Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Jens_Sthlm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    230
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Jens_Sthlm senast vann den dag 2 Juni 2023

Jens_Sthlm hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

27 Expert

1 följare

Om Jens_Sthlm

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu är alla nitar borta. Om någon ska göra jobbet framgent så funkar det bra att borra men tog ca 30 min att borra ut en nit. Snabbast gick det med att sätta en lagom stor torx i niten och slå till. Tack för hjälpen alla ni som bidragit.
  2. Nu är täckbrickan och det gamla gummit borta. Hur gör man för att få bort resten av popniten? Jag har försökt slå resterna av popniten uppåt men den sitter som berget. Är det slå hårdare som gäller eller är det bäst att borra vidare på popniten?
  3. Avgasklaffen på mitt volvo penta 290 drev har delvis ramlat bort. Klaffen är popnitad i godset. Har någon bytt dessa och kan ge tipps på hur man bäst byter? Gissar att man borrar ut popnitarna för att få bort befintlig klaff. Vad är det för popnit man ska sätta fast den nya med? Eller fyller klaffen ingen funktion så man likagärna kan åka utan?
  4. Någon som vet vilken dimension det är på slangen som leder kylvattnet, (slangen fram till sjövattenpumpen)? Gäller volvo penta kad 42.
  5. Någon som har tagit isär en sådan? Skulle vilja rengöra den på insidan.
  6. Vad är den svarta cylindern på bilden? Sitter monterad på grova sjövattenslangen mellan drev och sjövattenpump. Är det en styrservokylare kanske?
  7. Nu startar den! Ingemar och Makro ni hade rätt, efter att ha luftat en gång till på alla spridare så hoppade den igång. Tack till alla som engagerat sig. Jag var helt insnöad på elfel men det var givetvis bränslerelaterat.
  8. Spridare 2 flödar fint. Spridare 4 flödar fint. Spridare 6 väldigt lite diesel i jämförelse med de andra. vad tror ni om detta? Spridarrör som är dåliga eller kan felet ligga tidigare i form av matarpump?
  9. Hör att du är väldigt kunnig Ingemar, tack för att du orkar med mig som glad amatör. Ok, då hoppar jag över det där med minuspolen. Svårt att beskriva men tycker det låter som att den precis är på väg att tända till utan att den tänder till, det var det jag menade med ”sista knuffen”.
  10. Tänker att jag ska kolla minuspolen på motorblocket. Försöker följa svarta kabeln från startbatteriet men det är så trångt att jag inte ser var den tar vägen. Någon som vet var minuspolen är ansluten på motorblocket på kadserien?
  11. Startade upp på land för ca 1 månad sen, då startade den om än segt, startbatteriet var slut men genom att köra batteriladdaren samtidigt så startade den. Det jag gjort efter det är att byta samtliga batterier i båten. Har kollar tre gånger att jag inte kopplat något fel vid batteribytet. Tycker att startmotorn låter som vanligt och att det är väldigt nära att motorn startar. Det är som att den sista knuffen saknas.
  12. Märkligt är det.. Har gjort startförsök med halvt gaspådrag, givetvis utan växel.
  13. Stämmer att det är en kad 42, ingen elektronisk styrning. Helt manuellt. förfilter och finfilter är helt nya, och det flödar fint med diesel på spridaren (nr5), spridaren längst bak har jag inte öppnat för att den är så svår att komma åt. Tycker att den borde starta eller kan luft vid sista spridaren vara en trolig orsak? Alla andra år har jag inte behövt lufta någonting vid filterbyte. gasvajern rör sig på motorn.
  14. Alla instrument fungerar och lyser som de ska. om det hade varit fel på magnetventilen så hade väl inte diesel kommit fram vid spridarna? Rätta mig gärna om jag har fel. multikontakten har jag gått över 4 gånger.
×
×
  • Skapa nytt...