Jump to content
Thursday 30 March 2023

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/30/2022 in all areas

  1. 9 points
    Du gjorde inget fel. Vissa tror att de äger en plats, men det är bara att ignorera energitjuvar.
  2. 8 points
    Så här såg det ut vid den svarta lådan. Det syns inte, men ringen på kontakten fastnar inte, den går bara runt. Här var alltså felet, att jag som brukar tipsa andra som plötsligt har 0 oljetryck eller ilskna röda lampor och tjutande summer i panelen, inte kom att tänka på den där kontakten. Det kan ju vara den runda multikontakten som inte sitter fast ordentligt. Förra våren bytte jag reglagkabel, och då har jag antagligen flyttat på plusterminalen, man ser på bilden att den sitter på sniskan, och då liksom tryckte den upp kontakten. Nu sitter den rakt. Det kom även en ny generator på posten idag, jag valde en standard på 70A det räcker till startbatteriet, solen sköter ju annars om dom andra batterierna. Men nu startar motorn, går bra har oljetryck, vilket den haft hela tiden, jag ser inga läckor av glykolblandning eller olja, å anda sidan har motorn bara puttrat litet på tomgång utan belastning. TACK TILL ALLA SOM HAR GIVIT MIG GODA RÅD!
  3. 8 points
    Här kommer nog mitt längsta inlägg någonsin..... Som ni vet brukar jag med en predikants envishet såga prylar som stör och som inte uppfyller krav såsom CE o.s.v. Men allt är ju inte svart eller vitt, prylarna måste ju också ha en viss tålighet mot störningar på t ex spänningen de matas med. Grundprincipen är att en pryl skall fungera i det sammanhang den är designad för. Därför är t ex CE-kravet på hur mycket en pryl får störa betydligt mildare (=mer störningar är ok) om den skall sitta i en industri än om den är avsedd för konsument och hemmiljö. På samma sätt måste den också tåla att utsättas för mer störningar i en industrimiljö. Elstörningarna kan vara kabelbundna (t ex matningsspänningskablarna) eller luftburna (kan gå in och störa grannbåtens VHF). För vissa fordon finns inte CE-paraplyets regler för elektriska störningar på samma sätt som för konsumentprylar. Men dessa branscher har i de flesta fall egna regler som fungerar bra, t ex personbilar: En pryl som designas för att sitta i ett fordon/bil måste uppfylla ganska höga krav/standarder på just störtålighet. Detta är biltillverkarna själva mycket noga med, då de inte vill ha dålig reklam för sitt märke. Alla större tillbehörstillverkare kan också detta, och köper man ett tillbehör (en stereo t ex) av ett känt fabrikat brukar den uppfylla det som krävs. Och går mycket riktigt heller inte sönder när startmotorn släpper och det blir en rejäl spik på det som brukar kallas ”12V” i elsystemet. Inte heller stänger de av sig eller ens att stereon börjar låta illa när spänningen bara blir 9V och full med störningar och ”skräp” när startmotorn körs. Tänk om stereon skulle stängas av varje gång man startade motorn…..🤔 Värre är det med båtar. Antalet som byggs av varje design är litet. Kunskapen om ”smutsigheten” på elsystemet i ett fordon är ofta obefintligt. Motorinstallationen brukar klara sig, eftersom motorn köps i ett paket med tillhörande monteringsinstruktioner. Dessutom är den så dyr att ingen designer vågar ändra någonting eller hitta på egna lösningar. För de som designar är ofta just designers - numera. Inte tekniker eller ingenjörer. Men elsystemet - hur svårt kan det vara ? En plus och en minus, några brytare. Tyvärr gäller detta även båttillbehör, i synnerhet de lite mindre fabrikaten och på billiga prylar. Detta kan man ha lite i bakhuvudet när jag nedan berättar om den felsökning jag åkte på att göra i vår nya båt i dagarna. ------------------------- Vi har en fläkt på toa av denna modell (VETUS). Kostar troligen 10-15:- i elektronikkomponenter och en tia till för plasthuset i tillverkning. Men säljs i handeln för c:a 1000:-: Ibland ”hickar” den till och går ner i varv en halvsekund eller så, för att sedan direkt gå normalt igen. Det händer bara när vissa saker är igång i båten eller man är på vissa knappar...tror vi. Jag har inte brytt mig så mycket utan tänkt (liksom säkert 99,5% av alla båtägare som har denna) att det är väl naturliga ”dippar” på 12V-spänningen när saker slås på och av. Men på senaste turen när jag satt ett tag på toa och hörde den ”hicka” med några minuters mellanrum började jag fundera. Det stämmer inte. Märkte också att den ”hickar” ju bara när jag stänger av vissa saker (bl.a. strömmen till en pump) men inte när jag slår på. Provade vidare, och fick samma sak med en av takspottarna - ”hickade” när jag bröt, men inte när jag tände den. Och genom att ”dutta” med många brytningar kunde jag nästan få fläkten att stanna. En fläkt som alltså satt matad direkt på 12V, låt vara med långa kablar. Nu började hornen växa ut på allvar…. Ett loggande mätinstrument kopplades in idag morse, med vilket jag snabbt konstaterade att det inte fanns några spänningsdippar i proportion till varvtalsändringens omfattning och tidslängd. På vissa saker jag testade med såsom bogpropellern kunde jag skapa en rejäl dipp på systemspänningen, men trots detta ingen ”hicka” på fläkten. Jag började få mina misstankar, så fläkten monterades bort och togs med hem till labbet. Återskapande i labbet: Med en rulle kabel för att efterlikna båtens matning, en likadan spot som i båten och fläkten uppkopplad kunde jag återupprepa det hela hemma. Observera att fläkten här sitter på kontinuerlig 12V från ett labbaggregat och spänningsfallet i kabeln är bara något tiotal mV. Den har alltså "12V" hela tiden. Ändå nästan stannar den vid ”hickningarna” (höj ljudet så hör ni den): 20220730_NoC.mp4 Mätningar: Utan att gå in på alltför djupa elektronikteorier så visade sig problemet vara relaterat bl.a. till den störspik som alstras vid frånkoppling av en induktiv komponent. I andra trådar har det ibland talats om att sätta en diod över reläspolar för att ta kål på denna. Här har vi lite liknande, fast det är matningskabeln som är en stor del av induktansen. Nedan visas hur spänningen ser ut över fläkten i det ögonblick strömmen på toan bryts till en av takspottarna (LED), en spot som matas av samma säkring och samma metrar med kabel och grenas av från en punkt nära fläkten: Som synes är spänningsspiken vid avstängning på ”12V” uppe i nästan 40V, låt vara att den bara varar i 2us. Det finns en annan aspekt på det hela också. En induktans fungerar som broms (eller nästan avbrott) för snabba pulser. Därför måste elektronik som matas via långa kablar ofta ha en lokal kondensator nära sig, lite som en ”buffert” som utjämnar, filtrerar och som energin för de snabba, korta strömuttagen kan hämtas ifrån. Detta vet t ex bilstereobyggare (även om det där är helt andra strömnivåer). Fläkten visar sig mycket riktigt ha ett litet kretskort i sig, så här finns elektronik som skulle kunna få hispan. Åtgärd: Med en kondensator, en i sammanhanget ändå ganska liten (47uF), löses två problem: Pulsen dödas då kondensatorn slukar upp snabba spänningsförändringar. Samtidigt blir den en kraftbuffert för elektroniken, som behöver matas med låg s.k. impedans (=växelströmsmotstånd, jmfr resistans som är likströmsmotstånd) för att fungera. Efter inkoppling av kondensatorn är skillnaden total, det går inte få fläkten att ”hicka” alls längre: 20220730_WithC.mp4 Varför blev det så här ? Fläkten är säkerligen godkänd - för sin applikation. Dvs datorfläkt, att monteras i dator eller apparat. Då är ledningarna så korta att man sannolikt inte ens har med de ledningsbundna störtålighetskraven vid testning. Och det är nära till "bra" ström/kraft. Fläkten har VETUS etikett och ingen annan finns under, vilket tyder på att de köper den direkt från en fabrik i Asien. Troligen har kraven varit "de här måtten", ”så billig som möjligt” och ”12V DC”, och den som ställt kraven har inte haft tillräcklig kunskap om vare sig fordons-el, störningar eller förstått vad leverantören kommer skala bort för "dyra" komponenter som de inte tror behövs. Inte heller vad som händer med CE-kraven dvs vad som är relevant om man byter applikation. Jag skulle nog våga sticka ut hakan och påstå att den fläkten inte uppfyller kraven, när den nu används i denna applikation, och att VETUS inte gjort ett enda eget elmiljötest mot användning i fordon/båt. ”Men hallå - hur svårt kan det vara, en fläkt är ju en fläkt och den funkar ju jättebra när vi testar på bänken och i båt ?” Resultatet har blivit att en datorfläkt avsedd för montering med korta kablar mot strömförsörjningen och med så många komponenter bortrationaliserade som möjligt (kondensatorer är dyra i sammanhanget, flera kronor) har hamnat i en pryl som kan komma att ha metervis med matningskabel och sitta på en spänning som kan vara både 9 och 14V, med en massa skräppulser på upp till 40V. Något som får elektroniken att spåra ur och starta om. Och ”hicka”. Provade också att köra en annan likvärdig fläkt, men som säljs under en producents egna märke, dvs de måste själva ta ansvar för att den fungerar i olika oförutsedda applikationer. Och den fungerade som synes utmärkt, rakt av: 20220730_OtherBrand.mp4 Reklamera ? Nja, den fungerar ju. Att ”hicka” är ju max ett skönhetsfel. Och vem kan bevisa att det ens ÄR ett fel och inte ”riktiga” spänningsdippar i den egna båten ? Inte många…. Så kan det bli när man sätter en sak i fel applikation, och samtidigt försöker spara in pengar på allt utan att förstå vad man egentligen gör. Här har ju VETUS tur att fläkten inte går sönder, för då hade det säkert blivit reklamationer så den designats om. Men det visar också att man kan inte bara skylla på den som stör, i vissa fall är det faktiskt störtåligheten hos den störda prylen som inte lever upp till kraven. Slut på redovisningen 😉
  4. 7 points
    Jag bytte fr Flipper 850 fr 82 med Duo-prop drev till Saga 310 m rak axel. Vill aldrig mer ha drev-båt. Gick ned fr 21 till 15 knop i marchfart men slipper drevets alla nackdelar. Skötte det "by the book" men det kostade oss mer än 5000 kr/ år i underhåll och service. Då lämnade jag in det två ggr för provtryckning och lite större service. Vi tog loss det vart annat år för byte av bälgar men jag ledsnade på böket. I låga farter slingar sig Flippern i sicksack...Sagan med stor skädda glider rakt fram. Dubbelt så tung båt men så mycket trevligare att köra i hamn. Olika båtar uppför sig på olika sätt och den egna smaken avgör ju givetvis. Lycka till med ditt val oavsett. // Mats W
  5. 7 points
    Jag har - liksom säkert flera av er andra - bombarderats av mailutskick från bl.a. Hjertmans om "Mässkampanj", 20% rabatt och fri frakt o.s.v. Nu har jag anmält Hjertmans till Konsumentverket. Dels kan man ju diskutera om det är ok att köra med två ordinarie priser, varav det som lagen kräver (lägsta under 30 dagar före kampanjen) bara syns i liten text längst ner och först när man öppnar respektive varas sida. Men sedan är det ju så att man faktiskt inte får kalla det "Kampanj", och i synnerhet inte påstå att priset är nedsatt med 27% som Hjertmans gör i mitt bifogade exempel. För det är ju ordinariepriset enligt nya lagens definition som gäller även vid sådana påståenden, det är inte bara någon siffra man måste ta med men kan sedan fortsätta räkna på prisnedsättningen mot sitt fiktiva påhittepris. Faktum är att alla av de 10-15 varorna jag kollade under "Kampanj" inte hade någon prisnedsättning alls ! https://www.hjertmans.se/produkter/kampanjer
  6. 7 points
    Som säljare tycker jag nog att man utan skam förbehåller sig rätten att välja vem man vill visa båten och även vem man vill sälja till. Det kan vara en känsla i redan den inledande kommunikationen som gör att man får en dålig känsla om en tänkbar spekulant, känslan av annalkande problem/trassel/diskussioner/besvär. Alla som t.ex. sålt en bil till ett visst klientel som sysslar med privata bilaffärer och som har en annan affärskultur än "traditionell svensk" förstår vad jag menar. En del människor är bara jävligt jobbiga att ha att göra med och får man den känslan så vill man ju undvika det. Samma gäller säljare när man själv är köpare, ibland är det inte värt det och man väljer kontaktar annan säljare. Samma kan vara att man kanske tycker det blir för mycket styr med utländsk köpare, med betalning, språk etc Att man inte känner sig bekväm och bara av det skälet väljer bort utländska spekulanter. Om tysken i detta tillfälle vill komma och titta verkar det ju i alla fall seriöst, likaså det faktum att han gått med i maringuiden låter ju lite mer engagerat än man förknippar med en bedragare på en 38.000:- kr båt.
  7. 7 points
    Jag har rätt omfattande praktisk erfarenhet av svajankring. Gissningsvis 75% av alla nätter så ligger vi på svaj o vi är ute rätt mycket. Vid svajankring visar båten upp minsta ytan mot vinden så krafterna blir mindre än att ligga tvärs vinden mot land. Sex ton båt, 12,5 kg plogankare och 30 m kätting (och ytterligare 30 m rep insplitsat i kättingänden). Vi har som värst legat bakom en avlägsen skogsridå i 22 m/s en natt. Dålig väderprognos som underskattade kommande vindstyrka. Vi hade sjölä men dåligt vindlä. Det var obekvämt men ankaret flyttade sig inte en enda meter. Vid svajankring gäller det (precis som vid all annan tilläggning) att välja plats med omsorg. Om det finns prognosticerade vindvridningar så väljs en plats med skydd för både nuvarande o kommande vindriktning. Självklart med marginal för grunda områden inom svajområdet. Sjöhävningen ger mer besvär vid ankring än vinden. Vi brukar hellre lägga oss mer skyddade för kommande vindriktning än för nuvarande. Då finns det marginal för att ankaret kan dragga lite i den nya riktningen. Välj ett ankare som har bra förmåga att vrida runt utan att tappa fästet så draggning minimeras. Vi valde mellan Delta och Ultra. Båda har god förmåga att bibehålla fästet vid ritningsändring. Det blev ett Ultra, mest för att det fanns i 12,5 kg. Om jag valt Delta så hade jag fått välja 10 kg då deras 15 kg inte fick plats i stäven på vår båt. Jag har aldrig ångrat valet. Vikten har alltid räckt till för att vi ska känna oss trygga på svaj. Vid svajankring med kätting så gäller det att få tillräcklig kättingvikt mellan botten o båt. Det är kättingvikten som ger ryckdämpning. Jag undviker att ankra på mindre djup än ca sex meter. Sen matas 3-5 gånger djupet ut och så backas ankaret fast i botten. Fungerar alltid. Om reservinmatning... Det finns handtag för manuell inmatning men det kommer att bli jobbigt. Bättre att ha ett rätt dimensionerat ankarspel med grova oxidfria kablar o anslutningar så det fungerar. Jag saknar Eilean - vår tidigare ankringsexpert här på Maringuiden. Du lärde mig mycket! RIP Eilean.
  8. 7 points
    Man brukar säga att en båt med rak axel kräver en duktig skeppare medans en båt med drev kräver en duktig båtmekaniker. 😀
  9. 7 points
    Inte alls ovanligt eller ens galet med 1500:-/h. Många stirrar sig blind på ett timarvode, räknar om lite snabbt och får fram hiskeliga summor. Dels har du ju räknat lite fel. Med 4 dagars debiterbar tid i veckan (den 5:e lär gå åt till övrig administration m.m.) så blir det 32h i veckan. Garantiärenden, beställning av varor tar kanske 10h i veckan. Kvar debiterbart är 22h x 4v = 132.000:-. Först avgår momsen som skall in till staten. Då är det 105.000:- kvar. Av detta kan man sedan dra av kanske 40.000:-/mån i lokalhyra, servicebil och andra verksamhetsutgifter. Kvar är 65.000:- Från det så avgår sociala avgifter m.m. samt att en del tid om året är lön men inte jobbtid (semester t ex). Kvar är kanske strax under 40.000:- som är den lön - före skatt - som installatören möjligen kan få. (Ovanstående översiktligt beräknat, men ger ändå ett hum om hur mycket "annat" än lön det är bakom ett timarvode till egenföretagare)
  10. 7 points
    Du skriver inget om hur gamla batterierna är. Annars är det ett mycket vanligt beteende när batterierna är i slutet av sin karriär. Precis som du beskriver, vid mätning på obelastade batterier så - oavsett om de fått vila i 24h - visar de "rätt" spänning. Men om du belastar dem dyker de riktigt fort. och vid laddning tar de både för lite laddström (för att vara ett helt urladdat batteri) samt slutar ta ström alldeles för tidigt. Ofta är självurladdningen också avsevärd om de lämnas, dvs urladdning av den lilla kapacitet batteriet har. Sannolikt har processen pågått länge, men så länge motorerna startas regelbundet och startar snabbt märks det inte. Men om batteriet stått ett tag eller om du behöver mala 5-10s skulle de kanske stendö. Nu vet varken vi eller du om det är så med dessa. Per definition bör de ju vara fulladdade nu efter 14V på polerna ett tag och fortfarande 13V fast de vilat i alla fall någon timme. Så ett test - eftersom du har dem hemma - är att koppla en H4-lampa (typiskt 12V 55/60W) på batteriet och kolla med en multimeter när det gått ner under 11,5-12V vid denna last. Då lampan drar 60W/12V=5A så är det bara att multiplicera antalet timmar med 5 så har du vilken kapacitet i Ah som batteriet hade. Var försiktig så du inte kortsluter plus och minus vid lampan när du kopplar upp testet 😝. En del batteritestare kan peka ut även batterier med defekter som dessa, i synnerhet om förmågan att avge ström trots fulladdning gått ner. Dina verkar vara där. Värre är det med sådana som "bara" tappat sin kapacitet, då kan de enkla "snabbtestarna" ibland felaktigt tycka batteriet är ok. Observera dock att batteriet skall vara i vila när du testar med dessa, alldeles oavsett. Alltså inte direkt från laddning eller urladdning.
  11. 7 points
    Vi är många som under lång tid haft problem att hitta deras prylar på nätet, med långa leveranstider och nu kryptiska meddelanden om att "försäljningen är pausad". Annars rätt trevliga prylar, förutom min senaste erfarenhet med en defekt gateway som gav mig anledning att kontakta supporten - som var usel. Efterforskade lite i företaget och den Kanadaadress som står på hemsidan är nog bara en brevlåda. Företaget är nämligen egentligen ryskt, och som sådant nu även föremål för importsanktionerna till USA och EU. Inte så konstigt att flera av deras "resellers" som de uppger på hemsidan inte har deras produkter hemma och i några fall helt slutat sälja dem. De flesta medarbetarna på ledningsnivå har även ett förflutet i den lokala ryska (regimvänliga) tidningen i Kaliningrad. Värt att vi konsumenter också funderar på vilka prylar vi köper. Se mer i slutet av denna tråd Edit: Fick förresten ett svar från den ryska supportkillen nyss ang. min trasiga N2k-0183-gateway. Alla av deras "resellers" han hänvisat till men som inte har eller säljer längre, påstås ha beställningar som "snart levereras" (trots att t ex danska ÅF Nord-jysk t.o.m. skriver att YD är blockerade p.g.a. sanktioner). Men värre sak han skrev är att en av förklaringarna till leveransproblemen i EU beror på att "it's war in Russia". Ett uttryck som ju tyvärr visar att man delar Putins syn på att Ukraina inte är ett eget land. Det är alltså i Ryssland det är krig.... Usch 😡 !!
  12. 6 points
    Det är snart dags för årsförnyelse av båtförsäkringen, så jag passade på att fråga runt lite bland olika bolag. Och inte minst jämföra villkoren, som ibland ändras. Generellt verkar faktiskt premien ha gått ner lite (5-10%). Men lite överraskningar fick jag när jag nagelfar villkoren. Alandia ersätter inte skador vid brand om orsaken är "kortslutning i elsystem". Största sannolika brandorsaken i min dieselbåt är väl just elfel. Och formuleringen gäller alltså inte bara elprylarna/kablarna som brinner upp, brinner båten p.g.a. elfel så får man alltså ingen ersättning för något ! Vidare gäller brandförsäkringen inte ens vid överhettning av motorn. Svenska Sjö - som vi har nu - har en liknande men inte lika drastisk formulering. De ersätter fortfarande båten som sådan vid brand orsakad av elfel, men inte skador på elektronik och kablar. Undrar hur man värderar kablaget och elektroniken i en båt med totalhaveri (båtvärde minus värde för el+kablar=ersättning) ? En riktig luring som vi nog får kolla på. Vidare gäller inte brandförsäkringen vid "explosion" i motorn, men väl vid överhettning. Pantaenius är lite dyrare men har inga sådana grottiga villkor vid brand. De har ju dessutom många andra fördelar som avsaknad av åldersavdrag m.m. Synd att de är dyrare.... Trygg Hansa hade vi på den förra. De ersätter inte heller elektronisk utrustning och kablage om branden beror på kortslutning, men i alla fall resten av båten. Inte heller dessa ersätter vid "explosion i motorn", men begränsningen gäller i alla fall bara skador på motorn. Fast detta är bara det jag får läsa tillsammans med offerten, de "fullständiga villkoren" som är det som gäller får jag mig tillskickat först när jag tecknat försäkringen hos dem. Grisen i säcken ? Eftersom min båt har ett mycket omfattande elsystem och jag dessutom har sett elorsakad brand på nära håll med totalhaveri där försäkringsbolaget vägrade ersättning, så är det en tankeställare att t ex Alandia inte ersätter någonting om branden är orsakad av elfel. Spelar i deras fall och skrivning ingen roll hur installationen är gjord. Nu är detta inte något inlägg där jag frågar efter "bästa försäkringsbolaget", utan helt enkelt en uppmaning till alla att lusläsa sina villkor. Och verkligen lusläsa det finstilta. Villkoren finns dessutom numera sällan att ladda ner på företagens hemsida, och dessvärre kunde jag I mitt fall (Svenska Sjö) inte ens ladda ner dem som inloggad och till MIN försäkring. Nej, man måste skicka ett "meddelande" från "Mina sidor", be om dem snällt och få dem tillsända separat.
  13. 6 points
    Det var ju några år sedan senast, det var ju nån slags pandemi som förhindrade sådana här arrangemang, så jag får väl gå dit och kolla på antikvariatiska böcker, provsmaka korv, se demonstrationer av olika mirakelmedel, få glasögonen preparerade med immskyddsmedel, köpa kaffe och smörgås för en hundring eller mer. Men det är ju svårt att finna korvförsäljarna bakom alla som kränger elektroniska navigationshjälpmedel. Och på bottenplan är det ju omöjligt att navigera, där står det ju en massa båtar uppställda i vägen vart man än går... Men jag har ju några fribiljetter som inte får förfaras.
  14. 6 points
    På ett båtforum borde vi väl ha ett marint perspektiv på dilemmat? Normal misshandel torde väl närmast innebära verbalt våld eftersom det är det normala på sjön. Exempel: I naturhamnen: "Jag kör väl generatorn så jävla länge jag vill! Dessutom har du en jävligt ful båt!" Helt klart minst dagsböter i det här fallet. I farleden när du påpekar att du har företräde med hänvisning till nautiska regler och får svaret "Men jag har större båt, haha!" Du svarar "Men jag har större k*k och snyggare kärring!" Här blir det däremot dagsböter för båda. Lite mer för den senare dock. Han kränkte motparten, även om det var rättmätigt. Men också för att han lämnade sin maka i mental turbulens genom att i samma mening ge henne ett kränkande tillmäle samtidigt som hon fick en charmerande kommentar som delvis misogynt objektifierade henne som kuttersmycke.
  15. 6 points
    Gissar att deras beslut går rätt fort, om du valt den infallsvinkeln du ger prov på här ovan. Dvs, de lär inte bemöta det du skriver, utan bara ge dig ett avslag. Man måste liksom komma med ny bevisning för att få målet prövat i högre instans, inte yla om att världen är orättvis för att man TYCKER man har rätt, och att rätten har fel. Frågan är - hur går du vidare? Du har ju nu prövat den rättsliga vägen, och helt ärligt verkar det ju ha funkat sisådär. Har du övervägt att faktiskt lösa problemet, dvs ta bort din hormonstörande bottenfärg ännu? Börjar du nu hinner du garanterat klart till sjösättningen våren 2023 och kan sedan njuta av seglingen. Jag och många andra här på forumet tror på dig - svälj din stolthet nu och gör en insats för miljön. 🙂
  16. 6 points
    Jag använder en vattentät ledslinga på rulle som jag monterat en bit ner på en kakellist så det inte bländar uppåt och en brytare som tänder när jag öppnar luckan. Funkar bra.
  17. 6 points
    För er andra som är lika förvirrade kan jag meddela att "BUV" tydligen används som förkortning för "båtuppställningsvagn".
  18. 6 points
    Inte behöver man väl ha någon flytväst på sig! Båten är ju stor och de flesta drunkningsolyckorna sker ju från mindre båtar på skyddade vatten. Och de båda seglarna som igår hittades drunknade NV om Strömstad, hade ju uppenbarligen flytvästar på sig eftersom man fann den i vattenytan, så dom västarna hjälpte ju inte… inte heller de båda dykarna som tros ha omkommit i Gullmaren i veckan som gick… Sedan kan man ju ta av sig västen (om man nu bär en sådan) då man går in i hamn, då händer det ju ingenting…. Trots mitt ogillande hamnade vi inne i Grebbestads hamn mitt under den förskräckliga carnevalen (med c) och vi räknade helt ovetenskapligt flytvästanvändandet i inkommande och avgående båtar, liksom ombord på diverse olika slags flytetyg som snurrade runt i hamnen… Det är skrämmande hur dåligt det är. Det är väl illa att peka ut en särskild grupp, motor- eller segelbåtsbesättningar, det är lika illa. Inte heller såg vi någon skillnad på svenska och utländska besättningar… ju mer långväga tyska och danska långfärdsseglare hade flytvästar till 100% men dessa var i sammanhanget så få att de inte påverkade slutresultatet. Ja många är ordentliga och bär flytväst, men vi kom väl fram till att det var omkring 25-30% som bar flytvästar. Bland den gruppen som framförde sådana farkoster vi normalt inte räknar in under begreppet ”båt” var det nästintill 0% som använde flytväst. Det tycks vara legitimt att SUP-paddlare inte behöver använda flytväst. På eftermiddagen kom det in en relativt ny motorbåt i 26-fotsklassen, två vuxna, ett barn i 7-8 års åldern och två mindre knähundar. Hundarna hade flytväst… ingen annan. Det framgick med all önskvärd tydlighet att besättningen var ovan, det var en hel del tvekan och inadekvata manövrar inför en annars okomplicerad tilläggning. Nästan framme vid bryggan föll en av de vuxna överbord, men hamnade inte i vattnet utan i en intilliggande daycruicer, det gjorde nog ont. Naturligtvis kunde jag inte hålla käft, utan bryskt tillkännagav att inte bara hundarna ombord skall ha flytväst, även vuxna och framförallt barn… Sannolikt gick inte informationen fram, dom lämnade hamnen strax innan oss dagen därpå, och navigerade litet konstigt på utvägen ur hamnen varför vi kom ikapp, nu hade bara den ena hunden flytväst på sig…. Ok, båtlivet är ju ämnat även åt nehanderthalarna, alla skall ju få komma ut på havet… Annars var det rätt lugnt inne i den inre delen av hamnen, det båtfulla folket höll till längre ut… ja ok några ungdomar i en mindre motorbåt intill oss satt och pratade högt fram till 06, då en av gästerna ombord druttade i spat, och det slutade med att allihop badade bakom båten, i vätskan som båten flöt i, havsvatten utblandat med diesel och en massa annan skit, sannolikt även en del öl. Annars höll ordningsvakter och Polisen situationen i schack. Nästa gång skall vi istället räkna kanadagäss, då blir man inte lika upprörd, trots att de käkar upp ålgräsängarna och skitar ned varenda kobbe i skärgården. För riktigt så illa beter sig inte antivästfolket, även som de båtfulla folket ibland kan tömma sin tarm i nån skreva nånstans så äter dom iallafall inget ålgräs.
  19. 6 points
    Det var båten jag syftade på 🙂
  20. 6 points
    Nu kommer ni nog att skratta till lite. Saken är den att efter att ilskan lagt sig började vi, jag och frugan, diskutera detta. Vi kom fram till, då vi båda tyckte att båten på bilderna var precis vad vi letat efter, att ge mäklaren en chans till. Sagt och gjort, jag ringde upp han och vi bokade in en visning. Väl där betedde han sig som man kan förvänta sig och var mycket medgörlig. Nu är det t.o.m. så att vilade ett bud som säljaren accepterat. Återstår endast besiktning, sedan är hon vår. 🥴😳😀
  21. 6 points
    En gång för längesedan lät jag Knape (numera Knape Marin ab) sälja en båt för mig, efter ganska lång tid blev den såld, men det blev nästan inga pengar över till mig. Bland annat hade dom gjort service på en nyservad motor, bytt ut nya reglagekablar. Dessutom tog dom betalt för markhyra under den tiden båten stod osåld på land. Det blev ett ärende för kommunens konsumentrådgivare, och jag vann…
  22. 6 points
    Allmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m. Flygfotot visar en hamnlayout som troligen från början dimensionerats för mindre båtar men som på grund av Svenssons alltmer goda ekonomi och bankernas utlåning har blivit tvungen att följa med i Svenssons uppgradering från 20-25' båtar upp till betydligt större farkoster. Sådana exempel på mindre kloka hamnombyggnader finns det många av. Rådet till TS är nog att söka efter en plats som passar TS och båten bättre. Men det har nog TS redan tänkt på...
  23. 6 points
    Basutrustning i en båt med batterier är enligt min mening: 1. Multimeter för att kunna mäta spänningen på olika punkter, inkl batterierna. 2. Tångamperemeter (kan kombineras med multimetern) för att kunna mäta strömmen genom olika kablar. Se till att den kan mäta likström (DC) vilket inte alla kan. 3. Batteritankmätare för att hålla koll på laddstatus på batterierna och få en bra bild av hur laddade de egentligen är. Annat är bara gissningar.
  24. 6 points
    Allt nermonterat och ihop igen men koppling mot backslag vriden 180gr. Nu i sjön funkar ua. Tack för all hjälp. Mvh Per
  25. 6 points
    Och lite svetsa på det. köpte sedan en avgaspackning för att rita av och skära ut en avgasfläns till grenröret. Byggde mig även en liten jigg med den gamla limpan som mall för att veta vart sakerna ska hamna. bygget av grenröret Ska sedan kapslas in i en "låda" som jag håller på att rita lite på. Ungefär så långt jag har kommit hittills. Målet är att få den i sjön senast till semestern runt vecka 28-29, men helst tidigare /Daniel
  26. 6 points
    Jag har ägnat en del tid åt att sätta mig in i problematiken med litiumbatterier i båtar eftersom jag konstruerat ett eget system för detta, och även skrivit delar av "standarden" Båtar - Litiumjonbatterier (ISO/TS 23625:2021). Har försökt att sammanfatta det viktigaste jag lärt mig här: http://www.hlpdata.se/images/LFP summary_se.pdf Har även skrivit lite mer detaljer om problemet med laddning av litiumbatterier direkt från generatorn här: http://www.hlpdata.se/images/generator.pdf Så jag skulle rekommendera trådskaparen att läsa på lite mer och från lite fler källor, tex: https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/ innan du bestämmer dig för en lösning.
  27. 6 points
    Ps glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker. Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk! Stort tack till alla igen nu 2022 ! Guzztav
  28. 5 points
    Jag vet inte varför, men jag får en känsla av att Mellis har gått samma retorikkurs som Putin, Lavrov, Peskov, Zacharova mfl.
  29. 5 points
    Jag vill bara säga GRATTIS till att nu vara inne på sida 100 i den här tråden, en tråd skapad av en sorglig gammal man som tror att han gör något gott genom att slåss för rätten att få sprida hormonstörande ämnen i ett känsligt innanhav, och därmed lämna dessa problem till eftervärlden att hantera. 🥳
  30. 5 points
    Väcker liv i denna gamla tråd. Den bilen skänktes bort av min pappa till Urban i Bröderna knäck på grund av tokslut motor efter att vi hade varit i Italien med den en sommar när jag var liten. En MB 220D automatic -69. EDF036.
  31. 5 points
    Såvitt jag vet gick det till så att en kränkt kverulansparanoiker drev frågan dithän istället för att åtgärda bristen på sin båt.
  32. 5 points
    Jo, det skulle man ju kunna tro. Nu kommer en låååååång utläggning om varför det inte är så (och en del annat): Först är det viktigt att känna till hur ett bly/syrabatteri beter sig och laddas. Batteriet laddas med konstant spänning (nåja, i princip) och sedan är det alltid batteriet som bestämmer hur mycket ström det skall sluka i sig. Till skillnad från "strömladdade" batterityper såsom NiCd, NiMH (och i viss mån Li) o.s.v. Att batteriet laddas med den på generatorn påstämplade strömmen bara för att generatorn går och batteriet är dåligt är alltså en missuppfattning. Spänningen som läggs på måste vara över batteriets egen-EMK för att laddning skall ske. Ju högre över, desto mer ström kan man förmå batteriet att sluka i sig och ju snabbare kan det laddas. Det går dock en "magisk" gräns vid typiskt c:a 2,4V/cell (14,4V för ett 12V-batteri) då vätgas riskerar att börja avgå från syran - batteriet "kokar". Risken blir dessutom större ju mer laddat batteriet är. Dvs man bör hålla sig under denna gräns, i synnerhet om batteriet börjar komma upp i laddning. Om reläet kopplar ihop batteribankerna med ett fullt startbatteri och riktigt usla förbrukarbatterier kommer det inte gå mycket ström i alla fall, eftersom startbatteriet inte är mer än kanske 12,8V. Och har man precis startat motorn med det så är det (tillfälligt) ännu lägre. Med så liten spänningsskillnad går det inte många ampere emellan. Först när generatorn drar på (14V) så kommer det börja flyta en hel del via reläet, men ändå inte så väldigt mycket. Detta eftersom ett bly/syrabatteri sällan slukar i sig mer än C/5 eller så vid 14V ens som riktigt urladdat (För ett C=100Ah-batteri: 100Ah/5=20A). Denna ström kommer sedan dessutom sjunka allteftersom, och att ladda i de sista 10% tar därför väldigt lång tid. Det är också en missuppfattning att ett bly/syrabatteri inte blir fulladdat om man inte laddar med en spänning nära max (=gasningsspänningen). Så länge laddkällan håller spänningen väl över batteriets aktuella vilo-EMK så kommer det att laddas. Eftersom ett fullt batteri håller strax under 13V i vila så duger alltså så lågt som t ex 13,5V. Men det tar längre tid, och tiden ökar i princip exponentiellt ju närmare batteriets egen-EMK man ligger. För solpanelsladdning är detta dock sällan ett problem, eftersom de ändå inte kan lassa på så mycket ström. Men även för annan form av laddning vinner man ganska lite i tid på att pressa mot gasningsspänningen. Däremot riskerar man att förkorta livslängden. Många ställer därför om sina laddare/regulatorer till max kanske 14,1V istället för 14,4-14,5V. Av detta förstår man då också att det inte ÄR så superviktigt att jaga de sista tiondels volten i spänningsfall. Ett spänningsfall som dessutom bara är så stort en liten stund i inledningsfasen då strömmen är som högst. Företag som påstår att man måste ha groteska kablar och lovar "dubbel laddning" har alltså fel. Eller rättare sagt - du kanske får dubbel laddning efter installationen av deras prylar. Men det beror då nästan alltid på att utgångspunkten var ett riktigt risigt oxiderat elsystem som hade blivit i princip lika bra bara att göras iordning. I sina räkneexempel i reklamen används också ofta felaktiga inparametrar såsom att generatorns maxström skulle vara detsamma som laddströmmen o.s.v. Lägg inte pengarna på att köpa dessa prylar, inte utan att tänka efter lite ! En varning för CTEK (som du nämnde) och en del andra smarta laddare: Dessa är gjorda för att just ladda batterier och specifikt då lösa batterier, och göra detta så snabbt som möjligt för att inte kunden skall tycka "laddaren är slö". Kan de dessutom få liv i halvkassa batterier så är det ytterligare ett försäljningsargument. För att ladda upp (lösa) batterier fungerar de därför mycket bra ! Men som resultat har de flesta (ju intelligentare är faktiskt sämre för båtinstallation) "smarta" funktioner som "avsulfatering" och andra hyss, där de pulsar upp till 15-17V på batteriet. Ofta som en inledande fas, även om det inte behövs. Eftersom man laddar med batterierna inkopplade i båten riskerar elektronik i båten att gå sönder av dessa pulser. Förutom att batteriet stressas alldeles i onödan, förstås. Likaså fattar inte de flesta laddare att strömmen som slukas inte alltid beror på att batteriet är dåligt laddat utan att kanske kylskåp och annan utrustning går i båten. Risken är stor att laddaren tror det är liten risk för gasning "då batteriet ju är så urladdat" och går över i en "boost mode" som höjer spänningen farligt högt (farligt för batteriets hälsa alltså). Victrons prylar går däremot ofta att ställa spänningarna på och stänga av "smarta" moder, och är därför extra uppskattade av många båtägare (inkl mig själv). En riktigt "dum" laddare som bara ligger med en eller högst två spänningar (ev. lite nerjusterade) kan också vara lösningen. Jag har t ex en sådan solpanelsregulator som bara lämnar en fast utspänning (13,9V), och det fungerar utmärkt även till Li-batterierna. Sammanfattningsvis kan man å ena sidan alltså inte styra så att man "snabbladdar" ett blybatteri, å andra sidan är de tämligen förlåtande - så länge man håller sig under gasningsspänningen. Enda situationen det verkligen kan rusa farligt mycket ström genom reläet är om det blir kortis på ena banken - när reläet är draget. Men detta skall då hanteras av huvudsäkringar på resp. batteribank eller säkringar till reläets båda sidor (som då kan vara av lite lägre valör än huvudsäkringar). Jo, en situation till: Det finns de som kopplat relät direkt på "tändningen", dvs så det drar när nyckeln är omvriden. Då riskerar en del (ofta för stor del) av startmotorströmmen att tas från förbrukarbanken via reläet, vilket i värsta fall svetsar samman kontakterna på det.
  33. 5 points
    Hej Här kommer kartan som finns i Västpricken för utskrift.Ny-VHFkarta-nov2022.pdf Hälsningar Ove
  34. 5 points
    Det stora problemet med att bara ha en pollare i mitten med två tampar på är att det är alltid är den undre tampen man vill justera.
  35. 5 points
    Det är i sig riktigt. Men det urladdade batteriet behöver inte många Ah för att lyftas en bit över 12V. Sedan slukar det i princip ingen ström eftersom spänningsskillnaden från det laddade batteriet är för liten. Det krävs en ganska liten ström för att hålla kvar det urladdade batteriet på denna nivå, vilken alltså inte skall sammanblandas med vilospänningen som anges på instrumentet. För det urladdade batteriet är inte i vila. Skulle man lämna det oanslutet ett dygn däremot, skulle det sjunka i spänning igen. Så ja - en viss utjämning mellan batterierna sker. Men den kommer gå långsamt, så långsamt att man knappast kan tala om att det dåliga laddas från det bra.
  36. 5 points
    Skam den som ger sig. Lite ny info. Det här är min båt på 50-talet i Båstad. HG2189.
  37. 5 points
    Jag har tidigare, under en längre tid, hållit kurser för ett antal NFB-intyg, något som jag la på hyllan för några år sedan. En av de största förändringarna under den tiden var ändringarna av kursdeltagarnas fokus, framför allt gällande kursen för förarintyg. Tidigare var övningsuppgifterna med sjökort, passare och transportörer, olika typer av beräkningar osv väldigt populära, men på senare år var det mer intressant att resonera/diskutera vilken plotter som var bäst, touchscreen kontra knappar osv. Den egenskapen hos kursdeltagarna minskade rejält när det handlade om kursen för Kustskepparintyg, Utsjöskepparintyg osv., alltså sådana kurser som handlade mer om intresse. Visst samtalades det om plotter då också, men övningsuppgifterna och resonemangen kring dem var fortfarande mycket intressanta. Min uppfattning är att den digitala navigationen har hjälpt oss att våga oss på utflykter vi tidigare kanske inte vågat göra. Antalet sjömil i nya vatten har nog ökat och därmed även en del tråkigheter. Jag anser inte att plotterns intåg är eländes elände. Plottern har hjälp många att komma ut på sjön och framförallt längre ut på sjön, något som tidigare var nästan förbehållet vissa andra. Om vi ser till att inte fastna med blicken i skärmen så blir det mesta bra.
  38. 5 points
    Tror det kommer bli mer syntetisk diesel i framtiden, så den typen av motorer kommer nog fortsätta att finnas. Som @kossor skriver är inte el ett lämpligt alternativ för allt, även om det just nu är väldigt politiskt korrekt att ge sken av det när man talar miljömål. Men det var det med etanol också - ett tag. Tills man bl.a. insåg hur mycket miljöpåverkan framställningen hade. Verkligheten för att både nå miljömål och ändå ha ett fungerande samhälle kommer sannolikt baseras på mycket mer mångfald och variation i drivning och drivmedel. Allt är inte lämpligt i alla situationer, men det finns alltid något som är bäst någonstans. Syntetisk diesel är ju heller inget fossilt bränsle, vilket är just det man vill dra ner på. Inte förbjuda förbränningsmotorer, även om de flesta inte förstår skillnaden. Minns Mythbusters som körde runt en gammal Merca-diesel med filtrerad "begagnad" frityrolja från MacDonalds. Gick alldeles utmärkt, i alla fall på deras provrunda.... Själv är jag glad att den nya 36-fotsbåten klarar sig på 0,7l/nm om man vill. Och bara har en motor.
  39. 5 points
    Så går denna helg mot sitt slut. Vi och några bekanta (Searay 280) la till på Mörkedalsklubben i fredags, men efter ha halkat omkring på det blöta berget så beslutade vi oss för att flytta för att undvika benbrott osv. La till på vår klubbö och har haft underbart väder, solceller laddar och allt bara fungerar i båten. Även några öbor kom och hälsade på och vill ta del av sällskapet och värmen från eldstaden. Ses nästa helg på sjön!
  40. 5 points
    Morgonen idag, helt magiskt att kunna vara ute nu och det är varmt.
  41. 5 points
    Jag får nog ändå säga att jag inte tycker att man behöver börja med mindre båt om inte utrymme eller ekonomi kräver det. Större båtar ger mer lugn, stabilitet och fart, och det är förbaskat skönt att inte behöva gå dubbelvikt inne i båten. Med större båt minskar behovet av att hänga på sidan för att minska lutningen eftersom man väger så lite i förhållande till båten att effekten är rätt liten, vilket innebär bekvämare och enklare segling. Större vågor, hårdare vind och sämre väder tål man bättre i en större båt, allt annat lika. Motor är oftast också kraftfullare och tystare så man kan gå mer för motor när man vill eller behöver det. Vi är på tredje båten nu. Första var strax över sex meter och knappt ett ton med kryphöjd inuti. Andra var knappt åtta meter och ca två ton, men sitthöjd inuti. Nuvarande är knappt tio meter och full ståhöjd och en helt annan komfort.
  42. 5 points
    Det kan sannerligen inte vara lätt att leva som überintelligent omgiven av dumbommar, korrupta och bedrägliga människor. I ett sådant predikament blir det ju svårt - kanske t.o.m. omöjligt - att välja rätt strider.
  43. 5 points
    Vackra båtar är byggda i TRÄ! Praktiska båtar byggs ofta i något annat material.
  44. 5 points
    Jag har gjort lika, dvs allt går in i tanken. Fördel är att man kan skippa en eller flera ventiler, och ventiler brukar krångla.
  45. 5 points
    Eftersom det är lördagskväll tillåter jag mig att raljera och kåsera lite genom att påstå att alla seglare tävlingsseglar. Åtminstone på någon nivå. Själv har jag inte seglat på egen hand sedan tonåren, det var optimistjolle och lite Snipe han jag också med. Men det har hänt då och då att någon bekant bjudit med mig på en segltur. Det börjar alltid likadant. Man puttrar ut ur hamnen för motor och sedan åker textilerna upp. Skot spänns, segeln fylls, motorn stoppas och den där sköna känslan när båten tyst skjuter fart (nåja) infinner sig. Vattnet porlar kring stäv och akter. Axlarna sjunker och seglaren orerar länge och väl om hur avslappnande, ja rentav esoteriskt terapeutiskt det är att segla. Samtalet flyter iväg lika lojt som båten glider över fjärden. Man börjar njuta av seglatsen och ser fram emot ett skönt strandhugg med fika om någon timme. Denna sköna, nästan esoteriskt terapeutiska tillvaro förändras dock om man någonstans inom synhåll kan sikta ett annat par segel som färdas ens lite i samma riktning. Då händer saker med den hittills så avslappnade nöjesseglaren. Axlarna åker upp igen, blicken skärps, solglasögonen rättas till, seglarens blick åker via flärparna upp till windexen, "ta in lite på genuan, ja, precis sådär", storskotet justeras och en massa obegripliga småjusteringar sker. "Titta! där fick vi noll komma fyra knop direkt!" Lutningen tilltar till den grad att däcket på läsidan tidvis blir blött. Man får ta spjärn för att inte hasa ner på durken och den sköna seglatsen blir en kamp mot den där båten borta vid horisonten. Kikaren åker fram, "ser det inte ut som en Helmsman 20? Undrar vad den har för LYS-tal?" Så länge de andra seglen är i sikte är det inte längre någon söndagsseglets. Ett ständigt trimmande och justerande pågår, fikapausen ser man försvinna i en obestämd framtid. Inte förrän båtarnas vägar skiljs lugnar det ned sig. För seglaren kan det ta en stund att bearbeta det som skett, i synnerhet om den andra båten drog ifån aldrig så lite. Till slut får man sitt strandhugg med fika och man hoppas att ingen annan är ute och seglar medan man seglar tillbaka.
  46. 5 points
  47. 5 points
    Jag vill inte heller verka som en trehjulingsbättrevetande men jag hade nog gjort det på mitt vis; Jag hade lagt på huvudströmbrytaren och tryckt på en av knapparna och kollat vad som händer. Fast jag är ju elektriker och har en viss självsvåldig knapptryckarvana :-) Innan någon från forumets arbetsskyddsavdelning hinner före kan jag nämna att det kan vara bra att ha brandsläckaren beredd om man är ängsligt lagd :-)
  48. 5 points
    Det var ett dåligt batteri, köpte det bästa jag kunde hitta och nu fungerar motorn som den skall. TACK!
  49. 5 points
    Då kan han stå där med sin halvmiljonsbåt och invänta hösten för den som köper kan ju göra ett rejält dyrköpt misstag om det skiter sig med maskin eller rigg eller en lös köl. Bra gjort att du vände och gick därifrån.
  50. 5 points
    Plastningen klar och skyddad med epoxi. Tog cirkus 150-200 timmar och det gick åt 17kg polyester, åtskilliga meter glasfiber, två burkar spackel och en halvliter epoxi.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...