Jump to content
Saturday 14 December 2019

Dava

Medlemmar
  • Content Count

    387
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Dava last won the day on November 11

Dava had the most liked content!

Community Reputation

56 Expert

About Dava

  • Rank
    Kommendör

Contact Methods

  • Website
    Solingflora.blogspot.com

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

799 profile views
  1. Dava

    Seglingens framtid?

    Fast så länge de snällt betalar ser jag inte problemet. Skulle de sluta betala kommer de tusenlapparna på din räkning istället. Man ska inte underskatta liten segelyta, det var ett av kraven när vi köpte båt senast - att segelytan understeg 25 m2. Större segel blir snabbt större kostnader. Vem ska avgöra vilka båtar som är riggade baljor? Jag ser flera båtar i hamnen som Curt Gelin beskriver som totala katastrofer, ändå hålls de i relativt bra skick och säljs för flera tusen då och då.
  2. Dava

    Seglingens framtid?

    Nu är ju allt relativt men jag håller med om att det borde göras något för att bevara och styra risiga men välseglande bort från skroten samtidigt som man ser till att de värsta baljorna försvinner. Vill precis som andra inte peka ut någon och tycker väl att andra båtar är bättre än sitt rykte (var ändå ganska nöjd med min PoP 16 även om någon tycker att den är en katastrof).
  3. Dava

    Seglingens framtid?

    Du borde skapa en egen tråd för detta. Det finns knappt 60 båtar till salu för under 40 000 just nu. Många är rena fynd. Men som någon skrev satsa på 26-28 fot istället för 30.
  4. Dava

    Seglingens framtid?

    Jag har haft båt sedan jag var 18 med liten eller obefintlig budget. I början kostade det runt 500 kr i månaden att hålla en båt flytande. En summa som långsamt stigit till tusenlappen idag. Det klarar man även som student om man jobbar lite extra. Men då vill det till att båten är i princip gratis! Min första båt (Pop 16) kostade 2002 4000 kr. För 200 hittade jag en gps på loppis och jag fick gratis sjökort från 80-talet av min far. Ett par sommars sparande senare kunde jag köpa en Maxi 77. Större ingångskostnad men i månaden blev det inte så farligt. Tror absolut att TS har en poäng i att det krävs billiga små båtar för att hålla seglingen vid liv. Man kan resonera kring att det är skönt att vara ensam på havet, men försvinner basen med många båtägare blir hamnarna sämre underhållna och priserna kommer skjuta i höjden.
  5. Dava

    Seglingens framtid?

    Karlskrona Viggen har ett väldigt lågt SRS så det skulle nog gå att plocka placeringar med en hottad Viggen man skulle slippa trängas också eftersom man kommer vara minst ett halvt varv efter klungan... Nä, du har helt rätt i att Viggen inte passar mina behov just nu 😁
  6. Dava

    Seglingens framtid?

    Det du beskriver är nästan motsatsen till vad jag skulle vilja ha. Men det tillverkas redan en del båtar för mig så jag ska inte klaga. Måtten är ganska rätt även om jag tycker att den borde kunna vara under tre meter för att få plats på hamnens normal-platser. Jag är inte så intresserad av att köpa nytt med sämre kvalitet och högre pris, så mina tankar snurrar kring hur man kan hjälpa till att bevara de gamla sjuttiotalsbåtarna. I viss mån gör jag det med min Soling, men den hade nog överlevt i vilket fall. Egentligen borde man köpa en Albin Viggen eller kanske ännu hellre den långkölade Karlskrona Viggen. Jag har dock inget behov av att kunna bo i båten utan vill ha en snabb båt för kappsegling.
  7. Dava

    Seglingens framtid?

    Tror att vi som föräldrar har ett relativt stort ansvar för att skapa seglingsintresse hos våra barn. Frågan är om man gör det bäst genom att tävla med en Soling I tveksamt skick från 70-talet varje vecka eller en vecka med hyrd 40-fotare i Bohuslän. Till sommaren blir det seglarskola med optimistjollar. Om fyra år: https://www.gardatrentino.it/en/Garda-Meeting-Optimist-Class-sailing-regatta-Riva-del-Garda/
  8. Det beror på utformningen av motorn. Ofta sitter det ett luftintag på riggen som inte får hamna under vattnet. Sen sticker den ju mer onödigt långt under båten med förhöjd risk för att man går på grund och pajar motorn.
  9. Bara genom att titta på bilder på ekan på Google skulle jag säga att det ska vara kort rigg. Men ta och mät. Hur långt är det från motorfästets överkant till vattenytan?
  10. Vi har stoff och stil i Hyllie, Malmö som sålde bra möbeltyg till rimligt pris för 10 år sedan när jag klädde om våra dynor.. Har för mig att det var en del bomull i tyget och 20 000 martindale. Vi köpte även ett tyg med vinyl-artad yta för dynorna utomhus. Dessa har vi kvar! Dynor i dessa kom från en jyskmadrass Åk och känn på tyget innan du beställer för att inte bli besviken
  11. Bra tankar. Här är det ett rätt blandat startfält. Vinnarna är alltid samma J/24 som ligger varvet före trots lågt SRS. Sedan är det en rätt jämn klunga med safir, smaragd, 806, accent, h-båt och Maxi Fenix. Sist kommer lite udda båtar som en Jaguar (som dock kommer hyfsat i placering tack vare otroligt lågt SRS) en Tur 80 och en Maxi 77. Det finns ingen entypssegling i vår närhet. Dessutom känner jag att entyp lätt blir väldigt dyrt eftersom det kräver mer av utrustningen.. bara inköpspriset för en begagnad J/70 ligger mellan 3-400 000.
  12. Nu har jag äntligen blivit hjälpligt av med de gamla limresterna och klistrat dit nya siffror. Lösningen var en halv flaska limtvätt från Casco och stålborstar i olika hårdhet från Biltema.
  13. Detta är en diskussion jag tycker vi bör hålla vid liv. Hur såg valet ut för er andra när ni valde båt? Jag resonerar som så att det viktigaste är att hålla sig nära klungan i seglingarna snarare än att komma först efter omräkning med SRS-tal. Jag köpte ju en Soling för ändamålet, den går inte att övernatta i men är stor tryggt och snabb.
  14. Jag köpte Kattegatt och Lübeck-bornholm. 2008. Fick alla kort på CD då men har faktist inte ens tittat på den. Korten var i A3 format så de passade bra att laminera. De är inte lik detaljerade som de svenska båtsportkorten jag annars använder, papperskvaliten var också betydligt sämre. Man fick en liten bok med information om alla hamnar som jag använt mycket. Allt kan ju ha ändrats sedan dess. Men överlag är jag nöjd.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy