Jump to content
Friday 06 December 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Den är jag också nyfiken på. Man kan ta sin gamla avdankade mobil och installera på, sade dem. Jag letade fram min gamla mobil som var en ifån men det skulle vara android visade det sig. Då letade jag fram min gamla android men den var lite för gammal. OS ver 2 och det behöver vara minst 4.1. 😡 Det enkla sättet att se laddstatus på batterierna sket sig för mig kan man lungt säga. Hur funkar det med en mobilkamera? Är den igång hela tiden och skickar video eller startar man den vid behov?
  3. Tack för svar! @Lintott Jag ska kolla om det finns några märkningar på motorn och precis som du tror så menar Kalle_Anka att det är olika på olika tillverkare och modeller. Instruktionsboken är ju bra att läsa i... synd att svärfar inte har någon 😉 @Georg_Ohm Sådana klackar du beskriver har jag sett ibland på vissa snurror, skall kolla in aktuellt exemplar. Svärfar har köpt båt med motor begagnat och, helt riktigt, instruktionsboken finns inte kvar... @Kalle_Anka Babord/rorkult neråt tror du, tack för hjälpen. Jag kollar modell när jag kommer till snurran och försöker googla och kollar efter klackar/märkningar. Tänker att även oljestickans placering kan skvallra om hur den skall transporteras. Din Hondas styrbordsida ner bevisar ju att det inte är lika för alla snurror vilket är bra att ha i åtanke. Borde ju betyda att någon snurra säkert vill ligga med "ryggen" ner. Jag återkommer när jag provat/kollat vad som gäller för denna snurra. /Mathias
  4. Jag hittade en app som heter ewelink camera. Installerade den på en gammal androidmobil och plötsligt har jag en övervakningskamera. 😁
  5. Blockets ansiktslyftning.... det blev sämre... och knöligare...
  6. Hej. Det är de två kranar som finns. Rann vattnet ur blocket? Annars får man peta med en tråd för att rensa innanför kranen. Du bör öppna locket till sjövattenpumpen och vattenfiltret om det finns sådant. Du bör även fylla upp motorblocket och limpan med glykolblandning. Ingemar
  7. Today
  8. är väl snyggt med nåt ädelträ att täcka med? typ en teakskiva som passar bra med handtaget på luckan? naturligtvis massiv då
  9. Har länge tänkt testa just laminatgolv, det kan vara intressant. Corian borde funka. Mina favoriter är färgad akryl eller rökfärgad polykarbonat, den senare är lätt att bearbeta och väldigt tålig. Min favorit är att placera ett par lysdioder bakom så att man får ett svagt ljus på kvällen. Mindre paneler där man också vill ha en text brukar jag låta skyltmakaren gravera i klassisk skyltlaminat. Större paneler med en massa konstiga hål i rostfritt/aluminium brukar jag låta en smörgåshungrig verkstad skära med vatten från en CAD-fil.
  10. Hej. Ska nu vinterförvara båten (ta upp båten och tömma motorn på vatten) då en frostplugg gick förra året vill jag bara försäkra mig om att jag gjort rätt i år. Jag har tagit bort två pluggar. Borde det finnas fler? Bifogar en bild som visar vilka pluggar jag tagit bort. Mvh Tomas
  11. Det märks "inte" vad vi skriver om iallafall... Kolla annons längst ner på bifogade bilden.
  12. Jag har gjort en del större och mindre paneler av aluminiumplåt i olika tjocklek, dessa har sedan klätts med konstläder, oftast svart. Detta har limmats mot plåten med traditionellt kontaktlim. Men det funkar nog inte hos trådskaparen, kanske en sådan där skummad PVC-skiva kan vara ett alternativ? Om nu det i trådskaparens båt finns mycket ädelträ kan man ju tänka sig att såga till en tunnare skiva i samma eller matchande träslag..? En gång fixade jag liknande paneler i en gammal öppen engelsk sportbil, fullt jämförbart i sammanhanget. Originalets paneler var i bok, då renoveringsbudgeten var övertrasserad och bilens ägare hade bråttom iväg till ett veteranbilmöte skar vi till en tillfällig panel av överblivet laminatgolv som skulle vara "bok". Den blev så himla bra och väderbeständigt att den fick sitta kvar. Jag menar det finns ju laminatgolv i många olika "träslag" och det tål väta och annan ogynnsam väderlek. I andra båtar har jag sett liknande paneler utförda i rostfri blankpolerad stålplåt, måhända snyggt, men svårarbetat och ger besvärliga reflexer från "stjärnan Sol" iallafall vid gång norrut när solen skiner.
  13. Vad är syftet med tråden..? Är det terapeutiskt, eller vill man komma fram till något..?
  14. Något luftintag finns som sagt inte, men det finns ett avgasutsläpp som skall vara över vattnet. Detta sitter dock på samma avstånd från motorfästet vid kanten på akterspegeln oavsett längd på riggen.
  15. Luftintag på riggen har jag aldrig sett.?! Fast det kanske dyker upp, kört med många olika utombordare sen 1952. http://lasselundell.se/jullen.html
  16. Tänkte uppdatera tråden för ev framtida sökningar. Jag har pratat med förrförra ägaren som seglade båten mycket och fick följande förklaring. Mot däck fäster man en vajer i lä backstagsfäste, till kutterstaget. På min båt sitter det en liten bit bakom fästet för akter undervant. På vajern krokar man fast förliket på mesanstagseglet. Toppen på vajern och toppen på seglet hissar man tillsammans upp till toppen på mesanmasten. Förliket sträcks upp med en "Cunningham-liknande" historia. Seglet skotas i aktern på båten. Mesanstagseglet går iom det fritt från vindgeneratorn (om man nu inte strular till det alldeles vill säga... 😇).
  17. Det beror på utformningen av motorn. Ofta sitter det ett luftintag på riggen som inte får hamna under vattnet. Sen sticker den ju mer onödigt långt under båten med förhöjd risk för att man går på grund och pajar motorn.
  18. Ett härdat glas är självklart det bästa. Jag har haft båda och nackdelen med härdglaset blir mycket tyngre så jag föredrar akryl även om det innebär att man måste byta efter 10 år.
  19. bhemac

    CPA & TCPA

    Vilket under normala omständigheter ska vara mer än tillräckligt. Men, det är ju väldigt skönt att få ett larm i god tid.
  20. Självklart! Eller, nej i det fallet är det inte fel att sälla sig till predikanterna. Det finns mycket skräp på marknaden, även från sk seriösa leverantörer. SonOff förefaller tillhöra de mera seriösa. Det finns en svensk importör och de har ett gott rykte på världsmarknaden. När jag första gången hittade Sonoff så hade jag egentligen först hittat en annan, liknande produkt. Men Sonoff's rykte gick att kolla upp, det gick inte med den andra "noname". Ska man manipulera en produkt, i synnerhet en CE-märkt, så ska man veta vad man gör, annars kan det bli riktigt farligt. SonOff känns tillfredställande tryggt för mig. Däremot är jag livrädd för "hemmakopplade" 230V anläggningar i båtar där man inte ens uppfyllt de mest elementära kraven på på säkringar eller kabeltyper.
  21. Platon

    CPA & TCPA

    Tack för svaren. Tänkte mig just 1.5- 2 M CPA och 15-20 min TCPA på öppet vatten så det känns rätt att börja med. Har räknat på det, ponera att jag gör FGV med 5 KN och är på rak kontra kurs med en 3 m hög snabbgående motorbåt som gör 25 knop. Vid god sikt så ser jag denna först när cirka 7.5 distans skiljer oss åt då jag själv i min sittbrunn och med min längd befinner mig 3 m över ytan. Vi möts då redan efter 15 minuter i en kollision. I detta fall räddas jag av TCPA larmet. Hade jag inte använt TCPA utan bara CPA som larmade när vi var 2 distans ifrån kollision så hade jag endast haft 4 minuter på mig att reda upp det. Slutsatsen måste därför vara att använda både TCPA och CPA. Tack igen
  22. Blir den några konsekvenser om man sätter en lång rigg på en båt som egentligen kan ha en kort?
  23. Jag kollade på några Tohatsu 20 manualer som jag hittade på nätet och enligt dem så ska motorn ligga med barbord/styrkulten nedåt, vilket är tvärtom mot min Honda som ska transporteras med styrbord sida nedåt. Men jag kan så klart inte garantera att alla årsmodeller av Tohatsu 20 ska transporteras på samma sätt.
  24. Det brukar finnas små stödklackar på ena sidan som skall ligga mot golvet/underlaget, titta efter sådana, och du har förstås inte kvar instruktionsboken.
  25. Det är ungefär samma klantiga kriteria de använde för en tid sedan för att bestämma om man hade eller inte hade godkänt/icke godkänt marknadsföringscookies m.m. Ett tag tvingades jag göra detta varje gång på mina surfplattor, och på en av dem blev rutan alltid tom och jag kunde aldrig välja bort dem. Villkorskriteriet verkar vara knutet och låst till att de naiva Blocket-kodarna tror alla enheter går att identifiera och att all information är öppen på nätet. Surfar man anonymt eller via ett företagsnätverk som har vissa hälsosamma spärrar (samt vissa mobila bredband) finns inte informationen så de säkert kan identifiera den enskilda fysiska enheten man surfar med. Och då kommer allt upp som att det var första gången (även om man t ex har inloggning till sitt konto, det har inte med den identifieringen att göra). Dels visar det hur mycket info Blocket (och många andra sajter för den delen) samlar in i bakgrunden, dels hur okunniga om "verkligheten därute" Blockets kodare är. När jag påpekade detta med den ideliga påminnelsen när jag Betatestade fick jag bara kommentaren att jag skulle slå på och släppa igenom privat information så skulle jag slippa se det.... Edit: @sy_Alice, testa shift+enter. Det funkar i många textfönster/editerare för att ge radbyte utan att aktivera "knappen" bredvid med vanligt Enter. Men jag håller med om att det är ointuitivt.
  26. När man skickar meddelande på blocket och på min stationära dator o trycker på enter-knappen som för att byta rad, så skickas meddelandet iväg... Lite jobbigt att de har ändrat den funktionen när de samtidigt har en knapp för att skicka! Går säkert att ändra någonstans, men jag vet ej var... På min telefon så får jag ständigt upp "Ny" funktionen och jag kan inte gå vidare förrän jag har klickat bort den rutan...
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy