Jump to content
Monday 06 April 2020

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Kane

    Bogpropeller

    Här finns rekommendationer från en tillverkare, Lewmar Övriga tillverkare har säkerligen liknande guider.
  3. Jag vet ju inte, men jag tror att östersjökusten är lite snällare än den norska kusten (är norrbagge). Att segla långa sträkk längs norska kusten som nybörjare vore sinnesjukt. Södra spetsen i Norge (Lindesnes) är inte roligt. Där åker båtarna ofta i kolonner även om sommaren. Stadt på västkusten är ennu värre, faktisk så hemsk att dom planerar en kanal inne på land för mindre fartyg. Nord-Norge är lika illa vissa platser. Barentshavet helt uppe mot ryska gränsen kann vara helt utan vind om sommaren för så att endra sig plötsligt på några minuter. Inte konstigt att fritidsbåtar är något man sällan ser där uppe. Det du säger är nog inte så dumt. Om jag köper en båt i till exempel Stockholm så är det inte värre än att gå in till nästa marina om man känner sig riktig feg, och så prova en bit till nästa dag. Någon gång kommer man ju hem.
  4. 1952

    Bogpropeller

    Hej Jag har en Bayliner 285 som det skall monteras bogpropeller i någon som har erfarenhet på hur stor den behöver vara.
  5. Hej Hur löste ni det? Jag har bytt båt, har haft magnetfästet till min Dragonfly 4PRO sika -limmat i aktern På min segelbåt och ”snäppt” på sonargivaren, funkade jättebra. Bara lite trist med sladden som hänger. På den nya båten funderar jag om det finns smartare sätt? Så hur gjorde ni?
  6. Har köpt Firemill efter att ha läst informationen och sett video att den klarar förvånansvärt stora lågor på deras hemsida https://firemill.se Att kunna ha denna som ett första försök och bara byta kolsyrepatron avgjorde köpet. Räcker den inte så får det bli pulversläckaren med efterföljande sanering.
  7. Today
  8. (Jag skapade först denna tråd i en annan del av forumet men det verkar som att det nästan är fler motor-relaterade frågor och diskussioner här så jag flyttade den hit och gömde min andra tråd, hoppas det är ok moderatorer?) Hej, Har försökt hitta vettig information om mitt problem, dock förgäves så vänder mig nu hit i förhoppning om att det finns någon som kan hjälpa mig. Jag har som topic antyder en 25hk Tohatsu M25C3 från 2002 som jag har problem att få drivning på framåt-växeln. När jag provkörde motorn innan jag köpte den nu i vintras så fungerade växlarna problemfritt i alla lägen och de fungerade även problemfritt första gången jag startade upp den för en dryg vecka sedan på hemmaplan. Medans jag stod och justerade tomgången så växlade jag några gånger emellanåt och märkte vid ett tillfälle att propellern började snurra bakåt fastän jag hade neutralen i. Backen gick bra att få i men när jag sedan gick tillbaka i neutral och sedan till framåt så var det en lite mer "mekanisk" känsla, men den drev fortfarande. Provade att gå till neutral och back igen och sedan neutral och framåt åter igen och då drev den inte längre. Om jag lägger i framåt och försöker vrida propellern för hand medurs så hörs det att kopplingen och drevet kuggar av varandra, men varför? I slutet av tråden har jag länkat till en mapp på Google Drive som bland annat innehåller en film på hur problemet artar sig. Det ska tilläggas att det inte är ett reglageproblem då jag växlar direkt på motorn för hand utan vajrar anslutna. Problemet kvarstår även när jag växlar direkt för hand med växelstången efter att jag monterat loss växelhuset. Jag plockade isär växelhuset idag och kunde inte hitta några (för mig) synliga fel. Kopplingen och växeldreven ser jättefina ut och ingenting verkar glappa eller vara speciellt slitet. Växelstången med den "stegade" änden (vad heter denna del exakt?) som trycker kopplingen bakåt eller släpper den framåt ser inte speciellt sliten/spårig ut och verkar inte glappa när jag sätter lite tryck på den. Jag lyckades inte lista ur hur jag skulle demontera kopplingen då det sitter en någon sorts stor fjäder i vägen för sprinten så jag kunde inte kolla status på sprinten, men den glappar inte nämnvärt eller verkar skeva åt något håll(?). Nedan har jag lagt en länk med några bilder samt ett par filmer. Bilderna visar skick på drev och koppling samt lägen på växelstången i framåt/bakåt. Ena filmen visar positioneringen på växelstången och den andra filmen, av tyvärr lite sämre kvalitet (inspelad med Messenger), visar hur det klickar över mellan drev och koppling när jag roterar propellern för hand med framåt-växel i läge. https://drive.google.com/open?id=1PySg8Kx5dbxmaIWwO1ksYqMQpjBhm5Qx Av någon anledning så kommer ju inte kopplingen hela vägen fram mot framåt-drevet, men det är just varför jag inte kan lista ut? Kan fjädern vara dålig? Det är rätt bra motstånd i den när jag trycker in den för hand. Är kopplingssprinten böjd så att kopplingen inte når tillräckligt långt fram mot framåt-drevet? Har ni någon annan idé? Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Jon
  9. Håller med om det, men... Samtidigt är det ett fantastiskt tillfälle att få segla längs den Svenska kusten, kanske enda gången i livet. Fundera på möjligheten att segla hem båten. Kanske kan en seglingskunnig vänn följa med, i alla fall i början. Det finns några här på MG som hjälpt till att segla hem båtar. Om du bestämmer dig för att segla hem båten, räkna med 4 - 6 veckor lite beroende på startpunkt och hur långa dagar du orkar. Kanske kan du göra hemresan i etapper.
  10. Fixar i garaget alla de specialare jag behöver, med hjälp av en MIG (egentligen MAG), en vinkelslip och numer en TIG. Klara mig egentligen utan MIG. - TIG använder jag för finlir i stål och svetsning i rostfritt och aluminium. Köpte TIGen på Expondo.se 5700 kr inkl frakt. Klarar AC, DC och MMA. Ett smidigare slangpaket på Verktygsboden 800 kr. Argon 11 liter på IP Produkter 3995 kr inkl frakt och en snabbkoppling. Fyllning av tub 1100 - 1200 kr, på valfritt av ca 400 ställen i Sverige. Miggen har jag sen tidigare... Används bara i stål.
  11. Jo, översättningar blir ofta komiskt galna. Fast det däringa AI tycks lära sej fort, redan för flera år sedan såg jag att professionella översättare kan använda `google translate´. (Alltså bara som ett första grovjobb på textmassan. Tydligen spar det jobb att justera google-översättningen jämfört med att själv skriva all textmassa?) Nå, kunde inte låta bli att leka "viskningsleken"* med Google. Jag använde den ombytessymbol som röda pilen i bilden nedan pekar på för att översätta i flera led. Den kinesiska fick alltså bli ryska som fick bli engelska som i sin tur fick bli svenska igen. Imponerade kan jag tycka: Ursprungsfrasen "jag sålde mitt ris i morse men fick dåligt betalt" returneras alltså som frasen "jag sålde ris i morse, men inkomsten är inte hög". Rejält likt med tanke på alla auto-översättningar SV-KIN-RYSKA-ENG-SV! Tänkte f.ö. på en kinesisk bondes skörd för 2000 år sedan då jag hittade på frasen. Fast i det returnerade skicket låter det mer som en nutida gatuförsäljares klagan? (Ägandeskaps-ordet "mitt" försvann ju?) *fotnot) Viskningsleken... Läraren viskar en fras till en elev som i sin tur viskar till en annan o.s.v. Redan efter typ fem elever blev väl budskapet totalt och löjligt annorlunda. Så alla kunde skratta gott av ren förvåning : -) Bildkälla: Google translate
  12. Nej det är ingen tvåpolig brytare, förstår inte hur det fungerat förut. Någonstans måste det ju sitta en diod men det är många gamla kablar så det blir till att leta när tid medges för detta. Nu har satt dit en diod & det fungerar perfekt.
  13. Intressant, har inte hört talas om oxalsyra tidigare. Tack!
  14. Jag kanske tänker fel men med den kopplingen, (om jag förstår den rätt), måste du nog ha en diod. Eller kanske inte om du har en tvåpolig brytare till gångljusen.
  15. Helt sant. Problemet för mig är att jag hade en lös bricka under en mutter, och muttern satt benhårt fast med alla de andra verktyg jag hade till hands Nu har jag lyckats dra fast muttern med den mycket dyra hylsa jag var tvungen att köpa, en hylsa som ingen verkade ha, då den har ett sånt ovanligt mått...
  16. Ombord har vi tre stycken 2 kg pulversläckare och på SXKV har vi släckt med pulver på säkerhetsdagar och det blir mycket att städa om vi skulle släcka inne i vår egen båt. Funderar att komplettera med Maus eller Firemill, är det någon som har egen erfarenhet av dessa små släckarna som kan säga bu eller bä om nyttan?
  17. Min salige far hade en standardmotfråga när man undrade var ens grejer fanns. "Var hittar man en hund utan ben? - Precis där man lämnat den!" Fast ibland när jag meckar ute i verkstan inträffar det där fenomenet; man lägger ifrån sig ett verktyg och några sekunder senare när man behöver det igen så är det totalt försvunnet, trots att det borde finnas någonstans inom en armlängds avstånd. Jag brukar gå in och ta en fika. När man sedan komner ut i verkstan igen så ligger det där... Jag kallar det för "Fikaféns signal"
  18. Men, var det inte just ett sådant vax du fick bild och namn på???
  19. Tackar . . . Massor av goda råd här. Jo, jag betalar hällre lite mera för en båt med exempelvis goda segel än att måsta betala 35 tusen efteråt. Vagga och sådana saker kann jag tilverka själv. Men, det som oroar mest är . . . hur får jag båten hem till Kalix utan att vara tvungen att segla den från södra Sverige? -Okänd båt, okänd motor, okänd farvatten, noll koll på segling. -Ingen bra recept. Får nog räkna in kostaden att få en transportfirma att hantera frakten.
  20. Tack Lintott. Jag har en gemensam röd/grön lanterna i Göstaken. Drog ny el i göstaken igår & där är det 1 kabel till varje funktion, röd/grön lanterna, tuta samt topp-/akter-/ankarlanternan (runtomlysande vit) dvs 3 kablar + gemensam minus. På instrumentpanelen har jag som sagt 2 brytare där en tänder röd/grön/topp-akterlanterna och en topp-/akter-/ankarlanternan. På baksidan av brytarpanelen är det en kabel från resp brytare, utan något annat, bara rakt på. Det intressanta är att brytaren för ankarlanternan tidigare har tänt just bara ankar-/topplanternan. Brytaren för navigationsljus har tänt samtliga lanternor inklusive topp-/akter-/ankarlanternan. Båten är från -89 & det är orginalkablage till lanternorna. Jag kan inte fatta hur det fungerade förut, inga konstiga kopplingar i lanterorna endast rakt på.
  21. Yesterday
  22. Om ni undrar bara..... Nä... jag har inte hittat den än å min tigersåg är åsså borta. Fast det löste jag genom att köpa en ny. När jag hittar den gamla skall jag rea bort den till bra pris så håll er underrättade..... 😀
  23. äh..ämisi...juni 2019 till apr 2020....äre långt tid nog så tråden är död? Tar fram hjärtstartaren..... Pang. där satt den. Jo jag tänkte, nånstans har jag läst en rolig "sammanfattning" i humorisitsk stil om det här med trådar. Hur det kommer kommentaren å hur det spårar ur å alla typer av frågor osv. Kan någon av er hjälpa mig hitta den där beskrivningen? Det skulle vara roligt att citera den här å skulle passa bra. Nu andas jag.
  24. Tråden självdog uppenbarligen men som det inledningsvis sades.....skriva trams om ingenting å ta upp er dyrbara tid med sådant.... ....ja...det tänker jag göra. För jag tänker berätta när jag till skillnad från att korsa Biscaya, vilket jag gjort 2 ggr, inget skryt, säger bara som det är,.... seglade söderut för att korsa Ekvatorn på väg til Brassarna. Den sommaren var det så extra in i hoppsan varmt pga klimatförändringarna så till slut när vi fastnat i närheten av Sargassohavet så var vi tvungna att ta lite stolar å annan inredning å eldade upp dem på däcket för att få lite svalka. Å huga. Vet ej om det var bättre för milön sedan för askna innehåller åsså CO2 samt vi måste fälla nåra träd när vi kom i land å snickra till nya grejer. Men gjort var gjort å vi svalKade oss för en stund.
  25. Men har inte smurfen på bilden en egen smufr med diesel till smurfvärmaren? Bara undrar. Annars har jag en gammal goding här: Jag känner en gubbe med ett träben som heter Andersson Jaha, å vad heter det andra benet? Smurfa på den ni.
  26. Att "måla" ett däcksmönster med gelcoat (eller egentligen topcoat) skulle jag aldrig ge mig på. Det är en rätt trögflytande "färg" som jag tror blir svår att få jämn. Då ska det slipas o rubbas för att få det någotsånär snyggt. Verkar kunna bli hur jobbigt som helst. Jag hade föredragit att använda en tvåkomponents lackfärg. Det finns några olika fabrikat att välja på. Fördelen är att de flyter ut mycket bättre så att slutresultatet tål att titta på. Du kommer att se antydningar av halkskyddsmönstret även efter målningen. Före målning av halkskyddsmönster körs med stålborste i kopp för att rugga upp den gamla gelcoaten i halkskyddet. Jag har hört/sett/läst varning (minns inte var o har ingen egen erfarenhet) för alltför mycket halkskydd i däcksfärgen. Det lär bli fruktansvärt strävt och sliter ut både kläder o kroppsdelar om du inte är försiktig.
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy