Jump to content
Monday 27 May 2019

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    317
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Hybro last won the day on May 10

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

78 Expert

About Hybro

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I hålet i mitten finns en låsskruv ett stift eller möjligen en rörfjäder. Lossa samtliga skruvar, med bra insexnyckel eller insexbits. Om de är fastrostade så kan du prova lossa de fyra insexskruvar dom håller ihop flänsarna. Tre av skruvarna syns och de pekar mot motorn.
  2. Ser tre insexskruvar, med skruvskallen till vänster. Finns det tre till på andra sidan?
  3. . Just så😉 Inte helt ovanligt... Och på t ex trädgårdsmaskiner med sidventiler, så går det med viss försiktighet och en ny skarp flatfil att öka ett ventilspel, som blivit för litet. En baggis! Att minska är inte aktuellt. Går bara att utföra genom att byta ventilsäte och ventil. Då måste det även till slipning, kanske också byte av ventilstyrning, om det är möjligt. .
  4. Du har till viss del fel. Att ventilerna rör sig är ju bra. Så och att det finns bra kompression när motorn är kall. Men du vill väl kunna använda motorn också. När motorn blir varm, så förändras ventilspelen, p g a värme. Är dessa för små vid kall motor, så kommer inte ventilerna att täta. Vilket leder till att heta avgaser smiter förbi. Detta förstör ventiler och ventilsäten. Så ventilspel är något man kollar vid återkommande service. Hydraulisk ventillyftar som används i nyare motor är självjusterande. Och ventilspel kan bli mindre, av egen erfarenhet.
  5. Enligt sprängskissen så är spelen justerbara medelst vanliga verktyg. Och innanför luckan ligger en packning, som förmodligen går sönder när du lossar.
  6. Och nästa steg, blir att kolla ventilspelen. Till det behövs en st bladmåttsats. Brukar omfatta tjocklekar 0.05 - 1.0 mm. Vanliga ventilspelen brukar vara 0.2 mm på insug- och 0.25 mm på utblåsventiler. Kolla vad det ska vara på din motor. Skaffa ett ark packningsmaterial typ 1. 5 mm tjock, så kan du göra en ny packning till ventilkåpan. Måttsats och packningsmaterial finns på t ex Biltema, för en liten peng. Du får säkert hjälp här på forumet, hur du mäter spelen och justerar.
  7. Ska till att byta bakfjädrarna på min Renault. Priset på Volvo/Renault är ca 4600 kr paret! Ca 230 kr/st hos Autofrance, en hundring dyrare på Skruvat. Visst det tillkommer frakt. Här snackar vi om vinstmarginal och många mellanhänder på originaldelar. Min tro är att med den prisbilden på "originaldelar" så är det i de flesta fall endast vid försäkringsskador som dessa monteras. Inte undra på att försäkringspremierna skjuter i höjden. Men visst, jag kan ha fel i mitt antagande. Min plånboks tjocklek är starkt beroende av prisvärda reservdelar. Både till bil o båt. Tvärr har jag inte råd att handla lokalt... .
  8. Kanske ta lite hjälp från nån som pysslat med motorer? Dessa motorer är ju typ basic.
  9. . Min far brukade säga: - Så skulle jag också gjort! Och så här gjorde jag: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3616273#p3616273 .
  10. Bara undrar. På vilket sätt kan oljeflöde och oljetrycket påverkas av oljestickans läge? Tätar stickan nåt hål i det trycksatta smörjoljesystemet? Revolutionerande inom förbränningsmotortekniken! Källhänvisning tack! Det är möjligtvis inte vevhusventillationen som påverkas?
  11. Räcker med en voltmeter kopplad över batteripolerna. Visar den över 12.8 V, så vet jag att solcell och annat fungerar.
  12. . En vän till mig, har seglat många år på haven. Hans Comfortina har avverkat mer än tre varv runt jorden i total distans. Nyss drog han iväg till baltländerna men först Tyskland och Polen. Kommer hem denna gång, sen höst. Han känner båten och litar på den i alla väder. Kommer inte att segla nåt annat. .
  13. Stort test finns i senaste Praktiskt Båtägande. Har Eniro På Sjön i mobilen.
  14. Hybro

    Krånglande Ekolod

    Krånglande Ekolod Ett Echopilot FLS Silver II, framåtseende. Ett av de första, säkert 10 år gammalt. - Funkar för det mesta. Men lägger av i bland. Trott att det varit glapp i chassie kontakten, eller kontakten till givaren. Men så är det inte. När den inte längre registrerar nåt djup, eller blttenprofil, så lossar jag kontakten och kortsluter kontaktstiften. Startar den inte då, så gör jag om proceduren. Går att lura igång. När det en gång funkar, så är den totalt okänslig för vickande, drag och inskjut av kontakten. Så jag tror inte på glapp eller kallödning. .
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy