-
Content Count
14,692 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
286
Georg_Ohm last won the day on August 30
Georg_Ohm had the most liked content!
Community Reputation
4,822 ExpertAbout Georg_Ohm
-
Rank
Guldmedlem
Profile Information
-
Location
Göteborg och Bohuslän.
Mina båtar
-
Båtens namn
Ariel
-
Bild
-
Förr i tiden dränkte man in bomullskläder i linolja, som sedan fick torka. Dessa användes som regnställ ombord på fiskebåtar och fraktskutor. När jag var ung användes fortfarande ordet ”oljeställ” för en sådan stass, regnbyxer, regnjacka och som pricken över i, en sydväst att sätta på huvudet. Dom där hemmagjorda regnkläderna lär inte ha luktat speciellt gott och dom var enligt uppgift även rätt stela och obekväma att bära, tills… …tills 1913 då Didrikson i Grundsund startade en fabrik där mer moderna och ändamålsenliga sjöplagg tillverkades. Biltema blir ju ofta ifrågasatt inte minst på detta forum, när det gäller kvalitet och så, men en hel del av deras produkter är bra. Bland annat så är deras nuvarande impregneringsmedel bra, tycker jag. Biltemas kapellimpregnering. Innehåller paraffin och någon vaxprodukt, innehåller inte PFOS, så det sägs vara rätt så miljövänligt. Och det är väl där det skaver, inte bara impregneringsmedel utan även andra kemtekniska produkter vi använder, när dom blir miljövänliga försämras dom. Jag har skrivit det förut, men jag häller upp detta impregneringsmedel i en tryckluftsdriven färgspruta, hänger upp min lilla kapellduk och diverse ”vildmarkskläder” på galgar utefter husväggen och går på med färgsprutan. Min kapellduk är ett skydd för den yttre styrplatsen och den impregneras varannat år. Möjligen hade ett gammaldags impregneringsmedel gett längre skydd, men då hade miljön tagit mer skada.
-
Jaha, det gäller ju att tänka utanför boxen och inte låsa in sig i en traditionell lösning.
-
Ja så menar nog @Rascal. Ställ gasreglaget på motorn i tomgångsläget, armen till backslaget i friläget, och sedan likadant på reglaget, då vet du att det blir rätt från början. Sedan spelar det ingen roll vilken vajer eller reglagekabel du ansluter först. Bra om dessa reglagkablar kan ligga i så vida böjar som möjligt, då blir det mindre mekaniskt motstånd. Men justerskruven på reglagekabeln som sitter fästad i "tärningen" en oftast cylindrisk liten grej som sitter i reglagarmarna, justerar du så att det blir litet glapp i friläget/tomgångsläget, om det är stumt blir det svårt att framförallt växla. Glöm inte att placera gummitutorna rätt och dra låsmuttrarna.
-
Georg_Ohm started following Tankat diesel i "bensintank", Styrning slutat fungera, Tappar fart and and 5 others
-
Sådana där styrningar har ju en viss livslängd. "Styrsnäckan" rattväxeln, eller vad den heter, består av ett hjul med ett spiralformat spår som styrvajern rullas upp i. Det letar sig in fukt i alla skrymslen och vrår, vanligt vad jag sett, är att vajern rostar fast i sitt hölje vanligen alldeles i början akterut eller just där höljet möter denna styrsnäcka. Det var väl kanske 40 år sedan nu jag råkade ut för detta i en styrpulpetbåt, och då stod den på land. Men jag tänkte att det kanske hjälper med "litet" våld, så jag tog ett stadigt tag om ratten, tog spjärn minns jag mot insidan av bordläggningen med fötterna och vred ratten allt vad jag orkade, jodå det lossande, på durken under styrpulpeten låg det nu en massa skrot av metall i någon aluminiumlegering, omgivet av ett vitt pulver. Det var bara att köpa nya grejer. Rostlösningsolja och sådant i all ära, men jag tror nog ändå att det bästa för dig är att köpa en helt ny komplett styrning. I sådana här fall brukar ju också hydraulstyrningar rekommenderas, och dom är ju klart mycket bättre än de mekaniska, men så kostar en sådan bra mycket mer, mer pengar än vad du kanske vill lägga ut på den båten. Men koppla först loss motorn från styrningen och förvisa dig om att motorn går att svänga utan större mekanisk tröghet. Men det var nog det som @ChristerN menade. För även runt motorns rigg kan det ju fastna ordentligt om man glömt bort att trycka in fett i smörjnipplarna. Biltema har ju en del grejer till överkomliga priser, men jag vågar inte uttala mig om kvalitén på dessa.
-
Av bister erfarenhet vet jag att det inte behövs så himla många (kolonier av) havstulpaner på propellrarna för att man skall förlora kraft och hastighet. Pga av olika skäl har nu min båt legat stilla i tre-fyra veckor, så jag kan nog ha en del påväxt misstänker jag.
-
Den sprayen fungerar lika bra till 4-taktare. Dieselolja eller en tunnare motorolja som man sprutar in med en oljekanna i tändstiftshålen under tiden som man dra runt motorn, brukar också fungera bra. Vitsen är ju att man får en fet fuktavstötande och smörjande hinna inuti cylindrarna, i loppen, på kolvarna och runt kolvringarna. Glöm inte att skruva i tändstiften efteråt, så att man inte får ner "främmande föremål" i cylindrarna. Du har redan fått tipset att antingen tappa ur den etanolblandade bensinen ur förgasaren eller att köra en stund med etanolfri alkylatbensin, detta då etanolen lämnar efter sig en vit beläggning som kan sätta igen munstycken etc. i förgasarens då bensinen avdunstar.
-
Gamla reglage kan vara utslitna, eller det du skriver om att reglagekablarnas höljen inte är fixerade i reglaget, då blir det ingen verkan av rörelsen i reglagarmen till armen på backslaget. Precis som du skriver kan knappen som frikopplar växlingsrörelsen fastna, det kan vara slitage men också att mekanismen är i behov av rengöring och uppsmörjning. Likaså kan reglagekablarna vara slitna eller skadade av fukt och korrosion. Reglagkablar anser jag är förbrukningsvara, att bytas ungefär vart tionde år eller så. Men skruva isär reglaget, det är ingen high tech precis, utan rätt enkla grejer. Om reglaget funkar kanske det behöver rengöras inuti, tag bort gammalt härsket och stelnat fett och smörj in på nytt. Sedan ser du till att reglagekablarnas höljen sitter fast, och du kanske skall mäta dessa kablar och köpa nya, det brukar vara standardgrejer som säljs i många olika längder.
-
Tack så långt. Jag kom ju på att stereon i fråga kan ha tvåvägskommunikation med min telefon, då dessa "parat sig" med varandra, så visst kan den sända, så jag har kanske gjort ett tankefel. Jag tänkte mig i första hand att den skall få sända musik att testa med till en eller ett par Pelror hörseskyddkåpor med intercom. jag bar inte dessa hjälmar med petorkåporna tillhands just nu så jag kan inte testa. Och detta är då inte i min Triton, utan i en annan typ av högljudd båt.
-
Jag har ett litet projekt där jag kan tänka mig att låta båtstereon sända blåtandsignal till en annan enhet. Just den stereon kan ta emot blåtandsignal från telefon och surfplatta, men jag tror inte att vare sig den eller anda kan sända sådan signal. Jag har kollat i den webbutiken där jag brukar handla, men där finner jag ingen sådan grej, däremot verkar det som om "Mr Wang i Kinna" har en och annan sändare eller kombinerad sändare/mottagare, men jag vet egentligen inte om man skall handla smågrejer från firmor i "Folkdiktaturen". Någon som har en bra lösning på hur man kan få stereons lågnivåutgång att gå vidare med blåtand?
-
Nu har jag aldrig navigerat fritidsbåt i det aktuella området, bara åkt med bilfärjan till Vaxholm och det var ju rätt så trevligt. Men jag tänkte på texten eller snarare tecknen, "pilhuvuderna" i texten på sjökortet, större än > och mindre än <. Jag har en teori baserad på min egen osäkerhet, om att "folk i allmänhet" har svårt att tyda dessa pilspetsar, måste tänka i flera steg med minnesregler etc. för att få det rätt. Men om det nu finns skyltar i land, tja, jag har ju i princip aldrig varit där. @raol och @Makro jaha, där ser man, då förstår jag ju varför det bara var jag som gick i sju knop mellan Hälsö och Björkö. Inte heller på mina båda plottrar fans den informationen inlagd. Men iår såg jag att det inte fans någon femknopsangivelse målad på fyren på Hälsö. Det brukar ju ligga en herrans massa välar mitt i och runt om farleden där också, vilket skvallrar om att det sannolikt är bra hummerfiskevatten. Femknopsbegränsningen under Fotöbron var ny för iår, gällde väl bara perioden 15 juli till 31 augusti eller något sådant.
-
Nu kanske inte detta är aktuellt eller relevant om generatorn är en Belmar eller liknande. Men det kan vara så, vilket jag råkat ut för, att generatorn snurrar åt "fel" håll, så den fläkten som på sitter vanliga enklare generatorer inte ger full kapacitet, ibland kan kan det bli bättre om man vänder fläkten på axeln, ibland är fläkten utformad så att det inte går då fläktvingarna kommer i konflikt med generatorns gods. Om sedan tempen i motorrummet redan är för hög hjälper det ju inte hur genertorfläkten än snurrar. Med som inledningsvis frågades, hur länge håller en motrorumsfläkt? Lika länge som ett snöre är långt mätt i drifttimmar... 🙂 Ja dom är ju kanske inte avsedda för kontinuerlig drift, dom brukar ju användas i båtar med bensinmotor för att evakuera bensinångor i två minuter innan start. Datorfläktar är ju konstruerade för kontinuerligt drift.
-
Bensinmotorer går så himla dåligt om man har mindre mängd än vad du lyckats blanda in. Sedan skulle jag tro att motorn inte startar på den bränsleblandningen. Jag har blandat ihop mindre reservdunkar hemma och kört såväl motorgräsklipparen och en gammal Volkswagen typ 1 på en inblandning på kanske max 1-2% diesel, båda var svårststartade och dom rök ganska mycket. Gräsklipparen med en B&S motor är mer känslig, den har av misstag även fått spillolja i sin bensin, då startade den inte alls. Numera förvarar jag olika drivmedel i dunkar på olika ställen i garaget. Sedan skulle jag kunna tänka mig att det är värre att göra tvärtom, ge bensin till en dieselmotor. Med andra ord, du måste tömma hela systemet från tanken via filter fram till förgasaren/förgasarna. Detta påminner mig om min svåger igen, han som tycks ha fem tummar mitt i näven. Detta hände på den analoga tiden då bilar, bensinstationer och pengar var helt analoga. På den tiden det fanns sedelautomater på de obemannade bensinstationerna. På en sådan station intill E20, hade han laddat en sedelautomat med några tiokronorssedlar och tyckte att han fick så himla mycket bränsle, tanken i Kadetten blev full innan pengarna tog slut.... Han försökte att ge bort "bensinen" till nästa bilförare i kön, men denne avböjde. Det slutade med att jag fick komma och bogsera bort kadetten några hundra meter från bensinstationen, vad som var fel kände man på lukten, den gamla sortens (analoga-) diesel luktade mer än vad den gör idag.
-
Det är en sådan här, och jag minns nu inte var jag köpte den…
-
1. Jag brukas sällan betsa, mest för att jag nästan aldrig får betsen i den nyansen jag vill ha… men min uppfattning är ju att betsen skall vara lägst in mot träet, så att det tränger in, sist betsning diskuterades fanns det en del divergerande åsikter om det. Men det kan vara olika med spritbaserad och vattenbaserad bets, jag är ingen expert på det området. 2 Ja, men den brukar hålla rätt så bra ändå, jag har haft Goldspar på ytor som ändå måste lackas varje år oavsett lack, typ några fotsteg och locket på två kistbänkar av något teakliknande träslag, det brukar vara solens strålar som tar lacken. Jag har även använt Le Tonkinois linoljelack på ytor på utsidan, denna lack lovprisas ju emellanåt, och det är väl inget fel på den, men även den flagar efter något, några år på ädlare och fetare träslag. Jag lackade en utomhustrappa med fotsteg av hyvlad fur med Le Tonkinois och den höll bra i flera år, den trappan vette åt norr. I år ”glömde” jag att behandla kistbänkarna och fotstegen, men förra året och året dessförinnan behandlade leg dessa rikligt med kinesisk träolja, och det höll sig bra i en säsong.
-
Tråden var ju bara ett år gammal. Jag har köpt en ny gummibåt sedan jag skapade tråden. Min elektriska pump köpte jag på en butik på Tradera. Man kan ställa in max tryck steglöst, man hör när det trycket uppnåtts då en ventil inne i pumpen öppnas, utan att släppa ut trycket i gummibåten. Jag vet inte hur hårt man skall pumpa durken i din kajak, men den skall ju säkert vara hårdare än man tror… fråga försäljaren.