Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

FIATX19

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    479
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

139 Expert

1 följare

Om FIATX19

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

1 961 profilvisningar
  1. En mycket viktig anledning.
  2. Det är ett problem med tunga bussar med eldrift just med tanke på däckslitage (partiklar). Busschaufförer kör inte direkt mjukt och med högt vridmoment direkt från start så slits däcken hårt. Nu får ju ofta busbolagen böta om de inte håller avgångstider så inte enbart chaförens fel. Många elbilar har sportbilsprestanda (acceleration åtminstone) och har därför ofta däck för att möta den prestandan vilket blir dyrt när de skall bytas. Det är märkligt hur bilarna förvandlas de senast 40 åren. 1980 var en bil som vägde 1200kg och hade 100 hästar en stor och stark bil idag väger en bil 2000kg och har över 200 hästar. Men hastigheterna på vägen har minskat.
  3. ICE = internal Combustion Engine. Exempelvis en vanlig bensinmotor. Dyra däck på elbilar. Ja så är der säkert på vissa av dem men långt ifrån alla precis som på alla bilar så skiljer utrustning åt. Normalt har så kallade premium eller prestandabilar dyrare utrustning.
  4. Tycker det är intressant och lärorikt att vi har olika syn på det här med elbil. Jag har en kompis som på sin fritid skruvar bilar och är riktigt duktig på det. Han hjälpte mig byta motor på en av mina bilar för en månad sedan tex. Trotts att han är en grym mekaniker så har han en elbil. Han brukar säga att service på dem fixar man själv "alla kan byta kupéfilter". Visst är det en överdrift, så enkelt är det inte men det är mindre jobb än på en ICE bil.
  5. Jag har flera bilar men kör just nu en V50 jag gav 5000 sek för och lagade för ytterligare 5000. Värdeminskning på en sådan bil är noll och trafikförsäkring räcker gott. Men jag kör så mycket att en elbil skulle spara ca 25 000 sek per år. Jag skulle kunna köpa en bil för 100-125 000 sek och ha den betald på 4 till 5 år. Det finns billigare elbilar än så men de passar inte mig tyvärr. Jag behöver inte åka premium varken som bensin eller el bil och köper begagnat. Men möjligt blir jag kvar i fosilbil ett tag till jag trivs som slutanvändare av mina bilar.
  6. En elbil drar ca1.5 till 2 kw oer mil. Vi säger 2 kw/mil och om man laddar hemma kostar det 2sek per kw. Det ger 4 sek/mil. En vanlig bensinbolag drar 0.8liter per mil och bränslet kostar 17:50 vilket gör 14 sek per mil. Så skillnad på 10sek. Ja det är förmodligen billigare med service på en elbil och det går att hitta bilar som drar mindre bränsle. Men grovt sett vill jag påstå att man spar minst 10 sek per mil med en elbil.
  7. Jag tror det fanns olika drev beroende på motor ich årsmodell. Gissar på aq100, aq270 eller aq280. Men gissar som sagt. En kul sida om Dracco. https://www.horizonblue.dk
  8. Skruvat åt tomgångsskruven! Det är en ställskruv och skall inte vara helt åtskruvad(stängd). Men jag kanske missförstår dig.
  9. https://m.youtube.com/watch?v=e7CrWWJE8Xk
  10. Jag skulle inte vara orolig. Motorn är för en båt och en båt används i fuktiga miljöer. Visst kan du minska mängden kondens och lättast är nog att montera kåpan men som sagt den är gjord för fuktig miljö.
  11. Håller med Makro. Vill minnas att KCR har en box de monterar mellan kablage och ECU. Det man gör är att lura ECU att givarna värde är något annat än vad de är. Exempel kan man då lura ECU att ge högre laddtryck och mer bränsle. Du får troligen mer effekt men till vilken risk?
  12. Tappade en skruv till ett amerikanskt sikte på skjutbanan. 3-4 mm lång och svarteloxerad. Gick bet trotts många långa försök i gräset. Riktigt bra belysning är nog bästa tipset, skruven borde blänka om ljuset träffar.
  13. I en Snipa så kommer man långt på 70 liter så merkostnaden för HVO blir inte stor dessutom trevligare att handskas med än vanlig diesel och rycker inte alls lika mycket heller. Det påstås att dagens (rme) diesel inte har samma problem med slembildning som förr. Om du skall tömma tanken är det lättare på land, bra hävertverkan. Men som flera skriver kolla i tanken om du ser svarta klumpar och byt bränslefilter.
  14. Ta ur tankmätaren så har du en liten chans att se ner i tanken. Med lite tur kan det gå att fuska upp plastbitar den vägen.
  15. Jag ser många utombordare från 70 och 80 talet. Ja 70 talet är kanske att ta i om man säger många. Nu håller jag till i dricksvatten men tål inte utombordare saltvatten rätt bra, de är gjorda för det. Jag skulle behålla motorn om jag litar på den.
×
×
  • Skapa nytt...