Jump to content
Thursday 06 October 2022

FIATX19

Medlemmar
  • Content Count

    414
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

108 Expert

1 Follower

About FIATX19

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,312 profile views
  1. Gissar att du har en elektrisk pump för insprutning. De ger lite högre tryck. 8 bar låter dock som väldigt mycket. Tror du på pumpen så hade jag nog provat med en elektrisk pump. Mekaniska pumpar är annars rätt bra och ju mindre el desto bättre kan jag tycka.
  2. Går den fortfarande bättre när du pumpar på blåsan? Bränslepump Flottörnivå Samma resultat på 98 oktan?
  3. Det kanske inte är möjligt. Jag vet inte men om en vanlig service tar längre tid så är det något som är riktigt fel. Byta filter och olja på motorn borde inte vara speciellt komplicerat. Gissningsvis suger man ut oljan när den är varm och sedan byter man filter och häller i ny. Kan säkert finnas 2-3 filter för bränslet och så är det troligen ett för luft. Det tycker man att en välutbildad tekniker skall klara på en timme. Sen skall det säkert läsas felkoder och eventuellt justera ventiler (fast det behöver man knappast varje år). Fylla glykol o kylkretsen tar också en liten stund. Bälgbytet kan jag tänka mig är besvärligt (har bara gjort det på S och 280 drev) men det görs inte varje år. Tror jag bytte bälg på under 3 timmar själv första gången jag gjorde jobbet men det kanske är än besvärligare på nyare drev. Hur som helst är det orimligt dyrt, tycker jag.
  4. Tar det 7 timmar för en tränad nekaniker att göra service på en modern motor! Helt orimligt tycker jag. Även om man lägger med tid för drev. Byte av olja och filter på motor samt bälgar till drev tycker hag borde gå att göra på 2-3 timmar till en arbetskostnad på ca 4000. Lägg till 2-3000 för material. Men jag skruvar själv på en gammal motor så jag kanske är helt fel ute. Men mer än så är orimligt! Inser att jag skall hålla mig till äldre båtar och göra jobbet själv. 22000 för service varje år! Hade det gällt min båt kunde hag kört den i 4 år och hoppat serviceen och när 4e året var till ända så tar nån ur den stora bottenpluggen och köper nytt.
  5. Generellt tycker jag du skall lita på magkänslan. Vet inte hur du skall kontrollera kylningen men bör finnas en termostat. Om den inte öppnar blir motorn varm, kanske för varm men skvallerstrålen borde inte påverkas. Att ta ur termostaten och lägga den i en kastrull med vatten och se vid vilken temperatur den öppnar kan hjälpa i felsökning. Vet dock inte när den skall öppna, men det kanske går att googla.
  6. Ir tempmätare kan vara bra. Då kan du se hyr varm din motor blir med liknande motorer.
  7. Jag luftar åtminstone på den koppling som hampusM ringat in på bilden. Om man följer röret som går från denna kopplin så går den till bränslepumpen. Returen går visserligen också till bränslepumpen men med den skillnaden att returen från övriga cylindrar delar på samma rör de är med andra ord en t koppling som kopplar ihop varje retur ledningen.
  8. Nej jag vred på svänghjul men det blev ingen skillnad. När jag pumpade manuellt så kändes det tillslut som om det tog stopp. Dålig beskrivning. Jag har funderat på om det var något i bränslesystemet efter pumpen som geggan igen och att när jag körde på starten så lyckades jag trycka bort det. För några år sedan innan jag körde på HVO så fick jag stopp pga algbildning som sätter igen slang och filter. Jag rensade slang och filter fram till matarpumpen. Känns långsökt att det skall vara gegg efter pumpen men enda teori jag har.
  9. Jag är ingen expert men jag hade öppnat den högra inringade kopplingen på bilden (matning till sista cylinderns spridare) lite höjt tomgången något och pumpat med det manuella reglaget tills det kommer diesel vid kopplingen. Har en gång hänt att jag inte lyckades få fram diesel på detta sätt. Jag lät då kopplingen vara delvis öppen och körde startmotorn 10-15 sekunder och lät den vila i 30 sekunder och repeterade sedan detta några gånger. Så kommer det diesel och motorn startar på de/de övriga cylindrar. Låter den gå lite och skruvar sedan åt kopplingen och motorn går sedan som den skall på alla cylindrar. Varför jag inte fick fram bränsle naturellt med matarpumpen vet jag inte men motorn har gptt fint efter det.
  10. Hmm jag har alltid luftat på tomgång eller något förhöjd tomgång. Dessutom brukar jag bara ta sista cylindern från pumpen räknat. Blir det inte ett hiskeligt högt varvade när man drar åt kopplingen på sista spridare annars!
  11. Det finns en sil inbyggd i matarpumpen som man skall göra ren ibland. Tror jag läste varnat år. Där hade jag en del gegg sist. Den ligger under det runda locket på pumpen. Nu gissar jag att det är samma på md2b och md17c.
  12. FIATX19

    Motorstopp

    En gissning från mig är att en liten förtöjning av temperaturen inte är orsaken till stoppet. Om temperaturmätaren visar någorlunda rätt så måste visare helt in i rött innan temperaturen går över 100 grader. Jag tror inte heller att motorn stannar bara för att temperaturen blir 100 grader utan det borde behövas betydligt mer. Jag tycker det borde märkas om kölvattnet kokar oavsett om det är sjö eller sötvattenkylning. Jag kan mycket väl ha fel men jag skulle gissa på bränsle problem och prova med at lufta vid sista cylindern spridare. Jag gissar att det inte finns diesel där. Mycket gissningar från min sida, det är dock mycket lättare om man hör hur motorn låter strax innan den dör.
  13. Alla tryckkärl måste ha ett utgångsdatum. Till och med sodastream behållare. Skjuter luftpistol och på tävling kontrolleras att lufttuben är ok. En ny kostar runt 2000 beroende på märkning och håller i 10 år.
  14. Vet inte om det finns färdigt att köpa till din båt men vill minnas att Idea finns i Karlstad och de skär till skum madrasser efter önskat mått. Vet inte om de klär dem dock.
  15. FIATX19

    Olja

    Jag skulle läsa i serviceboken vilken klassning det står i den. Off topic. Lämnade in en bil för service och de byte olja och av en slump upptäckte jag att de fyllt fel olja. Verkstan stod på sig att oljan de använt var ok men när jag kontaktade tillverkare så ringde verkstan nästa dag och ville byta olja igen.
×
×
  • Create New...