Jens_Sthlm 33 Postad måndag kl 13:25 Jag har dubbelmontage volvo penta kad 42. Enligt tempraturmätaren har jag ett problem med ena motorn. Det räcker med att jag håller 1200 varv för att motorn ska gå upp till 90 grader. I helgen råkade jag komma åt startnyckeln under färd så att tändningen slogs av under färd, när jag omedelbart slog igång tändningen igen så hade tempraturen enligt mätaren sjunkigt till 85 grader. Efter ca 15 minuters fortsatt färd så var tempraturen åter uppe i 90 grader, slog då av tändningen och på igen och återigen sjönk tempraturen till 85 grader, för att efter 15 min igen gå upp till 90 grader. Någon som har varit med om liknande eller som har en idé om vad felet är? Jag tänker att jag ska byta tempraturgivaren mellan sb och bb motor för att se om det är givaren som spökar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 266 Postad måndag kl 15:19 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har dubbelmontage volvo penta kad 42. Enligt tempraturmätaren har jag ett problem med ena motorn. Det räcker med att jag håller 1200 varv för att motorn ska gå upp till 90 grader. I helgen råkade jag komma åt startnyckeln under färd så att tändningen slogs av under färd, när jag omedelbart slog igång tändningen igen så hade tempraturen enligt mätaren sjunkigt till 85 grader. Efter ca 15 minuters fortsatt färd så var tempraturen åter uppe i 90 grader, slog då av tändningen och på igen och återigen sjönk tempraturen till 85 grader, för att efter 15 min igen gå upp till 90 grader. Någon som har varit med om liknande eller som har en idé om vad felet är? Jag tänker att jag ska byta tempraturgivaren mellan sb och bb motor för att se om det är givaren som spökar. Ja det är en bra idé att byta givarna mellan motorerna. Det är ju känt att Volvo-Pentas temp.givare har en del i övrigt att önska… Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 33 Postad torsdag kl 17:54 Vilken är tempgivaren? Den främre med brun sladd eller den aktra med brun/vit sladd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 266 Postad torsdag kl 20:00 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Vilken är tempgivaren? Den främre med brun sladd eller den aktra med brun/vit sladd? Volvo-Penta brukar vara konsekventa när det gäller kabelfärgerna i sina elsystem. Tempgivaren har ljusbrun kabel. Tempvakten har vit/brun kabel. Sedan finns det tryckvakt och tryckgivare också… men dom är inte intressanta just nu? Oljetrycksgivaren har två kablar, ljusblå och svart. oljetrycksvakten har också två kablar, vit/blå och svart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 289 Postad torsdag kl 21:13 //Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget.// Ett gammalt missförstånd som tydligen lever ännu. Det som händer är att instrumenten inte visar något. Slår man däremot av huvudströmbrytaren så tar troligen generatorn skada. Ingemar 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 266 Postad fredag kl 16:58 19 timmar sedan skrev sanktanna: //Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget.// Ett gammalt missförstånd som tydligen lever ännu. Det som händer är att instrumenten inte visar något. Slår man däremot av huvudströmbrytaren så tar troligen generatorn skada. Ingemar Tankefel, värmeproblem i huvudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser