nog även utfällbara. Däremot kan man ju diskutera från vilken längd man behöver bogpropeller. Det är en evighetsdiskussion med olika åsikter. Det beror ju även på hur hög båten är. En 6 metersbåt som ser ut som en köttbulle är ju i större behov av en bogpropp än en 7 meters lågprofil osv. Men rent generellt...från 24 fot och upp kanske? Vi har bogpropp på vår båt som är 8 meter. Den används i ärlighetens namn inte så ofta men när den väl behövs så är den värd sin vikt i guld. Trånga Y-bommar i kraftig sidvind tex. Anarki i Hammarbyslussen. Finns helt klart tillfällen då man som skeppare undrar hur det annars skall sluta.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy