Jump to content
Monday 28 November 2022

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Terri

    Dyr eljour

    Vi fick strömavbrott i lägenheten en söndag, och den styrelsemedlem som ansvarar för elrummet klantade till det och misskötte sitt uppdrag. Han var tvärsäker på att det inte fanns något fel i elrummet, och nekade dessutom mig att själv få gå ner och titta. Han gav oss istället telefonnummer till Svenska Eljouren, och sa att det var det enda som återstod att göra. Det kom en eltekniker som konstaterade att endast en propp hade gått i elrummet, vilket han också talade om för den skamsne styrelsemedlemmen. Besöket varade inte mer än 10 minuter. Kostnaden blev över 7000 kr före ROT! Vi betalade in drygt 5000 kr. Styrelsemedlemmen ville inte kännas vid något ansvar, och låtsas nu som det regnar när vi stöter på honom. Vad gör man med en sån? Visserligen överklagade jag beloppet till Allmänna Reklamationsnämnden, och fick delvis rätt, så det slutliga beloppet landade istället på 3600 kr. Men ändå.
  3. Yesterday
  4. Min, som sitter på en VP 2020 fungerar på samma sätt. Frågan har varit uppe tidigare och förklaringen var att när varvräknaren inte har någon insignal så kan nålen stoppa var som helst. På min så går nålen ned till noll när jag slårpå, spänningssätter med på knappen, manöverpanelen.
  5. Henge9

    Sniptråden

    Trevligt med snipor. Köpte en coralsnipa i våras och det är det bästa jag har gjort sen jag skaffade båt. Här är den utanför Stockholms södra förorter: Brukar inte ha internet på min båt, men när internettet ramlade ner på väg till reimersholme så fick reparatörena låna min båt för att lyfta upp kabeln.
  6. Om du har en form som du målar med gelcoat och sen glasfiber/polyester på det så är det gelcoat du ska ha.
  7. Jo, men det är inte petroliumsläkten jag menade, utan tjärsläkten. Det är vad jag förstått är den delen man menar inom skutvärlden när talar om beck.
  8. Hej. Ska byta mekanisk styrväxel till min pollux 24. Hittar ingen beteckning på styrväxeln men däremot på kabeln, se bild. Men när jag söker på detta nr får jag ingen träff på kabeln eller styrväxel som passar till. Någon här som sitter inne med kunskap? Tacksam för hjälp
  9. Jag ska plasta insidan av en form. Kan (ska) jag då använda gelcoat utan vax?
  10. Vad jag vet är det fortfarande beck man använder idag vid bl.a. drevning av träfartyg. Så jag hade kört med beck eftersom man vet att det fungerar.
  11. Har en varvräknare volvo penta (873660) som funkar perfekt men när jag slår av motorn och tändningen så står nålen kvar på 700 varv. Tidigare gick den ner på noll. Ett rent estetiskt problem men hade vart skoj att ha det perfekt. Någon som vet hur detta åtgärdas?
  12. och sidär😊 efter mkt pillande och lite borr och stämjärn lyckades jag karva ut skiten👍
  13. tack för hjälpen ska ta tag i en god vän som har verktyg.
  14. Jodå, det är precis så jag själv gör. Men tyvärr är inte båtar, eller inte vår båt åtminstone, ett öppet dansgolv, utan man behöver stå böjd och vriden för att få ut batterierna, och sen kommer fler moment som är svåra eller omöjliga att utföra med god ergonomi. Båtar förr byggdes inte för att användas, utan för att de skulle vara billiga och snabba att montera. Komfort, ergonomi, reparerbarhet, osv, var totalt okända ord för tillverkare för 40 år sen.
  15. Jag har haft massvis med problem med min ländrygg under åren. Diskbrock, och även hemska ischias-smärtor långt ner i benet. Det viktigaste sakerna jag har lärt mig, är att aldrig lyfta saker med böjd rygg. Utan alltid ha rak rygg och behålla svanken i ländryggen, och lyfta med benen istället. Tänka igenom och planera alla lyft. Hellre gå fler gånger, än att lyfta mycket på en gång. Det får hellre ta längre tid. Ett batteri kan ju vara ganska tungt. Om det vore alltför tungt, skulle inte jag lyfta upp det och konka iväg. Först skulle jag försöka finna stöd med den andra handen, mot bord, trappsteg, och annat, så att jag enbart lyfter med överdelen av kroppen och axlarna, inte med ryggen. Och flytta det en liten bit i taget. Och se till att jag har en kärra för längre sträcka.
  16. Last week
  17. Ser ut som gängor längre in i hålet. Troligtvis har man monterat en insatsgänga (heli-coil) av icke rostfritt. Borde gå att montera en ny insatsgänga fast av rostfritt.
  18. Hmm, brorsan har visst hittat historik i den! Jag har ingen aning om hur, men glad att det finns. Det ser inte alls bra ut. Ingen direkt laddning, förutom några svaga spänningstoppar, på nästan en månad. Kommer att lyfta ur dem ur båten på julhelgen, för de kommer att bli skrot annars. Hade hoppats slippa det, för min rygg kommer att haverera, men har inget val.
  19. blir osäker det finns inga gängor ner i kröken och rosten känns som gammal packningscement av ngt slag. tyckte jag såg gängor men ser inga när jag tittar med förstoringsglas. det som ser ut som gängor är efter mig som har petat o karvat. men din idé är nog den som gäller. får borra upp snyggt och gänga och se om jag kan sätta på en rörgänga
  20. Ja ok, det var därför jag la till att det även är viktigt att vädra. Men om man inte har en spis som naturligt måste dra in ny luft i bostaden, så förstår jag om man vill sluta tätt och ha en avfuktare istället. (Tills syret tar slut.)
  21. I mitt tillfälle med bilen så gick startmotorn nätt och jämt runt, så startspärren var inte problemet här. Sannolikt var problemet ett helt slut och stendött batteri (vet det var det, helt kaputt) och kunde inte bidra något. Startkablarna blev då för långa och underdimensionerade för att klara full startström från hjälpbilen och ev. samtidigt "ladda" det helt slut batteriet. Tänkte det var lite relevant erfarenhet med avseende diskussionen om huruvida det dåliga batteriet stjäl effekt eller inte. Är det tillräckligt dåligt så kanske det inte hjälper med billiga startkablar från lågprisbutik.
  22. Ser ut att ha suttit en gängade bussning av järn i båda hålen, som nu rostat upp. Rensa och gänga igen. Gänga i en ny bussning av t ex mässing.
  23. detta är kopplingen. hur sitter den där rackarn från början undrar jag
  24. tjena har visst råkat ut för något här. som tur är satt jag framför när kopplingen släppte. den har gått av jäms med godset i kröken. i hålet satt det kvar nåt som ser ut som mjuk massa eller rentav föråldrad mjuk mässing/koppar. jag ser inga gängor heller.
  25. Har inte heller jag någon detaljkunskap i ämnet men jag måste reagera på det du skriver ovan. Utandningsluften innehåller lika mycket fukt oavsett om det är varmt eller kallt. Det är bara det att det bildas synlig ånga när temperaturen är kall. Så, oavsett om du SER fukten eller ej så finns den där och att höja värmen minskar inte fuktigheten (snarare ökar den vid ökad temperatur då varm luft kan innehålla mer fukt än kall).
  26. Att vädra är också nödvändigt. Men det är klart, på vintern vill man inte vädra ut värmen. Med spis och skorssten sker vädringen automatiskt.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...