Jump to content
Sunday 09 May 2021

stensino

Medlemmar
  • Content Count

    139
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

stensino last won the day on September 6 2020

stensino had the most liked content!

Community Reputation

23 Expert

About stensino

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När jag gick in på länken så stod det 33 fot på draft (djupgående). Du kanske bara har matat in fel?
  2. De iPad-modeller + fodral jag har testat syns knappt alls i dagsljus. Lägg till spray/regn på det och du ser ingenting. Kanske fungerar det bättre med en nyare modell, men det tror jag inte. Galaxy Tab Active har inbyggd GPS som fungerar mycket bra.
  3. Om du vill ha något som håller och är vattentätt är det Samsung Tab Active som gäller. Jag har en och använder den i segelbåten. Fungerar helt ok i solljus dessutom. Jag har den oftast löst så att man enkelt kan skicka runt den och visa sjökortet. Om man tappar den så tål den det. Om det fungerade lika bra med en billig padda och fodral skulle Samsung Tab Active inte finnas och det är därför den är dyr, den löser problemet.
  4. En som passar din båt (m.a.p. stigning och diameter). Ring propellertrim och be att få testa lite olika. Jag har ett 270-drev, jag tror att det är samma axel och det finns nästan ingenting att välja på.
  5. Har du testat med en mutterknackare?
  6. På min motor (MD2B) gick en packning vid högtryckspumpen, för att jag hade glömt att byta den på 20 år (den ska bytas vart femte år). Den nya packningen (O-ring) kostade 10 kr. Det är värt besväret att kolla vad det läcker. Om du får något större problem med motorn, kan du börja fundera på ett byte.
  7. Det viktiga är att du byter glykolen då och då. Det beror lite på vilken glykol du kör med, men var tredje år eller så bör man byta (det är för motorns skull, inte slangarna). Följ Peters förslag angående slangarna. Extra slang förvarad i ett mörkt utrymme är bra att ha i fall något skulle hända under färd. Du får väl posta i tråden när slangen går sönder, om 20 år eller så 😉 Bränsleslangar byter jag lite oftare, eftersom det blir jobbigt om de går sönder under drift.
  8. Det trodde jag också om min varvräknare. Tydligen varvar en AQ130 mer än 5500 varv obelastad.....
  9. Skulle rekommendera att kolla varvräknaren först. Min visar för lite (jag har en 123 Ignition som visar det korrekta varvtalet).
  10. I praktiken är det aldrig några problem, men om man känner oro kan man registrera sin båt i fartygsregistret, vilket innebär att man kan använda sin båt som pant för hypotekslån. Detta innebär att ägaren är helt klarlagd.
  11. 10 000 skulle jag betala ink kärran.
  12. Det är ganska kallt ute. Fungerar choken? Jag skulle försöka starta motorn på startgas (en person som vrider på nyckeln och en som sprayar) och få upp motorn i varv. Om den går ordentligt på startgas kan du fortsätta med bränslesystemet/förgasaren.
  13. För att köra B20 på etanol, behöver man byta munstyckena i förgasaren (en skiftnyckel och nya munstycken är allt som behövs). Om man har gamla bränsleslangar och liknande, kan de också behöva bytas. Om man kör med Solex förgasare är är motorn ändå svårstartad på bensin (jag har en själv en B20 med Solex) 😉
  14. Jag har en MD2B, med sötvattenskylning som sitter monterad i en segelbåt. Att termostaten är borttagen tyder på att ägaren till din båt har haft problem. Det skall sitta en termostat där. Kontrollera först att sjövattenkretsen fungerar. Kontrollera impellern i pumpen och att den pumpar med bra tryck. Kontrollera att inga slangar är klämda. Skruva av gaveln på värmeväxlaren och kontrollera att värmeväxlaren inte är igensatt. Om allt verkar OK kan du gå vidare till sötvattenkretsen. Jag antar att du har Martecs system. Kontrollera att pumpen fungerar och att det kommer en liten skvallerstråle i expansionskärlet. Kylkanalerna kan vara igensatt av rost, försök spola rent. Dessutom ska en bit av kretsen pluggas med en plugg som släpper igenom endast lite kylvatten. Dock kommer jag ej ihåg exakt var pluggen skulle sitta. Ring Martec och fråga.
  15. Genom att byta bränsleslangar till större och nytillverkade. Det jag refererade till är att motorn tappar varv efter ett tag, då den inte får tillräckligt med bränsle. Att den inte varvar mer än 4200 kan bero på många olika saker, inklusive dålig bränsletillförsel.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy