Jump to content
Tuesday 12 November 2019

Mackey

Silvermedlem
  • Content Count

    9,069
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    62

Mackey last won the day on November 2

Mackey had the most liked content!

Community Reputation

1,525 Expert

About Mackey

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det konstiga med de små rekondpuckarna jag avser är att de påstås förlänga livet även på gel- och agm-batterier.
  2. Vi betalar varje år cirka 750:- kronor för bränsle med skatt och det tycker vi räcker, men vi står nog ut med att betala en 10:a extra per liter bränsle i extraskatt för båtar.
  3. Om Wikipedia ska vara norm så vist har vi båda båtar, men enligt Wikipedia så har du en motorbåt och jag har en segelbåt Tråden handlar om skatt på motorbåtar så blanda inte in segelbåtar. Din farmor och farfar saknade inte motor av ekonomiska orsaker, fram till 60-talet någon gång så hade man inte ofta motor på segelbåtar. Vad skulle man med den till? Blåste det inte kunde man få bogsering av någon vänlig motorbåtsägare. Idag är det ingen som stannar för att hjälpa till. Håller med om att många segelbåtar idag ofta går för motor, tom. när det blåser lämplig vind. Konstigt tycker jag, men ibland när det är stiltje eller väldigt lite vind blir det motor även för oss.
  4. Kan man få batterierna att leva en säsong till så är det ju värt några hundralappar. Om man dessutom har bättre kapacitet under tiden så varför inte. Hittade en byggsats för 8 £. Färdigbyggda kostar från 15 £ till 600:- kronor. Våra batterier har gått i åtta säsonger nu och verkar klara även näste - den nionde (hoppas vi). Batterierna är laddade med batteriladdare en gång på våren, ibland en gång under säsongen, en gång på hösten och en gång på vintern. 2400:- kronor för tre 80 Ah batterier blir cirka 300:- kr/år. Så frågan är som sagt om det lönar sig. Skulle vara en byggsats för 120:- kronor då...
  5. Båttypen är segelbåt, sedan om den har motor har ingen betydelse. Även när man använder motorn är båttypen en segelbåt. Segelbåt, båt som huvudsakligen framdrivs med hjälp av segel. enligt Nationalencyklopedin. Det är bara att coacha in skatten till oss segelbåtsägare.
  6. Bonus malus tycker jag är det bästa förslaget hittills. Alla motorbåtsägare betalar sin skatt till alla segelbåtsägare. Därför ska vi införa motorbåtsskatt, vilket även är ämnet för tråden. Inga diskussioner om skatt på segelbåtar alltså. Det blir automatiskt of topic.
  7. En test och en del ytterligare info.
  8. Jag uppmärksammade att ett av våra batterier droppat till 11, lite volt för några år sedan. Det var inte fruset, men efter ett par tre försök med rekonditioneringsladdning så har batteriet funkat bra. Inte lika bra som de övriga, men nära.
  9. De svar som hittills trillat in tyder på att både produkten och tekniken är okänd bland MG:s användare. Jag vet inte heller något om produkten och dess funktion, men har ändå lite synpunkter. bhemac misstänker att det ev. kan vara bedräglig marknadsföring av en produkt utan någon vidare funktion. Dometic/Waeco har jag visst förtroende för och jag tror inte de skulle äventyra sitt rykte genom att sälja snake-oil-produkter. Samma leverantör som patrikflink länkade till om sin Waeco-laddare säljer även Waeco batterirekonditionerare, https://www.batteriexpressen.se/product.html/battery-refresher-br-12?category_id=326 Gör kanske denna Waeco-produkt något annat än Waeco laddare gör? Rekondläget på laddaren i all ära (det funkar utmärkt vill jag påpeka), men alla vi som nästan aldrig behöver ladda våra batterier med laddare får ju aldrig någon rekonditionering. Jag är också tveksam till om nya laddare verkligen kör rekonditioneringsläget som standard. Det är väl något man får välja när man vill rekonditionera batterierna. Den här produkten säger sig ju göra en löpande rekonditionering/desulfatering så fort batteriet laddas av generator, solcellsregulator eller av en batteriladdare. Verkar ju helt vettigt att rensa bort sulfatering löpande, men skulle vara kul att få veta mera om detta.
  10. Battery Desulfator är ytterligare ett namn. En till http://www.comix.com.tw/?page=product&section=BC&productID=wtb12 Verkar som att området batterirekonditionerare exploderat just nu, men så kan det väl inte vara. Någon som vet?
  11. Jag har hittat en ny pryl som jag inte sett tidigare, en batterirekonditionerare som ansluts till batteriet och minskar sulfateringen, dvs. ökar livslängden på batterierna. Någon som har erfarenhet av en sådan? Någon som känner till om de funkar eller inte? Någon som sett någon test? Är strömförbrukningen ett problem? De kallas lite olika saker: Batterirekonditionerare Battery activator Battery refresher Lägger in lite länkar till några jag hittat. https://www.diamex.de/dxshop/Pulser-Plus-Digitaler-Bleiakku-Aktivator-fuer-6-und-12V https://www.batteriexpressen.se/product.html/battery-refresher-br-12 http://www.tradeflex.eu/index.php/en/home-vehicle/home-accessories/battery-activator,-12-v-24-v,-10-200-ah-detail https://www.kemo-electronic.de/en/Animal-Repeller/Car/Modules/M202-Lead-Acid-Battery-Activator-Refresher-12-V.php Vilka är bra eller verkar vara bra? Fyll på med både kunskap och frågor!
  12. Det går snart över ska du se. Jag tror alla beroenden är mer eller mindre skadliga, så jag hoppas ditt Blocketberoende nu får en chans att upphöra. Sedan håller jag absolut med om att förändringen inte gjort Blocket bättre.
  13. Vi seglade/ körde dygnet runt på två personer för att beta av sträckan innan min hustru fyllde år. Födelsedagsfirandet på Malören var kanske inte så storslaget, men det blev ett dubbelt firande. Födelsedag plus att hon och jag hade avverkat 400 M på fyra dygn. Vi trodde vi skulle vara jättetrötta när vi kom fram, men inte då. Våra vaktpass hade funkat bättre än förväntat. Vi hade vardera två fyratimmars sovpass per dygn och i övrigt tvåtimmarspass. Styrbjörn - vår autopilot - hjälpte oss en hel del. Utan hen hade det blivit jobbigt att styra dygnet runt. Nu räckte det att övervaka. En norrlandssegling längs Finska kusten lockar en del, men båtintresserat barnbarn på 2,75 år till sommaren krånglar ju till saker och ting. Det blir nog Stockholms skärgård igen...
  14. Fin läsning. Vi seglade från Stockholm till Haparanda och tillbaks 2016, det var en underbar seglats. Vi valde att strecksegla till Haparanda på fyra dygn för att sedan ta det lite lugnare på väg hem. Många små fina hamnar med oväntade inslag som tex. en jättebra restaurang i en liten fiskehamn. Vi hade ju mera tur med vädret än vad ni hade, kortbyxor hela tiden utom tre dagar. Oavsett vädret är en norrlandssegling absolut något som kan rekommenderas om man vill uppleva en fridfull och annorlunda tid till sjöss.
  15. Påtala felet tycker jag absolut du ska göra. Det uppskattas säkert av säljaren och framför allt av tillverkaren som kan rätta till det framöver. Som jag ser det har du två rimliga möjligheter enl. Konsumetköplagen. Byta ut produkten mot en ny. Få ersättning (skadestånd) för felet och leva med det. Sedan kan man ju strunta helt i det också, men då blir felet inte åtgärdat och kommande köpare får samma hundöron som du har.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy