

Seglamera
Medlemmar-
Content Count
27 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
7 NeutralAbout Seglamera
-
Rank
Fänrik
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Tack för alla goda tips, särskilt svaret jag fick av LuminaL. Får se vad det blir för lösning.
-
Först och främst för att jag nu har ett system med bara en batteribank och de nuvarande batterierna är eventuellt slut. En Nasa Batterimonitor gör att jag har bra koll på att laddningen inte hamnar för lågt. Båten ligger långt hemifrån så jag har svårt att fara för att ladda batterier under hela tiden båten står på land. Så jag funderar på ett förbrukningsbatteri som skulle klara urladdningar och långtidsförvaringar mycket bra. Försäljaren säjer att det inte är tänkt som ett startbatteri men att det mycket väl kan fungera men att jag köper det på egen risk. Jag har skickat en förfrågan om CCA värde men inte fått något svar ännu. Batteriet heter UPLUS 90Ah Lead-Carbon och har mycket bra andra kvaliteter. Tanken är att ha ett båtliv utan några batteriproblem många år framåt.
-
Seglamera started following Vad är detta, Hur många CCA till en Yanmar 1GM, Batterikontroll över internet and and 1 other
-
Hej! Hur många CCA behöver ett batteri som ska starta en Yanmar 1GM. I instruktionsboken står att startmotorn är på 1 000 W. Kan man räkna att det då behövs 1000/12 = 83,3 A? Tänker jag rätt? Hur räknar man då ut behovet av CCA? Tack på förhand
-
Tack för hjälpen. Det är så bra med ett forum med enkel och snabb hjälp.
-
I flera inlägg har det rekommenderats att man ska ställa in max laddspänning på 14,0 volt. Tanken är väl att undvika överladdning med gasning som följd. Var i appen VictronConnect går man in och gör det? Jag vill inte göra något som ställer till det. Tackar i förhand
-
Tack för alla tips. Man lever så länge man lär... (eller var det tvärtom) 😀
-
Tack för tipset. Jag kollade lite och det blir ett ganska dyrt system. Det bästa kanske att vara mer noggrann och sköta laddningen bättre. Hur länge ska man våga lämna ett par fulladdade frånkopplade batterier under vintern?
-
Så har jag haft denna vinter. När jag kom till båten var batterierna mycket dåliga fast de låg på 12,56 V. Jag satte på laddning CTEK MXS 7.0. Det tog kanske 5 minuter så var den uppe på toppladdning. Jag laddade klart och satte på belastning 15 A enligt NASA BM-1/2. Efter 5-10 minuter var det nere på 12,1 V. Batteribanken består av 3st 75 Ah fritidsbatterier som bara är 2 år gamla. Jag har provat att köra recondläge separat på varje batteri och en lite förbättring blev det. Så tanke slog mig att ha ett annat system.
-
Fråga till expertisen. Finns det något sätt att övervaka batteriladdning över internet? För att kolla batterierna måste jag åka 80 mil enkel väg. Funderar på att ha solceller påkopplade över vintern (halvgenomskinliga presenningar) med en bra regulator. Det är dyrt med nya batterier... Tackar på förhand.
-
Hej! Hoppas jag kan få hjälp... Vilket fabrikat är det på den här propellern? Motorn är en Yanmar 1GM10 från 2003 med rak axel. Båten en Albin Cumulus. Propellern är märkt NR 2843 XXXX Patented Bladen RH 15X10 Tackar på förhand...
-
Håkan på Flotec marin bekräftade att det är magnetstavar som används när man justerar kompasser. Man lever så länge man lär eller om det var tvärtom...
-
Tack för tipsen, jag har skickat en fråga
-
Tack för svaren. Har någon tips på var man kan söka vidare.
-
Hej! Hittade dom här små järnstavarna i en liten brun papperspåse. De är lätt magnetiska, c:a 3 cm långa 2-6 mm i diameter. Vad är det? Är egentligen bara nyfiken... Tack på förhand
-
Det kanske är en lucka till ett utrymme för kölbult inne i kölen. Finns det fler?