Jump to content
Thursday 07 December 2023

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    257
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Strosselhuset last won the day on April 7 2020

Strosselhuset had the most liked content!

Community Reputation

71 Expert

About Strosselhuset

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

1,393 profile views
  1. Hallå! Någon som är juridiskt kunnig här och kan förklara följande för mig: Om man döms till "Samhällstjänst 160 timmar vilket motsvarar 6 månaders fängelse" Har man då dömts till fängelse 6 månader men avtjänar detta genom samhällstjänst? Vänligen /Mathias
  2. På en gammal konsumentmotorsåg som gått mycket på mackbensin gjorde jag så. Min lokala reservdelslev. menade att man var tvungen att göra så för att undvika sotskärning. Jag blandade 80/20, 60/40, 40/60 o 20/80 och körde igenom några liter av varje blandning. Den konverteringen gick perfekt. Det kanske är lösningen på problemet med flödande förgasare. Någon som har provat detta och kan ge lite input i frågeställningen?
  3. Jo, det är ju inte ovanligt att vissa motorer inte får den omvårdnad de borde. Så är det även hos mig. Har ett gäng små maskiner för jord och skogsbruk som går på 2-T alkylat. Inga problem. En snöslunga 4-T som gått på alkylst sen ny, inga problem. Men maskiner som gått på mackbensin först lyckas jag inte med, kan kanske bero på vilket fabrikat på motor det är.
  4. Mitt elverk har alltid gått på mackbensin. Bestämde mig för att byta och körde tomt i tanken. Hällde i alkylat. Förgasaren flödade över och om man inte parkerade med choken, så dog motorn. Den hostade och spottade och det rann bensin ur förgasaren. När tanken tomnat hällde jag i mackbensin, inga problem, motorn gick som den skulle. Så i den motorn både kom och försvann problemen ögonblickligen. Jo, jag funderar också varför det blev såhär. Skulle vara intressant med lite fler teorier kring detta...
  5. Att alkylaten löser upp avlagringar har jag också hört från flera håll. En erfaren småmotorreparatör berättade att den största risken är att sot löser upp sig i cylindern så att motorn sotskär. Detta gäller bara om motorn gått på mackbensin innan. Att oljan till 2-T är TC-W3-klassad visste jag inte. Har din EU-moppe gått på mackbensin från början? Vilket fabrikat är det på den?
  6. Jag har även provat på just en Mercury i sommras. En 2,5 hk 4-T Jag tyckte att den gick bra men upplevde den som lite svårstartad när den blev varm. Nu var motorn ny för mig (lånemotor från farsan) så jag tänkte inte så mycket på det. Nu när jag grottat ner mig i detta så tänker jag prova med mackbensin även på den för att se hur den beter sig när den blir varm. Återkommer även om detta efter test.
  7. @Peter_K Mina motorer jag provat med är 4-takt. Du har rätt i att den färdigblandade 2-T akrylat bensinen är för luftkylda motorer. Så till marina 2-T blir det att blanda själv. Gick din motor bra, var den gammal?
  8. @Mambo Spännande att du har liknande upplevelser med din Vespa. Jag har kört med fabrikatet Aspen så det beror nog inte på vilket fabrikat av alkylatbensin. Har en liten kinesutombordare (Parsun) som jag körde en del med för 3 år sen, mackbensin. Gick bra. Bytte till alkylat vid höstkonerveringen och märkte inget konstigt (tomgångskörning i tunna) När jag skulle använda den i våras gick den mycket dåligt. Gick på tomgång men inte vid belastning. Hann inte greja med den då men har börjat misstänka att den inte funkar med alkylat så ska prova igen med mackbensin. Blir spännande test. Jag återkommer med rapport.
  9. Vill av olika anledningar köra motorer på alkylatbensin. Motorer som gått på mackbensin tidigare. Enligt tillverkare av bensinen går det utmärkt att byta. Jag har provat, har gått sådär. Någon utombordare har det funkat utan anmärkning på men någon annan utombordare och ett elverk går inte alls bra. De är orkeslösa,går ojämt, stannar och läcker bensin. Har bytt tillbaka, då går de bra. Någon här med egna erfarenheter som kan redogöra lite varför det blir så här? /Mathias
  10. Hallå. I trådar gällande kylproblem, utombordare, hamnar man ibland i diskussion om poppet-ventilen. Upplever att det oftast gäller Mercury och kanske 2T. Är det bara Mercury som har poppet-ventil? Är det bara 2T eller även 4T? Finns det något enkelt sätt att identifiera om motorn har denna ventil? Har en Mercury 50 hk 4T EFI från 2002. Även en Yamaha 20 hk 2T Även en Mercury 2,5 hk 4T Har dessa poppet-ventiler? Har letat efter dem, både i dokumentation och på motorerna, men inte funnit något. Kan ju betyda att de saknar denna ventil eller att jag inte funnit dem. Vet ju som sagt inte hur man identifierar dessa. Vänligen. /Mathias
  11. Din känsla om hur resten av båten är, är nog sann. Men för en halv miljon kan man fixa mycket 🙂 Kolla in båten noga och justera priset med ditt bud, dra av ett gäng hundra tusen. Kommer naturligtvis upplevas som skambud men senare under hösten kanske poletten trillar ner hos säljare/mäklare. Eller som du känner, det är nog rätt, släpp och gå vidare. Det är nog enklast. /Mathias
  12. Nja skulle jag svara på din fråga. Visst, allt är möjligt och det finns en del fallgropar men omöjligt är det inte. Jag var i en liknande sits förra året och tänkte hur svårt kan det va... Med facit i hand förstår jag att jag inte hade fixat det. Allt satt hårt fast i mitt växelhus och det krävs en del avdragare och hylsor för att få loss grejerna. Jag gav upp, skickade huset till Outboardservice och fick felet fixat. Professionellt, snabbt och korrekt resultat. Trevliga att prata med och lösningsorienterade. Jag är nöjd med hjälpen jag fick och får jag problem med växelhus igen skickar jag direkt. (Nej, jag har inga som helst kopplingar till företaget) Lycka till! /Mathias
  13. Enl. bensinbranchen är ju lagringstiden kort (3-4 månader har jag för mig) Jag försöker att inte köpa på mig för mycket så det blir över mellan säsongerna och är noga med att köra upp den äldsta bensinen först. Jag har inte märkt någon skillnad om bensinen är 9-12 månader gammal mot ny men som sagt i tidigare inlägg, många år funkade inte. /Mathias
  14. Jag skulle inte använda den bensinen. Jag har provat gammal (flera år gammal) bensin i en grästrimmer. Gick inte bra, svårstartad och gick riktigt dåligt. Blandade ny bensin, tadaa, inga problem 🙂 /Mathias
×
×
  • Create New...