Jump to content
Sunday 03 March 2024

Seglamera

Medlemmar
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About Seglamera

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för alla tips, det blir nog att dieseln får vara kvar. Ska hälla i någon kemikalie (Dieselstabilisator) i tanken så det håller algtillväxten i schack. Jag har ett Racorfilter som ska ta hand både smuts och vatten före motorns bränslefilter. Tanken har en vattenavskiljare som jag ska testa (om jag kommer åt).
  2. Hej! Vi ska låta båten stå på land i sommar. Tanken är fylld med 50%HVO och resten diesel från en sjömack. Det blir alltså nästan två år med samma diesel. Hur skulle ni göra för att slippa problem nästa sommar?
  3. Hur ser det ut på insidan? Ser det annorlunda ut? Kanske det ger en bättre uppfattning om det är fukt i genom skivan. Har du tillgång till en fuktmätare?
  4. Tackar så mycket för alla kloka synpunkter... ___/)__/)____(\___(\_____/)__
  5. Kranen sitter ovanför pentryt. Den läckte inte. Hittade ett litet läckage i kopplingen mellan kopparrör och slangen till spisen. Skruvade isär allt, torkade noga bort all smuts och oxid och skruvade ihop. Drog rejält och nu är det tätt. Förmodligen är det spisens rörelser (kardanupphängningen) som fått kopplingen att börja röra sig. Det känns kusligt hur det kan bli. Har ändå inte känt någon lukt nere i kölsvinet under sommaren fast jag nosat nästan varenda dag. Det gäller att hålla ordentlig koll. Yachting world gjorde en youtube film där dom lät en segelbåt explodera. Det vill man inte vara med om.
  6. Så här ser en koppling ut. Hur den ser ut inuti, ev stödhylsor vet jag inte. Gasolen tar snabbare slut än tidigare somrar så jag har tänkt börja felsöka. Det var mer en allmän fråga hur jag kan göra om jag hittar något läckage.
  7. Hej! Kan man täta rörkopplingar mellan kopparrör och slangstos på något sätt? Kan man dra åt muttern eller måste man byta ut själva kopplingen? Finns det något tätmedel man kan sätta i kopplingen? Tackar i förväg för man brukar få så bra hjälp här.
  8. Tack för alla goda tips, särskilt svaret jag fick av LuminaL. Får se vad det blir för lösning.
  9. Först och främst för att jag nu har ett system med bara en batteribank och de nuvarande batterierna är eventuellt slut. En Nasa Batterimonitor gör att jag har bra koll på att laddningen inte hamnar för lågt. Båten ligger långt hemifrån så jag har svårt att fara för att ladda batterier under hela tiden båten står på land. Så jag funderar på ett förbrukningsbatteri som skulle klara urladdningar och långtidsförvaringar mycket bra. Försäljaren säjer att det inte är tänkt som ett startbatteri men att det mycket väl kan fungera men att jag köper det på egen risk. Jag har skickat en förfrågan om CCA värde men inte fått något svar ännu. Batteriet heter UPLUS 90Ah Lead-Carbon och har mycket bra andra kvaliteter. Tanken är att ha ett båtliv utan några batteriproblem många år framåt.
  10. Hej! Hur många CCA behöver ett batteri som ska starta en Yanmar 1GM. I instruktionsboken står att startmotorn är på 1 000 W. Kan man räkna att det då behövs 1000/12 = 83,3 A? Tänker jag rätt? Hur räknar man då ut behovet av CCA? Tack på förhand
  11. Tack för hjälpen. Det är så bra med ett forum med enkel och snabb hjälp.
  12. I flera inlägg har det rekommenderats att man ska ställa in max laddspänning på 14,0 volt. Tanken är väl att undvika överladdning med gasning som följd. Var i appen VictronConnect går man in och gör det? Jag vill inte göra något som ställer till det. Tackar i förhand
  13. Tack för alla tips. Man lever så länge man lär... (eller var det tvärtom) 😀
  14. Tack för tipset. Jag kollade lite och det blir ett ganska dyrt system. Det bästa kanske att vara mer noggrann och sköta laddningen bättre. Hur länge ska man våga lämna ett par fulladdade frånkopplade batterier under vintern?
  15. Så har jag haft denna vinter. När jag kom till båten var batterierna mycket dåliga fast de låg på 12,56 V. Jag satte på laddning CTEK MXS 7.0. Det tog kanske 5 minuter så var den uppe på toppladdning. Jag laddade klart och satte på belastning 15 A enligt NASA BM-1/2. Efter 5-10 minuter var det nere på 12,1 V. Batteribanken består av 3st 75 Ah fritidsbatterier som bara är 2 år gamla. Jag har provat att köra recondläge separat på varje batteri och en lite förbättring blev det. Så tanke slog mig att ha ett annat system.
×
×
  • Create New...