Jump to content
Sunday 29 May 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/29/2021 in all areas

  1. 11 points
    Hej Jag är ute på långsegling med en kanske lite annorlunda tanke än de flesta svenskar som seglar långt och länge. Jag tänkte skapa en tråd där jag kan skriva lite och svara på frågor o s v. Mest för min egen skull. Jag behöver öva på svenska språket. 😄 Jag skriver på telefonen så det blir nog inga långa anekdoter eller kåserier. Jag seglar en Najad 390, s/y Panacea. För närvarande sitter jag fast i Mindelo på Kap Verde med motorproblem. Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade. Jag har ingen tidsplan, ingen egentlig tanke på att segla hem igen. Jag försöker att hålla en budget så jag kan segla i tio år. Med lite jobb och inkomster kanske man kan hålla sig flytande, jag vet inte men jag tänker segla så länge ekonomi och hälsa tillåter. Jag lämnade Sverige i Augusti och har hittills kommit till Kap Verde. Jag räknar med knappt 5000nm hittills i år. Från Västervik via Kielkanalen, Nederländerna och sjöarna till Amsterdam, utmed franska kusten, över Biscaya till Spanien, vidare utmed ebriska halvön med tillhörande skräck för späckhuggare, Kanarieöarna, alla utom la palma p g a vulkanutbrottet, till Dakar, upp i Gambiafloden och nu på Kap Verde. En underbar resa med många strapatser. Mellan Lissabon och Praia, Kap Verde, var forummedlemmen @Mackey med hustru med i nio veckor. Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt. Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här. Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎 Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige.
  2. 10 points
    Hej igen! Först och främst vill jag bara tacka för allt engagemang som har visats, det skapar både trygghet och hoppfullhet att allt är möjligt. Det finns de som har varit med om ruskiga grejer på havet och har därför större respekt för det. Det finns även de pirater som utmanar detta rusk. Alla har vi en story och ett sätt att leva. Och oavsett om majoriteten har stämplat detta äventyr som dumdristigt (vilket jag förstår nu) så har era inlägg fått mig att känna en tillhörighet till båtlivet och då jag ägde inte ens en båt. Men vad är verdict då? Blev det någon båt? Ja, det blev det. Som någon skrev i tråden dök det upp en 68a med mitt namn på strax utanför Sotenäs. Båten är köpt, har fina segel och ligger redan i vattnet (sjösatt i år). Så nu blir det hemseglig från Malmön till Björlanda kile den 2 april ist. Kanske lite kallt, kanske inte lika långt, kanske helt perfekt. Som sagt har era inlägg varit väldigt informationsrika, "vräsiga" och roliga. Och tack till alla som hört av sig via PM som erbjudit seglingshjälp och båtplatser i NKP. Känns som ett väldigt bra forum och community det här. Nu ska jag gå in på blocket och köpa flytvästar. Håll utkik efter mig! båten heter Sinkadus. //Martin PS. Fortsätt gärna att skriv i tråden så att andra kan ta del av goda råd.
  3. 10 points
    Förstår om detta är ett känsligt ämne. Alla har rätt till sin åsikt, och att uttrycka den. MEN! Undvik att håna, hota och spotta. Håll er till ämnet med en vänlig ton så blir det bra! Har rensat tråden på det dummaste... Trevlig söndag och glöm inte att det är morsdag. Tack på förhand från ett soligt Göteborg! //stavhammar
  4. 9 points
    Hej! Köpte i somras en Maxi Fenix efter många år utan båt. Så fort den den kom upp på land så slet jag ut all el för det göra om med nya batterier, övervakning solcellsladdning osv. Men jag hittade ingen panel som föll mig i smaken och jag kunde inte hitta något på internet som direkt var menat för båt. Så jag börjad fila lite på en egen som passade mina behov och slutresultatet blev så här. Finns det andra som stött på samma problem?
  5. 9 points
    Just detta hände mig i Hunnebo förra sommaren. Jag gick in för att tömma septitanken dagtid då det låg en splitter ny blänkande Delta 54 förtöjd just framför tömningsstationen. Jag frågade "kapten" ombord om han tänkte lämna snart och fick till svar att han väntade på resten av besättningen som var iland och handlade. "Så du menar att jag skall ligga här ute och cirkla runt till dess att de kommer tillbaks?" frågade jag. Jag fick väl inget rakt svar på frågan men de skulle i vart fall snart vara tillbaks, typ efter "20 minuter eller så". "Men du, då gör vi så här, ligg du lugnt kvar så lägger jag till på utsidan dig och så drar jag skitslangen över ditt däck" svarade jag. Mindre än 3 minuter senare hade han lämnat kajen och jag kunde gå in och tömma. :-)
  6. 9 points
    Update - Nu är longblock utbytt, spridare bytta på båda motorerna. Allt fungerar bra, nya blocket inkört och fungerar fint. Här är lite fakta: https://olmarin.se/ Longblock och spridare (utbytes) inköpt på OL Marin (Pampas marina) Bra snabb leverans och support. Priserna ungefär som alla andra auktriserade Penta handlare. http://www.distansmarinmaskin.se/ och https://skargardensmarinmotor.se/om.html Utförde arbetet, lyft, flytt av delar, underhåll och återmontering. Helt fantastiska killar som verkligen är erfarna och känns trygga. Priser ink moms: 145 000:- Longblock 45 000:- Spridare (8 stycken då jag bytte på båda motorerna). 60 000:- Arbete inkl enklare reservdelar (slangar, ny oljesticka mm). 5 - 10 000:- övriga kostnader (traktorförare för motorlyft, hembyggt lyftok mm). Det svettigaste jobbet var faktiskt att ta ur golvet på akterdäck (då jag har en flybridge är det oftast byggt så man kan ta ur golvet vi motorbyte). Fint av tillverkaren, Galeon, att lägga teaken exakt så man kan skära mellan teakplattorna i nåtningen för att kunna lyfta golvet (inte en enda teak-bit blev skadad). Mitt smartaste beslut var nog att just ta ur golvet själv för att spara teaken. Alla marinor jag bett om offert på jobbet med motorbyte angav att de skulle riva ur teaken och med det kommer kostnad för att sätta dit ny teak. mvh Björn
  7. 8 points
    Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…
  8. 8 points
    Hej! I somras köpte jag en båt igen efter några års uppehåll. Fick den till ett bra pris, haken var att motorn, en gammal MD5a var svårstartad. Eftersom jag haft en svårtstartad MD7a en gång för 20 år sedan som jag fick att gå jättebra tänkte jag att det ska nog vara lätt fixat. "Plocka toppen, slipa om ventilerna, funkar inte det. Kolla kolvringarna, rensa spridaren, så kommer den att gå som ny igen......" Efter att jag köpt båten, plockat ner motorn, insåg jag fort att den var dödsdömd. Toppen hade rostat sönder i avgaskanalen, saltvattnet hade i sin tur droppat ner och rostat sönder avgasventil och ventilsätet. Ventilsätet måste smulats sönder av rosten, trillat ner i förbränningsrummet och hamrat sönder kolven. Spridaren var helt sönderrostat, gick att se rakt igenom den. Råvattenpumpen hade packboxarna flyttat sig så dom blockerade dräneringshålen och på så vis forcerat in vatten in i motoroljan. Kolven visade sig ha kolvringarna fastrostade i kolven, fastkilade och knäcktes när jag försökte ta ut dom. Kompressionen var så nära noll man kan komma. Situationen var... hopplös.. Jag hade gjort ett klipp av sällan skådat slag! Nåväl, eftersom jag har oändligt med tid och lust (obs! ironi) tänkte jag att jag ändå måste ge motorn en chans. Utan att gå in i detaljer bestämde jag mig för att göra ett försök att få motorn att starta i det skick som den var för att se att resten fungerade. S-drevet t.ex.. Köpte ny ventil, tydligen fungerade en ventil från Volvo B18 hjälpligt, rätt dimension på ventilskaftet men ventilskallen fick jag svarva ner till rätt dimension. Slipade brutalt in den rätt in i toppen med grov ventilslippasta och borrmaskin. Den skulle bara in. Den höll tätt till slut men det såg inte vackert ut. Nya kolvringar från samma motor, Volvo B18 hade också hyfsat rätt dimension, 84.14 mm. Svarvade om kolvringspåren för att få dessa att passa. Motorn startade med hjälp av lite startgas, det var trots allt kallt ute, nära 0:an. Backslag fungerade klanderfritt. Motorn lät bra förövrigt. Ut på blocket och leta delar. Fabriksny topp går att få, men likaså en begagnad. En vänlig själ i Stockholm visade sig ha en gammal MD5C liggandes men nu har jag ju en MD5A. Fick tag i topplock, cylinderfoder samt kolv. Prylarna var i gott skick. MD5C:ans kolv har samma diameter men annan höjd än den som MD5A har. 1mm högre kompressionshöjd. Det blev till att svarva ner kolven. Mätte även förbränningsrummet i kolven och efter att ha räknat på volymen får jag det till att jag ökat kompressionsförhållandet med ungefär 5% nu med 10% mindre squishband jämfört med original. Nu 16,9:1, orignal 16:1. Beräkningen är inte 100% korrekt men då jag inte ansträngt mig jättemycket för att ta fram volymen för förbränningsrummet. Kolven är från MD5C slår emot vevaxeln med när den går i botten så där måste den också modifieras om än väldigt lite. Gamla vs nya cylinderfodret. Originaltoppen. Orignaltoppen, någon ser ut att ha försökt svetsa dit ett nytt ventilsäte. 10 poäng för det försöket! Originalkolv, tusentals små kratrar efter rasat ventilsäte (misstänker jag). Original avgasventil. Provisorisk B18 ventil för att provköra motorn. Brutalt inslipas rätt in i toppen, ett desperat försök att försöka hålla den tät för några få minuters körglädje. Ny injektorspets. Omsvarvning av MD5C kolv. Alla delar ultraljudstvättade och monterade. Ny topp med nyfrästa ventilsäten. Maskinslipade ventiler. Ny termostat på 88 grader, tagen från bil men för hög höjd. Fick svarva ner termostaten från 44mm till 42mm för att passa samt tillverka en distans för att få plats med termostathuset. Monterad distans. Cirkulationspump, allting lite huller om buller ännu. Kontroll av det nya kylsystemet med hjälp av värmekamera. Motorn startar extremt lätt nu. Vid -3 grader C behöver man dra startmotorn några varv extra men den kommer igång relativt fort ändå. Ungefär kostnad för allting hittils: Topplock 2500kr Kolv: 500 Cylinderfoder: 500kr Termostat: 62kr (https://www.trodo.se/termostat-kylvatska-maxgear-67-0055) Cirkulationspump: 500kr 10 plattors plattvärmeväxlare: 320kr (https://www.amazon.se/gp/product/B002OQYEFU/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1) Expansionskärl: 165kr (12mm returledning, 19mm utgående https://www.trodo.se/expansionskarl-kylvatska-meyle-16-14-223-0000) Slangar: 3-400kr Spridarspetsar: ~355kr (DLLA150P33 Ebay: https://www.ebay.com/itm/154026700295) + frakt...
  9. 8 points
    Visste ni detta? Från Praktiskt Båtägande, Livet ombord
  10. 8 points
    Något att erbjuda den väna hustrun eller annan fager dam.😉
  11. 8 points
    Ryggstöd och ruta på plats.
  12. 8 points
    Båten är så gott som klar! Ska skruva fast förtöjningsprylarna när jag vet hur den ska ligga vid bryggan, dessa ska också blästras innan. Motorn har jag också provkört, ca 90min och allt funkar prima. Är väl inte mycket att orda om, slänger upp lite bilder och ses vi i norra Vättern så ropa gärna hej! Nedan kommer lite bilder på hur den såg ut innan och några dagar in i renoveringen. Här var jag lycklig och odödlig.. På lördag ska vi lägga i den, återkommer med rapport.
  13. 7 points
    Läs artikeln Båtliv här
  14. 7 points
    Som f d skadehandläggare kan jag säga två saker. 1: För att din båtgrannes ansvarsförsäkring ska ersätta måste din båtgranne ha varit oaktsam d v s att hen visste att det fanns en risk att hens båt kunde skada din mast. Om grannen inte hade anledning att tro att båten skulle falla så föreligger ingen oaktsamhet. Dessutom måste du kunna visa att grannen visste om det men underlåtit att åtgärda det. 2: Om det inte föreligger någon oaktsamhet från båtgrannen så är det din egen objektsförsäkring som gäller. Alltså. Vinden har orsakat skadan. En oförutsägbar olycka. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag. Dom har skyldighet att pröva den. Om du kan styrka att grannen har varit oaktsam exempelvis att du eller någon annan har påpekat att hens båt har varit otillräckligt uppallad och grannen har struntat i det kommer ditt försäkringsbolag att avböja skadan men eftersom du kan styrka oaktsamhet kommer din båtgrannes bolag att ersätta eftersom samma lag, skdeståndslagen, ligger till grund för regleringen och tolkas likadant av alla försäkringsbolag. Alltså…. Vem av er måste betala självrisken? Själva ersättningen blir densamma. Sakens värde i det ögonblick det förstördes eller förlorades. D v s vad en likadan mast i den åldern värderas till. Tyvärr blir det nog inte så många kronor. Av erfarenhet vet jag att mina svar i försäkrings-/skadeståndsfrågor inte brukar falla i god jord på MG. Man kan tycka mycket eller inte gilla svaret men juridik tycker inte och bryr sig inte om vad skadedrabbade ”gillar”. Jag har reglerat otaliga liknande skador. Många som har varit knivigare än denna. men snälla ni som går igång! Skumma skadeståndslagen på Notisum.se innan ni börjar med personangreppen mot mig! Det är den som ligger till grund för försäkringsbolagens bedömning.
  15. 7 points
    Så här i juletid har det alltid funnits en tråd där vi önskar varandra god jul. Så till er alla från mig önskas en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på er därute.
  16. 7 points
    Hur gick det på seglatsen kanske någon undrar..... Vi lämnade Gbg i augusti för att semester/ledighet skulle gå i lås för 3 månader i båten (plan B var att säga upp sig men det gick utan det wild-card'et). Det var blåsigt vid många tillfällen så ibland drabbades vi av hamnröta, vi undviker att segla när medelvind är över 10 m/s. Vi dagseglade "korta" distanser, inga nattseglingar, i tidvatten får man hela tiden ha koll på klockan och kolla vattendjup/vattenströmmar. Kändes ganska skönt att gå in i kanalerna i Nederländerna och slippa tänka på varierande vattendjup över tid...men under vår seglats fastnade vi i lera 3-4 ggr och rev ned trädgrenar (2 meter långar) som fastnade vid övre spridaren (vindmätare/Windex klarade sig). Min naiva tanke var att boka vinterförvaring inomhus under resans gång för målet var inte bestämt men det var naturligtvis försent på de "billiga" varven. En seglare i SXK Medelhav tipsade om ett varv öster om Amsterdam med prisnivå som Grefab ( 12 ksek för en 38 fotare). Eftersom vi har teakdäck (trots att specen på pensionärsbåt var utan teakdäck) behövde vi skydda det och kontaktade ett flertal kapellmakare som alla var fulltecknade. Till slut fick jag kontakt med en som kunde tillverka en vintertäckning med leverans runt nyår. Tanken är att det skall skydda mot regn, snö och sol under kommande vintrar/somrar. Nästa säsong skall vi ta oss ned längs Biscaya kusten och letar nu vinterhamn för 2022/2023 i La Rochelle området, troligen upp i någon flod mtp vindskydd och pris. C19 reglerna i DK, GER och NL var alla "hårdare" än i Sverige men det är inte svårt, ibland fick man checka in i Luca appen för smittspårning och ibland visa Covid beviset. Munskydd var standard inomhus och på kollektiva färdmedel. Under resan har vi träffat på så många underbara människor, de flesta är pratsamma och berättar gärna om olika tips på saker att göra eller hamnar som är trevliga sedan finns det förstås en och annan "tystlåten seglare". I april blir det en bilresa ToR till vintervarvet för båtfixande, höja vattenlinjen och installera LFP på ett säkert sätt. Halva glädjen är att planera och den andra är genomförandet. Det är inga problem att vara ledig 3 månader, tiden bara rusar iväg, i synnerhet när man har en 20 år gammal båt där det ena efter det andra ger upp 🙂
  17. 7 points
    Dyrt är något som kostar mer än vad man får tillbaka enligt mig Så visst kostar båten pengar men inget annat ger mig så mycket upplevelser, vila och återhämtning som när jag är ute. Sen finns det tyvärr även tillfällen då den kan orsaka oerhörd frustration, men det bortser jag ifrån så som med alla andra tråkigheter i livet. Man minns det som är roligt 😄
  18. 7 points
    Segelbåten till vänster fick jag hämta med gummibåt igår (coronabåt). Detta unga par tappade motorn strax utanför Arkösund och gick på grund. Blöta och kalla var dom. Men helt överlyckliga när jag erbjöd en byggfläkt då värmare inte fungerar i deras båt. Vi har även lånat ut en 6 Hk så dom kan ta sig hem idag till Stockholm. Nästa vecka kommer dom ner med bil till Nyköping för att lämna tillbaka motorn som hör till klubben.
  19. 7 points
    Samma sak kan man fråga sig i nya bilar. Jag anser att man som förare ALDRIG ska behöva titta ner på reglagen för att ändra t ex temperaturinställning, fläktstyrka, starta eller stänga av radion, m m. På äldre bilar är det tydliga, taktila reglage som man kan lära sig i "muskelminnet" och sen hantera oproblematiskt. På nyare bilar blir mer och mer styrt via pekskärmar, där man som användare inte får nån taktil återkoppling, och alltså MÅSTE titta bort för att hantera. Helt förkastligt! En skärm är helt ok, men inställningarna där ska bara vara sånt man normalt inte behöver ändra under färd. T ex preferenser för hur backsensorerna ska fungera, balans/bas/diskant och kanalprogrammering i radion, och annat av det slaget. Allt annat ska vara mekaniska vrid/dragreglage eller knappar, med tydlig gruppering och tydligt skilda former för saker som inte hör samman.
  20. 7 points
    Eller så skiter man i det otrevliga bemötandet och lägger sig där ändå. Sedan kan man ju visa att man är naturist och då klär av sig och badar näck framför dom. Tids nog är det nog dom som flyttar sig först.😂
  21. 7 points
    Själv har jag solpaneler som laddar bra i alla hamnar. Tänk på det, när du ligger och stinker ner gästhamnen med din diesel för att du är för snål. 🙂
  22. 6 points
    Allt nermonterat och ihop igen men koppling mot backslag vriden 180gr. Nu i sjön funkar ua. Tack för all hjälp. Mvh Per
  23. 6 points
    Jag har ägnat en del tid åt att sätta mig in i problematiken med litiumbatterier i båtar eftersom jag konstruerat ett eget system för detta, och även skrivit delar av "standarden" Båtar - Litiumjonbatterier (ISO/TS 23625:2021). Har försökt att sammanfatta det viktigaste jag lärt mig här: http://www.hlpdata.se/images/LFP summary_se.pdf Har även skrivit lite mer detaljer om problemet med laddning av litiumbatterier direkt från generatorn här: http://www.hlpdata.se/images/generator.pdf Så jag skulle rekommendera trådskaparen att läsa på lite mer och från lite fler källor, tex: https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/ innan du bestämmer dig för en lösning.
  24. 6 points
    Ps glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker. Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk! Stort tack till alla igen nu 2022 ! Guzztav
  25. 6 points
    Jag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling? Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager? 15 dagsetapper är 15 dagsetapper. Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet” Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre. Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land! Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!! Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips. Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont skulle jag däremot absolut kunna tänka mig. Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det. Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder. Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar. I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland. Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut. Å tametusan! Alla tre lever än i dag! Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s. Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag! Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.
  26. 6 points
    Titta på konstruktionen först innan den döms ut! Visst ser det katastrofalt ut med blött distansmaterial, det hade varit bättre om det varit torrt och haft god vidhäftning till balkarna. Men... I ett stort plant däck/durk/motsvarande stor plan yta hade jag hållit med - ta bort och plasta dit nytt distansmaterial. I en balk kan det vara annorlunda. Varför finns distansmaterialet där? Har det bara vari en invändig form när balkarna plastades? Är balkarna tillräckligt breda och höga för att ge erforderlig styrka? Ett hål i en balk måste inte med nödvändighet innebära en försvagning. Titta på balkarna i flygplansvingar. Där finns massvis av hål i balkarna för att konstruktionen ska bli lättare. Det kan åstadkommas utan att balken blir svagare. Nu är det inte den sortens hål här för att lätta konstruktion i dessa balkar men principen för styrkan runt ett hål är densamma. Om balkarna har tillräcklig styrka genom sin glasfiberlaminatkonstruktion (bredd, höjd, laminattjocklek, vidhäftning) så är det blöta distansmaterialet inget hållfasthetsproblem. Blöta som står kvar inne i en balk kan orsaka frostsprängning under vintern om det inte dräneras eller torkas ur före vintern. Det kan på sikt ge hållfasthetsproblem genom att balken släpper från sin infästning. Det problemet kan avhjälpas genom att ta upp fler dräneringshål för att bli av med vattnet. Sen kan det kännas bra att bli av med blött distansmaterial och snygga till konstruktionen. Men fundera först på behovet. Tillvägagångssättet med insexnyckel och dammsugare kommer att fungera. Om du ska plasta igen genomföringarna så måste du först se till att allt material är borta eller uttorkat innan du stänger balken. Annars återkommer problemet med eventuell frostsprängning.
  27. 6 points
    Då det gäller svenska regeringen så kommer skatten i vanlig ordning utformas lite udda Seglare bör beskattas högre då de konsumerar mindre(smiter undan) bränsle än motorbåtar Att de sen skattar på segel mm och inte spyr ut avgaser i samma mängd är inte relevant(relevans tas inte hänsyn till i svensk sittande regering och invandringen ska betalas som nämnts ) Då MP är med på ett hörn så skall skatten också beräknas på båtens deplacement Trycker båten undan mer vatten så störs mer fiskar och ska således också betala därefter Enligt MP så skall även en trängselskatt finnas med så klart Under industrisemestern när det är extra mycket båtar så blir det mer vatten som trycks undan och stör fisklivet och detta skall det betalas extra för(utomskärs undantaget om båten inte framförs nära andra båtar) Givetvis innefattas också helger mellan första Juni och sista Augusti De allra rikaste ska självklart inte omfattas av något av ovanstående
  28. 6 points
    Det är redan gjort - havskatt...
  29. 6 points
    Jag är fortfarande ute, fast inne, I en marina. Har fastnat lite p g a motorproblem så det tar ett tag till. Det är helt ok att fastna här i Mindelo. Kvinnorna är vackra, folket är varma och trevliga och klimatet är alldeles utmärkt! Har t o m hittat lite bra restauranger. Ett tips är att köpa Micke Vestins senaste guidebok om Sao Vicente för den som är nyfiken. Min båt syns t o m på omslaget. 😎
  30. 6 points
    Jag bidrar med en klassiker... Hur många forummedlemmar krävs det för att byta ett oljefilter? 1 för att byta oljefiltret och posta att det blivit utbytt. 14 som delar liknande erfarenheter av att byta oljefilter och ger förslag på hur oljefilter skulle kunna bytas på andra sätt. 7 som varnar för farorna med att byta oljefilter. 10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man byter oljefilter. 5 som anmärker på språkpoliserna. 3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna. 6 som argumenterar om det heter ”olje filter” eller ”oljefilter” och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första. 2 yrkesmän som arbetat i oljefiltersindustrin och menar att den korrekta benämningen är ”lubrikationsfilter”. 15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med oljefilter och att ”smörjfilter” är det korrekta uttrycket. 19 som postar att det här forumet inte behandlar byte av oljefilter och ber moderatorn flytta tråden till ett oljefiltersforum. 11 som försvarar att tråden är på detta forum därför att vi alla använder oss av oljefilter och att det därför är en relevant diskussion. 36 som debatterar vilken utbytesmetod som är bäst, var man köper de bästa oljefilterna, vilket oljefiltersmärke som är bäst och vilket som är sämst. 7 som postar länkar till siter där man kan se olika typer av oljefilter som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut. 4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar. 3 som från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om oljefilter. 13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver ”Jag håller med…”. 5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling. 4 som skriver ”Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?”. 2 som länkar till den föregående diskussionen om att byta oljefilter. 13 som skriver ”Gör en Googlesökning på byte av oljefilter innan ni postar inlägg om hur man byter oljefilter!”. 1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.
  31. 6 points
    Man kan ju välja en handlare utanför den stora sfären som t.ex Viking Yachting i Göteborg som efter vad jag vet, inte har med de övriga handlarna att göra. Just nu har de en Raymarine Axiom +9 som ligger 700kr under Seasea’s ”kampanjpris” Och jag har ingen koppling till Viking Yachting eller ekonomisk vinst i att skriva detta inlägg. olssonsfiske är en annan handlare som kanske inte syns så ofta i reklamen som de stora i branschen men som brukar ha bra pris på elektronik. Där jag har handlat bl.a givare till min Simrad.
  32. 6 points
  33. 6 points
    Skruvade ihop motorn idag och provstartade, till min förvåning startade motorn och verkar gå bra. Nu blir det att montera resten av prylarna samt svetsa dit en ny skäddare under propellern så får man ju hoppas att det inte tar lika hårt nästa gång hehe
  34. 6 points
    Putsade upp originalfärgen så gott det gick och byggde ett motorfäste av lite skrot, motorn är på 3kW (peakar på det dubbla) Vips hade jag en motor snyggare än en Torqeedo till en bråkdel av priset. 😀
  35. 6 points
    SXK har via vetenskapliga metoder bevisat att kopparhalterna i vattnet i t.o.m. täta marinor ligger under alla hygieniska gränsvärden. https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-miljö/Avsluta-koppardiskussion.pdf Rapporten från IVL (som då hette Institutet för Vatten och Luftvård) förelåg innan Kemikalieinspektionen började sin kopparkamp: Koppar i fritt vatten omvandlas omgående till "biologist essentiella spårämnen", alltså nödvändiga ämnen för en sund biologi. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf Straxt efter Kemikalieinspektionen likt Don Quijote gick till storms mot koppar i antifouling publicerade Rapport nyheten att åkermarken i Skaraborg hade minskande skördar på grund av FÖR LÅGA halter av de "biologiskt essentiella" spårämnena med koppar i. (Länken numera borttagen) Kemikalieinspektionen baserar sitt ställningstagande på labbförsök i slutna bägare. Genom höga, långvariga skrik som hörsammats och spridits av den gröna journalistkåren har man lyckats förmedla sin icke relevanta eller faktabaserade syn så allmänhet och lagstiftare tror på den. Detta är inte fallet i länder med faktabaserade uppfattningar.
  36. 6 points
    Det kan bli jättetokigt; har varit nära att krocka med en båt som jag skulle gå klar akter om med en bra marginal, men som helt plötsligt började "väja" trots att han skulle hålla kurs enligt alla regler, detta eftersom han fick panik och gjorde som ovan. Hur vet jag det - jo, det var min kompis som satt i båten 🙂 Bäst är alltså att man lär sig vilka regler som gäller, och följer dem. Kan man inte reglerna, stanna på land.
  37. 6 points
    Vi ligger i Doca do Alcântara I Lissabon tillsammans med Gaidini, men kan inte direkt rekommendera hamnen. Det bullrar från 25 april-bron och från flygplanen som landar i Lissabon och dessutom är det en rätt trist omgivning. På plussidan så är det lätt att ta sig härifrån med spårvagn eller buss och så är det 25°C och sol.
  38. 6 points
    I egenskap av skyddsombud på min arbetsplats så tycker jag att det ser helt ok ut i båda fallen, jag är även aktieägare i Fonus och i ett stenhuggeri....😆
  39. 6 points
    Nu har jag äntligen fått tillbaka båten. Det visade sig att det inte fanns några reservdelar och inte tänkte dom tillverka några nya heller! Till all lycka så lyckades varvet hitta ett begagnat backslag som dom plockade delar från, så - slutet gott, allting gott!
  40. 6 points
    Vid en tredskodom ska man inte ropa hej för tidigt eftersom svarande kan begära återvinning varpå målet kan fortsätter där det avslutades. Nu är det lite oklart för mig vem som är svarande, men som det verkar är det Xxx båtklubb. Frågan är hur kommunen ställer sig till domen. Varför skulle kommunen plötsligt acceptera att båtar med miljöstörande TBT sjösätts och brukas i en djup och känslig havsvik med låg vattenomsättning?
  41. 6 points
    Hej Så lite skillnad vart det på motorn från det jag börja, jag har även bytt impeller , det hade inte behövts för den gamla var jättefin. kvar är nya tändstift byta olja i underhuset, fixa lite i motorn samt fixa startmotorn. Så det börjar närma sig en provstart. sen kan man ju tycka att jag skulle startat motorn före lack, men lusten att lacka upp motorn gick före. //Mathias
  42. 6 points
    I eftermiddag så går jag och min fru ut till någon lämplig naturhamn för att fira 15 år bröllopsdag! Tänkte ligga ute tills söndag, lördag intar vi Broken för kräftskiva 😋
  43. 6 points
    Det är med ankarspel som med en äkta make/maka. Man klarar sig utan men när man väl haft en så vill man inte missta det. /B
  44. 6 points
    På vår båt är grundregeln "inte förtöjd - flytväst på". Kan visserligen tummas på om båten bara skall flyttas inom hamnområdet (till tankning eller toatömningsstationen), men utanför pirarmarna är det i allmänhet alltid flytväst på. Något tillfälligt undantag om man är inne i båten/kojen, går på toa o.s.v. Men utanför "inne i båten" ute på vattnet känner jag mig lika olustig till mods utan flytväst som om jag kör bil utan bälte. Håller dock med om uppblåsbara flytvästar - det är nästan ett måste om det inte skall bli för obekvämt. I synnerhet typen "seglarväst" kan ju bli olidligt varma.
  45. 6 points
    Hej Sedan vi höll på att bli överkörda av en stor båt, 40 fot eller mer i ca 25 kn bär vi alltid en kontrollerad uppblåsbar väst. Ungefär som säkerhetsbältet, jag kan inte tänka mig att köra utan trots att jag kört bil i över 50 år och aldrig haft användning av det. Hälsningar Ove
  46. 6 points
    Lite som att inte stoppa in ”den enögda byxormen” i brallorna efter man varit på toa. Onödigt arbete, man skall ju på toa snart igen liksom. 🙂
  47. 6 points
    Du skojar väl eller försöker du att provocera oss? Här finns en oskriven regel som du bryter mot, fendrar eller fendertar som hänger ute under gång eller segling signalerar kanske olika budskap till omgivningen, ”här är en som inte bryr sig, som skiter i allt, nen det skiter han i”, ”här seglar en person med alzheimers demessjukdom”, ”kom och köp korv!” Möjligen kan man ha fendertarna hängandes ute under gång i kanaler mellan slussarna, annars skall dom hängas ut vid inlöpet i hamn och tas in under utlöpet.
  48. 6 points
    Midsommar här innebar fortsatt pillande med nya båten, men det var HELT självvalt 🙂. Peke just plastat och på plats (men utan Flexiteek, då leveranstiden gör att det blir först i höst). Inbyggd stege, mysljus och strålkastare. Hann få dit bordet på akterdäck (vitlaserad ek, byggt av hyllplan från Biltema) och handdukshängare i pentryt också, så nu kan vi snart börja använda båten....
  49. 6 points
    Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden. Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut. Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage. Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss. Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.
  50. 6 points
    Hej Vi har i SXK Västkustkretsen sedan 2016 monterat säkring och servat ca 2600 västar. Någonstans mellan 5 och 10% hade inte fungerat, nästan alla på grund av urskruvad eller lös gaspatron. För den som har en väst utan säkring och inte kan få en sådan monterad nu är det viktigt att öppna västen ofta och känna efter att gaspatronen sitter fast. Vi har spelat in en film där vi visar hur man själv gör service på sin väst. Under "montering av säkring" finns länken till filmen. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy