Jump to content
Friday 24 January 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/24/2019 in all areas

  1. 4 points
    HMS Carlskronas första långresa. Vi var på väg in i hamn i Hongkong och var anvisade en kajplats innanför pirarna till Engelska flottans lilla hamnbassäng. Både för och akter om den anvisade platsen låg små brittiska örlogsfartyg. Befintlig lucka var i stort sett vårt fartygs längd, så det var till att ”fickparkera”. Alla kände nog att situationen var riggad av britterna för att kolla hur manöverdugliga vi var. Stämningen på bryggan var spänd. När vi närmade oss inseglingsgattet mellan pirnockarna hade vi god fart. NO (navigationsofficeren) hade befälet på bryggan och var den som skulle ta oss in. Väl på väg mot pirnockarna gick han ut på bryggvingen och ställde sig vid manöverpanelen, där han hade god uppsikt över styrbordssidan på båten. Han drog i trottlarna för att sänka farten, men inget hände. Han hade glömt strömbrytaren som skiftade bryggmanöverpanel till bryggvingemanöverpanel. Snabbt rusade han in på bryggan och gav backmanöver, innan han sedan slog över strömbrytaren till bryggvingens manöverpanel. Snabbt ut på bryggningen, kollade längds fartygssidan och manövrerade fram, back, stopp. Och där låg vi, perfekt tillagda i den lilla luckan. Britterna var otroligt imponerade. Svenskarna gick in i den trånga lilla hamnen med hög fart och ... fram, back stopp, så var fartyget skickligt fickparkerat. Otroligt skickligt, sjömannamässigt och det stora samtalsämnet på det kommande cocktailparty som britterna höll senare på kvällen. I besättningen lovade vi varandra att inte berätta för britterna att allt var ren tur. Det kunde ha gått riktigt illa.
  2. 3 points
    Det har ju hänt en del under alla år som man seglat. Kanske ska göra en lista? Hur som helst den första riktigt farliga situationen hände redan i sjöscouterna.. vi gick på mellanstadiet och jag och favorittjejen från klassen var ute ensamma i en Askeladden segeljolle. Vinden dog nästan helt och vi fick för oss att bada. Båten hade inget ankare, men vi la ut en tamp något tiotal meter i vattnet, drog av oss alla kläder och hoppade i. Helt uppslukade av situationen glömde vi bort båten som plötsligt låg alldeles för långt bort.. Vi var båda duktiga simmare och satte av efter båten men kommer inte ifatt den! Det är väl 400 meter från stranden. Så plötsligt kommer ledarna i motorbåten och hjälper oss. Pinsamt! Nakna, kalla och utmattade drar de upp oss och beordrar oss att genast segla tillbaka.. vi lämnades aldrig ensamma i samma båt igen 🙄
  3. 2 points
    Ett av mina värsta minnen som seglare var när jag tog två kamrater med ut i min tvåmans-segeljolle (Flipper) och det blåste rejält. Har skrivit om detta här tidigare. Vi tänkte att om vi är tre som kan burka ordentligt så kommer det gå riktigt fort. Mina kamrater var inte så seglingsvana men tillräckligt tänkte jag. Vi tog oss ut på Mysingen där det gick skitbra! Vi formligen flög fram, tyckte vi. Sen kom den där kåren som var liite för mycket för våra hårt skotade segel och vi hade övat på att den som hade fockskotet skulle bara slå ur det i dessa lägen. Nu ville det sig inte bättre än att den kompisen som hade fockskotet böjde sig in i båten för att släppa på det och då var det redan för sent. Båten kapsejsade och kom upp och ner. Centerbordet åkte ner genom trumman (dåligt beslut av mig att inte säkra det) och gick inte att använda för att räta upp båten. Vi försökte hänga i självlänsarna för att få upp den utan framgång. Detta var ganska sent på hösten och inga andra båtar var inom synhåll. Det var 8-9 ˚ i vattnet. Till slut sa jag åt en av killarna att ta paddeln som flöt omkring och vinka. Då ser vi på avstånd en ensam motorbåt komma och vinkar extra mycket. Den sätter kurs mot oss och snart ser vi att det är Kustbevakningen. De hade varit för att hjälpa till vid en kappsegling i Nynäs men seglingen hade blivit inställd pga för hård vind och de var nu på väg hem. De plockade upp mina kamrater först men när det blev min tur orkade de inte få upp mig riktigt så det tog några minuter extra. Jag uppskattar att vi låg i vattnet ca 35-40 minuter så vi var rejält nerkylda. Vad som hade hänt om KBV inte kommit törs jag inte tänka på. Sedan dess har jag all respekt för KBV.
  4. 2 points
    Koppar avskräcker havstulpanerna från att trivas. Det finns delade uppfattningar inom forskarvärlden om dess påverkan på vattenmiljön. Ett ovedersägligt faktum är att det förekommer naturligt i stora mängder från bl.a. våra älvar. Irrgarol är ett växtgift som hindrar den gröna påväxten (alg-slem mm) från att fastna på botten. Irrgarol bryts inte ner i vattnet utan fortsätter att sprida sig o verka under evig tid. (Att irrgarol är ett gift är forskarna eniga om!) Starten på debatten om kopparfärgsförbud startade efter en, vad jag uppfattat, felaktig tolkning av forskningsresultaten då man förbjöd bottenfärger som innehöll något av de ämnen som fanns i den färg man genomförde forskningsuppdraget med. Sedan började strulet med den riskfria zinkbottenfärgen som senare visade sig vara en riktig giftbomb.... Så var nöjd med kopparbottenfärgerna o använd absolut inte färger med irrgarol. Tulpaner är svårskrubbade, algslem är lätt att skrubba bort.
  5. 2 points
    Underbart med luftskruven. För många år sedan hyrde vi en Lotus, en härlig båt på många sätt. Men “inombordaren” på hyrbåten var ingen höjdare. Det var en utombordsmotor som satt i en motorbrunn under en lucka på akterdäck. Bränsletanken fick inte plats i brunnen, utan fick plockas fram och ställas på däck när man skulle motra. Bränsleslangen leddes då ner under luckan och kopplades till motorn. I ett smalt sund skulle vi tas oss fram seglandes så högt båten klarade, helst högre för att komma genom sundet som var ganska långt och så smalt att vi inte kunde vända eller än mindre kryssa. Motorn förbereddes och startades på tomgång om något gick snett. Sen seglade vi in i sundet. Väl där ökade vinden kraftigt och vred något. Vi klarade inte att hålla kursen, utan gasade på något med motorn. Min kompis som satt till rors ville se lite bättre eftersom sikten avtog och lämnade därför sittbrunnen för att sitta högre upp på akterdäck. Plötsligt dog motorn när den behövdes som allra bäst. Farten avtog och vi fick back i seglen. Jag rusade akteröver för att kolla motorn. Typiskt nog var flödarblåsan på bränsleslangen ihoptryckt. Jag kollade luftskruven, men den var öppen. Kompisen skrek att ”nu driver vi mot klipporna”. Först då såg jag att han satt på luckan över motorbrunnen och att luckan därför klämt bränsleslangen... ’kompisen flyttade sig, luckan öppnades, bensin flödades och efter någon högst kritisk minut kunde motorn startas och med fullgas ta oss ur knipan bara någon meter från klipporna... dramatik, adrenalin och puls... ja ni vet;)
  6. 2 points
    Händer alltid när man minst behöver det! Själv hade jag missat att öppna luftskruven på trycktanken i min första båt. Körde glatt i 20 minuter så dog motorn.. öppnade tanklocket och kollade att det fanns bensin kvar -> motorn startade utan problem och jag körde glatt vidare i exakt 20 minuter... öppnade och kollade att det fanns bensin kvar... mycket märkligt -> motorn fungerade i exakt 20 minuter till. När jag kom fram berättade jag för min båtgranne som fnissande frågade om jag öppnat luftskruven - Vilken luftskruv? 😂
  7. 2 points
    För en del år sedan låg jag en höstdag med en bogserbåt förankrad i lä bakom en ö i Västerviks skärgård. Satt i styrhytten och myste när jag till min förvåning ser en finare segelbåt i 60 fotsklassen gå in i viken på motsatta sidan för att ta iland, helt oskyddad för den tilltagande NO vinden och sjöarna. Jag visste att vinden skulle öka till kulingstyrka under kvällen och kunde inte förstå vad dom skulle göra där, och utgick från att dom skulle ge sig av inom kort. På kvällen blev vinden mycket hård med grov sjö, och jag såg att segelbåten draggade och högg hårt mot berget helt hjälplösa med besättningen på land i panik. Jag fann det tvunget att gå över och bogsera dom till min sida av viken, vilket var ett äventyr i mörkret och vädret ensam ombord. När detta var gjort tog jag jollen över för att hämta besättningen och hjälpa dom ombord på segelbåten. Dagen efter blev jag ombordbjuden på fika och tack för hjälpen osv av skepparen som visade sig vara en känd industriman, och han ondgjorde sig över SMHI:s i hans tyckte felaktiga sjöväderprognos för gårdagskvällen. Jag påpekade då att en NO kulingvarning var utfärdad för området, varvid skepparen menade att vinden varit från SV... Karlen hade nyss köpt båten ny och fått sin navigationsutbildning av en engelsman som mest tjatat om strömmar och dess riktningar, varvid skepparen blandat ihop strömmars riktning och vindriktningar. Så i hans värld blev NO vind, vindriktning MOT NO och inte FRÅN NO... Han blev inte lite generad när han förstod sina begränsningar, och än idag ler jag åt detta minne när jag ser honom på TV.
  8. 2 points
    God Jul https://msherkules.se/https://www.youtube.com/watch?v=M_oIDgJ8CVk https://msherkules.se/
  9. 1 point
    Oljan ser helt normal ut efter en säsong, oljan slits ju rätt hårt i drevet och mellan kuggarna, betänk den lilla mängden olja i drevet med ett högt varvtal under typ 50 timmar, värmeökning genomlupen mellan lager och kraftiga kuggar och kona som släpper emulsioner. Därför ska drevet tappas ur eller bytas på olja på hösten då vinkelväxeln tas upp för vinterförvaring. Denna svarta smörja fastnar under förvaringen i lagerbanor kuggar osv och bränner fast, detta leder till ökat slitage och förkortar drevets livslängd. Gäller även vinkelväxlar på land lika fenomen. Navreduktion på traktorer får lika samma slitage/ färg på olja.
  10. 1 point
    Då oljan mörknar (där det inte finns förbränning inblandat) beror det vanligtvis på att nåt går varmt, ex. ett lager som börjar bli slitet. Ofta börjar oljan då också att lukta bränt, dvs. den luktar ännu mer illa än vad växellådsolja vanligen gör. /Kaj
  11. 1 point
    Bra råd ovan av hela 4 oberoende skribenter, håller själv med (som den 5:e i raden), byt förtusan TRANSMISSIONS-oljan omgående! Fast en sak förbryllar mig, hur blir oljor `optiskt sett´ så kolsvarta? Vad gäller MOTOR-oljor så tror jag att svärtan består av sotpartiklar. (Den gyllengula olja som vi häller in i motorn vid oljebyte missfärgas ju snabbt till sot/spillolje-utseende!?) Men i transmissionen (under vattenlinjen) kan ju knappast kolvsot förekomma? Gissar att TS själv haft hand om båten under många år - och därmed bäst kan dementera min hastiga misstanke `motor-svartspillolja inför köp´?? Hoppas på att forumets smörningsproffs kan förklara den optiska svartheten/svärtan i en drevolja utan att nämna de kol/sotföroreningar som drabbar motoroljor?? /Thomas
  12. 1 point
    Aaa. Vore lite intressant om nån vet skillnaden på dessa två. Skillnaden i funktion, användbarhet, innehåll.
  13. 1 point
    Om det hade varit verklighetstroget så hade han tryckt på sin EPIRB och sedan blivit upplockad. Lite tråkigt som långfilm bara.
  14. 1 point
    Här är en kort tråd från 2012 som handlar om VC17 extra och innehåller ett par intressanta inlägg av Peter_K:
  15. 1 point
    Tänker bara att nen som vet bäst vad hen menar i denhär tråden är förmodligen trådskaparen. Jag tolkar det som. Jag har bra färg som jag är nöjd med. Det finns en ev. "Vidareutvecklad typ". Vad har den för egenskapsskillnader jämfört med den jag brukar ha? Fast det är ju åxå bara en tolkning som kan vara rätt fel eller i närheten.?
  16. 1 point
    Dyneema är stumt, och det är bra ibland. Men det är också rätt stelt. Till block som löper genom taljor (storskot, kick och liknande) är det därför bättre att välja bort dyneeman och istället gå på en enklare lina. Jag kör 24- eller 32-flätat till sådant, dvs vanlig multiplait som finns på metervara hos alla tillbehörshandlare. Till fall, och till långa trimlinor utan utväxling (t ex en focknedhal?) är det bra med dyneema. Köp en bra lina; lägg pengarna du sparade enligt ovan på dyneeman. Köp inte för grova linor. Grova linor löper tungt i blocken. Rådet är - klarar blocket 5-8 mm enligt spec, kör inte grövre än 6 mm. Satsa på lindimensionen i mitten alltså. Vet att många förordar grova linor ”för det är skönt att hålla i”, men på min båt har jag avlastare, råttor och knapar mm så jag sitter inte och håller i belastade linor. Har idag inget grövre än 8 mm på min 27-fotare.
  17. 1 point
    Vi körde in i hamnen på norra Holmön i frisk vind från NNO rakt in i hamninloppet. Till styrbord (vänster brygga i bilden) låg en segelbåt och några yrkesfartyg och till höger (i bild) låg bara motorbåtar, så vi lade oss där segelbåten låg för att fråga om det var okej att ligga där. Det var det inte... "Fritidsbåtar får ligga på den andra piren och det är djupt längs hela piren" (syns bra på flygfptot). "Håll er bara till vänster om pinnarna (står där botten grundar upp) så är det inga problem." Vi backar ut och gasar på rätt ordentligt (åt höger i bilden) med kraftig vind in från babord (norr). Vi passerar den första pinnen och ser en plats längre fram. Jag drar av på gasen och glider. När det är dags att svänga in på den lediga platsen är farten lite för låg så jag gasar men inget händer. Den friska vinden tar tag i båten och driver den obönhörligt söderut förbi pinnarna och in i sanden/leran där vi just fått reda på att vi inte skulle vara. Man kunde höra gubbarna som talat om vilken sida om pinnarna vi skulle hålla oss på för att inte fastna skrocka något om dumma stockholmare... (fast det var nog bara i mitt huvud) Vad hade hänt? Smuts i bränslefiltret, nej! Luft, nej. Ont om bränsle, nej Gasvajern hade gått av så det fixades efter 15 minuter med ett gummisnören som gasade och vajern som var av tryckte på sig själv vid brottet så att gasen minskade. (Så fick det vara resten av säsongen.) Vi kom ändå inte loss, så vi fick hjälp av den blivande grannbåten. Ps Det finns många situationer där utebliven motorkraft kunde ha orsakat betydligt större problem och skador.
  18. 1 point
    Jag har bara gått på grund en gång. Men det var ungefär samma historia. Jag skötte navigeringen och var stensäker på vår position som jag tagit ut med hjälp av sjökortet och observationer av några båkar på ett skär. Problemet var att det var helt fel båk, den jag trodde jag såg låg mycket längre ut. Pang och vi stod uppe på en undervattensklippa. Full back men inget hände.. det kom en fiskebåt som sett oss gå på som drog oss loss så att vi kunde ta oss i hamn. Edit. Fiskaren skrattade och sa att det faktiskt står 1,5 på sjökortet men att många segelbåtar ändå går på speciellt när det är hög sjö som nu. Vi erkände inte för honom att vi trodde vi var 500 meter längre från land.. Efter det dubbelkollar jag alltid positionen flera gånger och tar till och med hjälp av GPS ibland.
  19. 1 point
    Ja vanlig Vc 17 tycker om att man tar en svamp någon gång då och då o skrubbar av botten, sen som många andra färger gillar den inte att ligga still för länge, men att spola av lite alger på botten när man tar upp den är inte hela världen.Men om detta kan slippas helt med en lite vassare färg vore det önskvärt Men frågan är fortfarande inte varför man skall byta färg. utan skillnaden mellan olika färger ,så tillbaka till kärnämnet nu
  20. 1 point
    En färg som är bättre än en färg som fungerar som den ska... bättre på vilket sätt..?
  21. 1 point
    Gratulerar, då kommer både båt och skeppare bli nöjda. God Jul !
  22. 1 point
    På den tiden man tvingades använda astronomisk navigering så gjorde man alltid om beräkningen två gånger samt kontrollerad med den döda räkningen. "SAME/CONTRARY" är ett klassikt fel. Tidvatten är ännu enklare att gör fel på!
  23. 1 point
    Underbar och sedelärande historia. Har du vågat dig tillbaka till tidvattenområden?
  24. 1 point
    Racor filter är möjliga att byta snabbt vid ett krisläge till sjöss, enkla att fylla med diesel efter filterbyte så luftning ej är nödvändig. Dessutom finns filterinsatserna att köpa med olika filtreringsgrad och anses separera vatten bra. Dock har jag lite dåliga erfarenheter av kinakopiorna då dom har haft en tendens att gå sönder om man är lite oförsiktig vid filterbyte, men de kanhända blivit bättre numera. CAV filter kan vara ett gissel att få täta efter filterbyte, och inte roliga att byta i en stressad situation, slabbiga vid filterbyte och dessutom inte möjliga att återfylla med diesel på ett snabbt och lätt sätt.
  25. 1 point
    Tack för alla svar, även om jag efter ett tag kände mig lite bortkollrad :-). Jag kollar om jag hittar något rimligt prissatt 60-80 Ah batteri, känns som att det bör räcka för mig.
  26. 1 point
    Det var ju synd att du inte svarade först. Då hade ju frågan varit löst å klar och tråden hade sluppit "spåra ur". Vi får hoppas det inte gjort att någon missat flyget, sovit illa eller annat stök i julstressen.. eller. Hoppas dom som bemödat sig läsa.. gjort det frivilligt.
  27. 1 point
    Ställ dig den här frågan: Om du har hittat en bra färg, som är slät, som bygger få lager, som håller beväxningen borta - och som är godkänd att använda... Varför då gå över till en färg som är förbjuden att använda..?
  28. 1 point
    Fick du inte bra svar i den här tråden?
  29. 1 point
    Nej, det var svårt.......😎 http://www.andorboats.com/boats/8-0/
  30. 1 point
    Jag behöver ingen gast som tittar bakåt för båten backar ändå dit den vill. Det är oftast aldrig dit jag vill.
  31. 1 point
    När du kör igång i vår så måla på ett lager epoxi på cementen innan du fortsätter att plasta med epoxi och glasfiber så vet du att du förseglat så bra som möjligt. Det kanske inte har någon betydelse, men för mig skulle det kännas bra att göra så.
  32. 1 point
    Hej Det spelar ingen roll om du har in och ut på samma sida eller inte. Det som är lite lurigt med CAV filtren förutom att man måste lufta efter filterbyte och en massa packningar som skall sitta rätt så är även pilarna för hur bränslet skall gå märkligt. Kopplar man enligt pilarna så kommer föroreningarna att lägga sig på översidan av filtret och den rena dieseln finns i botten på filtret. Vatten kommer också att hitta till botten men inte föroreningarna. Kopplar men tvärs emot pilarna så hamnar föroreningarna i botten på filterkoppen, kolla hur det är på dina filter, det påstås att båda varianterna finns, jag har bara sett filter med "fel" pilar. Jag hade bytt åtminstone ett filter och satt ett Racor 500 som förfilter, och sluppit att lufta vid byte. Eventuellt ha kvar ett CAV filter som finfilter som man sällan behöver röra. Det finns godkänd slang för motorrum. Hälsningar Ove
  33. 1 point
    Svår fråga. Men ur underhållsperspektiv är ju förutsättningarna bättre än nånsin för den som vill hålla liv i sin gamla pärla. Enormt mycket material om hur man gör saker finns ju på Youtube. Finns inget där letar man rätt på en community som vet..Med 3D printers finns möjligheter att t ex göra egna reservdelar. Och det finns ett intresse för sånt. Maker trenden är stark. Och det finns nog en del som både gillar båtlivet, båtfix och diverse pyssel. Så jag tror det kommer finnas kvar en del pärlor. Frågan är väl bara om de blir tillräckligt många för att dela på kostnaderna för båthamnarna. I många fall bygger det ju på stort ideellt arbete.
  34. 1 point
    -Radiotelegrafisten åt signalkräftor. -När då? -I morse.
  35. 1 point
    Jag monterade en nivåmätare, en Gobius. Den var lättmonterad och har varit till stor nytta, kontrollpanelen monterades i toautrymmet Sedan att den är billig och utan rörliga delar gör inte saken sämre.
  36. 1 point
    Jag kanske får tänka om. Det tar av någon anledning emot att göra hål i båten. Även att sätta skrot på fördäck. Jag tycker man behöver det där utrymmet för att sitt på knä när man tar ner förseglet, har inte rulle. Men det var ju väldigt käcka små ventiler det där! Jag får kanske tänka om som sagt. Har varit helt inne på att cirkulera luften från salongen med den där ventilationskanalen tills jag nu började tänka i andra banor
  37. 1 point
    Jag tror på Planar, rysk teknologi brukar vara riktigt bra. Tänk Kalashnikov.
  38. 1 point
    Det finns massvis skrivet om detta ämne de senaste åren, så det känns litet "urvattnat" att åter svara i ämnet... men ok forumets sökfunktion har ju mer att önska. Jag vet ju inte i vilken skärgård du seglar, men generellt sett har de flesta småbåtshamnar och gästhamnar kommunalt dricksvatten i tappkranar på eller nära bryggorna. Kommunalt dricksvatten håller livsmedelskvalitet i vårt land och är riskfritt att dricka och lagra i sin tank.... Om nu tanken, slangarna och pumpen ombord är rena och inte dekontaminerade med någonting. Sällan eller aldrig som dricksvatten ombord blir "giftigt", däremot kan ju vattnet bli stående länge och bli dåligt, det kan bildas utfällningar etc som färgar vattnet och gör att det smakar illa. Man känner det ganska omgående då man brygger te eller snabbkaffe på sådant vatten, det blir en obehaglig bismak. Någon gång emellanåt bör man ju göra ren sin vattentank, och byta slangarna, samt skölja ur pumpen. Svag klorinlösning brukar hjälpa. Man kan ju också få tycka att ägarna till hamnarna kan byta dom där trädgårdsslangarna som är anslutna till tappkranarna, dom kan se minst sagt läbbiga ut, dom brukar ju få lång livslängd och blir drabbade av solens UV-strålning och det kan ju bli vatten stående kvar i dessa, så tappa en stund innan du fyller tanken. Jag vet båtägare som har med sig egen slang... Om man ändock är paranoid på vattnet så kan man installera en filter med exempelvis aktivt kol mellan tank och pump, det finns också tabletter med något bakteriedödande medel att lägga i tanken. Jag har navigerat min båt upp och ned för Bohuskusten i minst 40 år, ja närmare 60 år om jag får räkna med barndomsåren i förrädarnas båtar, och har aldrig drabbats av dålig vattenkvalitet ombord eller i kommunal tappkran. Jag har bara en enkel sil mellan tankar och pump, för att skydda pumpen om det möjligtvis skulle komma med någon partikel som kan skada pumpen, det kan ju trilla ned någonting genom däckspåfyllningen. På Kosteröarna inklusive Ramsö, har man varesig kommunalt vatten eller avlopp, Kosterfjorden är väldigt djup, 200-300 meter, och det skulle vara svårt och väldigt dyrbart att lägga ut vatten- och avloppsledningar på botten. Här är det grävda eller borrade brunnar som gäller. Vattnet kan vara bra, men kan också vara brunt med smak av humus eller salt, det råder för det mesta vattenbrist också. Innan färd dit ut så bunkar vi vatten i tankar och extradunkar på fastlandet, även en och annan pet-flaska fylls på. Så se till att din tank och dess slangar är rena, fyll bara på med kommunalt vatten eller sådant vatten som du vet är bra. Ha med dig extradunkar om du skall segla till öar utan kommunalt vatten. Om du är misstänksam ändå så installera ett filter med aktivt kol. Du känner lätt om vattnet blir dåligt, lätt bismak om du bara dricker av det, men desto tydligare om du kokar snabbkaffe eller vissa sorter av te på sådant vatten, oslagbart!
  39. 1 point
    Över vilket? Att jag äter glass eller att jag har ström? ... misstänjer det finns både dom som klagar över den ena eller den andra av dessa.. och säkert dim som klagar över båda. Frågan är om hur dom som älskar att klaga får veta.. Lite synd är det ju att inte bjuda på det. Finns det nån flaggning man kan hissa som visar.. "Nu gör jag glass" eller "nu gör jag ström" Hmmmm... "nu gör jag värme" Värmarens och elaggregatets avgasrör ligger bredvid varandra och låter ungefär lika mkt.. Hmmm klagar folk när man kör värmaren?? Behövs nog flagga för det åxå isf. Kanske en text över avgasutblåsen som visar vad det är.. det ryker ju bara när man startar ifs.. men en fair chans till dom som får näring av att kunna reta upp sig.. "Nu kör jag brödrosten"...
  40. 1 point
    Minns jag det rätt från tråden om elverk från helvetet så är det ju bara avundsjuka som gör att folk stör sig på elverk
  41. 1 point
    För att spara el; När det är så svalt som nu borde du klara dig med en kyl; vill man t ex kyla öl är det ju bara att stuva under vattenlinjen. Ta hem smör och ost eller vad som nu är kvar i kylen, så fyller du upp batteribanken medan båten inte används. Installera LED-belysning överallt. Skippa stereon, kör mindre anläggning som inte är anslutet till båtens batteri. För att öka laddningen: Se till att panelerna är oskuggade. Ha en effektiv regulator. Ha bra generator till motorn och grova, bra kablar till batteriet. Stoppa i ett extra batteri. Skaffa vindgenerator. Då slipper du störa människor, djur och natur med ett elverk.
  42. 1 point
    Tyvärr så tillhör jag dem som tycker att behandlad teak är snyggare, inte sagt att jag tycker att obehandlad teak fult.
  43. 1 point
  44. 1 point
    Vanlig mineralolja(diesel) 15W-40 passar fint till din motor Tex den som nämns tidigare från Swedol Att köpa en likvärdig olja från Penta är enbart att kasta pengarna i sjön
  45. 1 point
    Mackey: inser du vad Beeblebronx skrev till dig ovan. Han har ju helt rätt och du helt fel. Oroande, inte konstigt att det är mycket sura miner i skärgården på sommaren. mvh
  46. 1 point
    Tänkte bara att jag skulle visa upp min nya fina panel som jag beställde från Schaeffer i Tyskland. Fick hem den på mindre än en vecka efter det att jag beställt den.
  47. 1 point
    ...och jag förstår inte otyget att inte behandla trä som ska utsättas för väder och vind...visst är det skönt att vi människor är olika och inte tycker samma om allt?!
  48. 1 point
    Hur många har fått slut på startström? Jag har fått det en gång och bytte då batteri. Det var väl inte bytt på 7-8 år. Starten gick fint ändå med en startkabel till förbrukningsbanken. Ägna energi åt förbrukningsbanken och ha en startkabel i reserv. Det löser problemet för de flesta. Kolla att det är 14-14,7 V när generatorn laddar. Då går laddningen snabbt till förbrukningsbatterierna vid motorgång.
  49. 1 point
    Nja, på det schemat jag ser på Skyllermarks hemsida är reläet styrt just av generatorns D : http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/sa-kopplar-du-skiljerelaet. Sedan står det visserligen i texten att det kan kopplas över tändningslåset också, men detta är alltså definitivt inte att rekommendera. En hel del av det som står på Skyllermarks sida är mycket bra och relevant, men annat är också nästan mer än lovliga överdrifter. Fortfarande teoretiskt rätt, ja. Men tyvärr har Skyllermarks för länge sedan passerat gränsen för sunt förnuft och det finns ibland ingen hejd på kabelgrovlekar och påståenden. Man bör läsa saker kritiskt och ha i bakhuvudet att företagets affärsidé är just att sälja häftiga elsaker till mindre vetande konsumenter. De är ingen opartisk expertpanel. På sidan jag länkar till står t ex Om generatorn är på 50 A och om avståndet mellan generator och batteri är 2,5 meter behövs cirka 50 mm² kabel. Det är inget annat än rena och skära dumheter: Den som försöker sätta på en 50mm²-kabel på sin 50A-generator lär få stora problem med hållfastheten på generatorns skruvar. Och det är inget som går på någon garanti. I praktiken flyter inga 50A någon lång stund med en 50A-generator, om ens någonsin. Men ponera att batterierna är så usla att de verkligen sväljer i sig alla 50A generatorn kan ge (vilket den endast gör vid tokvarv). Då ger 2,5m 50mm²-kabel ett spänningsfall på endast 0,04V (!) vid 50A. Med 10mm² fås ändå bara 0,2V vid 50A, och vid mer rimliga 20A endast 0,08V. Dessutom lär generatorns skruvar hålla. Att många faktiskt får bättre laddning o.s.v. beror knappast på Skyllermarks monsterkablar, utan i de flesta fall helt enkelt på det faktum att man gör en allmän genomgång av elen och byter ut dåliga kabelskor o.s.v. Ett spänningsfall på några tiondels volt vid maximal laddström är inget problem. Dessutom så minskar spänningsfallet med minskad ström, så myten att spänningsfallet gör att batterierna inte blir toppladdade är inget annat än en myt. Men okontakt och oxiderade anslutningar är däremot alltid ett verkligt problem ! Edit: Skyllermarks skriver vidare på sina tipssidor saker som att D går till tändningslåset (rätt är istället laddlampan) om generatorn, att den behöver ett par ampere denna väg för att börja ladda (rätt är max några tiondels ampere, strömmen laddlampan drar) o.s.v. Man skall alltså inte tro okritiskt på allt de skriver, de är ju bara ett företag som alla andra. Ett företag som dock lyckats mycket väl med sin marknadsföring ! Senast ändrad av IngemarE | 06 januari 2010 | 14:23
  50. 1 point
    Biltema? lågpris? köp en Festo både avverkar .slipar och man kan polera
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy