Jump to content
Friday 09 December 2022

IngemarE

Silvermedlem
  • Content Count

    3,854
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    127

IngemarE last won the day on December 3

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

2,281 Expert

3 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Mina båtar

  • Båtens namn
    MyWay II
  • Bild

Recent Profile Visitors

8,375 profile views
  1. Problemet är väl att man på en dylik båt just går på fördäck antingen när man skall förtöja, lägga ifrån eller ligger förtöjd. I alla dessa lägen kommer den vara i uppfällt läge, och dessa typer är inget man vill slå tårna i då de ofta har ännu spetsigare ändar än de fasta. Jag skulle behålla pollaren där den sitter men säkerställa att halkiparna sitter ordentligt fast (se över infästningarna). Och sedan nöja mig med det för nu på den båten. Har f.ö. själv halkipar framme utefter pekets båda ytterkanter/sidor, som används ganska frekvent när man behöver bättre vinkel på de förliga förtöjningarna. Men de är ganska rejäla och sitter med tre genomgående skruvar, just för att tåla riktigt mycket misshandel. Använder dem t.o.m. som avlastning/vinkling vid slussning.
  2. Har avhandlats i flera tidigare trådar, och undertecknad har också gjort praktisk mätning (presenterat i en tråd) på 4 batterier. Slutsatsen är att det för upptill i alla fall fyra batterier inte spelar någon som helst roll. De små icke-ideala parametrar som alltid finns hos ett batteri har nämligen mycket större påverkan än de teoretiska skillnader man kan påvisa baserat på kabelresistanser o.s.v. Teorin är relevant på konstantströmsladdade batterier och större batteripackar, t ex äldre NiCd-system och UPS. Men den håller inte på konstantspänningsladdade batterier såsom bly/syrabatterier, eftersom dessa själva reglerar hur mycket ström de vill "sluka i sig" vid laddning. Tyvärr finns många myter och "tyckande", även från sakkunniga firmor. Troligen baserat på att man sett att det gjorts så, och det låter rimligt att batteriet längst bort får lägre ström. Och då lever "regeln" vidare. Edit: En bit ner i den här tråden (s 3) har du min praktiska uppmätning, och en del diskussioner omkring det hela varför det blir jämn laddning/urladdning trots frånvaron av diagonalkoppling.
  3. Jag å min sida använder nästan enbart matta. Men det måste vara rätt tjocklek och gärna "förpreparerad"/emulsionsbunden. Använder man för tjock matta (eller av misstag lyckas få dubbla lager) så uppstår ofta de fenomen som beskrivs ovan även för mig - mattan blir bångstyrig, "lossnar" och lever sitt eget liv. Man kan ibland frestas att använda en tjockare matta för att snabbare bygga upp tjocklek med färre lager, men det brukar inte bli bra. Biltemas 300g/m² är rätt trevlig då den är tunn, och med den tjockleken har jag nästan aldrig några problem att göra det som behövs. T.o.m. plasta "upp-och-ner", dvs få mattan att hänga kvar i "taket". Men inte fler än ett par lager innan det börjar härda, annars tar tyngdkraften över...🙄 450g/m² funkar väl också, men då får man vara extra noga med att den blöts igenom ordentligt innan man försöker forma den på slutlig plats.
  4. När det väl börjat härda så "sabbar" du ingenting om du fortsätter redan efter 10-15 min. Så snart det svalnat så brukar jag köra på med nästa omgång (för många lager på en gång kan bli lite varmt när allt börjar härda). Men att vänta ett dygn eller så tillför ingenting. Svårt att säga utan bild. Men mattan skall visserligen mättas/blötas rejält, men mer än att den blir just genomblöt tillför inget positivt. Låter som att du snålat med polyestern, alternativt slarvat med utjämningen av lagren av (den nedblötta) mattan. Nja, du skall inte behöva ha några sådana ojämnheter om du gjort rätt. Jag brukar som sagt använda en pensel för att jämna till och få ner "toviga" bitar - innan det härdat. Ibland kan nästa lagers matta hjälpa till, men då måste man veta att man har den tiden på sig innan härdningen startar. Att slipa ner emellan skall inte behövas, det tyder snarast på att du inte fått till tidigare steg. På den färdiga prylens insida kan det visserligen sticka upp ett och annat strå på en annars jämn yta. Men inte mer. Dessa kan man givetvis slipa till när man plastat klart. Sedan brukar jag måla gelcoat (topcoat) på insidan om den kommer synas. Dels för att binda ev. vassa strå, dels för att få en vit och mer lättavtorkbar yta. Håll/kläm skivor du inte kan tynga ner (t ex på sidor) med skruvtvingar tills polyestern börjat härda. Först om det är omöjligt behöver du ta paus och lägga en i taget så vikter gör jobbet. Att förlita sig på polyesterns "klibbighet" för att trotsa tyngdkraften på så tunga saker som plywood är inte att rekommendera. Brukar sluta med luftfickor och "delaminering". Inge bra.... Men den ser väl inte så dum ut ?
  5. I princip vilken liten eller stor laddare som helst för 12V. Ju enklare är ofta säkrare/bättre (=inga överintelligenta "hyss"). T ex en sådan här duger nog alldeles utmärkt: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteriladdare/batteriladdare-ip68-12-v-4-a-2000035786 Observera också att även en liten laddare kan ladda stora batterier fullt, det tar bara lite längre tid. Dvs man skall inte stirra sig blind på max angivet Ah-tal för batteriet i laddarens manual/spec - de fungerar på mycket större batterier också.
  6. Du skall absolut inte gå under 10°C. Även om du värmer form och gelcoat så svalnar de snabbt. Och eftersom härdningen, som visserligen utvecklar värme i sig, inte kommer igång förrän efter 20-60min så är risken överhängande att den inte går igång alls. Istället för att värma upp hela garaget kan du ju skapa ett litet "tält" av plast och sätta en värmefläkt därinne. Om inte annat så kan du ställa in det hela där när du plastat klart om det blir trångt att göra allt där. Glöm sedan inte skyddsmask. Biltema/Jula/Clas Ohlson har en billig "halvmask" för några hundra som trollar bort de organiska ångorna riktigt bra.
  7. IngemarE

    Vad konstigt

    Nu börjar nog denna OffTopic-tråd bli väldigt OffTopic, även för denna ämneskategori
  8. IngemarE

    Dyr eljour

    Även dessa finns - liksom gamla porslinssäkringar - i olika tröghet. Trögheten avser tiden det tar för säkringen att lösa vid en viss överlast, inte att säkringen alltid skulle ha en viss "marginal". Främst är de tröga till för att inte lösa på startströmmar som alltid blir på induktiva laster (t ex motorer som kompressorer i kylskåp, äldre dammsugare, vissa maskiner o.s.v.). Vanligen sitter "normaltröga" säkringar i hemmacentralen (märkta "C", t ex C10 för en "trög 10A"), men jag kan tänka mig att det kan förekomma att man sätter snabbare ("B") i lägenhetscentral för att få bättre selektivitet. Dvs att säkringen inne i lägenheten skall hinna lösa före lägenhetens huvudsäkring (som oftast finns på mer oåtkomlig plats) vid överlast och fel.
  9. Ibland har vår gode forummedarbetare @Hybro nog lite långtråkigt, och då slår skrivkrampen till. Efter alla år på forumet är väl glädjen just nu stor över att ha upptäckt avdelningen "Off Topic" 😝
  10. IngemarE

    Dyr eljour

    Som alla forum har även Maringuiden en "OffTopic"-avdelning, där man kan posta sådant som just inte har direkt koppling till vårt marina intresse. Detta inlägg är - helt riktigt - postat där. Vill man bara läsa sådant som har med marinlivet att göra har man därför möjlighet att låta bli att läsa inläggen postade i denna avdelning 😉
  11. Anledningen till vaxet är ju att lägga sig som en skyddande hinna ovanpå/på utsidan av gelcoaten så att luften inte kommer åt att bromsa ythärdningen av gelcoaten. I en form är dock denna utsida redan avstängd från luften i och med formens vägg. Insidan kommer du att plasta vidare på, som om denna yta inte är fullt uthärdad när du går på med polyestern är det inget problem, snarare tvärtom. Så som @Boanjohan skriver så är det därför vanlig gelcoat (utan tillsatt vax) du skall "måla" formens insida med. Glöm dock inte vaxa själva formens insida först innan du börjar att lägga på någonting, så du får loss objektet när du är klar. Finns en massa mer eller mindre bra (läs: dåliga) och dyra släppmedel, men jag brukar använda vanligt bilvax i "krämform".
  12. Men @per_62 det är ju just denna "koll" jag gör nu, via mitt inlägg på forumet, för att få tips om modeller som just uppfyller mina krav (särskilt 4G+4G). En sak som man tyvärr nästan måste äga telefonen först för att få reda på, verkar det som. Tack, surfa runt och Googla har jag gjort och DET behöver jag ingen hjälp med.
  13. Hmmmm....vet inte hur stora byxor du har:
  14. Tack för tips så långt. Men om ni när ni rekommenderar en lur även skulle kunna kolla i SIM-kortshanteringsmenyn (eller vad den kan heta i just den) om det går att ha båda på "4G" vore jag tacksam. För det är egentligen det jag behöver forumets hjälp med, resten går ju att hitta i specar på nätet.
  15. Den skulle nog räcka när det gäller funktioner, men den är ju alldeles för stor om du ser mina "skall-krav". Dessutom bred för sin redan stora storlek, och därmed är den ännu mer diskvalificerad. Sedan framgår ju ingenstans på nätet det jag främst behöver veta - klarar den att köra 4G på båda SIM-korten samtidigt ? Å andra sidan spelar det ingen roll, då den redan är ute p.g.a. storleken.
×
×
  • Create New...