Jump to content
Tuesday 07 July 2020

DanielMalmgren

Medlemmar
  • Content Count

    379
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DanielMalmgren last won the day on November 14 2018

DanielMalmgren had the most liked content!

Community Reputation

63 Expert

About DanielMalmgren

  • Rank
    Kommendör

Profile Information

  • Location
    Åsunden, Kinda

Recent Profile Visitors

727 profile views
  1. Nej, sist jag hörde var det Norge: https://hamnenplay.solidtango.com/video/200312-intervju-med-yrvind Men frågan är vad som har hänt nu då, ser ju som sagt ut som att båten mest ligger och driver...
  2. Förlåt, nu kommer jag med en språkfråga här igen... När är det en tamp då? Jag har alltid fått lära mig att det som på land heter rep, det heter på sjön tamp. Stämmer inte det?
  3. Ett tips är att sätta ett litet snabel-a före namnet (så här: @575fredrik), då får han en liten notifiering om det och kanske kommer hit och svarar. Förutsatt att han nu har kvar sin 575 tretton år senare...
  4. Mmm, det var typ det jag misstänkte... Ett nytt uttag i aktern har jag tyvärr inte mycket nytta av, det jag vill ha är ju i så fall ett i fören. Och dit har jag inget bra sätt att dra något snyggt kablage.
  5. Nu var det en tanke som slog mig här... Jag har en smidig panel (här) med regulator som jag fäller ut och lägger där fram på min dc när jag behöver lite extra ström. Den har fem meter kabel och krokodilklämmor som jag sätter på batteriet. Kruxet är ju att batteriet förstås sitter längst bak i båten och att kabeln därmed sitter tvärs över sittbrunnen, vilket är måttligt smidigt. Såg att panelen i början av den här tråden även kommer med cig-tändare-kontakt och tänker att det vore ju smidigare för mig också, har ett sånt uttag vid förarplatsen. Frågan är vad som händer om jag byter krokodilklämmorna mot en sån kontakt, funkar det? Panelen är på 80w så det blir ju ett par ampere. Är det helt enkelt en fråga om hur högt uttaget är uppsäkrat (får kolla det nästa gång jag är vid båten)?
  6. Nej, men med tanke på hur många det finns inom båtvärlden som har väldigt bestämda åsikter kring hur man ska göra saker så tycker jag det är onödigt att provocera genom att göra för tydliga övertramp. Om det är helt fel att ha klubbflaggan under svenska flaggan så föredrar jag att inte ha klubbflagga alls...
  7. Ungefär vad jag misstänkte. Har tyvärr inget bra ställe i fören får något dylikt, så det får nog bli att inte ha klubbflagga då 😞
  8. Vi har också flaggan uppe så länge vi är vid båten. Ser mer på den som ett sätt att visa att vi är där så att säga. En lite relaterad fråga till flagg-experterna här: Vi har en liten DC och har således bara ett ställe att sätta flaggan, flaggkäppen i aktern. Skulle egentligen vilja ha en båtklubbsflagga också och undrar om det är ok att klämma in den under den svenska flaggan på samma pinne? Eller är det risk att Triton hämnas och att båtgrannarna rullar in oss i tjära och fjädrar?
  9. Kan ju vara fel på själva enheten. Jag hade motsvarande problem med en Geosafe och efter kontakt med supporten på LTC så skickade jag in den och de skickade en ny som fungerade klockrent. De har en bra och trevlig support!
  10. Nä, när man kör tycker jag det är en bra idé att tilta ner den! 😄 Jag brukar alltid tilta upp den när jag lämnar båten, känns bara onödigt att ha den i vattnet. Däremot på vissa båtar kan det ju vara så att den inte går att tilta upp så mycket att den kommer helt över vattenytan och då är det vad jag förstått bättre att ha den helt nere än någon slags halvmesyr. Framför allt är det väl viktigt att om någon del är under vatten så måste även offeranoden vara det.
  11. Någon som vet mer om denna olycka? Någon som har lyckats krocka med en simmande älg? Det är ju inte direkt det första man spanar efter på sjön... https://pakryss.se/motorbat-krockade-med-vilt/ /Daniel
  12. Aha, då är jag med. Vad du skrev i din invändning var ju att "det växer på alla propellrar", det rörde liksom till det lite i diskussionen. Nä, men se till att starta ett Kickstarter-projekt för att bygga en vettig propeller till utombordare med reglerbar stigning så ska jag sponsra det! Antar dock att det blir svårt att realisera utan ingrepp i själva motorn.
  13. Jamen det var ju det han skrev. Att anledningen till att man sällan har använt tekniken på båtpropellrar kan bero på att det växer saker på dem, vilket det inte gör på flygplanspropellrar. En invändning dock är ju att vi som har båtar i sötvatten inte heller har någon beväxning att tala om, så för oss skulle det ju kunna vara en bra idé. Jag skulle gott kunna betala en slant extra för en sån propeller om det funkade bra!
  14. Ett skäl skulle ju kunna vara att mer mekanik innebär fler felkällor. Fast å andra sidan om detta skulle innebära att man helt kan vara utan växellåda så innebär det ju mindre mekanik där..
  15. Ja, det finns alltså? Funderade precis på det häromdagen, om det inte vore möjligt. Borde ju gå att få mycket bättre acceleration och även bättre toppfart då. Kanske är nästa stora grej som slår 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy