Jump to content
Tuesday 30 November 2021

zorigo

Medlemmar
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About zorigo

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Tack för info. Nu är det inte längre aktuellt i den specifika tråden, men jag vet inte om det är något man vill införa funktionalitet för, eller skriva ut lite tydligare någonstans vilka man kan kontakta under vilka omständigheter? Jag hittade i alla fall inte den infon när jag skrev tråden. Sen har IngemarE rätt i att det kanske kan förvirra de som redan skrivit i den om tråden plötsligt har ett annat namn, så det kanske stjälper mer än det hjälper.
  2. Nu har vi varit och testkört motorn. Jag undrade egentligen lite varför det var nödvändigt när vi ändå tydligt såg vart det läckt/skvätt olja, men det kändes ändå likabra att se det in action när några av er föreslagit det. Nu körde vi förvisso bara cirka 5 minuter på tomgång, men gissa hur glada vi blev när det inte kom någon som helst olja varken via luftfiltret eller i skarven för ventilkåpan. Istället droppade det märkbart men ganska begränsat vid oljetrycksgivaren, precis som @Ove-T skrev i tredje inlägget, trots att jag redan tittat och känt runt där och inte upptäckt det. Vi tror därmed att vi dels utan problem kan köra bort båten för upptagning, och dels verkar det vara en i sammanhanget lätt manöver att reparera eller byta givaren. Vi vet inte varför det skvätt som det gjort (ovanpå motorn och nedanför luftfiltret) men vi har några tankar kopplat till att båten användes på hög motorlast under ganska lång tid sammanhängande tid vid ett tillfälle på sensommaren (vilket skulle kunna förklara att eventuellt en del oljedimma följt med ut) samt att vi tidigare baltat med lite dieselproblem i området, och at vi kanske inte lyckats städa det helt rent. Hur som helst så är nog mysteriet löst för hösten, så får vi hålla koll i början på nästa säsong. Tack för inputen här ni som bidragit, det är ovärderligt att få tips och förklaringar om hur saker funkar och hänger ihop när man står där som osäker nybörjare. Otroligt schysst!
  3. Söl var ordet 😁 Men det är på en tillräckligt icke-avancerad nivå att vi ändå kan hantera det... En sista fråga om du har tid; att olja kommer ut via luftfiltret och luftintaget, skulle det kunna stämma överens med ventilläckage/stopp i returkanal/vilka alternativ som nu finns?
  4. Tack för input! Om vi testkör motorn med ventilkåpan på, är det något vi kan hålla utkik eller lyssna efter för att utreda detta, eller behöver man ta av ventilkåpan för att kunna komma framåt där? Låter i så fall som det är något snäpp mer avancerat än jag och min far (som jag har båten ihop med) klarar av att bedöma/felsöka. Vi skulle även behöva köra motorn i en 10-20 minuter för att komma bort till upptagningsplatsen; under förutsättning att det är olja i motorn och att man undviker skador kopplat till det; riskerar man skada den om man kör under dessa förutsättningar med otäta ventiler/stopp i returkanalen/vad det skulle kunna vara? Skulle vara skönt att få upp båten på land så att man kan titta på detta i lugn och ro sedan.
  5. Den är redan betald för denna gången, men tar med mig det till framtiden, tack!
  6. Volvo Penta VDS-3 15W-40, vilket bör vara den som bäst motsvarar vad som föreslogs i instruktionsboken. Funkar säkert med annat, men ville hålla oss så nära som möjligt. De hade det inte på lager i butiken men var enkelt att beställa.
  7. Hej! Oljan var beställningsvara, så vi väntar på den innan vi kan testa motorn. Om någon har några ytterligare idéer innan dess så är jag all ears Men tack så mycket hittills ni som guidat mig!
  8. Otroligt uppskattat, tack för informationen! Och för att vara över 20 år sedan har du väldigt bra koll Då kör vi en vända med motorn och ser snarare än öppnar ventilkåpan direkt. Något speciellt att hålla utkik efter? Eftersom motorn är såpass tömd på olja att det inte ens syns något på oljestickan utgår jag ifrån att vi ska fylla den till korrekt nivå igen före det, bör väl inte finnas något negativt med det?
  9. Till att börja med, tack så mycket för det utförliga svaret. Du är helt rätt ute i att jag är nybörjare på motorer i allmänhet och gamla dieselmotorer i synnerhet. Är förvisso ingenjör, men är mer av den digitala typen än av den mer praktiskt lagda sorten Förstår därmed det mesta av funktionaliteten när jag får det förklarat för mig (likt du gjorde med varför oljan leds upp, tack!). Jag slängde mig med terminologi jag trodde var korrekt efter att ha läst, kikat på lite sprängskisser och från någon Youtube-video. Men du har helt rätt, ska ladda upp bilder så det inte blir några missförstånd! I bilden nedan har jag på två ställen ringat in i rött. Dels i skarven mellan vad jag nu tror mig veta heter ventilkåpan och övriga motorn, och dels i botten av luftinsuget (EDIT: ser nu att jag markerat luftinsuget till den andra cylindern; det är bara slarvfel av mig. Det gäller den cylinder som är närmst i bild, jag har bara ritat fel i bilden). Här har det läckt olja, vilket syns i skarven och på plana ytor i anslutning till den. Jag har i samma bild, ute till höger, ringat in ett rör i blått. Ända hit har det "skvätt" olja, vilket skvallrar om att det är under högt tryck det sprutat ut (bilden är gammal, så stänket syns inte på denna). Jag ser även nedanför luftinsuget att det sprutat rakt ner från öppningen snarare än droppat, och jag känner mig (tyvärr) helt säker på att detta är mer än endast någon droppe från oljedimma; det har sprutat ut betydligt mer än så, troligtvis upp emot någon liter olja denna vägen. Det är också tydliga oljedroppar i botten på luftinsuget som jag får på handen när jag känner där, inte bara hinna från dimma. Allt detta gäller endast för den cylinder som är markerad i bilderna, inget läckage finns vid de andra cylindrarna. Som jag förstod det skulle det inte finnas olja "fritt" under ventilkåpan (den kåpa man ser längst upp på motorn, en för varje cylinder), men det kanske jag har förstått fel i så fall? Jag trodde att något börjat läcka in olja i utrymmet som ventilkåpan skyddar och eftersom det inte är designat för det har det därmed läckt vidare därifrån, under stort tryck p.g.a. oljetrycket, ut utanför motorn. I detta fall då via skarven för kåpan samt luftinsuget eftersom det var de enda möjliga vägarna "ut". Hur som helst så tror jag ändå att vi behöver ta bort ventilkåpan för att se hur det ser ut där under, vi får vara försiktiga med packningen. Frågan är då vad jag ska hålla utkik efter. Ska det t.ex. finnas olja "fritt" här?
  10. Efter att ha kikat lite online landar jag i två följande potentiella alternativ: Packningen mellan cylinderblocket och motorrummet har gett sig och därför läcker olja och oljetryck in i cylinderkåpan. Oljeröret som (tydligen) går från motorrummet upp i cylinderkåpan och förser någon del där med olja har någonstans inuti cylinderkåpan börjat läcka. Oavsett vilket av ovanstående så byggs oljetryck upp inne i cylinderkåpan och läcker ut där det kan, vilket blir luftinsuget och i kåpans skarv. Är detta rimligt? Borde det inte varnat för lågt oljetryck i så fall (vilket jag inte tror att den gjorde)?
  11. Hej! Jag har en tråd om felsökning av motorproblem där mer information tillkommit. Skulle därför vilja redigera titeln så den blir mer rättvisande. Går det göra? Eller kan någon moderator hjälpa mig med det?
  12. Har idag varit och kikat lite mer noggrannt i lugn och ro. Tack för tipsen, men tyvärr var det varken oljefiltret eller oljetryckgivaren. Istället läcker det från en av cylindrarna, den närmst aktern. Det läcker dels ur luftinsuget som jag beskrev innan, men även (vilket jag såg först idag) i skarven mellan cylinderkåpan och resten av motorblocket. Det verkar ha läckt med ett rejält tryck då jag dels ser skvätt en bit bort från läckageställena och dels en "skugga" av uteblivet oljeskvätt på en slang på ett annat ställe. Jag har inte ännu vågat öppna cylinderkåpan och se hur det se ut där inuti då jag vill stämma av med någon som kan först vad man bör göra, inte göra och kolla efter. Vi måste ha kört ett litet tag med detta utan att märka det varken på oljelampa eller att motorn gått konstigt. Dock max 1-2 gångtimmar fördelat på typ 4-5 start/stopp i augusti. Utifrån detta dyker det upp några nya frågor: Är det någon som spontant har en idé vad det kan vara? Kan en amatör likt jag öppna cylinderblocket och kika utan att förstöra något/få tillbaka det på rätt sätt? Eller bör jag försöka komma i kontakt med ett proffs? Vi vet inte exakt hur mycket olja som är kvar i motorn, men en rejäl mängd har läckt ut på de 1-2 timmar som vi max kan ha kört båten med läckan. Om vi fyller motorn med ny olja, startar den och konstaterar att läckaget inte är väldigt omfattande (d.v.s verkar tömma motorn på olja på några minuter); vågar man köra båten till upptagningen som är ungefär 10-15 minuter bort? Eller riskerar man skada motorn?
  13. Bytte olja och oljefiltret inför förra vinterkonserveringen, så ungefär ett år sedan. Vi har kört en del i sommar sedan dess (åtminstone 25 drifttimmar på motorn, utan att veta exakt) utan att något läckt, men det är klart att det kan ha hänt något nu under slutet av sommaren/hösten. Droppet såg inte ut att vara under filtret, men ska kolla extra nog på det imorgon. Tack för tipset!
  14. Hej! Skulle ta upp båten idag. När vi förbereder för att köra bort båten till kranen inspekterar vi motorrummet, och märker till vår förskräckelse att det läckt väldigt mycket olja. Svårt att säga exakt hur mycket, men inte omöjligt att det är hela motorns oljevolym. En snabbkoll på oljestickan visar att det är i princip tomt. Som relativ nybörjare på både båtar och dieselmotorer tar jag ytterst tacksamt emot hjälp vad ni tror det kan vara. Särskilt som vi behöver köra bort båten inom kort (någon vecka) till kranen, som är någon kilometer bort sjövägen. Vi lyckades hitta vart vi tror att oljan läckt; det verkar vara via botten/spetsen av ett av de tre luftfilterna/luftinsuget, se inringat i rött i bilderna nedan. Rakt under luftfiltret/insuget ser man att det droppat/runnit och när vi kände i underkant på insuget så var det olja där. Det ser ut som att det droppat från viss höjd och skvätt lite, men inte att oljan sprutat ut i med någon form av tryck. Samtidigt är det det av de tre filterna/insugen som sitter närmst oljepåfyllningen, inringat i gult i bilden nedan, och det är direkt ihopkopplat med en slang (också i den gula ringen). Tidsmässigt så körde vi en längre sväng med båten sent juli (cirka 15 gångtimmar fördelat över tre dagar). Den blev sedan stående till typ 20e augusti då vi körde igen men nu en kortare tur (totalt 1-2 gångtimmar över två dygn). Jag vet säkert att vi inspekterade motorutrymmet som minst några dagar efter turen i juli, men kommer inte ihåg om det var innan 20e augusti eller i samband med att vi åkte ut då. Hur som helst så var det ingen läcka vid detta tillfälle, säg första halvan av augusti. Efter det har kombinationen väder och jobb gjort att det inte blivit något mer. Vi har därmed kört som allra mest 1-2 timmar med läckan. Vi la heller inte märke till att oljelampan skulle lysa, även om jag givetvis inte kan svära på att vi inte missade det. Idag mest konstaterade vi att det hade läckt och behövde avbryta upptagningsplanerna, ska åka ner igen imorgon och skruva lite och kika. Tar gärna emot alla tips inför det. Av ovan följer några frågor: För att förstå: varför är oljepåfyllningen ihopkopplad med luftfiltret via slangen? Kan det gått upp olja i den på något sätt? För att olja ska lyckas droppa ur där vi misstänker behöver oljan upp och vända nästan vid motorns högpunkt (övre delen av luftfiltret). Är det rimligt? Jag har svårt att se hur det skulle gå till när motorn står still i.o.m. gravitation? Eller kan de bli någon häverteffekt? Hur kan det ens bli såhär om det skulle finnas ett oljetryck i motorn? Vågar/bör man fylla på ny olja och se om det börjar droppa igen? Vågar man fylla på ny olja, starta motorn, och se vad som händer? Vågar man köra de 5 minuter vi behöver för att ta oss till kranen? Skulle vara skönt att bara få upp båten och kunna greja med detta i lugn och ro på land. Tack på förhand!
  15. zorigo

    När byta bälg?

    Tjena! Lånar en gammal tråd då ämnet är relevant. Vi har köpt en motorbåt förra hösten med VP S-drev. Har i den första våren nu. Själva gummit är jättefint, men på metallringen är det en del ytkorrosion och liksom en lite "sörjig" konsistens på ett ställe där gummit möter metallen. Se bifogade bilder. Tilläggas ska att vi nyligen hade läckvatten ur skvallerhålet vid impeller/sjövattenpumpen som blötlade det hela. Har bytt de packningarna nu så nu är det torrt och fint, men efter detta är alltså det rostiga området lite "mjukt" när vatten stod där. Har inte vågat trycka för hårt och "gräva". Hur ser konstruktionen ut under där? Är det risk för kommande problem om det är lite korrosion som liksom kommer uppifrån? Bör jag rensa bort så mycket "sörj" som möjligt? Finns det risk att jag skadar något i så fall? Redigering: Bälgen och metallen läcker ingenting i nuläget, inte minst lilla droppe.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy