Jump to content
Sunday 18 April 2021

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    2,500
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

IngemarE last won the day on March 13

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

1,028 Expert

2 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Recent Profile Visitors

2,848 profile views
  1. Det verkar inte vara en kompressorkyl, alternativt en väldigt stor sådan ? För de vanliga aggregaten med Danfosskompressor drar ju nämligen inte mer än c:a 3A när de går, och de kan ju inte gå mer än 100%. Inte ens vår extrabox (Isoterm) drog f.ö. fullström när den var inställd på frystemp. Är det däremot en termoelektrisk kan de ju nästan dra vad som helst, och har ofta svårt att överhuvudtaget får ner tempen mot nollan. Isolera gör bäst effekt i botten och nedre sidorna. Kylan går neråt, det är därför en box fungerar så effektivt och kyldiskarna i affären kan vara öppna uppåt. Har man kyl med dörr - kolla att den verkligen tätar nedtill. Inte ovanligt fel.
  2. Hjälper tyvärr inte med säkerhet, i alla fall inte mot "ungfåglarna" frampå höstkanten. Som du kan se i min tråd jag länkande till så var jag flera kvällar nere vid båten sent och där tidigt dagen efter, men ändå var det nergrisat de få timmar jag inte var där.
  3. Tror jag inte på. Dessutom har den ju utgått ur sortimentet hos JULA. En naturtrogen orm är nog bättre i så fall, den ser de inte lika länge så de hinner vänja sig. Men i alla fall mot våra änder hjälpte bara de tuffa medlen.
  4. Se min tråd: Problemet att binda snören eller lägga spikmattor nu när de redan varit där, är att fåglarna är tämligen korkade: Har det gått igår, skall det gå idag. Jag skaffade ett litet elstängselaggregat för trädgårdsdammar och satte två trådar i lagom höjd, lätt demonterbara (och avstängningsbara !) - se tråden. Den lösningen följer med till nya båten.
  5. Vanliga, 3x Biltemas 100Ah under 6 år och något ekvivalent standardbatteri x3 från Batterilagret under 8 år.
  6. Regeln du nämner är säkert riktig, men inte svart eller vit. Om du t ex tar en bil så drar ju startmotorn C x jättemycket. Men inte så länge. Det är definitionen "en längre tid" som är ganska väsentlig. Varken vattenkokaren eller mikron är igång speciellt länge - vi talar normalt om ett par tre minuter. Då är nog inte ens C/2 några problem. Mikron är dessutom inte pålastad 100% av tiden om den inte körs på maxeffekt. I vår förra båt hade vi just 3x100Ah, och på dem kördes mikro, kaffebryggare och i några fall t.o.m. dammsugare på 230V via en inverter (inte samtidigt naturligtvis). Batterierna höll som förväntat, något kom t.o.m. upp i tvåsiffriga år i livslängd.
  7. Så går det om man skriver för snabbt, som jag 🤔.... Men jag lät det stå kvar, kanske hjälper det någon att förstå vad felet är när man tycker det ser ut att vara samma.
  8. Jag hade satt 300A. Se till att kabelskon ligger direkt mot säkringen utan bricka emellan för bästa kontakt. Ofta kan säkringshållarens anslutningar ge mer spänningsfall än kabeln, om den inte är perfekt utförd. Observera att säkringar är tröga och inte "digitala", en måttlig överbelastning tål de ofta i flera timmar.
  9. Funderar på hur olika de kan vara. Vad menar du med "helt annan kemisk process", båda är ju 1k Polyuretanbaserade ? Sedan skriver de flesta att det är samma produkt men bara byter namn. T ex Marinaman: "OBS: Sikaflex 291 byter namn till 591 under 2019! Det är dock samma produkt med samma funktion!" Fast alla vet ju att om man byter beteckning så finns det en anledning. Oftast att det inte är exakt samma sammansättning. Men är det verkligen en "helt annan kemisk process", tro ? Hursomhelst kör jag med Biltemas Marintätning. Den verkar fortfarande ha samma förpackning, namn och process 😜 Edit: Ser nu att de ställen jag tittat på verkar ha felaktiga datablad och info på 591 (t ex Clas Ohlson). Ibland bara kopierat 291-datan. 591 är inte polyuretanbaserad på samma sätt som 291. Då vet alla det som tittar djupare i databladen/informationen: Lita inte på vad som står om 591 hos ÅF, kolla Sikas hemsida i så fall. Men håller med @anuba, den lär inte vara sämre än 291.
  10. Invertern brukar slå ifrån vid 10,5V. Beroende på vilken storlek du har på batteribanken (och batterityp) så kommer spänningen direkt ut från batterierna att vara olika vid 200A last. Sedan sjunker den snabbare än vad Ah-talet sker sken av, men återhämtar sig delvis. (Observera att denna spänning under last inte har direkt samband med vilospänningen, som ofta används som ett mått på laddtillståndet). Men ett antagande skulle kunna vara att du inte hamnar under 11,5V direkt ur batterierna. 0,5V är då rimligt, men någonstans där skulle jag dra gränsen. Det finns lite hysteri över spänningsfall i båt, inte minst påeldat av ett visst företag som har som affärsidé att sälja på båtägarna svindyra monsterkablar som lyckats väl i sin marknadsföring. Egentligen handlar det om att välja kabeldimensioner för att hålla spänningsfallet rimligt, utefter vad förbrukaren (lampan, prylen) kräver och/eller för att uppfylla utlösningsvillkoren vad gäller avsäkringen av ledningen. I moderna bilar, där man försöker spara vartenda öre på klenare kablar, är varenda kabel uträknad för lagom grovlek. 0,5V spänningsfall är inte farligt, och det kommer oftast inte ens påverka laddningen - om det nu vore den kabeln (vet att det inte är TS fråga). Skrämselpropagandan att du inte får fulladdat om du har spänningsfall i kabeln till generatorn bygger på att folk inte kan Ohms lag. Men det finns fall där redan några tiondels volt kan ställa till det, särskilt om det är spänningsavkännande/styrande funktion på prylen.
  11. Biltema polyesterspackel med glasfibertrådar (finns kort- och långtrådigt) tycker jag är suverän när man skall bygga upp något som inte behöver synas men bli starkt på båtens glasfiberskrov. Konsistensen är som leverpastej, så den rinner ingenstans. Men se till att ytan först är uppruggad och glasfiberren (dvs fräs bort gelcoaten, gärna med raspskiva på en vinkelslip så blir det grovt och fult, dvs bra för spacklet att fästa mot). Måla med lite topcoat efteråt på spacklingen så blir det både osynligt och lätt att hålla rent ytan.
  12. Nja, beror på om de är ytliga eller inte - skillnad på mikrosprickor och mikrosprickor. Ibland är de inte så ytliga. Vet, för jag gick bet på baklyktor till bl.a. Audi A6/C6 med medel/maskiner som annars brukar återställa det mesta. Men oavsett är det då djupare polering som behövs, och det lär bli jobbigt på den ytan, ja....
  13. Mjölkighet/ogenomskinlighet kan bero på olika saker. Börja med att titta med förstoringsglas om det mjölkiga verkligen är en homogen "beläggning" eller om det består av mikrosprickor. Det sistnämnda är vanligt på t ex bilbaklyktor och då hjälper ingen polering. Testa sedan annars med t ex Autosol på en liten yta. Som redan skrivits - vad har du att förlora ?
  14. Inte förrän tidigast i slutet av maj. Vi brukar inte vara i tidigt, just för att det är så mycket "annat" under maj, så båten står då nästan oanvänd. Men i år är det av helt andra skäl, eftersom vi fick hem en ny båt för en dryg månad sedan (Skilsö 35 Panorama) som jag håller på och färdigställer en massa saker i. Och det går inte alls så fort som jag tänkt....🥴 Klubben har dock egen traverskran och lastmaskin, så jag är inte beroende av de fasta sjösättningsdagarna. Den sjösätts helt enkelt när allt under vattenlinjen samt nödvändiga saker för framförande och boende är klart (t ex akterpropeller, nav. elektronik, mikrougn, spis m.m.). Men i början av juni behöver hon ut ur båthuset oavsett, för då skall jag ha dit en firma och isolera taket....
  15. Nej, inte efter så lång tid. Då är det även bortom Konsumentköplagen. Bedrövligt av Ryds, men tyvärr finns det inte några rättsliga möjligheter. Inte ens ARN (även om man skulle önska).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy