Jump to content
Thursday 18 April 2024

DanielMalmgren

Medlemmar
  • Content Count

    668
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DanielMalmgren last won the day on November 14 2018

DanielMalmgren had the most liked content!

Community Reputation

189 Expert

About DanielMalmgren

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Åsunden, Kinda

Recent Profile Visitors

2,175 profile views
  1. Jag har i många år följt Hamnen via RSS för att hålla koll på alla nya artiklar. På Skippos sida hittar jag inte en antydan till RSS någonstans, känns som att de helt har missat det. Bara innan jag kontaktar dem och frågar: Någon annan som har letat och hittat en RSS-feed någonstans?
  2. Fast det är en väldig tur att inte alla resonerar så. Visst, Donald Trump är en gigantisk idiot och han kan förändra världen väldigt mycket mer än vad jag kan göra, men jag kan ändå dra mitt strå i rätt riktning och om alla människor gör det så BLIR världen till en mycket bättre plats. Och att vi vanliga små människor gör det vi kan är inte bara en fråga om att exempelvis minska vårt koldioxidavtryck utan en fråga om att signalera för beslutsfattarna att vi faktiskt bryr oss. Det är givetvis inte rimligt för alla svenskar att köpa en elbil, men ju fler som gör det desto mer visar vi att vi inte vill vara kvar i det fossila träsket. Och vad gäller elbil är det ju förstås även en fråga om att minska vårt beroende av stora skurkstater som Ryssland, känns mycket tryggare att köra på energi som kommer ifrån mina egna solpaneler än på fossilt bränsle som jag inte vet riktigt var det kommer ifrån!
  3. Ok. Ska bli intressant att se. Jag väntar på en elbil som vägar under två ton (EX30) och är inte känd för att köra speciellt aggressivt, får rapportera tillbaka mitt däckslitage om ett par år 🙂
  4. Mmm, är det bara det det handlar om så är det ju i så fall en fråga om körstil. Bara för att man har tillgång till bra vridmoment så är det ju inte säkert att man utnyttjar det speciellt ofta. Det är inte så att det också är en fråga om fordonets vikt?
  5. Precis, man får anpassa kostnaden efter vad man kan. Jag sparar en herrans massa renoveringspengar på att jag kan hantera cirkelsåg och spikpistol och en massa teknikpengar på att jag kan konfa en Linuxserver, men när det kommer till motorer är jag körd, då föredrar jag att pröjsa för något som bara funkar 🙂
  6. Nu var det iofs inte det jag skrev. Jag jämförde ju min nya bil med en gammal bil. Har svårt att tänka mig att det är mer krångel med en ny bil än en gammal och om det nu skulle vara det så täcks det ju upp av garantin. Vad jag menar är alltså att i de 400 kkr jag betalar så ingår att jag är säker på att bilen faktiskt funkar som den ska i ett antal år (det ingick även service de första tre åren), köper jag en gammal skorv för 20 kkr så är jag ganska säker på att det inom ett år kommer att uppstå problem som jag näppeligen kan åtgärda själv utan kommer att kosta mig ganska många ytterligare tusenlappar.
  7. Vi har precis beställt vår första elbil, en ny liten Volvo för drygt 400 kkr. Det är klart vi inser att milkostnaden blir hög om man slår ut inköpspriset på milen, men vi tycker ändå det är värt det. Det är tystare, renare och mer okomplicerat. Sedan att man gör 0-100 på fem sekunder är ju en bonus. En bidragande faktor i mitt fall är iofs också att vi har gratis laddning på jobbet, så den kostnaden blir i praktiken noll. Och att hemma kommer strömmen från solpaneler, så det blir också billigt. Och det faktum att jag inte kan någonting om motorer, så att ha en billig gammal bensinbil går bort, blir så dyrt när någon annan måste laga på den åt mig... Kan för övrig kommentera det här med mildhybrid, verkar ju vara ett väldigt flytande begrepp. I min bil (Ford Focus) innebär det att när jag motorbromsar så tänds en lampa och ibland när jag gasar tänds en annan för att visa att den puttar på lite extra med en elmotor. Inte mer än så. Enda skillnaden i praktiken är väl att den drar någon milliliter mindre soppa.
  8. Hmmm, har ingen erfarenhet av portapotti själv, men det finns ett ganska stort stuvutrymme i mitten under ruffen där jag tänker mig att den borde kunna gå ner, även om det känns som lite bök varje gång den ska fram. Kan ta lite mått vid tillfälle om du vill. Plotter var ju inte standard, så det är inte alla D57:or som har det över huvud taget, min är "premium edition" med en NSS evo3, vet inte om det fanns andra varianter också? Solljus har jag aldrig upplevt som något problem, tycker den syns bra i alla väder. Däremot är ju sju tum inte stort, man får hålla på och zooma fram och tillbaka en del för att välja mellan överblick eller detaljer. Och som du säger, det går nog inte att få in något större heller utan ganska omfattande ingrepp.
  9. Lite sent svar om du redan har bestämt dig, men vi har en D57 sedan ett par år så jag kan ge lite input. Vi valde mellan den och Yamarins 59:a och tyckte att enda skillnaden i praktiken var att Uttern har taklucka medan Yamarinen har små fönster åt sidorna. Vi föredrog ljus uppifrån, men har sedan insett att det gör mindre betydelse, det är ju inte ofta man faktiskt befinner sig inne i ruffen. Gällande solande så gör vi ofta så att vi svajankrar i någon trevlig vik och sedan badar ifrån båten och då blir det oftast solande på fördäck, brukar sluta med att hela familjen befinner sig där framme (vilket iofs blir trångt). Funkar ypperligt att lägga ut ett badlakan upp på vindrutan! En sak jag tycker att det är lite ont om i denna båt är stuvutrymmen för småsaker. Jag har köpt mig ett par extra stuvfack och satt in, passar perfekt, kan jag rekommendera.
  10. Blir inte det väldigt stumt? Jag tänker att det är bra om det ändå kan flexa lite? Eller det gör ju i och för sig inte mina stroppar heller efter en vinter...
  11. Mmm, inte en helt dum idé. Men det är nog svårt att få det att inte nöta, det mesta brukar ju fara runt och nöta under höststormarna 😕
  12. Mmm, ett problem jag har är nog att stropparna jag använder har gått en vinter för mycket vilket gör att presenningen inte är nog sträckt, vilket förstås gör att snö lägger sig på den och trycker ner den extra mycket. Nya stroppar är ju en väldigt liten investering i sammanhanget...
  13. Nja, alltså, jag har ett par stödben som sitter så långt bak på pulpit som det är möjligt, vilket är precis framför vindrutan. Det är en DC (Uttern D57) jag har och sittbrunnen är alltså lika bred som båten så det finns ingen möjlighet att ha några stöttor på ömse sidor om den. Tyvärr tror jag att jag har uttömt alla möjligheter att få stöttor närmre varandra än jag har 😕 Det jag möjligen har fundera på är att ställa en stötta i hålet för vattenskid-pinnen som är rakt under överliggaren precis bakom sittbrunnen, denna stötta skulle dock vara typ en halvmeter framför redan befintlig A-ställning i båtens akter så det är tveksamt hur mycket skillnad det skulle göra.
  14. Jag har en luftavfuktare som håller torrt där under, har insett att det är enda sättet att undvika att saker möglar. Försökte förr om åren med olika typer av genomdrag och fick ägna timmar åt att gno bort svartmögel varje vår, sedan jag började med så tätt som möjligt och en 230V avfuktare så är det en fröjd att avtäcka båten om vårarna 😎
  15. För att förtydliga eftersom det kanske är oklart på bilden: Rören sitter alltså i princip inpå varandra i överkant, men det är en glipa på ett par centimeter i underkant. De har alltså inte egentligen glidit isär utan det är skarven som har krökts. En mittstötta är alltså inte möjlig, det går över sittbrunnen där jag behöver ha hamnkapellet på över vintern. Men att trä på ett rör med rätt invändig diameter känns ju som en bra idé, så har jag inte tänkt. Ska väl vara lite drygt 35 mm då, borde ju t o m funka om det är 40mm...
×
×
  • Create New...