Jump to content
Monday 06 December 2021

Jens_Sthlm

Medlemmar
  • Content Count

    164
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

1 Follower

About Jens_Sthlm

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, på tomgång funkade pumpen alldeles utmärkt, det var först på högre varv som den inte orkade mer. Pumpen höll ca 400 timmar, eller 28 år.
  2. Nu har jag fått utlåtande om sjövattenpumpen, det var axeln och lagren som var slitna. Pumpen är nu genomgången och slitdelarna är bytta. En ny pump kostar ca 9000, jag fick min renoverad för 2.200.
  3. Jag åker till en firma som är duktiga på pumpar i morgon och visar upp den, återkommer med svar om deras utlåtande.
  4. PROBLEMET LÖST. Det var sjövattenpumpen som var problemet. Jag mätte upp den tidigt i min felsökning men tydligen så krävdes mer varv än tomgång för att felet ska uppenbara sig. Jag vill tacka alla som har engagerat sig och hjälpt mig framåt, det är ovärderligt att kunna bolla idéer med andra.
  5. Har mätt upp hur mycket den suger på tomgång och det var bra, men sjövattenpumpen är det enda som jag inte bytt så i morgon inhandlas en ny. Min larmar inte.
  6. Japp, dom har jag bytt till nya.
  7. Har testat med ny givare, fortfarande ingen förbättring.
  8. Nu har jag inhandlat en ir termometer. Jag körde båda motorerna exakt lika länge och på samma varvtal. Körde 1200 varv som mest. Det är sb motor som går varm. tempratur enl mätare på instrumentpanel: sb 94, bb 80 termostathus sb 72, bb 74. avgasknä sb 37, bb 38. turbo sb 75, bb 75. värmeväxlare sb 34, bb 31. expansionskärl sb 67, bb 28 motorblock sb 76, bb 77. Hur tolkar ni dessa data?
  9. Knät är kontrollerat, inget att anmärka på.
  10. Testade att korskoppla motorerna, tog loss sjövattenslangen vid anslutningen till sjövattenpumpen och körde, fortfarande samma fel. Med detta kan jag utesluta att det är något fel vid drevet.
  11. Motorn har gått 420 timmar.
  12. Jag har mätt sjövattenpumpen och den suger exakt lika bra som motorn som inte går varm.
  13. Penta har till min modell två likadana.
  14. Ja cirkpumpen är också bytt.
  15. Japp, jag har rengjort värneväxlaren med oxalsyra och även plockat bort gaveln för att kontrollera att det är rent.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy