-
Content Count
54 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
3 NeutralAbout JohanW79
-
Rank
Löjtnant
Recent Profile Visitors
1,167 profile views
-
Hej! Demonterat mitt Volvo Penta DP-G drev. Hur får man bort lagertappen i övre växelhuset? Den som sitter i styrhjälmen. Enligt manual med två stycken M6 bultar som man skruvar in så tappen pressas ut. Det verkar sitta en bult som är av i tappen på vänster sida. Har provat att sätta i bult i högra hålet och spänna utan resultat. Drevet har varit av för inte så länge sen (se sista bilden) men då var det en mekaniker som demonterat det så vet att det går. Frågan är bara hur 🫣☺️ Tack på förhand. //Mvh Johan
-
Tack Pär! 🙏😃 Det funkade…..det var en rejält erjad/rostig pinnbult 🤬 Nu montering av nya turbon. En fråga dök upp…..dom två mindre metallpackningarna till oljeretur m.m har ju en upphöjnad på ena sidan. Åt vilket håll ska dom vändas? Vet inte du så kanske nån annan här i tråden vet? Tacksam för snabbt svar då det är sent kvällsmek här i motorutrymmet 😅🔧 //Mvh Johan
-
Hej igen! 😃 Får inte bort bulten 🤬 Kände lite på turbinhjulet på den sidan där luftfiltret går in. Det glappar rätt rejält men turbinhjulet på avgassidan känns stabilt och snurrar fint. Min fråga……kan man ta isär den delen (huset) enkelt från turbon och byta bara dent huset? Ser ut att vara sex bultar (två på vardera bricka? Tacksam för snabbt svar. //Mvh Johan
-
Godmorgon! 😃 Nej,tyvärr hjälpte inte det. Kanske var för feg och inte tog i ordentligt men vill inte riskera att spräcka godset. Håller tummarna för att det fungerar med värmaren. //Mvh Johan
-
Stort tack för alla tips och råd 👍 Tyvärr fick jag inte bort pinnbulten idag. Har fått låna en induktionsvärmare som jag ska prova med imorgon. //Mvh Johan
-
Tack för era tips 👍 Ska ta lite nya krafttag nu så får vi se hur det går. ☺️ Behöver man fylla på olja i turbon (renoverad utbytesturbo) innan uppstart och isåfall är det kompressorolja eller motorolja som ska fyllas samt hur mkt? //Mvh Johan
-
JohanW79 started following Turbobyte VP Kad300
-
Hej! 😃 Håller på att byta turbo på min ena Kad 300. Gamla turbon är helt frilagd och ska bara lyftas av motorn när jag märker att den sitter fast vid den nedre pinnbulten närmast avgaskröken. Turbon lättar vid dom tre andra pinnbultarna men verkar sitta fast vid den fjärde. Har provat med rostlösare samt att pressa försiktigt mellan pinnbult/motor för att få den att släppa utan resultat. Någon som råkat ut för liknande tidigare och har något bra tips på hur man kan få turbon att släppa så tas det tacksamt emot. //Mvh Johan
-
Hej igen @Jens_Sthlm 😃 Det blev en ny cirkulationspump. Skruvade dit den ikväll. Svårare att få dit termostathuset. Har du något knep för att få dit den? Är ju en liten bult som är i vägen för att få termostathuset rakt in mot plaströret. //Mvh Johan
-
Ok 👍 Fick loss den gamla idag. Ska lämna in den så får vi se om det är billigare att laga än att köpa en ny 😃 Tack för support @Jens_Sthlm
-
Köpte du @Jens_Sthlm helt ny vattenpump eller lämnade du in och reparerade den befintliga? Funderar på vad som är mest ekonomiskt ☺️
-
Ok,tack 👍 Ska ge mig på ett försök idag att få bort pumpen 😃
-
Hej igen @Jens_Sthlm 😃 Tappade du ut glykolen genom slangen utan blå märkning? Eller måste man tömma glykolen på fler ställen? //Mvh Johan
-
Hej igen @Jens_Sthlm 😃 Tappade du ut glykolen genom slangen utan blå märkning? Eller måste man tömma glykolen på fler ställen? //Mvh Johan
-
Ok,tack för bra info @Jens_Sthlm👍😃
