Jump to content
Tuesday 14 July 2020

Georg_Ohm

Silvermedlem
  • Content Count

    7,918
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    68

Georg_Ohm last won the day on July 11

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

1,683 Expert

2 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

5,255 profile views
  1. Jag såg även att du ställt en fråga i en tre år gamla tråd, angående att få bort ratten. Framför ratten sitter det ju ett hjul med en skåra som greppar i styrvajern, eller styrkabeln, Denna blir sliten och hjulet får inget grepp, det slirar. Under centrumkåpan på ratten sitter det en maskinskruv med sexkantskalle, rattnavet sitter på en kona på den koniska axeln, här finns även en kil i ett spår på axeln. Denna kil passar in i ett spår i rattnavet. Axeln är i rostfritt stål, ofta är rattnavet i aluminium, ingen bra kombination. Det kan vara läge att spraya med rostlösningsvätska och spänna på med en avdragare. Risken är ändå stor att man drar sönder grejerna. Men dom det är gamla grejer är det lika bra att byta alltihopa. Kan ju vara bra om du kan rädda ratten med sitt nav. Det absolut bästa är att byta till en hydraulisk styrning, men dom är dyra. Det flesta båttillbehörsbutikerna har sådana här mekaniska, och det har även Biltema, som har ett budgetalternativ. Men jag vågar inte uttala mig om kvaliteten av denna stryrning. Men du kan ju iallafall se hur grejerna ser ut på webbsidan.
  2. Välj istället en Wahle, Jabsco-Par eller Johnson om nu alla dessa tre fortfarande tillverkar pentrypumpar.
  3. Njae, det är ju volymmässigt billigare att fylla/byta större flaskor än små, alltså mer ekonomiskt med större flaskor. Men det är ju inte alltid man har plats för de större flaskorna.
  4. Det där är ett resultat av en grundstötning, eller hur!? Det räcker ju inte att bara svetsa, det skall riktas först. Utan åtgärd kommer det in vatten i växelhuset och lagrerna förstörs. Det finns ju kanske nya reservdelar, och begagnade som redan nämnts. I vilket fall som helst så måste du demontera grejerna, kanske kan kompisarna rikta och svetsa, och då kommer du billigt undan.
  5. Det är ju väldigt svårt att svara på. Jag har sett många liknande båtar både till skrovet och till vindruta med sarg. Även i den kombinationen, på ett ungefär. Jag skulle vilja gissa att skrovet med däck är byggt av någon båtbyggare på 1940-50 talet, under 50- talet har vindrutorna med sargen tillkommit av dåvarande ägare eller någon lokal snickare. Från barndomen minns jag liknande båtar, som redan då hade en antik utombordare, typ Seagull, Penta, eller någon annan förhistorisk motor på akterspegeln. Särskilt minns jag en tvåcylindrig lågvarvig liggande boxermotor som en gubbe hade och inte ville byta ut.
  6. När du får pumpen att pumpa har du kopplat bort ändliges- eller mottrycksbrytaren, eller dessa ”brytarspetsarna”. Det är en membranpump som drivs av en elektromagnet som då skall oscillera fram och tillbaka, nu pratar jag inte bäbisspråk, men hoppas du ändå förstår. Den känner även av mottrycket och pausar vid behov. Jag har i liknande värmare ersatt denna pump med en bränslepump till bil från Biltema, som har några olika modeller. Det var många år sedan och den pumpen dom då sålde, som passade bra, så jag. Vet inte om den länkade passar. Annars får du väl köpa en originalpump. Jag tycker säkerhetsmässigt inte att man skall vara dumsnål och in absurdum hålla på att reparera sådana grejer.
  7. Om du har vägarna förbi Hisingen, Ringön så finns där Göteborgs skeppshandel och Marinskroten har sina lokaler, där finns även Båtskroten i väst, du kan ju fråga dom firmorna. Om du googlar på ”begagnade båtdelar” får du träff på liknande några firmor runt om i landet, kanske någon har det du söker.
  8. Smaka på vattnet så kanske du kan lista ut om det är regnvatten eller havs/sjövatten, alltid en bra början. Var sitter säkringarna? lätt att tro att det kan läcka in regn- eller stänkvatten vid någon lucka eller ruta/ventil. Även i skruvhålen till olika beslag på däck och rufftak är suspekta i sammanhanget.
  9. Kungshamn, Guleskär funkade bra även idag.
  10. I min vardagsbil, en Citroën C3 Picasso från 2011, sitter det en dragkrok som är monterad av svenska återförsäljaren. Alla elfunktioner funktioner till släpvagnskontakten styrs av relän, fyra stycken, som då ger blink, broms och bakljus. Dessa relän har en gemensam minuskabel som bryts av en mikrobrytare i släpvagnskontakten, den trycks in när man stoppar i hanen till släpvagnskabeln, ja så är det tänkt, men den har fastnat så jag hör alltid ett extra klickande från blinkersen och bromsljus om jag kör med baksätet nedfällt vilket jag nästan alltid gör. Men jag har sett denna relälösning i flera halvnya bilar, och då kan man ju ha vilka lampor som helst i släpet.
  11. Det blir skitväder iallafall, så du missar nog inget egentligen. Min toalett manövrera med en mikrobrytare som kostar 29kr, men jag hade några hemma i elektronikskroten så jag tror jag har en i reserv ombord... 😇
  12. Då kan du vara lugn, då är det iallafall inte det felet. Känn med rena händer eller med bomullshandskar på runt hela motorn, notera var du blir nedsmutsad.
  13. Ser du olja i kölskarpen under motorn? Ett rätt vanligt fel på dessa motorer är att dom är slitna i kolvringarna så att motorolja sugs upp i cylindern och förbränns. Då är det litet svårt att stanna motorn.
  14. När, i vilket sammanhang blev den bränd?
  15. ”Välformulerat” var det kanske inte, men mer ”välritat” i paint kanske det var... Jag vore glad om det hjälpte dig att koppla in grejerna! Så ”återkoppla” gärna här i forumet!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy