Jump to content
Monday 28 November 2022

ChristerN

Guldmedlem
  • Content Count

    6,718
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    87

ChristerN last won the day on November 10

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

1,829 Expert

2 Followers

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholms skärgård

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ChristerN

    Dyr eljour

    Några saker… Är det frågan om en styrelse i en BRF, vilket det låter som, så ska man komma ihåg att personerna är vanliga människor med egna jobb osv och att det är föreningen (dvs du och dina grannar) som valt dem. Det brukar inte vara lätt att få folk att ställa upp på styrelsejobben, bla för att det krävs mycket tid och oftast till ringa/ingen ersättning. De är därför inga proffs på något som har med styrelsens arbete, vanligtvis. Fortsatt under förutsättning att det är en BRF det handlar om så är det föreningens ansvar med allt som kommer utanför och leds till lägenheten, rör, stammar etc. Om du har ringt på en jour-elektriker efter att, som jag förstår, ha haft kontakt med styrelsen som hänvisat till jourfirman, är det alltså föreningen som ska betala utryckningen. (fd styrelsemedlem i BRF)
  2. Har inte heller jag någon detaljkunskap i ämnet men jag måste reagera på det du skriver ovan. Utandningsluften innehåller lika mycket fukt oavsett om det är varmt eller kallt. Det är bara det att det bildas synlig ånga när temperaturen är kall. Så, oavsett om du SER fukten eller ej så finns den där och att höja värmen minskar inte fuktigheten (snarare ökar den vid ökad temperatur då varm luft kan innehålla mer fukt än kall).
  3. En sån där laddning som valjägare använder kanske kan vara något? Fast utan harpun och lina då. Pang! Skicka iväg ett par såna som träffar sitt mål (späckhuggarna) så kanske de ledsnar? Man minskar iaf antalet individer som attackerar båtar!🤔
  4. Glykolen är nog till för att vattnet inte ska spränga dunkarna när det fryser. Jag har sett en hel del som har sand i dunkarna istället.
  5. GPS är en pryl som med satelliters hjälp kan tala om var du är, positionen. De brukar idag säljas som GPS-plotters vilka, förutom positionen, kan visa på en karta/sjökort var du är. Det krävs då oftast att du också köper ett digitalt sjökort som passar plottern och som täcker det område du brukar åka i. Väldigt värdefullt om man åker i okända vatten. Ytterligare info. Det är viktigt att man väljer rätt sjökort då de olika plottermärkena har sina egna kort. Många plotters har även inbyggda ekolod. Hoppas du blev klokare!
  6. Känner igen det där. Jag löste det med att måla ena sidan med röda prickar och andra med gröna. (Gissa vilken sida som är vad 🤔). Sen markerar jag för och mitt på den förliga pressen och mitt och akter på den akterliga. I höstas bestämde jag mig för att också markera centrum på pressarna eftersom det är svårt att se att pressen ligger mitt på överliggaren när man står på däck och grejar.
  7. Lågt kultryck är ju bra men bakhjulsdrift är klart bättre än framhjulsdrift. Helst fyrhjulsdrift såklart. Hade problem att ta upp styrisen på ca 550 kg med framhjulsdriven bil på en flack ramp. Nu fyrhjulsdrift och inga problem.
  8. Har en sådan i sommarstugan. Räknade någon gång ut att den drar ca 1 kWh per besök. Krävs mycket batterier för att klara en sådan…
  9. Tex den här: https://www.seasea.se/båtel/batteriladdare/laddare-blue-smart-ip65-15a Den kan du montera kontakterna på batteriet permanent och vid behov koppla in laddaren via snabbkontakten. Gillar dessa laddare som man kan ställa in laddspänningen själv på via appen. Och för deras ”Storage-läge” som inte dödar batterierna i förtid vilket andra laddare kan göra.
  10. Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar. Jag tänker så här om plotterns funktion och hur jag navigerar. Plottern är för mig ett sjökort som berättar hur det ser ut under ytan ffa. Precis som sjökorten. Den har också den stora fördelen att den vet var jag är. När jag ska från A till B så lägger jag en rutt i plottern, precis som jag gjorde tidigare på sjökorten. Plottern är bättre på så vis att jag inte behöver bläddra bland flera stora (eller på senare tid spiralbundna) sjökort och jag behöver inte heller göra övergångarna mellan korten tydliga. Och så slipper man sudda gamla rutter… Självklart kollar man på ljusa fält i vattnet som tyder på uppgrundningar, på tångruskor i vattenytan, sjöfågel, andra båtar etc. Och de gånger jag ändrar mig angående destination så blir det ibland ändringar i rutten och ibland att jag bara går på sjökortet (i plottern). De fysiska sjökorten har jag med ombord och min fru brukar ibland kolla i dem för att själv veta var vi är.
  11. Min slagskruvmejsel (Biltema tror jag) har stora mejslar. Funkar bra att skruva vanligt med också. Edit: Tror nu den var från Classe men ingen av dem (Classe/BT) verkar ha stora mejslar i kittet längre.
  12. Hade lite (som jag uppfattar det) liknande besvär med en gammal utombordare jag hade för länge sen. Hade den inne på en firma som fick den att starta lätt (jag såg det hända) men för mig kinkade den. Löste det genom att tömma tanken och göra rent filtret som satt i tanken och byta slangar. På verkstan hade de en annan tank de körde från.
  13. Fast LiFePO4 kräver så många andra ändringar i el-systemet så det blir dyrt! Och som startbatterier är de nog inte så lämpade.
  14. Jag gissar (obs!) att den ventilen släpper igenom luft om den inte är stängd. Oavsett om den går eller inte. Och, som sagts ovan, varm luft kan innehålla mer fukt än kall så att fläkta ut och in vid varm väderlek är nog inte bra.
  15. Kondens kan det bli även om ruffen inte är tät. Hade den varit helt tät hade ni kanske inte vaknat alls... Brukar alltid finnas ventiler, som alltså i detta läge ska stängas, men dessa brukar inte ensamma hålla luften torr när man sover.
×
×
  • Create New...