Jump to content
Friday 21 June 2024

MickeWic

Medlemmar
  • Content Count

    118
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About MickeWic

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. riktigt fin flygbild på hamnen, känns som nya ombyggnationen i Skanör har blivit ett lyft.
  2. Hej Har idag en 38 fot flybridge som tänkte byta till något större, kollat en del på 50 fot och det variera en del på bredden, vissa kanske är 4,1m och en del 4,5m så kan skilja rätt så rejält. En annan tanke är hitta någon nyare 40 fot som är smart planerad. Vi finns nere i falsterbokanalen och nu med småbarn så blir det mest sommaren som man kan åka iväg lite längre turer men tror max vi kommer vara ute 1 vecka i stöten så man kommer inte ta sig för långt på 1 vecka. Troligen ställen i skåne men också över till danmark och bornholm. Nu vet vi ju det inte alltid är så lätt att hitta gästplatser när man ute och frågan om det blir mycket svårare med en 50fotare för en del jag pratat med säger att hade själv inte haft en sådan stor båt för det blir svårare hitta platser när man är ute. Erfarenheter?
  3. Den infon jag fick var inte från Princess sida så 18 ton borde då stämma:-) Tack, kikade lite och finns rätt bra videos på youtube att kika på. Men ja det är just det när det stressar till sig att behålla lugnet och bara tänka till. Har ju sett en del nyare modeller med axlar som har joystick men antar de rent krasst bara har översatt reglagen till sticken och kombinerat bog och häckpropeller. Skall man ha Princess och Axlar så kikade jag lite V52an. Jag finns så långt ner man kommer (falsterbokanalen)
  4. Tack, vi har en kanal i vår hamn så bra ställe att öva på. Nu väger V48 med sina IPS lite mindre men dock 14ton mot 18 ton i Targa50 med raka axlar. Antar det är därför man kan se en del båtar med inte ens 1000timmar på sig som har fått bytt motorer
  5. Det här med att lära sig propellerverkan, antar det inte är rocket science med några kurser från en van skeppare
  6. Nu har jag lyxen att ha budgeten att ha en firma som sköter allt på båten. Är inställd på att IPS blir dyrare i underhåll jämfört mot axlar. Så det är mer fråga om hantering Axlar VS IPS som är stora frågan här:-)
  7. Hej, Min första båt 2019 var en utombordare på runt 26 fot och nu har jag haft en 38fot flybridge med dubbla drev, joystick och yachtkontroll i några säsonger (förutom bogpropeller installerade jag även häckpropeller). Kikar på lite större båt runt 50 fot och fastnat för två modeller nedan: (länkarna är bara exempel men så man ser modellerna) Raka axlar: https://se.yachtworld.com/yacht/2011-fairline-targa-50-gt-9035802/ Denna har dubbla Volvo penta D11, med raka axlar, bog och häckpropeller (tror inte de är steglösa) IPS: https://se.yachtworld.com/yacht/2014-princess-v48-8902551/ Dubbla Volvo penta IPS 600, joystick (dessa kan man få med DPS som verkar smidigt då man kanske lägger till själv) Bägge modeller har sina för och nackdelar men de delar gemensamt att de har glasdörr:-) Vad man hört att IPS skall vara så mycket enklare att lägga till med, är det så? Företaget som har hand om min båt idag säger att jag med Fairlinen med raka axlar kommer jag uppleva det enklare än båten jag har idag med drev när jag väl vant mig hantera denna, men kanske att IPS är lite lättare. Jag använder inte joysticken super mycket idag, mer när jag skall lägga till och vill rotera om min egen axel för att backa in på min plats, tenderar mer och mer att använda bog och häckpropeller (de jag har idag är inte steglösa och lite olika i styrka så inte helt optimalt) Inputs? (Någon som haft erfarenheter, axlar VS IPS?
  8. Stort tack för alla svar. Kan med andra ord konstatera att 1200 timmar är lugnt om service mm är skött som den skall. Kikar som sagt även på Princess V48 och den har Volvo Pentas IPS600 motorer men det tar jag in annan tråd
  9. gällande denna modell har jag rätt bra koll, gjordes mellan 2011-2015 och inget ändrades genom åren utan samma och den fanns med d11 eller D9 och max 32 knop för d11 och 30 knop för D9. De flesta som finns till salu är D11 Gällande motortimmar så är några runt 250, de flesta runt 500-700 och bara 2st runt 1100-1200 timmar. Priserna från 5,9millar till 6,7millar. Det denna modell inte har vilket är lite tråkigt är fairlines egna tenderlift som ny kostade runt 200tusen pund i option. Nu har jag bara en gummijolle på runt 25 kilo så med den inget problem men ja vill man köpa någon större eller den dagen man säljer båten är det ett minus.
  10. Jag tänkte mer om det fanns något generellt gällande timmar som är vedertaget.. Typ 1200timmar är väldigt mycket, blir svårt att sälja sedan. Verkar vara så olika vem man frågar
  11. jag tänker om det finns något generellt på dessa motorer för mig att bedömma värdet, tex om man köper en sportbil (bensin) så vet man att runt 3000mil bra värde, runt 5000mil också ok men över 10 000mil börjar det bli svårsålt (motorn kan ju vara i mycket bra skick och allt servat vid 10 000mil men likväl är det svårsålt
  12. Tänker innan jag lägger tid på kolla historiken på servicen tror ni att en båt med så många timmar kan bli väldigt svår att sälja sedan för min del?
  13. så en 2011 borde ligga runt 600 timmar. Är 1200 timmar mycket för dessa motorer?
  14. Hej Har kikat lite på Fairline Targa 50GT och det finns några till salu. Alla jag kikat på har Volvo Penta D11 med 670hp och denna modell har raka axlar. De jag kikat på skall ha skötts ordentligt men hur är det med antal timmar på dessa båtar. Nedan på länken har 1230timmar, någon jag kollat på har 500 timmar och en 700timmar. Är 1200 timmar mycket? (vi själva har inte lagt väldigt många timmar varje säsong) Hade tänkt ha denna i en 3-4 säsonger så det kanske blir en 1400-1500 timmar på den när det är dags att sälja. Blir det väldigt svårsålt? https://www.blocket.se/annons/goteborg/fairline_targa_50_gt_2011/1400453272
  15. Har kikat på 40-50 fot motorbåtar med glasdörr så man kan stänga om sig. Marex har ju sin nya 440 men blir utanför budget som är runt 6mkr. Marex har också sin https://marex.no/boats/330-scandinavia/ med en fin social aktercockpit där man kan sitta i hörnorna och inte bara sitta och titta in mot båten utan mot havet. Nästan alla modeller verkar ha som bästa fall en L-Soffa men Marex känns rätt unika. Någon som har tips på några modeller jag kan ha missat, inte äldre än 2012 och budget max 6-7mkr
×
×
  • Create New...