Jump to content
Tuesday 07 April 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/07/2020 in all areas

  1. 9 points
  2. 6 points
    Personligen skulle jag ha lagt ner det där ärendet på en gång och rätta till felet själv. Det är inte värt arbetet att försöka få marinan att ta sitt ansvar när det rör sig om ett fel som är så enkelt att rätta till.
  3. 6 points
    Fann en intressant artikel angående nuvarande läge... Bara sådär i all välmening...
  4. 5 points
    Håller med ovanstående. Jag hade på sin höjd bett dem skicka material för att utföra jobbet själv, hade de sagt nej hade jag lagt ner. Du skall väl ändå bottenmåla i år, orka bråka om 3 cm extra färg.
  5. 5 points
    Det där kostar betydligt mer energi att strida om än att fixa till själv.
  6. 5 points
    Nu förstår jag inte riktigt, jag bestämmer väl inget här... jag tipsade dig ju bara om att du kan följa dina egna råd du så frikostigt delar med dig till andra av. I all välmening alltså. 🙂 Hoppas du inte blev upprörd nu, det var inte min avsikt, för du är väl inte känslig för kritik hoppas jag..?
  7. 5 points
    Då ser vi fram emot att du själv bara uttalar dig i trådar inom de områden där du är en internationell auktoritet. Vilka de nu kan vara? 😷
  8. 5 points
    Undrar var dom stora pengarna... eller vad det nu är.. som driver dethär till sin spets finns. Märkliga stora opinionskrafter är helt klart i rörelse. 4000 pers har dött hittills totalt unde ett antal månader. Minst hälften, förmodligen fler, av det antalet skulle statistiskt sett ha avlidit ändå. Men låt sga nu att alla dött endast pga c19.. på 4 månader.. det är 33 pers om dagen... wow ooo världen håller andan. Under samma dygn då dessa 33 personer avlider så svälter 15000.. ja ca femtontusen människor ihjäl. Varje dygn varje vecka, månad, år.. Inget att lägga resurser på eller? Snacka om att sila mygg.
  9. 4 points
    La i båten i onsdags. Storm på torsdagen och snö idag. Det går bra nu.
  10. 4 points
    Själv fick jag också höra under krisen 2008 att jag var kräsen och lat när jag lät mig sägas upp från det arbete jag hade och vägrade att ta emot de arbeten som erbjöds. Uppsägningsorsakerna var enligt arbetsgivaren att jag citat "inte betalade avgifterna" det vill säga en betydande del av lönen som skulle betalas tillbaka åt honom kontant utan kvitto och att jag inte utförde arbetsuppifter som han gav order om det vill säga inte rev asbest utan skydd och att jag citat "hörde till en kriminell organisation" och vägrade gå ur den. Organisationen i fråga var facket och A-kassan. Arbetena som erbjöds var av samma slag eller rentav värre. Nåja...... jag bodde hemma hos mamma och pappa medan jag övervintrade krisen och så fort det gick att få en seriös anställning började jag arbeta på ett bygge. Enligt många borde jag själv också vara deprimerad missbrukare men vem har tid med sådana dumheter. Ju fler motgångar man har haft destu mer tid har ju gått åt till att sätta livet på fötter gång på gång. Någonting är grundligt fel om folk växer upp med en så enkelspårig livssyn att när allt inte går exakt enligt planerna ger de upp och blir sittande...... eller börjar missbruka. I grunden är det ju föräldrarnas fel om en generation växer upp med en sådan förvriden världsbild. Jag hade ju vuxit upp med vetskapen om att sånt där brukar hända oss i släkten och att då är det bara att försöka så gott man kan så brukar det ordna sig till slut.
  11. 4 points
    Har inte upplevt detta. Han skriver när det killgissas hejvilt, att påpeka felaktigheter är inte narcisstiskt, även om det kan uppfattas så av den som inte är van att få sina åsikter ifrågasatta. Alla människor är olika och uttrycker sig på olika sätt, både i skrift och "live", tråkigt vore väl annars. Bhemac är en av de större anledningarna till att forumet är så bra!
  12. 4 points
    TS, Om man läser de inlägg du syftar på finns faktiskt ingenting nämnt om vare sig idiotförklaring eller någon bedömning av dig som "synnerligen trögfattat". Snarast är inläggen skrivna i en så trevlig ton man kan, mot den bakgrund du ger i tråden. Länge vidhöll du faktiskt även att du inte trodde axeln var så ocentrerad trots påpekande att kolla detta noga. T ex skrev du "Jag tror bilden luras lite. Den är skapligt centrerad i X-led/sidled. Det är i Y, upp/ner, som den sitter längre ner i hålet än önskvärt". Men sedan halkade du in på att huvudfelet istället borde vara motorkuddarnas status igen. Kanske, svårt att veta. Och sedan var det tyst nästan en månad och det är klart att vi undrar hur det gått. Är det så konstigt med reflektionen "Äntligen !" då ? Var istället glad att du tack vare de envisa råden här på sidan har kommit lösningen ett steg närmare. Men jag gör nog som Lintott nu - over and out.
  13. 4 points
    Om du uppfattat mig som expert så har du fel. Jag skriver här enbart utifrån mina egna erfarenheter under ett långt båtliv. Jag har haft motor med fast propelleraxel i 15 år (fast det var några år sedan). Under de åren så kollade och justerade jag åtskilliga gånger att motorn var linjerad mot propelleraxeln. Jag hade ur den motorn några gånger och i början blev det inte alltid så bra med linjeringen. Min erfarenhet säger mig därmed att det är ett av de vanligaste felen till att det skramlar i axelhylsan. Jag bytte aldrig motortassar.... Nu tänker jag inte gå igenom din tråd igen men jag har uppfattat dig som att du fokuserat på motortassarna och i ett senare skede på för lågt tomgångsvarvtal (det kan påverka eftersom motorn då kan väldigt ojämnt och med stora slag). Att jag betonade "äntligen" beror på att jag väntat på att du skulle lossa axeltätningen och titta efter på det ställe där många med mig tipsat dig om att titta. Nu har du hittat ett allvarligt fel och kan göra något åt det. Det utesluter självklart inte att det kan finnas fler problem med din båt. Som jag skrev i inlägget ovan så är det lämpligt att bryta i motortassarna innan du börjar med inriktningen av motorn. Nu har jag klargjort varför jag formulerade mig på det sätt jag gjorde. Efter denna förklaring så kommer jag att spärra dina inlägg så jag slipper se dem i fortsättningen så du inte behöver störa dig på de råd jag försökt ge. Jag rekommenderar dig att spärra mina inlägg så du slipper se dem och de råd jag fortsättningsvis kommer att försöka ge andra deltagare här i forumet, så slipper du störa dig på dem med Over and out!
  14. 4 points
    Äntligen! Som du ser ovan så har du fått hur många råd som helst om att kolla linjeringen av propelleraxel o motor. Jag skrev i något tidigare inlägg "börja med att felsöka innan du börjar åtgärda" (eller något i den stilen med samma andemening). Då är du förhoppningsvis mogen för att fixa felet..... Börja med att lossa propelleraxeln från motorn (om det inte redan är gjort). Passa på att kolla motorkuddarna (med anledning av grundstötningen) genom att lyfta i motorn vid de olika motorfästena för att se om motorkuddarna hänger ihopa. Att motorkuddarna ev har sjunkit samman någon mm p.g.a. ålder är inget problem, det kommer att hanteras vid uppriktningen av motorn. Om någon motorkudde är skadad - byt alla (så de åldras i samma takt). Kila upp propelleraxeln i axelhylsan så den blir centrerad. Justera motorn i höjd/sida/inriktning med muttrarna på motorfästena tills axeln går att med lätthet skjuta in i axelfästet i motorn eller att måttet är detsamma runt hela axelfästet om du lossat propelleraxelfästet från motorn. Ett bladmått underlättar för att mäta "glappet" när du justerar. Notera att motorn inte ska sitta rätt bara i sida o höjd utan att även linjeringen mot propelleraxeln ska vara rätt. Det kan bli mycket skruvande men det är inget svårt jobb, kräver bara noggrannhet. Sen är det bara att återmontera tätningen mellan axelrör o propelleraxel. Någon har rekommenderat att kolla skicket på axeltätningen innan återmontering och det skadar ju aldrig att göra den kollen. Normalt så är livslängden på tätningen rätt lång om den inte utsatts för vanvård såsom brist på smörjning, missat luftning eller liknande beroende på typ av tätning.
  15. 4 points
    Äsch - jag bara tänkte att eftersom det här är ett båtforum, och du verkar tycka man skall hålla tyst om man saknar adekvat utbildning för saker som diskuteras, kanske du skall föregå med gott exempel och avregistrera dig..? 🙂
  16. 4 points
    Hej Jorgen01, vad har du för utbildning i båtkonstruktion, inom området motormekanik eller inom inredningssnickerier..?
  17. 4 points
    Undrar om dom kan få till att greta tunberg eller det dom kalla hennes "anhang".. Inget konstigt med skithuspappersbunkring.. å inte minst blöjor, det går ju åt kopiösa mängder nu när alla skiter på sig så fort nån nyser eller hostar. Före corona hostade ju folk för att dölja en fis... nu fiser dom för att dölja hostningen
  18. 4 points
    Jag räknar med att detta kommer att pågå i minst två år. Senaste storskaliga smittan i Sverige var "asiaten" i slutet av 50-talet, och den höll på i drygt två år. Den började 1957 i Sverige. Min mormor hade den 1959. Då med en mindre befolkning som sannolikt var i tätare kontakt med varandra i vardagen. Smittspridningen kommer förstås att minska under sommaren, eftersom fler är lediga och de flesta är mer utomhus. Förhoppningsvis ger genomliden sjukdom en bestående immunitet, så det är över efter säg 2022. Men så extrema neddragningar som vi har i samhället nu, det är inte uthålligt under så lång tid som smittan kommer att härja. Vi kan inte sluta jobba i två år. Redan några veckors stillestånd är katastrofalt för samhället, och de privatekonomiska konsekvenserna lär garanterat driva upp självmordstalet dramatiskt. Frågan är vilket som leder till flest döda när allt är över...?
  19. 4 points
    Hej igen, Efter ännu en säsong kan jag bara bekräfta det jag skrivit tidigare, jag skulle aldrig gå tillbaka till traditionell mast. Jag upplever att jag seglar om allt det jag skulle ha seglat om med en traditionell mast och kan inte påstå att jag någon enda gång upplevt att jag inte presterar enligt båtens potential, oavsett masttyp. Det är ingen tillfällighet att nya båtar ofta har rullmast. Det beror inte på att de tilltänkta ägarna inte gillar att "tävla" i farleden eller skulle vara mindre intresserade av segling. Aldrig tidigare har jag använt motorn så lite och seglat om så många... så hukar er alla rullmast- belackare, det kan vara en rullmastbåt som hinner upp nästa gång... 😜
  20. 4 points
    MD11 har mig veterligen alltid haft två cylindrar....🤔
  21. 3 points
    Jo dom ska kosta mer. Men när det inte finns köpare blir det så här. Min båt från 76 verkar inte spröd i plasten, men se upp med svampiga vattenskadade däck. Fast hur dom funkar i träd har jag ingen aning om, (Ursäkta, kunde inte låta bli)
  22. 3 points
    Så här skriver ARN om ett annat fall där köparen tvingats till resa: Resekostnader vid fel på vara Vid fel på en köpt vara ska säljaren ersätta konsumentens resekostnader om resan var nödvändig för att konsumenten skulle kunna lämna tillbaka den felaktiga varan. Företagets avtalsvillkor får inte inskränka konsumentens rättigheter enligt konsumentköplagen. Konsumenten köpte reservdelar till sin bil hos ett företag. Det visade sig att delarna var felaktiga. Hon lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad hon hade betalat för dem. Men konsumenten ville även ha ersättning för den resa hon fått göra när hon lämnade tillbaka de felaktiga delarna (16 kr per körd mil). Säljaren gick dock inte med på det med hänvisning till sina försäljningsvillkor. Av dessa framgick att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara. ARN konstaterade att konsumenten hade lämnat tillbaka de köpta delarna på grund av att de var felaktiga och att hon enligt konsumentköplagen hade hon rätt till ersättning för de utgifter hon fick i samband med återlämnandet, t.ex. resekostnader. Konsumentköplagens bestämmelser är tvingande på så sätt att det inte är möjligt att avtala bort lagens bestämmelser till nackdel för en köpare. Säljarens försäljningsvillkor att företaget aldrig ersätter resekostnader lämnades därför utan avseende. ARN ansåg att den bilresa som konsumenten begärde ersättning för hade varit nödvändig för att hon skulle kunna lämna tillbaka varorna och att det begärda beloppet var skäligt. Företaget rekommenderades därför att betala konsumentens resekostnad. Tillämplig lag: 3 och 32 §§ konsumentköplagen. https://www.arn.se/vanligafall/?q=Resa&page=1#gallery01-1 Med hänvisande till detta kan du kanske få till en deal om att den lokala firman får fixa jobbet. Se till att du har skriftligt på detta innan du går vidare.
  23. 3 points
    Nu är det klart (tror jag):
  24. 3 points
    Jag kan förstå medlemmar som @Ruskpricken som har blivit less på att svara på basala frågor. Jag försöker fortfarande svara på såna när jag känner för det men en dag ger jag nog också upp. Men, och det är relevant, det är en sak vad man tycker och känner när man läser ett inlägg och något helt annat vad man svarar i ett forum. Svaren ska vara tillmötesgående och försöka läggas på en nivå som frågeställaren förstår. Om man svarar. Sen kan man svära och anfäkta (finns det ett sånt Hadockskt ord?) för sig själv. Utan att skriva det.
  25. 3 points
    Nytänkande var det ja. Jag köpte en liten trimaranjolle på 4,5 x 3,2 meter som jag tänker kajka runt i nu i sommar. Med jollen på biltaket och dagsturer mot olika mål, övernattning i tält eller stuga där bilen kommer stå parkerad (campingplats) eller i vandrarhem vid dagens etappmål. Båten inköptes för 10,500:- och har kostat ett par tusenlappar utöver det, så runt 15,000:- kanske totalt. Här ett par bilder på identisk, och en bild på mitt nytillverkade roder.
  26. 3 points
    Man befarar ju att folk som vistas tillfälligt i sina fritidshus skall insjukna där, på orter där vårdtillgängligheten är sämre än på större orter. Dessutom vill man begränsa rätten till hemtjänst och hemsjukvård för personer som inte är helårsboende på den aktuella orten. Orust och Sotenäs är några av dessa kommuner som yttrat sig i media angående detta. Det är väl det fenomenet som skedde i Spanien, där storstadsboende flydde hemorten och begav sig till sina sommarställen i glesbygden eller på rivieran där de insjuknade och vårdtillgängligheten var begränsad. Samtalade idag med smittskyddsläkare och hygiensjuksköterska, då jag ”på något sätt” är inblandat i en pandemiplanering inom kommunen. Nåväl, man vet ganska säkert att dödligheten i covid-19 drabbat vissa länder såsom Italien och Spanien hårdare av några olika skäl. Högre andel äldre människor. En större antibiotikaresistens då olika antibiotika är mer lättillgängliga där, ofta utan recept. En större andel rökare. Vaddå antibiotika? Det biter ju inte på virus ändå. Nej det är riktigt, men covid-19 är inte mortal i egentlig mening, utan det är följdsjukdomar som pneumoni, lunginflammation och vissa typer av lungskador som folk dör utav. Äldre personer, personer med underliggande sjukdomar som KOL etc samt rökare har sämre möjlighet att hosta upp slem ur luftvägarna, slem eller sekret som så småningom hamnar i lungorna och blir en fin grogrund för tillväxt av bakterier där, ungefär som RME i en dieseltank, om man nu får göra en jämförelse... Sedan har man kanske fått antibiotikaresistenta bakteriestammar. Ja därför är det då också sämre att ligga ned då det blir ännu svårare att få upp sekretet. Och rökare är ju också människor, men inte lika länge... Förlorarna i denna pandemi är äldre rökande diabetiker med Lugn-, hjärt- och kärlsjukdomar som utsätts för många sociala kontakter. Men även unga till synes friska kan bli ordentligt dåliga, men har klart bättre odds.
  27. 3 points
    Tillägg till vad jag skrivit tidigare. Lägg din energi och ditt fokus på att fixa motorn. Påbörja inte på några nya projekt innan det första (och viktigaste) är klart.
  28. 3 points
    TS, Efter att ha bett någon fara och flyga som bemödat sig om att ge dig en massa goda råd ("klarar mig utan din expertis här i fortsättningen") kanske det vore bättre med en simpel ödmjuk "pudel" och en ursäkt, istället för ett försvarstal för hur man minsann tänkte och lite "måste ha sista ordet"....
  29. 3 points
    Jag var lite tråkig och googlade på och fann att det förekom bilder från Hong Kong att folk förberedde sig för hemma karantän. https://www.businessinsider.com/coronavirus-panic-buying-toilet-paper-stockpiling-photos-2020-3?r=US&IR=T Sedan spred sig information som en löpeld. Något liknande har hänt med Alvedon. Något rykte dyker upp som sedan skapar panik, https://www.svd.se/lakemedelsverket-inget-visar-att-ipren-forvarrar Man kan reflektera över hur snabbt folk förändrar sitt beteende och värderingar baserat på deT snabba informationsflödet. Vi verkar ju kunna utföra rätt konstiga saker baserat på osäker info. Vi är kanske inte så mycket bättre än folk var förr i tiden då man brände häxor pga missväxt eller att en kvinna ombord innebar att skeppet fick dåligt väder.
  30. 3 points
    Om vi igen närmar oss ämnet så kanske det blir många som satsar på att fräscha till sina båtar lite extra i år. Inga utlandsresor gör att mer tid kan ägnas åt båten. att det finns mer pengar över till båten. att båten används mera och då vill man ha den bättre och finare. Man kan ju hoppas att det blir så, och inte tvärt om, så att vi får behålla några båttillbehörsföretag efter coronatiden.
  31. 3 points
    På grovt oxiderad, dvs matt, gelcoat behövs en maskin och ett grövre medel. Att försöka få blankt för hand är ett evighetsjobb och man bara lurar sig själv att det blir bra bara för man smetat på lite vax. Det blir matt nästan direkt igen. All oxid behöver bort för att man ska få en bra glans. Skaffa bra grejer så blir det enkelt att få OK resultat utan att man sliter ut sig både kroppsligen och tidsmässigt. Själv har jag använt en roterande Rupes maskin med lammulshätta och 3M fast cut (grön kork) på ytor där gelcoaten varit matt. 3M fast cut kräver lite värme så därför är roterande maskin att rekommendera för just den produkten. På mindre oxiderad gelcoat använder jag en oscillerande rupes maskin (LHR15) och rupes egna ceramic gloss (gul kork). Den oscillerande maskinen är mycket lättare att arbeta med. Men äter inte oxid lika bra som en roterande. avslutar med en sealer så det håller sig bättre till nästa säsong. Finns massa varianter att välja på. finns några inslag på hamnen.se om detta som jag tyckte var informativa. Finns även otaliga youtube videos att kika på om hur man får bra stuns på sin gelcoat. tvättar med fönsterputs och torkar av med mikrofiberduk före poleringen för att undvika att dra in massa smuts. Och före jag tar fönsterputs är båten tvättad med Abnet som är ett fantastiskt rengöringsmedel. tycker jag får hyfsat bra resultat på detta viset och med relativt lite arbete. Gelcoaten tål polish årligen. Den är väldigt mkt tjockare än en billack. (båten är 11 år gammal.)
  32. 3 points
    Med andra ord skall man sikta på tidig sjösättning, så den kommer i plurret..
  33. 3 points
    @sy_Alice Det stämmer mycket väl! Den psykologiska faktorn kring detta är enormt farligt och riskerar som det står att sätta hela samhället i gungning. Jag har en känsla av att självmordsstatistiken när detta är över kommer att övergå antalet dödsfall från det faktiska viruset. Många som riskerar både det ena och det andra i samband med att Sverige "stängs ner".
  34. 3 points
    Fungerar ventilen som släpper ut trycket ur cylindrarna när tryckströmbrytaren stänger av kompressorn? Om den inte gör det får motorn starta mot trycket i cylindrarna, och blir överbelastad.
  35. 3 points
    Detta verkar behöva redas ut inför båtsäsongen. Den helgula signalflaggan Q betyder att besättningen är frisk och att man vill klarera in i landet. Den svartgula "AIK-flaggan" (L) betyder karantän (om den är hissad i hamn). Detta väcker säkert viss munterhet bland somliga ishockey- och fotbollsintresserade personer. Flagga W betyder Jag behöver läkare. PS Jag arbetar inte på någon flaggfabrik och jag är inte heller signalmatros, jag bara har viss kunskap och det som saknades har jag googlat.
  36. 3 points
    Det finns ju flera olika LED-lister, priset brukar avgöra, men det kan skilja i ljusets färg också, billigare LED KAN lysa litet blåaktigt, jag har gamla LED-lister och LED-lampor som gör det, måhända är de nyare bättre och lyser mer åt det varmvita hållet. Biltema är ju billiga, annars har Båtsystem en del sådant som inte är billigt men ser i alla fall i butiken trevliga ut. Om ljuset är för starkt kan vissa av dessa lister dimmas. När det gäller "inomhus" inkoppling tycker jag att Wago-klämmorna fungerar väldigt bra. Spänningsfall när pumpen startar... ja hur är det med batteristatus? Blir det likadant när du ligger med landström eller har motorn igång? Det låter som om batteriet inte orkar leverera ordentligt. Mät spänningen över dess poler och tappa upp vatten och se hur mycket spänningen sjunker. Någon kanske föreslår en spänningsstbilisator eller en dc-dc omvandlare för att fixa detta. Kanske det kan vara så att en dimmer jämnar ut spänningen om du dimmat ned litet granna. Ja då för att undvika hänsyftningsfel, "ligger med landström" observera att det är en gement "l" i landström, om det hade varit fru eller frk Landström (med versalt "L") hade man ju kunnat misstänka koppleri, på annat sätt än med Wago...🙄
  37. 3 points
    Vi har nog skrivit i färskare trådar om detta problem i mer modern tid. jag köpte Julas tjocka liggunderlag och skar till detta med kojbottnarna som mall. Det blev väldigt bra, ingen kondens mellan madrass och kojbotten längre. Utrymmet under kojerna är relativt litet på min planande/halvplanande motorbåt och utrymmet är också ouppvärmt, det har samma temperatur som vattnet utanför, därav kondensen mot det uppvärmda/varmare utrymmet i ruffen.
  38. 3 points
    Gör en sak i taget! Nu har du börjat med ventilerna och det tycker jag du ska slutföra på ett riktigt vis. Här är ett par bra handböcker för det och även för annat MD11 pyssel. Workshop Manual MD11C, D, MD17C, D (A2(0))[1].pdf GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf Lycka till! Mackey
  39. 2 points
    Jag har en D57 o har löst problemet genom att skruva bort botten i ankarboxen som är en lös skiva,då har du gott om plats för ankare o lina.lägg en gummimatta i botten så ligger ankaret still. På babordssidan så är skivan också borta där får jag ner 4 stora fendrar
  40. 2 points
    Om allt "lull-lull" funkar via (den enda) huvudbrytaren men inte motorn lär det inte vara fel på själva huvudbrytaren (fattar det som att du har två parallellkopplade batterier via en huvudströmbrytare). Motorrelaterad el brukar brytas/slås på via tändningslåset. Kolla att detta verkligen 1) har 12V på ingången och 2) ger 12V ut i "tändningsläge". Om det inte får 12V in så följ denna väg bakåt och kolla om det t ex sitter en säkring på vägen. Om det kommer spänning ut, följ vart den tar vägen. Ofta är - som @Georg_Ohm skriver ovan - tändningslåset en del av motorkabelhärvan och helt separerad från resten av elinstallationen i panelen eftersom det brukar levereras från motortillverkaren. Då kommer sannolikt matningen till tändningslåset från batteri, huvudbrytare och via motorn, och du skall som redan skrivits leta var spänningen försvinner här. Eftersom det var ett plötsligt och totalt bortfall som sedan varit permanent är min magkänsla inte ärgade anslutningar utan något mer konkret såsom säkring eller något som lossnat. Men det är som sagt bara en magkänsla, leta systematiskt och förutsättningslöst.
  41. 2 points
    Så... tipset är att de inte skall skaffa en grind, utan anlägga en populär skärgårdskrog bredvid hamnen istället..?
  42. 2 points
    Jag kill-gissar nu... om man tänker sig att man bedriver en tillverkning av industriell skala så borde det gå fortare och därmed vara billigare att montera en sådan jämfört med en vanlig slangklämma.
  43. 2 points
    Såg att jag glömde ett ord i mitt inlägg.... Får väl hoppas att han inte sitter kvar där och försöker starta än idag.
  44. 2 points
    Det låter som ett sätt att lösa problemet symtomatiskt. Men det är ju bra att ha koll och diagnostisera som du beskriver. Men ok, jag har god erfarenhet av VDOs givare och instrument. Volvo-Penta använde i alla fall förr i tiden VDOs produkter men satte sitt eget namn på dessa. VDO har ju en instrumentserie för båtar, finns hos Båtaccenten med fler, något billigare är grejerna till bil, säljes av "rallyfirmorna" Dalhems brukar vara bra att handla av. Det kan vara så att givarna för bil är enpoliga, alltså jordade i motorblocket, och det kan även vara så att maringrejerna har egen isolerad jord, men det är inte självklart. VDO tillhör ju liksom inte alls lågprissegnmentet, men det är Tysk kvalitet (troligtvis Made in China, som allt annat) rakt igenom. En firma som dyker upp vid googling ar Trodo.se, dom verkar ha ett bra VDO-sortiment. Jag brukar leta upp VDO instrument och givare till mina gamla volkwagnar, då jag vill ha koll på oljetempen och oljetrycket, varav det ena stiger och det andra sjunker oroväckande då man kört dess slitna luftkylda boxermotorer hårt i motorvägsfart varma sommardagar. Även Biltema har instrument, både marina och till landsvägsfordon, som går att använda, det gäller ju inga precisionsmätningar, utan bara att ha koll på att tryck och temperatur håller sig inom rimliga gränser. Det brukar även finnas olika adaptrar, "Y-" eller "T-stycken så att man kan ansluta fler givare" Det finns även kombinerade givare för oljetrycksmätare samt oljetryckslampa. Billigare än VP. Det finns även givare för kylvattnet som man monterar på någon kylvattenslang, men det kanske inte funkar på båtmotor. (Jag använder en sond istället för oljesticka som mäter oljetemperaturen i sumpen, synnerligen effektivt på luftkylda motorer, kylvattentempmätare är ju där helt värdelösa...) Annars är ju en avgastempmätare effektiv, den varnar ju tidigt då avgaserna (tillsammans med utgående kylvatten) blir för varma, Vetus med fler har sådana för marint bruk.
  45. 2 points
    Jag tror du måste ta dig en funderare här, det känns inte rätt.. Personligen tror jag det är en överhängande risk att båten kommer bli kvar på land, delvis nedplockad, och du har givit upp pga brist på ork och pengar. Det vore synd. Se till att få båten användbar istället. Hade du varit en person som tycker att det är jätteskoj att mecka, plasta, snickra och måla - absolut, men efter att ha följt dig i den här tråden är min bild en helt annan.
  46. 2 points
    Den kanske aldrig har varit riktigt uppriktad, eller också är båten så mjuk att den trycks ihop när den står på kölen. Egentligen ska man ju rikta upp motorn i sjön, när den har legat i några dagar. Problemet är då att man måste svarva en kona som är någotsånär tät, att centrera axeln med, och sedan lyfta båten för att ta bort konan och montera axeltätningen. När man tittar på motorkuddarna ser det ut som att bädden inte är avsedd för den här motorn. Motorn är hissad så mycket det går på justerskruvarna, och ändå har man behövt palla under tassarna. Egentligen ska man skruva upp motorn så lite som möjligt med muttrarna. Grovinställningen ska göras med underlägg. Detta för att det ska bli rätt rörelse i gummikuddarna. Man ska inte tro att allt är rätt bara för att det är en seriebyggd båt. När man går runt på mässorna kan man få se riktiga skräckexempel.
  47. 2 points
    😚😉 Gröna prickens placering. Prickade linjen är typ mittmarkering av farled. Får inte återge större utsnitt utan medgivande från sjökortsleverantören, tror jag. Området ligger utanför Hydrographicas täckningsområde, som numer ingår i G3.
  48. 2 points
    Det finns några här på forumet som tror att de är guds gåva till folket men som är väldigt känsliga för kritik. För övrigt behöver man inte ha någon officiell utbildning i ämnet som diskuteras, det räcker med att man vet vad man talar om.
  49. 2 points
    Jag har lagat liknande skruvhål och efter ha provat olika metoder så har jag kommit fram till att det bästa är att klippa glasfiber till korta bitar och blanda det med polyester och trycka ner i hålet och låta det härda, sedan borra nya hål för skruvarna. Den reparationen har hållit i många år trots tung belastning.
  50. 2 points
    Neptun och Poseidon bryr väl sig inte nämnvärt. Men byt inte namn just idag, fredagen den trettonde! Krossa inga speglar på namnbytardagen och gå inte under någon stege. Svarta kattdjur, Felis domesticus eller vad dom kan ha för vetenskapligt namn bör undvikas i flera exemplar. Präster och diakoner liksom deras kontrahenter i den stora fjärrvärmecentralen bör även dom undvikas. Jag har en båttyp som heter Triton 29, efter inrådan på detta forum och med viss påverkan från en barnfilm från Disney, fick den namnet ”Ariel” (den lilla sjöjungfrun) det är fyndigt. Triton var Ariels farsa i den filmen. Bara du inte byter namn till ”Carpe Diem” det finns redan sjuhundafemtitvåtusen båtar med det namnet. På den tiden vi hade reg.nummer på våra båtar såg jag en båt som hette ”Second Wife” det var träffande, att den sedan hade det frivilliga reg.nummret FRU 02 gjorde inte saken sämre.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy