Jump to content
Thursday 24 June 2021

DanielMalmgren

Medlemmar
  • Content Count

    473
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

DanielMalmgren last won the day on November 14 2018

DanielMalmgren had the most liked content!

Community Reputation

96 Expert

About DanielMalmgren

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Profile Information

  • Location
    Åsunden, Kinda

Recent Profile Visitors

1,073 profile views
  1. Efter att ha sett den videon kan jag ju förstås konstatera att min propp inte är tillnärmelsevis lika skadad som hans, om det ska så där mycket skada till för att man ska börja bli orolig så kan jag nog sitta lugnt i båten 😄
  2. Tack! 😎 Ja, min plan nu är att gå på @Georg_Ohms rekommendationer och se om jag därmed hittar någonting som skulle kunna vara det minsta skevt. Och så lite märgelduk på det vassaste så ingen skär sig när man ska upp på badstegen. Sedan får de kolla på servicen i höst.
  3. Jepp, det har jag redan planerat. Noterade mycket riktigt en väldigt vass kant och det är ju ganska nära badstegen.
  4. Ok, blir att ta med skjutmått nästa gång jag ska ut och bada helt enkelt då. Bara så jag har förstått det rätt, jag roterar alltså upp ett blad i taget så det pekar rakt upp och mäter avståndet mellan bladet och kavitationsplattan? Det såg ju ut som att någon millimeter var bortskrapat ifrån bladen, så det skulle inte förvåna mig om det skiljer. Å andra sidan såg det ut att vara ungefär lika på alla blad så balansen kanske är bibehållen ändå...
  5. Ska försöka kolla det nästa gång jag har möjlighet då, känns ju hur eller hur som att det är bra att ha de siffrorna nedskrivna någonstans. Det låter ju oroväckande. Förmodar att en propelleraxel också kostar några tusen. Ska kolla vibrationerna nästa gång jag är ute vid båten. Kruxet är väl dock att en bensinmotor alltid vibrerar, antar att det handlar om att märka vibrationer utöver de vanliga. Propulse har jag hört talas om förut, men aldrig riktigt läst på. Låter ju spontant som en ganska vettig idé. Hoppas ju att inte över huvud taget behöva byta propp nu, men om det blir så ska jag kolla upp dem ordentligt.
  6. Låter ju som att jag kan slipa till de vassa kanterna lite bara och så köra vidare, men med lite extra vaksamhet på det hela. Ser ut att vara ungefär lika skadat på alla bladen, så det borde ju inte påverka balansen på proppen. Men jag ber väl verkstaden ta en extra titt på den i höst när det är dags för motorservice. Jag har ju ingen som helst koll på propellrar (och blir inte mycket klokare när jag bläddrar runt i propeller-kategorin på exempelvis Hjertmans), men jag antar att en ny propeller går på några tusen? Motorn är en Mercury F115 CT med originalpropeller.
  7. Hej. Jag var häromdagen i botten med propellern. Skulle backa ut ifrån naturhamn och så plötsligt var där en sten på ett helt oväntat ställe. Typ tomgångshastighet, men det dundrade i ganska ordentligt. Har kollat och man ser tydligt att bladen på propellern är skadade (klipper in en bild nedan, den blev väl tyvärr sådär vad gäller tydligheten), men i övrigt märks det ingenting. Dvs det märks inga märkliga vibrationer eller så när man kör. Borde man kolla upp någonting mer eller är det bara att köra vidare och vara glad?
  8. Har inte själv någon B&G-plotter, men rent allmänt skulle det kunna ha diverse olika orsaker. Första spontana tanken är om det är så att plottern bara hanterar kort upp till en viss storlek (säg exempelvis 8GB) och kortet är större än så? Det kan även ha med filsystem och hur kortet är formaterat att göra. Är det ett kort som du har köpt med sjökort på eller har du lagt på det själv?
  9. Aha, DEN kabeln. Den vet jag inte ens om jag kan komma åt att kolla, uttaget ifråga satt i båten vid leverans. Tänk vad käckt det vore med en standard där det alltid stod bredvid ett ciguttag hur många ampere det pallade! Men hur eller hur så lär det väl vara uppsäkrat i förhållande till kabeldimensionen så jag antar att det värsta som kan hända är att säkringen löser ut. Varpå jag iofs kan ha köpt en laddare som jag inte kan använda...
  10. Mmm, de usb-c-kablar jag har kollat på är alla specade till antingen 3A eller 5A. Tydligen funkar usb-pd-standarden så att den först testar vad kabeln går för och därefter anpassar ström och spänning efter det, som max upp till 20V och 5A, dvs 100w.
  11. Ja, jag har lite diverse mätare hemma, får se om det blir av att jag pluggar in någon, återkommer med en graf i så fall 🙂 Egentligen är jag inte alls orolig för om batteriet räcker (det är mer att denna tråd tog den riktning efter ett par svar) utan min grundfråga gällde just grejen att ladda via usb-pd över cigtändar-uttaget. Och just det har ju egentligen ingen invänt mot, så jag tolkar som att det nog ska funka fint...
  12. Nej, det verkar ju helt klart orimligt. Kanske jag som missförstår specarna? De finns här. Trafon som hör till datorn är på 45w.
  13. Ja, det är ju ett alternativ förstås, men jag antar att en variant med variabelt volttal och olika anslutningar är dyrare än den variant du länkade till. Min gissning är dock att laddning via usb-c är mer framtidssäkert, känns som att mer och mer enheter går över till att använda det.
  14. Tack för snabba och bra svar! Lite mer info följer: Panelen ifråga är en sån här, den har en liten regulator inkluderad, förvånar mig inte om själva regulatorn inte är top-notch. Jag räknar med att datorns batteri är fullt när jag kommer till båten och att även båtens förbrukarbatteri på 80 Ah (ja, det är separat från startbatteriet) är fullt ifrån början. På datorn (en HP Elitebook 840 G6) har jag under en normal arbetsdag ganska mycket saker igång, bl a ett par hyper-v-maskiner. Min uppskattning på 50 w är egentligen helt tagen ur luften, men jag tänker mig att även om den skulle dra 75 w i snitt så borde det väl ta ganska många timmar innan det kan vara ett reellt problem? Antar att jag även får kosta på en bra usb-kabel som klarar 5 A, så det inte är den som är flaskhalsen sedan i slutänden... edit: Haha, har nu suttit och läst specar för min datormodell och enligt HP är förbrukningen vid "normal operation" runt 7 w. Låter ju helt extremt, drar en laptop inte mer än så? Om det stämmer så är ju övriga beräkningar ganska onödiga förstås... edit 2: HP's siffror verkar vara rena glädjekalkylen, enligt ett oberoende test jag hittade här är snittförbrukningen snarare 40 w. Men hur eller hur så är det ju lägre än min initiala gissning.
  15. Hej. Finns det någon här som har erfarenheter av hur det funkar att ladda sin dator i båten via usb-c? Jag funderar på att köpa en sån här för att kunna ladda min dator via usb-c (datorn har stöd för USB-PD), det borde inte vara några problem va? Om man lite snabbt räknar på förbrukningen så har jag en solpanel på 80 watt och jag tänker jag mig att min lilla 14-tums-laptop inte drar mer än max 50 watt. Kan jag då räkna med att inte dränera batteriet i första taget förutsatt att jag inte har några andra förbrukare igång? Eller behöver man räkna med effektförluster och grejer så det ändå går på minus? Tänker mig dock iofs att det ska gå ganska mycket minus för att jag ska dränera batteriet... Mitt mål är att kunna tillbringa vissa arbetsdagar helt i båten nu när man ändå jobbar på distans helt och hållet. Börjar tröttna på att se samma väggar hemma hela dagen...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy