Jump to content
Thursday 22 April 2021

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    1,561
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Hybro last won the day on March 5

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

389 Expert

About Hybro

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Köp en 6 eller 8 mm långborr på t ex Biltema och dra igenom, så får du svart på vitt vilken skrovtjocklek där just du tänker montera givaren. Går fint att täta med t ex Sika.
  2. Lite OT... Har en Maxpower regulator till min solcell. Verkningsgraden ca 90 %. Regulatorn blir inte varm. Alltså låg förlusteffekt. Solcellen lämnar typ 21 Volt och 3 A. Effekten är m a o vid tillfället 63 W. - Ut ur regulator får jag ca, 14 V Hur stor blir strömmen maximalt?
  3. Hybro

    Fixa båtbotten

    Utan ordentlig blästring eller skrapning, ser jag ingen anledning att bottenmåla. Typ bortkastat. I Vänern behövs ingen typ VC17 eller liknande. Kör denna sommar, lär känna din båt och gör det du tänkt dig till tidig höst. Ser inga blåsor... Och det är ju bra. För min del handlar det om att skala bort all Gelcoat, med en typ Gelcoatpeeler som jag hyr. Detta p g a av ständig återkommande blåsbildning. D v s det som kallas plastpest. Vatten inträngning... salter mm i glasfiberlaminatet. Gelcoat är inte tät! Däremot epoxifärg i många lager. Över ett lager Gelshield.
  4. De flesta typ Silvertape, är rena skämtet. Har ännu inte träffat på nåt som varar ett år.. Men G O kan säkert tipsa om nåt som vara, låt säga 3 år.
  5. Hybro

    Dämpare

    Swedol. Bättre sortiment än B-tema. Och när luckan är stängd, så ska grova änden vända uppåt. Gissa varför?
  6. På min skuta duger inget finlir. Till kommande eller nästa höst blir det hyra av Gelcoatpeeler. Tar bort Gelcoaten ned till laminatet, på tidig höst. Tvättar flera gånger med vatten. Sjösätter ev en vecka. Får därefter torka tills Juni... Gel Shield. Sen flera lager Epoxi.
  7. Hybro

    Plotter

    Otroligt bra. Räddat mig några gånger. Appen Anchor PRO, har jag dessutom i mobilen, bredvid mig, när jag sover.
  8. Hybro

    Plotter

    Har hållit mig till Garmin i alla år. Kan rekommendera Garmin 92 Sv Echoplus. Till den kan du koppla givare senare. Jag har frammåtseende ekolod. Mycket bra Support. - Min gamla plotter har jag inne i kajutan. Nyttjar bl a dess ankringslarm. Fint att kunna kolla kurs mm, när jag fixar mat e t c. Oavsett så vill jag ha stor plotter. Och denna passar mig utmärkt. Den gamla plottern är vänd som bildskärmen på mobilen. Nya plotter är inte högre, men bredare. Och då använder jag typ delad skärm. Kartskärm och ekolodsskärm. Givetvis kan man koppla in givare för diverse saker... Garmin relativt dyrt... Kolla på t ex Lawrense... Men var noga med att det finns telefonsupport.
  9. Nä, nä, nä... Den gick inte🤣 Men si. Läste i natt. Nu typ sju timmar senare, så svek minnet... För gamlingen. Ursäkta bedrövelsen. Mest bedrövad själv dock att behöva krypa till korset. - Men kanske ändå till nytta för nån annan, som läser rubriken, i jakt på....
  10. Drev eller rak axel? Har du rak axel, så måste motor och backslag linjeras mot axeln. Därför är kuddarnas färdiga höjd på plats av stor vikt. Eller om man så vill, motorns höjd och inriktning i förhållande till skrovet. Sätt absolut inte i nya kuddar, som är högre än de gamla! Om det nya är lika eller något lägre är perfekt. För då kan man lägga in typ U-formade brickor, så att inriktningen blir optimal. De som fixar hjulinställning på i vart fall äldre bilar, typ Saab V4, 99 och 900, har sådana brickor av varierande tjocklek. De är gjorda för två skruvar med ett centrum avstånd på dryga 10 cm. Bara att kapa, så har man två, med typ handtag för enkel montering.
  11. Är inte så då att den som monterade skruvarna, helt enkelt klippte av dem, för att inte dessa, skulle gå igenom skivan. Och klippte lite väl mycket på vissa?
  12. Har sett bilmeck och även lastbilsmeck använda sådana. Hur bra som helst. Osäker på hur det funkar när det är gängat i lättmetall.
  13. 10. Motorrumsfläkt, måste vara av typen "gnistlös". Vilket kommer sig av att det är högexplosiva bensinångor som ska ventileras ut, innan man startar en bensinmotor. Har för mig att man kör fläkten en tid även efter det att motor stannats. Alltså om den går sönder, byt endast till en likadan, avsedd för uppgiften. Tänk tanken att luften i båten är blandad med bensinångor. Bensin från motorer, spill, läckage e t c. Varje gnista eller liten öppen eld, t ex från cigarettändare, strömbrytare, elmotorer o s v, kan vara det som orsakar antändning, med allt det innebör. Jag har dieselmotor och gasspis. Speciell magnetventil, direkt vid gasol flaskan, som jag alltid stänger, när jag använt spisen. Men har varit med om läckande gasol flaska... Efter detta blev det gaslarm, lågt monterat. Gissar att det finns larm, även för bensinångor? Och så kommer frågan. Har man en plan för, hur man gör om larmet tjuter? En gnista kan vara katastrofalt i det läget.
  14. 17. En slang kommer från botten av septiktanken. En går upp till däck via en genomföring med tät propp, vanligen märkt Waste. Den sista bör gå till en ventil, som sitter direkt på en skrovgenomföring, för tömning i havet. Se till att ventilen alltid är stängd, när den inte används.
  15. 2, 15 och 17 ingår troligen i toasystemet, av slangarna att döma. 2. Inlopp upptill, är ju bra, så att inte fekalier, urin e t c, kan forsa tillbaks till toastol. Ser ut att vara två inlopp, då troligen två toalettstolar. Avluftningsslangen, bör vara, av septiktyp, ej typ armerad vattenslang, annars luktar det. Utlopp längst ned...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy