Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026
Jens_Sthlm

Värmeproblem volvo penta kad 42?

Rekommendera Poster

Jag har dubbelmontage volvo penta kad 42. Enligt tempraturmätaren har jag ett problem med ena motorn. Det räcker med att jag håller 1200 varv för att motorn ska gå upp till 90 grader. I helgen råkade jag komma åt startnyckeln under färd så att tändningen slogs av under färd, när jag omedelbart slog igång tändningen igen så hade tempraturen enligt mätaren sjunkigt till 85 grader. Efter ca 15 minuters fortsatt färd så var tempraturen åter uppe i 90 grader, slog då av tändningen och på igen och återigen sjönk tempraturen till 85 grader, för att efter 15 min igen gå upp till 90 grader.

 

Någon som har varit med om liknande eller som har en idé om vad felet är?

 

Jag tänker att jag ska byta tempraturgivaren mellan sb och bb motor för att se om det är givaren som spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Jag har dubbelmontage volvo penta kad 42. Enligt tempraturmätaren har jag ett problem med ena motorn. Det räcker med att jag håller 1200 varv för att motorn ska gå upp till 90 grader. I helgen råkade jag komma åt startnyckeln under färd så att tändningen slogs av under färd, när jag omedelbart slog igång tändningen igen så hade tempraturen enligt mätaren sjunkigt till 85 grader. Efter ca 15 minuters fortsatt färd så var tempraturen åter uppe i 90 grader, slog då av tändningen och på igen och återigen sjönk tempraturen till 85 grader, för att efter 15 min igen gå upp till 90 grader.

 

Någon som har varit med om liknande eller som har en idé om vad felet är?

 

Jag tänker att jag ska byta tempraturgivaren mellan sb och bb motor för att se om det är givaren som spökar.

Ja det är en bra idé att byta givarna mellan motorerna.

Det är ju känt att Volvo-Pentas temp.givare har en del i övrigt att önska… 

 

Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken är tempgivaren? Den främre med brun sladd eller den aktra med brun/vit sladd?

IMG_4216.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Vilken är tempgivaren? Den främre med brun sladd eller den aktra med brun/vit sladd?

IMG_4216.jpeg

Volvo-Penta brukar vara konsekventa när det gäller kabelfärgerna i sina elsystem.

 

Tempgivaren har ljusbrun kabel.

Tempvakten har vit/brun kabel.

 

Sedan finns det tryckvakt och tryckgivare också… men dom är inte intressanta just nu?

Oljetrycksgivaren har två kablar, ljusblå och svart.

oljetrycksvakten har också två kablar, vit/blå och svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

//Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget.//

 

Ett gammalt missförstånd som tydligen lever ännu.

Det som händer är att instrumenten inte visar något.

Slår man däremot av huvudströmbrytaren så tar troligen generatorn skada.

Ingemar

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev sanktanna:

//Sedan vill jag varna dig att slå av tändningen under gång, dioderna i generatorn kan ta skada, man stänger av och vrider nyckeln omedelbart till stoppläget.//

 

Ett gammalt missförstånd som tydligen lever ännu.

Det som händer är att instrumenten inte visar något.

Slår man däremot av huvudströmbrytaren så tar troligen generatorn skada.

Ingemar

Tankefel, värmeproblem i huvudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...