Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Thomasss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Thomasss

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack alla för att ni delar med er av er erfarenhet. Uppskattas mycket.
  2. Hej Har aldrig konserverat en motor tidigare. Många skriver att man ska låta motorn gå varm så termostaten öppnar. Men min lilla kunskap så sitter termostaten på det slutna systemet med glykol och inte på den sidan som ska konserveras men jag som sagt inte tillräckligt med kunskap och frågar er. Fråga 1. På sjövattensidan finns väl ingen termostat? Om jag ska köra igenom motorn med antifreeze så stannar väl inte den vätskan vid någon termostat om motorn är kall eller tar sjövatten efter impeller en genväg förbi värmeväxlaren om inte motorn är varm? Min lilla kunskap säger mig att det finns ingen termostat på sjövattensidan utan endast på den slutna glykolkretsen före värmeväxlaren. Fråga 2 Hur mycket glykol motsvarande bör köras igenom innan man stänger av på en VP D1 30, räcker det att det kommer glykol ur avgasröret? Fråga 3 Räcker 15 L? Fråga 4 Någon som prövat Vake giftfria antifreeze som är ofarligt för människa och djur? Fråga 5 om kulventiler till genomföringar i båten. Ska de vara helt öppna eller halvöppna? Läser olika tid om detta. Kan någon förklara varför öppen eller halvöppen. Ska några genomföringar vara stängda?
  3. Tack alla för mycket bra tips och ideer som jag ska testa. Så bra forum att få hjälp av folk som har erfarenhet. 👍
  4. Slangklämmor borta men slangen sitter lika hårt ändå. Hur gör man så den släpper lätt? Varmluft eller vad funkar bäst? Tummen mitt i näven.
  5. https://photos.app.goo.gl/kURzdHe1qboYtXmn7 Tömde nästan 20 L med hjälp av en borrpump. (VV beredaren är 22L) Oerhört smidigt, inget vatten i kölsvinet.
  6. Den är ca 50 cm lång, och sitter lite osynligt mot skottet. Går lätt att haka loss och har ett ändstopp. Kan inte se någon annan anledning än att denna slang är till för att tömma beredaren utan att få vatten i kölsvinet (pumpa ut) ??
  7. Tack Ingemar. Har ni sett att den blå markerade slangen går upp mot skottet och har en stoppända. Är det det stoppet som ska öppnas om man vill suga ur vattnet med tex en borrpump? Se markering på den blå slangen som har stoppända och sitter i fästen som gör den lätt att ta bort.
  8. Tack för bra svar.😀 Är denna bild tydligare? Visar pilarna det du syftar på, luftskruv och säkerhetsventil?
  9. Hej Vilken av slangarna på bilden ska användas för att suga ur kvarvarande vatten? Det finns en blå som döljer sig i bild med en ändkoppling som jag antar kan användas för att suga ur innehållet. Hur öppnar man säkerhetsventilen nedtill i öppet läge för att få in luft eller räcker det att ha vattenkranar öppna för att luft ska komma in?
  10. Glappet blir 2 mm till 2,5 mm Har jag satt delarna rätt?
  11. Glapp är ca 2,5 mm längs propelleraxeln Återkommer med bild på delarna Fler bilder kommer strax
×
×
  • Skapa nytt...