

Karljohansson
Medlemmar-
Innehålls Antal
93 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
12 TrovärdigOm Karljohansson
-
Placering
Kapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
blanda sjödisel och vanlig disel i en Lombardini motor 2010
Karljohansson postade ett ämne i SeglarSnack
blanda sjödisel och vanlig disel i en Lombardini motor 2010, hur ska man tänka kring detta? hur känsligt är det? trodde tidigare ägare hade kört bensinmackdisel så fortsatte med det, men visade sig att jag misstolkat honom, har kört cirka 10 L bensinmackdisel sen jag gjorde "felet", hur bör jag resonera här? vad är riskerna? -
Har två separata kretsar, sätter numrering nedan då lite olika frågor 1) Jag har idag så det går en minus direkt från bobatteriet till motorblocket, sen går det en separat minus från startbatteriet till motorblocket, var det så du menade var normalt ? Min tanke var att sätta säkring till laddaren när jag gör en mer fast installation. bra tips kring att sätta laddare mot plus och minus plint nära batteriet (inom 40-60 cm), gör att jag får lite mer flexibelt vart jag sätter laddaren när den når sin permanenta plats. Efter att ha läst på lite mer idag inser jag att jag troligtvis behöver installera en galvanisk isolator – eller kanske ännu hellre en isolatortransformator (skiljetransformator). Jag förstår det som att en transformator ger det bästa skyddet, både ur säkerhets- och korrosionssynpunkt, så det får jag undersöka vidare framöver. 2) Det landströmskit jag köpte har inga färdiga anslutningar för att koppla in en galvanisk isolator eller isolatortransformator, men jag antar att det går att bygga ut i efterhand utan större problem? 3) Till er som har något av dessa system: Har ni kopplat skyddsjorden (efter galvanisk isolatorn/transformatorn) till DC-minus eller motorblock – alltså till en gemensam jordpunkt ombord – eller har ni i stället lagt en separat jordning direkt till vattnet?
-
efter lite grävande så hittade jag att tidigare ägare kört med en 15w-40, troligen sedan motorn installerades av han 2010, modell står handskriven på hans dunk men tror det är denna agrol mega truck 15w-40 mineral turbo super SAE (handskrivet på dunken) tror det är nått i linje ned den nedan men lite osäker, tänker jag använder den till och börja med, så kan jag utvärdera i höst om det är dags och byta till en mer korrekt https://www.agrol.se/vara-produkter/produktsortiment/mega-truck/ Har en annan fundering, är det ok att blanda sjödisel och bensinmackdisel? Hade misstolkat förra ägaren och trodde han bara tankat med bensinmackdisel, men var tydligen att han hade tankat med sjödisel, så har nu kör cirka 25 liter totalt på vanlig bensinmackdisel. hur ska man tänka här? fortsätta med bensinmackdisel säsongen ut? eller kan man blanda? Inför säsongen byttes bränslefilter, så den har väl kanske gått 5-10 L sjödisel och 15L bensinmackdisel om jag får gissa några råd här ?
-
Nu är landströmmen installerad och även en laddare blev dessa https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/ratio-landstromspaket-basic?gad_source=1&gad_campaignid=21311128529&gbraid=0AAAAADn9YWU6PQhYBRNX4gWk8WNz6UX1u&gclid=CjwKCAjwprjDBhBTEiwA1m1d0hbZWZxtcfWMieo4pU7nrSLeyN8uy5ABZQDuxqo7bVsIcRI3LAohhRoCGvMQAvD_BwE och en Victron Energy Blue Smart IP65 12/10 (ska även fungera fint för ev. framtida litiumjon batterier) Installera allt igår och verkar fungera fint, för tillfället har jag ingen fast installation på grejerna utan bara kopplat ihop allt och satt plus och minus direkt på batteriet för att testa medans jag var i båten. En sak jag inte riktigt blir smart på, har kollat och både bobatteri och startbatteri har minus från respektive draget till motorblocket, om jag nu ska göra en fast installation av laddaren, ska jag då dra den till plus och minus direkt på bodelningbatteriet eller till plus och sen minus direkt till motorblocket? behövs det verkligen givet att minus på bobatteriet är kopplat mot motorblocket? Har även kontrollerat att så är fallet, satte röd på bobatteriet och svart på motorblocket där svart kommer in från bobatteriet och fick då samma volttal som om jag sätter direkt på svart och röd på bobatteriet
-
gällande Landström så funderar jag på denna, vad tror ni? https://www.seasea.se/landströmspaket-ratio-mp16?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22287383214&utm_content=181411538611&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=22287383214&gbraid=0AAAAADdcQIAoOGwzsL-EZaQVSwiFvnzMv&gclid=CjwKCAjw4K3DBhBqEiwAYtG_9HyJMDJXWIsexFBLl7geMGcB4YfT4KsUjs4n9EKfIVe2m0ZObxBFjxoCWY0QAvD_BwE Funderar också hur många uttag man ska ha via landströmmen, är det bara och sätta in en förgreningsdosa om man har ett uttag som den ovan? det jag tänker använda landströmmen till är ladda båten, ladda dator,, kanske använda nån dammsugare eller verktyg in emellan (inte allt samtidigt), kör elvärmare på natten, tänker att jag nog inte kommer behöva köra mer än en sak åt gången under normala förhållanden. kanske på dagen när man sitter och jobbar på datorn, men då kanske en korrekt ip klassade förgreningskontakt kan vara rimlig? hur kan man resonera här? Har en fundering kring om man behöver galvanisk isolator eller ej, vad tänker ni där? När jag läste på lite verkade det som det primärt var viktigt om man låg på landström hela tiden, exempelvis laddar alltid när i hamn och även när man inte använder båten, tänker att jag bör kunna underhållsladda med hjälp av solcell istället som redan finns på plats och då blir landströmsbehov rätt lågt när jag inte använder båten skulle gissa jag max övernattar 10-20 dagar per år som skulle isf vara nått max i antal nätter jag ligger med Landström i
-
jag körde på den som tidigare ägare använt så blev denna pennzoil marine high Viscosity lower unit Gear lube SAE 80W-90 API Gl-5 performance tack alla för hjälpen:) verkar ju som tidigare ägare gjort ett hyfsat korrekt val då baserat på det jag hört här och googlat så det får duga!
- 18 svar
-
- 1
-
-
jag har en lite nyare motor 2010 Lombardini LDW 702M, så kan vara en annan olja. bra gällande olika oljor, är kring att blanda dem i motorn jag läst tidigare varpå jag började fundera om det var något att ta höjd för även i denna applikation Men antar detta är ganska standardfråga om jag går till en bra båtbutik och de bör kunna guida mig till rätt olja gissar jag? Har två dunkar liggandes i båten, ska prata med tidigare ägare nu och kolla så det är rätt text i förhållande till vad som är i dunken, se bilder nedan på dessa Mobil ATF 320 premium - automatic transmission fluid (som ägaren märkt med "backslag") samt en agrol mega truck 15w-40 som jag gissar är till motorn https://drive.google.com/drive/folders/197J2ue71Jf09O-GyISlYFsPjhr2kKkNa Nån nämnde här tidigare att växellåda olja kunde vara lämpligt, vad tror ni om den ovan då "Mobil ATF 320 premium - automatic transmission fluid"?
-
Är det en sån här jag har då? Fungera inte att dela bilder här de blir satta i kö trots att de är under 10 MB, så fick ladda upp på google drive https://drive.google.com/file/d/1XG8C1gmKv8qweS8h1T5vPJLMqKAoN1ec/view?usp=drivesdk vad händer här om man väljer fel olja eller blandar med befintlig okänd olja från tidigare ägare? Kan man ta reda på vilken olja som är mest lämplig?
-
Jag tänkte själva metall grejen som håller oljan, men kände efter med handen och den sitter bra, är ju väldigt lite kraft här, i och med att den läcker gissar jag en packning inne i denna behöver bytas, man kunde se att det verkade runnit ut olja ur den längst utsidan av den guldiga delen i bilden (som jag tror är själva lager hållaren, right?), så får fylla på och sen byta packning till hösten/vintern Tidigare ägare sa till mig att oljan i denna bara gick till själva lagret under och inte något om att det var för att hålla bort vatten, kan det stämma tro? Hur kan jag kolla detta ? en annan sak, läste även på att det är bra att kolla så dessa slangklämmor inte sitter för hårt eller löst, det läcker inget vatten alls, så för löst verkar de inte vara, men hur kollar man om det är för hårt dragna? Läste att man kunde mäta temperaturen på dem efter några minuters gång och att man då inte skulle känna någon värme att prata om, kan det vara bra sätt att koll att de inte är övertightade? stort tack för era svar! Ovärderligt för en helt ny båtperson !
-
Propeller axeltätning, läcker olja - vad är rätt olja här?
Karljohansson postade ett ämne i SeglarSnack
märkte precis att de läckt ut olja ur min propeller axeltäning oljahållare, se film på länken nedan. https://drive.google.com/file/d/1Rn6qG4tPxDEXgrepouCn9w7tyQe_kLGa/view?usp=sharing oljanivån verkar vara under lägsta sträcket vad jag kunde se men det finns ändå olja kvar. Används denna olja för att smörja själva propelleraxeln eller vad är dess funktion? I filmen ser ni kanske att det ser ut som olja runnit ut genom packningen till oljehållaren för oljan är på utsidan liksom så skulle gissa att packning är lite dålig alternativt om man ska testa dra åt den lite frågor/funderingar 1) vad för typ av olja bör man fylla på med? eller hur tar man reda på detta? 2) vad tror ni om iden fylla på lite, se bra åt den kanske 1/8 varv eller så och se om det stoppar läckaget? tänker tar jag loss den helt så gissar jag det kommer in vatten där? men kanske tänker fel Andra råd och ideer mottages, stort tack på förhand! -
Solcellsreuglatorn antar jag är helt kapslad, det är en Victron SmartSolar MPPT 75/15 helt ny inköpt för några dagar sedan, jag tror nog detta var två separata frågor, lite vatten har kommit på kontakten vilket måste utlöst jordfelsbrytaren, allt funkar fint nu iaf. Men landströmsinstallationen är ju idag inte bra så den måste jag ta och ses över, saknas jordfelsbrytare och troligen automatsäkring, går idag en vanlig sladd med vanligt uttag som man sätter i väggen hem som sen går in i ankarboxen och sen ned till en kopplingsdosa, ska undersöka vad det är för kopplingsdosa, från kopplingsdosan går det sen en kabel till laddaren och en till ett eluttag precis bredvid och ett i fören på båten men detta är väl prio 1 för mig att fixa nu oaktat vad som ska göras med resten av elsystemet, detta känns ju inte alls som en bra lösning tidigare ägare satt in i båten nångång under de senaste 30 åren
- 28 svar
-
- 1
-