Jump to content
Wednesday 16 October 2019

IngemarE

Medlemmar
  • Content Count

    1,712
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

IngemarE last won the day on September 19

IngemarE had the most liked content!

Community Reputation

540 Expert

2 Followers

About IngemarE

  • Rank
    Amiral

Contact Methods

  • Website
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Location
    Södra Vättern

Recent Profile Visitors

1,184 profile views
  1. Oj, vad känsligt det var då....😋 Det var faktiskt ett tips i all välmening, och många med vinterförvaringsplatser har möjlighet att upplåta dem även på sommaren. Är ofta en "inkörsport" till den typen av garageplats du är ute efter. Och hur skulle jag kunna veta att du redan annonserar på Blocket ? Har själv två entusiastbilar förvarade på just detta sätt i Jönköpingstrakten, men ärligt talat så bäddar ju inte din attityd riktigt för att fortsätta vara behjälplig och komma med konkreta tips som att t ex rekommendera dig för någon man känner. (När det gäller fotona så kan du kalla mig polis eller vad du vill. Men det är så upphovsrättslagen är, och den dagen du får egna foton stulna och använda i andra sammanhang kanske du håller med). Ja, ja. Lycka till i letandet, oavsett.
  2. Jag har haft sådan toa i 15 år och alltid hällt i blå/grön glykol utan något enda packningsbyte.
  3. Finns flera annonser på Blocket om vinterförvaringsplatser. Eller det kanske är ett enskilt garage du är ute efter, för att kunna meka med båten ? Då tror jag också det är lättare att hitta genom Blocketannons eller liknande, då det väl mer är ett bilgarage än ett båthus du letar efter. Sedan vet jag inte om du har tillstånd från Smålandsvillan/Mellby att använda deras bilder i din annons. Tänk på att bara för att bilder finns på Internet så är de inte fritt fram att använda i eget syfte !
  4. Där pilen pekar - kan det kommit över vatten där när man kört eller det av annan anledning "runnit över" från kölsvinet ? Sedan tycker jag det ser ut som en VP "Black Jack"-tätning eller liknande. Inte ovanligt att de läcker, i synnerhet när bäst-föredatum är passerat. Visst går det att trycka i mer fett men.... Först måste du dock kolla upp var det läcker. Genom att torka torrt (med papper) borde du ganska snabbt kunna utesluta t ex tätningen, då det ju verkar läcka en hel del. En axeltätning, i synnerhet Black Jack, är nästan förbrukningsvara. Men om det nu bara är den, varför har inte nuvarande ägare åtgärdat det ? Eller om det är så enkelt att bara "skruva i mer fett" är det ju ännu konstigare. Och om man inte gör ens så enkla saker, vad mer är eftersatt ?
  5. Glömde en sak: Lossa luftskruven på VVB:ns blandningsventil också när dricksvattensystemet töms. Glömde den ett år med skadad blandningsventil som följd. Skruven behöver inte tas bort, men skruva loss den så det kan komma in luft och dränera ut vattnet ur ventilen. Hittar inte exakt den modellen du har, men så här kan den se ut:
  6. Först - du har väl köpt båten av någon. Denne är ju den första att fråga, då vederbörande bör vara expert på just denna båten. Så här brukar jag göra, men det finns säkert olika varianter som är rätt de också: 1. Tappa gärna först ur stående sjövatten ur värmeväxlarna. Brukar finnas en kran. Ofta räcker det med någon av de lägst belägna. Sedan gäller genomkörande av glykolblandning. Du skriver ingenting om vare sig båtmodell eller motor, men ett sätt är att ha en assistent som häller i det i sjövattenfiltret. Om du har drev kan en drevsäck eller tunna funka, men jag tycker mig skymta en roderaxel på bilden. Se till att glykolvatten blaskar igenom avstängningsventilen och lämna sedan denna stängd *) 2. Sugtöm och spola friskt flera ggr och töm igen innan upptagning. Jag ansluter sedan (efter upptagning) en gummislang med tilltäljd ände så den passar att trycka fast i spolvattenintaget utifrån. Andra änden ner i en hink med glykolblandning. Sedan spolar jag i toan ett antal gånger så hinken är i stort sett tom. Därefter tömmer jag tanken via skrovtömningen och lämnar kulventilen stängd *). Den har nu glykolkladd i sig och det vill jag hålla kvar. 4. Spola tills det kommer luft. Stäng sedan av pumpen och lämna kranarna (vask, dusch o.s.v.) öppna. Skruva loss slangnipplarna på pumpen lite efter att punkt 3 nedan är gjord. 3. Längst ner brukar sitta en övertrycksventil med ratt, som går att vrida så den snäpper fast i öppet läge. Ofta sitter en slang också, som mynnar i kölsvinet eller på annat ställe med länspump. Nu tömmer sig VVB genom denna (kan ta ett tag innan det slutar rinna helt). Glöm inte dra ur 230V till VVB eller bryt dess säkring i landströmscentralen ! 5. Ja, de som är inne i alla fall. 6. *) Om detta tvista de lärde. Jag har dock lärt mig den hårda vägen att aldrig lämna den i någon form av öppen, då det i vårt klimat kring nollan ofta kan bli kondensutfällning som ju är sötvatten. Fungerade att lämna dem öppna många vintrar, men en vinter frös två kranar. Numera ser jag till att de är stängda och med glykolvatten genomblaskat i. 7. Har jag aldrig haft problem med, men anslutningarna skall lossas på den typen jag har. Kolla i manualen till pumpen. 8. Om du öppnade kranarna och höll slangen högt så rinner det ur när avtappningsventilen på VVB öppnas. I alla fall tillräckligt, och i alla fall på min dusch. 9. Kolla med instrument om du är osäker. Annars är ju detta inget som ändras om det inte läcker och man fyller på med bara vatten. Eftersom båten är ny för dig så kolla gärna. Men som sagt - gick du inte igenom båten med säljaren eller kan kontakta säljaren och fråga ? Jag menar inget illa, men att du inte ens vet var vattentanken sitter känns lite olustigt. Har du andra system såsom AC också ? Och hur är det med det maskinella, service/oljebyte o.s.v. ? Syns också att det sitter icke rostfria slangklämmor på slangar, och hela installationen ser ut att vara tämligen rörig.... Edit: Du tror att den gråa, rostfria tanken är färskvattentanken. Men har du tittat vad det står skrivet på påfyllningslocket, du har ju påfyllningen i akteränden av tanken på däcket ovanför ? Jag tycker det ser ut som en bränsletank, med gummislang o.s.v. ovanpå. Samt ev. en jordning av påfyllningsarmaturen. Man har f.ö. aldrig bränslegummislang till färskvatten, ju... Jag tror du måste bekanta dig med båten innan du börjar vinterkonservera, eller fråga någon i båthamnen som kan hjälpa dig. Annars kommer detta inte sluta väl. Edit2: Ser nu i annan tråd att du löst olja/filterbiten samt att det är en MD2030 i en Maxi 95.
  7. Nja, det beror ju helt på var tömningen är ansluten till tanken. Om den är ansluten via ett internt sugrör och ut på toppen av tanken - javisst. Men många (kanske t.o.m. majoriteten) är nog påkopplade med en T-koppling eller liknande på befintlig tömningsutgång vid tankens botten. I synnerhet om man bygger till det efteråt. Och då blir ju troligen en avsevärd del av slangen vätskefylld. I de fallen finns ju dock en fördel om slangen kan dras upp över tanknivån så nära tanken som möjligt, om man vill minska risken att stående vätska i slangen skulle öka risken för lukt.
  8. Syrafast rör är inte gratis det heller (beror i och för sig på vad man har för kontakter). Jag hade absolut kört med en bra slang för mjuka böjar och få skarvar. Och inte minst enkelheten. Glöm inte ordentlig dimension på tankens avluftning, om du inte redan har det (min 19, helst 25mm)
  9. IngemarE

    Svart pulver

    Inte alls ovanligt, oavsett motor. Kolla om den kan gå emot något, om den är för slak så den "fladdrar" eller slirar. Även fel profil/typ på remmen kan ge onormalt slitage. Ibland kan någon ha bytt till en icke original generator eller nå't med antingen fel profil på remskivan men ännu vanligare att den inte linjerar perfekt och då kommer nöta rem. Om du är osäker så planera in ett byte. En rem kostar inte så mycket men kan ibland vara lite tidsödande att byta. Då vet du i alla fall att det är en ny, oskadad rem av rätt typ och med rätt spänning som sitter på plats.
  10. Ok, du skrev "universalslang" medan det artikelnumret är uttryckligen "inte universal" enligt BT, så jag var osäker... Många av omdömena (inkl mitt eget) gäller inte denna slangen, så du får läsa kommentarerna med filtret på 😉
  11. Inte bara Biltema och JULA, de förekommer tyvärr numera i "finbutikerna" också - i olika varianter. Och att de är klassade är tyvärr ingen garanti för att de håller. Sedan är det inte riktigt tydligt om det är de svarta universalslangarna TS menar eller om det är något marindito med blåsa. Hursomhelst har jag inte haft några problem med Biltemas "svarta universal" sedan de lämnade de som var märkta "ILO" för flera år sedan.
  12. Tyvärr gäller detta i allt större utsträckning numera även "finbutikerna". Men eftersom de flesta tror dem om mer än så kan de leva på gamla meriter - ännu en tid.
  13. De, liksom JULA, hade tidigare ett fabrikat "ILO" på standardslangsortimentet. Sprack i varenda böj efter bara en säsong. Reklamerade, och fick höra att flera kommit tillbaka med dem (blev även erbjuden pengarna tillbaks fast det gått ett halvår). Den försvann sedan snabbt från Biltema, men såldes vidare av JULA något år till. Nu framgår inte om det är en slang från marinavdelningen som åsyftas, eller deras standard 6 & 8mm i 1m-längder. De sistnämnda har jag kört med under senaste åren (efter att "ILO" försvann) utan problem, både till båt och entusiastbilarna. Att reklamera lönar sig, och oftare hos vissa lågpriskedjor än hos "finbutiken" - fast det kan vara lika illa där....
  14. Vet inte om expansionskärlet är slanganslutet på D4, men sätt i så fall en skruvtving på gummislangen i botten så långt ner du kommer åt på den innan den kopplas isär eller du suger ut någonting. Då säkerställer du att oljan inte kommer ner längre än nödvändigt. Jag hade nog sedan försökt ta bort kärlet med vätskan i, eller i vart fall försökt hälla ut det. Att suga ut det som ligger högst upp vid ytan är inte så lätt, man suger lätt luft.. Sedan kan du ta bort kärlet och slangarna (plugga änden av slangarna du lossar med något, t ex en försluten slangstump, så inte resten av kylvattnet rinner ut) och diska det ordentligt rent.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy