Jump to content
Sunday 20 October 2019

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Content Count

    1,397
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Volvo_Penta last won the day on September 29

Volvo_Penta had the most liked content!

Community Reputation

282 Expert

About Volvo_Penta

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi provade en duk under en av våra båtar för några år sedan och vi upptäckte att duken skavde gelcoaten i konturer som exempelvis köl och steglister. Det såg ut som om någon hade slipat skrovet med fint sandpapper. Jag tror att det var smutsen som med tiden hamnat ovanpå duken som var boven i dramat. Jag hittade något år senare en representant på båtmässan och berättade för honom om vår upptäckt men de hade aaaaaaldrig hört talas om något sådant. Produkten kanske är förändrad/förbättrad sedan dess men för oss räckte det med den sommarens "skavsår".
  2. Det vattenburna värmesystemet torde väl vara fyllt med glykolblandning i Din båt? Om Du är osäker kan Du kolla efter ett expansionskärl någonstans i den kretsen och mäta fryspunkten på vätskan. Om fryspunkten är för dålig fyller Du på med en skvätt ren glykol och kör cirkulationspumpen för värmesystemet en stund så vätskan blandas.
  3. Nu har tråden passerat 1000 inlägg. Ska vi se om den håller för 2000?
  4. Beror på om motorn är sjövatten- eller färskvattenkyld.
  5. Att olika material har olika utvidgningskoefficient är ingen skröna, det är helt enligt boken. Men att 41:an skulle läcka ut kylvätska på det sättet Du beskriver har jag inte varit med om. Jag har dock inte haft alla modeller av staketmotorn, och är inte någon monstermekaniker, men några varianter har av olika anledningar passerat sedan sent 70-tal. Har sedan 2005 3 st AD41P-A.
  6. Jag har kört avfuktaren på lägsta luftfuktighet, konstant gång, i två veckor per båt. Jag har på detta sätt försökt dra ur så mycket fukt som möjligt. Fyra båtar har fått samsas om två avfuktare. Därefter har jag haft torrbollar i båtarna ända till nästa upptagning, alltså även under sommaren. Förmodligen helt onödigt enligt de lärde, men så får det bli. Jag har haft två likadana avfuktare köpta på Ahlsells för många år sedan. De har levt ett hårt liv, flitigt nyttjade till ett ena och andra, och nu har den ena gett upp så det fick bli en nyanskaffning. Denna gång en sorptionsavfuktare. Får se hur den löser sin uppgift.
  7. Jajamen, och drömmer sig bort...😉
  8. Vet ej var Du har båten, men vi har slutat ta ur dynor och liknande sedan vi börjat med avfuktare för mer än 10 år sedan. Hittills har vi inte haft påhälsning av något mögel (peppar, peppar...)
  9. Vi är många som missar att det finns ett antal trådar som besvarar många, kanske till och med de flesta, av våra funderingar. Been there, done that. Men det är väl egentligen bra att vi missar dem, för då blir det ju nya trådar och på så sätt får ju poängjägarna ännu fler poäng. Och Maringuiden kan visa på ett levande forum med många inlägg och på så sätt få fler annonsörer. Och vi får fler och fler annonser på fler och fler ställen på MG om damunderkläder som passar bättre i Karibien. Alla nöjda och glada...😄
  10. En av mina gamla avfuktare sa upp sig, troligen slut köldmedium. Har köpt dendär Clima-varianten. Ska bli intressant att kolla prestandan mot de andra avfuktarna.
  11. Jämför exempelvis versionen med kilrem 24 och plattrem 34 på bilden nedan.
  12. Då går jag i samma klass som Dig.
  13. Har Du kopplat den så att Du får Maretrons mycket detaljrika analoga kompassros som "Heads-up-display" på hornhinnan också?
  14. Helt riktigt eftersom man inte dör så ofta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy