Jump to content
Wednesday 12 May 2021

protesterandemoose

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About protesterandemoose

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Funderar på att beställa hem ett ett sånt här 3000w borstlöst motorkit från ebay och börja meka i lägenheten med ett 12v batteri. Och när jag listat ut det grundläggande om vart alla kablar ska så beställer jag reglage för hastighet och fram/back. När dieseln ger upp eller när jag tröttnat på att slänga pengar och tid på den så byter jag ut mot den med kedjedrift till propelleraxeln. Är dock ny på el men tänker att learn by doing kan fungera hemma i lägenheten.
  2. Ja du har rätt, det är insprutningspumpen jag tänker på. Ska ordna detta. Tror att jag har hittat rätt del i Älvsjö https://www.marinshopen.se/Produkt/Yanmar/104211-42100/Packbox-25x10x7-1662382 Ska höra med de imorgon. Tolkar jag det rätt i att kopplingen längst ner till vänster är genomföringen för sjövatten, och att jag stänger den med det som sitter till höger på genomföringen? Den svarta slangen går till sjövattenpumpen på motorn.
  3. Tack för inputen Lintott men jag tycker att min förpump verkar vara torr utvändigt. Svårt att se dock pga supertrångt motorrum. Idag har jag bytt kopparringar på slang mellan bränslefiltret och förpump samt på alla kopplingar från och till bränslefiltret. Tyvärr fortsatt läcka på babord sida. Virade ett papper runt bränslefiltrets cylinderkropp och då verkade det upphöra hyffsat. Inte glasklart dock. Men kanske kommer från själva filterkroppens gänga? Läste hastigt någonstans om att byta till en bättre o-ring till den men minns inte vart. En fråga, kan jag byta bränsleslangen mellan filtret och spridaren(?), den stålomspunna med banjokoppling som syns på bild, till en vanlig marin bränsleslang med klämma? Den ser rätt trött ut och är lite blöt. Hur får jag loss banjo-delarna från slang i så fall för återanvändning? Lyckades som bonus på allt bli med en vattenläcka när jag prövade startmotorn några sekunder då jag inte fick någon koppling från instrumentbrädan sist. Såg då att impellern hade börjat läcka en del vatten i samband med att jag körde startmotorn. Vattnet kommer från hålet som syns på bild 2. Sitter på undersidan av vattenpumpen om jag förstår det rätt. Någon klok som kan förklara vad som pågår? 🙀
  4. Tror att du har rätt i att det är en kombination av de faktorerna. Och så har väll 70/80-talsbåtarna nått en ålder där de kräver ganska stora investeringar samtidigt som de ändå förblir relativt omoderna hur mycket pengar man än slänger på de. En variant som lockar mig dock är att köpa ett riktigt "fynd" med en icke-fungerande inombordare och lägga de sparade pengarna på att elektrifiera drivlinan.
  5. På tala om priser, vad var det som hände runt ~2010 då priserna på 70/80-talsbåtarna i princip imploderade på några fåtal år? Ex så låg en Becker 27 på mellan 70-90k fram tills dess och i år betalade jag 30k för min från 1981.
  6. Att glödga kopparbrickorna hjälpte tyvärr inte, och så tappade jag såklart en i motorrummet så nu blev det värre. Tänkte köpa en sats med kopparbrickor och byta ut samtliga, om de passar. https://www.bauhaus.se/sortimentslada-med-o-ringar-i-koppar-150st?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRjXZxi3OqQncGI4lYVHdVO-OFnQKtB2K95nIhsn7ZG1AfimXMONiUAaAr-WEALw_wcB Sen funderar jag på om jag kan byta ut de stålomspunna slangarna mellan förpump -> bränslefilter samt bränslefilter -> injektionspump med en marin bränsleslang och slangklämmor. De ser lite suspekt slitna och blöta ut nämligen.
  7. En Becker 27. Känns trevlig utvändigt och sittbrunnen är stor. Men förpikens storlek och finish invändigt lämnar lite att önska. Ska försöka lyfta det jag kan under sommaren. Matig tråd! Blir ett bokmärke på den. Har redan funderat på att göra samma bordslösning för att bli av med det fasta stativet.
  8. Så otroligt hjälpsamt att få de sprängskisserna i manualen. Och bilden på pumpen, så jag vet vad jag ska leta efter. Tack!
  9. Var otydlig, det blir en liten pöl med diesel i motorrummet. Jag ser att pölen matas från babord sida vilket då borde vara "tillsidan"? Hybro: går metallröret från spridaren? Borde inte spridaren sprida diesel i cylindern, varför ska den skicka något till finfiltret? Ursäkta okunskapen men jag är ny på dieselmotorer. Har mekat en del mc-motor innan, trodde att jag skulle komma en bit på det 🙂 Är det någon som har en bra servicemanual som pdf föresten? Den jag har på papper är väldigt fåordig.
  10. Ja det är ju tråkigt att ha en 40 år gammal motor, men ny motor blir en sån stor investering jämf med båtens värde. Tack Ove-T, ska ge glödging ett försök. Fortsätter med att byta slangarna om inte det hjälper.
  11. Hallllåj Ny ägare till min första segelbåt och jagar en liten dieselläcka från motorn som ger en lukt i ruffen. Plockade bort bränsleslangar runt finfiltret igår och insåg att det finns många kopparbrickor som kanske bör bytas. Finns dessa att köpa löst i original eller ska man köpa en sats med kopparbrickor och hoppas att några passar? Typ https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/brickor/kopparbrickor-90-st-2000035592 Några tips i övrigt på vanliga läckor på en YSM8? Jag märkte att det porlar ut diesel automatiskt när jag skruvar loss vissa bränsleslangar. Antar att det är självfall då ifrån tanken?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy