Jump to content
Thursday 25 February 2021

Mackey

Guldmedlem
  • Content Count

    11,395
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    127

Mackey last won the day on February 17

Mackey had the most liked content!

Community Reputation

2,607 Expert

About Mackey

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vad för dunk har du? Vad för bränsle är det i dunken? Här finns en tråd om bränsleflödesmätare för diesel.
  2. Hur har du tänkt göra med det befintliga hålet som troligen är runt 50 mm när du ska montera en givare som kräver ett ca. 30 mm hål med en ca. 40 mm mutter? På något vis måste det ju bli tätt och muttern måste ju ha något material att trycka mot. Är det inte lättare och snabbare att borra ett nytt hål med rätt diameter och låta den nygamla givaren sitta kvar till du har närmare till båten så att du kan/hinner plasta igen det gamla hålet.
  3. Det finns en del skrivet om nästan alla båtar på www.sailguide.com Här finns båtfakta, priser på ny båt och beg.priser. Omdömen både av besikningsman och ägare.
  4. Jag har tänkt på detta fall då och då utan att komma fram till något bra råd tyvärr. Jag misstänker att det är viktigast att utloppet blir så effektivt som möjligt och att inloppet har lite mindre betydelse, men vet inte alls säkert. När propellern sitter så nära utloppet får du ett roterande flöde som riskerar att kastas ut (centrifugeras ut) längs skrovsidan istället för att ge en stråle ut från skrovsidan. Då kan du få ett lokalt undertryck utanför tunneln vilket vill föra båten åt motsatt håll mot vad du vill. Det kommer inte att göra att fören drar åt fel håll, men det lokala undertrycket kan sno en del kraft. Jag skulle nog i ditt fall göra skarpa 90°-kanter i tunnelutloppet istället för att runda av kanterna. Tanken då är att motverka att strålen sprider sig längs skrovsidan pga. rotationen. Som du kanske märker är jag inte alls säker på vad som är bäst. 🤔🙁🙃😥😟👍👎
  5. Jag misstänker att utvecklingen på gängor till plastlock inte gjort några tekniksprång de senaste 40 åren så med diameter och stigning borde du kunna hitta ett lock som passar. Mät diameter och stigning och fota gängen så kan någon som har långtråkigt säkert hitta ett lock åt dig. 😉
  6. Så, det tycker du. Absolut! Det är aldrig fel at gå akter om någon och 30 meter är okej. Gör man stora svall så bör man hålla längre avstånd. Om det är någon som fiskar och tydligt markerar att hen släpar på något efter båten så bör man ju hålla längre avstånd. Finns det några regler för hur fiskelinor man får släpa?
  7. Mackey

    Äldre lanternor

    Eller någon auktion, https://auctionet.com/sv/search?utf8=✓&is=&q=lanterna
  8. Vattenbaserad färg löser inte upp sig av vatten! Med tiden lyckas du nog lösa upp färgen, men det tar ofta tid och blir ett himla kladd.
  9. Jag vet inte vad LeFant Paint Remover innehåller, men effektivt är det. Jag har nog prövat de flesta medel och metoder för att avlägsna färg och blivit besviken alla gånger utom när jag prövade LeFant eller en bläster.
  10. Det är aldrig fel att gå bakom någon och 30 meter bakom tycker jag är okej. Frågan är vad mer man kan göra för att visa att man släpar fiskeredskap?
  11. Propplösare eller kaustik soda kan funka. LeFants paint remover funkar väldigt bra, men är inte alls gratis... Rolla på ett lager och täck med matplats. Låt stå i 24 timmar. Skrapa bort med en isskrapa. Den är vattenbaserad så funkar bättre om det är varmare.
  12. Bäst är att följa tillverkarens rekommendationer. Generellt är epoxigrund betydligt "strävare" än den epoxi man använder vid plastning och ger alltså bättre fäste för bottenfärg.
  13. Svårt att säga. Väljer man en kulör som stämmer bra när man gör jobbet kommer kulören att bli mera fel med tiden. Väljer man den kulör plasten hade från början blir lagningen snyggare och snyggare med åren. Orkar man är väl en "mitt emellan kulör" ett bra val. Ett tips! Sätt en tejp (genomskinlig packtejp är bra) över skadan när du lagt på spacklet så blir det slätt och fint samt rätt form direkt. Med lite träning, vilket man brukar få med tiden, behöver man oftast inte slipa alls.
  14. Har någon nämnt Albin Express? Lite dyrare, men rolig den också. Många har kappseglats hårt vilket kan vara negativt. Om kappsegling var det viktigaste skulle jag välja en H-båt hellre än en IF. Om det seglas entyp i någon av dessa båtar i närheten skulle jag välja den båten.
  15. Ja det är ju skitbra, annars har jag funderat på torpeder, men jag misstänker att sådana är olagliga, iallafall i fredstid. Det är olagligt att tömma toatanken också... säkert även i ofred.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy