Jump to content
Tuesday 28 January 2020

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. McLasse

    Bussystem el

    I mitt fall sitter det ett ankarspel med tillhörande batteri i fören. Kan/ska man koppla på det batteriet på bussen? Jag tänker om det finns risk att busskabeln är för grov så det börjar dra onödigt mycket ström från husbatterierna när ankarspelet körs. Ankarspelsbatteriet skulle egentligen på så vis bli ett decentraliserat batteri i husbanken. Som det är nu laddas ankarspelsbatteriet med tunnare kablar akterut.
  3. Today
  4. Kan du inte ta med dig en dunk vatten, trasa, gummihandskar och Klorin och torka av allt bara..? Har det vuxit under olja/lack, eller ovanpå teaken?
  5. McLasse

    Bussystem el

    Lysande! Fixera dem åtskilt i dosan! Så klart. I bland undrar jag om jag slutat tänka.
  6. tompelompe

    Bussystem el

    Jag som har en katamaran har dragit ut tre grövre kablar från batteriet till tre mindre centraler, en i varje skrov och en i kabinen. Liknande går att göra i en enskrovs-båt med akterkabin, mittkabin och förpik t. ex. Minskar längden på kablar till förbrukarna väsentligt.
  7. Jag har fått en hel del mögel i sittbrunnen under höst och vinter. Jag antar att det har att göra med de milda temperaturerna som gett goda förutsättningar för detta. På plasten är det mest som svarta prickar, likaså på obehandlade teaken i sittbrunnen. Men på en del lackade och framförallt inoljade delar har det börjat växa ludd. Helst vill jag sanera det redan nu, men jag har inte tillgång till rinnande vatten (avstängt för säsongen) vilket försvårar det hela. Kan jag dränka det nu med blomspruta med en blandning av vatten och ättika för att döda sporerna, och tvätta rent i mars/april när vattnet sätts på igen? Eller skadar man teaken (obehandlad samt lackad) om man sprutar ättika på den och inte sköljer av förrän i vår? Jag har lättat på presenning och kapell för att få bättre ventilation.
  8. Letade febrilt efter en användarmanual till Volvo Penta MD47B (TMD47B) som jag har i min båt men hittade inget på nätet. (Blev dock scammad på en till utseendet seriös köpsida för manualer så passupp). Hur som helst så hittade jag en riktigt äcklig och möglig manual nere i motorrummet som jag scannade in till en PDF och har slängt upp i min Onedrive 🙂 https://1drv.ms/u/s!AhNW9BLeGEchhPJu8WXAJuCdqJKPaQ?e=MGsMoJ
  9. Tack men jodå jag kan det där men ville få höra lite tips just p.g.a verkningsgrader och förluster. Jag ska skaffa mig en energimätare och sen se hur mycket min avfuktare går under en period i vinter.
  10. Yesterday
  11. Lintott

    Kabelarea

    Solcellsregulatorn sitter rätt placerad mot förbrukarbatterierna. Kopplingsplintar för plus o minus är perfekt för att få struktur o slippa en massa anslutningar på batterierna. Helt rätt tänkt: Battery protect som ersättare för huvudbrytare tycker jag är overkill (det blir en rätt dyr fjärrströmbrytare). Den gör främst nytta om du slår samman alla batterier till en bank och vill försäkra dig om att du har startström kvar till motorn.
  12. Testade lite på en av mina Deltran. När spänningen sjunker under 12,0V så larmar den. Tyvärr inte ställbart men det kanske kommer, det är ju bra en ändring i appen.
  13. bhemac

    Kabelarea

    Så har jag själv kört men då har det varit 20 cm kabel. Har man flera meter så vill jag gärna en säkring nära batteriet. Sorry, jag kollade dåligt. Skyller på opedagogisk färg på plintarna. Själv älskar jag plintar, ordning och reda! En del har ju ett dussin kablar kopplade direkt på batteripolerna. Alla min batterier hade jag kopplat till en plint, alltså en kabel från varje batteri. Alla kablar lika långa så att de fick samma laddning. Tyckte det såg snyggt ut. När batterierna bytte båt så kunde jag plocka bort ett batteri åt gången. Jag tror det här kommer att bli ett riktigt bra elsystem och framförallt bekymmersfritt.
  14. Lintott

    Kabelarea

    Det var inte meningen att förstöra din nattsömn... Men ibland kan det vara bra att sova på saken. Nu tycker jag att det ser bättre ut i ditt elschema. Först vill jag klara ut att jag inte har någon erfarenhet av skiljerelä så de delarna får någon annan kommentera. Säkringar är till för att skydda kablar från att brinna av och de ska du placera så nära batterierna du kan(tänker främst på startbatteriet). Det är i batterierna du har den stora mängden energi lagrad och det är den som kommer lös vid kortslutningar. Det är likartat med batterifrånskiljarna, så nära batterierna som möjligt. Sen kan det finnas skäl att ha dem lätt åtkomliga så det finns kanske någon sådan tanke i din skiss. Du har tre utgångar på 240V-laddaren. Jag hade nog anslutit den med mest kräm till förbrukarna, mellankräm till bogisbatteriet o minsta kräm till startbatteriet. (jag har som sagt ingen erfarenhet av skiljerelä, det är möjligt att 240V-laddning av startbatteriet öppnar skiljerelät och laddar bogisbatteriet den vägen, då skulle du istället kunna utnyttja ett par laddutgångar till förbrukarna för att få högre laddström där,. det är de som brukar behöva mest laddning vid bryggan.) Vad händer förresten om du laddar startbatteriet? Öppnar skiljerelät till förbrukarna och börjar leverera ström även den vägen?? Om det blir sådan effekter av att ladda startbatteriet så ska du kanske undvika att ladda det med "bryggström". Som sagt några frågetecken angående reläerna och hur de reagerar för olika driftfall... Själv gillar jag enkelhet (jag inser att det innebär ytterligare inköp o kopplande så du är ursäktad om du inte nappar på denna struktur). Jag har en stor batteribank med alla batterier parallellkopplade. Plusledaren går till en brytare för startmotor, en brytare för förbrukare (vinschar, ankarspel, o det mesta förbrukningen) som passerar en "battery brain" som bryter medan det finns ström kvar för att starta motorn samt en liten brytare "konstantström" som går till solcell o värmare (som inte får brytas av misstag). När jag lämnar båten så är det bara solcellen som behöver vara tillslagen. Alla laddare (generator, solcell o 240V är anslutna på ett ställe vid batterierna utan några reläer.
  15. patrikflink

    Kabelarea

    😅då kan jag sova lungt ikväll. Ang regulatorn, den har en säkring på sig original, det räcker alltså inte? Minus sitter väl rätt, dock via kopplingsplint, gör det något? Vill försöka att få så "rena" poler som möjligt på batterierna, därför kopplingsplintar om du förstår hur jag menar. Skiljerelä okej för laddning av bog som jag har kopplat, blir ju dubbla? Tänkte försöka att ha huvudbrytare bredvid varandra för enkel av och på. Ska kolla på Victronen som du tipsar om. Tackar!
  16. Har inte skrivit förut men jag är 33 år, fick min första båt av mormor och morfar när jag va 12 år.. Äger idag en motorbåt
  17. Vi kan kalla det avdrift. Eller ström men plottern kallar det Crosstrack. Och visst klarar man sig utan den funktionen, förr pejlade man ju ganska mycket. Men det är en bra funktion i synnerhet när det inte finns tydliga pejlbara objekt. Man har ju fått betala för funktionen så varför inte använda den?
  18. bhemac

    Kabelarea

    Ser ju jätte bra ut. Solregulatorn plus kopplar du direkt på husbatterierna via en säkring. Minus kopplar på minus till höger om shunten. Ska man vara petig och tex följ CE-reglerna så ska det sitta en huvudbrytare nära husbatterierna. Jag skulle sätta en Victron Battery Protect. Den fungerar dels som urladdingsskydd men även som en fjärrstyrd huvudbrytare, du kan ha en vanlig liten strömbrytare vid elcentralen. En himla smidig lösning.
  19. bhemac

    Generatorladdning

    Finns väl även en kabel/burk för att koppla till WiFi-nätet. Tyvärr lite dyr. Har man även Smart Battery Protect så kommer den också upp i appen!
  20. bhemac

    Bussystem el

    Nja, man får såga upp en dosa, monter och sen limma ihop. Eller acceptera att man får en skarv. Drar man i rör/slang så går et ganska fort att dra ut kabeln och återmontera. Jag skulle ta en bit av mitt favoritmaterial i sådana här sammanhang, en polyetenskärbräda. Borra två hål med samma c-c som in/ut hålen. Plastbiten ska var så stor att den inte kan flytta sig inne i dosan. Det lär duga mer än väl
  21. Hälften så gammal som min båt och i betydligt bättre skick.
  22. Har bägge (regulator och mätare). Fungerar fint i samma app. Men det finns väl en kabel att köpa som ska sitta ihop (Victron VE.Direct to USB Cable Interface). Hittade denna info: Connects products with a VE.Direct connection to devices with a USB port, for example a computer. With this cable it is also possible to connect more than two VE.Direct products to a single CCGX.
  23. Har inte tänkt på det förr men en tavla att rita på skulle kunna vara riktigt bra ombord. Men då skulle jag skära ut och limma upp en sån här på ett skott istället! https://www.ikea.com/se/sv/p/klaetta-sjaelvhaeftande-dekoration-griffeltavla-20329440/
  24. patrikflink

    Kabelarea

    Hej igen. Efter en sömnlös natt med många åsikter om mitt tidigare upplägg hur jag tänkte bygga om mitt elsystem samt flytt av nya batterier, så insåg jag att ja hade nog tänkt fel, tack alla. Det nya schemat "hoppas" jag att Ni bedömer (alla åsikter, även negativa)! Ny tänk: 1. Flyttar shunten på inrådan av Bhemac. Skiter i att koppla in startbatteri. 2. Säkringar överallt (hoppas jag). 3. Kastar 1+2+Both+Off (batteriväljaren) och ersätter med nya huvudströmbrytare, ditt fel Bhemac . 4. Pangar ditt ett extra skiljerelä (för laddning av bogpropeller batteri), ÄR DET RÄTT ATT KOPPLA SÅ? Om inte förslag! 5. Vet inte om det är "nödvändigt" att koppla in 2 amp uttaget från laddare till startbatteriet. Köpte idag 20 meter 75 mm2, Skyllermarks kopplingsplintar, massa batterikabelskor, krympslang, huvudbrytare 2 st, säkringshållare och en klämtång. Tyvärr så kom inte mina nya batterier idag, troligtvis onsdag. Men jag kan ju börja riva lite imorgon.
  25. Som sagt. på ett sätt är jag gammaldags för jag går inte efter en massa rutter å wayponts utan seglar dit jag vill å känner å ibland som det blåser. Navigerar med de två blå jag har ovanom näsan. Sen om jag avviker å närmar mig ev områden där jag kan kanske stöta på nått kollar jag en snabb blick på sjökortet. Det bästa är ju trots allt att navigatorn visar båtens position å då ser jag om det finns nått jag bör undvika. Så de gamla sjökorten duger alldeles förbannat utmärkt.I alla fall för mig. Den dag jag rammar ett grund som inte är med så får jag ta det. Hittills har jag varit närgången endast mot sådana stenar som jag faktiskt visste om å ändå seglade på! Inte nog med det, det har skett 2 ggr! Ena gången hemma runt hörnet!
  26. Hej bhemac! Å alla andra mä, t.Först nu har jag koimmit igen å kan svara på senate inlägget. Jo jag vet var "crosstrack" är, jag kallar det för avdrift. Vad jag menade var att när man kappseglar så vill man pricka väjningsmärket så nära som möjligt å man vill ha "raka spår" förutsatt att det går fortast med tanke på vinden. När man seglar över ett hav eller längre sträcka utomskärs så har det inte så stor betydelse. Min erfarenhet är som så att om jag skall tex ha en helt nordlig kusr å jag ser säg en fyr som ligger i 355 grader bäring så skall jag få den fyran att gå mer akterligt å när man är tvärs så blir bäringen 270 grader i det här exemplet. Om bäringen inte ändras jag då har jag styr västligt. Eller fått avdrift. Ett annat exempel, jag kommer ut från Arkösund kan jag vika av strax före Fällbådan å därifrån ser man Hävringe å från Hävringe ser man nästan Gustav Dahlen å därifrån ser jag Landsort, inte fyren men väl gmala lots-tornet, å kursen är förbi landsort till Nynäshamn. Man siktar naturligtvis inte på dessa landmärken men man ser hur bäringen förändras alteftersom. Sedan kan jag förlänga båtens kurs-långskepsslimje att antal sjömil på sjökortet i laptoppen. Då ser jag att jag hamnar lite fel åt endera hållet pga avdrift eller annat å kan finlira med -1/+1 knapparna på autopiloten lite. På natten är det ännu enklare för man ser fyrkaraktärerna. sistens jag var i dimma, eller tjocka som de "rättrogna" säger, var lite nordost om Mysingeholmen där jag hade nattankrat i en liten vik. Såg inte stränderna på 50m på morgonen å körde helt på laptoppen ända fram till självaste Dalarö skans i ca 3 knop där det lättade. Var rädd att ramma nån fiskare i en eka eller så. Gick för motor. Just nu hoppas jag att den här mjuka vintern fortsätter snart i en varm vår så jag kan komma ut å segla för det börjar kvida i "seglartarmen" Ha det gott alla.
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy