Jump to content
Saturday 05 December 2020

DanielMalmgren

Medlemmar
  • Content Count

    411
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DanielMalmgren last won the day on November 14 2018

DanielMalmgren had the most liked content!

Community Reputation

72 Expert

About DanielMalmgren

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Profile Information

  • Location
    Åsunden, Kinda

Recent Profile Visitors

868 profile views
  1. Nja, hon var liksom där. Det var hennes carport båten skulle in i. Hon kunde tydligen fortfarande känna den brända lukten dagen efter...
  2. Tack allihopa! Tror jag kan sova gott nu, det var mest det som var mitt mål 🙂
  3. Tack för bra svar! Bilen ifråga är en fyrhjulsdriven Open Mokka ifrån typ 2013. Det pinsamma i sammanhanget är att det är min svärmors bil, hade lite på känn att min egen lilla framhjulsdrivna Focus inte över huvud taget skulle orka manövern. Så jag har ju förstås lovat svärmor nu att stå för eventuella problem jag kan ha förorsakat med hennes bil. Men jag får väl helt enkelt be henne att låna den en sväng till och ge mig ut och testa lite enligt era tips så får vi se. Det låter ju som att ett lamellbyte inte är någonting man gör bara för att det är kul...
  4. Hej. Har en fråga som kanske skulle passa bättre i ett bilrelaterat forum. Men då jag inte är medlem i några dylika och dessutom säkert skulle bli utskrattad för min ignorans där så försöker jag här istället. Har precis parkerat min båt för vinterförvaring för första gången. Båten är något större men framför allt typ tre gånger så tung som min gamla båt, vilket märktes när jag skulle backa uppför garageuppfarten. Blev väldigt trixigt och mycket slirande på dragläget. Efteråt kom det ordentligt med rök ifrån bilen och luktade riktigt ordentligt bränt. Misstänker att detta inte är så himla bra för bilen, men hur pass illa? Är det ok att köra vidare som vanligt eller borde man låta en bilkunnig person ta en titt på lamellerna? /Daniel
  5. Tack för bra feedback allihopa! Låter ju som att man åtminstone inte behöver betala mer än ett par tusen för att få någonting som räcker mer än väl. Gällande diametern på linsen så tror jag generellt sett att den mest kommer att användas i fullt dagsljus, men å andra sidan behöver den inte vara så speciellt ultraportabel, så 50mm kanske är att föredra. Vissa kikare har ju justerbar zoom, är det någonting att föredra? Jag ser att allt som har rekommenderats i inläggen ovan är att det ska vara 7 gånger zoom, men är det inte en fördel att ändå kunna zooma in mer?
  6. Hej alla! Vet inte om jag är i rätt del av forumet, är väl gränsfall. Jag behöver köpa mig en ny kikare och har inte mycket koll. Och man blir ju bara mer förvirrad när man tittar runt, finns ju en del att välja på. En sak jag gärna skulle vilja ha är inbyggd kompass, känns som ett väldigt smidigt sätt att ta ut en hyfsat exakt bäring. Men det finns ju åtminstone ett hundratal kikarmodeller som har detta. Vad ska man mer gå på? Hittar t ex en kikare (här) på Erlandssons med både kompass och avståndsmätare (vilket också känns som en trevlig finess), men den känns lite för billig, antar att det därmed är ganska kass kvalitet (plus att det inte ens framgår något märke på den). Är det helt enkelt så att man får vad man betalar för? Några speciella märken man ska titta på (eller kanske undvika) annars? Hoppas någon här har bra koll och kan ge lite råd helt enkelt! /Daniel
  7. Ja, precis. Det räcker till mer bensin, så kan jag köra en distans eller så extra om året 😄 Nä, men det finns ju ingen anledning att betala för någonting som är gratis. Lite som när folk köper vatten på flaska...
  8. Det allra billigaste: Om du känner någon som är biodlare, be dem om ett par matskedar oxalsyra (det har de i mängd och parti). Blanda det med vatten och blaska på. Det som blir kvar i byttan får sedan stå och torka ut, det blir bara själva oxalsyran kvar. Nästa år tar du på nytt vatten och gör samma procedur. Har använt samma oxalsyra i ett antal år nu, börjar nog dock snart bli dags att be far min om ett par matskedar till 🙂
  9. Det var inte mycket soppa det... Men jag antar att det är en väldigt liten båt då eller? Min motor (Mercury 115 CT på en Uttern D57) ligger aldrig under en liter per distans i planande hastighet. Och då har jag ändå tänkt att det är ganska snålt 🙂
  10. DanielMalmgren

    Daniel

    Hej och välkommen hit! Ett tips om man vill ha svar på en fråga är att ge sitt inlägg ett ämne som har någon koppling till det man vill fråga om, i ditt fall kanske t ex "Erfarenhet av Selva Seabass 5hk" eller så. Själv öppnade jag egentligen bara detta inlägg för att jag också råkar heta Daniel och blev lite nyfiken 🙂
  11. Nja... Fickan du ser i bild (den som regulatorn ligger på) är sydd på baksidan av panelen och där stoppar man ner regulator samt kabel när man inte använder den. Sedan behöver man kunna plocka fram den när man ska använda den. Eller iofs kan man ju låta regulatorn ligga kvar i fickan, men det känns inte som att man vill ha den limmad där i den händelse man ändå behöver plocka fram den.
  12. Nej, jag tycker som sagt att det är tämligen märkligt, framför allt med tanke på att resten är riktigt proffsigt gjort, själva monteringen av panelerna på bakstycket etc. Gällande dragavlastning så kan man väl lösa det hjälpligt med lite buntband tänker jag. Svårare då med fuktsäkringen. Har hittills bara använt den när det är 0% chans för regn och jag varit hyfsat säker på att ingen tänker göra "bomben" för nära...
  13. Nu återkommer jag till det här igen. Bifogar en bild på hur regulatorn sitter. Nu har jag dock precis bytt ut krokodilklämmorna mot en stickkontakt ifrån Biltema. Funkar faktiskt alldeles perfekt, blev precis som jag tänkt mig. Själva stickkontakten innehåller även en liten säkring på 8A (fast jag undrar tusan om det inte stod 10A på den), känns bra.
  14. Ja, precis den är det jag har. Och jag hade precis som du trott att regulatorn skulle varit lite snyggt paketerad, men den hänger bara löst i kabeln så att säga. Först några decimeter kabel från panelen till regulatorn och sedan kommer resten av kabeln efter den. Så när man viker ut panelen och lägger den på däck så blir regulatorn liggande löst bredvid. Definitivt ingenting man har ute om det är risk för regn. Däremot finns det en snygg ficka på baksidan av panelen som man kan stoppa ner sladd samt regulator i när den inte används. Ska försöka komma ihåg att ta en bild på det hela nästa gång jag är vid båten. Tycker det är lite märkligt att de har löst monteringen av regulatorn så dåligt, i övrigt känns det som hög kvalitet.
  15. Ja, här var en del intressanta funderingar. Har själv en sån vikbar panel (80w) som kom färdig med regulator och krokodilklämmor. Har inte blivit av än, men min plan är att ersätta krokodilklämmorna med en cig-uttags-hane, bara att plugga in på instrumentpanelen. Handlar mest om att jag behöver kolla vad det är för säkring på det uttaget...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy