Jump to content
Saturday 25 January 2020

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Content Count

    1,418
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Volvo_Penta last won the day on December 8 2019

Volvo_Penta had the most liked content!

Community Reputation

293 Expert

About Volvo_Penta

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Helt riktigt. Ju högre upp på stegen utbildningen befinner sig desto roligare är den att anordna eftersom kursdeltagarnas entusiasm ökar med kursens svårighetsgrad. Kanske är det så att en del behörigheter behöver man ha medan andra behörigheter vill man ha. Lycka till med Utsjöskepparen!
  2. Likadant påstods om RME i RME-inblandningens början. Och detta är ju inte det optimala för insprutningspumparna till de äldre motorerna. En nära bekant kör delar av sin timmerbilsflotta på HVO och får högre rabatt på HVO-bränsle än på vanlig diesel. Varför högre rabatt på HVO-bränsle? Kan det bero på att försäljningen av någon anledning går trögt?
  3. Troligen inte. bhemac har kompletterat diagrammet "med uppgifter från CTek" men skriver i ett senare inlägg följande: "Det är möjligt att D250 kan fortsätta ladda med 20A i 6 tim tills batteriet är fullt. Frågan är ju bara hur många som normalt kör motorn i mer än 3 timmar? Ok, Göta Älv men annars?" Bilden speglar med andra ord ett av bhemacs antaganden. Sedan är det ju så att vi är många som "normalt kör motorn i mer än 3 timmar".
  4. Knepig kund Du verkar ha, men bönder i gemen är inte stendumma. Att VP skulle anse att inga garantier gäller vid yrkesmässigt bruk av D6 tycker jag är intressant. Då skulle ju den ursprungliga användningen som myndighetsbåt skett utan garantier. Myndighetsbåtar klassas nog inte som fritidsbåt. VP har på sin hemsida ett antal exempel på D6 Sterndrive i yrkesmässig användning. Visserligen opererar inte dessa exempel med puffande av pråmar och den belastningen det innebär.
  5. Vad är det som kontinuerligt havererar på mindre än 1500 tim? För mig som inte förstår så värst mycket låter det lite knepigt. Det verkar ju dessutom ha pågått under ett flertal år. Du som jobbar kommersiellt med marinmotorer torde väl ha varit i kontakt med Din Penta-ÅF i detta speciella fall och framfört Din kunds synpunkter. Har Du fått några vettiga svar? Är det inte en mer företagsekonomisk lösning att ta tjuren vid hornen och göra erforderliga ändringar på båten och montera något annat fabrikat på drivpaket? Det kan ju inte vara en bra ekonomi, för båtägaren i alla fall, att behöva ha fyra drivpaket. Nya D6:or är ju inte direkt gratis...
  6. Och Du är ute när kärringen är inne... 😊
  7. Sicken tur att vi har sådana proffs som Du att vända oss till. Allrahelst jag/de som uttrycker mig/sig fel och inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt... Nä, vet Du vad? Din attityd är emellanåt riktigt rolig att ta del av. Och jag måste rätta Dig lite, "killen" som varken renoverade eller reparerade sin D6-310 utan köpte ny motor är faktiskt en tjej. En tjej som äger och driver ett entreprenadföretag och emellanåt renoverar, reparerar och köper nya motorer till sin maskinpark. Och det har faktiskt hänt att jag har hjälpt henne med att renovera, reparera och köpa nya motorer, trots att jag inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt. Nämnda D6:a fick faktiskt följa med från "Götet" på min släpvagn. Capitan, Du gjorde som jag, en "viss utsvävning i svaret" och kanske därför glömde en sak, det där med vad det skulle kosta att renovera en Caterpillar-maskin i jämförbar storlek/prestandaklass som D6-310 till samma skick som det innebär med tidigare nämnda longblock. Eftersom Du inte vet om någon kringutrustning till nämnda D6-310 renoverades innan montage på den nya motorn kan Du strunta i sådana kostnader även på Caterpillar-maskinen. Och förresten, Du kan kanske berätta hur många timmar den jämförbara Caterpillar-maskinen i normalfallet klarar av innan det är dags för en renovering. På det sättet får ju både TS, de övriga forumdeltagarna och även jag mer kunskap om Caterpillar. Perfekt, eller hur?
  8. Ursäkta, nu hamnar vi vid sidan om TS funderingar. Hur agerar Du om det blir billigare för kunden att Du monterar exempelvis ett utbytestopplock eller en utbytesstartmotor i stället för att renovera kundens inlämnade topplock eller startmotor?
  9. Alla har vi våra åsikter. För egen del anser jag att lämplig åtgärd bör handla om att uppnå ett önskat resultat på effektivaste sätt. Om det önskade resultatet uppnås genom renovering eller byte är för mig av underordnad betydelse, och jag misstänker att ägaren av ovan nämnda D6-310 resonerade på liknande vis. Jag hoppas verkligen att proffs som Du inte i renoveringsiver byter kulor i kullagret utan väljer det mest kostnadseffektiva alternativet som troligen är att ersätta kullagret med ett nytt. Vad anser Du att åtgärden ska kallas när man reparerat genom att byta longblock? Är maskinen renoverad, är det en bytesmotor, är det en ny motor, eller vilken benämning används av Er som inte är målande lekmän? För övrigt skulle det vara intressant att veta vad det skulle kosta att renovera en Caterpillar-maskin i samma storlek/prestandaklass som D6-310 till samma skick som det innebär med tidigare nämnda longblock.
  10. I en maskinhall som jag känner till finns en D6-310 som ägaren av motorn har köpt som objekt och renoverat. Motorn har enligt den info ägaren fått ta på gått mer än 6500 timmar. Vid isärtagning upptäcktes att en kolvring var brusten och hade nog varit så "några" timmar. Ägaren köpte ett longblock från VP, longblocket kostar c:a 130.000:-. Motorn är ihopmonterad och grann och väntar på att ägaren ska hitta en båt som motorn kan monteras i.
  11. Det aktuella drevet heter DP-SM.
  12. Backventilen i Din rövstol påminner starkt om den som sitter i bl.a. Matromarines versioner, nr 13 i bilden nedan. Vi har Mtromarine i våra båtar sedan ett antal år sedan, i något fall sedan 2004. Hittills utan haverier, peppar peppar... Så kaksprits generellt i eltoa? Nä, inte det, inte.
  13. L1 och L2 används rätt ofta på land också, t.ex. av jägare. Så, VHF i bilen? Jodå.
  14. Vad nu det hade med TS fråga att göra...
  15. Startmotorn på vår Suzuki DF140 är på 1,4 kW.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy