Jump to content
Wednesday 08 February 2023

FIATX19

Medlemmar
  • Content Count

    431
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

116 Expert

1 Follower

About FIATX19

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,419 profile views
  1. FIATX19

    Drönare

    Jo den enklaste Dji (mini se tror jag den heter) har en enklare app där follow me funktionen inte finns i Djis egen app. Men det finns andra appar man kan köpa där den funktionen finns. Man kan även programmera in flygrutter i förväg. Gå gärna ut och kolla på olika appar och deras recensioner före köp så har du koll på vad du skall ha.
  2. FIATX19

    Drönare

    Även om du har en drönare under 250 gram så måste du registrera dig/drönaren om den har kamera. Det är lätt så inga problem. Har djis minsting och den funkar ok men det finns bättre än djis egna då fällor me funktionen inte finns på denna annars. Visst är kul men jag har använt min sparsamt...
  3. Jag har samma uppfattning. Men det är väldigt svårt att generalisera. Hur mogen ör personen och kunnig. Hur stor å, älv, sjö eller hav rör det sig om. Är skicket på båten bra eller dåligt. En trasig motor behöver inte ses som positivt, tänk om den går sönder... Väder vind och möjlighet att komma till undsättning om det behövs.
  4. Jag har 100w solcellspanel till 3 95ampertimmars förbrukningsbatterier. Är mest ute dagsturer och övernattar väldigt sällan så min erfarenhet är inte så stor, dessutom har min båt inga segel så laddning får batterierna vid förflyttning. Mer batterier är vad jag hade satsat på 6stycken eller fler och gärna 200w solceller. Batterimonitorer mm är säkert bra att ha men har man för lite energi spelar det inte så stor roll.
  5. Borde inte rubriken vara tips elsystem? Jag är lite irriterad på alla tidningar som fokuserar på ett intresse oavsett om det gäller foto, båtar eller löpning då är fokus reklam och innehållet väldigt tunt. Jag förväntade mig en artikel om just detta när jag öppnade tråden.
  6. FIATX19

    Regnläns

    Är du trotts allt orolig så ta och tillverka två runda koniska pluggar som du kan trycka in i länsen om du skulle råka ut för en olycka. Blir inget större tryck på pluggen.
  7. På en av mina sugmotorer har hag installerat en plåt i oljetråget just för att förhindra att oljan skall klättra på väggarna när man svänger hårt i kurvorna. Plåten är konstruerad så att oljan lätt tar sig ner i tåget men det är mycket svårt för oljan att ta sig ut ur tåget förutom genom oljepumpen. Så på denna motor slår inte vevaxel i oljan i tåget och så tror jag det på på de flesta motorer. Om du däremot överfyller en motor med olja kan oljenivån bli så hög att vevaxel slår I oljan I tråget men det är inte så lämpligt. På gammla långvarvande motorer av gammal konstruktion fanns det stänksmörjning det är jag medveten om. Torrsumpsmörjning är väl egentligen en vidareutveckling av våtsump där man främst på rally/racing inte vill riskera att vevaxel slår I oljan I tåget. På gammla tändkulemotorer hade man dropsmörjning på en del motorer, en vecke sig olja sim sedan droppade ner där man ville smörja.
  8. Är det verkligen så att vevaxel piskar upp olja på cylinderväggarna? Jag tror inte man smörjer motorer så. Jag tror att oljan som smörjer vevlagren läcker ut på vevaxel och slungas sedan på cylinderväggen. Jag tror att man skulle få problem på högvarviga motorer om vevaxel slår I oljan i oljetråget. Håller på med en renovering av en bilmotor nu och då den har turbo så har den munstycken som sprutar olja på kolven undersida för att kyla kolven. Jag tror inte avsikten är att smörja cylinderloppen.
  9. Skall erkänna att jag inte är expert på vare sig el eller batterier men vill ändå hävda att så länge det inte är kortslutning i ena batteriet så förlorar man inget på att koppla ihop dem. Säg att vi har ett batteri med låg spänning som inte själv orkar dra igång motorn. Du kopplar in ett friskt fulladdat batteri till det dåliga, vi leker med tanken att en stor mängd energi går över i det dåliga batteriet. Detta innebär inte att du har mindre energi i de båda batterierna än du hade u det friska fulladdad. Energin är oförstörda som ni kanske minns. Visst lite värmeutveckling i kablarna blir det säkert men inte mycket att tala om.
  10. Så länge det inte är kortslutning i det ordinarie batteriet så hjälps batterierna åt.
  11. Det sägs att mopedbikarnas motorer från början var tänkta som båtmotorer. Vet inte om det ör sant men brukar vara en diesel på ca 8 hk tror jag. Så effektmässigt är det rätt och kan man tänka sig begagnad motor borde det finns till bra pris.
  12. Kunden? Bedriver du företag! Har tyvärr inget bra svar på frågan.
  13. Om du har sjövattenkylning så finns det inget glykol i motorn. För att säkerställa att du får in glykol i motorn så monterar du bort termostaten och monterar tillbaka termostathuset. Blanda glykol i en hink och lossa slangen som suger in vatten till motorn från drev/skrov och stoppa ner den i hinken. Starta motorn och låt den suga in allt vatten från hinken. Nu återmonterar du slangen och termostaten. Om du gör jobbet utan att ta ur termostaten så kommer den vara stängd då motorn är kall och då kommer inte glykolvattnet gå in i motorn utan bara ut i avgasröret.
  14. FIATX19

    båt priser

    Jag tror att priset för begaggnade båtar som "vanligt" folk har råd med kommer sjunka i pris. Inflation borde göra att dessa håller i pengarna eller passar på att sälja kapitalvaror som inte används.
  15. Jag har en kabinbåt som vinterförvaras inomhus utan värme golvet är jord väggar och tal är plåt och saknar isolering. Plockade ur dynor mm första året men har inte gjort det sedan dess. Har inte mögel i båten (dynor, mattor, rak mm) med ett undantag och det är kapelltakets insida bakom doghouse. Jag tror mögelpåväxten på kapeltaket kommer under säsongen då båten brukas, det regnar och kapellet är fuktigt och smutsigt. Behövs avfuktare verkligen vid inomhusförvaring?
×
×
  • Create New...