Jump to content
Wednesday 18 September 2024

ChristerN

Guldmedlem
  • Content Count

    7,495
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    132

ChristerN last won the day on September 3

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

2,463 Expert

2 Followers

About ChristerN

Profile Information

  • Location
    Stockholms skärgård

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är ingen expert på styrningar men har du testat att koppla bort vajern från styrsnäckan för att kunna utesluta vajern? Att en säljare påstår något inför en försäljning är garanterat ingen garanti för att det är så… Tänker också att om det är helt stopp så borde det vara styrsnäckan. Trasiga vajrar brukar kunna ge lite spel, inbillar jag mig att jag varit med om.
  2. Jag brukar köra några minuter med alkylatbensin så det inte ligger någon vanlig soppa i förgasare/insprutningssystem. Denna ”kläggar” ofta igen där man inte vill det. Jag brukar inte hälla någon olja i cylindrarna vilket jag gjorde med 2-taktarna. Vet inte varför… Med undantag av att jag inte vet specarna för din motor, tex vilka tändstift den ska ha, så tycker jag att du i övrigt har fått med det viktigaste.
  3. Är det en vanlig spårskruv så brukar slagskruvmejsel funka bra. Har ofta tillräckligt breda bits för oljepluggarna. Se till så den roterar åt rätt håll bara.
  4. Jag vet inte men någon annan kanske vet. Hur uppför sig LFP som har några år på nacken vad gäller balansen mellan cellerna, speciellt om man ”bara” har begränsat kräm i balanseraren? De videos jag har sett på YT har väl alla haft lite kraftigare balanserare, åtminstone efter ett tag har jag för mig.
  5. Ja, Christian på Offgridlagret har jag också handlat hos och har förtroende för. Ofta bra priser också.
  6. Tack för uppdateringen. Skönt att Victron sköter sina garanti-åtgärder som de borde (efter ett tag!). En fråga: När du skriver att du glömt aktivera laddningen via BMSen så gissar jag att du har kopplat ifrån den manuellt pga risken för överhettning och att du i normalläget inte behöver aktivera/deaktivera. Korrekt? En kommentar: Om man låter den externa balanseraren vara urkopplad så bör man väl hålla stenkoll på balansen i cellerna kontinuerligt, antar jag? Så som du hittills har gjort iaf.
  7. Testa att ringa Garmins support. Brukar vara väldigt vettiga.
  8. Ja, det är självklart och det vet jag mycket väl. Nej, inte enligt Apples hemsida (och ett flertal kommentarer här på MG, när detta ämne varit uppe tidigare, har gällt såna som köpt en med bara wifi och blivit förvånade när dessa inte har GPS). https://www.apple.com/se/ipad-10.9/specs/ Plats Alla modeller Digital kompass Wifi Mikrolokalisering med iBeacon Wi‑Fi + Cellular-modeller Gps/GNSS Mobil uppkoppling
  9. OK, tack, då har jag lärt mig något idag också 😁. Har dock inte stött på det i de båtar jag har pysslat med men de har alla haft generatorer med samma spänning.
  10. En kommentar till dina ritningar som jag tycker ser tokigt ut är att det ser ut som om både 12V- och 24V-systemen har gemensam minus. Det vanligaste sättet i system med olika spänning som jag har petat i är att dessa är helt åtskilda och att man har tex en DC/DC 12-24 eller 24-12 mellan dem. Men det kanske bara är att jag inte förstår dina ritningar.
  11. Nej, det är inte sant. I Apple-världen krävs en platta med "cellular", dvs mobilnäts-möjlighet. Väljer man en med bara wifi blir man då djupt besviken om man tänkt använda den som navigator.
  12. Vad jag läst på något bil-forum (många bilar av äldre modell har ju funktioner kopplade till 2G-baserade nät) så har några operatörer gett med sig och lovat att ha 2G kvar några år till. Hur länge och vilka vet jag inte. Jag hoppas jag kan nyttja mitt båt-larm några år till iaf.
  13. Håller med. Jag har dessutom fått annan fog (Bostik Simson ISR) att fastna ovanpå några år gammal Sika. (Lyckligtvis då jag till slut lyckades få mina takluckor täta.)
  14. ChristerN

    Nivågivare

    Jag vet inte men gissar att motorns elektronikbox har ganska exakta värden för förbrukning per varvtal och tid och att boxen räknar ut förbrukningen med dessa uppgifter och kommunicerar denna med din läsare. Gissar att din bil också kan visa medelförbrukning och momentan förbrukning. Dessa värden kommer förmodligen också från elektronikboxens kalkylvärden och är sällan helt korrekta. Förmodligen Gobius som består i sin enklaste modell av två sensorer som visar typ fullt eller typ tomt (beroende på var man fäster dem på tankens utsida). Sen har de även mer avancerade modeller med fler sensorer och då får man fler värden. Funkar ungefär på samma sätt som spolarna med lindningarna, ju fler lindningar desto fler värden, fast de sätts på utsidan av tanken.
×
×
  • Create New...