Jump to content
Saturday 29 January 2022

ChristerN

Guldmedlem
  • Content Count

    6,170
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    60

ChristerN last won the day on January 20

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

1,459 Expert

2 Followers

About ChristerN

  • Rank
    Silvermedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholms skärgård

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Säkringarna i en strömbrytarpanel ska skydda mot kabelbrand i kabeln. Se till så du: 1. Har korrekt dimension på kablarna mellan panelen och förbrukaren 2. Har en för förbrukaren anpassad säkring närmast den
  2. Enligt min mycket amatörmässiga bedömning är detta flera skador som kräver en hel del arbete för att bli OK. Gissar att båten slagit i i en rejäl storm eller i en krock och kanske sedan sjunkit. Rent generellt gäller det att slipa bort allt som är ”krispigt” av glasfibern och sedan laminera med ny glasfiber och matta i flera lager på en slipad och ordentligt rengjord yta med överlapp mellan friskt och ny matta. Med den mängden skador som det ser ut på bilderna skulle jag tveka att ta mig an ett sådant projekt, tyvärr. Jag har sett båtar som sett mindre skadade ut som har skrotats! Ledsen om jag gör dig besviken men jag tror du måste förbereda dig på det värsta och hoppas samtidigt att jag har fel. Välkommen till MG!
  3. Hej och välkommen till MG! Jag har inget bra svar på din fråga men tycker att det inte ser helt OK ut. Du kanske kan kontakta ditt försäkringsbolag som kanske kan hänvisa till någon som kan avgöra om det behöver göras om eller inte? Ett annat alternativ är väl om motorleverantören (Vetus) kan föreslå någon. Lycka till!
  4. ChristerN

    Trimplan

    OK, båten är ny. Vad säger återförsäljaren? Vilken fart och toppvarv har du med 1/2/3/4 personer ombord? När du skriver trimfenor. Menar du såna här? Har du testat mitt förslag om ett sträck med tusch mellan proppen och någon fast del av propelleraxeln?
  5. Jag kan inte riktigt svara på din enkät då jag ligger på ett varv och lägger i när jag är färdig med båten och tar upp när det fortfarande är plusgrader några veckor till så jag slipper halka omkring under arbetet med täckningen. Sjösättningen sker egentligen när jag inser att jag inte hinner fler av mina planerade aktiviteter för att sjön suger så mycket eller när jag är klar med det som jag måste göra före sjösättning. Det är alltså lite väderberoende bla.
  6. Jag har ingen riktig koll på hur VE's BMSer och övervakning ser ut men om övervakningen funkar även för andra batterier/BMSer så tror jag du tänker rätt. Men, hur mycket sparar du på en annan lösning och vad är risken/kostnaden om du sabbar hela banken? Jag hade nog inte chansat. PS Inom LFP-området förekommer det väldigt olika benämningar på olika saker och de varierar både mellan olika tillverkare och även hos samma tillverkare. BMS kan betyda både cellövervakning och batteri- (flera celler) övervakning samt övervakning av flera batterier i en bank. Här ovan försöker jag använda BMS för cellövervakning och "övervakning" för både batteri- och bank-övervakning. Jag inser också att jag inte alltid är riktigt konsekvent.
  7. ChristerN

    Trimplan

    Jag antar att du inte har sk Powertrim på motorn, dvs att du kan ändra riggvinkeln under färd. Är det korrekt? Om motorn sitter rätt monterad med antikavitationsplattan strax ovanför bottenlinjen och den sitter i det innersta läget (det brukar vara ett antal hål i riggen där man sätter en sprint som håller ut motorn från akterspegeln) så borde båten plana ut ganska lätt förutsatt att det är rätt motorstorlek för båten. Suvi skriver på sin hemsida att båten gör ca 26 knop med en 30-hästare och en person i båten. Om du inte har någon GPS så kan du ladda ner någon app till telefonen som kan tala om hur fort din båt går, och rapportera här så vi vet mer. Men du skriver att "den gräver ner sig i motsjö" samtidigt som du skrivet att den varvar mycket. Det här är lite motstridiga uppgifter tycker jag. Gräver ner sig gör båten med motorn för mycket intrimmad och varvar mycket gör den med motorn för mycket uttrimmad. Det skulle kunna vara så att propellern släpper i navet som ofta består av en gummipackning som kan torka ut och slira om motorn är lite äldre. Testa att sätt ett sträck mellan propellern och navet med en tuschpenna, kör en repa och kolla om proppen flyttat sig. Ja det var lite tips på felsökningar. Återkom här så ska du se att du får hjälp. Trimplan eller trimplansautomatik är alldeles för tidigt att fundera på i det här läget.
  8. Prova först med lite lacknafta så du ser ungefär vad resultatet utan bets blir. Går man på med bets så finns risken att det inte ser helt naturligt ut. Jag har aldrig lyckats så pass så jag blivit nöjd med bets och har därför inte försökt med det på ganska många år.
  9. Låt oss inte försvinna in i den diskussionen som förmodligen inte tillför TS något nämnvärt men jag håller inte helt med dig. Det beror på hur systemen ser ut.
  10. Det viktiga är att det är mångtrådig kabel vilken du hittar som bil-el eller båt-el och dessa går ofta inom begreppet lågspänningskabel.
  11. Jag brukar använda International Schooner och om du tar en trasa med lite lacknafta och drar över så ser du ungefär vilken färg trät får efter behandling. PS jag brukar avsluta med ett par lager av en matt lack efter 5-7 lager Schooner på inredningen.
  12. Nej det är klart men vad många försöker åstadkomma är att "sätta en Porsche-motor i en bubbla". LFP innebär att väldigt mycket måste göras enligt LFP-batteriernas villkor för laddning/urladdning och det är en rejäl chansning, precis som du skriver, att bara byta delar av laddkretsen tex.
  13. Men för att flera batteriers BMS ska kunna jobba tillsammans krävs det ju något mer än en BMS per batteri. Varje BMS kollar ju "bara" på sitt eget batteri. Det är ju inte bara celler inom varje batteri som ska synkas utan parallellkopplar man flera batterier ska ju celler OCH batterierna synkas sinsemellan. Jag kanske har svårt att förklara vad jag menar men jag vet att det är dyra läropengar om man gör fel. Bäst att tänka efter före.
  14. Vad är det du tycker är rimligt att ”batteriets BMS” hanterar? Jag och @Mackey har just påstått att det är olika saker. Batteriets BMS och cellernas BMS och jag har lagt till min (teoretiska) erfarenhet att inte alla batterier har BMSer på cellnivå. Ta reda på hur din installation ser ut och ffa hur de andra batterierna du funderar på att köpa fungerar.
  15. ChristerN

    Click hijacking

    Tack för att ni (du?) gör detta. Det var ett tag när det var alldeles för många "villiga, vackra kvinnor" bland inläggen och det vill nog ingen av oss läsa om.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy