Gå till innehåll
fredag 17 augusti 2018

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. gusten1

    Bo i båten - Projekt

    Jag har en likadan pump som du har och har inga problem att få bra cirkulation i min 40 fotare.
  3. IngemarE

    MD2B - Byta topplockspackning

    Här har du manualen om inte annat. Ordning och åtdragningsmoment finns en bit in: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiNy-mz_fPcAhXJYZoKHTlWAsIQFjAAegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fmarinfakta.se%2Fwds_cms%2Fpdf%2Fibok_md1b_md2b_md3b.pdf&usg=AOvVaw2n7sPwQ66l2mfDwjhNJAmd
  4. Nim26

    Lurad på däckstömningen

    Du ser dom få som finns så funkar dom inte alltid! Och när man precis lagt ut och fått ordning på allt så skall man gå in i en hamn för ett extra stopp! Nä det slösar vi inte bränsle på, Ok om det finns en dit man skall men jag har hört skräck historia där sugen var så kraftfull och kanske, det vet jag inte säkert men avluftningen hängde inte med och septitanken imploderade! Det vill inte jag riskera.
  5. Idag
  6. Crabmeat

    Sälars inverkan på fiskbestånden

    I älvarna finns det ingen särintresse, alltså yrkesfiske. Kan du förklara varför jag då bryr mig att försöka få bort sälen därifrån?
  7. Jbl

    Vilket material på segel har jag?

    Ursäkta sen återkoppling, det är segel från Boding men dom är från 2007. Säker andra ”produktnamn” än om man tittar på deras hemsida nu.
  8. Gundj

    MD2B - Byta topplockspackning

    Rätt moment och i rätt ordning. Om du inte har momenten angivna så får du titta på generiska värden för skruvdimensionen. Ordningen är viktig, samma där, har du inte info så brukar korsvis dragning i omgångar till rätt moment uppnåtts fungera. Avdragna bultar är inte kul och löst dragna ger dig en ny omgång packningsskrapande. Har du en manual?
  9. fattiglapp

    MD2B - Byta topplockspackning

    Okej får nog använda mig av något annat verktyg eller kanske medel som en nämnde. Men när detta är klart, är det packningar på och montering ? Har förstått att en ska dra momentdra korrekt
  10. Eld-

    MD2B - Byta topplockspackning

    Se till att stämjärnet är vasst! Det blir fort slött när man skrapar packning och då måste man skärpa det.
  11. Thallatha

    Sälars inverkan på fiskbestånden

    Det harf framgått med all tydlighet att du driver denna frågan utifrån ett särintresse. Inte pga miljöskäl.
  12. Crabmeat

    Sälars inverkan på fiskbestånden

    Vi saknar endast M och C då. Förmodligen vill de inte ta någon ställning i frågan.
  13. Crabmeat

    Sälars inverkan på fiskbestånden

    Svar ifrån Vänsterpartiet: Hej och tack för ditt mail, Skyddsjakt får idag bedrivas på säl och storskarv. Vänsterpartiet tycker det är bra att den möjligheten finns men föreslår inte allmän jakt på dessa arter. Vänliga hälsningar Vänsterpartiets kansli
  14. Crabmeat

    Sälars inverkan på fiskbestånden

    Vi måste få tillbaka skyggheten för människor om detta över huvudtaget går att lösa och samtidigt ha sälar kvar. Med lösa menar jag att kunna fiska med garn. För att kunna fiska med garn, så måste sälarna hålla sig borta från garnen. Det gör de endast om de är rädda för människor. De blir inte rädda för människor om de kan ligga och skvalpa i hamnar utan att något händer. Förr i tiden håll sig inte sälarna i älvar och floder, det är ett ändrat beteende. Vet ej om koster är ett bra reservat.
  15. littlebastard4

    Johnson/Evinrude 60hp vro startproblem 1987

    Finns flera olika saker som kan ge dina problem. Förstår inte riktigt om din motor går igång några sekunder eller inte alls.. Skulle börja med att kolla överbordsbrytaren (säkerhetslinan/brytaren som ska stanna motorn när du faller överbord) om du kanske kommit åt denna då du haft nere reglaget. Köpte en motor en gång där de bytt ALLT i elväg, startmotor, solenoid, powerpack, tändspolar men sen gett upp. Det visade sig att plastmuttern till brytaren vibrerat ut så brytaren inte kunde tryckas in ordentligt. Har själv aldrig stött på en trasig powerpack, men den kan ju ha gett upp. Men kolla allt annat först, den är dyr och det är dumt att köpa en ny i felsökningssyfte.. Annars kan det vara svänghjulskilen som havererat. Då ställer sig svänghjulet fel och du får ingen gnista när du ska ha den. Dock brukar det ju ändå bli gnista om man kollar på stiften...så jag tror mer på kablage/brytare kring säkerhetsbrytaren.
  16. Nim26

    Lång eller kort rigg?

    Ja visst är det en äldre 4m med lågt fribord så på med kort rigg och kör i en insjö
  17. Nim26

    Hur ofta servar ni era drev ?

    Köp Biltemas största skruvmejsel om du ingen stor har, jag fick göra det, satt då in i hvete
  18. sajjen

    Varför en One off?

    Jag beklagar om du blev förolämpad av mina svar, det var inte min intention. Att 70- och 80-talister är mer individualister än tidigare generationer kan väl inte vara någon nyhet. För övrigt har du fortfarande helt missat min poäng. Det finns en helt annan motivation till att bygga en one off än att skryta. Det handlar om att förverkliga en egen ide, helt oavsett vad andra tycker om den. Liknelsen med Yrvind är kanske inte alls helt off. Att baka eget bröd eller brygga egen öl är ju helt hål i huvudet om en bara vill få något på bordet. På samma vis är det idiotiskt att bygga en egen båt om syftet bara är att den ska flyta.
  19. ArneRadar

    Stabil, rymlig, bekväm deplacementbåt?

    Absolut. Och man kan ju alltid påbörja utvecklingen så smått genom att enbart masta på mesanmasten för att använda den som flaggstång.
  20. Silverfox59

    Varför en One off?

  21. kossor

    Varför en One off?

    One off innebär ju att ingen annan har en lika. I denna tid vi nu lever i så tenderar allt att flyta ut, allt blir lika finns inget som skiljer sig från mängden. En tråkig utveckling anser jag, förr kunde man se skillnaden på en bil idag är alla lika. På båtmässan så började nån med bosse bogserbåtsför och vips hoppar alla tillverkare på trubbnos looken. Att ha en one off tycker jag är roligt stimulerande att någon bryter mönstret. Att det finns en flora i hagen är viktigt för utveckling, finns bara maskrosor kvar så ser ju hagen tråkigare ut. När en båt one off lägger till är det alltid lika kul att se hur man tänkt när den är byggd hur man löst monteringar, vilka nya ideer som använts. Det är trevligt att ha något som ingen annan har helt enkelt.
  22. coppertail

    Varför en One off?

    Är det verkligen så att man ”beställer” en one-off? Ofta är det väl både etablerade varv och folk som vill bli etablerade båtbyggare som tar fram en ny modell. Förutom alla självbyggare förstås. Vad är det för försäkringsbolag som bara försäkrar seriebyggen? Viktigt att bojkotta sådana avarter till försäkringsbolag.
  23. Silverfox59

    Varför en One off?

    Bra svar som oftast Peter. När jag gogglade one off hittade jag en gammal annons om one off båten Blå Carat. Där fick man som sagt mycket för pengarna, en 51-fotare för 495.000 men lite att göra på. http://www.batagent.se/2235#PhotoSwipe1534488962140
  24. Silverfox59

    Varför en One off?

    Som ofta så hamnar trådar snabbt ifrån ursprungsfrågan, lite off tropic, så ja jag är nog en sur gubbe eller tillhör en generation som inte längre njuter av inovation och bara är avundsjuk. Jag ställde en för mig seriös fråga om varför man väljer att beställa en one off och inte att gaddar om bröd, öl eller tjusningen att äga något som ingen annan kan äga. Det bästa svaret hitintills fick jag från per_62 och det roligaste från pseudonym så jag är nöjd.
  25. Köper man den för att använda som motorbåt så kan man ju säga att det finns "utvecklingspotential"
  26. Peter_K

    Varför en One off?

    Utöver ovanstående argument: Ofta är ju de one-offbåtar som finns på marknaden gamla kappseglingsbåtar ritade efter någon regel till en kappsegling som sedan inretts, eller prototyp-modeller som kanske började produceras efter någon modifiering, eller så är de ändrade standardbåtar. De brukar oftast vara lågt prissatta, vilket gör att man får mycket båt för pengarna.
  27. ArneRadar

    Stabil, rymlig, bekväm deplacementbåt?

    Ingen dum idé, fast samtidigt lite synd... Just ketchvarianterna av Malö 50 och HR 35 Rasmus är hyfsat styva varianter av annars rejält veka (motor-)seglare. Tricket är att i princip alltid bara sätta genua och mesan.
  1. Ladda in mer aktivitet







×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy