Jump to content
Sunday 03 July 2022

ChristerN

Guldmedlem
  • Content Count

    6,535
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    77

ChristerN last won the day on June 20

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

1,703 Expert

2 Followers

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholms skärgård

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag kan ju ha fel (vilket någon i min närhet påpekar rätt ofta!) men jag tror inte på en massa elektronik som genom ”avancerade” funktioner laddar batterierna. Iaf inte när man har vanliga bly-syra batterier. Så, mitt förslag är att skrota dual-prylen och sätt dit ett skiljerelä och en vanlig regulator till solpanelerna. Mycket lättare att felsöka och, gissar jag, bättre på alla sätt. Sorry, inte kul när någon säger att man ”satsat på fel häst”!
  2. Häromdagen var dieselpriset på en sjömack 29:97 om jag minns rätt. Rätt nära de 30 du skriver om. Fast jag åker ändå. Men det är inte många båtar ute nu. Är det bränslepriserna eller post-covid? Eller bara lite tidigt på säsongen?
  3. Man kan grovt räkna med att man kan köra deplacerande i samma fart i knop som båtens längd i vattenlinjen i meter. 8 knop är ”fel” fart för en båt på styvt 5 m totallängd då de gissningsvis är ca 4,5 i vattenlinjen. Ca 4-5 knop är då ”rätt” fart för en sådan båt.
  4. Hade ett liknande fel dock på VP och utan larm. Då hade skiljerelät lagt av och all ström gick bara till startbatteriet. Det konstiga var att delar av motorelektroniken belastade förbrukarbanken som bara blev mindre och mindre laddad. Vet inte om du kan dra några slutsatser av detta, tex att det verkligen är startbatteriet som inte får laddning?
  5. Jag brukar lägga på nästa lager efter natten och har för mig att det är bra om det undre lagret är lite ohärdat. (Nu låter det som om jag gör detta jätteofta men så är det inte. Var säkert 10 år sedan jag plastade senast!)
  6. 15 knop är ju en väldigt knepig fart. Få båtar i 5-6m klassen planar riktigt i den farten och jag tror du behöver komma upp i minst den storleken för att få plats med dubbelkoj. Min Yamarin 490 är väl drygt 4 m i vattenlinjen och planar ordentligt först i 16-17 knop. Sen kan man visserligen dra av lite på gasen utan att den faller ur planingsläget men den går då rätt tungt. Hade tidigare en 50 hk 4-takt på den och nu en 70+. Dessa väger drygt 120 kg och är inget jag bär iväg med eller flyttar till bilen för att köra till service. Kommer man ner till 30 hk väger de väl runt 60 kg. Inte heller något jag flyttar på, helst. För buset spelar vikten ingen roll. De bär med sig motorer på + 170 kg. Inga bra svar på dina frågor men lite inspel iaf.
  7. Har inget svar på dina frågor men de flesta båtar jag har jobbat med har minst 5 mm gelcoat i botten, vilket det här ju är frågan om. Om jag skulle ge mig på detta, och inte kunde vända på båten, så skulle jag måla ca 5-6 lager gelcoat. Det är lättast att få övergångarna mellan lagning och gammal gelcoat att se bra ut om man har en ganska skarp kant som dock bör vara något fasad. Sedan tejpar man med målartejp på den gamla gelcoaten med lika många lager tejp som man tänker måla och tar bort ett lager tejp efter varje målning. Lite pyssligt att tejpa (och ta bort bara ett lager) men man lär sig. Kom ihåg att det sista lagret gelcoat ska vara topcoat, dvs gelcoat med lite paraffinlösning iblandat. Börja på något mindre synligt ställe så lär du dig ganska snabbt. Sen slipning med mindre och mindre grovt våtslippapper och sist polering.
  8. Jag hade inte vågat. Ser ut att vara rätt klena al-rör och dessutom vet jag av erfarenhet att hjullagren brukar protestera efter ett tag. 20 mil i 30km/h är ju rätt mastigt också. Är väl bara i Norrland man kallar det att flytta något 🤔 😉?
  9. Jag kan inte ge mig in på någon riktigt bra förklaring för jag har inte den kunskapen. Säkert andra här som har. Vet dock att bensinen blev sämre på lagring när man började blanda i sprit. Som ovan skrivits så brukar förgasare klägga igen av avlagringar. Idag med ytterligare högre inblandning av etanol sedan förra året så rekommenderar sjömackarna 98 oktan.
  10. Rubriken pratar om gammal bensin och det är välkänt att nuvarande bensin inte klarar lagring mer än ett par månader högst.
  11. Eftersom ingen som vet har svarat än så ger jag mig på att komma med ett förslag. Kör på med ett marintätningsmedel och forma så att lysdioderna syns och elektroniken kapslas in. Gissar (obs!) att medlet inte orsakar kortis mellan ledarna på kretskortet.
  12. Kom när jag läste detta på en sak. Jag fick också hjälp att byta linrullarna (kabularerna) för något år sedan. I samband med det byttes även linan och fjädern som spänner linan mot linhjulen. Anledningen var att linan slirade. Fick direkt problem med att linan slirade även på nya hjulen. Var tillbaka till varvet som hade beställt ny fjäder och se - den nya fjädern från Engbo var betydligt kortare än den de fått några veckor tidigare från Engbo. Nya fjädern monterades och sedan dess funkar det som det ska. Mao skulle fjädern på ditt spel vara lite för kort/tight och orsaka trögheten. Värt att kolla.
  13. Hej och välkommen till MG! Ja, alla båtar är ju kompromisser så man måste välja vad man prioriterar. Jag hade Askeladden 475 på min lista när jag 1999 letade båt. Kommer nu inte ihåg säkert varför det inte blev en sådan men mitt val blev då Yamarin 490 och jag är fortfarande väldigt nöjd med den (även om den inte har kommit i sjön än i år pga komponentbrist av reservdel till motorn). Yamarin 4730 gick bort för den hade för lite durkutrymme då ett av mina prioriterade användningsområden var spinnfiske. Tror att Askeladden gick bort av samma skäl. På den tiden var det ganska stor skillnad i byggkvalitet mellan övriga märken och Yamarin. Yamarin 490 har också ett skrov som är klart bättre i lite grövre sjö än många konkurrenter. I ditt ställe skulle jag dock prioritera skicket på motorn framför båtmodell. Jag bytte min motor från 2000 för ett par år sedan då den gamla ”gjort sitt” så se till att du får tag i en med en nyare motor, gärna med en märkesverkstad i närheten av där du har båten.
  14. Jag tolkar dig som att du vill ankra båten utan att ligga vid land. Det brukar kallas att svaja eller att svajankra. Det vanligaste då är att lägga ankaret från fören enbart. Blir minst motstånd mot vinden på det sättet då båten försöker följa vinden. Var land ligger betyder därför mindre så länge du har tillräckligt avstånd till det. Nackdelen med svajankring är att båten svänger en del (eftersom vinden sällan ligger på exakt samma riktning hela tiden). Därför kan man se några som lägger ett extra ankare nästan rakt ner från aktern för att begränsa svängandet.
  15. Vet du att den inte kyler eller kommer det bara inget vatten ur skvallerröret? På äldre murklor brukar det bildas (salt?) kristaller i utloppet från skvallerröret.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy