Jump to content
Friday 19 April 2019

Georg_Ohm

Silvermedlem
  • Content Count

    5,055
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Georg_Ohm last won the day on January 28

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

814 Expert

1 Follower

About Georg_Ohm

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

2,152 profile views
  1. Gjorde du jorden till signaljord... av jord är du kommen... Minus är en sak, det är återledningen till i detta fallet batteriet. Jord(en) kan vara mull, det kan vare en någorlunda bebolig planet. RF. signaljord, via minus som då är ansluten till utombordarens gods och hamnar sedan i vattnet. Skyddsjord i exempelvis en landströmsanläggning eller hemma i eluttaget, är någonting annat igen, gul/grön kabel i elsladden som så småningom hamnar i en nedgrävd kopparplatta i jorden, mullen, under en elcentral eller liknande. Det finns väldigt mycket att skriva om detta, men som med äpplen och päron, blandar man blir det fruktsallad.
  2. Är det inte så att de båda övre armarna på reglaget, i bild, är till gasvajern och rör sig inbördes åt motsatt håll? (och den i mitten är till drevet/backslaget).
  3. Det är rätt, hur kom du fram till det?
  4. Georg_Ohm

    Byte anod

    Jo det kan nog stämma rätt så bra. Den är ju inte bara naggad i kanterna, utan den ser även rätt så tunn ut. Det är ju spår av havstulpaner, så jag gissar att du navigerar i västerhavet, och då finns det bara ett alternativ som jag inte tycker är förhandlingsbart; byt offeranoden varje vår!
  5. Georg_Ohm

    Byte anod

    Absolut, utan tvekan hade jag bytt denna anod!
  6. Tack så långt. Jag får ta mig tid att kolla upp detta. Men först skall drevet monteras, och friborden tvättas och vaxas...
  7. Kanske man skall tänka litet utanför boxen? Om det nu kan bli svårt såväl praktiskt som juridiskt och med bibehållen grannsämja kanske man skall ta till en helt annan lösning? -Har du tänkt på att bygga en slags ramp och "förtöja" båten på land? Hur ser det ut på högersidan av din brygga utanför bilden? En 5,5 m aluminiumbåt är ju inte så tung. Det finns färdiga ramper eller slipar som är baserade på stödhjul och kölrullar man annars ser på båttrailers, kan det vara en lösning? Dra upp båten, så är den skyddad från svall, varierande vattenstånd, hårda vindar och påväxt. Lättare att förbereda sig och lasta båten då den ligger på rampen. Klart får du en massa vågor mot aktern vid sjösättningen om det blåser, då kan det bli blött ombord... Eller så kanske du skall fylla din uppmuddrade lilla vik och lägga en ramp där? Stenbumlingensproblemet blir kvar. Liknande stenbumling "åtgärdade" jag en gång. Det visade sig vara ett stort flyttblock, eller om det var toppen på ett undervattensfjäll, hursomhelst, med en Hilti borrhammare borrades det ett 10 eller 12 mm hål, i vilket det sattes ett överblivet rostfritt rör, som försågs med reflexer och en vimpel. Röret satt inte tillräckligt hårt fast, annars hade det även använts till akterförtöjning.
  8. Allt var rätt utom hamnens namn. Detta var min förra båt, den jag sålde våren -16. Vill minnas att jag hade den i 21 säsonger. Himla mycket kapellduk som var direkt omysigt när det regnade och blåste, och det gjorde det ju nästan jämt. Men som sagt; hamnens namn?
  9. Jo, om man väljer rätt skruv till rätt hätta sitter dom kvar! Men du gjorde kanske som jag, valde en hätta till en skruv jag redan hade, jag minns nu att jag fick klippa av piggen i mitten någon halv mm och dessutom dutta på en droppe cynanakrylatlim, snabblim, för att få dem att sitta kvar. Sedan kan man ju då få tycka att dessa skruvar med hättor borde finnas i de svenska butikerna, visst!
  10. Piratdåd: Himla otur, jag var för sen att bevaka tråden och missade då både Ursholmen och Hästvam. Väl medveten om att det inte är min tur att lägga ut en bild, gör jag det ändå. Tja, ni kan ju lista ut flera saker, bilmärke, transportföretag, fabrikat på kranen, båten, mannen i overall (om nu inte det strider mot PUL) samt då hamnens namn.
  11. Hej! Jag hade en sådan båt i slutet av 1980-talet och några år framåt. Liten men välplanerat, funkade bra då barnen var små. Det enda sjövattenintag som fanns på den var det som satt i 280-drevet och försåg motorn med kylvatten. Under förpiken låg det i den en standardmonterad trekantig färskvattentank, från den gick det en slang till en enkel pentrykran med pump. Det var lätt att slå i knogarna i kanten under däcket/överbyggnaden, som blev inne i båten när man pumpade, så jag satte dit en enkel inline pump i serie med pentrykranen, pumpen manövrerades med et tryckknapp som man tryckte på men höger knä... kanske inte världens bästa lösning, men det funkade. jag hade väl inte råd att köpa ny pentrykran och tryckvattenpump på den tiden kan tänkas. Men du kan inspektera större delen av botten inifrån, visserligen en lådbalk på varje sida som är sluten. Men finner du någon bordsgenomföring någonstans så är det ju bara att följa evnetuell slang och se vad den tar vägen enligt tidigare tips.
  12. Ju är vi återigen ut i tassemarkerna utanför ämnesområdet; Du får väl se till att du får samma rum eller svit som Siams kung Chulalongkorn bodde i då han var på Sundsvallsbesök 1897. Powerbank är icke att förakta ens i storstäder eller centrala byhålor, då begreppet "telefonkiosk" är något som är förpassat till museer.
  13. Jag kanske bara delvis svarar på dina frågor, jag sålde en "icke tralierbar" båt på land, men det kan finnas jämförbara erfarenheter ändå. Jag sålde en Nimbus 2700 våren 2016. När spekulanten, senare köparen, såg båten första gången stod den på land. Detta var en måndag, på torsdagen hade jag handpenningen. Köparen ville betala hela köpeskillingen med en gång, men jag tyckte det kunde vänta tills båten låg i sjön och var funktionsprovad och provkörd, jag fick i alla fall hälften av pengarna insatta på mitt konto innan dess. Eftersom jag redan köpt en ny båt, fick jag låna en båtplats. Köparen kompenserade den båtplatsen ägare genom att skänka några hundralappar till SSRS, eller om det var till Rädda barnen efter önskemål. Köparen ville även betala sjösättningskostnaden, men det tyckte jag var fel, så den stod jag för, å andra sidan prutade köparen minimalt på priset. Båten låg i Göteborg, köparen hade hemmahamn Roslagen. Köparen fann ingen ledig lastbilstransport, utan tog hem båten på Göta kanal och sedan vidare. Jag fick sms från olika orter längs kanalen och hur bra allting gick. Täckställning ingick i priset, transport av denna i skidbox fixade dottern som bor i samma kommun som köparen. Hon tog med sig ställningen efter att ha varit på besök "hemma". Köparen ville kompensera dottern med bensinpengar, men jag tror inte att hen fick det. Efter detta har jag bara hört av säljaren en gång, då hen undrade vad det skulle vara för olja i backslaget. Jag hade skickat med ett Word-dokument med allt jag visste om båten och hur jag brukade göra vid torr- och sjösättning. Så gjorde jag, och både jag och köparen var nöjda, köparen fick tillfälle att se båten på land och senare provköra den ordentligt. Inga reklamationer, priset var rätt. Det låg minst två likadana båtar ute på Blocket samtidigt, och min båt hade modernare motor, och ja lade priset något lägre än de andra. Jag diskuterade som så, att bättre att lägga priset litet lägre och få båten såld, och inte som en båtgranne med en Aquador till salu, lägga högt pris och betala hamnplats för två båtar fram i september då han sänkte priset utan att få båten såld ändå... Och då tvingas anlita en mäklare. Jag tror nog att både jag och köparen var nöjda, det känns nu som om detta var en väldigt enkel och friktionsfri båtaffär för båda parter, om man då bortser från köparens hemtransport av båten då vädret var mindre bra och det gick åt några semesterdagar (nio). Kostnadsmässigt, Göta Kanal och en bit av ostkusten i avgifter och diesel samt mat, kanske kan jämföras med de omkring 20.000kr en lastbilstransport då kostade.
  14. Håller inte med till fullo. Som jag tidigare skrev har jag då dessvärre fått antennfästen förstörda av att en vimpel ökat belastningen på antennen när det inte blåste mer än 7-8 m/s. Jag kan nu inte tänka ut vilket som är värst, om antennen är stel eller om den är mer flexibel, böjlig. Jag hade en gång en halvvågsantenn som kallades för "Swing Master" på en gammal terrängbil, en rätt grov fjädrande spiral i fästet, den höll då den var väldigt flexibel, synd bara att inkopplad radioapparat inte tålde spårvägens 750 volt likström... Detta var på 1970-talet, och man har väl erfarenhetsmässigt lärt sig ett och annat sedan dess, exempelvis att det sannolikt slutat med allvarligare skador om jag passerat en järnvägsövergång med samma antenn uppfälld. Genom mitt jobb har jag även ryckt ut och rättat folk och egendom som hamnat under havererade flaggstänger, och det var inte M10 skruvarna som gav med sig, utan antingen har stången knäckts eller så har hela fundamentet givit vika pga för dåligt grundarbete eller underminering av marken runt i kring. Men det var ju bra att trådskaparen bara avser att montera en kort 4G-antenn på detta fäste, då blir det inga popcorndiskussioner...?
  15. Då så! Då lär det hålla med plåtskruv och marintätning inunder.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy