Jump to content
Sunday 12 July 2020

Mambo

Medlemmar
  • Content Count

    530
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Mambo last won the day on January 8

Mambo had the most liked content!

Community Reputation

39 Expert

About Mambo

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En liten miljöpekpinne till er som håller på att slipa/skrapa bort gammal bottenfärg. Ifall det är någon typ av giftfärg/beväxningsfärg så ska ni vara försiktiga, ju äldre bottenfärg desto värre. Använd tätslutande klädsel, ansiktsskydd, andningsskydd, handskar mm. Ta hand om de bortskrapade/slipade färgresterna och lämna på deponi för farligt avfall. Dessutom är en del kommuner, speciellt de där båtar ligger i insjöar, inte alls intresserade av att båtägaren själv avlägsnar sin bottenfärg. Det anses som alldeles för osäkert för både miljö och människa. Man kräver att jobbet ska utföras av proffs. Var rädd om er därute.
  2. Kände på mig detta redan för en vecka sedan. Tråkigt men ett bra beslut, detta är ingen vanlig förkylning.
  3. Mambo

    Roderglapp

    Det finns troligen en lagring nedtill, under vattenlinjen, och sedan en lagring upptill under rorkulten. Någon av dessa, eller bägge, glappar. Sedan beror det på hur mycket, om det bara märks vid motorgång som ett knackande ljud är det troligtvis ett ganska litet glapp. Alltså ingen egentlig säkerhetsrisk, mera ett irritationsmoment. Om båten står på land kan du prova att ruska lite i roderbladet och försöka känna om det finns något glapp. Det nedre lagret kan vara konstruerat som 2 st lagerhalvor som hålls ihop av ett par skruvar. Det kanske går att dra åt dessa, det handlar om ganska små mått så det räcker med bara lite för att få det bra. Eventuellt kan det sitta någon bricka eller passbit mellan dessa lagerhalvor som behöver minskas (ytterst) lite. Glappar det i lagret uppe vid rorkulten kan man kolla ifall det är möjligt att byta detta, ruska i rorkulten för att se ifall det glappar.
  4. Har man svepta spridare (bakåt alltså) har man hjälp av dom för att hålla masten. Sedan kan ett inre förstag(babystag) behövas om man ger sig ut i lite tuffare sjö för att hindra masten från att pumpa. Ett alternativ är att lossa det inre förstaget i däcksinfästningen och låta det hänga rakt ned, sedan då man vet att det behövs fäster man det snabbt vid däcket igen med hjälp av en talja. Har sett sådana lösningar. Man ska inte vara helt säker på att båtkonstruktörerna visste vad de gjorde på det glada 70-80-talet då det massproducerades båtar i alla lador, man kanske bara satte dit ett inre förstag för att andra båtmodeller hade det utan att för den skull gjort några större beräkningar om nyttan. Det växte fram en del båtar under detta explosiva årtionde som blev mera fort men fel.
  5. Vi hoppas för allas skull att båtmässan blir välbesökt och att Coronaviruset klingar av. Mässan har på sin hemsida lagt in en informationslänk om vad som gäller för besökarna med avseende på Coronaviruset: https://www.alltforsjon.se/for-besokare/infor-ditt-besok/covid-19?sc_lang=sv-se
  6. Vi har hamnat lite utanför ämnet nu....men du har helt rätt. Smittad kan man bli av vem som helst. Och det är därför som Kina nu verkar börja få bukt med smittspridningen genom att förbjuda folk att träffa andra. För att återgå till ämnet så blir båtmässan av, det var för sent att ställa in, enligt arrangören. Både kul och lite läskigt.
  7. Corona är som en vanlig influensa fast har ca 10 ggr högre dödlighet samt saknar möjlighet att vaccinera sig mot.
  8. Ha, ha, en liten felskrivning. Jag menar inte att man ställer ut landet Italien utan att det kan finnas en Italienare som representerar någon Italiensk produkt. Men det behöver naturligtvis inte vara just en Italienare, också andra nationaliteter kan ha fått smittan, t.o.m en svensk utställare. Det var liksom bara ett exempel.
  9. Min point var att jag tror det blir färre besökare än vanligt. Båtmässan kommer säkert att öppnas om inget drastiskt inträffar. För mig är båtmässan en "nice-to-have", inte en "need-to-have". Eftersom jag är lite harig och oroar mig för Corona så stannar jag troligtvis hemma. Tänk er ett scenario där t.ex en Italiens utställare, som ställt i ordning sin monter med broschyrer och produkter, en morgon på hotellet känner sig lite febrig vid frukosten. Tveksamt om han/hon låter montern stå obemannad och istället stannar kvar på hotellet? Det är på detta sätt som smittan sprids, genom att människor underskattar smittorisken av olika skäl (kanske ekonomiska). I Kina har man haft en betydligt tuffare inställning till smittorisken, kanske med hjälp av diktatoriska hjälpmedel.
  10. Jag tror inte att årets Allt-för-sjön-mässa kommer att slå några publikrekord. Detta på grund av Corona-rädslan. Speciellt om smittspridningen fortgår enligt dagens hastighet (fördubbling varje dygn). WHO uppmanar folk att inte besöka stora folksamlingar och mässor ställs in lite här och var i världen just nu. Om man som jag tillhör en sk. riskgrupp ska man vara extra försiktig, jag är fullt frisk men 60+, precis som de flesta andra båtägare jag känner till (typiska mässbesökare alltså). Synd om alla utställare som satsat pengar och tid.
  11. Hur tror ni det blir med båtmässan Allt-för-sjön som startar nu på 6-7 mars? I dessa Coronatider menar jag?
  12. Ang Maxi 95-an och salongsbordet som det inte går att sträcka benen under; Hur ofta sitter ni inne i båten och äter frukost/lunch/middag? Har man ett bra sittbrunnstält, som den nämnda Maxi 95-an har, så sitter man ofta ute även fast vädret inte är toppen. Jag har sittbrunnstält till min båt (inte Maxi) och vi sitter inne kanske 5 ggr per säsong, resten ute i sittbrunnen. Under tältet ifall vädret är dåligt, annars ute i det fria.
  13. Att ersätta en gammal uttjänt dieselmotor med en elmotor kan verka lockande (och bättre för miljön). Men man ska inte tro att det blir en billigare installation. Om man ska ha en rejäl elmotor som orkar knuffa båten framåt med god fart i motvind är den inte billig. Och om en sådan motor ska kunna gå några timmar behövs en stor batteribank som sedan behöver backas upp av en bra laddare och solpaneler. I fjol utrustades en 34 fots segelbåt med en rejäl eldrift och prislappen hamnade på ca 3-400 000:-. Fast då slipper man tanka diesel så man spar lite driftskostnad även fast laddning heller inte är gratis.
  14. Jag förstår att trådskaparen har ett tak i sin budget, det har vi alla, men man kan ändå försöka ha en liten buffert för att kunna sträcka sig något högre ifall man hittar den perfekta båten/exemplaret. De flesta gånger lönar det sig att köpa en välhållen och uppdaterad båt eftersom överraskningarna inte blir lika många. Så brukar jag tänka då jag köper beg. båt eller beg. bil. Sedan gäller förstås att ha förmågan att kunna hitta det fina exemplaret, ett högre pris innebär inte med automatik att det är en fin båt. Och som sagts här ovan finns det ofta en prutmån men det kan också handla om att det uppstår rätt kemi mellan köpare och säljare. Om köparen är styv i korken och prutar okunnigt kan säljaren med all rätt undvika att pruta och hellre vänta in en seriösare köpare som kanske får den till det lägre priset. En bra affär är när både säljare och köpare är nöjda.
  15. En Comfortina 32 då, kan de vara något? Då får du partialrigg och lite moderna inredning med bottenstockar. Byggkvaliten är bra men inte i Orustklass. Några tusenlappar dyrare än de andra 3 du nämner. Ex https://www.blocket.se/annons/stockholm/comfortina_32_i_fint_skick_och_mycket_utrust/88092171
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy