Jump to content
Saturday 25 January 2020

FIATX19

Medlemmar
  • Content Count

    181
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Expert

1 Follower

About FIATX19

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

503 profile views
  1. Jag tycker liknelse med uppförsbacke med mera är felaktig. Den liknelsen är väl passande för att förklara bränsleförbrukning. Men inte för slitaget på båtmotorn. En båtmotor är gjord för den belastning man har i vatten.
  2. Nja jag är nöjd om båten är fin och bryr mig inte om fendrarna. Men ättiksprit kanske funkar, tror de flesta material tål det. Klorin är starkare men om fendrarna tål det vet jag inte.
  3. Har inte hört talas om att HVO läcker ner i oljan mer än vanlig diesel. Men möjligt att du har rätt. Att det skulle bero på låg densitet(vikt volym förhållandet) låter konstigt. Att för långa serviceintervall och longlife oljor kan ge problem är ju ingen nyhet.
  4. Hmm jag vill minnas att han skrev mycket tänkvärt. Bloggen skrev han i gör drygt ett år sen senast verkar det som.
  5. Tråkigt. Får väl nöja mig med Toaens blogg då.
  6. Fattade inte riktigt varför klubbjackan lämnade. Blev intresserad av vad han jobbade med. Men har missat att Toaenlämnat oss. Varför då?
  7. Jag känner inte till att HVO skulle skada äldre motorer. Visserligen något lägre smörjegenskaper än gammal klassisk diesel men inom dagens normer för diesel. Däremot blir motorer ofta mer lättstartade på HVO vilket gynnar äldre motorer. Avgaserna är dessutom mycket trevligare än vanlig diesel. Viktigt för oss som kör i deplacementfart då avgaserna ofta följer båten.
  8. Nej det är lätt att hitta. HVO är ett exempel men miljönyttan beror på vilka råmaterial man använder såklart.
  9. Min erfarenhet av RME (100%) på tunga fordon speciellt Euro 6 är att det inte är ovanligt med problem. Bränslet är säkert bra vid tillverkning men kan kontamineras vid transport och mellanlagring. Känner även till fall där additiv (fätillsatt av bränsketilverkaren) orsakar täta filter. När det gäller RME har jag stött på flera tillverkare med olika kvalité (från bra till urusel). HVO tror jag inte det finns många som tillverkar. Tror att det är samma tillverkare till de nästan allt bränsle i Sverige idag. Har ingen erfarenhet av Ecopar tyvärr, har inte sett bränslet på tapp nära mig.
  10. Många stora buss flottor kör HVOoch det funkar fint. HVO har för låg densitet för att klassas som vanlig diesel men klarar alla andra krav. HVO brinner renare än vanlig diesel vilket gör att den ibland krånglat i värmare, flamvakten ser inte flamman. Är inte alla värmare som har flammvakt heller. Att visa åkare får rabatt på HVO har jag inte hört däremot att man får bidrag för att köra miljövänligare. Eller att det är ett krav för viss trafik. Beroende på hur man tillverkar HVO kan det finnas palmolja i den vilket inte är bra ur miljöperspektivet. BTL torde vara nästa bränsle med samma egenskaper som Diesel/HVO men investeringarna som krävs för detta bränsle är stora. Långsiktighet hos politiker krävs nog om bränslet skall slå. Personligen tror jag att dessa bränslen är en vettig väg framåt.
  11. HVO fungerar utmärkt. Skall inte bli tillväxt av bakterier (Jag hade lite i min tänk men vet ju inte vad förra ägaren använt). Har använt i några år nu och är väldigt nöjd. Lite sämre smörjegenskaper är det men det har ju modern diesel också. Prissättningen styr våra politiker då den blir vad den blir. Många tunga fordon kör HVO så ändras skatten bara 1 krona dör marknaden för dem.
  12. Kanske plasta ett scoop riktat bakåt. Om öppningen är åt motsatt håll som färdriktningen bör du inte få något (o)ljud. Så är det på min båt. Helt tyst från 0 till toppfart (8knop).
  13. FIATX19

    Färskvatten

    Dålig smak kan kanske bero på att det läcker i sjö/regn vatten från en påfyllning som inte är 100% tätt? Hört de som fått små mängder vatten i bränslet på detta sätt.
  14. Hydroscand Jula Biltema eller en traktorverkstad. Välj utifrån vilket gängverktyg du har eller kan köpa.
  15. Är tjockleken 6mm borde du kunna gänga direkt i godset. Det tror jag är enklaste lösningen. Minns jag rätt så tar de 3 första gängorna i ett förband 90% av all kraft och man vill väl helst ha 4 varv. 6/4 ger en stigning på upp till 1.5mm per varv. Sätter du anslutningen på en lucka kan du ha "mutter" på baksidan också.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy