Jump to content
Wednesday 28 October 2020

Dava

Medlemmar
  • Content Count

    931
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Dava last won the day on March 12

Dava had the most liked content!

Community Reputation

138 Expert

About Dava

  • Rank
    Konteramiral

Contact Methods

  • Website
    Solingflora.blogspot.com

Recent Profile Visitors

1,967 profile views
  1. Jag köpte nyligen en inverter från dem och kan intyga att bokstäverna sitter lite för nära för att övertyga.. Men den verkar fungera bra så jag har inget att klaga på.
  2. Ojoj. Jag har gått på grund så att det räcker för ett helt liv i sommar På några månader har jag gått fler gånger på grund än de tidigare 20 åren vid rodret. Men med en lätt båt och tung köl ska det inte vara så farligt säger de.. Jag ska ju snart ta upp, men har inte kunnat skönja några skador från insidan. Det har aldrig varit speciellt hög fart, men det finns tydligen stenar där man minst anar det. Med en liten och lätt båt (nåja) vågar man ju sig in där större båtar bangar....
  3. Bra reflektion! Mina krav-specifikationer ger ju att jag enbart tittar på båtar mellan 6 och 8 meter..
  4. Jag har väl redan startat några sådana här trådar, men blir inte riktigt klok på det här med segelbåt och fart. Hoppa över nedan kursiverad text om ni vill... Precis som tidigare vinter och lite under sommaren så sitter jag och tittar på andra båtar på blocket. Frun tycker att vår Soling är obekväm eftersom det inte finns ryggstöd, man sitter på kanten, kan inte laga mat, kan inte gå på en riktig toalett, man kan inte duscha, man kan inte gå in i en ruff om det börjar regna... bla bla bla. Hur som helst har ju mina tidigare krav varit att jag vill ha en snabb båt, den får inte kosta för mycket pengar, inte ha mer än 25 kvm segel, inte väga över 13-1400 kg inte vara bredare än 2,3 meter, inte längre än 9 meter, helst närmre sju... Detta var ungefär som alla mina andra trådar startat. Hur snabb är en segelbåt egentligen? Vi seglar ofta i 7-8 knop och mellan 10-14 med spinnaker. När man pratar med andra är detta helt otroligt, i annonser kan man läsa att segelbåtar planar och "kommer upp i 10 knop med spinnaker"-som om det vore bra.. I filmer på youtube kring framförallt J/80 som jag haft på min önskelista, står det däremot att de seglar i 20 knop i flera klipp. Även några med J/70 och Laser finns med dessa hastigheter. Pratade med några som seglar katamaran, och där förväntar man ju sig farter på 15-20 knop som standard.. men nepp.. 6-7 knop brukade de räkna med. När vi seglade Maxi 77 var 6-7 knop bra, vill jag minnas. Här är ju många med erfarenhet av många olika båtar. Har jag för stora förväntningar? Hur fort kan man räkna med att det går på olika bogar med en "familjebåt med kappseglingsambitioner"?
  5. Fast.. om det bara har 50% kapacitet så betyder väl det att det bara kan laddas till 50% alltså 10 timmar.. Sen ser jag inte riktigt vad man ska ha så mycket ström till... Jag funderade på litiumbatterier förra vintern, men då funderade jag på att köpa ca 40-60 Ah 12 V... Det skulle ta 20 minuter att ladda fullt. Ungefär den tid jag tar på mig för att stuva undan segel och få på hamnkapellet. Eller bakvänt, kommer man till båten sätter man i sladden och har fullt batteri efter att ha knäppt på seglen, stuvat undan hamnkapellet och plockat fram motorn.
  6. Viktomptimerar man inte så kanske slutkörda batterier ändå kan fungera. De är ju inte slutkörda för att hälften av kapaciteten är borta?! Jag har ju en relativt viktoptimerad båt men kör ändå min elmotor på två uttjänta snart 20 år gamla bilbatteri - bly-syra.
  7. Jag har också varit student;) När jag gick en liknande utbildning kring millennieskiftet utvecklade min grupp en soptunna med fyra fack för enklare källsortering... lite kul att nästan alla hushåll i Skåne har en liknade lösning ute vid gatan idag. Det var första terminen så vi tog den inte vidare, sen hoppade jag av och bytte studieinriktning.
  8. Det har de väl redan i vissa situationer. Såg en film häromdagen där de tog på sig precis sådana nightvision-glasögon. Tror det var något helikopterklipp där de skulle rädda någon i fjällen. Tänker att det är lite väl dyrt för vanliga fritidsskeppare
  9. Du gjorde faktiskt det.. Hur som helst har du ju säkert uppgiften på "papper" i digital form. Att du inte postar den (eller åtminstånde delar av den) istället så försvinner alla misstankar och vi kanske kan hjälpa dig ännu mer.
  10. Jag tror inte att vi ska argumentera som mycket om huruvida det är ett troll eller inte och ännu mindre hur uppgiften är utformad. Jag tycker att det verkar mycket långsökt att någon skulle komma till vårt forum och påstå sig vara en KTH-student för att fråga oss om vad vi är intresserade av för mobilt ljus. Att ens komma på en sådan tanke känns väldigt avlägset. Det är väldigt uppenbart att vi har en ung student här som har fått i uppgift att hitta på något man kan skicka med nyproducerade båtar som säljs till privatpersoner. Det verkar som att han själv har hittat på att det skulle vara någon lampa. Var lite stöttande istället! Själv skulle jag gärna vilja ha en lampa man kan fästa på pulpeten så att den kan fungera både som körljus och lanterna. Tänker att det är viktigt att ha händerna fria när man kör båt.... Det ska alltså lysa både framåt rätt starkt och runtlysande enligt alla regler för lanterner. Dessa ljus ska kunna tändas och släckas individuellt i förhållande till varandra. Jag har inget ljus alls på min båt just nu och förlitar mig på mobilens ficklampa när det blir mörkt. Ännu har jag aldrig varit ute så sent att jag behövt den. Hamnen har bra ljus på både bryggor och pirar och det blir aldrig riktigt mörkt pga. alla ljusföroreningar då hamnen ligger stadsnära.
  11. De måste ju mena båtägare som köper en nytillverkad båt. De behöver alltså inte vara nya i båtägandet, däremot täta nog att köpa en nytillverkad båt. Typ som nybilsägare ofta inte är förstabilsägare.
  12. Är det samma bil som Porsche Cayenn? För Macan är väl Tiguan? Kanske inte exakt samma spec. Men brukar väl vara väldigt lika, det är ju i princip samma bil. Sprang på denna vid en sökning: https://www.dragbilarna.se/be/3500kg/
  13. Jag har flera gånger gjort reseach på Hempels SilicOne men varje gång har det stupat på två saker 1. Skulle det inte fungera är det superjobbigt att ta bort, få andra färger kommer fästa på silikonytan. 2. Segelbåtsanvändare har vittnat om att det växer bra med sjögräs på ytan och inte ens tvätt en gång i veckan är tillräckligt. Fart över 10 knop är inte tillräckligt och min båt fixar inte 15 knop om det inte blåser förfärligt bra.... Synd för Hjertmans har kampanj på deras promo-paket med 4 burkar SilicOne + 2 burkar TieCoat för bara 1295 kr just nu. Annars kostar en burk typ 600 kr. Planen för min del är att måla med antingen trilux eller Hempels Hard Racing till våren. Ser min två år gamla polerande bottenfär tillräckligt tjock ut kanske jag seglar med den ett år till. Den lämnar fortfarande röda spår efter sig........ 😕
  14. Hmm. Backar jag går den ända in. Men jag ska kanske testa att tvärbromsa..
  15. Det är dags att besiktiga min båttrailer, jag har förstått att det är en fördel att besiktiga den utan båt på, men vad ska jag mer tänka på? Lampor fungerar bra. Däcken ser bra ut. Bromsarna fungerar... men är det något med bromsarna jag kan påverka eller kontrollera innan jag kör dit? Andra saker jag behöver tänka på? Ska alla stöttor och liknande vara monterade? Har aldrig tidigare besiktigat en släpvagn men det hade enligt säljaren som haft den i 20 år aldrig varit några problem.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy