Jump to content
Sunday 07 June 2020

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Content Count

    1,453
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Volvo_Penta last won the day on December 8 2019

Volvo_Penta had the most liked content!

Community Reputation

306 Expert

About Volvo_Penta

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Problemet kan ha varit att "Befäl-Åttan" är en nationell behörighet som inte viftas med så ofta utomlands. NFB:s blå bok är mer känd och erkänd.
  2. Tyvärr har mätarsatsen utgått ur VP:s sortiment så nu får man köpa prylarna lösa som reservdelar till priser som en del på detta forum skulle kommentera frikostigt. Av någon anledning fick jag info om att den satsen skulle utgå och då passade jag på att köpa några som fanns på hyllan. Priset blev bättre än rimligt... Monteringsinstruktionen heter 7738836-1 men stämmer inte riktigt med verkligheten...
  3. Nä, det är pluggen strax bakom den lilla banjonippeln. Så här ser det ut på våra AD41-P.
  4. Använder denna som har dubbelt så grov slang som "Super Lappo". Den tömmer en 25 liters dunk i en rasande fart. https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar-anslutningar/jeepdunksanslutning/havert-slang-25mm
  5. Om man monterar VP:s original turbotrycksmätare monterar man givaren i stället för pluggen som sitter strax akter om den slang som Du nämner. Jag har gjort i ordning en testutrustning bestående av en nippel för den aktuella pluggen samt en tryckslang och en manometer. Den är bra att ha om någon vill kolla turbotrycket. I några av våra båtar har jag dock monterat VP:s turbotryckssats, kanske mest för ren fåfänga...
  6. Totalt OT men ändå: BM Volvo DR631 (GrusKalle) är ett exempel på en enaxlad traktor och det är en tidig ramstyrd (midjestyrd) dumper.
  7. Och inte finns det några torp för torpar-ungdomar heller... Nä, det enda vi vet är att inget blir som förr.
  8. Jag gjorde som Du på en av våra båtar på våren 2004. Skrapade och slipade eftersom den gamla fartygsfärgen hade släppt i stora sjok och botten såg anskrämlig ut. När all (nåja...) färg var borta kontaktade jag en bekant som då jobbade på International och frågade vad jag skulle använda för att få en bra och hållbar bottenmålning. Jodå, det som gällde var 3 lager Primocon och därefter redigt med Micron. Sagt och gjort, jag gjorde som kompisen sa, rollade på 3 lager Primocon och därefter 4 lager Micron. Jag bättrade bottenmålningen fläckvis, främst i vattenlinjen, år 2012 och behöver inte göra om det jobbet förrän om kanske ett par år. Och då tänkte jag eventuellt ta bort bottenfärgen helt och epoxibehandla i stället, om inte alla berörda "experter" samstämmigt har kommit fram till något annat. Våra andra båtar har inte fått den grundliga behandlingen och ser därför lite tråkiga ut under vattenlinjen.
  9. Papperspackningen har nog aldrig funnits på KAD-modellerna. Såväl 42, 43, 44 och 300 har en tunn o-ring i stället. "Impellersatsen" innehåller dock bara impeller, o-ringen får Du nog köpa lös, kostar c:a 20:-. Till 41:orna tror jag både versionen med papperspackning och den med o-ring existerar hos vissa leverantörer. Så ser det ut på de staketmotorer jag har nöjet att hålla vid liv. Men jag brukar ju ha fel... 😉
  10. Nä nä, försök inte. Om inte mina ögon bedrar mig alldeles så är det en dam som fixar med båten...😉
  11. Termostaterna ska börja öppna vid c:a 81° och vara helt öppna vid c:a 94°.
  12. Kanske vitsen med att göra enligt boken får en tydligare innebörd. Då hade ju exempelvis bulten suttit åt rätt håll. Det finns en anledning till varför jag hittills bara köpt en båt av "fixare". Fixaren var elektriker och elsystemet var fixat. Efter det köpet köper jag hellre en båt som behöver fixas än en som är fixad. 😉
  13. Från en kväll till nästa.
  14. Ogräsättika är provat, vanlig ättika likaså. Reslutat? Inte det minsta upplyftande.
  15. Kiitos! Du har ju tillgång till raketforskarnas hyllor, men har Du något förslag på medel som vi vanliga dödliga kan handla på öppen marknad?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy