Jump to content
Wednesday 25 May 2022

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    2,436
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Hybro last won the day on May 11

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

659 Expert

About Hybro

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hybro

    Delbart linhjul?

    Studerat skissen ovan igen... Är det fästena för de främre tamparna, som sitter för nära bryggan på resp Y-bom. (Kolla vinkeln för tampen på min bild, snett bakåt.) Lätt åtgärdat i så fall med ett skruvbart delat beslag av rostfritt med stor ögla utanpå båda Y-bommarna. Fäst beslag lägre bak än befintligt. Och rita sen om skissen🤪
  2. Hybro

    Delbart linhjul?

    Tydligen nåt som jag inte begriper, vilket i sig inte är ovanligt. Men varför inte göra som vanligt är? Är det nåt speciellt med båttypen, som gör att det inte går att sätta knap eller pollare på var sida av fören? Eller vinner man nån fördel med TS arrangemang? Har dessutom hängt upp en typ justerbar septiksang med genomgående lina som gör att fören aldrig når bryggan. Och fören alltid rakt in mot bryggan, mellan y-bommarna fixar banden från en Ankorolina. De fyra tamparna är märkta (tvärs reliingslisten) så det alltid blir samma länge på båten i förhållande till Y-bommarna. Och som jag skrev ovan... Har inte bytt på 10 år. Inget slitage.
  3. Hybro

    Delbart linhjul?

    Hjulet är uppfunnet igen... Ser ta mig tusan ut så som vi har i våran hamn🤪 Fast vad jag vet är det ingen som har brytblock eller bygel, osedvanligt långa linor som ger med sig o s v. Lösningen heter POLLARE eller knap på båda sidor i fören. Ska ta några bilder och lägga upp.
  4. Hur kan det bli slack vid inrullning? Och vid utrullning av seglet, så släpper du väl inte allt vind för våg, även om det ser fränt ut. Låt linan löpa genom handen, så är det aldrig några problem. Enda förebyggande är att då seglet ärvelt inrullat, så ska var 6 - 7 varv kvar på rullen. Har du färre så kan linan lossna från rullen och då går det inte att rulla in seglet alls.
  5. Hybro

    Delbart linhjul?

    Ja, jag behöver ju inte begripa hur Nu förtöjer skutorna. Men likväl kunde de vara intressant. Kan du inte lägga upp en enkel skiss? Har aldrig sett nåt liknande. Å andra sidan inte varit på sjön så jättemånga år. Och mestadels bara i Vänern.
  6. Hybro

    Delbart linhjul?

    Nog skulle det vara se en bild eller skiss på lindragningen. Just detta med linhjul... Måste väl ändå gå att fixa. Går det att lossa beslaget från fören, som bågen sitter svetsad i?
  7. Hybro

    Delbart linhjul?

    Finkla grejer. Håller detta för hårda vindar? Låter det dessutom inte nåt alldeles fruktansvärt, när båten är förtöjd? Lång lina som glider / sträcks mellan bygeln och fastsättningspunkten ovanpå däck. Det är ju därför linorna slits. Trär du ankarlinan genom bygeln också? Varför inte en ordentlig pollare eller knap på vardera sida, typ 50 cm från fören och linan rakt ut över relingslisten? Haft mina förtöjningslinor i 10 år. Inget slitage alls.
  8. Så var det detta vid konservering inför vintern... Måste ju vara glykolblandat vatten i hela kylsystemet, inklusive det som finns i avgassystemet.
  9. På de flesta båtar med inombordare, så sitter det en vad folk tror är en ljuddämpare på avgasslangen. Dess egentliga uppgift är vattensamlare. Ska rymma så pass mycket kylvatten som bli kvar i avgasslangen när motorn stoppas, så att detta inte kommer in bakvägen i motorn via avgasventilerna / avgasventilerna. Avgaserna trycker normalt ut det mesta av vattnet. Men om inte motorn startar, och man gör många startförsök, så pumpar kylvatten ändå in kylvatten i motorn eller vörmeväxlare och vidare till avgassystemet! Startar inte motorn är det en god ide att tillfälligt stänga bottenventilen för kylvattnet. Glöm bara inte att öppna, så fort motorn startar. Annars går impellern om sådan finns i pumpen.
  10. Vad hindrar att öka säkerheten rejält genom att installera en till helautomatisk länspump, helt oberoende av den första?
  11. Vore det min båt, skulle jag nog lyfta båten och kolla så att inte propellern skaver / ligger tajt mot växelhuset med växeln i framläget. Detta innan nya försök att köra frammåt. Syns garanterat om så är fallet, med bortskavd metall, färg och ev eloxering. - Nåt som stöder detta... På lågt varv, tomgångsvarv, alltså när man går från neutral till frammåt, så utvecklar inte motorn mycket kraft. Ligger propellern emot... Ja, då stannar motorn. Men så blir det inte vid back, skriver du själv. (Propellern dras bakåt från drevet och går lätt.)
  12. Ja, så skulle det kunna vara! Eller ett trycklager för just propelleraxeln, som gett upp. Var denna propeller monterad senaste säsongen innan köp? Eller har det bytts inför försäljning? Kanske varit en dyr folding på tidigare? Och så passar inte den nuvarande? Eller helt enkelt felmonterad (typ fattas distans eller bricka enligt ovan)? Var det verkligen soppatorsk som nån slags förklaring och inte samma som du nu råkat ut för?
  13. Det är väl typ mekaniskt stopp, som påverkar flödet av diesel genom dieselpumpen? Be någon kolla om reglaget för stopp på pumpen av någon anledning rör sig när du lägger i växel framåt och gasar.
  14. Då var jag inne på fel spår, som vanligt.. Vad kan då stänga av motorn i läge fram?
  15. Och på vilket vis gör det att motorn stannar i läge växel fram? Både fram och back i samtidigt? Hur ser oljan ut i drevet? Alltså nu menar jag om du suger ur alla olja o kollar? - Ett långskott ur levande livet, med detta verkar ovanligt. En jag känner bytte till renoverade motor och s-drev. De kom båda som separata enheter. Väl på plats gick det inte alls att dra runt motorn med startmotorn eller för hand. Det visade sig att axeln från drevet in i centrum på motorns vevaxel, fanns i två olika längder. Han hade fått den allt för långa till just den renoverade motorn. Det sköv vevaxeln framemot, mot insidan av vevhuset, där vevaxeln tog i. (Löstes med chimsning, mellan motor och S-drev.) Är det nåt liknande som händer? Att ingående axel i S-drevet på nåt sätt rör sig frammåt, just när du lägger i växel fram? Borde kännas om svänghjulet rör sig frammåt när man växlar, utan att starta motorn. Och bakåt i neutral eller back.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy