Jump to content
Saturday 04 April 2020

lindius

Medlemmar
  • Content Count

    363
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

61 Expert

About lindius

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

511 profile views
  1. Har inte upplevt detta. Han skriver när det killgissas hejvilt, att påpeka felaktigheter är inte narcisstiskt, även om det kan uppfattas så av den som inte är van att få sina åsikter ifrågasatta. Alla människor är olika och uttrycker sig på olika sätt, både i skrift och "live", tråkigt vore väl annars. Bhemac är en av de större anledningarna till att forumet är så bra!
  2. lindius

    Kaviarfrågan

    Kaviaren är ett av de större abren sedan man blivit vegetarian då "Lysekils Vegiar" länge var det ända märket för påläggskaviar. Men nu hittade vi en ny som är riktigt bra, "Fiskeriets Vegiar" är en höjdare, lite vuxnare än Kalles.
  3. Hej, stort tack för den tankehjälpen, kände att det borde löna sig på något sätt att öka spänningen Torqueedos är en för dyr lösning för mig i dagsläget. Båtanvändingen är inte superstor så kan inte räkna hem investeringarna på en låååång horizont då vi ev. kommer flytta för långt ifrån segelbara vatten.
  4. Kul att fler funderar kring det! Min båt väger ju "bara" 2 ton och vi helgseglar i princip bara. Det är vid marsch från vinter till sommarplats som jag eventuellt vill gå några timmar för motor men med rätt vindar behövs inte så mkt. Med md5an håller vi en marschfart på runt 4.5knop, i kraftig motsjö blev det 2-2,5 dock utan att pressa motorn, vill inte köra 40 åringen för hårt för länge... Kommer motorn alltså dra mindre ström om den får högre spänning? Annars känner jag att det blir mkt batterier bara för att få upp spänningen, som inte ökar storleken i banken. Min tanke nu var att eventuellt montera denna motor som en utombordare med enbart låg kapacitet på själva banken för att se hur jag känner att den orkar förflytta båten, och om jag känner att den absolut har kraft nog så kan man sedan flytta installationen, ta bort drevet och sätta el-motorn där istället. Har just nu bara 100w solcell men är sugen på iaf 100 till, med lite återladdning från propeller under segling och dessa två bör jag kunna få ihop ett par timmars gång nästan (just eftersom vi är helgseglare som bara är ute i fint väder.)
  5. Nej, tror inte alla hittat till denna del i forumet heller. Sunwiden har ju md5an och den tuffar ju på så utombordare har inte behövts, men den har en rak men hög akterspegel så inte svår att montera en motor på, man kan ja ha reglagen i sittbrunnen. Kikade lite på Alibaba efter motorer som passade för inombordsmotering och det finns lite varianter men när jag fann denna så blev det intressant då jag ser fördelar med att ha själva motorn i vattnet och egentligen skulle man kunna ta bort segeldrevet och bara montera dit denna motor med massor av plats för batterier där nu motorn står. Hej, kul! Det här är som sagt mest funderingar just nu, har tänkt att det skulle bli för mkt jobb och kanske främst för dyrt men när motorerna börjar bli så billiga...ska googla lite mer lösningar under veckan, återkommer Ja, men när jag frågade så skrev de att de just nu bara kunde leverera 3.0 med 48v, men det kan ju vara det de har hemma, den kan byggas (om man beställer 10 eller fler) för 12v.
  6. Angående reservdelar till gamla Volvo så vill jag rekommendera marinexpress AB, de har ordnat fram original avgaskrök samt ej original bränslepump till min md5 på fåtalet dagar. De är behjälpliga över telefon med tips och idéer, vilket var en stor hjälp för en motoranalfabet som mig. Kul tråd i övrigt! Jag hade tusen projekt jag ville göra när jag köpte vår båt, en del är gjorda, andra har fått vänta och nya har tillkommit, men vi seglar på, prioriterar så gott vi kan, så länge det fungerar så är det lugnt
  7. För att bryta trådkapningen av Mackeys tråd kring jolle-motorer så startar jag denna tråd för att bolla idéer kring elmotorer för huvudfarkosten (i mitt fall en Sunwind 26, 2tons segelbåt). Gjorde en sökning på skoj och fann denna motor på Alibaba, den största varianten bör i teorin kunna framdriva en 2tons segelbåt. Min nuvarande md5 ska ge 7,5hästar om jag inte mins fel, sedan tar generator en del, 40 års ålder tar väl en del till men det har iaf räckt bra. Min initiala tanke var att sätta denna som en utombordare på akterspegeln och ha kvar md5an mest för att testa funktion, + det här med hängslen och livrem. Problemet är väl att just denna motor vill ha 48V, vilket kräver en del batterier om man t.ex vill komma upp i en 200Ah bank. Som räkneexempel kan man köpa 100Ah på BT för 1399:-, blir i runda slängar 11200:- för 8 batterier (2 paralleller á 4 batterier). Ovan nämnda motor kommer hem i enstaka ex för 4-5k SEK. Den bygges efter beställning så vill man ha den med reglage för någon typ av "inombords"-montering så bör det fungera väl, motorn sitter i vattnet vilket löser kylning och näst in till helt ljudlös framdrift. MEN, denna tråd är inte en projekttråd, utan en idé-tråd där alla kan slänga in idéer och tankar, såga andras tankar, hylla sina egna och komma med roliga kommentarer, precis som vi brukar här
  8. lindius

    Roderglapp

    Tack för ditt svar! Jag har dock inte haft dessa vibrationer tidigare så det är något nytt, men kanske inte en säkerhetsrisk? Kan jag ha tappat denna "legobit"....får kolla lite närmare.
  9. lindius

    Roderglapp

    Hej, båten styrs med direktverkande rorkult, här är en bild på en båt av samma modell där man ser rodermonteringen. Jag hoppades att min beskrivning av rodervibrationer skulle göra att andra skulle kunna säga vilken form av glapp jag hade, men det räcker kanske inte 😢
  10. lindius

    Roderglapp

    Förra vintern släppte min roderlåsning under någon storm vilket troligtvis gjort att rodret slagit i vinden. Under sommaren kunde jag känna hur rodret vibrerade vid motorgång på vissa varvtal vid färd rakt fram (ingen motstånd för rodret). Vid segling eller sväng ingen vibration. 1. Är detta en säkerhetsrisk? 2. Rör det sig om lager/bussningar eller infästning. 3. Hur löser jag det om det behöver åtgärdas. Har sökt i forumet kring roderglapp och fångat upp en del, men har förstått att det finns två former av glapp och de skiljer sig åt i hur allvarliga de är samt hur de löses, undrar om någon vet vilket som gäller mitt problem med vibrerande roder.
  11. Ja, gillar att motorn ligger i vattnet eftersom det ger automatisk kylning och helt tyst gång... Inser att detta nu blivit en trådkapning, motorn jag lagt upp passar ju in mindre form jollar, men min tanke om eldrift av segelbåt hör hemma i en annan tråd
  12. Jag tänkte nog sätta den som en utombordare på akterspegeln, men den borde väl egentligen kunna sänkas ner istället för segeldrevet...men vet inte om den orkar min båt, men en lite mindre bör det ju fungera för. En enstaka fick man köpa för 499:- USD så ca 5000:-ink frakt.
  13. Funderar på att sätta denna (3.0an) på segelbåten, 26 fot, 2 ton, som gångkraft när det fungerar, ha kvar md5an, mest för att testa...men lite meck med 48V...
  14. Anonymitet gör inget för tonen, det är Facebook ett bevis på, mkt trevligare här än där. Majoriteten tycker än så länge att det är otrevlig ton en gång om året, rätt ok för ett nätforum... Om man uppfattar att folk ofta är otrevliga mot en så kanske man ska utvärdera sitt eget uttryck och ton
  15. Facebook är ett döende forum, MG är grymt. Det räcker så.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy