Jump to content
Tuesday 18 February 2020

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    148
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

34 Expert

About Strosselhuset

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

428 profile views
  1. Japp, det är "kabel" du söker. Det man i dagligt tal kallar rep benämns egentligen tågvirke. Repen är vanligtvis 3-slagna alltså består av 3 kardeler. (Kan även vara 4-slagna) Kardelen består av garn och garnet består av fiber. Av 3 rep slår man 3-slagen tross och av 3 trossar slår man 3-slagen kabel. Inget att vänta på, sätt i gång och slå rep 😀 /Mathias
  2. Frågan låter inte dum men jag frågar i alla fall 😎 Vad ska du ha kabeln till? 🤔
  3. Du kan slå ett rep själv. En snabb sökning på tuben ger många träffar. Kollade inte så noga men denna film förklarar principen. Lite seg är den men finns säkert bättre. Har gjort detta själv och att bygga utrustningen är inte svårt. Jag tycker att det är skoj och när man slagit några rep så blir de bra. Svårigheten är att få alla rep lika "hårda" men efter några övningsrep blir de bra. Slå fyrslagna rep så blir de grövre. Ta fyra rep och slå dessa till en tross och sedan fyra trossar till en kabel. Om du gör fyrslagna rep skall du ha en "kalv" i mitten av repet för att fylla hålrummet. Kalven slår du ca en fjärdedels tjocklek av kardelens tjocklek.
  4. Okej, jag förstår. Det är inte ovanligt att just element i maskiner eller i radiatorer beter sig så här. Alltså att felet kommer och går och att det ibland dröjer många timmar innan det bråkar. Dessa prylar är tillverkade av metall och de ändrar storlek när de blir varma och kalla. (Radiatorer knäpper ibland när detta sker) När de ändrar storlek så kommer felet och ibland försvinner felet. Jag hade bytt grupp (säkring) för radiatorn och provat om felet flyttar på sig. Helt enkelt anslut till annat vägguttag kopplat till annan säkring. När jfb löser så skruva ur/fäll ner nya säkringen, kontrollera att gamla gruppen har iskruvad/uppfälld säkring och återställ jfb. Löser jfb inte då, återanslut nya gruppen. Löser den då är det radiatorn. Löser den inte KAN det vara radiatorn eller ngt annat. Kämpa på!
  5. Jag sätter en peng på att felet är i radiatorn (Elementet) (Det brukar som sagt vara fel i "saker" som drar ström, värmer något.) Ryck ut samtliga stickproppar och prova sen om jfb löser ut. Gör den inte det då så anslut en grej i taget och prova. Det som talar mot att det är fel i radiatorn är att du upplever att det bråkar när det är fuktigt ute. Ibland får man dock för sig saker som sen inte visar sig stämma men när det är fuktigt ute är det oftare svalare och då behöver du använda radiatorn... Spännande det här... prova och återkoppla hur det går. Lycka till! /Mathias
  6. Har skummat igenom hela tråden lite hastigt och tänker så här efter det: Jag vill påstå att det oftast inte är fel i själva installationen utan i förbrukare som är inkopplade. Oftast blir det jordfel i "saker" som drar mycket ström. (Saker som värmer något, vatten eller luft) Jag försöker utveckla: Koppla bort alla förbrukare som är inkopplade med stickpropp. Löser jfb? Koppla bort alla lampor och andra "saker" som är inkopplade. Löser jfb? Finns det fast inkopplade "saker" i gruppen? (Handukstorkar, vitvaror, cirk.pumpar, pumpar osv) Koppla bort detta. Löser jfb? Om ovanstående inte har hjälpt så är kanske felet i installationen. (Kablar i väggar, på väggar, i tak, i mark osv) Innan du får gråa hår, sitt ner och tänk. Vad finns inkopplat som det kan bli problem med. Inte troligt att det är en kabel i rör i väggen utan mer troligt i anslutning till den där grejen som jag använde straxt innan problemet visade sig första gången. Du skriver att felet hänger ihop med fuktig väderlek. Kan mycket väl vara så. Tänk efter, vad kan vara utsatt för fukt utifrån. ("Grejer" som är inkopplade med stickpropp, Ytterbelysningar, kopplingsdosor osv) Jordfel är knepigt att hitta ibland. Förklara för oss vad som finns inkopplat i den grupp som löser ut jfb så kan vi kanske lättare förstå och försöka tipsa dig. Lycka till! /Mathias
  7. Nu är motorn hämtad. Den var märkt med text/bild och det fanns klackar att lägga den på. Denna motor skulle ligga med rorkulten neråt och som @Zaphir skriver så blir luftintaget då uppåt. Problemet löst, tack. /Mathias
  8. Tack för svar! @Lintott Jag ska kolla om det finns några märkningar på motorn och precis som du tror så menar Kalle_Anka att det är olika på olika tillverkare och modeller. Instruktionsboken är ju bra att läsa i... synd att svärfar inte har någon 😉 @Georg_Ohm Sådana klackar du beskriver har jag sett ibland på vissa snurror, skall kolla in aktuellt exemplar. Svärfar har köpt båt med motor begagnat och, helt riktigt, instruktionsboken finns inte kvar... @Kalle_Anka Babord/rorkult neråt tror du, tack för hjälpen. Jag kollar modell när jag kommer till snurran och försöker googla och kollar efter klackar/märkningar. Tänker att även oljestickans placering kan skvallra om hur den skall transporteras. Din Hondas styrbordsida ner bevisar ju att det inte är lika för alla snurror vilket är bra att ha i åtanke. Borde ju betyda att någon snurra säkert vill ligga med "ryggen" ner. Jag återkommer när jag provat/kollat vad som gäller för denna snurra. /Mathias
  9. Hallå alla! Skall hämta hem svärfars utombordare, en fyrtaktare, Tohatsu 20 hk. Vet ej årsmodell. Kan man svara på frågan vilken sida den skall ligga på? Gäller svaret för alla fyrtaktare? Vad tittar man efter på motorn för att avgöra detta? Jag vill förstå varför man lägger den på en speciell sida. Tror att vevhusoljan rinner ur motorn om man lägger den på fel sida, stämmer detta? Förklara gärna... /Mathias
  10. För december är statistiken för närvarande noll drunkningsolyckor... Jag kunde inte låta bli 😉 /Mathias
  11. (och för att hon om något år ska kunna åka runt och störa). Hehe... helt rätt. Det är lärorikt och jag håller med. Fler mor/farföräldrar som tänker så 😎 Walker bay verkar fö som en trevlig jolle. Jag är också på jakt efter en "störbåt" till mellanflickan. Varianten med segel ser fin ut. /Mathias
  12. Hej! Satsa på de "vattentäta" lagren. De är mer skyddade och kommer leva längre. Men, precis som du själv säger, de är inte vattentäta så försök att inte backa ner dem under vattenytan. Lycka till! /Mathias
  13. Spåna båten... Skaffa slipdamm. Från någon träindustri eller golvslipare (inte första slipningen med lack i dock utan från andra slipningen) eller ställ dig med en bandputs och torr träbit och slipa själv. Fäst en konservburk på en stång, öppningen uppåt. Fyll burken med slipdamm, tryck ner burken under båten och jucka med stången så åker spånet ur. Upprepa på båda sidor om båten och på flera ställen längs med båten. Det brukar hjälpa. Kan upprepas efter något dygn. Lycka till. /Mathias
  14. Visst funkar det med bensin, med rätt munstycke. Funkar med matolja och risbrännvin också. /Mathias
  15. Visst är det en fiffig liten finess när man vill rikta något till någon specifik persson @Georg_Ohm 😀 Om du med stormlykta menar en sådan där man pumpar upp övertryck i bränsletanken och förgasar bränslet som sedan får brinna i en glödstrumpa Så funkar det med t-sprit också OM du har munstycke för det. Det är olika munstycken till olika bränsle. Jag tror att de flesta av dessa lyktor är bestyckade med munstycke för lysfotogen. Lampolja har jag hört har samma egenskaper som lysfotogen. Jag hade provat fotogen/lampolja först och om inte resultatet blir vad du förväntar dig så kanske ditt minne är rätt och du då har munstycke för t-sprit. Att köra t-sprit i fotogenmunstycke kan bli ett litet eldhav men tvärt om blir oftast bara mycket rök och sot så därför hade jag börjat med fotogen. Lycka till! /Mathias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy