Jump to content
Friday 28 January 2022

IngemarE

Silvermedlem
  • Content Count

    3,075
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    61

IngemarE last won the day on January 23

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

1,579 Expert

3 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Mina båtar

  • Båtens namn
    MyWay II
  • Bild

Recent Profile Visitors

4,489 profile views
  1. Ja, om vi nu talar om samma sak (är inte alltid säker på det). Vad jag menar är att hålla batterikabelskon så "ren" som möjligt från diverse sladdar, och - om plats finnes - sätta förgreningarna på annat ställe. Om man lossar batterikabelskon (vilket per definition kommer ske då och då) är det annars många kablar som vrids och vänds på varje gång (och kan lossna), förutom att det också lätt blir lite "skatbo" över det och svåröverskådligt. På startbatteriet torde man oftast inte ens behöva en plint, då den väl knappast skall ut till så många ställen. Förgrening till de få kan ju ske vid brytaren eller säkringen, dvs en extrakabel ansluten där på samma skruv. Starten/motorn har ju oftast bara en matning/anslutning, och generatoranslutningen fortsätter i sin tur från den. Men man kan göra på många sätt, det är sällan det ena eller andra är rätt eller fel. Finns det plats för en plint att landa/förgrena via är ju det dock snyggt, och den dagen man vill utöka så kommer det fortfarande se snyggt ut. Ett annat tips är att använda plattjärn i t ex mässing för att binda ihop/förgrena säkringshållare mellan varandra och plint. Då går de att sätta tajt och man slipper en grov kabel emellan som kan bli nästa omöjlig att få dit med sina kabelskor om det är riktigt kort avstånd emellan. Kanske överkurs för din båt som inte har så groteska strömföbrukare, men här är ett exempel från min (förbrukar-plus med 95mm² matarkablar och ett par säkringar till bogprop, ankarspel m.m.). Dock provisoriskt monterat när bilden togs, blev sedan lite rakare och mer ihopbuntat och "städat":
  2. IngemarE

    Lanternor

    Såg också den annonsen. Röd/grön lampa skulle jag vilja kalla dem. Men den som säljer har sannolikt ingen aning om reglerna för båtlanternor, är däremot säkert väl insatt i reglerna för att ta hem saker från Amazon och Kina....😝
  3. Jo, men det var ju precis vad jag också menade: -------------------- Det finns inget värre och mer oöverskådligt än när man använt batterianslutningen som kopplingspunkt för diverse saker. I synnerhet om man - som du nämner - skall ta höjd för att på ett enkelt sätt kunna utöka med fler batterier o.s.v. är det tämligen opraktiskt om befintliga batterikabelskor är belamrade med annat än sin kraftiga och enda kabel. Och nu har TS chansen att göra det snyggt från början, ju.... Så tycker i alla fall jag
  4. Njae.....så skrev jag ju inte ? Var läser du det ? Nej, inte en massa jox direkt på batterierna. Helt rätt tänkt. Men sedan måste du vända på ordningen i ditt tänk om det skall bli bra. Det märks tydligt att du förankrar detaljerna i en pryl du hittat på nätet och justerar sedan ditt tänk och elschemat efter den. Gör tvärtom; rita först ett elschema utan bilder på prylarna - en säkring är en säkring och en brytare en brytare. Men detta har jag/vi påpekat många gånger i tråden redan.....🤔 Sedan, när principen är klar, kan du ta detta nästa steg, dvs frågeställningar som om det är praktiskt att köpa dubbelhållare av fabrikat si och så o.s.v. Ett exempel är ANL-hållare: Det är en standardsäkring i fordons/trucksammanhang när strömmarna blir stora, och hållare finns att köpa på ett hundratal ställen med tillräcklig kvalitet. Huvudsäkringen skall placeras så nära strömkällan (=batteriet) som möjligt. Visst, är det praktiskt möjligt att placera huvudbrytaren riktigt nära batteriet och göra kabeldragningen så "säker" att det i princip inte kan hända något, ja då kan säkringen sättas efter brytaren. Fördelen är att man då kan göra säkringshållaren strömlös vid t ex byte av säkring (vilket man dock kan göra annars också genom att lyfta batterikabelskon). Men placeringen av dem bestämmer du också just när du gör ditt princip-elschema och var den praktiska placeringen skulle kunna vara. Därefter är det dags att handla grejor !
  5. Jag har redan svarat dig i tråd nr 1 😉 De som inte orkar läsa igenom kommer ändå inte ge dig lika relevanta svar, då vägen du vandrat hittills ju är en del av bakgrunden man bör känna till innan man svarar. Lösryckta frågor och svar ur sitt sammanhang är lätta att läsa och skriva, men för dig antagligen inte lika värdefulla.....
  6. Hur har du tänkt att koppla ? Normalt är det en motorplus, och vid starten kopplas denna plus vidare till generatorn. I en annan tråd har motorsäkringens storlek kontra kabeln mellan start och generator diskuterats ganska ingående. Kabeln skall ju klara kortslutningsströmmen, men den får heller inte vara grövre än att den är lämplig för din ganska lilla generators skruvar. 16 eller 25mm² skulle jag välja. Absolut inte grövre. Motorsäkringens storlek styrs ju av startens förbrukning, men kanske någonstans kring 200-250A ? Ett annat tips: Fastställ först ett grundelschema - om du inte redan gjort det. Därefter kan du börja plocka in lämpliga prylar som du hittar på nätet. Får lite känslan att du hittar något bra, en sats eller liknande, som du sedan försöker "få in" i elsystemet på ett lämpligt sätt. Alltså ta det från andra hållet. Det kan snabbt bli krystat och framförallt dyrt. Samtidigt kan det kännas lättare att göra så om man inte kan så mycket. Men du gör dig en björntjänst. Passa istället på och lär dig, det har du igen. Inte minst när det strular. Men genom att fråga visar du att du börjat på den vägen, även om du fortfarande hellre lägger in bilder på den tänkta prylen än elschemasymbolen 😛 Edit: Laddreläet kopplar du antingen på "utsidan" om befintliga batterihuvudsäkringarna, eller förser det med två egna. 80-100A bör räcka. Använd sedan helst hållare för standardsäkringar (blad/ANL o.s.v.) så du lätt kan hitta en säkring den dagen du behöver byta. Finns ju alla möjliga konstiga saker på Amazon, Ali och även ibland i svenska fackbutiker. Men detta kommer bara ställa till det - simpla men rejäla hållare för standardsäkringar duger gott.
  7. Jodå, det är samma sak - elsystemet i din båt som du gör om. Att den första tråden var generella frågor och en massa elschemaidéer är ju första steget. Nu när du skrider vidare är det ju lämpligt att göra det i samma tråd. Du behöver/skall inte starta ny tråd för varje ny fråga och nivå i ditt elsystem. Och säkringen du frågar efter finns ju redan i tråd 1, så jag svarar där 😉
  8. Nu kanske jag är dum, men.... ....detta är tredje tråden du startar i samma ämne. Efter att ha startat den andra återkom du f.ö. aldrig i den tråden. Om du tror man missar att du skriver så är det är ingen risk att din gamla tråd inte syns, då de flesta sorterar på senaste aktivitet. Dvs så fort du skriver i den kommer den tillbaka överst. För den som söker och hittar din tråd är det guld värt om hela historien/projektet finns med i samma tråd. Dessutom så slipper samma sak att upprepas (i alla fall för dem som orkar läsa trådinläggen). Och du har ju redan skissat på elschema m.m. i den första tråden, och kabeldimensioner och säkringar är ju uppe där. Varför inte fortsätta i den ? Första tråden: Andra tråden:
  9. Mulåsna - korsning mellan häst och åsna - är ju genetiskt möjligt. Men att en dromedar och en häst. dessutom en från Dalarna......huh..🤔
  10. Jag hade satt dit dem med Biltemas transparenta tätmassa för båt baserad på MS-polymer: https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-2000023259 Dels "syns" den inte så väl, men framförallt blir den transparenta inte lika hård som Sika 291 och deras egna svarta och vita PUR-baserade motsvarighet. Förblir helt enkelt lite småseg och det går (om än inte lätt) att demontera saker fastsatta med den. Observera att den - antagligen p.g.a. detta - inte skall användas under vattenlinjen (men det är ju inte aktuellt i ditt fall).
  11. Typisk "Biltemamyt" vill jag påstå, en kommentar som inte tillför ett dugg. Ett generellt omdöme om all kabel från en viss butik, vilket i sig är helt irrelevant. Har f.ö. själv använt deras röd/svarta under många år till paneler och annat ute och inte sett något sådant specifikt för Biltema. Sedan är det ju ingen unikt material/kabel/typ som just Biltema säljer (de gör ju inga egna), det är exakt samma material som i de allra flesta kablar av PVC-typ. Till TS: Bilvärldens kablar fungerar utmärkt. T ex https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550
  12. IngemarE

    Click hijacking

    Nja, det problemet har vi nog alla som har någon form av forum. Men det är enkelt att lösa, med kontrollfråga/rutin eller liknande då dessa "robotar" inte är speciellt smarta. Så det behöver inte vara ett "litet helvete".... 😉
  13. Jag saknar definitionen av "dagbåt". Vad är en dagbåt, och är enkäten begränsad till detta ? Dvs en båt som bara används för dagsutflykter, antar jag. I så fall är nog de flesta av mina svar irrelevanta, då jag har en båt som även kan användas på natten 😉 Edit: Missade att det faktiskt var tydligt definierat precis i början (=i princip en båt för kortare utflykter på max över dagen). Tyvärr är nog jag (och väldigt många med mig) inte med målgruppen då. Synd eftersom en eldriven "bobåt" skulle vara extra intressant....
  14. Väldigt många bilstarter är faktiskt också helkapslade och precis samma som sitter i båtversionen. Det gäller nog t.o.m. de flesta. Anledningen i bil är dock inte det slutna utrymmet (för det är det ju inte), utan att de ofta sitter utsatt och i en mycket smutsig miljö. Smuts man inte vill ha in i en elmotor. Sedan gäller ju TS problem en dieselmotor och inte bensin.
  15. IngemarE

    Click hijacking

    Man varför händer detta nästan bara på MG, om det är en "vanlig" tjänst som MG använder för reklam och annonser ? Och igen, och igen, och igen ? När inloggningssidan blir kidnappad (har hänt flera gånger) så man hamnar någon annanstans vid klick på "login" är det riktigt illa. Spelar ingen roll om det är overlayer eller vad det vara må - det är oseriöst och känns som att ni inte har koll på vad som händer på er egen sajt.... Vi är nog många som är överallt på nätet med både plattor, telefoner och datorer. Men det är nästan bara MG som har dessa problem. Och "något" är det med beteende/kod, eftersom MG blev automatiskt svartlistat som "säkerhetsrisk" på min förra arbetsplats.... Jag tycker inte det räcker med "vi skall åtgärda" eller "vi tittar på detta" eller anmäler till Google. Då är det för sent, bättre att förekomma så det inte kan hända. Varför klarar de flesta andra sajter detta, men inte MG ? Har ni själva ställt er den frågan ?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy