Jump to content
Sunday 17 October 2021

Gundj

Medlemmar
  • Content Count

    676
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Gundj last won the day on February 26 2019

Gundj had the most liked content!

Community Reputation

206 Expert

About Gundj

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Linköping - Ronneby
  • Interests
    Hus, hund, häst, bil, MC, båt, stuga i varierande prioritet.

Recent Profile Visitors

1,911 profile views
  1. Då skulle jag oroa mig för vad mer han haft sönder. Har du räknat med en ny motor också?
  2. Vid samma effektuttag kommer en större motor att dra mer bränsle förutsatt att det är liknande motorer. Större motor är tyngre, har tyngre komponenter som kolvar, stakar, vevaxel osv, kraftigare lager mm. Allt detta gör att den drar aningen mer än en mindre motor vid samma effektuttag. Och du behöver ju veta hur många hk det går åt att driva ditt skrov i 12 kts. Går det åt 230hk så är det ju dumt att köpa en motor på 240hk men lika tokigt att köpa något med 600hk. Utöver förbrukning så kommer ju dyrare service, dyra delar och i en del fall mer komplicerad motor och installation.
  3. Jag köpte en billig solcellregulator, PWM, som sitter mellan batteri och förbrukare. Den är inställd för att stänga ner förbrukare om spänningen sjunker för mycket. Startkretsen ligger utanför den. Den tål 30A enl kinesiska uppgifter och funkar bra. Kostade en dryg hundring på ebay.de
  4. Blöjor för att suga upp slaskvatten i kölsvinet och andra tråkiga ställen. Funkar ungefär som påsen i några inlägg ovan, men billigare. Kan i o f s droppa lite när man tar upp den om den är full.
  5. Jag skulle vilja ha en ersättare till min 15hk diesel med rak axel i en båt som ska maxa 7-8kts. Kanske högre varvtal kan kompensera för liten storlek även där. Har jag sedan batteri för 4-5 timmar så är jag nöjd. Ladda kan mina solpaneler göra, så ofta kör jag inte med båten, men det skulle bli mer än nu helt säkert. Glömde, det ska vara billigt också 🙂
  6. Mekanisk tändförställning som kärvar? Går den verkligen på alla fyra? Kamaxeln en kugg fel? Fördelaren fel isatt? Hur ser stiften ut, alla fyra lika?
  7. Georg Ohm har ju redan svarat. Hade det varit min installation hade jag satt blå CEE i hela kedjan. Ett på väggen i boden eller ännu bättre på utsidan, med fas och nolla på rätt pinnar och sedan sådana i varje skarv. Anledningen är att dessa helt enkelt är så mycket bättre. De sitter ihop ordentligt och tål mer väder och vind. En vanlig stickpropp som har råkat dras ur en liten bit kan bli ordentligt varm och starta en brand. Onödig händelse när det kostar några hundringar att göra det ordentligt.
  8. Absolut 2,5mm2 vid den längden. IngemarE har tydligt förklarat varför. Och stickkontakten i boden ska du byta till en blå CEE. Se över hur ledningarna ser ut fån det uttaget och bakåt i systemet så du inte får varmgång i någon annan skarv eller anslutning. Utöver det så skulle ja nog lägga kabeln i ett nötskyddande hölje, en PEM-slang eller liknande.
  9. Nej! Har du en sådan som fungerar så kan du rädda igång batterier som "smarta" laddare inte vill kännas vid. Det räcker oftast med max en timme så har den knuffat upp det dåliga batteriet så pass så att andra laddare kan jobba ordentligt. Kanske ingen långsiktig reparation av det batteriet men jag har med framgång räddat några som hänger med några år efter hjärtstarten.
  10. Jag har jobbat med ett sådant projket för några år sedan, det är nu i drift. https://c-leanship.com/hull-cleaning/ Utan att avslöja några hemligheter så ser inte den färdiga produkten ut som i reklamvideon 🙂
  11. Töm resten av kylsystemet, spola igenom det och köp sedan en kvalitetsglykol som stämmer med det din motortillverkare föreskriver.
  12. Ett trick som fungerar om man endast har en smart laddare och ett tomt batteri som laddaren inte vill jobba mot är att ansluta ett vanligt 9V-batteri parallellt med det dåliga batteriet en stund, Det tycker laddaren är OK att ladda mot.
  13. Du kommer att klara dig under följande förutsättningar: - Solen lyser och panelen har bra vinkel mot solen. Efter förluster och dålig optimering får du ut 50W. - Din solpanelregulator är bra och bränner inte en stor del av de 50W panelen ger till värme., så du har kanske 45W kvar efter omvandlaren till USB-C. - Din laptop vilar någon timme ibland och solen hinner fylla på.
  14. Beträffande din fråga om lämplig olja i motorn så säger Yanmar att det absolut måste vara mineralolja, inte syntet. Givetvis upptäckte jag det veckan efter jag bytt olja i min 2QM15 så det blev ett extra oljebyte.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy