Jump to content
Friday 17 September 2021

Georg_Ohm

Guldmedlem
  • Content Count

    11,245
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    157

Georg_Ohm last won the day on September 9

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

3,062 Expert

5 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Göteborg och Bohuslän.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Recent Profile Visitors

9,410 profile views
  1. Har du kollat vad som skiljer din 24 volts motor till bogpropellern mot en som är på 12 volt? Det känns som om det vore lättare att konvertera bogpropellern än att gräva ned sig i alla dessa funderingar, då har du ju ett elsystem med bara en enda systemspänning, 12 volt.
  2. AQ 130, hette nog den motortypen, av drevliftens utseende att döma ser det ut att vara ett 280-drev av någon av de olika utföranden. Motorn då är ju baserad på en B20 som av Pentaverken är marinkonverterad. Under den röda ”träbiten” som är av plåt, flamdämparen, sitter det två förgasare, där kan det skilja sig en del. Zenit Stromberg var det för det mesta, vissa modeller hade Solex. Under årens lopp kan det ha blivit en eller två mindre Weber också. Om du vill ha en verkstadshandbok finner du den i denna länken, den är gemensam för hela motorserien.
  3. Och den är inte alls släkt med strömstaren. 🤮
  4. Absolut, det tål att upprepas, endast en kabel från batteriminus till shuntens primära sida, ingenting annat där. Sedan kan man ju ansluta flera kablar från den sekundära sidan, (fast det är bättre att göra det på en separat anslutningspunkt) allting som passerar åt ena eller andra hållet mäts av instrumentet. Om du skulle ansluta någonting på den primära sidan, laddare eller förbrukare så blir dess laddning eller förbrukning osynlig för instrumentet, om du u väljer en Victron eller Nasa BM-1, det spelar ingen roll då dom mäter på på samma sätt. Det ser bra ut, men du har två pluskablar en från förbrukarbanken och en från startbatteriet, det är väl för att kunna mäta spänningen i dessa två (?) Dom pluskablarna skall inte kopplas i hop, dom skall anslutas till var sin anslutning. Kopplar du ihop dem har du i princip en enda batteribank, och med klena kablar så har du snart en din kabelbrand där, antingen när generatorn laddar på eller mer sannolikt när du kör startmotorn. Så bakåtsträvande är jag inte, jag kan gott tänka mig ny teknik om den är bättre och mer användarvänlig än gamla grejer, och om den nya tekniken fungerar i ur och skur. Så som jag tidigare skrev skall det vara enkelt att felsöka och reparera till sjöss, i ett kritiskt läge.
  5. Ja varför skapa sådana där franska "Citroën-lösningar", alltså suveräna tekniska lösningar på problem som knappast existerar? En enkel strömbrytare att monteras i ett runt eller rektangulärt hål är oslagbart de bästa och billigaste. Det finns ju strömbrytare av olika kvalité och som är avsedda för olika stora strömmar och sådana med vipparm av metall. Lanterna, lanternor och presenning är nog de mest felstavade orden på detta forum, jo och då "barbord" om man nu avser en av riktning åt vänster i förhållande till båtens längdriktning, då är det fel, om det däremot är en synonym för "drinkbord" är det ju helt rätt! Sedan hade väl dymoapparaten ingen rättstavningskontroll?? Sedan undrade jag mycket förr, när jag var yngre, om det möjligen var länsman som hade gått på pumpen? men det är ju "nautiskt nonsens". Du menar den kanske den röda lant tärnan? ja den är ju rar. Det lär vara en av de flyttfåglar som flyger längst. Den gröna finns inte ens på våra breddgrader.
  6. Jag slängde snabbt ihop en enkel skiss om hur det bör se ut. Det två översta rektanglarna skall motsvara förbrukarbatterierna, den nedersta startbatteriet. Picasso hade inte ritat bättre... Jag ritade bara ut minussidan, och jag ritade inte in de klena kablarna mellan shunten och instrumentet. Jag ser ju inte på bilden vart de svarta kablarna tar vägen så jag gissade litet. Shunten skall ju bara känna av strömmen som passerar in eller ut ur förbrukarbanken, för det är väl bara den du skall mäta? Möjligen får du tillverka några nya minuskablar, och/eller sätta upp en enkel kopplingsplint för dessa tjocka kablar. Victron i all ära, säkerligen ett väldigt bra och högkvalitativt hjälpmedel, det är i princip samma inkoppling mellan batterier-shunt och instrumentet. Jag köpte en Victron i somras då min BM-1 gick sönder, men har idag köpt en ny Nasa BM-1, eftersom jag inte tyckte att Victronen var så överskådligt som Nasa BM-1 är. Möjligen om man väljer en Victron med blåtand och har en app i telefonen kanske överskådligheten blir bättre? jag vet inte eftersom jag aldrig sett den appen. Men jag har tröttnat på olika grejer man skall styra via appar, ett hemmalarm, ett båtlarm, en grej för att styra inomhusklimatet på jobbet, och en för att öppna garageportar, ständiga problem, både jobbtelefonen och min privata telefon tycks glömma bort att dom är parade med olika appar. Och det är nog inga problem med apparna och de tillkopplade grejerna, det är i själva telefonerna det är strul, kan ju förvisso bero på användaren, men när inte ens de unga IT-supportrarna kan lösa problemen mer än för några dagar, en vecka, tvivlar jag. Då går det snabbare att knappa in koden på en panel eller vrida på en termostat. Men jag kanske är Världens näst främsta bakåtsträvare? Den främsta är: Kapten Stofil, Dåligt är det nya bra!
  7. Samma har jag använt, men fann inga rostfria skruv som passade, men jag kanske letade dåligt?
  8. Hej igen! Särskilt i en segelbåt vill man ju ha så få saker som möjligt som drar ström, varje ynka mA kan vara bra att spara. Nu kanske du får en del svar som du inte ville ha, eller önskade. Men som jag skrev och andra fyllde på med, är det bra att kunna göra saker och ting så enkla som möjligt ombord. Man skall kunna felsöka och reparera under tiden man vistas i båten, helst under sjögång... Saker och ting går ju sällan sönder när man ligger förtöjd i hamn, Mr. Murphy ser ju till att dom går sönder när det blåser ordentligt och är sjögång, och när man behöver det som gått sönder eller blivit spänningslöst när man som bäst behöver det. Jag skrev aldrig det, men jag kollade Biltemas elpanel i butiken, och tycke då att de där bubbelbrytarna kändes simpla, folien uppepå kändes tunn. Modern elektronik är kanske bra och spännande, när den fungera som det är tänkt, bara tröttsamt att se till att telefoner och andra saker blir ihopparade och kan kommunicera. Jag har ett spårbart larm som styrs av min telefon, och det skall kommunicera med blåtand eller SMS, och nästan varje gång det skall användas har telefonen "glömt bort" blåtandsuppkopplingen. Mitt förslag är att du bygger dig en egen anpassad panel med strömbrytare och automastärkringar. Man tager en bit aluminiumplåt, eller kanske plastskiva, eller en rostfri plåt, vad man finner i sin skrotlåda eller vad man finner lämpligt. Panelen kan man sedan måla, eller klä med något passande material eller fanér. Sedan köper man in strömbrytare, strömställare av bra marin kvalitet, exempelvis dessa, det är alltid lättare att välja sådana som skall monteras i runda hål, eftersom det inte finns några fyrkantiga borr🤪. Den modellen jag länkade till finns dessutom i tre olika varianter, som omkopplare eller som återfjädrande. Om du vill ha lysdioder som indikatorer har Biltema sådana med förkopplingsmotstånd som är anpassade till 12 volt. Annars köper du lysdioder i elektronikaffären, Elektrokit i Malmö. Vanliga traditionella röda på 3 eller 5 mm lysdioder brukar vilja ha ett motstånd på 560 ohm för att lysa bra. Elektrokit har även strömbrytare men jag vet inte hur kvaliteten är på dom. Seasea har även automatsäkringar 5, 10, 15 0ch 20 A, Biltema har också sådana, men jag vet inte heller kvaliteten på dessa. Sedan kan du ju köpa någon extra strömbrytare att ha i reserv, eller från början bygga in en eller två extra strömbrytare i panelen, som reserv eller för framtida behov. Sedan finns det ju färdiga paneler att köpa men dom kanske inte passar utseendemässigt eller storleksmässigt i din båt, eller så har dom för många eller för få strömbrytare.
  9. Välkommen tillbaka! Jag har tittat på den, den finns öven i andra storlekar, olika antal ”knappar” på Aliexpress. Men jag misstänker att det rör sig om självhållande reläer (vet inte) eller någon solid state-lösning. Så den kanske drar litet ström även i stand-by läget, kolla det först! Det er ju egentligen inte så svårt att bygga egna elpaneler, men klart det är svårt att få dem så platta som denna. Traditionella strömbrytare bygger ju kanske omkring 20-25 mm bakåt, plus utrymme för kabelskor och kablar.
  10. Trådlån. Undrar vilken pump jag har? Båten är från 2003, drev och motor kan vara något år äldre. Pumpen har en separat oljebeållare.
  11. Jag har en liten en, minns inte var jag köpte den, Seasea eller Clas i sjön... Man jag kan inte komma på var jag skall sätta den, den varnar den när man steker och även i bland kokar mat. Jag har den nu längst bak i hytten fäst med kardborreband så att den lätt kan tas ned innan makrillen eller baconet skall stekas... Men den tål sjögång och larmar inte på vintern när det är kallt. Den larmar heller inte om det är fuktigt ombord, men som sagt blir det ett evinnerligt pipande när den detekterar stekos.
  12. Det är inget fel på Skyllermarks prylar, jo en sak, priset. Su kan nog hitta likvärdiga prylar på andra ställen till bättre pris.
  13. ”Sällan” Motobåtsägarna behöver väl kanske inte tänka på det under den perioden båtan används dagligen, men resten av tiden är det nu bra att toppladda nån gång emellanåt, under vintern exempelvis. Solcellspaneler toppar ju bra, men inte då presseningen ligger på. Då är en liten laddare kopplad över en timer bra.
  14. Jag sällar mig gärna också till Garmingänget, jag anser att Garmin har bra instruktioner och vettiga menyer. Men det har väl alla... Att vänja sig vid Garmin är ju som att vara van vid havskräfta, har man väl smakat vill man inte ha något annat. Samma med ekolod, har man en gång haft ett grafiskt ekolod vill man inta vara utan, oavsett om man fiskar eller ej.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy