Jump to content
Sunday 26 January 2020

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    801
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Hybro last won the day on September 23 2019

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

199 Expert

About Hybro

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Oh jo säkert! 1. Om du har kölhjul. 2. Om du kan ordna lyft och transport förbi kraftverk och forsar. För ca 40 år sedan upphörde timmerbunttransporter från Torsby ut i Vänern. Båtar med eller utan mast lyftes över Frykforsen.
  2. bhemac Om du tänkte på mig, så har jag två AGM till förbrukning, d v s båtbatterier, inte till huset.
  3. Oj det lät vådligt. Har dock aldrig varit med om detta under de 50 år jag nyttjat batterier. Skicka gärna ett foto.
  4. Kanske kortslutning i en av batteriets celler. Då blir det just detta. Alltså laddspänningen över endast 5 celler, vilket blir på tok för högt. Koppla loss det felande batteriet och mät polspänningen. Är denna ca 10 V, så är det adjöss med en cell.
  5. Sulvik var viktig för trupp och materialtransport under WW2. Varit där med min Cumuls. En hel del timmerstockar på botten kommer jag ihåg. Töcksfors ligger också långt från Vänerns vatten. Till Arvika gick oljetankbåtar, i slutet av 80. Ja, kanske senare också. 3 m djupgående i vart fall då. Sägs finnas sandbottnar som flyttar sig i Byälven längre ned mot Säffle.
  6. Ät aldrig mer ost. Kleta ut lite på ett glas och lägg in i ett mikroskop, så ska du få se pålevande mumma.
  7. Något kallare än - 37 grader enligt bilden.
  8. Gammal tråd, men jag rengjorde och färgade därefter med Acapellas produkter. La på flödigt med pensel. Därefter tog jag en svamp och verkligen gned in i tyget. Blev tätt jämnt o fint. Givetvis hade jag handskar på.
  9. Bagateller! Betydligt värre om det kommer från den som nyttjar toasystemet, när skutan ligger still. .
  10. Enkel lösning. En startar motorn... Upphinnande väjer. Som ni förstår / förstått... Så tävlar jag inte, bara njuter av sjölivet.
  11. Hybro

    Val av solpanel

    Har en Maxpower i skutan. Och det vete tusan efter vilken switchteknik den jobbar. Brukar ta ca 5 minuter innan den kommer igång efter avbrott. Enligt tillverkaren, om jag minns rätt, så betor just detta på att regulatorn kör npgra algoritmer, för att analysera batteristatus mm Klarat Pb och AGM, i mer än 12 år. - 3 A från solcellen vid 21 Volt. Till batteriet strax under 4 A och drygt 14 Volt. Mycket nära 100 % verkningsgrad. Har aldrig märkt någon förlust, som alltid innebär värme. - Och alla de solceller jag haft, har samtliga levererat betydligt större ström riktade mot solen än när de riktas med flatsidan rakt upp. Pröva får ni se, kanske blir glatt överraskade även med era.
  12. Min skuta har nog närmast det som kallas pest. D v s ständigt nya blåsor, som jag punkterar och skrapar varje höst och spolar med vatten. Målar med typ epoxifärg. Nästa höst, nya blåsor. Lösningen lär vara att grovskrapa först och sedan ta bort gelcoaten under vattenlinjen, med en Gelcoatpeeler. Det sägs vara gelcoaten som samlar/samlat vatten, genom nuvarande och tidigare läckor. I ditt fall är det förmodligen is- eller sandblästring som går snabbast, för att få bort gammal färg.
  13. Så var det i en växellåda till bil, som det fyllts alldeles för lite olja i. Blev varmt. Oljan var mycket mörk i färgen. Gick 4 000 mil innan den havererade totalt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy