Jump to content
Friday 19 August 2022

jollas

Medlemmar
  • Content Count

    98
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About jollas

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tackar för svaret! Jag är väl ute efter en väl fungerande gång på motorn och de kanske man får lättare med en ny förgasare. Lite att googla vidare på för en oinvigd ...cfm värde...bestyckning...sen vill man ju att den passar direkt på insuget...som sagt lite att fundera på
  2. Tänkte kolla om det finns någon i detta fantastiska forum som kan ge mig lite råd...Jag har en äldre båt med inombordare. Motorn är en nyrenoverad chrysler 318 och till den sitter det en 4 ports förgasare av mycket äldre variant. Förgasaren har jag "renoverat" med munstycken mm. Däremot passade inte accpumpen riktigt vilket gör att just den funktionen inte finns. Jag kan absolut köra och använda båten men några snabba gaspådrag blir det inte för då får den inte tillräckligt med bränsle. Min fundering är...är det värt att köpa och frakta hem en riktig accpump från USA (ca 1000 spänn tror jag att det var..) eller ska man köpa ny förgasare för ca 5000..? Att byta fixar jag nog själv oavsett om det är att byta accpumpen eller hela förgasaren men min erfarenhet av vad som är rätt eller fel i detta är noll...
  3. Tackar för info! Ska testa mig fram!
  4. Tackar! Jag testar din variant då den är enkast att komma åt och ser vad det ger!
  5. Jag har en inombordare med en mekanisk bränslepump( helt ny) men den har ingen backventil funktion. Innan bränslepumpen sitter ett filter som förmodligen även det saknar backventil. Från förgasaren tillbaka mot tanken ,via pump och filter, sitter det slang en bra bit och sedan går det över till rör. Anledningen till att jag ska testa backventil är att jag upplever den mycket seg att starta efter låt säga en vecka eller liknande. Har den startat så är den mycket lättstartad även efter 1-2 dagar. Tänker att det borde vara så att bränslet går tillbaka till tanken..... Kan även tänka mig att bränslet dunstar i förgasaren och att det tillsammans gör att det blir segstartat... Men vart sätter jag en backventil om jag vill testa...? Så nära förgasaren som möjligt eller så nära tanken som möjligt?
  6. Tackar! Då vet jag hur jag ska få ihop det på rätt sätt!
  7. Hejsan! Jag har lite funderingar kring hur föregående ägare har monterat proppellrar på dreven (vp 280 ). Till saken hör även att jag har 2 snarlika drev ( ett reservdrev)och med halvdåligt minne så står jag där och kliar mig lite i huvudet om jag missat något..Jag har 2 proppar med olika längder. En som är ca 11,5 cm djup och en som är ca 13,5 cm. Axlarna är samma längd på båda dreven. Jag har en distansring som satt innanför proppen som är ca 1,5cm och den andra är ca 3,5 cm. Med andra ord så antar jag detta sammantaget gör att kort propp plus tjock distansring hör ihop och kort distansring och djupare propp hör ihop. Utanför propparna så fanns det enbart låskonen på båda. Dessa är samma längd på båda dreven. När allt sitter ihop glappar propparna på axeln eftersom den totala längden på propparna och distansringarna inte kan skruvas fast ordentligt av låskonen...fattas ca 1 cm. När jag kollar på spränskisser så ser det ut att fattas låsmutter och plastbrickor. Detta är inget som fanns på något av dreven. Jag kan svarva till plasdistans på jobbet men funderar på den där " låsbrickan" som jag tyckte mig se på spränskisser. Behövs den eller varför har föregående ägare (2 ol7ka ägare)skippat den ?
  8. Tackar! Jag var precis ute (drevet löst) och gjorde som du beskrev och fick fram att jag snurrade något mer än ett och halvt varv på knutkorset. Innebär väl då att utväxlingen är 1,61:1. Perfekt!! Tack för hjälpen!
  9. Tackar för svar! Menar du denna? Hur tolkar man siffrorna...?
  10. Jag har googlat runt men hittar inte ett svar som jag kan använda rätt av. Har plockat bort proppen och anoden och tittar efter siffror eller bokstäver men hittar inget....vart ska jag se detta...? Ska något me lossas för att få fram uppgifterna?
  11. Tackar för bra info!
  12. Jag har misstänkt ett tag att jag under relingslisten haft läckage.Tog bort den igår och konstaterade att det fanns sprickor som troligtvis orsakar vattenläcka.Funderar på att ta vinkelslip och slipa en aning större spår och täta med sikaflex eller liknande ,tänker jag rätt?
  13. Är på jakt efter hydraulik styrning till en äldre inombordare på 24 fot. V8 på ca 200 hästar och vp 280 drev. Har kollat runt lite och hittar en del intressanta alternativ men skulle uppskatta lite idéer. Ser att det finns färdiga kit som skulle kunna passa med slaglängd på kolven som är 150 mm ,som jag efter att ha mätt på styrarmen (kanske heter något helt annat) verkar vara samma slaglängd. Funderar lite det där med hur många hästar motorn har för det verkar spela stor roll i alla fall på en utombordare...spelar det lika stor roll på en inombordare...? Antar att hastighet spelar roll men antal hästar....? De jag har tittat på står det ska passa för äldre drev som mitt men vill inte köpa något som på förhand är fel...
×
×
  • Create New...