Gå till innehåll
tisdag 15 juli 2025

Jens_Sthlm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    256
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Jens_Sthlm senast vann den dag 2 Juni 2023

Jens_Sthlm hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

27 Expert

1 följare

Om Jens_Sthlm

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Den slangen är tömd, när jag håller ner den slangen så flödar det bra.
  2. När jag tar loss slangen till sjövattenpumpen och blåser med munnen i den så bubblar det vid drevet. Inget täpper till vid drevet av vad jag kan se och känna.
  3. Impellern var helt ny, inköpt på Martec. Förstår inte vad som gått fel.
  4. Det är en drevmotor. Ja men hittade bara en vinge i sjövattenfiltret. Nr 11 skulle jag säga är servokylaren. Oljekylaren sitter mer åt höger och framåt på motorn, kommer efter sjövattenfiltret.
  5. Av någon för närvarande okänd anledning så gick min impeller i min kad 42 sönder idag. Inte en enda vinge finns kvar. Jag har hittat en vinge i sjövattenfiltret. Jag har tagit bort locket i bakkant på värmeväxlaren och där var det helt rent. Jag vill så klart se till att jag får ut alla impellerrester. Jag misstänker att delarna nu sitter i inloppet till oljekylaren. Problemet är att det är så sjukt trångt att jag inte förstår hur jag ska kunna nå fram till oljekylaren. Kan jag spola vatten baklänges på något sätt i sjövattensystemet för att på så sätt få ut impellerbitarna som är kvar?
  6. Hur gör man för att få loss oljekylaren på en volvo penta kad 42? Förstår inte hur man ska komma åt, demonterar man kompressorn för att få åtkomst?
  7. Tack, jag ska pröva med att flytta ” pinnen” och se vad det gör för skillnad. Känns klart billigast.
  8. Jag har en jolle med en yamaha 15 hk. Båten överplanar, dvs åker med nosen långt ner, jag vågar inte gasa på fullt med risk för att den ska dyka med nosen rakt ner. Hade varit kul att få lite mer stävlyft. Jag tänker att jag behöver en annan propeller. Nuvarande propeller är märkt 9 1/4x11-J. Tänker jag rätt om att byta propeller och i såna fall vilken dimension tror ni passar bättre?
  9. Jag har haft samma bekymmer på min kad 42 vid två olika tillfällen. Jag höll på ganska länge innan jag hittade felet. Ena gången berodde hög tempratur på en sliten sjövattenpump. Har du dubbelmontage så ta sjövattenpumpen från motorn som inte går varm och se om det blir någon skillnad. Andra gången var det mitt avgasknä som såg bra ut på utsidan men som var så rostigt på insidan att flödet var starkt begränsat.
  10. Jag har tidigare haft deras 330 eller om det möjligen var 320, fick med den i köpet av båt. Väldigt nöjd med den men var lite stor och tung så nu har jag istället införskaffat en 300 med löstagbar durk. Kan bara konstatera att great white är ett vanligt förekommande märke bland båtägare och jag har inte ännu träffat på någon som är missnöjd med sin jolle.
  11. Jag har en dävert enligt bild. Den ska gå att fälla ihop men den går otroligt trögt. Har försökt med 5.56 men blev ingen skillnad. Vad kan man använda som smörjer bra?
  12. Snart dags att montera mitt volvo penta 290 drev. Jag tänker att jag ska kleta på fett innan drivknuten trycks in i sitt ”hål”, vilket fett ska jag använda? Läste på ett forum att det måste vara fett som innehåller sulfid, är det så eller duger det lika bra med ”vanligt” marinfett?
  13. Första cirkpumpen monterade jag utan att fila. Tog ca en dag att få röret i rätt läge utan läckage. Andra cirkpumpen filade jag bort lite av godset i termostathuset, tog ca 30 min att få det i rätt läge. Sammanfattningsvis: gör som kossor beskriver så spar du många timmars jobb.
  14. Cirkpumpen köpte jag helt ny. Sjövattenpump renoverade jag.
×
×
  • Skapa nytt...