Jump to content
Sunday 20 June 2021

MickeWic

Medlemmar
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About MickeWic

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. har sålt båten och köpt en diesel
  2. inte fått offert än
  3. hej det var dessa jag tänkte när man ligger för ankare https://humphree.com/boat-fins/
  4. Hej Funderar att sätta på zipwake eller humphree interceptorer på en sealine F380 https://www.hanseyachtsag.com/sealine/us/boats/sealine-f380/ Någon som har erfarenhet av dessa system, är det någon större skillnad på dem? Sedan hade ju varit trevligt med lite stabilisation när man ligger för ankare och zipwake har väl bara interceptorer men humphree verkar ha något fensystem Någon som testat?
  5. Tack, det har jag inte kollat, tänkte använda en firma för importen. Är det mer viktiga saker att kolla för skandinavien?
  6. Tack ja då vet jag att det går lösa. En kanske väldigt dum fråga men om man kör på landström skulle det inte funka plugga in ett litet portabelt element för få lite mer värme
  7. Hej Kikar på en begagnad Princess V40 som ligger i medelhavet och ofta har de ju ingen värmare installerad utan mer AC i så fall:-) och denna lär bara vara för kyla. Hur är det om man vill eftermontera värme på båten som är tillval som ny, tex Eberspacher D4 Airtronic boat heating (includes special air silencer on heater air inlet and outlets in all cabins, saloon & bathroom), Eberspacher heater outlet point in cockpit area with diverter valve Går det att eftermontera om man känner att man vill ha lite värme på kvällarna?
  8. Hej Håller på att kika på en princess V40 (nya modellen) begagnad som inte har joystick. Hur är det om man tex vill montera yachtkontroller eller dockmate https://www.yachtcontroller.com/ Behöver man ha joystickfunktionen för att kunna styra båten åt alla håll eller det fungerar ändå, är ju för tilläggning de få gånger man är själv jag tänkt ha den.
  9. Tack för alla tips. Jag har ju en finnmaster T8 idag och den väger väl runt 2,5-3 ton så precis som du skriver så rör den sig en del i hamnen
  10. Tack, då är jag lite klokare. Då skulle man tex kunna komplettera med denna https://www.dockmate.se/twin/ för att lite lättare kunna manuvrera själv och då styra de bägge motorerna med denna princip när man skall lägga till. Jag kikar som sagt lite på denna modell https://princessyachts.se/portfolio/princess-v39/ men inte många sportcrusier som har en dörr vid styrplats och ibland skulle jag behöva lägga till båten själv
  11. Tack, tanken är att köpa en lite större båt till säsongen och då med inombordare och troligen drev med dubbellmontage så det var om man skulle kolla efter modeller som hade både bog och akterpropeller. (akter och häck). Har tex kikat på princess v39 (nya modellen) och den saknar ju dörr vid stryplats så tänkte någon fjärr de gånger man behöver lägga till själv. Men vad jag läst på så sliter joystick rätt mycket på dreven om man inte har de nya DPI dreven eller IPS så tanken var att tex installera bog och akterpropeller från tex Sleipner
  12. Hej, Kanske en dum fråga:-) På många båtar med drev (inombordare) och dubbla motorer så ser man ofta bara bogpropeller för fören men på tex båtar med axlar ser man bogpropeller både för för och akter (gäller även med drev och enkelmontage). Beror det på man kan använda dreven på något sätt om man har dubbelmontage? Jag har själv en utombordare idag och med bogpropeller i fören men tycker båten rör sig alltid lite snett eftersom jag inte har bogpropeller i aktern
  13. Hej, idag har vi en finnmaster T8 som är drygt 25 fot och vi vill gå upp ett steg så man kan stanna ute 1-2veckor, men ändå ha en båt som funkar bra för dagstripper med sol och bad. Detta blir båt nr 2 så fortfarande nybörjare och tycker själv momentet med att lägga till och ta sig ut fortfarande är lite nervöst:-) men man blir ju säkrare och säkrare. Är det en extremt stor skillnad på att hantera en 33fotare mot en 40 fotare? En 33 fotare som verkar ha det mesta vi vill ha är Marex 330 https://marex.no/boats/330-scandinavia/ som precis har släppts, har inte hittat något annat i denna storleksklass som har allt detta. 40 fotaren jag kikat på är en princess v39 https://princessyachts.se/portfolio/princess-v39/ Rent underhållsmässigt lär ju alltid en 40 fotare kosta mer men har man en stor fördel hitta platser lättare med en 33 fotare? Vi har båten nere i falsterbokanalen i södra sverige så har tänkt göra lite resor in i danmark men även ta oss till bornholm. Känns en 40 fotare mycket säkrare än en 33 fotare. Marex båten går ju få med antingen dubbla drev eller enkelmontage eller shaft plus den har dörr vid cockpit vilket jag antar underlättar en del.
  14. Bästa jämförelsen av typ av båt kan vara Princess V39/V40 mot Sealine C390. Dvs princess har dinette där nere och man får sätta på kapell i aktern om man vill hålla värmen medans C390 inte har dinette där uppe men istället kan man få 3st hytter där nere och man stänger bara glasdörrarna där uppe. Värt notera att vi inte tänkt använda båten på vintern så april-slutet av september. Hade varit kul med inputs från andra med familj som haft bägge typer av varianter, de har ju sina fördelar bägge.
  15. Hej, Nu har vi haft vår första båt i 2 säsonger (en DC finnmaster T8) och tycker den varit bra som förstabåt. Vi har den nere i södra sverige nära Malmö så det vi nu vill göra är lite längre turer, kanske vara borta 1-2 veckor i stöten om man åker över till danmark och utforskar där. Då behövs det en större båt:-) sedan har vi också upptäckt att vårt kapell har varit uppe hela tiden då det funkat bra med ta bort bakdelen och främre delen går ju öppna upp så vi klarar oss med andra ord utan en DC, det är helt enkelt för mycket jobb ta ner allt och upp varje gång med två småbarn som springer runt, där hade ju en sporttop funkat bättre för oss med bara en tryck på knappen så öppnar sig taket. De båtar jag kikat på mest är i 40fot klassen men även lite mindre om man inte skall gå upp så stort i storlek. Första steget att bestämma sig om man skall satsa på en sportop eller en coupe med tak eller en flybridge. De båtar jag kollat mest på är princess V39 (den nya som kom 2012), Galeon 425HTS, Grandezza 37 och Marex 375. V39 är ju med dinetten där nere så negativt stå nere och laga mat men fördel känns att man går inte bara ner till sina sovrum utan barnen kan sitta lite vid soffan och kolla på TV, de kan också hänga mer där nere när jag och sambon är uppe på däck. Sedan är ju frågan hur det är uppe på däck en sommardag när det bara är 15 grader och regnar. Galeon 425HTS i princip samma layout fast man har glasdörr till cockpit och är ju en fördel men blir inte lika öppet. Grandezza 37 och Marex 375 lite mindre och ingen dinette där nere utan där upp så är ju bra när man vill laga mat och glasdörr så man kan stänga och ha värme i cockpit. Sedan har jag även kikat på tex Bavaria R40Fly som en flybridge version om jag nu skulle gå det spåret. Sedan vill vi kunna använda båten till lite sol och bad också för dagsutflykter då vi bor nära ett sandrev som vi brukar åka till idag, stort plus om finns plats för en jolle:-) Tar gärna emot tips om vilka modeller, båttyp att kika på för vad vi skall ha den till. Nedan är hela listan på båtar som jag kikat lite mer på: Sealine 380 Bavaria R40 Marex 360 Marex 310 Marex 375 och 373 Sealine 330 Sealine 390 Grandezza 37 Grandezza 40 Fly Bavaria SR41 Windy maestro 40 Windy Chinook 45 Galeon 360 fly Marex 320 ACC Fairline GT38 Galeon 425HTS
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy