

Jens_Sthlm
Medlemmar-
Content Count
227 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
Jens_Sthlm last won the day on June 2
Jens_Sthlm had the most liked content!
Community Reputation
26 ExpertAbout Jens_Sthlm
- Currently Viewing Forum: Mek & Teknik
-
Rank
Kommendörkapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
-
Någon som vet vilken dimension det är på slangen som leder kylvattnet, (slangen fram till sjövattenpumpen)? Gäller volvo penta kad 42.
-
Någon som har tagit isär en sådan? Skulle vilja rengöra den på insidan.
-
Vad är den svarta cylindern på bilden? Sitter monterad på grova sjövattenslangen mellan drev och sjövattenpump. Är det en styrservokylare kanske?
-
Nu startar den! Ingemar och Makro ni hade rätt, efter att ha luftat en gång till på alla spridare så hoppade den igång. Tack till alla som engagerat sig. Jag var helt insnöad på elfel men det var givetvis bränslerelaterat.
-
Spridare 2 flödar fint. Spridare 4 flödar fint. Spridare 6 väldigt lite diesel i jämförelse med de andra. vad tror ni om detta? Spridarrör som är dåliga eller kan felet ligga tidigare i form av matarpump?
-
Den här modellen har ingen glödning.
-
Hör att du är väldigt kunnig Ingemar, tack för att du orkar med mig som glad amatör. Ok, då hoppar jag över det där med minuspolen. Svårt att beskriva men tycker det låter som att den precis är på väg att tända till utan att den tänder till, det var det jag menade med ”sista knuffen”.
-
Tänker att jag ska kolla minuspolen på motorblocket. Försöker följa svarta kabeln från startbatteriet men det är så trångt att jag inte ser var den tar vägen. Någon som vet var minuspolen är ansluten på motorblocket på kadserien?
-
Startade upp på land för ca 1 månad sen, då startade den om än segt, startbatteriet var slut men genom att köra batteriladdaren samtidigt så startade den. Det jag gjort efter det är att byta samtliga batterier i båten. Har kollar tre gånger att jag inte kopplat något fel vid batteribytet. Tycker att startmotorn låter som vanligt och att det är väldigt nära att motorn startar. Det är som att den sista knuffen saknas.
-
Märkligt är det.. Har gjort startförsök med halvt gaspådrag, givetvis utan växel.
-
Stämmer att det är en kad 42, ingen elektronisk styrning. Helt manuellt. förfilter och finfilter är helt nya, och det flödar fint med diesel på spridaren (nr5), spridaren längst bak har jag inte öppnat för att den är så svår att komma åt. Tycker att den borde starta eller kan luft vid sista spridaren vara en trolig orsak? Alla andra år har jag inte behövt lufta någonting vid filterbyte. gasvajern rör sig på motorn.
-
Alla instrument fungerar och lyser som de ska. om det hade varit fel på magnetventilen så hade väl inte diesel kommit fram vid spridarna? Rätta mig gärna om jag har fel. multikontakten har jag gått över 4 gånger.
-
Svarar på min egen fråga, det är inte startrelät.
-
Tack, du får mig att tänka i nya banor. Diesel kommer fram vid avluftningen på finfiltret likaså så sprutar det fint uppe på spridaren när jag lossar lite försiktigt. startmotorn drar runt motorn och remmarna rör sig. Kan det vara startrelät?
-
Har mätt på startmotorn och har där 12.7 volt. Nu tittar jag på tändningslåset som har 5 olika kablar inkopplade. det är 19, 50, 30, 15b och S. vad jag kan utläsa är ingen av ovanstående jord. Hur gör jag när jag vill mäta? Sätter jag mätinstrumentets jordkabel till valfi metallbit eller har tändningslåset en jordpunkt som jag inte hittat?