Jump to content
Saturday 02 March 2024

ChristerN

Guldmedlem
  • Content Count

    7,226
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    115

ChristerN last won the day on February 25

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

2,221 Expert

2 Followers

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholms skärgård

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tror det där skiljer sig lite mellan vilken typ av båt det är. Min styris går kanske 10-20 timmar per säsong medan min bobåt ligger på ca 100. Det här verkar ju vara en båt som gått en hel del och det kanske tyder på ett flitigt nyttjande av någon som gillar att åka med båten och det är väl i vanliga fall bättre än att den bara står. Vad som är mycket för en D11 kan jag inte svara på. Beror väl som vanligt på vilket underhåll motorn får. I annonsen står det "omfattande servicehistorik" så den skulle iaf jag granska. Hur ofta är motorn servad? Vid vilka timtal? Vad har gjorts vid de olika servicarna? Vore ju bra om någon vet vilka service-bulletiner det finns på dessa maskiner för då bör man kolla att dessa är åtgärdade.
  2. Ska du vända dig till en verkstad för service är det bra om du har en verkstad för det märket i närheten, även om ”bara service” ibland kräver lite mer märkesspecifik utrustning. Ju nyare utombordare desto viktigare.
  3. Den burken ger inget skydd alls om generatorn blir överhettad! Däremot så kan man ställa in den så att den inte överför så mycket ström så att generatorn blir överhettad. Vad jag vet så innehåller inte Orion XS någon tempsensor som gör att den drar ner laddningen om generatorn blir för varm. Här uppkommer då ett antal avväganden. Vid vilket varvtal brukar jag köra (notera att motorns varvtal inte är samma som generatorns i de flesta fall) och vad laddar generatorn då? Hur varm blir generatorn vid detta varvtal jämfört med hur varm man anser att den ska bli som mest? Med kunskap om detta kan man då ställa DC/DC-omvandlaren på rätt värden och som med allt måste det bli en kompromiss eftersom om man ställer ner den till tex 30A som maxström så kommer den inte ge mer även om generatorn vid några tillfällen går på höga varv och kyler sig bra.
  4. Hej och välkommen till MG! Att jobba som marintekniker är nog ett gott val för framtiden då jag tror att behovet kommer att öka iom att marinmotorerna blir mer komplicerade samtidigt som många vill lämna bort jobben och bara njuta av båten. Dock, och här kanske jag låter negativ, så tror jag du har svårt att få jobb som fristående och ambulerande service-kille eftersom båtägare dels vill lämna båten på ett varv som ”sköter allt” och dels för att det krävs en hel del i utrustning för att vara behörig på de nyare motorerna, tex felkodsläsare. Vissa (VP mfl) tar en bra slant för utrustningen och för att man ska få tillgång till deras system. Att inte ha en fast verkstad kan vara ett problem då vissa ”servicar” (läs underhåll/reparationer) kräver tillgång till maskiner som typiskt bara går att använda i en hall. Inte kul att bara kunna göra en del av jobbet hos kund och sedan konstatera att du inte kunde slutföra och är tvungen att lämna över till någon annan - som kanske inte vill ta jobbet eftersom någon annan varit där och grejat. Mitt tips är väl att börja på en firma efter utbildningen och se hur du gillar jobbet. Då får du också efter ett tag inblick i vilken utrustning som krävs och vad kunderna efterfrågar och kan bedöma om du kan leverera detta. Kanske också välja att inrikta dig på någon speciell del som tex installation av elektronik som plotter, radar, ankarspel etc. Lycka till!
  5. Toan i 700 är sådan att du måste stå i den öppna salongen och dra ner brallorna och backa in på toan lätt knäande. Men visst, det är en toa. Som första båt så skulle jag istället välja en styrpulpetare, HT eller bowrider och skippa möjligheten att sova över i båten. Låt det komma sen om det verkar lockande.
  6. Sova 2 vuxna + 3 barn i en 620? Jaja. Kanske går.
  7. Men är inte det precis så det är kopplat nu?
  8. Jag skulle köra med relät. Tror inte heller att du får snabbare laddning annat än när förbrukarbanken är väldigt tom men jag gillar redundans, dvs du skulle kunna köra bara med BB motor och ändå få laddning i båda bankarna. Kör du bara med SB men vill få laddning även till förbrukarbanken får du använda startkablar emellan bankerna.
  9. ChristerN

    Battmeter 3

    Time Left: 11 months and 19 days

    • Säljes
    • Used

    En batteritankmätare med shunt är det enda sättet att hålla reda på hur mycket kapacitet man har kvar i batteribanken. Denna mäter ström in och ut, spänning samt indikerar tid kvar innan batteribanken behöver laddas. Den visar också spänningen på ett startbatteri. Jag köpte och installerade den våren 2011 och den har tuffat och gått sedan dess utan problem. Säljer nu min Battmeter 3 då jag köpt en liknande produkt som ingår i ett system. I paketet ingår 500 A shunt, 10 m partvinnad kabel, display och 3 strömkablar med säkringshållare. Nypris 2.500 - 4.000:-

    10.00 SEK

    Stockholm - SE

  10. Nja. Om jag har fattat det hela rätt så kan man med Victrons Multiplus och dess Power Assist köra med batteribanken som stöttning. I det fallet handlar det alltså om att en laddare (Multiplus) laddar batterierna och samtidigt agerar växelriktare (Multiplus) till 240-enheterna ombord. Räcker inte ”strömmen från bryggan” tar Multiplusen ström från batterierna och ger därmed mer totalt än bara med landströmmen.
  11. Enheten GPSMAP 1022 har såväl NMEA2000 som den äldre NMEA0183 standarden, dock bara en 0183-ingång. (Jag gissar att din AIS går via NMEA0183 fast du bara skriver NMEA. Det är skillnad på 2k och 0183 då 2k är ett nätverk och 0183 är en koppling som bara tar en enhet i taget. ) Det betyder att du bör kunna koppla såväl din nuvarande NMEA0183-enhet som de saker som ligger i 2k-nätverket till en 1022 så länge du bara har en 0183-enhet. Jag kan inte se att enheten har någon inbyggd antenn men oftast är det bättre att ha en extern antenn så kör på din gamla antenn. När jag köpte min Echomap (som också har 10 Hz, dvs 10 uppdateringar/sekund) så funkade det bra att koppla in min gamla antenn (från en GPSMAP 4010) och min Echomap läser positionen i 10 Hz.
  12. ChristerN

    Jord i sköld

    Jag kanske har missat att du skrivit om detta men har du verkligen kollat att det är "landströmmens" jordkabel som är ansluten till skölden? (någon 230V AC lär inte strömma genom skölden ändå om allt är rätt kopplat och kablarna är hela - om jag fattat saker rätt) Detta håller jag helt med om och OM det är så att @kossors landströmsjord verkligen är kopplad till skölden så vill jag mena att det är tokigt. Skölden ska, vad jag vet, kopplas till "motor"-minus. Men jag kan ha fel. (Det har hänt förut...) Kanske OT: Landströmsjord är, som någon tidigare påpekat, förbundet med marken i transformatorstationen som kan ligga långt ifrån bryggan. Därför kan det vara en potentialskillnad mellan denna jord och vattnet där båten ligger. (Tack @Seawolf för förklaringen för några år sedan!) Det är en av anledningarna till att jag installerat en isotrafo i min båt.
  13. Om jag vore du så skulle jag sänka "equalization" till samma spänning som "absorption" så du inte av misstag klickar på Manual equalization "START NOW". Har man GEL eller AGM så ska man inte köra equalization, det är tämligen klart men jag vet faktiskt inte om man ska göra det på slutna batterier som @Janne1 har. Jag gissar att man inte ska det. (någon annan får protestera/verifiera)
  14. Ingen skillnad. Så fort du ändrar i någon parameter kallar Victron det för User defined.
  15. ChristerN

    Jord i sköld

    En (seglande) elektriker förklarade för mig att på land kallas det för Personskyddsautomat och i båten kallas samma sak för Jordfelsbrytare. Han menade också att i båten BÖR man ha en som löser på 10 mA medan man "på land" kan använda 30 mA. Därav att JFB ofta är dyrare. Vet inte om han hade rätt...
×
×
  • Create New...