

jollas
Medlemmar-
Content Count
118 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
6 NeutralAbout jollas
-
Rank
Örlogskapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Tackar för svaren! Ska testa att mäta mig fram och se om generaratorn laddar,bra tips! Ska plocka bort generaratorn och se vad de står på anslutningarna och behövs det så får jag helt enkelt dra ny kabel så det blir rätt. Än en gång,tack för hjälpen! Nu har jag nått att jobba efter!
-
Lampan lyser hela tiden från första läget på tändningslåset och slocknar först när jag vrider av nyckeln till "noll". Tänker mig att en laddlampa bör ha färgen röd...denna lyser gul . Kan dock säga att det är mycket på denna båts elsystem som inte riktigt följt standard färger . Har bytt mängder av kabel mm. Tycker dock att, om den gula lampan som lyser, är en laddlampa så borde den väl slockna när generaratorn faktiskt laddar...
-
Har ingen specifik laddlampa utan har enbart voltmätaren som,när jag vrider på tändningen, går från 0 volt till att visa runt 12 volt. Har en lampa som lyser när vrider på nyckeln den visar att tändningen är på och den lyser med ett jämnt sken hela tiden med tändningen på. Och jag är inte säker på om den är jordad eller inte via fästena....tycker själv att det är lite märklig placering av kabelns placering men så har det suttit hela tiden sedan jag köpte båten. Har resonerat i banorna att generaratorn behöver xtra jord av någon anledning. Är lite för dåligt insatt i hur en generarator och dess delar funkar ...
-
Min 1,5 kvadrats kabel sitter fastmonterad vid ett av fästena till generaratorn. Syns vid den nedre bulten på bilden. Kabeln sitter med en kabelsko med hål i . Voltmätaren " hoppar till från 12 volt nånstans till runt 13,5- 14 volt först när jag varvar upp motorn. Jag ska absolut testa att mäta upp den med voltmätare så fort det går( är just nu på annan ort) .
-
Tackar för alla svar! Jag har en kabel från generaratorn ner till batteriet och en som sitter i blocket på motorn....så var det kopplat när jag köpte båten. Skulle gissa på att den grova kabeln är nånstans runt 20 kvadrat och den andra som går in i blocket (jord har jag utgått ifrån) är väl 1,5 eller 2 kvadrats....är detta fel?
-
Har köpt den begagnad så jag vet inte med säkerhet hur gamla de är faktiskt. Vet inte om bilderna hjälper något...
-
Vet inte...hur kan man se det ...?
-
-
Är det någon här som vet så är jag tacksam! Problemet är att min voltmätare indikerar att ,när jag startat motorn(chrysler 318 inombordare) och den går på tomgång så laddar inte generatorn(?) När jag varvat upp den nånstans runt 1500 varv så hoppar den igång enligt voltmätaren upp till nånstans runt 14 volt. Har pratat med någon som sa att det är så äldre generatorer och motorer funkar. En annan sa tvärtom att generaratorn alltid laddar men med mindre styrka. Tycker mig se att under gång med högre varv så laddar den nånstans mellan 13-14 volt enligt voltmätaren. Kör jag sen med tomgång så är det som att laddningen stannar och mätaren sjunker till nånstans runt 11 volt....så hur ska man göra eller tänka?
-
Hejsan! Är det någon som möjligtvis vet var den sista brickan ska sitta? När jag kollade på spränskissen så finns den inte med om jag ser rätt. Själv "tror "jag att den ska sitta som på bilden men av vilken anledning har jag ingen aning om...bättre tryck på fjädern blir det ju men...
-
Tackar! Ska kolla om någon elektriker har någon megger som kan hjälpa mig mäta...
-
Hejsan! Jag har ett litet vinterprojekt... Ska försöka mig på att en gång för alla att få ordning på min drevlyft. Har både en motor och en lyft extra liggandes som jag hoppas kunna fixa under vintern så att jag sen ska kunna byta ut till våren. Började med motorn och plockade isär för att kunna få den så bra som möjligt....det kanske var lite oaktsamt... Hittade en film på nätet som förklarade och visade steg för steg hur man gjorde...såg lätt ut...när jag återmonterat allt så ville inte motorn snurra och där är jag nu. Går i funderingar kring om jag ska köpa nya kol eller ny motor. Det ena fästet till kolen gick sönder och kostar betydligt mindre än en ny motor. Inga jättesummor men det är en fjärdedel av priset. Funderar på om man kan mäta sig fram på något vis om motorns övriga delar är ok med en multimeter?
-
Låter ju bra....måste man ha en marinförgasare eller funkar det med en bilförgasare? Har läst i någon tråd att en marin inte "dumpar" överflödigt bränsle på samma sätt som en bilförgasare gör. Eller är det någon mer skillnad?
-
Tackar för infon! Jag ska kolla lite med en som ska hjälpa mig med tändinställningen och se hur han ser på det hela med. Han sa att han kanske hade någon förgasare för att testa och se skillnaden på gången på motorn. Tack för hjälpen!
-
Vad händer om cfm blir fel? Tänker om man köper en med större cfm....går det att strypa? För litet....sämre prestanda? Tänker att något av ovanstående alternativ kanske skulle kunna vara förklaringen till hur motorn går...