Gå till innehåll
tisdag 25 september 2018

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-08-25 på alla områden

  1. 1 poäng
    ...bytte som man gör i vilken kontroll som helst. Det var ett tag sen och det gick bara fint. Om nu någon annan undrar...
  2. 1 poäng
    exempel på badbrygga tlllverkad av 22 mm plywood, dubbla lager vid kanterna och en nos för gummilist. klädd med glasfiber och epoxi samt målad med epoxifärg.
  3. 1 poäng
    För långsamma båtar (=deplacementbåtar) är det ju ok att göra så enligt manualen, men om det blir varmt ändå är det ju ett tecken på att vattencirkulationen är för liten. Jag satte ett T-rör (rörskarv i mässing med en egenhändigt hårdlödd nippel för att avleda lite vatten) på kylslangen precis före den ansluter till avgaskröken.
  4. 1 poäng
    Jodå, Pentax har rätt, det ÄR en glandtätning... 😊 Jag har konsulterat Pentax ett flertal om denna tätning från Helvetet... Iofs, det är inte tätningen i sig som är det stora problemet, det är det trånga utrymmet som gör att jag inte kan åtgärda problemet utan att såga ner hela båten, känns det som... Min förhoppning är att den nu i vinter ska bytas ut mot en PSS så jag slipper bekymra mig om drippelidroppet vid stillaliggande 😊
  5. 1 poäng
    Ska och ska, nu har TS en gland tätning och där får nog de flesta stå ut med lite dropp under gång, smörjer man sedan efter gång när fortfarande tätningen är lite jummen så ska droppandet i princip upphöra. Så nog är det fettet som hjälper till att täta i en glandtätning. Att justera en glandtätning är en grannlaga uppgift som går på kännsel och erfarenhet, fråga TS. Den varianten som Ingmar talar om ovan med radialtätningar, packboxar eller vad ni nu vill kalla dom har en bussning som behöver smörjas, blir den bussningen sliten finns det ingen möjlighet att få tätningen tät, då radialtätningarna slits ut på mycket kort tid. Denna bussning saknas i glandtätningen, där är själva flätan bussning i sig själv. Jag kan bara hålla med PSS är den bästa tätningen på marknaden, även om den är lite dyr. För den som har lite mindre plånbok är Black Jack ett bra allternativ.
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    Hej! I had a Monark 670 for 25 years ago. A nice little saloon-boat, unfortunately, it's a gasoline engine in the beginning. At the time they were manufactured there was no suitable small diesel engine to install in that boat, maybe it's different now ..? There were navy-converted car engines, the Volvo B20 called the AQ130 or the like that was common then. Good engine for its time. ... Usually they also had aquamatic 280. Two adults, preferably below average, sleep well in the boat with one or two young children. The seas are not bad, but what can you expect from a semi-planing boat of that size? Trim tabs must be used actively. In low lakes, when maneuvering in the harbor, the boat is heavily sidewash sensitive. The boat has no proper toilet on board, but well a chemical toilet, a "port-a-potti" which has something to be desired. On www.blocket.se, these boats sometimes are available for sale, and I have seen them with different engine alternatives, aftermarket exchanges, can not remember anyone with diesel engines, but one with a small block V8 ... Hope you understand my bad English.
  8. 1 poäng
    Tagit över!? Marstrand är ju en motorbåtsmässa. För oss seglare blir det ju mer renodlat med det som är intresant. Hade tyvärr ingen möjlighet att åka i år, annars har just den delen som varit på HR´s område, varit den intresantaste delen. (Från början var ju mässan på 4 olika varv). Lagom stort på utrusningssidan och en massa båtar i dess rätta element. Bild från 2016
  9. 1 poäng
    Jag har inte heller erfarenhet av båten men har tittat på den mycket. Jag gillar verkligen SW-lösningen, pentryt är en dröm och mittkabinen med nedgång akterifrån genialisk. Tyvärr tycker hustrun båten är ful, så där tog det stopp. Definitivt. 2 st D4 väger 1300 kg med drev och har samma servicekostnad per styck som 1 st D6 (som väger 750 kg med drev) bortsett från oljan (1 x D6 = 20L, 1 x D4 = 16L vilket för dubbelmontage ger 32L). 2 st D4 ger om jag minns rätt ca 45 knop på topp, 1 st D6 typ 38 knop. Som jag ser det är det fullständigt galet med dubbelmontage om man inte har en majbrasa i varje ficka eller seriöst saknar "cohones". För skärgårdsbruk blir dubbelmontage inte ett bärande säkerhetsargument. Manövrering med singeldrev duoprop i kombo med bogprop blir en dans. Kan inte se något vettigt skäl för dubbelmontage i denna båt annat än fickbrand.
  10. 1 poäng
    En liten uppdatering i ämnet. Jag köpte några skivor durkplywood för att göra nytt golv i en av våra båtar. Eftersom jag är av den försiktiga typen vill jag inte betala för saker som jag anser inte är kvalitetshöjande. Nåväl, jag surfade runt gällande durkplywood och kom fram till att Calexicowood var mycket billigare än de andra leverantörerna, så Calexicowood fick leverera till mig. Vid kontroll av skivorna visade det sig att Calexicowoods mönster var 45/5, dvs, 45 mm teak och 5 mm coto. Infon fanns på deras hemsida, men inte tänkte jag på det. Idiot som man är. De gamla skivorna hade mönstret 40/4... Dessutom var Calexicowoods fanér betydligt tunnare. Undrar just varför priset var så mycket lägre? Så jag bannade mig själv men körde vidare. Det blev till att byta ut allt som var gjort i durkplywood. Lite merjobb så att säga. Allt tillsågat och klart. Lätt slipning med 320-papper på slipmaskinen med till tillkopplat utsug. Renblåsning med oljefri tryckluft. Torkning med Takrag-duk. Tvättning med T-röd.Påläggning av första lagret Le Tonkinois, outspädd. Skumgummiroller och efterstrykning med DYR lackpensel. Såg jättebra ut. Torkning ett dygn. Lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av andra lagret Le Tonkinois, outspädd. Skumgummiroller och efterstrykning med pensel. Fortfarande mycket bra yta. Torkning ett dygn. Men nu började något konstigt synas i ytan. Skarvarna mellan teakfanér och cotoränderna var som små diken. Min första tanke var att Calexicowoods tillverkare använde lim som innehöll silikon. Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av tredje lagret Le Tonkinois, outspädd. Skumgummiroller och efterstrykning med pensel. Torkning ett dygn. Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev lite djupare. Irriterande. Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av fjärde lagret Le Tonkinois, outspädd. Nu bara med dyr pensel, längs med fibrerna. Torkning ett dygn. Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev ännu djupare. Ännu mer irriterande. Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av femte lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna för att förhoppningsvis fylla igen dikena. Torkning ett dygn. Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev mindre. Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av sjätte lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna. Torkning ett dygn. Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev ännu mindre. Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av sjunde lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna. Torkning ett dygn. Dikena mellan teakfanér och cotoränderna nu nästan osynliga. Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av åttonde lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna. Torkning ett dygn. Dikena mellan teakfanér och cotoränderna nu helt osynliga. Lager nio lika som lager åtta. Lager tio med inblandning av Gelomat för att få lite sammetsfinish. Ytan är nu i mycket gott skick, kanske till och med lack-gurun Peter_K skulle ge godkänt... Vad lärde jag mig av detta? Förmodligen ingenting. Jag kommer säkerligen att låta snålheten bedra visheten åtskilliga gånger ytterligare i mitt liv. Men livet går vidare, även när det inte går något vidare...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00







×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy