BjLind 2 Postad lördag kl 10:14 Hej Har en Ryds 478 GT. Har inte varit vid båten på en månad och idag när jag kommer ut till den är det 1 dm vatten på durken samt vatten i utrymmet där bensintanken ska stå. Jag hade glömt att öppna självlänsen vid senaste användningen. Öppnade den och vattnet rann ut. Dock nu vid användning så upplever jag båten trög, den vill inte riktigt ”plana” upp vattenytan. Får inte upp den i mer än 7-8 knop trots mycket gaspådrag. Min fundering är om det finns mer vatten i den som behöver komma ut? Om vi ponerar att vattnet bara kommit från ovan, vart skulle det mer kunna ligga? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 779 Postad lördag kl 10:41 Ja det kan det göra om det är öppet ner till dubbelbotten som skall fungera som flytelement. Dra upp båten på trailer och skruva loss dyvikan för att kolla om och hur mycket vatten det finns där. På vissa båtar finns ingen dyvika men har för mig att det sitter en längst ner på akterspegeln på RYDS 478 GT. Kolla durken i båten så det inte finns några sprickor, öppningar eller hål där vatten kan rinna ner till dubbelbotten. Kolla även självlänsanslutningarna så de sitter som de ska (inte löst). Kolla alla förskruvningar och fästen för t.ex. bord mm. Kolla motorns infästning genom akterspegeln så skruvarna är tätatade med SIKA, inte silikon. Silikon även s.k. "marinsilikon" har tendens att släppa efter ett tag och då blir det inte tätt. Lyft på alla luckor och filma med mobilen där du inte kan se. Ta gärna bilder om du hittar något misstänkt. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 2 Postad lördag kl 12:25 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja det kan det göra om det är öppet ner till dubbelbotten som skall fungera som flytelement. Dra upp båten på trailer och skruva loss dyvikan för att kolla om och hur mycket vatten det finns där. På vissa båtar finns ingen dyvika men har för mig att det sitter en längst ner på akterspegeln på RYDS 478 GT. Kolla durken i båten så det inte finns några sprickor, öppningar eller hål där vatten kan rinna ner till dubbelbotten. Kolla även självlänsanslutningarna så de sitter som de ska (inte löst). Kolla alla förskruvningar och fästen för t.ex. bord mm. Kolla motorns infästning genom akterspegeln så skruvarna är tätatade med SIKA, inte silikon. Silikon även s.k. "marinsilikon" har tendens att släppa efter ett tag och då blir det inte tätt. Lyft på alla luckor och filma med mobilen där du inte kan se. Ta gärna bilder om du hittar något misstänkt. //Pär Hej! Planerar att dra upp den på trailer imorgon och kolla igenom den. Med Dyvika menar du ”bottenpluggen”? Jag försökte öppna den i höstas men den sitter som berget. Själva ”skåran” gör sönder istället för att den skruvas upp. När jag öppnar upp självlänsen så rinner det in vatten på ”durken”. Måste väl betyda att båten är så tung att utloppet ligger under vattenlinjen? mvh björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 779 Postad lördag kl 12:43 (redigerade) 51 minuter sedan skrev BjLind: Med Dyvika menar du ”bottenpluggen”? Ja, same but different Ta de största flata skruvmejsel du har och slipa till den så den passar i spåret exakt, sen hjälp till med en tång eller skiftnyckel på mejseln samtidigt som du trycker inåt och vrider. Är det plast så byt ut till en i mässing, Sika 591 på skruvarna och givetvis runt flänsens insida på dyvikan. //Pär Redigerad lördag kl 13:17 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 2 Postad 15 timmar sedan 20 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja, same but different Ta de största flata skruvmejsel du har och slipa till den så den passar i spåret exakt, sen hjälp till med en tång eller skiftnyckel på mejseln samtidigt som du trycker inåt och vrider. Är det plast så byt ut till en i mässing, Sika 591 på skruvarna och givetvis runt flänsens insida på dyvikan. //Pär Lyckades öppna bottenventilen. Det sprutade ut vatten säkert i 10 min. Kollade noggrant igenom utsidan av båten efter tecken på läckage ut efter upptagningen men rann ingenstans. Min teori är att pga stängd självläns har vatten runnit in i bränsleutrymmet och där vidare ned i dubbelskrovet. Får dubbel och trippelkolla att jag inte glömmer självlänsen igen… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 779 Postad 14 timmar sedan 17 minuter sedan skrev BjLind: Lyckades öppna bottenventilen. Det sprutade ut vatten säkert i 10 min. Kollade noggrant igenom utsidan av båten efter tecken på läckage ut efter upptagningen men rann ingenstans. Min teori är att pga stängd självläns har vatten runnit in i bränsleutrymmet och där vidare ned i dubbelskrovet. Får dubbel och trippelkolla att jag inte glömmer självlänsen igen… Har för mig att tankutrymmet inte skall vara öppet ner till dubbelbotten (men lite osäker), dubbelbotten brukar vara ett flytelement och ska vara tätt, dyvikan är endast till för att tömma kondensvatten. Kan ju även vara någon förre ägare som varit rolig och tagit hål ner till dubbelbotten vilket jag har sett att många gör i ren okunskap och sätter länspumpar mm. där för att tömma båten på vatten. Har du tryckluft? Trycksätt då dubbelbotten genom hålet för dyvikan till max 1–1,5 bar och lyssna om det pyser någonstans. Man kan även blanda lite diskmedel och vatten och spraya/pensla på ställen på durken där man misstänker läckage som t.ex. ett bordsfäste, skruvar mm. och då blir det bubblor där luften läcker ut. Och du har inte kört på något så att botten är skadad eller förre ägare lagat med bilspackel eller annat olämpligt. Ja håll koll på självlänsen så den är öppen och håll koll på vattenlinjen. Förresten varför stängde du självlänsen? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 2 Postad 13 timmar sedan 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Har för mig att tankutrymmet inte skall vara öppet ner till dubbelbotten (men lite osäker), dubbelbotten brukar vara ett flytelement och ska vara tätt, dyvikan är endast till för att tömma kondensvatten. Kan ju även vara någon förre ägare som varit rolig och tagit hål ner till dubbelbotten vilket jag har sett att många gör i ren okunskap och sätter länspumpar mm. där för att tömma båten på vatten. Har du tryckluft? Trycksätt då dubbelbotten genom hålet för dyvikan till max 1–1,5 bar och lyssna om det pyser någonstans. Man kan även blanda lite diskmedel och vatten och spraya/pensla på ställen på durken där man misstänker läckage som t.ex. ett bordsfäste, skruvar mm. och då blir det bubblor där luften läcker ut. Och du har inte kört på något så att botten är skadad eller förre ägare lagat med bilspackel eller annat olämpligt. Ja håll koll på självlänsen så den är öppen och håll koll på vattenlinjen. Förresten varför stängde du självlänsen? //Pär Det ser ut som någon tidigare ägare har sågat upp ett hål. På bifogade bilden ser det ut som det är lite ”vassa” kanter som om man sågat. Precis rakt ned vid pilspetsen var det vatten långt ned. Antar att hålet kommunicerar med dubbelbotten. Har tyvärr ingen tryckluft. Jag antar att skrovet är tätt med tanke på att det inte droppade någonstans på skrovet. Det enda som droppade lite var från infästningen av badstegen men det gav sig efter en 20 min. Stängde självlänsen då det sitter en varningsdekal om att den ska vara stängd vid färd. Har förstått det som att det ska förhindra att vågsvallet bakom båten inte ska tränga in när man drar av på farten. Dock kanske den risken understiger risken med att glömma öppna självlänsen? mvh björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 2 Postad 13 timmar sedan Just nu skrev BjLind: Det ser ut som någon tidigare ägare har sågat upp ett hål. På bifogade bilden ser det ut som det är lite ”vassa” kanter som om man sågat. Precis rakt ned vid pilspetsen var det vatten långt ned. Antar att hålet kommunicerar med dubbelbotten. Har tyvärr ingen tryckluft. Jag antar att skrovet är tätt med tanke på att det inte droppade någonstans på skrovet. Det enda som droppade lite var från infästningen av badstegen men det gav sig efter en 20 min. Stängde självlänsen då det sitter en varningsdekal om att den ska vara stängd vid färd. Har förstått det som att det ska förhindra att vågsvallet bakom båten inte ska tränga in när man drar av på farten. Dock kanske den risken understiger risken med att glömma öppna självlänsen? mvh björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 779 Postad 12 timmar sedan 38 minuter sedan skrev BjLind: Det ser ut som någon tidigare ägare har sågat upp ett hål. På bifogade bilden ser det ut som det är lite ”vassa” kanter som om man sågat. Precis rakt ned vid pilspetsen var det vatten långt ned. Antar att hålet kommunicerar med dubbelbotten. Ja jag vet inte om det är "original" eller efterkonstruktion. Men slangen ser lite mysko ut och liknar mest en universal nödkylarslang men vet inte heller om detta är original eller inte. 40 minuter sedan skrev BjLind: Stängde självlänsen då det sitter en varningsdekal om att den ska vara stängd vid färd. Har förstått det som att det ska förhindra att vågsvallet bakom båten inte ska tränga in när man drar av på farten. Dock kanske den risken understiger risken med att glömma öppna självlänsen? Jag har försökt hitta bilder på aktern men bara hittat en enda och där ser inte ut som det sitter en gummiflärp som backventil som på andra båtar med självläns. Vet att Nuova Rade har en backventil för eftermontering. Hittade den hos Moory.se https://www.moory.se/p/sjalvlans-med-backventil-72mm/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Midperformers&utm_adgroup=Categorized midperforming brands&utm_term=&utm_content=76553688493261&msclkid=b5a0de425ef11d6011a0b40355f3a832 Men håll koll ett tag och du får sätta et DYMO-tejp med texten "Glöm inte självlänsen"🤣 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser