Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

jollas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    137
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Trovärdig

Om jollas

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tanken var att köpa över nätet då jag har rätt många mil till en marin butik. Totallängden är inga problem men just ändarna borde väl vara olika antar jag...tänker att avståndet mellan spåret som håller fast kabeln i varje ände fram till nipplarna som förankrar det i drevets växelmekanism samt manöverreglaget kanske är olika? Är ny på att byta kablage och har inget att gå på utan det var en tanke på att eftersom det finns olika benämningar på dem så finns det olika utförande på dem. Surt att beställa och det blir fel
  2. jollas

    Vilken vajer?

    Hejsan! Ska byta min växelvajer och har plockat ur den men blir inte riktigt klok när jag letar på nätet efter ny....hittar ju en hel del ,som ser likadan ut, men hittar inga mått på " ändarna" vilket gör mig lite lost.... Är det någon form av standard på detta eller har jag missat nått? Som jag ser det så finns det universal, c2,c3,c5,c8 mm....och på bilderna ser de ju ungefär likadana ut...mina ser ut så här och jag har vp 280 drev.
  3. Jag tackar för svaret och infon!
  4. Tackar för svaret! Fixade en glidhammare nu på jobbet och ska se om jag kan lösa utdragare med. Du skriver att den ska glida lätt...det har mina aldrig gjort. Har svarv på jobbet och ska se om jag kan fixa dem så de går lättare alternativt köpa nya då fast till 290....passar de i samma sköld? Annars får jag väl gänga båda tapparna Antar att det räcker en 10-15mm in i tappen eller?
  5. Tänkte kolla om det finns någon som har något bra alternativ till att få loss en tapp som håller drevet på ett vp 280 drev+sköld. Har haft bort det innan och det är alltid en sida som är svårast. Brukar använda mig av slägghammare och kraftigare don men den sitter nått enormt. Flyttar sig men VÄLDIGT långsamt. Sista gången jag hade av drevet smörjde jag med marinfett innan återmontering men det verkar inte göra någon skillnad.... Jag anar/tror att sköldens hål för tappen kanske korroderar (kan undra om det heter så..) och det i sin tur gör själva hålet för tappen och dess bussning en aning trängre.... Funderar på om man testar induktionsvärme på tappen om det skulle hjälpa eller är det något man bör undvika? Tänker på om materialet i skölden kan spricka eller liknade. Jag tror väl att skölden är nån legering med aluminium såsom drevet är. Eller finns det någon slags avdragare eller nått? Tacksam för tips innan jag går bananans.....
  6. Tackar för svaren! Bra tips!
  7. jollas

    Växelwire

    Hejsan! Tänkte kolla om det finns någon I detta forum som har bra tips inför ett vajerbyte. Ska byta växelvajern till en inombordare med ett vp 280 drev. Har googlat och sett en del men när det kommer till att få ur vajern från drevet efter att ha lossat på vajern från drevet blir det lite glest i infon som jag hittar. Som det ser ut så löper vajern ner i drevet via en gummislang( svart) och sedan ut i drevet. Sitter det o-ring som tätning? Behövs det någon form av styling för ny vajern? Andra tips?
  8. Har en båt där bottenfärgen ser lite "skrovlig" ut... Har hittills målat den varje vår,ibland hela, ibland delar av den. Ytan har sett i stort sett likadan ut sedan jag köpte den för några år sedan och i brist på erfarenhet av betydelsen hur det faktiskt påverkar prestandan så tänkte jag att det kanske finns någon med kloka tankar i detta forum. Har läst och hört att havstulpaner påverkar ganska markant farten på båten men hur påverkar en skrovlig målad yta?
  9. Tackar för svaret! När jag googlade omkring så hittade jag inte mycket info om detta så i den bemärkelsen så kanske det inte är ett så stort problem...Å andra sidan så är lösningen jag nämde inte så svår att fixa...Jag får se om jag kan få mig en koll på den andra båtägarens system och se hur den lösningen ser ut.
  10. Har en inombordare där jag har konverterat om kylsystem till ett med värmeväxlare. 2 st pumpar där den ena pumpar havsvatten genom växlaren och den andra pumpar växlarens glykolsida genom motorn. När jag gjorde detta jobb tänkte jag att nu skulle allt vara frid och fröjd med minimal risk att hamna i läget med förstörda/sönderrostade limpor men att man behöver byta knäna emellanåt. Efter att ha pratat med en annan båtägare kom diskussionen kring tömning av havsvatten i växlaren vid vinterförvaring där vi både gjorde lite olika. Själv pumpar jag igenom havsvattenssidan med glykol i växlaren medans han tömde sin. Han nämde då att han hade en anod vid växlaren....något som jag inte byggde med i mitt system....Min fråga, efter att ha googlat omkring, ..måste man ha detta? En andra fråga blir om det då är möjligt att ha någon form av rör med kabel ansluten till motorns block, där havsvattnet strömmar igenom? Tänker mig då att ta och kapa inkommande vattenslang till växlaren och montera dit röret och koppla tillbaks slangarna igen...
  11. Jag har fått upp båten och konstaterar att drivaxelbälgen satt lös... problemet tror jag kom sig av att jag numera fått drevlyften att lyfta som den ska. Däremot saknar jag den övre gummibussningen som ska ta emot drevet i toppläget. Skulle tro att det gjorde att bälgen sträckts för långt ihop med att jag eventuellt inte dragit slangklämman och detta ihop gjorde att slangklämman lossnade. Det är min gissning....
  12. jollas

    Vattenläcka

    Tänkte att någon i detta forum kanske sitter på lite idéer.... upptäckte idag att min inombordare läcker in. Tar upp den idag men funderar på troliga orsaker. Det jag kan se är att det droppar/ rinner vid baksidan motorn från svänghjulskåpans undersida. Det är en chrysler v8 av äldre modell och drevet är ett vp 280 drev. Funderar själv om det kan vara den övre bälgen....skölden har ju varit tät innan men det är klart inget är ju för evigt. Tilläggas ska väl oxå att jag har bytt båda bälgarna innan men jag kan inte komma på något annan orsak....men då är det ju tur att detta forumet kanske sitter på svaret?
  13. Nu har jag testat och kommit fram till att startbatteriet hade 12,8 volt och förbrukarbatteriet hade 13,8 volt vid motorn avstängd. Då förbrukarbatteriet ligger på ett högre volttal med solcellerna som laddar tolkar jag det som att reläet är i läget då det inte är draget. Startade motorn och då låg båda batterierna på 14.18 så då tolkar jag det som draget. Tackar för all hjälp!
  14. Windows...autocorret och lite för snabb på skicka knappen utan läsa igenom inlägget...Motorn är v8 mopar 318 och generatorn är en Prestolite. Inlägget postade jag en nanosekund efter ditt första inlägg som ett svar på Peters inlägg i tråden. Jag ska absolut mäta om nu när jag vet mer om hur det funkar.
  15. Det är ett Skyllermarks med brytström på 200 A. Om jag förstått det rätt så ska det inte gå att koppla fel men jag har kopplat det enligt schemat. D+ från generaratorn och minus från batterierna och i övrigt pluspolerna på var sin sida om reläet. Och ja...det är en multimeter...Jag är tacksam för hjälp då mina egna kunskaper tryter!
×
×
  • Skapa nytt...