-
Innehålls Antal
61 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
9 NeutralOm JohanW79
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
1 260 profilvisningar
-
Hej! 😃 Vill bara uppdatera er ang trimgivaren. Jag fick ordning problemet genom att göra som ni sa…in med den markerade kuggen i segmentet upptill och vips fungerade det. Tack för bra support 👍 //Mvh Johan
- 20 svar
-
- 3
-
-
Godmorgon 😃 Funderade på en sak angående det här kuggsementet på styrhjälmen. Markeringen som finns på kugghjulet…ska den in i första spåret på segmentet när styrhjälmen är uppe eller nere? //Mvh Johan
-
Godmorgon 😃 Tack för era tips och idéer 👍 Jag ska felsöka ordentligt under långhelgen och återkommer med en statusuppdatering. //Mvh Johan
- 20 svar
-
- 1
-
-
-
Godmorgon 😃 Jag var vid båten igårkväll och tittade som hastigast. Ingen oxid i skarvstyckena. Märkte att trimmätaren till babords drev ”vandrade” lite trots att jag inte trimmade drevet. Den gröna kabel, (se bild) är det en jordkabel och kan den då vara boven i dramat? Ser rostig och ärjad ut. Tror det varit vatteninträngning där hos tidigare ägare. Kugghjulet står i rätt läge då den markerade kuggen greppar i första spåret på segmentet på styrhjälmen. Tack Pär för goda råd…har du någon teori om den gröna kabeln? Känns som det kan vara någon elfel någonstans….kan det vara mätarna i sig som bråkar? Tack även Georg_Ohm för den utförliga beskrivningen,tar med en kompis och testar om jag inte hittar något enkel fel. //Mvh Johan
- 20 svar
-
- 1
-
-
Tänkte att jag börjar från scratch med felsökningen 😃 OM det skulle vara oxid i kontakterna,hur eller med vad rengör man det? Brukar ju oftast vara små stift bara. //Mvh Johan
- 20 svar
-
- 1
-
-
Hej Per! 😃 Tack för handboken. Båten ligger på landbacken en månad till. Det jag tycker är konstigt är hur det helt plötsligt kan börja visa fel i instrumenten trots att jag inte rört kugg eller annat. Jag var mer inne på om det kan vara ärjade kontakter någonstans men det kanske är långsökt? 🤔 //Mvh Johan
-
Hej! 😃 Jag har VP D-p-g drev. När dreven är nere så visar triminstrumenten att dreven är i beach mode. Jag försöker hissa dreven och trimpumpen går någon sekund sedan försvinner siffrorna på instrumentet och lampan lyser rött samt att trimpumpen stannar. Allt har fungerat förr så felet har krupit sig på. Jag har dom runda instrumenten. Någon som har tips på hur jag kan felsöka så tar jag tacksamt emot. //Mvh Johan
-
Hej! Demonterat mitt Volvo Penta DP-G drev. Hur får man bort lagertappen i övre växelhuset? Den som sitter i styrhjälmen. Enligt manual med två stycken M6 bultar som man skruvar in så tappen pressas ut. Det verkar sitta en bult som är av i tappen på vänster sida. Har provat att sätta i bult i högra hålet och spänna utan resultat. Drevet har varit av för inte så länge sen (se sista bilden) men då var det en mekaniker som demonterat det så vet att det går. Frågan är bara hur 🫣☺️ Tack på förhand. //Mvh Johan
-
Tack Pär! 🙏😃 Det funkade…..det var en rejält erjad/rostig pinnbult 🤬 Nu montering av nya turbon. En fråga dök upp…..dom två mindre metallpackningarna till oljeretur m.m har ju en upphöjnad på ena sidan. Åt vilket håll ska dom vändas? Vet inte du så kanske nån annan här i tråden vet? Tacksam för snabbt svar då det är sent kvällsmek här i motorutrymmet 😅🔧 //Mvh Johan
-
Hej igen! 😃 Får inte bort bulten 🤬 Kände lite på turbinhjulet på den sidan där luftfiltret går in. Det glappar rätt rejält men turbinhjulet på avgassidan känns stabilt och snurrar fint. Min fråga……kan man ta isär den delen (huset) enkelt från turbon och byta bara dent huset? Ser ut att vara sex bultar (två på vardera bricka? Tacksam för snabbt svar. //Mvh Johan
-
Godmorgon! 😃 Nej,tyvärr hjälpte inte det. Kanske var för feg och inte tog i ordentligt men vill inte riskera att spräcka godset. Håller tummarna för att det fungerar med värmaren. //Mvh Johan
-
Stort tack för alla tips och råd 👍 Tyvärr fick jag inte bort pinnbulten idag. Har fått låna en induktionsvärmare som jag ska prova med imorgon. //Mvh Johan
-
Tack för era tips 👍 Ska ta lite nya krafttag nu så får vi se hur det går. ☺️ Behöver man fylla på olja i turbon (renoverad utbytesturbo) innan uppstart och isåfall är det kompressorolja eller motorolja som ska fyllas samt hur mkt? //Mvh Johan
-
Hej! 😃 Håller på att byta turbo på min ena Kad 300. Gamla turbon är helt frilagd och ska bara lyftas av motorn när jag märker att den sitter fast vid den nedre pinnbulten närmast avgaskröken. Turbon lättar vid dom tre andra pinnbultarna men verkar sitta fast vid den fjärde. Har provat med rostlösare samt att pressa försiktigt mellan pinnbult/motor för att få den att släppa utan resultat. Någon som råkat ut för liknande tidigare och har något bra tips på hur man kan få turbon att släppa så tas det tacksamt emot. //Mvh Johan
