Jump to content
Thursday 13 June 2024

Sunseeker47

Medlemmar
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Sunseeker47

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Mathias, Stort tack för all din input, jag ska även kolla med lokal expertis vad de tycker och så hoppas vi att det går att lösa "något så när" billigt. En ny kylanläggning är inte helt billig och framförallt kommer det krävas en hel del arbete att demontera den gamla och montera en ny kylanläggning.
  2. Hej Peter, Tack för ditt inlägg och jag stängde av termostaten och lät isen smälta av, så inget verktyg användes:-) Mvh Jonas
  3. Hej Mathias, Stort tack för informationen och jag ska prova det du skriver, båten är från -97 (Sunseeker Camargue 47) och kylboxen är platsbyggd av Sunseeker och tror även att kylaggregatet är original så den har hängt med länge... Mvh Jonas
  4. Hej NW355, Stor tack för ditt svar och det är precis som du skriver, en platsbyggd kylbox. Ställer några frågor så jag förstår allt rätt:-) Ett kapillärrör som är anbringat på/i direkt kontakt med förångaren, vad är detta om det finns i mitt fall? Om jag kan klicka in och ur kompressorn med termostaten, är det om jag kan slå av och på kompressorn med termostaten? Tänker du nu efter att jag fått problem med kylaggregatet eller innan? Jag ställer ner några rumstempererade 1,5 l läsk/vatten och lägger in en termometer och läsa av temperaturen efter några timmar. Om termostaten fortsatt fungerar sämre/det inte blir någon kyla - framgår det på kompressorns kopplingsbox var jag byglar? (är det mellan t ex C och T man byglar) Vad tycker du jag ska bygla med? Gällande att inte lämna kompressorn utan uppsikt om man inte känner till om det innehåller brytande termistor eller klixon, kan man utläsa detta på något sätt av kylaggregatet? (har ingen instruktionsbok till denna) Stort tack för din mycket värdefulla input och ser framemot att höra ifrån dig!
  5. Hej Mathias, Stort tack för din input, ska prova att ställa in ett vattenglas och se hur kallt det blivit efter ett dygn, men som du säger så har nog kompressorn gett upp och/eller köldmedieläckage Kontaktar kylfirma alternativt så blir det i förlängningen att bita i det sura äpplet och införskaffa ett nytt kylaggregat
  6. Hej! Jag har en kylbox i bardelen i sittbrunnen på min motorbåt som öppnas med lock med tillhörande kylanläggning och L-förångare (delen som blir kall) När vi hade besök om bord så lade en person dessvärre inte tillbaka locket utan det blev en relativt stor luftficka/öppning mellan locket och ovansidan av boxen vilket upptäcktes någon dag senare och då hade det bildats mycket is i överkant av förångaren men ingen is nedtill. Samtidigt verkar förångaren blivit mycket kall i nederkant, då vissa läskedrycksburkar som stod intill förångaren har exploderat av kylan och dryck sprutat ut i boxen och även på termostaten där det frusit till is (se bifogad bild) Har tidigare haft dryckesburkar ståendes nära förångaren men de har aldrig exploderat av kylan. Troligt har termostaten känt att det är "varmt" i boxen då locket inte var tillslutet och bara gått och gått och därav isbildningen i överkant på förångaren och i nederkant av boxen har det av någon anledning blivit mycket kallt vilket gjort att läskedrycksburkar exploderat. Efter nogsam rengöring av boxen, förångaren samt termostaten satte jag på kylanläggningen igen och man hör samma "kyl ljud" som tidigare när den startar upp men förångaren blir inte kall, endast något sval. Är det någon i detta kunniga forum som vet vad detta kan bero på? Kan termostaten på något sätt blivit skadad då den blivit nedstänkt av dryck som sedan frusit eller kan någon annan skada ha uppstått som går att åtgärda på befintlig kylanläggning? Vill om möjligt slippa köpa en ny kylanläggning då de är tämligen dyra samt allt arbete som tillkommer att montera ur befintlig anläggning och montera in en ny kylanläggning då jag b la måste gå in via akterhyttens tak för att komma åt kylanläggningen som är placerad på insidan av bardisken. Alla råd och tips mottages tacksamt från detta kunniga forum!
  7. Hej Lintott och Jonas, Stort tack för era råd, ska ta action på det ni skriver så ska förhoppningsvis felet sedan vara avhjälpt🙂 Hälsningar Jonas
  8. Hej! Jag har en Sunseeker 47 med dubbla Caterpillar 3208 TA maskiner på 435 hk/st (största effektuttaget) där maskinerna lyfts ur båten och renoverats. Efter renoveringen, vid start av maskinerna så visar båda maskinerna korrekt oljetryck (ca 4,5 bar) När båten sedan körs på tomgång alternativt vid lägre farter så sjunker oljetrycket på SB maskin betydligt snabbare än på BB maskin, t ex vid 1 000 varv och full arbetstemperatur på maskinerna är oljetrycket på BB maskin ca 3,50 bar och på SB maskin ca 2 bar. Vid högre varvtal från ca 2 200 varv och uppåt (maxvarvtal 2 800) visar båda maskinerna samma oljetryck på ca 4 bar. När båten har gått på tomgång så har vi direkt på motorn mätt oljetrycket på den maskin som tappar oljetryck och då visar denna "rätt" oljetryck (samma oljetryck som den andra motorn) och den givare på motorn som sänder "signal" om oljetrycket till instrumentpanelen är också bytt men skillnaden i oljetryck i instrumentpanelen för SB respektive BB motor under vissa varvtal kvarstår ändå. Kan det vara själva mätaren i instrumentpanelen som på något sätt fallerar då "rätt" oljetryck uppmäts direkt på den motor som på mätaren tappar oljetryck under vissa varvtal eller ser ni att det kan bero på något annat? Tar tacksamt emot tankar och funderingar från alla kunniga båt- och motorpersoner i detta forum. Hälsningar Jonas
  9. Hej Superpin, Stort tack för informationen, då låter jag nuvarande "inkoppling" av laddaren vara precis som den är och mycket glädjande att höra att med nuvarande installation/inkoppling genererar laddaren 60A.
  10. Hej igen, Ett förtydligande gällande batteribanken och laddningen, dessa är uppdelade på två "enheter" försörjningsbatterier och startbatterier och ligger med separata strömbrytare så om jag inte är fel underrättad, behövs två plusutgångar (Master + Slave) för att ladda samtliga batterier.
  11. Hej igen Superpin, HR tror jag är en italiensk beteckning/förkortning, men översatt till engelska betyder det High Power (båda benämningarna finns med i bruksanvisningen)
  12. Hej Superpin, Tack för svar. Quick modellen heter SBC 1450 NRG + HR (High Power)
  13. Hej! Tack för svar och var lite snabb på tangenterna, beteckningen för den elektriska enheten ampere är givetvis A och inget annat🙂 Jag har inte skrivit något om 24 V och sen 12 V vid hopkoppling, beskriv gärna vad du menar🙂 Kablarna är rätt isatta, då minus samt de tre plus ut/ingångarna är identiska på den nya och den gamla batteriladdaren och den nya laddaren fungerar helt utan problem när jag kopplat in den men frågan är just om någon kunnig på Maringuiden kan ge input om det är ok att sätta ihop två utgångar till en, för att få ut de 60 A? Någon sådan information finns inte att läsa i bruksanvisningen om detta kan göras eller inte.
  14. Hej! Jag hade tidigare i min Sunseeker 47 en Quick 60 AH 24 V batteriladdare som fungerat bra i många år men sedan gav upp i somras (båten är från 1997 och jag tror att batteriladdaren är ca från det att båten var ny) Jag nu köpt en ny Quick 60 AH 24 V laddare som är efterföljare till min gamla laddare så den är ganska identisk men självklart med en helt annan teknik och funktionalitet gentemot den tidigare laddaren. En fråga till alla kunniga i detta forum: När jag öppnade upp den gamla laddaren ser jag att två plus utgångar satts ihop till en. I den bifogade bilden (på den gamla laddaren) ser man längst till höger 220 v kabeln (den blåa) och sedan kommer minuskabeln, därefter "Master plus utgången/kabeln och därefter "Slave plus utgången/kabeln) Då det bara finns två pluskablar från båten till laddaren (mycket kraftiga kablar) och det är totalt tre plusutgångar i laddaren (20 AH i varje utgång) har tidigare ägare satt ihop två utgångar till en och den vägen fått 40 AH i plus kabeln längst till vänster. När jag monterat in den nya Quick laddaren har jag än så länge bara kopplat på de två pluskablarna (så jag har 40 AH laddning ut) och ej kopplat ihop den 2a och 3e plusutgången (och med det få totalt 60 AH laddning) Då laddaren följer ett "laddningsschema" upp till att underhållsladdning sker, är det någon fara att koppla ihop två utgångar till en, att laddaren inte "förstår"/känner av de olika laddstegen, inte "förstår" när batterierna är fulla och ska slå på/av underhållsladdning osv. Eller är det helt "riskfritt" att sätta ihop två utgångar till en? Gällande den gamla Quick laddaren upplever jag inte att det varit några problem att två utgångar var ihopsatta till en, denna var dock mycket enklare än den nya laddaren som har mycket mer elektronik och funktioner i sig. Batteribanken är på totalt ca 600 AH plus + att batteriladdaren laddar två Nordmax batterier (200 AH totalt) som sitter i fören till bogpropellern, så total batteribank ca 800 AH, så av den anledningen är det ju betydligt bättre om jag kan ladda med 60 AH istället för 40 AH. Blev ett långt inlägg🙂 men är mycket tacksam för era råd om det är "riskfritt" att koppla ihop två utgångar till en (och den vägen få 60 AH) eller om jag ska behålla den lösning jag har idag (och då få 40 AH laddning) Hälsningar Jonas
  15. Lite ny här, så vet inte om mitt svar kom fram🙂 Stort tack för exemplen med förbränningsluft och ventilation för VP:s motorer👍
×
×
  • Create New...