Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

Stormfocken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    232
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

46 Expert

Om Stormfocken

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fick nedanstående per epost idag, delar här då det är intressant för flera. Men det finns alltså som skrivits ovan en väg bredvid farleden där bron är högre. Då viktigt förstås att kolla djupet (dock inga problem för min båt som sticker 1,49): "Extra nyhetsbrev till dig som är medlem i en båtklubb ansluten till Saltsjön-Mälarens Båtförbund Nockebybron är stängd för fritidsbåtar fram till och med den 31 augusti Trafikverket har meddelat att Nockebybron omedelbart stängs för fritidsbåtar fram till den 31 augusti kl. 19:00. Beslutet påverkar båtar över 12 meters höjd, som nu måste ta den längre vägen runt Ekerö. Anledningen till stängningen är att Nockebybron vid flera tillfällen har fastnat i öppet läge, vilket har påverkat biltrafiken och särskilt utryckningsfordon. Svenska Båtunionen (SMBF) hade i slutet av juni kontakt med både Trafikverket och Sjöfartsverket för att framföra sina synpunkter och begärde att bli involverade i framtida diskussioner. SMBF har nu återigen tagit kontakt med Trafikverket för att säkerställa att vi inkluderas i dialogen som förväntas ske efter semestern."
  2. Maxi 77 skulle nog vara mitt tips - brorsan köpte sin för 25 000 helt seglingsklar med rullfock och utombordare (för segling främst utanför Halland, dvs vågor och vind.. Men räkna med att behöva jobba med uppgraderingar och rätt intensiv skötsel de första åren. Även om brorsans båt var seglingsklar så var focken rätt trött (ny skulle kosta runt 17 000) och sprayhoodens bågar och tyg var trasigt (kostar 5-10 000 för en ny men går nog att hitta begagnad för mindre). I övrigt var båten i helt ok till bra skick vad jag kunde bedöma.
  3. I en annan tråd här på marinforum läste jag att man bör dubbelkolla om det verkligen är saltvatten som kommer från sjön. Det kan också vara regnvatten eller annat vatten (från vattentanken, kondens) som väl i båten tar smak av salt.
  4. Har seglat på Nockebysidan (fastlandssidan) med min Albin 78 som är 12 meter. Det var inga problem men det var några år sedan och minns höjden på Nockebysidan som 13,5 eller 13,8 meter. Har för mig att båda höjderna (den i farleden, och den på Nockebysidan) står på bron men som jag minns det var det alltså lite lägre än 14 m på Nockebysidan.
  5. Känner inte till den motorn men generellt börjar man väl med den luftningsmöjlighet som sitter "först" i dieselns resa från tanken. När ingen luft kommer från den så stänger man den och tar "nummer två", sedan tre osv.
  6. Mina fönster/ventiler läckte inte men fogen på utsidan var hårt åtgången (sprucken och delvis helt borta) så i förebyggande syfte tvättade jag och la sedan på svart sika 291 (som väl egentligen är ett lim?). Det var några år sedan men det ser fortfarande nytt och fint ut och det har inte heller börjat läcka. Enda svårigheten var att konsistensen var lite för mjuk så det kladdade lätt (och det var en del jobb att få bort kladdet).
  7. Var så i min mast också när jag köpte den. Sedan tappade jag ut ett fall (spinnackerfallet), och det gick inte att få i det igen utan att först rensa masten. Det var inte bara vid mastfoten utan åtminstone två ställen till många meter in i masten. Fick bort det genom att sätta mjuk ståltråd på ett fall (så det blev som en enkel borste) och dra fallet med borsten som tog tag i skräpet och dra ned det till mastfoten där jag kunde pilla ut det. Masten var inte på vid det tillfället. Nu sätter jag lite tejp över de stora öppningarna i topp och fot när jag mastat av men behåller öppningar så att master fortfarande vädrar igenom under vintern.
  8. Har du prövat att fylla slangen med vatten innan den läggs i hinken så impellern inte behöver suga vattnet efter att luften i slangen sugits bort?
  9. Jag har en 44 år gammal MD5b - fördelen är att den typ alltid går att laga Gammal och enkel teknik, så man kan göra rätt mycket själv. Reservdelar finns fortfarande (i alla fall de jag behövt). Och sötvattenkylning sedan första ägaren skulle jag se som ett stort plus. Finns också en slags handbok för MD5 skriven av en entusiast som man får många bra tips av, googla "MD5 for dummies" så dyker den upp.
  10. Kan man lägga det på epoxy (LeFant primer) under vattenlinjen? Har lagt på ny epoxy i vår men ytan blev "roller-knölig" så jag tänkte till hösten slipa ned knölarna och lägga på något som sträcker sig så ytan blir så glatt (så snabb) som möjligt.
  11. Och större skador regleras av försäkringen, som påpekats ovan av @per_62
  12. Kolla in "Albin 78-seglarna" på facebook, någon där kanske vet.
  13. Här en länk till Maxi 77-gruppen på facebook. Gissar att det finns tips på det mesta där: https://www.facebook.com/groups/2329703852
  14. En variant är ju att köpa en segelbåt där man vet att motorn är slut till ett lågt pris och sedan sätta in en ny motor. Det blir förstås inte billigt med en ny motor men det kan bli billigare än ständiga reparationer av en båt med en motor som visade sig vara sämre än man trodde då man köpte den.
  15. Lite konstigt att det bara var gegga i en sil. Såg de andra silarna bra ut? Eller tendens till gegga där också?
×
×
  • Skapa nytt...