Jump to content
Sunday 18 August 2019

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    137
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Expert

About Strosselhuset

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

349 profile views
  1. Hej! Satsa på de "vattentäta" lagren. De är mer skyddade och kommer leva längre. Men, precis som du själv säger, de är inte vattentäta så försök att inte backa ner dem under vattenytan. Lycka till! /Mathias
  2. Spåna båten... Skaffa slipdamm. Från någon träindustri eller golvslipare (inte första slipningen med lack i dock utan från andra slipningen) eller ställ dig med en bandputs och torr träbit och slipa själv. Fäst en konservburk på en stång, öppningen uppåt. Fyll burken med slipdamm, tryck ner burken under båten och jucka med stången så åker spånet ur. Upprepa på båda sidor om båten och på flera ställen längs med båten. Det brukar hjälpa. Kan upprepas efter något dygn. Lycka till. /Mathias
  3. Visst funkar det med bensin, med rätt munstycke. Funkar med matolja och risbrännvin också. /Mathias
  4. Visst är det en fiffig liten finess när man vill rikta något till någon specifik persson @Georg_Ohm 😀 Om du med stormlykta menar en sådan där man pumpar upp övertryck i bränsletanken och förgasar bränslet som sedan får brinna i en glödstrumpa Så funkar det med t-sprit också OM du har munstycke för det. Det är olika munstycken till olika bränsle. Jag tror att de flesta av dessa lyktor är bestyckade med munstycke för lysfotogen. Lampolja har jag hört har samma egenskaper som lysfotogen. Jag hade provat fotogen/lampolja först och om inte resultatet blir vad du förväntar dig så kanske ditt minne är rätt och du då har munstycke för t-sprit. Att köra t-sprit i fotogenmunstycke kan bli ett litet eldhav men tvärt om blir oftast bara mycket rök och sot så därför hade jag börjat med fotogen. Lycka till! /Mathias
  5. Fantastiskt! Du kanske tom tycker det är roligt att meka motor nu 😉 /Mathias
  6. Skriv ett @ följt av namnet så blir det blått. @Georg_Ohm Då kommer det en lista där du kan välja användarnamn Då får den du markerar en notis om detta. Kan vara praktiskt ibland om man vill tacka för något eller uppmuntra någon eller be någon speciell om hjälp. Prova och lycka till. /Mathias
  7. Javisst @Mackey du har missat något. Det du missade var en oerhört otrevlig kommentar på ett inlägg. Den är raderad nu och den person som kommentaren riktade sig till lät det hela bero. Bra gjort @AndrewM Jag upplever tyvärr att det är några brushanar här nu för tiden som lägger tid och kraft på att vara otrevliga. Tråkig utveckling.
  8. Okej - tycker du gör rätt som försöker få igång maskin igen men förstår att du tappar sugen. Kämpa på! Hoppas de kan få igång pumpen igen, snabbt och billigt, och att felet sitter där i. Kan inte mycket om dieslar men vet att högtryckspumpens montage är ett nålsöga - du vet ju det också. Lycka till! Du lär dig mycket på detta, du kanske tom börjar tycka motormekande blir skoj 🤣 Rapportera hur det går när pumpen blir klar. /Mathias
  9. En bit in i Juli... Seglar du med eller utan fungerande motor? Har du fått hjälp och var det högtryckspumpen? Berodde det på vatteninträngningen? /Mathias
  10. Jag tror att det TS beskriver är det som @Mange249 har uppfattat. Dessa motorer kan bete sig så. Dock vet vi inte med säkerhet men Lasse återkopplar snart och då får vi veta. Sitt ner i båten så länge. Vänligen. /Mathias
  11. Prova att pumpa blåsan på bränsleslangen hård, tryck därefter in startnyckeln ca 5 sek. Därefter vrid nyckeln till start och håll fortfarande in nyckeln. Hoppar startmotorn ur så upprepa proceduren. Den krävs ganska mycket för att den skall bli sur. Du kan även prova att gasa med "handgasen" när du gör detta. Den spaken sitter ovanpå reglageboxen, bredvid frambackgasreglagespaken. Min uppfattning är att dessa motorer behöver mycket bensin när de skall startas och är kalla. Jag menar att den beter sig såhär när man "chokat" för lite och den behöver helt enkelt mer bensin. Du kan även prova att hålla för luftintaget på förgasaren med handen precis när du vrider startnyckeln. Det brukar hjälpa. När den är varm är den som "vanliga" motorer. Prova och återrapportera vad som händer. Lycka till! /Mathias
  12. Är det "elektrisk choke" på denna? En sådan där man trycker in startnyckeln för att choka? Om det är så, är du säker på att detta fungerar korrekt? Jag hade en sådan konstruktion på en Johnson och den motorn bar sig åt exakt som du beskriver innan jag reparerade det. Efter rep. startade den alltid lätt. /Mathias
  13. Det finns en limkung här, han svarar nog snart så blir det rätt direkt 😊 Minns inte vem det är men kanske är det @Caribic410 som kan allt om lim. /Mathias
  14. Nu blir jag nyfiken. Varför vill du veta trycket? Tänker du att ett för högt tryck skulle ha orsakat att slangen lossnade? Och detta för höga tryck orsakas av dåligt flöde i kylkretsen och det skulle vara orsaken till överhettning? Intressant och lärorikt! /Mathias
  15. Minns du vad det brott du påstås ha begått kallades, som skulle resultera i indraget körkort? Lyckades du få behålla kortet? /Mathias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy