Jump to content
Saturday 05 December 2020

ChristerN

Silvermedlem
  • Content Count

    5,318
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    43

ChristerN last won the day on November 5

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

880 Expert

1 Follower

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag hade dessutom isolerat alla värmeslangar redan vid dragningen. Är ett litet helvete att göra efteråt - har jag märkt. Men nyttan med att isolera slangar som ffa går vid skrovsidan är jättestor.
  2. Jo, det känner jag "en kille" som inte tänkte på... 😧 Fast egentligen var det hans fru...
  3. Fast våtdammsugaren är enklare 😀
  4. Ja, det är ju inte så konstigt att vattenpumpen inte kan suga när den är gjord för att suga vatten men den får bara luft i början. Smart att använda våtdammsugaren från en kran inne i systemet så vattnet kommer fram till pumpen!
  5. De nyare dieselvärmarna låter inte speciellt mycket om man installerar dem rätt och bla har ljuddämpare (på avgasutblåset?). Jag skulle dock försöka hitta ett utrymme utanför hytten, tex i ett stuvfack, där jag skulle installera en värmare. Det blir då också lättare och säkrare att leda ut avgaserna och ta in ute-luft.
  6. Ingen dum fråga alls! Du har helt rätt. Bra uttryck ”strömmen vänder”!
  7. Ehhhh... Ser du någon syra när du öppnar pluggarna? Svårt att se på en bild. Isf är det ju inte AGM.
  8. Gissar (om det är tillåtet i tråden? 😇) att en del av skillnaden mellan svaren beror på om man verkligen ser laddningen (via en batterimonitor förstås - vad jag tjatar!) eller om man ”känner på sig” vad laddningen är. Jag har som sagt 6 AGM à 95 Ah i förbrukarbanken och laddar sällan ur mer än till 70% SOC. Generatorn vet jag inte vad den ger men det högsta jag sett på min Battmeter tror jag är 60 A i laddning och det varar bara några sekunder, tex när jag kört bogisen en del.
  9. Min erfarenhet är att generatorer generellt ger lägre spänning än "smarta" laddare och att det därför är mindre risk med motorgång. Men som sagt, man måste ha koll på spänningen.
  10. Japp, det har jag också läst. Har också, när BT ändrade skrivningen om sina AGM, kontaktat dem för klargörande och de var väldigt tydliga!
  11. Absolut! Men spänningen kollar väl alla kontinuerligt via sin batterimonitor ändå, eller? Jo, det kan man säkert om man tänker använda dem som startbatterier och inte som förbrukarbatterier. I alla fall om man inte vill "frisera sanningen" när man vill reklamera dem. (BT är ju väldigt tydliga nuförtiden att deras i övrigt fina AGM-batterier bara är avsedda som startbatterier.) Men det finns ofta liknande batterier till bättre priser även hos marinhandlarna. Köpte förra året 7 nya 95 Ah AGM till båten hos Seasea och då fick jag väldigt bra pris. Har för mig det var 30% rabatt på priser som redan var under BT. (Mina 7 gamla, 10 år gamla, batterier tjänstgör nu som förbrukarbatterier i två olika båtar och som husbatterier i ett avlägset beläget hus utan elektricitet där de laddas med solpaneler. Funkar fortfarande fint.)
  12. Jag har svårt att se att frånkopplingen av en laddare kan vara ett problem. Det som troligtvis blir ett problem däremot är om man bara kör laddaren kortare tider så att den kontinuerligt, när den är ansluten, laddar med hög spänning. En vanlig ”smart” laddare trycker på med drygt 14,5 V ganska länge även om batteriet är ganska väl laddat innan laddaren ”upptäcker” att batteriet är nästan fullt. Och det mår inget slutet batteri bra av.
  13. Jo, så är det. Vad skulle konsumenterna säga om vilken billig maskin som helst höll lika länge som en som är tre gånger så dyr?😇
  14. Min sitter limmad inombords och har två kanaler och visar fiskar, så, ja det går. Men temperaturvisningen blir helt galen när motorn börjar bli lite varm. Jag vet inte om det stämmer. Min givare sitter limmad på en uppbyggd vågrät yta mot skrovet någonstans mitt mellan vattenlinjen och botten och jag har svårt att tänka mig att materialet är homogent rakt igenom. ”Klacken” sitter från fabrik. Men det kan ju finnas luft där som inte stör eller?
  15. Nej, det måste du inte! Nej, man bottenmålar inte (med en bottenfärg) för att gelcoaten drar åt sig skit. Man bottenmålar för att slippa beväxning och det slipper du i Mälaren ändå. Men... Om du slipar bort bottenfärg och epoxi och råkar komma igenom gelcoaten också så skulle jag rekommendera en epoxi-målning som slutbehandling (efter acetontvätt x många). Det är väldigt lätt att komma igenom gelcoaten om det ligger några lager epoxi ovanpå. Epoxin är vanligtvis väldigt hård och när du kommer igenom den så är det lätt att gelcoaten slipas ner av bara farten. Börja med att ta bort gammal bottenfärg och se hur det ser ut under. Det är väl inte säkert att det ligger epoxi under eller vet du säkert att det gör det?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy