Jump to content
Wednesday 15 July 2020

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    1,095
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Hybro last won the day on April 11

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

273 Expert

About Hybro

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Varför inte lyda rådet att vrida vevaxel? Tar det emot? På pumpen sitter väl en liten hävarm för att manuellt pumpa fram bränsle... Den funkar bara vid ett visst läge på vevaxel. Förmodligen samma läge som krävs för att du ska kunna lufta på ditt vis. Själv luftar jag genom att köra med startmotorn och luftar alla stegen efter pumpen.
  2. Så du har tryckvatten i båten😉
  3. Hybro

    Kaosartad segling.

    Nog tycker jag att det är avslappnande att kunna gå omkring på en hyfsat stadig båt, i de flesta vindar. Seglar mycket ensam, och autopiloten kan jag inte tänka mig att vara utan. Vill påstå att det är mycket fridfullt och inte alls jäktigt att segla. Behöver jag t ex minska segelytan, så är det ingen katastrof, snarare en mindre uppgift att göra. Enligt vad jag hittat, så tjänar man inget på att kränga mer än dryga 20 grader, med just min båt, så därför revar jag storsegel och rullar in del av genuan, när det blåser upp. F ö är jag lat av mig och använder bara genua som försegel. Har inte så brottom. Och behöver inte alltid ligga max högt i vind vid kryss, för att det ska se fint ut. Hade jag varit intresserad av att alltid komma fram på kortast möjliga tid, så hade jag köpt mig något annat än en Albin Cumulus. För mig är det viktigt att ha det gott utan stress eller besvär, när jag är ute på sjön. Ligger ute ca 80 nätter om året. (Kompisen har en Contention, en familjeinredd f d tävlingsbåt. Han har ägt den i 20 år. Nu när han ville ha ett enklare seglande, så satte han på en ny Selden-mast med rullstor. Vilket blev rätt dyrt. Men vad smidigt. Han seglar alltid ifrån mig...)
  4. Hybro

    Kaosartad segling.

    Varför inte satsa på en mer konventionell och något större segelbåt. Allt blir så mycket lättare att hantera då. Maxi 84, eller Albin Cumulus, Compis o s v. 27 - 28 fot, med ståhöjd inuti ruffen. Kolla priserna. Du får mycket båt för pengarna.
  5. Min Cumulus säga vara ritad för att gå snabbast på kryss vid dryga 23 graders lutning. Och vad jag erfarit, så stämmer detta. Revar därför både för- och storsegel, när det brallar i. Ett nytt försegel, genua på rulle (båtens motor) hade stor inverkan på både fart och krängning. Alltså till det bättre. Storseglet ger i huvudsak högre kurs mot vinden, på kryss.
  6. Är det nåt som inte funkar ombord?
  7. Och vart läckte den olja? Typ 0.5 liter lär ju synas.
  8. Bedrövliga sommahetta... Snart är det höst, och allt blir normalt.
  9. Plocka isär och titta inuti styrväxeln, så ser du väl varför den kuggar över. Endera är det väl något som är utslitet, eller så får styrwiren gå för långt vid ena ändläget. Du behöver i det senare fallet justera kablage.
  10. Det var inte kul att se... Men jag är förvånad över mängden lort på en vecka. En månad, så skulle man behövt en skyffel. Vad är det för lort? Sot från nån som eldar råolja i närheten? Har båtplats intill ett pappersbruk. Täcker aldrig över sittbrunnen i min segelbåt. Inga som helst problem.
  11. Många av djupangivelserna som finns i sjökorten över Vänern är mätta med handlodning och triangulering mot fasta punkter i senare delen av 1800-talet. Prickade farleder är mätta på senare tid, med bättre utrustning. Och vissa områden är uppmätta med, stor noggrannhet av Hydrographica. T ex skärgården mellan Karlstad och Kristinehamn. Det luriga med Hydrographica är deras djupangivelser, vilka gäller vid ca 40 cm över normalvattenstånd! Detta står angivet på papperssjökorten. Men har inte hittat detta på digitala sjökort, som t ex Garmin. Kan bli spännande om man inte tar hänsyn till detta.
  12. Vart kom smutsen ifrån. Har de ett lokalt kolkraftverk, eller eldar de skräp? Passa dig att parkera bilen utomhus. Var det inte så att båten var riktigt skitig innan, och nu när du fick lite vatten på, så löstes en del upp och rann ned i kölsvinet som lortvatten?
  13. Rätt mjukt material original... Gängan kommer att sitta. Finurlig konstruktion. När man vrider in/ monterar gängan, så minskar diametern på gängspiralen, tillräckligt för att det ska gå att skruva in, helt o hållet, och lite till. När gängan är på plats, så sätter den sig. Den skär fast i det nygängade hålet. Och blir kvar där. Så använder man ett medföljande verktyg och bryter av den lilla pigg på insatsgängan, som används för att montera i hålet.
  14. Insatsen ska alltså monteras någon mm under ytan där packningen eller annan detalj ska täta. Man typ skruvar in den lösa stålgängan, efter att man borrat och gängat med medföljande borr och gängtapp. Man köper en hel sats för t ex M6, M8 o s v. Testa först på nån aluminiumdetalj. T ex en gräsklipparmotor från skroten. Brukar följa med bra bruksanvisning. Tänk bara på att göra ordentligt rent efter montaget, från borr och gängspån och en liten trådbit, som kommer från insatsgängan. Men det är inget avancerat pyssel!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy