Jump to content
Monday 24 January 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/24/2021 in all areas

  1. 7 points
    Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…
  2. 7 points
    Hej! I somras köpte jag en båt igen efter några års uppehåll. Fick den till ett bra pris, haken var att motorn, en gammal MD5a var svårstartad. Eftersom jag haft en svårtstartad MD7a en gång för 20 år sedan som jag fick att gå jättebra tänkte jag att det ska nog vara lätt fixat. "Plocka toppen, slipa om ventilerna, funkar inte det. Kolla kolvringarna, rensa spridaren, så kommer den att gå som ny igen......" Efter att jag köpt båten, plockat ner motorn, insåg jag fort att den var dödsdömd. Toppen hade rostat sönder i avgaskanalen, saltvattnet hade i sin tur droppat ner och rostat sönder avgasventil och ventilsätet. Ventilsätet måste smulats sönder av rosten, trillat ner i förbränningsrummet och hamrat sönder kolven. Spridaren var helt sönderrostat, gick att se rakt igenom den. Råvattenpumpen hade packboxarna flyttat sig så dom blockerade dräneringshålen och på så vis forcerat in vatten in i motoroljan. Kolven visade sig ha kolvringarna fastrostade i kolven, fastkilade och knäcktes när jag försökte ta ut dom. Kompressionen var så nära noll man kan komma. Situationen var... hopplös.. Jag hade gjort ett klipp av sällan skådat slag! Nåväl, eftersom jag har oändligt med tid och lust (obs! ironi) tänkte jag att jag ändå måste ge motorn en chans. Utan att gå in i detaljer bestämde jag mig för att göra ett försök att få motorn att starta i det skick som den var för att se att resten fungerade. S-drevet t.ex.. Köpte ny ventil, tydligen fungerade en ventil från Volvo B18 hjälpligt, rätt dimension på ventilskaftet men ventilskallen fick jag svarva ner till rätt dimension. Slipade brutalt in den rätt in i toppen med grov ventilslippasta och borrmaskin. Den skulle bara in. Den höll tätt till slut men det såg inte vackert ut. Nya kolvringar från samma motor, Volvo B18 hade också hyfsat rätt dimension, 84.14 mm. Svarvade om kolvringspåren för att få dessa att passa. Motorn startade med hjälp av lite startgas, det var trots allt kallt ute, nära 0:an. Backslag fungerade klanderfritt. Motorn lät bra förövrigt. Ut på blocket och leta delar. Fabriksny topp går att få, men likaså en begagnad. En vänlig själ i Stockholm visade sig ha en gammal MD5C liggandes men nu har jag ju en MD5A. Fick tag i topplock, cylinderfoder samt kolv. Prylarna var i gott skick. MD5C:ans kolv har samma diameter men annan höjd än den som MD5A har. 1mm högre kompressionshöjd. Det blev till att svarva ner kolven. Mätte även förbränningsrummet i kolven och efter att ha räknat på volymen får jag det till att jag ökat kompressionsförhållandet med ungefär 5% nu med 10% mindre squishband jämfört med original. Nu 16,9:1, orignal 16:1. Beräkningen är inte 100% korrekt men då jag inte ansträngt mig jättemycket för att ta fram volymen för förbränningsrummet. Kolven är från MD5C slår emot vevaxeln med när den går i botten så där måste den också modifieras om än väldigt lite. Gamla vs nya cylinderfodret. Originaltoppen. Orignaltoppen, någon ser ut att ha försökt svetsa dit ett nytt ventilsäte. 10 poäng för det försöket! Originalkolv, tusentals små kratrar efter rasat ventilsäte (misstänker jag). Original avgasventil. Provisorisk B18 ventil för att provköra motorn. Brutalt inslipas rätt in i toppen, ett desperat försök att försöka hålla den tät för några få minuters körglädje. Ny injektorspets. Omsvarvning av MD5C kolv. Alla delar ultraljudstvättade och monterade. Ny topp med nyfrästa ventilsäten. Maskinslipade ventiler. Ny termostat på 88 grader, tagen från bil men för hög höjd. Fick svarva ner termostaten från 44mm till 42mm för att passa samt tillverka en distans för att få plats med termostathuset. Monterad distans. Cirkulationspump, allting lite huller om buller ännu. Kontroll av det nya kylsystemet med hjälp av värmekamera. Motorn startar extremt lätt nu. Vid -3 grader C behöver man dra startmotorn några varv extra men den kommer igång relativt fort ändå. Ungefär kostnad för allting hittils: Topplock 2500kr Kolv: 500 Cylinderfoder: 500kr Termostat: 62kr (https://www.trodo.se/termostat-kylvatska-maxgear-67-0055) Cirkulationspump: 500kr 10 plattors plattvärmeväxlare: 320kr (https://www.amazon.se/gp/product/B002OQYEFU/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1) Expansionskärl: 165kr (12mm returledning, 19mm utgående https://www.trodo.se/expansionskarl-kylvatska-meyle-16-14-223-0000) Slangar: 3-400kr Spridarspetsar: ~355kr (DLLA150P33 Ebay: https://www.ebay.com/itm/154026700295) + frakt...
  3. 6 points
    Då det gäller svenska regeringen så kommer skatten i vanlig ordning utformas lite udda Seglare bör beskattas högre då de konsumerar mindre(smiter undan) bränsle än motorbåtar Att de sen skattar på segel mm och inte spyr ut avgaser i samma mängd är inte relevant(relevans tas inte hänsyn till i svensk sittande regering och invandringen ska betalas som nämnts ) Då MP är med på ett hörn så skall skatten också beräknas på båtens deplacement Trycker båten undan mer vatten så störs mer fiskar och ska således också betala därefter Enligt MP så skall även en trängselskatt finnas med så klart Under industrisemestern när det är extra mycket båtar så blir det mer vatten som trycks undan och stör fisklivet och detta skall det betalas extra för(utomskärs undantaget om båten inte framförs nära andra båtar) Givetvis innefattas också helger mellan första Juni och sista Augusti De allra rikaste ska självklart inte omfattas av något av ovanstående
  4. 6 points
    Det är redan gjort - havskatt...
  5. 6 points
    Jag är fortfarande ute, fast inne, I en marina. Har fastnat lite p g a motorproblem så det tar ett tag till. Det är helt ok att fastna här i Mindelo. Kvinnorna är vackra, folket är varma och trevliga och klimatet är alldeles utmärkt! Har t o m hittat lite bra restauranger. Ett tips är att köpa Micke Vestins senaste guidebok om Sao Vicente för den som är nyfiken. Min båt syns t o m på omslaget. 😎
  6. 5 points
    Eftersom jag inte får modifera originalinlägger fler gånger kommer här några mer bilder för den som är intresserad: Efter att ha tagit ur cylinderfodret pluggade jag nedre hålet och diskade ur med vanlig diskborste. 30-40 år av havsatten hade satt igen kylkanalerna till 90%. Jag fick börja med att gräva ut, vad man nu ska kalla geggan för, för hand. Nya cylinderfodertätningar.
  7. 5 points
    Ja det är märkligt, först det faktum att det inte egentligen finns några föräldrar i Ankeborg, däremot en massa brorsöner, systerdöttrar, kusiner och då farbröder liksom farmödrar, i serierna alltså, men i släktträdet finns dom med. Ja två av kalles kusiner, Alexander Lukas och Knase Anka, man var är Moby Duck? Var det möjligen rentutav ”valfritt” att exkludera honom? Det andra konstiga faktumet är Ankeborgs dresscode, att väldigt många bär jacka eller rock, men inga byxor, liksom damasker men utan skor… Nu är vi inne i fjärde vågen, tack vara alla som vägrar, eller inte har möjlighet att vaccinera sig. @IngemarE hann före. Men den gode vännen Don Rosa forskade en hel del inom ankismen och kunde efter idogt arbete presentera ett någorlunda komplett släktträd. Men det kunde lika gärna ha blivit en snårig buske. Detta är väl någonting man skall studera närmare mellan ”Grevinnan och Betjänten” och tolvslaget. Sedan skulle det ju vara intressant att få studera Björnligans släktträd, det kan ju bli både fängslande och cellsamt. Gott Nytt År!
  8. 4 points
    På mässan i Göteborg finns det föredrag under dagarna. Jag är funktionär i SXK Västkustkretsen och vi skulle haft föredrag på måndagen den 7 februari. Nu när detta inte går så kommer vi att ha föredrag via Teams under tiden mässan skulle gått. Vi gjorde så förra året och det blir så i år också, en liten ersättare för en riktig mässa, vi kommer att ha våra vanliga mässerbjudande under denna tid. Jag kommer att lägga ut mer information här när det är dags att anmäla sig. Hälsningar Ove
  9. 4 points
    Vad tror ni literpriset blir på sjömackarna i sommar? De brukar väl konsekvent ligga på ett par kr över den lokala stationen på landbacken. Skall vi gissa på runt 22-23 kr litern för bensin resp diesel? Jag skulle gissa att båtsommaren blir ca 4 000 kr dyrare för vår del. Fortfarande överkomligt men det hade förstås varit roligare att lägga dom pengarna på att stötta skärgårdslivet. Vi har singelmontage, diesel och det känns särskilt bra nu. Jag håller med om att bränslekostnaden överlag inte är så hög om man ser till helhetskostnaden men jag känner att det argumentet haltar ibland. Mycket pga. psykologi kanske. När allt med båten kostar så mycket så vill åtminstone jag känna att jag tar mig fram med någorlunda ekonomiska (och för all del miljömässiga) fördelar jämfört med ex dubbelmontage. Det känns bra på något sätt. En del har andra förutsättningar och bryr sig förstås inte alls. Trist att HVO100 kommer beskattas hårdare enligt dagens besked. Det hade varit en möjlighet att få den existerande fritidsflottan att bli väsentligt mer miljövänlig. El till sjöss är LÅNGT LÅNGT fram. Innan dess riskerar vi att urholka och ta kål på fritidsbåtarna och livet i skärgården om det här fortsätter. Ge alternativ, inte bestraffning. Och låt utvecklingen fortgå parallellt.
  10. 4 points
    Javisst, det blir hummer och oxfilé bara en gång i veckan fortsättningsvis. 🦞
  11. 4 points
    Jag tror inte det och jag vet inte om den koleldade fjärrvärmecentralen på 125 MW finns kvar heller, men den var - och kanske är - estetisk. Om den finns kvar så eldas den troligen med olja eftersom ön Ön utanför verket som tidigare var kollager och full med olika bränslecisretner är bebyggd numera. Ja, ön heter Ön om någon undrade. Jag har för övrigt träffat brandkåren i Limhamn en gång. Vi satt i bastun på fjärrvärmecentralen och någon fick för sig att vi skulle grilla korv, i bastun. Det gick bra tyckte vi ända till... ja, ni fattar. Det blev ganska dyr korv.
  12. 4 points
    Det var bättre förr! Nä, jag var bättre förr. http://lasselundell.se/forut.html När jag började att köra med diesel (på 60-talet) kostade den 17 öre, ibland kunde man tanka från de små tankbåtarna i fiskhamnen för 10 öre, fast då var det svart (stöld). Ett kvartsfat med smörjolja (ca 40 liter) fick man för en flaska brännvin. Allt gick till http://lasselundell.se/lyckeby.html Numer seglar jag och drivmedelkostnaden är försumbar i för hållande till övriga båt-utgifter. http://lasselundell.se/adagio.html
  13. 4 points
    Jag har ändrat åsikt om snabbepoxi! Det är faktiskt väldigt bra med ett lim som härdar på några minuter när man ska laga små pilliga saker som man måste hålla i medan limmet stelnar/härdar. Tidigare har jag klarat sådant med snabblim, men nu hade jag en pryl som även skulle armeras med glasfiber samtidigt och då var det väldigt bra att använda just snabbepoxi. Jag kan varmt rekommendera att man även har en liten mängd snabbepoxi i sin "klisterlåda".
  14. 4 points
    Efter upprepade problem med att genomlufta ruffen gick jag över till metod #2 för ett tiotal år sedan. förr tog jag tidigare hem all textil som fanns i båten. Dynor gardiner och varenda liten disktrasa. Nu är konkadet av grejor vår och höst ett minne blott. Metod #2 är oerhört enkel att få till på ett bra sätt. Jag har en 25-kg säck kalciumklorid (sommarsalt) inhandlad för en dryg hundring på granngården och en storpack knähöga damstrumpor från Dollarstore. Jag stänger alla ventiler, ställer dynorna på högkant. Fyller två knästrumpor med kalciumklorid så att jag har två rekordeliga korvar av kalciumklorid. den ena hänger jag i förpiken med en hink under. Den andra hänger jag över diskhon i pentryt. så stänger och tätar jag ruffluckan och det är klart. Någon gång i…typ…december, innan det blivit riktiga minusgrader ute med krispig luft, går jag ner och tömmer hinken och sätter i två nya saltkorvar. På någon månad har korven i förpiken dragit ur 2,5-3 liter vatten ur luften. när vinterkylan kommer med torrare luft så behöver man inte byta. Oerhört effektivt och inte en fuktfläck i båten. Senaste åren har jag förvarat storseglet liggandes i salongen utan en enda mögelprick. torrbollen är klart överskattad. Den innehåller egentligen bara omotiverat dyr kalciumklorid. En säck på 25 kg räcker många år https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25-kg?gclid=EAIaIQobChMI0_ySueWD9QIVk53VCh3ISQgLEAQYASABEgKx5fD_BwE
  15. 4 points
    Se till att ytan du lägger EVA på är slät och blank. Lägg sen lösningsmedelsbaserat kontaktlim på ytan och låt det torka sina 10 minuter, sen lägger du dit den självhäftande EVA:n. Har gjort ungefär så på aluminiumtofter i en Buster och det sitter utomhus i sol regn och rusk, och visar ingen tendens att släppa efter två år.
  16. 3 points
    Det där med omedelbar behovstillfredsställelse…. @toaen liksom flera andra och jag själv vill ha prylarna med en gång, man kan inte alltid vänta. I en Volvo-Penabutik i V.Frölunda, på den tiden det fanns fysiska butiker i ett hus på en gatuadress… ja på den tiden, då hängde det en stor handtextad skylt på en vägg bakom disken, texten löd ungefär så här… Om du nu har så himla bråttom att få hem dina reservdelar, varför kom du då inte in till oss förra veckan? Ja jag vet in om jag citerade rätt, men andemeningen var densamma.
  17. 3 points
    Jag handlar, när det är rimligt, av Viking. Inga sådan fulfasoner där.
  18. 3 points
    Nu gjorde jag en "gilla", skulle helst velat välja en "ogilla". På Hjertmans ofog alltså, inte ditt inlägg. Fick nämligen också samma erbjudande och gjorde samma reflektion. Dessutom är det så att varan de rear inte finns att köpa på webben, den är slut. Och detta är något som händer väldigt ofta med reaprodukter - de är av någon anledning slut redan när de sätts ner i pris.... Råkade f.ö. ut för precis detta när jag beställde min Autopilot på rea från Hjertmans. Den var faktiskt prisnedsatt på riktigt och billig, men den var slut i lager. Pengarna drogs dock omgående. När jag inte fått någon orderuppdatering på en vecka hörde jag av mig. Då leveranstiden var "okänd" så ville de inte restnotera den och erbjöd mig pengarna tillbaka. Självklart skulle jag ha pengarna de dragit tillbaka (tillsvidare), men att annullera ordern accepterade jag inte. Ett tag därefter kom den in i lager igen (konstigt annars då det var en av de vanligaste, av känt fabrikat), men då hade Hjertmans höjt priset igen. Efter att ha legat på dem flera gånger blev så min order expedierad. Påstod att anledningen till att den blev liggande var att den inte kunde expedieras då den var markerad som att "betalning saknades" (jo, jag hade ju krävt att få tillbaka det de dragit, i väntan på att de hade något att leverera). Men nu ville Hjertmans ha det höjda priset för den, då det enligt Kundtjänstnissen var priset som varan har när betalning erläggs, inte när beställning läggs, som gäller. Dumheter ! Efter 3 månader fick jag så äntligen min autopilot, till det reapris som gällde när jag fick erbjudandet via mail och även lade beställningen. Men egentligen skulle de även fått ersätta mig för alla timmar jag fick lägga ner för att slippa bli lurad. Att de drar pengar för vara som inte finns i lager och inte kan skickas är satt i system. Likaså att det på följesedeln står att den är levererad i paketet fast den inte är det. Men så måste det vara enligt Kundtjänst, annars "fungerar inte debiteringen av ordern hos vår samarbetspartner". Förr var Hjertmans ett av branschens mest seriösa företag, enligt mig. Men numera är de (och bolagen som samägs) den sämsta sortens ruffel-och-bågföretag. Är vi för snälla kunder, eller hur kan de få hålla på och bryta mot Konsumentlagar, dra pengar för saker de inte kan leverera (just nu) o.s.v. ? Usch !!
  19. 3 points
    Fick just ett mail från Hjertmans där deras Victron BMV-712 batterimonitor stigit ett antal hundralappar i ordinarie pris jämfört med för några dagar sedan och sedan prissänkts. Ett jäkla ofog!
  20. 3 points
    Tänkte knyta ihop den här säcken: Nästan ett år efter min fråga här på forumet har jag nu tillverkat avdragaren och utan problem skiljt propellern från axeln. Som flera förutspådde gick det ganska enkelt att med hjälp av en vanlig hålsåg borra ett 25 mm hål genom en 10 mm tjock stålplatta – detta trots att jag till och med använde rostfritt stål, vilket inte var planen från början. En lågvarvig borrmaskin i stativet, flödigt med skärvätska (cykelkedjeolja) och måttligt presstryck visade sig vara framgångsfaktorer. Arbetsstycket blev inte nämnvärt varmt, tack vare det låga varvtalet. Däremot fick jag pausa en del för att låta borrmaskinen svalna (bara 750 W). Tack igen för alla goda råd.
  21. 3 points
    Fast det finns ju leverantörer på mässorna också. Och de kan ju verkligen sina produkter! Har träffat flera olika leverantörer i olika ärenden på mässorna och de har gett precis den information och vägledning som jag har efterfrågat.
  22. 3 points
    Jag tror inte mässorna som företeelse har spelat ut sin roll. Visst är det ett bök att frakta större båtar runt mellan säljarens lokaler och mässorna men jag tror samtidigt att säljarna och köparna uppskattar att ha många båtar samlade på en plats. Jag vet en säljare som sa att framtida köpare brukar komma till deras monter en gång efter att ha sett båten ute på sjön eller hört någon kamrat prata om den. I montern tittar de på båten och jämför med andra liknande på mässan. Sen brukar samma personer komma tillbaka något eller några år och sedan är de mogna för beslut. Detta gällde lite större motorbåtar. Detta blir svårt att göra utan att mässorna finns.
  23. 3 points
    Ger Er en "teaser" på mitt experiment. Från vänster, obehandlad, utspädd och koncentrerad Myrr Protech Home. Kapellväv Sunbrella Plus 5082 Graphite. Svårt att se på bilden, men min ringa bedömning är att efter 24 timmar så syns inget. Dränkt in med hushållspapper då det inte sög så bra (ny väv). Gav det en omgång till.
  24. 3 points
    Så här skriver drivmedelsbranschen om alkylat. PS Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet verkar ha bytt namn till Drivkraft Sverige.
  25. 3 points
    Jag säger att det är motortillverkaren som bör svara på detta. Min bedömning är att alkylat fungerar i alla motorer, men att det är onödigt att slösa bort alkylat i väl fungerande fyrtaktare när bränslet gör så mycket bättre nytta i en gammal förgasartvåtaktare.
  26. 3 points
    Myrr verkar lösningen på detta problem! Köpte ju röd cederträolja och ljudskrämmaren, men myrr kommer nog slå dom snälla metoderna tror jag. Ska bli intressant att testa utspädd och koncentrerad myrr på en bit kapellväv. Gjorde testet idag så här: Tejpade så 3 rutor syns (en osprayad, koncentrerad och utspädd). Körde även på fram och baksida. Tänkte att det ska få vara i 48 timmar så det blir ordentligt, kanske till och med 72 timmar. Återkopplar med bilder och resultat efter detta test!
  27. 3 points
    PHar inte blivit mycket skruvande sista tiden. Förkylningstider tyvärr.
  28. 3 points
    Hittade flera trådar om denna plåga och hamnade på detta inlägg som var lite kul (eller inte!)
  29. 3 points
    Bränslekostnaderna låg på runt 15000 förra sommaren tror jag. Skulle nog kunna tredubbla det innan det blev orimligt dyrt men isf är väl ecopar ett billigare alternativ. Man drar nog in på annat innan man slutar åka båt helt enkelt.
  30. 3 points
    Ok, det visste jag inte. Men det kanske blir billigare när man får bättre volym i tillverkningen. Havets vatten är också fritt att färdas på, för alla typer av fritidsbåtar, men nån kanske får för sig att beskatta det i framtiden…. Det gäller alltså att stoppa ned rätt lapp i det där kuvertet var fjärde år.
  31. 3 points
    Ingenting hittills. Något måste ju göras åt att "skitreklam" tränger sig in, inte bara här på MG, utan överallt. Ansvaret för att "hålla rent" måste ligga hos den/de som hanterar och distribuerar reklamen och inte på varje enskild webbsida med reklam.
  32. 3 points
    Den tvätt vi använde är en "Rent under" för max 14 meter långa båtar (om jag minns rätt) och det är ett rent under att den kommer åt botten på vår Comfort 32 nästan helt. Det är lite olika hur bra den funkar, men alltid i stort sett bra. I böjen mellan kölen och skrovet kan det bli lite kvar och så är det en eller ett par "vågor" i vattenlinjen som inte blir rena. Under kölen blir det inte heller rent. Vi testade farten vid ett visst varvtal när båten var nyfixad med epoxi på botten och sedan har jag konstaterat att när båten är nytvättad har vi samma fart som från början..
  33. 3 points
    Galaxer i mina braxer, du har ju rätt! Då ska jag kontakta närmaste billackerare. Tack!
  34. 3 points
    Så här i juletid har det alltid funnits en tråd där vi önskar varandra god jul. Så till er alla från mig önskas en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på er därute.
  35. 3 points
    Men man har ju chans till det ärofyllda priset "Veckans Trådarkeolog" här på MG och det ju faktiskt kul om någon nu skulle svara trots alla år som gått 😄 Fast som du säger @IngemarE om man verkligen förväntar sig ett svar så är det ju ett utmärkt sätt att först kolla när trådskaparen var inloggad
  36. 3 points
    Eftersom han du citerar inte varit inne på MG på 8 år så är sannolikheten inte så stor att han ens läser detta (eller har båten kvar ?). Ett tips innan man lyfter gamla trådar - i detta fall 10 år sedan det skrevs i den - är att hovra med markören över deltagarnas namn. Då får man snabbinfo, bl.a. när de var aktiva senast.
  37. 3 points
    Nu är det bara några timmar av 2021 kvar så jag tänkte passa på att önska er alla ett riktigt Gott Nytt År! och hoppas att ert 2022 blir minst lika bra som 2021. Vad är årets viktigaste händelse? Sjösättning kansk!? Eller vad tycker ni?
  38. 3 points
    Jag tror inte Naturskyddsföreningen fick pengar för att i strid med vetenskapen argumentera för att hormonstörande ämnen skulle vara ofarliga. Sannolikt fick de pengar för att tillsammans med de övriga på olika sätt få bort användningen av gifter på båtskrov. Naturskyddsföreningen jobbar även aktivt för att få bort hormonstörande flourkarboner i fjällmiljö, något som friluftsbranschen jobbar hårt med bl.a. de företag vars entreprenörer du försöker renommésnylta på.
  39. 3 points
    Tack Kane och Janken för två bra inlägg som visar och förklarar hur det funkar. Tack även till @bhemac som fick in mig på spåret att avfukta elektriskt. "Min metod" är elektrisk avfuktning i någon/några veckor (tiden beror på hur bra temperaturen är för avfuktning) i samband med upptagningen och sedan sommarvägsalt i durkslag som placeras över tre hinkar. Det har aldrig varit några problem att hålla fukten under RF 80 % och ofta lägre. Avfuktaren kör vi inte så mycket varje dag, den går på timer så att den går ungefär 12 timmar om dygnet. Avfuktaren drar 180 W. Ibland krävs lite värme för att avfuktningen ska funka eftersom vi tar upp i oktober Sammanlagt förbrukar vi högst 100 kWh per säsong för elektrisk avfuktning, oftast mycket mindre. I gengäld spar vi flera vändor med bilen mellan båten och hemmet. Jag bedömer det som att denna besparing är ungefär lika stor - rent energimässigt - som det vi förbrukar på avfuktning.
  40. 3 points
    Jag hade förra bowridern hemma på trailer under vintern och la in en datalogger i den. Pressen ganska öppen i aktern men lite för stängd i fören. Det blev fuktigt....
  41. 2 points
    Notera min kommentar om vattenpumpen. Jag fick renovera min motor och högtryckspump pga läckade från otäta packningar. Visade sig att förra ägaren åtgärdat skvallerhålets dropp med kemisk metall…
  42. 2 points
    Nu är det nära reklam men när man nämner Digital Skipper, vilket vad jag har hört är en bra firma, vill jag notera att mycket bra grejer finns på Offgridlagret till bra priser. Ganska nytt företag men med bra priser och fri frakt vid beställning över 1500:-. God personlig support också. Och som vanligt vill jag notera att jag inte har något som helst med företaget att göra. Jag är bara en vanlig kund. Tycker dock att det är viktigt att lyfta fram de som är bra! (Admin får radera detta inlägg om det är för mycket reklam.)
  43. 2 points
    Googlade lite… om de laddar ur 40-50% över vintern finns det antingen krypströmmar, förbrukare (t ex ett skiljerelä) eller så är batterierna i dåligt skick.
  44. 2 points
    Flytande myrr, appliceras med typ en duschflaska, räcker med en tunn dimma, spruta lite på pulpit osv, blir spindelfritt direkt.
  45. 2 points
    Har faktiskt inte grottat i det men vad jag vet baseras de flesta försäkringar på att man ska få ut ”marknadsvärdet” om detta ryms inom försäkringsbeloppet, minus självrisk. Vad som sen är marknadsvärdet bestäms av försäkringsbolaget när de tittar på vad samma modell kostar på marknaden. De tar då inte hänsyn till allt ”extra” jag har lagt till och förbättrat, i princip.
  46. 2 points
    Båtvännens Saga 365 med D6 drar enligt han själv 0,6 liter distansen om han ligger i 5 knop. I 7 knop så drar den 1 liter distansen. Köptes ny för 8 år sedan av honom.
  47. 2 points
    Det kan nog TBT-trådrn också ska du se.
  48. 2 points
    Har lagt Biltema EVA-Teak på badbrygga och klistrade den bara på plankorna, alltså inget jättebra underlag, satt väldigt bra men hade bara båten 1år efter det så vet inte hur det blir efter lång tid men det som jag provat så är limmet väldigt bra.
  49. 2 points
    Så här gör jag för att få luft från fören till aktern (öppet i aktern). Även fendrar gör så att det luftas från sidorna. Sen tar jag hem ALLT inne i båten och har 7 stora torrbollar utspridda i ruff, midcabin och toalett. Lämnar även alla luckor/dörrar/lådor/kylskåp lite öppet.
  50. 2 points
    Vi har avfuktare inkopplad hela vintern. När den arbetat ner luftfuktigheten och vi lyckats att täta alla glipor och öppningar går den i princip inte mer under hela vintern. Detta under förutsättning att jag inte är där och öppnar för att greja och fixa givetvis. Har man väl torkat ut båten ordentligt, inklusive dynor, segel, böcker, kläder etc samt tätat ordentligt finns ingen skadlig fukt och ingen fukt tillförs heller. Då sköter det sig själv så att säga. Det som gör att avfuktaren drar igång igen är temperaturväxlingar. Temperaturväxlingar förändrar relativa luftfuktigheten (RF) utan att det egentligen är mer fukt inne i båten. Eftersom avfuktaren jobbar mot RF startar den emellanåt. Jag har dock blivit slarvigare att täta men det har inte påverkat elåtgången något nämnvärt. Men att få ner luftfuktigheten i slutet av säsongen enligt @skippeers metod ovan, en eller flera hemmagjorda torrbollar och sedan tätar båten ordentligt så är man i hamn för vintern. Om uttrycket tillåts. Då spelar det ingen roll hur vädret blir under vintern. I ditt fall, i vinter, skulle jag satsa på att få luftväxling i båten. Eftersom vintern är kall är luften torr. Torr luft på vintern ger glada båtägare.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy