Jump to content
Sunday 12 July 2020

Gundj

Medlemmar
  • Content Count

    613
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Gundj last won the day on February 26 2019

Gundj had the most liked content!

Community Reputation

166 Expert

About Gundj

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Linköping - Ronneby
  • Interests
    Hus, hund, häst, bil, MC, båt, stuga i varierande prioritet.

Recent Profile Visitors

1,263 profile views
  1. OBS, Jula´s paneler är polykristallina, dvs något lägre effekt än monokristallina. En tjomme på Blocket, med någon form av butik i Norrköping säljer vad som ser ut att vara OK paneler och tillbehör till rimliga priser. Jag köper mina grejer på ebay.de. det blir aningen billigare men då jag köpt ett antal paneler nu av samma typ och är nöjd så fortsätter jag. Nästa projekt är en 12V batteribank i garaget hemma med en panel på söderväggen så att det alltid finns batterireserv, vi har en del strömavbrott och det är ju trist att ladda mobiler och annat i bilen där strömmen behövs till annat i vinterkylan. Beträffande inkoppling så är det enda du behöver tänka särskilt på är att de flesta regulatorerna vill att man ansluter batteriet först och solpanelen sedan så den hinner ställa in sig på systemspänningen.
  2. En liten LED-pannlampa är alltid bra att ha. Då får man händerna fria om man måste pilla med något i mörker. Vi har ett gäng från XXL, https://www.xxl.se/olight-h05-pannlampa-gron/p/1127980_3_style
  3. Lös bensintank? Har du öppnat luftskruven?
  4. Vänta nu lite! Inte två regulatorer mot samma batteri. Det som händer är att den ena kommer att lämna aningen högre spänning än den andra och då tror den med lägre spänning att batteriet är fulladdat.
  5. 0,2 gäller som absolut max under tjänst och 0,4 är max under frivakt. Detta för fartyg som inte specifikt framför farlig last. Jag är lite osäker på reglerna kring farlig last och promille.
  6. Är du full när du skriver på forumet också? Din aggressiva stil tyder på det.
  7. Kör du full på land också?
  8. OK, lurigt likt min knapp. Det som stör mig är att jag inte kan tro att en så ny bil inte har möjlighet att stänga av backvarningen tillfälligt. I o f s är det en Ford men ändå.
  9. till höger om defrosterknappen längst ned har du en knapp med ett A i en ring. Har du provat att trycka på den?
  10. I våra bilar har den ett A och några streck, är nog samma i en Fjord också.
  11. OK, då är läget lite annorlunda. Det kvittar egentligen var du ansluter laddaren, rent galvaniskt så blir det samma + och - som från solregulatorn. Sätt både utgående ström från 230V-laddaren och från solpanelen direkt på batteriet och batteriet till electroblocket som schemat visar så borde det bli bra. Den enheten som ger högst spänning laddar batteriet. Samtidigt försörjs vagnen lite om laddbehovet är lågt och solen stark. Vagnen har ju tydligen en "europeisk" elinstallation, de brukar vara modifierade när de säljs i Sverige.
  12. I de husvagnar jag haft solpanel på så har jag använt mig av en bra solcellregulator. På ingången till batteriet från solpanelen har jag lagt laddaren också. Regulatorn gör inte skillnad på varifrån laddningen kommer, men du får bara laddning från en källa, men det blir det oavsett hur du kopplar. Sedan har jag tagit ut förbrukningsströmmen ur regulatorns avsedda uttag och dragit till en säkringspanel där jag delat upp på lämpliga grupper. Tänk på att de flesta regulatorerna vill bli anslutna till batteriet först och sedan till solelen. Om husvagnen är av nyare modell så finns säkert ett elblock i den med avsedd ingång för solpaneler och resten är klart. Så smidigt har jag det i husbilen nu. Skulle jag bygga något i en gammal husvagn nu så skulle jag kolla på eBay o liknande efter ett Schaud elektroblock.
  13. Du behöver nog göra en el-budget för ditt behov. Titta på hur mycket laddning du kan få in från solpanel, generator och ev andra energikällor. Sedan räknar du på hur mycket varje förbrukare drar, och saker som går momentant t ex kylskåp får du gissa eller kolla om tillverkaren angett dygnsförbrukning i snitt. När du vet in och ut så tittar du på din batteribank och räknar på hur mycket du kan ta ut. Har du t ex 200Ah batterier av enklare sort så har du 100Ah att använda, detta ökar till närmare 190Ah om du har dyra lithiumbatterier och så allt däremellan. En 100W-panel fyller på med 5-6A som bäst, snittet över dagen blir lägre.
  14. Det är rätt enkelt. Vänstra anslutningen från solpanelen. Mittenanslutningen till batteriet. OBS, du skall alltid ansluta batteriet först. Högra anslutningen är för alla förbrukare som du vill skall ingå i mätningen av strömförbrukning. OBS du kan inte sätta startmotorkabeln igenom där t ex. USB-uttagen kan du belasta med 0,5 till 1 A för laddning av t ex mobil. Knapparna används för att stega igenom funktionerna, du kan välja frånslagsspänning o lite sånt. Jag hade en liknande så jag hoppas jag minns rätt.
  15. Jag var nöjd med Geosafe ända till senaste uppdateringen då det inte längre gick att få kontakt med larmet via appen då uppdateringen uppenbarligen inte gick rätt. Jag har mailat Geosafe om detta men inte fått något svar, inte ens bekräftelse på att mailet gick fram. Jag kan fortfarande använda larmet men måste skicka SMS för att slå av eller på. Det gick från att varit ett bra larm till en skitprodukt med obefintlig support.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy