Gå till innehåll
lördag 23 februari 2019

IngemarE

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 398
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    9

IngemarE senast vann den dag 8 Oktober 2018

IngemarE hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

373 Expert

1 följare

Om IngemarE

  • Placering
    Vice Amiral

Contact Methods

  • Webb
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Plats
    Södra Vättern

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. IngemarE

    Bogpropeller funkar ibland och ibland ej

    För att inte tala om deras version av ABBA-slagdängan "I do" som i deras version blev en låt om datorer som inte gör som man vill - "Gör Undo". Klockren text och Windowsljud vi alla känner igen. Nej, nu är vi rejält OT....
  2. IngemarE

    Hjälp en barnfamilj välja motorbåt!

    Albin 25DL, DeLuxe, kom 1973 (inte 1974 som t ex PB skrivit). Sedan såg de ungefär likadana ut till konkursen. Så en -73 och framåt är i så fall att titta efter, varför bara efter 1975 ? Sedan är det många som tror deras båt är nyare än vad den är och skriver fel årtal i annonsen, men ett otränat öga kan i alla fall se om skåpen längst fram i förpiken saknas - då är det inte en DL. Inte heller levererades DL med tvåcylindriga maskiner, utan de var samtliga trecylindriga på 36/35 hk (MD3B/MD17C). Annars kan man se det på skrovformen i aktern, men det är inte lika lätt. Tänk också på att dessa gamla båtar inte sällan fått den gamla motorn utbytt till något modernare. Saga 27 är en likvärdig långkörare, likaså Nimbus 26. Men som med alla båtar - kolla skicket och underhållet. Och tänk på att även en årsmodellmässigt "ny" båt kan bli väldigt gammal på bara några år om den inte hålls efter.
  3. IngemarE

    Bogpropeller funkar ibland och ibland ej

    En liten rättelse - låten heter "Y.M.C.A", F.ö. är Rallygängets svenska text en av deras (många) höjdare. Lyssna och jämför, tycker den är bättre än Byfolkets original:
  4. IngemarE

    Bogpropeller funkar ibland och ibland ej

    Ett tips är att ta isär och rengöra och vid återmonteringen använda kontaktfett (i värsta fall vanligt fett eller vaselin). Då kommer det inte oxidera mer på mycket länge. Sprayer är ofta tillfälliga lösningar, och just 5-56 är vansinnigt överreklamerat tycker jag. Det må vara bra för att lösa upp saker, men det är inte alls långtidssmörjande utan snarare löser det upp allt vad smörj heter - på sikt. Kan leda till skurna gängor och i elektroniksammanhang har 5-56 egentligen inte att göra alls. WD-40 är något bättre dock. För kontakter finns som nämnts elektronikrelaterade sprayer (t ex elektronik/kontaktolja CRC 2-26) dvs sådana med lite mer smörja avsedda även för t ex potentiometrar och ytor som glider mot varandra. Men att avsluta med kontaktfett är som sagt inte fel. Bra att du hittat felet. Eventuellt kan du få lite minskad gnistbildning om du kör bogisen några gånger fram och tillbaka, om den stått länge. Annars är det Ohms tips som gäller, men lite smågnistor är inte mycket att orda om.
  5. IngemarE

    Köpa motorpanel till segelbåt som inte finns

    Inte ovanligt om varvräknaren slutar fungera är givarfel eller okontakt där. Då hjälper det inte att investera i en ny varvräknare och panel. Går din på en separat givare eller generatorn ?
  6. IngemarE

    Hur täta dieselkopplingar?

    Jag har använt Loctite gängtätning (krämig historia på flaska), senare Biltemas motsvarighet med mycket gott resultat.
  7. IngemarE

    Lanternor

    Finns många liknande "småburkar". Tror någon modell av Ryds även har några originalmonterade små kromade saker i närheten av näbbens bas.
  8. IngemarE

    Lanternor

    Varför inte sätta två sådana här precis för om pulpitfötterna lite längre in på "näbben": https://italnordic.se/0104547.html Kommer garanterat inte vara ivägen (sedan är det ju intressant att de lyser flera varv, 1125°, men Italnordic kan kanske inte hantera kommatecken)
  9. IngemarE

    Abonnemang till GPS-tracker?

    Telias regelverk för kontantkort verkar - f.n. - vara 12 mån efter senaste användning. Det är det mest generösa vad jag hittat. Och det verkar också stämma, har alla upplagda på "Mina sidor" så jag lätt kan se om något till larmsändare eller annat som jag har för SMS är på väg att gå ut. Comviq/Tele2 påstår 12 mån efter senaste laddning, men efter att ha fått korten ogiltigförklarade flera ggr långt tidigare så har jag lämnat dem. Senast i höstas stängdes ett kort till ett larm av p.g.a. "utebliven laddning", trots att jag kunde bevisa med kvitto att det laddats i juni (3 mån tidigare). Men eftersom numret stängs och kortet verkade strykas ur systemet i princip omedelbums var det inget Tele2 kunde bekräfta då alla sådana data var raderade. De sade bara att jag "säkert laddat ett annat kort och blandat ihop dem"....
  10. IngemarE

    Lanterna "hjälp"

    Hmm, ja lite hårda ord var det nog allt. Tror det var först i TS senaste inlägg det framgick att de var nyinköpta så sent som 2001. Inte vanligt att de gjordes i ädlare metaller såpass sent (förutom asientillverkade prydnadssaker), vilket vilseledde många. Då kommer ju saken i ett helt annat läge.
  11. IngemarE

    Var hittar jag detta tyg?

    OM du hittar tyget, så innan du köper - be om garantier att det är samma tillverkare som förr. Vi lät klä om våra dynor i ett klassiskt båttyg som vi vet från bekantas båtar håller färgen hur länge som helst - "smögen": https://www.ostersjokompaniet.se/pub_images/large/Smogen-2-Morkbla_2109.jpg (Vårt kom dock direkt från Nevotex). Men efter bara tre (!) månader var de ljusutsatta partierna rejält blekta, ja så illa att allt var färdigt för att kläs om - igen. Tygimportören erkände så småningom att de bytt leverantör av tyget (läs: hittat en billigare i Asien) men bedyrade att det var exakt samma specifikationer fortfarande. Fast frågan om de verkligen testat det sistnämnda efter bytet passade de på.... Edit:
  12. IngemarE

    Vilken el-utombordare skall jag köpa?

    Har mycket liknande Ove-T's ovan. En gummijolle på 2,40 med trälattor. På denna har jag en Minn-Kota 30 som ger en fart på 3-4 knop (alldeles tillräckligt). Batteriet är ett 18Ah blybatteri (Biltema) i en liten låda med bärhandtag (6kg) och på halvfart räcker det 1,5-2 tim. Var perfekt för barnen när de var mindre, inget vägde mer än att de kunde bära det och farten blev aldrig alltför skadligt hög. Laddar gör jag med en step-up liknande den länkade ovan, kopplad till ett cigg.uttag, ställd på 14,0V ut. Har också lagt till en liten enkel krets som tänder en röd LED om det flyter mer än 0,4-0,5A till batteriet och grön om det är lägre (=i princip fulladdat).
  13. IngemarE

    Göta kanal med förhinder.

    Lyckas inte ladda sidan. Hittas inte....
  14. IngemarE

    Ordpoliser

    Brukar i sådana här sammanhang rekommendera den suveräna sidan Avigsidan, dock tyvärr verkar den ha påbörjat sin stilla insomning. Här finns språkliga snedsteg av alla de slag, många sanslöst roliga. (Undersidan för allmänna särskrivningar: http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html
  15. IngemarE

    EVA fuskteak från Kina?

    Tror man skall skilja på plastlaminat typ "laminatgolv". Har sett det på en del öppna båtar och undrar om det verkligen håller i längden ute. Har det dock själv inne, och det ser ju exakt ut som teak men är mycket hårdare och tåligare. Och har hållit i över 15 år. Kinamattan är väl istället någon form av mjukare PVC, inte olikt Flexiteek/Isiteek och allt vad de heter ? Den är ju flexibel, till skillnad från laminatet (som ofta är upplimmat på någon form av bärare i trä). Det jag skulle vara skeptisk till är att den är förlimmad. Det ställer stora krav på ytan under, och jag tror t ex ett halkskyddsmönster blir svårt att lägga på. Jämför med manuell limning, där limmet kan fylla ut groparna. Men det är som sagt bara vad jag tror, jag VET inte....
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy