Jump to content
Sunday 25 August 2019

Georg_Ohm

Silvermedlem
  • Content Count

    6,006
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Georg_Ohm last won the day on August 11

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

1,081 Expert

2 Followers

About Georg_Ohm

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

2,739 profile views
  1. Starta motorn och öppna motorluckan, varva motorn, kompressorn skalla slår till vid ungefär 1700 rpm, och slå i från då turbon har börjat att ladda vid omkring 2100 rpm, med plus minus 50 rpm, tror jag det står i manualen, fela mig om jag har rätt. Det hörs tydligt när kompressorn slår till och i från, eller rättare sagt dess magnetkoppling, kompressorn har ett vinande ljud. "Smack Huiiiii…." låter det ungefär... Så om kompressorn slår i från när båten planar är det som det skall vara. Det är inte heller ovanligt att generatorns eller servopumpens drivremmar slirar och gnisslar. Dom båda breda drivremmarna skall spännas med ett speciellt moment. Jag minns inte nu, men kan kolla i verkstadshandboken på nätet.
  2. Jag köpte på Tradera, hade nog tur. Jag köpte av "Dennis_87" var billigt, håller fortfarande efter tre år...
  3. Du kan ju välja olika vägar... PC eller surfplatta med navigationsprogram i, moderna surfplattor och en del pc har inbyggd GPS-mottagare, då behöver man inte skaffa sådan separat, men dessa är för "inomhusbruk" sällan bra i sittbrunnen på en segelbåt. Jag föreslår att du under höstrean kollar på olika kombinationsinstrument, plottrar, till dessa kan du ansluta givare till ekolod/logg (=fartmätare) Vidare kan man till de flesta komplettera med en radar och AIS. Det finns även VHF-radioapparater med inbyggd AIS. Billigt är det inte, ett komplett paket kan säkerligen kosta 30-35.000 kr, förutom VHF-radio som kan kosta från 1500kr och runt 5000kr om du vill ha den med AIS. Det finns många fabrikat @bhemac gav dig nåra tips ovan, jag gillar Garmin som har väldigt pedagogiska menyer, självinstruerande, så enkla att handha att tillverkarna knappas skickar med någon bruksanvisning längre. Alltså en skärm med elektroniskt sjökort, med radarbilden lagd ovanpå, AIS symboler på ett ungefär där andra båtar nästan befinner sig, ekolod, kompass, GPS och en del annan information man kan lägga in eller välja bort på skärmen. AIS-mottagare som bara är just en mottagare, du ser andra, men dom ser inte dig, kan kosta från 2000kr, en trancreciver, mottagare och sändare, du ser andra och dom ser dig, kostar betydligt mer, från 5000kr och uppåt. Jag föreslår att du skruvar ur de gamla ickefungerande grejerna och lämnar det till den eletronikåtervinningen som heter "Tradera" där säljs det mycket skrot. Men förvisso kan du ju kolla både på Tradera och Blocket efter begagnade bara några år gamla system, det finns en del att välja på, iallfall på Blocket. Men om du skall segla till Skottland skall du ha ordentliga grejer, inte bara då det gäller elektroniken ombord, och billigt blir det inte.
  4. Rörö idag på morgonen, tja, fel kontakt ansluten och fick flytta den där grå jättestora RIBen... Passerade Hyppeln idag, segelbåt ligger i vägen, tror det är samma på som i midsommras. Det blir ett mail till kommunen, fiskhamnsföreningen och kanske också till SSRS som enligt uppgift har lånat denna RIB. kommentarer på Transporstyrelsens sida som jag iofs inte tror att någon läser.
  5. Jag har minst två bilmotorer, den ena är en V8a, som beter sig likadant, den ena har kroniskt med skräp i tanken, rostflagor som är så små att de passerar bränslefiltret och pumpen, för att fastna i förgasarens huvudmunstycke i flottörhuset. Den anda motorn har för små huvudmunstycken, dom är dimensionerade för den gamla sortens bensin utan etanolinblandning. Nu säger jag inte att det är detsamma hos dig, men det kan ju vara så, iallafall några saker att kolla upp. Börja med att kolla bränslefiltret som redan är föreslaget.
  6. Georg_Ohm

    Bra solpaneler?

    Jag köpte solcellspaneler på Tradera, av Dennis_87 om det är bra eller dåligt... det vet jag ju först om 10-15 år då enligt @bhemac. Men än så länge fungerar det väldigt bra. Billiga var dom ju iallafall, då för några år sedan mindre än hälften av vad båttillbehörsaffererna tog. De stora solcellsbutikerna är något billigare än båttillbehörsbutikerna, så jämför priserna ordentligt! Firmorna 24 volt och Solarlab är säker bra, iallafall att hämta kunskap från. Men jag är väl lätt betänkligt mot Solarlab, varifrån jag köpte en MTTP-regulator som stör ut svaga FM-sändare, och jag tycker inte jag fått någon support av firman när jag påtalade detta. Nu ser jag att Biltema säljer en väldigt snarlik regulator (som jag ännu ej testat) kanske ger den mindre störningar, vem vet? sämre kan det ju iallafall inte bli. Jag kompletterade en gammal 50W panel med 2 x 100W och nu har jag el i överflöd, kan utan några som helst problem köra kylskåp samt en kylbox, samt annat ombord. 100-150 W hade säkerligen räckt. Kolla "säljarens övriga annonser" Dennis har fler typer av paneler, och regulatorer.
  7. Hej! Två av båtens minst tre olika GPS mottagare fungerar sämre när det är mulet. Jag har två plottrar, en äldre North Star M84 som inte hittar satelliterna på minst fem minuter om det är mulet. Här finns en extern antenn högt upp och fritt på båten, (sedan vet jag att GPS-antenner inte skall sitta för högt upp) Sedan är det kontrollpanelen till Zipwake som tar nästan lika lång tid på sig, den har bara den interna antennen, ingen extern. Denna är bara några år gammal. Min något nyare Garmin 52 med bara intern antenn hittar satelliterna så gott som omedelbart, telefonerna och den nya Ipaden har heller inga problem, men dom kanske även tar hjälp av 4G nätet..? Kan det vara en generationsfråga alltså plottrarnas ålder? Jag vet förvisso att North Starens antennkabel är skarvad, men det var en fyrledare ingen koax. Denna har även DGPS med WAAS/EGNOS aktiverat om nu det är bra eller dåligt? Statisk navigartion (som jag inte vet vad det är) är av. Men satelliternas sändareffekt är väl inte så värst hög? Och dom ligger ju rätt långt ut, så det kanske inte är så konstigt om äldre mottagare tar tid på sig att hitta tillräckligt många för att våga starta?
  8. Ny pump på Rörö. Bravo Öckerö kommun eller skall äran gå till Rörös fiskhamnsförening? Väldigt bra sugförmåga. Litet svårt att öppna skjutluckan (lyft och dra). Bra munstycke, enligt min mening den bästa modellen. Pumpen har ett elektroniskt skydd mot torrkörning och om det blir stopp. Men.... Placeringen, i en av hamnens avkrokar där det är 1,7 m djupt. Idag ligger det dessutom en stor RIB delvis ivägen. Uppsatta förbudskyltar gäller tydligen inte för analfabeter..? Var även observant att rätt kontakt sitter i eluttaget, kranen och högtryckstvätten delar detta. Firma Marinarmatur.se har levererat. Räkneverket visar idag 1678.
  9. Att göra det man vanligtvis gör i kyrkan, tro, kan man ju få göra som man vill, vi har ju trosfrihet, eller vad det heter, jag drar iallafall ned kallingarn innan jag går på toa. Men det där med beläggningar, har inte det att göra med ytskitets beskaffenhet? Rostfria tankar har väl en blankare yta än gjutna plasttankar, och på de blankare ytorna fastnar väl kalkbeläggningarna svårare?
  10. Rätt! din tur att lägga ut ny bildgåta.
  11. Nja, nu svarar jag istället, ett gammalt universaknep på sura tvåtaktsmotorer är ju att vädra ut bensinen ur cylindrarna genom att köra en kort stund utan gaspådrag, gärna med bränsleslangen urkopplad, och med stiften utskruvade så att bensinen trycks ut ur cylindrarna ut i fria luften. Men om nu elektroniken inte gillar det vet jag inte hur man skall göra... Jag hade iallafall en grinig 35Hk Evinrude av tidigt 1980-tals modell i många år som fick denna behandling då den blev sur.
  12. Vad bra, sådana där motorer är ju rätt så lätta att meka med och det brukar finnas reservdelar i överflöd till bra priser, så det brukar sällan vara några problem att få snurr på skrotet igen!
  13. Undrar om intresset försvann eller om tråden föll i glömska? Hursomhelst, var är bilden exponerad?
  14. Vogelsang har inte riktigt så högt flygande planer, det finns redan en mer jordnära lösning på detta problem. Dels självgående (se bild) dels monterad på en kärra. En sådan skulle ju varje hamn eller marina med självaktning ha! Ja man skulle ju kunna montera den på någon Baj-lajner också som kunde ambulera mellan hamnarna, eller i naturhamnarna,
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy