Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 931
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    33

Volvo_Penta senast vann den dag 11 Mars

Volvo_Penta hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

682 Expert

Om Volvo_Penta

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

3 833 profilvisningar
  1. En av mina förfäder upplyste (haha) mig om att Lucas uppfann det konstgjorda mörkret. Men detta forum har fått mig att börja misstänka att han Lucas inte var ensam. Skyllermarks verkar vara medskyldiga, i alla fall när det gäller relä. Däremot, om vi ska kika på den ljusa sidan när vi går mot ljusare tider, verkar det vara Victron som uppfann det konstgjorda ljuset.
  2. Du kan nog riva ur hela rasket, mörkt är det ändå. Vi som använder Skyllermarks/Sutars anses nämligen vara totalt oupplysta, dvs. vi lever i ett mörker...
  3. Hoppsan Kerstin, enligt detta forum torde nog problemet vara identifierat. Byt genast reläet, eller slipa i alla fall bort det varumärket från reläets hölje innan Anti-Skyllermark-trupperna tar sig ombord på Din skuta! 😄
  4. 10 år för gasolflaskor, enligt en bekant på Linde gas.
  5. Raka axlar (helst singelaxel), då är Du en sjöman 🧔. IPS, då är Du en stekare 😎. Vem föredrar Du att vara...? Har, som @Makro här ovan, haft förmånen att prova båda varianterna och IPS är ju nååågot enklare att hantera för oss "icke sjömän", eller "skägglösa sjöfarare" som en av mina bortgångna förebilder uttryckte det.
  6. Det finns säkert en hel del varianter på temat. Hos exempelvis Gasolmacken köper man gasol på lösvikt fylld i medhavd flaska. Om flaskans godkännandedatum är passerat får man betala en avgift för byte av utgången flaska. Kanske det finns någon liknande variant i Dina kvarter. https://www.gasolmacken.se/priser/
  7. Skulle för något år sedan byta en sönderfruset Jabsco pumphus. Men det blev en ny komplett toa, pumphuset var nämligen nästan lika dyrt som komplett toalett.
  8. Båtliv på sommaren och snöskoterliv på vintern. Likheterna mellan dessa är många. Jag vill inte undvara något av de nämnda alternativen... ☺️ Gropen för myskoxe presterades av Dig, eller snöskotern? 😉 Btw, välkommen till snöskoterlivet.
  9. Vilka drev som utrustades med kylplåten syns på ritningarna i denna fil: Volvo Penta Drives.pdf
  10. På denna bild ser man tydligt hur trimfenan är placerad mellan propellrarna, något som Solas troligen har missat när de designade sin propeller. Edit: Enligt VP är det en kylplåt (854054) och inte trimfena.
  11. Jag förstår Din tanke, men jag tror nog att den tanken ställer till det för Dig. Det är väl lite knepigt att köpa en båt som någon annan förväntas, eller tros, vilja ha om ett antal år? Att köpa en båt under sådana premisser är nog som att försöka hitta svaret i en kristallkula som aldrig har vårdats av en putsduk. Hur marknaden ser ut i framtiden är det absolut ingen som har någon som helst vetskap om. Det är en hel hoper av förutsättningar som kan ha ändrats innan dess, både för Dig och för oss övriga båtlivsnjutare. Är det inte ärligare mot Er själva att Ni köper den båt som Ni vill ha?
  12. Jag vill påstå att det beror mer på hur ren tanken är invändigt än på två år gammal HVO/blankdiesel. HVO resp. blankdiesel är ju inte de mest problematiska bränslena... Är bränsletanken i gott skick invändigt skulle jag inte grubbla en sekund över det hela. Är bränsletankens status osäker skulle jag spetsa bränsleblandningen med någon alg-dödare och nästa sommar eventuellt byta förfilter till bränslet en gång extra. Men det är jag det... 😉
  13. Om vi försöker översätta en D11 till landbaserade fordon hamnar vi på exempelvis Volvo D12 eller D13. Eller varför inte översätta till Scanias 11-liters maskin. Om vi för exemplets skull utgår från att medelhastigheten för lastbilen är 55 km/h skulle alltså 1200 h motsvara 6600 mil. Nu körs ju marinmotorer i ständig uppförsbacke men ingen åkare skulle väl fundera om 7000 mil på mätaren är mycket, inte ens under tuffa förhållanden. Vi inom det marina livet har nog gått i skrämselskola utan någon eftertanke för vi är så urbota rädd timmar på mätaren. Det ska bytas det ena före och det andra efter på grund av att säljaren tycker så. Visst, om/när haveriet väl sker så får det andra konsekvenser får sjöfararen än för landfararen men vi båtägare borde nog oftare fundera på om det är rimligt att byta med den periodicitet som vissa säljare påstår.
  14. Segmo har producerat en mängd Smugglerbåtar och är erkänt duktiga båtbyggare/reparatörer. Kontakta Kalle (son till Segmobåtars grundare Lennart Pettersson) på Segmo Plast så får Du nog en hel del tips även om eventuella ombyggnationer. https://www.segmoplast.com/
×
×
  • Skapa nytt...