Gå till innehåll
torsdag 18 januari 2018

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Båten som krisberedskap

    En grdman har man personligen oftast inte nytta av vid kris, men är det kallt kan en halsduk blgrbr vara skönt att ha. En stickad blå-grön-brun halsduk helt enkelt. Mackey
  3. Erfarenhet av Avrora Marin

    Nej arbetet blir inte bättre, men om du betalar mindre i förskott blir du inte av med så mycket pengar om företaget konkar. Principiellt är jag för att betala en del i förskott eftersom materia och andra utgifter kan bli tungt att bära hela vägen fram till dagen för leverans. Mackey
  4. Idag
  5. Ardic 40D

    Har varit i kontakt med två firmor i någorlunda närhet av varandra och hade glömt vilken som var vilken. Detta ställe kan jag varmt rekommendera! Håller med om att "kundmottagningen" är en upplevelse.
  6. Ardic 40D

    Äsch, det är att ge upp! Det skulle va du och Ruskpricken som känner det så. En annan som inte lider av "kansjälvsyndomet" och som är tekniskt ointreserad har vänt sig till denne man vid ett par tillfällen. Första gången via telefon. Han sa ett par ord som efter nåt dygn föll på plats och löste problemet. Andra gången var jag där med en värmare för en kompis. Efter ett par dar ringde han och sa att värmaren var klar. Han tyckte att vi bodde så långt bort, så att han tog tag i värmare reparationen med en gång, medans jag var kvar i Stockholmsområde. När jag hämtade värmaren fick jag se en ny ratt, som jag köpte för en spottstyver. Den gamla ratten hade man byggt på med bonnjärn, som påverkade kompassen kraftigt. Sen är det en upplevelse att se hans utrymme för kundmottagning. Får TS ingen lösning på problemet, så kan det löna sig att ringa till Värmedoktorn.
  7. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Om du är orolig så kan du ju borra några små hål genom basinredningen där du tror att vattnet kan ställa sig. Det behövs inga stora hål för att vattnet ska sippra ut. Några små hål påverkar inte hållfastheten.
  8. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Nu hade ju 77orna grava konstruktionsfel från början som i och för sig åtgärdades ganska bra med efterutrostning (tie-rods). Och den här fickan jag pratar om är en uppenbart dålig konstruktion. Och jag vet vart vattnet tar vägen, det rinner ju in i ett utrymme mellan basinredning och skrov. Och sätter man en fläkt lär man öka flödet med en faktor tio eller mer så mycket kan förändras. Tack för info. Har misstänkt detta, har aldrig sett något vatten (men det skulle ju kunna ha smitit in i den där fickan innan jag sett det!). Får väl testa och ha lite koll i början.
  9. Bygga vattentank

    Jag byggde en integraltank med skott och lock och manlucka i plyfa plastad med polyesterlaminat i mitten av 1970-talet. Målade den med toapcoat. Hade fått en skada på basinredningen som var ganska ful. Det fanns fina begränsningar, så det hade varit ganska enkelt att bara måla den lilla delen. Tyckte det var enklare att måla med 2K-färg, så jag frågade färhandlaren om han kunde bryta färgen. Hade en provbit i rätt färg. Han bröt en liter 2K-färg. Det blev perfekt. Till båten och målade ytan.Färgnyansen stämde peffekt. Jag var mycket nöjd, även om jag hade näst en hel burk 2K-färg kvar. Den skulle jag säkert kunna använda till mer. När jag kom ner till båten nästa dag hade färgen härdat och blivit grisskär. Med tanke på att plasten kanske skulle ge smak åt vattnet,målade jag vattentanken invändigt med färgen. Nästa dag när färgen hade härdat var tanken grisskär invändigt. Har för mig att det fanns en viss bismak på vattnet ett par år, har också för mig att det var då som vi fick ovanan att alltid dricka bubbelvatten eller dricka när vi var i båten och inte vatten från tanken. Var en gång och handlade inför en seglats. bland annat ett stort antal flaskor med bubbelvatten. Efter mig i kön stod en "tant" Fy katten vad hon skällde på mig för att jag köpte bubbelvatten: Det hade väl varit nyhetstorka så i alla medier hade de rapporterat - dagen innan - om hur miljöovänligt det var att köpa och dricka vatten på flaska.
  10. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Kanske därför jag aldrig noterade något kondensvatten... Men det var nog en fördel för ventilationen att tilluften var nedtill ovanför durken och ventilatorerna i rufftaket. Kondensfritt var det i alla fall förutom vid extremväder.
  11. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Kalla väggen fungerar bäst i teorin, jag la dasspappers bitar för att kolla, de var alltid torra. På våren när det är 7° i vattnet och 20°C i luften funkar det. Men bara på dagen och då har man ju allt öppet ändå. Man behöver minst 10°C skillnad mellan luft och vatten för att det ska fungera, enkelt att räkna på.
  12. Erfarenhet av Avrora Marin

    Det vore väldigt bra Stavhammar om du uppdaterar oss övriga på forumet om vad som händer, vilka förändringar som görs. Nu har det dykt upp en flik som heter varningspoäng. Sedan har en medlem försvunnit, en tramspelle ja. Men hallå uppdatera gärna dina modereringar. Har ställt många frågor tidigare om ändringar och det bemöts med tystnad. Tack på förhand. // Kossor.
  13. Erfarenhet av Avrora Marin

    Deras omsättning är inte så ovanlig i ett hantverksyrke
  14. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Det kan ju bero på att dynorna är kalla när de bärs in. Då känns de fuktiga. I förra båten gick tilluften i kanaler under basinredningen i kojerna (byggt enligt kalla väggens princip). Jag kunde inte notera att det rann ut noterbara mängder vatten ner i kölsvinet från kondenseringsutrymmet. Kan det vara så att kondensen torkar bort när det är låg luftfuktighet? Även om det kommer in kondens bakom innerlinern så borde båten vara byggd så att det vattnet kan rinna bort. Om det inte rinner bort av sig själv så skulle nog alla 77or segla runt med inbyggt akvarium
  15. Bygga vattentank

    Men inte i min 50 år gamla tank men den är som sagt lackad.
  16. Ardic 40D

    Äsch, det är att ge upp! -- Frågan är vad det är för flamvakt, i en gammal Eber satt det ett LDR motstånd men i Wallas var det en termostat. Det finns många typer av LDR-motstånd. Det skulle kunna vara så att elektroniken känner av att mökermotståndet inte finns.
  17. Bygga vattentank

    Polyester kan väl inte vara bra? Även i min 40 år gamla båt luktar det ju styren i stuvfacken.
  18. Erfarenhet av Avrora Marin

    Du skriver: Om ekonomin är lite skral på pappret så kan det ju vara bra att betala så lite som möjligt vid beställning. Blir arbetet bättre av att Du betalar mindre?
  19. Sittbrunn öppen i aktern - varför?

    Det bästa av två världar. Stängt vid segling och öppet i hamn.
  20. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Man kan börja med att titta hur ventilationen är gjord. Min båt har tre utsug, ett med solcellsfläkt. Dessutom finns ett "hål-i-vägga" på dass. Inga luftintag. I innerlinern finns ventilationsöppningar men ingen luft kan komma in mellan skrov och innerliner. Nu är min båt byggd i Finland så de kanske ville ha lite bastukänsla. Som tur är har jag en däckslucka i salongen. Båtar som är avsedda för varma vatten har alltid ett antal däcksluckor. Båtar i Norden är nog bara avsedda att användas när det är så varmt att man tex kan ha nedgången öppen. Nu har jag under en period kört en datorfläkt med en egen 10W solpanel och Li-Ion batterier. Det fungerar. Nästa utmaning är att hitta ett ställe att montera den så jag får in luft. Avlövningsmedel som användes i Vietnam. Behöver lite till grannens träd...
  21. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Nu har inte jag haft problem i ruffen, bara oro för dem. Det är förvisso blött under madrassen t ex. Det gör inget, jag kan ställa dem på högkant. Men jag känner ju även fukten i täcken och dylikt. En solig dag torkar de ur fort men en regnig är det sämre såklart. Och jag har inte vågat experimentera med att lämna dem kvar. Men det kanske är hel-lugnt? Tänker mest på hur fuktiga dynorna känns när de kommer inomhus på hösten. På hösten räcker det ju att man vänder ryggen till ibland för att få mögelexplosion i stuvfack och sånt Jag satte faktiskt en sugande datorfläkt i electroluxventilen på min maxi 77a i höstas. Om jag får in solpanel i år så tänkte jag låta den gå på förmiddagarna när luften är som torrast (eller när solen lyser, enklare). Men då är jag lite undrande till vad som ska hända med kondensvattnet. 77an har en s k ”kall vägg” där tilluften strömmar mot skrovet. Men där finns ett svårtillgängligt utrymme mellan innerlinern och skrovet som det skulle kunna rinna in vatten i. Om fläkten går hela sommaren skulle det kunna bli några liter vatten som frostsprängs till vintern. Eller? Geografi spelar säkert in, ni har ju ändå regnskugga på den sidan landet och jag vågar gissa att luftfuktigheten är lägre generellt.
  22. Erfarenhet av Avrora Marin

    Tror inte rensandet hade att göra med dig eller dina postningar. Dvs ingen anledning att ta timeout. Tycker det var bra att vissa poster rensades. Är själv inte speciellt stolt över ett inlägg jag skrev och tacksam för att det rensades.
  23. Bygga vattentank

    Jag letat info om detta eftersom jag hade planer på en tank till. Finns mycket skrivet om plywood/epoxi. För några år sedan kom nya rön och nu är epoxi i vattentankar absolut no-no. Nils Malmgren hade råd om hur man byggde tankar, terrarier mm. Står inget om det idag men man kan ju kolla med dem, de är experter. Polyester/glasfiber gjordes många tankar av, det hade jag utan problem. Stor manlucka och lätt att måla invändigt med 2k färg. Jag har inte kollat men jag tror inte det anses farligt. Sen är ju slipdamm från epoxi mycket hälsovådligt, likaså att få på huden.
  24. Erfarenhet av Avrora Marin

    nä så viktiga är ju inte mina synpunkter, jag tar en timeout jag med/C
  25. Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

    Kan det vara så att skillnaderna är mer geografiska än beroende på båttyp? Södra stockholm/st:annas här. No problem. Har varit som längst söderut västervik, längst norrut kapellskär, längst österut lettland. No problems.
  26. Laddregulator generator till lithiumbatteri

    ...Förstås, och detta bara i den mån jag tänkte nåt alls. :-) Tack för svar, gäller Bhemac också. Så du far alltså runt i en elbil av märket c-zero, blir ju nyfiken på dina intryck! (Smått Off Topic i ett båtforum men det är ju alltid trådskaparen själv som avgör vad som är OT.) Funkar din c-zero till full belåtenhet? Har du månne upptäckt några konstigheter som är värda att nämna vad gäller eldriften utöver reklambladens givna idealvärld? Kan tänka mig litet olika praktiska saker... 1a. Laddning. Bilen går nominellt upp till 150 km innan laddning behövs från allmänna elnätet. Alternativen för laddning är vanlig 220V eller snabbladdning (har kollat "enfas 400V") enligt bilden nedan. Fråga: har du skämmigt råkat blåsa några proppar när du besökt vänner ute på vischan? (Räcker typ lägsta propp-alternativet 6A till (för den kan ju "bara" leverera 1400 W)? Effektbehovet hos ett totalurladdat batteri kan nog bli stort. Laddningen slukar väl redigt med effekt och en 6A-propp blåses lätt ifall andra förbrukare råkar ligga på samma propp samtidigt.) 1b. I båtsammanhang finns sällan elurtag och ännu mindre snabbladd-stationer i naturhamnar. Solpaneler eller släpgeneratorer kan göra jobbet, detta med volt vs ampere är väl närmast en teknikalitet. Men finns det idag sådana sol/släp-laddare där utspänningen ligger på hundratals volt? (Både du och Bhemac har bra koll på det senaste så jag är nyfiken.) 2. Haha, nu till det viktigaste vad gäller elbilen c-zero. Hur hörs din bil i trafiken, eller snarare hur uppmärksammar du övriga trafikanter? (Blev omkörd av elbil för några år sedan då jag cyklade vägen fram i godan ro. Plötsligt hörde jag motorljudet från en formel1-monster bakom mig, tro fasen att jag snabbt väjde undan. Elbil med högtalare i grillen, kunde nog låtit mindre farligt typ nån V8 eller kanske ännu hellre en tryggt dunkande diesel - svor jag då.) Snabba elfordons tysta framfart i urban vägtrafik kan synas som ett perifert yttepytte-problem men knappast för oskyddade cyklister och fotgängare. Så - Forgus - jag undrar litet över hur din czero har det med ljud-varningssignaler?
  27. Bygga vattentank

    Fullt uthärdad epoxi är inte farligare än andra material. Däremot slipdamm och termiskt nedbruten är. Ohärdat är det allergiframkallande och vissa ämnen misstänks kunna ge lungskador även vid hudkontakt. Gör rent den färdighärdade tanken noggrannt om det kan finnas oreagerad epoxirest kvar, så är det ingen fara.
  1. Ladda in mer aktivitet







×