Gå till innehåll
torsdag 21 juni 2018

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Ellertz

    Tändning mercruiser 5,7 -00

    Okej... Nu blir jag lite osäker om jag verkligen har Thunderbolt IV och inte V. Hur ser man skillnad på dessa? Finns det någon enkelt sätt? Dekalen som ska sitta på kåpan för flamskyddet är borta.
  3. kossor

    Ta bord stripe / dekaler

    Om du är läskunnig så står följande i texten, en som blåser och en som drar dvs två personer, frågor på det ??
  4. Tack! Det jag kan tänka mig är väl att injektorpumpen kärvat vilket orsakade de höga varven. Tyder ju extra mycket på det eftersom det inte kommer någon diesel när vi lossat ledning till spridarna och dragit runt. Att motorn var överfull med olja är i bästa fall orsakat av harvning utan att ha stängt inloppsventilen för sjövattnet. Fick tips om att tillsätta lite dieseltillsats typ: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/additiver-och-tillsatser/dieseltillsats-pa6147sv i finfiltret och pumpa in i injektorpumpen för att se om det kan lösa problemet med att den har kärvat ihop. Känns tveksamt att det kommer lösa problemet men man kan ju alltid försöka. Gällande funderingarna har jag lika lite koll som du Mvh Jakob
  5. buggybulldozer

    AQ151C - Den förbannade tomgången

    Jo, jag har varit i kontakt med Timos Motor. Jag fick i ner tomgången till 900rpm som lägst efter lite skruvande förra säsongen. Dock först efter att motorn blivit riktigt varm. Som du skriver så är problemet med att inte ha choke något som alltid kommer påverka kallstarten. Jag för just nu diskussion med TM att dels få bort kallstartsproblemet, dvs sätta på nya förgasare med choke, men även ett rejält trim. Det är dock aktuellt efter säsongen .
  6. raol

    Solsken i massor över Bohuslän!

    Misstänkte det.
  7. Jacek-se

    Tändning mercruiser 5,7 -00

    Kabeln finns inte på Thunderbolt IV ! Den lila/vita kabel har Thunderbolt V. Hälsningar
  8. Georg_Ohm

    Solsken i massor över Bohuslän!

    Jasså den ligger där... Undrade just vart båten tog vägen. Skepparn med hela besättningen var på krogen.
  9. Landstrom

    Positiv jord

    Stort tack. Jag har läst att positiv jord är bra för att motverka galvanisk rostning när något är konstruerat av olika metaller. Därför har tex. Land Rover kört med det i Defenders (karossen är aluminium). Men negativ jord är bättre för radio, minskar störning etc. Sedan läste jag att allt annat lika blir gnistan i tändstift ca 20% varmare med positiv jord, så stiften hålls rena..
  10. Hej och välkommen till forumet! Lägger in ett par bekväma länkar... Reservdelsskisser (marinpartseurope.com) Verkstadshandbok för MD1, MD2 & MD3 (boatinfo.no) Tyvärr är jag själv kass på dieslar. Har bara tre funderingar... 1. Verkstadshandboken beskriver hur injektorpumpen lossas. [Känslig manick, inget man pillar med själv utan som de skriver med fördel lämnar in till kunnig verkstad. Fabriksny pump säljs inte längre enligt reservdelslistan men renoverade utbytes finns nog att köpa?] 2. Kompressionen kan kännas "bättre än någonsin" ifall cylindern är fylld av vätska. [Vätskan tätar alla normala pyspunkor via kolvringar, ventilsäten etc. Kan rent av öka det teoretiskt givna kompressionsförhållandet genom att vätska (istället för kompressibel gas) fyller förbränningsrummet ovanför kolven i dess toppläge.] 3. Detta med centrifugalregulatorn, den begriper jag extra uselt. Varför måste dieslar ha sådan varvtalsreglering och hur kan de plötsigt skena iväg upp i varv om denna fallerar? [Gissar att skälet är dieselns funktionsprincip där ju den extra höga komressionen antänder bränslet utan tändstift. Moderna bensinare med direktinsprutning riskerar inte att rusa upp i varvtal eftersom tändande gnista alltid behövs??]
  11. guestsson

    Positiv jord

    Från funktionell och säkerhetsmässig utgångspunkt har plus eller minusjord ingen betydelse. Men, det är av stor betydelse att enas om en konvention, alltså antingen plus eller minusjord, så att allt som kopplas in kan konstrueras med utgångspunkt från vilket som gäller. Att konventionen blev minus jord har nog sin bakgrund i att jord begreppsmässigt ges potentialen 0 V, jämför plan 0 i en hiss och att alla spänningar över denna då blir positiva t.ex. + 2 V. Vid jämförelse med hissen plan +1, +2 osv. Om istället plus väljs som referens blir alla spänningar relativt denna negativa t.ex. - 2V och i jämförelsen med hissen skulle våningarna uppåt bli plan -1, -2 osv. Positiva tal skrivs vanligen utan tecken så + 2V och 2 V betyder detsamma medan negativa tal alltid måste skrivas med tecken, vilket ju blir krångligare. Jag skulle tro att konventionen att välja minus som jordreferens har denna enkla bakgrund. Notera att minus som jordreferens gäller allmänt i elektronik och alltså inte är unikt för bilar/båtar. Att anoden kom att betecknas som positiv istället för negativ var nog något man bara kom överens om ganska tidigt i utforskandet av det elektriska. Till detta lade man konventionen att elektrisk ström flyter från plus till minus. Lite senare i vetenskapens historia fann man att likström bars av strömmande elektroner, som med den konvention man valt för polaritet var negativt laddade. Konsekvensen blev att de negativt laddade elektronerna strömmar mot och inte med den elektriska strömmens riktning. Not: Ev. finns det vissa fördelar med negativ jord ur korrosionssynpunkt, men detta har inget med funktion eller personsäkerhet att göra.
  12. bhemac

    Tips om gästhamnar i Vänern

    Vänerlotsen är en mycket värdefull källa.
  13. DanielMalmgren

    Ta bord stripe / dekaler

    Fast funkar inte alla hårfönar så att de drar in luft i ena änden och blåser ut i andra? Då är det ju bara frågan om hur du håller den... Kommer att tänka på när jag var liten, då hade vi en dammsugare där man kunde sätta slangen i andra änden och använda den som t ex lövblås (fast kanske inte fullt så effektiv som en "riktig" lövblås). Har inte sett den funktionen på moderna dammsugare, lite synd. Sorry, blev lite off topic.
  14. whirre

    Jeanneau Leader 805

    Los_capitanos! har du sålt din båt? Om inte är jag intresserad. mvh Sonny
  15. Idag
  16. bhemac

    Positiv jord

    Spelar ingen roll om det är positiv jord egentligen. Men vissa apparater tex VHF kan ha minus som jord.
  17. bhemac

    Båttur på Klarälven

    Forshaga ska man väl kunna ta sig till? Om Forshaga slussar är öppna (osäkert) så kunde man ju förr ta sig till Deje. Ska finnas beskrivet i Svensk Lots del IV, Seglingsbara inlandsfarvatten. http://kanaler.arnholm.nu är en fantastisk källa för info om Sveriges alla kanaler som är ganska många och ganska okända. Många små kanaler som inte har förbindelser med större vatten. Yngve Rollof har skrivit ett par böcker om alla Sveriges kanaler.
  18. Fabianf

    Wallas/Termo 1400 problem

    Hei! Håper at noen leser dette :) Jeg har samme problem, varmetråden får ikke spenning. Er det mulig å få en liten tegning over hvordan trykknappen er montert? På forhånd tack så mycket! Beste hilsen, Fabian
  19. Gelis

    Midsommarvädret 2018

    Hade ni räknat med något annat??? Fina midsommardagar på sjön kan jag räkna på mina fem fingrar i mitt drygt 35-åriga båtliv . Antingen blåser det, regnar eller är kallt.
  20. raol

    Solsken i massor över Bohuslän!

    Och i Buvall hittade jag den här båten, vaktad av en vovve. Men skepoarn var inte ombord.
  21. Algot_R

    Båttur på Klarälven

    För någon dag sedan gjorde vi en tur på älven runt Karlstad, alltså Orrholmen, Jakobsbergsbron, Romstad, centrum, Sandgrund, förbi CCC, Lamberget, Örsholmen och sedan in mot hamnen. Det gick bra och vi gick inte på grund vid Sandgrund. Men vi funderade lite på hur långt upp man kan gå i älven mot Skåre och Forshaga? Lustenbåtarna gick ju upp till Forshaga. Mitt djupgående är ca 0.7 m.
  22. Trollvinden

    Provision båtförsäljning?

    Tusen tack!!😀👍
  23. Tjoho! Har köpt min första båt en sea Ray sundancer 280-1989 sjövattenkyld båt har stått på land ca 4år (konserverad med glykol) dubbla V8 mercruiser motorerna är från 2011 samt 2007 med få timmar, nya limpor o knän. Helt nya drev vad bör jag tänka på vid uppstart? Behöver man tömma tanken på gammal bensin? mvh Johnny
  24. ArneRadar

    Provision båtförsäljning?

    Det brukar ligga runt 10% hos de jag haft kontakt med. Ibland är det differentierad taxa beroende på försäljningsvärde. Följande är saxat från en förmedlares hemsida: 100 000 – 300 000kr – arvode 11% 300 000 – 500 000kr – arvode 10% 500 000 – 1 Mkr – arvode 9% 1Mkr – 1,5 Mkr – arvode 8% 1,5 Mkr – 2 Mkr – arvode 7% 2 Mkr och uppåt – arvode 6%
  25. Caribic410

    Ta bord stripe / dekaler

    Hur funkar en hårfön som drar? Dom som blåser har jag sett massa varianter av.
  26. Hej, Har bytt avgaslimpa på min MB10A inför säsongen och den har tuffat på bra. Nu när vi var ute och körde började det ryka ur kylvattenbehållaren. Stängde av motorn direkt och börjar felsöka. Motorn har separat sötvattensystem (Martec) Vad kan tänkas vara felet? Misstänker att systemet är dåligt avluftat efter avgaslimpebytet och att den gått lite varm. Mvh, Victor
  27. Kane

    Tips på hur förlänga dessa elkablar?

    Sorry, såg inte att mkillen redan länkat tidigare till Wago 221. Så han var på rätt spår redan....;)
  1. Ladda in mer aktivitet







×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy