Jump to content
Friday 04 December 2020

JohanW79

Medlemmar
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About JohanW79

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

232 profile views
  1. Ok,tack för era svar. Kanske ska testa att fylla slangen med vatten innan jag stoppar ner den i vattendunken. Har ca 3 meter slang som den ska suga igenom så kanske är svårt att få bra flöde om det bara är massa luft i slangen från början eller vad tror ni? //Mvh Johan
  2. Hej! Försökte ge mig på att vinterkonservera sjövattensystemet på mina två Volvo Penta Kad300 med tillhörande DPG drev för första gången. Hade problem med att få sjövattenpumpen att suga färskvatten. Jag tog loss sugslangen från sjövattenpumpen och monterade en ny slang på pumpen som sedan gick vidare till en plastdunk med färskvatten. Dunken stod först på badbryggan,sedan precis ovanför motorrummet men med dåligt resultat. Provade även att varva upp motorn en aning men det hjälpte inte. Jag har en transparent slang så jag ser om pumpen suger. Någon här som har lite värdefulla tips på hur jag kan få sjövattenpumpen att suga av egen kraft? Tacksam för alla tips och råd. //Mvh Johan
  3. JohanW79

    Volvo Penta

    Hej! Tack för svar och bra info 👍😃 //Mvh Johan
  4. JohanW79

    Volvo Penta

    Hej! Är spekulant på en Bavaria 35 sport med dubbla Kad300 från 2005. Någon som har några synpunkter på dessa motorer? Tar gärna emot för/nackdelar och tips på sådant man bör se upp med vid ett eventuellt köp. //Mvh Johan
  5. Hej! Tack för tips och råd,felsökning fortskrider 👍😊
  6. Hej! Jag misstänker att det är trasigt men är väldigt okunnig på el. Det finns två motorer i båten. Den ena startar ”nästan” varje gång man vrider på nyckeln. Den andra startar sällan när man vrider på nyckeln. Om jag däremot sätter en skruvmejsel mellan dom två polerna på reläet så startar motorn direkt. Kan det vara något annat som är trasigt? Jag är öppen för förslag 😊 Problemet uppstod nu efter vinterförvaringen. //Mvh Johan
  7. Hej! Är det någon här som vet vad för sorts relä jag kan ersätta detta med? Och vart jag isåfall kan köpa det. Reläet sitter på en Hinodiesel från -89. Tacksam för snabbt svar 😉 //Mvh Johan
  8. Nu har jag ritat om schemat litegrann. Har följt pluskablarna hela vägen upp till huvudbrytaren för att se till vilket respektive läge dom är kopplade. Om jag förstår det rätt så är läge 1 för tre st förbrukningsbatterier och läge 2 för ett startbatteri? Har jag fel?
  9. Japp,det har jag koll på
  10. Jag har kollat oljan i drevet och det finns inte en tillstymmelse till vatten i den så det lutar kanske åt luft i systemet.
  11. Tack för bra tips. Det blir ner till båten strax och följa kablar
  12. Hej! Tack för lite bra funderingar. Jag kan inte så någonstans att det läcker på drev,slangar,behållare m.m. Dock har jag ju inte tagit bort drevet. Bara funderar lite på det här med luft i systemet. Självklart har jag fyllt på olja i drevet i det nedre hålet tills det fyllde på upptill. Men när jag köpte båten så fanns det en grå sörja (vatten) i botten på behållaren. Jag köpte en ny behållare för att alltid kunna se om det kommer in vatten och läcker. Efter första sommaren ser det jättefint ut i behållaren. Men kan det ha kommit in luft i systemet när jag bytte behållaren?
  13. Hej! Jag har en Bayliner 2855 Årsmodell -02. Dom främre rutorna börjar jag alltid med att bara häkta i dragkedjan (inte dra igen) på alla ställen. Sedan fäster jag knapparna nertill och sist drar jag igen dragkedjorna helt. Bakre rutorna samma procedur,knäpp knapparna upptill först men låt dragkedjorna till öppningen vara bara ihäktade tills knapparna nertill är knäppta. Dra sedan igen dragkedjan. Kapellet brukar vara lättast att spänna knapparna i targabågen först och sedan i framrutorna. Ibland kan det som sagt vara bra spänn i väven. Tips är att spruta siliconespray på dragkedjorna några gånger under säsong. Då fungerar dom mkt bättre och håller längre //Mvh Johan
  14. Hej! Jag har införskaffat en Bayliner 2855 med Mercruiser 350 Mag och Bravo tre drev. I somras fick jag ibland fylla på drevolja i behållaren vid några tillfällen då larmet för låg nivå började tjuta. Är detta normalt efter en tids körning? Jag kan inte se att det läckt något på utsidan av drevet vid påfyllning/tappningslocket tex. Vart tar oljan vägen? Tacksam för lite bra info
  15. Bogpropellern har separat batteri,brytare och säkring
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy