Jump to content
Friday 01 March 2024

NW355

Medlemmar
  • Content Count

    231
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

NW355 last won the day on February 17

NW355 had the most liked content!

Community Reputation

138 Expert

About NW355

  • Rank
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Penny
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ett tips för att spara brytpinnar till bogpropellrar är att det finns rotationsändrings fördröjning. Monterade på en sådan fördröjning på vår gamla Nimbus 29C med en 4 hk Sleipner, när en brytpinne gick av i en besvärlig situation. Har en överbliven äldre fördröjare till Sleipner som säkert funkar på andra märken också.
  2. Reglage vajer till bränslepump på en KAD44, utan EDC då ? Dubbel aktuator till drev och bränslepump. ny variant som jag ännu inte skruvat med, kanske är det en KAD43 ?
  3. Antar att du har en EDC KAD44 med ett mekaniskt reglage. Ser inte ut som Volvos reglage. Jag hade börjat med att frigöra vxlvajern i båda ändar och känt att den går lätt , c:a 70 mm rörelse/slag. Kontrollera vajern ute vid drevet där det är lätt att få en böjning på hylsan(vid drevdemontering) som gör att den kärvar. Är denna ok får man gå till justering av EDC:n via gasvajerns överföring i potentiometergivaren. När det är ett reglage som inte kommer ifrån Volvo så är kalibreringsproceduren lite annorlunda, dock snarlik om det är ett Volvo reglage. Du bör ha en grön neutralknapp/lampa, en gul diagnosknapp/lampa , ser inte dom på bilden. Jag har info om hur kalibrering utföres någon stans i mina Volvo dokument. Får återkomma om du behöver info om den inte framgår i Nimbus dokumentationen eller KAD44 manualen.
  4. NW355

    Zipwake

    Gillar hydraulik, en yrkesskada. Lenco el blir det aldrig.
  5. NW355

    Zipwake

    Mente Marin kostar 8-10000:-, och lite mer för två styrplatser. Kommer inte under 30000:- med Zipwake. Jag får nog åka med QL:s trimplan nått år till men har fått ett bra tips.👍
  6. Så börjar det bli klart med akterpropellern. Förberett med dubbla 50 mm²(100 mm² totalt) ,13 meter totalt(inkl avslutande med en meter 70 mm²). Beräknat spänningsfall 0,8 V vilket är acceptabelt för bog och akterpropellrar. Fick montera ny huvudbrytare till bogpropellern då denna tidigare var kopplad över båda startbatteribankerna och därigenom SB och BB huvudbrytare. Kanske var det därför som bogpropellern började tappa effekt efter 15 sekunders kontinuerlig drift. En sliten huvudbrytare kanske. Akterpropellern fick också en ny huvudbrytare. . Nu har jag 6 huvudbrytare i båten. Säkring placerad vid övriga huvudsäkringar. På akterspegeln monterades kopplingsplintar för övergång till 70mm² kabel ut till själva akterpropellern. Själva kabelpressandet avhjälptes med mitt fynd på en marknad i Wales för 8 år sedan, en skotsk Starrett som känns väldigt lik en kinesisk hydraulpress för rörkabelskor. Fick göra en egen borrmall i plyfa för att få bättre styr på själva borrningen av aktern. Det är med viss ångest man kör upp hål i akterspegeln , 4 st 13 mm och ett 140 mm. Nu ska bara kablar och fast manöverpanel monteras. Fjärrmottagare finns sedan förra sommaren i båten. Ska återanvända gamla manöver kablar vilka ska förses med Sleipners kontaktstycken som jag ska inhandla på Tibblin i Gbg, som varit väldigt hjälpsamma med utrustning såsom manöverpanel och extra fjärrkontroll. Sen ska jag vid lite varmare väderlek montera akterpropellern , ligger färdig med anpassade kåpor för montering.
  7. NW355

    Zipwake

    Kan va en bra ide. Den yttre på lådan vet jag inte om den verkar i full planing men eftersom vi glider med henne mest så borde den ha kontakt med vattenytan. Har aldrig sett exakt hur aktern ligger an när vi går. Undersöks till våren.
  8. NW355

    Zipwake

    Blir trångt med Zipwake .
  9. DP-D, DP-E drev väl? Alltid bra att få popnitsborr av isolerarna på energiverken.
  10. NW355

    Zipwake

    På vår Nord West 355 använder vi bara trimplanen för att balansera båten styrbord-badbord. Vi går ofta 8-10 knop och där använder vi sällan trimplanen, kanske vid grovare sjö. Vår gamla Nimbus 29C , där var det ett måste vid hastiga starter för att komma upp i plan samt vid grov sjö, stampande båt. Har funderat på Mente Marin, men känns inte som vår NW behöver det.
  11. NW355

    Zipwake

    Blir mer skeptisk till Zipwake p g a deras lösning, då jag funderat på att installera det för automatikens skull. Volvo Penta körde tidigare med ett snarlikt system, kanske blev det Zipwake av det. Blir nog kvar med trimplan , kanske med automatik i framtiden.
  12. NW355

    Jord i sköld

    Hmm... Det är inget som förekommer i de två hamnar som jag haft båt i (Södra territoriet). I hemmahamnen är det elkort som gäller. Är båtägarna misstänkliggjorda per automatik eller är det erfarenhet att elkopplingar skapat brandhärdar? Kan tillägga till debatten att vår Nimbus 29C 1990 var ifrån dåtida fabrik i Visby levererad med ett katastrofalt 230V system. För avhjälp använde jag samma som nämnts tidigare i tråden SKK koppling av landström och däri avskild PE med båten i sjön med kopparskena ifrån ställverk monterat under badbryggan-båten på land slutet bleck(wago) mellan land PE och båtens PE. Det blev sedan omhubbade rostfria proppar på 290DP-A och extra offeranod på drevbygeln. Korrosionsproblem nästan helt borta. Bild visar anod efter 1 säsong innan åtgärder.
  13. NW355

    Jord i sköld

    Viss skillnad på 230VAC Jord(PE) och 12VDC Jord (-12V), blanda inte ihop dom. Jordfelsbrytare på fritidsbåt bör 10mA som nämnts tidigare. En jordfelsbrytare har kopplingsmässigt inget med jord-kabeln att göra. En jordfelsbrytare är en balansvåg mellan fasen(L) och nollan(N) ström mässigt, som sagts tidigare. Tänk på att har man 290DP-A/DP-B drev med rostfri powertrim brackett och rostfria orginalvulkade propellrar så ska extra offeranod monteras på drevbygeln, framförallt om landström nyttjas frekvent.
×
×
  • Create New...