Jump to content
Thursday 28 October 2021

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Content Count

    1,659
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Volvo_Penta last won the day on October 23

Volvo_Penta had the most liked content!

Community Reputation

436 Expert

About Volvo_Penta

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Krya på Dig så Du får vara med om att vara 100% ledig så småningom!
  2. Barytonsax. Jo den vill ha friska lungor. Står både baryton, tenor, alt och sopran hemma i skamvrån. Vackra prydnader som emellanåt får både rör och andedräkt...😉 Ursäkta, helt OT. 😢
  3. På den tiden räckte det med att se marknadsföringen av filmen för att inse att den var farlig för köttet... Statist? Nä, inte ens det. Fick inte frågan.
  4. Väj alltid för seglare, även på land...😉
  5. En av skillnaderna mellan 42 och 43 är insugningsljuddämparen. Du kan jämföra slang 861567 (42) med ljuddämpare 3580938 (43). 42:an fick nämligen rejält med kritik för sitt ylande vilket VP försökte åtgärda till 43:an. Till 42:an såldes senare ett ombyggnadskit som innehöll i princip de produkter som skiljde 42 från 43 gällande bl.a. "insugsylet". Därför är många 42:or ombyggda och bidrar därför till att många inte ser skillnaden på 42 och 43, för den synbarliga skillnaden är ju i detta fall borta då. Om den skillnaden kan anses vital eller inte är nog upp till var och en, men detta är en av de saker som VP marknadsförde när 43:an introducerades.
  6. VP verkstäder har en bra analog mätare som på många av deras verkstäder går att hyra och i vissa fall även låna en stund. Den metallomspunna tryckslangen är ganska lång så i många båtar når man fram till styrplatsen.
  7. Varför inte mäta turbotrycket innan Du kostar på turbon?
  8. Undrar Du det? Nu skojar Du rejält... De flesta beslutsfattare drivs av 3P: - Politik - Princip - Prestige
  9. Hur var det dom sa: "Less is more, let's make it on the floor."
  10. Jag varken vill eller ska styra Ditt val av offeranoder. Vi har inom familjen båtar som ligger i sötvatten, båtar som ligger i bräckt vatten och båtar som ligger i salt vatten. Båtarna som ligger i sötvatten är utrustade med offeranoder av magnesium fastän de rätt ofta besöker bräckt vatten. Offeranoderna på dessa drev behöver bytas vartannat år och då är de uppätna till ungefär hälften. Våra båtar som ligger i bräckt vatten är utrustade med offeranoder av aluminium även om de emellanåt hälsar på i saltare vatten. Men den av våra båtar som stadigvarande vistas i de salta dyningarna har offeranod av zink. Kostnaden för offeranoder är, enligt min åsikt, i sammanhanget låg så det finns liksom ingen anledning att köpa den som håller längst...
  11. Helt riktigt. Zink i saltvatten, aluminium i bräckt vatten och magnesium i sötvatten.
  12. Precis tvärt om. Om anoden är 25 år gammal och uppvisar lite håligheter är det helt fel material i anoden. Risken är då att Du har flyttat effekten av de galvaniska strömmarna till något dyrare än anoden. Anoderna är nämligen offeranoder.
  13. Tänk så mycket diverse elprylar, kretskort, brytare, kontaktdon osv som jag har smörjt och konserverat med 5-56, WD40 och liknande, både gällande vattenburna och landburna farkoster. De landburna ända upp på bilsportens absolut högsta nivåer. Inte har det medfört några problem inte, men det har nog mest berott på en sagolik tur...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy