

Till_havs
Medlemmar-
Content Count
87 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
Till_havs last won the day on June 2
Till_havs had the most liked content!
Community Reputation
48 ExpertAbout Till_havs
-
Rank
Kapten
Profile Information
-
Location
Nacka
Mina båtar
-
Båtens namn
Maxi Fenix
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Jag tänker att båtlivet inte är lika folkligt längre. Numera är båtägande främst för människor med mycket pengar och mycket fritid. Då blir det stora, nyare båtar. Därtill så ska dagens unga vuxna ha bekvämlighet, hög komfort och hög standard på tillvaron när man är hemifrån. Gamla 26-fotare från åttiotalet har inget varmvatten, elektriska ankarspel, rullstor, knappsegling, obegränsat med el, Starlink och annat modernt joks så då får det vara. Det syns på beg.priserna. Har väl aldrig varit så förmånligt att köpa en äldre segelbåt som idag? Motorbåtarna vet jag inte hur det är med, följer inte den marknaden men det är förmodligen lika där. Det där med att båtarna ligger oanvända i hamnarna under det mesta av sommaren har jag också undrat över. Men det är kul att ha båt, oavsett om jag använder den eller inte! Kanske andra resonerar likadant?
-
Folk var av annat virke förr. Jag såg dokumentären om de svenska sillfiskarna som efter att de tömt västkusten på sill for till Island istället, till "havets silver" som de enorma sillstimmen där kallades. Vi snackar mitten av 1800-talet här. De hade inga sjökort eller andra nav.hjälpmedel. Bara kompass. Gubbarna lärde sig rutten av varandra och för de allra flesta gick det bra att komma dit, salta in några hundra tunnor med sill och sedan fara hem igen. Jag skulle då inte klara att dra från Bohuslän och pricka Island på bara kompasskurs. Hur sjutton bar de sig åt...
-
Nejdå, det är en Victron Orion Smart DC/DC-laddare på 30A som jag installerat just för att skona generatorn från de strömslukande litiumbatterierna. Det fungerar mycket bra. Är nu inne på andra sommaren med denna setup och allt verkar trivas ihop. Kan rekommenderas för den som på ett enkelt och hyfsat billigt sätt vill konvertera till litium i förbrukningsbanken på sin äldre båt.
-
En iakttagelse från veckans besök i några gästhamnar är att nästan alla motorbåtar har en landströmkabel medan nästan inga segelbåtar har det. Man börjar fundera. Vad är det de måste ha ström till som batterierna inte mäktar med? I en motorbåt, som laddar hela tiden båten används! A/C, mikrovågsugn, tvättmaskin, jätte-tv, elspis? Ni som har stora motorbåtar med enorma batteribanker men ändå kopplar in landkräm så fort tillfälle ges, varför räcker inte båtens egen el till?
-
Det kan inte vara fel att träna på hur man ska bete sig när båten sjunker och få tillfälle att testa EPIRB:en, maydayanrop m.m. Att det är i hemmahamnen är bara bra, det blir tryggt och säkert och alla får något att prata om på nästa klubbfest. Sedan är det bara att tömma båten på vatten och köra avfuktare några månader för att få den beboelig igen. Under tiden renoverar du motorn och byter ut all el och elektronik. Allt detta är bara roligt och gör att du lär känna din båt ordentligt så du blir en ännu bättre och mer självsäker båtägare!
-
Har likadan Marshal 35A som ni. Jag fick 29,5A idag. Nytt rekord. Det är väl laddaren som bryter där antar jag, den är ju på 30A. Man märker att motorn går betydligt mer ansträngt när laddningen aktiveras så det får räcka. Vill minnas att det skiljer en halv knop i toppfart med eller utan laddning igång. 7,5 hk var kanske tillräckligt på 80-talet men jag skulle gärna ha dubbelt upp i min båt, för lite säkerhetsmarginal vid hårt väder. Samt snabbare batteriladdning tack vare kraftigare generator....
-
Nu ska jag inte ta gift på att det verkligen är så att du måste ha en DC/DC-laddare i din nya setup men du borde ha en. Jag har också en sån där gammal Marshall 35A som är kopplad till en blyack för start och LFP-banken på 200Ah. Den kämpar på bra och ger strax under 30A med motorn på marschvarv. Det verkar också driftsäkert över tid, har nog laddat iaf 15 timmar med denna setup utan protester från elsystemet. Jag har förvisso aldrig låtit min generator ladda 200Ah LFP oreglerat med raka rör men är ganska säker på att den inte alls skulle trivas med det utan smälta eller på annat sätt säcka ihop. Detta eftersom LFP till skillnad från blyackar har väldigt lågt inre motstånd. Fördelen med en DC/DC-laddare är också att den trixar med inputeffekten enligt vad som behövs för stunden , lägre strömuttag om spänningen till batterierna behöver vara högre än vad generatorn klarar och tvärtom. Men om det kommande litiumbatteriet tack vare solceller mestadels har hög laddningsgrad så kommer ju inte generatorn att behöva jobba så hårt så då kanske det går bra att skippa DC/DC-laddaren. Så det viktigaste till sist: det är ballt med många blinkande och lysande elprylar i elcentralen!
-
Jag hamnade igår slumpmässigt i Finnhamn i sthlms skärgård. Här är otroligt fint, lugnt och skönt och jag har ingen brådska härifrån. Man förstår varför det är en populär hamn bland stockholmarna. Och även tyskar, finnar, belgare, engelsmän och allt möjligt.
-
Men om man åker till en fylleristation med sin gamla flaska så nekar de fyllning om provtryckningsgodkännandet gått ut. Jag har problem med det där. Min båt rymmer bara en 2006 (de små flaskorna) men de finns inte att köpa längre och godkännandet har löpt ut så när den är slut så är det kört. Om jag inte lyckas skicka just min flaska på provtryckning någonstans.
-
Det finns det. Gå in på inställningar för den aktuella nätverksanslutningen och aktivera "Det här är en anslutning med datapriser" eller något i den stilen, minns inte exakt vad det heter . Då sparar Windows på dataförbrukningen via uppdateringar, telemetri och annat. Men det blir ingen minimering. Då får man vara aktiv och gå in i brandväggen och manuellt stänga av internetaccess till de mest dataslukande programmen vilket de förmodligen inte gillar så värst.
-
Ni som har tröga gamla datorer, byt till SSD-diskar om Windows körs från en vanlig hårddisk. De är alldeles för långsamma för att klara av att hantera operativsystemet numera. En SSD har inga rörliga delar och är 10-50 ggr snabbare än en vanlig skivdisk. Det blir som en ny dator och de är inte så dyra. Datorn startar på 10-20 sekunder istf flera minuter.
-
Det är en spol-lampa. En glödlampa alltså, som någon Händig Harry satt dit i oklart syfte. Antingen för att indikera något när lampan tänds eller för att dra lite ström, mellan 5-21 Watt. Kanhända är den tänkt att gå till generatorns magnetiseringsström-anslutning. Sitter det någon kabelsko som saknar kabel på generatorn? Var tar den andra änden vägen? Vad är den där 40-knappen för något?
-
Det är bara att slå till, ett solklart val. Mindre än halva vikten, dubbla kapaciteten och mycket snabbare laddning. Vem vill inte ha det? Det enda att fundera på är om du ska ha batterier med Bluetooth eller inte. Om jag köpte nya batterier idag skulle jag välja några som kan visa status i telefon/surfplatta via BT, trots att jag har batterimonitor så vill man veta hur varje batteri mår individuellt. Mina nuvarande Eco-worthybatt. har inget BT och det går ju bra men det finns ingen större anledning att idag köpa LFP utan BT, menar jag. Riktigt bra pris här också. Blir inte mer än några hundralappar billigare att köpa från de skumma kineserna på Amazon/Ebay etc även fast priserna sjunkit en hel del på ett år. De LFP jag köpte för 3300 förra sommarn går nu för 2300 och då är det BT inbakad i dem. Det blir oftast billigare om man väntar men med den filosofin går det inte att köpa särskilt mycket. De enda två nackdelarna jag ser är att man fortfarande behöver en blyack till motorstart samt att elsystemet behöver kompletteras med något slags laddstyrning så att inte generatorn skär ihop pga den höga laddström som LFP kan ta emot.
-
Hur fixa sprucket roder/limma bussning eller epoxi?
Till_havs replied to Till_havs's topic in Mek & Teknik
Det verkar vara en bra idé ändå att tömma rodret på vatten varje höst, annars kan det sluta såhär. Jag har inte slagit i något, ena halvan bara tackade för sig efter 45 års trogen tjänst och försvann i djupet. Notera det tjocka materialet längst ner. Ett dräneringshål måste gå ganska långt upp i rodret. Duger inte med ett par cm. Det är spännande att ha en gammal båt, det blir ingen brist på jobb och överraskningar... Men med min vanliga tur så finns otroligt nog ett nytt roder att köpa så det är bara att skifta och dra till sjöss igen 🙏 -
Projekt modernisering av elsystem i äldre segelbåt
Till_havs replied to Karljohansson's topic in Sailboats
Jag har nyligen bytt ut elsystemet i min båt. Det blev ungefär som din plan. Några förslag: - 100W solcell ger inte så mycket ström, typ 4-5A vid perfekta förhållanden med fri sol och inte minsta skugga. Det räcker till dator eller kyl, inte båda. Installera så mycket solpanel som får plats. Den uppgivna effekten på panelen är under perfekta förhållanden som sällan uppnås. Jag räknar med att få ut ca 70% av uppgiven effekt i snitt. Då håller jag ändå på och flyttar panelerna hit och dit så de ska få max sol på sig. - byt till litiumbatterier för förbrukningsbanken! Kostar en slant men är lätt värt det. Dubbla kapaciteten, halva vikten och betydligt snabbare laddning. Blyackar är rena medeltiden. Jag gick för motor några timmar idag och laddade från 50% till 90% på 285Ah batterikapacitet. Detta med en gammal 35A generator från -81 som troligen aldrig är servad eller renoverad. Men det behövs en DC/DC-laddare emellan för att styra upp laddningen så inte generatorn klappar ihop av lasten. - Skaffa grejer från samma tillverkare så det blir gemensamt "ekosystem" som kommunicerar via Bluetooth så du kan få all eldata i en app i telefonen. Väldigt smidigt och praktiskt. - snåla inte på kabelarea. Rejäla kablar ger mindre spänningsfall och därmed gladare förbrukare. Dra 16 (eller åtminstone 10) mm2 från batterierna till plintarna i närheten av elcentralen. Därifrån 1,5/2,5/4 mm2 till förbrukarna beroende på vad det är. Fast jag har iofs 600 W ljudanläggning som drar 25A på lagom volym och det är väl lite ovanligt. - gamla risiga kablar till lanternor och all annan belysning fick vara kvar. För mycket bök att dra om allt och eftersom allt numera är LED drar det så lite ström att dåliga kablar inte spelar någon roll. Allt lyser bra ändå. - använd ordentliga, tjocka kvalitetskabelskor för marint bruk. De kostar en del men det får det göra. Billiga sortimentsatser med kabelskor från Amazon, Ebay etc. är för tunna och klena och håller inte måttet. Kom ihåg krympslang för att stänga ute fukt och salt som skapar oxidering och på sikt dålig kontakt. - Vad gäller säkringar och kabelarea rekommenderas att ladda ner Skyllermarks/Sutars Elguide och läsa igenom, den är bra. https://sutars.com/elguiden/ - skippa 230V-laddning av datorn, det blir bara onödiga förluster av alla spänningsomvandlingar fram och tillbaka. Skaffa 12V-laddare som pluggas in i cigguttag. Som matas med 4 mm2-kabel. Min laptop drar 5-6A när den är igång samt laddar batterierna... Att istället använda surfplatta när det går spar faktiskt en hel del ström om man ligger still ett tag. Allt din solpanel ger kommer nog att förbrukas av datorn, beroende på prestanda förstås.