Jump to content
Friday 10 July 2020

Dava

Medlemmar
  • Content Count

    807
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Dava last won the day on March 12

Dava had the most liked content!

Community Reputation

127 Expert

About Dava

  • Rank
    Konteramiral

Contact Methods

  • Website
    Solingflora.blogspot.com

Recent Profile Visitors

1,738 profile views
  1. Du får otroligt mycket segelbåt för 250' det finns inget krav att du ska segla. De flesta segelbåtar har motor, och med en kraftig sådan kommer du både fram relativt fort och det blir skonsamt för ekonomin. Efter ett tag kommer någon vilja testa seglen och sen lär ni er efter hand. Segelbåtar från 80-talet för 250' har utrymmen som får husvagnar att skämmas.
  2. Vi vet ju inte så mycket om din båt. Har du genomföringar? Vatten, toalett, avlopp med kulventiler? Hur är det med motor, utombordare eller inombordare? Höstupptagningen är främst en chans att kolla över utrustningen anteckna vad som måste fixas innan du sjösätter till våren. Konservera motorn, töm vattentankar o se till att inga genomföringar är i ett läge där de kan frysa. Sen täck båten väl och glöm den till våren är det mycket beväxt på botten brukar det vara en bra idé att bort detta direkt, till våren sitter det fast
  3. Äsch. Du använder fel vädertjänst. Det kommer en rejäl skur i sen eftermiddag/kväll idag sen ser DMI.dks 9 dygns prognos bra ut tycker jag.
  4. Äsch. Du använder fel vädertjänst. Det kommer en rejäl skur i sen eftermiddag/kväll idag sen ser DMI.dks 9 dygns prognos bra ut tycker jag.
  5. Måndag-tisdag var inga kul dagar att segla, iaf inte här i nv Skåne. Men idag har vi seglat 35 distans. Synd att det ska bli regn imorgon
  6. Kul att du skaffat båt. Segelsättning handlar mycket om tycke och smak. Här är några av mina tips. Genua använder du i lättare vind och när det inte är så viktigt att gå högt i vind. Fock är ett bra segel att använda från 7-8 m/s när genuan ger mer krängning än fart. Eller om du måste ta dig mot vinden, eftersom du kan skota focken innanför vanten. Spinnakern kan du använda dig av i de flesta vindar. Här handlar det väl främst om mod, kontroll och erfarenhet. Men börja i relativt lätt vind
  7. Zinkspray/kallgalvanisering låter som en bra idé. Men kan jag måla på det sen?
  8. Ok. Ett magnettest ger att plåten på bilden ovan är otroligt magnetisk. Rören är det i princip inte. En riktig supermagnet ger lite utslag, men den sitter inte kvar om jag sätter den på undersidan. Frågan kvarstår. Jag vill ju inte ha bruna tinningar från mina nu målade rost-fria/-iga detaljer. Roststoppfärgen verkar ju inte fungera..
  9. Köpte en del rostfritt stål av en släkting, han påstod att det var syrafast, men var tydligen inte helt säker när jag träffade honom igen ... Efter att ha stått ute och hållt sig relativt rostfritt några veckor seglade vi ett lite blötare havslopp och redan dagen efter såg det ut så här.. Det är väldigt tydligt att det är där det kommit i kontakt med saltvatten det rostar. Under viss irritation tog jag hem det slipade det plåtrent och spraylackade det med roststopp i ca 4 lager. Nu när jag var nere i båten på morgonen hade det börjat rosta igen. Hur skyddar jag bäst dylika metaller? Är det 2K färg från Biltema som gäller? Ska jag grunda med epoxy-primer? Har en rörkonstruktion av samma rostfria plåt (A2?) Den ska plastas fast. Hur skyddar jag den?
  10. Känns lite dumt men jag kapar tråden med en följdfråga på Biltemas 2K lack. Den gamla i signalfärger rekommenderas av många olika sidor där de målat diverse båtar med "gott" resultat. Är den vit/grå samma? Jag är ekonomiskt lagd och ganska lat men funderar på att måla mina spruckna fribord på Solingen med vitt eller grått. Skulle ovan färg vara lämplig?
  11. Ytterligare en variant är att ha en elmotor med rem till axeln på dieselmotorn. Elmotorn kan göra allt lätt jobb som att köra in och ur hamnen, men dieselmotorn finns kvar att dra de tunga lassen eller på längre sträckor. Själv tror jag mycket på pod-motorerna. Ska undersöka om jag kan bygga en sådan av min lilla elmotor under vintern.
  12. Jag är väldigt intresserad av elalterntiv till segelbåt. Det finns en bra Facebookgrupp med över 1000 medlemmar som diskuterar detta. Det finns idag många olika alternativ med kostnader från 10-80 000 kr exkl. batterier. Och allt beror förstås på vad du har för krav och hur du vill använda motorn. Jag har denna sommaren och förra testat att hänga på en 300w (0,4 Hk) elmotor på min Soling som är en väldigt lättdriven segelbåt. Denna driver jag med två uttjänta bilbatteri och en solcell på 40w. En lösning som kostar under 3000 kr. En halvtimmes körning har jag tagit igen till dagen efter med solcellen. Men ska du ersätta din inombordare behöver du förmodligen minst 3 kw och ska du kunna köra långt blir det snabbt mycket batteri. Men återkom med vad du vill lägga, hur långt du vill kunna köra så hjälper vi dig mer än gärna!
  13. Dava

    Plåtbåt

    Zeeland är en den av Nederländerna
  14. Dava

    Plåtbåt

    Den ser bra rank ut, man borde kanske ha krav på bygglov för båtar. En kraftig vindby och... Rullfock men ingen bom.. den lär inte ta speciellt bra höjd.
  15. Dava

    Plåtbåt

    Varför inte Borde den inte h köl?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy