

Hybro
Silvermedlem-
Content Count
4,287 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
42
Hybro last won the day on May 14
Hybro had the most liked content!
Community Reputation
1,232 ExpertAbout Hybro

-
Rank
Hedersmedlem
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Ytliga skador....? Var kommer ett centerbord möjligtvis ut/ned? Utanför bild? Jag tror att " kölen inte orkade hålla emot båtens tyng när den spändes fast på släpet. Ett gupp knäckte det hela och hela centerbordsbrunnen trycktes upp. Lossnade i skrovet. Och så kröp kökhalvorna ihop, så det blev bara en liten springa kvar. Om jag har rätt eller fel, kan man bara se om man öppnar upp ordentligt innifrån. Helt klart kan man inte laga detta utifrån!
-
Och då laminerat inifrån! Borde vara därifrån det ska lagas. Skulle jag tro.
-
Nån som vet hur det ser ut mellan inner- och ytterskrov samt centerbordstrumma. Hur centerbordstrumman ska vara fäst mot ytterskrovet vid kölen. Ser ut som om centerbordstrumman lossnat från ytterskrovet. Den lilla springan längs kölen tyder på detta. Lösningen är inte att smeta igen springan med polyster och väv! Vart ska du då få ned centerbordet? Jag tror jobbet är då mycket större än nåt kvick-fix
-
Då måste man ju fråga, vart har du tänkt lägga detta? Centerbordet måste väl kunna sänkas ned under kölen även i fortsättningen?
-
Hur tjockt är centerbordet? Nu finns det ju ingen springa alls. Nåt måste ju ha hänt mellan centerbordstrumman / chaktet o botten. Har trumman lossnat helt i nederkant?
-
Ja... Där lär centerbordet inte gå att fälla ned.
-
Oopsi oopsi... Tolkade rubriken som om det gällde nåt helt annat.... Gissa vad? Högre eller lägre mast😁!
-
Då blir ev problem med luft fortfarande kvar. Nä... Returen ska in i tanken!
-
Lite skriverier om mig mig och min båt under typ 10 år. En Albin Cumulus med Yanmar YSBM12 och lite annat. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408#p3460401
-
Projekt modernisering av elsystem i äldre segelbåt
Hybro replied to Karljohansson's topic in Sailboats
Byggde om i min Cumulus. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3616273&hilit=Säkring#p3616273 Solcell, regulator, 3 st 60 Ah AGM i parallell. Ej separat startbatteri (har startvev i reserv). TV, kyl, CPAP, Plotter, framåtseende ekolod, är väl storförbrukare a av el. Biltemas smidiga elcentral. Endast en strömbrytare har rasat samman på typ 1600 dagar / 80 övernattningar. Lätt att byta. Köp förtennade kablar. Krympslang röd o svart med lim. Ordentlig kabelskotång, ingen typ sockertång. Kabelskoppress för grövre kabelskor (hammaropererad) Nån slags batterimonitor, visande status. Till vänster i min central. -
Båthandlare säljer båt som "renoveringsobjekt", vanligt?!
Hybro replied to theboat's topic in Motorboats
Du hade alltså ordentliga anledningar att pruta😜😀 -
Ta med skruven dör du tänker trycka in fett och köp samtidigt en smörjnippel med passande gäng. Annars blir det svårt att få in fett.
-
Jo, jo... Jag förstår detta. Men vad händer med den luft, även om mängden är liten, som matas tillbaks till filtret? Du kanske menar att det inte spelar någon roll? Varför är det då inte kopplat så på bilar? Förutom då möjligtvis på japanska, vilket jag inte vet...
-
Samma på YSM12. Jag gängade och pluggade med en lämplig skruv. Glödgad kopparbricka som tätning. Drog ut inte hårt... Det är gjutaluminium i filterhuset. Returslangen skarvade jag med en bensinslang (plast) från en skrotad bil. Slangen ledde jag in längst upp på dieseltanken. Är inget tryck alls på det mycket lilla returflödet. Byt eller glödga de kopparbrickor du lossat, då blir de åter mjuka och håller tätt. Hårdnar lite varje gång man drar åt. Luftskruvarna har dock tätningar av plast, för de ska ju öppnas och stängas förhållandevis många gånger genom åren. T ex Temu eller Amazon har satser med både plast- och kopparbrickor. - Alltså att leda returbränsle med luftblåsor in i finfiltret, gör ju bara att de kommer tillbaks gång på gång till spridaren. Ett Japanskt feltänk!
-
Ypperlig Pilsnergömma☺️