Jump to content
Saturday 17 April 2021

FIATX19

Medlemmar
  • Content Count

    278
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

52 Expert

1 Follower

About FIATX19

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

825 profile views
  1. Är det så många som hyr ut sin båt egentligen? Visst har jag sett en och annan annons men många är det inte där jag bor. Jag har sett att en av de som hyr ut båt ställde krav på någon nautisk kompetens och då minskar utbudet rejält. Kanske kan man köpa båten genom ett företag man själv har och "hyra" ut den. Med syftet att själv vara den som använder den. Vet inte om det är lönsamt. De potentiella kunder jag kan tänka mig att hyra ut min båt till är få, dessutom har dessa båt själv.
  2. Se bara till att den tål UV ljus. Jag har inget annat tips tyvärr.
  3. Torka motorn torr och fönskar leta upp läckan. Knyt små pappersrosetter runt bränslerören försök klä in dieselpumpen med papper, borde gå att tejpa fast. Starta motorn och låt den gå medan du hela tiden letar efter läckan. Tycker det borde gå att hitta läckaget och åtgärda det.
  4. Wd40 är ett smörjmedel på spray flaska. Men jag tror något är fel. Peter_K är något på spåret tror jag.
  5. Går den så trögt låter det som om något gått sönder. Vet inte hur det ser ut på den båten men kan det vara så att dörren hänger på några rullar i överkant och dessa har hoppat ur spår? Är det inget mekaniskt fel är det till att smörja med olja eller fett.
  6. Om du inte tror dig kunna fixa det själv och inte har någon kompis som kan så gör dig av med den.
  7. Tycker det är svårt att lita på fuktmätare. Nästan omöjligt. Lånade proffsgrejer en gång men det var inte mycket bättre man skulle lägga in träslag för att få rätt värde. Oj vad många varianter det finns av gran och fur. Svärfar torkade trä på ett vedklyveri i många år så jag har fått några lektioner. 10-14 % låter nästan bra. Under 15 vill jag minnas är ok men kanske är det inte så när det är inplastat.
  8. FIATX19

    Flödesgivare

    CANet och NMEA är språket som flödesgivaren kan prata. Så din plotter måste prata samma språk. Bara läsa i instruktionen. Annars är bränsleförbrukningen lägst när båten går max lika fort i knop som längden i vattenlinjen i meter. Nästa läge där den går "billigt" är strax över planingshastighet. Alla andra hastigheter är dyra.
  9. Körde med mobilen de första åren och det funkade kanon. Väldigt sällan som solen bländade i skärmen. Visst är det gött med stor skärm men jobbigt att behöva ha med extra utrustning. Börja med mobilen så får du en referens inför framtida eventuella köp av platta.
  10. Gissningsvis drar den mer bränsle. Det behövs minst lika mycket effekt, förmodligen mer. Dessutom har du fördubblat den inre friktionen då du har två motorer.
  11. Om motorn fungerar så kör så länge det går. Det kan hålla hur länge som helst nästan. Visst inte kul om motorn ger upp och det blåser kuling och du är på öppen sjö så en liten hjälpmotor kan vara tryggt att ha.
  12. https://www.perfprotech.com/blog/boat-and-engine-technical-tips/marine-engines/mercruiser-engines-block-id-codes-6-cylinder-marine-engines
  13. Är gissningsvis en konverterad bilmotor men du får nog börja med att googla. Vet du vad det är för båt kan det vara en ledtråd.
  14. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/inspektionsverktyg/inspektionskamera-usb-2000034725 Finns natruligtvis på andra ställen också men en sådan här kamera borde gå in genom tändstiftshålet.
  15. Är långt ifrån någon expert men har renoverat några bilmotorer trotts allt. Om jag ser rätt är det repor på kolven. Kolven är säkert mjukare än cylindern så det behöver inte betyda att cylindern är skadad. Det är klart du kan prova att köra med motorn som den är om den funkar tillräckligt bra. Men med tändstift ur kan du troligen få ner en liten kamera i hålen för dessa och se på cylinderväggarna. Ser cylinderväggarna bra kan du kanske få tag på ny kolv(ar) och kolvringar möjligen också hona cylindern. Är det repor i cylinderväggen som är för djupa för att hona tror jag inte det är värt att laga (men jag vet inte). Skall jag gissa så är det enbart kolven som är skadad. Många mopeder har haft kolvar som gått sönder och efter byte har de gått lika bra som före.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy