Jump to content
Sunday 29 March 2020

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    1,908
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    23

IngemarE last won the day on March 23

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

646 Expert

2 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Amiral

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Recent Profile Visitors

1,481 profile views
  1. Inte hela tiden, va....? Som jag skrev - kan du identifiera den som har spänning vid "tändning på" och inte med nyckeln avvriden, och följa den. Troligen hittar du den i motorn. Det är den som borde vara strömförsörjning av det mesta som är motorrelaterat, så den är bästa tipset att följa.
  2. Om allt "lull-lull" funkar via (den enda) huvudbrytaren men inte motorn lär det inte vara fel på själva huvudbrytaren (fattar det som att du har två parallellkopplade batterier via en huvudströmbrytare). Motorrelaterad el brukar brytas/slås på via tändningslåset. Kolla att detta verkligen 1) har 12V på ingången och 2) ger 12V ut i "tändningsläge". Om det inte får 12V in så följ denna väg bakåt och kolla om det t ex sitter en säkring på vägen. Om det kommer spänning ut, följ vart den tar vägen. Ofta är - som @Georg_Ohm skriver ovan - tändningslåset en del av motorkabelhärvan och helt separerad från resten av elinstallationen i panelen eftersom det brukar levereras från motortillverkaren. Då kommer sannolikt matningen till tändningslåset från batteri, huvudbrytare och via motorn, och du skall som redan skrivits leta var spänningen försvinner här. Eftersom det var ett plötsligt och totalt bortfall som sedan varit permanent är min magkänsla inte ärgade anslutningar utan något mer konkret såsom säkring eller något som lossnat. Men det är som sagt bara en magkänsla, leta systematiskt och förutsättningslöst.
  3. Men minus två ampere är väl ändå urladdning, inte laddning.
  4. Du kan ju aldrig få mer energi ut ur regulatorn än vad som stoppas in. Det spelar alltså ingen roll för batteriladdningen om du har kylen kopplad på förbrukaruttaget eller direkt på batterierna - finns det energi över från panelen när kylen tagit sitt så laddas batterierna av detta överskott. Annars inte. Många knappar, displayer och funktioner ändrar inte fysikens lagar. Ofta blir det istället förvirrande funktion när en del går via tillverkarnas "special features" och kanske bara gör som man tror ibland, så jag brukar rekommendera att hålla funktionerna "renodlade". Framförallt blir det lättare att felsöka i kritiska lägen. Och i ditt fall var det ju inte ens begripligt hur den ens skulle kopplas in.... Dvs låt regulatorn vara regulator för solpanelen och stanna vid det i en båtinstallation. Inte även jobba som en halvhjärtad "energidistributör", även om man råkar ha köpt och betalat för den funktionen i regulatorn. För energimätning finns andra/separata instrument som klarar hela uppgiften, med förutsägbar funktion. I fast anläggning med begränsade förbrukare kan däremot denna typ av regulator med kombifunktioner spara in en del och definitivt ha sitt berättigande. T ex för en solcellsdriven väderstation med GSM-modem utefter en väg.
  5. Jag brukar klämma dem med en hovtång. Funkar oftast riktigt bra. Men som sagt - de är engångs och skall inte återanvändas.
  6. Nej, nu missförstod du mig nog. Det var antalet Ah din provbelastning gav som jag menade. Om du laddat ur med 3,5A kanske du om du bröt vid samma spänning fått ut t ex 45Ah istället för 36Ah (påhittade siffror, men något åt det hållet).
  7. Det är svårt att få någon exakt vetenskap på en batteritestare av den typen. Det blir bara något ungefärligt, och kapaciteten kan den bara uppskatta. Liksom alla snabbtestare. Har en själv och de är jättebra - om man använder dem mot den bakgrunden. Perfekt att snabbt få en uppfattning om status såsom inre resistans o.s.v. Dina 15% för låg kapacitet är definitivt inom felmarginalen för en "snabbtestare", tycker jag. Sedan är kapaciteten oftast angiven vid C/20, dvs på dina batterier skall den mätas med en urladdningsström på c:a 3,5A. Vid högre strömmar får man ofta ett något lägre värde och tvärtom. Kapacitetstalet sjunker också vid lägre temperaturer, men nu var det ju rumstemperatur om jag förstod dig rätt. Slutsatsen är att både dina batterier och testaren nog är helt ok.
  8. Märkligt, jag ser ingen film, i synnerhet inte denna, i ditt första inlägg. Men det är säkert fel på min dator eller mig....🙃 Ja, ja. Du löser det säkert på egen hand nu.
  9. TS, Om man läser de inlägg du syftar på finns faktiskt ingenting nämnt om vare sig idiotförklaring eller någon bedömning av dig som "synnerligen trögfattat". Snarast är inläggen skrivna i en så trevlig ton man kan, mot den bakgrund du ger i tråden. Länge vidhöll du faktiskt även att du inte trodde axeln var så ocentrerad trots påpekande att kolla detta noga. T ex skrev du "Jag tror bilden luras lite. Den är skapligt centrerad i X-led/sidled. Det är i Y, upp/ner, som den sitter längre ner i hålet än önskvärt". Men sedan halkade du in på att huvudfelet istället borde vara motorkuddarnas status igen. Kanske, svårt att veta. Och sedan var det tyst nästan en månad och det är klart att vi undrar hur det gått. Är det så konstigt med reflektionen "Äntligen !" då ? Var istället glad att du tack vare de envisa råden här på sidan har kommit lösningen ett steg närmare. Men jag gör nog som Lintott nu - over and out.
  10. TS, Efter att ha bett någon fara och flyga som bemödat sig om att ge dig en massa goda råd ("klarar mig utan din expertis här i fortsättningen") kanske det vore bättre med en simpel ödmjuk "pudel" och en ursäkt, istället för ett försvarstal för hur man minsann tänkte och lite "måste ha sista ordet"....
  11. TS - om du syftar på mitt inlägg ovan så var det där med expert inte alls riktat mot dig. Inte ett dugg 😀
  12. Nej, det var en spännande attityd mot någon som faktiskt vet vad han talar om. Sedan - när man inte vet så är det ofta bättre att låta bli och skriva. En del har väldigt svårt för det, och blir märkligt snabbt "experter" och börjar ge råd när de några inlägg tidigare inte ens visste vad det var för prylar.
  13. Inom amatörradio är det ganska vanligt att man skyddar den dyra utrustningen mot fel i stabiliseringen i nätaggregaten. Och på många andra utrustningar också, för den delen. Det har heller inte så mycket med CE att göra - allt kan gå sönder förr eller senare. Vanligt är att bara sätta en kraftig zenerdiod (alt. zenerdiod och transistor) på t ex 15V parallellt över utgången, och se till att laddaren/aggregatet har en lämplig säkring. Om spänningen skulle sticka uppåt 15V börjar zenern leda och kortsluta till jord så att säkringen går innan spänningen blir farligt hög över prylarna. Fördelen med zenerdioder över ett par tre watt är också att de brinner till kortslutning och inte avbrott när de överbelastas genom att ha fått svälja mer än de tål (=säkringen går definitivt). Nu får man kanske tänka till lite extra innan man sätter denna enkla lösning i en båt tvärsöver 12V-matningen, då man inte vill ha okontrollerad tvärkortis i dioden då matningen kan ske från flera håll än bara laddaren (batterierna t ex). Men dels kan man lösa det genom en mycket kraftig serietransistor alternativt en säkring i serie med dioden som är på flera ggr mer än den i serie med laddaren. T ex 25A till laddaren och 100A till dioden. Om de har lika karakteristik kommer laddarens säkring att gå först vid överspänning. Som sagt, inte idiotsäkert i en båt med flera spänningskällor, men i alla fall....
  14. IngemarE

    Tändström

    När du svarar, så svara gärna utanför citatet så blir det lättare att hänga med. I första inlägget skriver du att du har spänning i "tändläge" men ingen "tändström" . Det är lite förvirrande, du har alltså mätt att det finns batterispänning....ja vardå....när du har startnyckeln i "tändningsläge" ? Om det nu är huvudbrytare för batterierna du talar om så kalla dem gärna just "huvudbrytare". Vem har sagt dig att det är "jordnycklar", och vad har de med jorden att göra ? Och "tändkontakten", gissar att det är det man kallar tändningslås/startnyckelbrytaren ? Eller är det en brytare för att tända något annat som sitter bakom (men alltså inte är samma ?) som startnyckeln ? Har du spänning någonstans i båten, och är du säker på att du har friska batterier (dvs kollat dem med multimeter, inte bara litat på att någon sagt att de är laddade). Anledningen till frågan är att du säger det fungerade tidigare i veckan men inte nu längre.
  15. Klart den är....😀 Eller en virusmutation.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy