Jump to content
Wednesday 04 August 2021

zorigo

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About zorigo

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. zorigo

    När byta bälg?

    Tjena! Lånar en gammal tråd då ämnet är relevant. Vi har köpt en motorbåt förra hösten med VP S-drev. Har i den första våren nu. Själva gummit är jättefint, men på metallringen är det en del ytkorrosion och liksom en lite "sörjig" konsistens på ett ställe där gummit möter metallen. Se bifogade bilder. Tilläggas ska att vi nyligen hade läckvatten ur skvallerhålet vid impeller/sjövattenpumpen som blötlade det hela. Har bytt de packningarna nu så nu är det torrt och fint, men efter detta är alltså det rostiga området lite "mjukt" när vatten stod där. Har inte vågat trycka för hårt och "gräva". Hur ser konstruktionen ut under där? Är det risk för kommande problem om det är lite korrosion som liksom kommer uppifrån? Bör jag rensa bort så mycket "sörj" som möjligt? Finns det risk att jag skadar något i så fall? Redigering: Bälgen och metallen läcker ingenting i nuläget, inte minst lilla droppe.
  2. Hej igen. Stoppa motorn hade inget med det att göra; det var stoppmekaniken som hade hamnat snett, löste det. Men övriga problem kvarstår.
  3. Hej! Får inte ordning på tomgången på min md17c. Köpte båten i höstas, då dog den på tomgången. Fick det åtgärdat sen höst via verkstadsgenomgång av insprutningspumpen som var lite igensatt. Funkade bra det lilla vi hann testa innan vi tog upp båten. Nu i vår dör den inte på tomgång, men nära på. Den funkar fint på högre varv. När den kommer ner till ca 700 varv så går den ojämnt, se bifogad film. Svajar mellan 700 och typ 3-400 varv. Höj gasen lite så är det inga problem igen. Testade höja tomgången lite till typ 900. Funkar fint. Men då går det istället inte stänga av motorn med spaken, den stryper inte bränslet tillräckligt hissar jag. Vad tror ni kan orsaka detta? Skit i bränslesystemet? Tjuvluft? Har haft inne insprutningspumpen på verkstad i annat ämne även i vår, så den är OK. Har även filmat röken som är lite vit, se andra bifogade filmen. Indikerar det något speciellt i motorn? 20210605_113204.mp4 20210605_115731.mp4
  4. Super, tack för hjälpen! Skönt att det verkar lätt åtgärdat. Finns det någon risk att vatten gått in i motorn så vi bör byta olja?
  5. Hej! Ny dag, nya problem att lösa med den nya (gamla) båtmotorn, en MD17C Efter lite krångel som den intresserade kan läsa om i min andra tråd här på maringuiden så går nu motorn fint. Däremot har vi upptäckt ett nytt problem; det läcker kylvatten från kylvattenpumpen. Vi vet ej om det var såhär i höstas, då vi köpte den i höstas och inte hann köra båten särskilt mycket innan vi tog upp den. Det var någon vattendroppe i motorutrymmet då, men det skulle kunna varit från kondens och läckage vid regn då kapellet inte var helt tätt, så vi tänkte inte så mycket på det. I vintras konserverade vi motorn med glykol enligt konstens alla regler, då kunde vi inte se någon läcka, även om vi troligtvis inte heller var superuppmärksamma. Nu när vi kör motorn så droppar det kylvatten ur ett hål vid kylvattenpumpen, se bilder nedan. Jag har ringat in pumpen med en röd ring och de aktuella hålen med gul ring. Det sitter två sådana håll, ett på ovansidan och ett på undersidan. Det är hålet på undersidan som det droppar vatten ur. Vet någon vad dessa hål är till för? Och än bättre, vad som kan vara problemet? Bara en packning? Vi tänkte montera isär pumpen imorgon och se om vi kan åtgärda något den vägen. Tips uppskattas! När vi kör motorn så verkar den hålla värmen på en bra nivå bra, så det verkar inte vara fel på själva systemets funktion. Ha en fin helg och hoppas ni kan njuta av den ute på sjön! (I bilderna nedan så är den ena tagen uppifrån och den andra underifrån).
  6. Tack för två informativa och bra svar! Om jag förstår det rätt då så spelar mina strömbrytare på båtens elsystem mindre roll i att minska risken för galvanisk korrosion, utan det är kopplingen till landströmen som avgör det? Och en modern batteriladdare är generellt isolerad mot det? Det bör i så fall innebära att jag skulle kunna ladda förbrukningsbatteriet och samtidigt köra kylboxen mot det? Låter smidigare än jag tänkt, då jag hade förlikat mig med tanken att först behöva ladda med batteriet frånkopplat båtens elsystem, och sedan köra kylboxen på batteriet med laddaren frånkopplad. Läs ovan med vetskapen att jag absolut ska inkludera ne jordfelsbrytare samt det du skrev om att kylboxen eventuellt lurar laddaren emellanåt
  7. Hej! Jag försöker förstå det här med risker med landström, men är inte säker på att jag blivit riktigt klok på det... Vår plastbåt är för liten/gammal för att motivera en fast installation till den kostnaden det för med sig. Vi har heller inte det behovet av landström (varken tillräckligt mycket grejer eller att vi kommer vara ute så länge i sträck). Däremot ser jag en fördel i att kunna ladda batterierna med en löstagbar laddare dels i nödfall (om man glömt något på som laddat ur batterierna) och dels ibland när vi vill köra kylboxen när man ligger i gästhamn. Därmed känns en skarvsladd och löstagbar batteriladdare rimligt ur ett kostnads-/nyttoperspektiv. Har även sett att man ofta behöver en adapter till detta då landströmen ofta är via en annan eluttagstyp, samt bör koppla in en jordfelsbrytare. Allt detta känns helt rimligt. Jag har dock läst skräckexempel om att en felaktig installation kan orsaka korrosion på metalldelar i vattnet, t.ex. drev och genomföringar, och det är här min egentliga fråga är: Jag har två strömbrytare, en till startbatteriet och en till förbrukningsbatteriet. Dessa verkar vara korrekt kopplade, då vi inte kan hitta något som körs när dessa är avslagna. Skulle jag kunna koppla in en batteriladdare via skarvsladd (med jordfelsbrytare) till endera batteriet, när strömbrytarna är avslagna, utan risk för korrosion? Eller behöver jag lossa batteriet från båtens elsystem innan jag säkert kan ladda det?
  8. Längst upp i tråden postade jag en bild med en rad siffror. De två "nya" punkterna är dels det som i bilden benämns som punkt 2 (d.v.s. alla tre anslutningar från pumpen till spridarna, så egentligen tre punkter) och dels på motsatt sida från punkt 3; där satt en mutter som vi kunde skruva upp för luftning. Inser nu att vi alltså redan hade testat punkt 2, så bara punkt 3 som var helt ny för oss. Men ingen av dem står i manualen till motorn.
  9. Hej Sundav, och alla andra som kommit med idéer. En statusuppdatering: - Vi fick loss den fastnade insprutningspumpen genom att öppna inspektionsluckan och trycka undan reglerstången, det var den som hade hamnat i ett blockerat läge. Lätt åtgärdat när vi såg grejerna. - Vi lämnade in insprutningspumpen på service, men de kunde inte hitta något fel på den. Vi fick tipset att sätta tillbaka den med reglerstången i ett så öppet läge som möjligt. De trodde även vi misslyckats med luftningen, och tipsade om två ytterligare luftningspunkter på insprutningspumpen som inte står om i manualen. - Sagt och gjort återmonterade vi pumpen och allt annat vi behövt plocka bort för att komma åt den. Vi luftade, inklusive de två nya luftningspunkterna. Och denna gången fick vi bränsle även uppe vid spridarna efter att vi dragit runt startmotorn! - Efter detta startade motorn finfint. Därmed; problemet löst. Antingen hade insprutningspumpen hängt sig, likt sanktanna & Rascal föreslog, eller så hade vi bara luftat dåligt/allt stod i något läge så vi inte kunde lufta riktigt och de två ytterligare luftningsställena samt bort- och återmontering av insprutningspumpen möjliggjorde korrekt luftning. För säkerhetsskull så pumpade vi ur botten av dieseltanken med, och det var lite skit/vatten där. Men jag tror inte att det var det som orsakade problemen med motorn. Tack för hjälpen allihop!
  10. Hej igen, och tack för tipsen. Vi har försökt det ni skrivit men inte kommit någonvart, så vi började montera loss insprutningspumpen igen. Tyvärr slant vi och den jäveln vred sig typ ett kvarts varv och sitter nu fast... Så ett steg bakåt; någon med tips på hur man kan lösa detta?
  11. Från vad vi kunde se var stoppreglaget inskjutet, men ska absolut dubbelkolla det, tack för tipset! Vi köpte båten i höstas så har mycket kvar att lära och därmed; kan man följa vajern från stoppreglaget menar du? Vart ansluter det till motorn? Har inte lagt märke till platsen för det.
  12. Möjligt, men bränsleflödet verkar funka fint fram till insprutningspumpen, konstigt om alger bara täpper igen i slutet av bränslesystemet, eller tänker jag fel? Det kommer inget bränsle till någon av de 3 spridarna, tänker att det kanske borde fastnat i en eller två av dem i så fall, inte alla 3? Om det nu skulle vara smuts i ledningar, hur gör man då?
  13. Yes. Vi monterade bort insprutningspumpen, lämnade på service, och åtemoonterade i höstas. Innan detta dog den på tomgång. Efter servicen funkade den fint på tomgång samt övrig gång. Vi körde båten kanske en halvtimme-timme efter återmonteringen, samt körde den på land för vinterkonservering med glykol. Även då funkade den bra.
  14. Hej! Håller för fullt på med vårfixandet av båten, inklusive test av motorn. Tyvärr gick det inte så bra och tar gärna emot era inspel. Den korta versionen: Motorn är en inombordare diesel VP MD17c. Vi har (troligtvis) lokaliserat felet till insprutarpumpen, som inte verkar bygga tryck. Finns det något "klassiskt" som kan hänt under vintern som man bör kolla innan man börjar plocka ur pumpen? Hade ute pumpen för service i höstas p.g.a. att motorn gick dåligt på tomgång och var rätt meckigt att få ut och in den. Det löste sig den gången dock, och detta är ett annat fel än då. Vi konserverade i övrigt motorn enligt motormanualen i höstas. Om ni inte kommer på något "klassiskt"; har ni några andra tips vad det kan vara eller vad vi borde testa? Den långa versionen: Jag har bifogat en bild med siffrorna jag nämner här inritade. Båten står på land för tillfället, så har kopplat på kylvatten via dunk. Vi förbereder allt och luftar enligt manual. Denna första gång kommer bränsle i punkterna 1, 3 och 4 (i min bifogade bild), precis som det ska. Vi startar därefter motorn för första gången på säsongen. Den går igång ganska snabbt. Jag har rätt högt varvtal på så drar ner det lite. Motorn dör efter att ha kört någon sekund eller två. Tänkte det berodde på minskade varvtalet såhär första starten. Försöker starta motorn igen, men nu händer ingenting mer än att startmotorn försöker förgäves. Vi luftar en till gång. Luftning funkar som det ska i punkterna 1 och 3, men nu får vi däremot inget bränsle i punkt 4. Vi kliar våra huvuden och testar även punkterna 2, 5 och 8. I punkt 5 & 8 finns bränsle, och det kommer än mer om vi pumpar vi handpumpen eller kör startmotorn, medan det i punkt 2 pyser ut lite bränsle precis när vi öppnar muttern men vi lyckas sen aldrig återfå trycket där igen (= inget nytt bränsle ut). Därmer misstänker vi att allt funkar fram till insprutningspumpen, 7 i bilden, då vi har bränsle i punkt 3, men sen inte i punkt 2. "Men vi fick ju bränsle i 4 första gången?" tänker både vi och ni, och det är sant, men vi gissar att det var bränsle som låg kvar sedan sista färden i höstas. Troligtvis var det det bränslet som dels pös ut p.g.a. tryck vid luftningen och som dels gjorde att motorn kunder dra igång i någon sekund, innan det tog slut och motorn därefte rinte får nytt bränsle. Vad tror ni? Håller vår teori om något fel på pumpen? Vad skulle det kunna vara i så fall? Den gick som en klocka efter servicen i höstas.
  15. Hej! Nybliven båtägare här. Jag är novis på såväl båtar som 12-volts-el, så behöver er experthjälp om nedanstående. Jag har 1 st startbatteri och 1 st förbrukningsbatteri (så jag inte står och inte kan starta motorn en vacker morgon). Jag har 1 st generator i min utombordare. Jag har 1 st mindre men permanent monterad solcell (tänkt att permanent underhållsladda) samt 1 st större men flyttbar solcell, samt 1 st solcellsregulator som är dimensionerad för att klara belastningen av de båda solcellerna samtidigt. Jag vill nu ha funktionaliteten att när generatorn går, så laddas båda batterierna. Jag vill också gärna (om det går) att solcellerna laddar båda batterierna, men det är OK om jag behöver välja 1 av dem. Jag vill dock inte ha batterierna permanent parallellkopplade då det verkar riskera slita på dem och batterierna är olika gamla/slitna. Jag är också rädd för att om man plockar ut mer el ur det ena batteriet och sedan kopplar ihop dem så uppstår en strömrusning som inte är lyckad. Jag tänker därför att man borde kunna koppla såhär: Motorn och generatorn i utombordaren kopplas till startbatteriet. Startbatteriet kopplas till ett skiljerelä. Skiljereläet kopplar jag till förbrukningsbatteriet. Till förbrukningsbatteriet kopplar jag min solcellsregulator, och de två solcellerna är i sin tur inkopplade i regulatorn. Skiljereläet slår på/kopplar ihop batterierna vid 13.3 eller mer volt. Det slår av/kopplar ifrån de två batterierna vid 12.8 eller lägre volt. Batterierna ger ca 12.5 volt när de är fulladdade. Alla solceller och regulatorn anger spänningen till 13.5-17 volt. Jag gissar därmed att man, med min föreslagna koppling, borde få funktionaliteten att när generatorn eller solcellen ger så mycket kräm att det laddar så kommer man upp i över 14 volt och skiljereläet kopplar i så fall ihop batterierna och laddar båda. När man stänger av motorn/solcellen inte ger kräm längre/allt är fulladdat(?) så kommer man så lågt i spänningen att batterierna kopplas ifrån via relät. Har jag fattat rätt ovan? Finns det risker med kopplingen? Kan t.ex. strömrusningar mellan batterierna uppstå om de är ojämnt belastade i uttag och sedan kopplas ihop p.g.a. med skiljereläet när t.ex. motorn startas eller solcellerna ger mycket kräm? Om ovan är bananas, några tips på hur jag bör göra istället?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy