Jump to content
Thursday 02 December 2021

Garpen61

Medlemmar
  • Content Count

    355
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Garpen61

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Google: "winterize mercruiser 3.0"
  2. Det blir ju en begagnad förstås, med en ca 200 hk inombordare. jag har en och har haft t.ex. en HR innan, jätteskillnad i stabilitet. stabiliteten som vikten ger är bra, och sen är det mycket motor som gör att den planar lätt och har en låg bränsleförbruknkng.
  3. En Bayliner BR 185 med en V6a? Tokstabil och bränslesnål…
  4. Vi kikar på att köpa en HT 22 till nästa sommar. Vi har kollat runt lite i år och fick lära oss att modellerna 1998B - 2000A är byggda på Irland. Dessa Irländska båtarna hade/har tydligen kvalitetsbrister och jag har försökt att hitta vilka brister och hur allvarliga de är. Nån som vet?
  5. Jag har sjövattenkylt med Dry Joint..."Wet" Joint är väl en sämre lösning med kortare hållbarhet..?
  6. Jag skulle rekommendera original samt dry joint för lång hållbarhet.
  7. Hello, Vi kollar in Uttern C66, ser ut att ha bra planlösning och är enkel att borda och angöra öar mm. Vi letar användartester men hittar väldigt lite. Finns det någon som vill dela med sig av erfarenheter? Någon som har en film om layout och så..? All info mottages tacksamt Jag har fräst runt på Maringuiden och Google.
  8. Jag har kollat på en båt som har en Mercruiser 4,3 LXH i. Den är från 1998. Vad innebär det? Knäna såg annorlunda ut, lite mer avrundade.
  9. På rubricerad motor är det en spricka på babords sida som gör att det droppar sjövatten. - Varför uppstår en sån spricka? - Det kan ju inte vara nåt särskilt högt tryck?
  10. Jag hade samma ungefär, men den mer "seg-dog"... Jag bytte solenoiden, satte i ett superbatteri, hade isär alla jordkopplingar och rengjorde dessa. Inget hjälpte. Så investerade jag i en ny startmotor här: https://www.startmotor.se/model/Båt/MerCruiser/Bensin/6 cyl/262 CI (4.3 L)/4.3L MPI/_/. Riktigt bökigt att få bort den gamla och dit med den nya, fick ta bort limpa och knä på styrbord sida och med en lång spärrnyckel under motorn och andra armen runt på över sidan med ansiktet planterat på insuget så gick det. Den gamla var sååå slut, provkörde direkt på ett batteri och den orkade knappt dra runt sig själv. Nu är det världens fart på starten, oftast startar den på 1a varvet. Prova att koppla ett batteri rakt på startmotorn så vet du om det är den eller inte...
  11. Jag tror den är välskött, vet inte timmarna. Ska man lägga in ett blockbyte i budgeten? Båten är i övrigt fin… vad säger ni?
  12. Ok, tack för svar. Då får den gå denna sommar också så blir det ett nytt/renoverat till nästa säsong.
  13. Vad är det troligaste felet om man hör vibrationer (de känns inte) i ca 25 knop och svänger normalt, inte hårda girar. Lite mer åt ena hållet än det andra. Jag bytte lagret för två år sen. Drevet är generellt slitet, kör med det i år, sen blir det nog ett nytt. Om jag inte åtgärdar kan det paja andar grejer?
  14. Jag reklamerade Switchen, fick en ny och så funkade allt som det skulle. Så som Gelis skriver: Mät! Lycka till...
  15. Jag köpte detta spärrhandtag. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/sparrhandtag/sparrhandtag-2000028489 Efter att ha monterat bort knä o limpa kunde jag komma åt från sidan med ena armen och den andra armen med spärrhandtaget underifrån. Så med ansiktet tryckt mot flamskyddet så gick det att dra loss. Den var riktigt rostig...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy