Jump to content
Tuesday 19 November 2019

Mambo

Medlemmar
  • Content Count

    513
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

32 Expert

About Mambo

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack Nils, för en sakkunnig presentation av båtens för- och nackdelar. Kul att tillverkaren/konstruktören vågat tänka utanför boxen. Jag hittade några bilder på nätet och båten verkar välgjord, inredningen såg riktigt proffsig ut. "Ful som stryk" vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om, jag tycker man känner igen några designdrag från gamla skärgårdssnipor med ruff fram/bak och stor sittbrunn i mitten. När du byter båt, kommer du då att fortsätta med trailerbåt? Eller satsar du på en kölbåt.
  2. Jag försöker förstå vad det är så är så smart med Litorina men jag kan inte komma på nå´t. Någon som kan förklara?
  3. Jag fick rådet på båtmässan för något år sedan, då jag pratade med Jabsco-representanter, att aldrig hälla vanlig glykol i toan. Just därför att packningarna skulle ta stryk. Som motvikt till detta skriver Jabsco själv i sin manual hur man sköter vinterkonservering: CAUTION: The use of anti-freeze is NOT RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it penetrates the complete toilet system. If, for any reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based. Sedan har jag en känsla av att de båttoaletter som gjordes för 15 år sedan hade en bättre kvalité än dagens, så din toa Ingemar kanske klarar sig?
  4. Häll inte vilken glykol som helst i toa-systemet, vissa sorter kan påverka gummipackningarna. Jag köper en glykolsort som kallas Tank Safe frysskydd som är anpassad för bl.a toaletter. Har någon gång hällt vanlig blågrön glykol i en Jabsco-toa och en del packningar tog stryk.
  5. Troligtvis har du vatten kvar i VV-beredaren, den brukar rymma 10-20 liter beroende på modell. Jag vet inte hur din beredare ser ut men det brukar finnas en säkerhetsventil på sidan i den nedre regionen, ser ut som en ratt man kan vrida på. Om du vrider den ca ett halvt varv borde det börja rinna ut vatten, kanske via en slang till kölsvinet. Kom sedan ihåg att vrida ytterligare ett halvt varv i vår innan du fyller på vattensystemet igen. Om ingen sådan ratt finns kan man lossa en slang i nedre delen av beredaren, den som ser ut som slangarna som går till vattenkranarna, inte de som kommer från motorn (svarta gummislangar). Öppna eventuell luftningsventil i toppen av beredaren så rinner vattnet lättare ur. Det är viktigt att tömma beredaren helt, annars är risken stor att den fryser sönder. PS, dra ur 230V-elen från beredaren, det är inte bra om den kan värma ifall det är tomt på vatten.
  6. Dom får sitta kvar men jag kopplar loss dom från kablarna så att inga krypströmmar kan uppstå. Kontrollmäter spänningen 1 ggn/mån och laddar vid behov.
  7. Ser mest ut som en receptionsdisk. Med blomvas och allt.
  8. Också min båt har en navigationssittplats med kartbord men jag kan inte påminna mig att ha suttit där en enda gång denna säsong. Däremot används själva kartbordet som avlastningsyta eller matberedningsyta och som sådant fungerar det utmärkt. Kartbordet är öppningsbart och därunder förvaras sjökorten. Men själva sittplatsen, som också tar utrymme, är onödig. Man sitter inte speciellt bekvämt eftersom platsen känns inklämd med skohorn "bara" för att den måste finnas. Så jag håller med om att möbeln som kallas kartbord hör till det förgångna.
  9. Mambo

    AIS

    Jag har en Garminplotter där jag placerat antennen upp-och-ned under skarndäck. Det har fungerat utmärkt i 5 år.
  10. Om jag var i er sits skulle jag köpa båten nu, istället för att hyra båt några år till. Då hinner ni bo in er i båten och lära er dess egenheter samt reparera/bygga om ifall sådant är aktuellt. Jag skulle också satsa på en beg. svensktillverkad båt (kanske Orustbygge) även fast den inte är lika modern i skrov och interiör men den är byggd med materialval som gör det enklare att renovera. Långseglar man på lite större vatten (än Mälaren) är det viktigt att båtens konstruktion och skrovform gör att den tar sjön på ett behagligt sätt. Nya, platta och snabba skrov i all ära på kappseglingsbanorna men det är inte vilsamt för kroppen 24-timmar per dygn under en längre tid.
  11. Jag säger bara -oj vilket projekt. Hoppas att du har energi och mäktar med allting. Har du funderat på vad du ska ha båten till? Ska du bo där permanent under säsongen eller ska du bara ut på dagsturer ibland? Eller finns det tankar på en längre segling? Jag förstår att du vill lägga tid på anpassade ändringar ifall du avser att använda båten mycket eller ifall du har mängder av fritid (och pengar). Min egen båt använder jag ett antal sommarhelger och ca 3-4 veckor under semestern, det rör sig om en segelbåt helt i std-utförande och den fungerar bra för det ändamål som nämns ovan. Trots detta lägger jag ner några veckors arbete per år på vanligt underhåll som polera, vaxa, lacka, serva motorn, täcka in/täcka av mm. Det jag försöker säga är att inte ta dig vatten över huvudet, jag tänker så att du efter ett par år står där med en halvvägs riven båt och orken är slut. Både tidsmässigt och ekonomiskt finns det båtar som kanske passar bättre? Jag vill inte låta negativ men jag har sett exempel där man givit upp.
  12. Vi har inte haft dom problemen på vår Sanimarin men det hade vi inte heller på Jabscon. Använder ett medel som heter Transclean som man häller i toan nu och då. Mitt missnöje med Jabsco grundar sig mest på materialets kvalité. Spolpumpen behöver smörjas nu och då och om man skruvar isär märker man att skruvarna sitter dåligt i plasten, lätt att få gängpaj. Packningarna behöver bytas ibland, speciellt den sk. Joker valven (storsäljare hos båttillbehörsbutikerna) som hindrar att det spolade vattnet kan rinna tillbaka in i skålen. Toalocket hamnar gärna snett eftersom det sitter lite för svagt infäst. Men som jag sa innan, det är en billig toa och den kanske trots allt är prisvärd.
  13. Jag har ingen koll på Johnsons toaletter men Jabsco har jag haft flera st genom åren. Min åsikt är att Jabsco gör ganska billiga toaletter som funkar hyggligt några år, sedan får man byta packningar lite stup i kvarten tills man tröttnar ock köper en ny. Alltså ingen superkvalité men man kanske får vad man betalar för. Jag har idag en Sanimarin, en fransk eltoa som är ganska dyr. Men som fungerat klockrent i flera år.
  14. Hej, Grattis till din nya båt, kul att det blev en Maxi 84. Landström: Jag vet inte riktigt vad du menar med landström men oftast har man ett (eller flera?) 230V-intag i exempelvis fören och då gärna i ankarboxen. Sedan är kabel dragen därifrån till någon torrt ställe inne i båten bakom t.ex båtens 12V-elcentral. Där har man sedan en landströmscentral där kablar går vidare till något vägguttag samt laddare för batterierna. Jag tror inte det är bra att placera själva landströmscentralen i ankarboxen beroende på att ankarboxen är utsatt för vatten. Då man seglar i lite högre vågor kan boxen vattenfyllas, vid regnväder kan det också sippra in en del vatten. Så där bör man nog endast ha själva 230V-kontakten monterad så högt det går och bra tätad in mot båten.
  15. Jag har en del mindre lagningar att fixa och har köpt hem topcoat och härdare. Man ska blanda i 1,5 - 2 % härdare. Men hur gör man rent praktiskt? Jag behöver kanske max 1 dl topcoat till mina arbeten, det innebär då ca 1,5 ml härdare, hur mäter jag upp så små mängder? Har ni något praktiskt tips? Hur noga är det, blir det galet ifall jag blandar för mycket/lite härdare?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy