Jump to content
Friday 22 November 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/22/2018 in all areas

  1. 21 points
    Det är inte unikt för Maringuiden, alla forum har medlemmar med olika nivå på kunskap och färdigheter. En del kan inte tänka sig annat än att köpa nytt. Andra lindar om sin generator hemma på köksbordet med begagnad lindtråd från en gammal ABB-motor. Man får som trådskapare ta att det kommer svar från alla synvinklar. Det är sällan man kan göra ett entydigt sammandrag av svaren man får i diskussionen som uppstår. Det blir ungefär så här: En tämligen nybliven medlem har ett problem med sin motor. Utan att nämna vilket märke, om det är en utombordare eller inombordare, utan att ens först har öppnat på motorkåpan ställs sedan en fråga och kanske ett eget förslag på hur problemet kunde lösas. Vad tycker forumets allvetande om det? Jo så här: 1. Googla för helvete! 2. Att lösa problemet på det sättet är livsfarligt, alla kommer att dö! 3. Det är olagligt. 4. Någon har en bekant vars moster minsann är advokat (inom företagsjuridik) och hon hävdar bestämt att det visst är lagligt. 5. En skriver ett långt inlägg där vederbörande omständligt och ibland på ett underhållande sätt förklarar att hen inte har något svar på trådskaparens dilemma. 6. Följande inlägg handlar om hur miljövidrig en sådan lösning är. 7. Svaret på det är att det är så få som gör på det sättet att det i praktiken inte har någon som helst miljöpåverkan. 8. Två gamla forumrävar tar upp någon gammal dispyt. 9. En föreslår järntråd. 10. En annan hävdar då att man måste använda rostfri järntråd. 11. Nästa hävdar att det banne mig heter syrafast järntråd. 12. Där är det läge för någon att påminna om att inte köpa den syrafasta järntråden på Biltema. 13. Nästa ser det som en omöjlighet att kalla syrafast ståltråd för järntråd. 14. Någon yngling under 65 menar att järntråd är stenålders och rekommenderar buntband. 15. Följande inflikar att det i så fall skall vara väderbeständiga märkesbuntband, annars blir det livsfarligt och alla kommer att dö. 16. Då är det läge att påminna om att man skall använda dubbla buntband och lägga dem så att låsningarna är på varsin sida. 17. Buntbanden skall i alla fall inte köpas på Biltema! 18. En av de gamla forumrävarna lämnar forumet efter ett ilsket sista inlägg. Trådskaparen har vid det här laget suckat djupt och lämnat sin tråd och forumet åt sitt öde. Två dagar senare är den gamla forumräven som lämnade forumet i vredesmod tillbaka under ny pseudonym. Femton år senare är det någon ny forummedlem som frågar hur TS löste sitt problem eftersom vederbörande har samma problem...
  2. 8 points
    God Jul Och Gott Nytt År! Från oss på maringuiden.se
  3. 7 points
    Så slutade denna kanalfärd äntligen bra. http://www.hahnes.se/emigranten/2019/01/pa-aventyr-med-ellen-i-mal/
  4. 7 points
    Det tråkiga med alla sådana här enkäter/undersökningar/frågeformulär som förekommer rätt frekvent är att de som är ansvariga ALDRIG återkopplar till dem som försöker hjälpa dem. Resultatet och slutsatserna behåller de för sig själva. Denna brist på återkoppling har fått mig att helt sluta besvara dessa enkäter. Om ni vill göra gott för kommande ex-jobbare så att svarsfrekvensen på undersökningarna ökar så redovisa gärna "vad blev det av ert arbete".
  5. 5 points
    Om nu inte segelbåten finns, varför köpa en ny motorpanel? 😂
  6. 5 points
  7. 5 points
    "Gustav Vasas bibel anses i allmänhet vara en mycket rimlig kompromiss mellan gammalt och nytt språk. Även om den inte stämde överens med samtidens talspråk så var den inte överdrivet konservativ i sitt språkbruk. Den var ett stort steg mot en mer konsekvent svensk stavning och etablerade till exempel användningen av vokalerna å, ä och ö samt användningen av ck istället för kk efter kort vokal, nyheter som skilde den från den danska bibeln, troligen avsiktligt för fjärma svenskan från språket i Danmark, som Sverige skulle ligga i nästan konstant fejd med ända fram till 1600-talet. Vasa var dock tydlig med att kk-stavningen skulle bibehållas när det gällde motormontage i marina applikationer" https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska Där ser man... 🤔
  8. 5 points
    Kul inlägg och diskussion. Jag tänker ofta i liknande banor men tvärtom. Var finns alla trevliga, seriösa och seglingsintresserade singelmän? De flesta män jag träffar på när jag är ute och seglar är de som vill ha stora, bekväma och snabba motorbåtar. Eller så är det original som är mer intresserade av att modifiera sina IF, Maxi, Vega... etc än att faktiskt lyfta blicken över relingen till grannbåten. Ni som säger att det inte finns några kvinnor med seglingsintresse. Ni har fel! Jag är med i några forum på Facebook med seglingstjejer så jag vet att dom/vi finns. Svårigheten är väl att träffas? Om alla är ute och soloseglar är det ju lite svårt. Och det är mycket som ska stämma - jag seglar hellre själv än har med någon med stort behov att få mansplaina ditt och datt om segling på min skuta. Spännande tråd, verkligen. Bra att den lyfts! /Maria
  9. 4 points
    Det blir inget kött för dig på ett tag hör jag;) Sen behöver du köpa en Prius för att slippa cykeln. Kan dock tipsa om elcykeln, den är helt ok i många kretsar. Bor du i Stockholm får du utöver MP på riksplan även förmånen att stödja Helldén, vilket nog avskräcker de flesta... Det finns ju dock de seglare som faller under kategorin överklass och där är fortfarande Mustoställ, Eton, Merca och även ett glas rosé kutym. Det kan ju vara ett alternativ om du gillar kött mm... Tyvärr behöver skjortorna vara rosa(ja, alla) och det bör även sprutas Champagne flitigt, vilket kan slita hårt på semesterkassan om man ofta är ute på lokal. Själv har jag sålt min snabba båt och slipper nu linnet(kallt på vintern). Enligt vissa bör avsaknaden av snabb båt leda till att könsorganet växer och det bör ju kunna vara positivt, men då jag även kör Lotus kanske det tar ut effekten? Jag kan ju nu pga Lotusen iof bli Anglofil, så får köpa lite justa kavajer mm och kanske blir det äntligen den där Range Rovern jag suktat efter länge... Fast köper jag en Range Rover Sport kan jag ju bli White Trash iom att jag bor utanför stan och då är ju linnet tillbaka igen. Svårt val detta...
  10. 4 points
    Då har jag lite att tänka på.. Jag ska ju byta från motorbåt till segelbåt för att testa något annat ett tag. Då får jag byta ut Mustostället mot fjällräven, det kan jag leva med. Kan kasta min Snoot och även byta den mot en Fjällräven.. Mina sköna Eton skjortor får jag byta ut mot flanell, det får jag leva med.. Jag kör ingen pickup, Mercan och Volvon får vara kvar, men jag kan köra lite mindre och cykla lite mer för att passa in.. Men att rösta på MP, där går gränsen, då har helvetet frusit och jag är död sedan länge..
  11. 4 points
    Självklart en offeranod gjord i en sämre sorts plast än den du har i plastskrovet.
  12. 4 points
    Eftersom min fru gillar engelska deckare har jag tre år köpt sådana när hon fyllt år. Tyvärr visade det sig att det var samma bok! Tre gånger!
  13. 4 points
    😆😏 fast vill man inte ha biltema så kan det ju va dumt att köpa samma med annat varumärke. Kruxet blir ju att ta reda på att man inte köpt samma..
  14. 4 points
    När vi satte in JFB hemma så testade jag genom slänga en inkopplad borrmaskin i barnens pool (utan barn). Kul att se att det funkar. Kontakten är enfas och heter CEE. -- Jordfelsbrytare är inte riktigt bra beteckning bör snarare heta "obalansbrytare" eller likn. Men, för att det ska bli obalans mellan fas och nolla så måste strömmen ta vägen någonstans och det kan den bara göra till jord dvs det som kallas jordfel. Så helt fel är inte benämningen.
  15. 3 points
    Jag har en manuell cykel, och går med fötterna. Betydligt mer miljövänligt 😁
  16. 3 points
    Man åker en sådan båt så lite som möjligt under ca25knop. Den är ju skapt för att gå bra i 40+ knop med ett par handflator i vattnet. Ser inte vinsten med att börja såga båten. Det finns mycket negativt att säga om andra båttyper, men alla tycker vi olika och nu är vi på motorbåtsforumet. Seglare och andra ”Fjällräven” individer har andra platser att ventilera sitt motorbåtsförakt på;)
  17. 3 points
    Då skall ni se när jag spänner fast min last som består av sand korsar två spännband
  18. 3 points
    En första åtgärd är att se att alla kablar är hela och att anslutningarna är ok och har kontakt. Sedan -91 har det nog kommit lite korrosion och kopplingar kanske skakat loss. Varvräknare går ju köpa ny och ersätta, men ett vanligt fel är kontaktproblem! Får man igång mätare och varningslampor genom detta kan man ju plocka bort panelen och putsa upp den eller spraylacka den. Förespråkar renovering före nyköp...
  19. 3 points
    Jag har använt Loctite gängtätning (krämig historia på flaska), senare Biltemas motsvarighet med mycket gott resultat.
  20. 3 points
    En plåtbit av lämplig tjocklek från en skrothandlare, eller en fast nyckel. En vinkelslip har väl alla? Upplev skapandets tjusning!
  21. 3 points
    Det är lustigt ändå när man tänker sig tillbaks och drar sig till minnes de allra bästa seglingarna. Två turer kommer upp som bubblare. Först något så oglammigt som en segling från Härnösand till Sundsvall med min televerksfärgade IF Majsan, en sträcka på 30 nm. Nordlig vind, 6-8 m/s, inga vågor. Solen sken. Jag satt lutad mor masten med gitarren i knät, min bror Erik styrde liggandes lojt över akterdäck, och Peter, min kompis, låg på fördäck med kuddar och en motorcykeltidning (han tog kortet dagen innan avfärd), knaprandes på ostbågar. Allt medan Majsan tågade söderut i 6 knops fart. Underbar dag! Segling nr två som jag vårdar ömt i mitt minne var när jag och min fru seglade från Holmön och norrut mot Skellefteå, Två dagar av totalt stiltje när de 8 hästkrafterna knappt behövde arbeta för att putta BD-kryssaren Vilda norrut i 4-5 knop. Dimbankar och disigt solsken. Segling? Nej, men ändå minnesvärt. Så totalavslappnat att bara dricka kaffe, läsa böcker, äta, dricka och bara ta det lugnt. Gott liv! Hmm.... får nog revidera mina tidigare drömresemål. Det är resan som är målet 🙂
  22. 3 points
    Att ta trailerbåten bakom bilen ner till Kroatien och segla i övärlden mellan Split-Zadar-Dubrovnik.
  23. 3 points
    Har för mycket kvar att se av Stockholms skärgård för att känna ett behov av att åka långt 🤗
  24. 3 points
    Jag är en medelålderns kvinna och äger en mindre båt.
  25. 3 points
    Underhålla trätrall. Jo man sjunger tralla-lalla-laaaaa......
  26. 3 points
    Raringar slits åxå ifs.
  27. 3 points
    I augusti 2018 så var jag ute och åkte båt några veckor på den då 150-års jubilerande Dalslands kanal, som består av ett stort sjösystem som sitter ihop med ett flertal slussar och kortare kanaler. Resan skedde med min plastsnipa av modell Bella 7002 och började i Dals-Ed och gick via bland annat Norge, Töcksfors, Östervallskog (som ligger i sjön Östen som är belägen drygt 110 meter över havet, vilket innebär att den är Sveriges högst belägna sjö som man kan nå från havet via slussar), Gustavsfors, Årjäng, Krokfors, Signebyn, Bengtsfors, Håverud och Fröskog (som nås via Snäcke kanal) till Sunnanå hamn vid Vänern. Utöver själva kanalresan så åkte jag lite tåg på "De Vackra Vyernas Järnväg", också passade jag på att besöka bilkyrkogården i Båstnäs, som inte ligger långt från Dalslands kanal. Nu har jag skrivit ihop en reseberättelse med många bilder från resan på min hemsida/blogg, vilken man kan nå via denna länk, om någon vill läsa och se på bilder från kanalen med omnejd. Hoppas att jag kan inspirera någon annan att också göra en trevlig kanaltur! /Fredrik
  28. 3 points
    Bakelit!!! Back-elit är för skidåckare
  29. 3 points
    Det vet väl alla att BT batterierna är dom som inte blivit godkända att bära en annat fabrikats logga skickas till Kina där barnarbetare under vidriga förhållanden, ofta sittande i gropar under maskinerna klistrar på BTs logga. 😁
  30. 3 points
  31. 3 points
    Slutade jag med för längesedan (det var främst konstigheter i artiklar med el jag i början både korrekturläste och rättade) när jag insåg att påpekanden inte var helt uppskattade. Var ju som en del kanske vet även en flitig skribent i början av tidningens historia, men insåg genom tystnad och utebliven respons (troligen sammanhängande med lite omläggning inom tidningen) att man nog inte var intresserad av lite tekniskt "djupare" artiklar längre.
  32. 3 points
    Ett annat tips... man kan masta av också. På så vis slipper man fundera på detta, skrovet belastas inte, man minskar risken för att båten välter, det är enklare att täcka båten, det är enklare inspektera och serva grejerna....
  33. 3 points
    Jag tycker jag fortfarande får bra svar när jag frågar i marinbutiken. Oftast. Köper hellre sånt som jag kan se vad det är för 10-20% dyrare pris än får en helt oduglig produkt som såg bra ut på bild. Och har jag klämt på något i butiken så har jag aldrig, än så länge, gått hem och beställt på postorder från ett annat företag. Oetiskt att utnyttja butikerna, ja! Men jag är nog en gammal stofil
  34. 3 points
    Tack Pentax, mindes fel. Bra att någon håller koll på mig! För vid närmare eftertanke: Det vore rätt orimligt ifall termostater skulle vara konstruerade så att de - med sin inbyggda risk för "vax-punka"- skulle ge motoröverhettning vid eventuell punka!? Får de punka så fastnar de rimligtvis normalt i läget "full kylning", så är det. Termostater ger hellre "överkylning" än överhettning vid vaxpunka, för överhettning tvingar ju till AKUT MOTORSTOPP. (Överdriven kylning är ju jämförelsevis beskedligt, motorn drar mer bränsle, sotar och orkar sämre - men det är ju inte alls akut.) @ Alla: Tack för tänkvärda inlägg ovan! Angående just fenomet pannsten: Håller med Bhemac ovan, för enligt min förståelse av detta smått missbrukade begrepp så kan det som sagt bara uppkomma i "miljöer" över hundra grader. Menar alltså på metallytor där vatten OFTA kan koka bort till ånga och ansamla avlagringar? I motorer* finns nog såpass heta ytor endast i kylmantelns flöde och närmare bestämt helt nära förbränningen, alltså främst runt kolvtopparna. *) I förbränningsmotorer (typ bensinare eller dieslar) så är detta med kylning egentligen bara ett nödvändigt ont. Detta då för att förhindra att metaller smälter och motorn därmed "skär ihop" med dyra reparationskostnader som följd. För inuti varje kolvmotors inre finns en superhet förbränningskammare vars metallytor måste hålla minst 400 grader, annars avsätts sot. En motortillverkare tvingas nog att kompromissa redan vid ritbordet, hur pass nära "heta källan" kan vi låta kylvattenflödet nå? [Typ, hur gjuter vi en universal cylinder/topp på bästa sätt vad gäller kylflödets närhet till hettan. (Skall helst funka för olika kunder på olika världsmarknader, inte "överkyla" för fiskare på timtals av sakta framfart på lågt gaspådrag/sotrisk, inte heller "underkyla" när motorn pressas och därmed producerar massor av förlustvärme. Värmeenergi måste "tyvärr" avledas för att slippa metallsmälta/skärning. Kylning är s.a.s. ett nödvändigt ont vad gäller motorers verkningsgrad/bränslesnålhet. Tja, vete katten. Mitt inlägg börjar blir långrandigt... men jag menar att det tyvärr "i praktiken" finns heta metallytor >100 grader C, inuti alldeles vanliga båtmotorers kylsystem, sådana hotspots som med tiden kan ansamla pannsten och orsaka problem!??
  35. 3 points
    I resten av världen resonerar man precis tvärt om. Inte utan anledning skulle jag säga.
  36. 3 points
    ett guldläge för försäkringsbolagen, först får de betalt för premien och sen behöver de inte ersätta vid skada 😊
  37. 3 points
    Jag gillar membran/diafragma pumpar. De är absolut de mest pålitliga men aningen dyra. Alternativet är den automatiska Rule-pumpen. En stor fördel är att den får röra på sig med jämna mellanrum, antagligen det som gör att de har lång livslängd. Vanliga, billiga pumpar, oavsett fabrikat, har begränsad livslängd och blir troligen dyrare på sikt. Manuell pump brukar försäkringsbolagen vilja att man har. Den bör monteras så att man kan styra och pumpa samtidigt, ett råd jag fick av en kille som hade lärt sig detta den hårda vägen. Fast en rädd karl med pyts lär vara den bästa länspumpen.
  38. 3 points
    Jag har två stycken kad 300, och de funkar samma samma som alla andra vp motorer, gefan i att få in saltvatten i motor rummet och se till att serva det som skall servas! Så som sjövatten pumpen, remmar oljor osv. Sköter du detta fint så har du ett ganska lugnt liv, men det kan även bli dyrt om det börjar krångla, vilket jag har fått erfara. Dock inget sinnes sjukt än=)
  39. 3 points
    Själv befinner jag mig på långsegling med min fru och vi ligger för ankare i Prickley Bay på Grenada. Jag kan intyga att min fru definitivt inte skulle vilja byta vår tillvaro mot att gå upp klockan 6 i mörka Sverige, skrapa bilrutor, jobba en hel dag åka hem i mörker, slappa framför TV'n lägga sig och nästa dag utföra samma sysslor igen. Vi har nu varit yachties i 3,5 år och älskar detta liv. Seglingen är egentligen en liten del av tillvaron. Det fantastiska är att uppleva nya platser, människor och kulturer. De långa överfarterna tar vi som ett nödvändigt hårt arbetspass som min fru säger. Belöningen får man när man kommer fram och får uppleva någonting nytt. Själv har jag länge velat att vi skulle ge oss iväg medans min fru var skeptisk ända till den där Novemberdagen när det hade snöat, varit kallt, mörkt och min fru hade haft en jävlig dag på jobbet. Då kom hon hem och undrade "När sticker vi ?" Det gäller att låta den kvinnliga delen av besättningen själva konstatera att det nog är trevligare att ge sig väg och uppleva någonting helt annorlunda som man kan minnas tillbaks på när man sitter på hemmet. Jag har läst om ett par där damen följde med på villkoret att hon efter ett år kunde ångra sig. När mannen efter ett år frågade om dom skulle avbryta sin segling blev hon förfärad och undrade vad han menade. Vi har två barn. En son och en dotter. Sonen är inte det minsta intresserad av segling. Dottern har vi lyckats bättre med vår uppfostran. Hon har tillsammans med 2 vänner en Allegro 33 som ligger på Gran Canaria som de håller på att utrusta. Efter att hon seglat med oss över Atlanten till Brasilien blev abstinensen för stor så hon var tvungen att skaffa en Maginfik Midget som hon seglar ensam i Sverige. Hon är 32 år och singel.....
  40. 2 points
    Torkararmar till båtar är ofta inte rostfria. Till vissa armar medföljer en bussning så att de passar på 6mm axel. Jag vet inte om bussningen finns att köpa lös. Den här finns hos Hjertmans. Den har justerbar längd och vinkel på bladet.
  41. 2 points
    Den här gamla godingen brukar fungera ganska bra.
  42. 2 points
    En sammanfattning av svar och lite kompletteringar. Om totalvikten på dragfordonet är 2260 kg får du dra ett obromsat efterfordon på 2260 kg om du lastar dragbilen så att du uppnår totalvikten. Du får alltså inte dra din båt med en maxlastad Volvo V70 med en obromsad båtvagn (efterfordon). Om du har en bromsad båtvagn (efterfordon) får du dra en tyngre båtvagn (efterfordon) än vad dragfordonet för tillfälet väger. Du ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet. Det kan alltså ligga något i vad Mange249 skriver, "Av den anledningen rekommenderar jag inte att dra ett tyngre efterfordon än vad bilens maximala dragvikt medger." Samtidigt gäller ju denna dragvikt för färd i 80 km/h, så en del marginal finns ju. Du ska ha skyltar "Bred last" fram och bak och breddmarkeringar på lasten om båten är bredare än 2,6 meter. Allmänt om eftsrfordon. Man ska ha behörighet för dragfordonet. Ingen fjädring på efterfordonet. Max 30 km/h. LGF-skylt. Positionsljus i mörker. Obromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högst den aktuella vikten (bruttovikten) på dragfordonet. Bromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högre än dragbilens bruttovikt, men man ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet. Mackey
  43. 2 points
    Var hittar ni alla gamla trådar. Tråden är från Februari 2007, så vi får hoppas att TS löst sina problem för länge sen. Dragg tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. De första 25 åren av mitt seglarliv använde jag bara dragg - visste inte att det fanns nåt annat. Under 15 av de åren hade jag en 3,5 ton tung havskryssare. Jag draggade inte mer under de åren än vad har jag gjort efter det och med betydligt mer sofistikerade och berömda ankartyper. Svajankring var inget som förekom - däremot låg jag ofta i SXK-bojar. På den tiden fanns det ofta lediga sådana - även på sommarhalvåret. Värsta draggningsnatten var sommaren 2004 med en 3,1 ton tung båt och då draggade jag tom med ett 16 kg äkta Bruceankare med kätting. Den natten ankrade jag om och förhalade 5 gånger. Brukar alltid ha 3 - 4 kopletta ankarutrustninga av olika typer ombord och alltid är en dragg en av dem.
  44. 2 points
    Gissningsvis går det att använda en rörtång eller en polygrip eftersom det inte är hela världen om muttern får skador vid en demontering.
  45. 2 points
    Lofoten tror jag, det vore läckert. Och kanske en roundtrip i Indiska oceanen; Seychellerna, Maldiverina, Madagaskar... Och kanske Patagonien med dess berg och glaciärer..... Och kanske Polynesien..... Och kanske de japanska öarna norr om huvud ön, ser ut som sagoöar. Och kanske....
  46. 2 points
    Gamla kärringar vet man väl hur de ser ut. Men båtar kan ju va väldigt olika.
  47. 2 points
    Var det en blöt lördagskväll Mackey?
  48. 2 points
    I all välmening: men menar du @stavhammar..? 😉
  49. 2 points
    Ofta har det kopplats hej vilt i äldre båtar så man brukar behöva utreda och rita upp systemet. Slå på allt och plock ut säkring för säkring. Bli inte förvånad om loggen är kopplad på samma säkring som salongsbelysningen, jag har sett det mesta. Sätt up 2x50W solpaneler och en bra regulator i budgeten. Sen kan du leta upp plats för panelerna.
  50. 2 points
    Usch vilka minnen ni väcker. Köra på fotogen, ingen barnlek, dubbla tankar, rätt bränsle i rätt tank, annars kunde det bli förvillat. Hade man inte kört själv dagen innan kunde man je sig sjutton på att man bara slagit ifrån maskinen och gått hem. Då fick man dränera bränsleslangar förgasare på fotogen, ställa om kranar till bensin flöda förgasaren manöverera chokespjället till det läge där just den maskinen var mest startvillig, (ja ni moderna människor, ni anar inte vad ni går miste om nu när ingen bil har choke). Förhoppningsvis hoppade maskinen igång, sedan fick man varmköra tillräkligt länge så att man kunde ställa om bränslekranarna till fotogen, ibland var man för snabb bensinen var ju mycket dyrare än motorfotogenen så man försökte ju spara på dom dyra dropparna, var man då för snabb var man tillbaks på ruta ett. 😉
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy