Jump to content
Wednesday 16 October 2019

Xol

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Xol

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ok, tack för svar. Diesel är det skillnad på, därav min fråga om det även är det på Bensin. Då kan jag gott fortsätta med landbensin, både för att spara pengar men även tidsbesparingen att slippa åka till sjömacken.
  2. Har googlat och letat här på forumet men hittar inget om det är skillnad på BENSIN från sjömackar resp landmackar. Är det dumt att mata min v8 med landbensin?
  3. Jahaapp... Båten på motor/drevservice inför sommaren och fick det där samtalet man inte vill ha. Tydligen vatten (med glykol) i cylindrar !! Kompression sa han var bra även om någon cylinder sämre än någon annan. Motorn konserverades på hösten av samma firma som nu utför servicen. Hur uppstår detta fel? Vad kan jag förvänta mig nu? Kostnader? Borde täckas av motorförsäkringen tänker jag ?! Inte denna början jag ville ha på båtsommaren!!
  4. Då är båten uppe på land utomhus och motorn konserverad av en båtmek. Den är nyspolad o ren samt står under presenning. Hjälp mig då det är första vintern för mig. - Tömma färskvattnet plus VVB - Konservera toaletten - Ta bort propparna - Placerat ut torrbollar - vad mer...? Gör man nånting med drevet? Impeller? Alla filter? Batterier - ta hem eller lämna kvar? Vad med vattenpumparna - hur få ut allt vatten ur de?
  5. Ok, då är batterierna bytta! De svarta batterierna är de nya förbrukarbatterierna (även om min nuvarande konfiguration inte har separat start/förbrukningsbank som ni har noterat) Två frågor: 1. Har jag gjort rätt som kopplar in förbrukarna på + på batteri 1 och - på batteri 2? 2. Stämmer det att ALLA 3 batterier laddas när jag kör båten samt när jag ligger på landström (med brytare i läge BOTH) ? (jag har förtydligat batterikablarna som går mellan batterierna. Totalt 3st = + till + samt - till - på de två svarta samt - till - från den gröna till svarta nr 2.) Feedback tas tacksamt emot.
  6. Tack för input! Men ja, det batteriet jag ska byta ut har gjort sitt. När jag kör har omkopplaren i läge "BOTH" och då måste väl ändå båda batterierna laddas? Jag startar även båten i läge "BOTH" - just får att generatorn inte mår bra av att man ändrar läge på brytaren när motorn är i gång. Startmotorn är kopplad till batteri 1 - men när jag har omkopplaren på both så startar den kanske ändå från batteri 2 ??
  7. Mmmm, och anledningen till detta är att jag då har för grova kablar?? Så bättre att gå ner i dimension?
  8. Biltemas batterikablar 16mm2 35cm skall duga då antar jag? https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/batterikabel-2000016594
  9. ok tack. Inte mer komplicerat än så alltså. Skiljerelä, när behöver man det? Ja, jag har förstått att den standard brytaren om Bayliner har inte är optimalt och inte så vi "tänker" i Sverige. Men jag har blivit så van vid det nu så inga problem med den biten.
  10. Hej, här är en nybörjare på forumet. I min Bayliner 288 har jag insett att batteribanken måste jag göra något åt. För närvarande 1st startbatteri plus 1st förbrukarbatteri. Min Bayliner 288 har en brytare - där jag kan välja att ha följande batteri aktivt: "1" = startbatteriet "2"= förbrukningsbatteriet "Both" = Både start o förbrukning OFF = ingen ström från batterierna Befintliga förbrukarbatteriet 80ah skall jag byta ut mot 2st 100ah AGM. Eftersom jag bara har 1st batteri "förbrukarbanken" kan jag inte bara byta ut batterierna och återanvända kopplingar, kablar etc. Är det bara plus-plus och minus-minus på de båda batterierna? Säkringar? skiljerelä? Vad behöver jag för att få till denna bank? Tacksam för utförlig hjälp - enkel sådan
  11. Tack för svar! Jo jag har förstått att detta är en komplex frågeställning och att en båt med CE märkning mycket väl kan vara sämre skick/säkerhet än en utan CE. Och att en elchock kan man få i båda båtarna ändå. Dessutom är det väl även så att en båt med CE egentligen tappar CE:et om man modifierar installationerna, men detta är en helt annan diskussion. Min frågeställning bygger mer på att: 1. Kan jag försäkra båten? 2. Blir jag nekad vinterplats? 3. Kan jag bli av med båten till polis/kustbevakning etc för att den inte är CE märkt 4. Kan jag bli skyldig till brott om jag säljer båten vidare? Hittar jag en båt som jag anser prisvärd så vill jag köpa den helt enkelt och använda den kommande sommrar utan problematik utifrån CE märkningen. Den dagen jag ska sälja den vill jag även kunan gör det problemfritt.
  12. Hej Hur fungerar detta med CE-märkning av båtar? Jag kollar på blocket och stöter på vissa som inte är CE märkta - törs jag köpa en sådan? Är enda nackdelen att det kan bli svårare att sälja den? (vilket vägs upp att jag som köpare nu är i en bra sits då jag får köpa "billigare" än en CE märkt båt) Inget olagligt att köra/använda en icke märkt båt? Det går att försäkra icke märkt båt? Men båtfirmor kommer inte ta sig an att sälja båten den dag jag vill sälja? Som frågat, törs jag köpa en icke CE märkt båt? Tackar för respons.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy