Jump to content
Tuesday 14 July 2020

ChristerN

Medlemmar
  • Content Count

    4,919
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    30

ChristerN last won the day on July 10

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

704 Expert

1 Follower

About ChristerN

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ganska vanligt enligt min erfarenhet. Största skruvmejseln, en med kantig klinga, och så en skiftnyckel. Ena handen pressar som tusan och den andra drar försiktigt runt skiftisen så brukar det lösa sig för mig. Har hört de som använder en slagskruvmejsel men det har jag inte provat. Antar att man måste ta det väldigt försiktigt.
  2. Tycker det är så med en massa verktyg. Man fattar inte att man klarade sig tidigare!
  3. Aha, du söker myggfritt 😉. Igår i närheten av Furusund.
  4. Just nu 10,2 grader ute. 14 i vattnet. Värmaren går sedan ett par timmar. Vinden har de senaste två dagarna blåst från alla vädersträck. Ibland nästan kuling och ibland helt stilla. Regn har fallit i omgångar. En period varade det i 5 timmar innan solen stack igenom och det blev fin regnbåge. Men det är ju myggfritt 😉
  5. Om du inte med absolut säkerhet vet att skadan är lagad professionellt så skulle jag inte betala mer för ekipaget än vad motorn är värd. (Obs, detta är ingen”professionell input” utan min egen privata åsikt.)
  6. Tycker du resonerar väldigt klokt för att inte vara ”en gammalgubbe”!😉 Risken med en motor(båt) är motorn. Tänk lite som med bilar. Visst finns det tex 20 år gamla bilar som är fina men det utbudet är begränsat. Så att ha en buffert för det oväntade, dvs motorbyte är klokt. PS. Passa på att gå en kurs för förarbevis under vintern. Kul, nyttigt och lärorikt även för en som jag som varit hela livet på sjön. Lite OT. Gick för kanske 15 år sedan en kurs för förarbeviset med en av sönerna. Han gick vidare och är nu sjökapten!
  7. Köpte en större Selva för två år sen och den funkar perfekt. Dessa, iaf min 70hk, är ju Yammor i allt utom kåpan så kan man lita på Yamaha så kan man lita på Selva.
  8. Hmmm. Prognosen här har regn alla dagar de kommande 10. Och har haft på senaste 6-7 förutom en - då det regnade ändå! Och du snackar en dag. (”Vadå, spik i foten...” Hasse o Tage för er som var med)
  9. Antar att det är tryckströmbrytaren som ”bränt”. Dessa brukar gå att köpa lösa så man kan byta den trasiga. Sen blir jag lite konfunderad när du skriver att ”plasten smält runt kontakten”. Är det runt elkopplingen det har smält saknar du förmodligen en korrekt säkring. Kan ju vara så att plasten smält runt tryckströmbrytaren och det hände faktiskt nästan för mig. Tryckströmbrytaren blev varm (och drog 2,5 A) när pumpen uppnått sitt vilotryck. Fick en ny på garantin. Annars begriper jag inte vad du menar. I övrigt går det säkert att köra pumpen med till- och frånslag av strömmen. Jag har nog nästan ett par meter slang från vattenintaget till toapumpen och det fungerar, men testa. Det går ju att sätta en pentrypump nära intaget och ha en längre slang till kranen (utkastaren). En vattenpump tar ganska lång tid på sig att ”pumpa undan” luft. En del tål inte att köras torra. Dvs placera pumpen nära vattenintaget!
  10. Hi, So you need some “official data” to provide to authorities, right? I guess those authorities are not in Sweden? I also guess that there are no lawfully correct data available in Sweden but, however unlikely, there is a chance that there somewhere in some official archives is stored the original drawings of the boat if that would be sufficient. Do you think so? What those archives would be and where they would be located I couldn’t guess. Only possible alternative I could think of is Sjöhistoriska Museet in Stockholm Doubt it is possible to get hold of them at this time of the year though. Could be worth a call though. Maybe someone else here has better knowledge of where those could be found?
  11. Extra batterier kanske? Dessa fästen för spännband finns med när man köper vissa batterilådor för att man ska kunna spänna fast lådan.
  12. Allmänt sett så SKA röda kablar kopplas till plus. Det är också förvirrande att prata om ”jord” vad gäller båtel. Det som ibland kallas jord är så gott som alltid minus så när du skriver ”den som är jordad = liten röd kabel” så är det dels fel, röda kablar ska till plus, och dels, som sagt, förvirrande. Som @Kane skriver ovan så brukar man ha en gemensam minus för såväl start som förbrukarbatterier. När du nu ändå är inne och pillar i detta är det lika bra att du gör rätt från början! (Jord är minus på alla bilar, utom vissa franska, men där är det mer logiskt att prata om jord eftersom chassiet ofta används som ”minusplint”.)
  13. Eller så sätter man en vanlig strömbrytare där. Det har jag gjort. Den slår jag av vid vinterförvaringen och slår på vid sjösättning för att relät inte ska dra ström ur batterierna under vintern. Det gäller då att komma ihåg att slå på den förstås...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy