Jump to content
Wednesday 20 January 2021

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    1,397
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Hybro last won the day on April 11 2020

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

331 Expert

About Hybro

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fyll bara inte med nåt som härdar, typ Sikafex. Då blir det slut på möjligheten att täta fler gånger.
  2. - Är det inte en gammal gul Shellburk med fett som skymtar?
  3. TS har tydligen nåt grövre. Kanske kan hitta nåt nyttigt på sid, 1 o 2 i min tråd: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401 - Värme hjälper inte när du ska böja aluminiumrör. - Du kanske har nån Yrkesskola / Industriprogram, som kan hjälpa dig med svetsning. Brukar vara tacksamt med sådana små projekt
  4. Köp en färdig böj, och Tigga mot piporna. S k rotgas behövs inuti röret, eller så stoppar man in ett mindre rör innanför, där skarvarna ska vara. Inför svetsningen måste aluminiumets oxidering brytas slipas bort. Aluminiummaterial, rör, plåtar e t c, består av en mängd olika legeringar, för att få fram de egenskaper man önskar. I en svetsad skarv vet man inte om det blir försvagat, om härdning e t c förändras. Aliminium kan vara mjukt som gummilist, eller hårt som mjukare stål. Sträckhärdning innebär att strukturen i aluminium förändras och profilen (t ex rör) blir hårt och mer stabilt. Har gjort så när jag byggde peke i RF, då gick det bäst med färdiga böjar, köpt på VVS-butik. Tvivlar på att du med enkla prylar böjer ett tjockväggigt aluminiumrör, med liten radie. Det handlar om material som ska sträckas (ytterradien) och krympas (innerradien).
  5. Typ öppet kärl, att hämta vatten ur🤳☝️ Ja, det gäller ju oavsett att inte fylla avgassystemet så mycket att vatten rinner in i motorn via avgasventilerna. Normalt sett är flödet av sjövatten genom motor, så lågt att tillräckligt med kylvatten, med hjälp avgaserna trycks ut ur avgassystemet.
  6. Går detta? D v s trycka vatten förbi en impeller i en impellerpump som står stilla?
  7. Och lite piss, kvar i tvättkassens garn, räcker kanske för att salta pärera, om man inte släpar för länge.
  8. Värmepump. Ja, varför inte Om det ginge att nyttja 0-gradigt sjövatten till utomhusdelen.
  9. 😇" Ordnar alltid med cirkulerande frostskydds-, rostskydds- och kylvätska i alla delar som kyls av vatten, via 20 litersdunk. T o m avgassystem med vattensamlare, skyddas. Dock bara fyllt utan cirkulation." - Kopplar loss den slang som för in sjövatten till motorns sjövattenpump, från sjön via backslaget om det är vattenkylt. Ställer ev kulventiler i halvöppen läge, för dränering. Ansluter i stället en slang som jag därefter stoppar ned i en 20-liters dunk med kyl- och rostskyddsvätska, d v s glykol. Hänger en hink under avgasutbåset i aktern. Kör nu motorn tills glykolfärgat vatten kommer ut ur avgasutbåset. Stänger direkt motorn. Kopplar loss slangen på motorn som går via vacuumventil till avgaskröken. Kopplar i stället in en slang som jag för ned i 20-litersdunken. Pluggar, den slang jag lossade (som går till avgaskröken) för att inte avgaser ska komma in i båten. Startar motorn och stoppar den när glykol slutar komma ur avgassystemet. Tömmer hinken i 20-liters dunken. Nu är både motorn och hela avgassystemet frostskyddat. Men innan jag gör allt detta plockar jag ur termostaten, för att få ordentlig genomströmning i en kall motor. Och, ja.... Jag sätter i ny impeller efter att motorn körts på sjövatten vid sjöttningen. Så pass billigt. Tar rätt på glykolen i en hink som först kommer ut, och häller i dunken. Läs det jag skrev om ev vattenkylt backslag, som även det måste frostskyddas. Frågor, synpunkter?
  10. På hösten, varför det? Inte en chans att det går att få cirkulation utan impeller.
  11. . Tack för de orden😃 Här är det lätt att man blir dumgjord, för att jag startar motor o värmare en gång i månaden, när båten ligger på land. Kör ca 10 minuter, eller tills avgaskrök blir så varm att det inte går att hålla handen på den. Å så får jag höra dunket! Lite rörelse i backslaget gör bara nytta. Det vattensmorda Cutlesslager är smort ned lite vaselin. (Avmonterad propeller, då det finns folk med långa fingrar och batteridriven vinkelslip. Ingen risk för att någon skadas eller att presenning rivs av, p g a roterande visp. ) - Det befaras enligt flera att kondens, flera liter, t o m mer än motorolja, skulle bli resultat av detta. Aldrig sett tendens till vatten i oljan, då jag byter på hösten, vid upptagningen. Att material, gods, utsätts för onödiga fåfrestningar, nämns också. Ja, helt enkelt en för tidig död. Min motor är från 1979. Helrenoverad i början på 2000. Arbetskostnaden var 1000 kr. Ny topp med ventiler, foder, kolv, spridare, lagerpackningar e t c. Går som en klocka. Inte minsta tickande oljud. Har alltså inte tagit skada av mina varmkörningar. Vitsen med varmkörning är bl a att hela systemet blir rundsmort och mortionerat. Ordnar alltid med cirkulerande frostskydds-, rostskydds- och kylvätska i alla delar som kyls av vatten, via 20 litersdunk. T o m avgassystem med vattensamlare, skyddas. Dock bara fyllt utan cirkulation. Och jag kommer att fortsätta med detta! .
  12. Sneglat på svanhals. Sån med automatisk stängning mot vatten. Har bara ingen riktigt bra plats att montera på utan en bur som förhindrar skot att häkta fast.
  13. Och lägg in flera långa genomgpende wire, typ 1 mm innan du blåser in skummet, så år det bara att såga loss senare. - Själv är jag inte så nogräknad om skummet suger upp typ 19 gram rumsfukt på 0.23 kbm skum. Så länge som inte skummet står i kölsvinsvatten går det säkert bra. Fukten lär ju även dunsta under året. Eller vad tror expertisen?
  14. Vad har du för maskineri?
  15. Tur att det är fler med😇o ger råd. Jag har en Yanmar YSM, som jag refererar till. D v s inget vattenkylt backslag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy