Jump to content
Tuesday 21 September 2021

DanielMalmgren

Medlemmar
  • Content Count

    512
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DanielMalmgren last won the day on November 14 2018

DanielMalmgren had the most liked content!

Community Reputation

112 Expert

About DanielMalmgren

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Åsunden, Kinda

Recent Profile Visitors

1,209 profile views
  1. Har läst igenom denna tråd och tycker det verkar fiffigt, men jag förstår ärligt talat inte exakt hur de funkar. Är det alltså bara en uppsättning med fyrkanter i metall i olika storlekar och så väljer man en i lämplig storlek för aktuell spricka och bara pressar ner den? Hur kan det sitta speciellt hårt? Är det bara en fråga om lämplig vinkel på dragkraften i förhållande till sprickan?
  2. Skulle ju vara intressant att jämföra med exempelvis en Candela C-8, där jag (utan att alls ha räknat på det) kan tänka mig att man kommer bra många mil för en hundring...
  3. Nej, då känns det ju inte realistiskt med något annat än förbränningsmotor (eller segel) förrän elmotorerna har utvecklats ytterligare ett tag.
  4. Som jag skrev ovan så har jag svårt att tänka mig att det blir ett problem förrän ett antal år framåt i tiden, så det känns som en senare fråga. Men jag tror vi kommer ifrån ämnet lite, det här är ju en mer generell elmotor-diskussion 🙂
  5. Fast jag ser ärligt talat inte det stora problemet här heller, åtminstone inte för mig personligen (och jag tänker mig att jag inte är unik). Vi har uttag på bryggorna i min båtklubb. Jag har inte kollat vad de är uppsäkrade till, men även om det bara är säg 10A så borde det inte vara något problem, när man kommer till hemmahamnen så går det ju oftast ganska många timmar innan man ska ut igen. Visst, det lär bli problem senare om det är många på bryggan som räknar med att få 10A var, men innan vi är där lär det nog hinna gå några år. Borde kanske räkna på det där... Om man tar vikten för en normal inombordare plus vikten av några hundra liter soppa och så sätter man istället in batterier motsvarande samma vikt, hur många Ah får man då?
  6. Jo, det är klart, en grundstötning är ju alltid tråkigt men det lär ju förstås vara extra tråkigt när hela motorn befinner sig där nere. Vad gäller räckvidden så låter det ju som att den ska vara ruskigt mycket effektivare än andra motorer, så då borde ju räckvidden därmed också bli längre med motsvarande batterikapacitet. Sedan kan jag tycka att det är likadant med elbilar, att det är ett väldigt tjat om kapacitet. Själv har jag ingen elbil än (tycker fortfarande de är för dyra), men hade jag det skulle en räckvidd på kanske 20 mil räcka gott, jag ska ju bara till och från jobbet. Samma med en båt, vi använder vår för att åka ut till olika öar och bada, har aldrig kört mer än kanske 30 distans på en dag. Så kan vi bara ladda fullt på hembryggan (och det kan vi) så är inte räckvidden ett problem heller. Däremot TROR jag att ett stort problem kan vara priset. Candelas båtar är ju inte direkt billiga, kan inte tänka mig att denna motor heller är det. De vet ju att de har en position där de kan ta betalt...
  7. Jag läser med allt mer fascination... https://www.batliv.se/2021/08/19/candela-lanserar-varldens-effektivaste-batmotor/ Vad säger ni? Är den så fantastisk som den verkar eller finns det någon stor hake någonstans? /Daniel
  8. Hmm... Verkligen något att ha i åtanke den dag man bestämmer sig för en större båt. Själv har jag minst 30 distans och 15 slussar (enkel resa) mellan hemmabryggan och närmsta marina så det känns inte som något alternativ att hålla på med varje år. Jag antar för övrigt att motorn går bra att serva med båten i vattnet men att en fullständig årsservice även innefattar drevet, vilket kanske är en aning svårt att göra utan att ta upp båten. Finns förstås en hög med större båtar i min båtklubb, får väl helt enkelt kolla hur de gör...
  9. En undran som slog mig nu när ni diskuterar service av inombordare... Hur går man tillväga rent praktiskt? Jag menar, själv har jag 5-6 mil till närmsta Mercury-verkstad så jag lägger ju bara upp min ett ton tunga båt på trailern och åker dit med den. Men det kan man ju inte gärna göra om båten väger 3-4 ton, så då antar jag att man behöver betala mekaniker som kommer ut och gör service på plats, dvs en del extrapengar för resekostnad etc? Känns som en dum fråga, inser att jag aldrig har funderat över det förut 🙂
  10. Hmmm, ja, det kanske är så. Att betala en och en halv mille för att sitta i en tysk köttbulle är förstås under min värdighet. Får fnula vidare...
  11. Men går kapellet alltså ut över motorbrunnen? Det kanske är en dum fråga, men det går inte att modifiera på något sätt? Det ser ju ut att finnas lite horisontell yta där det vore vettigt att sätta knapar om bara kapellet vore lite kortare.
  12. En liten fråga (eftersom du verkar ha hyfsad koll på de här modellerna): Vi spanar lite på S30 som vår möjliga nästa båt, verkar vara väldigt mycket båt för pengarna. När jag läser på om den på https://www.sokbat.se/motordatabas/bavaria/s-30 så fastnar jag dock på meningen "Nytt är också att 30:an kommer att levereras i en HT-version.". Jag lyckas banne mig inte hitta någon HT-version någonstans, finns det? Hade annars varit ett väldigt trevligt alternativ för oss...
  13. Mmm, och det stämmer ju även med att kossan har häcken där bak. Kan det då vara så att "mittenpropellern" som Georg nämner ovan borde heta flankstekspropeller?
  14. Värt att notera dock att osäkerheten inte var kring huruvida det hette häckpropeller eller inte, utan huruvida det över huvud taget var en häckpropeller som avsågs. Har liksom aldrig hört någon annan benämning på dem. De säger ju att kärt barn har många namn, kan det ha någon bäring här?
  15. Kom att tänka på orden "bogvåg" respektive "häckvåg", dvs svallvågorna som kommer ifrån fören respektive aktern. Ytterligare ett bevis på att bog är där fram och häck där bak 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy