Jump to content
Sunday 01 August 2021

Gundj

Medlemmar
  • Content Count

    670
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Gundj last won the day on February 26 2019

Gundj had the most liked content!

Community Reputation

203 Expert

About Gundj

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Linköping - Ronneby
  • Interests
    Hus, hund, häst, bil, MC, båt, stuga i varierande prioritet.

Recent Profile Visitors

1,836 profile views
  1. Georg Ohm har ju redan svarat. Hade det varit min installation hade jag satt blå CEE i hela kedjan. Ett på väggen i boden eller ännu bättre på utsidan, med fas och nolla på rätt pinnar och sedan sådana i varje skarv. Anledningen är att dessa helt enkelt är så mycket bättre. De sitter ihop ordentligt och tål mer väder och vind. En vanlig stickpropp som har råkat dras ur en liten bit kan bli ordentligt varm och starta en brand. Onödig händelse när det kostar några hundringar att göra det ordentligt.
  2. Absolut 2,5mm2 vid den längden. IngemarE har tydligt förklarat varför. Och stickkontakten i boden ska du byta till en blå CEE. Se över hur ledningarna ser ut fån det uttaget och bakåt i systemet så du inte får varmgång i någon annan skarv eller anslutning. Utöver det så skulle ja nog lägga kabeln i ett nötskyddande hölje, en PEM-slang eller liknande.
  3. Nej! Har du en sådan som fungerar så kan du rädda igång batterier som "smarta" laddare inte vill kännas vid. Det räcker oftast med max en timme så har den knuffat upp det dåliga batteriet så pass så att andra laddare kan jobba ordentligt. Kanske ingen långsiktig reparation av det batteriet men jag har med framgång räddat några som hänger med några år efter hjärtstarten.
  4. Jag har jobbat med ett sådant projket för några år sedan, det är nu i drift. https://c-leanship.com/hull-cleaning/ Utan att avslöja några hemligheter så ser inte den färdiga produkten ut som i reklamvideon 🙂
  5. Töm resten av kylsystemet, spola igenom det och köp sedan en kvalitetsglykol som stämmer med det din motortillverkare föreskriver.
  6. Ett trick som fungerar om man endast har en smart laddare och ett tomt batteri som laddaren inte vill jobba mot är att ansluta ett vanligt 9V-batteri parallellt med det dåliga batteriet en stund, Det tycker laddaren är OK att ladda mot.
  7. Du kommer att klara dig under följande förutsättningar: - Solen lyser och panelen har bra vinkel mot solen. Efter förluster och dålig optimering får du ut 50W. - Din solpanelregulator är bra och bränner inte en stor del av de 50W panelen ger till värme., så du har kanske 45W kvar efter omvandlaren till USB-C. - Din laptop vilar någon timme ibland och solen hinner fylla på.
  8. Beträffande din fråga om lämplig olja i motorn så säger Yanmar att det absolut måste vara mineralolja, inte syntet. Givetvis upptäckte jag det veckan efter jag bytt olja i min 2QM15 så det blev ett extra oljebyte.
  9. Jag har en sådan här Elite DCM120100C i husbilen för att hålla koll på bodelsbatterierna och solpanelerna. Jag köpte den på ebay.de för några år sedan och den är OK för det behovet. https://www.google.com/search?q=Elite+DCM120100C&oq=Elite+DCM120100C&aqs=chrome..69i57.1713j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  10. Jag följde Mackey´s länk och hittade. Så jag byter från Telenor 100:-/år till Halebop 50:- / år och för mellanskillnaden ska jag köpa något fint till min fru. Sanningen är att jag hade glömt fylla Telenorkortet så det dog.
  11. Jag hittar inget sådant kort på deras websida, kan du bistå med någon länk. Hittar endast för 49:-/mån
  12. I väntan på svaret om transpondern är trasig har jag en liten undran. Flera skriver i tråden att de inte ser nyttan med att själva sända ut AIS-information, men vill gärna se andra, helst alla andra. Om alla resonerar så så är vi tillbaka till tiden före AIS, ingen ser någon om man inte har radar.
  13. Gundj

    e10

    Det där är pyssligt att räkna rätt på. Etanol är oktanhöjande, men det justeras blandningsprocessen så köper du 95-oktan så är det 95 oavsett 0, 5 eller 10% etanol i. Bränsleförbrukningen går upp. Etanol har 30-35% lägre energiinnehåll så skillnaden i förbrukning med samma effektuttag blir några cl per förbrukad liter. Tänk att 10% etanol skulle behöva vara 1,3dl till 9dl bensin för att motsvara 1l 100% bensin. Då skall de 3 cl kompenseras för med mer E10 och där orkar jag inte räkna längre så för enkelhetens skull så blir det 3cl mer per förbrukad liter.
  14. Jag skulle inte ankra vid dessa platser. Det är rekommenderade ankringsplatser för större fartyg som väntar på sin tur till hamn eller genom trång passage i farled.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy