Jump to content
Thursday 22 August 2019

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    545
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Hybro last won the day on August 20

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

127 Expert

About Hybro

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Googlade... "Det lilla över vattenytan behövs för att motorn vid låga varv annars inte orkar övervinna vattentrycket för att göra sig av med avgaserna. Den går nog knappast ens att starta i vattnet utan detta. Avgaser och kylvatten avleds tillsammans i riggen och kyler därmed denna. Det mesta av vattnet rinner ut genom det stora utsläppet." Men på din motor, verkar ju allt komma ut ovan vattenlinjen. Kolla avgaskanalen ned genom riggen. Kanske är det tätt?
  2. Har kört några utombordare. Men ska avgaserna komma ut där? Detta verkar vara ovan vattenlinjen! Vad jag erfarit, så nog brukar avgaser o kylvatten komma ut nere vid propellern. Men givetvis kan jag ha fel.
  3. En hjälpande sjöjungfru eller annan kvinnlig fägring kanske? Den senare kanske inte i kjoltyg dock, om man tänker på utsikten... .
  4. Är väl simpla givare för tryck och temp på en sån motor. Lär ju sitta på motorn. Lossa kabelanslutninge vid varje givar och anslut till ren metallyta på blocket, med tändningen på. Då ska det larma för funktionerna ovan. Om inte så följer du kablarna mot tändningslåset. Brukar sitta en kabelskarv / kontakt strax intill motorn. Kanhända, den glidit isär. Eller ett kabelbrott? Googla efter elschema, kopplingsschema. Brukar finnas i instruktionsboken Hittade detta. Inget hightec precis...
  5. Läste nyligen i en annan tråd på forumet, som jag måste testa, med ett oljefat eller plastbalja. Täta en läcka i skrovet med hjälp av plastpåse och fogskum! Nåväl, det viktiga är väl att ha en plan, för hur man tätar läckor. Fint i Kollandsös skärgård! Om tid finnes, testa även Millesviks skärgård, så får du bra övning gällande, prickar, sjökort, plotter mm. .
  6. När jag ligger på svaj med 40 meters lina, sätter jag larmgränserna på 60 meters radie. En mobil, en plotter och en hand-gps. Alltid funkat.
  7. Min YSM12 dunkar jämn och fint... Är nu 40 år. Renoverades runt millenieskiftet. Ny topp komplett med ventiler, avgaskrök, foder, vevlager mm. Gissar, att det snart är läge att lossa toppen och karva ur avlagringar i kylkanalerna.
  8. Hybro

    Byte av värmare.

    Satsar på 2 st Planar, om min D2 havererar. Detta till halva priset av EB, D2 och då har jag reservdelar.
  9. Eget arbete.... Inget som går sönder bara för att du lyfter en ventilkåpa. Jo, möjligen en ventilkåpspackning... Ta dig en kaffe och dra på neoprenhandskar, så som de riktiga meckarna har på tuben, så blir du inte ens skitig om fingrarna... .
  10. En ovetandes som undrar... Kan ventilerna bli krökta i en sån motor, dvs krocka med kolvarna? Detta är ju vanligt på moderna bilmotorer, vid kamremsbrott, kuggning o s v. .
  11. Min gamla T24 traktor hostar o nyser, går lite bättre på halvchoke. Klart bränslerelaterat. Haft liknande fel på MC och andra maskiner. Inte förän jag lossat slangnippel för bränsleslang och gjort rent där bränslet går vidare ini förgasaren, flera gånger så att säga vid sätet till flottörnål eller nål som memran i membra förgasare påverkar. Det sammlas klägg o bös där, som hindrar bränsleflödet. Inte många som tänker på detta, när förgasare rengörs. Akta bara själva sätet som nålen går mot. Kan vara av silicon, som försvinner om man blåser med tryckluft. Hittade just strypningen som jag beskrev ovan... Så nu blir det traktoråkande😋
  12. Typ om du har nåt annat för dig än hålla i gasen.
  13. Följa ledningar från instrumentet i din båt, blir inte möjligt via nätet. Så lossa du instrumentet och följ själv. Återkom sedan var ledningarna gick, så ska vi hjälpa till. Att polskorna skulle vara oxiderade, tror jag dock inte, för då skulle du få problem att t ex starta motorn. Mät spänningen på batteriet med en voltmeter.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy