Jump to content
Friday 10 July 2020

Garpen61

Medlemmar
  • Content Count

    321
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Garpen61

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Garpen61

    Båtöverdrag

    Det finns grillar som är stora som kyrko-orglar
  2. Garpen61

    Båtöverdrag

    Kolla om du kan hitta ett grillöverdrag som passar någorlunda, det pallar ju UV strålning ganska bra... Kanske inte det snyggaste, men stort utbud.
  3. Hade exakt samma ljud i en bränslepump, sprillans ny, reklamerade och bytte och ljudet borta. Först fick jag svaret att de låter så, vilket jag inte accepterade, då sa de att jag har kört bränsle med vatten i, så den blivit förstörd av detta. Det slutade i alla fall med att jag fick byta pump på leverantörens kostnad.
  4. Tack för svar, bara en fråga. varför blir det så, man kan ju tro att de cirkulerar vatten i ena limpan trots att termostaten inte öppnat. Kan termostaten vara dålig och behöva bytas. Limpor/knän är nya. eller är det bara så 🤪
  5. Jag startade upp motorn idag, styrbord knä blev varmt ca 45 grader, babord kallt, ca 15 grader. Sen när termostaten öppnade jämnade det ut sig dvs båda ganska kalla, nåt att oroa sig för?
  6. Den lilla pipen på anslutningen till loggen hr gett sig. Jag har känt lite på den och frågan är om man kan byta ut den utan att dela drevet? https://www.mercurydelar.se/privat/anslutning-860382
  7. Jag håller på att byta avgassystem. Jag har dry joint, med en riser som är 80 mm. Knäna på det kit jag köpte är högre och det behövs bara 40 mm riser till den. Går det att få tag på 40 mm risers till dry joint? Alternativen som jag ser det är: - Det finns 40 mm dry joint risers - Om det inte finns måste jag köpa 80 mm risers och lägre knän - korta ner bockhornet så jag kan använda det jag har (40 mm lägre)... Nån som vet?
  8. Garpen61

    Tips Bayliner

    Jag var helt okunnig när jag köpte denna, dåligt dyrt köp, lärt mig massor, kan meka med det mesta själv numera. Jag bytte/renoverade nästan allt som hade med driften att göra. Så för mig var det en rejäl så kallad lärpeng. Det jag saknar mest från den båten var peket, som jag eftermonterade. Ta med en van båtköpare. 80 k låter spontant dyrt för en från 98... Det kom mycket snyggare 2052 varianter efter 2000. Lycka till
  9. Garpen61

    Tips Bayliner

    Jag hade en 1991 års modell. Den var rätt risig, dåligt köp. Jag la massor av tid och pengar på den. Bytte bla motor och en massa andra grejer. väl iordning funkade den bra, lite opraktisk som skärgårdsbåt, måste klättra genom fönstret förs att kunna lägga till. Vi satt ett peke på den så det blev lite lättare. Jag fick in vatten i motorn och krökte saker. Så den skrotades. Vi sov ingen natt i den, så cuddy var onödigt för oss. Nu har vi en Bayliner 185BR 2005, med en 4,3l merc och den är vi grymt nöjda med.
  10. Hej, ja, det blåste lite. Vi hade inte gått ut om det varit hårdare väder. Vi gick från nordväst (Blankaholmshållet) till Byxelkrok. Jag håller med om att BR185 är en tvålkopp i lite hårdare väder. Den sköter sig utmärkt där vi oftast använder den, inomskärs. Den är stabil och lättmanövrerad och som du beskriver, väldigt praktiskt med öppna ytor. Lätt att gå i och ur vid landstigningar. Vi sätter oftast på hamnkapellet, dels som väderskydd, men även som skydd mot fågelbajs. Det tar 5 minuter att ta av och på.
  11. Håller inte med Jorgen 01. Vi har en Bayliner BR185 med V6 Mercruiser. Vi pep över till Öland i denna med skaplig sjö, gammal sjö från "nordostan" och dessutom ny sjö från ost. Massor av parerande, fullt nertrimmat drev för att få den att plana hyggligt. Inga stora överslag, lite vatten på rutan var nog allt. Riktigt stabil. Jag skulle aldrig köpa en inombordare med nåt mindre än en sexa... Och jag kommer aldrig att köpa en tvålkopp typ HR 475 (hade en sån en halv säsong)
  12. Tack Condmaster, visst funkade det. Vad vore detta forum utan trevliga och hjälpsamma medlemmar!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy