Jump to content
Thursday 24 September 2020

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Content Count

    1,550
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Volvo_Penta last won the day on September 13

Volvo_Penta had the most liked content!

Community Reputation

362 Expert

About Volvo_Penta

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har monterat ett antal sådana manluckor. Använd en borrmaskin som orkar gå med låga varv, en riktigt bra hålsåg och ett bra kyl/smörjmedel så är håltagningen snart gjord.
  2. Nu riskerar vi att bli rejält O.T. kanske någon tycker att tråden har gått på grund... Javisst, om vi till frågan lägger möjligheten att "köpa och sälja aktier" får vi in begreppen publika respektive privata bolag på arenan. Men det innebär ju ändock inte att "Ett aktiebolag är juridiskt sett privat". Aktiebolaget kan ägarmässigt vara statligt. Aktiebolaget kan aktiemässigt vara publikt.
  3. Nu blandar Du och ger. Med statligt bolag avses företag där staten är huvudsaklig ägare. Med privatägt bolag avses företag som inte ägs av stat, kommun eller landsting. Att statliga samt privatägda bolag lyder under samma lagstiftning är en helt annan sak. Arctia/Meritaito ägs till 100% av finska staten och är därmed statliga bolag.
  4. "Ett aktiebolag är juridiskt sett privat" Berätta för mig var jag kan hämta den informationen.
  5. Statliga aktiebolag är privatägda?
  6. Privat företag? Nejdå, såväl Arctia som Meritaito är statligt ägda företag: "Meritaito Ltd was founded in 2010 after the reorganization of the Finnish Maritime Administration. From the begining of 2019 Meritaito was merged to Arctia Group. We are 100% state owned company with turnover of 59M€ in 2019."
  7. Jo, Wildeside, jag har en fråga: Kan det ha berott på en felparkerad rysk ubåt?
  8. Du har fått jättebra svar gällande det mesta om sjövattenkylning, sötvattenkylning, färskvattenkylning osv. Det enda jag kan komplettera med är att jag anser att det enklaste sättet att få glykolblandningen varvet runt i drev och motor är att hänga en drevsäck på drevet och låta sjövattenpumpen i lugn och ro pumpa runt vattnet. Fördelen med drevsäck är, som jag ser det, att man inte behöver stå och bevaka om dunken, karet, baljan blir tom och man därför måste fylla på. Vätskan i drevsäcken tar ju inte slut utan cirkulerar runt-runt. Det gäller dock att köpa rätt modell av drevsäck och montera den rätt, annars kommer det att "drälla vid sidan" och då faller det argumentet. Eftersom jag brukar ha nöjet att på hösten konservera ett ökande antal båtar med drev av olika modeller har jag kostat på mig både drevsäck D1 och D2. Jag hoppade över Biltemas variant av drevsäck eftersom den saknar en viktig detalj, nämligen "öronlapparna" upp mot vattenutloppet i skölden. Jag börjar med att fylla drevsäcken med rent färskvatten och köra runt det några minuter först för att maskinen ska få en bra genomspolning med rent vatten. Därefter tömmer jag drevsäcken på färskvatten och häller glykolblandningen i säcken. Glykolblandningen försöker jag hålla kring 50/50. När glykolblandningen vandrat runt är den ofta lite utspädd på grund av det färskvatten som blev kvar i maskinen vid genomspolningen. Därför häller jag vid behov i en skvätt ren glykol för att kompensera för det kvarvarande färskvattnet. För att kolla hur mycket jag behöver kompensera glykolhalten mäter jag fryspunkten även under konserveringskörningen och då använder jag mig av en refraktometer, en gammal hederlig DuoCheck. Jag påstår inte att mina fabler ovan är det allena saliggörande, jag anser bara att "min" variant fungerar klockrent för mig. Andra tycker det är enklare att ställa en dunk på badbryggan, en del ställer dunken på akterdäck, men med sådana metoder behöver man ju skruva loss slangen för vattenintaget från drevet och ansluta dunken till den slangen. Visst, man kan ansluta dunken till en spolmuff, men det finns roligare saker att lägga tiden på. Dessutom behövs ju en balja till under drevet för att ta hand om det som en gång var i dunken. Good luck!
  9. Jag hoppas att Du köper en ny pool åt barnen så att de inte ska bada i den glykolpoolen...
  10. Jo då, både VP och eftermarknad har olika material att välja på. Saltvatten = Zink Bräckt vatten = Aluminium Sötvatten = Magnesium
  11. Det kan Du vara helt lugn för att jag har provat. En masse. Men det var liksom inte det som var grejen. Det var ju det med att lossa så det inte fastnar...😉
  12. Jo, jag förstår vad du menar. Den risken finns ju, men det känns lite knepigt att man ska lossa på spridarna för att de inte ska fastna. Jag brukar inte ta loss hjulen från bilen för att de inte ska fastna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy