Jump to content
Saturday 24 August 2019

Mambo

Medlemmar
  • Content Count

    500
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About Mambo

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Grattis till din nya båt, kul att det blev en Maxi 84. Landström: Jag vet inte riktigt vad du menar med landström men oftast har man ett (eller flera?) 230V-intag i exempelvis fören och då gärna i ankarboxen. Sedan är kabel dragen därifrån till någon torrt ställe inne i båten bakom t.ex båtens 12V-elcentral. Där har man sedan en landströmscentral där kablar går vidare till något vägguttag samt laddare för batterierna. Jag tror inte det är bra att placera själva landströmscentralen i ankarboxen beroende på att ankarboxen är utsatt för vatten. Då man seglar i lite högre vågor kan boxen vattenfyllas, vid regnväder kan det också sippra in en del vatten. Så där bör man nog endast ha själva 230V-kontakten monterad så högt det går och bra tätad in mot båten.
  2. Jag har en del mindre lagningar att fixa och har köpt hem topcoat och härdare. Man ska blanda i 1,5 - 2 % härdare. Men hur gör man rent praktiskt? Jag behöver kanske max 1 dl topcoat till mina arbeten, det innebär då ca 1,5 ml härdare, hur mäter jag upp så små mängder? Har ni något praktiskt tips? Hur noga är det, blir det galet ifall jag blandar för mycket/lite härdare?
  3. Kanske lite utanför ämnet men jag är lite trött på alla svajankrande båtar (såväl segel- som motorbåt) som droppar sitt ankare alldeles i närheten, eller ovanpå, mitt eget ankare då jag ligger förtöjd mot land. Detta av några olika skäl: -Om/när den svajankrade båten börjar rotera kommer den farligt nära aktern på de landförtöjda båtarna. -Ifall vinden vänder mitt i natten och jag skyndsamt behöver lämna hamnen med min landförtöjda båt så blir det besvärligt då det ligger en svajankrad båt och hindrar mig från att lyfta mitt ankare. -En svajankrad båt i en populär landförtöjningsvik hindrar andra båtar att kunna komma in till land, ifall båten lagt sig nära land. Lite av vitsen med att ankra på svaj är att man då kan finna ostörda vikar där det inte ligger en massa båtar förtöjda mot land. Så brukar i alla fall jag tänka då jag lägger mig på svaj.
  4. Mambo

    Aphrodite 25

    Kan Albin 78 Cirrus vara ett alternativ? Relativt vanlig, 7/8-dels-rigg, inombordare. Seglar bra. Eller en Albin Cumulus som är lite större men också kostar det dubbla? Sedan finns Facil 26 med en gedigen träinredning, bra seglare. Kanske lite för liten sittbrunn. Inte tillverkad i mer än drygt 100 ex. Det viktigaste, tycker jag, är att hitta en båt som är välskött och hyggligt uppdaterad. Det finns många misskötta ex i den nämnda prisklassen men också en del pärlor. Jag brukar tänka så här då jag tittar på en beg båt; Om jag ser en del skavanker och konstigheter -hur mycket är det då som jag inte ser eller missar? Och tvärt om -ifall allting verkar väldigt prydligt så finns en möjlighet att även det som jag inte ser är prydligt. Är man en noggrann ägare så brukar det gälla det mesta på båten medans slarvern slarvat överallt.
  5. Det brukar alltid vara så att man får med ett Seagrip-ankare då man köper en beg-båt. Undrar varför? Min åsikt, efter att ha provat ett sådant ankare vid några tillfällen, är att det är helt värdelöst. Håller inte vad det lovar och är jäkligt omfångsrikt då man tar upp det, slår i överallt. Vi ett tillfälle för en massa år sedan då tillverkar stod på båtmässan och saluförde produkten frågade jag hur man skulle få ankare att hålla vid ankring på lerbotten -svaret blev att fälla ihop det och låta dess tyngd jobba ned sig i leran. Funkade inte kan jag berätta. Det finns andra ankare som är mycket bättre, utan att för den skull nämna något speciellt.
  6. Jag går i tankar att avyttra min segelbåt och istället skaffa en motorbåt, har seglat i 35 år och tycker det kan vara dags för lite nya vyer. Har efter en del funderande kommit fram till att Nord West 330 verkar vara en intressant båt. Dels lagom storlek, endast 1 st motor och så har också en bekant en Nord West (betydligt större mod) så jag vet att byggkvalitén är god. Men dessa båtar är inte lätta att hitta, de är sällan ute på annons och man stöter inte på dom så ofta i gästhamnar eller naturhamnar. Tänkte därför höra ifall det finns någon 330-ägare i Stockholms närhet som kunde ha vänligheten att visa båten för mig (och frun). Vi skulle alltså vilja kika på hur båten ser ut och är disponerad, speciellt invändigt, för att kunna bilda oss en uppfattning om detta är en båtmodell för oss. Så har du en 330, eller vet någon i din närhet som har en sådan, OCH som kan tänka sig ett litet besök så får du jättegärna höra av dig.
  7. Jag funderar på att skaffa en beg motorbåt efter att ha seglat i 35 år. Men är dåligt påläst på motorbåtsmotorer, alltså inombordsdieslar på 2-400 hkr. I segelbåtar sitter oftast Volvo P eller Yanmar och dessa mindre motorer fungerar oftast hyggligt och är ganska lätta att handskas med om de trilskas. Vilket fabrikat ska man ha? Eller om man vänder på frågan -vad ska man passa sig för? Volvo sitter ju i många båtar men jag har för mig att den äldre generationen var pålitligare än den yngre (D3 -D6)? Hur är Yanmars större motorer?
  8. Jag har en liten runt grill där man ta bort de 3 rostfria benen. Den tillverkades av Höganäs och kallas "partygrill" , inhandlades på COOP 1985 för 39,90. Den lilla grillen har alltid fungerat och levererat bra värme. Varje sommar. Jag har vid några tillfällen testat andra grillar då jag tyckt att gamlingen är värd pension. Men inte hittat någon som trots sin litenhet varit bättre. Detta är en av mina billigaste "båtprylar" och slår man ut kostnaden per år blir den löjligt låg.
  9. Vilket fantastiskt gensvar, tack. Det verkar alltså inte vara någon större risk att köpa en båt med en motor som gått 1-2000 timmar. Jag har en ny fråga om motorer men väljer att öppna den i en ny tråd för ordningens skull. Det handlar om vilket motorfabrikat man ska ha, här finns säkert många åsikter!
  10. Jag har börjat fundera på motorbåt efter 35 år med segelbåt. Men jag är inte bra påläst och kan egentligen ingenting om motorbåtar Det handlar nog om att köpa beg båt i mitt fall, något i ca 10-metersklassen så jag får motsvarande komfort som i den nuvarande 35-fots segelbåten. Min första fråga: hur många driftstimmar kan man räkna med att en marindiesel i storleksklassen 2-300 hkr ska klara? Man läser i annonser om motorer som gått 500 tim eller 1000 tim eller 1500 tim, det säger tyvärr inte mig så mycket. En liten diesel (20-30 hkr) i en segelbåt kan ju klara flera tusen timmar utan problem men hur är det med de större motorerna? När är det dags att dra öronen åt sig eller lägga in ett motorbyte i kalkylen?
  11. Är det någon som har koll på om det var/är samma sprayhood och bågar som sitter på Scanmar 33 och Scanmar 345?
  12. Ett tips, men det är till nästa gång du beställer ny sprayhood/kapell. Välj inte vinrött eller klarröd kulör. Även fast dom är snygga. Dessa kulörer är de som bleks fortast. Sedan kan man generellt påstå att om sprayhooden är 7 år så närmar den sig slutet av sitt liv även fast den är OK just nu. Sömmarna brukar ge upp och också rutorna. Om man behöver sy i nya rutor kostar detta en slant så kontrollera först vad en ny sprayhood kostar, det kan vara värt att ta extrakostnaden.
  13. Så vattennivån har ingenting att göra med att det byggs om både vid Stockholm sluss och Södertälje sluss? Det råkar vara positivt för dessa byggen att vattennivån är låg, blir lättare att jobba ovan än under ytan.
  14. Varför är Mälarens vattenstånd ovanligt lågt? Det har varit så hela hösten och ligger 15-30 cm under normalt. Jag trodde att Mälaren var en, i det närmaste, reglerad sjö där man bestämmer vattenståndet med hjälp av Stockholms och Södertäljes slussar? Som det är nu har vi det lite grunt i vår klubbhamn, vissa djupgående båtar tar sig inte in till mastkranen.
  15. Mambo

    Tv serie

    Får jag, som Stockholmsseglare, fråga om några (turist-) tips? Det är så att min fru fyller 60 i mitten av september och jag har (hon vet inte om det så säg inget) bokat in oss på ett hotell i Fiskebäckskil en förlängd weekend i slutet av sept. Har ni västkustbor några bra tips på saker vi ska se, ställen vi ska äta på, platser vi inte får missa mm? (detta var kanske lite utanför denna tråds ämne -TV-serier, men jag ville passa på när jag såg vilken lokalkännedom som verkar finnas)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy