Jump to content
Thursday 02 July 2020

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    184
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Strosselhuset last won the day on April 7

Strosselhuset had the most liked content!

Community Reputation

49 Expert

About Strosselhuset

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

507 profile views
  1. Det är bra, kämpa på, snart kanske vi får svar på din mycket relevanta fundering 😋 Jag provar också: Har du kollat om det finns vatten mellan bottnarna? 😇 Vänligen /Mathias
  2. Om du tar av kåpan och provar, har den GPS-signal då? Kanske har Suzuki något i kåpan som skärmar av GPS-signalen eller så är signalen svag, där du har båten, av någon anledning. Det ska, normalt sett, inte vara något problem att ha Geosafe under kåpan så något konstigt verkar det vara med din installation. /Mathias
  3. Se där, då hade jag fel. Då beror det på övertryck i slangen. En lösning kan vara att montera koppling på motorn så slangen inte blir varm när motorn inte används. Eller som @martinke föreslog, starta motorn först. Då suger motorn i sig bensin och övertrycket försvinner. Borde fungera... testa! /Mathias.
  4. Nja, det tror jag absolut inte... Volymen i slangen är ju liten och skapar inte speciellt stort övertryck. Slangen är ju kopplad till tanken när han ansluter till motorn, förutsätter jag i alla fall. Kanske fel antagande... Nu har inte jag någon etec, den kanske har speciell tank, men på de motorer jag använder måste man göra tanken trycklös annars blir det bensinslabb av stora mått. Snart återkopplar TS får vi hoppas och då kanske mystiken klarnar. /Mathias.
  5. Hallå! Öppna tanklocket och släpp ut övertrycket innan du ansluter slangen till motorn. Luftskruven kan inte släppa ut gas ur tanken, endast släppa in luft i tanken. Lycka till. /Mathias
  6. Hallå! Har du gamla propellern kvar? Byt tillbaka och prova vad som händer då. Lycka till! /Mathias
  7. Det stämmer... alltså att du får nytt utan åldersavdrag... och att premien blir högre... 😉 Jag har kollat med Pantaenius om min båt och hört med dem om detta med slopat åldersavdrag stämmer. Det gör det men på ekipage med stöldbegärliga utombordare blir premien oerhört saftig. Jag avstod deras erbjudande. /Mathias
  8. Lugna dig med att plasta och dona. Båten kan börja gallopera utan vikt... Om det nu är en vikt... Provkör i lite olika väder och med olika last i båten innan du gör något permanent. Jag tror som @Bosse att det är en vikt för att pressa ner fören. I min korta styrpulpet gör 15 kg bly i fören underverk. /Mathias
  9. Hallå! Ja, de tål att vara konstant till och de drar försumbart med ström. Gör så, det verkar smart att kunna fjärrstyra kylen men... När du lämnar kylen avslagen för att kunna fjärrstartas måste dörren vara stängd och då måste kylen vara torr annars blir det dålig lukt. Detta tål att fundera på hur du löser detta. Det naturliga är ju att stoppa kylen vid ankomst till kaj och lämna dörren öppen så den frostar av och torkar. Bara lite griller i huvudet så där i all välmening 😉 /Mathias
  10. Fick du klarhet i det ursprungliga felet som gjorde att du saknade komprission? /Mathias
  11. Att smörja axeln som motorn tiltas runt är bra men hjälper inte det så kan det bero på det du beskriver som bromscylinder. Det är en gasdämpare som hela tiden vill expandera. Den är dock för klen när den är ny så motorn trycker ihop den. Så ska det vara. Den gör så att säga motorn viktlös. Den kan med tiden tappa trycket och blir då ännu klenare. Då upplever man att den bromsar men så är oftast inte fallet. Denna skall absolut inte smörjas. Det är en jävla kraft i denna så får du för dig att demontera denna så ha respekt. Måste demonteras när den har expanderat i hela sin längd annars kan det gå illa. Vad som är fel är ju så klart svårt att gissa men hoppas du förstår hur din tilt är konstruerad så du kan felsöka. Akta fingrarna och ansikte. Lycka till. /Mathias
  12. Jag tänker att du inte har tillräckligt med ström av någon anledning. Att spänningen sjunker drastiskt (voltmätaren går till noll) kan tyda på att ditt batteri inte klarar att leverera ström (ampere) nog till din startmotor. Men kan ju så klart även bero på felkoppling kanske, alltså att voltmetern kopplas bort av tändningslåset. ( Som jag också undrar vad det heter på en diesel 😉) Jag skulle börja med batteriet, därefter ev. felkopplingar. Kanske låna ett batteri från någon bil eller så. Lycka till. /Mathias
  13. Är skadan så stor att det är risk att bordet brister? Då finns ingen snabb metod anser jag, byt bord då. Håller bordet en säsong till? Torka ut och behandla skadan som du behandlar övriga botten. Det skadade och ruttna smittar ju inte så håller det bara så spelar inte några månader någon roll. Skär och skrapa bort det ruttna så du kan bilda dig en uppfattning om hållfastheten. Tror och gissar jag utifrån din beskrivning utan bild 😇 /Mathias
  14. Du får en jämnare lufttemperatur i skåpet med elektronisk termostat men temperaturen i maten kommer bli densamma som med mekanisk termostat. Du får en ngt minskad förbrukning men det är försumbart. Du kompenserar för detta genom att minska öppningstillfällen varje dygn med ngn öppning eller så. Så alltså, i praktiken ingen fördel men heller ingen nackdel. Sätt dit den termostat du har och kör med den tycker jag. /Mathias
  15. Det rör du misstog för termostatens kapilärrör är köldmediekretsens kapilärrör. I det tunna rör du fotograferat går köldmediet till förångaren (gasform) och i det tjocka går det tillbaka till kompressorn (som vätska) Du har säkert förstått redan men för att du inte ska sabba termostaten: Du kan inte förkorta eller skarva termostatens kapilärrör. Det är som sagt ett gasfyllt rör.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy