Jump to content
Monday 06 December 2021

Georg_Ohm

Guldmedlem
  • Content Count

    11,594
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    173

Georg_Ohm last won the day on November 30

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

3,258 Expert

5 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Location
    Göteborg och Bohuslän.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Recent Profile Visitors

9,703 profile views
  1. Det är vanskligt med sticksåg, bladet blir ofta för varmt och plasten smälter ihop bakom bladet. Min erfarenhet är att det är svårt att kyla bladet. Däremot fungerar det väldigt bra att använda en bandsåg, om man nu har en sådan…
  2. Du kanske trollade bort båda lådorna..? På åttiotalet hade min ”Den lille…” legat nedpackad i många år. Javisst, efterklokheten är den mest exakta vetenskapen. Men jag minns att det stod i bruksanvisningen att man inte skulle doppa magneten i järnfilsspånen utan att skydda den på något sätt. Annars kunde man ju använt elektromagneten…
  3. NEJ vänta inte, se till att få det gjort med en gång, omgående eller omedelbart!
  4. Sista tåget har ännu inte avgått… det är ännu inte försent att bygga den där elmotorn, men ringklockan är faktiskt litet svårare att få ihop. Om du hade lagt magneten i en plastpåse innan du lät järnfilsspånet attraheras hade det inte varit något problem... Jag har kvar min ”Den lille…” men instruktionsboken har förkommit. Som sagts, nostalgi. Trettonåringen har väl passerat ”dinosaurieåldern” förstås..? Men det är bra att lära sig att löda. En billig lödstation är bra att börja med, Kjell & Co har en bra och billig. Sedan kan man börja att löda ihop mässings- och koppartrådar, att lära sig undvika kallödningar, innan man ger sig på att löda fast komponenter på kretskort. Grejer som låter och blinkar, gärna båda delarna samtidigt är ju alltid roliga…
  5. Även Electrokit i Malmö har likadana byggsatser samt diverse komponenter. Bland annat en del strömbrytare och kontakdon som man kanske kan använda ombord. Elektronikbyggsatser… är det någon som minns ”Josty Kit”? En dansk firma, som hade filialer på många ställen. Här i Göteborg på Övre Husargatan, i samma hus som i höstas exploderade… Jag har sett att det bland annat på AliExpress finns en del elektriska/elektroniska experimentlådor att köpa, bland annat finns det diverse radiomottagare att bygga, men det tycker väl dagens barn och ungdomar är förlegat, något som Gustav Vasa och Bockstensmannen sysslade med redan när dom gick i förskolan… Iallafall lödde jag ihop en sådan mottagare, och det var ju på transistorernas tid…. Det var AM på LV, MV och KV. En trådantenn riggades upp i trädgården och det gick att lyssna på diverse radiostationer, varvid Radio Luxemburg var den mest avlyssnade. Idag finns ju dessa radiostationer på nätet, bara att ladda ned en app och lyssna. Dagens barn och ungdomar har det för enkelt.
  6. Ja den här är bra. Den hette tidigare ”Den lille elektrikern” och marknadsfördes då av Mehanotheknika, eller vad nu detta öststatsföretag hette. Algas variant innehåller några fler komponenter än originlaet. Jag har flera gånger sett denna i olika secondhandbutiker. Denna sats vänder sig till dem som inte har en susning om magnetism och elektricitet, men som ändå är intresserade. Jag har sysselsatt mina barnbarn, treochetthalvt respektive sexochetthalvt med denna sats i sommar. Det var litet för avancerat för den minste, men den äldre kunde med viss hjälp bygga ringklockan och motorn, samt kunde till viss del förstå hur det där med magnetism funkade. Jag kan nu förstå varför en av båtens kompasser visar 90° fel… Jag fick själv ”Den lille elektrikern” när jag var elva år, och se vad det blev av mig…. Alga har även mindre experimentsatser inom olika fysiska områden. Barnbarnen har även fått denna. Den är populär, och med diverse delar ut båtens låda med strömbrytare och sådant kompletterades den med en polvändare som det äldre barnbarnet konde koppla ihop efter en enkel skiss. Men den här då? Den förefaller ju också intressant.. Undrar om GWs livsexperiment ingår? Ät och drick hejdlöst i sex månader och jaga, författa och medverka i TV resten av året och se vad som händer med leven, lederna och restan av kroppen…
  7. Vad var det jag sade?! Finns det en offeranod alldeles intill propellern? -Jag tycker att mig se att det sitter något grått längst ut på axeln vid muttern? Offeranoder av zink eller liknande har en förmåga att öka tillväxten av havstulpaner. Jag föreslår att du rensar bort det värsta, och sedan skruvar av propellern och tar hem den och polerar upp den så att den blir helt blank och fin (för det är väl en propeller av brons? På blanka propellrar fastnar inte havstulpanernas larver lika lätt. Sedan efter det kan vi diskutera nyttan av en offeranod (om du nu har en sådan) på en bronspropeller som sitter på en rostfri axel på en plastbåt. Ja just det. Börja tidigt, gärna i mars, ju förr desto bättre, då kan du ju hinna upptäcka andra saker som kanske behöver åtgärdas innan du sjösätter.
  8. Det var ett bra förslag!
  9. Ja eller... Det där slemmiga gröna eller bruna slemmet kan ju torka in ordentligt i bottenfärgen om man inte högtrycksspolar efter torrsättningen. Annan smuts kring vattenlinjen likaså. Olika djur, musslor, havstulpaner, sjöpungar liksom trådalger dör när båten kommer på det torra, och om nu havstulpanerna överlever det 8dom tål att vara utan vatten) så stryker dom med den fösta ordentliga frostnatten. Det är ju sent nu, men mycket snö, se till att båten är torr och att allt är konserverat enligt tidigare tips i denna tråd, så får du gneta och gno med båtens botten till våren istället. Men det är klart, det är relativt lätt att med en plastskrapa, isskrapa, och ett par handskar på händerna för att skydda knogarna, att få bort de flesta havstulpanerna.
  10. Det var nog musiken som fick gå före båten i höstas. Sedan följer båtjobbet sitt eget partitur, i både dur och moll. Inte sällan i en udda taktart, (7/4 eller 5/8 med sving) dessutom med tonartsbyten i refrängerna. Jag har hittat en liten snöskyffel som är nästan lika bred som gångbordet på styrbordssidan, på babordssidan är det smalare, så jag har en vild idé om att försöka blåsa bort snön med tryckluft, men det fungerar nog inte.
  11. Det satt en (kan ju hända att den sitter kvar) på Älvsborgsbron, som markerade farledens mitt.
  12. Ju förr desto bättre! Det är lika bra att börja skruva på saker och byta ut eller lämna in för reparation etc redan på hösten, direkt efter båtens torrsättning. En ny turbo kanske man kan få tag på med kort varsel sent om våren, då sådan komponent är gemensam på olika sorters landsvägsfordon. Men kapell, propellrar och andra specifika båtgrejer liksom specifik båtservice kan det ju vara direkt knepigt att få till på våren, då prylarna kan vara slutsålda och mekaniker liksom kapellsömmare kan ha oderböckerna fulla. Sedan tycker ju jag att själva jobbet med båten liksom är halva nöjet, och det är ju bra att grejerna dunkar ordentligt när man använder båten, då kan det vara skönt att kunna hålla verktygslådan stängd.
  13. Georg_Ohm

    Elpanel

    Snyggt! Ser väldigt proffsigt ut! Frågan har ju varit uppe x flera de senaste åren, hur man gör snygga elpaneler själv. Så du får väl skriva litet hur du gjort och vilka material etc. du använt.
  14. Nä, då spolar du ju bara ut glykolblandningen i havet, och det är ju direkt obra. Läs och begrunda svaren här på dina frågor. Det är väl bra och trevligt om man förlänger säsongen på hösten i gränsen mot vinter, men nästa år kanske du skall ta upp tidigare, innan frosten kommer. Motorolja och oljefilter skulle du bytt ut på säsongens sista tur, då oljan var varm och lättare att pumpa ur. Nu får du göra det till våren istället, glöm inte att byta olje- och bränslefilter samtidigt. Den enda fördelen du nu har av frosten är att havstulpanerna (om du nu har sådana på propellern) kommer att dö snabbare och de blir då lättare att skrapa bort. Men det finns en och annan grej ombord som kan frysa sönder, motorn är en grej, den konserverar man enligt tipsen ovan, andra saker skall man tömma på vatten, toan, pentrypumpen etc, en del saker kan man ta med sig hem in i värmen. Jag hade i förra båten gjort så att jag lätt kunde koppla loss den elektriska pentrypumpen och ta in den i huset. I nuvarande båt sitter de flesta pumparna i ett frostfritt utrymme. Det är lätt att hälla en skvätt glykol i toan för att hålla den frostfri, men det kan vara så att viss typ av glykol kan förstöra packningar, tätningar och membran i toalettens pump, så det är bättre att hålla den helt torr, eller slå i en skvätt matolja och pumpa litet för att hålla packningarna mjuka, men glycerin kanske är bättre?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy