Jump to content
Saturday 05 December 2020

lindius

Medlemmar
  • Content Count

    377
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

64 Expert

About lindius

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

724 profile views
  1. Har aldrig haft glykol i toa eller tank. Tömmer tanken innan torrsättning, det lilla som eventuellt är kvar har gott om plats att expandera om det vill frysa.
  2. Ja, eller så gör man som de i "Alla sa vi skulle dö". Låser rorkulten och går och lägger sig OBS skall inte göra det OBS
  3. Tack för tipsen! Ni gjorde alltså sthlm-haparanda på 5 dygn...då skulle jag med äventyrlig vän eventuellt kunna göra Södertälje-Hudik på 3...och sedan Hudik - Höga kusten på 2...det vore ju en spännande upplevelse och skulle bara kosta en långhelg...värt att ta i åtanke
  4. Reagerade också på hur tunna kablarna till spolknappen var, typ 1,5mm. Jag hade som tur var inte så långt från batteri till toa, körde med en vanlig rödsvart, tror det var en 3mm men kan vara 4,5mm. Satte hängsäkring på kabeln. Har fungerat för mig men som sagt, har säkert bara 2m kabel.
  5. Hej! Tänker att en långsegling kan vara olika lång för olika personer i olika stadier i sitt seglingsliv Kanska ska detta inlägg vara i Seglingstråden istället men det kändes mer rätt här. Vi var uppe och vandrade i Höga kusten under hösten och jag fick då känslan, här vill jag segla! Att segla runt i dessa fantastiska miljöer och lägga till och göra utflykter till fots, mumma. Men, det är ganska långt från Södertälje där 27 fotaren ligger, till Höga kusten. Funderar då på om jag nästa vår skall ägna några helger för att segla upp båten, blir lite meck med att hitta anläggningsplatser där hon kan ligga i veckorna, men det är inte en omöjlighet. Dock skulle det ge oss chansen att segla där uppe i en vecka eller två under semestern, beroende på vad vi känner för. Hudiksvall är den enda platsen jag själv har plan att med säkerhet stanna till i då det finns vänner där att besöka, som dessutom har båt och bör kunna bistå med hjälp för anläggning. Ni som seglat norrut längs kusten, vad tror ni är rimligt i tid? Jag kommer troligtvis göra transportseglingen själv till största delen så det bli inget non-stop seglande. Testar lite rutter i eniro-appen, lägger snitthastighet på 4knop så bör jag inte bli besviken, tänker att blåser det för lite så kör jag motor och då brukar marschhastigheten vara 4-5 knop får jag trevlig vind så kan vi ligga på 6-7 knop, men det räknar jag inte med, det får vara en bonus. Platser man bör besöka på vägen? Tips på anläggningsplatser? Faror och farhågor? Glada tillrop? Som sagt, det här är en preliminär plan för nästa vår/sommar, denna sommar är redan planerad
  6. Får göra så, den lokala smeden la ner förra året men ska gå att hitta någon hyfsat nära, bor söder som Södertälje så har ju hela Sthlm! Än en gång stort tack!
  7. Verkligen tacksam för att ni tar er tid! Har letat som sjutton efter brickor, rostfriskruv.se har färdiga, går kanske att beställa egna där...annars tittade jag på limträbricka som ett budgetalternativ, om det passar att få in ett hål till. Klokt att runda av hörnen så det inte blir några vassa hörn som kan trycka in vid belastning.
  8. Ja, funderade på det också, får kika på vad som blir bäst, om man lägger spackel, sätter dit brickan men drar inte åt helt, låter det stelna och sedan drar till så borde det bli ok. Stort tack för din tankehjälp! Har du någon idé på vartifrån man kan hitta sådana brickor?
  9. Strålande, det är en enklare lösning! På undersidan är inte däcket jämnt utan det är tjockare där beslaget sitter, syns lite om man tittar noga på bilden. Men det blir ju lite bättre även där med en bricka och på ovansidan kan jag sätta en rätt stor variant.
  10. Min ritning är inte 100, borde inte just brytningen minska om jag sätter den tänkta vantskruven i en ögla som är centrerad under däcksfästet, då bör kraften sätta sig hyfsat rätt.... Men Mackey har rätt, egentligen bör det vara bra som det är nu, eftersom det är 0 kraft på den bakre fästpunkten där annars förliket sitter, det är den främre fästpunkten rullen sitter i och den stämmer mest stämd mot förstärkningen ner i stäven. Så frågan är nu, är det något annat fel, eller är det gamla skador som blir värre efter att vatten tagit sig under gelcoat och sprängt upp de gamla sprickorna...
  11. Hej, tack för ditt svar. Jag tycker att infästningen i stäven ser ok och fast ut. Ska rycka lite mer. Det jag tänkte med vantskurven var att den skulle fästas i ett nytt beslag på undersidan av däck, så att kraften centreras, som det är nu så blir det precis som på din vänstra bild, men egentligen ligger kraften i bakkant där rullen/förstaget fästs...så frågan är om skadorna i däcket kommer från tiden med löst försegel och de sprickor jag upplevt kanske växt något är för att vatten kommit in och sprängt upp det lite...
  12. Bytte till eltoa inför förra säsongen, har tank som sitter ovanför toan, dessutom med matningen in i topp av tanken säkert 50-60 cm ovanför toan, minst. Har än så länge inte haft några problem, peppar, peppar men hade i ärlighetens namn inte sådana problem med den handpumpade varianten innan heller, där var det in-vattnets packningar som började ge sig och frun ville ha en ny fräsch toa så en med knapptryckslösning blev bäst!
  13. Hej, dags att ta tag i ett par gamla surdegar som jag flyttat framför mig. Fråga 1 Min båt (Sunwind 26) har en dålig lösning på förstagsinfästningen (se bild nedan) vilket gör att det bildas små sprickor i topcoat/gelcoat (se bild nedan) Min tanke var att kapa det plattjärn som sitter där nu, borra ett hål i en stump jag lämnar kvar längst nere och sedan sätta en vantskruv mellan denna stump och fästet i däck. Min oro är att det kan bli för lite metall kvar i plattjärnet för att bidra med tillräcklig styrka vid denna lösning, hur tänker den samlade expertisen? Fråga 2 Då jag har haft ett litet läckage av vatten från panelen där nyckel sitter ner på klämring etc så har klämringen rostat rätt rejält. Jag hoppas kunna demontera den, rengöra etc och då samtidigt byta bälg eftersom min riktiga oro är om bälgen skadats av rost. Bälgen ska ha bytts hyfsat nyligen av tidigare ägare så den bör ej vara åldersskadad men den eventuella mekaniska skadan från rostflagor kan ju ställa till det tänker jag. Mitt "motorrum" är oerhört litet, att komma åt drevet är en omöjlighet, jag behöver därför attackera bakifrån, under sittbrunnen. Jag kan se att det är gjort tidigare då baksidan på motorrummet har ett uppsågat hål som satts igen med en ny bit formplyfa. MEN detta måste gjorts av någon med helt andra kroppsmått än mina 189cm... Min tanke är därför att ta upp ett så stort hål som möjligt i sittbrunnsgolvet för att kunna komma rakt ner bakom motorn och slippa åla mig ner via sidofacken och sedan ligga trippelvikt under golvet och jobba. Jag har googlat efter färdiga luckor men alla har väldigt små mått, har de en bra längd så är de väldigt smala etc. Är bästa lösningen att såga upp och sedan montera en fläns på den uppsågade delen som sedan förses med någon packning? Hur gör man en fungerande låsmekanism då så den sluter tätt ordentligt?
  14. Har inte upplevt detta. Han skriver när det killgissas hejvilt, att påpeka felaktigheter är inte narcisstiskt, även om det kan uppfattas så av den som inte är van att få sina åsikter ifrågasatta. Alla människor är olika och uttrycker sig på olika sätt, både i skrift och "live", tråkigt vore väl annars. Bhemac är en av de större anledningarna till att forumet är så bra!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy