Jump to content
Saturday 17 August 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Har under sommaren köpt en begagnad båt med en Evinrude E-tec 60HK från 2006. Motorn funkar fint men har tyvärr problem med tilt funktionen. När jag trycker på tilt knapparna upp eller ner så låter tilt-motorn som den ska men inget händer, varken upp eller ned. Jag har både kontrollerat nivån samt skicket på tiltoljan och det ser bra ut. Tar tacksamt emot förslag på vad som ev orsakar detta och hur jag kan åtgärda problemet. Tack.
  3. Skulle vara intressant att se hela texten i ritningens spec-ruta. Bilden har för dålig upplösning för närmare granskning. Skulle du kunna ta en ny närbild av den rutan? Skulle vara intressant att se ett årtal, bl.a. Spekulation men det finns ett franskt varv: RM Yacht som bygger segelbåtar, din båt kan ju vara ett tidigare expriment av dem??
  4. Hej vi har en Storebro 31 Baltic sedan 10 år och är mkt nöjda. Lite stor och tung, drar en del diesel men fantastisk byggkvalitet och bra kvalitet på alla komponenter. Lätta att manövrera med två raka axlar. Tål mkt sjö möjligen lite slingrig i stora vågor och sned medsjö. Man bor väldigt bra och kan lätt vara ute 2-3v utan att det känns trångt. Stora diesel och vattentankar borgar för lång uthållighet. Det är dock båtar från 80 talet och börjar bli gamla men mycket båt för pengarna och är oftast välskötta. 31 baltic är även en båt med vackra linjer, fast smaken är ju som bekant som baken. Scand är också tunga båtar och drar en hel del per sjömil så där skiljer det nog inte så mkt mellan båtarna
  5. Då hade jag gärna köpt den av dig. Har skickat meddelande till dig med mina kontaktuppgifter. Du når mig på 0047-90729409 också.
  6. Today
  7. Ska tillägga att de två separata elutombordarna kommer regleras gemensamt med befintligt reglage från inombordaren.
  8. Tack för alla svar och tankar 🙂 Jag har övervägt en elinombordare, men det föll på ekonomin. Köper jag större båt i framtiden blir det säkert den vägen jag går. I nuläget vill jag inte lägga allt för mycket på en båt köpt för 15 tkr. Utombordaren jag använder nu är en BLDC-motor med effektiv reglering, så verkningsgraden ska vara väldigt hög. Samma sak med de jag kommer gå över till nästa säsong. De är inte jämförbara med de billigare med borstade motorer och energislösande varvtalsreglering. Anledningen till att jag övergår till två motorer är bara att jag hittade dessa till ett väldigt bra pris och önskade komma upp lite i effekt. Föredrar den enkla tekniken med motorerna under vattnet direkt på axeln, de som har högre effekt på en utombordare har motorn placerad som på en traditionell utombordare och därmed mer komplicerad och dyrare konstruktion, dessutom låter de oftast mer. Det är iaf min erfarenhet. Angående elverk kontra extra bensindriven utombordare så ser jag en fördel i att kunna ladda batterierna med den. Jag kommer köra elverket mot batterierna även vid drift. Så tänker nu iaf...
  9. Vid en snabbgoogling på ”solas erlandssons brygga” dyker det upp ett gäng olika produkter. Så där var Du nog lite ovarsam med sanningen?
  10. Hej! Jag har en sådan skönhet med renoveringsbehov. Kommer tyvärr inte hinna med detta projekt eftersom vi fått möjligheten att bygga vårt drömhus. Rätt köpare viktigare än priset. Båten kan bli hur fräck som helst. Den är dessutom i aluminium så den håller hela livet :) Mvh Jakob
  11. Håller helt med bhemac. Jag har alla tankar i polyeten i min båt (diesel, vatten och septik) utan någon som helst lukt på 15 år. Däremot har jag haft problem med att dieseltankarna (200 liter per tank) tappar formen en aning och sväller några cm mitt på p.g.a. trycket inifrån. Borde varit ytterligare tjockare material i dem, tror jag. Löstes dock lätt med en "midjering" av några gängade stänger och aluprofilrör. Toatanken på 80 liter har jag däremot aldrig haft det problemet med. Och som sagt - ingen lukt.
  12. Det finns bara full fart framåt med dessa IMOCA 60-båtar som främst är byggda att segla i öppna vindar. Alex Thomson på båten Hugo Boss fick den ena foilen skadad i början av förra Vendee Globe men kunde fortsätta men med reducerad fart. I denna video hoppar han omkring på däck utan livlina och båten går i 25 knop i Södra Oceanen. https://youtu.be/GLobesQDSAU En ny båt har nyligen sjösatts inför nästa Vendee Globe 2020-2021: https://youtu.be/go3f7EvrCE0
  13. Intressant och dessutom säkerligen även sant. MEN, jag tycker kanske inte vi skall ge TS alltför mycket vatten på sin kvarn i sina försök att konstruera om motorn för att lösa problemet. Det är en björntjänst, då det "riktiga" felet med största säkerhet ligger någon annanstans. TS, är det samma motor som haft frostskadorna du visar i tråden jag länkar till i tidigare inlägg ?
  14. Jo det kallar jag segelbåt! Redan segelfartygen var ganska häftiga. Man tog in röjlarna när vindstyrkan närmade sig "storm". Tänk vad häftigt att få klättra upp i en 55 m mast i storm och ta in segel!
  15. Nix. Tankarna görs av tjockt material, runt 10 mm och rotationsgjuts dvs inga skarvar. En en båt hade jag sådan tank. Skitläskigt tyckte jag och funderade på att svetsa en rostfritt men sen läste jag på... Alla stora båttillverkare kör polyetentankar till allt. Utbudet är lite begränsat här men i tex USA kan man hitta flera hundra olika modeller. En rostfri tank kan vara praktisk eftersom den kan skräddarsys men, se till att det går att plocka ut den, det kommer att behövas förr eller senare. Har man en rostfri tank så ska man kolla den med jämna mellanrum, ta ett fuktigt dasspapper och dra längs skarvarna. Luktar pappret? Byt tank. Jag känner en kille vars tank sprack. Det var den semestern. Tanken hade spruckit i en skarv. De var en standard monterad tank i en Maxi.
  16. Tack för alla bra svar! Nu har jag några ytterligare åtgärder som jag kan jobba med! Återkommer med resultat!
  17. Kanske inte så konstigt. De säljer vare sig GMDSS eller SOLAS utrustning.
  18. Den stora fördelen med detta är att denna typ av elmotor (tex pannkaksmotor) har mycket högre totalverkningsgrad. Dels har motorn högre verkningsgrad sen kan man växla ned med kuggrem (bäst verkningsgrad) och då även få bättre verkningsgrad på propellern. En elsnurra har i många fall bara 50% verkningsgrad medan en nedväxlad pannkakasmotor hamnar närmare 90%. Pannkaksmotorn är fö ingen likströmsmotor med kol utan en trefasmotor och därför mycket mera driftsäker. Ett segelbåtsdrev har också lägre verkningsgrad än en rak axel med kuggremstransmission.
  19. Flyttade ni/du över även kamen? Vilken vev sitter i? Vad använder ni/du för motorpiska? Vilken programvara används, original eller eftermarknadssprut?
  20. Efter lång beslutsångest lät jag en vän byta ut min Aq151 till B23e. Alla marindelar flyttades över. Litr strul med dålig kylning så fick köpa en ny limpa och sjövattenpump. Insprutningen gör att den nu startar fint även vid kallstart. Problemet är att den inte varvar ut och istället för den förväntade större effekten så upplever jag nu att motorn är svagare. Maxvarv 4000 och med lite tålamod 20 knop på min Flipper 700. Alla tips om vad detta kan bero på mottages tacksamt, 😊
  21. En bra taktik som "äter distans". Vissa delar kan vara jobbiga pga all trafik, Stora Bält är lite lugnare än Öresund. Om man nu inte ska vara så modig att man tar tåget. Kan vara praktiskt om man vill ha med lite grejer. Säkerhetskontrollen får väl spader om man kommer med VHF, plotter mm. Bäst tågförbindelser i Vänern har nog Kristinehamn, 2 tim direkt tåg till Tjockhult.
  22. Ja, detta med att kylvätskor kan pumpas runt med olika tryck/flödeshastigheter har nog stor betydelse. I kyl/värmesystem så önskar man ofta turbulent flöde istället för dess motsats `laminärt flöde´. (Hos laminära flöden utan turbulens, som sker inuti ett rör eller kylkanal, så är alltid flödeshastigheten teoretiskt sett noll intill dess väggar! Molekylerna fastnar s.a.s. längs rörets/kanalens ytskikt och värmebortföringen hämmas därmed. Vid turbulent flöde så tvingas däremot molekylerna bort från rörets/kanalens mittfåra av virvelströmmar och får bättre kontakt med dess väggar/kylobjekt, typ så?) Tja, finns en gammal "krånglig fysik-sajt" där teoretiska modeller presenteras så enkelt som möjligt. Olika exempelfall och "kalkylatorer" försöker åskådliggöra. Lätt klickbara `bubblor´ efter olika ämnesområde inom fysiken, just skillnaden mellan laminärt och turbulent flöde längs ett kylobjekts fasta överföringsytor hittas enligt min saxade bild nedan. Finns nåt som heter nåt så svårstavad som Poiseuille´s lag?...vete katten?? 😇 Bildkälla: hyperphysics.phy
  23. Om du väljer att lägga båten i Vänern, kanske Vänersborgs Marina kan vara ett alternativ. Ligger tio minuter från Trollhättan-Vänersborgs flygplats.
  24. Jätteroligt hoppas lösningen blir bra. Det jag funderar på, dels för egen del men också för andra. Är att sätta in eldrift istället för inombordare, och ha en mindre utombordare nedstuvad, som man kan plocka fram vid längre sträcka för motor. Dels slipper man (kanske) elverket, och om något går sönder i eldriften så finns utombordaren.
  25. Spännande projekt! Ska du fortsätta med en modifierad elutombordare fast med två motorer under skalet. Hur kopplar man ihop två elmotorer? Kommer det bli mer effekt för framdrivning då eller varför två motorer? En utombordares fördel är att den bara är att hänga på i aktern, men nackdelen är att propellern kan få dålig effekt när det går vågor. Att byta ut inombordaren till elmotor och fortsätta använda ett segelbåtsdrev eller rak axel kan väl också fungera.
  26. Håller med om att den har sin charm!
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy