Jump to content
Tuesday 11 November 2025

Georg_Ohm

Guldmedlem
  • Content Count

    15,246
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    308

Georg_Ohm last won the day on November 8

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

5,099 Expert

7 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Göteborg och Bohuslän.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Recent Profile Visitors

23,573 profile views
  1. Det blir säkert väldigt bra! Men batterier har ingen ”jord”! Där finns batteriminus och batteriplus, numera ihopskrivet. Ordet ”jord” i betydelsen ”minus” håller på att fasas ut i fordonselektriska sammanhang. På bilar börjar man mer och mer använda ordet ”chassiminus” då batteriminus är anslutet till chassie och andra bärande strukturer. På båtar funkar ju inte det, men det är å andra sidan vanligt att batteriminus är anslutet till motorblocket och därmed till generator, startmotor, backslag, propelleraxel eller drevet. Vad andra och undertecknad ser här på forumet är att ordet ”jord” i betydelsen minus bara skapar en del missförstånd, särskilt då man i samma diskussion även nämner det som i landströmssystemet egentligen heter ”skyddsjord” samma som i eluttaget hemma. Sedan förekommer det ju även ”signaljord” oftast i skärmen i diverse antennkablar ombord, men det är en annan sak. Men jag vet, ”alla” pratar ju om ”jord” ändå, och de gamla på Hisingen benämner fortfarande Hisingens raffinaderier för ”Koppartrans” och ”BP”… det är väl snart 50 år sedan Koppartrans blev till Shell… Det tar ju lång tid för människorna att justera sitt språk, så lång tid att man valde att döpa den nya bron till Hisingen till det namnet den gamla brin inte hade men, men det som den kallades för: ”Hisingsbron”. -Ja det var en högst lokal jämförelse. Annars skall man ju ha jord i blomkruker, men att ha krukväxter (=trän på götebosska) ombord sägs ju bringa otur, så det skall man då undvika. Det är ju praktiskt att använda svarta kablar till minus, men där Bosch varit med i konstruktionsarbetet förekommer även bruna minuskablar, men elektronerna som skall passera genom kabeln ger blanka f_n i vilken färg kabelisoleringen har. 😀😇
  2. Mekaniskt borttagning är överlägsen. Man använder en skarpslipad spackelspade av stål, där man slipat hörnorna runda, för att inte spackelspaden skall skära ned i färglagret eller gelcoaten, samt med arbetshandskar på händerna. Man kan ju vänta tills efter första frostnatten då brukar det gå lättare. Klart att man kan ju börja med att blåsa på med högtryckstvätten, om man har en kraftig sådan med turbomunstycke. Hursomhelst så blir det alltid några kolonier eller bosättningar kvar som har satt sig ordentligt fast. Men efter en skrapning lossnar ju även dessa. Det blir ju en ring av kalk kvar, klart man kan ta bort den kemiskt, kanske funkar citronsyra, men jag brukar måla över dessa ringar på våren. När båten ligger i vattnet och vattentemperaturen är badvänlig använder man cyklop, snorkel, ev våtdräkt och en isskrapa av plast, gärna också arbetshandskar för att skydda knogarna.
  3. Jag ser ett fel på några ställen i diskussionen… Jord, moder Jord eller det vi har i våra blomkrukor och rabatter, i landströmsystemet har vi skyddsjord. Jord eller skyddsjord finns inte i motorblocket, det är minus (om motorns elsystem inte är isolerat), skall vara minus, ty minus och jord är inte alls samma sak. På landsvägsdordon brukar det numera heta ”chassiminus” och har samma potential som batteriminus, noll volt. Anslutningen heter ”31” enligt DIN 72 552. Blanda aldrig ihop, eller koppla aldrig ihop minus och skyddsjord! för då får du problem.
  4. Det är väl egentligen så här; Vissa försäljare som oftast inte vet exakt vad dom saluför använder alternativ intelligens kombinerat med mer eller mindre intelligenta (oftast mindre) översättningsprogram när som skriver beskrivningar till sina produkter. Detta i kombination med olika namn- och språkliga skillnader som redan en mänsklig översättare har problem att identifiera. Så det är ju inte konstigt att konsumenten blir förvirrad och inte kan vara källkritisk, eller så är det det som är meningen. OM man nu skall handla på Biltema, så måste man veta vad det är man vill ha, och hur det skall vara. 😏
  5. Jag kommer in sent i denna diskussionen, och har bara satt ”tummen upp” på enstaka inlägg. Måhända kanske det ger stoff till diskussionen, men kanske heller inget nytt. Men ger en helt annan vinkling. Jag förutsätter att du avser att ha avfuktaren i båten då den fortfarande ligger i sjön, båten alltså (för att undvika syftningsfel). Den avfuktaren jag har (i tvättstugan) har ett hölje av någon slags plastmaterial som då inte leder någon ström. Ändock är den skyddsjordad, måhända är det ett elsäkerhetskrav. Om det nu skulle uppstå ett isolationsfel i (inuti) den avfuktaren eller i dess kabel leds felströmmen bort med skyddsledarens kabel, den gul/gröne. Då en sådan avfuktare inte står i kontakt med någonting i båten som i sin tur inte är i kontakt med vattnet uppstår det heller inte någon läckström ut genom exempelvis propelleraxeln, om nu landströmscentralen är korrekt installerad. Men det du undrar över om skillnaden i potentialen mellan skyddsjorden i land och vattnet är skadligt för båten. Annars vid felfri drift blir det ju ingen skillnad på vad det är för landströmselektrisk apparat du har ansluten ombord. Kanske du kan mäta upp en halv volt mellan landströmmens skyddsjord och propelleraxeln, har du testat det? Däri ligger kärnan begravd, alltså håll koll på dina offeranoder! Jag förutsätter också att du inte avser att använda avfuktaren i en träbåt, då det skulle få mer eller mindre katastrofala följder, iallafall om träbåten stod på land. Jag har inte läst alla inläggen, men det vore ju konstigt om någon inte nämnt jfb, jordfelsbrytaren, som inte har någontingen med ”jorden” skyddsjorden eller korrosionen att göra, utan är en grej som känner av minsta möjliga skillnad mellan fasen och nollan och bryter strömmen på tusendels sekund om det blir något fel på någonting som är anslutet via den, inte för att skydda båten mot korrosion, utan för att skydda ditt hjärtas retledningssystem, och undvika onödiga begravningskostnader. Att klippa den ”gul/gröne” skyddsledaren rekommenderar jag inte av ovan nämnda skäl, ohälsosamma rytmrubbningar i hjärtat, dyra gravstenar och sådant… däremot kan ju då den sintrade kopparplattan (som @anuba nämnde) vara ett alternativ, när båten ligger i vattnet, men glöm inte att koppla om till ”landskyddsjord” då båten står på land och då du vill använda avfuktare eller kanske elektriska verktyg ombord. Vanliga strömbrytare är inte tillåtna i skyddsjordens krets, utan det skall kopplas om med en liten kopparbit inne i landströmscentralen. I sådana häringa diskussioner nämns ju ofta även varmvattenberedaren som en risk för krypströmmar via dess elektriska element, via motorns kylvatten och ut i propelleraxeln, huruvida den risken existerar och i så fall hur stor den är vet jag inte, men skall nu iallafall inte försummas. Jag mätte, så gott det gick mellan min vv-beredares skyddsjord och olika punkter på motorn och på minusskenor i båten, utan att komma fram till något vettigt eller konsekvent mätresultat. Nästa gång skall jag mäta med en jättegammal analog multimeter som inte lika lätt låter sig luras av diverse svaga magnetiska fält som finns nästan överallt, något som stör elektroniska billiga digitala multimetrar då man mäter inom de låga mätområderna. Så om du har en plastbåt, har en dubbelisolerad avfuktare, eller en i metallhölje som inte står i kontakt med någon motordel, och då har en korrekt installerad landströmscentral där skyddsjorden inte är kopplad till motorblocket, backslaget eller någonting annat än bara till eluttagens skyddsjordsterminaler, kan du vara lugn! Eller, så här, avfuktaren bidrar vare sig mer eller mindre till fenomenet med krypströmmar än någonting annat ombord. Din fråga hade kanske varit mer lättbesvarad om du bara frågad om, eller hur skadligt det kan vara att permanent ligga vid bryggan med landströmskabeln ansluten. Vad för slags elektrisk apparat man sedan har anslutit till båtens eluttag spelar mindre roll, men en ”typ” värmefläkt eller ”typ” luftavfuktare har ju andra sorters riskfaktorer att ta hänsyn till då de skall vara i bruk utan övervakning. Sedan, då, kan jag inte låta bli att tänka på min kompis som fick sin VW 1302S cab från 1973 samt några andra bilar kraftigt sot- och rökskadade i sitt garage för omkring 10-12 år sedan då en fallerande luftavfuktare i garaget orsakade en brand, men det var dåligt med syre i garaget så det blev ”bara” en glödbrand, men ett bildäck hade brunnit iallafall. Dagen då garageporten öppnades var en svart dag för kompisen, svart i flera bemärkelser. Jag kopplar oftast ur min avfuktare (den i tvättstugan) då jag inte är hemma och då det inte hänger tvätt på tork. I båten däremot är det väldigt bra ventilatorn, såväl sommar som på vintern och de konstiga årstiderna däremellan som varesig är det ena eller det andra.
  6. Med en sjysst vinkelslip kan man uträtta underverk!
  7. Du har fått bra tips! Men jag ser att du saknar en viktig komponent i den installationen. Det skall finnas ett skållningsskydd, kan ha andra namn också. Det är en slang med blandningsventil som skall sitta mellan blåa och röda anslutningen. En ställbar ventil som blandar in X antal % kallt vatten i det uppvärmda vattnet, för att du eller någon i besättningen inte skall skålla sig på hett varmvatten. Om du har en elektrisk landströmsansluten värmare i vv-beredaren är det ännu viktigare eftersom det då kan bli rätt så hett varmvatten (iallafall i min beredare). Jag monterade trevägsventiler på mina röda och blåa anslutningar, för att underlätta tömningen, men det hjälpte inte mot vanlig glömska, men det kommer en dag i morgon också.
  8. Man brukar ju säga att ’det ena utesluter inte det andra” men i detta fallet bör man ju ha frostskyddsmedel i motorn även om man avser koppla in någon form av värme, som redan skrivits kan det bli strömavbrott eller annat elfel. Jag har båda delarna, och då jag har diverse pumpar (som jag naturligtvis dränerar) i motorrummet så känns det bra att ha en frostvakt under motorn. Jag såg idag att Jula har ett bra pris på ”frostskyddskabel” Visserligen bara på 20W, men man kan ju linda den runt kritiska rör och slangar
  9. En tanke som slog mig redan när jag läste ursprungsfrågan.. Måhända kanske en litet dyr lösning, men den fungerar.
  10. Jag trodde inte att det existerade havstulpaner annat än på västkusten… 😞 Jag har i många år målat med Biltemas bottenfärg , känns som det är dax att byta, skall rådfråga @Makro som har koll på bottenfärgerna. Båten befanns ju sig i Vänern under en månad i somras. Då tyckte jag det var onödigt att testa om inspektionskameran var vattentät, så jag tog på mig cyklopet, tog ett djuuupt andetag och simmade under båten med en isskrapa och arbetshandskar, skrapade då bort en del havstulpaner som satt på båten. Under augusti och tidiga delen av september märkte jag inte av någon fartminskning, så lätt subjektivt, har påväxten skett senare på hösten.
  11. Ja, jag är säker, 2021 då jag skrev det inlägget var det en hel del havstulpaner och musslor, men nu är det etter värre, inte några musslor vad jag sett, men havstulpaner i massor och en och annan sjöpung. Jag har kollat litet när andra båtar i samma hamn åkt upp, och dom flesta har haft mycket på växt, förutom en stor aluminiummotorbåt, men det är ett yrkesfartyg… sådana tillåts väl ha mer potenta giftfärger.
  12. Vid säsongens sista turer gick det inte så snabbt, båten gick tungt i vattnet och omkring 5 knop långsammare än vad den brukar. Jag tog upp båten idag, och jag har aldrig sett så många havstulpaner på denna båtens botten så länge jag ägt den, i tio år. Samma bottefärg som tidigare, samma plats i hemmahamnen, den enda skillnaden är att båten mest varit oanvänd under fyra veckor. Spekulationer om orsaken? Globala uppvärmningen med högre vattentemp? Mer näring i vattnet eller något annat?
  13. Georg_Ohm

    Kapellfästen

    Hej! Det finne en slags elastisk lina, som ibland kallas för ”gummirep” som du kan köpa och ersätta dom trasiga gummirepen med, följ länken. Dessa ”rep” finns i några olika dimensioner. Bra att ha till många saker ombord.
  14. Georg_Ohm

    Konservering

    Beror ju på… Sjövattenkylning eller färskvattenkylning? Sannolikt det förstnämnda, havets vatten cirkulerar i motorns kylvattenkanaler, då går det snabbare att få igenom glykolblandningen om termostaten är bortplockad, om inte måste motorn varmköras så att termostaten öppnar för att få igenom glykolblandningen. Om man däremot har färskvattenkylning har man ju redan en glykolblandning i motorn, den skall man ju kontrollera. Havets vatten cirkulerar då i en värmeväxlare och i den kretsen brukar det inte finnas någon termostat.
  15. Jag håller inte med om det. Det är ju klart att det går att suga upp kall olja, men det går mycket lättare att suga upp den om den är varm, men man kan ju då undra i vilket skick och viskositet den kalla oljan, som är lätt att suga upp, är. Men var och en gör ju som den själv vill.
×
×
  • Create New...