Jump to content
Thursday 30 March 2023

Georg_Ohm

Guldmedlem
  • Content Count

    13,062
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    230

Georg_Ohm last won the day on March 29

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

4,032 Expert

5 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Göteborg och Bohuslän.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Recent Profile Visitors

12,292 profile views
  1. Drevet innehåller en himla massa rörliga delar, ett drev avsett för dubbelpropeller innehåller än fler delar. Som redan konstaterats har ju båtar med drev inget backslag inombords, det är inbyggt i drevet. Båtar med axel har ju backslag av olika konstruktion, och för att vara övertydlig så innehåller även dessa en himla massa rörliga delar, men något färre sådana än vad dreven har. Om man nu behöver få sin båt bogserad, kan det vara lättare om den har ett roder, alltså en båt med axel, det kan gå att styra den någon, beroende på vad det är för båttyp. Båtar med drev saknar ju roder i ordets rätta bemärkelse och saknar ju då roderverkan vid bogsering... Både axelbåtar och drevbåtar förlorar ju "roderverkan" styrförmåga i olika grad då propellern inte snurrar. Båtar med drev är ju oftast planande eller ½-planande, sådana båtar blir vindens rov ganska snabbt då man lägger i friläget. Axelbåtar är ju också känsliga för vinden, men inte alls på samma sätt, då dessa har iallafall en liten undervattenskropp. Båtar med drev är lättare att manövrera i trånga hamnar, lättare att backa med, men det kräver en del övning och tankekraft. Båtar med axel och roder låter sig manövreras bra i låga hastigheter framåt, men vid backgång kan det vara litet si och så med manöverförmågan. Jag vågar påstå rent subjektivt att det finns ungefär lika många fördelar och nackdelar med drev kontra axel med backslag och roder. Så långt kan det vara oavgjort, men sannolikt är det billigare med underhåll av axel, backslag och propeller, om man nu inte råkar ut för ett totalhaveri, då kan det bli väldigt dyrt för både drevbåtar och axelbåtar...och då är det ju inte längre frågan om underhåll.
  2. Jag tar väl ned presenningarna i påskhelgen, om dom nu inte åker av nu till helgen. Det har ju varit en del motorjobb nu i vinter, ett jobb som gått långsamt. Men då har det varit gott att ha en presenningen över akterdäck och en LED-armatur upphängd i täckställningen samt en värmefläkt. Även jag har en lista med en massa småjobb kvar, men dom grejerna kan man fixa då båten ligger i sjön.
  3. Så här såg det ut vid den svarta lådan. Det syns inte, men ringen på kontakten fastnar inte, den går bara runt. Här var alltså felet, att jag som brukar tipsa andra som plötsligt har 0 oljetryck eller ilskna röda lampor och tjutande summer i panelen, inte kom att tänka på den där kontakten. Det kan ju vara den runda multikontakten som inte sitter fast ordentligt. Förra våren bytte jag reglagkabel, och då har jag antagligen flyttat på plusterminalen, man ser på bilden att den sitter på sniskan, och då liksom tryckte den upp kontakten. Nu sitter den rakt. Det kom även en ny generator på posten idag, jag valde en standard på 70A det räcker till startbatteriet, solen sköter ju annars om dom andra batterierna. Men nu startar motorn, går bra har oljetryck, vilket den haft hela tiden, jag ser inga läckor av glykolblandning eller olja, å anda sidan har motorn bara puttrat litet på tomgång utan belastning. TACK TILL ALLA SOM HAR GIVIT MIG GODA RÅD!
  4. Jag har använt Biltemas A4 skruvar och muttrar, klart att dom blir litet matta, glänser inte, men rostar heller inte.
  5. När vi pratar om rostfritt stål i detta forum förutsätter jag att vi snackar om det som man förr kallade för "syrafast" idag heter det väl "kvalitet A4" om jag minns rätt. För oss som rör oss i Skagerack och Kattegatt duger inget annat, ibland har både jag och kompisar skruvat fast saker och ting med "rostfritt utan närmare specifikation" och redan första säsongen har dessa rostfria skruvar lämnat bruna spår efter sin i inredningen. Nu för tiden köper jag bara så kallade "fästelement" kvalitet A4, även om dessa inte skall användas till båten. Senast var det till trädgårdsmöbel och till växthus. inte kul med bruna rostspår där heller.
  6. Ja den där runda multikontakten är en källa till flera olika elfel. Jag vet att min är trasig i bajonettfattningen. Men jag har placerat ett buntband på annat sätt...🙂 jag får kolla i eftermiddag eller i morgon.
  7. Nej, eller ja, det blir inte enklare än så, men en risk då att glömma slå på en av dem.
  8. Ja jag fick leta en hel del i manualen och i verkstadshandboken. Men oljetryckslampan lyser och instrumentet visar 0 tryck... jag har ju tidigare haft problem med anslutningen till den svarta boxen, hit är ju alla givare kopplade, så jag tänker som så, antingen är trycket för lågt, eller så är båda givarna trasiga, men det senare låter ju ganska osannolikt... eller då ett kontaktfel nånstans. Men jag skall testa med en annan givare och ett annat instrument... innan jag felsöker mer. Är det någon som minns vilken resistans dessa givare skall ha? 0-260 ohm? med 0 ohm vid inget tryck eller tvärtom?
  9. Topp, sb, bb och akter skall alltid lysa samtidigt, om det är en motorbåt det gäller. Ankarlanterna får inte föras tillsammans med andra lanternor... nästa sant. Om man har en rundlysande som kombinerad topp/ankarlanterna kan man ju koppla på litet olika smarta sätt, med dioder, eller med polvändare och utnyttja att de flesta LED-lanternor bara lyser om man kopplar dom rätt. Men du har ju själv funnit ett bra sätt. nästan som polvändarmodellen.
  10. Nu skruvade jag loss den övre givaren, jag vet ju inte om den är till oljetemp eller oljetryck, men det kom iallfall ut rikligt med motorolja ur hålet då jag drog runt motorn.
  11. Varför krångla till det? Gör som jag gjorde, koppa en treläges omkopplare till lanternorna; 1 sb, bb, topp och akterlanteror. 2 avstängt 3 ankarlanterna. Sedan ligger säkringarna i serie efter omkopplaren, ingående kabel från stora elcentralen är avsäkrad med 15A och döpt till "huvudsäkring lanternor".
  12. Precis, man har ju hört skräckhistorier och har litet egen erfarenhet av läckage, diverse plastade tankar som jag läckt ut sitt innehåll ned i kölsvinet, och det är väl inga stora problem om det rör sig om färskvatten, men utläckt latrin eller diesel är inte alls roligt, och om det är bensin är det ju direkt livsfarligt. Jo jag har varit med om att omkring sanera 25 liter diesel i en segelbåt en gång, (en spricka i en rostfri tank), och torkat upp bara någon liter latrin i min förra båt, men där var det en plasttank som läckte i utgående slanganslutning.... båda gångerna blev jag illamående. Aluminium är väl också ett material som man inte skall bygga några tankar av, vad jag förstått på detta forum.
  13. Alternativ 3! Om det finns kunskap att svetsa i rostfritt stål så finns det väl också kunskap om hur svetsfogarna skall utföras..? 3,5 Att köpa en färdig (om den får plats) Själv bytte jag septiktank för ett par år sedan. Jag köpte en färdig tank av plast som är avsedd för det (och även andra) ändamålet. Jag köpte en Diablo på 108 liter. Den har varit till belåtenhet. Samtidigt så bytte jag alla slangar från toan till tanken och sedan till däcksgenomföringen och nödtömningen. Även till avluftningen där jag gick upp i dimension till 19mm, det underlättar sugtömningen, och även då man spolar i toan. Sedan köpte jag en likadan, till dricksvattnet.
  14. Det skramlar inte. Jag minns nu inte om jag kopplade loss några kablar när jag fick skruva loss slangarna till oljefilterhållaren, men där sitter det väl en multikontakt man inte kan vända annat än pt rätt håll. Men jag skall titta efter.
×
×
  • Create New...