Jump to content
Wednesday 25 May 2022

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Jag som jobbar med gulmetall hela dagarna tycker lin är oslagbart. 577 ska rengöras följt av primer innan montering om jag minns rätt. Använt på nya delar utan rengöring och primer med stor framgång. Men i en ny smord dyvika, Nja?🤔 55 heter snöret jag nämnde. Rekommenderas starkt om man inte vill vara så ”Antik” 😃
  3. Yesterday
  4. Hej, Har precis köpt en Bayliner 175 2009 ( min andra i raden) Det är lite av ett renoveringsobjekt , och några frågor har dykt upp . 1. Går det att ta bort sittdynan på vänster sida bak vid tanken ? 2. Hur lyfter man ur motorn på bästa sätt ? 3. Någon som har tips på bra nätbutik för delar ? 4. någon som vet var man kan köpa ett nytt överdrag till dubbelstolen ? Mvh Johan
  5. Dessa skisser skulle jag skrivit ut på papper hemma, visar exakt SMR söder om Amsterdam https://varendoejesamen.nl/storage/app/media/downloads/oude-brochure-map/SMR-2015-inlegkaart-alternatief.pdf Om ni kikar på sjökort över NL förstår ni att utmaningen är att välja rätt kanal. Ibland används Fixed Mast Route som engelskt namn för Staande Mast Route vilket är bra kunskap när man vill googla.
  6. Kolla på insidan om det är dyvikan som läcker och uteslut den! Det finns ju annat som kan läcka, slangar, genomföringar, kranar, vattenpump osv. Läcker den vid stillaliggande eller vid motorgång?
  7. Tar du kontakt med en välrenommerad propellerfirma så hjälper de dig att välja rätt propp. Propellertrim i Stockholm är en sådan men det finns fler. Flera erbjuder dessutom fri bytesrätt tills du hittat rätt. Jag gissar (!) att du behöver gå upp lite i stigning då du redan idag ligger på maxvarvet på motorn. Först ska du nog fundera på om en stålpropp är rätt för dig. Har du ordentlig koll på var du kör, tex flitigt kollande på plottern med god framförhållning, och känner att du är beredd att lägga lite pengar på en ny propp så gå för det!
  8. Det är en gänglåsning som ska gå bra att öppna med lite kraft. Men, om den är skruvad in i plast eller annat än ren metall så behövs annan variant.
  9. Kanske inte jättebra till just en dyvika då man vill lätt kunna skruva loss den på hösten 🙂
  10. Använd Loctite 577. Specialgjord för att täta och låsa gängor av gulmetall. Väldigt enkelt och smidigt att använda. Finns ingen anledning att ta till antika metoder som lin och pasta. Vi lever inte på medeltiden!
  11. Hej! exakt en sån är det! Jag tog bara fett runt den 😕 kanske där de läcker då
  12. Hej Ursäkta volvo penta 4,3 med sx-a drev
  13. För att förtydliga. Har du en plugg utan O-ring som på bilden ska du ta upp båten och täta med gängtejp/lin/locktite snöre.
  14. Det kunde ju vara bra att berätta vad det är för båt!! Är det AQdrev, segeldrev, rak axel? Storleken på båt påverkar ju även känsligheten för lutning.
  15. Varför inte bara använda lite längre linor och fäste de från den yttre delen av bommen i fören och de närmast bryggan i aktern? Då blir linorna så långa att du förmodligen slipper ryckdämpare med.
  16. Förra säsongen hade vi lite envist vatten under motorn. Korrosionen runt skruvarna och locket på pumphuset skvallrade om var vattnet kom från. Inför denna säsongen såg vi till att slipa alla ytor rena och släta på pumphuset. Nu är det snustorrt.
  17. Det är mycket troligt. Jag brukar alltid ta lin eller locktite snöre på ”avtappningspluggen” Om du inte har en o-rings tätad dyvika.
  18. Inget skulle jag vilja säga. Torrt och fint. Temperaturen i motorrummet blir ganska hög och den relativa fuktigheter lär stiga om man alltid har lite vatten som fyller på. Det lär öka på oxidationen av diverse elektronik. Du kanske kan se om det ökat efter en dag med regn för att utesluta kapellet/luckor mm Du kan även lägga något fint damm längs kanten på motorluckan för att sedan se var/om det runnit bort någon stans. Det är ofta trångt i motorutrymmet så det kan vara svårt att se. Prova trä ner en kartong som får liga någon dag för att sedan se vilket område det droppat vid (ej under körning)
  19. Lintott

    Delbart linhjul?

    Idén med en ögla är jättebra. Men skruva aldrig rostfritt i en galvad Y-bom! Galvaniseringen äts upp (offrar sig) av det rostfria och sedan fortsätter det med att Y-bommen rostar. Det finns galvaniserade fästen för att fixa din idé.
  20. Precis, förra året kunde inte pumpen ta den, hmm ja de vet jag inte jag bryter strömmen när jag går från båten. så startar den manuellt. Kan de läcka in från avtappningspluggen i skrovet? jag smördje den med fett bara o skruvade i? det ska räcka väll eller?
  21. I min förra båt hade jag lite vatten som skvalpade i motorrummet, nån halvliter max. Jag fattade aldrig hur det kom in riktigt, om det var regnvatten eller skölden som läckte lite. Det var under nivån för vad länspumpen kunde ta. Huvudregeln är nog att det ska vara torrt i motorrummet. 1-10 liter vatten låter väldigt mycket. Är inte länspumpen automatiskt? Lutningen skulle kunna bero på att det ligger en massa vatten och skvalpar nånstans, om batterierna satt på samma ställe förra året och båten inte lutade då.
  22. Hej alla! har 2 frågor. har sökt men hittar inte exakt information. Jag hade smått med vatten hela förra säsongen i motorrummet så pass lite så pumpen ej kunde ta det, vet inte 1-3 liter kanske. sjösatte båten i måndags förra veckan och öppnade motorrummet idag och såg då att där var mer vatten svårt o säga hur mycket men pumpen pumpade ur iaf 20 sekunder så en del låg där tycker jag (10 liter) kanske? min fråga nu är, är dert normalt med lite vatten i motorrumet eller ska de vara torrt?. fråga nr 2 är att båten lutar lite lite åt höger när den ligger förtöjd i vattnet kan ej minnas att den gjordet det förra året vad kan det bero på tro? 2 batterier ligger på den sidan men det borde väll ej påverka ? MVH Anders
  23. Tjena, jag har likadan central och samma problem. Har du fått lösning på problem? Om du löst problemet kan du dela med dig av erfarenheten? Vad som var problemet :) tack
  24. Under På Kryss-artikeln (https://pakryss.se/opalitlig-matmetod-kan-krava-sanering-i-onodan/?fbclid=IwAR3XuiW5FX-BBV88VIfuueVssQfNaxo0-v4GKHkSr2HUxsQWye3s8wm8lpU) finns följande intressanta kommentar: Anders Almén skriver: 26 april, 2022 kl. 22.03 Hej, inom Sweboat funderade vi på att köpa ett Xrf instrument som medlemmarna kunde använda. Instrumentet provades med säljarens medarbetare på mitt båtvarv Gåshaga Marina för 5 år sen. Tyvärr visade det sig inte vara pålitligt för TBT mätning. Vid mätning på fabriksnya båtar som vi själva målat med tillåten kopparbottenfärg gav instrumentet utslag för tennföreningar (tbt). Sannolikt berodde det på att den kopparen som tillverkaren använt var förorenad med tenn. Kopparbottenfärg som säljs idag kan ha tennförorening i sig. Det betyder dock inte att den innehåller TBT! Sweboat beslutade därför att inte köpa in instrumentet.
  25. Du skriver att det var sörja i växlarens lock och i termostathuset som monterats bort. Varför plockades termostathuset bort? Du skriver också att mätarna visar normala värden men ändå så tror du att den går varm??? Att summern tjuter kan ju vara ett givarfel eftersom mätarna för oljetryck och motortemp visar normala värden. Har för mig att det är en separat givare till summern. Sörjan kan ha flera orsaker, svårt att svara på med så knapphändig info. En förklaring kan ju vara att någon okunnig mixat två ej kompatibla glykolsorter, brukar bli som gelé då. En blåst topplockspackning kan också ge sotsörja i kylarvattnet men då du inte har några värmeproblem så kan man nog utesluta detta. Eller som skrevs här ovan eftermonterad växlare och gammal rost i motorn Oljekylare finns inte på den maskinen original, så olja i kylvattnet den vägen kan man utesluta, om nu inte en kylare är eftermonterad. Finns i princip ingen trycksatt olja som kan ta sig in i kylvattnet på V6:an utan i så fall blir det tvärtom dvs vatten i oljan. Vad luktar sörjan, tex avgaser.
  26. Hybro

    Delbart linhjul?

    Studerat skissen ovan igen... Är det fästena för de främre tamparna, som sitter för nära bryggan på resp Y-bom. (Kolla vinkeln för tampen på min bild, snett bakåt.) Lätt åtgärdat i så fall med ett skruvbart delat beslag av rostfritt med stor ögla utanpå båda Y-bommarna. Fäst beslag lägre bak än befintligt. Och rita sen om skissen🤪
  27. Tack så mycket för info om båtens tillverkningsnummer m.m. Nu till nästa fråga. Jag har just köpt en Nimbus Max 1 med en Volvo Penta 4,3 Gi från 1996. Var hittar jag motorns tillverkningsnummer ? Mvh, Johan
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy