Jump to content
Sunday 05 February 2023

Jens_Sthlm

Medlemmar
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 Trovärdig

1 Follower

About Jens_Sthlm

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en Yamaha 4hk, tvåtakt, årsmodell 1989. Problemet är att dragstarten släpper i form av att det inte blir något motstånd i snöret. Det sitter en genomgående bult med mutter i själva anordningen som jag kan justera med. Hur hårt ska denna bult dras? Jag tycker att jag får till det bra men efter ca 10-15 starter så har bulten gängat ut sig själv.
  2. Har en varvräknare volvo penta (873660) som funkar perfekt men när jag slår av motorn och tändningen så står nålen kvar på 700 varv. Tidigare gick den ner på noll. Ett rent estetiskt problem men hade vart skoj att ha det perfekt. Någon som vet hur detta åtgärdas?
  3. Lastade upp båten på trailer och åkte till yamahacenter i Danderyd. De letade fram rätt verktyg och 20 sekunder senare var locket öppnat. De ville inte ha något betalt, det kallar jag service. Packade om cylindern själv och nu fungerar det perfekt.
  4. Passformen var perfekt med det verktyget men när jag till lite kraft skrynklade handtaget bara ihop sig.
  5. Tack för att du delger din erfarenhet! Var köper du nytt lock? Jag har pratat med Yamaha center och marinshopen, ingen av dem säljer locket löst utan man behöver köpa hela satsen för strax över 10.000kr.
  6. Powertrim/tilt på min Yamaha 70 hk (2-takt) läcker i änden på hydraulkolven. Jag vill därför packa om den med nya tätningar. Någon som har tipps på hur man öppnar kolven? Det finns ett verktyg att köpa men billigast jag har hittat är 1100kr. Innan jag tvingas köpa det verktyget, någon som har tipps på vad jag kan försöka med?
  7. Har en gammal 2 taktare från 1989 som går varm. Efter ca 2 minuter körning så är motorblocket så varmt att det inte går att ta på. Kylvattnet som kommer ut från skvallerhålet är en svag stråle, därtill är det kylvattnet varmt, så varmt att det är en del vattenånga som kommer ut. Jag har tagit bort termostaten helt och även bytt impeller och impellerhus utan förbättring. Vad mer kan jag göra?
  8. Demonterade pumpen och tog isär den. Hittade inget uppenbart fel. Köpte en ny likadan som kom ut på kampanj. Problemet löst men utan att hitta vad som var tok.
  9. Har en Yamaha 4 hk från 1993, 2 takt. Efter ca var 10:e drag i dragsnöret så blir den utan motstånd. Jag måste då demontera dragstarten och dra åt centrumbulten med tillhörande mutter ”lagom” hårt för att det ska funka igen. Vad kan jag göra för att lösa problemet permanent?
  10. På gummibåten har jag en yamaha 8 hk. När jag åker på de högre varvtalen tappar propellern greppet. Det har inte hänt tidigare och propellern har inte varit på grund. Känns som att propellern tar frivarv. Vad kan felet vara?
  11. Har du en blåsa som du kan handpumpa bensin med? Jag har varit med om samma bekymmer på en mercury, då var det blåsan som ställde till med problemet. Efter att jag bytte blåsan så gick den kanon igen.
  12. Någon som har en bra lösning för hur man löser det här med lanternor på en rib? Vill ha ”rätt” lanternföring, alltså sidorna, akter och topp. Har bara en smal styrkonsol på 50 cm som inte kommer ge tillräckligt mellanrum mellan sidolanternorna.
  13. Den har stått still sen i höstas. Tycker det är konstigt att den blir så varm utan att pumpen rör sig någonting. Har både öppnat och stängt alla kranar utan någon skillnad. Skulle dålig jord kunna orsaka detta?
  14. Vattenpumpen vill inte starta. Den får ström. Känner jag med handen på pumpen så blir den varm, även strömkabeln till pumpen blir varm. Pumpen brukar alltid låta tydligt men nu är den helt tyst. Är pumpen slut eller kan jag felsöka ytterligare?
×
×
  • Create New...