Jump to content
Tuesday 03 August 2021

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Strosselhuset last won the day on April 7 2020

Strosselhuset had the most liked content!

Community Reputation

57 Expert

Recent Profile Visitors

726 profile views
  1. Hehe, jag tog för givet att det var ett flaksläp. 🙂 Läste första posten igen och det framgår inte. Är det ett "båtsläp" så finns kloka förslag i tråden... Tids nog får det nog sin förklaring när TS återkommer /Mathias
  2. Är släpet försett med flak kan man inte få det lagligt till 30 km/h. Det är som @Volvo_Penta skriver så glöm det. (Alla släp med flak och LGF-skylt är olagliga. ) Om det är bromsarna som är slut och för dyra att renovera kan ett alternativ vara att ta bort påskutsmekanismen (låsa skjutrörelsen med rörbit, inte svetsa, alt byta ut till stel handske) och bromswirena och sen göra en ny regbesiktning. Totalvikt blir då 750 kg (lätt släpvagn) Vad är det som är utslitet på ditt släp? /Mathias
  3. Jag hade en Johnson 2takt från 80 talet för några år sen. Den körde jag på 98oktan och precis som @Georg_Ohm skriver så gick den motorn bättre på tomgång och lågt varv. Märkte absolut inget på toppfart eller acceleration. Det finns en tråd om detta och flera här menade att detta inte stämmer har jag för mig. Prova med 98 och avrapportera hur det går för dig. /Mathias
  4. Strosselhuset

    Bollplank

    Har du någon sportdykarklubb i närheten där du lever? Många klubbar dyker från ribbåtar och många dykare åker land och rike och världen runt och dyker från alla möjliga flytetyg. Där finns många engagerade människor med stor kunskap. Jag skulle testa en dykklubb. Lycka till. /Mathias
  5. Hallå. Gnisslet uppstår ju när soffan rör sig mot "det som inte rör sig" Kan det vara en lösning att se till att soffan inte rör sig? Kanske limma med ngt flexibelt typ fogmassa, Silicon motsvarande. Kan det vara en lösning att göra gliporna "större" Ljudet uppstår ju vid material mot material. Är det luft i mellan kan det inte låta. Jag tror inte på en gummilist, det gnisslar det också. Kanske något i plast eller teflon. Mina stillsamma funderingar, ljud kan störa mycket och vara svårt att hitta lösningar på. Lycka till /Mathias
  6. Som @kossor skriver ska du göra om du vill kontrollera bromsarna. Att draget skjuts ihop vid backning är rätt och har inget med bromsverkan vid framåtkörning att göra. Du kan söka på STR hemsida efter säkerhetskontroll med kärra. Där ingår att kontrollera bromsarna med tvärnit. Du kan även palla upp axeln så hjulen hänger i luften. Spänn in draghandsken med spännband ca 40 % av slaglängden. Då skall du inte kunna rulla hjulen med dina armar framåt. Därimot bakåt ska gå bra. Då funkar bromsarna. Om du behöver justera så justerar du på skölden (hjulet), inte på wiren. Sök på nätet efter bromsjustering, vagn. Finns många bra instruktioner. Lycka till! /Mathias
  7. 14-18000... ja jäklar, det är mycket pengar det... Jag får en känsla av att du tänker rätt 😉 Jag kan tyvärr inte hjälpa till med pudelns kärna, jag åker utombordare och kan inte meka diesel. Hoppas någon här kan maila dig dokumentation. Båten jag har nu var 13 år när jag köpte den och motorn alltid servad på marina, den marinan som sålde båten. För mig var det självklart, servicen skulle jag göra själv. Jag är händig och kan mycket praktiskt men förbränningsmotorer har jag inte mycket kunskap om. Jag har gjort som du nu behöver göra och hittat mycket info och kunskap hur jag ska ta hand om min motor. Har även upptäckt många saker som marinan slarvade med. Typiskt kan jag tycka. Så att göra själv behöver verkligen inte bli sämre. Goodwill och garantier för din drivlina är långt borta nu, likaså barnsjukdomar så att börja själv nu tror jag är rätt. Lycka till! /Mathias
  8. God kväll! Jag läser ditt 1a inlägg och tolkar ditt dilemma som att det är en kostnadsfråga. Du är mycket nöjd med det arbete din verkstad gör men det kostar mycket. Jag tänker att det inte är fel att göra själv men du vet inte riktigt hur du skall göra. Jag tycker du skall fixa servicen själv. Du måste då jaga rätt på kunskapen och vetskapen om hur din drivlina skall servas. Hur dina förutsättningar ser ur för detta vet bara du men jag tänker någon form av servicehandbok, klubbkompisar, kollegor, andra motorintresserade vänner. Nätet så klart osv. Lyckas du inte hitta kunskapen så faller det alternativet tycker jag. Då återstår din aukt. verkstad eller billigare annan verkstad. Byt inte verkstad... Du är ju nöjd, det är rent och snyggt när de är klara, de är kunniga. Visst, det finns andra som är kunniga och duktiga, men de kommer i bästa fall bara vara marginellt billigare. Eftersom de också är duktiga så gör de också ett bra jobb, som får ta lite extra tid. Som kostar pengar. Klåpare är billiga, men då blir du inte nöjd. Så tänker jag, lycka till med din frågeställning. /Mathias
  9. Kan du flytta sidorullarnas stolpar till utsidan av vagnen? Då blir det bredare mellan sidorullarna och då får kanske båten plats, alltså sjunker ner mot kölrullarna. Hela båtens vikt skall tas upp av kölrullarna. Lycka till! /Mathias
  10. Efter att ha läst hela tråden tänker jag på alternativet med överdim.kolvar och lastbilsmeken du hade kontakt med. I min värld med det som hittills framkommit borde det kunna vara en framkomlig väg. Lycka till! /Mathias
  11. Spaken, växelhandtaget, ska vara i neutral för att lyckas starta motorn. Om du vill ge lite gas vid start så finns ett gasreglage som inte lägger i växel. Sitter i bakkant på boxen över tändningslåset. (Din framkant som du har boxen nu) Du lyfter på den lilla spaken så ger du motorn gas utan växel i. Lycka till! /Mathias
  12. Är du medveten om att du satt reglaget bak och fram? Alltså när du nu skjuter spaken framåt så blir det back i maskin och tvärtom. Du kan montera spaken på andra sidan av boxen och vända boxen. Då blir fram på spaken också fram i maskin. Vänligen. /Mathias
  13. Tankevurpa av alltid hjälpsamma @Georg_Ohm Vågen måste klara mer än drygt 2 kg eftersom flaskan väger några kilo också. Vet inte vad flaskan väger men vikten är stämplad på flaskan (Taravikt eller TW eller Tara eller TV) Denna vikt + 2 kg så blir det bra. Lycka till! /Mathias
  14. Det är bra, kämpa på, snart kanske vi får svar på din mycket relevanta fundering 😋 Jag provar också: Har du kollat om det finns vatten mellan bottnarna? 😇 Vänligen /Mathias
  15. Om du tar av kåpan och provar, har den GPS-signal då? Kanske har Suzuki något i kåpan som skärmar av GPS-signalen eller så är signalen svag, där du har båten, av någon anledning. Det ska, normalt sett, inte vara något problem att ha Geosafe under kåpan så något konstigt verkar det vara med din installation. /Mathias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy