Jump to content
Monday 28 November 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/28/2021 in all areas

  1. 11 points
    Hej Jag är ute på långsegling med en kanske lite annorlunda tanke än de flesta svenskar som seglar långt och länge. Jag tänkte skapa en tråd där jag kan skriva lite och svara på frågor o s v. Mest för min egen skull. Jag behöver öva på svenska språket. 😄 Jag skriver på telefonen så det blir nog inga långa anekdoter eller kåserier. Jag seglar en Najad 390, s/y Panacea. För närvarande sitter jag fast i Mindelo på Kap Verde med motorproblem. Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade. Jag har ingen tidsplan, ingen egentlig tanke på att segla hem igen. Jag försöker att hålla en budget så jag kan segla i tio år. Med lite jobb och inkomster kanske man kan hålla sig flytande, jag vet inte men jag tänker segla så länge ekonomi och hälsa tillåter. Jag lämnade Sverige i Augusti och har hittills kommit till Kap Verde. Jag räknar med knappt 5000nm hittills i år. Från Västervik via Kielkanalen, Nederländerna och sjöarna till Amsterdam, utmed franska kusten, över Biscaya till Spanien, vidare utmed ebriska halvön med tillhörande skräck för späckhuggare, Kanarieöarna, alla utom la palma p g a vulkanutbrottet, till Dakar, upp i Gambiafloden och nu på Kap Verde. En underbar resa med många strapatser. Mellan Lissabon och Praia, Kap Verde, var forummedlemmen @Mackey med hustru med i nio veckor. Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt. Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här. Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎 Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige.
  2. 10 points
    Hej igen! Först och främst vill jag bara tacka för allt engagemang som har visats, det skapar både trygghet och hoppfullhet att allt är möjligt. Det finns de som har varit med om ruskiga grejer på havet och har därför större respekt för det. Det finns även de pirater som utmanar detta rusk. Alla har vi en story och ett sätt att leva. Och oavsett om majoriteten har stämplat detta äventyr som dumdristigt (vilket jag förstår nu) så har era inlägg fått mig att känna en tillhörighet till båtlivet och då jag ägde inte ens en båt. Men vad är verdict då? Blev det någon båt? Ja, det blev det. Som någon skrev i tråden dök det upp en 68a med mitt namn på strax utanför Sotenäs. Båten är köpt, har fina segel och ligger redan i vattnet (sjösatt i år). Så nu blir det hemseglig från Malmön till Björlanda kile den 2 april ist. Kanske lite kallt, kanske inte lika långt, kanske helt perfekt. Som sagt har era inlägg varit väldigt informationsrika, "vräsiga" och roliga. Och tack till alla som hört av sig via PM som erbjudit seglingshjälp och båtplatser i NKP. Känns som ett väldigt bra forum och community det här. Nu ska jag gå in på blocket och köpa flytvästar. Håll utkik efter mig! båten heter Sinkadus. //Martin PS. Fortsätt gärna att skriv i tråden så att andra kan ta del av goda råd.
  3. 9 points
    Du gjorde inget fel. Vissa tror att de äger en plats, men det är bara att ignorera energitjuvar.
  4. 9 points
    Hej! Köpte i somras en Maxi Fenix efter många år utan båt. Så fort den den kom upp på land så slet jag ut all el för det göra om med nya batterier, övervakning solcellsladdning osv. Men jag hittade ingen panel som föll mig i smaken och jag kunde inte hitta något på internet som direkt var menat för båt. Så jag börjad fila lite på en egen som passade mina behov och slutresultatet blev så här. Finns det andra som stött på samma problem?
  5. 8 points
    Här kommer nog mitt längsta inlägg någonsin..... Som ni vet brukar jag med en predikants envishet såga prylar som stör och som inte uppfyller krav såsom CE o.s.v. Men allt är ju inte svart eller vitt, prylarna måste ju också ha en viss tålighet mot störningar på t ex spänningen de matas med. Grundprincipen är att en pryl skall fungera i det sammanhang den är designad för. Därför är t ex CE-kravet på hur mycket en pryl får störa betydligt mildare (=mer störningar är ok) om den skall sitta i en industri än om den är avsedd för konsument och hemmiljö. På samma sätt måste den också tåla att utsättas för mer störningar i en industrimiljö. Elstörningarna kan vara kabelbundna (t ex matningsspänningskablarna) eller luftburna (kan gå in och störa grannbåtens VHF). För vissa fordon finns inte CE-paraplyets regler för elektriska störningar på samma sätt som för konsumentprylar. Men dessa branscher har i de flesta fall egna regler som fungerar bra, t ex personbilar: En pryl som designas för att sitta i ett fordon/bil måste uppfylla ganska höga krav/standarder på just störtålighet. Detta är biltillverkarna själva mycket noga med, då de inte vill ha dålig reklam för sitt märke. Alla större tillbehörstillverkare kan också detta, och köper man ett tillbehör (en stereo t ex) av ett känt fabrikat brukar den uppfylla det som krävs. Och går mycket riktigt heller inte sönder när startmotorn släpper och det blir en rejäl spik på det som brukar kallas ”12V” i elsystemet. Inte heller stänger de av sig eller ens att stereon börjar låta illa när spänningen bara blir 9V och full med störningar och ”skräp” när startmotorn körs. Tänk om stereon skulle stängas av varje gång man startade motorn…..🤔 Värre är det med båtar. Antalet som byggs av varje design är litet. Kunskapen om ”smutsigheten” på elsystemet i ett fordon är ofta obefintligt. Motorinstallationen brukar klara sig, eftersom motorn köps i ett paket med tillhörande monteringsinstruktioner. Dessutom är den så dyr att ingen designer vågar ändra någonting eller hitta på egna lösningar. För de som designar är ofta just designers - numera. Inte tekniker eller ingenjörer. Men elsystemet - hur svårt kan det vara ? En plus och en minus, några brytare. Tyvärr gäller detta även båttillbehör, i synnerhet de lite mindre fabrikaten och på billiga prylar. Detta kan man ha lite i bakhuvudet när jag nedan berättar om den felsökning jag åkte på att göra i vår nya båt i dagarna. ------------------------- Vi har en fläkt på toa av denna modell (VETUS). Kostar troligen 10-15:- i elektronikkomponenter och en tia till för plasthuset i tillverkning. Men säljs i handeln för c:a 1000:-: Ibland ”hickar” den till och går ner i varv en halvsekund eller så, för att sedan direkt gå normalt igen. Det händer bara när vissa saker är igång i båten eller man är på vissa knappar...tror vi. Jag har inte brytt mig så mycket utan tänkt (liksom säkert 99,5% av alla båtägare som har denna) att det är väl naturliga ”dippar” på 12V-spänningen när saker slås på och av. Men på senaste turen när jag satt ett tag på toa och hörde den ”hicka” med några minuters mellanrum började jag fundera. Det stämmer inte. Märkte också att den ”hickar” ju bara när jag stänger av vissa saker (bl.a. strömmen till en pump) men inte när jag slår på. Provade vidare, och fick samma sak med en av takspottarna - ”hickade” när jag bröt, men inte när jag tände den. Och genom att ”dutta” med många brytningar kunde jag nästan få fläkten att stanna. En fläkt som alltså satt matad direkt på 12V, låt vara med långa kablar. Nu började hornen växa ut på allvar…. Ett loggande mätinstrument kopplades in idag morse, med vilket jag snabbt konstaterade att det inte fanns några spänningsdippar i proportion till varvtalsändringens omfattning och tidslängd. På vissa saker jag testade med såsom bogpropellern kunde jag skapa en rejäl dipp på systemspänningen, men trots detta ingen ”hicka” på fläkten. Jag började få mina misstankar, så fläkten monterades bort och togs med hem till labbet. Återskapande i labbet: Med en rulle kabel för att efterlikna båtens matning, en likadan spot som i båten och fläkten uppkopplad kunde jag återupprepa det hela hemma. Observera att fläkten här sitter på kontinuerlig 12V från ett labbaggregat och spänningsfallet i kabeln är bara något tiotal mV. Den har alltså "12V" hela tiden. Ändå nästan stannar den vid ”hickningarna” (höj ljudet så hör ni den): 20220730_NoC.mp4 Mätningar: Utan att gå in på alltför djupa elektronikteorier så visade sig problemet vara relaterat bl.a. till den störspik som alstras vid frånkoppling av en induktiv komponent. I andra trådar har det ibland talats om att sätta en diod över reläspolar för att ta kål på denna. Här har vi lite liknande, fast det är matningskabeln som är en stor del av induktansen. Nedan visas hur spänningen ser ut över fläkten i det ögonblick strömmen på toan bryts till en av takspottarna (LED), en spot som matas av samma säkring och samma metrar med kabel och grenas av från en punkt nära fläkten: Som synes är spänningsspiken vid avstängning på ”12V” uppe i nästan 40V, låt vara att den bara varar i 2us. Det finns en annan aspekt på det hela också. En induktans fungerar som broms (eller nästan avbrott) för snabba pulser. Därför måste elektronik som matas via långa kablar ofta ha en lokal kondensator nära sig, lite som en ”buffert” som utjämnar, filtrerar och som energin för de snabba, korta strömuttagen kan hämtas ifrån. Detta vet t ex bilstereobyggare (även om det där är helt andra strömnivåer). Fläkten visar sig mycket riktigt ha ett litet kretskort i sig, så här finns elektronik som skulle kunna få hispan. Åtgärd: Med en kondensator, en i sammanhanget ändå ganska liten (47uF), löses två problem: Pulsen dödas då kondensatorn slukar upp snabba spänningsförändringar. Samtidigt blir den en kraftbuffert för elektroniken, som behöver matas med låg s.k. impedans (=växelströmsmotstånd, jmfr resistans som är likströmsmotstånd) för att fungera. Efter inkoppling av kondensatorn är skillnaden total, det går inte få fläkten att ”hicka” alls längre: 20220730_WithC.mp4 Varför blev det så här ? Fläkten är säkerligen godkänd - för sin applikation. Dvs datorfläkt, att monteras i dator eller apparat. Då är ledningarna så korta att man sannolikt inte ens har med de ledningsbundna störtålighetskraven vid testning. Och det är nära till "bra" ström/kraft. Fläkten har VETUS etikett och ingen annan finns under, vilket tyder på att de köper den direkt från en fabrik i Asien. Troligen har kraven varit "de här måtten", ”så billig som möjligt” och ”12V DC”, och den som ställt kraven har inte haft tillräcklig kunskap om vare sig fordons-el, störningar eller förstått vad leverantören kommer skala bort för "dyra" komponenter som de inte tror behövs. Inte heller vad som händer med CE-kraven dvs vad som är relevant om man byter applikation. Jag skulle nog våga sticka ut hakan och påstå att den fläkten inte uppfyller kraven, när den nu används i denna applikation, och att VETUS inte gjort ett enda eget elmiljötest mot användning i fordon/båt. ”Men hallå - hur svårt kan det vara, en fläkt är ju en fläkt och den funkar ju jättebra när vi testar på bänken och i båt ?” Resultatet har blivit att en datorfläkt avsedd för montering med korta kablar mot strömförsörjningen och med så många komponenter bortrationaliserade som möjligt (kondensatorer är dyra i sammanhanget, flera kronor) har hamnat i en pryl som kan komma att ha metervis med matningskabel och sitta på en spänning som kan vara både 9 och 14V, med en massa skräppulser på upp till 40V. Något som får elektroniken att spåra ur och starta om. Och ”hicka”. Provade också att köra en annan likvärdig fläkt, men som säljs under en producents egna märke, dvs de måste själva ta ansvar för att den fungerar i olika oförutsedda applikationer. Och den fungerade som synes utmärkt, rakt av: 20220730_OtherBrand.mp4 Reklamera ? Nja, den fungerar ju. Att ”hicka” är ju max ett skönhetsfel. Och vem kan bevisa att det ens ÄR ett fel och inte ”riktiga” spänningsdippar i den egna båten ? Inte många…. Så kan det bli när man sätter en sak i fel applikation, och samtidigt försöker spara in pengar på allt utan att förstå vad man egentligen gör. Här har ju VETUS tur att fläkten inte går sönder, för då hade det säkert blivit reklamationer så den designats om. Men det visar också att man kan inte bara skylla på den som stör, i vissa fall är det faktiskt störtåligheten hos den störda prylen som inte lever upp till kraven. Slut på redovisningen 😉
  6. 8 points
    Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…
  7. 8 points
    Hej! I somras köpte jag en båt igen efter några års uppehåll. Fick den till ett bra pris, haken var att motorn, en gammal MD5a var svårstartad. Eftersom jag haft en svårtstartad MD7a en gång för 20 år sedan som jag fick att gå jättebra tänkte jag att det ska nog vara lätt fixat. "Plocka toppen, slipa om ventilerna, funkar inte det. Kolla kolvringarna, rensa spridaren, så kommer den att gå som ny igen......" Efter att jag köpt båten, plockat ner motorn, insåg jag fort att den var dödsdömd. Toppen hade rostat sönder i avgaskanalen, saltvattnet hade i sin tur droppat ner och rostat sönder avgasventil och ventilsätet. Ventilsätet måste smulats sönder av rosten, trillat ner i förbränningsrummet och hamrat sönder kolven. Spridaren var helt sönderrostat, gick att se rakt igenom den. Råvattenpumpen hade packboxarna flyttat sig så dom blockerade dräneringshålen och på så vis forcerat in vatten in i motoroljan. Kolven visade sig ha kolvringarna fastrostade i kolven, fastkilade och knäcktes när jag försökte ta ut dom. Kompressionen var så nära noll man kan komma. Situationen var... hopplös.. Jag hade gjort ett klipp av sällan skådat slag! Nåväl, eftersom jag har oändligt med tid och lust (obs! ironi) tänkte jag att jag ändå måste ge motorn en chans. Utan att gå in i detaljer bestämde jag mig för att göra ett försök att få motorn att starta i det skick som den var för att se att resten fungerade. S-drevet t.ex.. Köpte ny ventil, tydligen fungerade en ventil från Volvo B18 hjälpligt, rätt dimension på ventilskaftet men ventilskallen fick jag svarva ner till rätt dimension. Slipade brutalt in den rätt in i toppen med grov ventilslippasta och borrmaskin. Den skulle bara in. Den höll tätt till slut men det såg inte vackert ut. Nya kolvringar från samma motor, Volvo B18 hade också hyfsat rätt dimension, 84.14 mm. Svarvade om kolvringspåren för att få dessa att passa. Motorn startade med hjälp av lite startgas, det var trots allt kallt ute, nära 0:an. Backslag fungerade klanderfritt. Motorn lät bra förövrigt. Ut på blocket och leta delar. Fabriksny topp går att få, men likaså en begagnad. En vänlig själ i Stockholm visade sig ha en gammal MD5C liggandes men nu har jag ju en MD5A. Fick tag i topplock, cylinderfoder samt kolv. Prylarna var i gott skick. MD5C:ans kolv har samma diameter men annan höjd än den som MD5A har. 1mm högre kompressionshöjd. Det blev till att svarva ner kolven. Mätte även förbränningsrummet i kolven och efter att ha räknat på volymen får jag det till att jag ökat kompressionsförhållandet med ungefär 5% nu med 10% mindre squishband jämfört med original. Nu 16,9:1, orignal 16:1. Beräkningen är inte 100% korrekt men då jag inte ansträngt mig jättemycket för att ta fram volymen för förbränningsrummet. Kolven är från MD5C slår emot vevaxeln med när den går i botten så där måste den också modifieras om än väldigt lite. Gamla vs nya cylinderfodret. Originaltoppen. Orignaltoppen, någon ser ut att ha försökt svetsa dit ett nytt ventilsäte. 10 poäng för det försöket! Originalkolv, tusentals små kratrar efter rasat ventilsäte (misstänker jag). Original avgasventil. Provisorisk B18 ventil för att provköra motorn. Brutalt inslipas rätt in i toppen, ett desperat försök att försöka hålla den tät för några få minuters körglädje. Ny injektorspets. Omsvarvning av MD5C kolv. Alla delar ultraljudstvättade och monterade. Ny topp med nyfrästa ventilsäten. Maskinslipade ventiler. Ny termostat på 88 grader, tagen från bil men för hög höjd. Fick svarva ner termostaten från 44mm till 42mm för att passa samt tillverka en distans för att få plats med termostathuset. Monterad distans. Cirkulationspump, allting lite huller om buller ännu. Kontroll av det nya kylsystemet med hjälp av värmekamera. Motorn startar extremt lätt nu. Vid -3 grader C behöver man dra startmotorn några varv extra men den kommer igång relativt fort ändå. Ungefär kostnad för allting hittils: Topplock 2500kr Kolv: 500 Cylinderfoder: 500kr Termostat: 62kr (https://www.trodo.se/termostat-kylvatska-maxgear-67-0055) Cirkulationspump: 500kr 10 plattors plattvärmeväxlare: 320kr (https://www.amazon.se/gp/product/B002OQYEFU/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1) Expansionskärl: 165kr (12mm returledning, 19mm utgående https://www.trodo.se/expansionskarl-kylvatska-meyle-16-14-223-0000) Slangar: 3-400kr Spridarspetsar: ~355kr (DLLA150P33 Ebay: https://www.ebay.com/itm/154026700295) + frakt...
  8. 7 points
    Jag har rätt omfattande praktisk erfarenhet av svajankring. Gissningsvis 75% av alla nätter så ligger vi på svaj o vi är ute rätt mycket. Vid svajankring visar båten upp minsta ytan mot vinden så krafterna blir mindre än att ligga tvärs vinden mot land. Sex ton båt, 12,5 kg plogankare och 30 m kätting (och ytterligare 30 m rep insplitsat i kättingänden). Vi har som värst legat bakom en avlägsen skogsridå i 22 m/s en natt. Dålig väderprognos som underskattade kommande vindstyrka. Vi hade sjölä men dåligt vindlä. Det var obekvämt men ankaret flyttade sig inte en enda meter. Vid svajankring gäller det (precis som vid all annan tilläggning) att välja plats med omsorg. Om det finns prognosticerade vindvridningar så väljs en plats med skydd för både nuvarande o kommande vindriktning. Självklart med marginal för grunda områden inom svajområdet. Sjöhävningen ger mer besvär vid ankring än vinden. Vi brukar hellre lägga oss mer skyddade för kommande vindriktning än för nuvarande. Då finns det marginal för att ankaret kan dragga lite i den nya riktningen. Välj ett ankare som har bra förmåga att vrida runt utan att tappa fästet så draggning minimeras. Vi valde mellan Delta och Ultra. Båda har god förmåga att bibehålla fästet vid ritningsändring. Det blev ett Ultra, mest för att det fanns i 12,5 kg. Om jag valt Delta så hade jag fått välja 10 kg då deras 15 kg inte fick plats i stäven på vår båt. Jag har aldrig ångrat valet. Vikten har alltid räckt till för att vi ska känna oss trygga på svaj. Vid svajankring med kätting så gäller det att få tillräcklig kättingvikt mellan botten o båt. Det är kättingvikten som ger ryckdämpning. Jag undviker att ankra på mindre djup än ca sex meter. Sen matas 3-5 gånger djupet ut och så backas ankaret fast i botten. Fungerar alltid. Om reservinmatning... Det finns handtag för manuell inmatning men det kommer att bli jobbigt. Bättre att ha ett rätt dimensionerat ankarspel med grova oxidfria kablar o anslutningar så det fungerar. Jag saknar Eilean - vår tidigare ankringsexpert här på Maringuiden. Du lärde mig mycket! RIP Eilean.
  9. 7 points
    Man brukar säga att en båt med rak axel kräver en duktig skeppare medans en båt med drev kräver en duktig båtmekaniker. 😀
  10. 7 points
    Inte alls ovanligt eller ens galet med 1500:-/h. Många stirrar sig blind på ett timarvode, räknar om lite snabbt och får fram hiskeliga summor. Dels har du ju räknat lite fel. Med 4 dagars debiterbar tid i veckan (den 5:e lär gå åt till övrig administration m.m.) så blir det 32h i veckan. Garantiärenden, beställning av varor tar kanske 10h i veckan. Kvar debiterbart är 22h x 4v = 132.000:-. Först avgår momsen som skall in till staten. Då är det 105.000:- kvar. Av detta kan man sedan dra av kanske 40.000:-/mån i lokalhyra, servicebil och andra verksamhetsutgifter. Kvar är 65.000:- Från det så avgår sociala avgifter m.m. samt att en del tid om året är lön men inte jobbtid (semester t ex). Kvar är kanske strax under 40.000:- som är den lön - före skatt - som installatören möjligen kan få. (Ovanstående översiktligt beräknat, men ger ändå ett hum om hur mycket "annat" än lön det är bakom ett timarvode till egenföretagare)
  11. 7 points
    Du skriver inget om hur gamla batterierna är. Annars är det ett mycket vanligt beteende när batterierna är i slutet av sin karriär. Precis som du beskriver, vid mätning på obelastade batterier så - oavsett om de fått vila i 24h - visar de "rätt" spänning. Men om du belastar dem dyker de riktigt fort. och vid laddning tar de både för lite laddström (för att vara ett helt urladdat batteri) samt slutar ta ström alldeles för tidigt. Ofta är självurladdningen också avsevärd om de lämnas, dvs urladdning av den lilla kapacitet batteriet har. Sannolikt har processen pågått länge, men så länge motorerna startas regelbundet och startar snabbt märks det inte. Men om batteriet stått ett tag eller om du behöver mala 5-10s skulle de kanske stendö. Nu vet varken vi eller du om det är så med dessa. Per definition bör de ju vara fulladdade nu efter 14V på polerna ett tag och fortfarande 13V fast de vilat i alla fall någon timme. Så ett test - eftersom du har dem hemma - är att koppla en H4-lampa (typiskt 12V 55/60W) på batteriet och kolla med en multimeter när det gått ner under 11,5-12V vid denna last. Då lampan drar 60W/12V=5A så är det bara att multiplicera antalet timmar med 5 så har du vilken kapacitet i Ah som batteriet hade. Var försiktig så du inte kortsluter plus och minus vid lampan när du kopplar upp testet 😝. En del batteritestare kan peka ut även batterier med defekter som dessa, i synnerhet om förmågan att avge ström trots fulladdning gått ner. Dina verkar vara där. Värre är det med sådana som "bara" tappat sin kapacitet, då kan de enkla "snabbtestarna" ibland felaktigt tycka batteriet är ok. Observera dock att batteriet skall vara i vila när du testar med dessa, alldeles oavsett. Alltså inte direkt från laddning eller urladdning.
  12. 7 points
    Vi är många som under lång tid haft problem att hitta deras prylar på nätet, med långa leveranstider och nu kryptiska meddelanden om att "försäljningen är pausad". Annars rätt trevliga prylar, förutom min senaste erfarenhet med en defekt gateway som gav mig anledning att kontakta supporten - som var usel. Efterforskade lite i företaget och den Kanadaadress som står på hemsidan är nog bara en brevlåda. Företaget är nämligen egentligen ryskt, och som sådant nu även föremål för importsanktionerna till USA och EU. Inte så konstigt att flera av deras "resellers" som de uppger på hemsidan inte har deras produkter hemma och i några fall helt slutat sälja dem. De flesta medarbetarna på ledningsnivå har även ett förflutet i den lokala ryska (regimvänliga) tidningen i Kaliningrad. Värt att vi konsumenter också funderar på vilka prylar vi köper. Se mer i slutet av denna tråd Edit: Fick förresten ett svar från den ryska supportkillen nyss ang. min trasiga N2k-0183-gateway. Alla av deras "resellers" han hänvisat till men som inte har eller säljer längre, påstås ha beställningar som "snart levereras" (trots att t ex danska ÅF Nord-jysk t.o.m. skriver att YD är blockerade p.g.a. sanktioner). Men värre sak han skrev är att en av förklaringarna till leveransproblemen i EU beror på att "it's war in Russia". Ett uttryck som ju tyvärr visar att man delar Putins syn på att Ukraina inte är ett eget land. Det är alltså i Ryssland det är krig.... Usch 😡 !!
  13. 7 points
    Läs artikeln Båtliv här
  14. 7 points
    Som f d skadehandläggare kan jag säga två saker. 1: För att din båtgrannes ansvarsförsäkring ska ersätta måste din båtgranne ha varit oaktsam d v s att hen visste att det fanns en risk att hens båt kunde skada din mast. Om grannen inte hade anledning att tro att båten skulle falla så föreligger ingen oaktsamhet. Dessutom måste du kunna visa att grannen visste om det men underlåtit att åtgärda det. 2: Om det inte föreligger någon oaktsamhet från båtgrannen så är det din egen objektsförsäkring som gäller. Alltså. Vinden har orsakat skadan. En oförutsägbar olycka. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag. Dom har skyldighet att pröva den. Om du kan styrka att grannen har varit oaktsam exempelvis att du eller någon annan har påpekat att hens båt har varit otillräckligt uppallad och grannen har struntat i det kommer ditt försäkringsbolag att avböja skadan men eftersom du kan styrka oaktsamhet kommer din båtgrannes bolag att ersätta eftersom samma lag, skdeståndslagen, ligger till grund för regleringen och tolkas likadant av alla försäkringsbolag. Alltså…. Vem av er måste betala självrisken? Själva ersättningen blir densamma. Sakens värde i det ögonblick det förstördes eller förlorades. D v s vad en likadan mast i den åldern värderas till. Tyvärr blir det nog inte så många kronor. Av erfarenhet vet jag att mina svar i försäkrings-/skadeståndsfrågor inte brukar falla i god jord på MG. Man kan tycka mycket eller inte gilla svaret men juridik tycker inte och bryr sig inte om vad skadedrabbade ”gillar”. Jag har reglerat otaliga liknande skador. Många som har varit knivigare än denna. men snälla ni som går igång! Skumma skadeståndslagen på Notisum.se innan ni börjar med personangreppen mot mig! Det är den som ligger till grund för försäkringsbolagens bedömning.
  15. 7 points
    Så här i juletid har det alltid funnits en tråd där vi önskar varandra god jul. Så till er alla från mig önskas en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på er därute.
  16. 7 points
    Hur gick det på seglatsen kanske någon undrar..... Vi lämnade Gbg i augusti för att semester/ledighet skulle gå i lås för 3 månader i båten (plan B var att säga upp sig men det gick utan det wild-card'et). Det var blåsigt vid många tillfällen så ibland drabbades vi av hamnröta, vi undviker att segla när medelvind är över 10 m/s. Vi dagseglade "korta" distanser, inga nattseglingar, i tidvatten får man hela tiden ha koll på klockan och kolla vattendjup/vattenströmmar. Kändes ganska skönt att gå in i kanalerna i Nederländerna och slippa tänka på varierande vattendjup över tid...men under vår seglats fastnade vi i lera 3-4 ggr och rev ned trädgrenar (2 meter långar) som fastnade vid övre spridaren (vindmätare/Windex klarade sig). Min naiva tanke var att boka vinterförvaring inomhus under resans gång för målet var inte bestämt men det var naturligtvis försent på de "billiga" varven. En seglare i SXK Medelhav tipsade om ett varv öster om Amsterdam med prisnivå som Grefab ( 12 ksek för en 38 fotare). Eftersom vi har teakdäck (trots att specen på pensionärsbåt var utan teakdäck) behövde vi skydda det och kontaktade ett flertal kapellmakare som alla var fulltecknade. Till slut fick jag kontakt med en som kunde tillverka en vintertäckning med leverans runt nyår. Tanken är att det skall skydda mot regn, snö och sol under kommande vintrar/somrar. Nästa säsong skall vi ta oss ned längs Biscaya kusten och letar nu vinterhamn för 2022/2023 i La Rochelle området, troligen upp i någon flod mtp vindskydd och pris. C19 reglerna i DK, GER och NL var alla "hårdare" än i Sverige men det är inte svårt, ibland fick man checka in i Luca appen för smittspårning och ibland visa Covid beviset. Munskydd var standard inomhus och på kollektiva färdmedel. Under resan har vi träffat på så många underbara människor, de flesta är pratsamma och berättar gärna om olika tips på saker att göra eller hamnar som är trevliga sedan finns det förstås en och annan "tystlåten seglare". I april blir det en bilresa ToR till vintervarvet för båtfixande, höja vattenlinjen och installera LFP på ett säkert sätt. Halva glädjen är att planera och den andra är genomförandet. Det är inga problem att vara ledig 3 månader, tiden bara rusar iväg, i synnerhet när man har en 20 år gammal båt där det ena efter det andra ger upp 🙂
  17. 6 points
    Gissar att deras beslut går rätt fort, om du valt den infallsvinkeln du ger prov på här ovan. Dvs, de lär inte bemöta det du skriver, utan bara ge dig ett avslag. Man måste liksom komma med ny bevisning för att få målet prövat i högre instans, inte yla om att världen är orättvis för att man TYCKER man har rätt, och att rätten har fel. Frågan är - hur går du vidare? Du har ju nu prövat den rättsliga vägen, och helt ärligt verkar det ju ha funkat sisådär. Har du övervägt att faktiskt lösa problemet, dvs ta bort din hormonstörande bottenfärg ännu? Börjar du nu hinner du garanterat klart till sjösättningen våren 2023 och kan sedan njuta av seglingen. Jag och många andra här på forumet tror på dig - svälj din stolthet nu och gör en insats för miljön. 🙂
  18. 6 points
    Jag använder en vattentät ledslinga på rulle som jag monterat en bit ner på en kakellist så det inte bländar uppåt och en brytare som tänder när jag öppnar luckan. Funkar bra.
  19. 6 points
    För er andra som är lika förvirrade kan jag meddela att "BUV" tydligen används som förkortning för "båtuppställningsvagn".
  20. 6 points
    Inte behöver man väl ha någon flytväst på sig! Båten är ju stor och de flesta drunkningsolyckorna sker ju från mindre båtar på skyddade vatten. Och de båda seglarna som igår hittades drunknade NV om Strömstad, hade ju uppenbarligen flytvästar på sig eftersom man fann den i vattenytan, så dom västarna hjälpte ju inte… inte heller de båda dykarna som tros ha omkommit i Gullmaren i veckan som gick… Sedan kan man ju ta av sig västen (om man nu bär en sådan) då man går in i hamn, då händer det ju ingenting…. Trots mitt ogillande hamnade vi inne i Grebbestads hamn mitt under den förskräckliga carnevalen (med c) och vi räknade helt ovetenskapligt flytvästanvändandet i inkommande och avgående båtar, liksom ombord på diverse olika slags flytetyg som snurrade runt i hamnen… Det är skrämmande hur dåligt det är. Det är väl illa att peka ut en särskild grupp, motor- eller segelbåtsbesättningar, det är lika illa. Inte heller såg vi någon skillnad på svenska och utländska besättningar… ju mer långväga tyska och danska långfärdsseglare hade flytvästar till 100% men dessa var i sammanhanget så få att de inte påverkade slutresultatet. Ja många är ordentliga och bär flytväst, men vi kom väl fram till att det var omkring 25-30% som bar flytvästar. Bland den gruppen som framförde sådana farkoster vi normalt inte räknar in under begreppet ”båt” var det nästintill 0% som använde flytväst. Det tycks vara legitimt att SUP-paddlare inte behöver använda flytväst. På eftermiddagen kom det in en relativt ny motorbåt i 26-fotsklassen, två vuxna, ett barn i 7-8 års åldern och två mindre knähundar. Hundarna hade flytväst… ingen annan. Det framgick med all önskvärd tydlighet att besättningen var ovan, det var en hel del tvekan och inadekvata manövrar inför en annars okomplicerad tilläggning. Nästan framme vid bryggan föll en av de vuxna överbord, men hamnade inte i vattnet utan i en intilliggande daycruicer, det gjorde nog ont. Naturligtvis kunde jag inte hålla käft, utan bryskt tillkännagav att inte bara hundarna ombord skall ha flytväst, även vuxna och framförallt barn… Sannolikt gick inte informationen fram, dom lämnade hamnen strax innan oss dagen därpå, och navigerade litet konstigt på utvägen ur hamnen varför vi kom ikapp, nu hade bara den ena hunden flytväst på sig…. Ok, båtlivet är ju ämnat även åt nehanderthalarna, alla skall ju få komma ut på havet… Annars var det rätt lugnt inne i den inre delen av hamnen, det båtfulla folket höll till längre ut… ja ok några ungdomar i en mindre motorbåt intill oss satt och pratade högt fram till 06, då en av gästerna ombord druttade i spat, och det slutade med att allihop badade bakom båten, i vätskan som båten flöt i, havsvatten utblandat med diesel och en massa annan skit, sannolikt även en del öl. Annars höll ordningsvakter och Polisen situationen i schack. Nästa gång skall vi istället räkna kanadagäss, då blir man inte lika upprörd, trots att de käkar upp ålgräsängarna och skitar ned varenda kobbe i skärgården. För riktigt så illa beter sig inte antivästfolket, även som de båtfulla folket ibland kan tömma sin tarm i nån skreva nånstans så äter dom iallafall inget ålgräs.
  21. 6 points
    Det var båten jag syftade på 🙂
  22. 6 points
    Nu kommer ni nog att skratta till lite. Saken är den att efter att ilskan lagt sig började vi, jag och frugan, diskutera detta. Vi kom fram till, då vi båda tyckte att båten på bilderna var precis vad vi letat efter, att ge mäklaren en chans till. Sagt och gjort, jag ringde upp han och vi bokade in en visning. Väl där betedde han sig som man kan förvänta sig och var mycket medgörlig. Nu är det t.o.m. så att vilade ett bud som säljaren accepterat. Återstår endast besiktning, sedan är hon vår. 🥴😳😀
  23. 6 points
    En gång för längesedan lät jag Knape (numera Knape Marin ab) sälja en båt för mig, efter ganska lång tid blev den såld, men det blev nästan inga pengar över till mig. Bland annat hade dom gjort service på en nyservad motor, bytt ut nya reglagekablar. Dessutom tog dom betalt för markhyra under den tiden båten stod osåld på land. Det blev ett ärende för kommunens konsumentrådgivare, och jag vann…
  24. 6 points
    Allmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m. Flygfotot visar en hamnlayout som troligen från början dimensionerats för mindre båtar men som på grund av Svenssons alltmer goda ekonomi och bankernas utlåning har blivit tvungen att följa med i Svenssons uppgradering från 20-25' båtar upp till betydligt större farkoster. Sådana exempel på mindre kloka hamnombyggnader finns det många av. Rådet till TS är nog att söka efter en plats som passar TS och båten bättre. Men det har nog TS redan tänkt på...
  25. 6 points
    Basutrustning i en båt med batterier är enligt min mening: 1. Multimeter för att kunna mäta spänningen på olika punkter, inkl batterierna. 2. Tångamperemeter (kan kombineras med multimetern) för att kunna mäta strömmen genom olika kablar. Se till att den kan mäta likström (DC) vilket inte alla kan. 3. Batteritankmätare för att hålla koll på laddstatus på batterierna och få en bra bild av hur laddade de egentligen är. Annat är bara gissningar.
  26. 6 points
    Allt nermonterat och ihop igen men koppling mot backslag vriden 180gr. Nu i sjön funkar ua. Tack för all hjälp. Mvh Per
  27. 6 points
    Och lite svetsa på det. köpte sedan en avgaspackning för att rita av och skära ut en avgasfläns till grenröret. Byggde mig även en liten jigg med den gamla limpan som mall för att veta vart sakerna ska hamna. bygget av grenröret Ska sedan kapslas in i en "låda" som jag håller på att rita lite på. Ungefär så långt jag har kommit hittills. Målet är att få den i sjön senast till semestern runt vecka 28-29, men helst tidigare /Daniel
  28. 6 points
    Jag har ägnat en del tid åt att sätta mig in i problematiken med litiumbatterier i båtar eftersom jag konstruerat ett eget system för detta, och även skrivit delar av "standarden" Båtar - Litiumjonbatterier (ISO/TS 23625:2021). Har försökt att sammanfatta det viktigaste jag lärt mig här: http://www.hlpdata.se/images/LFP summary_se.pdf Har även skrivit lite mer detaljer om problemet med laddning av litiumbatterier direkt från generatorn här: http://www.hlpdata.se/images/generator.pdf Så jag skulle rekommendera trådskaparen att läsa på lite mer och från lite fler källor, tex: https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/ innan du bestämmer dig för en lösning.
  29. 6 points
    Ps glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker. Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk! Stort tack till alla igen nu 2022 ! Guzztav
  30. 6 points
    Jag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling? Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager? 15 dagsetapper är 15 dagsetapper. Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet” Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre. Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land! Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!! Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips. Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont skulle jag däremot absolut kunna tänka mig. Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det. Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder. Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar. I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland. Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut. Å tametusan! Alla tre lever än i dag! Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s. Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag! Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.
  31. 6 points
    Titta på konstruktionen först innan den döms ut! Visst ser det katastrofalt ut med blött distansmaterial, det hade varit bättre om det varit torrt och haft god vidhäftning till balkarna. Men... I ett stort plant däck/durk/motsvarande stor plan yta hade jag hållit med - ta bort och plasta dit nytt distansmaterial. I en balk kan det vara annorlunda. Varför finns distansmaterialet där? Har det bara vari en invändig form när balkarna plastades? Är balkarna tillräckligt breda och höga för att ge erforderlig styrka? Ett hål i en balk måste inte med nödvändighet innebära en försvagning. Titta på balkarna i flygplansvingar. Där finns massvis av hål i balkarna för att konstruktionen ska bli lättare. Det kan åstadkommas utan att balken blir svagare. Nu är det inte den sortens hål här för att lätta konstruktion i dessa balkar men principen för styrkan runt ett hål är densamma. Om balkarna har tillräcklig styrka genom sin glasfiberlaminatkonstruktion (bredd, höjd, laminattjocklek, vidhäftning) så är det blöta distansmaterialet inget hållfasthetsproblem. Blöta som står kvar inne i en balk kan orsaka frostsprängning under vintern om det inte dräneras eller torkas ur före vintern. Det kan på sikt ge hållfasthetsproblem genom att balken släpper från sin infästning. Det problemet kan avhjälpas genom att ta upp fler dräneringshål för att bli av med vattnet. Sen kan det kännas bra att bli av med blött distansmaterial och snygga till konstruktionen. Men fundera först på behovet. Tillvägagångssättet med insexnyckel och dammsugare kommer att fungera. Om du ska plasta igen genomföringarna så måste du först se till att allt material är borta eller uttorkat innan du stänger balken. Annars återkommer problemet med eventuell frostsprängning.
  32. 6 points
    Såhär blev det, återstår teak och kanske koppla med NMEA2000 till plottern så man ha statusen där. Tryck på bilden!
  33. 6 points
    Då det gäller svenska regeringen så kommer skatten i vanlig ordning utformas lite udda Seglare bör beskattas högre då de konsumerar mindre(smiter undan) bränsle än motorbåtar Att de sen skattar på segel mm och inte spyr ut avgaser i samma mängd är inte relevant(relevans tas inte hänsyn till i svensk sittande regering och invandringen ska betalas som nämnts ) Då MP är med på ett hörn så skall skatten också beräknas på båtens deplacement Trycker båten undan mer vatten så störs mer fiskar och ska således också betala därefter Enligt MP så skall även en trängselskatt finnas med så klart Under industrisemestern när det är extra mycket båtar så blir det mer vatten som trycks undan och stör fisklivet och detta skall det betalas extra för(utomskärs undantaget om båten inte framförs nära andra båtar) Givetvis innefattas också helger mellan första Juni och sista Augusti De allra rikaste ska självklart inte omfattas av något av ovanstående
  34. 6 points
    Det är redan gjort - havskatt...
  35. 6 points
    Jag är fortfarande ute, fast inne, I en marina. Har fastnat lite p g a motorproblem så det tar ett tag till. Det är helt ok att fastna här i Mindelo. Kvinnorna är vackra, folket är varma och trevliga och klimatet är alldeles utmärkt! Har t o m hittat lite bra restauranger. Ett tips är att köpa Micke Vestins senaste guidebok om Sao Vicente för den som är nyfiken. Min båt syns t o m på omslaget. 😎
  36. 6 points
    Jag bidrar med en klassiker... Hur många forummedlemmar krävs det för att byta ett oljefilter? 1 för att byta oljefiltret och posta att det blivit utbytt. 14 som delar liknande erfarenheter av att byta oljefilter och ger förslag på hur oljefilter skulle kunna bytas på andra sätt. 7 som varnar för farorna med att byta oljefilter. 10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man byter oljefilter. 5 som anmärker på språkpoliserna. 3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna. 6 som argumenterar om det heter ”olje filter” eller ”oljefilter” och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första. 2 yrkesmän som arbetat i oljefiltersindustrin och menar att den korrekta benämningen är ”lubrikationsfilter”. 15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med oljefilter och att ”smörjfilter” är det korrekta uttrycket. 19 som postar att det här forumet inte behandlar byte av oljefilter och ber moderatorn flytta tråden till ett oljefiltersforum. 11 som försvarar att tråden är på detta forum därför att vi alla använder oss av oljefilter och att det därför är en relevant diskussion. 36 som debatterar vilken utbytesmetod som är bäst, var man köper de bästa oljefilterna, vilket oljefiltersmärke som är bäst och vilket som är sämst. 7 som postar länkar till siter där man kan se olika typer av oljefilter som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut. 4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar. 3 som från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om oljefilter. 13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver ”Jag håller med…”. 5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling. 4 som skriver ”Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?”. 2 som länkar till den föregående diskussionen om att byta oljefilter. 13 som skriver ”Gör en Googlesökning på byte av oljefilter innan ni postar inlägg om hur man byter oljefilter!”. 1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.
  37. 6 points
    Man kan ju välja en handlare utanför den stora sfären som t.ex Viking Yachting i Göteborg som efter vad jag vet, inte har med de övriga handlarna att göra. Just nu har de en Raymarine Axiom +9 som ligger 700kr under Seasea’s ”kampanjpris” Och jag har ingen koppling till Viking Yachting eller ekonomisk vinst i att skriva detta inlägg. olssonsfiske är en annan handlare som kanske inte syns så ofta i reklamen som de stora i branschen men som brukar ha bra pris på elektronik. Där jag har handlat bl.a givare till min Simrad.
  38. 6 points
  39. 5 points
    Skam den som ger sig. Lite ny info. Det här är min båt på 50-talet i Båstad. HG2189.
  40. 5 points
    Plastningen klar och skyddad med epoxi. Tog cirkus 150-200 timmar och det gick åt 17kg polyester, åtskilliga meter glasfiber, två burkar spackel och en halvliter epoxi.
  41. 5 points
    Sett dessa ? På Tradera säljs det just nu gröna och röda LED-lampor som "Lanternor". Med tanke på att säljaren känner sig tvungen att vitsorda sina egna produkter är det tydligt att denne nog fått ett och annat påpekande om dessa s.k. "Lanternor": "Recensioner som lanternorna har fått av tidigare köpare och användare har varit mycket goda. Både vad gäller lysvinklar, räckvidd och funktion!" Men det är ju inga "navigationsljus", det är bara röda och gröna LED-lampor. Och lysvinklar - ja de lyser ju och syns mycket "bättre" en vanliga röd/gröna, så det måste väl vara jättebättre (obs - ironi): https://www.tradera.com/item/343803/535324001/navigationsljus-lanterna-lanternor-12-v-dc-120-lumen-bra-sken-gron-rod-gangljus Pinsamt att man dessutom monterat dem på fel sida på båten på bilden: Fanns till salu i en annan annons också (hittar den dock inte just nu), där säljaren visade en bild där man satt dem både fram och bak. Hoppas man slipper möta sådana fellysande julgranar på sjön.
  42. 5 points
    Och här är en offerand...
  43. 5 points
    Vad glada och nöjda de ideelt arbetande personerna i båtklubbsstyrelsen måste vara med att du valt att vara medlem i just den båtklubben, som ger dem extraarbete. Säkert lika nöjd jag är som skattebetalare och medborgare över att du använder vårt rättsystem till att få behålla ett hormonstörande ämne som varit förbjudet att ha på båtbottnar sedan 2008 på sin botten han är för lat, för snål och för envis att åtgärda. Varför valde du att xrf-mäta din båt om du anser metoden opålitlig? Varför ordnade du inte med ett skrapprov och labb-analys? Hoppas du aldrig mer får sjösätta din båt, det vore rätt åt dig. Ett passande straff.
  44. 5 points
    Idag så sjösattes hon. Dom på marinan skrattade när dom såg trustarna på akterspegeln. När dom senare så mig glida sidledes från kajen så kom dom och frågade hur jag gjort och vart man hittar dom! Hade tyvärr mobilen i bilen, men ska filma i helgen då jag har för avsikt att komma ut. Summan av detta då? Blir nog att köpa lite bättre (starkare) till nästa år, i kraftig vind så orkar dom bara hålla motståndet, men duger för i år och har varit ett roligt projekt.
  45. 5 points
    Håller med. Båtar är en ”världslig sak” som Pippi sa. Det ser dock ut som om din bottenfärg släpper från underlaget och det är nog därför du har fått rådet att epoxi-måla underst. Riv av lite lätt med ett medelfint sandpapper på gelcoat-ytorna, tvätta av med aceton och lägg på något lager bottenfärg och njut av livet och barnen. Gör det ordentligt någon annan gång när du har tid. (För de som tycker detta förfarande är slarvigt vill jag bara mena att det finns viktigare saker att ta hand om än båtar när man är i det skede av livet du verkar vara.)
  46. 5 points
    Kunde inte låta bli😂. För 640kr plus frakt hos Aliexpress. Inga kablar behöver man dra, variabel hastighet och oändliga vinklar!
  47. 5 points
    Jag tror aldrig riktigt jag kommer att förstå varför man registrerar sig som ny användare på ett forum för att besvara en mer än tio år gammal tråd... Men välkommen till Maringuiden 😄
  48. 5 points
    Jo, men sedan skrev TS: …och fick svar på hur man letar reda på sugtömningsstationer. Anser du att det är en urspårning från TS sida som vek av från ursprungsämnet, och borde ha startat en ny tråd..? Eller borde ingen ha givit tips om hur man hittar tömingsstationer? Var går gränsen? Nä, trådpoliser behövs inte. Utflytningar från ämnet behövs. Annars dör forumet självdöden.
  49. 5 points
    Ja det är märkligt, först det faktum att det inte egentligen finns några föräldrar i Ankeborg, däremot en massa brorsöner, systerdöttrar, kusiner och då farbröder liksom farmödrar, i serierna alltså, men i släktträdet finns dom med. Ja två av kalles kusiner, Alexander Lukas och Knase Anka, man var är Moby Duck? Var det möjligen rentutav ”valfritt” att exkludera honom? Det andra konstiga faktumet är Ankeborgs dresscode, att väldigt många bär jacka eller rock, men inga byxor, liksom damasker men utan skor… Nu är vi inne i fjärde vågen, tack vara alla som vägrar, eller inte har möjlighet att vaccinera sig. @IngemarE hann före. Men den gode vännen Don Rosa forskade en hel del inom ankismen och kunde efter idogt arbete presentera ett någorlunda komplett släktträd. Men det kunde lika gärna ha blivit en snårig buske. Detta är väl någonting man skall studera närmare mellan ”Grevinnan och Betjänten” och tolvslaget. Sedan skulle det ju vara intressant att få studera Björnligans släktträd, det kan ju bli både fängslande och cellsamt. Gott Nytt År!
  50. 5 points
    Uppdatering efter en säsong. Efter en tvätt såg det ut som ny lackat igen. Ingen korrosion och all färg sitter kvar.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...