Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Jag tror de flesta vågar det. Maringuidens forumanvändare är nog inte alltid representativa för den större massan båtägare. "Rutter och massa trams" tror jag är precis vad nyare generationer båtägare, mig inkluderad trots inte jätteung, vill ha. Att t ex se (någorlunda) uppdaterade priser på sjömackar är ju strålande. Förutsatt att de basala funktionerna funkar bra naturligtvis, precis som i alla produkter. Med det heller inte sagt att en enda app/produkt passar alla. Själv skulle jag bara navigera efter sjökort i nödfall. Och det är många år sen nu. Så oerhört mycket enklare med digitala sjökort på valfri enhet, men självklart ska man inte stå och falla med det.
  3. Tycker det låter helt rimligt det du får ut. Tänk på att effekten är vid den absolut mest optimala temperaturen, vid den mest extrema solbelysning man kan få (1000W/m² eller en del specar t.o.m. vid ännu högre) samt lastade på det mest optimala sättet. Mina hårda på 160W totalt ger en bra dag uppåt 7-8A, och då är de ändå mycket svalare än dina. Ser på mina solpaneler på huset att de ger märkbart sämre effekt nu varma dagar i juli än vid samma solinstrålning i början av maj då det bara var ett par tre plusgrader.
  4. Pensionärsseglingen har nu fört båten till värmen i Medelhavet. 2 äldre kylar förbrukar nattetid i snitt 8 amp med 26 grader i vattnet och 28-30 grader i luften. Hemma tyckte jag det var smart att komplettera med 3 solpaneler på däck under bommen, nu har vi skaffat extra solskydd som ligger över bommen. 2 x 100 W solpaneler sidohängda som jag nu har fällt upp vid ankring. Lite besviken på strömmen ca 2 x 4,7 A, yttemperatur 36-38 Celcius grader på solpanelerna. Vad kan man förvänta sig mtp temperatur och tunna flexibla monokristallin solpaneler monterade på tunn aluram? Modell SGM-FL-100W Om jag kan få ut mer effekt med nya ”tjocka” solpaneler är det värt kostnaden.
  5. Kan vara en idé Hade loss oljekylaren förra våren och rev isär den där låg en massa impeller bitar så jag trodde då jag hade hittat felet
  6. Idag
  7. Precis. En bekant hade samma problem i flera år på sin TAMD41. Först när jag gjorde en "inline-flödesmätare" med manometer för att monitorera trycket samtidigt samt kompletteringsmätte med IR-termometer, hittade vi att allt pekade på "något" i inloppet till oljekylaren - som ju ändå skulle vara kollad. Det visade sig finnas impellerester som blockerade, fast det var väldigt svårt att se. Men under felsökningen före det hittades också en hel del annat, just med IR-termometer. Så skaffa gärna en sådan (billig för ett par hundra är helt ok) så kan du på ett enkelt sätt mäta och följa vattnets temperatur på väg genom motorn. Både färsk- och sjövattenslingan.
  8. Sjövatten pumpen är inte bytt Tror impellern inte är orginal Kanske ska prova och byta Motorn har gått 1900 tim Någon som vet hur länge en pump håller det går inte att byta kammen på min model
  9. Det blir mycket högre avgasmottryck, som jobbar mot pumpen, under belastning. Har du bytt sjövattenpumpen? Är det en originalimpeller i den?
  10. Jag tillhör också den skara (vi är många här) som navigerat många år med sjökort, kompass och bestick. Men sedan många år ligger sjökorten undanstuvade. Använder bara "appar" på olika mackapärer. Kanske framförallt den i plottern, men även på dator vid navigationsplatsen och på telefoner och plattor. På plattor och telefoner använder vi Navionics som vad vi har märkt har väldigt bra sjökort. Dessutom får vi upp AIS och djup från båtens NMEA2000 nät vilket är smidigt. Då har man samma information på många ställen. Jag kan dessutom via telefonen (eller någon av de andra mackapärerna) styra autopiloten så jag kan sitta där jag ser bäst eller är skyddad från väder och både navigera och styra båten. Så, jo jag vågar navigera efter en app! Skulle faktiskt inte våga navigera utan appar, men skulle kunna det om jag blev tvungen.
  11. Inbyggnadslådan för instrumentpanelen till vår Yanmar YSM8 har nu gett upp. Någon som vet om/var det går att få tag på ny? Eller någon som har förslag på alterrnativ lösning? Yanmnarspecialisten på Lindingö hade inte. Se även bild nedan. https://photos.app.goo.gl/ks9xKsGS2qEVh3aw8 Egentligen kanske något som skulle gå att 3d-printa? Har dock inte någon 3D-printer.
  12. Nej det är axel en Nimbus 31c 94 års Vid 16 knop börjat temp stiga c:a 3000 varv
  13. Jag vill ha en app som visar sjökortet och spåret och hydrografica. Punkt. Ointresserad av rutter och en massa trams som bara förstör bilden. Gärna en app som inte fryser så man måste starta om telefonen i kritiska lägen.
  14. Tack, jag skrev självklart fel om ph. Brunsåpan är ju fast/geléartad och späds vid rengöring av teak. Jag tycker resultatet blivit mycket bra!
  15. Är det drev eller axel? Jag frågar för att många även kallar drevversionen AD41 för TAMD. Planar båten vid 3000 varv eller mer, eller lyfter så pass mycket att drevet kommer upp ur vattnet. Då finns det risk att det drar tjyvluft vid packningen till slangstosen på drevet där du sätter slangen för inkommande kylvatten, ett inte helt ovanligt fel. Ibland behöver även själva stosen bytas.
  16. Hej jag har mätt flödet efter sjövattenpumpen lossade slangen innan avgas kröken sedan satt jag slangen i hink Fylde den på c:a 10 sek kollade med en tabell jag fick i ett annat forum det stämde detta va min sista test jag gjort Kollade även avgas kröken där var det fint flöde Läste i att annat forum att dom kan tätna munstyckerna efter 25 år i marint bruk pga att det är svårt att få ur det sista av oljan
  17. Det ska jag göra! Kommer ta ett tag men återkopplar.
  18. Det blir aldrig fel på kolvkylningsmunstyckena. Hur är temperaturen på utgående sjövatten? Har du provat att koppla förbi sjövattenfiltret? Skicket på sjövattenpumpen?
  19. Ja, genom att den var på mässan och de ställde av den efter mässan så kan man kalla det mässbåt.
  20. Grön/gul-såpa har pH 10-11 i koncentrerad form medans brunsåpan har 13 och ca 11 i spädd form. Alltså högre pH än grön/gul. Vid pH 13 bör man nog vara försiktig vid användandet om man har aluminium som eloxeringen är skadad på.
  21. En demobåt kanske? en båt som varit med på mässan eller annan utställning, eller varit i sjön för provkörning hos försäljaren, dessa säljs ju litet billigare.
  22. När vatten tränger in i skrovet måste ju luften tryckas ut, om inte luften evakueras tillräcklig snabbt blir ju båten flytande i en längre tid, tills dess att den vattenfyllda båtens vikt överskrider luftens flytkraft.
  23. Äldre ekolod ser inte makrillen, makrill ger dåligt eko då den saknat simblåsa. Moderna ekolod visar makrillen som små långsmala streck. Makrillgen går ju ytligt då den jagar. Det är ju svårt att veta vad det är för fisk, men det ser ju ut som ett större stim med mindre (silliknande) fiskar… Kanske det finns havsöring också…?
  24. Igår
  25. Vet inte exakt betäckning på motorn. Trim funkar upp o ner, tilt går upp, elmotorn surrar på ner, men jag måste vrida skruven och släppa ner den manuellt. Felet började sporadiskt förra året, nu verkar det vara permanent. Nån här som mekat med trim/tilt på Yamaha och har en aning om vad de kan vara för fel ?? //Rikard.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...