Jump to content
Tuesday 28 September 2021

Mambo

Medlemmar
  • Content Count

    553
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Mambo last won the day on January 8 2020

Mambo had the most liked content!

Community Reputation

48 Expert

About Mambo

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag inbillar mig att Yanmarmotorn i min segelbåt vibrerar lite mer än den gjort förr om åren. Det rör sig om en 3-cyl Yanmar 3GM med S-drev. Tänker att det kanhända vara dags att byta gummikuddarna till motorn? Jag kan inte se några brister men dom är å andra sidan 18 år gamla så dom kanske blivit hårdare eller mjukare med åren? Nu är dessa inte helt billiga så därför slänger jag ut frågan här och undrar ifall någon har erfarenhet av detta eller om det möjligen kan vara något annat som skapar vibrationer, speciellt på låga varv/tomgång.?
  2. En åsikt om hydralstyrning är att mycket av styrkänslan försvinner, det som är ganska viktigt på en segelbåt. Men det är ju upp till båtägaren att bestämma hur han/hon vill ha det.
  3. Min båt har ett ankarspel Engbo 43 som tjuter lite vid inmatning och belastning. Inte jättehögt men jag har en känsla av att det behöver smörjas. Men var smörjer man, har inte hittat något bra ställe?
  4. Enligt uppgifter som jag fick från Åländska turistbyrån, då jag ställde frågan, så är man som svensk fritidsbåt välkommen till Åland förutsatt att man har fått sina 2 vaccinsprutor och har papper på detta. Då behöver man inte sitta i karantän.
  5. Är det någon som har koll på vad som gäller för oss svenskar då det gäller överfart och vistelse i Åländska farvatten nu under sommaren 2021? Jag menar alltså Coronasituationen. Vad gäller ifall vi t.ex är vaccinerade resp inte vaccinerade? Behöver man något intyg på att man negativ eller behövs ett "Corona-pass"? Blir man drabbad av någon sorts karantän, dels på Åland och sedan då man kommer tillbaka till Sverige?
  6. Lite så ja. Visst går det att hålla liv i prylarna men till slut kommer man kanske till den punkt där en renovering kostar en märkbar procent av ett nyinköp och då kanske det är bättre att köpa nytt som ser fräscht ut på riktigt. Om man tvingas lämna in en sprayhood för byte av rutor och få nya sömmar samt impregnering så kostar det en slant (materialkostnaden är liten men arbetskostnaden hög). Kan man göra jobbet själv så blir det en bättre kalkyl men förutsätter att man har en stark symaskin ifall man ska sy.
  7. Capella Marin är duktiga på propellerberäkningar.
  8. Min åsikt i hålla-sprayhooden-vid-liv-debatten är att ett kapell/sprayhood normalt håller 8-10 år, sedan börjar åldern ta ut sin rätt. Sömmarna ger upp, fönster spricker/blir dimmiga och duken släpper igenom vatten. Det går sedan att med vissa metoder som t.ex Acapella få den tät igen, man kan lämna in till kapellmakare för att få nya fönster och sömmar(om det ekonomiskt försvarbart). Men det är inte säkert att den kommer att se så fräsch ut, den är fortfarande lite urblekt mm. Så vill man ha en snygg båt så får man nog se en nyinvestering som ett nödvändigt ont, det kostar att ha båt.
  9. Georg_Ohm har många bra tips, för min egen del har jag ett utmärkt seglarställ av fint (och dyrt) fabrikat men jag har också ett par enkla regnbyxor och jacka ifall det bara regnar lite eller man ska vara ute en begränsad tid. Det skiljer sig lite i rörelsemönstret mellan vandrare och seglare. En vandrare rör sig oftast med armarna nedåt och sitter inte still i regnet speciellt mycket. En seglare däremot sitter mycket och vattnet kommer inte alltid uppifrån, man höjer armarna uppåt i vissa arbetsmoment, då ska regnkläderna vara täta också i ärmmuddar och kanske runt stövelskaft. För en vanlig semesterseglare kanske man inte behöver satsa på värsta dyraste seglarstället, man kan ju istället välja att ligga i hamn dom värsta dagarna.
  10. Mambo

    Preventgaj

    En sak att tänka på ifall du köper en "bergsklättraråtta" är att du ska välja rätt sort lina, Det ska vara bergsklättrarlina av en mellanflexibel sort. Alltså inte någon skotlina som är för sträv och heller inte flexar något.
  11. Mambo

    Preventgaj

    Ett billigare alternativ än båtbutikens bombroms kan vara att titta på den utrustning som bergsklättrare använder. Det finns fallbromsar, en aluminium"ögla" som hindrar att klättrare faller så långt då dom tappat greppet. Dom kostar en tiondel av båtbutikens.
  12. Båten i Mälaren nära hemmet eller på t.ex Värmdö med skärgården inpå knuten? En fördel med att ha den nära hemmet (i Mälaren för din del) är att du också kommer ut fina sommarkvällar eller om det det kanske blir en kortare tur en lördag utan övernattning. Vid sådana tillfällen orkar man inte sitta 1,5 timme i biltrafiken bara för en kortare sväng. Sedan är förstås skärgården alltid snäppet finare, flytta till Gustavsberg så slipper du bilköer. Sist ett litet tips, kolla båtplats i BS Arken/Mälaren
  13. Du behöver en båtplats, antingen i en båtklubb i närheten eller på en marina. Marina är mycket dyrare men en båtklubb kanske ställer lite krav på arbetsinsatser ibland (vårstädning, nattvakt mm). När det gäller val av båt behöver du fundera på hur pass praktiskt lagd du är och hur kul du tycker det är att fixa och putsa själv eller om du tänker lämna bort allt båtjobb till t.ex en marina. En äldre , men billigare, båt innebär oftast mer underhåll. En nyare båt är det oftast mindre arbete med men då får man i regel betala mer för båten. Storleksmässigt (båtstorlek alltså) hänger mycket på vad man har för krav på bekvämlighet mm. generellt kan man säga att de flesta båtar innebär att man lever på en begränsad yta (oavsett om båten är 28 fot eller 48 fot), en större båt är givetvis bekvämare men också besvärligare då man ska in i trånga hamnar och har mer utrustning som kräver underhåll. Så utan att nämna några kostnader så behöver ni fundera på hur ert båtliv ska se ut och sedan också vad ni kan tänka er för kostnad, både initialt och sedan löpande. Lycka till och välkommen till båtlivet, för min egen del har det blivit en stor del av livet under många år och jag är evigt tacksam att jag och frun kom på idén att skaffa båt i unga år.
  14. Angående besiktningsman: Om det är samma drag i beg-båtmarknaden nu i år som det var i fjol så hinner man i de flesta fall inte kontakta någon besiktningsman. Vill man ha båten är det bråttom och då kommer någon annan spekulant och köper medans du söker besiktningsman.
  15. Mambo

    Dieselvärmare

    Min åsikt om kinesiskt företagande är att dom är jätteduktiga (och billiga) på produktion och dom gör precis som beställaren önskar. Om BMW lägger ut produktionen av en bilmodell till Kina så blir det BMW-kvalité. Om Ebersprächer låter kineserna göra en värmare blir kvalitén bra. Kineserna är också duktiga på att kopiera produkter, dom blir optiskt sett närmast identiska. Men om man ställer ett företag som t.ex Ebersprächer med mer än 100 år av konstruktionserfarenhet bakom sig mot ett kinesiskt företag som bara kopierat och inte konstruerat något så kan det hända att slutprodukten inte fått med sig all tillförlitlighet som önskas. Originalvärmarföretaget har under decennierna fått feedback och gjort detaljändringar och förbättringar som skapat en bättre och bättre produkt, man har lärt sig exakt vilka material som ska användas mm. Därmed inte sagt att en kinesisk kopia behöver vara dålig, dom är som sagt skickliga på att kopiera och kan i många fall ha förståelse för materialval och konstruktion. Svaret kan man få om 20 år då man fått följa värmarens användning och slitage. Man må hävda att prisskillnaden är så pass stor att man köpa sig en ny kinavärmare var 5-år men man bör också ha i tanken att det handlar om brandsäkerhet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy