Jump to content
Monday 17 February 2025

Hybro

Silvermedlem
  • Content Count

    4,000
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    39

Hybro last won the day on February 10

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

1,170 Expert

About Hybro

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Och provdrar man en rostig kölbult för hårt är det risk att den går av. Då blir det nog att lämna in på varv för att borra ur, gänga nytt hål o s v inifrån, om det är enstaka bultar. Gissningsvis måste maskineriet lyftas åt sidan för att komma åt. Å sen skall allt på plats igen.
  2. Själv läcker jag lite luft då o då. Kanske ta en slurk av medlet🙄
  3. Kanske var lite otydlig. Oavsett vad du tänker göra, så måste all plast bort på den rostiga kölen. Jag tänker att det är lämpligt att försiktigt kapa tunna plastlagret just där skarven finns mellan skrovet och järnkölen. Sen slipa järnkölen helt ren från rost. Annars fäster ingen färg. Efter ordentlig målning att plasta in kölen på nytt verkar för mig vara överkurs. Har inget med hållfasthet i detta fall att göra då original laminat endast är någon mm tjock.
  4. Själv har jag kämpat med Cumulsen i typ 13 år med en mängd blåsor under hela vattenlinjen både på skrov och järnkoll. Kommer sig av att färre ägaren gjorde nån miss vid målning under vattenlinjen på blästrade och spacklade skrovet och köl med nån okänd industrifärg. Nu pratar vi om hundratals blåsor. Fy vilket jobb varje år. Så för fem år när jag gjorde detta återkommande jobb, stod en kompis och fixade sin Comfortina med just Tikkurila under hela vattenlinjen. Slumpade sig att jag skulle lägga på färg som tidigare på små som stora skrapade ytor. Gjorde några större provområden med överbliven Tikkurila som jag fick av kompisen. Ni tror väl inte det är sant. Inte en blåsa eller färgsläpp på mina provytor Kommande höst, rev jag bort alla skador och blåsor under vattenlinjen, tvättade och fick torka till våren. Målade allt under vattenlinjen med nyinköpt Tikkurila. Därefter knappt någon blåsa alls sista säsongerna. Håller till i Vänern så ingen påväxtfärg.
  5. Ingen risk att järnkölen är bortrostad
  6. Har inte gjort detta, men förstår att om man vill göra det ordentligt, så pallas / hängs båten upp så att kölen går fritt t ex 10 cm och sänker ned så man kommer kommer åt undersidan av kölinfästning i skrovet och kölen i dess helhet. Göra hela programmet med rostskydd och sen inplastning mm av kölen. Ø - Kanske köra en variant, så som original på min Cumulus. Avlägsna all plast på järnkölen upp till plastskrovet, utan att släppa ned kölen. Slipa eller blästra hela kölen. Rostskyddsbehandla. Lägg i Sikaflex i skarven mellan skrov och köl, så långt du kommer åt. Låt torka någon dag. Nu läge att bara måla med grundfärg o s v enligt nedan, inte plasta. Själv har jag kört Tikkurila epoxifärg för över- och undervattens konstruktioner i så många lager som tillverkaren anger i datablad. Behövs för att bli fullständigt vattentät. Lägg sist på färg för skydd mot påväxt. Flera i min båtklubb har under flera år kört med färgen ovan, som är mycket tålig. Grund-och Rostskyddsfärg finns även av samma fabrikat.
  7. Min vän Google... Hittade bl a detta:
  8. Alltså inplastad köl på båten? Plast som tidigare släppt någonstans, eller skavts sönder och vatten har nått järnkölen. Så börjar det rosta och rosten sprider sig allt mer. Kanske nu t o m runt hela kölen. Hjälper inte att laga synliga skadan. Så kommer frågan, hur är kölen fäst i skrovet? Med genomgående bultar? Så är det på t ex min Cumulus. Kölen är s a s bara målad. Är en tätning mellan skrov och köl. Är tydligen inte liknande på din båt? Måste kölen släppas ned helt? Blästras, primas, målas, tätas mot skrovet, fästas mot skrovet o s v. Och så slutligen plastas in på nytt. Det kanske inte går att släppa kölbultar, utan att de går av... Jag kanske är ute på helt fel vägar.... - Du lär få fler svar.
  9. Drar igång tråden efter 18 säsonger på Vänern med min Albin Cumulus. Hemmahamn Mörudden / Hammarö. Det har i snitt blivit dryga 140 dagar på sjön , 70 övernattningar varje säsong. Lägger i båten mars/april. Tänker nån mindre kommentar till varje inlägg om Ni vill. Åsundaön / Ravis. Besöker jag minst 10 ggr per säsong. Åsundakanalen öst om ön Åsundaön. Riktigt mysigt.
  10. Äre fel m a o att använda fotogen?
  11. Och rostig plåt inunder... Märkligt. Oavsett ska den plåten vara av rostfritt material. Nån har fuskat.
  12. Utefter det röda strecket finns sprickor synliga. Alltså har det varit fråga om mycket stora krafter, tror jag. Detta bör man nog lägga lite tid på. Slipa ur gelcoat och täta. Vatten som kommer in kan ju frysa och spränga sönder laminatet. Kanske är hållfastheten i laminatet redan försvagad. - Jag skulle nog montera en större rostfri plåt enligt blå linje på undersidan, med hål för skruvarna. Ju tjockare dess bättre, kanske minst 6 mm, med påsvetsade strävor på tvärs inunder. Tror nog att en liten plåt på undersidan i storlek med den som visas på bilden inte tillför mycket i hållfasthet. Detta är vad jag tror. Givetvis kan jag ha fel .
  13. Utefter det röda strecket finns sprickor synliga. Alltså har det varit fråga om mycket stora krafter, tror jag. Detta bör man nog lägga lite tid på. Slipa ur gelcoat och täta. Vatten som kommer in kan ju frysa och spränga sönder laminatet. Kanske är hållfastheten i laminatet redan försvagad. - Jag skulle nog montera en större rostfri plåt enligt blå linje på undersidan, med hål för skruvarna. Ju tjockare dess bättre, kanske minst 6 mm, med påsvetsade strävor på tvärs inunder. Tror nog att en liten plåt på undersidan i storlek med den som visas på bilden inte tillför mycket i hållfasthet. Nu ser det ut som om hela rasket är på väg flyga till väders. Detta är vad jag tror. Givetvis kan jag ha fel .
  14. Du få la Googla lite.... Garanterat prisvärt
×
×
  • Create New...