Jump to content
Thursday 22 August 2019

Dava

Medlemmar
  • Content Count

    144
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Dava

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi har turen att bryggan är några cm högre än fören på vår soling så missar man stolparna så går den inte på bryggan.. Har också lite svårt att komma ut ibland solingen är uppenbart inte konstruerad för att backa (för litet roder?). Blåser det hårt S/SV hamnar jag obönhörligen med aktern mot havet. Som tur är det gott om plats att vända när man väl är ute. Nästa år funderar jag på om jag inte ska försöka ha som vana att backa in (inte lätt.. :)) för att lättare komma ut snabbt.
  2. Ja, har på flera ställen sett bommar mot vanliga bryggor.
  3. Ta det lugnt så brukar det gå bra, slå av drivningen på motorn i god tid redan innan du svänger så att det går så långsamt som det bara går! Annars har du fått många bra tips ovan! Jag har stolpar och har linor med öglor som gör att båten precis inte slår i bryggan fastsatta i båtens akter, långsamt går jag förbi, hänger på öglorna över stolparna redan när de passerar i framkant på sittbrunnen, så att jag kan vara i fören i god tid när båten når bryggan. Där finns det fasta tampar med öglor i rätt längd som jag snabbt drar om knaparna i fören. Med bommarna är det ju inte samma panik att hålla dig i mitten som vid stolpar så tipset med en bromsande lina bör du titta närmare på! Behöver vara lätt att lossa och justera, dels så att det fungerar och för att inte båten ska ligga och gnida mot det alltid, och framför allt för att inte båten en dag med lågvatten ska hänga i det och skada bommarna.. Fasta linor med rätt längd både i bommar och/eller i båten är också ett bra tips
  4. Vilken variant av Vc17 använder du? Hur många lager och slipade du allt mellan eller efteråt?
  5. Tänkte mest att om den klarat sig från osmos i 40 år är det kanske inte värt det extra arbetet och den extra vikten. Men epoxibehandlingen kanske blir en bra grund för coppercoaten?
  6. Intressant! Har den inte något tecken på böldpest ska man kanske strunta i att epoxibehandla henne då?
  7. Trist när det inte fungerar. Men att låta den torka länge är kanske ett bra tips. Förstår inte riktigt det sista. Jag kommer försöka slipa bort all gammal färg innan jag epoxibehandlar. Just nu är där någon kladdig röd färg.. Har faktiskt inte undersökt botten bara läst att båttypen hade problem med böldpest. Kan ju hoppas att mitt ex klarat sig bättre. Hur som helst säger de att båten väger 100 kg mer på hösten än när man lägger i den och i racing är vikten allt!
  8. Hmm. Båten ligger i sötvatten i en sötvattenså på västkusten, så jag seglar i saltvatten men den ligger i sötvatten. Skitbra trodde jag, men har insett att jag kanske får det värsta från båda världar.. Förra året fick jag en ny plats efter att tidigare legat i strömmen så fick jag en fin skyddad plats och i princip hela botten såg ut som bilden nedan: Till barnens stora förtjusning : Båten på bilden är målad med Biltemas självpolerade bottenfärg. Jag skrapade och målade ett nytt lager med biltemas förträffliga färg och sålde båten. Den var för övrigt epoxibehandlad med Lefants produkter. Slipade ner hela kölen 2009 och har fått ytterst få rostgenomträngningar. Coppercoat är för att uppfylla mina racingambitioner. Nu ska det gå fort!
  9. Tänkte måla båten med en hård bottenfärg typ vc17 eller coppercoat. Vad rekommenderar ni för epoxibehandling under? Har en soling i sötvatten - tidigare salt.. så jag vill gärna ha ett extra skydd mot böldpest...
  10. Dava

    Aphrodite 25

    Vi använde inte toan speciellt mycket på vår maxi 77. I hamn använder vi de riktiga toaletterna och till sjöss gjorde vi våra behov i vattnet. Vi monterade en badplattform bak från vilken man kunde släppa skit rakt ut i havet när vi var långt från land..
  11. Skulle vilja fästa ett par boxar i utrymmet under akterdäck på solingen men det finns verkligen inte något att skruva i jag vill inte göra hål i däcket och verkligen inte i båtens skrov. Är det enda alternativet att försöka plasta dit förstärkningar för att fästa i? Vad ska jag i så fall använda för produkter? Finns det något alternativ till plywood för att göra väggar och golv till boxarna?
  12. Tack för det utförliga svaret! Har inte haft tid att titta på problemet närmare men jag kanske ska börja med förgasaren. Fick dränera den i slutet av förra sesången då det samlats vatten där som gjorde att den bara gick så länge man chokade. Efter det har den fungerat bra så jag har inte tänkt mer på det. Men det är kanske mycket möjligt att förgasaren spökar igen.
  13. Har fixat så att jag kan få svetsa ett dyligt fäste ovan. Tänker att det borde kunna göras kraftigt nog att husera både en enkel elmotor och min nuvarande 4 hk-motor. Har någon något förbättringsförslag som skulle göra fästet bättre tar jag gärna emot det! Inser att det kan bli tufft att sätta dit en 26 kg tung bensinmotor så första förbättringen är kanske att se till att det kan monteras på båda sidor så man alltid har motorn i lovart. (eller lä med elmotorn) Hittade en gammal tråd här där man kan läsa följande : Jag tänker att jag använder elmotorn i hemmahamnen och bensinmotorn om jag behöver åka längre.
  14. Jag letar efter ett enkelt motorfäste att ha på sidan för elmotorn. Någon som sett ett sådant? Det ska gärna vara starkt nog för att kunna bära en tung 4 taktare men annars vara så enkelt och smidigt som möjligt. Jag har sett det i flera youtubefilmer men ingen ledtråd kring var man kan köpa det... Ok. Hittade denna: https://edsonmarine.com/side-mount-outboard-engine-bracket-large/ Undrar om man kan få någon att svetsa något liknande..
  15. Nja. Tvåtaktaren skulle ju användas de gånger det blir stiltje och jag är långt hemifrån. Behöver motordrift för en kort sträcka motströms när jag ska ut ur hamnen. Annars fungerar som sagt åran bra på andra hållet. Skulle som sagt dessutom vilja ha ett motorfäste på sidan. Som det är nu har jag två meter bak till reglagen på bensinmotorn.. Med en elmotor borde jag nästan kunna sätta en vanlig brytare och en korsbrytare för att styra från sittbrunn om jag ska ha motorn bak.. Helst skulle jag vilja ha den under båten fast monterad som en inombordare, men då skulle den nog inte hålla så länge.. Och bromsa farten vid segling (undrar om den fungerar som generator?) 🤔
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy