Gå till innehåll
söndag 01 september 2024

Hybro

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    3 815
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    31

Hybro senast vann den dag 21 Augusti

Hybro hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 103 Expert

Om Hybro

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det tror jag inte att plast fönstret håller för. Du får väl sy på en omvikt tygkant runt om. Och sedan montera öljetterna i denna.
  2. Går det inte att lyfta i en tank eller säck på nåt annat ställe i båten?
  3. Ändar inte wiren vid en arm på motorn i närheten av högtryckspumpen? Kolla armens två lägen. 1. När du skjuter in stoppreglaget 2. När du drar ut reglaget. Går det att manövrera armen vid motorn? Och motorn ska luftas när den är igång?
  4. Av ren nyfikenhet. Kan man få se en bild på en sån säkring?
  5. Skriver i en annan tråd om min Yanmar YSM12 som plötsligt började blåröka vid vanligt motorvarv. Oljefällan är rensad och OK, dock kvarstår rykandet. Pratat med några polare bl a en Saabentusiast. Har du för tunn olja i en sån gammal motor, kan den blåröka menade han. Hade med tätning mellan kolvringar och cylindervägg att göra. Bränner den olja på och ikring cylindervägg som inte skrapas nedåt. En tjockare olja smiter s a s inte förbi kolvringarna på samma sätt. Oljenivån har inte blivit lägre under sommaren, så det är troligt att oljan blandats med diesel. Så gick tankegångarna. Byter till rekommenderad SAE 30 olja. Om en vecka vet jag om detta var felet. Vad har Du för motorolja?
  6. Ska bli sådan nästa gång jag är till båten. Köper på Granngården Återkommer efter provkörning. .
  7. Nu fick jag tillfälle att kolla. Ryker fortfarande blå rök, vid gång med högre varvtal. Pratade med en kompis som pysslar med motorer. - Den ide han hade gick ut på att motoroljan, så här i slutet på säsongen blivit utspädd med diesel, och blivit blaskigare. Så speciellt vid låga varvtal menade han. Och min motor har alltid gått på låga varvtal. Alltså, jag har inte fyllt upp olja under sommaren, som jag vanligtvis gör. Har legat kvar konstant i nivå, vilket förvånat mig. Tjockare olja, så att säga tätar bättre mellan lopp och ringar. Sades även vara lättare att dra av cylinderväggen med kolvringarna. Med tunnare olja menade han att lite mer blir kvar, och sedan s a s förbränns... Ger blårök. Nu när säsongen närmar sig slutet så byter jag alltid motorolja.
  8. Och förstod jag rätt, så avsåg TS 15 A laddning per batteri, d v s tre st batteri x 15 A, som någon svarade, att detta var OK. Fattade jag fel?
  9. Ok Kryper tillbaks i just min lilla håla. Men noterade att TS framledes tydligen ska uppgradera till LiPo ... Och då uppstår frågan om: hur begränsa laddströmmen till t ex 50 A, som generatorn max kan lämna under givna parametrar som t ex varvtal på generatorn, för t ex kylningens skull.
  10. Bästa lösningen: Byt tank, eller lägg i en vattensäck i befintlig tank. Man måste acceptera att saker o ting har begränsad livslängd. Oftast längre än 10 år. Sen äre kört.
  11. Har fixat större remskiva (flerspårs) för att få upp varvet till det dubbla, för kylningens skull vid max laddström. Här duger inte alls tomgång på motor Hur gör ni proffs vid laddning av LiPo-batterier? Använder Ni vatten- eller heliumkylda generatorer? Ja, ja bara undrar? Min nuvarande generator ger 70 A, första fem minuterna till batterierna . .. Men jag tänker 70 A under en halv timme. Vad krävs? Kyla med nån bil-AC? Som drivs av motorn? Fantastiskt med LiPo om man ständigt kan ladda i hamn, typ elbil!
  12. Undrar fortfarande hur TS mäter strömmen. Mäter han till ett batteri eller alla tre samtidigt? Mina tre AGM glufsar vardera i sig 15 A vid laddning om de är halvtomma. Använder Schunt med tillhörande instrument. Men ett instrument liknande detta tycker jag är guld värt om man vill mäta strömmar som flyter genom kablar, utan att lossa någon. Bara att sluta tången runt en kabel, med instrumentet inställt för strömmätning och DC (likström). En del instrument klara bara att mäta AC (växelström). Att bryta strömmen för att koppla in ett traditionellt mätinstrument förstör t ex generatorn om motorn är igång. Har hänt att kablars krokodilklämmor lossnat med följd att generator gått sönder.
  13. Hur och vart mäter du strömmen 15 A?
  14. Motorn fram, som ordentlig tyngd. Frågan är om nuvarande ägare och den före detta lagt märke till alla dessa långa och förmodligen djupa sprickor? Kanske aldrig lyft på durkarna? Som det ser ut för mig, så har det varit en ordentlig grundstötmning. Köp dig inte bekymmer. Detta bör åtgärdas och ser ut att bli rätt omfattande. Men jag kan ha fel. Det minsta Du bör göra är att anlita ett varv och en besiktningsman innan köp.
×
×
  • Skapa nytt...