-
Content Count
1,441 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
12
Dava last won the day on March 9
Dava had the most liked content!
Community Reputation
246 ExpertAbout Dava
-
Rank
Vice Amiral
Contact Methods
-
Website
Solingflora.blogspot.com
-
Fast då kan man ju segla Men jo, det hade förstås varit kul att få liv i den gamla utombordaren igen, speciellt som jag har sparat den i alla år. Eller liv är där ju. Det är mest miljö-kärleken som sätter stopp just nu.. och ev explosionsrisk :S
-
Just det, i paniken över att det rann bensin lika mycket som skvallerstrålen så drog jag åt alla synliga skruvar. Insåg när jag kom fram till bryggan att dessa förmodligen inte var någon form av dräneringsskruvar som jag tänkte först utan justerskruvar.. Verkar inte ha påverkat något allvarligt. Har tittat på några videor om flottörer nu och det ser inte så svårt ut. Kanske har den spruckit och då får jag ju köpa en ny helt enkelt. Blir nog en Biltema Elsnurra så länge. Stora modellen denna gång.. Fördelen med bensinmotorn är ju den otroliga räckvidden, när den inte pissade bensin drog den inte mer än 1 liter / 5 sjömil. Egentligen ska man ju inte behöva motor alls på en segelbåt, men ny båt och små barn så känns det alltid tryggt att ha en fungerande motor. Med Solingen använde vi nog inte motorn mer än 2 gånger under förra säsongen och det var när vi skulle masta av..
-
Tack för råd. Jag ska försöka ta hem motorn imorgon... i värsta fall köper jag en elutombordare på Biltema. Jag är väl egentligen mest rädd för att någon liten del ska tappas bort eller att saker trillar isär så att jag inte får ihop det. Har öppnat förgasaren tidigare för kanske 12-14 år sedan då bensin kristalliserat sig i kanalerna så att den gick ojämnt och dog när det blivit varm. Då gick det bra, men jag har inte något minne av att jag såg flottören, så det innebär att jag behöver komma åt en annan del eller fler lager?
-
Har en fin Mercury 5 hk fyrtaktare som inte varit använd på ca 10 år. Årsm. 1999. Extern tank. Redan när jag pumpar bensin med pumphantaget på slangen mellan tanken och motorn så rinner det bensin ur förgasaren. Den startar snällt på första rycket går fint men efter en liten stund så formligen sprutar det bensin ur något hål i förgasaren. Inte riktigt lika mycket som skvallerstrålen med vatten, men inte långt därifrån. Har googlat och läst att det kan ha något med flottören att göra.. Är hyfsat händig, men har inte speciellt mycket tid att fixa med sådana saker.. Är det någon som har erfarenhet av en fastsatt flottör som kan uttala sig om hur mycket tid det handlar om att fixa den. På bilderna ser den ut att vara luftfylld, så den borde inte behöva bytas (om den inte läcker förstås..) Har inte kunnat ta någon bild då mitt batteri i mobilen tog slut.
-
Ja, så länge det är plusgrader så är det inte några problem med bottenfärgen. Jag la på både epoxi och Trilux medan det var mellan 0 och 7 grader för ett par år sedan (vi diskuterade här huruvida kölen hunnit bli tillräckligt varm efter frostnätter..). Jag har inte sett några tendenser till dåligt fäste.... I år målade jag ett tunt lager biltemafärg (halv burk med 25% förtunning) i förrgår och sjösatte idag. Temperaturen har här i Skåne legat mellan 3-5 grader.
-
Då var Sharken i sjön. Tyvärr sprutade det bensin ur förgasaren så det är väl något galet med flottören.. Får bli en egen tråd. Ser ut att bli fint väder till helgen så nu ska bara masten på!
-
Nja. Det var väl så förr. Men nu efter att antalet tester ökat så undrar jag om inte antalet tester har gått om antalet fel. Men man kan ju undra om inte Gelin skulle ha kostat på sig en korrekturläsning. Just här verkar det dock vara fel. Alla bilder som finns på google ger att Havsfidran har märket rakt med strecket lodrätt i förhållande till texten.
-
Båten på denna bild är en Storfidra. Havsfidran är bara 20 fot.
-
I Gelins bok 500 segelbåtar i test ligger märket lite på sniskan..
-
Vilken är den nya?
-
Vad är skillnaden mellan de olika sikaflexvarianterna? Jag ska täta ett beslag och klarar mig på den lilla 291i-tuben.. men är 591 bättre på något sätt?
-
Jag hade nog inte köpt ett gammalt batteri eftersom ett nytt inte är jättedyrt. Däremot har jag svårt att slänga saker som inte är helt utslitna och har därför inte mindre än 3 blybatterier i garaget som jag endast underhållsladdat och kontrollerat att de är i god kondition de senaste åren.. Det äldsta är från 1998 och visar att blybatterier med rätt underhåll kan hålla mycket länge. I segelbåten har jag sedan ett par år gått över till Litium..
-
Hade velat hitta möbelskinn tillräckligt kraftigt att gå på med skor. Skulle vilja ha den kvaliten som det är på plintar och bockar i idrottssalen. Någon som vet var man köper det? (Gärna hyfsat billigt.. hela skinn för typ 2000 kr har jag hittat.) Det ska vara som klädsel till trappsteget ner i båten, innanför "dörren". Har suttit någon nu helt utsliten dörrmatta där tidigare. Ytan är 38x 25 cm.