Jump to content
Tuesday 12 November 2019

ChristerN

Medlemmar
  • Content Count

    4,330
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

ChristerN last won the day on October 27

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

477 Expert

1 Follower

About ChristerN

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej och välkommen till MG! Det framgår inte vad som finns till höger i din bild. Jag fattar inte heller vad dina symboler (BEP DSVR & BRYGG) står för. Kanske har din laddare flera utgångar så den kan ladda flera batterier samtidigt men det vet jag inte. Utveckla gärna din skiss så ska du se att du får bra svar.
  2. Ja, det är ju möjligt, som sagt. Funderade lite på den lösningen och kom fram till att jag inte alltid agerar helt logiskt 🙄. Å ena sidan gillar jag tekniska lösningar men å andra sidan tänker jag att ju fler grejer man har desto fler kan - och kommer! - gå sönder. Höll här på att skriva "en vacker dag" men det vet vi ju att viktiga saker aldrig går sönder en vacker dag utan oftast en kall, blåsig och vresig dag.
  3. Nej, har ”bara” Biltemas enkla skiljerelä så jag får styra det hela själv.
  4. Relät styrs, om jag förstått det hela rätt, genom avkänning av spänningen mellan de båda kablarna som går till plus-polerna (start & förbrukning) och minuskabeln (som ju går till gemensam minus). Ska jag koppla en grov pluskabel till huvudbrytaren för Start blir det komplicerat och dessutom måste jag bryta både Start och Förbrukarbankernas plus för att förhindra att relät drar ström. Mycket enklare då att bryta bara en kabel till minus som därmed stoppar relät att dra ström. Förstår idén med att sätta ett relä mot tändningslåset (och även då bryta minus) men det tror jag blir lite mer kabeldragning med ganska liten vinst. Men jag kanske fattade dig fel?
  5. Tack för tipset men blir nog lite för mycket meck. För mig funkar det bra att slå av brytaren när jag lämnar båten ett längre tag.
  6. Väcker upp den här tråden igen. Jag börjar nu planera vinterns alla jobb och jag funderar på hur jag ska göra med skiljerelät. Det absolut enklaste för mig vore att koppla en befintlig brytare (liten brytare och inte en traditionell batterifrånskiljare) till minuskabeln på relät. Borde inte det ge samma säkerhet som en koppling med grova kablar på plus-sidan? Gjorde fö en liten test för några dar sedan. Skiljerelät hade kopplat ihop bankerna och jag tog bort +kabeln till startbatteriet. Dioden i relät fortsatte då lysa vilket får mig att tro att i inkopplat läge tar den plusmatningen från såväl start- som förbrukarbanken. Det leder mig till att tro att det säkraste är att koppla bort minus-matningen. Tänker jag helt fel här?
  7. Ja, fast om du VET ett sätt att slippa göra om varje år, som väl var huvudfrågan, så får du väl räkna med att just detta sätt föreslås?
  8. Många lager fernissa ger inte bara fin lyster utan också god hållbarhet. Du kanske skulle prova @Rascals metod en gång? Det behöver ju inte vara blankt som en barnrumpa för det 😉.
  9. Inte om det är en tvåtaktare.
  10. Böldpest är i huvudsak en kosmetisk fråga och påverkar inte hållbarheten. Jag skulle ändå slipa bort de bubbliga partierna och lägga på epoxi efter torkning. Välkommen till MG!
  11. Häller ut en liten skvätt SS på torrt kapell i badkaret och skrubbar försiktigt med medelmjuk borste. Fortsätter så tills hela kapellet, in och utsidan är klart. Sen sköljer jag med duschen en god stund och låter sedan kapellet ligga i ljummet vatten några timmar så att allt sköljs bort. Jag delar upp kapellet i tre delar. Taket, aktre sidan och de två sidorna. Varje del får sin behandling.
  12. Min nåt sticker också upp (pga samma orsak som din) men jag tycker det funkar bra. Blir bättre halkskydd på så vis. Visserligen slipade jag ner den i våras, som sagt, men nåten sticker upp i alla fall och redan innan jag slipade var den delen av teakdäcket OK.
  13. Vet inte om det är ett bra tips eller bara något onödigt jag gör men jag rullar upp sidorna på kapellet, de med plastrutor, på en rulle med lakan emellan. Har ibland märkt att rutorna klibbar ihop sig om det är lite varmt och fuktigt med grådaskiga rutor som följd. Detta undviker jag om jag rullar dem med lakan emellan, tror jag... Vissa fläckar tar inte SS bort, tex resterna av dödade spindlar (😇) och gammal fågelskit som jag inte får bort fort nog. Men det får jag leva med.
  14. Inte än... https://lavtox.se/boracol-traskyddsmedel/produkter/aktuellt/
  15. Jo, så är det nog. Men flera av de gamla produkterna med klor har ju försvunnit från marknaden, eller har jag fel?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy