Jump to content
Friday 01 March 2024

jollas

Medlemmar
  • Content Count

    130
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About jollas

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har en båt där bottenfärgen ser lite "skrovlig" ut... Har hittills målat den varje vår,ibland hela, ibland delar av den. Ytan har sett i stort sett likadan ut sedan jag köpte den för några år sedan och i brist på erfarenhet av betydelsen hur det faktiskt påverkar prestandan så tänkte jag att det kanske finns någon med kloka tankar i detta forum. Har läst och hört att havstulpaner påverkar ganska markant farten på båten men hur påverkar en skrovlig målad yta?
  2. Tackar för svaret! När jag googlade omkring så hittade jag inte mycket info om detta så i den bemärkelsen så kanske det inte är ett så stort problem...Å andra sidan så är lösningen jag nämde inte så svår att fixa...Jag får se om jag kan få mig en koll på den andra båtägarens system och se hur den lösningen ser ut.
  3. Har en inombordare där jag har konverterat om kylsystem till ett med värmeväxlare. 2 st pumpar där den ena pumpar havsvatten genom växlaren och den andra pumpar växlarens glykolsida genom motorn. När jag gjorde detta jobb tänkte jag att nu skulle allt vara frid och fröjd med minimal risk att hamna i läget med förstörda/sönderrostade limpor men att man behöver byta knäna emellanåt. Efter att ha pratat med en annan båtägare kom diskussionen kring tömning av havsvatten i växlaren vid vinterförvaring där vi både gjorde lite olika. Själv pumpar jag igenom havsvattenssidan med glykol i växlaren medans han tömde sin. Han nämde då att han hade en anod vid växlaren....något som jag inte byggde med i mitt system....Min fråga, efter att ha googlat omkring, ..måste man ha detta? En andra fråga blir om det då är möjligt att ha någon form av rör med kabel ansluten till motorns block, där havsvattnet strömmar igenom? Tänker mig då att ta och kapa inkommande vattenslang till växlaren och montera dit röret och koppla tillbaks slangarna igen...
  4. jollas

    Vattenläcka

    Jag har fått upp båten och konstaterar att drivaxelbälgen satt lös... problemet tror jag kom sig av att jag numera fått drevlyften att lyfta som den ska. Däremot saknar jag den övre gummibussningen som ska ta emot drevet i toppläget. Skulle tro att det gjorde att bälgen sträckts för långt ihop med att jag eventuellt inte dragit slangklämman och detta ihop gjorde att slangklämman lossnade. Det är min gissning....
  5. jollas

    Vattenläcka

    Tänkte att någon i detta forum kanske sitter på lite idéer.... upptäckte idag att min inombordare läcker in. Tar upp den idag men funderar på troliga orsaker. Det jag kan se är att det droppar/ rinner vid baksidan motorn från svänghjulskåpans undersida. Det är en chrysler v8 av äldre modell och drevet är ett vp 280 drev. Funderar själv om det kan vara den övre bälgen....skölden har ju varit tät innan men det är klart inget är ju för evigt. Tilläggas ska väl oxå att jag har bytt båda bälgarna innan men jag kan inte komma på något annan orsak....men då är det ju tur att detta forumet kanske sitter på svaret?
  6. jollas

    Skiljerelä

    Nu har jag testat och kommit fram till att startbatteriet hade 12,8 volt och förbrukarbatteriet hade 13,8 volt vid motorn avstängd. Då förbrukarbatteriet ligger på ett högre volttal med solcellerna som laddar tolkar jag det som att reläet är i läget då det inte är draget. Startade motorn och då låg båda batterierna på 14.18 så då tolkar jag det som draget. Tackar för all hjälp!
  7. jollas

    Skiljerelä

    Windows...autocorret och lite för snabb på skicka knappen utan läsa igenom inlägget...Motorn är v8 mopar 318 och generatorn är en Prestolite. Inlägget postade jag en nanosekund efter ditt första inlägg som ett svar på Peters inlägg i tråden. Jag ska absolut mäta om nu när jag vet mer om hur det funkar.
  8. jollas

    Skiljerelä

    Det är ett Skyllermarks med brytström på 200 A. Om jag förstått det rätt så ska det inte gå att koppla fel men jag har kopplat det enligt schemat. D+ från generaratorn och minus från batterierna och i övrigt pluspolerna på var sin sida om reläet. Och ja...det är en multimeter...Jag är tacksam för hjälp då mina egna kunskaper tryter!
  9. jollas

    Skiljerelä

    Har satt in ett skiljerelä mellan 2 batterier. Som jag ser det så är det ena batteriets pluspol enbart belastat av tändning och startmotor samt generaratorn . Det andra batteriet ligger övriga förbrukare. På förbrukarbatteriet har jag inkopplat solpaneler. Batterierna har gemensam jord. Har testat med voltmätaren och får summerton mellan pluspolerna i stillastående läge....inte så bra tänker jag. Testade mig fram och reläet är riktigt när det inte är inkopplat. Testade till slut efter många om och men att summra mellan pluspol på förbrukarbatteriet och minus på startbatteriet....där får jag oxå ton...misstänker att det inte ska vara så....eller är jag helt fel ute?
  10. jollas

    Reglagekabel

    Nu har jag smörjt båda kablarna men det var lite smådrygt...gaswiren var relativt bra från början medans växelwiren var trögare. Blir byte till hösten. Tack för all input!
  11. jollas

    Reglagekabel

    Jag ska byta båda är tanken men vill testa om de går att lösa med smörjning inledningsvis. Ska testa med lite slang och tryckluft.
  12. jollas

    Reglagekabel

    Hejsan! Funderar på om det går att lossa delen på bilden? Har en tanke på att det skulle kunna underlätta smörjning på plats i båten men misstänker att den är pressad på. Vill testa att smörja kablagen innan jag byter till hösten
  13. Tackar för svaren! Ska testa att mäta mig fram och se om generaratorn laddar,bra tips! Ska plocka bort generaratorn och se vad de står på anslutningarna och behövs det så får jag helt enkelt dra ny kabel så det blir rätt. Än en gång,tack för hjälpen! Nu har jag nått att jobba efter!
  14. Lampan lyser hela tiden från första läget på tändningslåset och slocknar först när jag vrider av nyckeln till "noll". Tänker mig att en laddlampa bör ha färgen röd...denna lyser gul . Kan dock säga att det är mycket på denna båts elsystem som inte riktigt följt standard färger . Har bytt mängder av kabel mm. Tycker dock att, om den gula lampan som lyser, är en laddlampa så borde den väl slockna när generaratorn faktiskt laddar...
  15. Har ingen specifik laddlampa utan har enbart voltmätaren som,när jag vrider på tändningen, går från 0 volt till att visa runt 12 volt. Har en lampa som lyser när vrider på nyckeln den visar att tändningen är på och den lyser med ett jämnt sken hela tiden med tändningen på. Och jag är inte säker på om den är jordad eller inte via fästena....tycker själv att det är lite märklig placering av kabelns placering men så har det suttit hela tiden sedan jag köpte båten. Har resonerat i banorna att generaratorn behöver xtra jord av någon anledning. Är lite för dåligt insatt i hur en generarator och dess delar funkar ...
×
×
  • Create New...