Jump to content
Thursday 09 July 2020

Mackey

Guldmedlem
  • Content Count

    10,048
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    86

Mackey last won the day on June 29

Mackey had the most liked content!

Community Reputation

1,968 Expert

About Mackey

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Måste bara kommentera att vi haft ett underbart seglingsväder trots varningar. Ligger nu i närheten av sälstationen på Gålö och mår prima efter en härlig kväll i solen.
  2. Mackey

    Riggfråga?

    Det kan vara lösningen. Ett problem du kan få är att vågor slår in om akrerspegeln är lägre. Lägg i båten så ser du vad som kan hända om akrerspegeln blir lägre.
  3. Det tidigare förslaget gick ut på att alla över 55 års ålder skulle få framföra vissa båttyper utan "körkort" och de med förarbevis skulle kunna använda det tillsammans med giltig idhandling. Man hade också en övergångsperiod så att utbildningen spreds ut i tiden.
  4. Mackey

    Spritkök

    Absolut, men det inträffar inte särskilt många gasolexplosioner. En "skenande" varvattenberedare är nog farligare än gasol.
  5. Mackey

    Spritkök

    Ett kilogram dynamit innehåller 8 MJ. En deciliter etanol innehåller 2 MJ. Inte samma som 1 kg dynamit, men något ditåt. Ett kilogram bröd innehåller 12 MJ. Mer än 1 kg dynamit. För att få sprängkraft måste reaktionen vara snabb, mycket energi på kort tid.
  6. Mackey

    Spritkök

    Det är klart att det finns risk att dö av ålerdom när man kokar potatis utan att använda spritköket. 😋
  7. Välkommen till MG! Jag ser länspumpar som säkerhetsutrustning och då tycker jag det ska vara individuella system. Frågan har varit uppe flera ggr tidigare så jag länkar till några av trådarna. Läs mera Här Här
  8. Mackey

    Riggfråga?

    Välkommen till MG! Jo, det ser lite högt ut. Platta ovanför propellern (kavitationsplattan) ska vara i linje med botten eller hamna några centimeter över båtens botten. Har båt och motor "värt ihop" tidigare eller är de köpta var för sig? Har det funkat förut så funkar det säkert fortsättningsvis. Är det en ny kombination av båt och motor så bör något göras. Det riktiga är att köpa en motor som passar, en med rätt längd på riggen. Det kan vara möjligt att såga ur akterspegeln lite, men det medför risk att vatten slår in.
  9. Absolut! Jag är uppväxt med att det är en dödssynd att ha motor på en segelbåt. Far min var ruskigt irriterad när Gotland runt - enligt honom - blev en jävla motorbåtstävling. (Man var tvungen att ha motor ombord.)
  10. Någon frågade dig tidigare om detta har (typ) någon verklighetsförankring. Hur många rör det sig om på riktigt?
  11. Om båten används gemensamt, vilket är rätt vanligt, behöver bara en person gå kursen, nämligen den som är skeppare/befälhavare. Det bästa är då troligen krav på viss kompetens för samtliga båttyper, med tilläggsutbildning för båtar med kraftiga motorer i förhållande till vikt. Varför tycker du kunskap är onödig?
  12. Jag har lite svårt att se problemet med att flera får koll på vilka regler som gäller till sjöss och om några råkar lära sig lite för mycket så har jag svårt att se problemet med detta också. För mig är det högst rimligt att man kan de grundläggande reglerna för det man ägnar sig åt oavsett vad det gäller, båtliv, köra bil, spela fotboll, cykla, mm, mm. Det visar sig allt tydligare vartefter åren går att fler och fler båtägare inte längre vet vad som gäller till sjöss. Då tycker jag det är rimligt att ställa krav på en viss minsta kunskap. Jag skulle även uppskatta körkort för cykel. Här råder anarki - vilket säkert vissa uppskattar - med cykling på gångbanor, mot "enkelriktat", mot trafiken, mm, mm. Det går inte åt leva i forntiden när samhället förändras.
  13. Kan vara så att just vattenskoterförare inte är bildbara... För övrigt tycker jag argumenten låter som en historisk återblick när körkort för bil och senare MC infördes med allt mer krävande praktiska och teoretiska prov.
  14. Vi valde en Beta 25 för 60 000:- kronor plus nytt drev för 18 000:- med reservation för minnesfel. Vi har en Comfort 32. Läs om motorbytet här.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy