Jump to content
Saturday 19 September 2020

Mackey

Guldmedlem
  • Content Count

    10,646
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    102

Mackey last won the day on September 18

Mackey had the most liked content!

Community Reputation

2,216 Expert

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mackey

    Havstulpaner...?

    Havstulpaver finns inte i insjöar. Spännande att få reda på vad det ÄR.
  2. Nu blir det några fina dagar här i Stockholm... Lördag tom. torsdag blir det segling i ett troligen ganska tomt Stockholms skärgård. Kanske kan det bli ett besök i Sandhamn som jag dissat i cirka 35 år (har tidigare skrivit 40 år, men det var en överdrift). Skulle faktiskt vara lite kul att göra ett besök nu när det förhoppningsvis är lite lugn och ro på ön.
  3. Den sjunker djupare när man bunkrar och provianterar tre ton mat, vatten och bränsle. Den rör sig "jobbigt" i vågorna säger många. Vid grov sjö är det stora utrymmet hopplöst, man flyger lätt både hit och dit. Svårare/dyrare att få en kajplats. Detta är bara hörsägen från katamaranseglare jag pratat med. För ankar är kattan underbar med stora ytor utomhus, inne vill man ändå bara vara så kort tid som möjligt när det är över 30°C. Detta har jag upplevt själv. Om vi håller oss längs den huvudsakliga långseglarrutten (längs ekvatorn) så vill man väldigt sällan tillbringa tid i fukt och värme "inomhus". Inget är så skönt som att vara ute i en varm dusch från ovan. Tiden i ruffen begränsas till enstaka tillfällen; sova, laga mat, gå på toa, gemensam middag (men då är det ändå kolmörkt) och kanske se någon film (då är det också mörkt). Övrig tid vill man tillbringa utomhus.
  4. Mackey

    Avmastning

    Här finns alla bra tips tycker jag. http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Förbered så mycket som möjligt innan du kör fram till mastkranen så slipper du känna dig stressad när kön växer. Detta kan man göra (en del är självklart, men man ser de som gör det vid mastkranen). Ta av segel. Ta bort bommen. Ta bort allt som går ner till sittbrunnen. Bind upp alla lösa tampar (fall mm) mot bommen så att de inte är ivägen. Lätta alla vant (de på sidorna) och för- och akterstag. Ta bort de nedre/innre vanten och bind upp mot masten. Koppla loss allt elektriskt mm. Osv, osv. När du glider fram till mastkranen ska det bara vara att skruva loss två vant och två stag, inget annat. Kolla gärna hur några andra gör och säg att du kan hjälpa till om du/de vill, men säg att du inte mastat av någon båt tidigare så att de vet. Detaljerna står i boken jag länkade till. Lycka till! Mackey
  5. Härligt att höra. Även om jag och hustrun kommit fram till att vi inte vill segla jorden runt så är jag ändå lite avis. Det skulle vara väldigt trevligt att komma iväg några månader igen på lite äventyr i varmare vatten. Fair Winds and Following Seas! Mackey
  6. Sorry! Jag ville bara uppmärksamma Yopphedi på att det finns en begränsning. Funkar lätt polering är det ju okej, men om man varje år polerar extra mycket på vattenlinjen så...
  7. Hur man tänkt och hur man väljer att göra är inte lika viktigt som att man har tänkt ut en lösning som man tror på och att man vet exakt vad man ska göra. Kanske ska detta även vara nedskrivet så att alla ombord kan plocka fram en beskrivning på vad som ska göras i olika nödsituationer.
  8. Det är bla. en sådan situation som man ska ha förberett förtrycker jag. Allt verkar väldigt oförberett vad gäller nödstyrning på Hilma och alla försök att styra är oväntat improviserade kan jag tycka. Kanske lätt att säga när man sitter hemma. Intressant att följa deras vedermödor hur som helst.
  9. Jo absolut. Bra synpunkt! Bara för att något verkar okej när man använder det så är det ju inte säkert att hela kedjan är miljöanpassad. Det ser man ju ständigt exempel på inom klädindustrin tex.
  10. Den här bilden är rätt bra. Håller man den relativa fuktigheten under 75 % klara man sig. För att undvika korrosion måste det vara torrare, minne inte hur torrt. Vi brukar lyckas hålla 60 % RH ungefär med inledande elektrisk torkning och sedan bara torrbollar. Tillägg: Hittade denna här! 60 % RH verkar ju rät lagom. Sedan går korrosionen långsammare när det är kallare så om RH stiger lite när det blir kallt gör det inte så mycket.
  11. Använd fettet till sådant det är avsett för. En länk till produktens säkerhetsdatablad på engelska. Hittar inget på svenska i en hast. Jag skulle undvika hudkontakt med detta medel och alla andra "kemikalier" man använder till båten, bilen, huset, etc. Nu gissar jag lite... Det farligaste inom båtlivet är nog bottenfärgerna och där har vi TBT som är utfasat sedan länge, men ändå finns kvar på våra fritidsbåtar. Sedan tror jag att utsläpp från motorer kommer och då främst från äldre tvåtaktare med förgasare. Dessa håller på att fasa ut sig själva... Nyare bottenfärger kommer nog på plats tre. Kanske är de polerande bottenfärgerna värst som lägger sig på botten? Eller så är gifterna värst, men koppar är tex. inget större problem för stora hav att ta hand om, men passar inte så bra i insjöar eller i Östersjön Sedan kommer ingenting och ingenting och ingenting och sedan kommer små klickar av fett och annat som används rätt sparsamt trots allt. En bubblare kan man se i nanoprodukter som tex. polermedel och vax. Ingen vet i dagsläget hur dessa produkter påverkar miljön och bara ett fåtal undersökningar finns för hur människan påverkas. Det saknas internationella överenskommelser och gemensamma metoder för testning och riskbedömning. Idag gör man samma experiment med nano-produkter som vi (människan) tidigare gjort med kvicksilver, DDT, asbest, neurosedyn, toluen, hormoslyr, PCB, etc, etc. Att vi aldrig lär oss! 😞
  12. Oj, så långt tänkte vi aldrig. Tipset är alltså att undvika sprinklade tunnlar om man kör dynor på taket.
  13. Drev eller rak axel? Om drev, vilket? Det här är långt utanför min komfortzon (i alla fall just nu), men jag tror att du behöver svara på dessa frågor för att kunna få bra tips.
  14. Fast det är ju onödigt att avverka plast - det finns bara x mm - om man istället kan bleka bort missfärgningen utan att avverka plast. När plasten väl är förbrukad så blir det bara fulare och fulare.
  15. Så skulle jag nog ha gjort efter att föst försökt peta loss flagor. Det kan ju vara så enkelt att det är dålig bindning mellan "färgen" och glasfibern just i det området. Det är ju trist att fräsa ur alla sprickor för att sedan inse att det flagar av på andra ställen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy