Jump to content
Saturday 08 August 2020

SeaMaster560wa

Medlemmar
  • Content Count

    538
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About SeaMaster560wa

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Hunnebostrand

Recent Profile Visitors

614 profile views
  1. Har sett den installationsanvisningen också med avgasutblås vid akterspegeln men blev lite fundersam kring vattenmängden som kan samlas där vid gasavslag. Har en Merry Fisher 795 med utombordare och det blir en hel del vatten som kommer mot aktern när man slår av. Men det kanske inte är någon större fara om man vinklar röret uppåt? För jag håller helt med, när vi var ute med några kompisar för några veckor sedan startade de sin värmare och deras utblås var mot vår båt och det tyckte jag kändes lite olustigt..... vill ju inte direkt ha märken i gelcoaten
  2. Tack! Något speciellt som rekommenderas eller kan man köpa vilket som?
  3. Jag fegade ur och köpte mig en så här istället https://autovarme.se/se/shop/product/557-planar-2d-marine-large-set-12v-assy-12345. Otroligt stor skillnad på pengar men denna står det klart och tydligt ska vara för marint bruk + att allt följde med
  4. Kanon! Tack för svar! Ska kolla vidare om man får alla delar vid ett köp 😁
  5. Hej! Hur lurigt kan det vara att köpa en värmare för ett pris utav lite drygt 1 000 kr? Är det förenat med total livsfara pga av dåligt material? https://www.ebay.com/itm/2KW-12V-Diesel-Standheizung-LCD-Schalter-fur-LKW-Pickup-Wohnmobil-Bus-Boot-Yacht/383531786772?hash=item594c46a214:g:KlIAAOSwF~1eDGPh Tittar även på Autoterm Planar och det skiljer ganska så mycket på priset från Tyskland jämfört med här i Sverige
  6. Tack för alla svar! Då kopplar jag om solpanelen och säkrar den på plus. Har kopplat in landströmmen för att se om den laddar alla batterier (har även ett separat för bogpropellern). Men annars borde väl allt vara kopplat så det laddas via generatorn.......
  7. Hej! Har precis införskaffat oss en Jeanneau Merry Fisher 795 och undrar en sak över elsystemet på denna. På mina tidigare båtar har haft huvudströmbrytare för start och förbrukningsbatteriet. Här har jag även en för jord. - Varför? - Det var även en solpanel inkl regulator inkopplad som verkar vara kopplad på startbatteriet då mitt förbrukningsbatteriet tog slut Denna flyttade jag till förbrukningsbatteriet och fick då se att säkringen sitter på minuskabeln? - Och jag fattar det rätt, om en minuskabel är kopplad mellan start och förbrukning borde bägge batterierna laddas, men så verkar det inte gjort då solcellen inte laddat förbrukningsbatteriet. Hoppas på svar
  8. Funderar också gå från DC till HT och då fastnat för Aquador 23 / 24 HT. Verkar som De flesta 23:orna är utrustade med D3 190hk fram till ca 2011 och sedan D3 200hk. Tittar nog mest på 24 men den finns enbart i Mercruiser bensin. - Vad är skillnaden mellan D3 190 och D3 200 förutom 10hk? - Vad är att rekommendera bensin eller diesel? - Vilka har dyrast servicekostnader, VP eller Mercruiser?
  9. Som många skriver så är det inte antal ggr som man är ute som är det viktiga. Med tanke på den blåsiga sommaren har vi istället otroligt många ggr suttit i båten med o utan kapell och bara haft det gött. Det ska också räknas enligt mig. Sedan tycker även jag om vinterhalvåret då man fixar med allt så båten är klar till våren
  10. Nu har även jag installerat denna Det var otroligt enkelt! Ska bli spännande o se sedan till sommaren hur den fungerar
  11. Har kollat alla anslutningar o allt ser perfekt ut, båten är från 2014 så det bör inte vara något problem. Tanken är i plast.
  12. Inget större på gång. Detta är första gången för oss med en båt som har septitank med saltvattenspolning. När vi nu tog upp båten tyckte att det luktade septi om hela båten (som inte är så stor) Efter lite läsning har jag fått till mig att det är saltvattnet som ligger kvar i slagarna som luktar illa, vilket iofs va bra Nu har jag installerat en sådan här https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vattenrening-filter/toalett-kem/spolvattenskit-ll och hoppas att det kommer att fixa problemet kommande säsonger. Annars är det service med alla filter som är gjort. Även dags för impeller. Vanligt rengöring med vaxning. Ska bli kul att se hur det keramiska behandlingen jag gjorde förra vintern har hållit sig. Sugen på en större plotter är man ju, den automatiska trimplansjusteringen hade också varit rolig inför nästa säsong.
  13. Nej det har jag inte men båten var längre fram tidigare när jag köpte båten. Flyttade då båten för att kultrycket var högt. Men har nu googlat lite och det verkar som man kan kompensera det med axeln. Frågan är vilken påverkan det har på allt annat som tex körning och upptagning/sjösättning?
  14. Hej! Jag har en båtupptagningsvagn (boogie) till en Finnmaster 68. Båten 6,8 m lång. Jag har väldigt många justeringsmöjligheter o det är några som jag funderar över. Man ska ju ha ca 80 kg kultryck enligt de flesta. - Som Ni ser på bilden kan jag flytta "tornet" ganska så långt fram, men höjer ju då kultrycket. Men det hade varit väldigt gott o fått flytta fram detta då jag får mer båt på kärran. Nu sticker den ganska så långt utanför kärran bak. Är fullt medveten om att kultrycket blir väsentligt högre men frågan är hur står betydelse det har på ca 1 mils resa? - Jag kan även justera bakaxeln om det kan ha någon betydelse för kultrycket och även stabiliteten? Tacksam för svar då tanken är att jag snart ska ta upp båten
  15. Hej igen! Ville bara uppdatera hur det har gått med mitt propellertest ifall det kanske kan hjälpa någon annan. Nu idag har jag fått provat Ballistic 19 och den går precis som jag vill. Jag upplever att den har ett bättre grepp vid back och med en gång jag lägger i växeln framåt. Sänkte varvet motsvarande hastighet så nu ligger jag tex vid 900-1000 varv på 4-4.5 knop, där jag tidigare hade 1300 varv. Tyckte även att jag kunde ligga på 3100 varv och bibehålla planing någorlunda. Vid 4000 varv har jag nu va 26-27 knop. Top ca 44,5 knop. Nu vet jag även att botten är rejält påväxt om nu det kan ha någon större betydelse. Så denna har nog bäst resultat så nu lämnar jag provandet och behåller denna Ingen nackdel heller att makrillen ska spegla sig i propellern när motorn är uppfälld
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy