Gå till innehåll
lördag 21 april 2018

Ledartavla


Populärt innehåll

(Visar mest gillade innehåll sedan 2018-03-21 på alla områden)

  1. 4 poäng
    Lustigt hur saker förändras; på åttiotalet när jag utbildade mig till elektriker köpte en bekant till mig som reste en del i jobbet ett tiotal solpaneler och regulatorer. Minns inte var han köpte grejerna, kan ha varit Tyskland eller Holland. Som blivande elektriker gjorde vi en deal att han sålde panelerna och jag installerade dem i folks sommarstugor ute i skärgården. Då var panelerna och regulatorn de dyra delarna i hela installationen, batterierna upplevdes som billiga. I dag börjar det vara tvärtom, solpaneler är billiga och bra batterier dyra... PS När elnätet byggdes ut i skärgården kallades jag in på nytt för att installera "riktig" el i en del av stugorna jag en gång installerat solpanelsystemen i. Som en delbetalning tog jag då ofta solpanelerna. De installerades i andra stugor dit elnätet ännu inte nådde. En av de där åttiotalspanelerna sitter nu på taket i vårt hus, den levererar el till delar av husets belysning som är utförd med 12 volts ledbelysning. Några månader medan panelen är täckt av snö får jag använda en laddare för batteriet. Annars levererar den där 38 W panelen från 1985 mer än vi behöver för ledbelysningarna. Rätt fantastiskt hållbar teknik.
  2. 3 poäng
    Jag ska komplettera min önskan att bli kremerad i ett krematorium som är anslutet till fjärrvärmenätet med en önskan att mina efterlevande ska välja den billigaste kistan och göra något roligt/trevligt för pengarna som blir över. Det är ju lättare för mig att önska mig den billiga kistan än för mina anhöriga att välja den åt mig. Den billiga kistan brinner säkert lika bra som den dyra, så priset är inte alls avgörande och inte heller kommer någon att bli lyckligare bara för att jag ligger i en dyrare kista utom möjligen begravningsentreprenören. Mackey
  3. 3 poäng
    Skulle vara en affärside att sälja originaldekaler till Parsun, att klistra på andra fabrikat av motorer, då motortjuvarna vet att parsun inte är något att stjäla. Ja jag äger en Parsun och den har fått vara kvar efter några raider i hamnen.
  4. 3 poäng
    Jag har faktiskt sett flytande containrar, flera stycken, i Göta älv, destination Södra skärgården. Renova gjorde en del försök med att bogsera sopcontainers, jättedumt. Eller också var det något annat slags experiment. Dom var ju förvisso inte borttappade, inte just då iallafall. Sedan trodde jag att det låg en flytande container förtöjd vid vår brygga, men ägaren hävdade att det var en Folkparca. Han pratade aldrig mer med mig.
  5. 2 poäng
    Den typiska erfarenheten jag har av "hantverkare/hantverkerier" som är gjorda mot endast pengar i belöning, alltså inte till någon nära vän/släktings räkning är att det alltid blir bättre att göra själv och oftast, om man har tillgång till rätt verktyg, även snabbare och till mindre möda än att anlita... tyvärr. Annars skulle det inte heller finnas underlag för såpor som fuskbyggarna mm. Pilla isär, kolla hur och varför varje del finns där, så du förstår konstruktionen. Sen är det ju bara att hålla rent och göra noggrannt. Då är oftast jobbet gjort innan du ens skulle fått tag på nån som ska göra det.
  6. 2 poäng
    En klassisk ytbehandling är Roslagsmahogny. En blandning av trätjära, linolja och terpentin eller lacknafta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsmahogny https://www.gysinge.com/article/1085/roslagsmahogny-och-tjära
  7. 2 poäng
    Håller med dig Blå båt är skitsnyggt. Som du säger man lär hålla efter skrovet, och inte fuska.
  8. 2 poäng
    Jag köpte en Nimbus 26 hösten 2016. Då jag sökte båt såg jag på två möjligheter, dvs en riktigt billig en, som jag skulle byta motor i, och utrusta själv, eller en dyrare, som redan hade en motor som jag ville ha. Jag visste att en MD21 inte skulle bli bra åt mig, jag vill åka fortare än vad en sån motor kan prestera, och valde att köpa en Nimbus 26 av den modernare varianten med aluminiumrutramar och en turbodieselsexa. Vill man ha litet mer fart, är det nog vettigt att leta efter en 26:a som har fått till exempel en ~130 hk TAMD31:a installerad, så kommer man upp i över 20 knop. Sexan är betydligt tyngre, så den motsvarar nog en eller två extra passagerare. Med en MD21 i en Nimbus 26 får man räkna med att mest köra omkring och njuta i 7-8 knop. Själv har jag ingen erfarenhet av dessa motorer, men de lär ofta gå för varma om man pressar dem.
  9. 2 poäng
  10. 2 poäng
    Svalt körkt och så lufttätt som möjligt klarar dom sig nog i flera år. Det är väl egentligen lösningsmedlet i limmet som med tiden dunstar bort så förvara därefter.
  11. 2 poäng
    Är det alumotor eller? Det är nog ingen fara att köra in oxalsyra eller fosforsyra. Det äter inte metall direkt effektivt, däremot kalk och rost. De flesta packningsmaterialen tål dessa syror jättebra. Du har ju åxå tänkt spä ut det rätt mkt. Du kan alltid hälla upp lite i en plastburk vid sidan om och lägga i en referensbit.. som du ju kan hålla koll på. Vad du än gör, om det är alu-motor, häll inte i ett alkaliskt medel... det löser upp aluminium jätteeffektivt. När du kör syra igenom kommer du snart märka att det skummar, då löser den kalk.
  12. 2 poäng
    Vi var 5min från att köpa en sun odysse 37.. med grund 1.35m köl. Rodret sticker dock djupare.. vilket känns "sådär" Nu blev det turligt nog inte den. Träffade dom som hade köpt den. Segla den funkar från läns till halvvind. Från halvvind och högre i vind går den mer i sidledd än i färdriktning så dom upplever att den är mer motorbåt i dom vindarna. Kryss är inte tänkbart. Om det viktiga inte är att kunna segla i alla vindar så e de ok.. rodret sticker ca 1.6-1.7m Vilket innebär att du kan köra över en sten som ligger 1.4 meter under vattnet och dundra i rejält med rodret..
  13. 2 poäng
    Möjligen att man kan lyfta lite för att få in ett par brädor som kan ge bättre arbetsutrymme. Att få glasfibern att fastna brukar inte vara något problem, ev får man ta hjälp av en pinne. Ännu enklare om man har en vakuum pump och en bit byggplast. Vakuumpumpen är också väldigt effektiv för att få ut ev vatten. När lufttrycket är lågt så kokar vatten vid betydligt lägre temp och ångan som bildas suger pumpen ut. Välj bara en solig dag!
  14. 2 poäng
    Slarva inte med skyddsutrustningen... Det är otrevliga kemikalier. Plastning är kul, men har svårt för styren(polyester) efter plastning utan mask när jag var ung och dum. Mår illa bara av tanken på lukten.
  15. 2 poäng
    Och för utombordare har man ju redan gröna och röda laddstolpar i lederna, krävs bara lite kabeldragning
  16. 2 poäng
    Det är besvärligt att lägga på polyester på glasfibermatta under-upp. Alternativet som funkar bra är att lägga de tillklippta mattbitarna på en plåt eller plastskiva, en efter en i den ordning de skall vara. För varje mattbit väter man den helt igenom med plasten och bearbetar med räffelrollern så den blir mjuk och följsam. Sen på med nästa mattbit, upp till 3 stycken. När alla är genomblötta av plast och mjuka och inga luftbubblor är kvar, så tar man en spackelspade och lyfter upp paketet (med gummihandskar på händerna) och trycker fast dem över den slipade skadan som först blötts med plast. Skall man öka tjockleken upprepas det hela med 3 mattbitar till osv. I vissa fall underlättas det hela av att man blandar och har den blandade plasten iskall, medan skadestället har rumstemperatur. Då kan det första lagret gela lite medan man gör i ordning nästa lager utan att plasten i den kalla burken hunnit gela.
  17. 2 poäng
    Ja, vilken jättebra id'e!!! Du menar som när man fixade mackdöden genom att tvinga fram E85. Mackey
  18. 2 poäng
    Vore det inte vettigare att bara förbjuda vanlig bensin i tvåtaktarna, det finns ju alkylatbensin (aspen mfl). En tvåtaktare med alkylat släpper ut mindre farligheter än en fyrtaktare tankad med bf 95. Det skulle ju som bieffekt tvinga sjömackarna att sälja aspen på tapp, då blir den inte mycket dyrare än bf och många skulle säkert tanka sina orenade 4-taktare med det också. Co2-utsläppen från alla små tvåtaktare är ju försumbart i sammanhanget med tanke på vad de större båtarna släpper ut.
  19. 2 poäng
    Nej, det är ju helt uppenbart att det är valfläsk. Jag har själv röstat på MP en gång i tiden för att jag tyckte att miljöfrågorna helt saknades i riksdagen, men det ångrar jag nu. MP är ett storstadsparti som helt saknar förståelse för resten av landet och dessutom saknar de helt förståelse för verkligheten. Mackey
  20. 2 poäng
    Mina drev är målade och under färgen sitter lack. Det tog inte minsta skada av saltsyra, jag hade inte rekommenderat det annars så här blev de iallafall efter en kort stunds tvättande följt av ny färg.
  21. 2 poäng
    De är desperata då de flesta väljare insett att deras politik är rabiat, må de stå utanför riksdagen efter valet.
  22. 2 poäng
    Vi har en 40-tals fastighet som är putsad. Omputsad på 70-talet och det finns ingen anledning att putsa om på många år. Från början var alla hus på gatan putsade, nu är vi bara två kvar. Resten är trä eller plåt med insjunkna fönster, inget taköverhäng mm. Ser förskräckligt ut. Vad jag har sett så håller målningarna bara 10 år med moderna färger. När man gjorde en byggnadsantekvarisk besiktning av staden hus så pratade jag med dem. De flesta som träklätt ångrar sig framförallt pga kostnaderna. Puts är billigt. Med tiden kanske vi får bidrag för att putsa om? När man köper en äldre kåk så finns risken att man inte får göra om den hursomhelst. Dessutom borde folk ha en moralisk spärr. Det är ett rent helgerån att modernisera och förstöra. K-märkning fller en stor funktion för att stoppa klåpare.
  23. 2 poäng
    om du trailar båten hem och tullen stoppar dig kan de vilja se att båten någongång bakåt i tiden blivit momsad, annars är risken att du åker på det igen i sverige.
  24. 2 poäng
    En fördel är att man hindrar en framtida klåpare från att sabba ögonstenen med fiffiga och kluriga idéer.
  25. 2 poäng
    Det tror jag också, även om det innebär färre cykelvägar i Norrlands inland
  26. 2 poäng
    Jag tror det finns en enorm outnyttjad potential för framställning av biogas. Här i Vasa gör man biogas av biologiskt nedbrytbart avfall, vi sorterar biologiskt avfall i ett fack i soptunnan och slam från avloppsreningen passerar också biogasanläggningen. Resultatet är biogas som driver stadens bussar och de som har gasbilar kan också köpa gasen. En biprodukt är utmärkt trädgårdsjord som man kan köpa relativt billigt: Stormossens gasproduktion Lite längre norrut i Jeppo finns en biogasanläggning som gör gas av gödsel och allehanda jordbruksavfall. En del närbelägna jordbrukare har pipelines från sina gårdar till reaktorn. Där är också biprodukten en näringsrik gödsel för åkrarna. En lokal verkstad har specialiserat sig på att bygga om både bensin och dieselbilar för biogas. Skulle ju vara möjligt för båtar också men det blir antagligen krångligt med tankningen. Jeppo biogas Gasen har ju fördelen att den kan produceras relativt enkelt också i småskaliga anläggningar. Det är knappast hela lösningen på energiproblemet men en dellösning i alla fall.
  27. 2 poäng
    Ett bra exempel är väl rorkultsautopiloter. En konstruktion som utvecklats en gång för decennier sen (utvecklingskostnaden betald flera gånger om), och bara måttligt förfinats under perioden. Mycket enkel intern konstruktion. Ingen komplicerad tillverkning. Enkla komponenter. Billiga material. En produkt som borde säljas för max 1500 kr. Men standardpriset för en ST2000+ är runt 5500 kr. Man tar betalt det kunderna är beredda att betala. Konstigare är det inte.
  28. 2 poäng
    Omöjligt att svara på utifrån bilderna. Lite nyansskillnad är oundviklig, men den brukar gå ihop sig. Och - jag resonerar att båten inte är en utställningsmöbel eller prydnadssak, utan ett bruksföremål. Lite nyansskillnader är ingen som ser.
  29. 2 poäng
    Min skruvdragare från CO var med i ett test i Råd och Rön. Det är inte den billigaste men en av de bästa jag haft (inklusive en B&D som var dyrare, men rena skiten). Inte minst för att den är rejält stark och suverän att köra t ex stora hålsågar med riktigt sakta. Och har chuck för 13mm. Men den blev bedömd som "farlig" eftersom personer med klena händer kunde skadas om den fastnade, i och med sitt duktiga vridmoment. Och fick därför uselt betyg.... Intressant, för det är just på samma grunder som jag tycker den är så bra.
  30. 2 poäng
    Jo, teoretiskt ja, men post brukar ju inte komma fram... Mackey
  31. 2 poäng
    Man skulle, rent teoretiskt, kunna tänka sig att de skulle kunna kunna skicka ett brev?
  32. 2 poäng
    Nej mackey inga sågverk behöver stängas, och pappersbruken kommer stänga ändå då inget papper mer används i den digitala värld vi nu lever i. Här i mitt område har Stora stängt tre av fyra pappersmaskiner, de flesta väntar på att den sista slår igen med. Det finns massaved i uppsjö och skogen växer så det knakar. Preem hade en info nyss de kan producera 1/3 av Sveriges dieselbehov om bara politikerna tar sitt ansvar. Enligt den uppgift jag tagit del av förbrukar vi 3,3 miljoner m3 dbo per år, och de flesta menar att vi kan bli fossilt oberoende på egen skog som vi kokar bränsle av.
  33. 2 poäng
    Det finns en annan, mycket viktig aspekt. Hur mycket använder man prylen? Dra man i några skruvar om året så lär den billiga hålla, drar man i hundra om dagen så lär den dyra löna sig. Sen finns det inget självklart förhållande mellan pris och kvalitet. Inte sällan finns det en stor skillnad mellan försäljningakostnaden.
  34. 2 poäng
    Tumregel: köra värmare 30 min, köra bil 30 min. troligt att du laddat ur batteriet för djupt, då blir det gärna lite trött. skulle rekommendera dig att byta batteri, även om det fungerar just nu, så är batterier som vart urladdade till 6,5 volt, inte riktigt att lita på.🙃 du kan åka till en rekordelig bilverkstad och få batteriet uppmätt, men sätter en slant på att det kommer ge upp inom kort.
  35. 2 poäng
    3 lager senare med slip mellan varje. Har väl iaf 5 lager kvar skulle jag tro. Skapligt lyft blir det. Stort tack för hjälpen!
  36. 2 poäng
    Har följt en serie på kunskapskanalen under vintern om ett äldre par "Tim & Pru" som reser runt i Europa inkl Sverige på kanalerna och i skärgårdar. En helt underbar upplevelse som dessa två underbara äldre människor får vara med om. Jag ser mej själv med min fru om många år att få uppleva nått liknade. Serien är värd att titta på.
  37. 2 poäng
    Hej och välkommen! Vår kostade 1000: kr + fyra timmars arbete. Innan dess låg det väl och grodde några veckor för att komma fram till bästa/enklaste lösning. Ett T-rör, en däcksförskruvning och lite slang är det som behövs. INGA VENTILER tycker jag. Snart lägger säkert någon in en bra bild. Mackey
  38. 2 poäng
    Hej Den bör klassas som efterfordon, här har du reglerna Efterfordon Hälsningar Ove
  39. 2 poäng
    Eller limma dit några bitar av lämpligt material som sätts på sidorna av pumpen. Lätt att plocka upp och sätta tillbaka, också om man byter pump.
  40. 2 poäng
    Hej Patrik och tack för ditt inlägg, kul att tråden följs. Tanken är ju att göra ett tids dokument om den lilla Epocan, båtens dagbok . Ja detta kan man se på flera sidor, att köpa en ny 26 fotare i samma klass samt med den utrustning som finns i båten skulle väl ge ett inköpspris på 1,5 -2,0 mille. Värdetappet på några år är kanske då 50% av köpesumman. I detta fall är ju denna båt att i princip jämföra med ett nyköp i det skick hon nu är, och jag tror vill egentligen inte samla ihop alla utgifter. Men jag tror med inköp och kostnader för renoveringar utbytt material att det ligger runt 650 tusen. Jag räknar då med att efter ett antal år så är restvärdet 350 tusen. så jämfört med att köpa nytt blir detta billigare. Vi bör kunna ha en fräsch båt i bortåt tio år efter allt som är åtgärdat. Att räkna på vinst är ju inte meningen på något vis, och går nog kanske inte heller, men man har väldigt roligt, det är kul att gå ut i verkstaden på kvällarna dra några bira drömma sig bort till sommaren och se förvandlingen från nedsliten båt till toppfräsch båt. Epocan är ju ett tidsdokument som låg långt före sin tid och är ju på alla vis modern än idag en tidlös klassiker med alla bekvämligheter som nya båtar säljs med idag. Sen så vissa kvällar så ruttnar man ur och tänker hur fn kunde jag riva ur allt detta, och där är jag nog typ nu, men det kommer andra dagar med, stressen för att hinna bli klar till sjösättning börjar infinna sig om du förstår. Sen har jag fantastiska vänner som hjälper till och även de tycker det är kul, kjell Kenneth Henke med flera har ställt upp och gjort otroliga insatser, så det är ju många inblandade. Ett sådant här projekt tar tid en massa tid och det är viktigt att ha ett socialt nät man kan vända sig till för hjälp och rådgivning hur man ska gå till väga. Henke var in i går och kollade av lite el, han sa då att det är nog inte många båtar som får uppleva nåt liknande och ja så är det nog tyvärr, det finns så otroligt mycket fina båtar som tillverkats och som verkligen skulle pryda vattenytan om de fick en genomgång. Ingemar på drevdelar har jag nog tjatat hål i huvudet på med alla monteringsfrågor, Kalle på Nimbus insåg att hans skruvförråd tagit slut, och nu när jag ringer dit med frågor så är rösten igenkänd . Men det är ett nöje och en sporre att jobba med en båt, hade tidigare en Ockelbo 21 som blev genomgången rejält dock inte lika djupgående som denna. Familjen har haft båt sedan jag var liten typ 2 år, och jag har mer eller mindre växt upp i vatten båtmiljö. Så det har funnits ett antal båtar runt mig. Just nu där jag är nu känner jag att aldrig mer en sådan renovering, men vem vet när allt är klart kanske man finner något nytt, och tar sig an. Kjell har förbjudit mig att sälja henne för en sådan båt får du aldrig mer säger han, i det skicket och med den kvaliteten.. En sak som dock är säker när hon ska säljas så kommer den nya ägaren att få en båt som faktiskt är bättre än när den var ny. I somras låg vi en vecka i Wasa hamnen, det kom då fram en familj och undrade var vi köpt båten, ja den är köpt i Göteborg svarade jag. De frågade då om priset, och undrade hur lång leveranstid det var på den . Leveranstid ? frågade jag, ja det tar väl tid att få den tillverkad, menade familjen. Ja denna båt är inte ny den är 20 år, det tyckte jag var kul att den såg så fräsch ut, så det trodde den var ny. Denna renovering går ju in på sluttampen nu i och med motorrenovering samt inkromet i aktern, finns lite småfix kvar sedan som ska åtgärdas nästa år. Tanken är väl att ta åt sig ett projekt från andra som vill uppdatera sin båt, har fått en förfrågan från några vänner bla en epoca till om jag skulle vilja ta åt mig lite renovering på deras båtar. Och något ska man ju ha att göra på kvällstid i den bistra vinternatten.
  41. 2 poäng
    Apolloprojektet, precis som alla andra seriösa projekt består av en definition, urval av materiel, besättning, tester, träning, utbildning, simulering mm och sedan kommer man iväg. Om man uttrycker en ovilja att gå kurser så uppstår frågan om hur realismen är i projektet. Skulle Apollo-teamet valt besättningar som aldrig flugit något förut? Ja, faktiskt var det första ansatsen, det krävs ingen pilotkunskap sas det, sedan räknade man på alternativa händelseförlopp och kom fram till att en pilot var bra att ha. Jag ser nog en långsegling på samma sätt. Om allt går bra så är alla kurser och nödutrustning bortkastade pengar. Men när något går snett så är det bra med diverse kunskaper och utrustning. Jag är beredd att kasta bort pengar på sådant som kan visa sig vara värdelöst vetande, bara för att ha kunskapen ifall att.
  42. 2 poäng
    Nej hon var född på föräldrarna segelbåt då de seglade jorden runt. Det var det jag menar att frågan om ålder i ett sådant här resonemang är helt oväsentlig. Jag följer segelbåtar på nätet som just nu är i Karibien med seglare på 20-23 år och de har tagit sig dit från Sverige. Många gånger är det lättare för yngre att förverkliga sina drömmar eftersom de inte har full koll på vad som ”behövs”. Ibland lyckas de ibland inte. Jag själv seglande -85 med en helt okunnig gast till Medelhavet med min då 25 fotare då jag var 25 år. Jag vågar inte här berätta om vår obefintliga utrustning och teoretisk kunskap som vi saknade av det som radas upp idag då någon frågar om långresa. Så egentligen skulle jag vilja säga något som jag aldrig säger ”det var bättre förr”
  43. 2 poäng
    En värmare är ingen komplicerad pryl. En motor som pumpar bränsle (ofta en elektromagnet som pulsvis pytsar ur sig) och en fläktmotor som snurrar och pressar förbränningsluft o friskluft förbi brännkammaren. Sen finns det ett glödstift/glödspiral som med hjälp av lite elektronik ser till att värmaren tänder. Det är rätt tåliga grejor. Dessutom är värmare byggda för att tåla att monteras i båt eller bil så det brukar vara klamrat så att det tål skakningar. Dessutom fuktskyddat för att tåla miljön. Så det är bara att njuta värmen! Se bara till att skruva fast värmaren så den inte trillar loss när du kör.
  44. 2 poäng
    I väntan på värmen har jag gjort klart all kabeldragning samt monterat joysticken, vilket medförde lite skarvning av värmeslag från värmaren ( ”någon”borrade rakt igenom slangen 😂✌️) flyttade även GPSen för att få det bra. Började även bygga ett litet tält som ska hålla värmen kvar från 2kw värmefläkten.
  45. 2 poäng
    För mig har det det blivit så att när jag köpt en båt så har jag bytt om det inte toppkvalitet som Blake el likn. Man vet sällan skick på genomföringar och slangar. Sen köper jag på Biltema därför att det står Biltema på grejorna och jag har ett specificerat kvitto som jag kan gå tillbaka med om det inte funkar. Det är alltså vanlig avzinkningsfri mässing. Brons är tyvärr för dyrt, rostfritt direkt olämpligt och komposit, ja det är som att gå på glödande stenar, det funkar säkert men modet sviker.
  46. 2 poäng
    En någorlunda välseglande och beprövad bår för långsegling är väl Beneteau Oceanis som borde kunna hittas i den prisklassen. Tänk bara på att en på långsegling vill man gärna ha lite speciell utrustning som man får budgetera för efter hand. En hel del säkerhetsutrustning men även för bekvämlighet. Budgetera för det i ägandet av båten så kan ni utrusta under tiden, det är också ett bra sätt att lära känna sin båt. BaraAttDra, det är inte så jättemycket kryssande på en långsegling, ofta anpassar man rutten så man slipper kryssa men visst händer det, särskilt på den norra rutten hem från Karibien kan man råka ut för lite tuffare väder med motvind och stormar. Kanarieöarna - Karibien däremot är ju i stort sett slör hela tiden men underskatta inte vågorna, de är höga, långa och många. En livlig välseglande skärgårdsbåt kommer att bli väldigt livlig och obekväm jämfört med en tyngre stabil båt.
  47. 2 poäng
    Risken är då att någon tror att det är en yamaha och snor den.
  48. 2 poäng
    Krympslang kan man köpa billigt. Det är så himla praktiskt att ha en massa olika dimensioner och i olika färger.
  49. 2 poäng
    Nu har jag kollat detta med PostNords support. De håller på att ta fram en teknisk lösning för att man ska kunna se specifikationen direkt, dvs innan man betalar. Lite som att de slängt ut en lösning där inte alla pusselbitar var på plats helt enkelt...
  50. 2 poäng
    Säkrast är väl en container, de sjunker ju tydligen aldrig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00







×