Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

IngemarE

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    4 885
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    217

IngemarE senast vann den dag 22 April

IngemarE hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 285 Expert

5 följare

Om IngemarE

  • Placering
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Webb
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Plats
    Södra Vättern

Mina båtar

  • Båtens namn
    MyWay II
  • Bild

Senaste Profilbesöken

12 442 profilvisningar
  1. Kan inte nog stryka under på det. Och att dessutom göra det lite då och då, eftersom villkoren "justeras". En justering ibland enligt bolagen så "obetydlig" att man knappt blir informerad, men som sedan kan visa sig vara ganska betydelsefull. Ett exempel är Svenska Sjö (men många har liknande passusar) som i de senaste villkoren under "Brand" skriver att försäkringen inte gäller "skada på elektronisk utrustning eller kablar som orsakas av kortslutning eller andra elfel". Dvs om man får en brand orsakad av elfel så får man ingen ersättning för el och elektronik. På min, som är en dieselbåt, skulle jag gissa att den troligaste orsaken till brand just skulle vara elfel. Några bolag går ännu längre och det är oklart om de ens ersätter något om branden beror på "kortslutning i elsystemet".... Och sedan ersätts (vid brand) inte skada på motor och avgassystem som orsakats av explosion i dem. Hmmm, hur bedömer man det ? Våra fossilbränslemotorer kallas ju med ett annat namn också för explosionsmotorer, dvs det exploderar ju ganska frekvent inuti dem så snart de går. Och har det då börjat brinna så är det ju ofta "explosionen" i motorn som varit den tändande faktorn. Eller att bensinångor antänds på ett explosionsartat sätt o.s.v. Ja, hur kan man vara säker här ? Likaså faller hela Uppläggningsförsäkringsdelen hos Svenska Sjö om man glömmer att avlägsna gasolflaskan ur båten när den tagits upp. Inte bara branddelen eller så, utan alltså hela försäkringen - så som de formulerat kraven. En variant som Svenska Sjö infört är att man skyller på att de inte kan beställa utan man måste göra det själv, för annars gäller inte Konsumenttjänstlagen om det skulle bli en tvist eller kass reparation. Därför kan de max agera som ombud för båtägaren vid beställning: "För att du, i egenskap av ägare till det skadade objektet, ska få branschgaranti på det utförda arbetet måste du vara den som beställer arbetet av entreprenören. Detta innebär att Konsumenttjänstlagen (KTL) gäller melIan dig som beställare och entreprenör. Om det skulle uppstå en tvist mellan er om det utförda arbetet regleras denna enligt KTL. Svenska Sjö kan dock föreslå reparatör och skall alltid ha rätt att godkänna reparatör" I verkligheten är det just fulingen @Seawolf beskriver som man här försökt beskriva som något "bra" för konsumenten/båtägaren. Det man gör är ju att man frånsäger sig allt ansvar för reparationens kvalitet, och om den är undermålig är det sedan båtägaren som själv får driva detta mot reparatören ! Sedan fular man ännu mer och kallar reklamationsrätten "branschgaranti". Konsumenttjänstlagen ger reklamationsrätt, det är ingen garanti. För "garanti" är faktiskt något annat. Något reparatören vanligen lämnar på sin reparation alldeles oavsett om beställaren är privat eller företag. Så argumentet Svenska Sjö kör med håller inte, det är bara för att de skall slippa allt ansvar och hantering om reparationen inte blir vettigt gjord. Som sagt - läs villkoren ytterst noga.
  2. Det skulle nog fungera alldeles utmärkt. Men varför konstra till det och inte köra med billigast möjliga standard "bilbatteri" i storleken 45-65Ah eller liknande ? Finns mycket att välja på, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-62-ah-2000045895
  3. Den härdar t.o.m. med hjälp av fuktigheten. Har sjösatt ett par gånger efter akutbyte av saker under vattenlinjen innan den härdat ordentligt, och det har suttit kvar.
  4. Det vatten som avses är det som kommit in i akterspegeln via otäta skruvhål o.s.v. och sugits upp (eller t.o.m. mättat) det trä som brukar vara kärnan för att få stabilitet i aktern. Inte det vatten som kan hamna i kölsvinet beroende på regn, översköljning eller liknande, och som du kan tappa ur med dyvikan/bottenpluggen. Innan du stänger in och tätar till för gott är det lämpligt att försöka torka ur så mycket som går, eftersom det uppenbarligen trängt in fukt och vatten där det inte skall vara. EDIT: @Hybro hann före....
  5. Jag upplever tvärtom att många numera går mellan motor- och segelbåt beroende på var man är i livet, intressen o.s.v. "Vi" och "dom" upplever jag vara något förlegat och ganska trångsynt. Det är många år sedan jag i vår hemmahamn stötte på den synen, och här är mer inställningen att alla har båt efter sitt intresse och behov, och alla båtar fyller ett syfte. Många är de motorbåtsägare som varit med på "onsdagsseglingarna" för att sedan skaffa en egen segelbåt. Och segelbåtsägare - särskilt äldre - som seglat hela sitt liv men skaffar motorbåt för att få ett något enklare båtliv, för att ändå kunna komma ut på sjön trots kanske vissa fysiska begränsningar. Och så har vi dem där familjesituationerna ändras som gör att båten också byts. Har själv seglat mycket förr, men tillsammans med min fru bara ägt motorbåt (kanske mest beroende på en traumatisk händelse hon upplevde när vi var ute med några seglingsbekanta, som ville visa sig "duktigare" än de (då) var). Båda mina (vuxna) barn kör både motor- och segelbåt och dottern är dessutom seglingsinstruktör samt tävlingsseglar. För dem finns inget "ena" eller "andra" - det är fritidsbåtar. Att prova på det ena eller andra genom att samäga, hyra in sig o.s.v. är ju en alldeles utmärkt idé. Men att begränsa till bara det ena eller det andra med motiveringen att "det är bäst så" är att försöka hålla kvar vid en uppfattning som knappt längre existerar. Personer med den smala uppfattning du verkar representera brukar jag lämna åt sig själva. För det brukar vara så de egentligen vill ha det.
  6. Generatorn är inte mycket tillskott med sina kanske 40-80A eller vad den nu ger på tomgång, när en standardbogis drar det flerdubbla. Då är det bättre med de ofta flera batterierna i parallell man har på förbrukarsidan som får dela på lasten, och som generatorn ändå kommer hjälpa via sammankopplingsreläet för laddningen. Det där tror jag alltmer är en myt eller försäljningssnack. I synnerhet numera är jag övertygad om att skillnaden är större mellan olika "motorbatterier" i t ex utström (kolla CCA-värdet t ex) än vad det är mellan "motorbatterier" och "fritidsbatterier" som batteritypgrupp. Dels genom egna indikativa tester och dels för att flera båttillverkare numera sätter samma batterityp på båda grupperna - med samma motivering.
  7. Vår hamn är faktiskt en sådan - delvis. 😉 Vi har egen traverskran, 4-hjulsdrivna lastmaskiner (2 st) så båtar upp till c:a 8 ton och som har egen vagn (vilket de flesta har) kan fixas i klubbens egna regi. För oss som har egna båthus på området är det ju nödvändigt, men de flesta på "vanliga" upplägget har även de vagnar. Dock har ingen vad jag vet haft svårt att hitta t ex en segelbåtsvagn till sin båt, även om de i vissa fall har behövt lite ombyggnad. Men priset är viktigt, och jag har svårt att tro att marknaden för en professionellt byggd vagn till högre pris att ha "bara" inom hamnområdet är speciellt stor. Men 1-2 dagar varje vår och höst hyrs det ner en kranbil så de (ändå ganska få) som ligger i vagga/stöttor och riktigt stora båtar lyfts. Och precis som @Peter_K skriver körs de till sin vagga hängande i banden i kranen, och ingen vagn behövs.
  8. Ärligt talat funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är mellan s.k. fritids- och startbatterier. I alla fall numera. Och när det gäller priset upplever jag nog att startbatterierna snarast är billigare, inte tvärtom. Min nya båt levereras i original samma batterityp för att starta motorn (440hk diesel) som förbrukare - 100Ah AGM-batterier. Enligt tillverkaren är skillnaden på två nya batterier av typen "start" och "Fritid" så marginell i egenskaper att den knappt har någon betydelse. Och visst skall ett "fritidsbatteri" klara djupurladdningar bättre, men HUR mycket bättre ? Har faktisk aldrig sett någon bra jämförande siffra, mer än reklambladens icke underbyggda förstås. Och tittar man på CCA-värdena för s.k. Fritidsbatterier är de ju faktiskt inte fy skam och visar på en förmåga att skicka ut rätt hög ström även de....
  9. Jag hade lagt dem på förbrukarbanken. Det är ändå inte mer ström än att t.o.m. ett par Li-batterier i parallell klarar dem - om du skulle välja att gå på sådana i framtiden. Dessutom kör man ju sällan bogprop och ankarspel samtidigt, samt att det oftast sker när motorn ändå är igång och då laddar ju generatorn (förhoppningsvis) båda batteribankerna. Fördelen är att ha batterierna på ETT ställe och slippa en extra batteribank som ändå måste ha prylar för att kopplas ihop för laddning o.s.v. En batteribank som dessutom till 99% av tiden bara finns där och inte går att utnyttja för t ex förbrukning. Sedan har jag också råkat ut för att dator och plotter slocknat när man kört t ex bog och akterprop. Men då har grundfelet varit att förbrukarbatterierna varit slut, och det är ju ett "fel" som skall åtgärdas. Att designa elsystemet för att fungera även när det är sådana "fel" på batterierna är nog att gå ett par steg för långt. Tycker jag 😉
  10. Med tanke på den mängd båtvagnar som brukar finnas på Blocket tror jag inte det finns så stor ytterligare marknad för något serieproducerat. Visst är en hel del av dem spännande hemmabyggen, men med lite modifiering och svetsjobb brukar det bli fason på det mesta. Och det är ju just detta som är problemet tror jag - att ha en fast och färdig vagnmodell som passar och är optimal för många segelbåtar är svårt. Kanske omöjligt. Och måste det ändå till en modifiering så bör utgångsobjektet vara riktigt billigt, och då är man där på att utgå från något begagnat skunk. Lite annorlunda är det med mindre motorbåtar som verkligen kan trailas. Här finns några tiopotenser fler "kunder", ingen köl vars utförande man måste ta hänsyn till, gott om dragfordon och ramper som funkar o.s.v. Att utgå från en motorbåtsvagn kan funka, men betänk att en motsvarande motorbåt i storlek (det är väl "mindre" segelbåtar vi talar om) ofta är mycket lättare och att t ex hjul och hjulaxlar inte alltid är dimensionerade för segelbåtens vikt. Ofta bättre att få tag på en segelbåtsvagn och modifiera/förbättra. I synnerhet som TS talar om oreggat efterfordon av enklare slag.
  11. Tyvärr finns den inte i sortimentet och går inte att hitta vid sökning på Hjertmans heller. Verkar vara dåligt städat på deras webserver och gamla saker som ligger och skvalpar utan kontakt med verkligheten....
  12. Har ett liknande (eller rättare sagt senare efterföljare) men har pillat lite med de gamla Engbo. Dock aldrig råkat på exakt det felet du nämner. Jag tycker det låter tveksamt om det verkligen är givaren. Den kan ju bara detektera eller inte detektera, men detekterar gör den ju. Så felet lär nog ligga "högre" upp" som du skriver. Sällar mig till @ChristerN:s råd - du behöver nog expertbollplank här.
  13. När jag blir bemött så brukar jag kontra med att fråga om de alltså menar att jag ljuger. "Nej, inte alls, det är klart att vi tror på dig". Bra, men vad spelar det då för roll att ni inte haft andra som klagat, då ju JAG är här och nu och de facto har problem med produkten ? Ska inte jag tas på allvar ? För det de antyder är ju egentligen att jag far med osanning, och motiverar den uppfattningen med att ingen annan har sagt som jag. Och då måste ju jag ha fel. De flesta fattar när man utvecklar det, några ber om ursäkt och håller med om att det var dumt sagt, men påfallande många i "finbutiken" blir sura och beter sig ännu mer oprofessionellt.... Det är ett riktigt oskick. Ja, jag är en besvärlig kund. Mot dem som inte fattat sitt jobb.
  14. Jag kör sedan ett par år enbart med dessa produkter, t ex denna för vaxningsdelen, efter att under 15-20 år testat allt möjligt. Har ett exponerat läge i hamnen för södersol på akterspegel och tak m.m. Min erfarenhet är att det är nästan lika bra hållbarhet som de professionella bilrekondprodukter jag hade tillgång till via en bekant tidigare. En "vaxning" håller hela säsongen.
  15. Välkommen till MG ! Ett tips - om du laddar upp bilder, så gör det i "fabrikatsoberoende" format såsom .jpg eller liknande. De specifika Äpplefilformat som du laddat upp går tyvärr t ex inte att se (utan en massa specialare) på en Windowsdator eller Androidtelefon....
×
×
  • Skapa nytt...