Jump to content
Sunday 17 October 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/17/2021 in all areas

  1. 7 points
    Dyrt är något som kostar mer än vad man får tillbaka enligt mig Så visst kostar båten pengar men inget annat ger mig så mycket upplevelser, vila och återhämtning som när jag är ute. Sen finns det tyvärr även tillfällen då den kan orsaka oerhörd frustration, men det bortser jag ifrån så som med alla andra tråkigheter i livet. Man minns det som är roligt 😄
  2. 6 points
    Vi ligger i Doca do Alcântara I Lissabon tillsammans med Gaidini, men kan inte direkt rekommendera hamnen. Det bullrar från 25 april-bron och från flygplanen som landar i Lissabon och dessutom är det en rätt trist omgivning. På plussidan så är det lätt att ta sig härifrån med spårvagn eller buss och så är det 25°C och sol.
  3. 6 points
    I egenskap av skyddsombud på min arbetsplats så tycker jag att det ser helt ok ut i båda fallen, jag är även aktieägare i Fonus och i ett stenhuggeri....😆
  4. 6 points
    Nu har jag äntligen fått tillbaka båten. Det visade sig att det inte fanns några reservdelar och inte tänkte dom tillverka några nya heller! Till all lycka så lyckades varvet hitta ett begagnat backslag som dom plockade delar från, så - slutet gott, allting gott!
  5. 5 points
    Vet väl inte om jag vill se "tuben på toan" kanske....😮
  6. 5 points
    Ensamt i gästhamnen på Harstena nu..
  7. 5 points
    Årets sista tur gick till Vinga sen blir det upptagning i nästa vecka. På vägen ut vid denna årstiden får man köra sakta och kryssa mellan hummertinornas välen, eller ”hommerkuber” som man säger i denna delen av Sverige. Fint att se fyrens ljus medan man grillar 🙂
  8. 5 points
    Nu har jag mätt, i alla fall urladdning. Förutsättningar: - 4 st batterier AGM 12V/95Ah (2021) - Laddnivå 92% enligt batteritankmätaren - Belastning: En 230V dammsugare på halveffekt via inverter, c:a 38A - Mätning gjord 15-30s efter start av last med början av totallasten - Efter detta kontrollmätt totallasten så den fortfarande var c:a 38A Resultat (respektive batteris bidrag under batterinumret & till höger i %): Varför var 2:an "bara" 9,3A ? Skulle tro att det beror på den naturliga variationen, då 1 & 2 är olika fabrikat, 3 & 4 är av ytterligare ett annat fabrikat (Excid från "tysken"). Alla dock samma typ och jämngamla. Men skillnaden är ju ändå rent försumbar.... Nu har jag ju ganska kraftiga kablar, men halverad ström och 25mm² borde ge samma resultat. Och kring 20A är ju ändå ganska stor förbrukning i t ex en segelbåt. Gissningsvis finns en lite större skillnad initialt den första sekunden eller så, men det är ju ganska irrelevant egentligen. För återhämtningen hos batterikemin är långsam så om belastningen är många kortvariga (någon sekund) strömspikar (bogprop t ex) kommer det nog vara utjämnat redan vid andra körningen. Varför mätte jag inte förrän 15-30s efter att lasten lagts på ? Jag hade helt enkelt ingen möjlighet att mäta mer än en ledning åt gången, och för att mäta exakt ville jag dessutom nolla ut störmagnetfält vid tången vid varje mätning. Hade ingen möjlighet att mäta laddning, men det är högst rimligt att tro att resultatet skulle bli liknande. Dock kanske lite annorlunda ändå, eftersom varje batteri slukar den ström det vill ha, dvs strömmen är starkt beroende av laddstatus och inte placeringen. Här är f.ö. ett generalfel i skriften ovan (och andra ställen) där man påstår att förstabatteriet "får "overcurrent" och blir överladdat". Det skulle innebära att om man i bästa Skyllermarksanda lyckas ansluta laddaren utan spänningsfall så skulle ju det batteriet alltid bli överladdat ! Så är det naturligtvis inte. Varje batteri sväljer det som batteriet behöver, och som jag skrev tidigare kan möjligen sistabatteriet (nr 4 i min skiss ovan) ta någon promille längre tid på sig att laddas fullt. Rent teoretiskt alltså, om alla andra skillnader mellan individerna sätts till "obefintliga". Och givetvis förutsatt att laddaren inte lägger ut överspänning (men då kommer samtliga batterier att kokas). (Nej, jag har INTE tillrättalagt några siffror 😛) Edit: Varför finns det då de som upplever förbättring genom att rotera batterierna eller koppla om ? Har de fel ? Nej, jag tror det är av samma orsak som att Skyllermarks skulle ge "dubbel laddning" och alla andra dumheter: En flytt gör att kabelskorna lossas och antagligen ses över. Likaså gör en omkoppling att anslutningarna kanske t.o.m. fräschas till. För det är ju väldigt viktigt, i synnerhet vid det/de första batterierna. Själv har jag batteripolskor med en rejäl bult (ingen klämd kabel) där kablarna sitter med pressade (på förra båten lödda) kabelskor. Och rent (förutom lite vaselin eller kontaktfett) samt ordentligt åtdraget.
  9. 5 points
    Tänkte bara följa upp den här tråden... Nu har jag haft båten på service. Sa till mekanikern att jag hade varit i botten med propellern och att de skulle ta en titt. Han tog en titt på ungefär tre sekunder, skrattade lite och sa att det absolut inte var någonting att bry sig om så lite. Det lät som att han hade koll, så nu har jag en mindre sak att oroa mig för 🙂
  10. 5 points
    Oj, att jag lyckats missa en tråd med 38 sidor TBT diskussion ……… och det år 2020-2021. Trodde först det var en retro tråd från typ 1990-talet jag snubblade in på. Självklart går det att ha åsikter om sanering vs inkapsling, men det är klubbens åsikt som leder till sjösättning, vare sig man vill eller inte. Men som många redan påpekat, vad är problemet???? Skrap bort skiten och gå vidare i livet. Mig tog det 3 timmar/sida att skrapa bort skiten på min Saga 27. Jag har tvingats lägga ner betydligt mer tid på min gamla inombordsmotor, även om jag inte håller med motorn om att den behöver repareras. Men jag har upptäckt att det är motorn som bestämmer…….
  11. 5 points
    Troligen sista turen för i år och det var en fantastisk sådan! Riktigt härligt väder och vi hittade ett nytt guldkorn för bad och picknick. Nästa helg blir det nog upptagning. Ska bygga om trailern något för att underlätta rampupptagning, tidigare har båten tagits med kran men jag vill helst undvika det.
  12. 5 points
    Båtel skiljer sig en del från "vanlig" el, men i grunden är det väl bara tre saker att ha i minnet när man bygger elsystem på en båt: * Man har bara den mängd energi att spela med som man har med sig (inklusive vad eventuella generatorer och solpaneler kan ge). * Allt blir fuktigt, oavsett fina siffror på kapslingar. Allt blir blött. * KISS, Krångla inte till saker, allt viktigt ska kunna lagas "med ståltråd och silvertejp" eller kopplas förbi. När man lämnat bryggan får man klara sig själv, och det blir svårt att köra in till vägkanten och vänta på hjälp. Förenklat och väldigt generaliserat så klart Lycka till med din Queen, det är en fin båt (tycker jag alltså) som har generösa sociala utrymmen jämfört med en del andra båtar. Skulle inte sitta fel med en sån, nån gång i framtiden alltså, typ när jag har tid eller så.
  13. 5 points
    Bra val om du frågar mig, det händer inte så mycket med en sådan gjutjärnspis, detta är stabila motorer, kanske bara räcker med att byta ringar, eller något foder. Var glad du har en renoverbar motor. Drevdelar har det mesta till dessa, passa på se över allt, plana toppen slipa in ventilerna när du ändå är igång, se över cirk pump samt sjövattenpump mm mm. Kolla noga över ventilerna ta loss dem och se över dem, så du inte har sprickbildningar runt spindeln mot tratten. Och byt samtidigt ventiltätningarna de är ofta slut Detta är inget hitec meck, är du lite händig fixar du nog det mesta själv och då blir det inte så dyrt. Du har ett helt forum här med massor av motorkunniga som bistår dig om du har funderingar. Lycka till och återkoppla gärna med text och bilder när du kommit så långt. Motorn plockar du ur på någon timme, sedan bara riva.
  14. 5 points
    När jag köper nåt räknar jag med totalförlust, eftersom jag privat inte säljer vidare saker. Båt och bil har jag iofs sålt vidare, men till "vrakpriser", och när det gäller båtarna har jag inte varit ensam ägare. Och bilarna har varit nära slutet. En har jag skrotat för 300 kr, en har jag sålt som reservdelsbil för 1500 kr, och den nuvarande lär inte gå igenom besiktningen nästa år utan reparationer som kostar 1-2 ggr bilens inköpspris (5000 kr), så där blir det också skroten skulle jag tro. Detta förhållningsätt gör också att jag inte köper saker jag inte har råd att förlora hela värdet av. Bostaden undantagen, men där är det ändå lite skillnad. Jag har köpt bostaden för att bo i och har inga planer på att nånsin flytta, annat än till äldreboende, sjukhus eller begravningsplats när den tiden kommer (förhoppningsvis många, många årtionden in i framtiden), så även där blir det "totalförlust"... Båtar är dyra nöjen, men det är bara nåt man får acceptera.
  15. 5 points
    Vi kan väl sammanfatta var vi är nånstans, om det tillkommit nya läsare: - Alla offentliga instanser tycker (fortfarande) att TBT är giftigt och ska tas bort - Mellgard tycker (fortfarande) inte bevisen för TBTs giftighet håller, men lyckas inte övertyga någon varken här eller någon annanstans om att det är så - Mellgard har tack vare Google en outsinlig källa av anekdotiska ”bevis” för TBTs o-giftighet och fortsätter att dela dessa med MGs läsare, varvid vi känner oss tvungna att bemöta ”bevisen” - här kan jag ändå uppskatta att rimligt tvivel uppstår, även om jag blir tokig på Mellgards inställning att han har rätt och alla andra fel - Mellgard får (fortfarande) inte sjösätta sin båt i år men har lyckats få domstolsbeslut på att han ska få använda båtklubben för att göra det - här är jag faktiskt lite nyfiken på om det blir sjösättning eller om domen kommer att användas som ett frikort nästa vår istället? Ser i så fall redan fram emot den följetongen - Mellgard kommer aldrig att ta bort TBT-färgen från sin båt av ren princip, oavsett om TBT visar sig vara nästa DDT/Agent Orange/neurosedyn eller ej. Det här handlar inte längre om TBT i allmänhet, utan bara om hans egen båt. Som de säger, the show must go on.
  16. 5 points
    I går Skärhamn, i dag ... väntebryggan innanför Hisingsbron eftersom Jordfallsbron i Kungälv har stängt till kl 12 i morgon. Där sprack planen att hinna till Trollhättan i morgon. Vi ligger på ett "charmigt" ställe i industrikvarterets bakgård. Vid vår broöppning fastnade Hisingsbron i uppfällt läge - länge. Om någon fick vänta vet ni vems felet var... 😇
  17. 4 points
    Det var ju ingen dum idé om det nu skulle vara svårt att hitta en lämplig plats, men det brukar det aldrig vara så länge man inte håller till i Stockholms ytterskärgård. En gång har vi byggt en "nödeldstad" på en berghäll. Först rejäla stenar i en lagom stor ring. Därefter fyll hela botten med knytnävsstora stenar som packas tätt. Sedan fem centimeter småsten eller riktigt grovt grus. Sist fem centimeter fint grus eller sand. Lämna inte en sådan "nödeldstad" utan riv den helt och återför sten, grus och sand till de ställen de kom ifrån. Varför? Jo den kommer att förfalla och de som kommer efter och eldar i den förstör troligen berghällen.
  18. 4 points
    Oxalsyra funkar bra se http://lasselundell.se/oxalsyra.html
  19. 4 points
    Jag köpte oxalsyra i "kristallform". Den kostar nu 85:-. Så dryg som den är kommer jag inte behöva köpa någon mer på flera år. Man löser kristallerna i vatten.
  20. 4 points
    Det är aldrig försent att lära gamla hundar att falla i egen grop, eller om det var någonting med en liten tuva som var bättre på den gräsliga sidan… Det finns väl ingenting som är så logiskt och enkelt att förstå som vanlig likspänning, likström i våra båtars elsystem, bara man tagit sig över den där tröskeln som hindrar igångsättningskraften. Vi här på forumet har väl tidigare lärt frågeställare hur man använder en multimeter, hur man mäter ström, spänning och elektriskt motstånd. Vi har väl lärt andra att felsöka diverse trasiga elektriska grejer ombord och berättat hur man kopplar in en det ena än det andra. Mig veterligen lever alla fortfarande och ingen har varesig eldat upp båten eller sänkt den samma… Jag vet vad Facebook är, men jag förstår inte varför det finns, inte varför andra asociala medier existerar heller, men det är väl jag som är för gammal för sådant tjafs, vad folk har ätit, vad dom druckit, och kanske också var dom till slut eliminerat den intagna födan och dryckerna, var dom varit och vem dom umgås med. Nä det är bättre med långa och väldigt ingående diskussioner här på Maringuiden om hur man kopplar in en lanterna, hur man felsöker en wallasvärmare, hur man bäst steker nyfångad makrill och vad man bäst dricker till denna och då vem man intog den samma med och vem man träffade på bryggan. Dessutom har vi nu en permanent tipstråd om kaviar, en sån finns kanske inte på ”fejan”. I syvene og sidst så brukar det ändå sluta med att ”det går lika bra med en solpanel”
  21. 4 points
    Nej… Man ser att det har varit moderater i kylskåpet om alla facken är borta….🥶
  22. 4 points
    Nu är det så här min bäste Bejban, du har bett om råd och vägledning i tråden pga din okunnighet. Och det har du fått i en 2 sidor lång tråd där alla som haft något att tillföra, inklusive mig själv, skriver vänligt, dränera motorn. Men det skiter du i och skriver att jag gör som tidigare ägaren och dränerar inte, varför ska man dränera. Den frågan har du fått svar på av flera. Forumet har haft många sådana som dig som ber om råd men när råden kommer så ifrågasätts till det absurdum och sedan görs det tvärtom. Och det är absolut ingen otrevlig ton även om du uppfattar den som det, däremot så höjer jag tonen lite. Det är tyvärr bara fakta att jag bryr mig inte om din motor, den kan frysa sönder drabbar ju inte mig utan bara dig. Ang Dumma frågor så finns det inga dumma frågor, men när frågeställaren inte tar åt sig av svaren på sina så kallade dumma frågor då blir det minst sagt irriterande.
  23. 4 points
    Det finns rätt stora skillnader på dieslar. Vi har 2-takts dieslar men det har vi knappast i små båtar. Sen har vi två varianter av 4-takts dieslar nämligen direktinsprutade och förkammardieslar. Förr var det vanligt med förkammardieslar (åtminstone på land) och idag är direktinsprutade vanligare. På en förkammardiesel börjar förbränningen i en liten förkammare och i en direktinsprutad startar den i cylindern. Denna skillnad påverkar ljudet en hel del. Antalet cylindrar påverkar även det ljudet rätt mycket. Ljuddämpning (ex med utan vatten i avgaser) och antalet ljuddämpare samt material i avgasrör samt dimension påverkar. Trycket på bränslet som sprutas in samt kompression påverkar naturligtvis också. Turbo är rätt vanligt på diesel och då det kan liknas vid en fläkt som drivs av avgaserna påverkar även det. Insugsljudet är en stor del av en motors ljudkaraktär och även där finns det stora skillnader på hur man löst det, flamdämpare eller luftfilter och det kan man ha individuellt för varje cylinder eller en gemensam. På nyare dieslar så har man åtminstone på bilsidan valt att spruta in bränslet i flera omgångar, så på tomgång så sprutar man in bränsle upp till åtminstone 5 gånger för en förbränning. Detta gör man för att få en mjukare gång på motorn och kanske även för att få lägre utsläpp av farliga avgaser. Idag är nog de flesta motorer inte så långslagiga som de var förr, man har valt att konstruera mindre motorer som tar ut sin effekt på högre varv istället. För att åstadkomma det har man större ventiler (avgas och insug) eller fler ventiler för att motorn skall kunna andas bättre och naturligtvis påverkar även det ljudet en del. Variabla ventiltider vet jag inte om det är så vanligt men det är klart att motorn ändrar karaktär både på effektuttag och ljud. Variabla insug är även det något som förekommer på bilsidan, man har en variabel längd på insuget alternativ två olika längder. Beroende på motorns varvtal ändrar man längden för att få bättre fyllnadsgrad och därmed effekt. Ja det påverkar naturligtvis ljudet det också. Hmm det finns många variabler som påverkar och nu har jag bara skrivit om några på motorn (det finns fler) sedan spelar naturligtvis motorutrymmet en stor betydelse också.
  24. 4 points
    Grattis, du är därmed mannen som har tagit benämningen "bryggseglare" till en ny nivå och härmed är det dags att mynta uttrycket "vaggseglare".
  25. 4 points
    Det är bra att du tar det på det sättet. ”To be Continued” alltså. Själv har jag inte mer stolthet i kroppen än att jag hade satt igång och skrapa som en galning redan ikväll😄
  26. 4 points
    Det var det jag sa, inget att oroa sig för. Tänk vad alla olyckskorpar spekulerade , utan att kunna det minsta om ämnet.
  27. 4 points
    Jag kan återkoppla att det gjorde susen att tejpa alla ej använda öppningar i maströret. Det största hålet var ett fallurtag en bit upp på sidan av masten. Annars var det bara ett hål efter en lanterna och några mindre skruvhål, så fallurtaget känns som en het kandidat om man ska hitta boven i dramat.
  28. 4 points
    Står det inte var, är det i Stockholm 99 gånger av 100 😁
  29. 4 points
    Enklast är väl att köpa en och pröva... Får den inte plats så har du ju i alla fall en båt som du vill ha istället för en som du inte vill ha.
  30. 4 points
    Kaptener utan förstånd är inte tysta i hamn 🙂
  31. 4 points
    Men de är i alla falla tysta när de ligger i hamn 😉
  32. 4 points
    Jag har nu kört min VP MD21A från 1979 på HVO100 i 2 säsonger. Det är en SAGA 27. Fungerat bra, jag kör ju inte så mycket, kanske 70 nm per säsong och motorn går på låga varv (2000-2400rpm). Motorn startar lätt och går bra. Snällare avgas doft som ger betydligt mindre obehag när man går t.ex med vinden. Tankar i dunk på OKQ8 och fyller över i båten med en enkel hävert man kan köpa på typ Jula eller Biltema. HVO100 är ju oxå betydligt trevligare när man trixar och fixar med motorn eftersom den är i princip luktfri och fingrar mm inte luktar pyton i evigheter.
  33. 4 points
    Tack alla som bidragit till denna tråd! nu är jag stolt ägare till en fin oxelö 27! Vilket känns overkligt. Den uppfyller alla de krav jag satte upp i början; diesel-motor, rymlighet då fru och 3 barn ska få plats, minst 5 kojplatser, deplacement-eller halvplanande, omhändertagen, Så nu börjar det riktiga arbetet, inköpet var bara början, och jag ser fram emot våren och sommaren.
  34. 4 points
    Eftersom ingen klok svarar får väl jag ge mig in som fullständig amatör. Min erfarenhet är att kavitation uppstår på ”sugsidan” på propparna. Har för mig att det är undertrycket där som gör att det bildas någon sorts luft-/gas-ficka som ger kavitationsskadorna. Dessa ser inte alls ut som repor enligt min erfarenhet. (På målade proppar brukar det ge upphov till att färgen släpper.) Du ser ju ut att ha kört emot något. Bild 1 visar ett avrundat jack tycker jag det ser ut som. Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom.
  35. 4 points
    Håller med alla ovanstående. Sedan - och detta har jag talat mig varm för tidigare - är det en i sammanhanget liten investering och jobb att sätta en flödesswitch på kylvattnet eller lättare - om det är en motor med avgaskrök - sätta en enkel bimetalltermostat på denna med slangklämma (50-65°C) som utlöser en summer. Kan vara lite meck men inget mot att plocka ur och renovera en motor. Då får man en mycket tidig varning om fel på kylvattenflödet (blockering av intag, impellerfel o.s.v.), innan några dyrare saker hunnit ta skada. För som TS vittnar om kan det ett sådant litet "skitfel" bli dyrt snabbt.
  36. 4 points
    Jag håller med @kossor det enklaste och billigaste måste vara att få tag på en begagnad 31:a, de brukar ju inte vara så rackarnas dyra eller renovera den du har. Att plasta om akterspegeln för singelmontage och mäta upp och göra ny motorbädd och sen skaffa motor känns som en lång och dyr omväg. Jag har själv en Dolphin 900 med dubbla 31:or och valde att delrenovera båda maskinerna framför motorbyte, dels för att jag anser att maskinerna är lättskötta, hållbara och billigare i delar än en nyare motor och jag kan fixa allt själv. Men då räknar jag heller inte med att behålla min båt livet ut. Men tänker man en tidshorisont på 5-10 år så kanske det är värt att sätta i en splitt ny Seasall 270 med nytt drev eller två nya 170? Men räkna inte för högt på dina gamla motorer särskilt som den ena är mer eller mindre att betrakta som reservdelar tills den är fixad, i varje fall i mina ögon. Tänk igenom alternativen och att det oftare blir dyrare än vad man tänkt, om du nu inte lyckas få något fast pris av något varv. Men tänker du som sagt behålla båten under några år så hade jag renoverat befintlig motor om jag satt i din sits.
  37. 4 points
    Så här ser det ut, i den svarta boxen sitter bromsljuskontakten, läbersnöret forsätter framåt där det sitter fast i ett likadant beslag som det löper i. Den bromsljuskontakten jag använde såg nästan ut som den på bilden ovan.
  38. 3 points
    Håller med om det du skriver förutom detta! Jord är inte lika med minus i båtar, nota bene!
  39. 3 points
    Powertrim och trimplan är två olika funktioner. Att trimma ut drevet gör man via reglage, styra trimplan (som går att köra individuellt) gör du på deras egna manöverpanel, typ två knappar som är fjäderbelastade upp eller ner.
  40. 3 points
    Hmm, visste att det var den "bästa" modellen men visste inte ens om den skötte vattenpumpandet själv. Ja, se säljare.... De flesta dyrare/tystare modellerna har separat pump, dvs pumpen som en egen enhet. Och de kan köras på sjö- eller havsvatten eller färskvattnet - spelar ingen roll. Vad säljaren nog rörde ihop det med är att den andra varianten av "din" modell skall kopplas in på ditt tryckvatten/färskvattensystem och slår till/från toaspolvattnet med en magnetventil. Därav att den "måste kopplas till sötvatten (=dricksvattnet)". Även den klarar säkerligen sjövatten, men då måste du ha en extern pump (vilket inte alltid är en nackdel).
  41. 3 points
    Skadligheten avgjordes av experter för måååååååånga år sedan, därav försäljningsförbud sedan 1989, och sedan totalförbud. Att du var labbass 1970 känns rätt irrellevant; då byggdes t ex fortfarande hus i radioaktiva material och asbest förekom i samma hus mm. Det var bly i bensinen man hällde i tvåtaktaren som rök gott. Folk rökte överallt inomhus, alla dagis hade rökrum. Bara sex år innan du var labbass rekommenderades att man skulle sänka sopor i havet mm. Dvs, du verkar fortfarande inte fatta att världen förändras, och det är dags att kliva på det tåget
  42. 3 points
    Lite O T - Har en lösning som hjälper mig dagligen i detta med navigering genom livet på jorden. Varken flat eller rund. Kanterna mellan områdena, kan vara besvärliga ibland. "Jobba" har utgått.
  43. 3 points
    När det gäller båtar får man nog räkna med en annan valuta än kronor. Upplevelser och personligt värde är något som mer kan avgöra om en båt kan räknas hem eller ej. Ser man det så kan man köpa svindyra billiga båtar likväl som billiga svindyra båtar. Det är ofta man hör att du kan aldrig räkna med att få igen investerade pengar i en ny motor, nytt elsystem, nya segel osv i en gammal båt. Kanske inte om valutan är kronor, euro eller dollar. Valutan i en investering är så mycket mer än bara pengar. Jag investerar massor i vår båt och har på några år redan fått mångdubbelt tillbaka. Vad den så småningom genererar i pengar vid en ev försäljning är i dagsläget tämligen ointressant. När jag läser ditt inlägg är min uppfattning att du gjorde en mycket bra investering för 14 år sedan.
  44. 3 points
    Jag använder en sån här pulka. Den är mer stryktålig än en sänglåda. Jag konserverar ett hundratal motorer om året. Jag använde en sänglåda från IKEA tidigare, men det gick hål i botten efter att jag släpat den i gruset, men har man bara sin egen båt funkar det säkert bra. Pulkan på bilden finns att köpa från widforss.se, för 395:-.
  45. 3 points
    Ganska glest mellan båtarna i Göteborgs norra skärgård idag. Bild från Rammen.
  46. 3 points
    Har haft 1a träffen idag. Jädrigt roligt och nyttigt. Idag var det sjökort och navigering på agendan. Blev mycket aha. Borde vara ett krav för alla på sjön att gå en sådan kurs.
  47. 3 points
    Den här diskussionen kan bli lång... Ja det är ju några olika aspekter att ta hänsyn till, som jag ser det: Om du får tag i en fungerande kanske renoverad AD31, hur länge tror du det dröjer innan den nu fungerande motorn behöver en ordentlig överhalning? Att byta den havererade motorn mot någon annan likvärdig ny motor kanske kan funka, men känns litet ”assymetriskt”... kan ju vara helt ok om man senare planerar att byta den andra AD31an till en likadan ny motor. Vid alla motorbyten oavsett hur man gör, måste man ju tänka in båtens värde och hur mycket man använder den.. Å andra sidan är en motorbåt med havererad motor relativt värdelös. Som @ChristerN redan skrivit är ju ombyggnad från dubbel till enkelmontage väldigt omfattande, och dyrt. Och vad skall man då välja för motor, en som har samma effekt som båda de gamla motorerna tillsammans? Eller något annat...? Det känns ju som ordspråket, ”vart man än vänder sig har man ändan bak”. Hur man än funderar och tänker uppkommer det nya ekonomiska eller tekniska/mekaniska betänkligheter. OCH då måste man ju också kunna bilda sig en uppfattning ocm vad det är för båttype, vad du önskar för march- och maxfart och sådana saker. Som sagts, det blir nog en lång diskussion, skulle jag tro.
  48. 3 points
    Seaflo och Shurflo är inte alls samma sak. I alla fall inte en del av sortimentet. (Är f.ö. på jakt efter en dylik pump just nu, men det skall vara just Shurflo då den är bland de tystare. Fast det finns många som säljer, i synnerhet i husvagn/husbilar verkan den vara väldigt vanlig). Googla så ser du. Köper du begagnad så kolla tillverkningsdatum, vilket Shurflo skriver ut på etiketten. Mycket, bra, eftersom gummidetaljer och annat åldras. Har förresten nyss blivit bannad av en Traderasäljerska som ville ha nästan nypris för sin "nya" Shurflo och tyckte jag var oförskämd som påstod att denna "nya" (nåja, kanske "oanvända") faktiskt hade passerat 10-årsstrecket med marginal. Ligger nog i skrivande stund fortfarande ute på Tradera.
  49. 3 points
    En annan observation. Prisnivå max 200 000 kr och "lite modernare" med utrymmeskraven du nämner, med någorlunda ny motor och någorlunda fräsch inuti (tyckte och smak) kan bli tufft. Du kan säkert hitta en "modernare" båt för det priset, men då kommer du kanske att få skruva och jobba en hel del med den. Tillägg: speciellt nu, när hela Sverige fått för sig att skaffa båt under Corona-tider, verkar det knepigt att hitta båtar till rimliga priser. Enklare att hitta till orimliga priser. Om det här är din första båt och du inte har tid/lust att orka hålla på med den, såg lägg minst 100 000 kr mer. Minst. Mitt största misstag med min första lilla daycruiser var att jag la hälften så mycket som jag borde när jag köpte den. Det fick jag äta upp med att byta en hel del av motorn, elektronik och annat. Mycket lärorikt med blod, svett och tårar som jag gärna undvikit. Blev så less på det hela att nästa gång jag köpte båt så la jag mer än 10x mer än jag fick för den gamla och nu har jag lovat mig själv att aldrig köpa en båt som är mer än 5-10 år gammal. Åtminstone inte om det är en inombordare. Men alla är olika och har olika förutsättningar.
  50. 3 points
    Hej! Ingemar har redan svarat på det mesta. Jag har seglat hem 2 ggr från medelhavet med OpenCPN. Det fanns Garmin ute i sittbrunnen men laptopen nere i kajutan var bättre. Från Amsterdam till Brunsbrüttel var det laptoppen som gällde, alla andra system hade pajat eller fel på kort å GPS. Enda krånglet var strömkontakten till 12V= uttaget men det är inte OpenCPN-s fel. 🙂 Välsignade silvertejp! Sjökort finns det överallt. Det är samma grund överallt, bara fyrar å hamnar som ändras i stort sett. De jag har "fått" kan jag inte dela med mig, är dessutom gamla, men om jag skall rekommendera så köp Hydrografikas.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy