Jump to content
Friday 30 October 2020

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    1,293
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Hybro last won the day on April 11

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

306 Expert

About Hybro

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Men det finns flera lösningar på detta om du är orolig. Beroende på om motorerna, sitter i ett "motorrum" ginge det väl att ställa in en cupevärmare på lägsta effekt. Att kondens uppstår beror på ändringar i temperaturen. Antag att motorerna under natten kyls ned. På dagen stiger temperaturen oftast i omgivningen, likaså vid väderomslag. Men motorn kommer att förbli kall under längre tid och fukt i luften fäller ut på motorns ytor.
  2. Men visst är båtmotorer konstruerade att vara i vattnet eller typ närhet av vatten, sådär 1- 1.5 meter? Borde de ju tåla. Skulle tro att om du kikar under huven varje morgon, på en bil som inte varit igång på några dagar och inte står i garage så finns även där kondens på motor mm. Det tål bilens delar även om bilen inte är tänkt att ligga i vattnet.
  3. Är det inte en risk med både batteriväljare och huvudströmbrytare att "någon" råkar ställa i "frånläge" när motorn / generatorn går? Alltså att generatorn får gå utan belastning?
  4. Tycker mig minnas att kondensatorn är till för att förhindra gnistbildning just mellan brytarspetsarna. Och genom att lossa kondensatorn och kolla om det då blir gnistor på tändstiften vid starförsök kan man utesluta/konstatera en kortsluten kondensator. https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20091222/hur-fungerar-tandsystemet/&ved=2ahUKEwieu_jM79HsAhUC-yoKHXCFCHMQFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw0POYOh8ZBOy7Ad9CmuC-AA Och så som visas i schemat har jag kopplat på min traktor. I vart fall fram till den yttre tändspolen. Så tillkommer hur högspänningen kopplas till rotor.
  5. Har plockat ur min tank. En utloppsstos längst ned. Från denna en slang, uppåt över tanken och ned till septikpumpen. M a o blir det dynga stående i slangen. Ska förlänga stosen uppåt med ett rf-rör. Har inbillat mig att odören i skutan, kommit från nämnda, slang, som är gastät. Nåväl, nu blir det en ny pump/kvarn också. En sån som kan köras torr. Odören kan ev komma från nuvarande pump. Det var en klen uppbyggnad. 1.5 mm enkla o-ringar mellan pump husets delar i plast, som var hopskruvat med endast 4 långa, skruvar. Impellern var hel, efter 10 säsonger! I övrigt liknande installation som skissen ovan. Har dock en kulventil på slangen mellan toa och tank. Som ren säkerhet, då segelbåten kränger åt styrbord. Då räcker inte jokerventilen hålla tätt alla gånger. Har fyllt stolen någon gång...
  6. En första koll dock. Sitter en rotor inuti tändfördelaren. Om du lossar fördelarlocket, och kör motorn med startmotorn. Snurrar då rotorn? Troligen sitter även ett grafitstift mellan högspänningsledningen och rotorns centrum. Har varit med om att detta ramlat bort på en Audi 100 5 cyl. Tog stift och fjäder från ett lock till en V4 Rörigt, med det var vad jag hade att bjuda på... Kan ta lite bilder, nästa gång jag är till stugan, om det är intressant och inget annat lyckas.
  7. Uppdaterad generator... 😉 Nåväl. Som nämnts ovan finns det brytare innanför tändfördelarlocket. Som på vilken gammal bil som helst. Själv har jag en gammal Volvo T24 traktor från 1954, med liknande magnettändning. Själva spolen/spolarna inuti magnettändningen gick sönder. Byggde då om till batteritändning typ gammal Amazon eller snarare Saab V4. En tändspole och kondensator plockades från en bil. Kondensatorn skruvades fast mot metall på utsidan Originalbrytarna används fortfarande... Alla kablar lossade och isolerades inuti tändapparaten. En kabel drogs ut till tändspole och kondensator från brytare. Plusmatning till tändspolen från batteri, via strömbrytare och hängsäkring. Går givetvis att koppla spänning från tändningslås, (som inte finns på traktorn) . Och sen måste jag ha kopplat högspänning från tändspolen till motsvarande plats inuti tändfördelaren, dit högspänning från magneten tidigare var kopplad. Nu kommer jag inte ihåg om tändningen ställdes om till att ge gnista, när brytarna öppnar eller om det nu är när de sluts. Men funkar gör det. Drog älg med den förra veckan. Jag hör på motorn när den justerbara tändningen (med spak) står rätt. På en båtmotor kan det vara lämpligt att verkligen ställa tändningen rätt, så det inte blir motorskador. Görs med stroboskopelampa.
  8. Jo, jo... Känner en som för många år sen ofta åkte båt till ett populärt matställe. Sällskapen ombord åt och drack gott. Därmed inte sagt att den som körde båten var berusad. Båten en snabb sak med V8 och om man så ville, raka rör. Ett fint mullrande över sjön. Hemmahamnen låg uppströms en älv, som ibland hade rätt högt vattenflöde. En dag åkte båtens ägare ensam och åt mat, på ovan nämnda ställe. Raka rör hemmåt. Fin motorsång över lugna sjön. - Konstigt, när han kom uppför älven, glidande ömsom styrbord som babord mot strida strömmen, så stod en mängd folk på bryggan. Han hade aldrig sett så många där tidigare en vardag. Någon hjälpte t o m ivrigt med att förtöja båten säkert. Motorn stoppades efter ett ordentligt gaspådrag till stora publiken. - Så kom kommentaren från en av de hjälpsamma, samtidigt som polisleg visades: Du är anmäld för sjöfylla! - Kommentaren blev: Va i hel.... Enda gången jag är nykter på sjön! Vilket han också var. Båten en flatbottnad Glastron, med väl 500 hp, om jag minns rätt. Ja, så fel det kan bli i bland, när man inte vet hur flytetyget uppför sig t ex motströms i lugnvatten.
  9. Sitt på andra sidan kanske? Äsch, det var ett skämt. Såg på forumet, för en tid sedan, att kölen var fel monterad på en segelbåt. Den har ju en viss vikt... Nu handlade det om fart på olika bogar, alltså snett mot vinden vid kryss. Så är det på min skuta också, om man kollar på den delvis mekaniska loggen ned skovelhjul. Men se, inget fel om man kollar GPS-logg. Alltså, loggens placering. Kan inte motorbåtar. Men om det är enkel propeller, så borde bpten luta lite åt endera hållet vid motorgång. Kanske går att kompensera, med trimplan?
  10. Gissningsvis är de olika klackarna mer eller mindre magnetiska. Och kanske den rostiga, skruven påverkar😜
  11. Aldrig vinterförvarat en inombordare med drev. Blev intresserad. Spolmuff på drevet förstår jag. Är det sen tänkt att drevets impellerpump suger glykolblandat vatten via spolmuff och slang från ett kärl? Och vart samlar man upp detta nör det passerat motorn. Och hur får man tillbaks det till kärlet för cirkulation? I min oerfarenhet, har jag trott att spolmuff användes kopplad till vanligt kranvatten... (Har bara, erfarenhet från vinterkonservering av inombordare med rak axel, samt avgassystem... )
  12. Köper aldrig bränslefilter på B T. Bilen med insprutare stannade efter några hundra mil. Tätt i bränslemängdsregulator, (Saab 900.) När jag öppnade filtret var filtermaterialet endast limmat halva varvet. I stort sett öppet. Ingen ersättning, då jag öppnat filterburken, för att konstatera felet. 🥵
  13. Hybro

    Polera aluminium

    Ett av de hårdaste materialen är aluminiumoxid, om jag minns rätt. Bildas naturligt på ren aluminium, med görs även på "konstgjort sätt". Svårt att få tjockt, men går att få med olika färger. Kolla innehållsförteckning, spec, på t ex slipskivor. Om du slipar, så går du igenom skiktet med aluminiumoxid... Och det blir inte bättre. Skyddet för materialet blir tunt. Minns jag rätt, så sponsade SAPA en tävlingsbåt med skrov och annat i aluminium, med relativt tjockt oxidskikt. Klarade havsvatten utmärkt. Problemet var att där skrovet svetsats ihop och bearbetas var själva aluminiumet skyddat av akkt för tunt oxidskikt. Detta orsakade stora skador ned läckage, som följd. Visst jag kanske minns fel...
  14. Hybro

    Polera aluminium

    Testa på en mindre yta för att se om det får den verkan du söker. Jag använder detta varje vår. Blir fint vid sjösättningen. Sen är det samma flammighet på hösten, när masten ska ha sin vintervila.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy