Jump to content
Monday 27 June 2022

Comfort4

Medlemmar
  • Content Count

    193
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Comfort4 last won the day on December 21 2020

Comfort4 had the most liked content!

Community Reputation

24 Expert

About Comfort4

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Johanna

Recent Profile Visitors

914 profile views
  1. Hej jag skulle kolla på lite större båtar, Albin accent, omega28. Compis28, Albin cirrus eller Maxi 77.Dessa båtar tål det mesta o seglar med hyfsad fart, man bor bra i dem med mvh Johan .
  2. Hej Enklaste sättet att hålla koll på båtens förbrukning är att montera på en shunt o en mätare, en enkel o hyfsat billig sådan är victrons smart shunt, då vet du alltid hur mycket båten förbrukar. Du märker även om batterierna är dåliga genom att jämföra aktuell förbrukning med hur mycket batteribankens spänning sjunker vid olika effektuttag. Vill man sen separera bankerna så sätt dit en argofet enhet samt en Landströms laddare med flera utgångar det är bra att ha ordning på elen i båten mvh Johan
  3. Tack en fantastiskt fin sammanställning, nu blev allt genast solklart😉😉
  4. Hej bra idé skall prova detta, problemet är mest när man seglar , man tror det ören helikopter som förföljer en 😀
  5. Det är samma typ av celler som jag köpte. Jag köpte direkt från skypower . Perfekt hantering från deras sida o transporten fungerade utmärkt. Nu eftervcacen månads brukande av batterisystemet kan jag konstatera att det fungerar över förväntan, ihop med multiplus invertera/laddaren är 230 försörjningen helt sömlös, går strömmen i bryggan lånar den från batteribanken. Även väldigt nöjd med x2bms som är ytterst fiffig. Några av de positiva delarna med den är att den har separat brytning för just multiplus, och den stänger av laddningen i den, men inte strömförsörjnings funktionen. sen balanserar den cellerna sände alltid är välbalanserade, vilket är bra mvhJohan
  6. Hej jag har valt ett akterstag dynema, hade hört att det kunde bli oljud det, men att det bara var att släppa spänningen på det.Så långt är allt ok, men oljudet som uppstår under segling var inget kul heller, då kan man ju inte släppa spänningen på det heller. Någon som löst detta på något sätt? funderar på att sätta krympslang runt dyneman, Kom gärna med tips
  7. Det är den typ av BMs jag använder med
  8. Hej varje cell är 3.2 volt så 4 celler blir 12.8 volt med totalt 400 ah . vad det gället dcdc, behövs den inte när man har x2Bms, men jag tyckte det kändes bra att ha en ändå.många kör utan med viss risk för överbelastning av generator
  9. Hej jag byggde ett system i vintras till vår båt, satte in 4 st 400 ah Winston celler med en x2 bms, bog o start har vardera 200 ah agm batterier, enligt mig finns det inget skäl att använda life batterier till start o bog , de används så lite, sen är det bra att dumpa generatorns laddning på blyackarna när bms bryter, då generatorn ej gillar detta. Min generator går till en Argo fet som i sin tur ger ut till life po banken o till bog o start.min generator äran 80 amp. Kör jag direkt in i litium batterierna laddar den ca 55-60 amp men nu när det delas upp så ger den ca28 amp till litium banken den går vi victrons dcdc laddare som är på 30 amp, jag har två sådana parallellt men generatorn orkar bara med den ena . 30 amp på min gamla bank kom man bara upp i de första minuterna med kraftigt urladdade batterier sen sjönk det ner till 10-12 amp, så en rejäl förbättring har det blivit. Kanske blir det en vaknar generator nästa år, vi får se.Bms styr ett bistabilt relä för förbrukningen samt ett kilovis 500a laddrelä. När bms tycker att banken är full faller relät, det drar sen när banken dragits ur några procent, även solcellen ligger på denna kretsen efter några månader i bruk är vi mycket nöjda med denna lösningen mvh Johan
  10. Hej Nexus har nmea0183 har jag för mig , det finns ju även i plottern. Så problemet borde bli autopiloten. Då raymarine har seatalk,men det finns ju omvandlare från seatalk till nmea , troligen ennsådan du behöver
  11. Hej finns ju många gamla båtar som vart på långtur, Overseas 35 an är ju en båt gjord för långtur https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/overseas_35/98331060 tyvärr är de väl lite tröga o trånga, skulle nog kollat på nåt lite modernare , som tex Sweden Yachts. De har ju många fina halvmoderna välbyggda seglare . Jag men vill man bo bra med gott utrymme är det nog bättre att sikta på de nyare båtarna från de de Europeiska varven. Stora bekväma sittbrunnar bra bredd hela vägen bak moderna i linjerna. tex Benetau är ju det varvet som har flest båtar som långseglat runt jorden, så de verkar funka bra för ändamålet de med
  12. Kolla på Hallberg Rassy 29 an , en välbyggd o bra båt, som var tänkt för lång segling //Johan
  13. Du får göra hålet större , sen använd endast rostfria syrafasta skruvar på båtar //Johan
  14. Du kan även kolla efter Omega 34 seglar fint och är smal , finns för ok priser men i den prisklass du letar, landar du nog runt 30 fot
  15. Hej men fördelen med just VictronConnect dc dc , o kanske andra märken , är väl justerat laddkurvan är ställbar för lithium , så du laddar fullt o sen laddar man inte mer förrän batterierna sjunkit till typ 60 procent, utan få leder man strömmen till startbatteriet , för man vill ju upp till fullt laddat sen ingen laddning förrän de sjunkit en bit lursr även på att sätta dit en argofet ladd fördelare innan dc dc omvandlaren menbdetta blir inför nästa säsong då har tid ochcsamla mer info, om förbi nackdelar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy