Jump to content
Sunday 08 December 2019

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    1,776
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

IngemarE last won the day on November 17

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

567 Expert

2 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Amiral

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Recent Profile Visitors

1,246 profile views
  1. Nästan sant. Tillsynsmyndigheterna kan dock när som helst kräva att få se testrapporter och/eller annat som styrker att prylen uppfyller kraven. Antalet arbetsdagar man har på sig är så få att det vanligen inte går att hinna testa om dokumenten inte finns. Det handlar då om allt från elsäkerheten, funktion under maxtemperatur och maxström och inte minst uppfyllande av EMC-direktiven. Samt att prylen - om den inte är fullständigt självinstruerande - skall ha en manual på ett för landet den säljs i begripligt språk. Bara att ha koll på vilka regler som gäller olika produkter är svårt i sig. Prylar som Sonoff skall utöver CE för starkströmsprodukter och EMC också uppfylla ett antal radiosändarkrav (något olika i USA och Europa t ex). Och dessa är egentligen inte något man kan självcertifiera, till skillnad från det övriga inom CE. Det är dessutom importören som tar in den till europeiska marknaden som skall visa alla intyg. Tillverkaren borta i Kina, som redan från tillverkningen sätter inte bara "CE" utan också kanske dubbelisoleringssymbolen på halvöppna prylar, har nästan inget att förlora. Dessutom är det inte loggan som är CE som många tror, det är överensstämmelseintyget som intygar att prylen uppfyller alla krav. Det är undertecknat av en ansvarig, inte sällan produktchef eller VD. Ibland finns en kopia av detta i prylens bruksanvisning. Det är denne som råkar illa ut om det inte stämmer som intygas. Sådana intyg skickar kineserna gärna med till importören, för ingen kan ju hitta den som står som undertecknare/ansvarig i alla fall. Fast det blir importörens huvudvärk, som vid en kontroll ofta väljer att sluta ta in produkten då det oftast inte är värt allt jobb (eller ens möjligt) att få till de produktförändringar så att den blir godkänd. Och kinesen går ju bara till nästa importör som står på kö... Nu har ju (tyvärr) kontrollinstanserna ytterst begränsade resurser, och därför är det ganska liten risk eller kan ta flera år innan produkten kontrolleras. Och de flesta importörerna är faktiskt seriösa och tror på överensstämmelseintyget, men saknar tyvärr kunskap om hur omfattande regelverket egentligen är för att sälja importerade saker. I synnerhet om de går på starkström eller innehåller radio.
  2. Det är ungefär samma klantiga kriteria de använde för en tid sedan för att bestämma om man hade eller inte hade godkänt/icke godkänt marknadsföringscookies m.m. Ett tag tvingades jag göra detta varje gång på mina surfplattor, och på en av dem blev rutan alltid tom och jag kunde aldrig välja bort dem. Villkorskriteriet verkar vara knutet och låst till att de naiva Blocket-kodarna tror alla enheter går att identifiera och att all information är öppen på nätet. Surfar man anonymt eller via ett företagsnätverk som har vissa hälsosamma spärrar (samt vissa mobila bredband) finns inte informationen så de säkert kan identifiera den enskilda fysiska enheten man surfar med. Och då kommer allt upp som att det var första gången (även om man t ex har inloggning till sitt konto, det har inte med den identifieringen att göra). Dels visar det hur mycket info Blocket (och många andra sajter för den delen) samlar in i bakgrunden, dels hur okunniga om "verkligheten därute" Blockets kodare är. När jag påpekade detta med den ideliga påminnelsen när jag Betatestade fick jag bara kommentaren att jag skulle slå på och släppa igenom privat information så skulle jag slippa se det.... Edit: @sy_Alice, testa shift+enter. Det funkar i många textfönster/editerare för att ge radbyte utan att aktivera "knappen" bredvid med vanligt Enter. Men jag håller med om att det är ointuitivt.
  3. Relevansen av dem vet man tyvärr inte förrän t ex Elsäkerhetsverket testat. De laddare som myndigheten nyligen köpte på nätet och testade var också CE och tillsynes iordning, men inte en enda var elsäkerhetsmässigt ok. https://www.radron.se/artiklar/dalig-koll-pa--farliga-elprylar/ Det nämndes tidigare att man kunde dra ut sladdarna från knappen och sätta den någon annanstans då det ju var lågspänning på den. Nu verkar de flesta (alla ?) Sonoff-enheter ha en switchande nätdel med transformator (=dyr lösning), dvs så elnätet blir galvaniskt avskilt från lågspänningssidan, istället för en simpel "kondensatorbroms" som de flesta liknande produkter har. Då är det i alla fall teoretiskt ok. Så länge de inte kostnadsrationaliserar. Men med tanke på att isolationsavstånd m.m. just är det som brukar brista på Asientillverkade nätanslutna prylar skulle jag ändå rekommendera att absolut inte dra ut något från insidan. Och om det i Sonoff-sortimentet finns varianten med en enklare nätdel kommer en sådan operation direkt innebära absolut livsfara. Även om man mäter 3,3V över kretsarna inuti. (Laddarna i testet ovan hade f.ö. galvaniskt skiljande nätdelar, men ingen var säkert konstruerad i alla fall). Nu vet jag minst en som kommer hoppa på mig som varandes en domedagspredikant 😉. Det är jag inte. Jag använder också kinesiska prylar. Men de nätanslutna är jag restriktiv med, och om jag använder dem (för det gör jag faktiskt också ibland) gör jag det med en försiktighetsinställning. Om inte annat för mig och mina närståendes skull. Och för att bibehålla mina radioprylars mottagningsegenskaper.... Edit: Man skall nog i vart fall vara restriktiv och inte belasta dem i närheten av märkströmmen, då det verkar vara lite si och så med marginalerna. T ex konkaten/övergångsresistansen i säkringshållaren m.m. Dvs ungefär samma sak som på de flesta Kinaprylar: https://support.itead.cc/support/discussions/topics/11000012976
  4. Det ÄR snyggt. Och mjukt och skönt. Tidigare hade varenda marintygssäljare detta i sitt sortiment (såg det alltid på Båtmässan), men grossisten (Nevotex) klantade som sagt till det i sin iver att prispressa och brände nog förtroendet hos många av sina ÅF. Men ställ specifik fråga och skicka med länken till något av de ÅF du vill köpa från. Dock är det kanske inte fel att titta efter andra tyger som säljs av grossister som inte klantat till det alls. Inte som man vet i alla fall...
  5. En annan sak som inte nämnts men som är mycket viktig i båt är ljus/UV-tåligheten (ljusäktheten). Minst 5, men helst uppåt 7 bör det vara. Vår båts originaltyg (från varvet, ett fint ylletyg) blev tyvärr sprött, blekt och torrt på solutsatta ställen efter 10 år och behövde bytas. Tyvärr kan man inte vara säker på att angivna värden stämmer, vilket jag själv (och tapetseraren jag anlitade) fick erfara för ett par år sedan. Det handlade om det i båtsammanhang mycket vanliga tyget "Smögen", som funnits i många år och varit erkänt bra. Hela salongens U-soffa, stol och dynor kläddes om i detta. Redan efter första sommaren (!) var det marinblåa vitblekt på ryggar och toppar. Vill minnas att ljusäktheten var angiven till höga 7-8. Ett prov på oberoende labb som min tapetserare lät göra, dels på tyget från rullen och dels på en gammal provkarta, visade att tyget från rullen inte alls hade samma egenskaper som den gamla provbiten. Det var t.o.m. så dåligt att det knappt kom upp på skalan.... Efter en kort tvist med leverantören fick tapetseraren rätt, och mellan raderna framgick att importören av "Smögen" troligen bytt leverantör (till en långt borta i Asien ?) men vidhöll att specen var exakt densamma. Men kort därefter försvann "Smögen" ur sortimentet. Nu finns den igen, dock kallat "version II" men påstås ha samma goda egenskaper "som tidigare", även om ljusäktheten nu är flera steg lägre än tidigare (men kvalar nu in som ok i alla fall). https://nevotexwebbshop.se/sv-se/produkter/bekladnadsmaterial/mobeltyger/alla-tyger/smogen/tyg-smogen-version-ii-0214-ocean Slutsats: Kolla även ljusäktheten och övriga data, köp från ett känt ställe och se till att få referenser på tyget - om det går. Tyvärr kan man inte vara säker på att man får vad man betalar för....numera.
  6. Ja, det du beskriver skulle jag nästan kalla för så osannolikt att det inte händer (som Harrisburg). Men du har ju inte läst vad jag har skrivit. Man vet aldrig vilken väg och vilka personer prylen passerat från tillverkaren till "butiken", i synnerhet om butiken inte är fysisk. Ofta vet inte ens återförsäljaren det själv. Som sagt, manar inte till någon bojkott. För det är intressanta prylar. Bara till sund försiktighet. Edit: För att vara extra tydlig då det verkar vara svårt att förstå: Ett ev. hack sker naturligtvis långt innan prylen levereras till butiken. Ibland redan på fabriken, av någon som kanske fick en månadslön extra från sidan av. Och detta är inte spekulation, det har hänt och händer.
  7. Yes, absolut går det. Och det du beskriver är just det som jag menar med sund försiktighet. Tyvärr tror jag 9 av 10 inte tänker alls utan bara kopplar upp och kör. Men nu har de ju genom mina varningsflaggor och dina förslag på att hantera dem fått ett kakfat av åtgärder, som om man tänker på dem gör att man kan vara betydligt säkrare ! Just därför är det en tacksam plattform att hacka in lite extrasaker i. Men för den som letar är det av samma anledning lätt att hitta, javisst. Fast återigen - 9 av 10 (eller 99 av 100) kommer aldrig att tänka ens tanken att kolla. Om man inte läser denna tråden, förstås
  8. Nej, men det behövs egentligen inte eftersom du redan har en enhet inne i ditt nätverk, en enhet som ser din interna nätverkstrafik och som du inte har full koll på vad den skickar ut för något. Se det som att du har en "agent" på insidan som kan initiera kontakten (och gör det kontinuerligt med små paket data) och kan då även utföra små "uppdrag" från insidan, kommenderade utifrån. Och det behöver inte vara stora mängder data (och är det givetvis inte heller). Nu har naturligtvis inte alla enheter och tillverkare som jobbar såhär ont uppsåt. Min bil av ett känt märke är t ex uppkopplad på detta sätt, via tillverkarens server. Som jag litar hyfsat på. Kalla mig paranoid eller inte, jag själv anser det vara sund försiktighet. För även om Sonoff-enheterna kanske normalt inte har något suspekt beteende så glöm inte att de är lätta att flasha om så är det tämligen enkelt att lägga med någon liten "agentmjukvara" någonstans i återförsäljarleden. Värt att tänka på, särskilt om man köper via okända kanaler bara för att de är billigast där. Nej, det kan man inte rakt av om man inte löser åtkomsten utifrån av R-pi via fast IP, DDNS eller nå't. (Nu är jag inte alls en kategorisk vägrare av dylika lösningar, men jag ville med mina inlägg kanske väcka försiktighetstanken lite. I synnerhet innan man köper dem från varsomhelst...)
  9. Ja, det gör du i praktiken. Vad som ser ut som en smidig ihopkoppling lokalt är som sagt mer globalt och osäkert än vad de flesta tänker på. Efter att man konfigurerat den till behörighet på ens egna nätverk och access till Internet ligger den kontinuerligt och skickar data till samt pollar en server, oftast i Kina. Alltfler enheter för det intelligenta hemmet jobbar så. Just för att användaren skall få det enkelt, men även för att gå runt problemet att fler och fler Internetleverantörer (särskilt mobilt bredband) inte tillhandahåller en publik IP-adress om man inte specifikt ber om eller betalar för det (beror dock mer på brist på IPv4-adresser än illvilja tror jag). Då blir extern åtkomst via DDNS och öppnad port omöjligt. Och självklart är det mer än den nödvändiga informationen dessa enheter skickar upp, så man bör tänka till innan eftersom enheten även öppnar upp en väg från ditt nätverks insida. Blev senast påmind om detta när jag hade problem med den nyinköpta väderstationen som inte konfigurerade tiden rätt som den skulle hämta från Internet. Efter att ha fått kontakt med den kinesiska tillverkaren (som låg bakom det tyska märket och många andra "fabrikat") frågade de efter enhetens MAC-adress. Genom MAC-adressen kunde de lätt hitta "min" enhet i sin servers databas - till vilken den kontinuerligt laddade upp information utan att jag konfigurerat något annat än WiFi-åtkomst. Tillbaka fick jag ett mail från en tekniker som hade hittat ett fel i min enhets konfigurering, men även i naivitet påpekade några saker om en annan enhet som de såg att jag hade i mitt nätverk (!). ------ På tal om webkameror så har jag också råkat ut för att IP-kameror av tämligen känt fabrikat levererats innehållande virusliknande malware, som när den kopplades upp första gången och man körde "konfigurering" fördes över. Exakt samma modell fanns som Kina-noname och den var ju (som så mycket annat) bara ombrandad. Men det var först när kameran började skicka iväg saker externt (info om min dator m.m.) och min brandvägg skrek som det hela uppdagades. Visst fixades "felet" ögonabums och jag fick kamerorna uppdaterade, men det visar bara hur lite koll även de fina fabrikaten har....
  10. Litade du inte på svaren du fick här Givetvis blir det kostnader för frakt så det täcker hela sträckan, även från båten/flygplats till där man bor. Men det brukar vara inräknat i den fraktkalkyl som man kan göra, så det är inga överraskningar.
  11. När det gäller Jetcarrier så finns flera inlägg (sök). Deras hemsida har dessutom svaren på frågorna (dvs nej, det blir ingen dubbel moms/tull, och de sköter dessutom alla betalningar av detta smidigt). Även om USPS skickas direkt så måste man ändå betala moms, ev. tull samt även en expeditionsavgift. Jag har använt båda, men för lite större prylar är det numera Jetcarrier som gäller. Särskilt om man inte har bråttom blir frakten låg. Den nya attityden (direktiven ?) som tydligen gått ut från centralt håll som gör företagen mer restriktiva att sälja utanför USA (de kräver kort med amerikansk adress, får inte skeppa vissa saker utanför USA som de fick förr o.s.v.) gör det dock inte lika enkelt att handla därifrån längre. Råkade nyligen ut för det när jag skulle köpa bildelar från ett ställe jag handlat på under många år. Amerikanska kortadressen kan man dock gå runt om de är anslutna till PayPal. Och även allmänna attityden mot utom-amerikanska kunder har i vissa fall blivit som förbytt. När jag hade några frågor på AC:n jag köpte (som antydde att något ev. inte var som det skulle) fick jag ett svar som skulle kunna varit skrivet av Trump själv (dvs lika tyket och med nedlåtande omdömen om oss på andra sidan haven).
  12. Delar samma erfarenhet. I synnerhet mot vissa material och ytor är det svårt att få bra vidhäftning som håller över tid. Förvärmning med värmepistol kan dock kanske hjälpa. Men finns inget annat bättre hemma så tager man ju vad man haver. Och smältlim är praktiskt om man måste använda prylen snabbt då limfogen ju "torkar" på minuter 😋. Men för mer långsiktiga limningar (allt från trädetaljer till displayfönster) använder jag ofta ovan nämnda MSP-klet.
  13. Jag har inte sällan använt Biltemas transparenta marintätning för liknande saker (MS-polymer). Fäster bra (men inte för mycket), är mer flexibel än de Sikaflexliknande PU-baserade svarta och vita samt är diskret i sin färg. https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-2000023259
  14. IngemarE

    Kavitation

    Känns inte som båttypen och därmed propellerhastigheten kanske är den mest utsatta målgruppen för kavitationsrisk. Du har i så fall väl dessutom backat lika kraftigt/mycket som du kört framåt eftersom märkena är lika på båda sidor 😉 Men skumt ser det ut....
  15. Då det inte är så stora pengar så se till att få en båt med så mycket med från början som möjligt. En som i teorin skulle kunna läggas i sjön och brukas från början. Allt från en utombordare till annat som måste kompletteras kostar, inte minst tiden att få det monterat och lira. Kan låta roligt i början, men det blir snabbt för mycket för sinnet. I synnerhet på en båt där du aldrig får igen pengen för dem. Leta gärna efter en något större, och gärna med en inombordare. Skicket på den spelar däremot mindre roll då motorer är mammas gata för dig. Kolla bara ett det fortfarande finns delar. Snygga till den invändigt kan du göra när den hamnat i sjön, och efter att du börjat använda den kommer du att kanske att komma på några modifieringar du vill göra också. Sikta därför på att få den i sjön så fort som möjligt, resten kan du göra efterhand. En vettig segelbåt under 30' går idag att få riktigt billigt. Synd att du råkat på oseriösa säljare men ge inte upp ! Jag ger mig dock inte på att rekommendera någon, då det dels var längesedan jag uppdaterade mig på utbudet som seglare, dels finns det redan många bra tips i tråden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy