Jump to content
Sunday 29 May 2022

Stormfocken

Medlemmar
  • Content Count

    76
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 Trovärdig

About Stormfocken

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ursäkta en kanske dum fråga men hur fungerar bottenkranen? Har fingrat på den tidigare och märkte att den satt hårt. Följande Lintotts råd tänkte jag stänga den. Men hur gör man det - vrider motsols som när man skruvar i en skruv? Tänkte det är bäst att fråga innan jag tar i och kanske vrider sönder något, särskilt om jag råkar vrida åt fel håll. Kranen ser ut som det är tänkt att handkraft ska räcka men om den sitter hårt kanske man tar fram en tång av något slag...
  2. Tack, såklart när jag tänker efter - vattnet till sjövattenkylningen tas ju in via drevet till impellern, som pumpar det vidare till värmeväxlaren via hävertventilen. Men vad har hävertventilen för funktion? Jag har gått och trott att det är den som hindrar vatten från sjön att tryckas in i båten. Men utan en hävertventil så skulle det stå tryck från sjöns vatten inte bara mot impellern och packboxen utan också mot värmeväxlaren? Så hävertventilen skyddar värmeväxlaren när motorn inte är igång? Och skulle värmeväxlaren gå sönder (om man inte har hävertventil) så fylls båten småningom med sjövatten till samma nivå som värmeväxlaren och väldigt mycket blir blött och båten kanske också sjunker. Har jag hajat det rätt?
  3. Stort tack Lintott och bemek! Packboxen mot motorn måste vara hel för vattnet är inte oljeblandat men minns det som att det var blött där dräneringshålet sitter. Sedan gissar jag på att impellern behöver bytas och om den är dålig (den funkar men det är ingen vidare kraft i vattenutblåset genom avgasröret) tillsammans med att packboxen mot impellern också blivit dålig så borde vatten rinna in. Nåväl börjar med att kolla med papper runt och testar att vrida av och på bottenkranen för sjövattenintag. Hoppas jag hinner kolla imorgon! Men om det skulle vara vatten från bottenventilen, så måste det väl vara fel på "hävertstoppet" (eller vad det kan heta)?
  4. Tror jag har samma problem på min MD5 (i en Albin 78 från 1980) med vatten vid bälgen som jag tror kommer uppifrån. Igår så torkade jag ur ordentligt, fyllde upp med glykolvatten i sötvattenkylningen (se tidigare tråd, sökord sötvattenkylning), körde motorn för att se om det sprätte ut någonstans. Men nej. Däremot har det nu på ett dygn fyllt upp ca 2 liter i motorrummet med bara vatten (ej glykolvatten). Och redan igår kom det en liten påfyllning bara vatten på några minuter. Bälgen ser fin ut vad man ser ovanfrån (den är tio år, jo jag vet bör bytas vart 7e). Vattnet märks vid bälgens "för", dvs längst föröver på bälgen. Nu till frågan: Om det är sjövatten från sjövattenkylningssystemet, vad börjar man bäst med att byta, inspektera, fixa för att få bort det här läckaget? Det kan tilläggas att förra sommaren när båten var ny för mig så var det lite av samma problem i början av säsongen - vatten kom in i motorrummet - men sedan "försvann" eller rättare sagt minskade problemet så det blev så litet att jag inte uppfattade det som ett problem. (Har också börjat leta efter regnvatteninträngning eftersom det regnat hela helgen men utan att hitta vart det i så fall skulle komma in till motorn.)
  5. Tackar! Hittade dock en tråd här på forumet som handlar om sötvattenkylning utan expansionskärl (länk nedan). Kan heller inte påminna mig att jag sett ett expansionskärl vid min motor - men den kanske sitter nere och bakom på något sätt - blir till att kolla snarast. ( )
  6. Stort tack igen! Har heller ingen egen erfarenhet av dessa, eller ens särskilt mycket om båtmotorer, så sitter och försöker läsa (och fråga) mig fram!
  7. Tackar! Att expansionskärlet eller dess slang lossnat skulle förklara allt! Det blir ner till båten och rota i motorrummet! En relaterad fråga: anoden sitter väl i locket till den svarta tuben (till vänster i bilden)? Kanske bra att byta den också när man ändå rotar runt med kylsystemet.
  8. Hej! Har en fråga om kylning och kanske särskilt sötvattenkylningen. Vet ej modellen på värmeväxlaren men se bild. Den sitter på en MD5b i en Albin 78. Hur mycket kylarvätska / glykolvatten ska det vara i systemet? Lägger till en bild som visar nivån i "kylarröret". Nivån är ca 10 cm ner i röret och man kan se "hålen" ut till slangarna ovanför ytan. Har det läckt? Ska det i mer glykolvatten? Tacksam för alla tips, råd, info! Anledningen till att jag börjat kolla är att den förra gången jag gick för motor så pep summern och lamporna visade både att AMP och TEMP, dvs batteriet laddade inte men även att motorn blivit för varm. Jag stänger genast av motorn och så seglar vi på riggen hem (det blåste bra, medvind, och vi hade packat ihop seglen). Sätter på motorn förstås in den korta kanalen in till båtplatsen. Ingen summer pep men motorn skulle inte hinna bli för varm på den korta biten). Extra oro är pga av det också kommer in vatten i motorrummet som verkar innehålla lite glykol. Men eftersom det var flera liter så tror jag det är regnvatten som på något sätt letar sig ned där.
  9. Tackar för svar! Bra också att någon del av de gamla cyklarna som inte längre används kommer till nytta!
  10. Hej! Klantade mig förra sommaren med att inte ha stoppknop på spinnackerfallet. Det gled ur och ramlade upp en bit i masten. Klantade mig sedan ännu mer och drog ut hela fallet ur masten. Tänkte efter att ha läst det tips här på forumet försöka sätta tillbaka det genom att fästa en mutter i en fiskelina, klättra upp i mastkranen och släppa ned muttern med fiskelina i masten, sedan pillra ut muttern med lina vid mastfoten, sy fast fallet på fiskelinan och dra in det i masten igen. Men, har det någon chans att lyckas? Någon som gjort en sådan operation förut? Risk för att man strular till det ännu mer? Tacksam för alla svar!
  11. Var nere i båten igår och det var stoppet som vikt sig vilket inte syntes på fotona. Inget märke efter någon smäll dock. Och det vek sig utan att någon större kraft användes. Skumt men jaja, även metal tröttas ut verkar det som.
  12. Tackar, ja det är en möjlighet. Ska titta noga på skärvan och handtaget efter märken från någon kraftigare smäll nästa gång jag är vid båten.
  13. Ventilen går inte trögt eller tungt utan känns som vanligt. Det konstiga är dock att stoppklacken sitter på andra sidan ventilen. Den skärva som lossnade, se bild, har ingen stoppklack!?!
  14. Pysslade med båten i helgen som säkert många här på forumet. Bytte slangar vid toan. Vred lite utan större kraft på ventilen till bordsgenomföringen och så föll en bit av handtaget till ventilen av! Se bild. Metallen verkar spröd när man pillar lite på brottytan. Hur händer egentligen sådant? Av ålder bara? Känns ju som att det nu är läge att byta alla liknande handtag på båten. Och finns de att köpa någonstans? I övrigt verkar ventilerna, rören vid dem och bordsgenomföringarna stabila och de funkar som de ska. Båten en Albin 78 från 1980. Tacksam för alla tips och erfarenheter kring detta! Jag blev rätt förvånad när metallen bara vek sig och jag kunde dra loss biten med med fingrarna.
  15. Alltid kul när man lyckas med något man inte gjort förut! Det tog lite tid men nu är de nya anoderna på! Se bild. Stort tack till alla här på forumet som hjälpte till!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy