Jump to content
Friday 01 July 2022

IngemarE

Silvermedlem
  • Content Count

    3,486
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    92

IngemarE last won the day on June 30

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

1,913 Expert

3 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Mina båtar

  • Båtens namn
    MyWay II
  • Bild

Recent Profile Visitors

6,860 profile views
  1. Nej, jag monterade min pilotpump vid styrcylindern, så parallellkopplingen är gjord där. Fördelen är att man slipper höra den, nackdelen är att det blir väldigt lång returslang till rattpumpen. Syns lite dåligt, men det sitter dubbla slangar/banjo på styrcylindern: Men monterade på en Scand för ett antal år sedan, med pumpen under förarens fotutrymme. Och då vart det T-kopplingar bakom rattpumpen ungefär som på din bild.
  2. Ja, det funkar utmärkt. I synnerhet som nylonslangarna väl inte blir så väldigt långa. Det viktigaste är att kopplingarna passar och stämmer mot ditt befintliga, eftersom piloten ju skall anslutas med T-kopplingar, alltså parallellt med ratten. Monterade själv en likadan Raymarine i våras. Jag hade banjokoppling mot cylindern på de befintliga slangarna, så i mitt fall beställde jag måttbeställda med rätt gänga till pilotens pump i ena änden och med en lika grov banjo som befintliga slangar i andra änden (blev Swedol, annars är Hydroscand klockrena också), och monterade med dubbelskruv på cylindern. Kostade hundralappar och passade dessutom. Returen från Autopiloten skall gå tillbaka till rattpumpen eller till oljereservoaren. Denna har inget tryck och kan vara vad slang som helst och lång. Dvs den billiga nylonslangen går bra fast den är lång.
  3. Kravet är också att de skall vara fastsatta och inte kunna åka runt och slå i därinne. Får alltså inte stå löst på varandra. Så har du två fästen för dem också borde det nog vara ok.
  4. Oj, det var mycket ! 3mm har jag erfarenhet av, men 5mm har jag nog inte sett. Hursomhelst så måla minst ett par lager. Du känner lite när det verkar täcka fint - och lite till. Gelcoaten har ju inget med hållfastheten att göra, mer estetiskt, så tjockleken är inte kritisk på ett sådant ställe. Skillnad är kanske om man skall polera/rubba mycket för att få upp ytfinishen på ett iögonfallande ställe. Då vill man ha material att jobba med.
  5. Om du tittar på tidigare skisser så är detta med största sannolikhet förbindelsepunkten mellan ytterskrovet och i alla fall relingsdelen (osäker om det är en hel innerliner, du har inte visat foto på ovanifrån/insidan). Att kapa bort skulle troligen innebära att du tar bort en del av områden där ytterskrovet får hjälp till sin stabilitet. Dvs det är en del av konstruktionen. Vill man ha något styvt så är nämligen det viktmässigt bästa att ha två parallella ytor med en distans emellan, ytor som dock är rörelsemässigt låsta till varandra. En sådan konstruktion blir oerhört böjstyv. Populärt kallat Sandwichlaminat/konstruktion (som en macka med mjukt emellan, eller tänk en GB Sandwich-glass). Sannolikt har skummet utgjort denna distans mellan undersidan - ditt skrov - och översidan - relingsdelen (och ev. en del av innerlinern). Men även den nervinklade relingsdelen bidrar naturligtvis till styvheten, förutsatt att över- och underdelen sitter ihop. Att få bort fukten till 100% är nog inte så lätt, men stående vatten borde du ju kunna torka ut. Nu visar du som sagt väldigt lite av båten i övrigt, och frågan är om det är dubbelskrov/skumfyllnad hela vägen runt (vad är det för båt ?). I så fall har du sannolikt fukt/vatten på ett mycket större område. För det skumma är ju att du har vatten högst upp, i relingen. Vatten brukar samla sig längst ner.....
  6. @ABC:s bild stämmer nog riktigt bra. Möjligen kanske den röda inte går så långt ner/hela vägen på insidan utan bara är en uppstyvande sarg upptill. Syns ju inte på foto. Båtar brukar plastas med en skrovdel och en "innerliner" (ibland i flera delar). Dessa plastas i olika formar och ger därför efter att de satts ihop dels två snygga "utsidor" (även om man inte tagit fasta på detta på din konstruktion, alternativt att den bättringsplastats utanpå skrovet). Dels ger de stabilitet till båten. Det du petar på/lyfter upp är skarven mellan dem. Ofta limmad med något marinklet, ibland även skruvat. Men säkerligen kan det ha varit skummat ihop också. Du skall absolut inte kapa bort detta. Är det mycket blött kan du ju bända upp skarven för att ventilera ur det och sedan försegla med Sikaflex 291 eller motsvarande marintätning. Låg upplösning på denna gamla bild från ett av mina varvsbesök, men här ser du olika skrov/innerlinerdelar som just plastats: Edit: Lugna dig med att börja kapa upp och skära enligt tidigare förslag.
  7. Om båten stått flera år (och dessutom fastnat) är det A och O att i alla fall kosta på den fräsch olja. "Svart och fin" ? En ny olja (och olja i ren/ny motor) förblir brun/sirapsfärgad ett tag, svart olja tyder på att den tagit upp sot och är "använd". Inte för att det kanske hjälper de akuta startproblemen, men var snäll mot motorn och kosta i alla fall på den fräsch olja....😞 Edit: Jag hade börjat med kompressionen och tagit bränsleslangar m.m. sedan. Motorn går ju när den väl startat. Men visst, allt behöver ju gås igenom på sikt 😉
  8. En förklaring kan vara att propellern inte riktigt har de data som den skall ha. Jag har råkat ut för propeller som köpts med en viss stigning, men som avvek en hel del. Även om det är långsökt kanske du skulle se till att få propellern uppmätt på propellerfirma ? Bara för att utesluta detta.
  9. Jag tror också den låga kompressionen kan vara bidragande till startsvårigheterna, i synnerhet kall. Tror även din mätare visar lite för mycket, för 25kg är RUSKIGT mycket. Dvs troligen är en cylinder ok (kring 21kg) och den andra halvkass, betydligt under 16kg (kanske 10-12). Precis som redan nämnts så kan dåligt komp bero på rost i cylindrarna/skadad cylindervägg, men också på otäta ventiler. Den satt ju fast av någon anledning, dvs troligen rostat fast p.g.a. fukt. Vad händer med kompet i den "dåliga" om du sprutar in olja genom spridarhålet före testen ? Ökar det tillfälligt är det sannolikt en kolvring som sitter fast, är skadad eller skadat lopp. Om inte, skulle jag misstänka ventilerna. Visst kan luft vara orsaken, men motorn har ju gått ett par timmar nu. Och du har ju ett fel/svaghet i och med dålig komp, så jag hade börjat med att kolla upp det. Lyft ventilkåpan och ev. toppen. Glöm sedan inte ny topplockspackning när du väl funnit felet och återmonterar. Om det sedan landar i något mer är, precis som @Hybro skriver, ett motorlyft inget att dra sig för på en A25. I synnerhet inte en "liten" AD21 😛. Jag lyfte i den här i min förra båt medelst handkraft och kättingspel, och det gick ändå väldigt smidigt: Du har väl bytt olja/filter, och hur såg då oljan ut ? Om den inte var svart eller mörkbrun utan ljusare och/eller grå/cremefärgad är det lika bra att lyfta ur motorn och se hur det ser ut med t ex vevlagringen. För färgen tyder då på att det varit fukt i vevhuset/tråget, och med rostiga ramlager kommer du antagligen få mer problem ganska snart. Överväg också att köpa en billig reservdelsmotor att plocka ifrån. AD21 är inte ovanlig och behöver inte vara dyr (även om en del som säljer tror det).
  10. Det som talar mot en generell degradering av bensinen p.g.a. lagring/ålder är det faktum att motorn blir orkeslös en kort stund för att sedan få tillbaka kraften igen och fungera som vanligt. Den borde istället gå halvuselt hela tiden. Nu skriver TS inte hur gammal bensinen är. Jag är väl inte riktigt av uppfattningen att bensinen i sig är kass redan efter ett par månader, har t ex ofta bensin i hobbybilarna som står i dem hela vintern utan några problem - med bensinen i sig - att köra på nästkommande sommar. Däremot kan det uppstå vitaktiga avlagringar i förgasaren/bränslesystemet (främst flottörhuset) om det står "modern" bensin där mer än några månader, som fått dunsta bort och gotta till sig. Detta har ställt till det några gånger och måste rengöras först. Men jag håller med övriga - om bensinen är gammal eller ens misstänkt, så börja med att suga ur tanken, titta på bensinen och rengör. Alternativt häll i någon bra tillsats och kör upp bensinen (kolla om det blir någon skillnad). Kolla också så det inte är så banalt att det blivit något "knä" på någon slang, det kan snörpa av bränsletillförseln till och från.
  11. Håller med @Peter_K. BMS skall ju ha stenkoll på battericellerna, och en okontakt här kan f.ö. få förödande konsekvenser. Sedan finns i princip samma kontakt både hos Finbutiken och Biltema, samt även hos grossister (men där är det svårare att handla för privatpersoner) - i fallande prisnivå: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/hylskontakthus-10-st-2000048670 https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/stiftkontakthus-10-st-2000048671 (F.ö. obegripligt vad bilden på ett billarm gör vid kontakterna, de är dessutom inte självklara att hitta då de ligger under "Kabelkopplingar", inte "Kontakter och uttag")
  12. Jo, men nu handlar ju TS problem om att visningen ändras vid olika belastningar. Och givare/mätare har minus som sin referens och är känsliga för om minuspotentialen vid givaren av någon anledning inte är samma som vid mätaren. Men är däremot ganska okänsliga för variationer i plusmatningen. Och måste så vara, eftersom visningen annars skulle åka kana med laddning, varvtal m.m. Därför är ju felsökning på plussidan inte förstahandsvalet, så länge instrumentet visar överhuvudtaget. @Hybro, vet du hur ett "standardinstrument" fungerar ?
  13. Sedan kan utlösningsmekanismen liknas vid ett papper som mjuknar när det blir blött, och då inte orkar hålla emot det fjäderbelastade stiftet som då går in och punkterar patronen. Jag skulle därför kunna tänka mig att hög värme inne i en gassande båt skulle kunna ha en påverkan på utlösningsmekanismen, även om det kanske är lite mer långsökt. Vad var det för datummärkning på utlösningspatronen ? De är färskvara. Vi förvarar våra flytvästar i ett stuvfack långt ner i båten, under trappsteget. Här är svalt men ändå ganska fuktfritt, och lätt att komma åt. Sedan har jag försett båtens glastak med ljusa takfönstergardiner. Men igår var det ändå 45°C uppe i salongen....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy