Jump to content
Sunday 20 October 2019

Dava

Medlemmar
  • Content Count

    281
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dava last won the day on October 12

Dava had the most liked content!

Community Reputation

33 Expert

About Dava

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har haft det så de senaste tio åren. Om någon tycker att det är en dålig idé så ska det mycket till för att få mig att ändra mig. Jag har tampar med rätt längd fastsatta i bryggan fram och på samma sätt fast i båten i andra änden, så när jag passerar stolparna hänger jag på de färdiga öglorna och kan utan stress gå och ta emot bryggan. Det finns aldrig någon risk att båten går på bryggan eftersom tamparna i andra änden är precis rätt längd. Det enda negativa jag kan se är att förslitning på repen alltid hamnar på samma ställe. Av den anledningen brukar jag knyta upp tamparna när säsongen är slut och göra nya öglor till nästa år. Förtöjningstamparna byts dessutom ut drygt vart tredje år när de börjar se slitna ut. Sparar mig mycket tid!
  2. Det finns inget annat i seglet som försvinner eller förstörs med vanish? Vanligt vitt prassligt draconsegel handlar det om
  3. Men tanken är då att fylla badkaret med tvättmedel och segel för att låta det stå några dar. Sen sköljer jag av seglet med trädgårdsslangen och hänger det på tork?
  4. Har en massa tråkiga mögelprickar på mitt storsegel, vet inte om de var där när jag köpte båten men de har blivit fler och stör mig allt mer. Hur ska jag lättast bli av med dem och hur ska jag förhindra att de dyker upp igen nästa år? Storseglet förvaras hopvikt på bommen under hamnkapellet.
  5. Kan du inte lägga upp några bilder på stöttorna så kanske vi kan hjälpa dig se hur du bäst tar bort dem!?
  6. Hmm. Tänker att farten kommer av att skrovet är jämt och glatt snarare än hårt. Polerande färger ger ojämnheter som kostar färg. Tänker jag fel?
  7. Försök att sätta presenningen ovanför mantåget annars, då får du dessutom bättre möjlighet att fixa saker på däck utan att ta av presenningen.
  8. Det kan du väl göra? Kapa av en dm i taget tills du inte tycker att du kan göra den kortare.
  9. Synd bara att det inte finns någon kran för billigt centrumlyft i hamnen.. Är ju inne på att måla botten med Hempel Silic One verkar vara en bra färg för fart. Dessutom ska all beväxtning släppa av farten.. annars kan man alltid skrubba att det inför race
  10. Jag är helt såld på Silic One efter att ha sett lite filmer och läst någon test. Får se om jag pallar slipa och fixa allt till våren Kom gärna med mer förslag och håll diskussion igång! Det är absolut nödvändigt att borsta skrovet ett par gånger om året. Men scrubbis verkar vara allt för dyr för ändamålet
  11. Kanske hör hemma i en egen tråd
  12. Så det skulle bara vara upplevd fart på de båtar som testat färgen? Skulle det finnas risk att färgen skadas av slingen när den lyfts i och ur vattnet?
  13. Här är en som inte är nöjd.. http://www.cruisersforum.com/forums/f124/test-new-kind-of-antifouling-silicone-based-202522-3.html#post2744784
  14. Jag var helt inne på coppercoat ett tag. Den får inte säljas i Sverige men vad jag kom fram till så är det inte förbjudet att använda den. Dock allt för dyr och effekten verkade tveksam. De som testat Silic One verkar vittna om betydligt högre hastigheter vid samma varv. Hade man kunnat få den effekten på sin segelbåt skulle det kunna betyda att man kunde knipa en bättre placering på klubbseglingarna. Vill ju dock gärna ha en vit färg.. i augusti brukar badtemperaturen vara okej i fall man skulle dyka och skrubba.
  15. Här är en tråd där de är överdrivet nöjda: Mitt största problem med färgen just nu är att den inte finns i vitt eller ljusgrå. Jag vill kunna dyka ner och kontrollera beväxtningen under säsongen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy