Jump to content
Wednesday 25 May 2022

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Content Count

    1,718
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

Volvo_Penta last won the day on November 27 2021

Volvo_Penta had the most liked content!

Community Reputation

481 Expert

About Volvo_Penta

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bäste Hr Mackey Jag ber vördsamt att få pudla. Det var "Brunnsviken" som siktade på 2000-talet. Ok? Du kanske skulle kunna kolla igenom denna tråd och notera vilka 5 alias som skrivit flest inlägg i tråden? Utifrån det kan vi sedan kora medaljörerna i tävlingen: "Störst bidrag till denna tråds resa mot 2000 inlägg." 🙏 Ok?
  2. Och Du då, Du nämnde för en stund sedan att Du hoppades tråden skulle leva vidare så Du kunde knipa inlägg 2000.
  3. Kanske Du har ett motornummer?
  4. Jag fick i alla fall ihop till lite diesel till båten. Och detta alldeles oavsett vad Du tyckte om 1.0. 😊
  5. År 1997 var det en samling högt aktade experter som vid en presentation sa "it will probably not work, so we choose to not participate". Upphovsmännen knöt näven och ökade takten. Ungefär två år senare släpptes Bluetooth 1.0. The rest is history, skulle man kunna säga... 😎 Bluetooth har väl inget med denna tråd att göra? Kanske, kanske inte. 😉
  6. Det är nog inte så lätt att veta vad man skriver när man passerat 17128 inlägg. Risken är väl dessutom att man vid det laget anser Maringuiden vara sin megafon och att alla som inte tycker som "17128-skribenten" automatiskt har fel...😉
  7. Det finns nog någon fler som gör sitt bästa för att tråden ska bli väldigt lång och gå i cirklar...
  8. Ursäkta att jag kapar tråden för en fråga: Ska hjälpa en god vän med liknande jobb och tar genvägen med att ställa frågan om vilket som är det lämpligaste träslaget för ändamålet.
  9. Finfiltret är ofta 10 micron och Racorfiltret finns med 2, 10 eller 30 mikron. Jag har i alla år använt Racor 10 micron, ibland t.o.m. 2 micron, vilket innebär att finfiltret egentligen inte behöver bytas... Någon geggig kula har inte existerat överhuvudtaget. Men vi har väl haft god tumme med fru Fortuna. Men var och en gör som de vill, och jag är van vid att ha fel (konstigt att det mesta fungerar). Jag får väl svänga förbi Dig och köpa CAV-filter...🙂
  10. Jämfört med Racor har ju CAV en klar nackdel med behovet att lufta systemet. Det behovet finns ju inte med Racor eftersom man tar filterinsatsen upp ur filterkroppen som vid byte av filterinsats kan vara fylld med bränsle. Du har säkert rätt, men jag ser inte vad som skulle behöva rengöras i en Racor-filterkropp? Jag har alltid kollat filterkroppen vid byte av insatsen och det har aldrig funnits något behov av demontering och rengöring. När glaskoppen töms följer ju den smuts som eventuellt kan ligga på "cykloninsatsen" med ut genom dräneringshålet.
  11. Av anledningar som bl.a. kblomster beskrivit ovan har jag bytt ut bränslefiltren i samtliga våra båtar till Racor. Eftersom maskinerna är av olika storlekar är även Racor-filtren det. Visst, Racor kostar en slant men enkelheten med dem har jag värdesatt såpass högt att jag svalt merkostnaden. Men, smaken är ju som baken.
  12. En del gillar Racor-filter och en del gillar CAV-filter
  13. Jag trär på en några centimeter lång krympslang med lim i på elkabeln, smörjer in den skalade elkabeln med vaselin och stoppar in elkabeln ända in i botten på rörkabelskon. Många rörkabelskor har ett litet "inspektionshål" man kan kika i. Därefter klämmer jag kabelskon med minst två pressningar, beroende på hur lång rörhylsan är. Den första pressningen gör jag några millimeter in på hylsan och den andra några millimeter från första pressningen, osv. Därefter drar jag krympslangen över rörkabelskons hylsa och värmer ihop krympslangen så att den sluter tätt och limmet blir synligt i krympslangens ändar. Hittills, under kanske 30 år och hundratals pressningar har detta förfarande fungerat klanderfritt, men vänta ska Du se att det kommer motbud...
  14. Om Du ska göra om Din bromsade släpvagn till efterfordon måste Du varaktigt sätta fjädringen ur funktion samt bygga om släpvagnen till endast något av dessa: - tryckluftskompressor - skylift - kioskvagn - båttransportvagn - husvagn - tankvagn Hur husvagnen hamnat på listan kan man fundera på... Att ha bromsar på efterfordonet är inte så dumt, faktiskt.
  15. Bromsar får Du faktiskt ha på ett efterfordon. Se bifogade dokument på sidan 3 nere till vänster. https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy