-
Content Count
14,484 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
266
Mackey last won the day on May 7
Mackey had the most liked content!
Community Reputation
4,573 ExpertAbout Mackey

-
Rank
Guldmedlem
Profile Information
-
Location
Stockholm
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Det finns många tillverkare och färgsystem så en viktig fråga är vad du vill uppnå. Vad är orsaken att du vill epoxibehandla båten.? Har båten böldpest eller är du bara orolig att få böldpest. De flesta båtar drabbas inte av böldpest och nyare båtar är vad jag förstått nästan helt förskonade från att drabbas, Hur gammal är båten? Vilket slutresultat vill du uppnå? En yta att lägga ett sista skikt bottenfärg på? Ett slutresultat som inte ska målas med någon särskild bottenfärg? En yta som hålls ren mha. tvättning på något vis?
-
Det är jag säker på kommer att funka bra.
-
Billigast och enklast är nog att köpa ett gäng begagnade stöttor på Blocket och sedan sälj dem när du är klar. Jag har både köpt och sålt stöttor på Blocket och man får ungefär lika mycket för dem som man köpte dem för. Ibland lite mera och ibland lite mindre. Min gissning är att du ska ha otur om det kostar dig mera än 1000:- i förlust för åtta stöttor och det kan lika gärna bli en vinst.
-
Väremväxlarreparatör (alt. bilkylarreparatör) i närheten av Stockholm?
Mackey replied to annerborn's topic in Mek & Teknik
Viss skillnad -
En generell reflektion utan koppling till just din båt. Det blir ju tyvärr så att gummidämparna blir väldigt styva när försäkringsbolagen rekommendrar 14 mm förtöjningsgods till en båt som väger 500 kg och 18 mm till en båt på två ton. Det har liksom ingen betydelse hur många varv man lindar linan runt gummidämparen när båten är "för lätt".
-
Det är inte bara en religiös fråga hur man kombinerar olika material så kolla med tillverkarna/säljarna så att det inte blir något knas.
-
När däverten är isärplockad är det nog en bra idé att även kolla så att inget är böjt eller skadat.
-
Fråga på, men glöm inte bort att i varje fråga tala om att det är en 5,5 m lång jolle med centerbord du seglar. Då tror jag du får du bättre svar. Ibland känner jag att svaren du får gäller större segelbåtar.
-
Själva kylskåpets funktion är likvärdig och det finns gasolkylskåp med frysfack. Gasol + Funkar även utan sol och/eller motorgång. + Lättare att göra ett byte till något som är likadant. - Smalt utbud (tror jag) kan göra det svårt att hitta något som passar utan en del snickeriarbeten. - Gasol måste köpas. El + Du slipper köpa gasol och du slipper avgaser från kylen. - Du kanske måste komplettera med ytterligare batteri och solcell för att kunna deriva kylskåpet. Räkna med att en kyl drar 40 Ah/dygn (ofta lite mindre), så ett 80 Ah blybatteri (som helst inte ska laddas ur mer än till hälften) räcker i ett dygn utan sol och utan motorgång. Du behöver en solcell på 50 W (som inte skuggas) för att driva kylen utan motorgång. - Om du använder båten på vintern (när det inte är sol) funkar elkylskåp med solceller dåligt.
-
Tack för svar! Nu vet jag vad jag ska leta efter. Jag gissar att du kan komma undan billigt (15:- kr) genom att köpa en 1/2" propp på något byggvaruhus VVS-avdelning. Obs! Bara en gissning. En komplett bottengenomföring med plugg i mässing är inte heller jättedyr (10 ggr dyrare), men byter du allt så vet du att det funkar. Finns även i plast där själva pluggen/dyvikan hänger kvar så att man inte tappar bort den.
-
Vår båt har fått vila i böljan den blå de senaste veckorna. Jag hoppas och tror att båten har det trevligt tillsammans med sina bryggkompisar. Det var ju länge sedan de träffades så de har säkert en hel del information att utbyta.
-
Jag har varit på sjön med fritidsbåt de senaste 60 åren både i Stockholms skärgård och i Bohuslän (tillfälligtvis även längs hela östersjökusten, i Finland, på Åland och i Estland) och jag har aldrig sett någon förtöja enligt alternativ ett. Det betyder inte att det aldrig förekommer, bara att det är väldigt väldigt ovanligt. Jag skulle kunna tänka mig att metoden används när det inte finns utrymme att lägga en boj tillräckligt långt från bryggan, dvs. när båten är för lång.
-
Jag har sett förtöjningslinor i bra skick nötas av på mindre än 24 timmar just genom att de tillåtits röra sig genom en ögla. Om man vill kunna (eller kanske tom. måste) sträcka upp båten från land är mitt förslag att man har ett block fäst i bojen så att inte linan nöts av, men även det är en tveksam lösning eftersom man inför ytterligare något som kan gå sönder.
-
Gör man eljobbet korrekt har jag svårt att se att avsyåndet ger större risker i båtar jämfört med hus. Ett 16 A väggelintag som bara är vatentätt utan att vara båtdesignat borde inte vara jättedyrt kan jag tycka, runt 300:- kronor om man hittar rätt. Jan ju vara värt att fråga på något elforum där produktkännedomen säkert är högre än hör på MG. Skriv att du vill byta ut ditt befintliga IP44 intag mot ett intag som är vattentätt. Skriv inte att du ska leka elektriker, då får du garanterat inget annat än en urspårad tråd. Personligen är jag inte heller särskilt begeistrad i hemmaelektriker eller hemmarörmokare, men på båt är det vad jag förstår tillåtet.