Jump to content
Wednesday 27 January 2021

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Glömde säga att det är rätt långgrunt så själva bryggan ligger 12 m ut från land och tomten är dessutom väldigt oländig just där bryggan blir så man kommer nog tyvärr inte ens åt med en kran från land och absolut inte med en grävare.
  3. Today
  4. Jag ser nu en liten nackdel med biltemaladdaren, i mitt fall spelar det ingen roll, men den saknar fästöron, alltså hål att användas för att skruva fast den. Sådana har Ctek. Jag funderar att skruva isär min havererade Ctek Zafir 45, det ser ut att vara fyra stjärnskruvar varav en är plomberad med en röd plastplopp, men det är väl kanske vara ett kretskort med ytmonterade komponenter på som vare sig låter sig felsökare eller repareras..?
  5. Jag köpte Biltemas 8A laddare, den får arbeta i garaget. En av mina tidigare 10A Ctek-laddare, den modernaste som jag tidigare hade i garaget, hamnar i båten. Jag fann ytterligare två Ctekladdare i garaget, båda rätt gamla utan automatiskt start, så fann jag ytterligare en mindre elektroniskladdare och en sån där jättegammal ”batterikokare” där automatiken består av en bimetallsäkring. Det är nog dax att anordna en garageloppis när pandemin är över, jag fann även en moped och tre kompletta luftkylda fyrcylindriga boxermotorer, samt delar till ytterligare ett antal sådana... Men inga båtgrejer, sådana har jag lagrat på annat ställe..... kanske skulle lägga ut en annons på Blocket och/eller Tradera, eller här i denna webbplatsens köp, byt och säljsidor.
  6. Hej, snyggt schema! Jag håller på med samma projekt i min segelbåt. Mitt schema ser likadant ut med skillnaden att jag tänkte ha jordfelsbrytare före batteriladdaren och sen ersätta skiljereläet med en Victron Orion 12/12 30A. Det kommer begränsa maximal laddning jag kan få ifrån min 60A generator men minska risken för att bränna sönder den. Kommer ha 2x Victron Smart Pack 100ah med inbyggd BMS. Dom skriver tydligt i sin spec. att dom kan parallellkopplas obegränsat. Kör Victron rakt igenom, tänker att prylarna kommer lira bra ihop. Lycka till!
  7. Bygg på land, hyr in en traktorgrävare i fullskala. Lyft i och fyll med grävaren ifrån land, jobbet klart på någon timme.
  8. Hallå, tänkte bara kolla om det är någon här som vill dela med sig lite av erfarenheter av att bygga stenkista till brygga. Bryggan ligger i en insjö i norra mellansverige med reglerat vattenstånd och blandad botten av sten, berg, sand och dy. Planen är att hålla låg budget och försöka undvika att frakta dit pråm/kran. Byggde i somras en första mindre kista om ca 1,4 x 1,4 m som ska vara till landgången. Det tog ca en dag för två pers att fälla träd och ungefär en dag för mig ensam att bygga kistan på land. Sen ska det till en större kista längst ut för själva bryggan som ska bli 2,5 x 5,5 m. Att bygga själva kistorna känns inte som något större problem. Funderar däremot kring den yttre kistan hur man enklast får den på plats och fylld med sten. En tanke är att bygga den på isen, såga hål och sen fylla sten med en minigrävare. Isen på våren runt mars brukar vara rätt tjock och vattnet lågt så man skulle kunna plocka sten från strandkanten och köra ut med grävaren. Gäller att lyckas såga hål i isen runt bryggan utan att den kantrar. Kanske om man först sågar långsidorna och sen kortsidorna fast sparar en bit på mitten på varje sida som sen yxas bort på båda sidor samtidigt. Någon som har erfarenheter av det? Funderar annars som plan b att bygga bryggan i sommar, först på land och sen plocka isär för att monteras ihop i vattenbrynet och successivt flyttas ut på djupare vatten vartefter den blir högre. Funderar då på om man skulle kunna stenfylla med ett transportband liggandes på landgången alt med skottkärra.
  9. När jag har kikat runt och läst specar på olika laddare så är de snarlika förutom float-spänning eller underhållsladdningen och den spänning som laddaren har när batteriet är fulladdat. En del laddare ligger uppåt 14,2-14,4 V och andra 13,2 V och resten där emellan. Nu är ju laddströmmen väldigt låg just i "underhållsfasen" om man inte belastar batteribanken men det verkar ju råda olika teorier bland tillverkarna om vad som är bäst. Ja sen är det ju beroende på vilken batterityp man har, AGM, GEL eller "vanligt" bly-syra eftersom alla laddare inte går att ställa om efter batterityp. Så förutom att laddaren ska vara robust och funka bra, så ska den ju också funka som man vill.
  10. Du menar säkert konstantspänningsläge. Kan verka petimeternisse att påpeka det, men eftersom många batterityper just laddas med konstant ström så är det rätt viktigt att inte röra ihop begreppen. Just den funktionen är bra, då egentligen ytterst få laddare är helt lämpliga i våra båtar som "landströmsaggregat", då strömmen som laddaren "tror" är batteriets laddström egentligen går till olika förbrukare. Och lurar den att gå upp i boostläge. Men den finns på många andra laddare också.
  11. Hej CTEK har en laddare på 7 A som har ett konstantströmläge på 13.7 V. Detta är bra när man ligger på landström och har förbrukning igång. Laddaren kan annars tro att batterit behöver laddas och drar igång en laddningscykel för att kylen går igång med överladdning som följd, särskilt med större laddare. Om det finns andra fabrikat med den funktionen vet jag inte. Hälsningar Ove
  12. När CTEKs grejer kom ut på marknaden så var väl huvudkonkurenten gamla elektromekaniska laddare med transformator och tickande tidur. Då var fördelen ganska markant och varumärket började byggas. Idag är elektronisk laddstyrning varken speciellt svårt eller dyrt och CTEK lever väl snarare på rykte än produktfördelar.
  13. Håller med. Det finns många laddare som är fullgoda ersättare för CTEK, i vissa fall säkert även bättre, och till mkt lägre pris. Känns som att det där med CTEK blev en "grej" i båtvärlden. Ungefär som att strömmen alltid ilar på smidigare i grejor det står Skyllermarks på.😁
  14. Du har väll läst om han som har problem med kvaliten på sin Rydsbåt här på Maringuiden..tyvärr är det något som jag känner till efter 2 st Ryds 510 GTI.
  15. Har du ringt och pratat med Rydsfabriken? Om du inte gjort det, så gör det. De har säkerligen en kvalitetsansvarig som kan prata med någon som har lång erfarenhet av plastbåtstillverkning. Maila i sådana här frågor är lönlöst. Mailen läggs bara åt sidan.
  16. patrikflink

    bravo 3

    Har du provtryckt drevet? Gör det innan.
  17. Jag har mailat Ryds och återförsäljaren så får jag se vad de svarar. Jag behöver inte vända mig till Råd&Rön. Där finns ett effektivare sätt att få återförsäljarnas, köparnas och tillverkarens uppmärksamhet. Jag lägger helt enkelt in en annons på Blocket lagom till vårens båthandel typ i mars-april. ”Pedant skött, knappt 6 år gammal Ryds, gått 70h, med mindre kvalitetsmissar (något man får förvänta sig enligt tillverkaren) säljes för 135000kr.” Lite medföljande bilder, sen kan man se hur försäljningen går...
  18. Japp, som @Makro skriver. Fast det gör inget att förtydliga att man (svaj-)ankrar genom att skicka upp klotet även på inre vatten. Även om man anser att man är ordentligt ur vägen. Då minskar risken för missförstånd.
  19. Ta det varligt med framrutan, de finns ej att köpa mer! Sidorutor finns att tillgå ej framruta. Rutorna ska ej limmas med silikon, finns ett speciellt lim till rutramen. Försök få till en bild på eländet. Jag tycker du ska kontakta en glasmästare som får kolla på dina limningar samt på glasets passform.
  20. Jag har också en äldre, 5-stegs laddare tror jag att det är, på 7A som är köpt på Biltema. Den användes först i husbilen som jag hade då men nu håller den till i garaget och den funkat fint i alla år men det är ju inte den modellen som är aktuell just nu. Däremot har jag en 4A (tror jag) CTEK som fortfarande laddar men knappen där man byter batterityp har pajat. På jobbet har vi haft flera 25A CTEK som har packat ihop men på flera av dem har det varit primärsäkringen som gått, antagligen eftersom de stått och gått på mer eller mindre fulleffekt under lång tid. Så enligt min erfarenhet är CTEK inte mer robust än någon annan laddare. Skulle jag köpa någon laddare av "kvalitétstyp" skulle jag nog kika närmare på Victron eller Mastervolt kanske?
  21. Det ser ut som ett "klot", en dagersignal som betyder "jag ligger för ankar" och ska föras på fartyg över 12 meter.
  22. Japp, jag har nedfälld fockrulle, en Beason31 båt, se bild1. Men man kanske kan runda av med plastskärbräda istället. Btw, min skärbräda ser trist ut oxå, se bild2. Var får man tag på Mahogny -plywood? Tydligen behöver man kinaolja mer än 1gång, och/eller finslipa bättre. (för en vägg ser flammig/luden ut ifrån sidan, svårt att se ifrån sidan på tidigare objekt)
  23. Och vad anv de till? Se bild (kan det vara radar -reflektor??)
  24. Yesterday
  25. Ja, jag har fått med alla fram till Getterön marina i filen. Jag har helt enkelt för många intressepunkter. Skit också, trodde inte de lagt in en så låg begränsning på det. Jaja, får kika vidare på det i morgon. Det är ett fantastiskt arbete du gjort Ove!
  26. Hej Jag testade att lägga in i Eniro på sjön och fick med alla, dock bara ikonen, inga länkar eller information. All information kommer nog bara att finnas i OpenCPN för att filen är skapad där. Hälsningar Ove
  27. Helt underbart! Tack! Jag testade att ta in den i Eniro på sjön. Jag fick in alla hamnar upp till Vallda-Sandö. Sedan blev det inga fler. Kan vara att det slagit i taket med intressepunkter eftersom jag har västkustens sxk-bojar som intressepunkter också. Någon som vet om det finns någon begränsning i antal intressepunkter i Eniro på sjön?
  28. Märkte vid vintertäckningen att min rutbåge på BB förliga sida, ungefär från "A-stolpen" och runt rundningen föröver har lyft så den nedre delen av alu bågen ligger i överkant på glaset. Syns tydligt då någon tidigare lagt silicon för att täta. Kanske har lyft 6-7mm. Också lite åsäker på hur man skall åtgärda detta, försökte av handkaft trycka ner men utan resultat. Vågar knappast ta gummiklubban och riskera både ruta och ram. Tänkte kolla mer till våren men om någon har tips på åtgärd så tar jag gärna emot detta.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy