Jump to content
Saturday 20 April 2024

KlasG

Medlemmar
  • Content Count

    57
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

KlasG last won the day on September 2 2023

KlasG had the most liked content!

Community Reputation

24 Expert

About KlasG

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 😀 Japp Kanske drygt av mig, men ibland tröttnar man på folk som utan tvekan hasplar ur sig något och samtidigt nästan dumförklarar en person, som dessutom är helt fel. Sen om det beror på att han (alltid gubbe) har tagit på sig läsglasögonen uppochner eller om han bara är för lat för att läsa frågan ordentligt. /Klas
  2. Gjorde precis ett test här hemma med genomskinlig slang. Blev exakt som bilden jag citerat. Så länge man ger slangen en lågpunkt under lägsta möjliga bränslenivå kommer det aldrig bli ett problem med hävert (hängslen och livrem) Såg att motorn Beta har det i sina monteringsanvisningar, men inga andra fabrikat nämner det i sina. Nu slipper man gissa. Och återigen visar sig folk ha så där sjukt fel i sina bergsäkra killgissningar. Tack ni andra för input! //Klas
  3. Tänkte undvika gissningar, därför jag frågade här på forumet. Fysiken borde vara tydlig. Får helt enkelt ta en slangstump hemma och prova i badkaret. //Klas
  4. Jo, jag inser det nu Vill inte gärna kapa upp den och byta rör, tänkte om det gick att ta en genväg. //Klas
  5. Tror jag kanske var lite otydlig i frågan, har redigerat. Är alltså så att flödet vänder vid stillestånd jag menar. //Klas
  6. Tack för svar. Jag sov mig igenom fysiken, så jag förstår inte riktigt vilken kraft som skulle kunna suga tillbaka bränslet bakvägen till tanken, i mitt huvud borde häverteffekten avstanna när luft når den svarta linjen.
  7. Har precis monterat en tank i rostfritt i kölsvinet (under och framför motor), sugledning från botten, returledning slutar 7cm från tankens topp, ledningar dragna som de röda pilarna i bilden. Höjdskillnad mellan tankens topp och spridare kanske är 50cm. Finns det risk för att hävert uppstår vid stillestånd och suger motorn torr? (förutsatt att backventil i flödespump felfungerar och halvfull tank) Edit Alltså hävert bakvägen, så att den suger in luft från tanken via returen. /Edit Skulle man tjäna något på att dra returen som de gröna pilarna? Tänker att drag/sug-kraften alltid blir mer efter spridare än innan filter. Enkelt gjort, men om man inte minskar risken vill jag inte ha skit liggande i kölsvinet. //Klas
  8. Tack. Känns modellberoende. Just polar 22 såldes både som öppen och som ht. Samma skrov. Det som hände däremot var att mitten på skarndäcken blev svajiga. Så där fick jag plasta in två förstärkningar under.
  9. Tack för input, men mitt cutlesslager ser bra ut och helt utan glapp mot axel, så det borde inte vara det som låter (men man vet aldrig). Ett cutlesslager som är uppåtvinklat som en axel oftast är kan få en luftficka i toppen med missljud som följd. Men mitt lager sitt i en sån där strut med flödeshål utanför själva skrovet, ingen luft med andra ord. Har för övrigt börjat putsa på min propeller, den ser minst ut sagt för dj**lig ut, stora gropar efter vad jag misstänker är kavitation och många säsonger utan anod (som det ser ut). Nu börjar ska jag börja om med ny prop 3x14x11, borde ha samma fartregister som min gamla 4x14x10, kanske tillomed lite lugnare varv i fem knop. Fick tag i en på marketplace. //Klas
  10. Tack. Vad jag förstår så ska mina 6cm räcka. Tror och hoppas att det räcker att byta från tilltuffsad fyrbladig till nyskick trebladig.
  11. Inser att i all kunskap finns det mycket personliga åsikter Har hittat en 3x14x11 som jag ska prova med, mest för att undersöka om mitt missljud försvinner, men kanske för att kunna ligga i fem knop med ett bekvämare motorvarv. Den som lever får se Tack för alla åsikter. //Klas
  12. Roligt att du nämner att den ska gräva ner sig, men det är ett fenomen som inte existerar på min båt konstigt nog, häckvågen ändras lite grann vid maxvarv, men ingen nedgrävning. //Klas
  13. Onödigt kanske, men skadligt nej, men jag helt säker på att allt vatten i hela systemet har samma glykolblandning som i min dunk. //Klas
  14. Jag har en vattendunk med ett lite större lock, halvfull med en bra mix med glykol. https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-12-l-2000050686?gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mm7ByfhFvkN_K_KulkZj0eJKZ2GMau2hsFPfhwIWJjDsJRlWJmcuDhoCXgcQAvD_BwE Det större locket behövs för att släppa ut avgaserna utan att det tar med sig all glykol ut ur dunken. Hänger den med rep vid avgasröret, en stump grov slang från avgas till dunk, slang från botten av dunken rakt in i vattenpumpen. Lossar sjövattenslangen innan förstås. Sen kör jag tills glykolen i dunken blir varm. Då kan man använda samma dunk år efter år, bara se till med glykolprovare att det håller minus 30 eller så. //Klas
  15. Det jag tror varvet gjorde fel vid installation är att man inte tittade så noga på skylten på backslaget. Normalt sett levereras solé mini 17 med ett 2.0:1 TCM-backslag, då stämmer siffrorna på proppen med 14x10, men mitt backslag har 2.6:1. Proppen snurrar alltså mycket långsammare än vid 2.0:1 backslag. Proppen och axel är från 70-talet och original md7:an med sitt RB-backslag med 1.91 reduktion. RPM på proppen skiljer vid 2000 på motorn (1.91 mot 2.6) 1047 mot 769 Eller om man räknar procent av maxvarv stämmer kanske kurvan någorlunda med rpm på proppen. Med all er expertis, ska man prova en 14x12 eller nåt. Eller är det inte värt besväret? //Klas
×
×
  • Create New...