Gå till innehåll
söndag 01 september 2024

Searay_230

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Searay_230

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Som den ska se ut, och som den såg ut.. Riktigt rostigt och dann.
  2. Har tagit ut Marin-elektriker som nu har felsökt och kommit fram till att problemet var säkringen på startmotorn som var "svullen" och hade ergade kontakter. Byte av säkringen och slipning av kontaktytor löste problemet. Nu är det inget spänningsfall alls från batteriet till säkringspanelen. Tack alla för bra inspel om felsökning och rätt verktyg till kablarna mm..
  3. -Polskorna är nog i helt okej skick. Vissa är nyligen bytta, och flera kablar har nypressade kabelskor med ordentlig kabelskopress. Har ingen bild från efter uppfräschningen tyvärr. Men sitter två yuasa super Agm 90Ah från 2019. -finns en huvudbrytare, 1+2+both från Vetus, som eventuellt skulle kunna vara boven i dramat. Den är ju original och båten är från 98 så inte helt osannolikt? -huvudsäkring är jag osäker om det är motorns 50 amp brytare som är av tryckknapp? -Från motor till säkringspanel gissar jag på att kabel är ca 3-4 meter. Osäker på diameter, men den syns i bild överst på säkringspanelen.
  4. Testade nu idag, och batterierna tappar inte märkbart från 12,9 på polerna när tv'n belastar. Testade också batterierna med en batteritestare, och alla batterierna var OK. Så problemet är nog någonstans fram till säkringspanelen för där tappar de fortfarande 1,5 volt med belastning. Mätte även tappet på 1,5 volt vid motorns plus uppe vid 50amp tryckknapp-säkringen på mercruiser 5,7 EFI. Så problemet kommer eventuellt tidigare i kedjan än på väg till säkringspanelen? För matas inte säkringspanelen från motorn? Om jag kör igång laddaren till batterierna så funkar tvn som den ska. Då försvinner fortfarande ca 2 volt vid vid belastning men då från 14,5 till ca ca 12,8. Har klämt om de flesta kabelskorna med nya skor och med bättre tång, men utan annat resultat. Har även tagit bort cigarettkontakten som tvn kopplats med som jag hört inte brukar hålla måttet, tyvärr utan resultat. Har även testat att koppla in tv'n på den äldre säkringspanelen för att se om det var skillnad utan resultat. Glömde idag att testa om annan förbrukare t.ex stereo ger samma dipp, så blir att testa lite mer.
  5. Det har jag såklart inte uteslutit.. Tycker däremot att jag har lättare att följa alla kontakter på plussidan och inte hittar något uppenbart där. Jorden däremot vet jag inte helt vart den tar vägen från säkringspanelen?
  6. Ska testa imorgon och mäta direkt på batterierna, med och utan belastning. Hade 12,8 på batteriet så en viss förlust till säkringspanel utan belastning.
  7. Det mesta är pressat med en enklare kabelskotång från Jula. Håller med om att det kanske inte ser så proffsigt ut, men tror änder ändå att det sluter bra just på gällande kabelsko.
  8. Hej! Jag har ett problem med spänningförlust när min 12-volts tv från Andersson går på. Mäter på min säkringspanel ca 12,65 volt innan tv'n går igång. Och ca 11,15 när tv'n är igång. Denna låga spänning gör att tv'n inte riktigt orkar igång helt. Tv'n har fungerat förut, men nu hamnat inkopplad på en utökad säkringspanel. Låter spänningförlusten som ett jordproblem? Någon som vet var jorden tar vägen från säkringspanelen på en sea ray 230 Overnighter? Går den till motorn? Känns som omöjligt att följa kabeln bland alla dragningar.
  9. Har återigen drabbats av stopp av motorn vid färd. Hände i början av säsongen också. Tidigare drog jag slutatsen att startbatteriet var urladdat och slut, så bytte ut det mot ett nytt. Efter det funkade båten och har tills nu fungerat ett tag. Även det nya startbatteriet var en dag lite urdraget och nere på ca 12,0 V vid någon veckas stående. Har försökt felsöka läckage med multimetern genom serie-koppling mellan minuspol och minuskabel, men får bara upp några få mA i förbrukning med strömställaren i off-läge. Testade att rycka säkringar samtidigt men inget hände på multimetern. Hittar alltså inte problemet? Nu senast var både startbatteri och förbrukningsbatteriet laddade och jag tog mig iväg ca 250m innan motorn lade av igen. Inget fel på volten i batterierna men motorn dog igen. Lyckades tillslut få liv igen i en trögstartad motor, men som dog igen efter lite gas-pådrag. Fick liv ytterligare en gång och puttrade tillbaka på tomgång. Vad tror ni är felet, är det dålig jordning någonstans? Hur hittar jag lättast det i så fall? Eller är det något annat med t.ex. bränslefilter eller tändning? Var skulle ni börja felsöka?
  10. Uppdatering: Provade att ladda upp batteribanken ett dygn, och problemet försvann! Så du var inne på rätt spår @Cobalt233 Väldigt skönt att inte behöva laga något annat inför sommaren!
  11. Upptäckte idag ett problem med att motorn stängs av mitt under färd när jag försöker trimma ut drevet. Det hände flera gånger, men det gick att starta upp båten efteråt som vanligt. Någon som upplevt något liknande? Motor : mercruiser 5,7 EFI, alpha one II. Upptäckte innan start att det var dåligt med "kräm" i startbatteriet, så slog över och körde på förbrukningsbatterierna som det kanske inte heller var fullt med kräm i. Kan detta ha påverkat? Har även nyligen flyttat lite på monteringsfästet till hydrauliken till drevet då det rostat sönder i botten mot skruvfästet, så just nu är det lös. Kan det vara så att monteringsfästet har jordat mot någon av skruvarna i botten? Och att det är därför den slår ifrån? Tacksam för svar och era erfarenheter!
  12. Lite intressanta alternativ till klassiska 3-blad ligger inte så långt fram i tiden, och verkar ha bättre egenskaper på alla plan. Hoppas du blir nöjd med din 4-bladiga nu, så får vi sukta efter att denna kommer ut på marknaden till vettig prislapp inom kort! https://www.youtube.com/watch?v=fO862lWuBdE
  13. Färskt prisexempel spruckna toppar (v8 5,7l) på en mercruiser-auktoriserad verkstad i stockholmsområdet runt 70 000kr. Hoppas du inte haft samma otur, samt har en bra försäkring.
  14. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostborttagning-2000017148 Verkar finnas på biltema för 59,90.. Enligt säkerhetsdatabladet innehåller den fosforsyra.
  15. Testade nu med Sonax flytande hårdvax som låg överblivet efter tidigare bilpolering. Lite på vinst och förlust tog jag det första som jag hittade hemma, kunde ju inte bli sämre? Och glädjande nog så blev det rätt stor skillnad mot innan. Missade tyvärr att ta före/efter-bilder. Det "dimmiga" är nu nära helt borta. Verkligen inte nyskick för de repor och rostfläckar från kapellbågarna som tidigare fanns är fortfarande kvar. Men annars blev resultatet klart överraskande. Det finns alltså hopp för er som har lite halv-disiga rutor och vill ge dom några år till. Tror bilvax/polish från andra tillverkare säkert hade gett samma effekt.
×
×
  • Skapa nytt...