Jump to content
Tuesday 31 March 2020

Mackey

Silvermedlem
  • Content Count

    9,405
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    67

Mackey last won the day on March 9

Mackey had the most liked content!

Community Reputation

1,689 Expert

About Mackey

  • Rank
    Silvermedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gummit mår absolut bäst utan kontakt med något annat än bajs, kiss och vatten. Våt toa är 9 år gammal, samma packningar. Det vi gjort är att rengöra var tredje år i ättika, skölja och sedan fetta in i exikatorfett/silikoner, http://www.laborhandel-krumpholz.de/shop/Baysilone/Korasilon-Paste-Schlifffett-mittelviskos-35-g Funkar bra på vår twisten look. Väldigt sällan återvinning, men det händer några ggr/år.
  2. Kattor är däremot nästan lika olämpliga som enskrovsbåtar...
  3. Om nu ingen bor/finns i närheten av hamnen kommer tjuvarnas nya strategi bli att ta bort motorerna på plats. Grindarna och söndersågade båtar är det enda som sedan finns kvar...
  4. Det försämrar ju läget. Finns det ingen människa som bor i närheten som kan tänka sig att hjälpa till? Det behöver ju inte vara någon av de som har båt i hamnen. Om ni i inte anlägger en grind blir det mycket pengar över för att ersätta en närboende för dennes tjänster. Kanske någon av er med båt i hamnen bor närmare? Ledsen om jag tjatar, men jag är övertygad om att mänsklig närvaro är effektivare än fysiska hinder.
  5. Det är nog dags att du stänger av funktionen "hitta på andra ord". 🙂
  6. Så här tror jag... Eller jag är rätt säker faktiskt. På sugsidan är det bäst med runda kanter enligt version B. Dels sugs vattnet längs skrovet bort och framför allt är tryckfallet väldigt mycket mindre i version B jämfört med version A. Mycket mera vatten kommer att pumpas genom tunneln med samma effekt på bogpropellern och dessutom slipper man troligen en del kavitationsljud och ljud från luft som kanske sugs in i tunneln. På trycksidan är det bäst med skarpa kanter enligt version A. De skarpa kanterna gör att strålen ut ur tunneln släper från skrovet och bara trycker vinkelrätt mot båtens längd. Med runda kanter enligt version B kommer en del av strålen att följa rundningen och trycka både framåt, bakåt, uppåt och nedåt och åt alla andra håll också till ingen nytta. Version C är en kompromiss som totalt sett är bäst. På sugsidan är den sämre än version B med större tryckfall (mindre flöde genom tunneln), men bättre än version A. På trycksidan släpper strålen tack vare den skarpa kanten närmast tunneln och följer inte skrovet. Det vatten som ev. följer skrovet släpper vid nästa skarpa kant. Större delen av kraften går vinkelrätt mot båtens längd, nästan lika effektivt som med version A. Frågan är om inte allt vatten släpper vid den första skarpa kanten och att det skulle vara mest effektivt att runda kanten närmast skrovytan. En inre skarp kant i 30-45° (vet inte vad som krävs för att få ett bra släpp) och en yttre rundning ut mot skrovet. När man inte lyckas kommunicera till varven att version A är olämplig så är nog version C även en kommunikativ kompromiss. Mitt förslag blir ju jättekrångligt både att beskriva enkelt och att utföra. Se till att framför allt den inre skarpa kanten blir riktigt skarp. Hoppas detta gav lite förståelse.
  7. Lågfriktionsringar gå bra att fästa i relingslisten. Tyvärr kommer jag just nu inte på något bra sätt att fästa hållaren för spinnakerbommen.
  8. Motståndet i luft är ju inte så stort så det blir inte så mycket större effektivtbehov bara för att propellern snurrar fortare. Ner med propellern i en hink/tunna så får du rätt förutsättningar. 360 W borde ju bli 360/12 = 30 A, men då krävs det att propellern får jobba, inte bara snurra lite fortare i luft. Däremot är det märkligt att säkringen ryker när du backar. Utan att ha tänkt något vidare på det så kan man gissa att det blir någon strömspik när man polvänder. En ren killgissning.
  9. Ja, det är väl det enda som återstår att kolla. Långsam urladdning gav ju bra resultat. Jag sitter i självpåtagen "halvisolering" eftersom jag kan det och saknar belastningsprovare. Det får bli vid tillfälle när/om coronan lugnar sig, för det skulle ju vara intressant. Eller så konstaterar jag bara att batteriet fortfarande funkar bra som startbatteri till en 25 hk diesel (eller inte).
  10. Ingen bra koll på Victron, men... Jag skrev detta om en EP Ever-regulatorn i en annan tråd, kanske kan hjälpa dig...
  11. Vi har själva frivilligt hemisolerat oss så det blir fint när båten kommer i plurret om en månad. Då hissar vi flagga L + Stör ej på styrbord sida. En del hjälp på traven har vi fått i vårt beslut, möjligheten uppenbarade sig helt enkelt så varför inte passa på att isolera sig. Nu kan vi hjälpa äldre nära och kära med inköp. Vi träffar andra likasinnade och vi handlar normalt utan att hamstra.
  12. Nu har det gått ett par veckor sedan batteriet "lagades" och laddningen är 12,73 V. Det är exakt samma spänning som det nyköpta batteriet av samma storlek och fabrikat har efter lång vila. Härmed friskförklarar jag det tidigare döda batteriet. För nytillkomna läsare, lite bakgrund. Ett 2½ år gammalt 10 Ah AGM-batteri från Biltema stod på noll volt i minst tre månader. Efter diverse upplivningsförsök verkar batteriet åter vara fullt fungerande. Svårigheten var att få igång laddningen, sedan har allt rullat på fint.
  13. Vad kan du välja? I min kinnaregulator kan man välja en massa värden eller lita på det man får när man väljer batterityp. Vilken regulator har du?
  14. Om vi igen närmar oss ämnet så kanske det blir många som satsar på att fräscha till sina båtar lite extra i år. Inga utlandsresor gör att mer tid kan ägnas åt båten. att det finns mer pengar över till båten. att båten används mera och då vill man ha den bättre och finare. Man kan ju hoppas att det blir så, och inte tvärt om, så att vi får behålla några båttillbehörsföretag efter coronatiden.
  15. Jag har också funderat på det, men konstaterat att det bara är två veckor sedan han skrev senast. Vissa märks lite extra när de "försvinner". Dessvärre minns jag att det var någon som tafsade med honom rätt nyligen, kanske ruttnade han och övergav MG.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy