-
Content Count
990 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
rejas last won the day on September 30
rejas had the most liked content!
Community Reputation
235 ExpertAbout rejas
-
Rank
Konteramiral
Contact Methods
-
Website
http://marinwiki.se
Profile Information
-
Location
http://marinwiki.se/user/1
-
Interests
Segling, båtliv, simning och alpin skidåkning.
Mina båtar
-
Båtens namn
Camajo, Alma, Särkin och Uttern
-
rejas started following Förbud av utombordare, Ta reda på vilken glykol, Modelltyp / nummer??????? and and 7 others
-
Den metoden fungerar nog om du har två vätskor bredvid varandra och skall avgöra vilken som är vilken. Men för en ovan person med bara en okänd vätska skulle jag inte lita på den metoden. Edit: Såg att @Mackey svarat ungefär samma sak för en timme sedan. Av någon konstig anledning såg jag inte hans svar när jag skrev mitt ...
-
Jungle Jim var väl någon sorts racerförare. På hjul då. Ladda upp några bilder på motorn så skulle jag tro att vi tillsammans här kan ringa in ungefärlig årsmodell.
-
Det behövs inte. Tror att de allra flesta (alla?) som hänger här bevakar senaste inlägg och ser på så sätt alla inlägg oavsett kategori.
-
Förstår också känslan. Minns när vi letade vår nuvarande båt för 10 år sedan. Blocket, marinor, titta på båtar ... Efter ett tag kändes det som att man höll på att tappa det helt. Men det blev bra till slut. Bävar för nästa gång man ska byta båt ...
-
Hmm, intressant tanke. Min första tanke var att det låter vanskligt att helt sonika ställa motorn på riggen utan underhus. Tänk om man råkar putta omkull den. Kan ju bli tragedi både för motorn och den/det den ramlar på. Men tänk att man bygger en stadig vagn på vilken man bultar fast motorn utan underhus och sedan gör ett fäste för underhuset på samma vagn så att motor och underhus med axeln står bredvid varandra. Vagnen är så klart stadigt byggd och med hjul så man kan flytta den. Lätt att byta/kontrollera impeller och förvaring av vagnen på sommaren blir relativt enkel. Underhuset skruvar man av medan motorn är kvar på båten på trailern. Just nu känns det som en ganska attraktiv idé.
-
Jag har tyvärr inga större minnen kvar från min panna, men den står här i garaget om du vill jag skall kolla något. Vet inte om det finns något skydd för överhettning, men det finns ju ett för om det inte brinner, som stryper gasen. Denna överstyr man genom att hålla start-knappen intryckt medan man trycker på tändknappen upprepade gånger. Om pannan tänds så håll start-knappen intryckt ett bra tag innan du släpper den.
-
Vad menar du? Att jag borde kostat på mig att starta en ny tråd?
-
Det har idag gått 10 år till och vi kan summera det till 30. Jag själv är inte direkt drabbad då jag inte kände någon på båten. Men ändå minns jag och många med mig den extremt tragiska händelsen då väldigt många dog och har låtit den fascinera oss. Det närmaste jag kom, och det var inte särskilt nära, var att jag precis innan händelsen muckat från min värnplikt på F15 i Söderhamn och på så sätt varit i kontakt med flera av de som på flottiljen och i en av helikoptrarna hjälpte till. Jag har läst, lyssnat och tittat på det jag kommit över om händelsen och vad som hände efteråt vilket är lika spännande som händelsen i sig själv. Det var mitt i en vecka som det hände och jag minns att helgen efter tävlade jag. Vi hade en tyst minut när alla var uppställda på startlinjen innan start för att hedra de omkomna. I torsdags var jag och frun och lyssnade på två av de överlevandes berättelser. Anders Eriksson och Sara Hedrenius som båda var med på färjan delade på ett väldigt öppet sätt med sig av sina förstahandsupplevelser. Två helt galna historier som de med stor känsla och öppenhet delade med sig av. Jag var helt tagen efteråt och känner det fortfarande i magen. Jag tror att alla som var där och lyssnade på något sätt går och funderar på det efteråt.
-
Vi har 8 uppblåsbara (baltic) i segelbåten och ett par i motorbåten i många år. Har dem alltid i båtarna Men på vinden (kall) på vintern. Enda gången en blåst upp sig var när den blev liggande i bilen en varm dag efter att jag haft den på en annan båt. Den blev liggande många dagar i bilen.
-
Verkligen fantastisk. Vaknade till en magisk soluppgång. Bilder från när vi ankrat igår. Hör färjorna tuta här utanför så det verkar vara dimma längre ut.
-
Håller med föregående. Något brottsligt (kriminellt) har inte skett här. ARN eller ditt försäkringsbolage kanske du kan vända dig till. Tråkigt hursomhelst för alla inblandade. Välkommen till MG
-
Jag minns den tidigare tydligare skylten men har faktiskt trott att den regeln togs bort när macken kom dit och skyltningen ändrats. Som tur är har jag ändå alltid gått på östra sidan av gammal vana och för att det är lugnare där.
-
Jag tror inte vi för ett förbud mot utombordare. Vore helt korkat att förbjuda ett format eftersom formatet inte har med utsläppen att göra. Närmast till hands ligger väl som många har skrivit tvåtaktarna. Sedan kanske fossilmotorer förbjuds helt. Eller så får vi krav på katalysator eller något annat i framtiden. Elektriska utombordare lär knappast förbjudas på länge om de inte kommer på något nytt. Ingen vet ju exakt vad framtiden ger.
-
Att få in en "riktig" toalett är helt klart möjligt. Den tar inte så stor plats om man inte räknar med en stor tank. Men med en sådan båt kanske man inte är ute så många dagar i sträck. Tanken får plats i stuvutrymmet för om den tomma ytan. Blir svårt dock att dölja slangen till däckförskruvningen. Kanske också går att få in en liten tank under toaletten. Men, att bygga in det hela i en garderob stor nog att man skall kunna sitta i den kanske blir lite övermäktigt. Testa att bygga med pappskivor och tejp. Klart enklare än att mäta och rita (tycker jag).
-
Välkommen till MG. Jättesvårt att säga. Det den som bjuder mest är villig att betala är väl rätt svar. Kolla liknande båtar på blocket och fundera sedan på vad båten är värd för dig. Lycka till med båtköpet. Kommer bli bra!