Jump to content
Tuesday 13 April 2021

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    194
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Strosselhuset last won the day on April 7 2020

Strosselhuset had the most liked content!

Community Reputation

54 Expert

About Strosselhuset

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

668 profile views
  1. Strosselhuset

    Bollplank

    Har du någon sportdykarklubb i närheten där du lever? Många klubbar dyker från ribbåtar och många dykare åker land och rike och världen runt och dyker från alla möjliga flytetyg. Där finns många engagerade människor med stor kunskap. Jag skulle testa en dykklubb. Lycka till. /Mathias
  2. Hallå. Gnisslet uppstår ju när soffan rör sig mot "det som inte rör sig" Kan det vara en lösning att se till att soffan inte rör sig? Kanske limma med ngt flexibelt typ fogmassa, Silicon motsvarande. Kan det vara en lösning att göra gliporna "större" Ljudet uppstår ju vid material mot material. Är det luft i mellan kan det inte låta. Jag tror inte på en gummilist, det gnisslar det också. Kanske något i plast eller teflon. Mina stillsamma funderingar, ljud kan störa mycket och vara svårt att hitta lösningar på. Lycka till /Mathias
  3. Som @kossor skriver ska du göra om du vill kontrollera bromsarna. Att draget skjuts ihop vid backning är rätt och har inget med bromsverkan vid framåtkörning att göra. Du kan söka på STR hemsida efter säkerhetskontroll med kärra. Där ingår att kontrollera bromsarna med tvärnit. Du kan även palla upp axeln så hjulen hänger i luften. Spänn in draghandsken med spännband ca 40 % av slaglängden. Då skall du inte kunna rulla hjulen med dina armar framåt. Därimot bakåt ska gå bra. Då funkar bromsarna. Om du behöver justera så justerar du på skölden (hjulet), inte på wiren. Sök på nätet efter bromsjustering, vagn. Finns många bra instruktioner. Lycka till! /Mathias
  4. 14-18000... ja jäklar, det är mycket pengar det... Jag får en känsla av att du tänker rätt 😉 Jag kan tyvärr inte hjälpa till med pudelns kärna, jag åker utombordare och kan inte meka diesel. Hoppas någon här kan maila dig dokumentation. Båten jag har nu var 13 år när jag köpte den och motorn alltid servad på marina, den marinan som sålde båten. För mig var det självklart, servicen skulle jag göra själv. Jag är händig och kan mycket praktiskt men förbränningsmotorer har jag inte mycket kunskap om. Jag har gjort som du nu behöver göra och hittat mycket info och kunskap hur jag ska ta hand om min motor. Har även upptäckt många saker som marinan slarvade med. Typiskt kan jag tycka. Så att göra själv behöver verkligen inte bli sämre. Goodwill och garantier för din drivlina är långt borta nu, likaså barnsjukdomar så att börja själv nu tror jag är rätt. Lycka till! /Mathias
  5. God kväll! Jag läser ditt 1a inlägg och tolkar ditt dilemma som att det är en kostnadsfråga. Du är mycket nöjd med det arbete din verkstad gör men det kostar mycket. Jag tänker att det inte är fel att göra själv men du vet inte riktigt hur du skall göra. Jag tycker du skall fixa servicen själv. Du måste då jaga rätt på kunskapen och vetskapen om hur din drivlina skall servas. Hur dina förutsättningar ser ur för detta vet bara du men jag tänker någon form av servicehandbok, klubbkompisar, kollegor, andra motorintresserade vänner. Nätet så klart osv. Lyckas du inte hitta kunskapen så faller det alternativet tycker jag. Då återstår din aukt. verkstad eller billigare annan verkstad. Byt inte verkstad... Du är ju nöjd, det är rent och snyggt när de är klara, de är kunniga. Visst, det finns andra som är kunniga och duktiga, men de kommer i bästa fall bara vara marginellt billigare. Eftersom de också är duktiga så gör de också ett bra jobb, som får ta lite extra tid. Som kostar pengar. Klåpare är billiga, men då blir du inte nöjd. Så tänker jag, lycka till med din frågeställning. /Mathias
  6. Kan du flytta sidorullarnas stolpar till utsidan av vagnen? Då blir det bredare mellan sidorullarna och då får kanske båten plats, alltså sjunker ner mot kölrullarna. Hela båtens vikt skall tas upp av kölrullarna. Lycka till! /Mathias
  7. Efter att ha läst hela tråden tänker jag på alternativet med överdim.kolvar och lastbilsmeken du hade kontakt med. I min värld med det som hittills framkommit borde det kunna vara en framkomlig väg. Lycka till! /Mathias
  8. Spaken, växelhandtaget, ska vara i neutral för att lyckas starta motorn. Om du vill ge lite gas vid start så finns ett gasreglage som inte lägger i växel. Sitter i bakkant på boxen över tändningslåset. (Din framkant som du har boxen nu) Du lyfter på den lilla spaken så ger du motorn gas utan växel i. Lycka till! /Mathias
  9. Är du medveten om att du satt reglaget bak och fram? Alltså när du nu skjuter spaken framåt så blir det back i maskin och tvärtom. Du kan montera spaken på andra sidan av boxen och vända boxen. Då blir fram på spaken också fram i maskin. Vänligen. /Mathias
  10. Tankevurpa av alltid hjälpsamma @Georg_Ohm Vågen måste klara mer än drygt 2 kg eftersom flaskan väger några kilo också. Vet inte vad flaskan väger men vikten är stämplad på flaskan (Taravikt eller TW eller Tara eller TV) Denna vikt + 2 kg så blir det bra. Lycka till! /Mathias
  11. Det är bra, kämpa på, snart kanske vi får svar på din mycket relevanta fundering 😋 Jag provar också: Har du kollat om det finns vatten mellan bottnarna? 😇 Vänligen /Mathias
  12. Om du tar av kåpan och provar, har den GPS-signal då? Kanske har Suzuki något i kåpan som skärmar av GPS-signalen eller så är signalen svag, där du har båten, av någon anledning. Det ska, normalt sett, inte vara något problem att ha Geosafe under kåpan så något konstigt verkar det vara med din installation. /Mathias
  13. Se där, då hade jag fel. Då beror det på övertryck i slangen. En lösning kan vara att montera koppling på motorn så slangen inte blir varm när motorn inte används. Eller som @martinke föreslog, starta motorn först. Då suger motorn i sig bensin och övertrycket försvinner. Borde fungera... testa! /Mathias.
  14. Nja, det tror jag absolut inte... Volymen i slangen är ju liten och skapar inte speciellt stort övertryck. Slangen är ju kopplad till tanken när han ansluter till motorn, förutsätter jag i alla fall. Kanske fel antagande... Nu har inte jag någon etec, den kanske har speciell tank, men på de motorer jag använder måste man göra tanken trycklös annars blir det bensinslabb av stora mått. Snart återkopplar TS får vi hoppas och då kanske mystiken klarnar. /Mathias.
  15. Hallå! Öppna tanklocket och släpp ut övertrycket innan du ansluter slangen till motorn. Luftskruven kan inte släppa ut gas ur tanken, endast släppa in luft i tanken. Lycka till. /Mathias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy