Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Vår bimini fälldes bakåt och skyddades med en kapellstrumpa. Viktigt att ha ett skydd över den då den är fantastiskt skön att hålla sig i när det behövs.. Fett från händerna fastnar på kapellväven annars och ger fula fläckar och förstör impregneringen. Den var helt ur vägen för att se segel och riggen! Har sett en del som har en infälld plastruta i biminin..kanske inte är så dumt men jag hade nog valt att ha en "kapellucka" att dra över plasten för att stoppa solen när det är sådant väder.. Vi hade hund och det var viktigt att den kunde hitta skugga.. Skall se om jag kan hitta en bild på när hela konstruktionen är uppsatt..
  3. Du har ju fått bra tips om att vara noggrann med att kolla hur blandskruvarna står innan du börjar justera, i övrigt brukar det vara bra att kolla flottörens nålventil så att den tätar, annars kan motorn flöda, få för mycket bensin på låga varv. Annars är det ju inte mycket mer än att se till att alla kanaler och munstycken är rena.
  4. Idag
  5. Då lutar det åt att det blir en biminitoppen. Kan man lätt fälla ihop biminitoppen ifall man vill? Jag tittar ofta på seglet under segling. Om man har biminitoppen över huvudet ser man ju knappast eller hur? Men om man kan fälla ihop biminitoppen utan problem så är det ju bra. Jag tänkte på denna bifogat bilden, ser helt fastmonterade?
  6. Igår
  7. Min gamla 2-taktare jollemotor med få gångtimmar tankas sedan rätt många år med oljeblandad alkylatbensin och har inte tjurat för det. Om motorn inte vill gå på alkylatbensinen så är det nog något annat fel som uppstått. Jag brukar köra tomt i förgasaren genom att stänga bränslekranen men i övrigt inget hokus-pokus. Om motorn inte vill gå rent på tomgång så hade jag provat att skruva lite på bränsleskruvarna du fotograferat för att utröna deras funktion och få bättre gång. Bränslefiltret behöver väl inte diskuteras. Om du är osäker så skruva loss och gör rent, så är den osäkerheten och eventuella driftstörningsfrågan ur världen.
  8. Hej Hela mekanismen skall skruvas loss och en plastskena med tillhörande o-ring skall monteras bakom gaspatronen, mekanismen skall återmonteras och dras fast med momentnyckel. Hälsningar Ove
  9. Svetsgaser som Argon eller Mison kan funka likaså luft om den torkas till låga daggpunkter. Jag hade valt nitrogen alla dar i veckan. Paddorna kom med nitrogenbollar så paddägare har ett visst behov.
  10. Det var ganska vanligt att man bytte roder på Cumulus men inte så vanligt på 78:an. Jag vet inte om det beror på att Cumulusrodret vart lite större och utsattes för större krafter. Original på båda var helskummade, polyuretan, roder utan genomgående förstärkning.
  11. Den modellen har ju inte det. Svårt att montera nåt som inte finns på modellen. Men visst, de är bra att ha. De västar jag har har säkring.
  12. Albin Cumulus har ihåliga roder. Är hängda mot skrovet i framkant. En visst överhäng på framkant under vattenytan för att få en balanserande verkan. Dessa roder upplever jag som "lätta på rodret, även vid högre farter än marschfart. Fanns i början skumfyllda roder. De hade en benägenhet att gå rakt av. De flesta är numer bytta till ihåliga. Mitt är ihåligt. Har borrat ett hål i nederkant för att tappa ur ev vatten. Pluggar med Sikaflex varje vår. Går utmärkt att sticka upp en lång svetstråd (TIG) genom rodret. Alltså ihåligt. Känner en som hade en spricka högt upp på rodret.. vatten trängde in som frös och sprängde rodret. Ungefär som på din bild. Han knackade in kilar i sprickan. Tappade ur vatten. Fyllde med epoxi i sprickan, flyttade kilarna hela vägen, fyllde på med epoxi och drog åt med tvingar, efter att alla kilar lossats. Funkar fint. Har numer ett borrat hål.
  13. Varför då? Vad tjänar den för syfte..?
  14. Hej Felet med den videon är att det inte monterades en säkring (retainer) på gaspatronen. Lös eller urskruvad gaspatron är det vanligaste felet och det har gått ut meddelande sedan många år att västar utan säkring skall kompletteras med säkring. SXK Västkustkretsen har monterat säkringar sedan 2016, nästa träff när vi gör detta är den 8 april, kontakta kansliet för att boka plats.vastkustkretsen@sxk.se Även vissa andra kretsar gör detta. Hälsningar Ove
  15. Njaä! Hjärtstock är väl fel ord, men det lär sitta någon förstärkning rakt genom rodret… typ… en axel för att stärka upp där rodret vrider sig. Det ser ut att komma ut ungefär i rodrets ”vridcentrum” jag har aldrig haft någon båt med utanpåliggande roder som varit ihåligt. Jag skulle nog ha en inplastad axel som rodret vrider sig runt om jag konstruerade ett ihåligt roder av plast.
  16. Tack för tipset! De fyrtaktsmotorer jag haft har alltid gått bra på alkylat. Det här är min första tvåtakt och jag har bara testat denna med alkylat. Kör du nu med färdigblandad tvåtaktsbensin eller blandar du i olja själv? Undrar vad det fenomenet kan bero på. Kan man behöva justera luft och bränsle förhållandet kanske?
  17. För info provade jag alkylatbensin för första gången på min mariner 6hk i sommar efter att den alltid gått på vanlig bensin. Den har intern tank och först toppade jag bara upp med alky eftersom tanken ändå var hyfsat full. Några dagar senare när ungarna lekt med båten tankade jag den full igen när de skulle ut. Motorn gick då i 5 minuter och tvärdog sedan. Efter 100 ryck startade den någon sekund och dog igen, samma sak igen. Packade ihop och tänkte att något havererat. Tog hem och testade i tunna, samma visa. Kollade allt som tänkas kunde vara fel men hittade inget. Tankade ur alkylaten och slog i riktig soppa igen. 10 drag och lite spottande sedan går den åter som den klockan den alltid startat och gått som. Riktig sopp i fortsättningen! Röjsågen går fint på samma alkylat som snurran vägrar gå på. Ingen aning om varför… Har du funderat på soppan? Hälsningar Mikael
  18. Håller med @speljakt. Men det är lite missvisande att de ritar in laddlampa och D+, när det egentligen är den allmänna "KL15" (Klemme 15 enligt Boschbenämning) dvs "tändningsplus" som är spänningen som skall in på "Energizer". För plussidan av laddlampan är just ansluten till denna allmänna "tändning till"-spänning. Liksom det mesta av motorns instrumentering. Visst kan man kanske ana det eftersom det är en switch inritad, men att kalla den "run/stop" är ju ännu mer förvillande. I alla fall för oss med just en stoppknapp.... Om du inte ens har ett tändningslås har du i alla fall en knapp för att sätta på "tändningen", och det är alltså spänningen som denna slår på som skall in där. På vissa moderna motorer (din t ex) ger denna ofta bara en styrsignal till ECU:n och startar upp den, men då brukar det alltid finnas en separat (säkrad) utgång med denna klassiska "KL15"-spänning, just avsedd att hänga på olika extra tillbehör som bara skall vara aktiva när motorn är på.
  19. Min tolkning (gissning) är att Argofet behöver +12 V på "energize-stiftet" för att börja fungera och att tillverkaren föreslår laddlampskretsen som ett lämpligt ställe att tappa av denna styrspänning. Jag tror att du kan använda i princip vilken anslutningspunkt som helst under förutsättning att den ger spänning när motorn är igång och är spänningslös när motorn är avstängd.
  20. Fortsätter mitt svammel. Här är en bild på bränslefiltret. Vet inte alls hur det ska se ut men tycker inte att jag kan se något filter genom glaset? Jag får ta och skruva loss det när jag får tid. För info så använder jag Biltemas alkylatbensin för 2-takt.
  21. Det handlar ju om vilken totalekonomi man tillåter och om man kan skruva lite själv. Själv vill jag ha så låg kostnad som möjligt eftersom familjen bara tillåter ett fåtal dagsturer om året. En ny båt behöver inte vara särskilt stor för att kosta över 10000:-/tur. För min del är också låg försäkring och stöldrisk en viktig del i ägandet, liksom att jag inte behöver gråta blod om jag som nybörjare kör på grund eller dunsar i bryggan. Båten har ju inte så mycket som kan gå sönder, och en ny motor kostar kanske 120k, det kan jag leva med att betala OM det skulle behövas.
  22. Jag har inte tillräckligt med erfarenhet av 2-taktare för att höra om det låter dåligt eller mycket dåligt? En annan fråga är om det ska komma vatten från två håll, både från "motorbenet" och från motorn? Den dör fort på tomgång så jag antar att det är något problem med förgasare eller bränslefilter, vad tror ni?
  23. Dsl

    Tallriksankare

    Tid Kvar: 11 månader och 27 dagar

    • Säljes
    • Ny

    5kg, galvat

    99,97 kr

    Göteborg

  24. Skrämde igång det gamla åbäket IMG_4717.mov
  25. Stort tack för dina svar! Jag uppdaterar när jag kommer längre i processen. Någon annan med erfarenhet av just denna eller liknande äldre förgasare får gärna delge sin kunskap och peka på vad jag ska vara särskilt uppmärksam på vid rengöring.
  26. Ja jag funderar på att använda en lite längre regel som jag spänner fast mot aktergivarfästet med varsitt spännband i båda ändarna. Lurigt att få hyfsat jämnt tryck.
  27. Tror du får leka lite McGyver, dvs hitta på något som lutar mot skrovet med tillräcklig kraft eller trycka dit en pinne med lagom längd mellan skrovet och något stabilt.
  28. Mina tankar kring din renovering. 1. Tändstiftet skulle jag inte byta om det har rätt gnistgap (finns nog i någon gammal manual, direkt på motorn eller kanske på nätet) 2. Ett enkelt sätt att kolla gnistan är att sätta det urskruvade stiftet mot godset och sedan dra i startsnöret. Då ska det komma gnista. 3. Vet inte vad de olika skruvarna är men inte ovanligt att det finns ett högfartmunstycke och lågfartsmunstycke på förgasare. Sen kan det finna en tomgångsjusteringsskruv men ingen av skruvarna ser ut att vara det tycker jag. Var dock väldigt försiktig med att ändra skruvarna och skruvar du ut dem så kolla först hur många varv du har ner till botten (försiktigt!) så att du kan ställa dem i utgångsläget efter renoveringen. 4. Packningar finns att köpa i ark som man sedan kan klippa till för att få rätt storlek. Se till att använda en packning som tål bensin. Lycka till!
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...