Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

KlasG

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

KlasG senast vann den dag 2 September 2023

KlasG hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

23 Expert

Om KlasG

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack. Känns modellberoende. Just polar 22 såldes både som öppen och som ht. Samma skrov. Det som hände däremot var att mitten på skarndäcken blev svajiga. Så där fick jag plasta in två förstärkningar under.
  2. Tack för input, men mitt cutlesslager ser bra ut och helt utan glapp mot axel, så det borde inte vara det som låter (men man vet aldrig). Ett cutlesslager som är uppåtvinklat som en axel oftast är kan få en luftficka i toppen med missljud som följd. Men mitt lager sitt i en sån där strut med flödeshål utanför själva skrovet, ingen luft med andra ord. Har för övrigt börjat putsa på min propeller, den ser minst ut sagt för dj**lig ut, stora gropar efter vad jag misstänker är kavitation och många säsonger utan anod (som det ser ut). Nu börjar ska jag börja om med ny prop 3x14x11, borde ha samma fartregister som min gamla 4x14x10, kanske tillomed lite lugnare varv i fem knop. Fick tag i en på marketplace. //Klas
  3. Tack. Vad jag förstår så ska mina 6cm räcka. Tror och hoppas att det räcker att byta från tilltuffsad fyrbladig till nyskick trebladig.
  4. Inser att i all kunskap finns det mycket personliga åsikter Har hittat en 3x14x11 som jag ska prova med, mest för att undersöka om mitt missljud försvinner, men kanske för att kunna ligga i fem knop med ett bekvämare motorvarv. Den som lever får se Tack för alla åsikter. //Klas
  5. Roligt att du nämner att den ska gräva ner sig, men det är ett fenomen som inte existerar på min båt konstigt nog, häckvågen ändras lite grann vid maxvarv, men ingen nedgrävning. //Klas
  6. Onödigt kanske, men skadligt nej, men jag helt säker på att allt vatten i hela systemet har samma glykolblandning som i min dunk. //Klas
  7. Jag har en vattendunk med ett lite större lock, halvfull med en bra mix med glykol. https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-12-l-2000050686?gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mm7ByfhFvkN_K_KulkZj0eJKZ2GMau2hsFPfhwIWJjDsJRlWJmcuDhoCXgcQAvD_BwE Det större locket behövs för att släppa ut avgaserna utan att det tar med sig all glykol ut ur dunken. Hänger den med rep vid avgasröret, en stump grov slang från avgas till dunk, slang från botten av dunken rakt in i vattenpumpen. Lossar sjövattenslangen innan förstås. Sen kör jag tills glykolen i dunken blir varm. Då kan man använda samma dunk år efter år, bara se till med glykolprovare att det håller minus 30 eller så. //Klas
  8. Det jag tror varvet gjorde fel vid installation är att man inte tittade så noga på skylten på backslaget. Normalt sett levereras solé mini 17 med ett 2.0:1 TCM-backslag, då stämmer siffrorna på proppen med 14x10, men mitt backslag har 2.6:1. Proppen snurrar alltså mycket långsammare än vid 2.0:1 backslag. Proppen och axel är från 70-talet och original md7:an med sitt RB-backslag med 1.91 reduktion. RPM på proppen skiljer vid 2000 på motorn (1.91 mot 2.6) 1047 mot 769 Eller om man räknar procent av maxvarv stämmer kanske kurvan någorlunda med rpm på proppen. Med all er expertis, ska man prova en 14x12 eller nåt. Eller är det inte värt besväret? //Klas
  9. Får man fråga hur du tänker? (förklara för ett barn) Jag har alltså inga problem att varva ur motorn till 3400, det händer inte mer med farten, bara ljudet. Jag upplever att motorn har mycket mer att ge. Nio knop har jag aldrig varit i närheten av. //Klas
  10. Jag får ligga nära maxvarv, ca3100 för att ligga på sex knop. Jag måste minska båtvikten till 400 kilo för att ens komma i närheten av en stigning på tio tum (i min förenklade kalkyl) //Klas
  11. Har haft ett vinande missljud i backslag/axel (bara över 1300 rpm) som jag misstänkt kunna vara "sjungande propeller", nu efter upptagning har jag fått loss den utan allt för mycket svordomar. Den varvsmonterade propellern är en 4x14x10. När jag knackar in mina data för att beräkna propeller så kommer jag fram till att jag borde ha en 3x14x15 (eller 4x14x14) (Snipa, 16hk, 3400rpm, 2.6:1,1000kg, 20 fots vattenlinje, 2m bred i vatten) Hur kan varvet göra en så grov felberäkning? Kan den feldimensionerade propellern ge upphov till ovan nämnda missljud? Iaf, någon som har en 3x14x15 liggandes för konisk 25mm axel? kan tänka mig en 3x14x14 också. Mvh Klas
  12. Min bottenplugg sitter på babord sida precis akter om sjövattnet. Det ser inte eftermonterat ut. /Klas
  13. Ja, det verkar som att en registrering av båt är ett måste. Att jag ska köra det under ett AB är självklart då eventuella olyckor belastar firman och inte mig som person. Har som sagt en kontakt på transportstyrelsen, vi ska räkna på det vad det kommer landa på, finns tydligen lite undantag som man ev kunde utnyttja. Jag skriver här i tråden om intresse finns för slutsumman. //Klas
  14. Klass8 och skepparexamen likställs i de här samhangen tydligen.
×
×
  • Skapa nytt...