Jump to content
Monday 16 September 2019

ChristerN

Medlemmar
  • Content Count

    4,229
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

ChristerN last won the day on July 19

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

429 Expert

1 Follower

About ChristerN

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om du inte har fått smuts och fett på ytan bör det bara vara att måla på med topcoat.
  2. Du kan inte bara sätta dit ett nytt fäste? Antar att det är själva pluggen i dyvikan som ej passar. Ska du dit med nytt dyvikafäste så välj ett som finns i flera butiker, sannolikheten att du tappar den du har finns ju, samt att själva dyvikan har kanter så du kan skruva ur den med en skiftis och inte ett spår för en så stor skruvmejsel som ingen har. Ps välkommen till MG!
  3. Och har ett inte helt fläckfritt rykte... Men kan vara bra ändå
  4. Nja, det var nog med största sannolikhet INTE det svar Patrik gav. Mercruiser heter inombordarna och Mercury heter utombordarna. (Därav är det en inombordare Patrik skriver om.)
  5. Det var ett j_vla lik! Är du säker på att du kan återanvända något, utom ratten som såg bra ut? Inte lika bra att bygga båten från scratch? Men modig är den som försöker sig på det.
  6. I det läget (att man inte vill/har polerat) brukar jag rekommendera bilschampo med vax. Funkar bra.
  7. Skönt om de fått ordning på tillverkningen nu då. Vilken årsmodell har du?
  8. Vax ger en fin lyster i sådär 7 dagar om man inte polerat först 😉
  9. Har du tid, plats att göra iordning den, kunskap och pengar och är beredd att lägga detta på båten så ser den ju inte hopplös ut i mina lekmannaögon. PS Men jag skulle isf veta att jag vill ha just en sån båt (säkert trevlig att ro) och få den i princip gratis. ”Relativt förmånlig...” är inte helt klart för mig vad det betyder.
  10. Nuförtiden är det väl inte i huvudsak mer ventilation som rekommenderas utan mindre för att inte dra in fuktig luft i husgrunden, om det är den du talar om. Till detta rekommenderas en avfuktare. I en båt har ju rekommendationen länge varit att ventilera mindre på vintern och använda olika sätt att binda fukten från luften.
  11. Har en sån som jag köpte på rekommendation. Funkar inte tillräckligt bra för mig då jag misstänker antennen kommer för lågt. Shakespere gör bra antenner sägs det så det kanske bara var att den kom för lågt.
  12. De som håller på med trolling föredrar, vad jag förstår, alltid fyrtakt pga att dessa klarar låga varvtal på ett annat sätt än tvåtaktare. Äldre tvåtaktare sotade igen om de gick länge på lägre varvtal. Hur det är med Evinrude vet jag inte. Hoppas någon trollare svarar dig.
  13. Nja, jag lever i den tron att om det är rent så slipper man både mögel och ovälkomna gäster (möss) som ju har en sagolik förmåga att ta sig in i små hål. Mögel livnär sig på fett och socker och förvisso krävs hög luftfuktighet också men ”better safe than sorry”. (Hade en båt en gång som ”någon” hade glömt en kapockkudde i. Den låg på en hylla och var alldeles genommöglig på våren på undersidan trots en i övrigt torr båt.) Så, jag plockar ur det mesta ur båten på hösten, rengör (utan att putsa) invändigt samt täcker. Tar en dryg helg att städa och en dag att täcka. Konservering får varvet sköta.
  14. https://images.app.goo.gl/dxNwNt8FQ76fbwuP7
  15. 7000 mil med, säg, en snittfart på 55km/h ger väl ca 1200 h. Och en bil har generellt sett en bättre arbetsmiljö (= inte bara uppförsbacke på ettan). Räkna med ett motorbyte. Håller motorn längre så är det positivt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy