All Activity
This stream auto-updates
- Yesterday
-
Ramba started following Johnson (1977) 70hk - smutsiga avgashål?
-
Hej! Jag har två frågor som jag är nyfiken över. Dom två hålen som jag markerat i röda cirkeln, de är väl för avgaserna? Jag tittade till dom inför sjösättningen och de såg lite slemmiga/kletiga ut inne i hålen. Ska det vara så? Behöver jag rengöra det på något sätt? Det andra är att när jag provstartade motorn häromdagen så såg några oljiga ränder ungefär där jag markerat på bilden i gult, vad är dessa ränder för något? Är det något jag behöver oroa mig för? Ränderna var rätt ljusa så det var inget "mörkt oljigt" Tacksam för all hjälp och tips!
-
Titta gärna på tidigare länkar ang glykol.Färgen har ingen betydelse,det viktiga är om det är propylen eller etylen.Dessa går inte att blanda.Ronnie
-
att det dammar får man ju räkna med men man kan ju använda en dammsugare som tar det värsta. huuvudsaken är att skydda sig själv ta fram en borrmaskin och sätt på stålborsttrissa. tar inte många minuter och blir bra fäste på grov yta. sen behöver du inte avfetta heller utan kan plasta direkt
-
anuba started following Ta bort topcoat inför plastning
-
Jag är lite förtjust i den här typen av bandslip när jag jobbar i trånga utrymmen. Den kan både arbeta bort långsammare och snabbare än multimaskinen. Den är framförallt bra att ta bort utstickande glasfibrer efter plastning. Men vill man slipa platta ytor kan multimaskinen med karbidplatta vara bra. https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slipmaskiner/bandslipmaskiner/bandslip-bs457-2000028476
-
Nu har jag några uppdateringar VHF-störningsfrågan. Det går åt rätt håll, https://www.maringuiden.se/forum/topic/108941-victron-orion-xs-50a-stör-min-vhf/?do=findComment&comment=851423
-
Det vore definitivt enklare om det räcker att slipa ner topcoaten och inte behöva helt ta bort den. Ska man enbart avfetta med aceton innan slipningen beroende på att vaxet ligger ytligt och därmed inget behov att avfetta efteråt? Oavsett metod så kommer en dammsugare vara igång för att minimera dammandet.
-
Thomas-CC-Lancer started following Ta bort topcoat inför plastning
-
Vaxet lägger sig på ytan av topcoaten, avfetta med aceton och slipa sedan, du behöver inte ta bort all topcoat, slipa med grovt papper så att den blir ordentligt matt bara. Se till att ha hyfsat stora ytor som du plastar mot. Vinkelslip och dammsugare i närheten hela tiden minskar dammspridningen. Ännu bättre med slipmaskin som du kan ansluta till dammsugare, hyra?
-
pellerin started following Volvos Pentas glykol
-
Jag ska rengöra värmeväxlaren på min KAD300 och då såklart avsluta med att fylla på ny glykol. Idag är det VP´s gröna i systemet. Min fundering är om jag måsta ha den gröna när jag sedan fyller på systemet. Idag finns ju t ex deras orangea glykol som är modernare och dessutom en aning billigare. Kan jag använda orange eller är den anpassad bara till de modernare motorerna?
-
Nu har jag fått och installerat den nya versionen av Orion XS. Vid årets första båttur idag gav den inte ifrån sig några störningar på VHF-kanal 16, på samma sätt som den tidigare versionen gjorde. Inga andra ändringar är gjort i elsystemet. Det får ändå betraktas som godkänt. När jag har lite mer tid skall jag skanna igenom några fler kanaler.
-
En hemma slöjdad plastkåpa och en grovdammsugare gör underverk med att minska mängden damm.
-
Kolla om du kan låna en med utsug via slang. Alternativet är väl att plasta in ett arbetsområde och köra på lågt varvtal med grovt slippapper liknande ovan.
-
En ny och större vattentank på 120 L från Cipax ska monteras i förpiken på en S30. Två stöd utsågade ur en glasfiberplatta, tjocklek ca 5 mm ska plastas fast mot skrovet. Skrovet är på insidan målat med topcoat. För att få fäste vid plastning med polyester och glasfibermatta har jag för avsikt att slipa ner topcoaten lokalt där stöden ska plastas. Detta då jag förstår att det kan vara svårt att få fäste med plastning på topcoat även om man slipar ner ytan då den innehåller en del vax. Jag har ingen vinkelslip vilken även troligen genererar massor av damm överallt vid slipning av topcoat. Funder på om en multimaskin med en slipplatta tex Bosch EXPERT MAVZ 116 RT2 skulle kunna fungera. Eller finns det andra bättre alternativ? Tacksam för inspel gällande detta så att vattentankens stöd kan fästas på bästa sätt mot skrovet.
- Last week
-
Nu har jag bara haft denna motorn i två år, så önskar du få bättre input så knalla in på en marina som har service på dem. Vad jag har förstått, så kan en verkstad/marina logga in på motorn och se gamla felkoder som ligger i något minne Fast 250 timmar är ju väldigt lite kört, bör vara okej om den inte ser helt misshandlad ut!
-
Hej, tack för bra svar. Vill ha en bränslesnål då tidigare båt drog alldeles för mycket för att det ska vara roligt att åka ut med. Förvaring har jag gratis och service sköter jag själv så dem delarna har jag koll på. Men kanske inte skiljer sig så mycket ändå på förbrukning på samma storlek styrpulpet om man tänker samma motor?
-
Northtracker Scout. C-pod mini.
-
Kalle-bah started following Ski-breeze
-
Jag har nyligen införskaffat en båt för att lära mig segla med. Då modellen är ovanlig och inte mycket finns skrivet om den på nätet så tänkte jag att det kanske kan finnas intresse för någon med ett par bilder och lite info. Modellen heter Ski-breeze och tillverkades i Uddevalla av Scandia boatyard. Det verkar som ungefär ett hundratal byggdes mellan 1957-1965 och merparten gick på export. Fabriken brann tydligen ner och det sista skedde tillverkningen hemma vid huset. Båten är 5,6x1,8m, byggd av glasfiber, käns väldigt tung och robust. Den har fällbart centerbord och dubbla roder. Relingslist och rorkultar av teak, bänkar och durk är mahogny. Under fördäcket finns en lite upphöjd uppfällbar skiva som marknadsfördes som 2 extra bäddar. Akterspegeln ska klara upp till 35hk och framför den finns en självlänsande motorbrunn. Hur den är att segla kan jag inte säga mycket om. Jag har bara varit ute på en kortare segeltur än och det var mitt allra första försök till segling i livet, så jag har dåligt med referenspunkter att jämföra med och för lite kunskap förstås. Men det gick ganska bra iaf så jag antar att den passar en nybörjare som mig. Det var lätta vindar och endast storseglet användes. Vinden kom rakt från hamnens öppning så det blev till att kryssa det första jag gjorde. Båten kändes väldigt lugn, trygg och det var inga problem att göra någorlunda fart snett upp mot vinden. Jag var lite orolig att rodret skulle kännas obekvämt iom att det inte sticker ut över sittbänken som på vanligt vis. Jag tänkte att det skulle kännas som att man fick sträcka sig bakåt på ett onaturligt sätt, men det var riktigt bekvämt faktiskt. Mycket nöjd så här långt🙂 Dottern som sitter i är ca 160cm lång för referens😅
-
Det är inte bara båtägare som köper dom här enheterna, även husbilsmarknaden finns och som jag har förstått det så är den rätt stor för dom vill också ha litiumbatterier. Och där finns ingen VHF att störa ut. Antar att existerande lager av äldre enheter kommer att fortsätta säljas innan dom försvinner från marknaden. Såg en kommentar i ett forum som sade att dom nog trots allt uppfyller CE-kraven men att man ligger precis på gränsen så det är kanske lagligt att sälja dom trots allt. Marinbutikerna däremot borde inte längre ta in och sälja dom här äldre enheterna, men många av dom vet säkert inte ens om att problemet existerar...
-
Jag har ingen erfarenhet av Finnark alls och nu kommer ett svar som förmodligen inte är det du vill ha men jag tycker det är viktigt att tänka på vid val av båt. Finnark 490 verkar ha enkelskrov. Detta är inte så vanligt idag men har fördelen (och nackdelen) att skrovet oftast är lite lättare än de vanligaste med dubbelskrov. Bra för att den oftast blir mer lättdriven och sämre för att den går sämre i sjön jämfört med en lite tyngre båt. När man söker en styrpulpetare och anser att kostnaden för förbrukningen är viktig brukar man, enligt min mening, fokusera på lite fel sak. I vanliga fall är bränslekostnaden en väldigt liten del av totalkostnaden för en båt, även om man är frekvent brukare till tex fiske. De större kostnaderna ligger oftast på försäkring, service, förvaring etc. Köper man en båt med nyare motor är det oftast en fyrtaktare och skillnaden i förbrukning mellan dessa är liten. Köper man en båt med äldre motor så kommer en hel del kostnader att landa på reparationer och, även om man för det själv, reservdelar. Och dessa drar oftast en hel del mer än moderna fyrtaktare. Olika båtmodeller drar olika mycket. Generellt drar ett vassare skrov mer än ett platt men resan blir oftast betydligt skönare i en båt med vassare och tyngre skrov. Sen brukar jag alltid rekommendera att köpa en motor av ett märke där man har nära till service från hemmahamnen. Även om man har en vagn att köra båten på är det ofta ett meck att köra långt med kärra och många gånger är det bra att ha en nära relation med en bra reparatör, även om man räknar med att göra allt själv. Lycka till! PS Välkommen till MG!
-
JGundersen started following GPS-tracker till utombordare
-
Hej! Vilka GPS-tracker använder ni och kan rekommendera? Tänkte införskaffa en och montera i utombordare (Yamaha 300), tar tacksamt emot förslag på bra enheter.
-
Isakal started following Finnark 490
-
Hej, jag är ute efter en ny fiskebåt. Vill ha en 4-5 m båt som klarar av att köra i Stockholms skärgård. Viktigt är en båt som inte drar för mycket soppa. Är just nu inne på en Finnark 490 men hittar inte supermycket info om den. Någon som har erfarenhet av kvalitet och hur den är i sjön?
-
Spjällen stänger när jag chockar så tror inte det är problemet tyvärr.
-
Jojo hur du skulle lyckas det vet jag inte, men jag har inte tappat något ännu iaf😎
-
Ja ja, men hur mycket av det har ramlat av på vägen då? /B
-
Får inte i rätt mängd olja i drevet (Volvo Penta DP-SM)
Helleman replied to Helleman's topic in Motorboats
Tack för era tankar! Jag tänker likadant, men kände att jag behövde lite mentalt stöd 😊, eller info om att jag gjort något fundamentalt fel. Näe tyvärr så mätte jag aldrig hur mycket olja jag tappade ur i höstas. Den tanken slog mig också att jag borde gjort 😊, men då var jag bara fokuserad på om det fanns vatten eller metallspån i oljan, vilket det inte gjorde. Men jag tömde ut och lät det stå öppet väldigt länge, sen nu i våras tog jag bort pluggen igen för att byta till en ny o-ring, och då rann det ut ca 2dl till. Nästa gång ska jag tömma drevet, sen efter det hissa det upp och ner och åt sidorna och se om jag kan få ut mer. Det har jag ju faktiskt inte testat. Att det skulle finnas lite gammal olja kvar har jag inget problem med. Värre om det är fel nivå. Men jag ska ner och kolla nivån nu och är den fortfarande ok så låter jag det vara så, och sjösätter. Det roliga är att verkstadsmanualen säger att man efter ett komplett oljebyte, ska kolla nivån efter att man kört ett tag. 😂 Funkar ju skitbra med ett drev under vattennivån… -
lyssna om det hörs klick när du aktiverar choken (nyckeln trycks IN ?) ta eventuellt av kåpan någon får titta om det syns att choken aktiveras B
-
-
Marinklubbar
-
Veteranbåtsklubben
Open Club · 12 members
-
MV-Marin 6600 FC
Open Club · 3 members
-
Catalina klubben
Open Club · 13 members
-
Nidelvklubben
Open Club · 5 members
-
Nimbus
Open Club · 20 members
-