Jump to content
Sunday 16 June 2019

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    1,479
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

IngemarE last won the day on June 9

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

405 Expert

1 Follower

About IngemarE

  • Rank
    Vice Amiral

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Recent Profile Visitors

966 profile views
  1. Från andra inlägg TS gjort framkommer att båten är på västkusten.
  2. Är den sjövattenkyld bör du välja 60, färskvattenkyld 71. Detta för att avlagringar i motorn av saltvattnet ökar drastiskt vid högre temperatur.
  3. En modern digitalmultimeter har extremt hög inresistans, dvs det belastar objektet man mäter extremt lite. Så lite att om du håller mätpinnarnas spets i handen kommer instrumentet ofta att visa "något". Det faktum att mätvärdet inte var helt stabilt tyder på att det är mycket låg energi i spänningen.
  4. Nej, gör inte det om inte motortillverkaren specifikt skriver att det är ok ! Dels så kommer du köra runt varenda liten gnutta luft som kan komma in i systemet, men framförallt kan du skada t ex dieselpumpen. Bränslet används även som kylning, och om du kör runt redan uppvärmt bränsle kommer det i värsta fall sluta med en dyr motorreparation. Möjligen kan en tillfällig lösning med en extra lång slang på returen (kanske en slinga i en hink vatten) som garanterar kylning fungera just för mätningen. Men du måste få ut luften på något sätt som du släpper in vid ihopkopplingen av slangarna.
  5. Jo, men det var ju precis det jag skrev....
  6. Ang. vindruta så var det vanligt på dessa båtar från sent 60-tal till tidigt 70-tal med en välvd plastglasruta. Med åren blir den gul, ful och skör. Skickar med en bild på sonens båtprojekt (Uttern 435 Favorit) där vi ersatt den gamla välvda plastrutan med en ram av aluminiumlister för plywoodlådor samt plastglas från Biltema. Kostade inte mycket. Limmat (Sika) och skruvat fast, och gjorde också att båten inte såg så "gammal" ut.
  7. När vår båt var ny mätte jag upp förbrukning kontra fart. Den är c:a 9,30m löa, vägde då knappt 4 ton. Rak axel, lite köl och Yanmar 4LHA-STP. Då det är en "halvplanare" har den ingen markerad tröskel men man kan ändå se att den trivs bäst och har den mest ekonomiska "snabbfarten" strax under toppfart (18-20 knop). Men man kan också se att deplacementfartsförbrukningen är riktigt låg - om man verkligen håller sig där: Att öka farten från 6,0 knop till 7,5 nästan tredubblar förbrukningen. Även om båten plöjer på bra även i kanske 10-12 knop är det allt annat än ekonomiskt (kör egentligen bara i 9-15 knop möjligen om sjön är grov och jag därför vill ha den att "plöja"). Nu sitter det en annan motor i (6LPA-STP, 315 hk), men kurvan är liknande även med den. Enda skillnaden är att förbrukningssvackan vid 18-20 knop sträcker ut sig någon knop högre upp och denna motor varvar även ett par hundra varv till. Skrovets våtyta är också förlängt sedan kurvan togs upp, och den håller sig - helt enligt teorierna ovan - nu på "snipförbrukning" ytterligare någon halvknop upp innan den börjar stiga.
  8. I deplacementfart åker du snålast men det tar ju också längst tid. Vill du åka snabbare och har en planande båt brukar nästa förbrukningsminima hamna i fart precis ovanför planingströskeln. Tänk också på att det händer stora saker när man passerar gränsen för deplacementfart. En fartökning på bara kanske 1,5 knop kan tredubbla förbrukningen. Om du kan ligga i 23 knop på 1l/nm så låter det inte som en speciellt stor båt. Då är deplacementfartgränsen nog ganska långt ner, definitivt under 7 knop.
  9. Fick en sådan Biltema batteritestare i present för ett par år sedan. Även om man skall ta dessa snabbtestare med en nypa salt har den för mig trots allt varit ganska träffsäker på sin bedömning av batterier hittills. Trots att jag var skeptisk är jag lite imponerad av denna smidiga snabbtestare. Bra att det funkade, och nu har du ju bra instrument att prova med.
  10. Vid backning - ja. Du skickar då turbulent vatten in under båten. Däremot borde du kunna hitta en bättre plats för givaren i planingsfart. Som det verkar nu sitter den för långt fram/off center dvs där båten inte har mycket "orört" vatten under. Kan vara svårt att hitta rätt, dock.
  11. Idag har paketet från Italien tydligen landat hos mitt lokala postombud, efter 4 veckor. Och PostNord förnekar sig inte - jag fick idag med posten fyra (4 !) identiska kuvert med avier om samma kollinummer. Kanske har de själva förstått hur dålig deras service är att de garderar sig. Om man skickar fyra är det ju troligt att i alla fall något av dem kommer fram....
  12. 5-7 veckor, varav minst 2 hos PostNord. Efter att jag betalat avgifterna tar det visserligen "bara" 4-5 dagar, men efter att de nått Sverige tills SMS:et med betalinfo kommer från PostNord tar det ibland 3 veckor. Har f.ö. en förgasare på väg hem från Italien. Den har varit ute i Europa och åkt i 3 veckor nu. Eller rättare sagt - jag tror den ligger hos PostNord och väntar på att bli behandlad, för Italien lämnade den för längesedan. Så det går inte automatiskt snabbare inom Europa. Man kan ju fundera på vad som är den gemensamma nämnaren.....😣
  13. Läste i senaste NyTeknik om en 25-fots bärplansbåt som just börjat serietillverkas. Eldriven med 50 sjömils räckvidd och toppfart kring 30 knop. Tack vare ett avancerat datoriserat balanseringssystem och många sensorer med upp till 100 korrigeringar per sekund kunde den annars instabila bärplanslösningen hållas stabil. De hade tydligen anställt ett par som jobbat med JAS 39 Gripen då det fanns stora likheter (det planet är ju helt instabilt också - utan datorhjälp) Själv kör jag i alla fall elmotor till gummibåten......
  14. Låter tyvärr som att topplockspackningen sett bättre dagar. Men lukta i kärlet när det bubblar - luktar det avgaser eller bara varm glykol ?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy