Jump to content
Sunday 17 October 2021

Dava

Medlemmar
  • Content Count

    1,199
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Dava last won the day on January 25

Dava had the most liked content!

Community Reputation

184 Expert

About Dava

  • Rank
    Vice Amiral

Contact Methods

  • Website
    Solingflora.blogspot.com

Recent Profile Visitors

2,924 profile views
  1. Dava

    Styrbart relä 40A

    Det ser ut som att jag kan koppla CPM-utgången till min Smart-solar-enhet och därigenom styra ett gammalt dumt relä. Inte den bästa lösningen då den kommer dra lite ström. Även Smartsolar enheten drar en hel del ström när reläerna på den är öppen...
  2. Dava

    Styrbart relä 40A

    Nja, jag är ute efter ett sk impulsrelä eng. Latching relay som kan styras av en pulssignal från ett CPM https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ELERIX-Cell-Performance-Monitor-plus-BCC-holder-KIT.html?cur=1 Ett vanligt relä drar en inte obetydlig mängd ström, men nödlösningen skulle kunna vara att koppla ett enkelt impulsrelä till ett vanligt bilrelä för att kunna dra större laster ...
  3. Dava

    Styrbart relä 40A

    Var hittar jag ett styrbart relä som kan styras med impuls från en bms. Ska klara 40A 12 V
  4. Nej, det finns inga vinschar, de sitter direkt i klämman. Vid lätt vind seglar man ju med skoten i handen. Men det blir nog lite för klent med mina Spinlock PXR, de är godkända för 140 kg, skotet/gaj ligger på det dubbla. Man skulle ju velat ha någon form av utväxling...
  5. Frågan är om en vanlig rutgerson RC75S - avlastare skulle göra jobbet?. Den går ju både att släppa försiktigt och spänna medan linan är sträckt.
  6. Upplever att det är näst intill omöjligt att rubba spinnakergajarna när det friskar i lite (från ca. 8-10 m/s) och funderar därför att köpa någon flexibel avlastare för att slippa riskera att förlora sekunder när jag vill justera spinnakern. Men hur mycket kraft rör det sig egentligen om i gajarna? Tittade på en spinlock PXR powercleat (mest för att jag har en sådan liggande) som ska vara lätt att lossa under belastning och som är lätt att justera. Men hur mycket kraft är det egentligen det handlar om? Hade jag varit gjord av pengar hade XTX varit ännu mer intressant, men verkar bara finnas ner till 8 mm gaj - jag har 6 mm. Spinnakern är ca 35 m2 och min enda referens är att gajarna sitter som berget i sina camcleats.
  7. Kul att se att någon resonerar som jag Senaste båten (Soling) fick jag i princip gratis med mycket utrustning, så då gjorde det inte så farligt mycket att jag förlorade 50 000 kr på tidigare båt. Så länge man inte helt tänker lägga ner sitt båtintresse så har ju alla båtar förlorat ungefär lika mycket i värde, så när man ska byta så kan man byta med ungefär samma kostnad (eller tom mindre) än vad det kostat att byta tidigare. Att ha segelbåt behöver inte vara så dyrt längre och vinden är fri!
  8. Fundera på hur ni vill använda båten som många skriver. Jag har 800 meter till båten och tycker att det är perfekt oftast. Nu bor jag inte i Stockholm och har 25 nm till närmsta naturhamn. - men vi använder båten till kappsegling och småturer utanför hamnen. Att på 10 minuter vara ute på havet och kunna använda båten om man har två timmar över efter jobbet är guld. En enda gång i sommar har vi varit i annan hamn. Förra sommaren var det mer. Men vi har använt båten minst en gång per vecka sedan vi la i den i påskas.
  9. Det brummar och stänker ju inte lika mycket. Men exakt. Känns ju lite knasigt att lagstifta mot nöjesåkning när det är hela poängen med nöjesbåt...
  10. Frågan är vad som anses som onödigt körande med båt. Blåser det mycket brukar vi roa oss med att segla runt bland bryggorna i vår stora hamn. Brukar få gillande tummar upp från segelbåtsägarna medan de med motorbåtar blänger ilsket. Kan tänka mig att en motorbåtsägande motorcykelpolis kan tycka att det är störande...
  11. Jag upplever nog att det är vikten som är det stora problemet i segelbåt. Framförallt när den väger 1000 kg redan.. Men teknik är alltid kul så jag har nu beställt en 18650-lösning som borde kunna väga under kilot men ändå ge några dagars drift till GPS-en!
  12. Jag har ju en elmotor som extra framdrift om det inte går att segla... Men nej. 100Ah skulle väl förmodligen räcka hela säsongen på en laddning till bara GPS. Har planer på att sätta in några lampor, autopiloten och kanske en länspump.. plötsligt känns 6Ah lite lite..
  13. Ja, mitt batteribehov är egentligen rätt litet. Det jag behöver batteriet till är bara GPS och då är det inte motiverat att släpa runt ett bilbatteri på 20 kg. Men jag inser att det blir billigare att satsa på ett litet klassiskt mc-batteri. Behöver jag verkligen ta med elmotorn så får jag acceptera den större vikten i bilbatteriet..
  14. Tycker att det blir onödigt krångligt och dyrt att ha en bms. Får kanske ändå vänta några år innan jag byter ut mitt blybatteri. Just nu kör jag helt strömlöst, men det är ju lite trist när det är svart på displayen...
  15. Tänkte starta en ny tråd, men då denna fortfarande är aktiv så skriver jag här: GWL har fått in billiga Elerix batterier och man är ju sanslöst sugen. I denna tråd har det ju tidigare hävdats att man kan klara sig bra utan BMS eller BCM om man bara tar hem och balancerar batterierna lite då och då (typ en eller två gånger om året). Det sura är ju att frakten börjar på €75. Kan är det någon här som är sugen på att dela? Hur ligger landet just nu? Vågar man installera lösa LiFePo4 utan avancerad balancering? Mitt behov är inte så stort och kommer att sätta batterierna lätt åtkomliga så att jag kan ta hem och balancera/ladda manuellt....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy