Jump to content
Tuesday 09 March 2021

Comfort4

Medlemmar
  • Content Count

    178
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Comfort4 last won the day on December 21 2020

Comfort4 had the most liked content!

Community Reputation

22 Expert

About Comfort4

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Johanna

Recent Profile Visitors

568 profile views
  1. Lite inne på denna lösning med, tyvärr har jag inte hittat Victron dc dc med hög ström vill ju inte begränsa för mycket. Just dc till dc verkar annars perfekt för att programmera just för lithium nästa fråga är om bms, vilken typ av krets bryter vid under o överspänning, behöver man ytterligare något skydd för just detta problem jag har en utgång på BMW n som kan styra något relä, eller blir det kaka på kaka ??
  2. Kolla även på Maxi 999, denn är lite modernare än vissa av de modellerna du räknar upp, Comfortinan är lite styvare, men maxinvär lite rymligare , jag har seglat både maxin o comfort o comfortina, maxin o comfortinan är roligast //Johan
  3. Hej seglar också båt med självslående, bytte ut den illa kvickt, bara att få ett överlappandet segel o den så kallade spalt effekten, det gör underverk, nästa inköp för oss blir en ett code segel på rulle , ett bekvämt undanvinds segel som man Kan gå hyfsat högt i vind med,.Är övertygad om att du kommer att bli mycket nöjd . Du lär dig fort när platt länsen blir jobbig men den kommer ändå bli väldigt mycket bättre än med självslående, för oavsett hur vi diskuterar, så är självslående definitivt inte ett undanvind segel😀
  4. Ja , överväxel reläna på bla laycocks gamla överväxlar har typ dubbla spolar drar väldigt lite när den bottnat , sitter då en switch i botten som ändrar lindningens längd finns nog många fina lösningar
  5. Annars får man ta en solenoid från en startmotor, klarar ju ganska stora laster, vet inte hur mycket de drar bara, kanske inte håller för att ligga dragna hela tiden, men vissa solenoider har en brytare i botten som tar bort lite effekt när de bottnat, typisk lösning på överväxlar
  6. Hej jag funderar med på att bygga mina egen lithiumbatteri bank, kollar på youtube och framförallt på will Prowse min tanke är att köpa 8 st 200 ah celler , bygga ihop dessa med ebn bättre modell av BMS med bluetooth, sen använda mig ac Victrons smart solar, victrons DC DC laddare, där kan man göra begränsningar i strömmar från tex generatorn samt inställningar för just lithium batterier sen en Victron Energy BPR122022000 - Smart Battery Protect 12/, och en batterimonitor från victron får för mig att man får de inställningar man kan behöva genom dessa prylarna( har de flesta redan) Även Sterling verkar ha samma utbud, men spontant verkar de vara mindre verksamma i Sverige bra att kunna koppla ifrån hela banken vud ev under eller överspänning samt kunna se Att balansen i cellerna är bra med en bra BMS. lämna gärna kommentarer här framöver på hur det går Väldigt lätt att avläsa via appen , så bluetooth grejen tycker jag är enklare
  7. Funderar lite på detta med plastkvaliten, just ramverket i dagens båtar , är väl till för att lossa vid just grundstötning av lite hårdare typ om inte skrovet tillåts flexa lite skulle det brytas sönder, så är inte helt övertygad att paret på youtube , som jag följt från början, är helt rätt ute när de gjort botten superstark. har själv haft några båtar av nyare typ, är egentligen överraskad av plastarbetena gentemot de äldre jag haft, somliga båtar från tidigare saknade ju till och med bottenstockar tekniken med plast är ju just att våta ner laminatet lagom , för plast i sig är inte speciellt starkt, endast tungt ganska otroligt att en 15 ton tung båt som benets 49 går på grund i hög fart och att bara fackverket lossar , inget bryts sönder i skrovet man kan segla med bottennivå flera säsonger. ( även om det inte rekommenderas) kan undra om det finns något flex kvar i deras skrov nu
  8. Är lite inne på just den lösningen, att markera på vajern, men hur vet man vart Max är, 6 ton känns att va över max man kan ju med reglage medaxattcde första 10 cm är slack, spänningen börjar sen efter de , då har man ju 30 cm som arbetar, vore kul att veta vad som är vettig spänning
  9. Konstruktionen är sådan att man behöver blocket däruppe, vill inte ändra på det o få vajern just där man går ut på badbryggan sen är ju grejorna dimensionerade för den storlek på båt vi har, men är nyfiken på hur man får kontroll på kraften vid användning
  10. Typ 9/10 del blockets kvalite är gott nog finns block för just detta ändamål lägger in en bild men på ett mindre block, som tar 2209 kg men är bara 45 mm mitt är några storlekar uppbryt 90 mm, men själva frågan är hur man går kontroll på kraften o hur mycket man bör belasta med
  11. Hej på er behöver lite smarta tips på hur man bäst justerar in en akterstags Sträckare från Lewmar kommer att sätta ett block i mast toppen vajern går från ena sidan aktern genom blocket o ner på andra sidan. Där sitter sträckaren, den har en rörelse på 400 mm .Safe working load på 3200 kg , hur mycket bör man belasta en masttopp hur slapp skall vajern vara Max utfälld, 400 mm känns ju ganska mycket att spänna åt med. utväxling 1 till 2 pga av blocket blir det ca 6000 kg man drar med känns mycket, någon som har erfarenhet av dessa Sträckare mvh Johan
  12. Nejdå jag tar inte åt mig , tycker det är bra med olika vinklingar . Håller dock inte med ang kölars konstruktion, men vi behöver inte alltid tycka samma , vet att det gjorts testet genom åren tror bla hamnen gjort nån som påvisat centerbord som sämst fällköl däremot som bland annat pogo båtar har kommer betydligt närmare vanlig köl, men men håller med dig , skall man segla lite längre skall man själv o utrustningen vara ämnad för det, hoppas du inte tar illa upp av våra olika inställningar om detta ämne, 😀kommer aldrig däremot att bli frånåkt på kryss av en båt av samma typ med centerbord 😁
  13. Så ser mina krokar ut, fast gjorda i rostfritt svetsade på ett plattjärn enkla att få loss o hänga tillbaka
  14. Bara en tanke, vad avser du med centerbord för mig är det en blad rätt ner igenom båten däremot fällköl är ju något helt annat. det gjordes tester via hamnen vill jag minnas , gällande olika költyper, centerbord funkade dåligt men fällköl o vanlig köl var hyfsat likvärdiga
  15. Jadu, det kan man undra, skriver allt som oftast i telefonen och är kass på att korrekturläsa, med den fina hjälpen av den nya tekniken kan det bli vad som helst. Måste bättra mig där😂 plast krok i botten , skulle det stå vad beträffar fendrar o sjömässighet, så kommer idén från yrkessjöfarten. har genom åren sett dessa lösningar på båtar där kapten är ensam brukar sitta 4 fendrar på sidan hängandes i rätt höjd, sammanbundna med ett rep i botten som avslutas vid styrhytten när man lagt ut drar man repet bakåt varvid samtliga fendrar ligger horisontellt med mantåget Sen fästes repet i en knap när man åker in i hamn släpptes bara repet o fendrarna var på plats att vara smart o förenkla borde definitivt vara sjömanna mässigt
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy