Jump to content
Monday 14 June 2021

Georg_Ohm

Guldmedlem
  • Content Count

    10,289
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    136

Georg_Ohm last won the day on June 11

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

2,606 Expert

4 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Göteborg och Bohuslän.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Recent Profile Visitors

7,977 profile views
  1. Blir su klokare av kopplingsschemat?
  2. Jag står också på badbryggan, eller på akterdäck av samma anledning som du, men sladden räcker dit.
  3. Jag hade en gång en likande finsk båt. Där fanns det ett ”schakt” i mitten av den bakre sittbänken mot botten där det satt en länspump. Så är det då tydligen inte på din båt...? Om det finns flytskum någonstans mellan skroven borde du kunna höra det om du klackar med knogarna på innerskrovets sidor. Andra båtar brukar ha olika typer av flytelement i eller under tofterna. Gör så att du monterar en dylika i akterspegelns nedersta del, den djupaste delen av båten akteröver. Den öppnar du då båten står bakåtlutad på trailern redan på rampen, tro det eller ej, men då rinner ju vattnet ut.
  4. Vad står det i installationsanvisningen? Undrar om du har rätt typ av rattpump, mina rattpumpar har tre anslutningar, tre slangar, varav en av dessa går mellan rattpumparna. Den ena rattpumpen i mitt system borde ju motsvara en autopilotpump...? Bild från: Sleipner.
  5. Jag lägger på ett lager varannat år, däremellan bättrar jag bara på där det skavts bort och då utsatta lägen, under vattenlinjen och akterspegeln samt runt givarna till loggarna. Havstulpanerna skiter i vilket, dom växer ju ändå nästan bara på akterspegeln nedre del där jag lagt på extra färg, kanske beroende på att den inte poleras på samma sätt som annorstädes.
  6. Jag hakar på litet, sådana däringa marina fjärrkontroller är så förbaskat dyra. Klart du vill ha flera funktioner i samma kontroll... ju dyrare blir det. Annars hade man ju kunnat tänka sig ”kinakontrollerna” som egentligen är avsedda till vinschar på terrängbilar och fyrhjulingar, men dessa ha ju bara en eller två funktioner beroende på hur man räknar, Upp och ned. Jag har redan en dyr fjärrkontroll, den satt i båten då jag köpte den, återkommer till den. Men till ankarspelet fixade jag en tvåknappars upp/ned kontroll med kabel, den ligger nära till hands i en sittbänk på akterdäck. Jag har en sådan här, med tillhörande mottagare. När man trycker på on-knappen skall blåa lysdioden lysa och fjärrkontrollen skall bli aktiverad, den stängs av automatiskt efter xx antal sekunder. Bara det att min stänger av sig omdelbart, den har gjort så innan, då har jag bytt batterier och så har den fungerat nästan hela säsongen, nu hade jag inga AAA ombord, men jag mätte batterierna under belastning och som var bra. Men jag skall testa med nya ”kaninbatterier” Duracell, dom sägs ju i reklamen vara överlägset bättre än konkurrenternas batterier.... Så det är väl kanske något fel på den kontrollen, skit samma egentligen då jag väldigt sällan använder den, jag har ju den hemmabyggda kabelanslutna kontrollen, samt manöverknappar vid båda styrplatserna.
  7. Jag förstår hur du tänker. Jag hade nog fixat till båten, sannolikt får du igen pengarna plus nån slags lön för jobbet också, det är säljarens marknad nu. ”Skithuslukten” är ofta inte så svår att få bort, töm systemet efter tidigare anvisningar, byt slangar, för det är antagligen dessa som släpper igenom lukten, dom är gastäta när dom är nya och kanske fem år framåt. I någon annan tråd nyligen skevs det om olika rengöringsmedel som tar bort denna och andra dåliga lukter. Glömde skriva det i förra svaret, men om det står gammalt spolvatten i toastolen som du pumpat in utifrån, i det finns det alger, plankton och annat som dör och kommer i föruttnelse och luktar illa, skölj emellanåt med färskvatten med med Yes eller liknande i. Skrubba rent under durkarna, där är det gammalt vatten med diverse skräp (det vika klägget) som samlats som luktar illa. Förvaringsbänkar i sittbrunnen kan ha hyst fiskeredskap och sådant luktar illa, om man nu lyckats fånga nån fisk... gammal olja och annat som man brukar förvara där kan samla på sig en odör. Tvätta ur skåp och lådor, det kan finnas matrester och så som kan lukta illa och mögla. Vädra alla textilier, dynor, gardiner och vad som mer kan finnas... Se till att båtens ventilation fungerar som den skall, det brukar bygga på självdrag. Bara sådana sanerings- och städningsjobb kan ju höja priset med 10 till 20.000 kr, och göra båten mer lättsåld. Rullgenua och ny motor är ju dyra grejer, sannolikt får du inte igen hela värdet av sådant, så om du investerar i nya segel, motor, och då rullfock, allt eller inget, så lönar det sig inte att sälja, då skall du behålla båten så länge den utrustningens avskrivningstid löper.
  8. Om @protesterandemoose eller någon annan vill fördjupa sig i ämnet ”Biltemas skiljerelä” så klicka på denna länk?
  9. Georg_Ohm

    AQ115

    Kan ge ögonskador! Därför skall du inte heller banka ned bergskilarna med den där metallhammaren som säljs tillsammans med kilarna. Nu byter jag ämne... men ta det försiktigt och i använd en tung plasthammare till både bergskilar och till att banka på kulhammaren med. Det kan fungera om du lindar in den ena hammarens, eller bådas slagyta med eltape. Men tapen brukar gå söder efter tiotalet slag.
  10. Jag har en lina ombord den är från min första båt, en optimistjolle som byggdes 1965... Din fråga är ju litet som ”hur långt är ett snöre”... Det finns massvis med olika sorters linor, i minst lika många olika kvaliteter. Din lina utsätts ju för mekaniskt slitage och även av UV-strålningen från vår närmaste stjärna, därtill tillkommer vatten, väder och vind... Det generella rådet är ju att ta för vana att kontrollera linan ordentligt flera gånger per säsong, ser du att kardelerna börjar att fransa upp sig eller annat slitage skall du ju byta. Men såtillvida du inte köpt sådant där blått plastsnöre i en byggvaruhus (fråga Ove) så lär väl din förtöjningslina hålla några år till, kan man ju tycka....
  11. Samma svar... Men @Peter_K har dessvärre fel angående skiljerelät. Biltemas relä funkar litat annorlunda än andra sådana . Den svarta kabeln är minus. Avkänningen sker genom en av de i detta fallet röda kablarna, möjligen den till höger, den har en röd prick på sig, på baksidan, och den skall kopplas till det batteri som står i direktförbindelse med generatorn, sannolikt startbatteriet.
  12. Hej! Du har alltså köpt skit... 😨 Från toastolen går det en tjock slang Ø38 mm till en bordsgenomföring med en kulventil på. Ventilen är stängd när handtaget står tvärs ventilen. Ute på internationellt vatten är det ju tillåtet att tömma sin toalett, ibland kan man ju har detta internationella vatten alldeles utanför hamnpirarna... nöden har ju ingen lag. Den klenare slangen även den med en bordsgenomföring och kulventil är till intaget av spolvatten. Öppna båda ventilerna och pumpa in nytt vatten i toalettstolen, ändra på ventilen som sitter högst upp på pumpen, nu tömmer du toastolen och slangen när du pumpar, gör så några gånger, flytta båten under tiden så att du inte pumpar in det vattnet igen du nyss pumpade ut... Sedan tycker jag att den tjocka slangen är onödigt lång, men det kanske är bra med en båge högt över vattenlinjen..? Under nästa vintersäsong installerar du en septiktank med däckstömning! Och då byter du slangarna. Det vita kletat, ingen aning, hur luktar det? Batterierna, jag skulle inte tro att dom är parellellkopplade, dom har gemensam minus, men varsin utgående pluskabel, kanske till varsin batterifrånskiljare..? Gissningsvis är det ena enbart för startmotorn (kanske till bogpropeller och ankarspel, utifall su har sådana), det andra är till ”allting annat” kallas oftast för ”förbrukarbatteri”. Biltemagrejen till höger i bild är att skiljerelä som känner av den högre spänningen som uppkommer då generatorn laddar, och kopplar då ihop båda batterierna så att dom laddas. Laddning med lös laddare som har krokodilklämmor, gör du ett batteri i taget, eller så kan det tänkas att detta skiljerelä kopplar ihop båda batterierna (en lysdiod lyser då på relät) om du kopplar laddaren på startbatteriet, om nu det är det primära i laddningskretsen. Det brukar inte finnas någon anledning till att koppla en solcellspanel till startbatteriet, men däremot till förbrukarbatteriet, där kanske kylskåp och andra saker förbrukar en hel del när motorn och generatorn inte går och laddar. Åter till toan, det kan tänkas att packningar, O-ringar och den så kallade ”jokerventilen” är utslitna eller åldrade, det märker du när du pumpar. Det finns kompletta satser med dessa att köpa, det är färgen på dekalen på pumpen som bestämmer vilken sats som passar, jag vill minnas att det finns generationer, en med röd dekal och en med blå.
  13. Det påminner mig om en rolig film jag såg på SVT för några år sedan, den har öven gått i repris, det var en kille som besökte alla platserna som nämns i sjörappoerten, från Kemi fyr hela vägen runt till Nordkoster.... och snabbt gick det också. Om du inte får napp här kan du vända dig till turistbyrån i Kungsbacka, dom kanske känner till någon som kör turer dit ut.
  14. Jag har totalt tröttnat på skitiga fendertar, köpte helt nya när jag hade fått hem nuvarande båt 2015, och klädde dessa med sådana där fenderstrumpor eller vad dom heter, fenderöverdrag kanske. dessa överdrag är lättare att tvätta än fendertarna, dessutom tar överdragen bort irriterande gnissel. (Som reservfendert har jag en större svart högkvalitativ fendert, som min salige far köpte i Strömstad 1969 eller möjligen 1970, den är svart och fortfarande rätt så blank) Bildäck, eller snarare lastbilsdäck som sitter monterade på en del kajer och större bryggor är inget vidare, trots att det kan vara kvalitetssäck från Firestone, Michelin, Bandag eller annat fabrikat så gör väl kanske UV-ljuset att dom likson bryts ned och ”kritar” alltså färgar av sig. Om det dessutom är sådana gummidäck på takkbryggan, så gör ju inte direkt diesel- eller bensinspill saken bättre, då bildas det en lätt kletig ytfilm på däcken som sätter sig bra på fendertar och på friborden. En det sjömackar har därför draperad sina kladdiga däck med en galonduk, det är bra!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy