Jump to content
Thursday 28 October 2021

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. "Granboken" innehåller mycket kunskap om segeltrimning. https://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html Gransegel verkar ha nybytt hemsida så alla länkar fungerar inte. Förhoppningsvis så fungerar mailen för frågor...
  3. Hej! (Motor-)båtmänniska sedan barnsben har nu sålt sin motorbåt och konverterat till segling. Har seglat ganska mycket så själva framförandet har jag bra koll på, men behöver läsa upp mig på allt runtomkring. Av-/påmastning? Segelhantering? Underhåll av allt som har med rigg att göra? Vilka böcker ska jag önska mig av tomten? 🙂
  4. Hur är det med tillgången på resorcinollim till exempel Aerodux 185 för båtbyggnadsändamål? Vem säljer sådant? Jag vill inte använda epoxi för att jag har svårt att hålla en tillräckligt hög och jämn temperatur tillräckligt länge och jag vill inte använda polyuretan eftersom det inte går att basa efter limning.
  5. heimlaga

    Båtnitar

    Tack. De har 4x100 kopparspikar i kilos lådor och lämpliga brickor i halvkilos lådor. Om jag inte hittar på närmare håll beställer jag av dem.
  6. Today
  7. Själv håller jag mej innan skärgård,,,, korta turer för bad fiske typ,,, kanske kvittar ang flipper 565 el ryds camping
  8. Nej, den typiska förgasaranpassade elektriska pumpen är istället gjord för att ge upp vid väldigt lågt mottryck (typiskt tiondelar av bar) - precis som den mekaniska. Dvs den går hela tiden, men genererar inte mer tryck än att nålventilen på flottören orkar stoppa detta när flottörhuset är fullt. Exempel: https://www.misab.se/artikel.php?id=2255 Tryckreglerade elektriska pumpar finns däremot på mer avancerade insprutningssystem. Men som sagt mig veterligen inte när det är frågan om förgasarkompatibla lågtryckspumpar.
  9. Varje vatten har sin speciella båttyp, det är ingen slump att de traditionella bruks- och allmogebåtarna ser olika ut längs olika kuster och i olika sjöar. Visst finns det en hel del "flipprar" här i väst, och vad jag sett kan skrovdesignen skilja sig åt väsentligt mellan olika modeller och generationer. Väldigt generellt skall nog inte en båt som skall utnyttjas litet utomskärs i Bohuslän vara kortare än 21 fot, 6,2 m. Dessutom bör den ha en ganska vass bottenvinkel förut och en bred och flackare akter som ger bärighet och stabilitet. "Litet utomskärs" Bohuslän har ju egentligen bara en nivå av skärgård, innerskärgård och därefter öppna havet, förvisso finns det en halvö och en ögrupp längre västerut, där man äter wienerbröd med chokolade och dricker kallt öl, och längre ut en ögrupp där ölen är ljummet och i där man bär kilt och kör bil på vänster sida av vägarna, men dessa ligger ju i regel utom räckhåll för mindre motorbåtar. Längs hallandskusten finns det ju egentligen ingenting förrän man kommer fram till wienerbrödslandet eller "Öl-land"...
  10. Njae, elektriska bränslepumpar skall ju vara konstruerade så att de känner av trycket, och när förgasarens flottörkammare är full, då skall dom sluta att pumpa, men det kan ju bli fel i denna elektromekaniska automatik. sedan är det ju riktigt att pumpen skall stängas av vid motorstopp, det finns diverse enkel automatik som kan fixa det. Men som sagts x flera nu, det är inte där problemet finns. Man kan ju i allmänhet lämna in förgasare för renovering och kontroll. Sedan finns det diverse GDS-videor på Youtube om, man nu vågar sig på sådant själv. Till de flesta förgasarna jag känner till finns det även renoveringssatser med att packningar, membran och andra slitdelar att köpa i kompletta satser. Dessutom måste man vara ytterst noga och försiktig när man mekar med bränslesystemet, särskilt i en båt med bensinmotor, ett "poff" låter som en underdrift, oftast en "BANG" som hörs (och syns) inom ett helt riktnummerområde, ja eller i alla fall i ett helt postnummerområde.
  11. Georg_Ohm

    o-metall

    Det fanns ju två sådana firmor på Hönö/Öckerö, en flyttade ju till Mölnlycke, en konkade, Världen (=Öckerö kommun) var tydligen för liten för två konkurrerande firmor. Nu ligger aktiebolaget "Hönö Båtrutor" på Boråsvägen 1 i Mölnlycke... Hönö ligger dock kvar på samma plats där det legat sedan urminnes tider .
  12. Det är väl bättre då att köpa och koppla ihop två mindre paneler, dessa kan ju då placeras mer strategiskt, och kanske skuggfritt.
  13. Jag tycker nog iallafall du ska vara försiktig när det gäller så pass gammal motor, och om du ändå är sugen på båten/motorn se till att ha med någon som kan dessa motorer är du tittar på den. Motorn kan såklart fungera alldeles utmärkt, men den är fortfarande 40 år gammal, och vad händer om något går sönder, finns det reservdelar att tillgå, och vad kostar det att reparera om du inte kan göra det själv och måste lämna den till verkstad?
  14. Om man jämför med andra bilder så ser vattenlinjen helt normal ut. Tex denna, https://se.topboats.com/yachting/used-boats/sea-ray-200-signature. Som Rammsee skriver så är det mycket vikt i aktern på en liten båt.
  15. Skulle kunna påstå att det kan vara helt normalt. En tung inombordare med drev, ja bara det kan vara upp till 500 kg akterut. Sen kan design och linjer luras, ofta för att det skall vara lite sportigt så är friborden låga bak....
  16. Hej, Har lite funderingar kring tung båt i aktern. Jag har en Sea Ray 200 Signature årsm -94 med Mercruiser 5.0 och alphadrev, allt orginal från 94. Köptes i våras, så jag hade inte sett den i vattnet fören jag sjösatte i början på juni. Reagerade lite på hur den låg i vattnet - den känns tung i aktern. Första tanken var då att det gamla kapellet (som byttes av mig) hade gjort sitt tidigare och sett till så att flytskummet i båten var dyngsurt. Har nu öppnat upp en del av durken och grävt ur flytskum i aktern - snustort och durken ser ut att vara helt utan vattenskador. Har även provborrat i "stringers" utan oroande resultat. Frågan alltså - vad kan göra att båten ser så tung ut i aktern? Det känns som att den borde ligga en decimeter högre. Tidigare ägere har förvisso kompletterat båten med 1 batteri, så har nu två stycken i aktern. Det borde dock inte påverka.
  17. Hihi. Alltid nått. Men lite allvarligt så är det ju plånboken som styr. Den sitter på en ca 5 m ht båt å priset känns ok. Bara haft en Suzuki 50 hk för hundra år sen så har ingen erfarenhet av Mercury. Finns det något märke som är ”lättare” att äga om man nu tänker motorer i samma prisklass? Lär väl hamna på 80-talare gissar jag. Har kikat på en Evinrude 35 hk men vet inte för den har stått i saltvatten utan kärlek ganska länge. Mvh Karin
  18. Spontant tänker jag att en motor som är 40 år gammal inte är det första som kommer upp när det gäller trygghet, och särskilt när du säger att du inte är van att meka. En fördel är ju såklart att du troligtvis inte behöver ligga sömnlös pga. rädsla för att den ska bli stulen.
  19. Hej. Funderar på att köpa en Mercury 50 hk 2 takt ca 1980 med delad kåpa. Ska provköra om några dagar. Är det något särskilt jag ska tänka på? Är det en trygg motor att äga när jag inte är van att meka med motorer? mvh Karin
  20. Makro

    o-metall

    Ja de har lagt ner, all utrustning och maskiner gick på auktion. och lokalen ska användas till annat
  21. Jag ska fråga tillverkarna om råd, bra idé! men det lutar åt rostfritt med en ordentlig skiljevägg.
  22. Om jag går på rostfritt sätter jag en vägg av trä emellan så inte tanken kan nudda sidorna. Golvet/durken är redan i trä.
  23. Yesterday
  24. Tack ove för fina bilder och tips. Bemek, vad menar du med avsmalande rör och dämpning?
  25. Vill du ha en riktigt smal panel så finns ju Sunbeam 21W Tough Long. Den är 15 x 85 cm men eftersom arean inte blir jättestor på en så smal panel blir effekten därefter. Så även om du skulle hitta en som är exakt 20 cm vilket verkar vara din maxgräns, så får du högst 7W till. Det är bara du som kan avgöra om du ska prioritera storlek eller effekt.
  26. Du menar att det är oförskämt att kolla vad folk skriver om D3:an...
  27. se efter först om accpumpen ger sprut annars kan förgasarn. vara tom på bränsle, ger lång starttid även med choke. bensinlukt (doft?) vid stillastående motor kan tyda på otätt flottörhus .borde starta för att tjyvstoppa om bara choken felar. tänk på att elpump fyller på så länge den har spänning, risk B
  28. Håller med föregående talare att en elpump löser inte dina problem. Anledningen att man troligtvis ställt upp chokespjället är att slippa massa sot vid kallstart. Och då blir det att pumpa med reglaget istället, men man slipper sotig akterspegel. Men om du nu byter i alla fall så tänk på att en elpump måste kopplas så den stänger av om motorn tjuvstannar. Lite obra om en slang går och motorn stannar men pumpen fortsätter att ösa ut bränsle via den trasiga slangen. Säger lätt poff då.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy