Jump to content
Friday 17 September 2021

ChristerN

Silvermedlem
  • Content Count

    5,961
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    56

ChristerN last won the day on September 13

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

1,312 Expert

2 Followers

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholms skärgård

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fast det är så få kunder som vill laga sina skor numer… 😉
  2. Det ser ut som om dina batterier är ihopkopplade på minussidan, vilket är helt rätt. Du ska sätta shunten på utgående minus-kabel, den mot förbrukarna, ja. Men, varför köpa en Nasa BM1 när du för några hundralappar till kan få en Victron 712 med både display och Bluetooth-koppling och som dessutom inte då och då visar att du har mer än 100% i batteribanken? Dvs en lösning som är bra mycket smartare och som dessutom du kan ladda ner uppdateringar på via appen? För mig känns det som en ”no-brainer”…
  3. Där ser man vad lite jag kan om motorer 😉
  4. Hej och välkommen till MG! Jag hoppas någon annan kan identifiera båten för jag kan det inte. Jag reagerade lite på det du skrev: Det är inte riktigt så det fungerar vad gäller båtar. Många båtar byggdes av små varv och ibland som allt från byggsats via halvfabrikat till fullt varvsbyggda. Många båtar har sedan modifierats en hel del genom åren, både av olika ägare men även att varven har ändrat utseendet. Båtar består också ofta av en massa bytta delar, tex styrning, lanternor etc genom åren och det enda som kanske är kvar är skrovet. Så, tro inte att du kan hitta reservdelar genom att du vet vilken tillverkare båten har. Annat gäller motorn. Där har vi några riktigt duktiga här på MG som kan berätta vad du behöver för delar. Det är nog bra om du tar bort den där röda träbiten som sitter ovanpå motorn, gissar jag. Tycker den döljer stora delar av motorn.
  5. Så här tänker jag. En båt där man vet att man bara vill ha plotter och ekolod så skulle jag känna och klämma på de som finns och välja den där jag förstår hur menyer etc fungerar och som har bäst pris. De större märkena är typ samma-samma vad gäller denna typ av enkel set-up så där är det vad man känner sig hemma med som funkar bäst. En båt där man kanske senare vill lägga till en radar, en autopilot, en VHF etc där skulle jag börja likadant men tänka noga på hur de andra delarna funkar eftersom jag föredrar att ha alla prylar av samma märke. Anledningen är att risken annars är stor att tillverkarna skyller på de andras prylar om de inte lirar ihop. Själv valde jag Garmin till stora båten med kompletteringar successivt med VHF och autopilot. Till lilla båten valde jag - - - Garmin! För jag var van vid deras logik och kände mig hemma med den. (Hade dock tidigare en Navman plotter med C-map kort i just den båten. Men den var väldigt gammal. Tror jag köpte den 2001.) Visst är det så att Garmin bara tar sina egna kort (men de gick väl ihop med någon har jag för mig…) men korten uppgraderar man oftare än plottern så jag känner mig inte låst på det sättet.
  6. Jag anser att startbatteriet mår bra av att få lite laddning då och då för att självurladdningen inte ska få för stor effekt. Det håller batteriet i bra kondition. Sen spelar det naturligtvis roll hur mycket överkapacitet det finns i startbatteriet. Ligger man på gränsen så är det så klart viktigare att ”toppa upp” startbatteriet.
  7. Fundera på vad du anser är relevant och skäligt att du betalar för services, propellerbytet etc. Kopiera sedan fakturan och spara kopian. Skriv sedan BESTRIDES på fakturan och skicka tillbaka den till firman eller deras fakturabolag med dina kommentarer om vad du anser du bör betala. Sedan betalar du detta på förfallodagen. Då är det upp till firman att bevisa att fakturan är korrekt. Oroa dig inte för inkassobolaget.
  8. Den finns nog inte. Antingen sitter laddaren i ett nätverk (”andra tillkopplade instrument”) eller så styrs den av BT. Så är det iaf på Victrons och Mastervolts produkter. Och varför ska tillverkarna av laddare satsa på en skärm i sina produkter när säkert 100% av deras kunder har en telefon med ok skärm? Jag har en EpEver regulator. Till den krävs den externa enheten MT50 eller, kopplad via sladd, en PC för att kunna ställa in värdena. Tror att EpEver också kommer fixa BT på sina regulatorer inom en snar framtid.
  9. Försök läs mitt inlägg igen. I början är det, för att få upp båten i planing, bäst att trimma in (längst ner) motorn för att planingsläget ska inträda så fort som möjligt. Det är en generell regel som passar de allra flesta båtar. Efter det så spelar en massa saker roll som skrovets utformning, hastighet, vågor, hur mycket last båten har osv. Generellt ska du, när båten planar, trimma ut (upp) tills du hör att propellern börjar suga luft. Då har du trimmat ut lite för mycket. Det finns en anledning till att man gick ifrån fasta lägen på trimmet. Tidigare fanns det bara 5-6 hål där man satte en pinne som motorn lutade mot. Det var ”trimläget”. Nu har du power-trim och du ska använda det så att båten får bästa gångläget. Att säga att längst in (ner) eller mitten är bästa läget är alltid fel! Ett exempel. På min båt, en Yamarin 490 med en 70 hk motor på, börjar jag alltid trimma motorn längst in. När båten sedan kommit upp i planing höjer jag motorn successivt och vid plattvatten och 75% gas trivs den bäst med trimmet i läge 8 av 10. Maxar jag varvtalet kan jag höja motorn lite till. Är du med nu? Är det motsjö, kanske lite krabb med relativt korta vågor, kör jag med trimmet på ca 4 av 10.
  10. Min Ctek, nu såld till annan båtägare, laddade som jag skrev helt fint om den fick börja ”från början”. Då spelade det ingen roll om jag körde ganska stora förbrukare samtidigt, den backade inte i sin cykel eller låg kvar för länge i något steg. Däremot, som jag också skrev, grillade den batterierna när de var ok laddade. Mitt exempel med när jag var i båten på vintern och den laddade med, som jag tyckte, för hög spänning inträffade när batterierna hade mellan 85 och 95% SOC. Hade den haft ett Supply-läge hade jag använt det då. Min nya Victron kan jag via appen ställa om både laddspänning, när den ska gå över till nästa steg (iaf de flesta) och jag kan också sätta den i Supply-läge. För mig funkar det bättre. Att laddare av princip inte kan veta vad som tar strömmen, batterier eller förbrukare, håller jag såklart med om. De flesta moderna laddare har någon sorts algoritm för ett, som den tycker, normalt beteende. Men det gäller att välja laddare som anpassar sig så bra som möjligt till hur man faktiskt använder dem. Precis som allt annat.
  11. Tror 700-an finns med för att man kan komplettera den med en BT-enhet och då kommer den upp i appen.
  12. Haha, tänkte samma när jag såg annonsen. Och med tanke på hur båten ser ut på utsidan gissar jag att iaf jag inte skulle hålla med om insidan.
  13. Japp, det vill jag ha! Har inte bestämt mig för vilken modell ännu bara... Victrons blåtands-lösningar för batteritank-mätning är bäst enligt min erfarenhet. (Fast jag har inte en Victron tankmätare själv. De fanns inte när jag satte in min Battmeter 3)
  14. Sorry för OT. Det är inte min erfarenhet. Kommer jag tex till en gästhamn med dåligt med laddning och sätter igång Ctek-laddaren så laddar den precis som den ska och bryr sig inte om att jag har kylskåp, värmare och annat igång. Även när den känner av att batteribanken är full funkar det helt perfekt och den startar inte om cykeln. Men… När batterierna är bra laddade så börjar den som vanligt med ganska hög spänning och där ligger den kvar alldeles för länge. För länge för att jag ska tycka det är bra för mina AGM-batterier. Därav bytet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy