Jump to content
Thursday 22 August 2019

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    1,599
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

IngemarE last won the day on July 13

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

463 Expert

1 Follower

About IngemarE

  • Rank
    Amiral

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Recent Profile Visitors

1,104 profile views
  1. Elstängsel är bra,. utom för en själv. Jag har det ju som bekant numera på min badbrygga. Annars kan man ju byta ut mantågslinan mot taggtråd 😮
  2. Som bl.a. Peter_K nämner är ringnyckel och (Biltema) silvertejp bra mothåll. Dels en liten tejpbit så muttern sitter kvar i nyckeln, dels tejp på nyckeln så den sitter kvar i spänn mot t ex skrovsidan. Tänk dock på åt vilket håll den kommer vilja vridas när du drar åt, lätt att tänka fel... Silvertejpen var min bästa vän när jag byggde min båt.
  3. Det finns ju ganska många vattendrag i Sverige, en del t.o.m. ganska stora, som inte har hög- och lågvatten. Och inte ens är salta 😀
  4. Den styr dessutom in båtens för till centrum mellan bommarna. Med den och fasta tampar du bara kan plocka upp från bommarna till aktern (kanske du t.o.m. har "stolpar" att lägga dem på) gör det mycket enkelt. Att ha y-bommar är som en parkeringsplats, med fendrar på sidorna och ev. en bryggfender mot bryggan händer inget om du bara kommit in mellan dem. Vi hade boj innan, och det var stökigare att fixa själv. Men gick att lära sig det med (även om det var då jag skaffade fjärrkontroll till sidopropellrarna....).
  5. Nu är det ett tag sedan och generalagenten för Flexiteek har bytts sedan dess. Men ditt pris är flera ggr högre än vi betalade för exakt samma sak.
  6. Håller helt med bhemac. Jag har alla tankar i polyeten i min båt (diesel, vatten och septik) utan någon som helst lukt på 15 år. Däremot har jag haft problem med att dieseltankarna (200 liter per tank) tappar formen en aning och sväller några cm mitt på p.g.a. trycket inifrån. Borde varit ytterligare tjockare material i dem, tror jag. Löstes dock lätt med en "midjering" av några gängade stänger och aluprofilrör. Toatanken på 80 liter har jag däremot aldrig haft det problemet med. Och som sagt - ingen lukt.
  7. Intressant och dessutom säkerligen även sant. MEN, jag tycker kanske inte vi skall ge TS alltför mycket vatten på sin kvarn i sina försök att konstruera om motorn för att lösa problemet. Det är en björntjänst, då det "riktiga" felet med största säkerhet ligger någon annanstans. TS, är det samma motor som haft frostskadorna du visar i tråden jag länkar till i tidigare inlägg ?
  8. Är det samma motor som du i början av sommaren bytte limpor och knän på, och på dessa hittade grava frostsprickor ? Vad mera kan i så fall ha frusit sönder, inte minst inne i motor/värmeväxlare ?
  9. Strmbrg, med all respekt för din observation så bör man ha en annan sak i bakhuvudet: Marinmotorer är dimensionerade med ordentliga marginaler på kylningen. Detta eftersom den skall fungera hela motorns livslängd trots att olika delar blir slitna o.s.v. Sedan är de också gjorda för att ha fungerande kylning i vattentemperaturer upp till minst 30°C (vill minnas att VP har gränsen +35°C vattentemp). Med vårt kalla vatten har ett kylsystem på en båtmotorer alltså ännu större marginaler - när det är ok. Att du behöver hålla på och laborera med olika strypningar och flöden för att din motor inte skall överhetta är alltså inte lösningen. Visst kan det kanske bli liiite bättre eller sämre, men det egentliga felet ligger med största sannolikhet någon annanstans. Lyft blicken och gräv inte ner dig för djupt i din teori om att strypa flödet för att öka kylningen. (Sedan förutsätter jag att du monterat de packningar, delar o.s.v. som tillverkaren säljer/rekommenderar och inget annat)
  10. Om båtmodellen kom för 36 eller 44 år sedan kanske inte är det viktigaste som jag tycker styr ett båtköp. I synnerhet inte om prisklassen är 500-700', då har de ändrats många gånger fram till de årgångar som kan vara aktuella. Men man får säkerligen mer båt för pengarna om man köper en Scand med singelmontage) än en Storebro (med dubbel) alldeles oavsett....😉 Möjligt du har rätt i dubbelmontaget på Scand, även om de i så fall är försvinnande få till antalet, både vad gäller 29 och 32/35/3500 och som du skriver också specialbyggen. Har aldrig sett en Scand 32:a med dubbelmontage, men de finns kanske. Hursomhelst - är ditt prisspann 500-700' så hade jag siktat på en välskött Scand 32:a. Eller varför inte en Saga 29 eller kanske t.o.m. 315 ? Dessa ligger mellan 650-800' och är en synnerligen ombonad båt med två separata kabiner m.m. Och mycket, mycket nyare konstruktioner än alla ovan nämnda.
  11. Nu blir det lite rörigt om du bara skriver "Baltic", eftersom Scand också har modeller som slutar på "Baltic". Inser att du ovan måste mena Storebro 31 Baltic, inte Scand. Men Scand 32/3500 har mig veterligen aldrig haft dubbelmontage. Det är halvplanande, rak axel och enkelmotor. Var hittar du dem med dubbelmontage ? Nu blev det rörigt igen. I första meningen jämför du två Scand-modeller (tror jag), medan nästa där du syftar tillbaka på första meningen talar du om Storebro. Och hur menar du att Scand 29 Baltic är en "nyare" konstruktion ? Även denna modellen har ju funnits sedan åtminstone tidigt 80-tal. Här är en riktigt gammal: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153252427 Trodde inte det var relevant med 40 år gammal båt, du nämnde ju summan 500-700' ? Då får du en 90-tals Scand 32 i bra skick.
  12. Jag hade tvärtom rekommenderat Scand, som är mycket modernare och mer lättdriven än en gammal "koloss" som Storö/Storebro. Den länkade ovan är dessutom nästan 50år gammal.... Scand har inte heller trä runt rutorna m.m. Men det är två ganska olika båtar - den ena med fly och oftast dubbla motorer och tung, den andra med bra boutrymmen men som även går att köra "öppet". Men varför inte även titta efter Scand 32 (senare 35/3500) som är liknande disponerad som 29 men lite rymligare ? Liksom 29 en mycket rejäl båt i sjön, samt har en underbar "solplattform" ovanpå akterruffen. Förutom akterhytten och stor toa har den stickkojer med bibehållen sittgrupp nere. Men se till att den har minst 200hk (en frisk TAMD41eller Yanmar), då kan du ligga och marscha i 18-19 knop.
  13. Standard på elektrisk med kvarn är 25mm, och fungerar helt ok. Precis som du skriver behöver du spola mer för att få ur allt ur en grövre slang, särskilt om den är lång. Jag har själv nästa 4m 25mm mellan toa och tank, men är man ute och den används då och då gör det ju inget om det står kvar i slangen några timmar till nästa besök. Men innan vi lämnar båten en längre tid körs en fullspolning. 25mm är billigare samt smidigare att dra. Men är flexibiliteten och det något högre priset inget problem så hade jag nog valt 38mm i ditt fall, eftersom det redan sitter den dimensionen på tanken och toan fungerar mot båda.
  14. Men så vi förstår hur "lös" den är (frågan ovan) - du kan alltså med handkraft rotera axeln i flänsen ? Låter ju nästan otroligt, och i så fall är Hybros test ovan överflödigt. Att du "vill" lita på någon hjälper dig föga. Om det nu är som du skriver så har ju "mekanikern" de facto lämnat ut båten med en (med största sannolikhet) icke riktigt åtdragen fläns efter motortassbytet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy