Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Hybro

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    3 514
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    24

Hybro senast vann den dag 21 Januari

Hybro hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

994 Expert

Om Hybro

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Albin Cumulus har ihåliga roder. Är hängda mot skrovet i framkant. En visst överhäng på framkant under vattenytan för att få en balanserande verkan. Dessa roder upplever jag som "lätta på rodret, även vid högre farter än marschfart. Fanns i början skumfyllda roder. De hade en benägenhet att gå rakt av. De flesta är numer bytta till ihåliga. Mitt är ihåligt. Har borrat ett hål i nederkant för att tappa ur ev vatten. Pluggar med Sikaflex varje vår. Går utmärkt att sticka upp en lång svetstråd (TIG) genom rodret. Alltså ihåligt. Känner en som hade en spricka högt upp på rodret.. vatten trängde in som frös och sprängde rodret. Ungefär som på din bild. Han knackade in kilar i sprickan. Tappade ur vatten. Fyllde med epoxi i sprickan, flyttade kilarna hela vägen, fyllde på med epoxi och drog åt med tvingar, efter att alla kilar lossats. Funkar fint. Har numer ett borrat hål.
  2. Ett elschema är väl första hjälpen kan jag tro. Men motorn går väl inte nu? Låter du den gå tills bensinen tar slut, eller?
  3. Nuvarande bil från 05 köptes för 15000 kr 2018. Hade då gått 9000 mil. Nu 15000 mil. Bytt kamrem förutom andra slitdelar. Får samma för den i dag. Hoppas på 10000 mil till. Vad tror ni? Alltså i princip samma scenario, bara att båtmotorn är värd lite mer.
  4. Jo, jo... Vem lämnar garanti på 15 - 20 år gamla prylar... Det handlar om att säkerställa status. Kan då ge en hit om det är värt att satsa på. Så våga... Som i livet. Våga satsa på en dam igen. Handlar väl om am att säkerställa sig om status på de olika delarna. Ska vi börja med servicebok på motorn? Servicebok på damen.... Ähhh, nu menade jag båten i övrigt. Så kommer då värderingarna in..
  5. Dubbelt jobb för dig. En stripe ovan och en på undersidan. Det räds du väl inte för? I värsta fall kan du väl leja in nån för 5000...
  6. Min Cumulus från 1979 funkar utmärkt. Vad tänker Du på? Om ratten lossnat, eller drivmedels kostnaden skenar? Att båten inte är polerad varje år. Färgsläpp om 10 år? Ränte utvecklingen? Vem ska hjälpa dig att byta motorolja o s v? Ja, rent utav navigera... Nu vill vi veta vad Du oroar dig över.
  7. Om nu undervanten är så långa att Du inte kan spänna som Du önskar är det väl bara att knalla iväg med dessa till en riggverkstad. Kapa vanten strax under hakändstycket eller vad du nu har i övre änden på undervanten. Pressa på ett nytt beslag. Då kommer Du billigt undan också. Hjertmans tar 289 kr inklusive pressning.
  8. Jo, då... - Har en gasolläckagetestare monterad strax intill gasolbehållaren med en slangsnutt. Man trycker in en knapp och kollar i siktglaset om det bubblar. Då är det läck efter denna. Gas strömmar. Testar detta när jag har en låga tänd på spisen. Då bubblar det givetvis. - Den andra är en elektronisk gasvarnare, sitter monterad på ett skott invid golvet. Gasol är tyngre än luft. Är inkopplad mot elsystemet utan brytare. Alltid aktiv. Testar då och då genom att tända en typ cigarettändare, blåsa ut lågan och rikta gasflödet mot gasvarnaren /detektorn. Piiiiiiiiiiip....
  9. Och skaffa en enkel gasvarnare! Fick läck en gång och larmet gick. Stängde huvudkranen på gasolkulan. Gasol lägger sig längst ned i båten, där ska larmet monteras. Nu har jag en gammal diesel Yanmar YSM12. Rörde inte nåt med elen. Inte ens startmotorn. Rörde inte tändningen. Sköv bara in den mekaniska stoppen. Lyfte av remmen till generatorn. Höll inne ventillyftaren och vevade för hand igång motorn. Motorn fick gå tills larmet tystnade. Då hade det mesta av gasen ventileras ut via motorns insug. Så viss nytta med startvev till motorn. Hade det varit en bensinare, så har den ett tändsystem som kan alstra gnistor, i bl a tändfördelare. Oavsett kör aldrig en startmotor vid gasläckage. Lyft av generatorremmen. Rör inget på elsystemet.
  10. En sak med alla gasbehållare. Se till att ventilen alltid vänder uppåt. Om inte, så funkar inte säkerhetsventilen som det är tänkt vid t ex en eldsvåda. Tillräckligt med värme så exploderar gasbehållare om den förvaras fel.
  11. Här i utanför Coop i Torsby av alla ställen finns en automat. Troligtvis därför att E45 mot fjällen går förbi. Man ställer in den flaska, inte bara 2012, man vill byta, och ut kommer en fylld. Vet inte vad det kostar.
  12. Gissar att Du vill öka säkerheten när Du är på sjön. Släng gammal elektronik och köp nytt! Vad kan det skilja i peng?
  13. Ser ut att vara en fortsättning av sprickan längre fram. Oavsett så är det väl beroende av konstruktionen om sprickan s a s går förbi axeltätningar för oljan. Det är ju stor risk att sprickan blir större. Och att få torrt på oljan, eller vatteninträngning är ju lika med stora skador. Kanske är skador redan nu. Inte lätt att avgöra utan att plocka isär. Vad jag förstått är det heller inte lätt att svetsa detta med bibehållen passning för lager, tätningar mm. Om du får tag på liknande växelhus...
  14. Är väl troligen billigare, eller att TS har nåt hemma.
  15. Ja, det är dyyyyrt med dessa utlägg för att hålla maskineriet i gång🤣 En hundring i månaden. Om 10 år får Du lika mycket för den, så som du gav.
×
×
  • Skapa nytt...