Jump to content
Sunday 09 August 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/09/2019 in all areas

  1. 11 points
    Har nu vid 2 tillfällen bara i år noterat folk som inte kan uppföra sig i skärgården. Nu senast kom vi först till en naturhamn och tillbaks efter en promenad på ön ser vi på håll att vi fått grannar. När vi närmar oss vår och grannens båt ser vi att en man sitter och skiter nästan helt öppet ca 20 meter från våra båtar-det fanns hur mycket skog och stenar att dölja sig och skiten under. Vi ser också att antal toapapper efter kvinnornas kissande ökar under dagen. Även om man kanske är ovan vid båtliv så hör det normalt hyfs även på landbacken att man inte skräpar ner. Frugan viker i hop sina kisspapper och stoppar i fickan och slänger i soppåsen på båten. Jag plockade på morgonen därpå i hop deras kisspapper och lite skräp, dock ej mannens skitpapper och knöt soppåsen med deras skräp runt deras förtöjningslina innan vi kastade loss, de låg och sov fast klockan var 9.30. Jag blir arg och ledsen när folk skräpar ner i vår underbara skärgård.
  2. 10 points
    Har ett Instagram konto, rensahelahavet. Varje dag/gång vi är ute så tar vi med oss sopor från diverse öar. Slänger och sortera i hemmahamn. Läggs upp på Instagram. Jag blir så ledsen när man ser hur idioter bara lämnar skräp efter sig, mycket spolas upp såklart, men jag och min fru samt kompisar hjälper våran natur så gott det går.
  3. 9 points
    Jag har en Volvo Penta 2003 (VP 2003) i min båt. Under midsommarhelgen började motorn plötsligt avge ett chippande ljud. Det var osäkert varifrån det kom. Jag höll handen över alla spridare och kände hur det kom en luftpuff vid den aktre spridaren. Men inget bränsleläckage. För att försöka se bättre varifrån puffen kom tog jag såpvatten och penslade runt spridaren. Då kom det en kaskad av såpvatten vid foten av spridaren, där den stack upp över topplocket. Ett mycket allvarligt fel som måste åtgärdas omgående. Helt otänkbart att köra omkring med motorn på detta sätt. Problemet är att jag aldrig har sett en spridare och var totalt okunnig om hur det fungerar. Volvos verkstadshandbok visade sig vara totalt värdelös. Hur man får loss spridaren nämndes inte ens trots att detta är ett helt kapitel för sig! På nätet kunde man läsa att den kunde sitta som berg och att den t.o.m. kunde gå av på mitten när man försökte dra ut den. Att få loss spridaren var ett stort bekymmer eftersom jag inte visste hur den satt fast i topplocket. Var den iskruvad med gängor eller endast istoppad? Det visade sig att den endast var istoppad! Hur nu detta kan vara möjligt när det skall sluta tätt. Förklaringen kommer nedan! Det man fick veta i verkstadshandboken var hur man bytte spridarhylsa (läs mer nedan) och vilka specialverktyg som behövdes. Helt värdelöst! Jag ägnade dagar åt att på nätet försöka läsa mig till om vad det kan vara för problem, hur man åtgärdar det och om det överhuvudtaget var något att ge sig på själv. Ringde flera varv som talade om att först i september kunde de titta på båten! Tittade även på Youtube och fick klart för mig att det var en större reparation sannolikt inkluderande att ta av topplocket. Specialverktyg från Volvo á 2000 kr mm. För att göra en lång historia kort så vill jag här dela med mig av mina erfarenheter och om hur jag löste problemet. Detta som ett speciellt tack även till Maringuiden utan vars Forum jag inte hade lyckats med detta jobb. Läckande spridare är inget unikt problem som uppstår genom vanskötsel utan det får tillskrivas tidens tand. Jag fick mycket kunskap här i detta forum och vill återgälda det till andra som råkar ut för samma problem. Motorn går nu klockrent som en symaskin och jag behövde inte ta av topplocket! Kostnaden blev 639 kr + en veckas huvudbry. Du behöver en momentnyckel också för att dra bultarna på ventilkåpan samt muttern till oket som håller spridaren på plats. Båda dras med 20 nm. Hela jobbet kunde ha kostat 10.000 kr eller mer + en förstörd semester utan båt. Det intressanta är att det är i princip likartat på all dieslar. Bränsletillförseln till cylindrarna på en motor kan ske antingen genom en förgasare eller genom spridare. Även bensinmotorer har spridare numera. Dieslarna använder spridare. En spridare är en cylindrisk metalldel. Den kan vara 17 mm i diameter och ca. 200 mm lång. Så här ser den ut på VP 2003 I spetsen på spridaren sitter ett munstycke med små hål som fördelar bränslet till en dimma. Spridaren sitter i ett hål på topplocket och är nedsänkt i en spridarhylsa i koppar, som är mjuk. Längst ner i hylsan, som kan vara plan i botten, som i detta fall, finns ett hål och hylsan fortsätter med en rund pip som kan vara ca. 20 mm lång. Se bild. genom denna pip går spridarens nedre del med munstycket. Observera att det inte finns några som helst packningar eller O-ringar någonstans på spridaren till VP 2003, som skall täta förbindelsen mellan spridaren och spridarhylsan! Det är endast den mjuka kopparen som tätar genom att forma sig efter spridaren genom trycket från spridaroket (se nedan) när man drar åt muttern på pinnbulten som spridaroket sitter på. Detta är en hylsa till VP 2003. Spridarna är förbundna med en bränsleledning och har till uppgift att genom en puff omvandla bränslet genom munstycken till en dimma som sprutas direkt ner i cylindern. På en diesel har man ju inga tändstift, men genom kompressionen som bildas när kolven går upp mot toppen så antänds dimman och genom explosionen så pressas kolven ner för att få en ny bränslepuff när den kommer upp igen osv. En sådan rörelse kallas för cykel och vid varje cykel kommer en bränslepuff. O-ringen på bilden skall enligt verkstadshandboken sitta mellan hylsan och topplocket. Men det behövde jag ju inte bekymra mig för eftersom jag aldrig behövde byta hylsa. Steg 1 Tag loss ventilkåpan så att Du kommer åt alla skruvar som håller fast bränsleledningarna mot spridarna. Ta bort kåpan (tre skruvar på toppen). Under varje skruv sitter en plattbricka, en gummipackning och en rostfri cylinder. Lyft bulten försiktigt och luta den samtidigt åt sidan så får Du med Dig den rostfria cylindern (storlek som en liten hylsnyckel) också. Lyft av ventikåpan. Ta loss bränsleledningarna. Nu ser det ut som på bilden... Här ser Du den aktre spridaren med oket som håller den på plats i topplocket. Problemet är bara att oket sitter på en pinnbult och att det inte går att lyfta bort oket. Det går inte heller att ta spjärn mot oket och bända för att på det sättet försöka bända upp spridaren. OBS! Oket kostar en tusenlapp om Du skadar det! Lösning: tag en polygrip och skruva ur pinnbulten istället! Tag sedan bort oket. Oket gränslar över två paralella plana ytor. Tag en fast nyckel 10-an och vicka försiktigt fram och tillbaka. Har Du tur så ger spridaren efter med en gång. Tag en svetstång och kläm åt runt spridarhuvudet (det är av stål) men akta fästet för bränsleledningen. En svetstång är att rekommendera därför att Du kan ställa in och låsa trycket som Du griper med. Fortsätt vickandet samtidigt som Du drar uppåt. Nu lossnar spridaren och Du kan dra den rakt uppåt. Men! Kolla så att inte hylsan följer med upp! Då rinner kylvatten ner i cylindern! I så fall måste Du tappa av kylvattnet först!!! Glöm inte att stänga genomföringen till kylvattnet. Det finns ingen styrning annat än de släta väggarna i spridarhylsan så Du kan snurra den runt om Du vill. Studera spridaren och även hålet i spridarhylsan. Tag en tuss med stålull och putsa spridaren ren. Men akta spridarspetsen med de fina munstycket så att Du inte täpper till eller skadar de små hålen. Spridarhylsan skall Du vara extra försiktig med. Det är mjuk koppar. Det märkliga är att om Du provar att stoppa ner spridaren när Du putsat den, så glappar den i sidled! Då trodde jag att det var kört. Men icke! Det skall vara så. Den enda tätningen är i botten av hylsan och där måste det vara absolut rent!!! Inga repor eller korrosion accepteras. Eftersom spridaren läckte så var det där jag hade mitt problem. Det fanns en del gegga och även korrossion på den plana ytan i botten av hylsan. Om man kör med motorn när det ser ut så här så blir det förmodligen värre och värre, så att allt beckar igen. Nu finns det två alternativ a) att byta hylsa b) att få den plana ytan på hylsan ren och plan och detsamma för nederdelen av spridaren som ligger an mot hylsans plana yta. a) För att byta hylsa måste man ha specialverktyg från Volvo för ca. 2000 kr. Har man tur så går det att dra ut hylsan med det ena verktyget, utan att ta bort topplocket. Annars måste det av. En ny hylsa sätter man dit med ett andra specialverktyg som är koniskt nedtill och pressar hylsans spets mot topplocket. VARNING! Om Du tänker ta bort hylsan, så måste Du tappa av vattnet i kylsystemet! Annars rinner kylvatten ner i cylindern!!! b) Det finns ett specialverktyg hos Biltema, en fräs (639 kr), som Du driver runt försiktigt för hand och hyvlar på så sätt av ytan tills att den är helt slät utan skavanker. Det blir några ytterst små metallpartiklar (små korn. inga spån) som lossar. Någon liten partikel ramlar säkert ner i hålet där spridarspetsen skall sitta och hamnar på kolven. Men det är ytterst lite och det är mjuk koppar. Du minimerar antalet korn genom att ta en dammsugare och ansluta en plastslang som Du sticker mer i hylsan och suger då och då. Speciellt viktigt är när Du drar runt fräsen de första varven, då det är fler orenheter som skrapas loss än senare. I mitt fall handlade det om ca. 30 varv totalt med fräsen. Sedan var det blankt och fint i botten på hylsan. Hylsans väggar var inte så viktigt eftersom de inte har någon tätande funktion. Fräsverktygssats Biltema. Det står att verktyget passar alla dieselmotorer av Common Rail-typ. Men VP 3000 är inte av denna typ och verktyget passar utmärkt! Det finns ett fräsverktyg nr. 17 med runt huvud och ett med plant. Du väljer naturligtvis det plana. Det hela är ett mycket lätt jobb om Du följer ovanstående beskrivning. Önskar Dig en skön båtsäsong!
  4. 9 points
  5. 8 points
    Vill bara slå ett slag för det enkla som inte behöver betyda dyrt. Gick ju på båtmässan och kikade på båtar och tillbehör som alla andra gör. På jolleavdelningen såg jag en intressant liten båt som heter Weta trimaran, denna betingar dock ett pris på 150,000:- vilket inte ligger i kategorin billigt i denna storleksklassen på båt som då är 4,5 meter lång/kort. Började därefter söka begagnat på Blocket och fann till slut ett intressant objekt för 10,500:- som tilltalade mig starkt. Båten heter Supernova och konstruerades av en dansk vid namn Ib Pors Nielsen. Han var tidigare pilot inom SAS och hade ett starkt seglingsintresse på sin fritid. Han konstruerade flera typer där den största var på 30 fot och hette Fleuret. Den var till nöds övernattningsbar och trailerbar med sin specialvagn för ändamålet. Tillbaka till min båt då som hade legat i en trädgård under en gran i över två år så den var grön av mossa och barr och såg väl mest ut som nåt som kunde förpassas till en container. Men köpet genomfördes på plats och den hämtades efter ett par dagar med en skåpbil. Väl hemma fick den ligga tills det blev något varmare i luften för att kunna göra någon kraftigare rengöring. Under all smuts låg där en liten jolle med tre skrov som såg ut att vilja komma ut på vattnet igen för att ge seglingsglädje till någon (mig). Vid genomgång av alla delar såg det ut att fattas ett antal låsklips som då behövs för att låsa fast skroven mot den trampolin som sammanbinder skroven till att bli en farkost på 3,2 meters bredd. Vid en noggrannare kontroll kunde jag finna nio av tio låsbleck så endast ett fick tillverkas för att kunna sätta ihop jollen. Sedan har alla linor och fall bytts ut till modernare material, även de krängband som satt på trampolinen byttes ut och så även de block som var så slitna att de ändå skulle ställt till med problem eller haveri. Nu är då jollen färdig och den första testseglingen är avklarad med gott resultat. Vid en medelvind på runt 5,5 m/sek så toppade båten 8,7 knop vilket ändå får ses med gamla originalsegel från tidigt 80-tal som helt okej i sammanhanget. Nya segel har jag fått några olika offerter på så beslut om vem som får sy upp tas under hösten. Men prisskillnad mellan 9300:- och 15,500:- för samma dukkvalitet gör ju valet ganska enkelt. Och då pratar vi om enkla segel i Dacron och inga extrema dukar eller laminatsegel även om de kanske skulle kunna ge nån halv knop till. Sommarens utmaning kommer att bli lite äventyrliga utflykter med båten på en specialbyggd vagn som just nu är under ombyggnad från att ha varit en husvagn till att bli en vagn som passar denna jollen perfekt men ändå går att använda för andra transporter till nöds. Som motor när vinden dör ut och man behöver ta sig hemåt hamnen eller är ute på okända vatten och man inte kan eller vågar susa in i en gästhamn med fulla segel i tio knop så valde jag den handvevade något udda skapelsen som går under namnet ”Free Wheeling” som enkelt hängs över det fäste jag tillverkade just för detta ändamålet. Man ska under ganska lugna förhållanden kunna komma upp i farter runt 3-4 knop om man ser de filmer på Youtube som finns där om man söker. Lägger här upp några bilder på jollen så länge.
  6. 8 points
    "Lyssna på forskarna" = dravel..?
  7. 8 points
    Lite enklare att bli med en fb grupp. Det har gjort att fler landkrabbor hittat dit och svaren är därefter, 120 svar varav 1 är halvrätt. Sen saknas olika inriktningar så allt är blandat i en enda lång lista. Som dessutom blandas som fb själv vill. Sen kommer det in lite spam och en säljes Volvo 240 mitt i allt. Admin tar ofta 24 timmar på sig att rensa bort allt opassande
  8. 8 points
    Jag har följt debatten som Greta skapat på en del sociala medier och det saknas verkligen inte bottennapp. Verkar vanligtvis vara griniga gubbar som fäller kommentarer som "Hur skall hon ta sig dit då, på cykel kanske, hehe..", "Den där jackan hon har innehåller säkert mikroplaster", " Hon skall fan inte röra min Volvo och min jävla falukorv", " Det är väl hennes jävla föräldrar som styr egentligen" Osv.. Jorgen01 har faktiskt nått den ultimata botten med sin fundering. Eller så har han bara ett märkligt intresse för kiss och bajs. Rent juridiskt sett så befinner sig båten på internationellt vatten hela resan så det är faktiskt lagligt att tömma latrinen i sjön. Den lilla besättningens latrin är bokstavligen en droppe i Atlanten. I Östersjön som sedan länge har varit i dåligt skick är det en annan sak.. Vad vet för övrigt Jorge1 själv om hur hans utsläpp under dagens lopp tagits om hand? Bryr han sig det minsta om det? Sköt om din egen renlevnad innan du börjar mobba andra för deras försök att göra åtminstone någonting.. Att ta någonting till det extrema brukar ofta ha ett tragiskt slut, om det så gäller politik, religion, moppetrimning eller ekologi. Att peka finger på de som försöker göra någonting åt de problem som faktiskt finns och kräva att de tar allting till det extrema utan att man själv gör någonting alls åt saken visar egentligen bara hur eländig man är själv Folk får tycka vad de vill om Greta och hennes kamp men jag tycker hon sätter fingret på en massa ömma punkter. Hon får dessutom klä skott för all miljölagstiftning, saker hon inte någonsin haft eller kommer att ha något personligt inflytande och ansvar över. Därav kommer det respons som den här ovan. Jag är full av beundran över hennes beslut att korsa Atlanten med den båten. Det är ingen söndagssegling mellan fullservicehamnarna i Stockholms skärgård precis. Den resan över Atlanten gör henne till mera sjöbjörn än de flesta på det här forumet och det retar tydligen vissa...
  9. 8 points
    Jag har en burk stay afloat ombord. Det funkar jättebra. Båten har inte sjunkit en enda gång fast jag inte ens öppnat burken! 😀
  10. 7 points
    Hej! Jag kom på mig själv med att ha missat att återrapportera vad som hänt och hur det gått i flera av "mina" trådar. Nu är det gjort. Jag vill passa på att skicka en önskan till alla att försöka återkoppla så att vi som följt en tråd av eget intresse i frågan - eller lämnat synpunkter, tips och råd - får lite återkoppling. Det är lätt att glömma vilket jag själv är ett tydligt bevis på. Hälsn. Mackey
  11. 7 points
    Har du inte hört talas om det marina uttrycket "Skepp o Hoj"
  12. 7 points
    Det är väldigt märkligt, denna typ av diskussion borde vara död. Det är inte längre accepterat att vara berusad på sjön längre, det kan man till stor del tacka lagen för. Det har skett en förändring av värderingar. jag själv är en del av den. När lagen kom tyckte jag den var nonsens. Några öl skulle jag självklart få dricka tyckte jag. Lika så många i bekantskapen. Ta båten till någon fest, grilla, bada och dricka öl. Idag finns det inte på kartan att köra båt berusad eller ha med folk ombord som är berusade. Förr var det starköl som gällde, nu ser man allt oftare både alkoholfria och folköl i gästhamnar. Lika så i naturhamnar. Man vill ju kunna flytta båten utifall att... och köra dagen efter. På köpet slipper man ev bakfylla. Mindre bråk. idag irriterar jag mig mest över att det finns snipor och segelbåtar som inte omfattas. Lika för alla borde det vara. sitta och njuta av skärgården över en kall folköl funkar för mig. Avnjuta en rökig whisky gör jag bara när det inte finns tveksamheter med väder och jag ligger bra förtöjd eller i en gästhamn. Och då stannar det vid en eller möjligen två whisky. jag ställer frågan som någon tidigare. Varför i hela världen skulle man köra berusad? Och varför skulle man försöka dricka alkohol och försöka ligga precis under en fastställd gräns oavsett om den är 0,2 eller 0,8? Jag skulle inte få för mig att vare sig med bil eller båt ta ett järn uträknat efter lagen, köra ett tag och ta ett järn till för att ha alkohol i kroppen men hålla mig under gränsen. Det är väl bara avstå tills man är förtöjd. Behöver man alkohol även under gång är kanske problemet någonstans, ett beroende eller så behöver man jobba med sina värderingar och vara lite i sin tid. Så tycker jag.
  13. 7 points
    Fann en intressant artikel angående nuvarande läge... Bara sådär i all välmening...
  14. 7 points
    Det här är Maringuidens forum om segling. Sabba inte det. För den som vill kräkas på Greta eller hylla henne finns gott om andra forum. Jag tyckte avsnittet var intressant.
  15. 7 points
    Jag följde La Vagabond tidigare. Personligen så slutade jag att följa dom efter gretaresan. Greta är sponsrad av makter som ser stora ekonomiska vinster i att ha henne springades runt och predika. Ja, jag tror absolut att Greta tror på det dravel hon tjatar om. Vissa delar har hon möjligtvis rätt i, men hon saknar helt omvärlds uppfattning och perspektiv. Det är nog säkert synd om henne oxå, om hon inte har mer förståelse än att hon är utnyttjad, dock verkar det inte så när man ser intervjuer med henne. För den som säger, men hon gör det av egen fri vilja, själv - fundera på hur en vet inte hur gammal hon 15 år är kan ha råd med flera livvakter. Åka runt i USA halvårsvis. Fundera på om hon egentligen är så stor miljövän som hon utger sig att vara när bilarna hon åker runt i är fulla med allsköns skräp, snabbmats papper, tomma petflaskor osv - som enligt hennes egen utsago: Inte är hennes, det är fler som åker i bilarna.. Gör världen en tjänst - titta inte på videon - visningar ger dom betalt och ger makterna som drar nytta av det mer medvind i sina affärsprocesser, följdeffektierna blir att du och jag - "normala" människor får betala i slutänden. Finns massor med annat att titta på, både ur seglingsperspektiv eller ur miljömedvetenhets perspektiv eller nyhetsperspektiv.
  16. 7 points
  17. 7 points
    Hittade en rolig skylt! Man kan ju undra om det finns kannibaler i Hammarö kommun också, sådana som lever av badgäster....
  18. 6 points
    Va kan de va? Dessutom är remmen alldeles svart! Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till? Har testat med ny bensin och att vända på batteriet.
  19. 6 points
    Hej igen, ville bara berätta att jag nu fått en original 3-bladig Honda 14,5x19 monterad och skillnaden blev helt enorm! Kunde inte föreställa mig att det kunde bli en sådan skillnad som det blev med ny propeller🙂
  20. 6 points
    Byt forum då! Såna som du kommer och går. I ett forum delger man svar som en konversation med egna erfarenheter och idéer samt tips. Rekommenderar dig att bemöta samtliga svar med respekt och tacksamhet. Raka svar kan du hitta på FB och Flashback MFL.
  21. 6 points
    Du har gjort en beundransvärd insats Mr-m och vi har alla goda skäl att lyfta på hatten för det men du har också haft tur. Att arbeta och investera förnuftigt och skaffa sig en vettig utbildning så som du har gjort och gör ökar sannolikheten för att lyckas men det ger inga garantier. Den sista biten handlar om att ha tur. Själv är jag i ungefär samma ålder (38 år) och har arbetat allt jag har kunnat sedan tonåren och skaffat mig en utbildning och snålat och investerat och gjort allting rätt enligt utomstående bedömare men jag har haft otur med omständigheter som inte kunde förutses och som låg helt utanför min kontroll inte bara en utan flera gånger och därför har mina ansträngningar nätt och jämt räckt till för att inte hamna på socialbidrag med åtföljande påtvingade försäljning av den lilla egendom jag har. Det är en insats som jag är stolt över för jag vet att om jag hade haft otur en eller två gånger mindre hade jag varit minst på din ekonomiska nivå i dag. Ingen vet om du är arbetslös i morgon eftermiddag. Ingen vet om ditt hus har ens halva marknadsvärdet kvar om ett år. Ingen vet om du faller av en byggställning i morgon och så fifflar arbetsgivaren med olycksfallsrapporten och plötsligt heter det att du har varit i en trafikolycka på fritiden och du kanske inte har råd att stämma det stora försäkringsbolaget till domstol och processa mot sjärnadvokater i 5 år samtidigt som du är sängpatient och har kronisk värk så du ser gröna smågubbar. Ingen vet. När man har haft en lång följd av tur som tillsammans med hårt arbete och förnuftiga val har gett framgång är det lätt att börja tro att framgången är given....... men det är just när man är på topp som det finns möjligheter att lägga undan för sämre tider som brukar komma förr eller senare. Jag har genom åren lärt mig att det finns många fler sätt att förverkliga drömmar än att ta stora lån och köpa det man tror man vill ha. Med några smärre justeringar i drömmen kan man sänka kostnaden till låt oss säga 30% och så letar man begagnade delar och tillverkar somliga delar själv och så plötsligt har man drömmen förverkligad för 10% av vad det skulle ha kostat att rusa iväg och köpa. Det brukar krävas en del hårt arbete och mycket tankemöda längs vägen men sådant är vi ju inte rädda för. Jag vet att många andra väljer att köpa båtar och snöskotrar och bilar och andra konsumtionsvaror för lånade pengar men det finns också människor som fullt medvetet väljer att riva asbest utan skydd och att köra bil utan säkerhetsbälte och att köra traktor på rutten våris utan att ens ha takluckan öppen. De gör det men vi behöver inte göra det.
  22. 6 points
    Nu är den i vattnet, och första åkturen avklarad.
  23. 6 points
    Närå, det är den nya företeelsen radiostyrda grund. Det marknadsförs som "Vill du vara ensam i din favoritnaturhamn i juli? Stäng inloppet med en Grund-O-Matic!". Lyxvarianten uppdaterar de elektroniska sjökorten automatiskt när man lagt det på plats.
  24. 6 points
    Finns en några bra idéer här också. Tyvärr så finns det både norska och svenska falska konton bland dom hittade. Någon från Japan etcetera. Det är nästan bara hotmail/outlook som gäller men det går ju inte att spärra. Finns ju många svenska sådana också. MEN ju fler jag hittar under den manuella granskningen desto mer lär sig det gemensamma spamfiltret (blacklist) om detta. Det är ju inte bara maringuiden som är utsatt om man säger så. Tills vidare så fortsätter jag med manuell granskning och det funkar bra tills vidare. Det är inte lätt att lära ett spamfilter samma sak som en mänsklig hjärna har i lager. Även med AI. Ja så ligger det till nu och hoppas dom tröttnar snart 😁 Trevlig helg! //stavhammar
  25. 6 points
    Personligen skulle jag ha lagt ner det där ärendet på en gång och rätta till felet själv. Det är inte värt arbetet att försöka få marinan att ta sitt ansvar när det rör sig om ett fel som är så enkelt att rätta till.
  26. 6 points
    Då ser vi fram emot att du själv bara uttalar dig i trådar inom de områden där du är en internationell auktoritet. Vilka de nu kan vara? 😷
  27. 6 points
    Fan vilka bitter-gubbar ni är. Polisen plockar tjyvar, och inte det heller är bra.
  28. 6 points
    Om man nu från regeringens håll vill få fler båtar att kunna kör på el så får man nog se till att bidragsvägen hjälpa hamnarna att bygga ut möjligheterna att ladda. Eller så får man ha med en egen elstolpe. En gång i tiden skruvade vi fast ett eluttag på en ö. Det lär ha varit många som provade det men till slut var det någon som antagligen sparakde sönder uttaget i ren ilska. Men det var roligt så länge det varade!
  29. 6 points
    Stävöglor och kätting avsedd för fastlåsning är aldrig rostfria. De är oftast härdade och gulkromaterade. En rostfri låsögla skulle inte bli godkänd, då den är för lätt att klippa med bultsax.
  30. 6 points
  31. 6 points
    Staten kommer att behöva mer pengar framöver, i synnerhet om man ska ge bidrag till alla komuner som är på gränsen till konkurs. Ska man inför skatter så är det bra att kunna skylla på miljön, det gör att fler människor kan acceptera höjda skatter. Sen är det en ganska liten grupp som har större båtar så de är nog att betrakta som "lovligt byte". Vänta bara, det inte en fråga om utan när vi får en båtskatt. Om vi inte byter regering förstås. Det rätta skulle ju vara att staten minskar sina kostnader, måte vi verkligen avlöna utländska ministrar?
  32. 6 points
    Snälla Medoch13 - försök förstå syftet med forumtrådar... Trådskaparen är alltid `kung´, och kungens fråga skall alltid besvaras på bästa sätt! Tänker att vi alla är människor med olika bristande erfarenheter som försöker begripa båtlivets mysterier. Kort sagt: Ibland vill inte ens erfarna seglare som TS googla fram svaren utan söker bättre råd här på mg-forumet. Då blir det vår uppgift att försöka fylla i trådskaparens/kungens kunskapsluckor med egna kunskaper/hugskott, detta är nog andemeningen med forumet - och i mitt tycke det som gör forumformen fråga/svar-upplägg intressant? Hmm... Mitt tips; försök bidra med dina kunskaper i sakfrågan på ett tydligt sätt, hellre än att slarvigt bara hänvisa till "på sån här alla vet hur det är". (Du verkar ha bra erfarenhet av segelsömnad, försök tydliggöra dina erfarenheter hellre än att slarv-svara!!?) Kan jag i all välmening fundera.
  33. 6 points
    Båtägande är för min del inte bara den tid båten är i sjön. Har en lite äldre båt som behöver underhållas och fixas med, även kul att uppdatera en del funktioner. Jag har båten ståendes i hamnen i ett bra tält och det är gång avstånd för mig, så det är lite av en hobby under "torr" säsongen att vara i båten och mecka, tycker det är en skön avkoppling och rekreation att få fundera på nåt annat en stund än bara arbete och hemmet och det är värt en del det med.
  34. 6 points
    Som då står för Svenska RäddningsDrönare är en grupp drönarpiloter där jag är ansluten och som då rycker ut och hjälper till vid olika sökpådrag för Missing People eller Fikk. Vi är i nuläget cirka 1000 piloter i hela landet och det växer fort. Vi jobbar precis som MP helt ideellt och är en betydande del av sökningarna där vi i första hand söker över vatten eller i öppna myrmarker där framkomligheten är begränsad.
  35. 6 points
    Åror kan vara en annan variant för framdrift av roddbåtar. Galen idé, men kan funka.
  36. 6 points
    Okej! Nu har jag mitt långtids projekt hemma! CG Pettersson 1914 Skall renovera denna skönhet till så orignalt skick som möjligt. Många frågetecken finns angående denna båt och dennes historia. Det kommer att ta mycket tid , men någon dag är hon färdig
  37. 6 points
    Efter att ha tröttnat på att leta igenom hela högen av Praktiskt båtängande så fort jag vill läsa test om en viss båt så har jag satt ihop en lista med vilken modell som testas i vilket nummer. Kanske nån annan kan vara intresserad av den 2003-6:Maxi 77 2003-7:Bayliner 2556 2003-8:H-båt 2004-1:Flipper 640 2004-2:Folkbåten 2004-3:Nimbus 22 DC 2004-4:Albin78 2004-5:Vindö 40 2004-6:Chris Craft 25 Fly 2004-7:P28 2004-8:Fjord 21 Weekender 2004-9:Shipman 28 2004-10:Fjordling 2005-1:Albin Express 2005-2:Oxelö 30 2005-3:Albin Vega 2005-4: 2005-5: 2005-6: 2005-7: 2005-8: 2005-9: 2006-1:Nauticat 33 2006-2: 2006-3: 2006-4: 2006-5:Windy 22 DC 2006-6: 2006-7: 2006-8:IF 2006-9:Coronet 30 Oceanfarer 2006-10: 2006-11:B31 2006-12:Albin 25 2007-1: 2007-2:Maxi 95 2007-3:Saga 27 2007-4: 2007-5: 2007-6:X99 / Coronet Playmate 2007-7:OE 32 2007-8:Viggen / Orrskär 850 2007-9:Omega 36 / Crescent 535 2007-10:Sunwind 26 2007-11:Monark 690 2007-12:Comfort 30 / Croupier Player 2008-1:Flipper 620 / Fabola Campus 2008-2:chris Craft Lancer / Albin Cumulus 2008-3:?? 2008-4:Firally 2008-5:Maxi 999 2008-6:Amigo 23 2008-7:Albin Nova 2008-8:Uttern 690 2008-9:OE 36 2008-10:Ockelbo DC 21 / Späckhuggare 2008-11:Laurin 32 2008-12:Flipper 700 2009-1:Albun Ballad /. Coronet 240 DC 2009-2:Marieholm 27 / Neptunkryssare 2009-3:RJ 85 / Flipper 850 2009-4:Uttern 6300 / Ohlson 22 2009-5:Viggen / Myra 21 2009-6:Nimbus 26 2009-7:Omega 42 / Ryds 568 GTS 2009-8:Joda Tur 24 / Schelinkryssare 2009-9:Scampi 2009-10:Ryds camping 2009-11:Smaragd 2009-12:Caravell 33 / Monark 606 2010-1:Flipper 640 / Monsun 31 2010-2:Westfjord 28 / Guyline 125 2010-3:Forbina 9000 2010-4:Nimbus 27 Familia / Fantasi 37 2010-5:Fortissimo 2010-6:Flipper 760 2010-7:Segmo 31 / Maxi 84 2010-8:?? 2010-9:Albin Stratus / Alfa PS 24 2010-10:Nimbus 2600 Dynamic 35 2010-11:Scanmar 33 / Albin 23 2010-12:Bayliner 2155 / Carrera Helmsman 2010-13:Folkparca / Lady Helmsman 2011-1:Nimo 27 2011-2:Hallberg Rassy 312 2011-3:Ohlsson 28 / Targa 27 2011-4:Hallberg Rassy 26 2011-5:Solö Lyx 2011-6:Skilsö 23 / S 30 2011-7:Flipper 717 2011-8:Maxi 77 / Big Buster 2011-9:Maxi 68 / Solvigg 21 2011-10:Najad 34 2011-11:Nidelv 26 / Elvström 717 2011-12:Allegro 33 Flipper 700, 760 850 2011-13:Nimbus 3000 2012-1s:Chris Craft Commander 2012-1:Linjett 32 / Paragon 31 2012-2:Bella Falcon 26 Fantino / Diva 35 2012-3:Albin Express /Nimbus 365 C 2012-4:Sea Ray Sundancer 268 2012-5:Rasmus 35 2012-6:Storebro 34 / Tarac 33 2012-7:Arcona 32 / Greenline 33 2012-8:Aquador 22 / Elaan 210 2012-9:H-båt / Ciagarette Bullet 31 2012-10:Flipper 620 / Mälar 30 2012-11:Comfortina 32 / Van Wijk 621 2012-12:Fjord 24 Weekender / Ylva 2012-13:Vingö 32 / Stridsbåt 90 / Bavaria 32 / Janneau 32 2013-1:Nimbus 28 DC / Swan 47 2013-2:Albin Accent / Arronet 24 5 CX 2013-3:Saga 27 / Lagoon 380 2013-4:Maxi Fenix / Riva Aquarama 2013-5:Coronet 31 afta cabin 2013-6:Compis 28 / Sealine F450 2013-7:Windy 27 / Diva 24 2013-8:Maxi 87 / Delta 26 open 2013-9:Albin 25 / skärgårdskryssare 2013-10:Omega 28 / Grand Banks 49 2013-11:Fjord Dolphin 775 / Dragonfly 28 2013-12:First 31.7 / Tidemannkryssare 2013-13:Oxelö 30 / Stjärnbåten 2014-1:Nordisk familjebåt / XO 240 RS Cabin 2014-2:Swedestar 415 / Princess 35 2014-3:Bavaria 36 2014-4:Aquador 26 HT / M32 2014-5:Nauticat 38 / Chris Craft Corsair 28 2014-6:Hallberg Rassy 55 / Marex 24 2014-7:Sweden Yachts C34 2014-8:Flipper 787 2014-9:Dehler 33 / Dahl 24 2014-10:Bayliner 2855 Ciera Sunbridge 2014-11:Stortriss / Storebro J34 2014-12:Orrskär 850 / Maxi 999 / Bavaria 30 2014-13:Tresfjord Nova / Linjett 40 2015-1:Bavaria Vitress 420 / Mamaba 33 2015-2:Vindö 452 / Maxim 2015-3:Hallberg Rassy 352 Barossa 8200 DC 2015-4:Maxi Racer / Storebro 340 Adriatic 2015-5:Albin 78 2015-6:Fjordling / Minitolva 2015-7:Fabola Campus 650 / Forbina 42 Fly 2015-8:Nimbus 26 Epoca / Malö 47 2015-9:Axopar 28 AC / Bavaria 31 C 2015-10:Fjord 27 / Andunge 2015-11:Tristan 315 / Omega 34 2015-12:Cayenne 42 / Storebri 31 /Orrskär 1000 2015-13:IF / Epoca 2016-1:Ockelbo DC 21 / Haber 660 2016-2:Malö 40 / Aquariva Super 2016-3:Nimbus 320 / Vega / Tejst 2016-4:First 35s5 / Rawcat 2016-5:Saga 29 2016-6:Scanner 391 / Rapida 777 2016-7:Bavaria 27 sport / Fareast 28 R 2016-8:Beneteau Swift Trawler 44 / Beneteau First 36.7 2016-9:Sea Ray Sundancer 290 2016-10:X332 2016-11:Bayliner 2455 Ciera Sunbridge / Adventure 55 2016-12:Maxi 95 / J-Craft Torpedo 2016-13:Coronet 26 Family / Tofinou 12 2017-1:Najad 343 2017-2:Targa 25 / Corsair Cruze 970 2017-3:Delphia 33.3 / Chris-Craft Carina 21 2017-4:Flipper 850 / Pogo 3 2017-5:?? 2017-6:Aquador 25 WA / Club Swan 50 2017-7:Albin Alpha / Ganz Ovasion 7.6 2017-8:Segmo 30 / Beneteau Oceanis 41.1 2017-9:Bavaria 35 Match / Agapi 800 2017-10:Delta 25 2017-11:Compis 28 / Riva 33 Aquariva Super 2017-12:Nimbus 26 DC Epoca / Hallberg Rassy 44 2018-1:Nordstar 24 Patrol 2018-1s:Forbina 9000 / Nimbus 28 DC / Uttern 6300 / Orrskär 850 / Nimo 26 / Caravelle 33 / Storebro royal cruiser 31 baltic / Nimbus 320 Coupé / IF / Albin Nova 33 / HR 352 / Linjett 32 / Arcona 32/321 / Najad 343 / Maxi 999 / Omega 42 2018-2:Omega 34 / Marino Mustang 2018-3:Nimbus 32 DC Ballista / Jeanneau Yacht 51 2018-4:Vindö 32 2018-5:Nauticat 33 / Saphire 27 2018-6:Jeanneau Sun Odyssey 40.3 / Chris Craft Capri 25 2018-7:Storebro Royal Cruiser 340 2018-8:Tärnskär 32 /Beneteau Oceanis 38.1 2018-9:Yamarin 76 DC / Outremer 4X 2018-10:Contrast 36 / Corontet 21 DC 2018-11:Crenscent 535 HT / Spirit 47 2018-12:Comfort 32 / Volga 70 2019-1:Lady Helmsman / Chris Craft XK-19 2019-2:Fjord Dolphin 900 / Beneteau Ocenais 46.1 / Yamarin Cross 62 BR / Finnmaster Husky R6 2019-3:Luffe 40 /Askeladden C65 Cruiser / Flipper 670/700DC / Utern D65 / Nordkapp Noblesse 660 2019-4:Nimbus 31 Ultima / Aria 22 / Sagro 31 2019-5:Najad 361 /Silver Tiger BRz & DCz / Dufor 390 Grand Large 2019-6:?? 2019-7:?? 2019-8:Hallberg Rassy 57 / Askeladden 705 Voyager 2019-9:Diva 355
  38. 6 points
    Hej och hå! Det har ju ändå gått ganska bra att hålla denna (viktiga) tråd ren från "dumheter". Har redigerat det inlägg som det har reagerats på och har även sparat undan det. Så vi säger väl så att vi undviker att gå på person och håller oss till fakta eller bedömningar eller vad ni vill. Men jag/maringuiden vill inte se den typen av argument som belägg för en åsikt. Då försvinner dom. Så håll er på en trevlig nivå och istället för att argumentera så rapportera så vi kan titta på det. Trevlig tisdag på er alla! //stavhammar
  39. 5 points
    Den 19 juli hade vi en båtbrand i Mollösund, på Orusts västsida. Nu vet vi inte vad eller varför det började brinna, men branden startade när motorn startades efter tankning vid den norra tappen. Kanske hade man en läcka och glömde starta fläkten innan start. SSRS kom till platsen, fick bogserat ut båten i sundet, fick hjälp av det lokala brandvärnet som kom på spontanutryckning, då det var brandspridning till land i några sjöbodar. Om man hade väntat till rt Svanesund, Ellös, Henån blivit utlarmade och deras anspänningstid samt framryckningstid hade hela Mollösund brunnit ned liksom Varnhem gjorde... Himla tur att vi har SSRS och lokala brandvärn! Det finns minst ett vidoklipp på YouTube om denna händelsen också. Utvikning från ämnet, men bensin i motorbåtar... nej! och när den läcker, då ligger man illa till även om som nu trådskaparen upptäcker felet vid hemmabryggan innan katastrofen är ett faktum. Råd: Tag kontakt med försäkringsbolaget, tag professionell hjälp för att tömma tanken och sanera båten. beroende på vad du har för försäkring kan försäkringsbolaget hjälpa till och lotsa dig vidare. Starta inte motorn, gör inga jobb ombord som kan orsaka gnistbildning, rör inte batterierna, se till att batterifrånskiljarna/huvudströmbrytarna är avstängda. Drag inte ombord någon förlängningssladd, starta inte några elverktyg, inte ens batteridrivna/laddningsbara. Gör helst ingenting... Du borde även varna grannbåtarnas ägare så att dom kan flytta sina båtar till säker plats. Möjligen kan även räddningstjänsten på din ort ge dig anvisningar hur du nu skall agera. Rökning är i vanliga fall hälsovådligt, rökning ombord i nuläget är det direkt dödligt....
  40. 5 points
    Ja, att man dör av ålderdom innan potatisvattnet kokat upp 😁
  41. 5 points
    En liten uppdatering: Fotpumpar i kök och toa: 2000:- Satellittelefon: 11000:- (kontantkort/abonnemang tillkmmer när simkort aktiveras) Flytvästar: 10 000:- Ny EPIRB: 6000:- 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC): 8000:- Båtförsäkring: 25 000:- Reseförsäkring: 32000:- ARC-anmälningsavgift: 18000:- Skeppsapotek: 10 000:- Nödraketskit: 3000:- Mer reservdelar: 15000 minst... Nu är vi iväg på vår långsegling och båten fungerar än så länge Skepp o'hoj
  42. 5 points
    Ge en enda anledning till varför man skall köra båt berusad. Blir jag helt övertygad skall jag stämma in i fri promillegräns på sjön.
  43. 5 points
    En stilla undran TS... Är det koaxialkabel? Mitt gamla Echopilot har ingen koaxialkabel. Endast enkla ledare. Vid skarvning är det viktigt att skarva dessa färgrätt! Inte heller kablaget till min helt nya plotter, Garmin 92, d v s med Panoptix PS51-TH ekolodsgivare, har coaxialkabel, eller coaxialkontakter (för högfrekvens, typ radiosignaler). Frågade Garmin Support (mycket trevlig) om jag kunde kapa och skarva, för att kunna dra kabeln där jag vill. Helt OK, blev svaret. (Dagens ekolod, skickar inte högfrekventa signaler genom gablaget. All hf-generering och mottagning, så klart, sker i givaren. I Panoptix sitter en datorenhet. Kommunikation sker med relativt lågfrekventa signaler via Ethernetkabel.) Hade för länge sen ett "roterande" ekolod. Den hade däremot bl a en koaxialkabel, som jag skarvade enligt skribenten ovan. När man skarvar koaxialkabel, gäller det främst att hålla avståndet mellan inner- och ytterledare. Impedansen blir då samma även i skarven. Och man undviker stående vågor och signalreflektion i kablaget. Om man är försiktigt lagd, så lägger man inte överbliven kabel i typ rulle åt samma varv! Då blir det ju en spole, som lättare detekterar oönskade signaler, från t ex VHF. Byt varv på kabelhärvans spole ett antal gånger, så motverkas detta. Ska för övrigt just till att en sista gång skarva kabeln till Echopilot FLS, då den ska avyttras. Själv använt det under ca 10 år med skarvad kabel, utan problem. Råd: kontakta Garmin Support! Glad Påsk.
  44. 5 points
    Håller med ovanstående. Jag hade på sin höjd bett dem skicka material för att utföra jobbet själv, hade de sagt nej hade jag lagt ner. Du skall väl ändå bottenmåla i år, orka bråka om 3 cm extra färg.
  45. 5 points
    Själv fick jag också höra under krisen 2008 att jag var kräsen och lat när jag lät mig sägas upp från det arbete jag hade och vägrade att ta emot de arbeten som erbjöds. Uppsägningsorsakerna var enligt arbetsgivaren att jag citat "inte betalade avgifterna" det vill säga en betydande del av lönen som skulle betalas tillbaka åt honom kontant utan kvitto och att jag inte utförde arbetsuppifter som han gav order om det vill säga inte rev asbest utan skydd och att jag citat "hörde till en kriminell organisation" och vägrade gå ur den. Organisationen i fråga var facket och A-kassan. Arbetena som erbjöds var av samma slag eller rentav värre. Nåja...... jag bodde hemma hos mamma och pappa medan jag övervintrade krisen och så fort det gick att få en seriös anställning började jag arbeta på ett bygge. Enligt många borde jag själv också vara deprimerad missbrukare men vem har tid med sådana dumheter. Ju fler motgångar man har haft destu mer tid har ju gått åt till att sätta livet på fötter gång på gång. Någonting är grundligt fel om folk växer upp med en så enkelspårig livssyn att när allt inte går exakt enligt planerna ger de upp och blir sittande...... eller börjar missbruka. I grunden är det ju föräldrarnas fel om en generation växer upp med en sådan förvriden världsbild. Jag hade ju vuxit upp med vetskapen om att sånt där brukar hända oss i släkten och att då är det bara att försöka så gott man kan så brukar det ordna sig till slut.
  46. 5 points
    Bil till Göteborg och därifrån färja till Fredrikshamn sen vidare i bilen norrut till Skagen, c:a 4mil. Skepparexamen behövs ej. /B
  47. 5 points
    Min tanke är att visa vad, och hur, jag har gjort. Sedan säger ni hur jag kunde gjort det billigare, bättre eller bara annorlunda. Då kan Alice, Botved mfl. lära sig av mina misstag och förhoppningsvis spara pengar och arbete på sina båtar. De visar sedan i sina byggtrådar hur de gjorde. Alla äventyrslystna ungdomar och pensionärer ser då vad man kan göra med en 70-tals 30-fotare och så är segling tillbaka som svenskt nationalnöje! ⛵🏳️
  48. 5 points
    Beträffande koppar i fritt vatten hänvisas till denna forskningsrapport. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf Där framgår att i någorlunda fritt vatten så reagerar kopparjonerna med s.k. liganer, och "biologiskt essentiella" föreningar bildas. Alltså ämnen som behövs i naturen. (För ett antal år sedna rapporterades t.o.m. i Rapport att skördarna i Västergötland inte blev optimala då halten av sådana kopparföreningar var för låg.) Den forskare på Kemikalieinspektionen som dömde ut koppar, odlade saker i laboratoriebägare som även innehöll koppar. Där tog liganerna slut, och kopparjonerna kom lösa och störde/dödade hans odlingar. Räckvidden på skyddet mot havstulpaner från koppar är bara några hundradels millimeter, så en liten fläck på några kvadratmillimeter utan koppar får en havstulpan att flytta in. Eländet med havstulpaner på t.ex. propellrar uppstod då man med all rätt förbjöd de supergiftiga bottenfärgerna med bl.a. tennföreningar. Dessa bottenfärger dödade allt flera meter från båten. Därmed växte det heller inte på gulmetallpropellrar med zinkanoder. Den svenska fobin mot koppar som beväxningsskydd är alltså Fake News som den rödgröna massmediaflocken anammade med hull och hår och fortfarande trumpetar ut. Allt enligt den princip som enligt uppgift nazisten Goebbels använde: "Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta blir den en sanning".
  49. 5 points
    Köpte min Cumulus för ca 13 år sedan. Då var alla båtar i stort sett en bra investering. De flesta steg i pris. Men givetvis började nedgången då. Och i dag är inte skutan mycket värd. Kanske mellan 50 - 100 000 kr. Vad har jag då fått för pengarna? Många fina sommrar, med ett otroligt fint friluftsliv. Har hittat många lösningar och kunnat odla många intressen. Övernattat ca 850 nätter, kanske mer, under åren. Och då kanske totalt 2500 dagar. Så för mig har det varit väl investerade pengar. Man ska pyssla med det man tycker är givande.
  50. 5 points
    Att en olja är dyr och har samma spec behöver inte på något sätt betyda att den är bättre på något sätt. Det kan lika gärna vara tvärtom. Produkterna är ju i grunden samma, pumpad ur jorden, innehåller samma tillsatser(från några relativt få producenter), vilka är det dyra i oljan. Inga bolag häller i mer tillsatser än det som krävs för att klara spec på oljan.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy