Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Hybro

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    3 539
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    24

Hybro senast vann den dag 21 Januari

Hybro hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 011 Expert

Om Hybro

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag skulle nog modifiera en tvåarms avdragare. För visst går det att få tag under remhjulets inte kant? Sen skulle jag värma lite försiktigt runt om på själva remhjulet med en Biltema gasolbrännare. Behövs inte många graders uppvärmning. Värm mitt på kugghjulets sida, inte mot över- eller underkant. Om det inte går att få in armarna på en avdragare, så skicka in en skruvmejsel strax under kugghjulet, efter uppvärmning. Byt plats runt om. Skułle tro att Biltema även har nån brukbar avdragare
  2. Eller... Vrid inte nån av axlarna, när du plockar isär, så ligger du i rätt härad. Enklast är väl att ställa i ens med markeringarna, innan du plockar av remmen.
  3. Hittade denna. Och när man kollar på lilla kamdrevet, så ser ditt att vara vänt upp och ned.
  4. Om du ändrar något, är det stor risk att timingen blir fel. Och då lär det bli ventilsallad. En van meck bör kolla allt innan start.
  5. Det lilla remhjulet är felvänt enligt skissen. Kantfasen som ska hålla remmen nedåt är nu i nederkant liksom på stora hjulet. Inget som hindrar remmen att vandra uppåt. O andra sidan om man lossar detta, så behövs det förmodligen giggar eller annat för att ställa timingen. Blir denna fel så blir det stora skador! Nr 10 är väl en krysskil, till svänghjulet? Vad låser läget på lilla kugghjulet mot axeln? Är hjulet flytande och fixeras när man monterar svänghjulet? Allt för att ställa timingen?
  6. Tror mest på fel i själva remmen, som orsakar att den vandrar uppåt. Byt så får du svar på just detta
  7. Tanken med bottenplugg är att tömma båten invändigt på vatten. Likväl samlas det vid läckage/skador mellan ytterskrovet och innerskrovet, om det finns typ distansmaterial eller luft emellan. Vid enkelskrov i t ex aktern där man byggt in förstärkningar för utombordare e t c. Sika 291 använder jag. Brukar köpa minsta tuben, typ tandkrämstubs storlek. Sika härdar även under vatten. Har man en gång öppnat vill massan gärna härda. Jag stänger så gott det går efter användning och lägger sen tuben i frysen.
  8. Instängt vatten mellan inner- och ytterlaminat fryser nästa vinter. Med risk för frost sprängning, som ökar riskerna förytterligar vatteninträngning o s v. Föreslår att Du tätar med Sikaflex inför denna säsong. Tar upp båten i god tid inför vintern, borrar lämpliga hål långt ned, för att tappa ur ev kvarvarande vatten. Vidtar dina permanenta tätningsövningar nästa vår. Sicaflex är så mycket bättre än Silicone. När Silicone härdat, bildar det liksom en gummipackning utan vidhäftning mot annat material. Sicaflex fäster ordentligt. Mina egna erfarenheter.
  9. Jag tror att kamremmen vandrar uppåt p g a av bristningar längst med den löngsgpende fiberarmeringen inuti remmens överkant. Då vill jag påstå att remmen vandrar uppåt. M a o akut byte av rem! Och håll noga koll på hur den nya uppför sig. Kryper den nya uppåt, kan det vara lagerfel. Kolla axlar mm om det glappar. Ser inte ut som om lindningstrådarnas emaljering skavts av från koppartrådarna. Så det bör gå att bättra på med nån typ av hårdfärg eller lack i flera lager. Slipa inte på trådarna. Tvätta med t ex bensin.
  10. Varför dubbla bränslepumpar? Är det ifall en havererar? I så fall kan det ju vara båda som fallerar nu.
  11. Funderar på att sälja av till hösten, efter 18 säsonger på sjön. Provsegling, avmastning, upptagning och besiktning av skrovet under vattenytan. Inkl förberedelser för vintern. Ja, ja... Hon blir inte dyr, för så är inte priserna på en båt från 79. Även om den är väl fungerande. Med detta menar jag att man behöver inte punga ut med en halv miljon för att ha det fint på sjön. Båten en Albin Cumulus för små pengar.
  12. Albin Cumulus eller Maxi 84. Typ 60 000 kr. Beroende på vad som följer med. Säljer troligen min Cumulus till hösten efter 18 säsonger. Båda bekväma för 3 pers. Finns flera i den gruppen. Är väl inga större pengar, för att senare köpa den rätta båten. Comfortina t ex. Eller en Maxi 95, som är rymligare än Cumulus och Maxi 84. Oavsett vilken så kolla noga status på motorn ... Torde vara största enskilda kostnaden att åtgärda efter segel.
  13. Närsynt sen 10 -års åldern. Senaste 15 åren progressiva glas. Funkat mycket bra. Senaste året har jag inte kunnat fokusera på höger öga, vare sig på när- eller fjärran håll med höger öga. Suddigt rakt över. Konstaterat grå starr. Byter lins inom några månader. Operationen tar ca 8 minuter! Sambons svåger gjorde detta i höstas. Inga besvär.
  14. Rikta in motorn med backslag mot axeln. Efter byte av en eller flera motor kuddar är nödvändigt för att undvika vibrationer, lagerslitage mm. I princip går det till så här: Dela flänsarna med de fyra skruvarna enligt inlägget ovan. Lossa axeltätningen (dit den felande plastslangen nu går enligt din bild) från propelleraxeltrumman, bilen propelleraxeln går igenom. Kila fast axeln med tre små träkilar mitt i axeltrumman. Nu ska motor tassarna justeras, endera med muttrarna eller typ U-formade brickor tills flänsarna lätt utan bryt går att göra samman. Så kommer finliret. Med flänsarna ihopskjuvna, så sticker man in ett valfritt tjockt bladmått där flänsarna ligger mot varandra. Säg att du valt 1 mm bladmått. Nu kommer det verkliga injusteringslvningen. Springan mellan flänsarna ska nu vara 1 mm mätt på fyra ställen mellan flänsarna. Uppe, nere inunder, babords sida och styrbord sida. En del jobb med att justera motorn mot motor kuddarna. Men med noggranhet så blir det så mycket mindre slitage och vibrationer. Jag skulle byta alla motorkuddarna. De blir stela och sjunker ihop lite med tiden.
×
×
  • Skapa nytt...