Jump to content
Monday 20 May 2019

Zaphir

Medlemmar
  • Content Count

    203
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 Trovärdig

About Zaphir

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. och när du inte har segel uppe sätter du storfallet bak i bommen och hissar till önskad höj och drar åt skotet..eller som jag brukade sätta den i mantåget eller något ställe där den är ur vägen om man är i sittbrunnen. ha en trevlig segelsommar
  2. jag håller med lintott beroende på väder kan man t om backa till den och gå runt båten. antar att ni använder en sån där bojkrok. min far låg alltid på svaj och jag brukar hugga bojen bredvid båten. jag stod beredd i fören och tog den, fast en gång missade min far och gjorde hål i sidan på en båt :D en större boj kanske kan hjälpa om det fnns sådana?
  3. hur är det med den där flexiteaken som jag ofta ser reklam för? är det någon som använt den? http://www.flexiteak.se/
  4. i värsta fall blir det kanske lite torrfläckar men då brukar jag ta en tras med medlet man använder och torka över med...tar alltid en torr trasa och torkar av när jag oljat något..o sen lägger jag trasorna i en hink vatten så ifall det finns brandrisk
  5. kanske mättat för mycket? du får väl torka bort lite med nånting, typ balsamterpentin eller nåt
  6. ozon går vär inte att skrubba bort smuts med eller hoppas i alla fall att det funkar för det låter nte roligt med dålig lukt. går det inte att kapa upp en liten öppning som du sätter en lucka på?
  7. jag har likadant fast med varmvattenberedare och golvvärmen är urkopplad så jag ska kolla den och senare koppla in den igen..då måste jag också ha en värmeväxlare emellan så jag kan köra värmen från maskin också ock en cirkulationspump..den tänker jag senare även koppla på en dieselvärmare så jag har värme utan maskinen igång. jag har ett xpansionskärl till beredaren och ett högre upp till maskinen. gillar inte riktigt det där med 2 xpansionskärl men antar att det behövs då beredaren sitter ovanför maskinen
  8. jag förstår om man ska använda en ozongenerator EFTER att man åtgärdat problemet med bensinlukt. jag skulle kastat mig över tanken efterfter tips om eventuella porer och sen byta slangar, klämmor och anslutningar även i motorn och kollat ventilation till motorummet. ventilationen till aktrruff borde vara rätt enkelt att åtgärda men bensinlukt skrämmer skinnet av mig så det är numero uno. jag som har en hundraåring har ett digert jobb framför mig att täta alla hål in till ruffen från maskinrummet. sen tänker jag sätta in rör för in och utluft från maskinrummet så jag får med en flät på utluftsrör så jag slipper lukten efter avstängning av maskin. samma ska jag försöka åstadkomma med ruffen som i mitt fall är uselt ventilerad. ozon har alltid skrämt mig lite när jag fått höra (är det sant?) vad det gör med material som skumgummi som vittrar. att använda en ozongenerator nu före fullständig tvätt och bensinluktsproblem för tidigt. mitt skrämselscenario är att lukten är borta och du åker ut med båten med en eventuelll liten miniläcka som sen brister eller nåt och allt sprängs i luften.
  9. jag hade målat plywooden vit eller nåt och sen oljat teaken alternativt lackat och avslutat med epifanes sidenmatt lack.
  10. fila eller slipa upp och plasta igen och borra nytt vetja du har ju gott om material. enda som tar tid är att plasten ska "ånga" ut i 2 veckor innan målning. epoxy går kanske snabbare
  11. Zaphir

    Gulnad gelcoat

    det första jag tänker på är syran. har aldrig vågat mig på att använda syra på varken trä eller plast. jag tvättade en kompis bil med ett alkaliskt medel som han envisades med att anvönda under protest från mig. han blandade nog lite starkt i hinken när jag hjälpte honom och hans vita mazda blev lite elfenbensgul med en jämn ton så resultatet blev okej ändå. vad gäller trä så har jag inte vågat använda oxalsyra pga att det suger åt sig och finns alltid lite kvar i trät efter sköljning när man vill ha bort t ex blåträ eller mögel. har du kanske använt för stark blandning? eller är det en färdigblandad produkt man köper? testa att polera nåt osynligare ställe och se om det blir vitt igen? eller leva med det
  12. jag har inte riktigt lärt mig det här med anoder. men den bör väl vara kopplad till något på insidan, t ex en varmvattenberedare eller något som är kopplat till maskinen? det här med anoder gör mig förvirrad men jag har förstått att det som är farligast med galvaniska strömmar är andra båtar med dåligt elsystem som kan ligga i hamn bredvid dig eller hamnen har ett äldre system vilket fororsakar galvaniska strömmar som förstör utrustningen. jag ska t ex ha en isolator och kopplar därmed egen jord till platta på skrovet och sen ska allt som behövs kopplas till anoder på utsidan. jag har fått för mig att det är bra med anoder. hoppas nu att någon kunnig kan fylla i och rätta mig där det behövs
  13. jag säger detsamma..det första jag tänkte på var gammal bilklädseltvätt. kan kanske vara limmet under som luktar? det låter som det är dags för byte om inte ättikametoden fungerar.. eller tvätta om med en blandning av ättika som kan döda lukten. eller spreja en blandning av vatten och ättika på mattan +en tallrik ättika stående ett par dagar. jag är inte så förtjust i ozonmaskin pga det jag läst om hur tyg och skumgummi vittrar eller torkar ut. och det där limmet under mattan är kanske inte så nyttigt längre om det löst upp sig och det är orsaken till lukten?
  14. Zaphir

    Lithium batterier

    ja här sitter jag med mina lithiumapparater och känner mig väldigt dubbel när jag skriver att lithium är som guldgrävning, lika hemsk mot människor som natur när det kommer till tillverkningen. det började med facebook där en gruppmedlem har installerat en elmotor driven av lithiumbatterier och kallade sig miljövän. då började jag läsa lite om tillverkningen som är fullständigt vidrig mot naturen och bidrar till allt från barnarbete till massdöd av fisk mm ett exempel..https://www.wired.co.uk/article/lithium-batteries-environment-impact sen kommer återvinningen. än så länge räknas det med att enbart runt 5% av batterierna i europa återvinns....huvaligen.... jag hoppas verkligen att producenterna tar ansvar för detta artikeln nedan handlar om bilproducenterna problemet är väl då alla andra producenter som skall komma överens om standarder mm https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/10/electric-cars-big-battery-waste-problem-lithium-recycling jag vill med detta inte påskina att jag är nån miljövän direkt med min bensinbil, dieselstånka i båten, bottenfärg som sprider skit och röker gör jag som en borstbindare utan mera skapa en medvetenhet om detta med batterier. https://blog.pickmysolar.com/how-green-are-home-batteries-the-environmental-impact-of-lithium-ion
  15. Zaphir

    Träbåtsakuten

    har för mig att det varit lite strul med sidan och nu verkar den borta..har kollat då o då rätt länge
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy