Jump to content
Friday 06 December 2019

Georg_Ohm

Silvermedlem
  • Content Count

    6,295
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    39

Georg_Ohm last won the day on December 4

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

1,198 Expert

2 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

3,192 profile views
  1. Jag har gjort en del större och mindre paneler av aluminiumplåt i olika tjocklek, dessa har sedan klätts med konstläder, oftast svart. Detta har limmats mot plåten med traditionellt kontaktlim. Men det funkar nog inte hos trådskaparen, kanske en sådan där skummad PVC-skiva kan vara ett alternativ? Om nu det i trådskaparens båt finns mycket ädelträ kan man ju tänka sig att såga till en tunnare skiva i samma eller matchande träslag..? En gång fixade jag liknande paneler i en gammal öppen engelsk sportbil, fullt jämförbart i sammanhanget. Originalets paneler var i bok, då renoveringsbudgeten var övertrasserad och bilens ägare hade bråttom iväg till ett veteranbilmöte skar vi till en tillfällig panel av överblivet laminatgolv som skulle vara "bok". Den blev så himla bra och väderbeständigt att den fick sitta kvar. Jag menar det finns ju laminatgolv i många olika "träslag" och det tål väta och annan ogynnsam väderlek. I andra båtar har jag sett liknande paneler utförda i rostfri blankpolerad stålplåt, måhända snyggt, men svårarbetat och ger besvärliga reflexer från "stjärnan Sol" iallafall vid gång norrut när solen skiner.
  2. Det brukar finnas små stödklackar på ena sidan som skall ligga mot golvet/underlaget, titta efter sådana, och du har förstås inte kvar instruktionsboken.
  3. Javisst. Jag har den senaste tiden råkat ut för liknande applikationer, nu senast var det till en elektrisk julstjärna, att hänga upp i något fönster inomhus. Den så kallade nätdelen, alltså den lilla transformatorn med EU kontakt som skulle placeras i eluttaget med liten kort sladd med kabelbrott precis där kabeln kommer ut ur kapslingen, gick inte att laga då det var ihoplimmat och ihopgjutet, kanske lika bra det då defekta juldekorationer orsakar en massa eldsvådor vid denna tid varje år och kanske värre då folk försöker laga prylarna. Det var en liknande grej till en mobiladdare också, och en tankgivare till båten. Bara att köpa nytt... Nätdelen till julstjärnan ersattes med en från Claes, den var dessutom justerbar mellan olika spänningar och 9 volt (istället för 12) gav ett mysigare ljus och ökar kanske glödlampornas livslängd. En mobiladdare hittades i en skrotlåda på jobbet, och Biltema har givare med samma resistans samt fysiska mått som Wemas... Nu vid denna tid har väl trådskaparen redan lödad på en röd/svart tvåledad kabel av standardmodell och isolerat ordentligt, så det är väl bara att montera och testa när det blir litet varmare, i god tid innan sjösättningen. Det är aldrig fel att överdimensionera kablar till lanternor. Tänk på att en del LED-belysningar inte kan polvändas, om det inte lyser så se till att + och - är rätt kopplade.
  4. Tänk nu på att trådstartaren skall ha en skarv utomhus, i ett utsatt läge i båtens för, på pulpeten, även om trådstartaren lyckas få in kabelskarven i pulpitröret och isolera densamma så är det fortfarande en väldigt otacksam plats att ha en kabelskarv på. Så alla typer att skarvklämmor, kabelskor och liknande är jättedåligt just här. Det är bara lödning som duger, med då en bra isolering, flera av oss har föreslagit krympslang med lim, det är nog det bästa, men vulktape kanske duger också. Det är ingen idé att tjafsa om detta mer, det ÄR lödning med absolut tät isolering som håller, iallafall i några säsonger. Det bästa hade varit om lanternan gått att skruva isär och att man kunde ansluta kablar inuti denna, med en absolut vattentät kapsling. Att skicka med någon decimeter ingjuten klen kabel är ju löjligt. Måhända hade det fungerat bättre att skruva fast lanternan på ruffen eller sargen och borra hål för kabelstumpen så att man fick skarven inuti båten.
  5. Ja dom har kommit igång med trafiken nyligen. En kompis åkte med idag som guide då amfibien tydligen var inne på Klippans område. Jag åkte med en i Budapest, betydligt snyggare, sågverk ut som en turistbuss. Men den hade två förare, en på land och en på Donau.
  6. Jag märker av det gurglande ljudet även i deplecamtfart. Men det är klart tystare då. Måhända förstärks ljudet i mitt handfat och diskho då dom är öppna uppåt. Och det överröstar nog gurglet från toatömningen i min båt. Det är alltså inte bara luft utan även vatten som snurrar runt i dessa genomföringar.
  7. Naturligtvis är det också en bra lösning. Men slangdragningen bör ju vara så kort som möjligt och utan krökar varesig i horisontal- eller vertikalled, vilket är svårt ändå att få till. Jag gissar att din båt är halvplanande och då skulle ju en sådan genomföring hamna för om midskepps.
  8. Det brukar vara lika många som hade gylfen öppen.
  9. Fyra meter höga staket runt alla vattendrag och längs alla kuster är en annan bra idé. Jag hörde i morse på lokalradion att skolans politiker i Göteborg vill ta bort den fria simundervisningen. Alltså, fler drunkningstillbud är att förvänta sig.
  10. Ja, det kan ju räcka med den lilla volymen som är mellan skrovgenomföringen upp till ventilen för att det skall bildas turbulens där som kan orsaka oväsen. Måhända är du ironisk angående korken, men jag kan inte komma på annat än att kanske man kan såga av bordsgenomföringens hals så mycket att kulventilen hamnar omedelbart ovanför bottens insida, men det blir säkert oväsen ändå, så jobbinsatsen motiverar väl knappast ett tvivelaktigt slutresultat. Om du (mot förmodan) enbart kan förlita dig på sugtömningsstationerna kan du ja ta bort slang, ventil och genomföringen för att sedan plasta igen hålet, men med tanke på hur dåligt dessa sugtömningstationer funkade sommaren 2019 i södra Bohuslän och i Stryrsöskärgården så vill man ju gärna har en möjlighet till nödtömning. Bilsons öronproppar och hörselkåpor kan vara ett sätt, ett annat är kanske att skruva upp ljudet i stereon/radion...
  11. Man kan ju undra vad för slags drunkningstillbud som egentligen döljer sig i kategorin "övriga" det är den näst största kategorin med femton drunkningsoffer, flest i juli, kan det vara suicidium eller drunkningar i bassänger? Å andra sidan tycks det vara riskfritt att befinna sig på fartyg, och fiskarna 1st? kan det vara den yrkesfiskaren som förolyckades mellan Grötö och Hönö i somras? Eller är det bara fritidsfiskarna, sportfiskarna som redovisas här? Nästan varje år är det väl någon hummerfiskare som förolyckas, men dom ticks ha klarat sig i år, förvisso saknas det statistik för nov och dec.
  12. Ja. Min båt har samtliga avlopp (och tillopp) under vattenlinjen, handfat, diskho och den delvis olagliga tömningen rakt ut i havet från septiktanken. Fattar inte varför man gjorde så med avloppen från handfat och diskho, vattnet rinner ju ut så långsamt... men men... Visst, som du skriver, det uppstår någon slags turbulens, vatten trycks upp i dessa skrovgenomföringar, det kan vara så att om båten stampar i sjön kan det komma en kaskad vatten upp i diskhon, det hjälper inte att sätta i proppen. I mitt fall är det väl inte blåsljud utan mer ett gurglande ljud, ungefär som när man läser vogonpoesi 🙄. Jag stänger ibland dessa genomföringar, då det sitter en kulventil på insidan av skrovet, ljudet upphör inte men blir mindre påtagligt, och det kommer inte upp kaskader i handfatet, diskhons kulventil sitter däremot så illa till att den kan inte nås utan att man först tar ur lådan med kastrullerna i köksdelen. Jag funderar på att sätta servomotorer på dessa kulventiler. Så mitt svar på din fråga, stäng ventilen, om du har en sådan, det borde du ju ha... Servoventiler eller servomotorer att montera på befintliga ventiler har vi diskuterat i bland annat tråden "Större septitank".
  13. Av egen erfarenhet vet jag att kabelskarvar och anslutningar "utomhus" i marin miljö kanske bara fungerar i några veckor. Kabelskarvar skall då undvikas, fattar inte att dessa avbildade lanternor levereras med en sådan löjligt kort kabelstump. I förra båten hade jag en kopplingsdosa IP44 uppe på targabågen där lanternor och tutan kopplades in. Tja... det var väl den minst dåliga lösningen. Bättre hade det varit med hela kablar utan kopplingspunkter direkt in i båten. I nuvarande båt var det ungefär likadant, klipp, klipp och klipp... En multikontakt av militär standard monterades på hyttaket och från den en motsvarande hane med trailerkabel upp i targa/radarbågen, där kablar kopplades direkt eller lödades ihop med limmad krympslang, jag räknar med ett det håller tre-fyra säsonger. "Sockerbitar" jag har skrivit det förut att sådana kopplinsplintar bara duger till nödreparationer till sjöss, men jag kanske har ändrat uppfattning om sådana, måhända finns det kanske olika kvaliteter, ärgar gör dom i alla fall, och en del saknar det där lilla blecket inuti så att skruven krossar kabelkardelerna. Vago-kopplingar är bra mycket bättre och enklare då man kan koppla dessa utan verktyg. Vagokopplingar hos Claes i sjön. Firma Båtsystem har ju bra och genomtänkta produkter, så jag förstår nu inte varför man gjort såhär med dessa LED-lanternor...? Nä, som redan sagts x flera, löd värm på med krympslang med lim över dessa lödningar, sedan en något grövre likadan krympslang över de två första. Se sedan till att denna skarv hamnar inuti pulpitröret där det inte kan komma in fukt, om möjligt.
  14. Jag har monterat den där backventilen, fungerar bra att spola vatten och toapapper. Men den är lätt att ta bort om det senare visar sig att det inte fungerar. Började att lägga tillbaka durkarna, förberedde för att återmontera värmaren, då ser jag att värmarens slangar inte längre får plats där de tidigare legat, måste dra om dom i annat utrymme. Dom gamla slangarna är då för korta... suck. Så kom jag på att jag hade tagit ur sådana slangar från en skrotad turistbuss, och dom låg i högen för sådant som skulle köras till återvinningen, men jag hann denna gången rädda dom... ibland har man litet tur.
  15. Jag har väl kanske inte någon "äkta" flybridge, kanske mer en förhöjd yttre styrplats i bakkant av hyttens tak. Sedan jag köpte båten sommaren 2015 har jag kört från denna styrplats endast tre gånger. Det är dragit kallt och jag ser inte båtens förskepp från denna position, också synnerligen opraktiskt vid tilläggning. Det finns en "jagarskärm" en framåtlutad litet vindskydd av någon slags nästan genomskinlig plast, vid gång norrut under fint väder och solsken blir det en irriterande reflektion i denna från stjärnan Sol i denna vindavisande anordning. Barnbarnen som förra säsongen var 5,5 år och 15 månader älskade "klätterställningen" som trappstegen upp till denna yttre styrplats utgör. Man kunde ju också leka styrman vid ratten, bara det att yttre ratten inte går att frikoppla, när barnbarnet vred den dikt babord under gång, i Sotekanalen hände det grejer.... Det finns också en alldeles oemotståndlig tryckknapp till tutan vid denna yttre och upphöjda styrplats... Rent tyckande och rent generellt kan jag ju tycka att äkta flybridge på båtar under ungefär 30-35 fot ser illa ut, proportionerna blir fel, båten ser för hög ut i förhållande till dess längd. Man bör ju också tänka på att man flyttar tyngdpunkten högt upp och det kan få konsekvenser, det blir litet som den där jättestora träsegelbåten som kantrade på sin jungfruresa... ja det var ju rätt längesedan. Ett företag på Hisingen som främst bygger personbilar har en division som även bygger gröna dieselmotorer och kanske någon röd bensinmotor, vad vet jag? men iallafall har dom minst en testbåt, brukar möte den emellanåt i farvattnen mellan Hisingen och Marstrand, en stor sak, kanske runt 45 fot, med en stor flybridge, en vacker dag satt det kanske 7-8 kostymklädda herrar uppe på flybridgen under gång i sundet mellan Lilla och Stora Varholmen, det är max 7 knop och dom körde inte fort, men vid en kombinerad undanmanöver och kursändring krängde båten högst anmärkningsvärt.... Nä jag är ingen förespråkare av flybridgar, gillar heller inte att se ner på folk, men det kanske är en bra grej på stora båtar, jag hade väl på nuvarande båt kunnat vara utan denna styrplats, men iofs är en yttre styrplats bra att ha, "norsk flybridge" som jag tror är en styrplats i durknivå vid akterdäck att ha vid kinkiga tilläggningar eller vid aktivt fiske. Att sitta fyra-fem trappsteg uppåt (eller mer) vid ingång i hamn ger skepparen en anledning att kommendera besättningen på däck till en det ena en det andra, då denne, oftast en man, är hindrad att själv deltaga med fenderuthängning och tilläggning, annat än att manövrera båten. Bogpropellrar brukar få jobba hårt på flybridgebåtar, ja på andra båtar också kanske, men det märks att vindfånget ökar med kvadraten av höjden eller hur det nu är. För kanske två år sedan var det en 30 fots flybridgebåt inne i lilla hamnen på Ramsö, det blåste ovanligtvis nordostlig vind omkring 7 m/s, båten betedde sig som en frigolitbit i en tvättbalja med en fläkt bredvid... För att då vara övertydlig så är flybridge inte riktigt min favorit, men barnbarnen gillar stegen och trappstegen dit upp. Allvarliga fallskador har ännu inte inträffat, flytvästar dämpar en del fall.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy