Jump to content
Friday 18 June 2021

ChristerN

Silvermedlem
  • Content Count

    5,715
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    48

ChristerN last won the day on April 29

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

1,093 Expert

2 Followers

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholms skärgård

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, det är knepigt och ofta kul men ibland frustrerande. Har du sett den här sidan? https://www.sokbat.se/Modell/bella/512-excel Där kan man få ett hum om priserna samt lite info om vilka motorer som är vanliga. Det är inte kul att ha för liten motor.
  2. Jag tycker du listar alternativen väldigt bra. Som jag ser det så är det ekonomin som avgör ditt val och det är svårt, ja eller lätt egentligen när det inte är vi som svarar som ska betala, att uttala sig när vi inte vet hur mycket det svider för dig att låna pengarna. Jag håller med dig i att en ny/nästan ny styrpulpetare eller bowrider håller värdet bra men, som du själv skriver så ökar försäkringskostnaden och även stöldrisken med en nyare motor. Du får förmodligen lite högre service-kostnader också. En nyare båt/motor vill man gärna ska få den föreskrivna servicen för att garantin ska gälla. Här brukar jag rekommendera att man köper ett känt märke av både båt och motor men lika viktigt är det att det finns service-ställen i närheten så det inte blir en större insats att köra båten till service. (Själv kör jag min stora båt långt till service men har ganska nära till service på min mindre båt som dock har en motor av mindre känt märke, så jag lever inte själv riktigt efter mina råd - men det är medvetna val!) Så, grunda ditt val på ekonomi blandat med dotterns välvilja. Det kommer säkert vara några år där hon inte alls vill vara med till landstället men förhoppningsvis kommer viljan tillbaka och då kanske hon vill köra båten själv. Välkommen till MG!
  3. Du svarar dig själv på en av anledningarna. Sen är det ju dessa flytbryggor av betong som vanligt folk går på med grusiga skor, ett grus som sedan kommer ut på sidorna.
  4. ChristerN

    Värderingsfråga

    Snygg båt men jag har aldrig hört talas om den förut, vad jag kan minnas. Detta gör att det är svårt att sätta ett värde samtidigt som motorn är gammal och förmodligen lite i svagaste laget för en bår på 5 meter. Nu skriver du inte hur gammalt ekipaget är men 2-taktare slutade säljas för ganska många år sedan med undantag för Evinrude som just lagt ner sin tillverkning. Din motor ser ut att vara en Yamaha från ca 1990 (grov gissning) och som jag ser det så är värdet på den nära noll. Båten kanske är värd 30 och trailern, om den är besiktigad, ca 10. Detta är corona-priser. Funderar du på att byta upp dig så ta chansen nu när många köper båt och man får bra betalt för beggat.
  5. Försöker undvika att lägga mig intill båtar med fender-strumpor. Brukar fastna en massa skit och stenar (!) i dessa och friborden blir alldeles nötta om de gnuggas mot dessa. Nä, tänk på era medmänniskor och skippa strumporna!
  6. Jag använder fjärren till ankarspelet väldigt mycket. Gillar att stå på badbryggan och kolla att inget skit kommer med linan upp samt att linan ibland slirar och då måste man trycka på ”ner” och dra ut lite lina innan man kan fortsätta köra upp.
  7. Jag gjorde en miss i vintras. Jag glömde ta ur batterierna ur min fjärr till mitt Engbo ankarspel. Batterisyra över hela kretskortet 😢 och fjärren död. Hittade en beggad på Blocket som dock inte gick att para med mitt spel. Tillbaka på ruta ett. Bestämde mig då för att köpa en Sleipner kontroll med mottagare som både styr ankarspelet och bogisen. Köpte för säkerhets skull en fjärr som också ska klara akterpropp - om jag får igenom förhandlingen hemma. Nedan vad jag använde och hur jag kopplade om någon annan får för sig att göra något liknande. Fick tips från den bäste båtelektrikern Victor ( @Wergis vet vem han är) att köpa kopplingshus och flatstift som passar direkt i Sleipners bogpropp-kopplingar nämligen dessa: https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/kabelskohus/kopplingshus-hona/#/artiklar/055510041 https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/kabelskohus/kopplingshus-hane/#/artiklar/05551004 https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/oisolerade/flatstift-oisolerad/#/artiklar/05589935 https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/oisolerade/flatstifthylsa-oisolerad14/#/artiklar/05586032 Sen kapade jag kabeln till ankarspelet som innehåller tre kablar, grön, brun, vit som jag kopplade i en hona där de mötte hanen på medföljande kablage: grön till grå, brun till röd, vit till blå. (Det medföljande kablaget innehåller dubbelkablar som kopplas dels mellan den fasta panelen och spelet och dels till mottagaren för fjärren.) Samma på andra änden av kablaget som fick en hane att kopplas mot honan i medföljande kopplingshus. Sen var det ”plug&play” på bogiskabeln mellan panel och fjärrens mottagare samt en kabel till plus och en till minus. Som vanligt lite krångligt att komma åt men fantastiskt bra att använda kopplingshus som passade perfekt! Tack Victor för alla goda råd!
  8. Intressant fråga. Mina äldsta fasta förtöjningsrep (tamp är änden på ett rep om man ska vara knusslig) har nog 20 år på nacken. Båtarna ligger ganska utsatt men dimensionen på repen är ganska grov. Gissar 10-12 mm för lillbåten som är ca 5 m och väger ca 550 kg. Följer med spänning de kloka tankar som kommer upp i tråden.
  9. Glöm inte kaus i linan bara.
  10. Är absolut ingen expert (men svarar jag så kanske någon av de som verkligen kan reagerar och svarar bättre) men jag tycker du har tänkt på ganska mycket., Vad det är för båt är väl egentligen ointressant. Mer intressant är väl vilken motor det är. Jag gissar att det är en två-taktare. Hur ser det ut med motoroljan? Autolube eller annat automatiskt system? Växelhusoljan har du inte skrivit om. Behöver säkert bytas liksom packningarna runt skruvarna. Du kan visserligen försöka starta den utan att göra det men jag skulle ändå kolla propelleraxeln och propellern. Snurrar axeln rakt utan diff? Proppen oskadad? Vulkning eller brytpinne? Om vulkad så kolla att den inte torkat. Sen är det ju lite mekanik i växel- och gasreglage som säkert behöver smörjas. Osv. Välkommen till MG!
  11. Nu har du tur! Några av de bästa (min uppfattning iaf) på såna här grejer är på och svarar på dina frågor så har du tur och gör som de skriver så kanske du kan åka båt i sommar! Häng i!!!
  12. Om du tycker BMSer (plural, för det behövs flera i ett Li-batteri vilket inte alla förstår och ännu fler om flera batterier ska lira tillsammans) är dyrt då ska du inte satsa på dessa batterier. Det blir nämligen ännu dyrare när batteriet dör för att man inte hade rätt BMSer och övervakning av generator och underspänningsskydd och överspännings- och laddningsskydd och … Det var förmodligen det du menade - och då håller jag med.
  13. Räkna inte med att någon kan rädda din båtsommar, tyvärr. Har motorn gått så varm kan en hel del saker ha skett. Jag antar att du har drev till motorn och jag är inte så hemma på såna men mitt tips är att kolla att kranen till sjövattenintaget, om sådant finns, är öppen. Börja med att kolla detta. Välkommen till MG!
  14. Så här har jag lärt mig: Säkring mellan batteri och regulator. Gärna dvärgbrytare/automatsäkring så man enkelt kan slå av den om man behöver göra någon form av underhåll. I övrigt slår jag aldrig av den. Sätts på pluskabeln för att det är standard på många system och någon som inte känner båtens installationer tidigare får då lättare att se vad som är vad. Egentligen kan säkringen sättas på minuskabeln. Säkring mellan panelerna och regulatorn. Bra om man tex ska byta regulatorn eller kolla anslutningarna.
  15. Det låter lite konstigt i mina öron. Har för mig att jag i manualen läste att man inte skulle föra så. Hoppas ”leverantören” inte var en vanlig båttillbehörs affär.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy