Jump to content
Monday 28 November 2022

Stormfocken

Medlemmar
  • Content Count

    134
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

25 Expert

About Stormfocken

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Satte en lagom hård ståltråd som borst med rundvikta ändar (så det inte skulle skada andra fall i masten) på fockfallet och drog det fram och tillbaka kanske fem gånger, sedan var det klart! Öppnade upp masten i toppen och botten och kunde efter varje dragning nå skräpet som dragits fram med en slags raka och få ut det, så nu går det att se genom masten. Nu hoppas vi att det ska funka att få i spinnackerfallet, som jag tappade ur förrförra sommaren! Tack för tipset!
  2. Om man ligger still med motorn på händer det mig i alla fall att avgaserna drar in i ruffen. Men inte under gång.
  3. Sedan finns ju långkölade båtar, som också generellt sett är grundare än fenkölingar. Svänger lite trögare dock.
  4. Sedan finns ju speciellt toapapper för båttoa (och liknande) att köpa. Det ska lösa upp sig enklare och alltså inte stoppa upp systemet lika lätt. Vet inte hur mycket bättre det är men kostar å andra sidan inte så mycket mer än vanligt papper.
  5. Jag gillar lösningen skarpt! Tänk nu att i en liten större båt istället för handvev skulle man kunna ha ett par pedaler! Och med 21 växlar som en bra cykel har så borde man kunna trampa fram båten även i lite motvind! Om man sedan dessutom får lite extrahjälp av ett batteri så är saken biff. Finessen är förstås att det ska gå att sätta upp och packa ihop snabbt så man inte behöver klättra över pedaler i sittbrunnen när man seglar.
  6. Tackar! För mig är det inte främst det teoretiska kring elen som är svår att förstå (spänning, ström, motstånd osv), det är det praktiska - vart ska vilken kabel dras? Och vilken färg har den? Och varför funkar det ändå inte när jag drar den precis rätt?
  7. Om man inte vill ha motor på båten kan man ju, som någon i någon annan tråd hade fixat, använda en handvevad propeller. Personens båt var ganska liten men han fick upp den i några knop om jag minns rätt och så slapp han både motor och att segla in i hamnar. Jag tyckte det var en smart sak. I korthet så plockades propellern med axel, vev och allt fram vid behov och hängdes på akterspegeln och sedan var det bara att veva. Väl framme var det bara att montera av. Så länge det inte blåser så borde även lite större båtar kunna drivas på det sättet.
  8. Stort tack! Då testar jag det men blir kanske till nästa säsong (hade egentligen tänkt fixa det denna säsong men men tiden rann iväg)! Minuspolen på reläet får gå till startbatteriets minuskabelsko!
  9. Tackar! Så då tar jag de röda tjocka kablarna och sätter från pluspol till pluspol mellan startbatteri och förbrukningsbank men via reläet. Så långt helt klart. Men reläets minuspol - vart ska jag koppla den? Till motorblocket? Eller till valfri minuspol på batterierna? Eller till just startbatteriet?
  10. Hur gör man rent praktiskt för att installera ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbank? Eftersom man inte kan se annat än utsidan på Biltemas skiljerelä undrar jag vad som krävs. Är det För tillfället har jag två parallellkopplade blysyra 12voltsbatterier som är både startbatteri och förbrukningsbank och alltså är "allt" kopplat till dem (dvs från och till regulatorn, till startmotor (via huvudbrytare) och om jag minns rätt ytterligare någon sladd som jag inte listat ut vad den är till för).
  11. Åssa var masten avlyft för i år! Blev med slinga framför masten vid spridarna - gick bra men klanta oss lite för vi inte spänt upp tillräckligt (rättare sagt vi hade nog lagt båten lite för långt från kranen) så masten smällde i kranen (inte så hårt dock, inga märken och vindexen var avplockad). Jag är rätt nöjd ändå eftersom jag haft hjälp med av och på med mast av "proffs" men nu fick jag försöka styra upp allt själv med en helt ovan kompis. Nu när masten är nere tänkte jag försöka öppna upp där det går och rensa ut rätt mycket barr mm som tydligen genom årens lopp (42 år gammal båt, gissar masten är lika gammal) blåst in i masten och som verkar hindra mig från att droppa ned ett fall i masten. Någon som har några tips? Tryckluft? Enormt lång rundborste?
  12. Finns foton? Vore intressant att se lösningen med skyttel!
  13. Låter härligt att segla i sådana vindar! Min båt är vek och inte lämplig för det och jag själv inte tillräckligt säker. Men vad kallas en båt som är motsatsen till vek och går bra i hård vind? Styv? Och vad är det i konstruktionen som är skillnaden? Lägre mast i förhållande till längd och köl?
  14. Hur gick det? Kom du över grunden och under bron?
  15. Stormfocken

    Kappseglare!?

    Har varit med som besättning vid kappsegling nån/några gånger per år de senaste åren. Vi kommer ofta sist... Men det är ett härligt sätt att umgås med kompisar på!
×
×
  • Create New...