Gå till innehåll
onsdag 12 december 2018

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Brawn

    Partner till långsegling sökes

    Den filmen och historien var fantastisk att följa!Tack för några timmars underhållning.//Thomas
  3. Brawn

    Renovering av en gammal Silverline

    Smart att göra badbryggan uppfällbar när den hamnar så lågt.Snygga jobb som vanligt.Skoj att du är igång igen.//Thomas
  4. Idag
  5. Lintott

    Val av motorbåt

    Såg du dimensionen o kvalitén på slangarna? Det kan ju ge en hint om vilka tryck det handlar om. Det var nog kring sekelskiftet jag såg Bow Thruster (den hette så på den tiden) första gången på en båtmässa. I videon beskrivs den som en nyhet. Underligt att de inte vill kännas vid de tidigare 15 årens produkter.Konstigt att den inte har erövrat världen under dessa år. Hmm, någon annan får nog fortsätta att finansiera deras testverksamhet.
  6. Igår
  7. per_62

    Val av motorbåt

    Hoppsan, så Jet Thruster kanske inte är så bra som det ser ut? Det klart, det krävs pump och slangar som måste fungera och vara täta men kan inte hitta vilket vattentryck pumpen genererar. Samt det ska kunna fungera med hål ovanför vattenlinjen vilket är bra. Får nog göra en ordentlig research innan man installerar en sådan. Hamnen.se har en liten video från 2015 här.
  8. Lintott

    Val av motorbåt

    Nu blir jag väl snart klassad som notorisk gnällgubbe men... Jet Thruster har funnits på marknaden under ett antal år och under olika produktnamn (företaget har reorganiserat och startats om några gånger ...). Jag var själv tidigare väldigt intresserad av lösningen som verkar ta lite plats och kräver små hål till skrovgenomföringarna. De efterforskningar som jag gjort har berättat om problem med att få rör/slangar att hålla tätt p.g.a. det höga trycket som krävs för att systemet ska ge någon effekt. Omkastaren som styr om vattenstrålen ska ut om sb eller bb har beckat ihop och kärvat redan första säsongen. Jag har därför skrinlagt mina planer på installation av produkten, tyvärr måste jag konstatera för idén verkar bra. Om någon planerar att installera en Jet Thruster så försök få reda på om den omkonstruerats (och varför) samt gör noggrann kontroll med referenter som använt produkten och försök få dem att vara ärliga (det kan ju vara besvärande att kritisera en dyr investering). Jag blir lite osäker på formuleringarna i deras text om de konstruerat om produkten (de verkar i alla fall ha bytt namn på den).
  9. patrikflink

    Förgrening till värmare

    All inluft? Tänkte på den slang brevid avgasslang (förbränningslang typ 25mm) om du förstår vad jag menar. Bara en spekulation om denna kan vara avgörande för ditt problem med överhettning, låter någon annan svara om det är så. Hade faktiskt en idé till mitt system ang förgreningar. Tänkte bygga en box i plast med 4st 75mm utgångar och en 100mm ingång för att få lika långa rör till alla utblås. Kollade med plastprodukter i Slagsta (sthlm) om dom hade någon värmetålig plast, och det hade dom. Tänkte limma ihop hela boxen med packningssilicon som tål 600 grader (typ den man använder för tex oljetråg mm). Men det rann ut i sanden pga tidsbrist. Ett tips kanske på resan gång?
  10. gusvo085

    Förgrening till värmare

    Luften kommer utifrån, nu har jag dock så mycket slang draget på krångliga ställen så jag ska satsa på en ny lika skarv men annat material. Tänkte testa epoxy som sedan få stå ugnen på 90 grader några timmar för att se om det blir mjukt.
  11. per_62

    Val av motorbåt

    Ska ni ha en sommarstuga till sjöss och inte ha så bråttom mellan öarna samt inte vill bunkra så mycket bränsle så finns det många fina segelbåtar eller motorseglare som man får mycket boutrymme i för 2-3Mkr. Det är ju även modernt att vara klimatsmart och det är ganska svårslaget att kunna färdas nästan ljudlöst med vindens hjälp kring 5-10 knop beroende på båt och vindförhållanden. Vill man inte segla så finns det oftast en bra motor och en segelbåt glider oftast fint genom vattnet utan störande svallvågor. Att manövrera en större fritidsbåt i trånga hamnar är numera oftast inget problem och många har bogpropellrar. Alternativt finns även vattenjetstrålar som verkar smidigt, tex Jet Thruster. Ta gärna en titt på segelbåtar med beteckningen CC (Center Cockpit) samt de som har stora vindrutor och tak istället för sprayhood så får man det även mer ombonat och slipper sitta ute i blåsten så mycket (ett exempel på detta koncept är Oceanis Yacht 62). Finns ju även en hel del katamaraner (både motorbåt och med segel) med fina boutrymmen som inte lutar och är grundgående men tar lite mer plats än båtar med ett skrov när man ska lägga till.
  12. Georg_Ohm

    Upphittad reservdel.

    Ja det är en potentiometer av hög kvalitet, den känns väldigt exakt när men vrider på den. Bra timlön, nästan 3000 kr för att under en halvtimma städa ut några lådor med elgrejer, och då hittade jag några andra bra-att-ha-grejer till.
  13. thundergod

    Val av motorbåt

    En del nämner skepparexamen.. kan tycka att om man har en 40-46 fotare så kan det vara bra att ha skepparexamen oavsett. Så svårt att klara den är det nog inte..
  14. Volvo_Penta

    Fukt i stängd båt med torkmedel

    I mitt fall är den så billig att jag finner det närmast genant att diskutera priset. Grabben anser att den ska monteras i hans husvagn men jag vidhåller att äldst går först...😊
  15. bhemac

    Fukt i stängd båt med torkmedel

    Fasen också. Jag har kollat på denna och kommit fram till den är ganska perfekt men det känns onödigt mycket pengar. Men det är väl som vanligt att bara bita i det sura äpplet. Den går lätt ner i någon stuv. nja, oftast lite tvärtom men skillnaden är nog väldigt liten på dessa småaggregat.
  16. Volvo_Penta

    Fukt i stängd båt med torkmedel

    Jag har nämligen blivit erbjuden en RD40 som suttit i en husvagn...🙂. I en av maskinhallarna har vi ett aggregat från Munthers och det vore riktigt smaskens med ett sådan funktion i miniformat i båten. Gällande Evodry 6H borde man väl kunna ansluta luftslangen till en vanlig gallerventil typ gälar i skrovsidan.
  17. Mackey

    Val av motorbåt

    Köper man en båt för tre mille så kan man nog kosta på sig ett väl ljudisolerat (men inte luktfritt) elverk eller en bränslecell. Det kostar garanterat mindre än 5% av båtens totalkostnad. Mackey
  18. Mackey

    Fukt i stängd båt med torkmedel

    För mig är skillnaden på hål in i båten och hål ut ur båten väldigt liten... Det jag menar är att man i 999 fall av 1000 redan har hål som går att använda. En Electrolux ventil, ett luftintag till värmaren eller ett friskluftsintag tex. Driftmässigt är väl sorptionsavfuktare betydligt mer effektivt än en kompressoravfuktare. Verkar vara en vettig produkt tycker jag. Mackey
  19. bhemac

    Val av motorbåt

    Det här med gasol: Själv gillar jag gasol men jag förstår de som inte villa ha gasol ombord. Gasol är suveränt att laga mat på. Men idag har vi induktionshällar som är minst lika bra. Dessutom är det lite krångligare med flaskbyte mm. Det som också har hänt är LiFePO4 dvs effektiva batterier. För att laga ett mål mat till familjen räknar man att att det behövs <1kWh så en total förbrukning per dygn hamnar på 3-4kWh inkl kyl. Med ett LifePO4 batteri på 10kWh klara man sig alltså i 3-4 dygn. Men så tillkommer solpaneler. Får man plats med 500W så tillför man i snitt 2kWh per dygn. Batteriet kostar drygt 40 papp. Ett riktigt installerat, ljuddämpat elverk är väldigt tyst, hörs mindre än en motorrumsfläkt. Kör man det med förstånd typ runt lunch när det ändå är mycket ljud, så kommer ingen att märka det. Många ondgör sig över dånande elverk men det handlar nästan uteslutande om ett öppet eleverk på badbryggan el likn. De tysta elverken är det ju nästan ingen som hör.
  20. Capitan

    Val av motorbåt

    Storebro 410 är 3,9m bred enligt Google så den klarar sig utan skepparexamen men du kanske syftade på 465?
  21. siteadmin

    Hallberg-Rassy 75 år

    Harry Hallberg levde mellan 1914 och 1997 och började sin båtbyggarkarriär som 14-åring. Första båttypen han byggde i egen verksamhet och i serie var Folkbåten. Harry hade även stor framgång med Kungskryssaren. Bägge dessa modeller byggdes dock av ett flertal andra varv. Det som utmärkt Harry Hallberg allra mest var att han tidigt förstod fördelarna med att använda plastskrov och att bygga båtar i serie. 1963 var han tidigt ute med serietillverkning av den egna modellen P28 med skrov i glasfiberarmerad plast och överbyggnad i trä. Harry Halllberg fick dessutom tidigt exportframgångar. Ett stort antal P28 såldes i USA. Christoph Rassy föddes 1934 och är än idag en aktiv båtmänniska. Han växte upp i Bayern i södra Tyskland och utbildade sig till båtbyggare vid ett litet träbåtsvarv. Snart ville han bygga större och präktigare båtar och leva vid havet. Han hade hört att Sverige är ett land med båtbyggartraditioner att bygga stora och fina båtar. Därför skrev han fem brev till fem svenska varv där han frågade om jobb. Tre svarade aldrig, ett svarade negativt och ett svarade: kom genast hit och visa vad Du går för. 1960 kom Christoph i det närmaste tomhänt till Nötesund i Sverige för att bygga båtar. På dagtid byggde han båtar för ett varv som sedan många år inte längre existerar. För att dryga ut kassan byggde han en egen båt på kvällar och helger. Båten kappseglade han med, vann, och sålde med förtjänst, så att en ny, lite större båt, kunde byggas. Snart ville Christoph stå på egna ben. Detta råkade sammanfalla med att en av traktens ledande båtbyggare, Harry Hallberg, hade blivit trångbodd och byggt nya större lokaler, 10 km längre bort på ön, i Ellös. Så de gamla lokalerna var till salu. 1965 köpte Christoph Rassy Harry Hallbergs gamla lokaler, men ingenting av verksamheten i övrigt. 1965-1972 var Harry Hallberg och Christoph Rassy konkurrenter. Den första modellen Christoph Rassy byggde i serie var Rasmus 35, konstruerad 1966. De första två exemplaren byggdes helt och hållet i mahogny och årsproduktionen var en båt. Denna modell var i många avseenden en föregångare. Storleken på hela 35 fot var enorm på den tiden. Dessutom handlade det om en segelbåt med kraftig motor och en djup sittbrunn skyddad av en vindruta. Detta var en kombination som aldrig tidigare skådats. Idag är detta en självklarhet för en bra cruisingbåt. Detta var samtidigt konceptet för det som skulle komma att bli Hallberg-Rassy. Harry Hallberg pensionerade sig 1972. Samtidigt behövde Christoph Rassy större lokaler. 1972 köpte Rassys Båtbyggeri i Kungsviken Harry Hallbergs varv i Ellös. Den här gången hela verksamheten, med alla rättigheter och skyldigheter. Eftersom Hallberg med bred marginal var det största och mest välkända namnet, med gott rykte ända till andra sidan Atlanten, blev det nya namnet Hallberg-Rassy. Men Harry Hallberg och Christoph Rassy har aldrig arbetat tillsammans. Den första nya konstruktionen som från början kom ut under namnet Hallberg-Rassy, var Monsun 31, utvecklad 1973. Båten blev en stor försäljningsframgång, med 904 båtar byggda fram till 1982. Detta är det största antal av en Hallberg-Rassymodell som byggts genom tiderna. För att möta efterfrågan dubblades varvets yta 1975. Hallberg-Rassy 41 från 1975 var den första modellen med en blå rand runt sittbrunnen, som var lätt upphöjd för att ge rum åt en genomgång till akterruffen under däck. Både båtstorleken och utrustningsstandarden var spektakulär för sin tid, med rinnande varmvatten, dusch, elektrisk ankarvinsch, rullfocksanläggning, två separata toalettutrymmen och en kraftig motor. Hallberg-Rassy 38, designad 1976-77, var en trendsetter med samma inredningskoncept som 41an, men med låg överbyggnad, högre fribord och första båten med den så karaktäristiska Hallberg-Rassyblåa randen runt skrovet. 1983 ritade och byggde då 16-årige Magnus Rassy en båt på 26 fot i ett exemplar med namnet “Rassker”. Skrovet byggdes med en kärna av Divinycell och aramidfiberarmerad plast. För första gången såg en båt med utvändig blyköl och badplattform dagens ljus. Båten blev en stor kappseglingsframgång. 1985 byggdes en Hallberg-Rassy 49 med två fåtöljer i salongen. Detta vara något som aldrig tidigare skådats. Nu kan man se liknande lösningar på båtar från hela världen, men inga fåtöljer är så bekväma som originalet från Hallberg-Rassy. Redan 1987 installerade Hallberg-Rassy den första CNC-styrda fräsmaskinen för att skära ut delar till träinredningen. En hittills oupplevd precision och spillutnyttjande blev verklighet. 1988 började Hallberg-Rassy ett framgångsrikt samarbete med en av vår tids mest talangfulle yachtdesigner, Germán Frers från Argentina (uttalas Herman Frers). Detta visade sig snabbt bli ett avgörande steg framåt i varvets utveckling, som kombinerade gamla goda kvaliteter som gediget arbete, komfort och fina träarbeten, med Frers elegans och seglingsprestanda. Detta kombinerat med lätthanterlighet gav ett helt nytt vinnande program av båtar. Konceptet har sedan förfinats och förbättrats, år för år, under årtionden. 1993 började Hallberg-Rassy Öppet Varv i liten skala. Detta har genom åren utvecklats till Skandinaviens största och viktigaste segelbåtsmässa. När hemsidan www.hallberg-rassy.com kom online 1996, var det en av de allra första webbsidorna för båtbyggare i Europa. Redan då var hemsidan mycket innehållsrik. 1996 var första gången en plastbåt hamnade på ett museum. Hallberg-Rassy Monsun 31 "Golden Lady", donerades efter tre och ett halvt varv runt jorden till Råå Museum, av sin första och enda ägare, Kurt Björklund. 1998 startades ett separat bolag som bara hanterar original-reservdelar och -tillbehör. Idag arbetar sex personer heltid på Hallberg-Rassy Parts, specialiserade på att sända tillbehör och reservdelar över hela världen och det finns även egen butik på 260 kvadratmeter på varvsområdet i Ellös. 2005 förärades Hallberg-Rassy en egen gata; Hallberg-Rassyvägen, som postadressen numera heter. Sedan 2011 har Hallberg-Rassy en mycket aktiv Facebook-sida med över 48 000 följare och sedan hösten 2013 även ett populärt Instagram-konto med över 33 000 följare. I augusti 2012 var en Hallberg-Rassy 412 med rullmast snabbaste båt i klassen i Tjörn Runt bland 46 vassa båtar, både på verkligt seglad tid och efter respit. Båten var den första båten med FatFurl rullstorsegel, ett revolutionerande rullstorsegel med full akterliksrunda och skädda i toppen. Nu behövde en bekväm rullstor inte längre betyda någon skillnad i fart eller höjdtagningsförmåga mot ett traditionellt segel att vika på bommen. 19 år i rad är Hallberg-Rassy den tydliga drömbåten bland seglare. Detta bekräftas av en omfångsrik marknadsundersökning arrangerad av Delius Klasing förlag i Tyskland med flera tusen personer som deltar i undersökningarna som gjorts 19 år i rad. Ledningen till tvåan på listan är massiv med flera gånger så många svar för Hallberg-Rassy. De tre senaste modellerna som introducerats de senaste två åren är 44, 340 och 57, alla med dubbla roderblad. Alla dessa modeller har visat sig vara internationella försäljningsframgångar. Hallberg-Rassykonceptet har utvecklats, steg för steg, genom årtionden. Hallberg-Rassy har alltid varit trogna grundvärderingarna med gedigna båtar, välskyddade sittbrunnar, lång livslängd, lätthanterlighet med mer än respektabla fartresurser. Hallberg-Rassy är fortsatt 100 % familjeägt och familjedrivet. Hallberg-Rassy drivs sedan 2003 av andra generationen, Magnus Rassy. Hallberg-Rassy har aldrig hamnat i ekonomiska svårigheter. Varvskoncernen är obelånad. Varje båtköpare kan få bankgaranti till lågt självkostnadspris. Hallberg-Rassy har levererat 9 400 båtar, på utsatt tid, varav 3 400 är ritade av Frers. Läs hela Hallberg-Rassyhistorian här: https://www.hallberg-rassy.com/sv/varvet/varvets-historia/
  22. Rollen

    Upphittad reservdel.

    2988:- kostar den hos VP.
  23. ChristerN

    Val av motorbåt

    Storebron kräver också skepparexamen vilket iaf håller mig ifrån den storleken på båt. Kan väl minska intresset som uthyrningsobjekt också, om du trots allt funderar på att hyra ut.
  24. ChristerN

    Fukt i stängd båt med torkmedel

    Intressant produkt tycker jag. Men notera att det är Evodry 6H som säljs nu. Man behöver tydligen också leda bort den fuktiga luften så det behövs ett hål ut för det vilket gör den mindre intressant för båt tycker jag.
  25. holetaker

    Välja elmotor till 445 catch

    Jag tror du har helt rätt
  26. bhemac

    Upphittad reservdel.

    Potentiometer?
  27. Capitan

    Val av motorbåt

    Då ni onekligen söker en bobåt så anser jag att valet faller naturligt på Storebro som har fin bredd och verkligen byggd för att ha det bekvämt ombord med fina ytor samt flybridge Att slippa drev är ett stort plus. Mindre kostnader/underhåll, trevligare och lättare att manövrera, stabilare mm. Bälgbyten och propellrar som ej håller osv Axlar dra lite mer bränsle men är ändå ett mycket billigare val i sista ändan Anser att Nimbus 365 helt går bort som bobåt pga dess mindre utrymmen Nimbus är inte alls i samma nivå som Storebro och Nord West när det kommer till kvalité och finish Behåll gasolen som många här redan påtalat Först och främst så är det det absolut bästa alternativet ombord Elverk kommer ni inte kunna använda om ni inte är helt ensamma på ön eller ligger på svaj Även om ett kapslat elverk kan anses vara tyst så för det ett väldigt liv i en naturhamn och som redan nämnts. Du kommer bli hatad och ansedd som ett stort svin De flesta kommer säga till er ganska omgående och stänger du inte av då så kommer svensken för en gångs skull reagera Du nämner uthyrning som delfinansiering Uthyrning ger alltid mer slitage på båten och kostnader därtill Hur mycket vet/kan ni ang kostnader? Ska ni lämna båten på fullservice inomhus så räkna minst 100000kr plus reparationer/underhåll Ett snabbt googlade visar att bara en vanlig storservice på 2st D6/DPH hamnar på ca 30000kr Vet flera som betalar mer än detta bara för service Finns även många andra fabrikat som jag tycker ni skall kika på för att hitta just båten/modellen som passar er
  28. Georg_Ohm

    Upphittad reservdel.

    Det skrevs i detta forum att denna givare även används inom andra områden inom fordonsindustrin. Var det möjligen som givare till spjället i en luftmassegivare till insprutningsmotor? Billig är den väl inte heller? Då min strulat litet och jag gjort en egen hemmagjort koppling med egen kabeldragning, läggs denna givare i reservdelslådan för framtida bruk. Kontrollmätte den med en "georgmeter" och den förefaller att funka.
  1. Ladda in mer aktivitet
  • Marinklubbar








×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy