Jump to content
Monday 24 June 2019

Georg_Ohm

Silvermedlem
  • Content Count

    5,454
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

Georg_Ohm last won the day on June 18

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

895 Expert

1 Follower

About Georg_Ohm

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

2,375 profile views
  1. Georg_Ohm

    Hemmahamn?

    Det är väl till att vara fin i kanten att skriva till ett "af". Sedan brukar man i dessa trakterna också i versaler skriva GKSS, gärna i större bokstäver än namnet. "Drottning Sylt af Långedrag GKSS". (En båt med det namnet har jag aldrig sett, däremot har jag sett en Maxi med namnet "Prins Korv")
  2. Nej det är LTCs tefatsliknande antenn, ingen äkta UFO. Då en antenn förolyckades en vinter köpte jag en ny komplett med förstärkare, så jag kan ju byta förstärkaren och se om det det blir någon skillnad. Senast jag gjorde en kanalsökning på bara digitala kanaler blev det över 90 stycken, de allra flesta spärrade endast åtkomliga för dom som vill betala. Dessutom många dubletter. SVT från Dalsland, Värmland, Halland och Göteborg kan ses i Öckeröarnas skärgård. Nu i kväll kunde vi se västnytt i HD. Det har varit minst sagt struligt med ComHem, jag har samma åsikter om den firman som om sugtömningsanläggningarna längs Bohuskusten, bra när det fungerar, men det gör det sällan. Ledig dag på fredag, den skall jag tillbringa i telefonkö, igen, eftersom ComHem inte svarar på mail.
  3. Georg_Ohm

    Hemmahamn?

    Jag gillar ju Wales väldigt mycket. Funderar på att låta regitstrera båten i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Men akterspegeln är ju bara 310cm bred.... Men dom som tillverkat vinylbokstäver kanske hade blivit glada att då få mig som kund. Att låta träsnidaren på Gullholmen/Hermanö snida en skylt hade blivit ohemult dyrt, och ett större träd hade gått åt. Bekvämlighetsflagg? Nej men en med en hemsk drake på. Det finns förvisso en ort i Australien med ett ännu längre ortsnamn, men det är ingen hamnstad.
  4. Jo du kan ju köra motorn om du med en rörbit och några slangklämmor kopplar ihop slangarna som skall anslutas till vv-beredarens värmeslinga, om du inte gör det dränerar du ju motorn på kylvätska, och det blir söligt i motorrummet... Sedan måste du ju även plugga slangen från pentrypumpen, eller förresten koppla även i hop denna med den utgående slangen till tappställena, den till varmvattnet (röd). Annars så går ju pentrypumpen hela tiden och tömmer vattentanken... inombords... Glykolblandningen i kölsvinet späds då ut...
  5. Det finns ju hastighetsmätare, speedometer, att ladda ned som app i telefonen, dessa kan ställas om för att visa knop.
  6. Man kan ju få tycka det. På min båt kom det inte upp någon information alls i displayen (digitala modellen) när kugghjulet stod omkring 180 grader fel i förhållande till kuggstången. Om du företar dig akrobatiska övningar och häver dig ned innanför akterspegeln kan du skruva loss givaren förutsatt att motorinstallatören tog upp en utfasning på akterspegelns insida för detta... Vatten skall då inte komma in i båten, det sitter en packbox där också. Så kan du då vrida givarens medbringare (=den svarta knoppen) 180 grader "fel" och se om det hjälper. Bra om man är två, en som vrider på givaren och en som kollar instrumentet. Jag var ensam och det tog på krafterna, blev både sitt-ups, spring och annat som kanske gynnade både lumbagon och konditionen... Annars ansluter du en ohm-meter enligt mina anvisningar (färgerna på kablarna) i ovan, och kör drevlyften upp och ned för att se om du får några värden. För att utesluta kablaget kan du ju ansluta ohm-metern både vid givaren och sedan framme vid instrumentet.
  7. Om man vill ge sig i kast med supernördiga välfungerande autistiker, eller personer med en mer eller mindre utpräglad asperger, skall ge sig in i diskussioner om akvariefiskar och akvarieväxter på www.zoopet.com! Vi utfärdar ju popcornvarningar när diskussionerna blir långa, där förekommer det årslånga diskussioner med omkring 5000 inlägg som inte sällan innefattar var i taxonomin en fiskart befinner sig, hur många gälräfständer den har eller antalet fjäll längs sidomittlinjen. Det hela spårar dock ur, då bezzervissrarna hela tiden hävdar att dom (=JAG) har rätt medan alla andra har fel. Jag har tröttnat på den sajten och det är det fler som gjort, dessvärre blir ju bara bezzervissrarna kvar till slut. Jag gör ju ingen hemlighet av att jag ogillar de flesta amerikanska båtar, allrahelst en sådan som du nu byter bort. Jag kollade även på Forbinor när jag skulle tänka mig ett båtbyte, men vi alla har ju olika smak, liksom rumpan, delad. Trä är väl att föredraga än nakna plastytor och fastlimmade mattor? Drev är inte heller min favvo, även om jag har det nu ändå, dessutom med dubbelpropeller, rak axel hade varit enklare och billigare, och mindre känsligt för störningar. De Forbina 9000 (två stycken) som kom i min väg hade båda flybridge (alla kanske har det?) och jag tyckte att dessa båtar var väldigt korttjocka, och höga. En tillfällig båtgranne en gång i Fjällbacka tycket att båten bankade (krängde mycket) redan med två personer uppe på flybridgen, och det var även denna som tycket att den betedde sig oroligt i sjön. Jag har dock aldrig själv provkört någon. men väl sett dem på håll, senast i torsdags, gick norrut mot Marstrand med aktern djupt i havet och fören högt, kanske dåligt trimmad pga. av okunskap, men har en minnesbild att flera Forbinor (liksom andra liknande båtar) beter sig likadant. Kan ju vara skäl till att starta en ny tråd, med frågan hur man använder sina trimplan, om man ens vet att man har sådana. Inredningsvis kan ju den vara bra, vad jag och hustrun reagerade på var att dessa exemplar vi såg hade byssan nere i ruffen, och den ena saknade köksfläkt. (Senare köper vi också en båt med byssan under däck...) Sedan vill ju vi ha en båt som man kan riskfritt kan vistas på däcket, det var den övervägande orsaken till att det blev som det blev. -Alla fritidsbåtar är ju kompromisser och alltid är det någontingen man måste ge efter för.
  8. Det rör sig om strömförbrukning i storleksordningen mA, milliampere, ingenting man behöver oroa sig för. Trådskaparen har ju motorbåt, och loggen (=knopmätaren) används ju bara då motorn är i gång, och då man har laddning så det skall inte föreligga någon risk för att loggen drar ur batteriet. Det är väl så att om det finns instrumentbelysning så drar den mer ström än vad instrumentet i sig gör. Så är det i alla fall med min litet äldre Silva Nexus. En annan sak, som tryckloggarna saknar, det är ett räkneverk för distansen. Detta har ju både loggarna med paddelhjulsgivare (även gamla vajerdriva Sumlog) och de digitala GPS-baserade loggarna, ja inte bara totaldistans utan även trippmätare.
  9. Hej! Jag har sedan flera år en vanlig LTC "ufo-antenn" som fungerade till den förra "halvtjocka" TV´n och lika bra till den nuvarande tunna LTC-tv´n. men ibland hamnar man ju i radioskugga, då funkar det inte, jag har ju motorbåt och antennen sitter kanske max 3 m över vattenytan. Då som nu, fungerar det bra när antennförstärkaren avstängd, men när jag vrider på den försvinner bilden...(?) Tänkte att antennförstärkaren kanske kunde vara till hjälp då signalen är svag? Sedan är det ju så, att man med digital-tv (DVT) antingen får en knivskarp bild eller ingen bild alls, 1 eller 0, det är väl digitalismens förtjänst, med den gamla sortens ATV, analog-tv kunde man ju ibland acceptera en litet grynig bild eller litet bildskugga, om programmet var bra... Men då; är det fel på min antennförstärkare? Sedan en fråga till, som rör TV hemma, har fått ny leverantör, Comhem. Inte ens på SVT "talande text"... Lokala nyheter från Stockholm, kan inte längre se Västnytt! Någon som vet hur man kommer runt det?
  10. Som en anekdot, kan jag ju nämna att jag en gång på tidigt 1990-tal var på iklädd kostym, vit skjorta och slips, och finskor. Var väg i en lånad HT-båt, till ett kombinerat barndop och bröllop i en av skärgårdens kyrkor. Annars är ju det en klart inadekvat klädsel för båtturer i mindre båtar i alla fall, möjligen är det korrekt dresskod på kryssningsfartyg kvällstid... Nåväl: när jag kom i hamn hade jag en stor blöt fläck i skrevet, saltvatten då för att ingen skall tro något annat... Samtidigt som tryckloggen hade lagt av kände jag att det rann en strid stråle med vatten ned under ratten. Slangen till tryckloggen hade lossnat. Som tur var fanns det kostymbyxor i lämplig storlek att låna på destinationen... Bestmannen kunde inte bestämma sig om han skulle ha svart- eller grå kostym så han hade tagit med sig båda, varav jag kunde låna byxorna till den ena... Sedan dess har jag nog aldrig åkt båt i kostym... inte ens kryssningsfartyg... För att tillföra tråden någonting över huvud taget, så anser även jag att tryckloggar hör stenåldern till och är känsliga för störningar. GPS-baserade system är ju idag rätt så billiga.
  11. Ja hoppas att du kan felsöka. Det är ju då 1Kohm (1000 ohm) mellan svart/vit och röd/vit. Och då borde det vara 0-1000 respektive 1000- 0 ohm mellan de andra kablarna. Men det blir alltid litet fel med billiga mätinstrument och i detta fallet ännu billigare mätkablar. Sedan anger inte tillverkaren någon tolerans på givaren heller, så du får se detta som ungefärliga värden. Möjligen, kanske, eventuellt; kanske du kan spraya in litet elektronikspray i givaren. Det finns tre små låsskruvar runt dess hals, som jag inte vågade skruva ur... men kanske den går att ta isär?? På en asiatisk postorderfirma fann jag denna: Det är givaren längst ned till höger, utan kablar.
  12. Jag har en likadan, den är också släckt, men så fort jag trycker på den orangea knappen tänds den upp. Sedan som Chriater skriver, måste den ha batterispänning för att funka.
  13. Man brukar väl säga att det första som går sönder är impelern, de flesta dieselmotorer tål en stunds överhettning, nu gick din motor inte varm så länge. MEN nu skall jag göra dig orolig..... Nja men bara litet... MD21 har ett topplock av aluminium den motorn är känsligare för varmgång. Bra att MD 21 får gå en stund på tomgång efter en sjötur, så att hela motorn inklusive topplocket kommer ned i temp. Men om det funkar idag utan läckor så är det säkert inga problem, men håll koll fortsättningsvis. Impeller är jättelätt att byta, om än litet bökigt. Skruva loss locket, fotografera, tag en mellanstor polygriptång och fatta om impellern och dra den utåt, möjligen skadar du nu impelern. Man kan benda ut impellern med en eller två större spårskruvmejslar också, men då med försiktighet så man inte skadar godset i puphuset. Tag den nya impellern fetta in den med fett eller diskmedel, vrid den så att vingarna kommer åt samma håll som den gamla, kolla fotot, och pressa nu in den i pumphuset, litet knepigt nu att få medbringaren om du har sådan, eller splinsen att komma rätt. Det brukar finnas en ny packning eller o-ring med i satsen, montera den och skruva på locket, drag vingmuttrarna korsvis. Provkör och titta efter läckor runt locket. Ha alltid en reservimpeller ombord.
  14. Vad bra! Man skall alltid testa de enkla och billiga lösningarna först. -Det är aldrig fel att ha litet kontaktspray, elektronikspray ombord.
  15. Det känner jag igen, och då hade länspumpen gått så mycket att den också var förstörd. Länspumpar skall ju tåla torrkörning, men inte många timmar i sträck. Förutom att kolla att solcellsanläggningen är rätt inkopplad, så kontrollera även polskorna, alltså batteriernas anslutningar att dom är ordentligt fastdragna och oxidfria. Mät gärna med en multimeter/voltmeter direkt på batteriernas poler, vad ger det?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy