Jump to content
Wednesday 24 April 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Det var ju överkomligt. Dock tycker jag att TS har en bra inställning, nämligen att försöka få bort allting som inte ska vara i mattan. Det måste vara prio ett. Om det sedan inte fungerar och det fortfarande luktar så får man gå på plan B(hemac). Tack för tips.
  3. Nej inte kan man ha en öppen låga i motorrummet om bränsleanslutningarna läcker och droppar. Det så klart. Visste inte det.
  4. Var så lite så, kul att det löste sig.
  5. Finns Jonisator i två olika storlekar att köpa på Kjell & Co som gör jobbet.
  6. Today
  7. Tyvärr så är det ett i princip omöjligt uppdrag att få isär. Att backspärren inte låser är ett vanligt problem på dessa motorer. Tidens tand gör att det rostar sönder. Backhaken ersattes med en rostfri någonstans i slutet av 70-talet. Om motorn har en hake av vanligt bondjärn så är stor risk att material rostat bort. Även tryckstången till haken som går ner i växelhuset brukar rosta så den blir för kort. Det går att fixa genom att svetsa på lite material i änden. Men för att göra det måste haken isär så man får bort stången, den glider på en kam nere i växelhuset dvs den är bara att dra upp.
  8. dspj

    Laddfördelare

    Hittade en tidigare tråd nu när jag vet att det heter skiljerelä och inte laddfördelare :-) Men den var lite snårigare än jag hoppades på...kom inte fram till någon direkt klarhet. Det blir på något sätt extra snårigt (i mitt huvud i alla fall) eftersom motor- respektive förbrukningsbrytarna sitter på minussidan....?? (i min båt alltså)
  9. Du kan leta upp din motor här: https://www.boats.net/catalog/mercury Klickar du på delen du är intresserad av visas en lista över till vilka motorer delen i fråga passar. Tips: Motorn sitter upphängd i gummifästen upptill i området under förgasarna och nedtill på båda sidor av riggen. Om dessa gummiupphängningar går sönder så upplevs det som om motorn sitter lös (går att vicka i båtens längsled) och det överförs också mycket vibrationsljud till skrovet. Jag tror dock att detta är ett ganska omfattande jobb som bör vägas mot att motorns värde är mycket begränsat,
  10. Slipa lite på färgen och avfetta först bara!
  11. dspj

    Laddfördelare

    Jag kanske skulle få dit en extra solcell någonstans...å andra sidan känns det lite pyssligt med dubbla celler, regulatorer och kabeldragning. Särskilt som den befintliga solcellen verkar har hygglig överkapacitet, sommartid i alla fall. Varför är skiljerelä "inget vidare"? Blir det spänningsfall där också? Det vore onekligen smidigt om alla kunde gå genom samma fördelare. Allra bäst om man kunde ersätta den bef. "diodfördelaren" med något bättre som tar över hela behovet. Konstigt om det inte finns någon lösning på det? Jag kan knappast vara ensam med den set-up'en.
  12. Vill lossa "täckbrickan " uppe för att kunna kolla och smörja lagringen. "låsningen" verkar vara försänkta ingängade stoppskruvar -in-sex tror jag. Ca 2-3 mm stor... sitter hårt vill inte lossa . Är dimension mm, vilken insex skall det vara ? Eller är det "tum" mått... Tacksam för tips.
  13. Hej, jag har en fundering gällande bränslekopplingar till bensindunken (Scepter 25l). Kan jag ta vilken kopplinganslutning som helst på den från själva dunken till bränsleslangen? För i andra änden har jag redan Evinrudes koppling till motorn. Tänkte ta Suzukis bränslekoppling från dunken till slangen, går det att mixa så?
  14. Super, tack så mycket! Det var alltså av misstag som "stumpen" från säkringsbox till strömbrytare blev 1.5mm2 istället för 2.5 men så förstår jag det som att det inte är värt att byta mot 2.5, tack! /Anton
  15. Tack för alla svar. Bhemac, kan du ge ett par modeller som är i 6m klassen när det gäller snipor? Absolut, noterar böckerna samt förarkursen enl första och sista inlägget
  16. hört mycket om dom, var köper man en sådan och vad kostar dom?
  17. 0,2m 1,5mm2 ger en resistans på 0,0024 ohm. 4m 2,5mm2 ger 0,0288 ohm, antagligen har du en 1,5mm2 stump och 2st 2,5mm2 (plus och minus). Totalt: 0,06 ohm, spänningsfall vid 10 A blir 0,6V, troligen tar fläkten bara 5A och då blir spänningsfallet hälften. Kör man 2,5mm2 hela vägen, 8m så blir resistansen 0,0575 ohm. Spänningsfallet 0,576 vid 10A Skillnaden, 0,024V är försumbar.
  18. Jag har ett bekymmer med HT'n på min gamla Ryds Camping runt fönsterna. Jag tänkte att jag skulle byta gummilisterna. Det är precis som om hardtopen har satt sig lite/sjunkit in och deformerats (se bilder). Vad göra åt detta? Hjälp mig med tips den som kan 🙏
  19. När det gäller att få bort lukter i båten så finns det inget som är så effektivt som ozon. Jag har en liten generator som går 15min/dygn, mest för att hålla mögel borta. Alla textilier mm är kvar. Det luktar alltid fräscht. Det är helt oslagbart. Alla bilrekondare kör så idag, därför kan det vara ide att prata med någon sådan.
  20. bhemac

    Laddfördelare

    Nja, du har en diodfördelare, fungerar med en generator om den är optimerad för det. Men den ger ett spänningsfall så det är inte bra för solregulator och laddare. Ett skiljerelä fungerar bättre men är inget vidare för sol/laddare. Jag satte en liten solpanel, 10-20W med egen, enkel regulator till startbatteriet. Det höll startbatteriet konstant laddat, isynnerhet på höstkanten när det blev lite längre mellan turerna.
  21. ja gör det och gärna lite bilder med:)
  22. Brun plywood? Båtfärg är inte något så speviellt, jag tror du ska gå till en bra färghandlare så hjälper de dig hitta en passande färg. Mycket handlar om vad som fäster bra på just det underlaget.
  23. Vi har en gammal Mercury 80 från 1978 (tror vi) - sittandes på en Polar 17. Det är en sådan här: https://www.inboardrepairmanual.com/?p=562 Fästet/upphängningen (jag vet inte vad det heter) börjar se riktigt dåligt ut och den har också blivit extremt trög att vinkla. "Låset" som ska gå i när man växlar funkar inte heller. Vi ska testa att smörja, men eftersom skicket överlag är dåligt så funderar vi på att byta ut den. Jag pratar alltså om delen på motorn som håller fast den i båten. Kan man köpa ny som funkar till en så här gammal motor? Alternativt får man väl leta en gammal motor som man kan norpa den delen från. Måste det i så fall vara en 80 eller är det kanske så att t.ex. 70-85 hk har samma upphängning?
  24. Hej! Jag undrar om lite råd vid val av färg. På min stålbåt(med en varmförzinkad botten) har man alltid målat med International interprotect: https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/interprotect När båten låg i 4 år åt gången samt användes på västkusten bottenmålades sen med: https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/bottenfarg/trilux-33 Numera när det kostar 600 kr med båtvagn att ta upp båten över vintern så gör jag det. En liten "grej" är att grundfärgen gärna bubblar sig och därmed lossnar från zinken. Det jag gör varje vår är att jag slipar lite lätt på den färgade ytan(ej på zinken), grundmålar över med interprotect, och sen bottenmålar ett lager. Numera använder jag en annan bottenfärg som jag får använda och är billigare från international. Interprotect är en 2k färg och lite bökig att hantera från år till år. Frågan är om jag kan byta ut den mot primocon: https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon Dels är den lite billigare men framförallt är den ju 1k så lite lättare att spara från år till år när jag gör min bättringsmålning...
  25. dspj

    Laddfördelare

    Det är alltså ett sådant här relä som redan sitter på vägen från generatorn. Min idé är alltså att ansluta både solcellskabeln och landströmsladdaren direkt till "Generator"-polen och låta enheten fördela även de laddkällorna mellan de två batteribankarna. (och minus från laddarna till båda bankerna? eller bara den ena? via säkring?)
  26. Tack igen! Hämtar båten i helgen och ska då jämföra med inläggen och tipsen jag fått. Fortsättning följer...
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy