Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/19/2020 in all areas

  1. 14 points
    God jul till alla forumdeltagare framförallt till administratörerna! Detta året har ju varit bra konstigt då en pandemi satt käppar i hjulen, eller skall vi hellre skriva ”trasslat in linor i propellrarna”? Att umgås IRL och diskutera olika saker har belagts med restriktioner, men att på ett forum få ventilera sina frågor och funderingar har ju som vanligt gått väldigt bra, man kan ju förvisso drabbas av datavirus, men det går ju att vaccinera sig mot det. Fortfarande är det de ”elektriska diskussionerna” som blir längst och mest omfattande. Strömmen i elledningen tarvar fler frågor än strömmen i vattnet. Och hur skall nu en strömslukande bogpropeller egentligen försörjas, hur många frågor har gällt den saken? Och det är nästan ofrånkomligt att diskussionerna letar sig vidare genom ännu ej spänningssatta kablar mot solceller, litiumbatterier och elverk, inte sällan kan det komma in åsikter om galvaniska strömmar mitt i alltihopa, det är minst sagts spännande, U=IR. Och hur lång är egentligen en kabel? 185,2 meter på ett ungefär, det vet nu alla, men kabelarean då? Och vilken färg är det på isoleringen? Klimatet på Maringuidens olika forum är ju mestadels bra, visst kan det blåsa upp till kuling med ilskna regn- eller hagelskurar ibland men det är ju sällsynt, och de gånger detta skett har nog inte de drabbade tagit del av väderleksrapporter och tidigare stormvarningar ordentligt eller kanske missuppfattat det hela, eller navigerat fel helt enkelt. Och det kanske är så att vissa farvatten är fulla med ömma tår och förrädiska bôar. Liksom outmärkta farleder med släckta fyrar, där lurar ”sjörövarna” dom som övar sig till sjöss. Där är det lugnare, eftersom det i farleder och på öppna fria vatten riskerar man att bli påseglad av såväl supertankers som vattenskotrar och allt där emellan. Att vända sjökortet upp och ned när man färdas söderut är ungefär som att läsa mellan raderna, det ger nyttig information det med. Men man kan ju tura över Öresund också, ta samma båt som sist, besättningen tycks vara väldigt musikalisk, då styrman spelar hammondorgel och båtsman är batterist, man har sällan trist och får varsin påse Twist. Detta då enligt Torsson. Jag och frun vi förlovade oss på en öresundsfärja som hette Carola, en gång då sångerskan med det namnet var baby, den enda Carola man kände till då var den som Robban Broberg ville vråla till, på hemmagjord tyska. Ich bin vråla Caroooola. Ja detta hände sig då i modern tid, ganska många år efter ”the big Bang”. Förr i tiden kunde man navigera efter telefonkatalogens gula sidor, det gick ju lagom bra, man hade ingen aning om hur djupt det var, men å andra sidan hade man full kontroll över inom vilket riktnummerområde man befann sig i. Varför får inte min katt ligga när televerkets katta låg? Nu har väl de flesta torrsatt sina båtar ordentligt, och dom som fortfarande ligger i har sannolikt frostskyddat känsliga bordsgenomföringar och motorer. Pandemin har kanske för en del inneburit att det blivit mer tid över till båten och då påbörjat vinterjobben tidigt, man har väl en lista med ”att göra” saker nedskrivna sedan i somras, saker som man irriterar sig på eller sådant som skall förbättras eller bytas ut inför kommande säsong. Det kan vara smågrejer som uppstickande skruvskallar eller stora saker som helrenoveringar. Själv har jag ökat på färskvattenkapaciteten och städat ur ett stort stuvutrymme under durken där jag placerat stapelbara plastbackar med lock, dessa skall rymma alla ”bra att ha” grejer ombord. Vidare blir det en del fortsatt sanering i elsystemet, jag har nu hittat ytterligare kabelhärvor som inte leder någonstans. Möjligen installerar jag en roderlägesgivare med instrument, bra att ha när man manövrerar i hamn, när man vevat fram och tillbaka på ratten flera gånger vet jag tillslut inte riktigt vilken vinkel rodret, eller i detta fallet drevet har. Och nu vill RedKnows att man köper ett dyrt abonnemang, så det kanske blir ett nytt larm också. GPS-antennen skall få ett nytt batteri, kanske skall det till nya gardiner och en ny dekal längs långsidorna också. Sedan har jag någon dold regnvattenläcka någonstans, ett par infästningar till några mantågsstöttor är klart misstänka, så det skall ses över. Kompressorn och drevet skall båda då nya oljor, så det är litet småpyssel. En hel del trädetaljer har skrapats rena från gammal lack och har oljats in istället. Julen lär ju för många bli ”billig” då den rekommenderas att firas i mindre sällskap, det kanske konsumeras mindre sill, skinka, julmust och julsnaps än andra jular då hela tjocka släkten skall ta del av julbordet. Så då kan man ju istället spendera pengarna på nya båtprylar, och dom kan man ju inhandla online. Folkhälsomyndigheten vill ju inte att det skall anordnas någon mellandagsrea, men det blir nog en sådan ändå, just online, jag kan se röda priser litet varstans redan nu. I år har vi inte ens någon julgran, det är nog första gången både jag och frun är granlösa. Men båten har fått litet julbelysning, mest för att se så att jordfelsbrytaren inte löst ut... En designidé till en minst sagt helt fantastisk ficklampa har vi också begåvats med, en lampa som kan allting, till och med lysa upp tillvaron för folk och fä, bara det att den var magnetisk och skulle attrahera en aluminiumbåt, ja det är inte lätt att tänka på allting. Det som citroëns tekniker fordom gjorde, dom fann ypperligt smarta lösningar på komplicerade tekniska problem som knappast ens existerar. Varför göra någonting enkelt då man kan krångla till det? Man har slutat att fråga mig hur jag lutar lutfisken, då jag bruka svara ”i 30-45°”. Faktum är att jag inte ätit lutfisk sedan 1970-talet, och då i väldigt små portioner, jag tycker inte att de smakar illa direkt, men det smakar ju ingenting annat heller, och konsistensen påminner om väl genomblöt wellpapp, så det kan kvitta. Sedan är det ju vanskligt om man får en massa lutfisk på kroken under fisketurerna, det blir ju lätt en slagsida under hemfärden då, och det är nu aldrig bra. Molva molva.
  2. 13 points
    RUFF-avdrag..? Renovering, Uppgradering, Fräscha till och Få bort bottenfärg..?
  3. 11 points
  4. 10 points
    Förstår om detta är ett känsligt ämne. Alla har rätt till sin åsikt, och att uttrycka den. MEN! Undvik att håna, hota och spotta. Håll er till ämnet med en vänlig ton så blir det bra! Har rensat tråden på det dummaste... Trevlig söndag och glöm inte att det är morsdag. Tack på förhand från ett soligt Göteborg! //stavhammar
  5. 9 points
    Just detta hände mig i Hunnebo förra sommaren. Jag gick in för att tömma septitanken dagtid då det låg en splitter ny blänkande Delta 54 förtöjd just framför tömningsstationen. Jag frågade "kapten" ombord om han tänkte lämna snart och fick till svar att han väntade på resten av besättningen som var iland och handlade. "Så du menar att jag skall ligga här ute och cirkla runt till dess att de kommer tillbaks?" frågade jag. Jag fick väl inget rakt svar på frågan men de skulle i vart fall snart vara tillbaks, typ efter "20 minuter eller så". "Men du, då gör vi så här, ligg du lugnt kvar så lägger jag till på utsidan dig och så drar jag skitslangen över ditt däck" svarade jag. Mindre än 3 minuter senare hade han lämnat kajen och jag kunde gå in och tömma. :-)
  6. 9 points
    Update - Nu är longblock utbytt, spridare bytta på båda motorerna. Allt fungerar bra, nya blocket inkört och fungerar fint. Här är lite fakta: https://olmarin.se/ Longblock och spridare (utbytes) inköpt på OL Marin (Pampas marina) Bra snabb leverans och support. Priserna ungefär som alla andra auktriserade Penta handlare. http://www.distansmarinmaskin.se/ och https://skargardensmarinmotor.se/om.html Utförde arbetet, lyft, flytt av delar, underhåll och återmontering. Helt fantastiska killar som verkligen är erfarna och känns trygga. Priser ink moms: 145 000:- Longblock 45 000:- Spridare (8 stycken då jag bytte på båda motorerna). 60 000:- Arbete inkl enklare reservdelar (slangar, ny oljesticka mm). 5 - 10 000:- övriga kostnader (traktorförare för motorlyft, hembyggt lyftok mm). Det svettigaste jobbet var faktiskt att ta ur golvet på akterdäck (då jag har en flybridge är det oftast byggt så man kan ta ur golvet vi motorbyte). Fint av tillverkaren, Galeon, att lägga teaken exakt så man kan skära mellan teakplattorna i nåtningen för att kunna lyfta golvet (inte en enda teak-bit blev skadad). Mitt smartaste beslut var nog att just ta ur golvet själv för att spara teaken. Alla marinor jag bett om offert på jobbet med motorbyte angav att de skulle riva ur teaken och med det kommer kostnad för att sätta dit ny teak. mvh Björn
  7. 9 points
    Tänkte bara säga hej eftersom jag registrerat mig efter att ha hängt här ett tag och samtidigt tacka alla som var enormt förstående när jag segade mig hem 100 km igår i 30 km/h med min alldeles egna båt (liten, gammal och orange - men min). Trodde folk skulle tuta vilt men det gick väldans bra, även om de flesta såg rätt glada ut när jag smög mig in på busshållplatser för att släppa förbi.
  8. 9 points
    Jag läste igår! 😂 "Sjöfartsverket kan införa grundavgift från 1 juli På grund av det ökade antalet nya båtägare och antalet incidenter har Sjöfartsverket fått uppdraget att utreda en s.k. grundavgift på fritidsbåtar. Varje båt som gör en grundstötning ska rapportera in position och betala in ett engångsbelopp på 1 000 kr. Pengarna kommer att användas till fler sjömärken och bättre sjökort. – Vi ser det här som ett bättre alternativ än båtskatt då det rör sig om läropengar och den drabbade sannolikt aktar sig nästa gång, säger utredaren Sten Kobbe på Sjöfartsverket. Det kan även bli aktuellt att sätta ut särskilda bevakningskameror vid de mest utsatta grunden."
  9. 8 points
    Visste ni detta? Från Praktiskt Båtägande, Livet ombord
  10. 8 points
    Något att erbjuda den väna hustrun eller annan fager dam.😉
  11. 8 points
    Båten är så gott som klar! Ska skruva fast förtöjningsprylarna när jag vet hur den ska ligga vid bryggan, dessa ska också blästras innan. Motorn har jag också provkört, ca 90min och allt funkar prima. Är väl inte mycket att orda om, slänger upp lite bilder och ses vi i norra Vättern så ropa gärna hej! Nedan kommer lite bilder på hur den såg ut innan och några dagar in i renoveringen. Här var jag lycklig och odödlig.. På lördag ska vi lägga i den, återkommer med rapport.
  12. 8 points
    Efter kromningen så blev de istället så här. Imponerad att det gick att få till dem så bra, kul att gamla grejor får nytt liv.
  13. 8 points
    Så elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen. En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat. Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit. Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen. Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt. Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...
  14. 8 points
    Mycket har jag kallats, men anal ingenjör är nog första gången😀. Vare sig vi pratar vindhastighet eller fästelement kan det inte vara fel att benämna saker med dess rätta namn, speciellt om du ska kommunicera ut det till befolkningen via rikspress. Dessutom får pöbeln möjlighet att lära sig något nytt, och kan efter förkovrandet själva titulera sig Analingenjör. Ett skitjobb, men någon måste göra det👍😀
  15. 7 points
    Dyrt är något som kostar mer än vad man får tillbaka enligt mig Så visst kostar båten pengar men inget annat ger mig så mycket upplevelser, vila och återhämtning som när jag är ute. Sen finns det tyvärr även tillfällen då den kan orsaka oerhörd frustration, men det bortser jag ifrån så som med alla andra tråkigheter i livet. Man minns det som är roligt 😄
  16. 7 points
    Segelbåten till vänster fick jag hämta med gummibåt igår (coronabåt). Detta unga par tappade motorn strax utanför Arkösund och gick på grund. Blöta och kalla var dom. Men helt överlyckliga när jag erbjöd en byggfläkt då värmare inte fungerar i deras båt. Vi har även lånat ut en 6 Hk så dom kan ta sig hem idag till Stockholm. Nästa vecka kommer dom ner med bil till Nyköping för att lämna tillbaka motorn som hör till klubben.
  17. 7 points
    Samma sak kan man fråga sig i nya bilar. Jag anser att man som förare ALDRIG ska behöva titta ner på reglagen för att ändra t ex temperaturinställning, fläktstyrka, starta eller stänga av radion, m m. På äldre bilar är det tydliga, taktila reglage som man kan lära sig i "muskelminnet" och sen hantera oproblematiskt. På nyare bilar blir mer och mer styrt via pekskärmar, där man som användare inte får nån taktil återkoppling, och alltså MÅSTE titta bort för att hantera. Helt förkastligt! En skärm är helt ok, men inställningarna där ska bara vara sånt man normalt inte behöver ändra under färd. T ex preferenser för hur backsensorerna ska fungera, balans/bas/diskant och kanalprogrammering i radion, och annat av det slaget. Allt annat ska vara mekaniska vrid/dragreglage eller knappar, med tydlig gruppering och tydligt skilda former för saker som inte hör samman.
  18. 7 points
    min gamla dragg som jag använt som ankare fäste inget vidare i sandbotten så jag tänkte köpa ett nytt, fasen va dyra de "bäst i test" ankarna var. eftersom jag är metallare funderade jag om jag skulle göra ett själv, ser ju inte så svårt ut. 2,5tim senare var jag färdig, jädrans bra fäste fick jag med det "hemsmidda" i rostfritt trots sin ringa tyngd, 2m kätting hjälper till att få akaret att fästa i botten. dock fick jag skarva ihop plåten på mitten eftersom jag inte hade tillräcklig stor RF-plåt hemma plåt plåt 2 bockanvisning färdig1 färdig2 färdig3
  19. 7 points
    Eller så skiter man i det otrevliga bemötandet och lägger sig där ändå. Sedan kan man ju visa att man är naturist och då klär av sig och badar näck framför dom. Tids nog är det nog dom som flyttar sig först.😂
  20. 7 points
    Ryggstöd och ruta på plats.
  21. 7 points
    Själv har jag solpaneler som laddar bra i alla hamnar. Tänk på det, när du ligger och stinker ner gästhamnen med din diesel för att du är för snål. 🙂
  22. 7 points
    Hej Detta är ju tyvärr ett återkommande problem. I fallet med WhatsApp och den pornografiska bilden så verkar det vara en kapad annons. Det är någonting som tyvärr har börjat dyka upp via annonsnätverk. Även Googles som vi använder. Den skall inte dyka upp igen eftersom den var ett grovt övertramp. Skall sätta mig och gå igenom annonserna igen men det är ju en jävla soppa det med. Vi har aktivt tackat nej till störande reklam så som porr och liknande. MEN det kommer nya annonsörer/annonser hela tiden och Google verkar inte kolla på det innan ELLER efteråt. Det bästa för att få bort detta är att klicka på X eller pilen i hörnet och markera det som störande eller vilka val som dyker upp. Det klicket är inget som utgivaren av annonsen ser utan det är bara metadata till Google Ads servrar. Men jag får ägna tid att få bort liknande och även dom där jävla frusäljarsidorna. God Fortsättning på 2021! //stavhammar PS. @patrikflink Jag har raderat exempelbilden och sparat undan den samt skickat vidare till Google Ads. Den är ju som du säger olämplig... DS
  23. 7 points
    Runt 2008 bestämde jag mig för att jag, när jag fyller 50, d v s år 2021, skall sluta jobba och ge mig ut på långsegling. Drömmen blev en plan, hus såldes, pengar sparades, båt köptes, såldes igen för en bättre båt och nu kommer jag strax att säga upp mig från jobbet och börja segla på heltid. Så jag har sett fram emot 2021 i tretton år
  24. 7 points
    Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta.
  25. 6 points
    Vi ligger i Doca do Alcântara I Lissabon tillsammans med Gaidini, men kan inte direkt rekommendera hamnen. Det bullrar från 25 april-bron och från flygplanen som landar i Lissabon och dessutom är det en rätt trist omgivning. På plussidan så är det lätt att ta sig härifrån med spårvagn eller buss och så är det 25°C och sol.
  26. 6 points
    Vid en tredskodom ska man inte ropa hej för tidigt eftersom svarande kan begära återvinning varpå målet kan fortsätter där det avslutades. Nu är det lite oklart för mig vem som är svarande, men som det verkar är det Xxx båtklubb. Frågan är hur kommunen ställer sig till domen. Varför skulle kommunen plötsligt acceptera att båtar med miljöstörande TBT sjösätts och brukas i en djup och känslig havsvik med låg vattenomsättning?
  27. 6 points
    Tips; Avfrostningspåsar När man vill ta bort vätska/or under motorn där det är trångt eller t.ex lägga ut under impellerbyte & mycket annat. Suger upp till 5liter sen är det bara att lyfta ”påsen” utan att värskan rinner ut för vidare transport bort från båten. Använder alltid dessa när tillfälle ges. Förundras över hur j*kla bra dem är😃 Finns bland annat hos Bauhaus, Clas Ohlson osv osv. Skickar med en bild då jag inte får till det med länk;
  28. 6 points
    Vart en bra dag på sjön. Lycka för min fru med champagne, blommor och mycket goda ostar, rökta räkor ect. Ikväll blir det kräftskiva med kompisar på Broken. Här det toppenväder, inte ett moln och helt lä.
  29. 6 points
    I eftermiddag så går jag och min fru ut till någon lämplig naturhamn för att fira 15 år bröllopsdag! Tänkte ligga ute tills söndag, lördag intar vi Broken för kräftskiva 😋
  30. 6 points
    Alla ombord bär flytväst under gång, även hunden. Barnbarnen bär den ombord även i hamn, om dom är ute på däck. Det finns även extra uppblåsbara västar och reservvästar att ta fram vid behov. Låt oss säga att man råkar ut för en större vatteninträngning, då går det snabbt, bra att ha västen på redan när man letar reda på ett grundområde eller en strand att sätta båten på. Bra även de då gånger man givit assistans till andra båtar, eller svarat på ett mayday, då kan det gå snabbt, man kan behöva ta upp folk ur vattnet eller kasta över bogserlinor, just i sådan situationer är det lätt att själv falla i. Sedan är det för att föregå med gott exempel, inte minst för våra och andras barn och barnbarn. Jag köpte nya uppblåsbara inför förra säsongen, dessa är mer vadderade på insidan, särskilt i kragen, där de gamla kunde skava en del.
  31. 6 points
    På vår båt är grundregeln "inte förtöjd - flytväst på". Kan visserligen tummas på om båten bara skall flyttas inom hamnområdet (till tankning eller toatömningsstationen), men utanför pirarmarna är det i allmänhet alltid flytväst på. Något tillfälligt undantag om man är inne i båten/kojen, går på toa o.s.v. Men utanför "inne i båten" ute på vattnet känner jag mig lika olustig till mods utan flytväst som om jag kör bil utan bälte. Håller dock med om uppblåsbara flytvästar - det är nästan ett måste om det inte skall bli för obekvämt. I synnerhet typen "seglarväst" kan ju bli olidligt varma.
  32. 6 points
    Hej Sedan vi höll på att bli överkörda av en stor båt, 40 fot eller mer i ca 25 kn bär vi alltid en kontrollerad uppblåsbar väst. Ungefär som säkerhetsbältet, jag kan inte tänka mig att köra utan trots att jag kört bil i över 50 år och aldrig haft användning av det. Hälsningar Ove
  33. 6 points
    Du skojar väl eller försöker du att provocera oss? Här finns en oskriven regel som du bryter mot, fendrar eller fendertar som hänger ute under gång eller segling signalerar kanske olika budskap till omgivningen, ”här är en som inte bryr sig, som skiter i allt, nen det skiter han i”, ”här seglar en person med alzheimers demessjukdom”, ”kom och köp korv!” Möjligen kan man ha fendertarna hängandes ute under gång i kanaler mellan slussarna, annars skall dom hängas ut vid inlöpet i hamn och tas in under utlöpet.
  34. 6 points
    Midsommar här innebar fortsatt pillande med nya båten, men det var HELT självvalt 🙂. Peke just plastat och på plats (men utan Flexiteek, då leveranstiden gör att det blir först i höst). Inbyggd stege, mysljus och strålkastare. Hann få dit bordet på akterdäck (vitlaserad ek, byggt av hyllplan från Biltema) och handdukshängare i pentryt också, så nu kan vi snart börja använda båten....
  35. 6 points
    Och till slut så…! Nu är det bara ”allt annat” kvar att göra…😅
  36. 6 points
    Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden. Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut. Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage. Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss. Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.
  37. 6 points
    Hej Vi har i SXK Västkustkretsen sedan 2016 monterat säkring och servat ca 2600 västar. Någonstans mellan 5 och 10% hade inte fungerat, nästan alla på grund av urskruvad eller lös gaspatron. För den som har en väst utan säkring och inte kan få en sådan monterad nu är det viktigt att öppna västen ofta och känna efter att gaspatronen sitter fast. Vi har spelat in en film där vi visar hur man själv gör service på sin väst. Under "montering av säkring" finns länken till filmen. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  38. 6 points
    Fortsättning följer! tveksamt om det finns något intresse men det är roligt att ha en tråd att titta tillbaka på om några år! Det var dags för att plasta! För styrka och vattenskydd. Sen blev det en del glasfiberspackel för att jämna till kanter och skarva samman reling med fribord. Det slipades ner och blev jämt och fint. Slängde sedan på färg på inredningen det kommer komma på en matta över men mest för att skydda från vatten. Sågade också upp en lucka i aktern till förvaring och komma åt alla delar på båten. Slipat ner friborden för att måla på ny färg. Börjat klä inredningen med matta, svårare än jag räknat med som vanligt men det blir bra till slut. Dragit el till motor. Två batterier, start plus förbrukare. Tar med båten till jobbet för att måla inomhus, det kommer ske till helgen.
  39. 6 points
    All utvändig gelcoat färdigslipad och polerat. Ca fyra dagars heltidsjobb. Råkade slipa igenom på ett par ställen, kommer att spackla upp och slipa vid senare tillfälle.
  40. 6 points
    Igenkänningshumor på hög nivå 😂 Första gången vi skulle lägga till i en full naturhamn var vi tvungna att avbryta tilläggningen för att gå ut och ankra om. Min kära fru vägrade lyssna utan stod kvar på land med (de förvisso långa) förtamparna. Jag försökte att inte ställa till med en värre scen utan backade ut lite försiktigt i hopp om att tamparna skulle räcka. Min fru tappade såklart tamparna. Påväg in igen gjorde kraftig sidvind att jag av något skäl råkade trassla in ankarlinan i propellern. Så där stod vi. Frun på land. Jag och två skrikande (och kissnödiga) barn i båten som och ankarlinan i propellern. Som tur var kom en vänlig herre på SUP och assisterade. Båten kom i land och vi hade därefter två toppendagar. Hoppas bara ingen hade kameran på... Men vad är då lärdomen av allt detta? Jo att allt löser sig och att alla har varit nybörjare någon gång. Man dör inte av att skämmas lite. Min erfarenhet är att om man lägger sig platt och säger till båtgrannarna att man är nybörjare så är alla väldigt hjälpsamma.
  41. 6 points
    Hej! Varning för ev. prishöjningar inför rean som Benns och Erlandsons startar nu! Jag har följt en del varor som jag tänkte passa på att köpa under våren och märkt att priserna ganska lägligt - inte för mig alltså - gått upp en hel del inför rean som startar nu. Priserna är nu ungefär de samma med rea som de var förut utan rea. Branschkollegorna ligger kvar på samma priser som tidigare så de är nu billigare utan rea jämfört med Benns och Erlandsons med rea. Någon annan som noterat liknande prishöjningar på Erlndsons eller Benns? Det kanske bara är på "mina varor" priserna stigit just nu, men var ändå uppmärksamma! Mackey
  42. 6 points
    Efter lite diskussioner här på forumet beslöt jag mig för att sätta in en luftavfuktare i båten vintertid. Jag har en segelbåt på 35 fot som står på land med 230V indraget. Inne i båten står en sorptionsavfuktare, Woods WDD80 som är inställd att hålla 50% RH. Strömmen till avfuktaren stängs av automatiskt om temperaturen sjunker under 1 grad och sätts på när det blir varmare igen. I gången till förpiken sitter en vanlig fläkt, typ bordsfläkt, för att cirkulera luften inne i båten. Innan jag satte in fläkten var det råare i förpiken och reserv-"torrbollen" (vägsalt i durkslag i hink) samlade vatten. Fläkten är kopplad till en timer och går en halvtimme två gånger om dagen, 11:00-11:30 och 16:00-16:30. Efter att fläkten sattes in är det torrt även i förpiken. Och hinken under vägsaltet är också torr. Luftfuktigheten har legat kring 50% hela vintern och så här ser det ut just nu. Jag var till båten den 4:e och den 11:e. För att komma till en varm båt startade jag byggfläkten på morgonen innan jag åkte. Så här ser elförbrukningen ut under mars månad (kWh). De två topparna är för att värma båten när jag var där och fixade. Övriga dagar är förbrukning för avfuktaren och fläkten. På hösten när båten tas upp låter jag segel, dynor, kläder, flytvästar, böcker osv osv ligga kvar i båten. Dynor lyfts upp på högkant och luckor, lådor och dörrar öppnas. På våren finns allt redan i båten och det är torrt och känns fräscht. Luftavfuktaren har en slang som leds ner under durken så vattnet rinner ut genom den öppna dyvikan, längst ner mot kölsvinet. När avfuktaren startas blir det mängder med liter som rinner ut och då går det givetvis åt lite mer el. Att sedan hålla fuknivån på ett satt värde är inte så energikrävande. Båten är uppkopplad med en mobil router och fläkt, avfuktare, batteriladdare och byggfläkt styrs med Sonoff-prylar. Jag är mycket nöjd med den här lösningen och den är inte speciellt dyr att genomföra, om man skulle vilja göra det.
  43. 6 points
    Kexchoklad!
  44. 6 points
  45. 6 points
    Framförallt blev väldigt många PB-artiklar typen "journalist besöker Pelle i hamnen" för att beskriva vad just Pelle gjort med sin båt. Om sedan Pelle eller skribenten inte hade en aning om det var rätt sätt blev plötsligt sekundärt - man hade ju bara gjort en käck rapport från verkligheten, utan eget ansvar. Samma sak med alla dessa artiklar "vi visar hur du...." o.s.v. I praktiken är det ofta bara återigen ett besök i en hamn där ofta en och samma skribent (som inte alltid vet så mycket om ämnet) låter någon annan visa hur just denna "någon annan" gör. Ibland är denne "någon annan" faktiskt en sakkunnig, men alltsomoftast är det bara en person som kanske lät vettig i skribentens öron men i praktiken inte vet mer än att den gör som den alltid har gjort. Oavsett vilket, blir det väldigt likriktade artiklar som egentligen aldrig går på djupet och aldrig blir mer än möjligen lite trevlig veckotidningsläsning. Att våga stå för något och vara sakkunniga själva försvann nog samtidigt som PB slängde ut alla frilansare - som ju just var en fantastisk stab med människor med olika kompetens. Skall jag betala för en artikel är jag inte intresserad av hur Pelle, Arne och andra kufar i hamnen gör. Dem kan jag fråga själv, utan att betala. Jag vill veta hur man skall göra. Och varför....
  46. 6 points
    "David har medgivit att han visste om att dyvikan inte var isatt." David borde få böter för slöseri med allmänna resurser.
  47. 6 points
    För 7-8 år sedan hade jag fått nog av att byta kassa igensatta bläckpatroner. Jag köpte en laserskrivarkombination (skrivare, scanner, kopiator). Sedan dess har jag aldrig haft något utskriftskrångel. Det är bara så skönt att veta att utskrifterna alltid fungerar.
  48. 6 points
    Genom korrekt modellering och beräkning, tillsammans med bättre material och materialkunskap, kan man minska godstjocklek på strategiska ställen utan att hållfastheten och hållbarheten försämras. Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". Årtionden av erfarenhet av vad det är som går sönder, rostar först, slits ut, gör också att man mer och mer kan göra riktade förbättringar precis där det behövs, utan att det innebär en viktökning totalt sett.
  49. 6 points
  50. 6 points
    Jag har gjort ett liknande projekt för att få in en Simrad plotter. Jag byggde en form av gips och papier-mache. Klädde den med folie och plastade utanpå. Därefter slippa och sen på med Top-coat. Tror din metod funkar bra, men cellplast är känsligt för lösningsmedel. Bilder är före och efter.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy