Jump to content
Tuesday 01 December 2020

Hybro

Medlemmar
  • Content Count

    1,340
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Hybro last won the day on April 11

Hybro had the most liked content!

Community Reputation

315 Expert

About Hybro

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ta det försiktigt så kommer du in till Fällholmarna, N V om Sjötorp. Norra hamnen! Södra är grund. En upplevelse större än Kalvhomarna enligt mig. Ej lämpligt i vindar från N - O. Och du måste gå in från ost på enslinjen mot ön strax norr om. Sedan öppnar sig en ny enslinje rakt syd mot lilla hamnen. Röd o grönt prickar längst in. Droppa ankaret strax efteråt och sväng väst mot vinkeln på bryggan. Där är det djupast. Öppen gammal fyr, bastu (egen medhavd ved) mm. Fiskeförbud i hamnen. Tama karpar, var det där sist.
  2. Ja, finns det nåt kul med detta? Många fina upplevelser däremot. Vänern: Läckö, Spiken, Djurö (Malbergshamn) , Ekenäs. Lurö skärgård. Ang Ekenäs. Håll mitt i muddrade rännan in mot hamnen, med låg fart! Besöker dessa, ställen flera gånger varje säsong. Åmål är en riktigt fin liten stad, med han inne i själva, staden. Millesviks Skärgård. Men som sagt... Kul eller roligt? Det är ju beroende på vad du gör det till.
  3. Handlar absolut inte vacuum, även om det är ett poppis ord. Vaccumklocka, vacuumslang. vacuumpåse e t c. Rätta ordet är undertryck!
  4. Å så behövs kanske nån klurig sak att skapa undertryck med. Simulera ev vatteninträngning. Så är saken biff.
  5. Hybro

    Amorella på grund

    Hur är kommunikationen ordnad mellan styrman o maskinskötarna på en sån lite, större skuta? Talrör eller semograf?
  6. Hybro

    Amorella på grund

    Ena drivlinan i läge fram och den andra i back. Skutan fick då kraftig slagsida. Kaptenen valde, att parkera på nåt stadigt... De va väl inte konstigt😇
  7. Nja... Jag tänkte rent praktiskt. Några 10 000 - tals möjligheter, lär ju finnas. Släng in en blänkare i nåt annonsblad, malmotorget.se (?) eller på t ex Fejjan. Tänk utanför boxen. "Har behov av...." inom ca 8 mil från Malmö (ca 40 minuters färdväg). Här jag bor finns det möjligheter, fast vi lever i glesbygd. Kanske hittar du nåt inhägnat eller t o m inomhus, till rimlig peng. Enklare sätt att tjäna pengar, oftast utan ansvar, lär ju inte finnas. Rätt långt upp till Värmland, men plats för tre båtar a' 5000 kr året kan jag lätt ordna😋 Alla inkomster är välkomna då jag är pensionär. Funkar dock inte inne i samhället. Ett larm eller billig viltkamera kan var praktisk att rigga upp, om det blir obevakat.
  8. Bor rätt mycket folk i Skåne?
  9. Minsta krånglet. En till mindre genomföring i skrovet med ventil. Från denna en slang upp till dieseltankens botten. Där ventil och tankutlopp. Då behövs inte ens separat pump. Blir heller inget blaskande inne i båten. Bara att dränera tanken i lämpliga kärl vid upptagning. Lämnas lite diesel kvar, så behövs ingen luftning av systemet, när motorn ska tas i drift. Och dieselpumpen förblir fylld med bränsle.
  10. Ja, ja... Grannen, ägare till skogsmaskiner och van mekaniker, blev då av med sin V8 till båten. Spricka både in och ut genom blocket. Ca 11 km hem från sjön. Delvis byaväg. En annan var inte medveten om att backslaget var sjövattenkyld... Hann se vattepölen i kölsvinet, den tidiga vintern. - En god tro hjälper ofta, men inte alltid. Gillar uttrycket "cirkulationsbroms".
  11. . Ja, det är ju dessutom ett mycket stort arbete att plocka ur termostaten. Och värre är, att den ska i på våren, när det är brådis. Man kan ju dessutom glömma vart man lagt den. 😂
  12. Om man fick tag på billig smuggelsprit, kanske det gick lika bra.. Blir kanske att dra igång kokaren... Bör vara högst miljövänligt, då magen fortfarande funkar normalt. Men glykol innehåller också rostskyddsmedel. Kanske bör spä ut med en skvätt i s f. 😇 Har en påse Laxabon kvar sen sista besöket till sjukan. Kanske ginge att använda till våren, när frostskyddsblandningen ska ut ut systemet.
  13. Sticker ned en smal instrumentmejsel (flat) mellan utsidan av nätet och godset i hålet, där nätet sitter. Då blir det en bula innåt på nätet. En gång använde jag en av mors virkkrokar, en annan gång en elektroniktång, typ böjtång och fiskade upp nätet. Kolla vart skarven på nätet är orienterat. Detta för att inte skarven på nya nätet ska hamna mitt för lufthålet i sidan. Passa på att rensa hålet. Med nätet följer ett monteringsverktyg, som gör att det hamnar på rätt djup, samt att det inte trycks ihop vid montering. Slitsade en 10 mm långhylsa, med vinkelslip, nästan hela vägen för att kunna trä ut kabeln till stiftet i slitsen.
  14. Törs inte uttala mig om just din motor och hur du gjort. I princip så låter jag motorns sjövattenpump suga glykolblandat vatten ur en 20 liters hink tills sånt kommer ut ur avgasröret. Syns på färgen. Håller en hink under och samlar upp. Stänger direkt motorn. Lossar slangen som matar kylvattnet in i avgassystemet vid motorn (på min utloppet på termostathusets lock). Kopplar en slang därifrån och ned i 20 liters dunken. Pluggar slangen som jag lossade. Startar motorn och kör tills det inte kommer mer i hinken. Häller hinkens innehåll i 20 liters dunken. Startar igen och kör nu motorn tills avgaskröken blir så varm att jag inte kan hålla på den med handen. Det blir många, många liter som spolas igenom. Och jag har plockat ur termostaten. Vill jag, så startar jag motorn igen om en vecka eller så. Då vet jag bestämt att allt vatten i motorn blandats med frostskyddsvätska. På en encylindrig motor drar jag svänghjulet för hand till kompressionsläge. Då blir ventilerna stängda och ingen fukt från avgassystemet kommer in i motorn eller på ventilsätena.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy