Jump to content
Thursday 06 May 2021

Gundj

Medlemmar
  • Content Count

    656
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Gundj last won the day on February 26 2019

Gundj had the most liked content!

Community Reputation

185 Expert

About Gundj

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Linköping - Ronneby
  • Interests
    Hus, hund, häst, bil, MC, båt, stuga i varierande prioritet.

Recent Profile Visitors

1,619 profile views
  1. Gundj

    e10

    Det där är pyssligt att räkna rätt på. Etanol är oktanhöjande, men det justeras blandningsprocessen så köper du 95-oktan så är det 95 oavsett 0, 5 eller 10% etanol i. Bränsleförbrukningen går upp. Etanol har 30-35% lägre energiinnehåll så skillnaden i förbrukning med samma effektuttag blir några cl per förbrukad liter. Tänk att 10% etanol skulle behöva vara 1,3dl till 9dl bensin för att motsvara 1l 100% bensin. Då skall de 3 cl kompenseras för med mer E10 och där orkar jag inte räkna längre så för enkelhetens skull så blir det 3cl mer per förbrukad liter.
  2. Jag skulle inte ankra vid dessa platser. Det är rekommenderade ankringsplatser för större fartyg som väntar på sin tur till hamn eller genom trång passage i farled.
  3. När man kopplar in sitt system är det viktigt att ansluta batterierna till regulatorn först. De flesta regulatorer behöver den inspänningen för att veta vad den skall reglera mot. Sedan kan man ansluta solpanelen.
  4. Elektronerna vandrar från minus till plus fick jag lära mig på stenåldern. Såhär kopplar jag en solpanelregulator; 1. Köper en som klarar summan av mina förbrukare med marginal, typiskt 20 eller 30 Ampere. 2. Drar en avsäkrad kabel (Med batteriavskiljare på)av lämplig dimension beroende på regulatorns anslutningar och kabelns längd från plus och minus till ingången märkt Batteri på regulatorn. Detta skall göras före anslutning av solpanelen så att regulatorn känner av systemspänningen (12 eller 24V) 3. Ansluter kablarna från solpanelen till dess anslutning på regulatorn. 4. Drar kablar från "Load" till säkrings/brytarpanelen. Då går all ström in och ut genom regulatorn UTOM + till startmotorn. På det sättet får du koll på din förbrukning. Tyvärr får du inte med ingående laddning från motorn. 5. Ansluter en tillräcklig kabel från + på batteri till startmotorrelä samt en --kabel till lämplig jordpunkt på motorn. 6. Jag förutsätter att motorn har sin egen kabelhärva med tändningslås mm. Och som jag skrev innan, kanske aningen oklart, antingen + och - till varje förbrukare från brytarpanelen eller bara + från den och en särskild slinga med -. Alla förbrukare ombord vill ha både + och -. Edit: Oj så många inlägg i tråden medan jag skrev mitt, ursäkta ev upprepningar.
  5. Gundj

    Plotter

    Jag får ju samma detaljgrad i Eniro på telefonen som du visar på de andra bilderna, helt klart att efter lite tillvänjning så duger Raymarine absolut.
  6. Gundj

    Plotter

    Eftersom du erbjuder dig 🙂 Karlskrona västra skärgård, t ex väster Hasslö.
  7. Gundj

    Plotter

    Jag har stött på både touch och endast knappsats och en kombination och måste säga att under färd är knapparna överlägsna. Det kan bero på min ålder men jag gillar ju touch på laptop och plattor och annat som är relativt stilla. I snipan har min +20 år gamla Garmin snart tjänat ut och just nu är jag i samma sits som TS, lagom avancerat. Så en Element känns prisvärd.
  8. Gundj

    Plotter

    Jag lånar tråden lite med en relaterad fråga. Till Raymarines plotter får man sjökort från Seapilot. Hur är kvaliteten på dessa och uppdateras de på något vettigt sätt?
  9. Gundj

    SeaComfort.se

    Folk kan ju bli krassliga eller få andra hinder nu i dess tider, firman vet jag dock inget om.
  10. Ett bra batteri såklart. Jag antar att motorn kan ladda batteriet under gång. En solcellpanel på ca 50Watt för underhållsladdning när du inte är i båten. En laddregulator för solcellpanelen. Den kopplar du så att sladdarna från batteriet först går in på sin plats sedan panelens sladdar som går in på sin anvisade plats och därefter utgående sladdar till lämplig förgrening eller säkrings/brytarpanel. På en del laddregulatorer finns en del finesser, även de billiga. T ex kan det finnas USB-uttag och knapp för att stänga av utgången till förbrukarna. En säkring på pluskabel från batteri till laddregulatorn är bra. Om motorn kan ladda batteriet så kopplar du de sladdarna enklast direkt till batteriet, det kan tänkas att det är samma sladdar som går till startmotorn, där får du läsa motormanualen. Från förgrenongspaneler eller brytarpanel drar du vidare till förbrukarna. Jag gillar att dra plus och minus till varje, andra drar en minusslinga och sedan bara plus till varje förbrukare. Till elmotorn skulle jag fundera på ett eget batteri av t ex AGM-typ, så blir du inte strömlös när du vill starta bensinmotorn och åka hem. Ett alternativ kan vara att låta solpanelen sköta laddningen av det batteriet.
  11. När jag i tidiagre verksamhet bytte från "normal" fyrhjulsdriven pickis till en mindre och lättare Suzuki-jeep blev hustruns kommentar "-nu kommer vi längre ut i skogen innan vi fastnar"
  12. Jag har den mindre varianten till snipan. De är nu 4-5 år gamla och ser fortfarande OK ut och har fungerat som utlovat.
  13. Gundj

    Lååånga ord

    Färgrika portens stenväg. Bunten Tor Steinweg Porten finns kvar fast grå och det är asfalt på gatan nu.
  14. Gundj

    Lååånga ord

    Jag bodde på en tvärgata till Buntentorsteinweg ett tag. Det tog några dagar innan jag insåg vad gatan hette då mina tyskakunskaper var i princip noll.
  15. 1. Om jag minns rätt så öppnar skiljereläet från Biltema vid 13,5V och då laddas båda batterierna. Så det kvittar vilket batteri du kopplar regulatorn mot. Jag har den på startbatteriet eftersom jag prioriterar att ha det fullt då jag använder båten mycket sällan just nu. Men det finns givetvis fördelar med att koppla det mot förbrukarbatteriet också. Allt beroende på hur du ska använda båten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy