Jump to content
Saturday 24 February 2024

Mackey

Guldmedlem
  • Content Count

    13,875
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    226

Mackey last won the day on November 11 2023

Mackey had the most liked content!

Community Reputation

4,189 Expert

About Mackey

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bra förslag och initiativ tycker jag, så jag lyfter tråden lite och hoppas att någon nappar.
  2. Sådant som konkurrerar med det lokala näringslivet tycker jag mest förstör. Däremot är det jättemysigt med svartjobbande ungdomar som säljer jordgubbar, glass och bröd som de köpt i den lokala butiken eller om de bakat hemma. Jag förstår att det är dyrt i en affär som ska jobba in 90 % av pengarna på tre månader och för mig är det viktigare att det finns affärer om jag behöver handla än att det är billigt. Vi har tidigare klarat att cykelsemestra i en vecka utan att behöva handla annat än bröd och glass, så med båt och kylskåp är det lätt som en plätt att klara en vecka om man vill.
  3. Det viktigaste som jag ser det är att använda lokala aktörer som kör ut maten från skärgprdsbutikerna om man inte själv har lust att ta sig dit för att handla. Alternativet kan bli att ännu flera skärgårdsbutiker slår igen och att det bara går att beställa mat via Mathem om man inte vil ta sig in till fastlandet.
  4. Jag tycker vissa slangar ser ut att ha större innerdiameter än vad nipplarna på t-rören har. Det funkar dåligt, ofta inte alls. Det bästa är om det är lite svårt att trycka på skangen på nippeln och det ska definitivt vara åtminstone något litet motstånd när man trycker på slangen.
  5. Jag hittade ett par bilder där det framgår ungefär hur sned laddningen blir. Så här vill man ju inte ha det, eller hur!? Betydligt bättre så här! Det går ju att få det ännu bättre, men denna inkoppling duger gott. Om man dessutom byter plats på batterierna ibland (varannat år tex.) så blir det ännu lite bättre.
  6. Väldigt intressant och bra med något som styrker det man kan läsa, men som många inte riktigt vill tro på. Jag hittar en bild, men det ska även finnas en förklarande text som jag inte hittar. Den vänstra inkopplingen är alltså dålig för batterierna och så är det även om man använder grova kablar. Jag kan inte själv förklara detta på något bra vis, men det beror på att även grova kablar har en viss liten resistans, varje kabeksku ger också lite resistans och att batterier har en viss liten inre resistans. När man kopplar ihop batterierna blir det alltså ett antal resistanser som seriekopplas och parallellkopplas och när man räknar på det blir det tydligt att det är ogynnsamt att koppla som i bilden till vänster.
  7. Mackey

    Elbil är dyrt !

    Det beror ju helt på hur man räknar och vad man tycker är viktigt, så det väljer jag att inte svara på. Jag har tex. aldrig haft råd med en bil som gör 0 till 100 på sju sekunder. Nackdelarna är uppenbara, högt däckslitage och många fortkörningsböter! 😀 Det vi är nöjdast med är nog att den direkta milkostnaden är låg (billigt att tanka) och att man inte skitar ner luften, inte lokalt iaf. Det känns tex. helt okej att åka till båten nästan helt i onödan, kostar runt 10 kronor fast det är drygt sex mil ToR.
  8. Mackey

    Elbil är dyrt !

    Det är nog tyvärr bara ett år kvar, kabsje vara 9 månader. 😧 Bra att detta kom på tal så att jag kan börja följa priserna och försöka hitta något inte allt för dåligt avtal. Vår dotter fick nyligen ett avtal på 1:35 för elen och vi har 0:51. Kanske dags att testa rörligt och samtidigt vända på dygnet så man sover på dagen när elen är som dyrast. 🤔
  9. Mackey

    Elbil är dyrt !

    Det tycker jag var lite dyrt! Vi köpte en begagnad elbil för ett år sedan och hittills verkar den ha varit nästan gratis att äga och att köra det första året.. Omöjligt! Kanske, kanske inte? Bilen annonseras idag till samma pris som när vi köpte den. Service ingår kostnadsfritt i ett antal år till. Vi laddar cirka 150 kWh per månad hemma till en kostnad av 180:- kronor inklusive nätavgift och allt. Lite tur med ett billigt fastprisavtal, men det finns de som laddar billigare med rörligt avtal. El totalt 2200:- kronor (2:20 kr/mil) Försäkring 3500:- kronor Däckslitage 1500:- kronor Biltvätt 600:- kronor Spolarvätska 200:- kronor 8000:- kronor för att äga en nästan ny bil och köra cirka 1000 mil känns helt okej. Det som är skönt, förutom att det är tyst när man kör, är att kostnaden för drivmedel är så låg. Lite sämre blir det ju om man lägger på kapitalkostnaden också. Man kunde ju fått lite avkastning på pengarna om man köpt aktier istället, eller så hade man förlorat. Vi får väl se hur vårt elbilsköp utvecklar sig med tiden, men hittills är vi helnöjda. Mellanskillnaden el/diesel skickar vi till Ukraina, eller säkert mera. Hur som helst kostar vår elbil inte 581 300:- kr/månad.
  10. Lite tankspridd får man vara när man blir äldre, men skyll inte på barnen. 😉
  11. Synd att du hittade skruven när jag precis kom på lösningen. Leta där det är ljust. En berusad äldre person kryper runt på alla fyra, precis under en gatlykta. En polis fårsyn på honom och bestämmer sig för att hjälpa fyllot att leta efter nycklarna så han kan gå hem och sova ruset av sig istället för att krypa runt på trotoaren. Efter en stunds letande frågar polisen gubben om han är säker på att det var just här han tappade nycklarna. Nä, säger mannen. Jag tappade dem i Vitabergsparken. Men varför letar du då efter dem här, frågar polisen. För det är här under lampan jag kan se nåt, svarar gubben.
  12. Jag blir lite sugen på att pröva samma sak och se vad som händer. Man får väl satsa på något billigt...
  13. Ursäkta, det var inte illa menat, men lite inspirerad av att du undrade var man fixar en typskylt var jag nog. Det jag vill trycka på är att det kan gå att ordna så att man får försäkra båten, men när man vill ha ersättning så sätter försäkringsvillkoren trossar i propellern (käppar i hjulet).
  14. Jag är ju inte direkt någon långseglare, men har ju varit ute ett par tvåmånaders seglingar som paying crew. Under den tiden har jag inte varit med om något och inte heller hört någon annan berätta om sådana problem. Håller med GroundControl om att man blir korrekt bemött. Möjligen är vissa personer lite gnetiga i vår svenska smak, men samtidigt finns det andra som är extremt hjälpsamma när väl det formella är avklarat. Jag har varit med om att tullaren visat oss ett bra matställe och visat affärer för mat och dryck. Vi bjöd på mat på restarangen, men jag är 99 % säker på att det inte var syftet. Möjligen kan det ju ha funnits någon avgift som egentligen inte finns, men det är svårt att veta. Apropå avgifter så har spanjorerna lyckats åstadkomma en officiell muta i spansktalande delar av Västindien och i Stilla havet. När man lämnar en hamn måste man ha ett papper på att man lämnat hamnen och vilken destination man har. Har man inte detta papper när man kommer till nästa hamn blir det problem. Det enda syftet som jag kan förstå är att hamnkaptenen ska få lite extra kosing.
  15. En sak som är viktig om du skaffar en försäkring är ju också att du får någon ersättning om du drabbas av en skada. Risken finns att du får teckna en försäkring, men när du väl behöver använda försäkringen så framgår det av villkoren att du inte har rätt till ersättning av den ena eller andra orsaken. Det är alltså en dålig idé att försöka lura till sig en försäkring om du inte vill lura dig själv.
×
×
  • Create New...