Jump to content
Wednesday 16 October 2019

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    674
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Hybro last won the day on September 23

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

161 Expert

About Hybro

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jaaaaa, hur gick det? Fick du loss någon skruv eller mutter?😋
  2. Ja, kabeln är ju inte en meter lång. Kanske 30 cm. Inom den radien, lär du hittaen mutter eller skruv som lossnat. Men välj du vilken skruv som helst, som är fastskruvad i motorns metallgods. Här har du bra jordpunkter, 8m du inte hittar ursprungliga. .
  3. . Och att man kollar låsningen av mantågets vajrar. Farligt om låsningen lossnar, för då är risken stor att man hamnar i vattnet! Just detta hände i Vänern för tre år sedan. Kunde slutat illa. Några hörde konstiga ljud ute på fjärden, och en båt gick förbi utan styrman, en längre sträcka. Efter en stund, fick de se en arm som stack upp ur vattnet. Allt i grevens tid. .
  4. Min båtshund har haft mycket stor nytta av mantåg och mantågsnät. För mig känns det också säkert. Och inte minst, mindre med prylar som försvinner i sjön. .
  5. Exakt, mycket bra förslag, för den ovetandes eller för en sån som mig, som är nästan novis nu för tiden. Summerfunktionen, typ Beep. Pedagogisk funktion, låter det så är det kontakt. Detta begriper t o m en fyraåring Se bara till att allt är spänningslöst innan den kopplas in... Annars tar den snabbt slut. Typ pengarna i havet. Och i vissa fall, brända fingrar. Just OL, är rätt kul. Man tänker Over Load. Men i detta fall passar det bättre med Open Load... Typ Öppen Krets eller Öppen Belastning. Äsch då... Köp ett instrument, koppla in på något, och vrid ett varv på ratten. Alltid händer det något. Ström, spänning, frekvens, resistans, grader F, o s v Mätresultat typ: strömmen är 37 grader F eller om det var Celsius. Visst i tusan de va 37 mA DC, men kunde varit Volt, inte volt över en känd resistans... eller var det reluktans? Stor eller liten bokstav, typ a eller A. Kanske kvittar om man inte vet. Ännu roligare blir det med VAC och VDC. Det sensre har doch inte med venerisk sjukdom att göra... Öhhh, blir så trött på all okunskap, som förmedlas via nätet. Tack o adjöss. B T! .
  6. Vad visar instrumentet om resistansen är 1 ohm respektive 1000 ohm.? Jag tror du skymtar fler tecken och siffror vid avbrott... Dags att kolla manualen... Och väcka liv i elkunskaperna.
  7. I de två hålen i väggen finns ingen ström. Endast 240 V VÄXELSPÄNNING! Det du vill ha sagt är väl att instrumentet bör klara minst 240 Volt växelspänning, antar jag. Först när du ansluter en resistans till en spänningskälla så flyter en ström. Och då handlar det eventuellt om att mäta ström. Då i seriekoppling. Resistansen kan f ö vara ett fel inkopplat mätinstrument. I vissa fall rent utav farligt. Har sett folk som varit svart om fingrarna. Uppbrända instrument o s v. Beroende på vilket instrument man väljer, t ex ett med "Unfused" mätområde för växelström... Är då strömmen större än vad som anges som max, t ex 10 A, och man gör ett fel antagande, innan instrumentet kopplas in... Kan det börja hända saker, som man inte tänkt sig.
  8. En slang är väl varken extremt dyr eller svår att byta! Förmodligen luftning eller slang till trycklogg.
  9. Hybro

    Nytt kapell

    Jaha... Gör inte alla det, då det är möjligt? Men du kanske vill ha något extravagansa o dyrt, då lämnar du ditt kapell med bågar hemma. Ett enkelt val. Eller köp en redi symaskin o sy själv... .
  10. Ta fler bilder och lägg upp i tråden. Behöver inte nödvändigtvis vara nåt Du undrar över. "Typ min MAXI 95, så kommer du att få värdefulla kommentarer mm, från erfarna båtfarare.
  11. Har liknande segel med liknande skador. Mina är 20 år. Efter att ha skarvat med kevlartejp och sytt över duk, m h a mors gamla gröna Husquarna, så har det funkat i två år. Räknar med max fem år till. Sen får de gå i eviga vilan. Fråga någon segelmakare, vad denne vill ha för reparation och översyn. .
  12. . Vad då... Klara minst 240 volt växelström? Nu får du allt förklara vad du menar! Vad jag lärt, så anges spänning i enheten Volt och ström i Ampere... Det du skriver är lika fel som att t ex ange en båts fart till 3.25 liter. Kunde kanske även vara fint om du förklarade inledningsvis, vad man SER vid mätningarna. - Har man inga kunskaper i ellära, så är jag rätt övertygad om att ett inköp av egen multimeter är bortkastade pengar.
  13. Kolla "ovanför" flottörventilssätet, typ där bränskeslangen är ansluten, via en slangnippel. Det har hänt på olika motorer jag haft, att det samlas bös där, trots bränslefilter på t ex slang. Då blir det en strypning av bränslet vid högre varvtal, oftast efter en liten stund, då bränsle inte hinner rinna till, trots lpg nivå i flottörhuset. Märks inte vid låga varvtal. Var bara försiktig när du lossat flottörnålen. Själva, sätet kan vara av silicon och försvinner lätt.
  14. På min Cumuls sitter ett roder som är ihåligt. Längst ned är det borrat ett 10 mm hål underifrån och upp. Pluggas varje vår med Sikaflex och borras upp varje höst. Varje gång kommer det ur vatten. En kompis med en Maxi 84, fick rodret sönderfruset. Vet ej vart vattnet ledat sig in.. .
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy