-
Content Count
5,166 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
244
IngemarE last won the day on August 26
IngemarE had the most liked content!
Community Reputation
3,523 ExpertAbout IngemarE
-
Rank
Silvermedlem
Contact Methods
-
Website
http://www.nbmarine.se
Profile Information
-
Location
Södra Vättern
Mina båtar
-
Båtens namn
MyWay II
-
Bild
-
Säker på att det kommer från flänsen/fästet och inte är olja som runnit ner/spill efter påfyllningen (eller utjäsning) ? Ser lite söligt ut kring pluggen, och oljan kan flytta sig neråt i väldigt tunn hinna. Om du inte gjort det, så gör ordentligt rent/avfetta och torka torrt. För med spår av olja nedanför pluggen (som det ser ut på bilden) kan man inte vara säker.
-
IngemarE started following Aquador 28 DC - Lyftpunkter vid upptagning med kran, läckage, IVT US-12N switch till Inverter and and 2 others
-
Bara en idé - det är inte från påfyllningspluggen det läcker ? Oljan expanderar ju en del i värmen, och den styrningen har väl inget separat expansionskärl ? Om man har fyllt alldeles fullt så kommer det tryckas ut när det är varmt. Har du lossat pluggen nu när det varit varmt och sett hur högt nivån står i rattpumpen ?
-
Bara så TS inte missförstår - befintligt kablage är säkerligen alltså inte fysiskt klent. Tror inte @Hybro menar att du skall byta ut till grövre kabeldimension. Men elektriskt kan det vara "klent" och dåligt dvs med hög inre resistans och begränsning i strömkapaciteten p g a okontakt, oxid, ärgade och dåliga säkringar/hållare på sin väg från strömkällan - batteriet (som vi här förutsätter är ok). För att vara säker på att den får den elenergi som den behöver måste du alltså mäta spänningen så nära instrumentet som möjligt med instrumentet inkopplat och just när du försöker starta det (precis som också nämns i inlägget ovan).
-
Fast en variant är ju just som @ChristerN nämnde i ett tidigare inlägg att använda en DC/DC med galvaniskt (metalliskt) skild/isolerad utgång mellan systemen. Då går det skicka ström emellan men utan att de har minus (eller någon annan potential) gemensam. Men nu har inte TS ritat in sådan isolerad DC/DC i sina elskisser, och då måste minusen vara gemensam. Det är också oftast en stor praktisk fördel med en gemensam minus/referens även om det i fordonet/båten förekommer flera spänningar. I en bil med metallchassie är det ganska uppenbart, men fördelen gäller även i t ex en båt eller varhelst man har en konstruktion/design med saker som skall kommunicera eller ens ha något med varandra att göra. Sparar om inte annat ofta många blåsta säkringar och konstiga brända lukter....
-
Exakt samma funktion som @Lintott har jag också i min central. Även grupper för VVB, laddare och uttag är lika. Men jag har helt enkelt ett simpelt dubbelt växlande relä (med 230V AC-spole) i elcentralen, som i vila låter gruppen med eluttagen vara kopplade till invertern. Vid landström (som även då går till reläspolen) så drar reläet och kopplar om även uttagsgruppen till landströmmen ("V/A" är en digital volt/amperemätare med strömtransformator): Reläet i centralen gör funktionen helt oberoende av typ och integration av invertern, och skulle den sönder är man inte låst till en typ med denna funktion utan kan sätta dit vad som helst.
-
BMS:en stänger inte av om det inte är extremt onormala strömmar/spänningar. Något som aldrig skall hända - om man dimensionerat och ställt in saker rätt. Är nog vanligare att säkringen till bogisen går eller batterierna var så vissna (om man har gamla bly/syra) att propellern inte går av den anledningen. Och det är inte vanligt heller. Alldeles oavsett är det värsta som kan hända om "BMS stänger av" inte att en ansluten bogis slutar funka, utan snarare att kanske hela navigationssystemet m.m. i båten lägger av.
-
Utan att ha gått in på dina elscheman eller svara på om du är ute och cyklar, så tänkte jag bara kommentera en annan sak. Det är väl inget som avrådes specifikt ifrån, men många Li har en begränsning av sin maxström i och med den inbyggda BMS:en. Upp till den ström som BMS/batteriet är specad att klara av att lämna så är det inga problem att köra t ex bogisen på Li. Och det är ju inte bara med den man behöver tänka till, det kan ju vara större ankarspel, inverter till 230V och annat som kan lasta i mesta laget. I synnerhet måste man tänka till så det inte kan vara en kombo av dessa som ligger på mer/längre än batterierna är specade för. I mitt fall har jag akterpropellern, ankarspel m.m. kvar på Li, medan bogisen går på motorbatterierna. Mina Li är specade 150A kontinuerlig lastström (och 300A/15s) per styck, så upp till de 350-400A akterpropellern drar är inga problem för de (f.n.) tre som ligger i parallell. Men kör jag även bogisen på fullfart samtidigt så skulle det bli för mycket om även den låg på Li-banken.
-
Prisstatistiken baseras mig veterligen inte på det slutliga försäljningspriset (som oftast inte är offentligt), utan på annonserat pris. Men det är väldigt vanligt att sätta likhetstecken med annonserat pris och värdet. I alla fall om man skall sälja något själv, men som köpare skulle du ju inte betala utannonserat pris rakt av. Eller hur ? Många som tittar på Blocket och skall sälja tror priset i annonser de ser är samma sak som vad båten/bilen verkligen är värd. Snarast är de annonserna prissatta mer eller mindre för högt, just eftersom de är kvar till beskådande..... Sedan måste du titta på max 1-2 år tillbaka, priser längre tillbaka är knappast relevanta. Dels är det en nyare båt/motor ju längre tillbaka du tittar, dels var det en boom och rusning efter vissa typer av båtar och varor under pandemins början. Något som sedan snarast givit ett överskott på vissa typer av båtar nu när många tröttnat och det är ok att åka vartsomhelst igen med andra färdmedel.
-
Tror än så länge bara det är Telia som lovat ha kvar det ett tag till. Men det saken handlar om är att det är datumet för släckning av sista 2G-basen som flyttats fram. Majoriteten av 2G är nog redan nedmonterat även hos Telia, vilket reducerat täckning och kapacitet på 2G rejält. Har märkt stora förändringar häromkring t ex redan nu. Sedan tar jag vad i synnerhet Telia säger med en stor nypa, ja en hel skopa salt. Märkligt att man i en reklam får påstå "5G typ överallt. DET är Telia". Ordet "överallt" är ett geografiskt begrepp, inte att förväxla med "till alla". Och med en 5G-täckningskarta som ser ut som nedan är det ju väldigt tydligt att Telia har långt kvar innan man ens med rymligaste samvete skulle kunna påstå att det ens är typ överallt: För oss som inte bor i centralort eller storstad och framförallt rör oss just "överallt" (titta t ex på hur deras "överallt" ser ut i Småland/Västergötland innanför kusten) är Telias påstående ett enda stort hån....
-
Ja, nu ja 😉 Bra med återmatning, tack. Alltför många trådar bara slutar utan att man fick reda på hur det gick....
-
Kul att höra. Vad var felet ? (Tänk f.ö. på när du bifogar bilder att skicka med dem i något standardformat, .gif, .jpg eller liknande. Kan inte se din bild här på min jobbdator, som dessutom har restriktioner så jag inte kan ladda ner plugins för Äppleformaten t ex utan är hänvisad till de format som är "standard"....)
-
Kapa nu inte tråden med dina egna Li-frågor, TS frågade om sin laddning av bly/syrabatterier 😉
-
Enda nackdelen som jag ser det är att TS får svårt att koppla in den lösningen på NMEA2000 😝.
-
Aquador 28 DC - Lyftpunkter vid upptagning med kran
IngemarE replied to Hallehn's topic in Motorboats
Precis som nämnts är det inte bara båten i sig utan även prylarna man lyfter med och dess dimensioner som bestämmer lyftpunkterna. Samt bunkerstatus på båten. I vår båtklubb (med egen traverskran för oss under 8 ton och med båtvagn) är det också ett tydligt önskemål om uppmärkta positioner. Men första gången vi lyfte båten fanns naturligtvis en förståelse för att vi inte visste alls (rak axelbåt med ett flertal tankar på totalt uppåt 1000 liter). Efter denna första gång så sitter dock numera små markeringar (liten bit eltejp i underkant på fenderlisten) på ungefärligt ställe, som passar just vår traverskrans lyftoks storlek. Men det stämmer aldrig exakt, då man aldrig har exakt lika mycket bränsle o.s.v. i båten. Så ett eller två omtag med lite finjustering emellan är "standard" även hos oss, för närmare än så här kommer vi inte. -
Personligen tror jag knappast den utgör någon större förbättringspotential, eftersom laddströmmen redan är s.a.s. i "rätt härad". Om man drar nytt så kan det väl vara bra att dra om det så, men känns inte som prio på en installation som redan gör sitt jobb.