Jump to content
Tuesday 03 August 2021

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    2,772
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    45

IngemarE last won the day on July 29

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

1,247 Expert

3 Followers

About IngemarE

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Mina båtar

  • Båtens namn
    MyWay II
  • Bild

Recent Profile Visitors

3,549 profile views
  1. Det värsta som hänt mig....eller kunde ha hänt: Nivågivaren fungerar inte (dvs vet inte hur full tanken är), och nödtömningen i vattnet fungerade inte heller. Och ingen hamn i närheten hade tömningsstation. Och jag är beroende av en fungerande toa.... På nya båten har jag monterat en septitankgivare för NMEA 2000-buss (har i princip inga analoga mätare). Denna WEMA-givare skulle visa sig ha något kompatibilitetsproblem (se annan tråd) då den aldrig syntes. Inte som septigivare i alla fall. Problemet är att dessa givare inte skall gå ända till botten, dvs de visar "0%" tills tanken är delvis fylld. Så upp till "delvis fylld" vet man ingenting. Hade inte resten av bussen igång när den monterades, så första testet blev när den skulle jobba "skarpt".... Nog för att tanken är stor (140l) men någon gång blir den full. Då den under resans gång "borde" vara rätt välfylld så bestämde vi att nödtömma (ja, vi var långt från strand). Skulle bli premiär för tömningspumpen också, kinakopia av en "finpump". Och visst surrade den och drog ström, men det verkade inte som om något tömdes. Säkra kunde vi dock inte vara, mätaren var ju kass. (Senare visade det sig att den inte sugit upp en droppe ur tanken). På hela hemresan väntade vi oss att efter varje toaspolning få se en rännil med bajsvatten från avluftningen. Spolningsrestriktioner infördes. Äntligen i hemmahamnen när tömning skulle genomföras, upptäckte vi att vi fått med fel nyckelknippa hemifrån. Dvs den "båtknippa" som inte hade nyckel till tömningsstationen. Som tur var fanns det ju mer folk i hamnen. Toatanken var mycket i, men inte helt full. WEMA-givaren skickades tillbaks (har dock ännu inte fått tillbaks pengar för den) och ersattes med en analog kopplad till en 4-kanals analog > NMEA 2000-konverter (KUS) - som fungerar. Kinapumpen åkte väck till förmån för en Jabsco för ett antal tusen - som också fungerar. Lärdomen är att inte chansa och dumsnåla på saker som bara måste fungera.
  2. Nackdelen med Victron är att de envisas med blå bakgrundsbelysning. Det är den färg där ögat har sämst upplösning och som stör mörkerseendet mest. Och så stör det mig. (På bilden nedan ser "min" belysning kanske blå ut, men den är faktiskt vit. Och dimning styrs automatiskt av omgivningsljuset). Har f.ö. en billig lösning för båda batteribankerna - en egen konstruktion med algoritmer som jag pillade fram grunden till redan i förr-förra båten. Tog ett tag innan man fick kläm på alla parametrar som styr. Huvudjobbet görs av en mätenhet nära batterierna/shuntarna, sedan skickas data seriellt till en presentationspanel. Dessutom kan man då passa på att stoppa in lite andra saker som kanske är unika för just den egna båten men som kan vara "kul att ha". Tempen i VVB t ex.. Den nyss inmonterade i den nya båten (bilden) är redan under omarbetning. I dagarna får jag hem en TFT-display (typ mobiltelefon) och processorn blir nu en PIC med CAN. Så till nästa säsong visas inte bara nuvarande data utan också status på alla tankar samt motorns förbrukning (i liter per sjömil) via NMEA 2000. Dessutom i färg. På bilden är motorbatteriernas och solpanelernas huvudbrytare inte påslagna och instrumentet är inte inställt på rätt laddstatus (fotot togs under ett test av larmdioden högst upp). Vore ju skottpengar på att köra ner en AGM-bank till 9%. Så behöver ingen påpeka det 😛
  3. Man kan se det på ett annat sätt också. Inte bara fördel: Jo, den behöver display. Den blir t.o.m. beroende av en extern ihopsynkad platta eller telefon, en extra pryl som man alltid måste ta fram (och ha laddad o.s.v.) då den saknar egen display. Vår batterimonitor sitter väl synlig så att alla skall kunna se den. Blir mycket mer spontantittande än om man skulle behöva plocka fram och slå på "displayen" varje gång. BT som komplement - javisst. Men inte ersättare. Påminner mig om exemplar nr 3 av vår nya båt som varvet byggde. Den var i princip helt app-styrd via BT. Men varför, förutom för att man kan ? Jag står här och skall manövrera den där saken eller lampan strax intill. Vad är det för fel på en fysisk knapp....?
  4. Som @Mackey skriver bör du kolla runt, googla och läsa vad du kan hitta på nätet. Vad man tycker är bra och vilka behov man har är individuellt och inte minst beroende på vilken "nivå" man ligger på (och båten). Lika individuellt som att välja färg på bilen....nästan. Eftersom du (ännu) har begränsad erfarenhet så är detta också ett bra sätt att lära sig om de olika funktionerna och apparaterna. Färden blir nämligen inte automatiskt säkrare eller bättre bara för att man har plotter och ekolod, man måste ha bra koll på hur de används och inte minst deras begränsningar - en brist som är orsaken till fler olyckstillbud än man kanske tror..... Om du inte redan har det så gå gärna en förarbeviskurs. Då får du en bra förståelse för sjökorten, utprickningar och annat, en bra grund för att förstå vad som visas på plottern och inte minst inför kanalresor (och deras utprickning m.m. i sjökortet). När det kommer till att visa motordata, så strunta i det. Dels blir du inte mycket lyckligare av det (du har väl redan informationen på "vanliga" analoga instrument ?), dels krävs det att motorn levererar alla data på en databuss (CAN-buss, i båtsammanhang J1939 eller NMEA 2000). Det gör inte din motor.
  5. På vår båt är grundregeln "inte förtöjd - flytväst på". Kan visserligen tummas på om båten bara skall flyttas inom hamnområdet (till tankning eller toatömningsstationen), men utanför pirarmarna är det i allmänhet alltid flytväst på. Något tillfälligt undantag om man är inne i båten/kojen, går på toa o.s.v. Men utanför "inne i båten" ute på vattnet känner jag mig lika olustig till mods utan flytväst som om jag kör bil utan bälte. Håller dock med om uppblåsbara flytvästar - det är nästan ett måste om det inte skall bli för obekvämt. I synnerhet typen "seglarväst" kan ju bli olidligt varma.
  6. Men eftersom spänningen ligger på 13,9-14,4V (vilket av instrumenten har rätt ?) så är ju batterierna inte under urladdning. Då är det ju inte konstigt om %-stapeln inte sjunker.... Sedan är bilstereoapparater - liksom allt som skall sitta i ett fordon - gjorda för att klara mycket misshandel på matningsspänningssidan (i alla fall de av kända fabrikat som inte är köpta av Mr Wang i Kinna). 15V och mer därtill under kortare tid är inga problem, inte heller överlagrade spikar på mångdubbelt det (som kan bli när kraftigt induktiva laster går på eller släpper, som startmotorer). Så att stereon lämnat in beror med största sannolikhet inte på det. Edit: När det gäller spänningsmätning och instrument så skall man inte vara säker på att det stämmer. På min båt är voltmätarna i säkringspanelen (varvsmonterade) och min batteritankmätare överens på tiondelen och dessutom med min FLUKE-multimeter, men den dyra Raymarinelådan för femsiffrigt belopp visar alltid 0,3-0,5V mer än alla andra på sin lilla voltmeter (som man som tur är kan konfigurera bort så man slipper se den).
  7. När det ser ut så där (gröna, gångjärn) så har ytbehandlingen givit upp. Putsning kommer göra dem snyggare, men risken är att de väldigt snabbt blir angripna igen eftersom skyddet s.a.s. är borta. Långsiktigt är det egentligen bara byte som gäller. Rostfläckarna på mikron skulle ev. kunna gå att putsa bort med stålull/Svinto (uppblött för att minska reprisken) eller Autosol. Gissar att materialet är "rostfritt stål", men på dessa produkter är legeringen snarast "rosttrögt" stål. Nog därför den fått rostfläckar. Då materialet är homogent går det att putsa, och antagligen blir åtgärden mer bestående. Enda funderingen är om ytstrukturen är "borstad", då får du tänka till lite när du putsar. Ungefär som på DeLoreanbilar - bilen som var hopplös att hålla ren, med sin kaross i borstade rostfria paneler.
  8. Är du samma som TS, eller samarbetar ni ?
  9. Om du läser vad @Georg_Ohm skriver ett par gånger till och kopplar så, så är det precis det du önskar som kommer visas: Det är alltså inte på din manuella strömbrytare till hela pumpanordningen du skall koppla in räknaren, utan på pumpens plusledning. Detta kan innebära att du får göra något litet ingrepp i pumpen om givaren är inbyggd. Men det finns ett annat sätt också. Beroende på hur känslig räknarens pulsingång är, så kan du sätta ett motstånd i serie med pumpens minus, och koppla in dig på pumpsidan av motståndet. Låt säga att pumpen drar 3A och du sätter 0,33 Ohm. Då kommer du få en puls på 1V relativt jord/båtminus i den punkten när pumpen går.
  10. Håller med, men det finns billigare faktiskt utan att man behöver beställa från Mr Wang: https://www.conrad.se/p/trumeter-7016-6-siffrig-lcd-raeknare-7016-101765
  11. Nja... Det finns ett annat problem som nog är betydligt större och väldigt vanligt med dessa typer av givare/mätare: Sensorns känslighet. Minsta flöde för att ge vettigt mätvärde är uppgivet till 1l/min (förstora upp bilden på sensorn så står det på den). Motsvarar 60l/h..... För att mäta bränsleförbrukning krävs alltså helt andra mätområden och känsligare givare.
  12. Gammal tråd, som jag dock väcker till liv igen för lite feedback.... Har elektrohydrauliska trimplan på min nya båt, och i och med köl/rak axel (s.k. "halvplanande", om än lite missvisande namn) kan den behöva lite justeringar av trimplanen när den planar (20-30 knop). Inget drastiskt, men i alla fall. Varvet rekommenderar annars Zipwake på denna båten, men det är många kronor dit.... Bytte de manuella knapparna mot en Mente-panel, ställde upp från grundläget ("medelsnabb") till det rappaste av de tre, gjorde en enkel grundinställning i 25 knop. Efter lite omkopplingar (hade väl lyckats sätta alla kablar BB/STB/för/akter fel....) så började den jobba som tänkt. Och resultatet är ju fantastiskt ! Har i princip inte behövt röra trimplansknapparna sedan installationen. Upplever det heller inte som störande långsamt i korrigeringen. Väl investerade pengar m.a.o. Sedan såg jag nyss att Hjertmans nu har kampanj på denna, jag som köpte från dem för 5.990:- utan kampanjpris för en månad sedan. Och kampanjpriset nu ? 5.990:-....🤔
  13. För bästa tips vore det bra att veta VAR i landet du (eller båten) befinner dig 😉.
  14. Svaret är helt enkelt - det "smarta" fungerar inte i det läget. De flesta solpanelsregulatorer med lastutgång är nog dock så smarta att de kan skilja på lastström och batteriström. Men problemet är snarare hur många som faktiskt kan installera allt på en solpanelregulators lastutgång, då den bara brukar klara något eller några tiotals ampere. Det fungerar i alla fall inte i min båt, tyvärr.
  15. Det lär jag vara 😉 När det gäller toastolen så har jag sedan en tid bestämt att jag sågar hål i sockeln och sänker stolen en decimeter i vinter. Det bör gå att göra, och lika bra att få det ordentligt gjort när det nu går, än att dalta med pallar och nedfällbara saker.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy