Jump to content
Saturday 08 May 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/08/2020 in all areas

  1. 14 points
    God jul till alla forumdeltagare framförallt till administratörerna! Detta året har ju varit bra konstigt då en pandemi satt käppar i hjulen, eller skall vi hellre skriva ”trasslat in linor i propellrarna”? Att umgås IRL och diskutera olika saker har belagts med restriktioner, men att på ett forum få ventilera sina frågor och funderingar har ju som vanligt gått väldigt bra, man kan ju förvisso drabbas av datavirus, men det går ju att vaccinera sig mot det. Fortfarande är det de ”elektriska diskussionerna” som blir längst och mest omfattande. Strömmen i elledningen tarvar fler frågor än strömmen i vattnet. Och hur skall nu en strömslukande bogpropeller egentligen försörjas, hur många frågor har gällt den saken? Och det är nästan ofrånkomligt att diskussionerna letar sig vidare genom ännu ej spänningssatta kablar mot solceller, litiumbatterier och elverk, inte sällan kan det komma in åsikter om galvaniska strömmar mitt i alltihopa, det är minst sagts spännande, U=IR. Och hur lång är egentligen en kabel? 185,2 meter på ett ungefär, det vet nu alla, men kabelarean då? Och vilken färg är det på isoleringen? Klimatet på Maringuidens olika forum är ju mestadels bra, visst kan det blåsa upp till kuling med ilskna regn- eller hagelskurar ibland men det är ju sällsynt, och de gånger detta skett har nog inte de drabbade tagit del av väderleksrapporter och tidigare stormvarningar ordentligt eller kanske missuppfattat det hela, eller navigerat fel helt enkelt. Och det kanske är så att vissa farvatten är fulla med ömma tår och förrädiska bôar. Liksom outmärkta farleder med släckta fyrar, där lurar ”sjörövarna” dom som övar sig till sjöss. Där är det lugnare, eftersom det i farleder och på öppna fria vatten riskerar man att bli påseglad av såväl supertankers som vattenskotrar och allt där emellan. Att vända sjökortet upp och ned när man färdas söderut är ungefär som att läsa mellan raderna, det ger nyttig information det med. Men man kan ju tura över Öresund också, ta samma båt som sist, besättningen tycks vara väldigt musikalisk, då styrman spelar hammondorgel och båtsman är batterist, man har sällan trist och får varsin påse Twist. Detta då enligt Torsson. Jag och frun vi förlovade oss på en öresundsfärja som hette Carola, en gång då sångerskan med det namnet var baby, den enda Carola man kände till då var den som Robban Broberg ville vråla till, på hemmagjord tyska. Ich bin vråla Caroooola. Ja detta hände sig då i modern tid, ganska många år efter ”the big Bang”. Förr i tiden kunde man navigera efter telefonkatalogens gula sidor, det gick ju lagom bra, man hade ingen aning om hur djupt det var, men å andra sidan hade man full kontroll över inom vilket riktnummerområde man befann sig i. Varför får inte min katt ligga när televerkets katta låg? Nu har väl de flesta torrsatt sina båtar ordentligt, och dom som fortfarande ligger i har sannolikt frostskyddat känsliga bordsgenomföringar och motorer. Pandemin har kanske för en del inneburit att det blivit mer tid över till båten och då påbörjat vinterjobben tidigt, man har väl en lista med ”att göra” saker nedskrivna sedan i somras, saker som man irriterar sig på eller sådant som skall förbättras eller bytas ut inför kommande säsong. Det kan vara smågrejer som uppstickande skruvskallar eller stora saker som helrenoveringar. Själv har jag ökat på färskvattenkapaciteten och städat ur ett stort stuvutrymme under durken där jag placerat stapelbara plastbackar med lock, dessa skall rymma alla ”bra att ha” grejer ombord. Vidare blir det en del fortsatt sanering i elsystemet, jag har nu hittat ytterligare kabelhärvor som inte leder någonstans. Möjligen installerar jag en roderlägesgivare med instrument, bra att ha när man manövrerar i hamn, när man vevat fram och tillbaka på ratten flera gånger vet jag tillslut inte riktigt vilken vinkel rodret, eller i detta fallet drevet har. Och nu vill RedKnows att man köper ett dyrt abonnemang, så det kanske blir ett nytt larm också. GPS-antennen skall få ett nytt batteri, kanske skall det till nya gardiner och en ny dekal längs långsidorna också. Sedan har jag någon dold regnvattenläcka någonstans, ett par infästningar till några mantågsstöttor är klart misstänka, så det skall ses över. Kompressorn och drevet skall båda då nya oljor, så det är litet småpyssel. En hel del trädetaljer har skrapats rena från gammal lack och har oljats in istället. Julen lär ju för många bli ”billig” då den rekommenderas att firas i mindre sällskap, det kanske konsumeras mindre sill, skinka, julmust och julsnaps än andra jular då hela tjocka släkten skall ta del av julbordet. Så då kan man ju istället spendera pengarna på nya båtprylar, och dom kan man ju inhandla online. Folkhälsomyndigheten vill ju inte att det skall anordnas någon mellandagsrea, men det blir nog en sådan ändå, just online, jag kan se röda priser litet varstans redan nu. I år har vi inte ens någon julgran, det är nog första gången både jag och frun är granlösa. Men båten har fått litet julbelysning, mest för att se så att jordfelsbrytaren inte löst ut... En designidé till en minst sagt helt fantastisk ficklampa har vi också begåvats med, en lampa som kan allting, till och med lysa upp tillvaron för folk och fä, bara det att den var magnetisk och skulle attrahera en aluminiumbåt, ja det är inte lätt att tänka på allting. Det som citroëns tekniker fordom gjorde, dom fann ypperligt smarta lösningar på komplicerade tekniska problem som knappast ens existerar. Varför göra någonting enkelt då man kan krångla till det? Man har slutat att fråga mig hur jag lutar lutfisken, då jag bruka svara ”i 30-45°”. Faktum är att jag inte ätit lutfisk sedan 1970-talet, och då i väldigt små portioner, jag tycker inte att de smakar illa direkt, men det smakar ju ingenting annat heller, och konsistensen påminner om väl genomblöt wellpapp, så det kan kvitta. Sedan är det ju vanskligt om man får en massa lutfisk på kroken under fisketurerna, det blir ju lätt en slagsida under hemfärden då, och det är nu aldrig bra. Molva molva.
  2. 13 points
    RUFF-avdrag..? Renovering, Uppgradering, Fräscha till och Få bort bottenfärg..?
  3. 11 points
    Har nu vid 2 tillfällen bara i år noterat folk som inte kan uppföra sig i skärgården. Nu senast kom vi först till en naturhamn och tillbaks efter en promenad på ön ser vi på håll att vi fått grannar. När vi närmar oss vår och grannens båt ser vi att en man sitter och skiter nästan helt öppet ca 20 meter från våra båtar-det fanns hur mycket skog och stenar att dölja sig och skiten under. Vi ser också att antal toapapper efter kvinnornas kissande ökar under dagen. Även om man kanske är ovan vid båtliv så hör det normalt hyfs även på landbacken att man inte skräpar ner. Frugan viker i hop sina kisspapper och stoppar i fickan och slänger i soppåsen på båten. Jag plockade på morgonen därpå i hop deras kisspapper och lite skräp, dock ej mannens skitpapper och knöt soppåsen med deras skräp runt deras förtöjningslina innan vi kastade loss, de låg och sov fast klockan var 9.30. Jag blir arg och ledsen när folk skräpar ner i vår underbara skärgård.
  4. 10 points
    I onsdags hade jag inbrott i motorbåten, en liten daycruiser med inombordare. Som tur är hade jag övervakningskamera som filmade inne i båten och tjuvarna kunde tas på bar gärning. Polisen kom tjugofem minuter efter att jag ringt (alla polisbilar var upptagna, så de fick skicka en bil från Stockholm City), men trots det kunde tjuvarna gripas på bar gärning med stöldgodset i handen. Bland annat stal tjuvarna övervakningskameran samt en del andra pinaler. I början av filmen hör man diskussioner kring hur de ska kunna stjäla båten nästkommande dag, vidare hade en av tjuvarna en startnyckel för Volvo Penta i fickan, dock passade den inte min båt. Innan diskussioner kring gränskontroller och liknande börjar, tjuvarna var svenska förmågor och hade troligen inte för avsikt att exportera båten. Mina tips för att undvika stöld: - Inombordare - Övervakningskamera
  5. 10 points
    Fel som säljaren säjer är "lätta" att fixa men som inte är fixade gör mej misstänksam.
  6. 10 points
    Har ett Instagram konto, rensahelahavet. Varje dag/gång vi är ute så tar vi med oss sopor från diverse öar. Slänger och sortera i hemmahamn. Läggs upp på Instagram. Jag blir så ledsen när man ser hur idioter bara lämnar skräp efter sig, mycket spolas upp såklart, men jag och min fru samt kompisar hjälper våran natur så gott det går.
  7. 9 points
    Tänkte bara säga hej eftersom jag registrerat mig efter att ha hängt här ett tag och samtidigt tacka alla som var enormt förstående när jag segade mig hem 100 km igår i 30 km/h med min alldeles egna båt (liten, gammal och orange - men min). Trodde folk skulle tuta vilt men det gick väldans bra, även om de flesta såg rätt glada ut när jag smög mig in på busshållplatser för att släppa förbi.
  8. 9 points
    Jag läste igår! 😂 "Sjöfartsverket kan införa grundavgift från 1 juli På grund av det ökade antalet nya båtägare och antalet incidenter har Sjöfartsverket fått uppdraget att utreda en s.k. grundavgift på fritidsbåtar. Varje båt som gör en grundstötning ska rapportera in position och betala in ett engångsbelopp på 1 000 kr. Pengarna kommer att användas till fler sjömärken och bättre sjökort. – Vi ser det här som ett bättre alternativ än båtskatt då det rör sig om läropengar och den drabbade sannolikt aktar sig nästa gång, säger utredaren Sten Kobbe på Sjöfartsverket. Det kan även bli aktuellt att sätta ut särskilda bevakningskameror vid de mest utsatta grunden."
  9. 9 points
    Jag har varit med i olika former av nätforum sedan nittiotalet. Till största delen har det rört sig om teknik i olika former. De allra första forumen jag gick med i var helt enkelt e-postlistor. Den första jag gick med i var type2.com som fortfarande har liv i sin hemsida, biblioteket i det forumet är en outsinlig källa till kunskap om gamla luftkylda folkvagnsbussar. Det fungerade helt enkelt så att man lade upp sin e-postadress till listan och därefter flödade mejlen in med frågor och diskussioner. Rätt jobbigt att följa med och epostkontot fylldes snart till brädden. Redan där utkristalliserade sig en del olika typer av deltagare. Egentligen ser deltagarna likadana ut oberoende vilken form forumet har. Har listat några exempel och vissa har kanske anpassats en aning just för Maringuiden. Har säkert hemfallit till att vara någon av dessa själv ibland :-) Och kom ihåg att inte ta illa vid er. Det här är humor. Eller så var det åtminstone tänkt :-) Allvetaren: - Vet allt och delar med sig av sin outsinliga kunskap oberoende om det efterfrågas eller inte. Ovetaren: - Svarar i stort sett i alla trådar. Har inget svar på trådens frågeställning men delar ändå med sig av anekdoter (ibland riktigt trevliga) från sammanhang som med viss långsökthet ibland kan anknytas till tråden och ibland inte det minsta. Sverker/konsumentjuristen: - Ger råd om varför och hur varan kan sverkas oberoende hur gammal den är. Skriver förkortningen ARN i minst var fjärde mening. Begbåtsköparen: - Har köpt en 30 år gammal båt och kräver att allt skall fungera som nytt och känner sig totalblåst när det kommer fram att flera tändstift är dåliga. Kan ha givande utväxling med Sverker/konsumentjuristen. Advokaten: - Berättar att det där är olagligt och ni kommer alla att hamna i fängelse. Det finns egentligen inget lagligt sätt att göra det som trådskaparen vill. Kan tillsammans med Sverker/konsumentjuristen och Begbåtsköparen skapa trådar som genererar rundgång in i evigheten. Arbetsskyddsombudet: - Alla kommer att dö. Det finns inget säkert sätt att göra det som trådskaparen vill göra. Scenarioskaparen: - Din lösning på problemet kan bli livsfarligt om... Sedan skapas ett oerhört osannolikt scenario som utvecklas i en farlig riktning. Samarbetar gärna med Arbetsskyddsombudet och tillsammans kan de åstadkomma de mest förskräckliga scenarion som får trådskaparens idé att se ut som förstadiet till armageddon. Läkaren: - Det där är ytterst giftigt eller kan orsaka oåterkallelig kroppsskada. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att hamna på sjukhus. Tillsammans med Arbetsskyddsombudet och Scenarioskaparen blir det här en riktig idémördargrupp. Försäkringsjuristen - Hävdar att allt går att få ut på försäkringen och om man inte lyckats så beror det på att man är en dålig förhandlare. CE- märkesfetischisten: - Om du ändrar något på din CE-märkta båt så kommer Europols insatsstyrka och beslagtar den och arresterar alla som just då råkar befinna sig på platsen. Rättegången sker förmodligen i krigstribunalen i Haag. Käpphästryttaren: - Hen som ser den där ena grejen som roten till alla problem. T.ex. tvåtaktsmotorer, ingen kan göra ett inlägg som på något sätt berör tvåtaktsmotorer utan att bli påmind om hur nästan all bensin bara rinner oanvänd genom motorn och rakt in i djur- och växtlivet. Kan också vara gasspisar, spritkök, vedkaminer, plastbåtar, träbåtar eller aluminiumbåtar. SD-tourettarn: - Bär släktskap med Käpphästryttaren men har en smalare agenda; allt det där ordnar sig bara gränserna stängs. Konspirationsteoretikern: - Det är big pharma, Sweboat, miljömaffian eller nykteristlobbyn som ligger bakom trådskaparens dilemma. Det är dock aldrig alkoholen, big oil eller big tobacco. Miljöaktivisten: - Det där är miljövidrigt. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att ta kål på glaciärerna. Antimiljöaktivisten: - Säger sig göra saker på ett extra miljövidrigt sätt bara för att visa att hen inte följer fårskocken. Särskrivningspolisen: - Den där som vaknar till när någon skriver morgon kaffe, tak lucka, brytar spets, forum tråd, eller brun hårig sköterska. Den motvillige frågeställaren: - Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges. Den ovetande båtköparen - Hen som köpt en båt för tiotusentals kronor utan att ha den minsta aning om vad hen köpt och inte vågat fråga tidigare ägaren och vill nu slippa googla själv för att få reda på pricken exakt vilket märke och modell båten är. Och slutligen några som på något oförklarligt sätt hänger samman: - Hen som frågar om en Biltemaprodukt. - Hen som frågar om olja - Hen som frågar om olja från Biltema. Vi skall vara glada att vi är olika och att nätforum är bra på det sättet att handgemäng inte kan uppstå :-)
  10. 9 points
    Jag har en Volvo Penta 2003 (VP 2003) i min båt. Under midsommarhelgen började motorn plötsligt avge ett chippande ljud. Det var osäkert varifrån det kom. Jag höll handen över alla spridare och kände hur det kom en luftpuff vid den aktre spridaren. Men inget bränsleläckage. För att försöka se bättre varifrån puffen kom tog jag såpvatten och penslade runt spridaren. Då kom det en kaskad av såpvatten vid foten av spridaren, där den stack upp över topplocket. Ett mycket allvarligt fel som måste åtgärdas omgående. Helt otänkbart att köra omkring med motorn på detta sätt. Problemet är att jag aldrig har sett en spridare och var totalt okunnig om hur det fungerar. Volvos verkstadshandbok visade sig vara totalt värdelös. Hur man får loss spridaren nämndes inte ens trots att detta är ett helt kapitel för sig! På nätet kunde man läsa att den kunde sitta som berg och att den t.o.m. kunde gå av på mitten när man försökte dra ut den. Att få loss spridaren var ett stort bekymmer eftersom jag inte visste hur den satt fast i topplocket. Var den iskruvad med gängor eller endast istoppad? Det visade sig att den endast var istoppad! Hur nu detta kan vara möjligt när det skall sluta tätt. Förklaringen kommer nedan! Det man fick veta i verkstadshandboken var hur man bytte spridarhylsa (läs mer nedan) och vilka specialverktyg som behövdes. Helt värdelöst! Jag ägnade dagar åt att på nätet försöka läsa mig till om vad det kan vara för problem, hur man åtgärdar det och om det överhuvudtaget var något att ge sig på själv. Ringde flera varv som talade om att först i september kunde de titta på båten! Tittade även på Youtube och fick klart för mig att det var en större reparation sannolikt inkluderande att ta av topplocket. Specialverktyg från Volvo á 2000 kr mm. För att göra en lång historia kort så vill jag här dela med mig av mina erfarenheter och om hur jag löste problemet. Detta som ett speciellt tack även till Maringuiden utan vars Forum jag inte hade lyckats med detta jobb. Läckande spridare är inget unikt problem som uppstår genom vanskötsel utan det får tillskrivas tidens tand. Jag fick mycket kunskap här i detta forum och vill återgälda det till andra som råkar ut för samma problem. Motorn går nu klockrent som en symaskin och jag behövde inte ta av topplocket! Kostnaden blev 639 kr + en veckas huvudbry. Du behöver en momentnyckel också för att dra bultarna på ventilkåpan samt muttern till oket som håller spridaren på plats. Båda dras med 20 nm. Hela jobbet kunde ha kostat 10.000 kr eller mer + en förstörd semester utan båt. Det intressanta är att det är i princip likartat på all dieslar. Bränsletillförseln till cylindrarna på en motor kan ske antingen genom en förgasare eller genom spridare. Även bensinmotorer har spridare numera. Dieslarna använder spridare. En spridare är en cylindrisk metalldel. Den kan vara 17 mm i diameter och ca. 200 mm lång. Så här ser den ut på VP 2003 I spetsen på spridaren sitter ett munstycke med små hål som fördelar bränslet till en dimma. Spridaren sitter i ett hål på topplocket och är nedsänkt i en spridarhylsa i koppar, som är mjuk. Längst ner i hylsan, som kan vara plan i botten, som i detta fall, finns ett hål och hylsan fortsätter med en rund pip som kan vara ca. 20 mm lång. Se bild. genom denna pip går spridarens nedre del med munstycket. Observera att det inte finns några som helst packningar eller O-ringar någonstans på spridaren till VP 2003, som skall täta förbindelsen mellan spridaren och spridarhylsan! Det är endast den mjuka kopparen som tätar genom att forma sig efter spridaren genom trycket från spridaroket (se nedan) när man drar åt muttern på pinnbulten som spridaroket sitter på. Detta är en hylsa till VP 2003. Spridarna är förbundna med en bränsleledning och har till uppgift att genom en puff omvandla bränslet genom munstycken till en dimma som sprutas direkt ner i cylindern. På en diesel har man ju inga tändstift, men genom kompressionen som bildas när kolven går upp mot toppen så antänds dimman och genom explosionen så pressas kolven ner för att få en ny bränslepuff när den kommer upp igen osv. En sådan rörelse kallas för cykel och vid varje cykel kommer en bränslepuff. O-ringen på bilden skall enligt verkstadshandboken sitta mellan hylsan och topplocket. Men det behövde jag ju inte bekymra mig för eftersom jag aldrig behövde byta hylsa. Steg 1 Tag loss ventilkåpan så att Du kommer åt alla skruvar som håller fast bränsleledningarna mot spridarna. Ta bort kåpan (tre skruvar på toppen). Under varje skruv sitter en plattbricka, en gummipackning och en rostfri cylinder. Lyft bulten försiktigt och luta den samtidigt åt sidan så får Du med Dig den rostfria cylindern (storlek som en liten hylsnyckel) också. Lyft av ventikåpan. Ta loss bränsleledningarna. Nu ser det ut som på bilden... Här ser Du den aktre spridaren med oket som håller den på plats i topplocket. Problemet är bara att oket sitter på en pinnbult och att det inte går att lyfta bort oket. Det går inte heller att ta spjärn mot oket och bända för att på det sättet försöka bända upp spridaren. OBS! Oket kostar en tusenlapp om Du skadar det! Lösning: tag en polygrip och skruva ur pinnbulten istället! Tag sedan bort oket. Oket gränslar över två paralella plana ytor. Tag en fast nyckel 10-an och vicka försiktigt fram och tillbaka. Har Du tur så ger spridaren efter med en gång. Tag en svetstång och kläm åt runt spridarhuvudet (det är av stål) men akta fästet för bränsleledningen. En svetstång är att rekommendera därför att Du kan ställa in och låsa trycket som Du griper med. Fortsätt vickandet samtidigt som Du drar uppåt. Nu lossnar spridaren och Du kan dra den rakt uppåt. Men! Kolla så att inte hylsan följer med upp! Då rinner kylvatten ner i cylindern! I så fall måste Du tappa av kylvattnet först!!! Glöm inte att stänga genomföringen till kylvattnet. Det finns ingen styrning annat än de släta väggarna i spridarhylsan så Du kan snurra den runt om Du vill. Studera spridaren och även hålet i spridarhylsan. Tag en tuss med stålull och putsa spridaren ren. Men akta spridarspetsen med de fina munstycket så att Du inte täpper till eller skadar de små hålen. Spridarhylsan skall Du vara extra försiktig med. Det är mjuk koppar. Det märkliga är att om Du provar att stoppa ner spridaren när Du putsat den, så glappar den i sidled! Då trodde jag att det var kört. Men icke! Det skall vara så. Den enda tätningen är i botten av hylsan och där måste det vara absolut rent!!! Inga repor eller korrosion accepteras. Eftersom spridaren läckte så var det där jag hade mitt problem. Det fanns en del gegga och även korrossion på den plana ytan i botten av hylsan. Om man kör med motorn när det ser ut så här så blir det förmodligen värre och värre, så att allt beckar igen. Nu finns det två alternativ a) att byta hylsa b) att få den plana ytan på hylsan ren och plan och detsamma för nederdelen av spridaren som ligger an mot hylsans plana yta. a) För att byta hylsa måste man ha specialverktyg från Volvo för ca. 2000 kr. Har man tur så går det att dra ut hylsan med det ena verktyget, utan att ta bort topplocket. Annars måste det av. En ny hylsa sätter man dit med ett andra specialverktyg som är koniskt nedtill och pressar hylsans spets mot topplocket. VARNING! Om Du tänker ta bort hylsan, så måste Du tappa av vattnet i kylsystemet! Annars rinner kylvatten ner i cylindern!!! b) Det finns ett specialverktyg hos Biltema, en fräs (639 kr), som Du driver runt försiktigt för hand och hyvlar på så sätt av ytan tills att den är helt slät utan skavanker. Det blir några ytterst små metallpartiklar (små korn. inga spån) som lossar. Någon liten partikel ramlar säkert ner i hålet där spridarspetsen skall sitta och hamnar på kolven. Men det är ytterst lite och det är mjuk koppar. Du minimerar antalet korn genom att ta en dammsugare och ansluta en plastslang som Du sticker mer i hylsan och suger då och då. Speciellt viktigt är när Du drar runt fräsen de första varven, då det är fler orenheter som skrapas loss än senare. I mitt fall handlade det om ca. 30 varv totalt med fräsen. Sedan var det blankt och fint i botten på hylsan. Hylsans väggar var inte så viktigt eftersom de inte har någon tätande funktion. Fräsverktygssats Biltema. Det står att verktyget passar alla dieselmotorer av Common Rail-typ. Men VP 3000 är inte av denna typ och verktyget passar utmärkt! Det finns ett fräsverktyg nr. 17 med runt huvud och ett med plant. Du väljer naturligtvis det plana. Det hela är ett mycket lätt jobb om Du följer ovanstående beskrivning. Önskar Dig en skön båtsäsong!
  11. 8 points
    Vill bara slå ett slag för det enkla som inte behöver betyda dyrt. Gick ju på båtmässan och kikade på båtar och tillbehör som alla andra gör. På jolleavdelningen såg jag en intressant liten båt som heter Weta trimaran, denna betingar dock ett pris på 150,000:- vilket inte ligger i kategorin billigt i denna storleksklassen på båt som då är 4,5 meter lång/kort. Började därefter söka begagnat på Blocket och fann till slut ett intressant objekt för 10,500:- som tilltalade mig starkt. Båten heter Supernova och konstruerades av en dansk vid namn Ib Pors Nielsen. Han var tidigare pilot inom SAS och hade ett starkt seglingsintresse på sin fritid. Han konstruerade flera typer där den största var på 30 fot och hette Fleuret. Den var till nöds övernattningsbar och trailerbar med sin specialvagn för ändamålet. Tillbaka till min båt då som hade legat i en trädgård under en gran i över två år så den var grön av mossa och barr och såg väl mest ut som nåt som kunde förpassas till en container. Men köpet genomfördes på plats och den hämtades efter ett par dagar med en skåpbil. Väl hemma fick den ligga tills det blev något varmare i luften för att kunna göra någon kraftigare rengöring. Under all smuts låg där en liten jolle med tre skrov som såg ut att vilja komma ut på vattnet igen för att ge seglingsglädje till någon (mig). Vid genomgång av alla delar såg det ut att fattas ett antal låsklips som då behövs för att låsa fast skroven mot den trampolin som sammanbinder skroven till att bli en farkost på 3,2 meters bredd. Vid en noggrannare kontroll kunde jag finna nio av tio låsbleck så endast ett fick tillverkas för att kunna sätta ihop jollen. Sedan har alla linor och fall bytts ut till modernare material, även de krängband som satt på trampolinen byttes ut och så även de block som var så slitna att de ändå skulle ställt till med problem eller haveri. Nu är då jollen färdig och den första testseglingen är avklarad med gott resultat. Vid en medelvind på runt 5,5 m/sek så toppade båten 8,7 knop vilket ändå får ses med gamla originalsegel från tidigt 80-tal som helt okej i sammanhanget. Nya segel har jag fått några olika offerter på så beslut om vem som får sy upp tas under hösten. Men prisskillnad mellan 9300:- och 15,500:- för samma dukkvalitet gör ju valet ganska enkelt. Och då pratar vi om enkla segel i Dacron och inga extrema dukar eller laminatsegel även om de kanske skulle kunna ge nån halv knop till. Sommarens utmaning kommer att bli lite äventyrliga utflykter med båten på en specialbyggd vagn som just nu är under ombyggnad från att ha varit en husvagn till att bli en vagn som passar denna jollen perfekt men ändå går att använda för andra transporter till nöds. Som motor när vinden dör ut och man behöver ta sig hemåt hamnen eller är ute på okända vatten och man inte kan eller vågar susa in i en gästhamn med fulla segel i tio knop så valde jag den handvevade något udda skapelsen som går under namnet ”Free Wheeling” som enkelt hängs över det fäste jag tillverkade just för detta ändamålet. Man ska under ganska lugna förhållanden kunna komma upp i farter runt 3-4 knop om man ser de filmer på Youtube som finns där om man söker. Lägger här upp några bilder på jollen så länge.
  12. 8 points
    Så elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen. En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat. Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit. Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen. Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt. Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...
  13. 8 points
    Mycket har jag kallats, men anal ingenjör är nog första gången😀. Vare sig vi pratar vindhastighet eller fästelement kan det inte vara fel att benämna saker med dess rätta namn, speciellt om du ska kommunicera ut det till befolkningen via rikspress. Dessutom får pöbeln möjlighet att lära sig något nytt, och kan efter förkovrandet själva titulera sig Analingenjör. Ett skitjobb, men någon måste göra det👍😀
  14. 7 points
    Hej Detta är ju tyvärr ett återkommande problem. I fallet med WhatsApp och den pornografiska bilden så verkar det vara en kapad annons. Det är någonting som tyvärr har börjat dyka upp via annonsnätverk. Även Googles som vi använder. Den skall inte dyka upp igen eftersom den var ett grovt övertramp. Skall sätta mig och gå igenom annonserna igen men det är ju en jävla soppa det med. Vi har aktivt tackat nej till störande reklam så som porr och liknande. MEN det kommer nya annonsörer/annonser hela tiden och Google verkar inte kolla på det innan ELLER efteråt. Det bästa för att få bort detta är att klicka på X eller pilen i hörnet och markera det som störande eller vilka val som dyker upp. Det klicket är inget som utgivaren av annonsen ser utan det är bara metadata till Google Ads servrar. Men jag får ägna tid att få bort liknande och även dom där jävla frusäljarsidorna. God Fortsättning på 2021! //stavhammar PS. @patrikflink Jag har raderat exempelbilden och sparat undan den samt skickat vidare till Google Ads. Den är ju som du säger olämplig... DS
  15. 7 points
    Runt 2008 bestämde jag mig för att jag, när jag fyller 50, d v s år 2021, skall sluta jobba och ge mig ut på långsegling. Drömmen blev en plan, hus såldes, pengar sparades, båt köptes, såldes igen för en bättre båt och nu kommer jag strax att säga upp mig från jobbet och börja segla på heltid. Så jag har sett fram emot 2021 i tretton år
  16. 7 points
    Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta.
  17. 7 points
    Skall man gå vidare med sin gamla motor? Frågan kan knappast ställas ur andra perspektiv än rent filosofiska. Ekonomiskt sett är det knappast försvarbart. Fast inget med båtliv är ekonomiskt försvarbart. Däremot är det värt varenda slant ur andra synvinklar :-) Om båten har samma ekonomiska värdebild som motorn lönar det sig inte att köpa en ny motor till den heller. Tröttnar man på ekipaget står man där och försöker sälja en gammal billig båt med en ny dyr motor. En svårsåld kombo i de flesta fall. Att köpa en annan begagnad motor till sin gamla båt är ett vågspel. Den nya gamla motorn kan krångla precis lika mycket som din gamla gamla motor. Med de två resonemangen blir det plötsligt inte ett helgalet alternativ att renovera den motor man redan har. Utgifter blir det hur man än försöker. Tricket är att börja genast på hösten. Skruva isär motorn och se vad som behöver göras och skaffas. Det kan ibland ta lite tid att få tag på delar och ifall man behöver lämna in motorn för jobb på någon motorverkstad så rinner vintern snabbt iväg. Var i ett lite liknande läge med min gamla bil i vintras. En liten skåpbil från 2004 som började få lite väl högt tryck i kylsystemet, typiska symptom på dålig topplockspackning. Skruvar det mesta själv men det här verkade lite väl stort. Ringde en bekant som har verkstad. Lite knappt 1000 €uro (Finland) skulle det gå på att byta topplockspackning. Ungefär hälften av vad bilen är värd. Det hade jag kunnat ta. Men om felet i stället varit en spricka i toppen hade kalkylen inneburit hela bilens värde. Ville inte chansa så jag bestämde mig för att skruva sönder bilen själv. För att få av toppen på en sån här bil måste motorn ur. Overall och handskar på! Efter några veckoslut i garaget knattrar bilen igen till priset av lite packningar och en topplocksplaning för säkerhets skull. Som bonus passade jag på att byta kamrem, vattenpump, koppling och lite annat smått och gott när allt ändå stod på golvet. Dumt? Kanske. Men nu vet jag vad jag har. Det hade jag inte gjort om jag bara köpt en annan begagnad bil. Kunde stå där med samma problem en månad senare med den också... Har också skruvat ihop motorn som sitter i båten själv samt en massa andra liknande grejer. Pysslar hellre ute i garaget än glor på TV hela kvällarna. Alla har inte lust att skruva och mecka eller vill ens förstå varför man skulle göra det. Fast känslan när man får igång motorn man själv haft i bitar och fått ihop igen går inte att slå! PS Kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv :-)
  18. 7 points
    Det var väl det som ditt ursprungliga inlägg handlade om? Om du HAR en båt så känner du till dess egenskaper, styrkor och svagheter. Fixa det absolut viktigaste ur säkerhetssynpunkt så ÄR den bra att ge sig iväg med. Sedan gör vi nördar det som vi gör bäst, idissla detaljer om vad som gör en båt PERFEKT! Visst, en OE32 eller Joshua kanske har en lämpligare utformning än din Jeanneau, Bavaria, Hanse men då kanske du förlorar den seglingsglädje som är hela orsaken till att du vill iväg? Bekymrar det dig att din sittbrunn är för stor? Köp en stor kylbox eller dynbox och remma fast ordentligt. Mer förvaring och mindre sittbrunn - klart! Salongen är så stor? Sätt dit några grabbräcken här och var - klart! Är badplattformen olämplig för på/avstigning i sjögång? Skruva dit valfri badstege som du tror på - klart! Den perfekta båten kan man fundera över medan man är ute och byta till senare om det känns motiverat men det skall inte vara en förutsättning för att ge sig av. (Skrivet av en som ägnat fem år åt att bygga den perfekta långfärdsbåten inför en segling till Gotland...)
  19. 7 points
    Hej! Jag kom på mig själv med att ha missat att återrapportera vad som hänt och hur det gått i flera av "mina" trådar. Nu är det gjort. Jag vill passa på att skicka en önskan till alla att försöka återkoppla så att vi som följt en tråd av eget intresse i frågan - eller lämnat synpunkter, tips och råd - får lite återkoppling. Det är lätt att glömma vilket jag själv är ett tydligt bevis på. Hälsn. Mackey
  20. 7 points
    Va kan de va? Dessutom är remmen alldeles svart! Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till? Har testat med ny bensin och att vända på batteriet.
  21. 6 points
    Hej! Varning för ev. prishöjningar inför rean som Benns och Erlandsons startar nu! Jag har följt en del varor som jag tänkte passa på att köpa under våren och märkt att priserna ganska lägligt - inte för mig alltså - gått upp en hel del inför rean som startar nu. Priserna är nu ungefär de samma med rea som de var förut utan rea. Branschkollegorna ligger kvar på samma priser som tidigare så de är nu billigare utan rea jämfört med Benns och Erlandsons med rea. Någon annan som noterat liknande prishöjningar på Erlndsons eller Benns? Det kanske bara är på "mina varor" priserna stigit just nu, men var ändå uppmärksamma! Mackey
  22. 6 points
    Efter lite diskussioner här på forumet beslöt jag mig för att sätta in en luftavfuktare i båten vintertid. Jag har en segelbåt på 35 fot som står på land med 230V indraget. Inne i båten står en sorptionsavfuktare, Woods WDD80 som är inställd att hålla 50% RH. Strömmen till avfuktaren stängs av automatiskt om temperaturen sjunker under 1 grad och sätts på när det blir varmare igen. I gången till förpiken sitter en vanlig fläkt, typ bordsfläkt, för att cirkulera luften inne i båten. Innan jag satte in fläkten var det råare i förpiken och reserv-"torrbollen" (vägsalt i durkslag i hink) samlade vatten. Fläkten är kopplad till en timer och går en halvtimme två gånger om dagen, 11:00-11:30 och 16:00-16:30. Efter att fläkten sattes in är det torrt även i förpiken. Och hinken under vägsaltet är också torr. Luftfuktigheten har legat kring 50% hela vintern och så här ser det ut just nu. Jag var till båten den 4:e och den 11:e. För att komma till en varm båt startade jag byggfläkten på morgonen innan jag åkte. Så här ser elförbrukningen ut under mars månad (kWh). De två topparna är för att värma båten när jag var där och fixade. Övriga dagar är förbrukning för avfuktaren och fläkten. På hösten när båten tas upp låter jag segel, dynor, kläder, flytvästar, böcker osv osv ligga kvar i båten. Dynor lyfts upp på högkant och luckor, lådor och dörrar öppnas. På våren finns allt redan i båten och det är torrt och känns fräscht. Luftavfuktaren har en slang som leds ner under durken så vattnet rinner ut genom den öppna dyvikan, längst ner mot kölsvinet. När avfuktaren startas blir det mängder med liter som rinner ut och då går det givetvis åt lite mer el. Att sedan hålla fuknivån på ett satt värde är inte så energikrävande. Båten är uppkopplad med en mobil router och fläkt, avfuktare, batteriladdare och byggfläkt styrs med Sonoff-prylar. Jag är mycket nöjd med den här lösningen och den är inte speciellt dyr att genomföra, om man skulle vilja göra det.
  23. 6 points
    Varning för prishöjningar inför rean som Hjertmans startar nu! Samma visa hos Hjertmans som tidigare på Erlandsons och Benns. Konkret har en Windex 15 precis höjts från 358:- kronor till 459:- kronor för att sedan säljas med 22 % rabatt (359:- kronor). En kronas prishöjning kallas av Hjermans för 22 % rabatt!
  24. 6 points
    Kexchoklad!
  25. 6 points
    Framförallt blev väldigt många PB-artiklar typen "journalist besöker Pelle i hamnen" för att beskriva vad just Pelle gjort med sin båt. Om sedan Pelle eller skribenten inte hade en aning om det var rätt sätt blev plötsligt sekundärt - man hade ju bara gjort en käck rapport från verkligheten, utan eget ansvar. Samma sak med alla dessa artiklar "vi visar hur du...." o.s.v. I praktiken är det ofta bara återigen ett besök i en hamn där ofta en och samma skribent (som inte alltid vet så mycket om ämnet) låter någon annan visa hur just denna "någon annan" gör. Ibland är denne "någon annan" faktiskt en sakkunnig, men alltsomoftast är det bara en person som kanske lät vettig i skribentens öron men i praktiken inte vet mer än att den gör som den alltid har gjort. Oavsett vilket, blir det väldigt likriktade artiklar som egentligen aldrig går på djupet och aldrig blir mer än möjligen lite trevlig veckotidningsläsning. Att våga stå för något och vara sakkunniga själva försvann nog samtidigt som PB slängde ut alla frilansare - som ju just var en fantastisk stab med människor med olika kompetens. Skall jag betala för en artikel är jag inte intresserad av hur Pelle, Arne och andra kufar i hamnen gör. Dem kan jag fråga själv, utan att betala. Jag vill veta hur man skall göra. Och varför....
  26. 6 points
    "David har medgivit att han visste om att dyvikan inte var isatt." David borde få böter för slöseri med allmänna resurser.
  27. 6 points
    Äntligen börjar det närma sig, mkt slipa och många timmar har det blivit
  28. 6 points
    För 7-8 år sedan hade jag fått nog av att byta kassa igensatta bläckpatroner. Jag köpte en laserskrivarkombination (skrivare, scanner, kopiator). Sedan dess har jag aldrig haft något utskriftskrångel. Det är bara så skönt att veta att utskrifterna alltid fungerar.
  29. 6 points
    Genom korrekt modellering och beräkning, tillsammans med bättre material och materialkunskap, kan man minska godstjocklek på strategiska ställen utan att hållfastheten och hållbarheten försämras. Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". Årtionden av erfarenhet av vad det är som går sönder, rostar först, slits ut, gör också att man mer och mer kan göra riktade förbättringar precis där det behövs, utan att det innebär en viktökning totalt sett.
  30. 6 points
  31. 6 points
    Jag har gjort ett liknande projekt för att få in en Simrad plotter. Jag byggde en form av gips och papier-mache. Klädde den med folie och plastade utanpå. Därefter slippa och sen på med Top-coat. Tror din metod funkar bra, men cellplast är känsligt för lösningsmedel. Bilder är före och efter.
  32. 6 points
    Jag har efter önskemål brutit ut diskussionen om Coppercoat till en egen tråd. Den finns här. Om Coppercoat (kopparbeläggning) Är det något som mer som skall flyttas över dit så anmäl inlägget så ordnar jag detta. Trevlig torsdag till er! //stavhammar
  33. 6 points
    Det heter minsann ”brun hårig sjuk sköterska”... och ”Lama djur” .... @Faderullan glömde nog en eller ett par kategorier av deltagare nämligen... -Dubbelgöken, som medieveten eller oftast omedvetet dubbelpostar samma fråga i flera exemplar vilket troligtvis är relaterat till långsam uppkoppling eller medvetet med något omformulerad frågeställning i olika trådar. -Den forcerade frågeställaren som presenterar ofullständiga uppgifter, uppgifter som behövs för att kunna ge ett svar, exempelvis. ”Jag har nyligen köpt en begagnad båt, det gick jättebra att köra hem den, men nu startar den inte, vad kan det vara för fel?” Någon ställer en motfråga, vad är det för båt? och vad har den för motor?då kommer det uttömmande svaret: ”Vet inte, men båten är vit och motorn är röd”... Litet tillspetsat men ni känner igen det, eller hur? Ett av problemen med sådana här forum är att man bara ser naken svart text mot vit bakgrund, eller vad det nu är för färger. I personliga IRL-diskussioner får man ju del av diskussionsdeltagarnas kroppsspråk, mimik, betoning, och sättet att uttrycka sig på i samtalston etc. Något man inte ser i en textbaserad diskussion, det är troligtvis mycket det som ligger bakom medvetna eller omedvetna missuppfattningar och upplevda provokationer. Även jag deltar, eller har deltagit i olika forum. Ett som jag tröttnade på var Svenska Järnvägsklubbens ”Postvagnen” blev kallad för ”pestvagnen”... det verkade ett tag som om alla Aspbergernördar samlats där, det med att gotta ned sig i olika järnvägsbolag litterasystem eller i antika tidtabeller eller olika axelföljder i all oändlighet. Men det lär ha blivit bättre, sägs det, jag har inte kollat på flera år, men administratörerna sätter tydligen diskussionerna på ”rätt spår” igen ganska omgående. Än värre nördar med pizzabitskunskap, alltså smala kunskapsområden finner man på olika akvaristiska forum, jag lämnade för ett tag sedan Zoopet.se, mest för att man måste betala för att bli ”Gold medlem”... men trots att det där med akvaristik är ett brett ämne så finns det många som bara har kunskap om en liten del av detta, och hävdar sin rätt in absurdum. Volkswagen hade och har ju interna benämningar på sina ”produkter” varav typ 1 är ”bubblan”, typ 2 är som redan nämnts bussar, skåp, pickuper med enkel- eller dubbelhytt. Typ 3 var sedan bilarna som började se ut som moderna bilar, fast man envetet höll fast vid en luftkylt boxermotor längst bak.... Nåväl, Volkswagenentusiasterna, de som gillar luftkylt, håller till på www.boxerville.com, som i sin struktur mycket liknar detta forum. Men här finns det väldigt få envetna nördar, diskussionstonen är hövligt och varm. Allvetarna och ickevetarna finns men kommer bra överens, sär skrivarna, flestavarna och dyslektikerna finns men blir bra bemötta och får chansen att förklara sig om man inte förstår, innan missuppfttningsakademin börjar att agera. Svenska spårvägssällskapet har också ett forum, då en gång det var så att huvuddelen av deltagarna var stockholmare med en världsbild som slutade strax utanför tullarna, blev vi här i Göteborg rätt trötta, då vi har landets till antal flest spårvägskilometer, oslagbart flest antal passagerarkilometer blev liksom negligerade. Vi kunde ju inte hjälpa att stockholmarna eldade upp sina spårvagnar efter dagen H och så hade grävt ned sin kollektivtrafik. Då dessa stockholmare på något vis upptäckte Göteborg igen så förundrades man över att vi hade så många olyckor och tillbud med spårvagnar inblandade... ok, det var en del olyckor, men å andra sidan hade vi då eller ens nu inte en enda olycka eller ens ett litet tillbud i Göteborg med tunnelbanetåg inblandade, och när jag och en annan göteborgare hävdade detta och några andra saker, blev vi bannade och uteslutna. Året därefter satt vi båda i styrelsen, visserligen som suppleanter, men ändå... så kan det gå. Nu vet jag att det stundom är en dominans från annat geografiskt håll på sss forum. Facebook är inte bra för sådana här forums fortlevnad, jag ser nu att ett annat VW-relaterat forum dör ut till fördel för dess motsvarighet på Facebook. Men där blir det inte samma överblick med olika avdelningar där olika problem diskuteras. Allt kommer i samma tråd, med svårnavigerade underrubriker. Det var nog inte meningen att Facebook skulle använda så. Jag blev litet ledsen då tråden om glödlampsbytet försvann, sådana självkritiska diskussioner behövs. Men det kanske var någon som inte förstår ironi som reagerade eller agerade, vad vet jag? Men helt klart ironi är svårt, det är inte alla som kognitivt kan hantera det. Och svårare blir det på ett sådant här forum, enligt de saker jag skrev inledningsvis, eftersom man inte ser varandra och kan utvärdera mimik etc. Kanske är det lättare för mig att förstå ironin som är uppväxt med Svenska Mad och Monty Phytons flying cirkus? Men det kanske blev en del ömma tår som det trampades på i den tråden? Och de gånger jag anmält ett i mitt tycke opassande inlägg har jag inte ens kommit på tanken att skriva det i tråden, det är en grannlaga uppgift för administratörerna att sköta. Sedan skall man väl inte låta sig provoceras heller, nu skedde inte det denna gången, vad jag kunde se, men man skall aldrig ge sina provokatörer vatten på sin kvarn. Sedan skall man ju heller aldrig ge sig in i konflikter om man på förhand inte vet att man skall vinna dem. Det tar alldeles för mycket energi. Jag har väl kanske inte levt upp till det själv alla gånger men försöker iallafall. Det finns en taskig forumdeltagare enligt min mening, en slags allvetare som liksom gubben i lådan hoppar upp i någon diskussion för att idiotförklara trådskaparen. Jag har anmält x flera men inte fått någon feedback eller respons på det och inte sett någon åtgärd. Men det brukar ju lösa sig med solcellspaneler och elverk, lösningen på värdens alla problem, även krisen i Mellanöstern. Var det någon som orkade läsa ända hit?
  34. 6 points
    Jag tror inte att vi finns :-)
  35. 6 points
    Tycker inte det är galet att kosta på en gammal motor. Jag själv gjorde en helrenovering av en gammal skrothög till båt från 70talet som dom flesta skulle kört igenom flistuggen.Men nu har jag en kanonbra båt som kostat mig runt 75T och vetskapen om vad jag gjort är sjukt tillfredställande.
  36. 6 points
    Jag tror inte att vi ska vara alltför rationella för då försvinner mycket av livsglädjen. Och båtlivet är ju i många avseenden just livsglädje. Visst är pengar viktigt men jag sitter hellre på pallen i verkstan och fipplar med ett intressant båt-, motor-, utrustningsprojekt än sitter vid skrivbordet och väntar på nästa månads kontobesked. Som tur är så är vi alla olika... 😉
  37. 6 points
    Jag har inaktiverat det Google AdSense kallar för Automatiska annonser nu. Det tar en timmer innan det slår igenom på siten. Hoppas att detta löser denna irriterande teknik. Jag håller ögonen/mobilen på siten. Hoppas ni märker en förändring till det bättre! @patrikflink @moggep @IngemarE @Slowrider @Mackey
  38. 6 points
    Jag inser när jag läser på att jag måste ge mig här, se markering. Vill åter igen poängtera att jag aldrig hade satt mig i situationen; hade jag seglat Båt B hade jag släppt förbi Båt A och gått klar akter om. Om inte annat för att slippa hamna i lä bakom A 🙂
  39. 6 points
    Hej igen, ville bara berätta att jag nu fått en original 3-bladig Honda 14,5x19 monterad och skillnaden blev helt enorm! Kunde inte föreställa mig att det kunde bli en sådan skillnad som det blev med ny propeller🙂
  40. 6 points
    Byt forum då! Såna som du kommer och går. I ett forum delger man svar som en konversation med egna erfarenheter och idéer samt tips. Rekommenderar dig att bemöta samtliga svar med respekt och tacksamhet. Raka svar kan du hitta på FB och Flashback MFL.
  41. 6 points
    Jag blir bara så förbannad när jag ser sånt! Känner man bara någon som sliter 10-18 timmar/dygn i vården och förmodligen inte får någon semester i år, som inte kan träffa sin familj och sina barn och som riskerar sin hälsa för att hjälpa de som blir sjuka, ja då är det obegripligt att man inte håller avstånd och är noga med hygienen. Sen kan man ju reflektera över hur man själv skulle klara sig om man blir sjuk. Många tror ju att de är osårbara, åker utan hjälm på motorcykel, går och stirrar i sin mobil samtidigt som de korsar en gata etc men så dumma kan väl inte så många människor vara? Men poängen är att många helt friska personer i 30-årsåldern drabbas oerhört hårt och bli riktigt sjuka Hur kaxig är man då? Jag vet svaret. De blir så ynkliga och små som människor och orkar ingenting och ber till alla möjliga makter att slippa infektionen. Det är så dags då. Fan! (Nu fick jag skriva av mig lite iaf Förlåt för språket.)
  42. 6 points
    Du har gjort en beundransvärd insats Mr-m och vi har alla goda skäl att lyfta på hatten för det men du har också haft tur. Att arbeta och investera förnuftigt och skaffa sig en vettig utbildning så som du har gjort och gör ökar sannolikheten för att lyckas men det ger inga garantier. Den sista biten handlar om att ha tur. Själv är jag i ungefär samma ålder (38 år) och har arbetat allt jag har kunnat sedan tonåren och skaffat mig en utbildning och snålat och investerat och gjort allting rätt enligt utomstående bedömare men jag har haft otur med omständigheter som inte kunde förutses och som låg helt utanför min kontroll inte bara en utan flera gånger och därför har mina ansträngningar nätt och jämt räckt till för att inte hamna på socialbidrag med åtföljande påtvingade försäljning av den lilla egendom jag har. Det är en insats som jag är stolt över för jag vet att om jag hade haft otur en eller två gånger mindre hade jag varit minst på din ekonomiska nivå i dag. Ingen vet om du är arbetslös i morgon eftermiddag. Ingen vet om ditt hus har ens halva marknadsvärdet kvar om ett år. Ingen vet om du faller av en byggställning i morgon och så fifflar arbetsgivaren med olycksfallsrapporten och plötsligt heter det att du har varit i en trafikolycka på fritiden och du kanske inte har råd att stämma det stora försäkringsbolaget till domstol och processa mot sjärnadvokater i 5 år samtidigt som du är sängpatient och har kronisk värk så du ser gröna smågubbar. Ingen vet. När man har haft en lång följd av tur som tillsammans med hårt arbete och förnuftiga val har gett framgång är det lätt att börja tro att framgången är given....... men det är just när man är på topp som det finns möjligheter att lägga undan för sämre tider som brukar komma förr eller senare. Jag har genom åren lärt mig att det finns många fler sätt att förverkliga drömmar än att ta stora lån och köpa det man tror man vill ha. Med några smärre justeringar i drömmen kan man sänka kostnaden till låt oss säga 30% och så letar man begagnade delar och tillverkar somliga delar själv och så plötsligt har man drömmen förverkligad för 10% av vad det skulle ha kostat att rusa iväg och köpa. Det brukar krävas en del hårt arbete och mycket tankemöda längs vägen men sådant är vi ju inte rädda för. Jag vet att många andra väljer att köpa båtar och snöskotrar och bilar och andra konsumtionsvaror för lånade pengar men det finns också människor som fullt medvetet väljer att riva asbest utan skydd och att köra bil utan säkerhetsbälte och att köra traktor på rutten våris utan att ens ha takluckan öppen. De gör det men vi behöver inte göra det.
  43. 6 points
    Nu är den i vattnet, och första åkturen avklarad.
  44. 6 points
    Närå, det är den nya företeelsen radiostyrda grund. Det marknadsförs som "Vill du vara ensam i din favoritnaturhamn i juli? Stäng inloppet med en Grund-O-Matic!". Lyxvarianten uppdaterar de elektroniska sjökorten automatiskt när man lagt det på plats.
  45. 5 points
    Kanske inte så konstigt att dessa firmors sortiment och prissättning blir allt mer likriktat. Jag är rädd att sammanslagningarna är en början till att gräva en egen grav just i och med att sortimentet blir lidande och prisbilden väldigt likriktad. Brist på konkurrens är inte bra för företagen på lite längre sikt. Samma ägare, samma färg, samma pris, men den ena säljs med 30 % rabatt! Det är ett utmärkt sätt att göra slut på allt förtroendekapital. Jag har tidigare lobbat för att man ska handla i våra båtbutiker för att ha dem kvar, men jag lutar åt att överge den strategin. Varför ska man stötta en verksamhet som lurar sina kunder.
  46. 5 points
  47. 5 points
    Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev. Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev. Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr. Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan). Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck. Lycka till.
  48. 5 points
    Den 19 juli hade vi en båtbrand i Mollösund, på Orusts västsida. Nu vet vi inte vad eller varför det började brinna, men branden startade när motorn startades efter tankning vid den norra tappen. Kanske hade man en läcka och glömde starta fläkten innan start. SSRS kom till platsen, fick bogserat ut båten i sundet, fick hjälp av det lokala brandvärnet som kom på spontanutryckning, då det var brandspridning till land i några sjöbodar. Om man hade väntat till rt Svanesund, Ellös, Henån blivit utlarmade och deras anspänningstid samt framryckningstid hade hela Mollösund brunnit ned liksom Varnhem gjorde... Himla tur att vi har SSRS och lokala brandvärn! Det finns minst ett vidoklipp på YouTube om denna händelsen också. Utvikning från ämnet, men bensin i motorbåtar... nej! och när den läcker, då ligger man illa till även om som nu trådskaparen upptäcker felet vid hemmabryggan innan katastrofen är ett faktum. Råd: Tag kontakt med försäkringsbolaget, tag professionell hjälp för att tömma tanken och sanera båten. beroende på vad du har för försäkring kan försäkringsbolaget hjälpa till och lotsa dig vidare. Starta inte motorn, gör inga jobb ombord som kan orsaka gnistbildning, rör inte batterierna, se till att batterifrånskiljarna/huvudströmbrytarna är avstängda. Drag inte ombord någon förlängningssladd, starta inte några elverktyg, inte ens batteridrivna/laddningsbara. Gör helst ingenting... Du borde även varna grannbåtarnas ägare så att dom kan flytta sina båtar till säker plats. Möjligen kan även räddningstjänsten på din ort ge dig anvisningar hur du nu skall agera. Rökning är i vanliga fall hälsovådligt, rökning ombord i nuläget är det direkt dödligt....
  49. 5 points
    Läser ofta på forum och tre saker dyker ständigt upp, alla med diverse förslag och dyra kemikalier. 1) Teak. Ger inga råd här eftersom de flesta har olika syn på vad som är snygg / välbehållen teak; oljad, vaxad, ljus, mörk, obehandlad etc. 2) Gul gelcoat = Oxalsyra i pulverform. Köpes på närmaste byggvaruhus (ex. Bauhaus) för 100 kr/förpackningen. Blandas med lite vatten och smetas ut på gelcoat, lämpligen med vanlig tvättsvamp. Avvakta 3-5 min spola av med färskvatten = vit gelcoat. 3) Toalett-/urinlukt. Det är inte varken själva urinet eller bajset som luktar. Det är alla äggviteämnen i kisset/bajset som luktar vidrigt. Detta löses extremt enkelt med ett par flaskor Perstorp (eller annat märke) av ren ättika (8-12%). Ättika är helt miljövänligt och dunstar av sig själv plus att den torkar ej ut packningar och slangar som vissa andra kemikalier kan göra. Ättikan bryter dock snabbt ned samtliga äggviteämnen och odören försvinner till 100%. En flaska kostar ca 15 kr. Späd ej. Inför hösten pumpar jag in en flaska (ca 3 dl) i septitanken via toaletten och låter det ligga under vintern. Under sommaren så pumpar jag in 1 dl per månad eller oftare beroende på hur toaletten nyttjas. Även om du har gamla slangar eller köpt en gammal båt med urinlukt så fixar ren ättika problemet. Man ska absolut inte skicka ned klorin i toaletten. Dels för att klorin inte löser problemet men framförallt för att ren klorin är så starkt att det går extremt hårt åt gummipackningarna. Klorin dödar bakterier och bleker färger. Äggviteämnen är ingetdera. /Knubblo
  50. 5 points
    Det finns något skrivet om att ett fartyg ”på väg” ska flagga oavsett tidpunkt. Det följer jag. Är jag på semester är jag hela tiden ”på väg”, oavsett om jag ankrar eller färdas genom vattnet. Flaggan åket dock alltid ner när vi kommit till hemmahamnen och lämnar båten.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy