Jump to content
Friday 19 July 2019

Gundj

Medlemmar
  • Content Count

    537
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Gundj last won the day on February 26

Gundj had the most liked content!

Community Reputation

146 Expert

About Gundj

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Linköping - Ronneby
  • Interests
    Hus, hund, häst, bil, MC, båt, stuga i varierande prioritet.

Recent Profile Visitors

862 profile views
  1. Det gör man när vipporna är slita och inte löper snyggt mot ventilskaften.
  2. Även en privat renoverare behöver göra dyra arbeten på motorn för att renoveringen skall bli bra. Antingen så har personen en rejäl maskinpark, som kostat mycket pengar och behöver betalas eller så lägger personen ut dessa arbeten på andra firmor som vill ha betalt för sina kostnader och lite vinst. Det skall slipas vevaxel, planas toppar, borras eller poleras cylindrar, fräsas ventilsäten, slipa in ventiler och i värsta fall kanske även blocket skall planas. Skall olje och kylkanaler bli ordentligt rena kan ultraljudbad behövas. Så en renovering kan bestå av allt det ovan plus kanske en del finesser som vipparmsprofilering kamaxeltiming mm eller en flaska avfettning, en burk motorfärg och en pensel och så allt där emellan.
  3. Samma debatt och samma fenomen förekommer i fjällvärlden. Folk som ringer fjällräddningen när de fått skoskav eller sovsäcken blivit fuktig. Visserligen är fjällräddningen skattefinansierad men den springande punkten är att varje onödigt uppdrag riskerar att försena ett verkligt nöduppdrag förutom att det kostar pengar. Jag är medlem i SSRS och betalar gärna för att andra ska få hjälp, det betyder att jag också kan få hjälp om något händer. Om en liknande organisation fanns i fjällen skulle de också få en slant varje år.
  4. Det är helt klart värt pengarna att köpa en renoveringssats till dem o du ska behålla båten ett tag. Men börja med att få liv i motorn genom lite sanering.
  5. Du får nog inte ner färsk bensin i flottörhuset eller så är munstycke och nål ihopkletade av gammalt bränsle. Lossa flottörhuset försiktigt och titta hur det ser ut där inne. Om du har en dränerskruv så är det bra att öppna den o släppa ut ev soppa som finns i.
  6. Titta om du har en sida med GPS-info. Där borde du kunna avgöra hur bra positionering du har. Det känns spontant som att en fabriksåterställning skulle vara på sin plats.
  7. Hade den bogpropeller? Är man lite van så går det att få till snygga svängar.
  8. FLotec var ju intressant, inte hysteriskt dyrt heller. Sleipner kändes dyrt vid en första anblick. Då blir det till att mäta så det finns nog plats för cylindern. Det kanske rent av blir ett semesterjobb istället för i vinter. Har man klarat av att få till hydraulsystem på flygplan så ska detta väl gå bra.
  9. Jag har en gammal snipa runt 26-27 fot med glapp ch trög styrning samt onödigt stor ratt som är i vägen för reglage o annat. Alltså funderar jag på nästa vinters uppdatering, en hydraulstyrning. Vad behövs? Är det värt pengarna? Jag tänker mig ett passivt system, alltså inget motordrivet trycksystem, Är det rimligt?
  10. En variant på Lars Monsen´s program. Norge är duktiga på att göra TV.
  11. Om du får loss det, så i husvagnsvärlden är det vanligt att man först sotar brännaren ordentligt, om det hjälper men skåpet kyler dåligt, (tydligen vanlig följd) så vänder man skåpet upp och ned några gånger då skräp och annat kan ha fastnat i systemet.
  12. Att ventilspel kan bli mindre än injusterat beror på att ventiltallrikens kan äter sig in lite i ventilsätet eller att ventilsätet sjunker lite i omgivande material. Det är inte alls ovanligt.
  13. Jag har ingen aning egentligen, men Rotax gör bra motorer för många udda applikationer. Lägg upp en bild på installationen så blir det nog fler svar.
  14. Gundj

    Laga oljesticka

    Sugu eller Lidingö Marin. Eller gjut en bit i t ex Bostic Lim och Tät eller vad den nu heter.
  15. Tyvärr så är i de allra flesta fall lika stor inblandning av etanol i 98-oktanig bensin. För några år sedan ringde jag runt till bensinbolagens teknikavdelningar för att hitta etanolfri bensin och det visade sig vara mycket svårt. Bolagen levererar till varandra och beroende på var i landet du köper bensinen får du olika kvalitet. Sista säkra kortet var Shell V-Power men jag tror du får etanol där också idag. Skulle vara kul om någon gjorde samma koll idag, själv har jag inte längre så stort behov.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy