Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

KlasG

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    64
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

KlasG senast vann den dag 28 Mars

KlasG hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

34 Expert

Om KlasG

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har sprayat på kapell/trä/gelcoat, ser inga som helst spår av medlet. Inte heller på vårt svarta hus syns spår (oljefärg på trä)
  2. Ok. Sökte ändå på forumet innan jag postade, scrollade inte tillräckligt långt 😀
  3. Det är en risk jag (frugan) är villig att ta 😀
  4. Vill bara dela med mig av en fantastisk upptäckt vi gjorde förra säsongen. Sambon/barnen hatar spindlar, har provat en hel del olika produkter, till slut hittade jag den. Myrr spray. Provade både hemma på huset och i båtarna. Var tillochmed så pass noggrann att jag lämnade en lampa i takfoten och halva badbryggan obehandlad bara för att kolla om det var någon skillnad. Det var skillnad. Spindlarna hoppar bokstavligen i sjön när man sprayar under relingslisten. Och dem kommer inte tillbaka. Effektiv i fyra veckor, ännu länge om det är på ett regnfritt ställe. Underbart att slippa all spindelskit/spindelnät/spindlar. Hade inte ens spindelnät i mantågen. Trevlig båtsommar på er alla.
  5. Jag beställde rätt, står även rätt i ordern. Är original Johnson från en marinhandlare. Egentligen det jag undrar är om nitrilvarianten på något sätt är sämre att ha i sjövattenpumpen än epdm. //Klas
  6. Beställde en del till reservdelslådan från amazon. Fick fel såklart. Beställde 09-1027B-1 och fick 09-1027B-9 Men enda skillnaden på dessa är materialet, den jag beställde är EPDM, den jag fick är Nitril. Har läst lite om det och det känns ändå som det kan kvittar såvida jag inte ska pumpa vatten som är under 10 grader varmt. Hur hade expertisen här resonerat, returnera eller behålla? Mvh Klas
  7. Har precis inhandlat en båt som är 15 meter som vi ska köra 140 distans med om någon vecka för att ta den till sin nya hemmahamn. Jag har skepparexamen, men om jag måste gå på muggen och frugan (ingen examen) tar över rodret en stund. Är det ok? Hittar inget tydligt svar på nätet. Mvh Klas
  8. 😀 Japp Kanske drygt av mig, men ibland tröttnar man på folk som utan tvekan hasplar ur sig något och samtidigt nästan dumförklarar en person, som dessutom är helt fel. Sen om det beror på att han (alltid gubbe) har tagit på sig läsglasögonen uppochner eller om han bara är för lat för att läsa frågan ordentligt. /Klas
  9. Gjorde precis ett test här hemma med genomskinlig slang. Blev exakt som bilden jag citerat. Så länge man ger slangen en lågpunkt under lägsta möjliga bränslenivå kommer det aldrig bli ett problem med hävert (hängslen och livrem) Såg att motorn Beta har det i sina monteringsanvisningar, men inga andra fabrikat nämner det i sina. Nu slipper man gissa. Och återigen visar sig folk ha så där sjukt fel i sina bergsäkra killgissningar. Tack ni andra för input! //Klas
  10. Tänkte undvika gissningar, därför jag frågade här på forumet. Fysiken borde vara tydlig. Får helt enkelt ta en slangstump hemma och prova i badkaret. //Klas
  11. Jo, jag inser det nu Vill inte gärna kapa upp den och byta rör, tänkte om det gick att ta en genväg. //Klas
  12. Tror jag kanske var lite otydlig i frågan, har redigerat. Är alltså så att flödet vänder vid stillestånd jag menar. //Klas
  13. Tack för svar. Jag sov mig igenom fysiken, så jag förstår inte riktigt vilken kraft som skulle kunna suga tillbaka bränslet bakvägen till tanken, i mitt huvud borde häverteffekten avstanna när luft når den svarta linjen.
  14. Har precis monterat en tank i rostfritt i kölsvinet (under och framför motor), sugledning från botten, returledning slutar 7cm från tankens topp, ledningar dragna som de röda pilarna i bilden. Höjdskillnad mellan tankens topp och spridare kanske är 50cm. Finns det risk för att hävert uppstår vid stillestånd och suger motorn torr? (förutsatt att backventil i flödespump felfungerar och halvfull tank) Edit Alltså hävert bakvägen, så att den suger in luft från tanken via returen. /Edit Skulle man tjäna något på att dra returen som de gröna pilarna? Tänker att drag/sug-kraften alltid blir mer efter spridare än innan filter. Enkelt gjort, men om man inte minskar risken vill jag inte ha skit liggande i kölsvinet. //Klas
  15. Tack. Känns modellberoende. Just polar 22 såldes både som öppen och som ht. Samma skrov. Det som hände däremot var att mitten på skarndäcken blev svajiga. Så där fick jag plasta in två förstärkningar under.
×
×
  • Skapa nytt...