Jump to content
Monday 14 July 2025

NW355

Medlemmar
  • Content Count

    511
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

NW355 last won the day on May 21

NW355 had the most liked content!

Community Reputation

265 Expert

About NW355

  • Rank
    Flottiljamiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Penny
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Svår att uppbringa . Se om du kan laga den hos någon som kan elektronik. Sök på nätet det brukar va en transistor som bränner.
  2. Så om du lyft av blå kabel ifrån flatstiftet (T) på styrboxen och anslutit en bygel mellan C och T så startar inte kompressorn. Om styrboxen innehåller en termistor så kan den va defekt annars är det en klixonkontakt på kompressorns anslutningsstift. Om inte detta hjälper återstår bara styrbox fel eller kompressorn bränd. Varför är styrboxen öppnad?
  3. Kan du bygla termostatet på styrboxen oftast C och T men kolla mot elschema i manual. Går kompressorn då så är den hel inkl termistorskyddet ev kixxonbrytare. Blir kylen kall så har du köldmedium . Om inte den kyler så får man först syna rören , kompressorn, förångaren och kondensorn efter eventuella oljespår. Har du en kyltekniker kan man låna en läcksökare för att leta läckage. Är den laddad med R134a eller någon annan gas?
  4. Stödet på kompressorns tryckrör enligt bild, sitter närmast trevägsventilen. Trevägsventilen låses av slangklämman mot gummislangen, men om slangen börjar bli mjuk och uttjänt så blir trevägaren lös och vrider sig. Byt till bil intercoolerslang som på bilderna som inte tröttnar och blir mjuk samt är mycket billigare än original. Kolla så att kompressorns insugsrör sitter fast i bygeln under luftfilterburken och att luftburken sitter fast samt att gummiringen mot trevägaren är på plats.
  5. Kompressorns tryckrör/ljuddämpare har ett stöd under till vid trevägsventilen , så häller det höjden in i trevägsventilen. Demontering görs enklast genom att ta bort luftburken, två M6 bultar-10ans nyckel. Ta av luftfilterlocket , filtret och vevhusventilationsslangen. Släpp slangklämman på gummislangen(på turbons insugningsrör) närmast trevägsventilen. Lyft trevägsventilen och luftburken rakt uppåt 7-8 cm, då luftburkens anslutning till kompressor släpper. Kompressorns tryckrör följer med uppåt och ska vrida sig något i sina o-ringsanslutningar i ändarna. Ta bort luftburken sen trevägsventilen. Änden på kompressorns tryckrör blir fri så du kan byta o-ring. Smörj ny o-ring med Molykote 55 eller liknande o-ringsfett. Om du inte kan få tag på en ny o-ring eller kan tillverka en(limma) , kan du vira gängtejp på kompressorröret ett antal varv så du töjer ut befintlig o-ring. Återmontage enligt bilder.
  6. Märklig utläggning. Är expansionskärlet och glykolsystemet därmed ett öppet system? På expkärlet i värmesystemet trycker du in vatten eller luft. Förr ingen avskiljning mellan medierna, idag vätskemediet i blära.
  7. Expansionskärl på båtmotor är ett slutet system. Värmesystem i höghus, panna och expkärl i källaren.
  8. Jag hade nog ersatt sugdiesel 6:an med en TAMD40 eller TAMD41 om backslaget håller måttet. Lättare att få fram med intercooler.
  9. Släckarhål, brukar vara så på bensinare som allmänt kan va lite lätt brandfarliga. Se till att ha fast släckutrustning som är godkänd miljömässigt. Ingen Halon eller dyligt. Tänk på att motorrumstilluft och frånluft ska anpassas till 3 fall, arbetsluft, kylluft in, kylluft ut.
  10. Båtmotorer med både VVB och gångvärmepaket kan ha långa slangar (i mitt fall 2x3 meter) men det funkar utan extern cirkpump.
  11. Hade en Ockelbo T17i med lite vässad AQ130. DL modellen är finare. Generatorfästet sitter under limpan. Slitsat ställplattjärn modifieras med svetsad mutter M6 och gängstång som underlättar remspänning. Kan rekommendera Hylomar M om du behöver täta något, tål det mesta. Använder den inom industrin till turbiner och centrifigualkompressorer.
  12. Satte på Roca W12 torkarmotor med dubbelarmstöd ,dock maxlängd 610 mm . Parallellarmar ifrån Roca. På en då sliten Nimbus N29C. W12 klar för intervall och höger/vänsterparkering. Kolla in Roca:s sortiment på nätet finns starkare och större grejor.
  13. Många som har tips. En del läser på internet kors o tvärs men rätt hittar oftast de har erfarenhet. Är Quick:s bogisar försedda med lite barnsjukdomar, jag har mer erfarenhet av Sleipner/SidePower som verkar funka bra.
  14. Kolla drivkopplingen som jag påpekat tidigare. Att lyfta av elmotorn invändigt innebär inte vatteninträngning , om så var fallet borde du redan har några liter i utrymmet till bogproppen. Jag vet garanterat att Sleipner/SidePower INTE läcker in vatten när elmotorn lyfts och det borde framgå i instruktionerna som du bifogat m a p sprängskiss.
  15. Ta reda på vilken slang som är tillopp till VVB;n. Var två stycken personer en vid VVB:n och en startar/stänger motorn. Fyll på med mycket extra glykol. Ta av returslangen på VVB:n sätt lämpligt uppsamlingskärl där och starta tills det trycks ut glykol utan luft ur VVB:ns slinga. Proppa returröret(glykolslingans) på VVB:n . Fyll returslangen med glykol sätt tillbaka i beredarens returrör, Starta och kör motor arbetsvarm och håll koll på glykolnivån.
×
×
  • Create New...