Jump to content
Friday 18 October 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. En rejäl hög vanliga böcker, ett stort bibliotek ljudböcker , en jäkla massa podcasts , så många nedladdade filmer (Netflix tex) som mobilen rymmer. Jag trodde jag hade mer än nog inför ARC 2018 men efter 10-12 dagar var det mesta konsumerat. Visst ägnar man mycket tid åt matlagning, seglande , stjärnskådning, val/delfinbesök , tvätt, underhåll, att prata om allt med besättningen och halvdan sömn men det fanns ändå förvånansvärt mycket tid över .
  3. Jag lade presenningen innanför stolparna, ser inte bra ut. O fan vet vad som blir av det hela i nästa höststorm. Men nu är det täckt iaf...
  4. Jag gillar den där Ken Burns, det blir riktigt bra! 😀 Smart!
  5. McLasse

    Köl

    Nu vet inte jag hur Balladen ser ut under durkarna men det kan vara en dyvika. I så fall är nog utrymmet bakom kölsvinet. Kolla invändigt och se om det syns något ljus utifrån nere i kölsvinet.
  6. Prova med en presenning eller upp och nedvänd hink som säkras med några tampar. Fåglar kan vara nyfikna och picka på saker men tror nog att dom inte gillar dessa förslag.
  7. Today
  8. Hej! Har en Volvo Penta D1-20, med 2 st. bränslefilter (förfilter och finfilter). Har bytt filtrena, men fick sedan problem med starten. Startmotorn gick kanske ett halvt varv och ville sedan inte gå mer. (Strön finns i batteri). Antar att detta har med luft i systemet att göra, men tycker att det är konstigt. På förra båten (Yanmar YSB8) så kunde motorn snurra trots att det var luft i systemet. På denna kanske det finns nån elektronisk spärr eller liknande? Annars måste det vara något annat som är fel, är det någon som i så fall har nån ide om vad? Oavsett vad så är det luft i systemet, men det kanske inte har att göra med att motorn inte går runt. Finns en pump på finfiltret, men hur mycket man än pumpar kommer det bara luft. (Har fyllt upp grovfiltret med bränsle, så det borde inte vara något problem. Är det någon som har nån ide om vart luften kommer in i systemet?
  9. Sista natten, dock bryggsegling ska erkännas. Lite tömning av ALLT och sedan upp på torsdag 😭😭😭
  10. Bearsve

    Köl

    Jag har en Albin ballad 1974 nr. 504. Fick idag se att på kölens styrbordsida finns en ingängad skruv ca 12 mm fingängad sådan. Den sitter lite högre än mitten på kölens höjd. Skruvade ut den och ett tomt utrymme finns därinne. Balladen har en inplastad blyköl. Är det någon av er som vet varför denna skruv sitter där?. Tacksam för svar!
  11. Hej, Jag har monterat ner en panel med dv navigeringsinstrument, på ruffens utsida (däckets högsta punkt). För jag kommer rensa upp i det kråkbo av elsladdar inför nästa säsong. Hade lagt en uppskuren sopplastpåse och tejpat med silvertejp, för de sladdar och hål där. MEN, nu 2 dagar senare var de upp pickade, förmodligen något fjäderfä (kråka) som ryckt loss plasttussar.. osv. Något fjäderfä tyx oxå angripa silvertejp? Hade tidigare lagt ut små (test) silvertejps markeringar (där jag testade olika smörja/shampo/mm mot grönalger), flertalet av de var borta dagen efter. Fråga: Hur skyddar man öppna hål, samt lösa elsladdar på däck? (temporärt då alltså, ingen gelcoat mm
  12. Haha, ja den ska väl helst gå i sjön Runn där den är tillverkad Grym båt i övrigt ska dock sägas, har aldrig sovit så bra som i förpiken på denna, som dessutom har mysig träinredning rakt igenom. I alla fall, 20 knop eller strax över duger gott.
  13. Att du tycker att Runnön är stötig förstår jag, den båten passar bäst i lugna vatten och är helt oduglig i lite sjö. Inombordare och akterruff, hur fort vill du åka?
  14. Ser ju inte så kul ut det där. Stolsfästet polerar du med rubbing eller Autosol kromglans så blir det som nytt. Samma med vad jag tror är räddningsstegen. Övrigt är jag osäker på.
  15. Oklart än så länge. Men nya luckor kostar 16-17 000 för mig och det lär bli billigare än så, därför byter jag glas. Dom kan säkert ge prisuppgift om du kontaktar dom
  16. Försök att sätta presenningen ovanför mantåget annars, då får du dessutom bättre möjlighet att fixa saker på däck utan att ta av presenningen.
  17. 1 Vad är det för vitt pulver som sätter igen filter och annat i motorn?? Sannolikt är en blandning av vatten, etanol och bensin tillräckligt korrosiv för att bilda ett salt, dvs en (metalloxid) av aluminium och/eller zink. Det brukar finnas synliga frätskador. 2. Varför är detta ett större problem idag än för 20 år sedan? Är det Etanolen som är i bensinen? Ja, just därför. 3. Hur löser man bäst upp detta pulver om man nu fått det i bränslesystemet?? Jag är tveksam till att det finns något verkligt verksamt som löser dessa salter utan att samtidigt skada motorn på annat sätt. Det finns t.ex. något som heter Sea Foam, men jag är tveksam till att det finns någon annan lösning än att ta isär och rengöra mekaniskt. Servar man bränslesystemet och håller på bränslehygienen så tror jag att vanligt folk klara sig ganska bra. Den som låter gräsklipparen stå ute utan regnskydd ber om problem, dessa lär dock bli mindre om man kör med alkylat och kanske kan det hjälpa något att köra på alkylat det sista man gör på säsongen. Man slipper etanolen men inte vattnet.
  18. Min Adagio haver både ratt och pinne. Ratten är urkopplingsbar, men det har jag inte gjort de sista 5 åren. http://lasselundell.se/adagio.html http://www.allegroklubben.se/fakta/Adagio_27.htm
  19. Det kan du väl göra? Kapa av en dm i taget tills du inte tycker att du kan göra den kortare.
  20. Synd bara att det inte finns någon kran för billigt centrumlyft i hamnen.. Är ju inne på att måla botten med Hempel Silic One verkar vara en bra färg för fart. Dessutom ska all beväxtning släppa av farten.. annars kan man alltid skrubba att det inför race
  21. Ja, goda kommentarer, men frågan är fortfarande....: 1 Vad är det för vitt pulver som sätter igen filter och annat i motorn?? 2. Varför är detta ett större problem idag än för 20 år sedan? Är det Etanolen som är i bensinen? 3. Hur löser man bäst upp detta pulver om man nu fått det i bränslesystemet?? ' mvh S.
  22. Så gjorde jag på en båt. Ett rf rör som träddes på hjärtstocken med en ditsvetsad pinne. Autopiloten satt i stuven och jag hade en sprint som stacks igenom både hjärtstock och rör. Hade varit enklare om jag inte hade behövt gräva en djup grop under rodret. Fungerade ganska hyggligt. Alternativen är att antingen kapa rorkulten så lång att den recker för autopiloten och sätta ett gångjärn på kulten. Eller så sätter man en egen rorkult för autopiloten. Fast en rattstyrning är nog den bästa lösningen.
  23. Hej köpt en båt från västkusten och det märks lite här och var. Hur fixar jag bäst till följande: Viss aluminium verkar oxiderat delvis/fläckvis , tex nåt fäste, tryckknappar på kapell, dragkjedjeflörpen, stolsfästet lite fläckvis... Tex badstegen, kapellpinnar har fått vad som mer liknar punkt/yttost. Båten är ca 5år så vill underhålla den nu när den hamnar på ostsidan.
  24. Om Lanolin nu fungerar så bra på propellern kanske man ska prova det på skrovet också. Skulle gärna testa men de enda tulpaner som växer i mina trakter växer på land.
  25. Efter 20 år som seglare blev det förra året en Runnö 22. Underbar frihetskänsla att sitta under bar himmel och känna vinden i håret och susa fram längs bekanta seglingssträckor - fyra gånger snabbare än man är van vid. Och med motorn uppfälld "flyter man på daggen" och kan ta sig in och få en plats för sig själv i princip överallt. Så ja, biten av motorbåtslivet. Dock går Runnön lite för stötigt för att plana de utskärsvatten vi helst rör oss i (Stockholms yttre skärgård) samt att bränsleförbrukningen blir ganska kännbar när man ligger ute så mycket som vi gör. Så nu letar vi liknande båt med skrov som tål lite mer sjö som drar mindre, helst så lite som under litern / distans. Ett snäpp större skadar inte heller. Verkar som att t.ex. Finnsport 700 med en modern fyrtaktare bak går att få ner under litern om man inte har allt för bråttom. Dock, med en fräsch fyrtaktare på lär försäkringspremien dra iväg våldsamt jämfört mot vad jag betalar för nuvarande 120 hk Johnson från 1991 (1 500:-/år). Är placerad perifert i en stor marina dessutom, så det finns en reel risk att bli av med motorn (hände båtgrannen förra året). Därmed blir inombordare intressant, men helst diesel. Och därmed går Finnsport bort. Som synes är det akterruff som gäller. Flippern ska gå att få ner nästan till litern med en dieselinombordare. Dock verkar förarplatsen vara mer instängd på Flippern, även om det finns luckor. Ligger också högt i pris. Snubblade över modellen Tollare Columbina (stavas ibland Colombina). Den ser i mångt och mycket ut att svara mot vad vi söker. Helt öppet vid förarplatsen med kapellet nedfällt. Hygglig i sjön och inombordare. De allra flesta verkar dock vara bestyckade med ganska kraftiga V6:or eller V8:or på upp till 250 hk, och någon skrev på ett forum att han hade svårt att komma under 2,8 liter/distans med sin (!) Så frågan är vad man kan räkna med om man hittar en med en inte allt för gammal diesel? Liter röriga funderingar här men det brukar alltid dyka upp en massa bra och klargörande synpunkter i svaren. Tack på förhand.
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy