Jump to content
Friday 20 September 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/20/2018 in all areas

  1. 8 points
    God Jul Och Gott Nytt År! Från oss på maringuiden.se
  2. 8 points
    Hej och tack för visat intresse för vårt båtköp. Båten står nu tryggt i hamn i Ekenäs efter en veckas segling uppdelat i två etapper. Jag tänkte berätta lite om hur resan förlöpte. Dag 1- 12.10 Vi träffade köparen i Mariehamn och efter snabb inspektion och proviantering puttrade vi iväg från Östernäs söder om Mariehamn kring 10 på morgonen. Första biten till Ledsund gick i rak motvind och motorn, en 9 hk Suzuki av okänd ålder, fungerade fint trots rätt stora vågor. Efter Ledsund tog vi sikte på Föglö och hissade storseglet i en fin bris snett akterifrån. Resten av dagen gick i så bra fart så i höjd med Föglö bestämde vi oss för att sikta på att nå Sottunga innan mörkrets inbrott. Efter en fin segling och några små snuttar med motor pga de smala sunden kring Jyddö nådde vi Sottunga gästhamn kring 18. Dag 2 - 13.10 Vi kastade loss i soluppgång och tog sikte på Korpo vilket innebär en hel dags segling på sgs. öppet hav. Vinden visade sig igen vara fördelaktig och vi hissade förseglet för första gången och svängde österut. Resan över skiftet var fin och vi snittade kring 4,5 knop hela vägen till Korpo. Efter ett tankningsstopp i Korpo ström styrde vi kosan vidare då vi ännu hade flera timmar solljus. Vi anlöpte Berghamn i åboländska skärgården en bit sydväst om Korpo kring 18 efter ca 10 h segel. Dag 3 - 14.10 Den sista dagen på första etappen gick till stor del för motor då vinden var sgs. obefintlig stora partier av rutten till Dragsfjärd. Vi kunde ändå motorsegla med dubbla segel största delen av tiden, vilket var nödvändigt då vi var tvungna att hinna till bussen från Dragsfjärd till Åbo där vi båda studerar. Efter en snittfart på cirka 4 knop förtöjde vi i Dragsfjärd 13:10 och skyndade oss till bussen. Första etappen var nu slut och min ''relativt'' seglingskunniga kompis visade sig vara mer än kvalificerad för uppgiften. Under resan från Åland lärde han mig grunderna i segling för att jag under nästa etapp dels kunde behärska båten själv och dels lära ut grunderna till Teschan. Dag 4 - 18.10 Efter några dagar på varsin studieort kastade jag och Teschan loss från Dragsfjärd med sikte på Hangö. Efter ca en timmes puttrande med motor hissade vi storsegel och motorseglade ner till Kasnäs. Vinden hade avtagit ytterligare efter den första etappen och vi fick nu nöja oss ed kring 4-5 sydväst. Vädret som hade visat sig från sin bästa sida under resan från Åland hade nu blivit riktigt oktoberväder med regn och dålig sikt. Efter Kasnäs hissade vi förseglet och seglade efter bästa förmåga trots utmaningar med rak medvind. Vi nådde Hangö efter ca 10 timmar och otaliga timmars motorseglande blöta och kalla. Dag 5 -19.10 Nu var det dags att segla vår nya båt till sin hemmahamn och vädret visade sig från sin bästa sida. Med en frisk sidovind på ca 6-7 ms gjorde vi stora framsteg och anlöpte Ekenäs ca 14 på fredagseftermiddagen efter att ha gått för segel sgs om hela vägen. En fin tur i sin helhet och en väldigt fin båt. Några små problem med motorn och seglen som alla visade sig bero på egna misstag. Motorn har fungerat felfritt trots sin ålder och startat plikttroget varje morgon. Maxi 68 var helt rätt för oss och särskilt imponerade var vi av inneutrymmenas rymlighet och alla smarta förvaringslösningar. Båten är mycket fräsch trots sin ålder och det är smått otroligt att vid första anblick förstå att båten är kring 40 år gammal. Teschan får fortsätta med ev. frågor eller berättelser. Bifogar en bild från gårdagens fina seglingsväder.
  3. 7 points
    Så slutade denna kanalfärd äntligen bra. http://www.hahnes.se/emigranten/2019/01/pa-aventyr-med-ellen-i-mal/
  4. 7 points
    Det tråkiga med alla sådana här enkäter/undersökningar/frågeformulär som förekommer rätt frekvent är att de som är ansvariga ALDRIG återkopplar till dem som försöker hjälpa dem. Resultatet och slutsatserna behåller de för sig själva. Denna brist på återkoppling har fått mig att helt sluta besvara dessa enkäter. Om ni vill göra gott för kommande ex-jobbare så att svarsfrekvensen på undersökningarna ökar så redovisa gärna "vad blev det av ert arbete".
  5. 6 points
    Det finns ju budgetmodeller på bogpropeller också, Ruskpricken...
  6. 5 points
    "Gustav Vasas bibel anses i allmänhet vara en mycket rimlig kompromiss mellan gammalt och nytt språk. Även om den inte stämde överens med samtidens talspråk så var den inte överdrivet konservativ i sitt språkbruk. Den var ett stort steg mot en mer konsekvent svensk stavning och etablerade till exempel användningen av vokalerna å, ä och ö samt användningen av ck istället för kk efter kort vokal, nyheter som skilde den från den danska bibeln, troligen avsiktligt för fjärma svenskan från språket i Danmark, som Sverige skulle ligga i nästan konstant fejd med ända fram till 1600-talet. Vasa var dock tydlig med att kk-stavningen skulle bibehållas när det gällde motormontage i marina applikationer" https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska Där ser man... 🤔
  7. 5 points
    Kul inlägg och diskussion. Jag tänker ofta i liknande banor men tvärtom. Var finns alla trevliga, seriösa och seglingsintresserade singelmän? De flesta män jag träffar på när jag är ute och seglar är de som vill ha stora, bekväma och snabba motorbåtar. Eller så är det original som är mer intresserade av att modifiera sina IF, Maxi, Vega... etc än att faktiskt lyfta blicken över relingen till grannbåten. Ni som säger att det inte finns några kvinnor med seglingsintresse. Ni har fel! Jag är med i några forum på Facebook med seglingstjejer så jag vet att dom/vi finns. Svårigheten är väl att träffas? Om alla är ute och soloseglar är det ju lite svårt. Och det är mycket som ska stämma - jag seglar hellre själv än har med någon med stort behov att få mansplaina ditt och datt om segling på min skuta. Spännande tråd, verkligen. Bra att den lyfts! /Maria
  8. 4 points
    När vi satte in JFB hemma så testade jag genom slänga en inkopplad borrmaskin i barnens pool (utan barn). Kul att se att det funkar. Kontakten är enfas och heter CEE. -- Jordfelsbrytare är inte riktigt bra beteckning bör snarare heta "obalansbrytare" eller likn. Men, för att det ska bli obalans mellan fas och nolla så måste strömmen ta vägen någonstans och det kan den bara göra till jord dvs det som kallas jordfel. Så helt fel är inte benämningen.
  9. 4 points
    Hatar hen... Hen existerar inte i min adekvata svenska vokabulär, men däremot i min engelska dictionary med betydlesen höna. Istället för hen använder jag den eller denne när jag ska benämna en könlös person...
  10. 4 points
    Måste politiken in i vartenda forum?
  11. 3 points
    En plåtbit av lämplig tjocklek från en skrothandlare, eller en fast nyckel. En vinkelslip har väl alla? Upplev skapandets tjusning!
  12. 3 points
    Jag är en medelålderns kvinna och äger en mindre båt.
  13. 3 points
    Underhålla trätrall. Jo man sjunger tralla-lalla-laaaaa......
  14. 3 points
    Raringar slits åxå ifs.
  15. 3 points
    I augusti 2018 så var jag ute och åkte båt några veckor på den då 150-års jubilerande Dalslands kanal, som består av ett stort sjösystem som sitter ihop med ett flertal slussar och kortare kanaler. Resan skedde med min plastsnipa av modell Bella 7002 och började i Dals-Ed och gick via bland annat Norge, Töcksfors, Östervallskog (som ligger i sjön Östen som är belägen drygt 110 meter över havet, vilket innebär att den är Sveriges högst belägna sjö som man kan nå från havet via slussar), Gustavsfors, Årjäng, Krokfors, Signebyn, Bengtsfors, Håverud och Fröskog (som nås via Snäcke kanal) till Sunnanå hamn vid Vänern. Utöver själva kanalresan så åkte jag lite tåg på "De Vackra Vyernas Järnväg", också passade jag på att besöka bilkyrkogården i Båstnäs, som inte ligger långt från Dalslands kanal. Nu har jag skrivit ihop en reseberättelse med många bilder från resan på min hemsida/blogg, vilken man kan nå via denna länk, om någon vill läsa och se på bilder från kanalen med omnejd. Hoppas att jag kan inspirera någon annan att också göra en trevlig kanaltur! /Fredrik
  16. 3 points
    Slutade jag med för längesedan (det var främst konstigheter i artiklar med el jag i början både korrekturläste och rättade) när jag insåg att påpekanden inte var helt uppskattade. Var ju som en del kanske vet även en flitig skribent i början av tidningens historia, men insåg genom tystnad och utebliven respons (troligen sammanhängande med lite omläggning inom tidningen) att man nog inte var intresserad av lite tekniskt "djupare" artiklar längre.
  17. 3 points
    Ett annat tips... man kan masta av också. På så vis slipper man fundera på detta, skrovet belastas inte, man minskar risken för att båten välter, det är enklare att täcka båten, det är enklare inspektera och serva grejerna....
  18. 3 points
    Sommaren 1999 var jag ute och paddlade Strömsholms kanal med scouterna, men den gången nådde vi aldrig vårt mål som var Strömsholm. Sommaren 2010 skulle jag åka motorbåt genom samma kanal, men då började motorn att strejka, så att en slussvakt fick leda vår båt i en tamp, så då blev det ett abrupt slut på den kanalresan. Men i somras kom jag äntligen igenom kanalen!, om än bara åt ett håll... Så det blev liksom tredje gången gillt för mig, vad det gäller att komma igenom Strömsholms kanal. Nu har jag skrivit ihop en reseberättelse/ett blogginlägg om sommaren kanalresa mellan Smedjebacken och Mälaren, på den fina och rofyllda Strömsholms kanal, som är en kanal som jag kan rekommendera andra en färd på (även om man nog inte ska ha någon tid att passa...)! Så om någon skulle vara intresserad av att ta del av reseberättelsen, så kommer här en länk till mitt blogginlägg om kanalresan på Strömsholms kanal: http://www.fredriktysk.se/2018/10/20/efter-tredje-försöket-tog-jag-mig-äntligen-genom-strömsholms-kanal,-om-än-bara-åt-ett-håll.-40510203 /Fredrik
  19. 3 points
    Tack Pentax, mindes fel. Bra att någon håller koll på mig! För vid närmare eftertanke: Det vore rätt orimligt ifall termostater skulle vara konstruerade så att de - med sin inbyggda risk för "vax-punka"- skulle ge motoröverhettning vid eventuell punka!? Får de punka så fastnar de rimligtvis normalt i läget "full kylning", så är det. Termostater ger hellre "överkylning" än överhettning vid vaxpunka, för överhettning tvingar ju till AKUT MOTORSTOPP. (Överdriven kylning är ju jämförelsevis beskedligt, motorn drar mer bränsle, sotar och orkar sämre - men det är ju inte alls akut.) @ Alla: Tack för tänkvärda inlägg ovan! Angående just fenomet pannsten: Håller med Bhemac ovan, för enligt min förståelse av detta smått missbrukade begrepp så kan det som sagt bara uppkomma i "miljöer" över hundra grader. Menar alltså på metallytor där vatten OFTA kan koka bort till ånga och ansamla avlagringar? I motorer* finns nog såpass heta ytor endast i kylmantelns flöde och närmare bestämt helt nära förbränningen, alltså främst runt kolvtopparna. *) I förbränningsmotorer (typ bensinare eller dieslar) så är detta med kylning egentligen bara ett nödvändigt ont. Detta då för att förhindra att metaller smälter och motorn därmed "skär ihop" med dyra reparationskostnader som följd. För inuti varje kolvmotors inre finns en superhet förbränningskammare vars metallytor måste hålla minst 400 grader, annars avsätts sot. En motortillverkare tvingas nog att kompromissa redan vid ritbordet, hur pass nära "heta källan" kan vi låta kylvattenflödet nå? [Typ, hur gjuter vi en universal cylinder/topp på bästa sätt vad gäller kylflödets närhet till hettan. (Skall helst funka för olika kunder på olika världsmarknader, inte "överkyla" för fiskare på timtals av sakta framfart på lågt gaspådrag/sotrisk, inte heller "underkyla" när motorn pressas och därmed producerar massor av förlustvärme. Värmeenergi måste "tyvärr" avledas för att slippa metallsmälta/skärning. Kylning är s.a.s. ett nödvändigt ont vad gäller motorers verkningsgrad/bränslesnålhet. Tja, vete katten. Mitt inlägg börjar blir långrandigt... men jag menar att det tyvärr "i praktiken" finns heta metallytor >100 grader C, inuti alldeles vanliga båtmotorers kylsystem, sådana hotspots som med tiden kan ansamla pannsten och orsaka problem!??
  20. 3 points
    I resten av världen resonerar man precis tvärt om. Inte utan anledning skulle jag säga.
  21. 3 points
    Jag har två stycken kad 300, och de funkar samma samma som alla andra vp motorer, gefan i att få in saltvatten i motor rummet och se till att serva det som skall servas! Så som sjövatten pumpen, remmar oljor osv. Sköter du detta fint så har du ett ganska lugnt liv, men det kan även bli dyrt om det börjar krångla, vilket jag har fått erfara. Dock inget sinnes sjukt än=)
  22. 3 points
    Själv befinner jag mig på långsegling med min fru och vi ligger för ankare i Prickley Bay på Grenada. Jag kan intyga att min fru definitivt inte skulle vilja byta vår tillvaro mot att gå upp klockan 6 i mörka Sverige, skrapa bilrutor, jobba en hel dag åka hem i mörker, slappa framför TV'n lägga sig och nästa dag utföra samma sysslor igen. Vi har nu varit yachties i 3,5 år och älskar detta liv. Seglingen är egentligen en liten del av tillvaron. Det fantastiska är att uppleva nya platser, människor och kulturer. De långa överfarterna tar vi som ett nödvändigt hårt arbetspass som min fru säger. Belöningen får man när man kommer fram och får uppleva någonting nytt. Själv har jag länge velat att vi skulle ge oss iväg medans min fru var skeptisk ända till den där Novemberdagen när det hade snöat, varit kallt, mörkt och min fru hade haft en jävlig dag på jobbet. Då kom hon hem och undrade "När sticker vi ?" Det gäller att låta den kvinnliga delen av besättningen själva konstatera att det nog är trevligare att ge sig väg och uppleva någonting helt annorlunda som man kan minnas tillbaks på när man sitter på hemmet. Jag har läst om ett par där damen följde med på villkoret att hon efter ett år kunde ångra sig. När mannen efter ett år frågade om dom skulle avbryta sin segling blev hon förfärad och undrade vad han menade. Vi har två barn. En son och en dotter. Sonen är inte det minsta intresserad av segling. Dottern har vi lyckats bättre med vår uppfostran. Hon har tillsammans med 2 vänner en Allegro 33 som ligger på Gran Canaria som de håller på att utrusta. Efter att hon seglat med oss över Atlanten till Brasilien blev abstinensen för stor så hon var tvungen att skaffa en Maginfik Midget som hon seglar ensam i Sverige. Hon är 32 år och singel.....
  23. 3 points
    Har båten ute på Blocket och har blivit utsatt för minst ett bedrägeriförsök, troligen två, men det vet jag inte riktigt än. Tänkte beskriva lite hur de gör och kanske höra hur vanligt det är? Jag har nog totalt haft fem annonser på Blocket varav tre har besvarats av bedragare. Det första försöket denna gång var ganska uppenbart. Ett SMS med en fråga om båten finns kvar samt en e-postadress att svara på, troligen för att undvika att Blocket själva kan se och varna för bedrägeriet. Efter att ha svarat att båten finns kvar får jag frågan om vad som är mitt lägsta pris. Jag svarar med 450.000kr och får strax ett svar att priset är OK och att han vill köpa båten. Annonsen är OK och om allt är som det skall i annonsen vill han slå till direkt. Bedragaren kan inte själv titta på båten då han bor i Donetsk (!) men litar på mitt ord. Inte en enda fråga om skicket eller vad som följer med, d v s de vanliga frågorna man får. Jag inser såklart att det är ett försök till bedrägeri men vill se hur det fortlöper och vad tanken bakom är. Efter en tid kommer ett mejl där han godkänner priset och vill ha mina uppgifter till Paypal för att betala. Jag skickar uppgifterna och efter någon timme svarar han att han betalat, och att han har betalat in 470.000kr. De resterande 20.000Kr skall jag skicka till transportören, som skall köra båten med lastbil från Jönköping till Donetsk för 20.000Kr, vilket jag tycker är ett fantastiskt pris! Det är ju ändå 1900km fågelvägen! 😀 Till slut hittar jag ett par mejl från "Paypal" i min skräppostmapp i Gmail där det står att betalningen är gjord och att den inte är reversibel samt att den inte skickas till mig förrän jag fört över de extra 20.000kr till kontot han mejlat. Något konto i en turkisk bank. Givetvis finns det inga uppgifter om detta när jag loggar in på Paypal. Tanken med detta bedrägeriet var alltså inte att lura av mig båten utan bara de 20.000kr som han betalt extra. Jag svarar helt enkelt att jag inte har 20.000kr förrän jag fått pengarna varvid vår mejlkonversation avslutas. För ett par dagar sedan så kom det ett liknande SMS från en australiensk kvinna som vill köpa min båt i hemlighet då hon bor med sin avlidna makes familj och inte vill att de skall veta något. Inte heller här några frågor om skick och annat, bara att hon skall flytta till Sverige om en månad och vill ha båten. Denna gång är inte Paypal inblandat utan hon vill betala med vanlig banköverföring och frågar hur jag vill göra. Jag säger att hon kan betala 10% i handpenning så tar jag bort annonsen och hon kan sedan titta på båten när hon kommer hit, sedan gör vi klart affären i samband med sjösättning och påmastning, jag erbjuder mig även att leveransssegla båten dit hon vill ha den. Hon ber om kontouppgifter, mobilnummer och postadress, vilket jag skickar. Hon svarar att hon skall återkomma när betalningen är gjord. Sedan har vi inte kommit längre, det skall bli intressant att se hur detta fortlöper. Någon som vet hur det kommer att gå till? Något liknande om att betala för mycket och att skicka ett SMS från min bank samt ett brev? Som en liten kul grej lade jag in ett litet stavfel i min adress, posten kommer nog gå fram men jag ser ju direkt att det inte kommer från min bank. Är folk verkligen så korkade att de tror att de fått pengar bara för att det kommer ett mejl, SMS eller brev? Utan att ens kolla på sitt konto? Går de här bedrägerierna verkligen igenom någon gång?
  24. 3 points
    Hej, Ang vit gelcoat kulör för Finnmaster. Jag har gjort lite research jag tänkte dela med mig av till andra Finnmaster-ägare då informationen lyser med sin frånvaro på internet(fram tills nu). Samtliga Finnmasters från modellår 2012 och framåt har följande gelcoat: 1083-821 Tillverkare : Cray Valley Det finns ingen RALkod för denna kulör. Verkar finnas till försäljning i Norge/Danmark främst. För båtar årsmodeller 2009-2011 gäller: GN 10120 Tillverkare Ashland Tidigare modeller och det som står på watski/Hjertmans/seasea sidor bla har färgen : SVG 80039 Tillverkare Reichhold. Samtliga gäller vit kulör. Notera. Detta är information jag fått från återförsäljare som hämtat infon från Finnmaster. Jag tar inte ansvar för att ni lägger på fel färg på eran båt utifrån de här uppgifterna. Använd informationen ovan som ett tips och säkerställ givetvis att det stämmer själv för just din båt. Lycka till!
  25. 3 points
    Kort återkoppling, nu bytta alla elektrolytkondensatorer (även de som såg OK ut) samt de två effektresistorerna, lackat om delar av kortet som hade skadad lack från omlödning. Bytt inkommande 12V matningskablar till nya kablar. Värmaren startade på första försöket, ger bra värme och alla funktioner inkl efterkörning av fläkt (styrd av termistor) funkar som de ska! Behöver kompletteras med fäste, skorsten eller skrovgenomföring samt längre bränsleslangar men mycket nöjd så långt.
  26. 3 points
    Jag hade svårt med ordet "hen" till att börja med, men har märkt att jag börjat använda det i vissa sammanhang. Trott att man är en gammal "stofil", dvs original, kuf, klassik, perukstock, gubbstrutt, stöt, mumrik, mumie.
  27. 3 points
    Nu får vi nog "pudla" lite Gunnar Sträng har inte varit statsminister, han är mest ihågkommen som finansminister, och har dessutom varit jordbruksminister bland annat. 😎
  28. 3 points
    Kan vi inte lämna den politiska diskussionen om att handla från vissa länder nu ? Tråden handlar ju egentligen om något helt annat (fjärrmanövrering av kulventiler), och låt den få fortsätta med det ! Sedan kan man mycket väl ha den andra diskussionen också, men starta då gärna en egen tråd om ämnet.
  29. 3 points
    Jag jobbar dagligen med, inte i, ett stort internationellt svenskt företag som dessutom är en föregångare internationellt gällande hållbarhet och rättvisa i sin bransch. Jag kan berätta för Dig Mackey att det, även för det företaget, är kronor och ören som är det primära.
  30. 3 points
    Då förutsätter jag att du inte köper någon elektronik, inte har TV och ingen navigationsutrustning i båten, eftersom nästan samtliga större komponenttillverkare har kretsfabriker i just Kina. Fast det är klart, det ser man ju inte lika tydligt så då är det kanske inte lika farligt....;-)
  31. 3 points
    Mer än 1000 år. I alla fall enligt en "mailfot".
  32. 3 points
    Svarar eftersom det efterfrågades svar från kvinnor 🙂 Jag har alltid undrat hur man träffar en man med seglingsintresse eftersom alla jag varit ihop med har varit extrema landkrabbor och jag har fått tjata för att ens få komma ut på vattnet. Själv är jag uppväxt med segelbåt. Min nuvarande sambo hade aldrig varit på sjön. Men han tycker om att komma ut till sjön och bada så när vi flyttade till hus nära vatten så började jag tjata om båt. Han sa att han kunde tänka sig en daycruiser (motorintresserad bilkille, allt ska gå fort) men sen ville han att det skulle gå att sova över i den också. Vi kikade runt men fastnade inte för någon. Det var då jag hittade en Birdie 24 tillsalu där vi bor. Jag åkte och tittade och beslutade att köpa den själv eftersom det var en billig båt, sa till sambon att han fick bli delägare om han ville och att vi iallafall har en båt att komma ut på sjön med 😉 nu har han lärt sig segla och upptäckt tjusningen med det 😉 så nu sitter han och tittar på stora fina segelbåtar på Blocket. Det känns lovande! Jag hoppas på att få långsegla nån gång, vi får väl se men jag är glad över min lilla segelbåt sålänge 🙂
  33. 2 points
    Jag har haft samma problem. Det finns inga genvägar som håller och är vettiga. Själv hade jag inte velat ha tätningsmassa inne i min vattentank, ok om det hade varit ett litet hål och jag tätat tillfälligt från utsidan. Jag kapade upp och tog ut tanken, lämnade den till en smed som gick igenom alla svetsar och tätade. Sen återmonterade jag tanken. på kanterna skruvade jag i lister som var ca 50 mm breda längs med kanterna sen la jag tillbaka durken /dom utkapade delarna, dessa vilade på min lister och skruvades fast i listerna. Det höll hur bra som helst!
  34. 2 points
    Helt riktigt. Det har ju blåst en del över landet och jag skulle hälsa på en kompis. Vi åkte ner till "hans" hamn och upptäckte till kompisens fasa att hans båt hade hade lagt sig på backen. Kompisen ringde försäkringsbolaget för att kolla vad som skulle göras och i vilken ordning. Ordern från försäkringsbolaget var att låta båten ligga kvar på marken om inte skadan skulle förvärras av det. Skaderegleraren skulle därefter ta hand om ärendet. Vi fixade lite med täckningen men lät båten ligga på backen. Försäkringsbolaget besiktade skadan och nu är båten på ett reparationsvarv. Med andra ord: om inte skadan förvärras så låt båten ligga kvar på marken. Då kan inte försäkringsbolaget påstå att Du har åsamkat några skador vid egna lyft.
  35. 2 points
    Hej alla sjöbusar, längesedan jag var här och hälsade på. Ville bara tipsa om min Blog där jag skriver om det ökända skilsmässodiket. Det gick inte så bra för mig. http://www.hahnes.se/emigranten/2018/05/jag-har-mott-ellen/
  36. 2 points
    I all välmening: men menar du @stavhammar..? 😉
  37. 2 points
    Ofta har det kopplats hej vilt i äldre båtar så man brukar behöva utreda och rita upp systemet. Slå på allt och plock ut säkring för säkring. Bli inte förvånad om loggen är kopplad på samma säkring som salongsbelysningen, jag har sett det mesta. Sätt up 2x50W solpaneler och en bra regulator i budgeten. Sen kan du leta upp plats för panelerna.
  38. 2 points
    "Svensk standard" då det gäller båtel är väl nästan bara ett önsketänkande. Man får lära sig den hårda vägen, krypa runt och följa sladdar och kablar, ta ur säkringar och se vad som inte fungerar när just "den" säkringen är urtagen. Se över alla anslutningar, börja vid batterierna. Oxid i säkringsdosor och i strömbrytare brukar vara mer regel än undantag. Nysta upp konstiga kablar utan något anslutet i andra ändan, och klippa dessa om de är överflödiga. Se till att det finns bra huvudströmbrytare =batterfrånskiljare, nära batteriet/batterierna. Sådan där man vrider på och kan koppla in 1, 2, 1+2 eller off, brukar vara mindre bra, dom brukar vara vanliga i US-båtar. Att komplettera med solcellsladdning inför nästa säsong kan ju vara ett bra tips om du vill bo i båten några dagar också.
  39. 2 points
    Behövs väl ingen undersökning för att konstatera vad som skapar problem för båtägare! Om du inte redan visste det är svaret Miljöpartiet: Lägg ner alla båtklubbar, förbjud allt i båtväg utom för Åsa Romson som kan bottenmåla sin båt med extremt miljöfarlig bottenfärg avsedd för oceangående skepp. Hon är ju Miljöpartist och värnar om saker ... om det passar henne vill säga.
  40. 2 points
    Clas Ohlsson har väl öppet köp i 30 dagar. Skälet till att montera tvåpolig brytare är för att bryta båda ledningarna (Fasen med 240V och nollan med 0V). Du vet ju inte om stickkontakten i elstolpen ger fas (spänning) i den ena eller andra ledaren i din båt. Blir det felvänt i bryggstolpen (50% chans) så bryter du nollan med en enpolig brytare och har kvar 240V i din elanläggning. I en fast elinstallation i fastighet så kopplas ledarna o säkringarna alltid så att det är fasledaren som blir avsäkrad. Då fungerar det med den personskyddsautomat du köpte. I båten - Nej! Sen ska du välja en amperestyrka på säkringen som klarar elkablarna i båten. 16A i en liten segelbåt verkar väldigt överdrivet. Brygguttag brukar vara på 6 eller 10A så nyttan med 16A förstår jag inte. Vanliga lägenhetsabonnemang har 16A som huvudsäkring.... Säkringen är till för att skydda kablarna bortanför säkringen mot att brinna av vid en kortslutning/elfel.
  41. 2 points
    Ja du Bortomhorisonten, då verkar problemet i stort sett vara löst. 💘 Mackey
  42. 2 points
    Vi anlitade Sjölander i Gbg. Mycket nöjd men inte billigast. Men som det heter Quality is remembered long after the price is forgotten.
  43. 2 points
    Båtar med fast axel behöver knappast tankas då de inte kan göra fart genom vattnet, axeln måste kunna rotera för det. 😁
  44. 2 points
    Jag bygger för närvarande ett vattenburet system åt en vän inom båtlivet och i den båten blir det till största delen PEX-rör från billiga butiker. Hittills har det fungerat bättre än jag hade hoppats på... 😊
  45. 2 points
    Nu kom det ett par mejl från Barclays Bank om att jag fått en betalning på 10.000€ och att det tar ca 3 bankdagar innan betalningen nått mig. I det första mejlet stod min e-postadress med som länk, men länken pekar på http://us.mc459.mail.yahoo.com/mc/compose?to=paulhendriks%40wanadoo.nl Vilket torde vara ett kommando i Yahoos mejlsystem som skapar ett mejl till adressen. Troligen har bedragaren glömt att ändra länken och Paul Hendriks är ett annat offer för bedragaren. I det andra mejlet var det en länk som pekar på service@intlbarclays.com men under länken ligger det service@barclaysbankworld.com. Domänen barclaysbankworld är inte ens registrerad och domänen intlbarclays är registrerad via en proxyregistrering så man ser inte vem som äger domänen. Barclays riktiga domäner är öppet registrerade på deras driftorganisation. Jag fick sedan ett mejl från bedragaren där hon meddelar att hon betalat och vill att jag skall bekräfta att jag fått mejlen från banken, vilket jag gjort. Återkommer när det händer mera
  46. 2 points
    Varför behöver man veta fryspunkten exakt? Vet du exakt hur kallt det kommer att bli i vinter, annars har det väl inte så stor betydelse. I min mätare skiljer det bara 2-3 grader mellan typerna. Jag vill gärna ha lite marginaler så jag har kört i för cirka 30-35 minusgrader i mina motorer som befinner sig i Stockholmstrakten.
  47. 2 points
    Jag brukar vilja fylla filtret innan montering, så motorn snabbare bygger upp oljetrycket, samt smeta ut olja på tätningen så filtret ej suger fast så hemskt till nästa byte. Brukar även skriva datum samt timmar på filtret så jag vet hur mycket den snurrat sedan sist.
  48. 2 points
    Jag brukar säga att det är bra att undvika att köpa saker från Kina, underförstått "om det finns alternativ". Jag tror det är bättre - eller mindre dåligt i alla fall - att köpa produkter som marknadsförs av aktörer utanför Kina. Stora köpare har kanske någon möjlighet att påverka lite mera än en privatperson som importerar själv. Jag tycker verkligen på riktigt att Kinas agerande är skrämmande. Nyligen "försvann" en chef från interpol (en kines), tidigare kidnappades Gui Minhai i Thailand och fängslades i Kina, uigurer deporteras till hjärntvättningsläger och Kina avråder turister från att besöka Sverige för att svensk polis avvisar tre turister från ett vandrarhem där de ockuperar lobbyn. Tillägg: Jag föreslår att vi slutar förstöra denna tråd med kinasnack. Mackey PS Den tv vi har ärvde vi av svärmor för massor av år sedan. Säkert har den kinesiskt innehåll, men det är inget vi har köpt i alla fall. ☺️
  49. 2 points
    Men vad är problemet (förutsatt att det är Georg_Ohms variant "servomotor som vrider originalventilens handtag") ? Ventilens säkerhet och funktion påverkas ju inte. Det enda är att man får en extra bekvämlighet så länge motorn funkar, och när den inte gör det längre får man frikoppla och åter vrida handtaget manuellt.
  50. 2 points
    Det finns ett gammalt uttryck - kanske lokalt:"En bra båt fendrar sig själv"
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy