Jump to content
Tuesday 04 August 2020

FIATX19

Medlemmar
  • Content Count

    219
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

38 Expert

1 Follower

About FIATX19

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

631 profile views
  1. Är vanligt även på bussar med flera generatorer (Volvo har trippla i endel installationer). Vill man ha ut mycket effekt så är det nog billigare med flera än en gigantisk.
  2. Kan vara så att flottören inte stänger ordentligt.
  3. Byte av olja och oljefilter, gissar på 20 minuter i tid (oljan suger nog de flesta ur så görs oftast före upptagning så motorn är varm). Fylla glykol i hela/delar av motor. gissar även här på 20 minuter (termostaten tar nog de flesta ur och så får impellern suga ur en hink glykolvatten). Beroende på typ av drivning kan man behöva byta bälgar men det är inte varje år (mellan 2 och 7 år tror jag).
  4. FIATX19

    Md17

    Håller med övriga om att inspektera och provstarta. rost utvändigt är bara kosmetik. Manualer till motorn hittar du på. http://82ms.se/
  5. Det är inte troligt att motorn skulle varva fullt vid lägre hastighet. Om den skulle varva lika mycket så skulle det kavitera rejält om propellern.
  6. Jag skulle alldrig byta motorn om den inte är helt slut till det priset. Sitter en 40 år gammal motor i min båt och den kommer få sitta kvar ett tag till. Är motorn sötvattenkyld och inte är misshandlad av tidigare ägare så är det nog ingen fara. Har ingen erfarenhet av den motor du har men om den har glödstift kan det vara en orsak till dålig gång vid start eller startproblem. Spridare kan vara en annan orsak men dessa går att byta om så skulle vara fallet. Gamla Volvomotorer har väl alltid vibrerat en hel del men byte till nya motorkuddar kan nog göra skillnad. S-Drev brukar ta bort mycket vibrationer så jag skulle prova med nya motorkuddar. Låter som en gammal lastbil är kanske värre. Mitt avgasrör är böjt och går ner några mm i vattnet (ett litet hål i böjen ovan vattenlinjen för att bryta häverteffekten finns dock) och det dämpar avgasljudet mycket, står man 10 meter från båten hör man den inte. Inne i båten hörs det dock en del och jag har funderat på att isolera mer och bättre men har inte gjort något ännu och min är en motorbåt så jag har aldrig hjälp av några segel.
  7. FIATX19

    Energi i vågor

    Räknar man inte att 1 hk lyfter 100kg 1m på 1 sekund. Raol är kanske mer exakt. Vore roligt om någon kunde räkna ordentligt på krafterna. Filosofera mera.
  8. Med fast position på gasen tiltar du till det läge båten går fortast. Titta på vågorna din båt skapar, när de är minst går båten lättast. Generellt åker du 0- "båtens längd i meter" knop eller 20+.
  9. Det är värmepumpen Gerd! Skämt åsido. Minns jag rätt sitter värmepumpen (impellern) på en axel som går in i motorn. När tätningarna slits är det vanligt att impellern inte bara pumpar vatten till motorns kylsystem utan dessutom in till oljan. Byte av axel och tätningar löser det problemet. Men visst kan det vara sönderrostat. Kyls motorn med saltvatten så är det nog risk för det men annars tror jag på tätningarna.
  10. Här i byn var det några ungdomar som "lånat" en täckt släpkärra och ställt fsrmartankar i. Körde till en obemannad bensinpump och lyckades slanga bensin från cisternen i marken. Tror två av dem var inne i släpet när det tog eld. De tog sig från platsen men en avled efter någon dag och ytterligare en fick brännskador och vårdades på sjukhus. Var försiktig.
  11. Jag menade att en båtmotor inte är gjord för att frivarva. Utan växel i så ligger den på tomgång. Har man högt varvtal är växel alltid i och motorn är belastad. Jag gissar att en utombordare har liten roterande massa och därför snabbt ändrar varvtal. Men med växel i har man ju vattnets motstånd mot propellern som bromsar.
  12. Så du har testat motorn helt utan belastning. Jag tror det kan bli skillnad när du har rätt belastning.
  13. FIATX19

    MD5C stannar

    Byt bränslefilter och kolla i tanken efter slem. Låter precis som sköt i bränslet. När motorn sugit tillräckligt länge får den för lite bränsle och för. När den vilat en stund har bränsle sakta men säkert tagit sig förbi hindret och motorn startar igen.
  14. Du får skaffa lite mer pondus så att du väger upp båten! Sitter inte motorn centrerad kan det förklara att den lutar vid plan. Annars får du försöka flytta runt lite vikt. Flytta ankare eller liknande. Har ingen erfarenhet än den båten men den är ju inte så stor och ting så kan nog luta lite.
  15. Vet att vissa drev bryter sändningen precis i växlingsögonblicket kan kanske vara det som är orsaken. Vet inte om du har ett sådant drev dock. Är tomgången lite låg kanske det räcker. Eller så bryts sändningen lite för länge.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy