Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Garpen61

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    394
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Trovärdig

Om Garpen61

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för alla svar. Börjar mecka med detta om 3 veckor. Jag är mitt i en flytt, så hoppas att det inte hinner frysa innan... Jag kanske ska plocka isär huvudströmbrytaren, om det går, och rengöra kontaktytor ock så?
  2. Hej. Nu har det hu inte blivit så mycket båtåka i sommar, pga väder och annat. Varje gång jag ska starta den så går det riktigt segt att dra runt startmotor. jag har ett Optima BT som är friskt. Efter att jag kört lite med den kvittar den igång hur lätt som helst. Nu när jag tog upp den så kunde jag inte starta den och trots nyladdat batteri (inte Optima, det hade laddat ur sig pga av nån tjyvström och glömd huvudbrytare Starmotorn är 2 år gammal, jag tycker att jag känt och smort alla jordningar. Startrelläet är också nytt sen ett par år tillbaks. När jag stoppace i det nyladdade batteriet så orkade den knappt dra runt startmotorn Några förslag, jag behöver få igång den så jag rensa ur den inför vintern och få i glykol
  3. Här är lite bilder på mitt tändsystem. Tacksam för hjälp
  4. Hello, Förra året ställde jag tändningen utan att jorda nån kabel som jag inte fattar vilken det är och utan att koppla bort gasvajern. Det blev avsevärt bättre, men jag tror att den behöver justeras mer noggrant. Jag har en stetoskoplampa och Biltemas laservarvtalsräknare. Kan nån vänlig själ berätta på svenska vad jag ska göra, jag har läst diverse instruktioner på engelska och kollat på filmer som inte stämmer riktigt med min motor. Gärna med bilder... Man ska jorda nån kabel och koppla ur gasvajern?
  5. Hello, Jag har en Tohatsu som trilskades i början av säsongen, gjorde rent förgasare och bränslepump monterade ihop och gick kanon. Förra veckan började den dö när den blev varm, gick ner i varv och var svårstartad ett tag men men startade och gick ett tag när den fått kallna lite. Kollade igenom förgasare o pump igen, satt ihop det och nu får jag ingen gnista alls. Jag har mätt upp dödarknappen och den funkar Kan det vara tändspolen? Går det att mäta funktionen på ett enkelt sätt.
  6. Jag vet det, men är det lågvatten så är det Jag köpte denna i alla fall https://www.expondo.se/msw-vinsch-1590-kg-3500-lbs-inkl-brytblock-10060661?gclid=CjwKCAjwu5yYBhAjEiwAKXk_eGsah4xIHSQhphTryDSWUt4WoTEX3rdrJKk-lcGgz1jevz8PI-Z6KhoCW_wQAvD_BwE
  7. Jag vill bara lägga till att det var som att sätta i en ny motor efter att ha justerat tändningen, den har nog alltid (så länge jag ägt den i alla fall) stått lite tokigt och blev värre efter utbyta av delar. Bättre klipp, bättre toppfart, lägre förbrukning. Det var klart värt att köpa en stroboskoplampa för detta. Köpte denna: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandinstallningslampa-2000020145 Är det inte lite märkligt att tändningen ändrar sig när man inte byter själva fördelaren utan bara lock, rotor, kablar och stift. Jag lossade inte fördelaren alls, iofs fick den sig en liten känga när jag klöv rotorn...
  8. Garpen61

    Elvinsch

    Hello, Jag har en båt som väger ett ton och en float off float on trailer. Ibland, mest vid lågvatten, är det ett elände att få upp båten på trailern med vevvinschen. Om man ska sätta på en elvinsch, vilken ska man ha då?
  9. Jag struntade i hopkopplingar och särkopplingar. Mätte på 1an och den stod 6 efter och den ska vara 10 före. Kanske varit så jättelänge, men mest troligt efter att jag bytte rotor och lock.
  10. Tack, säkert jättekorkade frågor... Vad är anledningen till att man ska koppla bort killer switchen och varför ska man koppla ihop de vita kablarna?
  11. När man lyser med stroboskoplampa ska den stå på 0 (noll) för att det ska vara rätt?
×
×
  • Skapa nytt...