Gå till innehåll
torsdag 21 mars 2019

Zaphir

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    180
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Trovärdig

Om Zaphir

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. samma här och förstår nu att jag får byta luftslangen också .' undrar dock vad minsta storlek är då för jag vill inte ha lukt
  2. förresten hade jag en klasskamrat i 14årsålder som definitivt hade skrivit på det sättet. ibland händer det
  3. jaja..va ska man säga vore dock skoj om han menar allvar världen är som den är
  4. nä helt föräldrarfritt ingen åldersgräns och ett absolut måste om du ska ha koll på grund osv
  5. hej adam :) va skoj att du vill ha båt! när jag gick i skolan gick jag en förarintygskurs. börja med det o nu e det perfekt att gå kursen innan båtsäsongen börjar :) sen när du köper båt får du ha en av dina föräldrar med för dom har ansvaret för dig och för vad du gör. förarintygskursen har du med dig hela livet så den e viktigast till att börja med och du hittar säkert nånting i närheten där du bor lycka till o hoppas att dina kompisar hakar på o skaffar båt också. glöm inte tänka på oss gamlingar när ni kommer ut i sommar o använd flytväst ;) här har du en googling på kurser https://www.google.com/search?q=f%C3%B6rarintyg+kurser&rlz=1C1NHXL_svSE729SE729&oq=f%C3%B6rarintyg+kurser&aqs=chrome..69i57.7003j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 tryck på videos också
  6. har du provat att ringa brandkåren...dom har ju flytvästar och kanske livflottar också? eller sjörräddningssällskapet kanske?
  7. om det är som i göteborg så skulle jag ta en tidig morgon eller sen kväll för att rigga så du slipper svärande i riggningskön. här brukar alla ändå vara så shyssta så ber man om hjälp kommer det en massa folk och hjälper dig annars är ju din båt lättriggad och i lagom storlek. jag skruvar först ut alla vantskruv till yttersta läget och kollar gängor så att allt är fräscht sen brukar ha med mig en kompisslav som får stå vid mastfoten på båten för det gungar väl lite. när jag väl lagt masten med masten mot däck och toppen akterut så sätter jag fast akterstag o 1 sidovant på var sida...sen reser jag, kompisen håller kvar botten och väl uppe går jag ut på fördäck och sätter fast förstag...lossor allt från mastkranen och piper därifrån så jag kan justera in i lugn och ro. och som ovan skrivet, skiftnyckel, lite eltejp, tänger, skruvmejsel, polygrip och plåsterpaket. filmer är jättebra att titta på också ett bättre tips är att när riggningarna är igång tar du en sväng till närmaste båthamn och kikar på hur dom gör med liknande båtar.
  8. när jag hade det fick jag rådet att ha rätt blandning på glykolen.. det blir så när glykolen kristalliserar sig om man har för hög glykolhalt. då hade det svettats ut länge så jag fick byta en packning. har inte återkommit efter det
  9. just det du målade..har gått några år men fick så bra tips av dig..det var 2 båtar sen för mig
  10. hade exakt samma på min dixie du har punktering på däcket ommålning eller slipning och lägga på en ny matta var det som gällde för mig. var det inte samma med Peter K, för om jag minns rätt hade han gjort samma sak före mig? har för mig att jag hade hans dixie som "mall"
  11. tittade på lite bilder på maxum 2800 om jag träffade rätt väldans mycket tyg, nästan så mycket att jag föreslår att du lyfter upp den i akter och fyller på ett ton färg och tömmer sen.. har du funderat på att strippa sidor och tak och klä med skivor i annat snyggt men lättarbetat material? det finns det ju en uppsjö av. och sen kommer vi till dynorna som möjligtvis luktar lite om det varit eller är svartmögel på så att färga om tyget är väl bara att förlänga lidandet.
  12. min första tanke är ett stort nej då jag gissar att tyget skulle bli som ett oplöjt potatisland om man förstorar det i en kamera och lätt samlat på sig både damm och smut och omöjligt att hålla rent.. sen började jag googla för ingenting är väl omöjligt men resultatet kan nog bli lite olika. här kopierar jag in en text som jag tycker passar bra in i sammanhanget.. Du kan måla alla sorters tyg men resultatet varierar beroende på tygets karaktär. Generellt gäller att tyg alltid blir stelare och förlorar sin följsamhet och lyster. Tänk också på att textil kan vara impregnerat och därmed vattenavisande vilket kan ställa till bekymmer vid målning. Testa någonstans där det inte syns för att se om du blir nöjd med resultatet innan du ger dig på en hel möbel. här är min sökning https://www.google.com/search?q=måla+om+tyg&rlz=1C1NHXL_svSE729SE729&oq=måla+om+tyg&aqs=chrome..69i57.4684j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 fast personligen har tror jag inte på det med vinylfärg såg grannen spraya sitt innertak i bilen en gång..en vecka senare hade hela altet vittrat ner. sen är det just frågan hur det är behandlat, med allt från flamskyddsmedel(?) till impregnering som måste bort först.. men visst vore det skönt om det hade funkat. omklädning är ju inte det billigaste i världen
  13. långsökt men kan det vara nån form av vibrationsdämpare med justering fram och tilbaka på axeln? fast en säkerhetstopp är ingen dum idé om materialet varit annat det här är roligt
  14. kolla med metallservice på ringön prata med david som har en inbyggd dator i huvudet http://metallservice.se/
  15. jag hade ett par halvspruckna som jag plastade och använde internationals 2 komp som jag hade skräpande i hyllan. funderade på toplac men tänkte att 2 komp är lite stryktåligare. handtagen lackade jag med international men tar nog ett par lager epifanes ovanpå, klarlack då menar jag när det blir bra temperatur igen...blev riktigt snyggt.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy