Jump to content
Thursday 26 November 2020

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Content Count

    1,598
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

Volvo_Penta last won the day on November 24

Volvo_Penta had the most liked content!

Community Reputation

389 Expert

About Volvo_Penta

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Min bekants båt fick en sådan pump https://www.comstedt.se/produkt/marco-up3-diesel-kugg-pump. Filtret är ett sådant https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-c53-fuel-filterwater-separator-diesel-engines.aspx med filterinsats 10 micron. De mobila "reningsverk" som jag skruvat ihop är baserade på samma pump och filter som ovan, men jag använder filterinsats 2 micron. Säkerligen dårskap enligt vissa, men det står jag ut med. Det finns säkert bättre grejor men dessa duger för ändamålet eftersom reningsapparaturen lever sina egna liv som tankrengörare och inte är inblandade i matning av maskiner.
  2. Fett och lim behövs väl till lastbilen...😎
  3. Jag har en AD41P av 2005 års modell som har gått strax under 200 h, och den har varit helt orörd tills i sommar när turbon av någon anledning ville gå i pension. Turbon byttes till en ny med samma specifikation som den gamla och bränslepumpen fick en kontroll av en välrenommerad reparatör. När jag monterade en ny turbo så gav den nya turbon 90kPa mot föreskrivna 150kPa. Jag kontaktade leverantören av turbon som vidimerade att den nya hade exakt samma specifikationer som den som jag lämnat i byte. På pumpreparatörens justerade vi pumpen för att uppnå 150kPa. Det behövdes drygt två varv på justerskruven för detta. Jag kontaktade också en gammal bekant på VP som sa att det finns ingen bränslepump till staketmotorn som numera ger rätt turbotryck med den inställning som gällde då när dessa motorer nyproducerades. Motorerna producerar helt enkelt för lite avgaser. När 41 kördes i testbänk kördes den på dåvarande europadiesel för att nå så hög effekt som möjligt, och det blev strax under 200 hk. När den kördes på svensk diesel reducerades effekten upp till 10 %. Och detta med den diesel som gällde slutet på 90-talet. Dagens diesel har nog ännu lägre energiinnehåll. Ta Du och justera pumpen så att turbon laddar vad den ska ladda. 😉
  4. Jag har installerat en liknande utrustning i en bekants båt. Bottenplugg har han ingen så den varianten är ersatt av ett sugrör som ligger väldig nära botten i en för ändamålet tillverkad buckla neråt i tanken. Han pumpar runt dieseln lite nu och då och har inte den minsta antydan till mojs i tanken. Jag har därefter också gjort två liknande mobila anordningar, dieseldialys, som används ganska friskt av ett antal båtägare. Åtgärden bedöms nog av de flesta vara overkill, de flesta båtar fungerar ju ändå, men på något konstigt sätt känns det inte helt fel att glida ut på böljan med helt rent bränsle...
  5. Jag har ett minne av att det fanns en ombyggnadssats till 42 innehållande bl.a. ljuddämpare och spännare, eller rättare sagt de vitala prylar som skiljde 42 från 43. VP fick rejält med kritik för ljudet/oljudet från kompressorn. Troligen har Hr. Vikhogs maskin blivit försedd med den ombyggnadssatsen vid något tillfälle.
  6. Njae, det blir nog inget vidare. Drevet ska ju vara trycksatt under en viss tid. Nu vet jag inte vilket drev Du har, men jag bifogar instruktionen VP DP-E mest för att visa på principen.
  7. Jag hoppas att jag, med Din hjälp, kommer ihåg att mäta och ta bilden.
  8. Vi har aluminiumdurkar som lock över ett några installationer under bryggorna i vår båtklubb. Dessa blir så varma av solen att ingen går på dem barfota utan att kommentera att de var varma utav h-e. Kan det bero på att de aktuella durkplåtarna inte har kontakt med vatten? Påminn mig till sommaren att jag ska ta IR-tempmätaren och mäta ytan på durkplåtarna och lägga upp en bild för Din beskådan.
  9. En brygg-granne bytte teakplanken på sin badbrygga mot durkaluminium innan årets säsong. Han ska i vinter byta till teak igen. Varför det? Jo, därför att aludurken blir så varm i solen att den inte går att stå barfota på. Och hur ofta har man skor på sig på badbryggan...?
  10. Det har ju gått alldeles utmärkt att hantera, "parkera" och slussa sin båt i urminnes tider, och då var det nada bogpropp. Är det hög kväsighetsfaktor på 90° manöver? 😎
  11. Nöd går före lag i detta fall så man blir inte åtalad för detta brott.
  12. Eftersom Du är så entusiastisk gällande VHF kan man misstänka att Du använder VHF utan cert...😎
  13. Borde inte glykolblandningen vara tämligen utspädd efter tre konserveringar... 😉
  14. Håller med till fullo. Förarintygskursen är hopplös att försöka leda, Fejsbok och liknande sat-tyg är mer intressant för deltagarna. Kursen går man för att få stämpeln i "blå boken". Sen beter kursdeltagarna illa när tentan gick åt pipsvängen. Jag har i princip slutat med kursen Förarintyg. De andra kurserna däremot, som ex-vis Kustskepparen och Båtmekaniker är betydligt mer intressant för deltagarna. Dessa kurser går man för man vill lära sig. Jag har lagt om rodret sedan några år och kör ofta kurserna som studiecirklar där deltagarna ansvarar för var sina delar, ex-vis ett kapitel var. De som inte gillar upplägget är studieförbunden och liknande "institut". Vid en SRC-kurs för en tid sedan fick jag för mig att deltagarna skulle bokstavera var sitt stycke ur en bok, givetvis på engelska, boken var på svenska, och nästa person runt bordet skulle återberätta det bokstaverade stycket. Många gick därifrån med skrattkramper, men ingen missade provet.
  15. Du tömmer alltså motorn på sjövatten innan Du konserverar?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy