Gå till innehåll
måndag 21 januari 2019

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-12-21 på alla områden

  1. 1 poäng
    Det skulle jag absolut inte tillråda. Butyltejpen har egentligen ingen häftande egenskap. Monteringsanvisningen säger om jag kommer ihåg rätt att båda ytorna ska var helt rena. När man tar bort något som monterats med butyltejp skär man loss men tex en tunn rostfri tråd, sen skarpar/plocka man bort resterna utan problem. Skadorna på TS båt kommer nog av någon starkt limmande gucka.
  2. 1 poäng
    Hej, Tänkte kolla om någon har erfarenhet av Europeisk Kapelltvätt & Tälttvätt i Malmö?
  3. 1 poäng
    Det tråkiga med alla sådana här enkäter/undersökningar/frågeformulär som förekommer rätt frekvent är att de som är ansvariga ALDRIG återkopplar till dem som försöker hjälpa dem. Resultatet och slutsatserna behåller de för sig själva. Denna brist på återkoppling har fått mig att helt sluta besvara dessa enkäter. Om ni vill göra gott för kommande ex-jobbare så att svarsfrekvensen på undersökningarna ökar så redovisa gärna "vad blev det av ert arbete".
  4. 1 poäng
    Nu missförstod du nog. Lastutgången klipper strömmen helt och då faller alla relän. I en bättre solregulator kan man ställa in vid vilken spänning det ska koppla ifrån. Under vintern har jag haft det ställt på 12,5V
  5. 1 poäng
    Köp några sådana HÄR istället, det funkar
  6. 1 poäng
    Det finns en hel del skrivet om elsystem i båter och du kan hitta flera böcker på biblioteken. Här finns några att leta efter och läsa och begrunda: Elsystem för båtar - Magnus Sterky, utgåva1:2006 samt utgåva2: 2014 El ombord - Anders Jangö, 2006 Elsystem ombord - Micke Westin, 2010 Ström ombord - Jon Winge, 2013 Stora boken om el ombord - A Johnson, 2015 På Sutars hemsida finns en hel del att läsa samt även i deras Elguiden 2018. Det viktigaste är att det är rätt dimensionerat och att det finns säkringar som löser ut innan det uppstår en kabelbrand. 12V är inte att leka med om man får kortslutning och det blir hög ström som inte bryts. Även att huvudströmbrytare är av hög kvalitet är viktigt. Förtenta kablar samt kopplingar som är pressade på rätt sätt är en bra grund till ett elsystem som kommer hålla länge. Samt att se till att hålla borta fukten. Med kunskap om el så blir det roligare, man får en bättre uppfattning om hur det hänger ihop mellan batteri och förbrukare samt vilka kabeldimensioner som det ska vara. Samt att man har en bättre förutsättning att lösa framtida el-problem som kommer att uppstå även om man inte vill det. Till en början så ta hjälp av någon som har kunskap i ämnet. Har du tur så kanske en del kablar kan behållas vilket visar sig när man börjar rota i systemet. Nya strömbrytare behöver nog installleras. Man bör upprätta ett elschema samt märka kablarna. Räkna med att det kommer ta betydligt längre tid än vad du tror så det är bra att köra igång snart.
  7. 1 poäng
    Visst, men varför skulle det vara intressant? Mitt intresse är att kunna ha koll. Mitt larm stoppade ett inbrott, jag kunde åka ner och se tjuven. Polisen kom, de tog honom inte men kunde se var han kom ifrån. Sedan dess har inga vinterinbrott skett. Jag ser om kombinationen temp/luftfuktigheten innebär mögelrisk och kan vidta åtgärder innan något händer. Vill jag åka ner och greja med båten så kan jag sätta på värmen så att det är behagligt i båten. Hos min båtgranne regnade det in och durkarna flöt när han kom dit. Hos mig hade hade jag fått larm om hög länsvattennivå långt tidigare. Jag ser detta som ett sätta att skydda den ganska kära båten och dessutom bekvämlighet. Vissa tycker autopiiot är onödig lyx, andra kan inte tänka sig inrullare mm. För att inte tala om plotter. Och visst går det att leva med vedeldning, torrdass och brunn med kallt vatten. Det är upp till var och en hur man vill ha det.
  8. 1 poäng
    Ursäkten accepterad! Köpte ju med MT50 när jag köpte Tracern men den är ju så stor/klumpig så det vore skönt att slippa den. Har senaste månaden samlat på mig en Hua 4G-router (utan ethernetport tyvärr) , Sonoff-brytare och D-link Wifikamera som skall in i båten 2019. Och det funkar ju riktigt smidigt med Sonoff-app och D-link-app så det vore kul att också kunna ha liknande lösning med Tracern.
  9. 1 poäng
    Förlåt, jag borde kanske starta en blogg i stället, men jag ville skriva av mig. Och nog kan det vara trevligt med lite andra inlägg än bara frågor om fel och problem? Prognosen inför senaste helgen var inget vidare i början av veckan, men ju närmare helgen vi kom, desto bättre blev den. På fredag kväll åkte jag upp till Hunnebo och provianterade lite. Lördag morgon bjöd på vackert sommarväder och milda vindar från sydöst. Var nere vid båten halv nio och strax innan nio puttrade jag ut ur hamnen och satte segel. Vindprognosen för dagen sa sydöstlig fram till mitt på dagen, och därefter snabbt omslag till västligt eller nordvästligt. Jag tänkte utnyttja det till att slöra norrut, och sen kunna slöra hem också. Efter en knapp timme, när jag var i höjd med Valön norr om Bovall, började vinden, och farten, avta. Strax därefter var det helt dött och båten vaggade av och an i de mjuka dyningarna, med segel som hängde. Farten var ungefär en knop under den dryga timmen det varade. Jag var precis på väg att få uppgennakern, i hopp om att fånga lite mer vind, när den nordvästliga vinden dök upp på bara en minut. Stuvade snabbt ner gennakern igen och skotade hem. Äntligen lite fart i båten igen! Jag hade först en lös idé om att hälsa på en kompis som just då bodde på Väderöbod och höll på med renoveringsarbeten där, men jag kände mig osäker på solotilläggning där och avstod den här gången. Hade varit bättre med fler personer ombord, men jag får nästan aldrig med mig nån mer. Så jag kom inte heller denna gång till Väderöarna, fast närmare har jag aldrig tidigare varit. Norra delen av Väderöarna, vy mot väster Styrde i stället upp mot fyren Södra Syster och vek av inåt där. Det var god vind och bekväm segling in i den fantastiska skärgården utanför Fjällbacka. Ö efter ö efter ö. Jag passade på att svänga in i Gluppö-bassängen för att se den med egna ögon, och vände direkt ut igen eftersom jag inte hade tänkt stanna. Därifrån åt nordöst och sen runt Valö och in till Fjällbacka. När jag kom in från nordväst kom samtidigt den ståtliga ångaren Bohuslän in från sydväst. Jag seglade nära när Bohuslän låg vid kajen och svängde sen utåt igen. Fyren Södra Syster Brändeholmen Gluppö-bassängen, vy åt söder Ångaren Bohuslän vid kaj i Fjällbacka Nu blåste det lite mer i byarna och jag fick gå högt mot vinden ut från Fjällbacka. Jag bestämde mig för att smyga igenom den smala och ganska grunda passagen mellan Bringebärsholmen och Korsön. Det är ju djupt i mitten, men det man ser från sittbrunnen är det mycket grundare vattnet på sidorna. Som väl var låg vinden på från rätt håll, så det gick fint. Och jag antar att det ändå är sand eller grus på botten där, så inget särskilt allvarligt händer om man går på. På andra sidan kom jag ut intill en stor, blåskrovad segelbåt, kanske 50-55 fot. För fulla segel. Och jag höll jämn fart. De skotade lite bättre och drog iväg, men fartskillnaden var inte stor. Efter fem minuter var avståndet bara ett par båtlängder. Lite längre ner valde jag att styra in mot Hamburgsund. En ort jag bara sett från land tidigare. Men eftersom vindriktningen var lämplig tyckte jag det var dags att uppleva den även från vattnet. Så mycket båtar! Hela norra halvan av passagen var proppfylld med bryggor och båtar. Kan det vara Sveriges längsta småtbåtshamn? Vid färjan fick jag doppa motorn och vänta på fri passage. Sen för segel igen. Vidare genom sundet och sen in i Hornö ränna och förbi Dannemark/Ulön. Från den skyddade "lagunen" kom det ut två 37-fotare. En vackert mörklblå Grand Soleil 37 och en Dehler 37. Båda såg ut att segla med välfyllda segel. Och det vet ju alla att när två eller fler segelbåtar är på väg åt samma håll så är det en kappsegling... Ful färja i Hamburgsund Den förstnämnda kom ikapp mig fyra sjömil senare, i höjd med Knivsholmen och bör då alltså ha varit bara ca 0.2 knop snabbare. Norsken ombord ropade att han trodde att han skulle komma ikapp mycket tidigare. Dehlern höll till synes samma avstånd hela tiden. Men under samma sträcka var det en mindre segelbåt som närmade sig förbluffande snabbt. Med kikarens hjälp kunde jag urskilja att det var en Maxi Magic. Den höll nog närmare två knop högre fart. När den kom närmare hörde jag motorn... Söder om Söö vände jag norrut igen och styrde mot Ulebergshamn. Jag gled in i hamnen och vände ut igen. Försökte spana efter vår förra segelbåt, Seacaten, som ska finnas där. Men såg den inte. Ner mot Söö igen och innanför Ramsvik tog jag ner storseglet. Focken lät jag vara uppe och testade höjdtagning och kontroll med bara det seglet. Det gick bättre än jag trodde. Ca 100-110 grader på kompassen mellan slagen, och lite sämre än så med avdrift och sånt, såg jag senare i datorn. Men inte alls besvärligt fallgirig. Seacaten gick inte alls att segla högt med enbart försegel. Rodret var alldeles för svagt - båten föll av till som bäst halvvind vad jag än försökte med. Med närmare tio timmar på mätaren rullade jag in focken och brummade in i hamnen. Rutten från lördagen På söndagen skulle ena brorsan med ut. Det hann blåsa upp betydligt innan han var klar, och jag bestämde mig för att segla med ett rev i storseglet. Brorsan gillar inte när det lutar mycket. Vi fick bra fart norröver och rullade ut focken under perioder när vinden var mer akterlig. Jag försökte med focken även högre upp mot vinden men det möttes av protester från syskonet. Vi höll oss nära kusten och gick inomskärsleden upp mot Heestrand. När det öppnade sig mer utanför Bovall friskade det i rejält med hårdare vindbyar. Men med så lite segelyta uppe var det beskedligt. Vi mötte flera båtar som hade fullt ställ och där de lutade så mycket att kölbladets infästning inte sällan var i vattenytan. De flesta hade dock bara ett försegel eller ett revat storsegel uppe. När vi, pga tidsbrist, vände vid Heestrand passerade en större båt av modernt snitt i en hiskelig fart. Har nog aldrig sett en "vanlig" segelbåt segla så snabbt i verkliga livet tidigare. Måste ha varit över 10 knop. När jag mätte på sjökortet nyss konstaterar jag att den var ungefär tre gånger snabbare än oss, och vi rörde oss nog med tre knop just då (tillfälligt svagare vind i lä bakom land). Några andra båtar passerade i hög fart, men inte fullt lika snabbt. Vi bestämde oss för att ta ner seglen och gå för motor genom Täresund och resten av vägen därifrån till hamnen. Utanför Ulebergshamn blev vi omkörda av en segelbåt som inte haft en lika bra dag på havet. Masten var av på mitten och den avbrutna delen hängde ner mot aktern. Såg dyrt ut... Mastbrott Det blev en betydligt kortare tur än dagen innan, bara runt tre timmar, men alltid kul att komma ut. Jag hade gärna haft mer segel uppe, men alla ska må bra ombord. Vid både Väderöarna och Hållö hade det blåst 9-10 m/s när vi var ute, så det var ju mer än jag brukar vara ute i även om det säkert var nån m/s lägre närmare land. En finfin seglingshelg! Lördagens långtur kan vara den bästa båtturen hittills för min del!
  10. 1 poäng
    Sådärja nu är allting på plats. Återstår bara att putsa, lacka och plugga. Brava ?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00







×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy