Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

ChristerN

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    7 244
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    115

ChristerN senast vann den dag 25 Februari

ChristerN hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 242 Expert

2 följare

Om ChristerN

  • Placering
    Silvermedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholms skärgård

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tror du får leka lite McGyver, dvs hitta på något som lutar mot skrovet med tillräcklig kraft eller trycka dit en pinne med lagom längd mellan skrovet och något stabilt.
  2. Mina tankar kring din renovering. 1. Tändstiftet skulle jag inte byta om det har rätt gnistgap (finns nog i någon gammal manual, direkt på motorn eller kanske på nätet) 2. Ett enkelt sätt att kolla gnistan är att sätta det urskruvade stiftet mot godset och sedan dra i startsnöret. Då ska det komma gnista. 3. Vet inte vad de olika skruvarna är men inte ovanligt att det finns ett högfartmunstycke och lågfartsmunstycke på förgasare. Sen kan det finna en tomgångsjusteringsskruv men ingen av skruvarna ser ut att vara det tycker jag. Var dock väldigt försiktig med att ändra skruvarna och skruvar du ut dem så kolla först hur många varv du har ner till botten (försiktigt!) så att du kan ställa dem i utgångsläget efter renoveringen. 4. Packningar finns att köpa i ark som man sedan kan klippa till för att få rätt storlek. Se till att använda en packning som tål bensin. Lycka till!
  3. Jag har en liknande stege fäst under badbryggan som vi drar fram när vi ska bada. Funkar också att dra fram om man råkat hamna i vattnet. Bra är om de har något stopp som gör att stagen inte glider ur kassetten vid gång, vilket våran har. Det är svårt att se om stegen du visar är avsedd att fästas under en badbrygga och du har heller inte riktigt skrivit hur du hade tänkt montera den.
  4. Sannolikheten för det är väl nära noll skulle jag säga. Precis som med alla maskiner så behövs det så småningom bytas grejer som inte ryms inom begreppet service, iaf inte i min värld. Kamremmarna är ett exempel. (Bilverkstäderna har iof bara "servicetekniker" och inga reparatörer så jag kan ju vara fel ute?) Det finns många som köper en beggad motor och tänker att varje timme jag får ut av den kan jag räkna som vinst medan andra tänker att risken för motorstopp är så mycket större med en beggad än med en ny och det är det värsta jag kan tänka mig så jag köper nytt. Var du själv befinner dig på den skalan kan nog bara du själv veta. Glöm inte medlemskap i SSRS oavsett. En annan aspekt är att om det idag finns välfungerande tex Yamaha från år 2000 är det inte säkert att de som tillverkades 2010 kommer fungera lika bra när de blir 25 år. Man vet ju aldrig detta i förväg om man inte har en djup insikt i hela produktionskedjan för varje årsmodell.
  5. Fast det är väl ingen motorbåt med utombordare? Det var väl det frågan gällde…
  6. Lyckligtvis, skulle jag säga, har vi harmoniserade regler för hur passfotona ska se ut nu. Tänker på alla passbilder jag sett där personen inte alls gick att identifiera. Eller som på 70-talet när vi i Stockholmstrakten hade 50-kort som många satte en bild av sin hund på istf sig själva. Inte lätt att vara spärrvakt eller busschaufför då.
  7. Du kan ju alltid kolla Marinwiki https://marinwiki.se/ports.php
  8. Jag har också en av varje. För sjövattenpumpen måste dels brytaren på instrumentpanelen vid ratten vara påkopplad och dels en separat brytare ovanför diskhon där sjövattenkranen sitter. Jag kan då veta att bägge är av när jag kör och ser att vattenbrytaren av avslagen. Jag hade inte plats för en brytare till på instrumentpanelen så då blev detta lösningen. Det var väldigt bra att ha det kopplat så när sjövattenkranen krånglade i somras och för något år sedan fick jag en felaktig pump till sjövattnet från marinbutiken så då var det också praktiskt. Visst, jag kunde dyka ner och åla mig in vid pumparna och koppla bort den ena men en brytare är lättare att slå av.
  9. Jag vet att jag är nördig och att inte alla håller med mig men jag tycker det är väldigt missvisande att prata om jord när man menar minus. En av anledningarna till det är att det finns flera olika sorters "jordning" och bara en av dem är minus. @MrMe, håller i sak, dvs användningen av minusplint etc, med dig.
  10. Kurser kan nog vara bra men ett alternativ är att testa själv invid tex en sjömack med väl dämpade sidor när macken är stängd. Testa att glida in mot macken med lite växlande fram/back på reglagen så lär man sig ganska snabbt. Därmed inte sagt att det är lätt att ta sig ut med kraftig vind mot bryggan och tight om plats framför och bakom. Då är det bra om man har en besättningsmedlem som kan det där med spring och förända osv. Annars är en häckis bra att ha. Eller så väntar man tills man har plats.
  11. Var det inte så att relät från Skyllermarks var märkt Bosch? Länge sen jag använde ett…
  12. Tänk på att om du har bogisen kopplad till eget batteri i fören så kommer det bli en hel del ström som behöver flyta genom kablarna för att fylla på det batteriet när du bogat lite. Därför kanske det där med kablarna går på ett ut? Det är ju en annan sak om man har ett extra förbrukarbatteri en bit bort. Då behöver det ju bara fyllas med sin andel av alla förbrukarbatteriers behov, om du förstår.
  13. Verkstan som rekommenderar axlar kanske inte har kompetens på IPS. Du kan ju alltid ställa frågan vad skillnaden är i pris på service mellan de olika valen. Nu vet jag att jag går utanför din egentliga fråga men jag brukar fundera på om saker är värda en merkostnad, även om jag har råd. Sorry för OT
  14. Jag skulle välja axlar varje dag i veckan. Vet dock inte just hur du kör eller sköter din båt men axlar är enklare och mindre stöldbegärligt om man har båten på någon plats där "allmänheten" kan ha tillträde. Dessutom är axlar driftsäkrare och kräver inte lika mycket underhåll. Dock ger axlar lite sämre prestanda, generellt sett, jämfört med drev (men det är en annan diskussion). För en snabbgående båt kanske valet skulle bli drev ändå om jag hade så mycket pengar så att jag kunde strunta i soppakostnaderna (och köra fort ofta) och lämnade bort all service och reparationer. Om IPS vet jag faktiskt inte så mycket mer än att det verkar smart och bra på många sätt vid manövrering i trånga utrymmen. Men...
  15. Värmefläkt 😉? Är det ett arbete utombords som man inte kan stänga till om så kan det räcka med lite försiktig värmning med hårtork så att processen kommer igång. Är det sedan kanske 8-10 grader så kan det härda av den värme som utvecklas i härdningen.
×
×
  • Skapa nytt...