Jump to content
Monday 05 December 2022

Strosselhuset

Medlemmar
  • Content Count

    229
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Strosselhuset last won the day on April 7 2020

Strosselhuset had the most liked content!

Community Reputation

61 Expert

About Strosselhuset

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

1,080 profile views
  1. Vi postade nog samtidigt men jag vet som sagt inte med säkerhet om det finns en Poppet valve men är ganska övertygad om att det inte finns. /Mathias
  2. Bra tanke där @Craycoat. Jag är ganska övertygad om att det inte finns en "Popper valve" på denna motor men tål att kontrolleras. Termostaten måste naturligtvis kontrolleras innan motorn demonteras. Jag tolkade TS som att allt annat var kontrollerat men när jag läser igen så kan det tolkas som att bränslepump/skallerstråle är kontrollerat. Lycka till! /Mathias
  3. Hej. Felet du beskriver med tätningen i adapterplattan är ganska vanligt på denna konstruktion. Det är omfattande att reparera och en hel del skruvar att lossa som tyvärr kan sitta fast pga aluminiumoxid. I stora drag gör du enl. följande... Växelhus bort. Demontera powerhead och lyft bort. Under powerhead sitter skruv ner i underriggen som måste lossas. Därefter bort med underriggen. Då kommer du åt tätningen och kylvattenröret som ev. har en förträngning. Åtgärda, återmontera. Lycka till! Om du ger upp är jag ev. intresserad av att köpa ditt växelhus. /Mathias.
  4. Mercury har typ samma filter. Skruv med mutter i toppen för fastsättning, slang in, slang ut. Filtret är inte lika högt, dvs filterytan är inte lika stor. Finns i två varianter med olika grova skruvar. Minns inte vilka men kanske M5 och M8. Kostar typ 500 för komplett hållare och filter. Lycka till! /Mathias
  5. @Los_capitanos hur gick besiktningen? Är nya skutan i hamn... Berätta 🙂 /Mathias
  6. Har kollat på min gamla OMC-slang nu. Tillverkningsland står tyvärr inte på den. Men den är fortfarande mjuk och sprickfri.
  7. Den modellen har jag tyvärr också köpt, den blev jag inte nöjd med. Nu saluför de en annan grå, som enl. deras uppgift, är av mycket god kvalité. Dock bara 9,5 mm och inte på metervara.
  8. Intressant... Den bensinslang jag tröttnade på köpte jag ny i april, den spricker redan, både i solljus och nere i stuvfacket. Det är en Semperit... Har en gammal OMC-tank som är ca 35 år. Slangen är fortfarande mjuk, fin och sprickfri. Ska kolla om den är märkt och om det kan vara en italiensk slang. Tack för värdefull kunskap! /Mathias
  9. Hallå! Kan någon rekommendera ett fabrikat och leverantör på bensinslang som har god kvalité. Jag vill att den inte hårdnar och spricker och den får gärna vara mjuk från början. Har provat slang från Biltema, Mekonomen och något mer ställe. Är inte nöjd. /Mathias
  10. Om du tror att remmen bottnar är det inte bra, remmen slits då. Även jag tror att ngt är galet ty på oljefiltret ligger det delar av din rem. Din rem slits onormalt, det skvallrar remdammet på filtret om. Jag har ingen uppfattning om hur länge du kan köra såhär, det får du förhandla med dig själv om men i min värld ser det ut att vara mycket "rem" på filtret. Lycka till. /Mathias
  11. Lägg en tagling. Taglingsgarn finns i många olika färger men vanligast är vitt. Håller jättelänge. Jag har lagt en tagling på ankarlinan en bit från ankaret. När "den röde" är i båten är det läge att skölja av dyn. /Mathias
  12. Kanske kan en insatsgänga fungera? Vet inte hur konstruktionen ser ut med eventuellt säte eller krage men det finns "gängor" att montera så du får en frisk gänga. Man borrar upp hålet och gängar i ny gänga så funkar det igen. Kan kanske vara en framkomlig väg. /Mathias
  13. Nja, det kan vara knepigt... Kontrollera alla slangklämmor och efterdra eller kläm med lämplig tång. (Rak avbitare eller den speciella klämtången) Vrid alla kopplingar och känn om de är stumma, inte glider. Slangarna kan bli hårda och tätar dåligt då, kontrollera och ev byte. Mycket kontrollera nu hehe... Lite svårt att förklara, lite fingertoppskänsla... Hoppas att det är till någon hjälp och lycka till /Mathias
  14. Kanske läckage på bränslesystemet? Alltså att pumpen drar tjuvluft i någon otät koppling. Min gissning, kan vara värt att kontrollera. /Mathias
  15. Eller är det så att man kontrollerar kuggflankspelet genom att mäta "dödgången" i axeln... men då kan man ju inte säkerställa att dreven kuggar i, i "mitten" av kuggen och inte i bak eller framkant av kuggarna... Någon som är duktig på detta får gärna försöka förklara. Vänligen /Mathias
×
×
  • Create New...