Jump to content
Saturday 18 January 2020

tfrisk

Medlemmar
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About tfrisk

  • Rank
    Löjtnant
  1. Låter som att insprutning och tändning kanske är obra. Men min kommentar om mikrobrytaren tror jag gäller även vid gasavdrag. Kan ju vara så att mikrobrytaren bryter tändningen för tidigt och för länge.
  2. Hade samma problem i förra båten. D1-30 som larmade av två orsaker: vid låg tomgång om batterierna var tomma, dvs troligen hög laddström och låg laddspänning. Och ibland larmade den på tomgång med fulladdade batterier. Lösningen i båda fallen var att öka varvtalet en bra bit en kort stund till larmet tystnade, sedan sänka till strax innan det började larma igen. Som en randanmärkning kan sägas att vår generator gav lite väl mycket ström och spänning vid långvarig motorgång. Gick åt lite mer batterivatten än det skulle (givet temperaturer etc) och propparna var "mörka". Tror att laddningsregulatorn tryckte på lite väl häftigt. Vill minnas att spänningen tidvis var uppe kring 14,7 V vid vilken blysyrabatterier gasar.
  3. Tackar! Blurs ordlista täckte väl rätt väl in kappseglingsvärlden. Gränsfall där mellan vad som är slang och vad som är seglingstermer. Men AIS, plotter, windex, och bogis är väl ord som bör kunna smygas in i en modern ordlista. Lite åttiotaligare är väl styrenbulle och skillsmässodiket.
  4. Letar sjötermer till ett gäng unga sjöscouter - men inte bara styrbord och babord utan lite nyare uttryck. Kanske från handelssjöfarten (om det ens heter det nuförtiden) eller från kappseglingsvärlden, eller kajakvärlden. Tror mig ha sett webbsida med dylika ord, men minns inte var. Typ brallar o-n, advokatjeep, badkar m.fl. (ibland något nedlåtande) lite nyare ord eller termer från folk "med vågor i håret och vatten i knäna"... Med vänliga hälsningar Thomas F
  5. Tänkvärt som vanligt på detta forum :-) Scenariot med snurrande båt i stiltje är ett där en hyggligt funkis analog magnetkompass gör stor nytta. Ett annat är vid gång i dimma eller tjocka. Visst funkar siffrorna från GPS och fluxgatekompass, men jag tycker det är enklare att hålla en rak kurs med hjälp av en klassisk magnetkompass. Har provat att sätta på och stänga av elektroniken. Gjorde just ingen skillnad. Därför misstänker jag att vindrutetorkarmotorn är huvudboven i dramat. Det som retar mig mest är att sonen föreslog att jag skulle sätta en kompass i taket. Hade nog blivit väsentligt bättre.
  6. Hejsan! Har precis monterat en kompass från Silva typ 85E i en hyttbåt av aluminium. Satte den ovanpå instrumentpanelen, i siktlinjen. Tyvärr visar den ganska rejält fel. Misstänker att det finns en vindrutetorkarmotor med permanentmagneter strax under kompassen. Möjligen är också rattpumpen (hydraulisk styrning) gjord i magnetiska material. Känns lite klantigt att jag inte kollade upp magnetfälten med en handkompass innan monteringen, men nu blev det som det blev. En deviationstabell står på att-göra-listan, finns en elektronisk Point-1 fluxgatekompass som visar kursen väsentligen bättre (monterad på taket), som kan användas för detta. Men, finns det några nyare sätt, utöver klassisk kompensering A-D, att minska problemen? Googlar man pratar folk om my-material, vad nu det är. Byta ut vindrutetorkarmotorn? Finns det månne olika utföranden eller är något fabrikat med annan motorkonstruktion? Med vänliga hälsningar Thomas F
  7. Hej Alla Kloka Forumläsare! Jag har en handhållen VHF av känt japanskt märke. Inte dyrast, och inte billigast, kanske fyra år gammal. Vidare har jag en hyggligt rejäl GPS-plotter monterad i styrpiedestalen. Ovanpå plottern finns en mugghållare. När jag ställer VHF:en i mugghållaren brusar den. Så till den milda grad att jag får dra upp brusspärren rejält, vilket resulterar i att jag inte hör några anrop, varken från närliggande stationer eller kustradio, MRCC etc. Trodde att VHF:en var kass och köpte en ny. Av känt märke, något dyrare. Samma problem. Helt oanvändbar i närheten av plottern, men mycket användbar några meter bort. Bägge VHF:erna fungerar utmärkt i bilen, köket, utomhus etc. Men inte när de befinner sig inom säg 2 m från plottern. Plottern är en B&G Zeus av första generationen. Fem år gammal. Utmärkt i sin funktion, men jag misstänker att störningar letar sig ut på kablaget baktill. Strömförsörjning, N2k samt ethernet. Någon annan som upplevt liknande? Tips för att minska störningarna? Felsökningstips för att systematiskt identifiera vad som ger upphov till bruset? Alla åsikter, tankar och tips mottages med tacksamhet. Det här är rejält irriterande... Mvh Thomas F Ingarö
  8. Om den tar kylvatten genom en genomföring isf genom drevet så kan det vara en plugg i skölden, som läcker. Finns en bricka m packningssats från Mercruiser. Vrid ratten helt åt babord och kika ner bakom motorn m ficklampa så ser du droppet. Kan också vara o-ringar i ventilerna för vintertöming av kölvattnet. Då droppar det under de två pumparna, SB eller BB.
  9. Finns en mikrobrytare som släcker tändningen ett kort ögonblick när man lägger i backen. Lyft på plastkåpan, kika efter sladdar till mikrobrytare till vänster. Finns gott om info på nätet om detta. Lycka till.
  10. Elegant lösning. Undras hur konstruktören hittat / prickat tyngdpunkten så exakt? Trist om kölen svänger runt och hänger uppochner...
  11. Vilka delar köpte du? Kopplade till vad? Nyfiken då jag länge tänkt göra detsamma, men på en 4.3 MPI... :-) //Thomas
  12. tfrisk

    app för båtar

    Marstron säljer ju en burk som heter SMS100, som man kopplar till sitt N2k-nät och konfigureras med någon av deras instrument. Sedan skickar den sms med status. En väsentligen billigare variant är OnTech GSM 9025 som skickar sms med lite temperatur och relästatus. Ej N2k. DigitalYacht.net är väl de som är närmast med sina N2k-till-WiFi-bryggor av olika slag. Vilket ju fungerar om du är på "wifi-avstånd" till båten med mobilen. Annars krävs det väl snarast en webbserver i molnet, och att båten pratar med molnet (wifi eller 3G/4G) och att din mobil pratar med samma molntjänst (wifi eller 3G/4G). Om du vill ha webbservern i båten dräller det av fordonsdatorer och liknande som du kan fjärrstyra med olika remote desktop-lösningar. Men det drar ström och en uppkoppling mellan dator och internet (typ 3G/4G mobilt bredband) vilket väl kostar lite i abonnemang... DynDNS torde kunna funka så att du kommer åt datorn även om datorn får nytt ip-nummer vid en omstart/strömavbrott. Tror mao inte att jag sett någon kommersiell lösning (ännu) i vettig prisklass. Med vänlig hälsning, Thomas
  13. Har samma på Ryds 23 WA. Hörde från en granne på varvet att det tyvärr är en lite märklig konstruktion med genomföring mellan akterspegel och ankarbox, vilken kan läcka in i båten. Slå en signal till Ryds om du har de bekymret. De är hjälpsamma.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy