Jump to content
Tuesday 03 August 2021

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Jag köpte ju nya ANALOGA givare och mätare till vattentankarna och septiktanken. Jag hade en digital dyrbar sak innan där givarna bestod av kopparfolie på tankens utsida. Det var en sådan här, 3.500 kr, bortkastat. Jag köpte Biltemas givare och mätare till vattentankarna, valde då så långa givare set bara gick, en utav dem passar precis, det kan vara någon millimeter mellan givarens slut och tankens botten, den andra var kanske två millimeter för lång så tanken buktar upp litet där givarens huvud sitter, men det är ordentligt fastskruvat med mjuk gummipackning emellan, än så länge helt tätt. Biltema hade ju ingen septikgivare eller instrument, jag kunde ju fuskat och köpt en vanlig vattentankgivare med instrument, man jag ville absolut ha rätt symbol på mätarens skala, så det blev Wema. Men den givaren når inte ända ned till tankens botten, det gör inte heller ”sugröret”, varför det blir en ”bottensats” kvar efter tömning. Avluftningen överdimensionerade jag, bra så tillvida att det går lätt att tömma och lätt att spola, men när bottensatsen legat till sig över en vecka i sommarvärman kan det komma en ”mindre angenäm” doftchock på båtens utsidan bara vid minsta spolning på toan. Klart man kan fixa det med ett aktivtkolfilter, men nu är det svårt att komma åt installationen. Det har hänt att jag fyllt upp tanken genom sugtömningshålet, men hjälp av däckspolningspumpen, och sedan sugit ur eller nödtömmt, för att få bort denna bottensats. Och då häromdagen fastnade septiktankens givare på hälften, och då var ju det onödiga skyddsröret på givarens utsida som ställde till det, det var förkalkningar på insidan som hindrade flottören att glida på stången, så röret togs bort. Tömde en halvfull tank igår på Resö, och nu är vi två personer ombord som verkligen användet toan till både nummer ett och nummer två, och det fyra dygn sedan senaste tömningen, tanken är på 108 liter. Det går numera åt ganska lite spolvatten, då avluftningen är väl tilltagen.
  3. Hej! Tack för tipset, även dom hade inte något på lager och Olsen hade sem stängt
  4. Har en annan fråga. Pumpen har en kontakt där elen skall anslutas, dock finns ingen märkning och den kabel som finns framdragen kan anslutas åt båda hållen. Jag vet vad som är + /- på kabeln men inte på pumpen (saknas märkning). Finns det något sätt att avgöra polariteten på pumpen med tex en multimeter?
  5. Det är så jag menar att du ska göra, enklaste sättet att kolla om pumpen fungerar. Ger iof inte något svar på flödet som pumpen ger, men man vet iaf om den pumpar nått.
  6. Det står på motorn. Har du något vettigt att komma med eller är du ett troll?
  7. Kan även vara en "neutral safety switch" som krånglar. Men tror Suzuki begränsar neutralvarv till 3000 eller 3500 varv.
  8. Kolla om Outboard Service har sånna på lager, de har mest till nyare motorer men värt en chansning. Annars kan ev. OlsenMarin renovera vhuset.
  9. No_jah

    Vad heter modellen?

    Jag är nog inte så säker på att båten har någon särskilld modellbeteckning, det är en roddbåt tillverkad av Henrik J. Askviks Sønner AS, som senare kommer att byta namn til Askeladden. Den är nog tillverkar i slutet av 50-talet eller början av 60-talet.
  10. Vad är det för kontakt på den? Har en som ligger på skrivbordet med artikelnummer 37721-99e12 om den kan passa.
  11. Halloj, 2 år senare är man tillbaka. Båten stod inplastad över ett år då som vanligt med alla projekt, så tappar man lite gnistan. Men jag kan glatt meddela att första provturen i sjön är avklarad. Lite strul med motorn men nu ska allt funka som det ska. Hela båten är lackerad (förutom golvet *host*), ny styrning, nya kablar och batteri, nytt mätarhus och en sjukt massa annat. Helt otroligt hur många timmars arbete man lagt på att slipa, slipa och slipa för att få en finish för lackeringen. Glatt överraskad var jag hur pass bra den gick i sjön. ca 200 kg last, full tank och utrustning så gick den upp i 33 knop med 65 hk från -93. Nu ska jag även sätta på stålproppen, så kanske får någon knop extra. Planade extremt snabbt och i låg hastighet. FRÅGA, vet någon vart jag får tag på ändbeslag till relingslisten? Bilder kommer!
  12. Jaha, det är trots allt fler som oroar sig för vad som kan hända utan flytväst i hamnen. Jag har ännu inte ramlat på min nuvarande båt (DC med hög bordläggning), men varit närma säkert 10 ggr (alltid i hamnen). På min segelbåt snubblade jag ofta på alla linor och tampar som låg överallt - och detta oftast i hamnen. Grannen trampade på en lina som rullade så att han trillade av sin Najad 395 i hamnen. Det var en vardag kl23:00 och han var ensam i hamnen. Slår huvudet i något på väg ner i det mörka vattnet och tappar medvetandet. Vaknar upp på botten (2,5m) och lyckas simma 20 meter till närmsta nödstege, som med sina glesa steg inte var lätt att komma upp på med våta kläder. Tack vare mycket tur och adrenalin lever han ännu. Barnen som springer omkring på bryggorna har nästan alltid flytväst - det är bra, för att lära dom att inte springa hinns inte med innan de växt upp. Jag har inga planer på att gå omkring i hamnen med flytväst, men tänkte att säkerhetstänkandet kunde må bra av en diskussion i ämnet. Att bara bära flytväst vid båtrörelse är ju att jämföra med att bara ha bilbälte fram. Den procentuella nyttan kan ligga på samma nivå för mig. Detta eftersom jag bor i hamnen och ofta agerar hamnvakt. Jag är i hamnen i alla väder och på alla möjliga klockslag. Majoriteten är i hamnen bara i fint väder när alla andra är här. Då är chansen stor att någon ser eller hör när man ramlar i och kommer och drar upp en. Förra året ramlade en äldre dam i hamnen som var ensam på sin båt. Det var fint väder så hjälpen var i vattnet inom en minut och räddare henne från att drunkna. Det var dock inte lätt att få upp henne...
  13. Om systemet är rätt byggt ligger expansionskärlet högst upp, och de stora flöden som är brukar lösa det där med luftbubblor. Det är alltså inte som ett radiatorsystem. Dvs, du behöver inte vara orolig.
  14. Sähär fattade jag det. Om jag blockerat slangarna och kört motorn varm kommer slangarna till värmaren vara svala när jag stänger av motorn. När jag sedan öppnar kulventilerna (med motorn avstängd) och drar igång pumpen bör den mata fram det varma kylvattnet från motorn ifall den funkar, då kommer slangarna bli varma. Då får jag ett kvitto på att den faktiskt pumpar kylvatten i systemet. Det är ju iallafall ett sätt att göra det utan att behöva demontera slangar och riskera att få in luft i systemet.
  15. Jag kanske är korkad, men förstår inte riktigt var du menar att man skall stänga av flödet, och hur detta skulle kunna avgöra om cirkulationspumpen funkar eller inte.
  16. Kulventilerna på slangarna kommer ju blockera att motorn matar fram kylvattnet så på den punkten borde det funka. Sen vet jag att kylvatten tränger förbi pumpen även när den är inte går , d.v.s slangarna blir varma och värmare funkar dock med låg effekt på värmen. Återkommer när jag har testat ovan förslag, skall även justera pumpen så den är monterad rätt och mäta Dt ifall jag kommer fram till att den faktiskt pumpar.
  17. Today
  18. Då får man väll stänga av flödet på annat sätt.
  19. Japp enklaste sättet att börja felsöka
  20. Tack, jag har två kulventiler på slangarna vid motorn. Så iden är alltså att stänga dem, varmköra motorn och sedan stänga av den. Därefter öppna kulventilerna igen och köra pumpen, om den då matar fram vatten från slangarna till värmaren har jag ett kvitto på att den pumpar. Är det korrekt uppfattat?
  21. Nja. Pumpen har magnetkoppling mellan elmotorn och kugghjulspumpen, så risken finns att impellern i kylsystemet trycker förbi lite värme utan att motorn funkar.
  22. Det är troligen ett överspänningsskyddet som har börjat att leda ström kan skapa sådana skador. Om du känner dig rik kan jag rekommendera Fusions musikapparater. De gör det lite enklare att koppla upp ifall man har apparaten installerad i ruffen och vill också kunna kontrollera den från fler ställen i båten. Man kan behålla de gamla högtalarkablarna och bara dra runt kan NMEA2000 kabel till plotter och utplacerade fjärrkontroller.
  23. Stäng av pumpen eller koppla ur elen till pumpen, nyp slangen till värmaren eller stäng av flödet med ventil om du har det. Kör motorn så att den blir lite varm, stäng av motorn. Koppla in pumpen känn på slangarna blir dom varma så vet du att pumpen fungerar utan att behöva demontera slangar m.m.
  24. Det blir dagens projekt antar jag. Så alltså ca 1 hink (10L) på 30 sekunder kan jag vänta mig om den gör vad den skall ?
  25. Heelhook

    Vad heter modellen?

    Hej, Har sökt flera timmar på nätet men inte hittat någon info om denna modell. Någon av er som vet något om denna modell, t.ex. vad den heter? Tillverkad av Henrik J. Askviks Sønner AS. Mvh David
  26. Det värsta som hänt mig....eller kunde ha hänt: Nivågivaren fungerar inte (dvs vet inte hur full tanken är), och nödtömningen i vattnet fungerade inte heller. Och ingen hamn i närheten hade tömningsstation. Och jag är beroende av en fungerande toa.... På nya båten har jag monterat en septitankgivare för NMEA 2000-buss (har i princip inga analoga mätare). Denna WEMA-givare skulle visa sig ha något kompatibilitetsproblem (se annan tråd) då den aldrig syntes. Inte som septigivare i alla fall. Problemet är att dessa givare inte skall gå ända till botten, dvs de visar "0%" tills tanken är delvis fylld. Så upp till "delvis fylld" vet man ingenting. Hade inte resten av bussen igång när den monterades, så första testet blev när den skulle jobba "skarpt".... Nog för att tanken är stor (140l) men någon gång blir den full. Då den under resans gång "borde" vara rätt välfylld så bestämde vi att nödtömma (ja, vi var långt från strand). Skulle bli premiär för tömningspumpen också, kinakopia av en "finpump". Och visst surrade den och drog ström, men det verkade inte som om något tömdes. Säkra kunde vi dock inte vara, mätaren var ju kass. (Senare visade det sig att den inte sugit upp en droppe ur tanken). På hela hemresan väntade vi oss att efter varje toaspolning få se en rännil med bajsvatten från avluftningen. Spolningsrestriktioner infördes. Äntligen i hemmahamnen när tömning skulle genomföras, upptäckte vi att vi fått med fel nyckelknippa hemifrån. Dvs den "båtknippa" som inte hade nyckel till tömningsstationen. Som tur var fanns det ju mer folk i hamnen. Toatanken var mycket i, men inte helt full. WEMA-givaren skickades tillbaks (har dock ännu inte fått tillbaks pengar för den) och ersattes med en analog kopplad till en 4-kanals analog > NMEA 2000-konverter (KUS) - som fungerar. Kinapumpen åkte väck till förmån för en Jabsco för ett antal tusen - som också fungerar. Lärdomen är att inte chansa och dumsnåla på saker som bara måste fungera.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy