Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024
KlasG

Returledning diesel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har precis monterat en tank i rostfritt i kölsvinet (under och framför motor), sugledning från botten, returledning slutar 7cm från tankens topp, ledningar dragna som de röda pilarna i bilden. Höjdskillnad mellan tankens topp och spridare kanske är 50cm.

 

Finns det risk för att hävert uppstår vid stillestånd och suger motorn torr? (förutsatt att backventil i flödespump felfungerar och halvfull tank)

 

Edit

Alltså hävert bakvägen, så att den suger in luft från tanken via returen.

/Edit

 

Skulle man tjäna något på att dra returen som de gröna pilarna? 

Tänker att drag/sug-kraften alltid blir mer efter spridare än innan filter.

 

Enkelt gjort, men om man inte minskar risken vill jag inte ha skit liggande i kölsvinet.

 

//Klas

diesel.png

Redigerad av KlasG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får samma hävertverkan i de båda fallen så det spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jag sov mig igenom fysiken, så jag förstår inte riktigt vilken kraft som skulle kunna suga tillbaka bränslet bakvägen till tanken, i mitt huvud borde häverteffekten avstanna när luft når den svarta linjen.

 

diesel2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Returen måste ligga lägre än sugpunkten för att få en hävert funktion enligt röda pilarna.

Det är fysikens lagar!

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Boanjohan:

Returen måste ligga lägre än sugpunkten för att få en hävert funktion enligt röda pilarna.

Det är fysikens lagar!

Tror jag kanske var lite otydlig i frågan, har redigerat. Är alltså så att flödet vänder vid stillestånd jag menar.

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika problemet bör man alltid använda dykrör till samma djup i tanken

till både sug och retur.

Perra.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev snoy:

För att undvika problemet bör man alltid använda dykrör till samma djup i tanken

till både sug och retur.

Perra.

Jo, jag inser det nu :)

Vill inte gärna kapa upp den och byta rör, tänkte om det gick att ta en genväg.

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för gissningslek så är det väl bara att lufta ledningarna starta motorn och sen stänga av den och vänta X antal timmar/dagar och provstarta igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Wildeside:

Istället för gissningslek så är det väl bara att lufta ledningarna starta motorn och sen stänga av den och vänta X antal timmar/dagar och provstarta igen.

Tänkte undvika gissningar, därför jag frågade här på forumet. Fysiken borde vara tydlig.

 

Får helt enkelt ta en slangstump hemma och prova i badkaret.

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill veta vad som ev händer.

 

Stoppa ned returledningen i en tom petflaska, än ned till botten. Kör motorn så att flaskan blir typ halv eller nästan full. Stanna motorn. Rita ett streck på flaskan i höjd med bränslets yta.

Kolla efter två veckor om nivån ändrat sig.

 

Vilket jag inte tror att det gör.

 

 

På bilar med bränslepumpen i tanken så sitter det en backventil, som förhindrar att bränslet rinner tillbaks.

Den kan gå sönder och då rinner bränsle tillbaks till tanken.

Motorn blir s a s svårstartad.

Bytte bensinpump som även innehåller bensinfiltret.

 

Onödigt sa bilmecken. Montera i stället en backventil på slangen mellan tank och motor! Kostar ca 200 kr. Du sparar 1000 kr.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev KlasG:

Tänkte undvika gissningar, därför jag frågade här på forumet. Fysiken borde vara tydlig.

 

Får helt enkelt ta en slangstump hemma och prova i badkaret.

 

//Klas

Om du är orolig för hävert i motsatt riktning (in via retur och ut via sug) så skulle jag nog säga att det är ett icke problem:

1. Flödespumpen/matarpumpen har en backventil (alla membranpumpar har det) så det går inte att få flöde bakåt (samma princip som blåsbälgen på bränsleslang till utombordare).

2. Om bränslenivån är under retur röret så kan det bara  eventuellt själv rinna och inte hävert eftersom det inte finns någon vätska att suga från retur röret i tanken. Men då finns fortfarande backventil i pumpen som oavsett hindrar flöde åt fel håll.

3. Om bränslenivån är över retur röret så är det ett icke problem.

4. Gissar att även insprutningspumpen har någon form av backventil funktion.

 

Så det ska helt enkelt vara ett icke problem. Rätta mig gärna någon om jag tänkt helt tokigt.

 

Såg nu att Hybro redan beskrivit backventilen🙂

Redigerad av Boanjohan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev KlasG:

Tack för svar.

Jag sov mig igenom fysiken, så jag förstår inte riktigt vilken kraft som skulle kunna suga tillbaka bränslet bakvägen till tanken, i mitt huvud borde häverteffekten avstanna när luft når den svarta linjen.

 

diesel2.png

Gjorde precis ett test här hemma med genomskinlig slang. Blev exakt som bilden jag citerat. 

 

Så länge man ger slangen en lågpunkt under lägsta möjliga bränslenivå kommer det aldrig bli ett problem med hävert (hängslen och livrem) 

 

Såg att motorn Beta har det i sina monteringsanvisningar, men inga andra fabrikat nämner det i sina. 

 

Nu slipper man gissa. Och återigen visar sig folk ha så där sjukt fel i sina bergsäkra killgissningar. 

 

Tack ni andra för input! 

 

//Klas

Redigerad av KlasG
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man inte gjorde en bergsäker killgissning då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Wildeside:

Tur man inte gjorde en bergsäker killgissning då.

😀 Japp

 

Kanske drygt av mig, men ibland tröttnar man på folk som utan tvekan hasplar ur sig något och samtidigt nästan dumförklarar en person, som dessutom är helt fel. 

 

Sen om det beror på att han (alltid gubbe) har tagit på sig läsglasögonen uppochner eller om han bara är för lat för att läsa frågan ordentligt. 

 

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...