Jump to content
Sunday 17 October 2021

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    2,950
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    55

IngemarE last won the day on October 13

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

1,479 Expert

3 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Mina båtar

  • Båtens namn
    MyWay II
  • Bild

Recent Profile Visitors

3,951 profile views
  1. IngemarE

    Styrbart relä 40A

    Om man är slängd i elektronik kan man sätta en transistor av typen P-MOSFET (ev. med en N-FET före för att få den att reagera på om signalledningen läggs till plus) istället för relä - om det bara är en plusspänning man vill ha ut. Är det mer än ett par tre A kan den dock behöva monteras på kylfläns. En sådan lösning kan klara sig med fåtal mA i egenförbrukning även i draget läge (dvs i praktiken ingenting). Annars är det - som redan nämnts - ett bistabilt relä du skulle behöva.
  2. Tror inte det är så mycket fel på laddaren. Däremot på batteriet. Och kanske också på omvårdnaden av batteribanken....😛 Har du haft något påslaget i båten, eller är det bara längesedan den användes ? Det bör du ha koll på, så batteriet laddas innan det går såhär långt. Men oavsett vilket så är ett batteri som gått ner så mycket i spänning i allmänhet färdigt för sortergården. Även om du lyckas få upp spänningen brukar kapaciteten i batteriet aldrig bli vad den varit.
  3. Annars finns ju lite bättre lösningar om du ändå funderar på att klämma på kabelskor. Väljer du gaffelkabelskor finns ju dessa (förtennad mässing i kontaktdelen, förnicklad stålskruv): https://vikingyachting.se/butik/el-installationsmaterial/elektriska-installationer/kopplingsplintar/kopplingsplint-bluesea-terminal-block-10-polig/ Men för under 1/3-del av priset (ok, 8-polig istället för 10) kan du köpa motsvarande här: https://www.electrokit.com/produkt/kopplingsplint-0-3-3-3mm²-8-pol-chassie/ T.o.m. ELFA - som annars är en erkänt dyr elektronikleverantör - kvalar in bland de billigaste: https://www.elfa.se/sv/plintlist-foer-chassimontering-10-poler-5mm-stiftavstand-skruv-rnd-connect-rnd-205-01080/p/30159637?q=&pos=13&origPos=13&origPageSize=50&track=true (Man brukar f.ö. alltid kunna köpa saker billigare än i Båtbutiken. Eller Bilbutiken - Dalhems tar t ex dubbla båtbutikspriset (!): https://dalhems.com/sv/p/9b283f80217948e8b5efa91900fb11e4/kopplingsplint-for-10-anslutningar.)
  4. Ja, antingen gör du om och bl.a. drar alla minus till en gemensam jordskena. Eller låter du bli. Eftersom det egentligen ser rätt snyggt ut (en av de snyggaste sockerbitsinstallationer jag sett, tror jag) så skulle jag nog bytt till nya sockerbitar, men sett till att fetta in alla anslutningar med t ex kontaktfett vid monteringen. Kommer hålla många år. Visst finns det andra typer av skruvplintar, men de är sällan så mycket bättre än sockerbitar, Och framförallt tar de mer plats, så du kommer få göra om installationens kablar i alla fall då.
  5. Hmmm, jag brukar vinterkonservera efter att båten är upptagen. Trodde alla gjorde det, men hade visst fel....🤔 (F.ö. så häller jag inte i glykolen uppåt. Kör toa, spolvatten, AC m.m. så deras pumpar får suga upp från hinken under båten - på samma sätt som om den låg i vattnet och sög sjövatten). Edit: För att slippa lossa den grova slangen till kylvattenintaget så har jag en T-koppling med egen kulventil och Gardenakoppling. Samma som jag gjorde i gamla båten, men där satt anordningen på filtret istället:
  6. Självklart. Men CE är inte bara "dumt påfund" utan bygger i stort på de regler som våra båtar byggts efter i många år. Kanske dock lite dumt att referera till CE i det här fallet. Om vi säger som så - oavsett "CE" så är det nog inte bara FB som anser att det skall finnas en avstängning så det är nog inte deras "egna regler" - det har mig veterligen varit den allmänna principen under många, många årtionden. Därför antar jag att det skulle kunna leda till en oaktsamhetsdiskussion om man monterat bort dem. Och utan ventil är det omöjligt att med båten sjösatt byta en skadad slang, slangklämma eller liknande eller ens få stopp på vattenflödet snabbt om något går fel. Så tänkte jag.....
  7. Ungefär så, ja. Eller rättare sagt lossa slangen precis ovanför ventilen och stoppa ner i en hink om man så vill. Har själv numera bara toa, motorkylvatten och spolvatten. I den första så kommer glykolen ut, den andra har jag en T-koppling på med Gardenaanslutning för att slippa balta loss slangen (1 3/4" !), den sista löses med en gummislang som gjorts lite konisk och passar att trycka fast i genomföringen utifrån och ner till en hink på backen med glykolblandningen (dvs inget lossas alls). Tror åtminstone CE-reglerna säger att varje genomföring under vattenlinjen skall vara försedd med en avstängning omedelbart innanför genomföringen. Skulle något av det som aldrig händer ändå hända kan det säkert bli en mindre kul diskussion med försäkringsbolaget om utförandet....
  8. Ertec gör speciallösningar i glas, glasluckor o.s.v. Levererar till flera båtvarv. Vet dock inte om de gör med kapell, men fråga kan man ju alltid. Om de sedan säljer till privatpersoner är ju en annan fråga...
  9. Hmm, visste att det var den "bästa" modellen men visste inte ens om den skötte vattenpumpandet själv. Ja, se säljare.... De flesta dyrare/tystare modellerna har separat pump, dvs pumpen som en egen enhet. Och de kan köras på sjö- eller havsvatten eller färskvattnet - spelar ingen roll. Vad säljaren nog rörde ihop det med är att den andra varianten av "din" modell skall kopplas in på ditt tryckvatten/färskvattensystem och slår till/från toaspolvattnet med en magnetventil. Därav att den "måste kopplas till sötvatten (=dricksvattnet)". Även den klarar säkerligen sjövatten, men då måste du ha en extern pump (vilket inte alltid är en nackdel).
  10. Vet väl inte om jag vill se "tuben på toan" kanske....😮
  11. Alla säljare säger ju att den de säljer (och som kunden råkar vara intresserad av) är "bäst". Men den där är väl inte bland de sämre i alla fall. Fullstor sits och antar att det är separat vattenpump ? Tysta är de aldrig, nej, även om den Jabsco jag har i nya båten är den tystaste eltoan jag hittills haft (men den är också lite dyrare än din). Men oavsett ljud är de smidiga till funktion. Skulle själv aldrig köpa manuell toa mer.
  12. Med allra största sannolikhet ingen standardprodukt utan beställd från en underleverantör. anpassad i mått, färg och material efter deras specifikation. Ofta går sådana saker inte att köpa från underleverantörerna, då de via avtal förbinder sig att bara sälja denna till varvet (som ju äger specifikationen). Så om du vill ha en sådan så är nog tyvärr enda möjligheten att gå via varvet och få pris på det som "reservdel". Ett troligen ganska absurt pris.... Har liknande lösning som kapelltak på mitt akterdäck (Skilsö 35), och det är en motordriven historia som båtvarvet (Viknes) köper in, måttsatt efter båtmodellen den skall sitta på (minns inte underleverantörens namn).
  13. Men nu har vi ju redan rett ut det där och allt är ju redan presenterat innan i tråden. Samt att det är rätt stor skillnad mellan teori och praktik. Bättre - ja teoretiskt om man bortser från alla andra parametrar. Vilket man inte kan göra då de i praktiken (och även i teorin om man tänker till lite) visar sig vara totalt dominerande i våra båttillämpningar.....
  14. Håller absolut med föregående, lägg inga extrapengar på att det skall stå "Volvo Penta" på dunken. De gör inga egna oljor, och specen på oljan till den här gamla motorn uppfylls med råge av i princip allt 15W-40 du kan köpa "på sta'n" idag.
  15. Självklart först fylla upp motorn med olja till någonstans mellan min/max. Torka så rent det går före provstarten, och var gärna flera som tittar på olika ställen samtidigt och ha bra ljus.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy