Jump to content
Thursday 27 June 2019

ChristerN

Medlemmar
  • Content Count

    4,130
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

ChristerN last won the day on June 22

ChristerN had the most liked content!

Community Reputation

402 Expert

1 Follower

About ChristerN

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lintott har naturligtvis rätt i allt han skriver 😉. Jag har en fundering till. Kolla vilken batterigrupp ”motorpanelen” tycker har för låg spänning. Jag gissar att det inte är samma som ”laddpanelen” visar och att batterigrupperna inte kopplas ihop under laddning. Det sitter förmodligen ett skiljerelä någonstans som ska sköta detta och som jag gissar är kass. Men som sagt bara en gissning. Mät och kolla.
  2. Ok. Men vad finns det för alternativ som varken är folding, flöjlande eller fast???
  3. Jag märker upp linan varje meter. De sista metrarna markerar jag med rött. Alltid bra att veta hur mycket man har ute och speciellt när ankaret inte fäster direkt och man måste ta hem lina. Ps märker med tuschpenna
  4. Just detta har jag praktiserat mycket och är ett av de allra bästa tipsen när man ska köpa båt. Jag missade detta vid ett av mina båtköp och köpte ”första bästa” på ren förälskelse, vilket jag förstår att många andra också gör. Sålde den båten efter ett knappt år.
  5. Ska inte kapa tråden men jag tror listen är i huvudsak av plast. Vet att jag i manualen har en spec men den har jag inte här nu. Tror det kan hjälpa.
  6. Hej och välkommen till MG! Vet inte hur murkla bigfoot ser ut vad gäller dessa grejer men det brukar kunna sitta en skruv under en trimfena/zinkanod på undersidan av antikavitationsplattan. Kan det vara den som hindrar växelhuset att komma ner?
  7. Kolla med en multimeter om regulatorn har ström öht. Då menar jag på batterisidan. Det är de mittersta anslutningarna. Mät direkt på dem. Sedan kollar du att sladdarna sitter i ordentligt. Skulle en sladd sitta löst så koppla bort solpanelerna tills regulatorn hittat att du har (troligtvis) ett 12V system.
  8. Om vi återgår till ursprungsfrågan och TSs problem med att batterierna slits snabbt så skulle jag vilja säga att i de flesta fall beror det inte på landström utan på nivån man laddar ur batterierna till. Laddar man ur dem till 20% kvarvarande effekt så slits de snabbt. Jag skulle börja i den änden och kolla för det är inte normalt att de är slut efter några timmar utan landström. Ett bra sätt är att installera en Battmeter2 eller Nasas BM. Engångskostnad för att ha koll på batteristatus.
  9. ChristerN

    Lacka

    Tack för svaret, om än sent. Lackade listerna efter ordentlig slipning till trärent. La på åtta lager, det sista halvmatt. Blev bra. Anslutningen till laminatskivan blev dock inte helt klockren. Fernissan släppte på ytan trots ordentlig rengöring så det blev fin-tejpning kant i kant och så får man hoppas det funkar. Övriga detaljer, de som jag ska testa att bara rugga upp ytan på, får jag ta ett annat år.
  10. 6 x 95 AGM på förbrukarsidan. Inte så mycket 😉😇
  11. Därav mitt svar. Du behöver ju bara åtgärda de områden som har ren glasfiber, och egentligen inte dem heller. Sjösätt och åk.
  12. Jag har aldrig varit med om detta men bhemac påstår att det är för att jag har en stor batteribank. Vet ej. Tror det mest beror på vilken laddare man har.
  13. Allt av vad jag läser som inte är laminat (väv med polyester) funkar för att hålla det någorlunda tätt. Jag skulle dra på lite topcoat på dessa områden efter att ha tvättat dem flera gånger med aceton. Sen sjösätta och ta resten en annan gång. Det är ju nu man vill använda båten! Duger inte detta eller om du har ruggat så mycket så du inte gillar att köra så så skulle jag köra på ett varv epoxigrund eller två över hela botten. Ligger du inte i salt/bräckt vatten behöver du ju inte bottenmåla.
  14. 1. Vad är det som drar ur batterierna? Det måste du mäta dig fram till. Föreslår en tångamperemeter som kan mäta likström. Börja mät vid batterierna och sök dig bakåt i kedjan tills du hittar vad som drar. 2. Är batterierna förstörda nu? Ja, skulle jag säga men jag vet att andra förespråkar ett försök med recond inställt på laddaren. Är allt rätt kopplat? Ligger huvudströmbrytarna före alla förbrukare? Du skriver huvudströmbrytaren (singularis) men jag förutsätter du har minst en för förbrukare och en för start, eller? Är regulatorn rätt kopplad och har den rätt uppfattning om hur många Volt ditt system är på?
  15. Har egentligen ingen aning men förutsätter att båten ska vara uppblåst. Annars finns risken att gummit expanderar under limningen och limmet släpper. (En arbetskamrat hade en lapp på sin skärm framför skrivbordet där det stod ”Assumption is the mother of all fuck-ups”. Med det i åtanke brukar jag vara försiktig med antaganden.)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy