Jump to content
Tuesday 25 June 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Mackey

    Hemmahamn?

    Det är väl okej, men undvik gärna ett långt kymriskt namn på båten, det kan bli "jobbigt" i diverse situationer, tex. vid nödanrop.
  3. Yesterday
  4. Ska måla båten vilken färg ska jag använda tack på förhand mvh rex
  5. På en liten båt är det inte så kinkigt om lanternorna är monterade i långskeppslinjen längst fram eller sitter lite sidförskjutet om det finns någon bra fästpunkt i t.ex vindruteramen på en styrpulpet. Det viktiga är att lysvinkeln på styrbord o babordslanterna är parallell med långskeppsriktningen så att mötande farkoster kan avgöra din kurs. Det viktigaste är att ha skeppsljus och att kunna tända dem när det blir mörkt/dålig sikt. Någon skrev om behovet av kunskaper innan man ger sig på mörkerkörning. Dimma/dålig sikt kan man drabbas av närsomhelst och även då ska det tändas skeppsljus för att synas bättre.
  6. raol

    Hemmahamn?

    Apropå GKSS och snobberi...
  7. Det där är en Ekivok 520 HT, inget tvivel om den saken 😁 (fast alltså den gamla betydelsen.) Med tanke på att den där typen är den vanligaste båten i Sverige så kan det bli svårt att nåla fast vad just den här definitivt är för någon, om det saknas modellskylt i den. Tror Lintott har en poäng i försäkringsfrågan - ring försäkringsbolat och prata om det. Om 535GTs råd om att fråga tidigare ägare, om jag förstod denne rätt, är detta också det behäftat med viss minnes-opålitlighet såvida inte någon är kalenderbitare och har bevis. Oavsett ser det ut som att du har gjort ett fint jobb med den! Ut och njut.
  8. Men en 30-kärra är ju ett efterfordon och får inte vara fjädrat. Så det där med triangeln var ju lite skitsamma, det hade blitt fel med den på ändå.
  9. Tänkte på en sak,,, varför är spannet från 5000-6000 om man ändå bör hålla sig närmare 6000? Varför skriver inte Yamaha 5800-6000 som rekommendation?🤔
  10. Mina båda Robshippåsar är fästa med skruvar i de översta 'sugkopparna'. Utan dessa hade de sannolikt inte suttit kvar. Funkar bra för övrigt, plats för fallen och lite prylar, mobiler t ex.
  11. Ja men det går att segla med tills ekonomin tillåter nya segel. I övrigt håller jag helt med.
  12. @Mawe85 jag är ingen expert, men jag får vibbar av att du silar mygg och sväljer kameler nu när du ger dig på nålen och tändstiften? Kan du inte bara torka rent i motorn, köra den med kåpan av, ev behöver du göra det i sjön, och se varifrån det fortsätter att komma soppa? Eller har jag missat något?
  13. L28 o Allegro är robust plastade långkölade båtar där skrovet inte är den kritiska delen. De är så starkt byggda att de tål en hel de misshandel. (Jag tänkte skriva att "lite böldpest har ingen båt sjunkit av" men det kommer att dra igång en lång böldpestdiskussion så det blir inom parentes... Böldpest är oftast ett mer estetiskt problem och går att åtgärda.) Kolla efter tecken på läckage vid beslag, fönster, luckor, genomföringar, röstjärnsinfästningar mm. Det brukar synas som smutsränder efter rinningar. Om läckaget når träinredningsdetaljer så kan de börja ruttna o ge försvagningar i förstärkningarna. Starka tvärs o längsskott är viktiga för styrkan i skrovet. Den båt du ska titta på har blivit motorbytt. Det är bra för en ny motor kostar mer än hela båten. Kolla bara att motorn inte misskötts så den åldrats i förtid. En annan stor kostnad på äldre båtar är seglen. Om de varit med sedan båten byggdes, vilket händer, så ska du kalkylera med nya segel om du vill ha en trevlig seglingsupplevelse. Gamla bukiga segel kränger båten så det blir obekvämt och de ger inte mycket fart på bidevindsbogar. På undanvindar går det att segla med allt...
  14. Ja, det stämmer. Problemet med att proppa för tungt är att motorn går för snålt och går varmt i förbränningsrummet. Därför är en något högre förbrukning oifrånkomligt. Det rör sig nog däremot inte om några mängder och en F150 är en snål maskin generellt.
  15. Tror du att du kan ha samma som Johnson 55hp 1977, C31183 ? Bilderna är från sidan och "bakifrån" vid avmontering. En länk till utöver choken, plus stålwiren för choken som du ser går på tvärsen på första bilden. Kanske något här också:
  16. Ok. Tack för snabbt svar. Om jag proppar närmare 6000 varv så ökar väl också varvet vid marschfarten 23-25 knop. Drar inte motorn mer bensin då?
  17. Ja, det skall gälla även i marschfart. Motorn går för snålt/varmt. Proppa så nära 6000varv som du kan...
  18. vega1959

    Gasolgrill

    Primus Vidar BBQ har en riktig stekyta, där man steker som i en stor stekpanna. Den har pietzotändning som tänder direkt när du vrider på vredet.
  19. Vi har en fotogenlykta i salongen (ger ljus och värme) som vi släcker när vi skall sova av försiktighetsskäl. Däremot kör vi dieselvärmaren när vi sover. Fogas skriver ”Kolmonoxid (i dagligt tal koloxid) bildas vid all förbränning som ej är fullständig, oavsett om man förbränner gasol, ved, bensin, fotogen eller något annat kolhaltigt ämne. Om bristande ventilation råder ersätts inte syret som lågan förbrukar. Den är mycket brandfarlig (tändtemp 607o), brännbarhetsområde är mellan 12.5 till 74.2 % i luft. Kolmonoxid är dessutom helt luktfri, smakfri och färglös. Kolmonoxid är den brännbara substansen i gengas och ingår i stadsgas.” Så min bättre hälft trycker på att vi skall skaffa varnare (kolmonoxid och koldioxid) till båten. Lutar åt att köpa den serien som fick många gröna kryss i IF tabellen.
  20. vega1959

    Gasolgrill

    Till Primus Vidar BBQ används Primus 2208 (Cassette gas 250 g butan)
  21. Det var ju skönt. Ett tag trodde jag det handlade om att man infört klimatpolitik som obligatoriskt ämne under vetenskap.
  22. Båtförsäkringar är ofta uppdelade i: en sakförsäkringsdel som du får ersättning från om båten stjäls, brinner, sjunker eller blir skadad mm mm enligt villkoren en ansvarsförsäkringsdel som ersätter motparten om du skadat någon person, egendom eller liknande. en olycksfallsdel som ersätter personskador på dig o din besättning Ibland är alltihopa sammanbakat men det är viktigt att läsa villkoren för de olika delarna så du vet vad du köpt för försäkringsskydd. Olycksfall o ansvarsdelarna är rätt oberoende av båtvärdet (om det inte är en värstingsmuskelbåt eller annat extremt där olycksrisken är större). Ta en personlig kontakt med ditt försäkringsbolag så kan du nog få hjälp så du får det försäkringsskydd du vill ha, främst för ansvarsdelen men glöm inte olycksfallsdelen, det kan bli dyrt med personskador. Det kan kanske t.o.m. gå att försäkra utan "sakförsäkringsdelen" ungefär som en halv eller trafikförsäkring på bil av ringa värde.
  23. Hej, efter att vi hade båten inne på varv för motorbyte tror jag det blivit felkopplat då vi inte längre får laddning till servicebatteriet, bara startbatteriet får laddning. Tänkte pröva lösa det själv innan jag åker till varvet och ber om hjälp. Nån el-expert här som orkar titta på bifogad bild samt tillhörande text? 🙂 A = strömbrytaren för servicebatteriet B = strömbrytaren för startbatteriet C = adaptern som ska fördela laddning? (är osäker här) B1 kommer från motorn, generatorn B2 går till + på startbatteriet A1 går till + på servicebatteriet C1 går till samma ställe som B1 C2 går till A. Här trodde lekmannen jag, som inte e så bra på el, att den borde ha gått till dit A1 går för att kunna ge servicebatteriet laddning? Om nu det uppgiften denna kabel har från C? Stort tacksam för hjälp!
  24. Magma Slangkoppling till flaska har längeseglingsbekanta kört med.
  25. Hej. Jag har googlat en hel del och läst här på forumet angående "rätt" propeller till båt och motor. Oftast talas det om att motorn ska varva närmare det högre rekommenderade varvtalet vid WOT, för annars kan motorn ta skada. Min fråga är om motorn även tar skada om man saktar ner och kör i marshfart? Yamaha F150 har rekommenderat 5000-6000 som maxvarv. Säg att min F150 varvar max 5300 vid WOT och gör då 36 knop (lätt lastad). Om jag då sänker varvet till 38-4000 varv och håller 23-25 knop. Tar motor skada även då?
  26. Hej. har precis skaffat ett projekt. En gammal motor som inte startar. Får ingen tändning, vad jag har listat ut med hjälp av sprängskisser så saknas diod (art nr 384225) och likriktare (art nr 580841) dessa ska vara till elstart som min har. Däremot har jag en laddningsregulator som enligt sprängskiss ska vara till Manuel start 🤔 försöker få tag i delar, just dioden. Verkar svår att hitta i Sverige. Men jag behöver även hjälp med bilder eller elsheman för att kunna montera det där det ska vara. Tempgivare och kill switch är avklippta så finns inte anslutna i powerpack eller kopplingsblock. Svårt att lista ut vart alla kablar ska vara, och såklart kan ju de som sitter där sitta fel då någon uppenbart har mixtrat lite för mycket 😊 jag saknar också allt länkage till förgasarna. Staget för choke mellan övre och nedre är där men inget annat, en bild skulle vara guld värt för sprängskisserna är otydliga på detta
  27. Info om köpobjekt från den här firman ska nog ibland tas med en nypa salt... Det finns en hel del trådar från missnöjda kunder som handlat av den firman.
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy