Gå till innehåll
måndag 25 mars 2019

Strosselhuset

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    99
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Trovärdig

Om Strosselhuset

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

260 profilvisningar
  1. De efterfågade båtvagnarna har jag ingen uppfattning om vad gäller kvalité. Dock reagerar jag på att det finns en uppfattning att lagerbyte kommer behövas ganska snabbt. Är det så så skulle aldrig jag köpa en sådan vagn. Usch så trist. Jag tror iofs inte det kommer bli lagerhaveri så snabbt. Jag är fullständigt övertygad om att lagerfel blir det när man blöter ner lagren vid sjö/torrsättning. Om hjulnavet inte dränks så klarar sig lagren länge, speciellt med så lite användning som TS tänker sig. Om jag skulle köpa vagn skulle jag fundera mer på lysets, vinschtornet och rullarnas utformning. Går rullarna och tornet att justera som jag vill? Vilken utväxling har vinschen? Vill jag ha två utväxlingar att välja på? Ljusrampen, hur är den konstruerad? Vill jag ha en ramp som skall bort varje gång eller lysen på armar som fälls ut och kan sitta kvar? Hur är vagnen att gå på när man skall balansera fram och koppla kroken i stävöglan? Jag tror att den stora skillnaden mellan billig och dyr vagn ligger i hur dessa detaljer är konstruerade. /Mathias
  2. Har sett utryckningsfordon och servicebilar som har dator monterade på en sån arm som du efterfrågar. Vet naturligtvis inte var man köper dessa men sök efter fordonspåbyggare så kanske det kan ge något. Jag skulle försöka med Sala brand, Sortimo, System Edvall. /Mathias
  3. Okej, kompressor. Skåpet blir kallt när du låter det vara igång? Avfrostningsvattnet rinner ner i en skål i de flesta kylkonstruktioner. Skålen är oftast placerad på kompressorn. Ibland börjar det "växa" i denna skål och den sörjan luktar ibland mycket illa. Kan kanske vara orsaken till problemet. /Mathias
  4. En tanke... har du ett kompressorskåp eller ett absorptionsskåp? Kan "eller liknande" vara amoniaklukt. Svårt att beskriva dofter och ljud men är det amoniak som läcker från kylapparaten luktar det mycket illa, de flesta brukar beskriva det som urinlukt. /Mathias
  5. Jag har inte svar på själva frågeställningen men vill bidra men en reflektion jag har ang. företaget TK-trailer. Jag har köpt en beg. TK-trailer och tyvärr hade förre ägaren badat ett hjulnav så lagerbyte behövdes. Ringde TK-trailer som hade stenkoll på exakt vilka delar som satt på min trailer som vid tillfället var ca 10 år gammal. Delar skickades snabbt och utan knorr. Allt stämde med verkligheten när jag sedan demonterade det gamla lagret så inget krabb med att beställa igen. För övrigt är jag väldigt nöjd med min trailer men har inte provat någon Bålsta så den uppfattningen är ju inget värd när du skall välja. Ang. reservdelshanteringen till en Bålsta-trailer har jag ingen erfarenhet så jag kan inte jämföra. Lyckat till i valet!
  6. Jag har en LTC i husvagnen och en Andersson i köket. Dessa två är likvärdiga i konstruktionen. De är "små" med inbyggd DVD. Går på 12 volt och nätaggregat för 220 volt följer med båda. De är köpta vid olika tillfällen. Anderssonapparaten är ca 2 år yngre och LTCn är ca 6 år idag. Båda har fungerat bra och duger. De är ju billiga så kraven måste vara därefter. Dock finns en stor skillnad. På LTCn måste man sitta ganska rakt framför annars ser man inte vad bilden föreställer. Andersson är mycket bättre, klarar större vinkel. Så köp en Andersson tycker jag.
  7. Jag är inte så insatt i vinchar och vet inte vad du menar med säkerhetsvinch. Jag tror definitivt inte min BTmodell är en sådan. Släpper du veven när du sjösätter båten så skenar den och veven slår galant av armar, fingrar och käkben om du kommer för nära. När man tar upp händer inte detta. Jag håller med dig, Alko håller generellt hög kvalité och håller även med dig om priset... Det är mycket pengar. Julamodellen och BTmodellen är snarlik.
  8. Jag tror mig veta att du väljer kvalité före lågt pris och jag tänker så också. Dock räcker inte alltid pengarna så jag har köpt en "billig" vinch vilken jag är nöjd med. Delger mina erfarenheter så får du försöka ta ett klokt beslut. Några ggr varje år vinchar jag upp och ner en husvagn för ett berg. Skapligt brant och husvagnen väger 1950 kg. Har köpt den största Biltemavinchen och enl. specen skall det inte funka. Har använt den 4 år och har inte märkt någon försämring eller slitage alls. Inga problem att dra 2 ton rullande last heller. Alko är bra grejer, men jag chansade på lågpris denna gång och är nöjd. Lycka till i valet.
  9. Det var sjövärnskåren som hade läger på Spårösundsgården. Tror det var i början på 80-talet. Jag var inte så gammal när det hände men det slogs upp stort i media och pappa var mycket upprörd över fylleslaget som föregick olyckan. Jag minns det ungefär såhär: Ungdomarna skulle segla från Spårösund ner mot Kråkelund och sen över sundet till Byxelkrok. Följebåten med de ansvariga befälen gick före till Byxelkrok där man delade på en hel del sprit. När SMHI ändrade sin väderprognos sov man ruset av sig och när man vaknade till och förstod att det blåst upp nordostan var det försent. Det blåste så pass att följebåten aldrig lämnade Byxelkrok för att hjälpa till. Segelbåten låg redan på botten. Den hittades aldrig och jag tror att delar av besättningen inte heller hittades. Men man hittade flytvästarna. Tror 4 ungdomar omkom.
  10. Ang. badning av hjullager så anser jag att man ska undvika det. De håller inte för det helt enkelt. Om båten dessutom står på kölrullarna behövs det bara en knuff så rullar båten av vagnen. Jag har aldrig badat hjullager och alltid fått av båtarna. Har sjö och torrsatt 4 olika båtar på 4 olika vagnar. /Mathias
  11. Jaja, det kanske inte kallas bugg, så speciellt insatt i hur ett forum är uppbyggt och fungerar är jag inte. Att det skulle bero på att någon tung databaskörning skedde just då undrar jag... I så fall har det slumpats sig så väldigt ofta nu i april men inte tidigare i speciellt stor omfattning. En snabb koll visar att med följande trådar har det också hänt. Dubbelpost oftast men också trippelpost har jag sett. Dock har jag inte sett 17:onposter. Ozon igen, vad är rätt? Gångvärme Tmd100ak Trimplan Smart Tab SX, erfarenhet? Propeller Catalina M22/ Q130 250 Båttransport Packningsats till drev alfa 1 gen 2 sökes akut. Svänghjulsavdragare Mariner/Mercury 30hp fyrtakt Drevoljeläckage i bälgringarna på sdrev Packningsats till drev alfa 1 gen 2 sökes akut. Nivå glykol färskvattenkylning Olja bakom proppeler, utombordare. "Smart" sätt att byta sköld packning Det finns även en annan tråd om ämnet: Samma inlägg upprepas två, tre och fyra ggr Något har hänt helt enkelt, så här blev det inte tidigare i år och som sagt det är inte ovanligt att det händer nu. Vad det kallas det som hänt vet jag inte. Hälsn. Mathias
  12. Jag är helt övertygad om att Anton inte tycker det. Jag har även noterat att det är vanligt "nu för tiden" med många kopior på nya inlägg så jag är övertygad om att det finns någon bugg.
  13. Anslut kablarna till plus och minus på batteriet. Motorn går åt något håll. Vänd på kablarna så går motorn åt andra hållet. Du behöver således inte använda strömställaren på båtmotorkåpan. Marineparts.se har motor på lager för ca 2600 kr har jag för mig. Jag köpte därifrån. Snabb leverans. Din motor är inte så risig. Måla den så håller den nog några år till. Kanske pensla på epoxi, blir kanske tätare.
  14. Hur går det, lossnat ännu? Jag bankade från vänster mot höger. Min axel var lite synlig på vänstersidan så det var enklast. När jag fått loss den och rengjort så gick den lätt åt båda håll så det spelar ingen roll. Ta det håll du kommer åt lättast på. Lycka till.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy