Jump to content
Monday 08 March 2021

ChristerN

Silvermedlem
  • Content Count

    5,477
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    47

ChristerN last won the day on February 19

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

948 Expert

1 Follower

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag brukar använda Internationals Schooner i 6-10 lager och ovanpå det 1-3 lager International Goldspar Satin. Funkar bra ihop och Scooner tycker jag har bra UV-skydd. Goldspar Satin är lite svårstruken då den torkar ganska fort men på ytor där man kan ta allt ”i ordning” funkar det bra. (Svårare är det med lister och annat som man inte kan ta ena sidan först och andra sidan sen men man lär sig. Kanske är alla sidenmatta lacker likadana? En lack som torkar fort har fördelen att det är lättare att undvika rinningar.)
  2. Jag kan bara imponeras av er att ni orkar förklara för oss och varandra! Jag läser och försöker förstå, kan ju inte alls detta! Men snälla, (fortsätt) håll en god ton så den här tråden inte raderas. 👍
  3. ChristerN

    Tudor /Exide

    Se https://tudor.se där det står ”Tudor ingår i Exide Technologies AB”
  4. Vet du vad det var som var fel eller vad det var som strulade? Eller var det SBS? 😉
  5. För att det ska funka behöver alla uttag av ström gå via regulatorn. Gör de det? Inte heller då är man säker då solcellsregulatorer inte har det till huvuduppgift. Det bästa är naturligtvis att byta alla batterier i 12V-delen om de existerande börjar bli trötta. Är de helt friska (det brukar de inte vara om man inte har stenkoll på laddstatus) så skulle jag koppla ihop dem. Bättre att ta ut lite ström ur flera batterier än mycket ur några få. Jag har själv 220 W solpaneler (och några extra att plocka fram vid längre stilla-liggande) och 570 Ah AGM batterier. Passar mig för att ladda ur mer än 30-40%. Bäst hållbarhet på batterierna då. Måste du ha laddning av akterpropp-batteriet annat än från motorn? Det verkar vara lite ”att gå över ån efter vatten” att ladda dem med 12V-banken. Du kör väl bara akterproppen när motorn går? PS @Lintott hann före.
  6. ChristerN

    Äldre lanternor

    Har du testat Tackel och tåg?
  7. Det där med att estimera timmar kan ju vara lite knepigt av många skäl. Ett är att många som hänger här är mer intresserade av att fixa och därför kanske det blir fler timmar än vad som egentligen krävs. Jag tillbringar många timmar med mina båtar men gör inte alls några jobb på motor och drivlina. Enklare service/oljebyte på utombordarna gör jag dock själv. Men det blir många timmar ändå. Har en kompis som aldrig haft båt som vid något tillfälle sa: Men du har ju en plastbåt, då behöver du ju inte göra något! Hade en fin Nimbus 29 C som förra båt. Gjorde en djäkla massa jobb på den och elsystemet var ett av områdena. Inte så att det var dåligt från början men under åren från 1989 när den byggdes har önskemålen om ”elektrisk standard” ökat rejält med påföljande ombyggnader successivt av olika ägare. De större felen som uppstod under mitt ägande var sönderrostad styrgaffel och läckande intercooler. För att byta styrgaffeln krävdes urtagning av motorn och när den ändå var ur lät jag varvet renovera och byta lite annat - och så sprang kostnaderna iväg! Jag hade också lite småläckor runt fönstren nere i ruffen och läckande takluckor. Detta lär vara standardproblem på lite äldre båtar.
  8. Kanske finns olika vattensäkra lager men jag har bytt några gånger på min 30-kärra och bara efter något år så går de sönder igen trots att jag pressat in hjullager-fett i dem. Har iofs inte kört mer än någon km efter upptag men jag litar inte på lagrens vattenfasthet ändå. Nu har jag båten hos en marina som använder min kärra och kör ca 100 m och det funkar, fast de kärvar och låter som en katt man råkar trampa på svansen under resan från rampen upp till förvaringsplatsen.
  9. Oj! Det var många timmar!
  10. Nu skäms jag nästan... Jag har betalat mellan 10 och 15' per år i service på välrenommerad firma, inkl material. När åskan hade slagit ner några km ifrån där jag har båten fick jag en strömspik som pajade bränslesensorn. Detta var dagen före midsommarafton. Då var jag glad att jag var trogen kund hos varvet eftersom de kom redan tisdagen efter midsommar och bytte sensorn som de tog från en motor på lagret. Kostade 8,3' men det var billigt jämfört med om hela elektronikboxen hade gått åt fanders. Hade blivit 30' minst. Man får vara glad för det lilla 😉
  11. Ja, håller med samtidigt som det egentligen är ännu värre att höra föraren av motorbåten i inslaget!
  12. Akterankare med ankarspel är ju inte så vanligt på Medelhavsbåtar men väldigt användbart här i Norden.
  13. Om jag vore du så skulle mitt huvudbry framför allt vara där du har hål i glasfibern. Det går att fixa men är en hel del jobb och man vill gärna göra lagningen lika stark som resten av skrovet. Det innebär att man behöver låta lagningen gå ordentligt utanför sprickan. Någon annan här kan nog förklara hur mycket överlapp du behöver om du beskriver hur breda och djupa sprickorna är. Gelcoaten är kanske jobbig att slipa men resten ganska lätt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy