Jump to content
Sunday 11 April 2021

jollas

Medlemmar
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About jollas

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. jollas

    Otätt...

    Innan jag tar bort/tänker relingslist så ska jag göra om spacklingen av gelcoatsprickorna (de flesta verkar ok) med annat än gelcoatspackel . Antagligen är sprickorna så djupa att det är där det kommer in och att spacklet inte är vattentätt . Efter att ha kollat med tuschpenna så har jag lyckats att se vart det tycks komma och det måste komma från min lagning.....får hoppas att det blir tätt Jag tackar alla för tipsen!
  2. jollas

    Otätt...

    Jag har tejpat runt alla ställen som finns med maskeringstejp och sen tagit tuschpenna..ska testa med vattenslang. Att smaska på relingslisten för att kolla tror jag är svårt men däremot är jag inte helt säker på att det inte är där det läcker. Hittar jag inget uppenbart efter vattenslang så kanske den åker av för att kolla om det är där det läcker.
  3. jollas

    Otätt...

    Då testar jag med tusch/krita eller nått innan jag eventuellt slipar om... Kanske kan funka med maskeringstejp med tusch...för att lätt få bort det. Det ena stället, framme i fören, är inte stort läckage men det syns att det kommer under vinylbeklädnaden i ytterst små rännilar som jag tycker mig se komma från gelcoatsprickor men som sagt vatten har en märklig förmåga att rinna på märkliga sätt. Det andra stället är bak i aktern under en knap. Knapen har jag tagit bort och tätat om .Intill knapen var det gelcoatsprickor som jag spacklat men som sagt fortfarande läckage....kanske skulle kunna vara några fästen till kapellet för de har jag inte tätat om. Sen var det ju de där om det kan vara relingslisten...den har jag inte tagit bort och kollat
  4. jollas

    Otätt...

    Ska absolut testa det där med tusch!! Jag får väl slipa bort gelcoatspacklet och grunda med något annat eftersom det inte är vattentätt då. Tackar för tipset!
  5. jollas

    Otätt...

    Relingslisten har jag inte kollat men resten har jag tätat om där det funnits möjlighet att läcka. Att jag misstänker gelcoatspacklet är att det ser ut att komma därifrån men å andra sidan har jag erfarenhet av att vatten har en fantastisk förmåga att förflytta sig i sidled ...om det är relingslisten...går den att återanvända..?
  6. jollas

    Otätt...

    Har försökt att laga småsprickor på min Ancas Queen nu med gelcoatspackel men det läcker in ändå....Körde med ett litet frässtift och dremel...blåste ur....spacklade men det blir inte tätt. Regnat nu någon dag och var ute och kollade men nix...de läcker in. Har googlat omkring men blir inte riktigt klok på var problemet är...är spacklet i sig otätt...eller måste allt tvättas i något mirakelämne innan man spacklar...?
  7. Jag är lite inne på att testa en variant ,vid närmare eftertanke, eftersom mina fästen till bryggan sitter med stång ner och upp vilket gör att det blir en knepig vinkel om jag förlänger bryggan. Ett aternativ skulle vara att enbart förlänga ut bryggan med tryckta reglar och brädor för att se hur stabiliteten blir. Nu är jag ingen expert på beräkna saker men något säger mig att med brantare vinkel på staten till bryggan så minskar hållbarheten...
  8. Båten är en Ancas Queen 24 fot Jag tänkte ta lite bilder under tiden som jag fixar bryggan ...kan lägga upp dem allteftersom. Tänker mig att kapa bryggan på djupet, på mitten och lägga ett mindre rör inuti som "stag" . Vet inte om jag tänker rätt men att bara svetsa rör ände mot rör ände verkar ostabilt...
  9. Tackar för svaren! Jag tror att jag testar...👍
  10. Jag är på gång att bredda/förlänga badbryggan och undrar om det finns uppenbara nackdelar med detta som jag missat..fördelarna finns ju...Bryggan är idag ca 40 cm bred och ca 180 lång och de nya måtten landar väl på ca 60 cm bred och 180 cm lång.
  11. Att det ska vara rostfritt låter ju självklart med lite eftertanke och det kanske inte är helt omöjligt att få tag på och byta fjäder i en packbox. Var inne på en sida som sålde marina packboxar men givetvis var den storlek som jag skulle ha inte med...jag får ringa runt lite i morgon och se om det går att lösa . Tack för svaret!
  12. Kanske har någon i detta ypperliga forum svar... Ska beställa ny packbox till min sjövattenpump då den läcker. Har gogglat omkring och inser att packbox givetvis har en del olika egenskaper och utförande och den jag satte dit sist hade en fjäder vilket givetvis rostat av efter bara en säsong vilket resulterat i läckan. Packboxen som jag ska köpa måste vara i tumstorlek och efter vad jag kan se verkar de som passar vara begränsade av ett tryck på 0,5 bar i alla fall de som jag hittat hittills. Frågan blir ju då om pumpen ger högre tryck. I och för sig höll den andra packboxen för trycket så länge fjädern var hel men jag kan ju inte hålla på och byta packbox jämt och ständigt Pumpen är en Sherwood dubbelsidig impellerpump men jag kan inte hitta någon bra info om den .
  13. Tackar för svaret! Jag tar helt enkelt propp och resten från det svarta så länge så får jag se om jag hittar resten av delarna till det andra.
  14. Det stämmer att det är vp drev. Ett 270 och ett 280 om jag har fått rätt info. Distansen som du beskriver finns där men är mer en hylsa och sitter på bilden precis innanför konan. Finns inga glapp men det ser lite märkligt ut jämförelsevis mot det andra. Det andra sitter det en stor täckbricka med en distans på insidan av proppen. Sätter jag distansen på insidan på det som ser lite märkligt ut så blir det ett glapp vilket man skulle kunna kompensera med rostfri bricka antar jag...kanske var det det innan jag plockade isär det i höstas men dom sagt var så är minnet lite kort och jag har inte hittat något i garaget...
  15. Det är en inombordare och jag tror att den översta bilden(svarta drevet) är rätt monterat. Det gråa är jag mer inne på att konan ska sitta närmare proppen och distansringen ska flyttas så den sitter på insidan...men jag när osäker...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy