Jump to content
Thursday 22 October 2020

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Är det den slang som syns med en plugg med flänsar i?
  3. Nu är problemet löst. Nippel nr 2 är som nämnts tidigare, är ansluten med en slang som kommer ut i höger undre hörn av motorn, om man står framför motorn. Efter att ha pumpat luft in i slangen släppte pluggen. Den bestod av stora färgflagor. Jag körde min oljepump för att få ut dem. Så här ser slangen ut.
  4. Det måste ändå vara kul att sitta och skriva en sån här rapport: fundera över vad som inte beskattas idag och hitta på ett sätt att beskatta det. Med det sagt så skulle skattesystemet behöva göras mindre komplicerat. Men det borde göras med färre punktskatter. Inte fler. Nu röstar jag i och för sig inte på LO och deras anhang ändå..
  5. Långsamtgående är nog deplacerande fart, kill-gissar jag.
  6. Kan väl bara leverantören svara på?
  7. Today
  8. Någon som har tips på företag i Uppsala som kan hjälpa mig att sätta på nya dekaler på min Mercury?
  9. Jag bytte inför årets säsong till en RM propelleraxeltätning - Rhodin Marins variant av Blackjack. Jag är mycket nöjd med den, då den förra läckte som ett såll. Jag har dock en fråga: Vilken fart uppåt räknas som långsamtgående? På info om tätningn står det bl a: "RM propelleraxeltätningar är mycket prisvärda propelleraxeltätningar för fritidsbåtanvändning upp till 30 knop. Vatten och fett krävs för smörjning och kylning. För långsamtgående båtar tillförsäkras smörjning och kylning med vatten genom att en avluftningsslang ansluts till tätningen. För snabbgående båtar måste istället vatten tillföras." Jag har vid några tillfällen dragit upp båten i hiskeliga 11,5 knop, kör normalt i 9,5-10 knop. Jag har då märkt att efter de gaspådragen kommit vatten i kölsvinet, och misstänker att det kan ha med att jag kört för fort och det då skvätt ut ur kylslangen för tätningen. Stämmer det? Om så, borde jag då anordna en annan sorts kylning tillföras enligt vad som står i infon? Så: Långsamtgående är upp till hur många knop?
  10. Jag gissar att det inte är en tjälfrusen åker du ska köra dina 150 meter på så det ska nog gå bra. Men skippa att fylla soppatanken. Finns ingen anledning som Mackey skriver.
  11. Problemet är nog att många inte förstår skillnaden mellan serie-och parallellkoppling.
  12. En vagn brukar dimensioneras för tio procent överlast sen finns det ju marginal på det med om man kör lugnt och fint och korta sträckor. Så du kan säkert köra och tanka om du vill. Är det ett efterfordon och inte registrerad vagn är det juridiskt att efterfordonet inkl. Last inte får väga mer än det dragande fordonet, den vikten som hjulen överför till vägen. Efter som det inte är en släpvagn gäller inte bilens max släpvagnsvikt heller utan så länge det är rimligt så.... fast 150 meter, där kommer säkert ingen polis som får för sig att väga ekipaget. Och såklart viktigast av allt. Att både bil och vagn klarar det så inget havererar för då har man ju problem. Så med en bil i gott skick är det bara att åka.
  13. Man blir ju matt av alla påhittade skatter. Dom som har båtar för över 2 miljoner har ju en inkomst som är högre än snittet vilket gör deras marginalskatt högre än snittet. Ständigt denna kommunistiska ideologi om att dra in mer skattepengar på det lilla som svenskar kan njuta av - vore väl betydligt smartare att se över statens utgifter innan man gapar efter mer...
  14. Yesterday
  15. Lagom för att köra 150 meter
  16. Dom kanske har betalat 400 000 i moms, men många av dom har redan fifflat till sig 1600000 för att köpa båten.😎
  17. Som andre båtägaren här så blir jag fascinerad över de slående likheterna med inredningen i HR 312 från andra halvan av 80. All in all så hoppas vi på många sköna etapper i denna 😎
  18. Hej, Jag är nybliven ägare till en Bellona 23 och har upptäckt ett problem med regnvatten som tar sig in till kölsvinet. Jag har lokaliserat läckan till en begynnande spricka runt fästet där rorkulten (?) går ner genom sittbrunnen. Har någon ett förslag på hur man skulle laga en sådan spricka/läcka? Rorkulten fungerar i nuläget bra och sprickan är väldigt liten. Kan man trycka ned lite lim i sprickan och sen lägga på silikon eller liknande när det har torkat? Mvh
  19. Äsch.... Det är ingen fara. Om man blandar för t.ex. -15 gr och det skulle bli -30 blir det bara sörja, ingen sprängkraft. Men alla är vi ju saliga i vår egen tro😁 Sedan var jag väl lite otydlig... Avser nu glykolkörningen i sjövattensystemet. I motorn har jag det gamla vanliga, ca 50/50.
  20. Köpte segelbåt 1:a Juni. Konversationen när jag och instruktören (morsans sambo, seglare och sjöman sedan länge) lämnar hamn för premiärtur går ut på att jag vill tanka motorn, vilket vi glömde vid bryggan, och sen ha generöst sjörum när vi hissar segel i den hårda vinden, ifall något inte funkar som vi tänkt oss med den för oss nya riggen. Motparten pratar något om negativa tankegångar och jag glömmer att jag är skeppare och avgör säkerhetsmarginalerna på min egen båt och låter mig övertalas ☺️ I sundet där instruktören vill sätta segel får vi så klart motorstopp. Vi gjorde en viss avdrift in mot ett stenigt parti innan storen var uppe och det säger BONK så fort vi fått upp farten. Jag skulle säga att segelkarriären blev 20 meter lång innan första grundstötningen. Slutet gott allting gott, inga senare grundkänningar och blev det någon skada på IF:ens köl så gömmer den sig bra, hittar ingen uppenbar kandidat ens nu på land.
  21. Rövarspråket passar bra i sammanhanget tycker jag. 😁 För att få ihop 160 000 000:- kronor kan man öka skatten för alla som arbetar med 40:- kronor per år istället. Det måste ju vara mycket enklare än att jaga "lyxbåtsägare" som redan betalt minst 400 000:- kronor i moms när de köpte båten. Ett otroligt fånigt förslag, men ta från de rika och ge till de fattiga låter ju bra. Problemet är att det finns för få rika för att det ska bli några pengar att tala om. Det blir skatt på bokstaven L också.
  22. Hej och välkommen till MG! För det första kan du skippa att fylla tanken, man får i värsta fall i storleksordningen en matsked kondens under en vinter, men troligen mindre. Utombordare går oftast på bensin och bensin blandas idag med 5 % etanol som tar upp vatten bra. Förr använde man karburatorsprit på vintern vilket i stort sett bara var etanol. Reglerna för "30-kärra", dvs. ett efterfordon kan du läsa här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/ och här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ I korthet och lite grovt. Ett efterfordon för båttransport får i princip se ut hur som helst och föraren bedömer om det är okej att använda släpet, men det får inte vara fjädrat. Utan bromsat släp måste dragbilen med last i bilen väga minst lika mycket som det man drar. Med bromsat släp finns inga begränsningar. För att köra 150 meter skulle jag inte göra så stor apparat av detta om jag inte var osams med grannen och grannen var polis. Lycka till! Mackey.
  23. Neeejjj! Det skulle bli såå dyrt att prata rövarspråk!
  24. Jämför gärna priset på en 50/50 blandning av glykol och priset att ersätta en sönderfrusen motor.
  25. Jag tycker det är jättebra med skatt på alla båtar som har ett värde över värdet på en Comfort 32 från 1980. 😉 Sedan tycker jag skatt på golfklubbor skulle vara bra och varför inte en elbilsskatt, fast den kanske man ska vänta med till det finns lite flera elbilar. Sist men inte minst tycker jag bokstaven O ska beskattas och ev. en bokstav till.
  26. Tror inte mitt problem ligger här då det sjunger lika bra med storseglet hissat. Har replik så ingen luft passerar förbi rännan. Nu när båten är upptagen och jag kikat närmare på masten så finns lite öppna hål i toppen från borttagen lanterna och något enstaka annat beslag. Tävlingsbåt hos tidigare ägare. Ska tejpa alla öppna hål jag inte använder i vår så får vi se. Känslan är att det borde göra susen.
  27. Som jämförelse hade jag en 17P propeller på min Uttern 6200 CC med 135 hk ELPTO. Utväxlingen 2:1 är lika eller nära lika. Båten toppade 37 kn vid 5600 rpm. Du skall upp i samma fart med 20 % lägre rpm på motorn och propellern, då måste propeller ha en större stigning än 17P. Minst 19P, gärna 21P. Om utväxlingen är 1:2 och slip 10 % så varvar motorn 4500 vid 35 kn med en 19P propeller. Jag tror att samma varvräknare används till både utom och inombordare. På baksidan av denna finns i så fall en omkopplare för pulser/per varv. Denna kan oxidera. Oftast dör varvräknaren helt, men det kan också tänkas att den visar fel. Kolla upp hur den står, vrid den sedan fram och tillbaka några gånger och ställ sedan tillbaka den på det pulstal den stod på.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy