Jump to content
Sunday 19 September 2021

Stormfocken

Medlemmar
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About Stormfocken

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Myggnät till däcksluckan - köpa möjligt för flera hundra. Eller så köper man ett myggnät för 79 kr till rutor/dörrar (fanns på Claes Olsson) och klipper till det, och en bit elastisk lina. Knyter en stor ögla på linan och vips så kan man spänna fast myggnätet runt däcksluckan oavsett hur öppen den är. På min båt så var det svårt att få bort öglan från däcksluckan när den var på plats men det löste sig genom att knyta dit en smalare lina på jämna avstånd i öglan, som man kan dra i. Jag satte en sådan kort lina så att de hamnade i varje hörn av däcksluckan.
  2. 3000 kr för en Rock 20 från 1970, se https://www.blocket.se/annons/stockholm/rock_20___fantastisk_segelbat_for_nyborjare/97495174 Ser fin ut och säljaren skriver att seglen är bra - verkar ju prisvärt! Bara bra segel kostar väl mer! Lägger till en skärmdump
  3. 3000 kr för en Rock 20 från 1970, se https://www.blocket.se/annons/stockholm/rock_20___fantastisk_segelbat_for_nyborjare/97495174 Ser fin ut och säljaren skriver att seglen är bra - verkar ju prisvärt! Bara bra segel kostar väl mer!
  4. Stort tack! Har tidigare bara lagt båtar på pallbockar, så blir spännande och lite nervöst nu i höst med avmastning, stora dragtraktorer och stöttor!
  5. Hej! Får man passa på att fråga i den här tråden hur långa stöttor, och hur många, som bör användas till en Albin 78? (Sticker 1,49, väger 2,5 ton, längd 7,8 möa.)
  6. Toppen - då tror jag kan behålla det bättre av de två batterierna som jag har och låta det bli startbatteri. Ska också försöka gå en kurs i "båtel" innan jag börjar skruva isär saker alltför mycket. Det var allt för länge sedan jag håll på med motorer och el - märker att det blir för många frågor när jag sitter och tänker fram 'hur det borde vara'.
  7. Hej och stort tack för alla svaren! Efter lite funderande så tänkte jag lösa frågan för den här säsongen med en bra jumpstarter (och den kommer säkert till användning också för ladd av paddor, telefoner, ficklampor och annat som de andra i båten använder mer än jag). Till nästa säsong får det bli två nya batterier och någon lösning för att båda ska få ladd från solpanelen. Kanske också ett separat startbatteri, dvs ett tredje batteri, och låta de två första bli förbrukningsbank. Med skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbank. Har förstått från svaren och andra trådar att startbatteriet kan vara av annat slag än förbrukningsbanken. Men å andra sidan står också på olika ställen att man bör ha samma typ av batterier. Blir lite förvirrad - kan startbatteriet skilja sig åt utan problem, eller ska alla batterier helst alltid vara av samma typ, märke och skick?
  8. Tror det fanns till MD5a men att de tog bort handvevsmöjligheten till MD5b... någon som vet säkert? Helt klart ett bra alternativ
  9. Tackar! Jo, stämmer - det är inget separat startbatteri utan två parallellkopplade 12 v blybatterier. Får fundera till nästa säsong om att koppla in ett separat startbatteri och skiljerelä, eller dioder (se annan tråd i ElSnack) eller någon annan lösning (så att båda batterierna kan få ladd från solpanelen även när huvudströmbrytarna är i läge från). Tänkte att en quick and dirty-lösning skulle vara att ha en jumpstarter (som ju kanske är lite enklare att ta hem från bryggan för laddning/underhåll än batterierna) för att öka säkerheten, dvs ha en "extrastart på lager". Motorn är en MD5 (MD5b tror jag) med relativt ny generator.
  10. Hej! Funderar på att ha en starthjälp - jump starter - i båten som får följa med på seglingen så att man alltid kan starta motorn om man råkat ladda ur batterierna. Äär det någon som har tips och erfarenheter av vilken som kanske är bäst? Tacksam för alla tips!
  11. Hej igen! Till Kane, ja, jag tror det utifrån att pluskablarna från båda batterierna går till en "brytarsats" med två kranar och genom att testa av vrida av en i taget verkar får man en uppfattning om att parallellkopplingen går att koppla bort. Vid det startproblem jag hade efter kylskåpsfadäsen så kopplade jag bort det dåligt laddade batteriet och då gick det att starta på det som har solcellsladdningen kopplat till sig, som inte laddat ur lika mycket (men med båda batterierna inkopplade orkade de inte dra runt startmotorn). I korthet verkar båda batterierna vara startbatterier och båda också samtidigt förbrukningsbatterier, vilket kanske är logiskt om båda får ladd genom solcellerna. Men bara en får det när de är huvudströmbrytarna är av (varpå det som inte får ladd snabbare blir ett sämre batteri tänker jag men här gissar jag lite eftersom jag inte kan så mycket om batterier...)
  12. Japp, det finns en regulator som sitter inne i ruffen. Har dock inget tredje batteri för start utan bara två. Och det vore ju toppen om man fördela laddningen till dem via dioder även när båda huvudströmbrytarna är i läge från! Finns det någon färdig sats man kan köpa och sätta dit? Eller bör det kanske installeras av proffs?
  13. Japp, de är parallellkopplade. Men när man slår av huvudströmbrytarna (2 st, en per batteri) så slår man ju också bort parallellkopplingen och då laddas bara det ena batteriet från solpanelen. Kanske bättre att inte slå av någon av de två huvudströmbrytarna när man lämnar båten? Så laddas båda av solpanelen tänker jag. Men det kanske finns nackdelar med att lämna båten, säg upp till en vecka, med strömmen på?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy