Jump to content
Monday 09 December 2019

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    142
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Expert

About Strosselhuset

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

396 profile views
  1. Nu är motorn hämtad. Den var märkt med text/bild och det fanns klackar att lägga den på. Denna motor skulle ligga med rorkulten neråt och som @Zaphir skriver så blir luftintaget då uppåt. Problemet löst, tack. /Mathias
  2. Tack för svar! @Lintott Jag ska kolla om det finns några märkningar på motorn och precis som du tror så menar Kalle_Anka att det är olika på olika tillverkare och modeller. Instruktionsboken är ju bra att läsa i... synd att svärfar inte har någon 😉 @Georg_Ohm Sådana klackar du beskriver har jag sett ibland på vissa snurror, skall kolla in aktuellt exemplar. Svärfar har köpt båt med motor begagnat och, helt riktigt, instruktionsboken finns inte kvar... @Kalle_Anka Babord/rorkult neråt tror du, tack för hjälpen. Jag kollar modell när jag kommer till snurran och försöker googla och kollar efter klackar/märkningar. Tänker att även oljestickans placering kan skvallra om hur den skall transporteras. Din Hondas styrbordsida ner bevisar ju att det inte är lika för alla snurror vilket är bra att ha i åtanke. Borde ju betyda att någon snurra säkert vill ligga med "ryggen" ner. Jag återkommer när jag provat/kollat vad som gäller för denna snurra. /Mathias
  3. Hallå alla! Skall hämta hem svärfars utombordare, en fyrtaktare, Tohatsu 20 hk. Vet ej årsmodell. Kan man svara på frågan vilken sida den skall ligga på? Gäller svaret för alla fyrtaktare? Vad tittar man efter på motorn för att avgöra detta? Jag vill förstå varför man lägger den på en speciell sida. Tror att vevhusoljan rinner ur motorn om man lägger den på fel sida, stämmer detta? Förklara gärna... /Mathias
  4. För december är statistiken för närvarande noll drunkningsolyckor... Jag kunde inte låta bli 😉 /Mathias
  5. (och för att hon om något år ska kunna åka runt och störa). Hehe... helt rätt. Det är lärorikt och jag håller med. Fler mor/farföräldrar som tänker så 😎 Walker bay verkar fö som en trevlig jolle. Jag är också på jakt efter en "störbåt" till mellanflickan. Varianten med segel ser fin ut. /Mathias
  6. Hej! Satsa på de "vattentäta" lagren. De är mer skyddade och kommer leva längre. Men, precis som du själv säger, de är inte vattentäta så försök att inte backa ner dem under vattenytan. Lycka till! /Mathias
  7. Spåna båten... Skaffa slipdamm. Från någon träindustri eller golvslipare (inte första slipningen med lack i dock utan från andra slipningen) eller ställ dig med en bandputs och torr träbit och slipa själv. Fäst en konservburk på en stång, öppningen uppåt. Fyll burken med slipdamm, tryck ner burken under båten och jucka med stången så åker spånet ur. Upprepa på båda sidor om båten och på flera ställen längs med båten. Det brukar hjälpa. Kan upprepas efter något dygn. Lycka till. /Mathias
  8. Visst funkar det med bensin, med rätt munstycke. Funkar med matolja och risbrännvin också. /Mathias
  9. Visst är det en fiffig liten finess när man vill rikta något till någon specifik persson @Georg_Ohm 😀 Om du med stormlykta menar en sådan där man pumpar upp övertryck i bränsletanken och förgasar bränslet som sedan får brinna i en glödstrumpa Så funkar det med t-sprit också OM du har munstycke för det. Det är olika munstycken till olika bränsle. Jag tror att de flesta av dessa lyktor är bestyckade med munstycke för lysfotogen. Lampolja har jag hört har samma egenskaper som lysfotogen. Jag hade provat fotogen/lampolja först och om inte resultatet blir vad du förväntar dig så kanske ditt minne är rätt och du då har munstycke för t-sprit. Att köra t-sprit i fotogenmunstycke kan bli ett litet eldhav men tvärt om blir oftast bara mycket rök och sot så därför hade jag börjat med fotogen. Lycka till! /Mathias
  10. Fantastiskt! Du kanske tom tycker det är roligt att meka motor nu 😉 /Mathias
  11. Skriv ett @ följt av namnet så blir det blått. @Georg_Ohm Då kommer det en lista där du kan välja användarnamn Då får den du markerar en notis om detta. Kan vara praktiskt ibland om man vill tacka för något eller uppmuntra någon eller be någon speciell om hjälp. Prova och lycka till. /Mathias
  12. Javisst @Mackey du har missat något. Det du missade var en oerhört otrevlig kommentar på ett inlägg. Den är raderad nu och den person som kommentaren riktade sig till lät det hela bero. Bra gjort @AndrewM Jag upplever tyvärr att det är några brushanar här nu för tiden som lägger tid och kraft på att vara otrevliga. Tråkig utveckling.
  13. Okej - tycker du gör rätt som försöker få igång maskin igen men förstår att du tappar sugen. Kämpa på! Hoppas de kan få igång pumpen igen, snabbt och billigt, och att felet sitter där i. Kan inte mycket om dieslar men vet att högtryckspumpens montage är ett nålsöga - du vet ju det också. Lycka till! Du lär dig mycket på detta, du kanske tom börjar tycka motormekande blir skoj 🤣 Rapportera hur det går när pumpen blir klar. /Mathias
  14. En bit in i Juli... Seglar du med eller utan fungerande motor? Har du fått hjälp och var det högtryckspumpen? Berodde det på vatteninträngningen? /Mathias
  15. Jag tror att det TS beskriver är det som @Mange249 har uppfattat. Dessa motorer kan bete sig så. Dock vet vi inte med säkerhet men Lasse återkopplar snart och då får vi veta. Sitt ner i båten så länge. Vänligen. /Mathias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy