Jump to content
Friday 20 September 2019

JohanW79

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About JohanW79

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

86 profile views
  1. Nu har jag ritat om schemat litegrann. Har följt pluskablarna hela vägen upp till huvudbrytaren för att se till vilket respektive läge dom är kopplade. Om jag förstår det rätt så är läge 1 för tre st förbrukningsbatterier och läge 2 för ett startbatteri? Har jag fel?
  2. Japp,det har jag koll på
  3. Jag har kollat oljan i drevet och det finns inte en tillstymmelse till vatten i den så det lutar kanske åt luft i systemet.
  4. Tack för bra tips. Det blir ner till båten strax och följa kablar
  5. Hej! Tack för lite bra funderingar. Jag kan inte så någonstans att det läcker på drev,slangar,behållare m.m. Dock har jag ju inte tagit bort drevet. Bara funderar lite på det här med luft i systemet. Självklart har jag fyllt på olja i drevet i det nedre hålet tills det fyllde på upptill. Men när jag köpte båten så fanns det en grå sörja (vatten) i botten på behållaren. Jag köpte en ny behållare för att alltid kunna se om det kommer in vatten och läcker. Efter första sommaren ser det jättefint ut i behållaren. Men kan det ha kommit in luft i systemet när jag bytte behållaren?
  6. Hej! Jag har en Bayliner 2855 Årsmodell -02. Dom främre rutorna börjar jag alltid med att bara häkta i dragkedjan (inte dra igen) på alla ställen. Sedan fäster jag knapparna nertill och sist drar jag igen dragkedjorna helt. Bakre rutorna samma procedur,knäpp knapparna upptill först men låt dragkedjorna till öppningen vara bara ihäktade tills knapparna nertill är knäppta. Dra sedan igen dragkedjan. Kapellet brukar vara lättast att spänna knapparna i targabågen först och sedan i framrutorna. Ibland kan det som sagt vara bra spänn i väven. Tips är att spruta siliconespray på dragkedjorna några gånger under säsong. Då fungerar dom mkt bättre och håller längre //Mvh Johan
  7. Hej! Jag har införskaffat en Bayliner 2855 med Mercruiser 350 Mag och Bravo tre drev. I somras fick jag ibland fylla på drevolja i behållaren vid några tillfällen då larmet för låg nivå började tjuta. Är detta normalt efter en tids körning? Jag kan inte se att det läckt något på utsidan av drevet vid påfyllning/tappningslocket tex. Vart tar oljan vägen? Tacksam för lite bra info
  8. Bogpropellern har separat batteri,brytare och säkring
  9. Ja,det stämmer att alla tre batterier kan andvändas som start och förbrukning. Jag vill gärna behålla brytaren för att göra det så enkelt som möjligt för mig med kabeldragning. Men kan jag sätta ett skiljerelä mellan det översta batteriet och dom två förbrukningsbatterierna och samtidigt behålla brytaren? Jag vill inte råka ut för att batterierna laddat ur om jag ligger vid en l tex så inte båten kan startas därav skiljerelät
  10. Vad skönt att någon kunnig äntligen kan hjälpa mig lite på traven Jag ska titta i helgen vart förbrukningskablar kommer in. Hur ser du att det översta batteriet är startbatteri? (Vill gärna lära mig/förstå hur det är kopplat) Angående min huvudbrytare....hur ska den stå vid olika tillfällen? Är det dumt att montera ett skiljerela när jag har brytaren?
  11. Hej! Tack för tipset. Alla tips är bra. Bara att försöka i helgen igen Har försökt med diverse nycklar m.m men allt bara kröker sig tyvärr.
  12. Jadå,minus är hopkopplat på alla batterier som du ser på bilden men på det ena batteriet går ju även en minuskabel till motorn.
  13. Hej! Jag har gjort det så gott det går och även gjort ett schema över detta. Men + kabel från startmotor och generator går ju in direkt i huvudströmbrytaren. Det enda jag kan se som skiljer sig lite är att ett av batterierna har en minuskabel direkt på motorn. Kan detta vara startbatteriet?
  14. Ingen som kan hjälpa mig på traven lite?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy